Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 759

2000
‎Edorta Jimenezek (1989, 8) eta Iñaki Aldekoak Sarrionandiaren narrazioek hasiera hasieratik izan dituen ezaugarriei loturik jarraitzen dutela ondorioztatzen dute (A. Azkorbebeitia 65 or.) eta hiru ardatzetan finkatzen dituzte prosa horren ezaugarriak: metaliteraturaren praktika, poesiatik oso hurbil dagoen prosa hizkera eta hirugarrenik, istorioak ez denboran ez lekuan (kronotopo indeterminatuan, beste hitzetan) kokatzeko joera.
‎Hogeita zortzi gutun hauek ipuinak, eguneroko gertakizunak, burutapenak, gustuko liburu eta filmeei buruzko iritziak eta gogoeta hainbat biltzen dituzte . Batzuk poesiaz beteak daude, beste batzuk prosaikoagoak dira, baina maitasun sentimendua darie gehienei, herrimina eta nostalgia.
‎Kritiko batek baino gehiagok esan izan du zerikusirik baduela autore honek duen arrakastan bere nortasun ez literarioak ere. Nolanahi ere, irakurle arruntarentzat Sarrionandiaren narrazio hauek beste gabeko erakargarritasuna dute, mundu fantastikoak sortzen ditu ipuinetako batzuetan, leiendazkoak sarritan, sirenak eta marinel zahar madarikatuak daude, eta desertuak, printzesak, gazteluak eta geltokiak neskatxa eder bakartiek habitatzen dituzte . Guztia ere, gainera, estilo narratibo poetikoaz eta dotoreaz emanik.
‎Kritikoek liburu honetako narrazioen gaien alderdi nabarmenak aipatu dituzte : fantasiarako eta iraganaldiko leiendetarako zaletasun hori:
‎Liburuaren estiloak eta gaiak aldatuak direla azaltzen du Ibargutxik: 1978 poemak diren Izuen gordelekuetan barrena koan Europako hiriburuetan zehar literaturaz ziharduten poemak ziren, oraingoak errealitate gogoratuz dihardute, kartzelako miseriak esplizitoki azaltzen dituzte ," poeta jaitsi egin da zenbait arazo sozial ukitzera" dio. Sarrionandiak halere, beti eusten omen dio tonu lirikoari, gairik gogorrenek eta krudelenek beti dute ukitu lirikoa.
‎" Euskal poesiak bere izaera garatu nahi badu, kanpora begira egon duela erakutsi digute poeta biek. Eta horrela, politika bai ala ez eztabaidaren bi aldeak jartzen dituzte ageritan euren lanean."()" J. Sarrionandiaren kasua oso esanguratsua da.
‎heroia eta haren heriotza, exilioa, marinel zaharra, itxaropena eta errebeldia, etorkizuneko herri proiektua, haurtzaroaren eta iraganeko euskal herriaren oroimena... Baina tematika berrien artean maitasuna eta lirikotasuna baloratzen dituzte kritikoek.
‎1985ean argitaratu zuen Ni ez naiz hemengoa liburuarekin eman zien hasiera genero ortodoxia aldetik sail bakar batekoak ez diren materialez osaturiko liburuei, saiakera, prosa poetikoa, literatur kritika, eta zenbait saio narratibo batzen dituzten liburuei. Batzuek tankera teorikoagoa dute, beste batzuek, aldiz, praktikan jartzen dituzte beste horietan adierazitako irizpideak: Horixe litzateke Ni ez naiz hemengoa k Narrazioak edo Izuen gordelekuetan barrena liburuekiko duen harremana, edo Marginaliak Ez gara gure baitakoak ekin duena, zenbait kritikoren iritziz.
‎Kandelakoek teknika narratiboen artean bereziki azpimarratzen dituzte ipuin hauetako deskripzioak: "... zerbait azpimarratzekotan, egileak deskribapenari ematen dion garrantzia aipatuko genuke.
‎2 Mende amaierako mugimendu eklektikoaren zantzuak nabarmentzen dira beraiengan, jatorri eta joera guztiz ezberdineko poemak, sentimenduak edo eskolak ametitzen dituzte . Sarrionandiaren Izkiriaturik aurkitu ditudan ene poemak liburua da horren adibide nabarmena, egileari ez zaio axola iturriak, kulturak eta garaiak guztiz ezberdinak izatea.
‎Izan ere, gizaki guztiok dugu geure bizitza josteko zeregina. Bestalde, jostorratza eta hariak ere sexu harremanak sinbologizatzen dituzte : batzuetan, lotura hau iradoki besterik ez du egingo, eta beste batzuetan, zuzenean adieraziko du sexua eta jostearen arteko identifikazioa.
‎Honen ondorioz, iraganeko sentimenduen indarrak bultzatuz Andoni ikusteko ahalegina egingo du. Urtaroek kontakizunaren nondik norakoak gidatuko dituzte : honela, udara maitasun betearen sasoia izango da eta udazkena maitasunaren agorraldiaren sasoia.
‎Gorrindok bere bigarren eleberri honetan berriro ere errealismoaren ildotik aritzea hautatu badu ere, ez du inguruko giroa xehetasunez azalduko. Izan ere, bere lehen eleberrian giroak eta inguruak bideratuko dituzte pertsonaien sentimendu eta bilakaerak; oraingo honetan, ordea, gertaera jakin batek sortaraziko du bereziki amaren oinazea. Gainera, Ni naizen hori eleberrian pertsonaien garapena zehazki irudikatzen du, bilakaera nabarmena izanik.
‎" Haurtzaro eta gaztaroko lagun honi ateak irekitzera bultzatu duten arrazoiak adostasunetik edo elkartasunetik urrun daude. Alvaroren beraren baitan daude, estu estu lotuta bere porrotei." (Deia I) Alegia, barne sentipenek bideratuko dituzte pertsonaiaren ekintzak, eta sentipen horien artean sarritan galtzailearen sentipenak aginduko du. Are gehiago, Alvaro sentimendu horri aurre egin nahian dabil.
‎Egunkariako iruzkinean aipatzen zen bezala(), nerabezaroko oroitzapenek bi bide irekitzen dituzte : batetik, Alvaroren izaera ezagutarazteko lekukotasunak eskaintzen dizkigute:
‎Pertsonaia garrantzitsuenak, Markos zein Nestor, lekuz, jokoz, oroz kanpo daude ia beti; guztiz arrotzak zaizkien goitibeheitiek erabakitzen dituzte beren aldarteak eta norabideak, ez dira gai beren bizitzak gobernatzeko, izutu egiten ditu askatasunak. Gizaki izateak urduri jartzen baititu, nahiago lukete postontzi edo karrota izan gizaki baino:
‎Haatik, eldarnioaren sentsazio hori lortzeko bide ezberdinak jorratuko ditu ipuin bakoitzean. Izan ere," errealitate arerioak gizarteak eta pertsonaiak eginikoabakardadea, gaixotasuna desamorioa, heriotza, suizidioa, erahilketa sortzen ditu errealitate hori eldarniagarri bihurtuz." (Egan 49) Bestalde, pertsonaien inguru eta egoerek eramango dituzte horrelako ezinegona jasatera:
‎Oraingoan, mundakarrak izenburuaren bidez, atseginaren bilaketa eta heriotzaren ezinbestea adierazi nahi ditu. Beraz, aipatu bezala itsas giroaz gain, gaiek ere kateatzen dituzte ipuinok. Bere aurreko narrazioetan jada zeharka aipatzen ziren hauek narrazio hauen ardatzak izango dira.
‎Honen moduko gaiak jorratu dituzte , besteak beste, Arthur Clarke, H.G. Wellsek. (Olasagasti:
‎Kontrola lortzeko asmoz, burtsa dagoen hiri nagusietan lehergailu atomiko bat jarri nahiko dute. Bonbak jartzeko munduko leku ezberdinetako erakunde armatuak (IRA, ETA, Brigada gorriak, IK,...) engainatuko dituzte , Azken Epaia deituriko taldea eratuz. Giro honetan, etengabeko pizten duen istorio batean murgilduko gara.
‎bere iloba den Donostiako neska anarkista CNTkoa, eta bahituta hartzen duten fraile karmeldar inozo bat. Berriro ere pertsonaiek gidatuko dituzte gertaerak. Hiru pertsonaia nagusien arteko elkarrizketak baitira eleberriaren muin nagusia:
‎Bestalde, herrian izurritea zabaldu denez, abereak hiltzen ari dira, eta beraz, jendea oso keztatuta dago, eta mirariaren inguruko gertaerek are gehiago aztoratuko dituzte biztanleak.
‎gizon emakume batzuen bizitzaren hainbat une ezberdin. Askotan pertsonaia hauek droga, alkoholarekin arazoak dituzte eta bere inguruari ilusiorik gabe begiratzen diote: indar moralik gabeko pertsonaiak, kritikarako gaitasunik gabekoak,... lirateke.
‎maitasuna, gorrotoa, adiskidetasuna, menpekotasuna, gezurra, mesfidantza, jeloskortasuna,... Izan ere, pertsonaia ezberdin hauengan sortzen diren sentimendu ezberdin hauek guztiek zeharo nahastuko dituzte . Gainera, eleberri honetan" Sentimendu hitza funtsezkoa da, gertakizun guztien gidaria" (A.A.A.:
‎(b) Idazle ezagunagoen lanek idazle berri hauen lanak isilpean egonarazi dituzte .
‎Asteroko erreseina hauez gain, liburu berri baten argitarapena dela-eta, batzuetan elkarrizketak edo aurkezpenaren berri eman ohi dute egunkariek. Halaber, Argia astekarian ere astero argitaratu berri diren liburuen zenbait aipamen egiten dituzte . Haatik, hamarkada honen hasieran astekari honetan elkarrizketa eta erreseina gehiago argitaratzen zirela aipatu beharra dago.
‎Haatik, hamarkada honen hasieran astekari honetan elkarrizketa eta erreseina gehiago argitaratzen zirela aipatu beharra dago. Beste aldizkari batzuetan hilero eskaintzen dituzte iruzkinak: besteak beste, Aizu!, Habe, Pérgola aldizkarietan.
2001
‎Talde honetako zenbait kidek, aktiboki" konprometituta" egon zirenak (Abel Osa, Jon Igartua eta Iñaki Abaitua bera mezulari kontuetan), urteak aurrera joan ahala, ikuspuntu desberdinez ikusiko dituzte garai haiek:
‎Harrigarria da nola, istorio nagusiak aurrera egiten duen heinean, Iñaki Abaitua protagonista esku artean duen Hamaika pauso nobelako Zabalegi protagonistaren patuarekin endredatzen doan. Finean, biek heriotza eta bakardadea ezagutuko dituzte beren bizitzen amaieran: bata fusilatuta hilko da, besteak, bere buruaz beste egingo du.
‎Beste nobeletan hain maiz erabiltzen zituen errepikapenak gutxituz eta lehenengo pertsonari tinko eutsiz, istorioak berak garrantzi handiagoa hartzen du Rossetti-ren obsesioa n. Eta istorio desberdinek lehenago aipatutako emakumeen izenak dituzte , bi urteren tartearekin ezagutzen dituen emakumezkoenak. Victoriarekin duen harremana bada ere garrantzizkoena, Eugeniarekin izandakoa giltzarri bihurtuko da nobelan begitantzen zaigun sedukzio jokoan.
‎2 Parentesi artean datozen zenbakiek Gorde nazazu lurpean liburuaren lehenenengo edizioko orrialdeak adierazten dituzte (Erein, 2000ko abendua).
‎•" Emakumeak pintatzen dakitenek lortzen dituzte , ez maite dituztenek" (145)
‎Rossettiren obsesioa n aipatzen den Hjalmar Söderberg idazle suediarraren Doktor Glas (1905) nobelako protagonistari gertatutakoaren antzera, Juan Martini ere" bizitza begien aurretik" pasa zaio. Bi nobeletako protagonistek arazoak dituzte sexu harremanei aurre egiteko, sexu organua bera" higuingarri" gisara sentitzen baitute (127). Hogeita hamar urtera iritsi eta emakumezkoekin harremanik izan ez duen Doktor Glas hori, erotikotasun frustragarria bizi duen Juan Martinengandik gertuegi dago.
‎Rossettiri dagokionez, artelana edozeren gainetik jartzeagatik; psikoanalisiari dagokionez, berriz, nobelan hainbestetan aipatzen den S. Freuden hainbat teoria sexistarengatik. Zakilaren enbidiaz, emakumezkoen masokismoaz, sexualitatate femeninoaz,... vienarrak esandakoak gogor kritikatu dituzte psikoanalisiaren irakurketa feminista gaurkotuak planteatu dituzten H. Cixous, L. Irigaray8 edo J. Kristevak. Feminismo frantsesaren ordezkari nagusitzat jotzen diren emakumezkoen lanetan, mendebaldeko diskurtso maskulinoaren falozentrismoa, logozentrismoa, izan dira kritikatuak.
‎Mende hasieran gertatu zen aldaketa nagusia kontzientzia gune batetik abiatutako narrazioranzko bira izan bazen (ik. Henry James), egile iparramerikarrek objektiboki behagarriak diren gertakizunetarantz lerratuko dituzte euren unibertso literarioak. " Zine kamara" edo" narrazio objektiboa" ere deitu izan zaion teknika honen oinarrian, Teoria Konduktistaren ideiak zeudela ezin ukatuzkoa da.
‎batzuentzat ispiluak egiaren hieroglifikoak lirateke non agertzen zaien euren aurrean agertzen den guztia, ezkuturik gera ezin duen egian ohi den bezala. Beste batzuk, alderantziz, gezurraren sinbolotzat hartzen dituzte ispiluak, zeren askotan erakusten baitituzte gauzak ez diren moduan." (Marami, 1582)
‎Gizonak bere burua salbatu du baina ispilu barreneko bere islak buruari tiro eman dio. Antzak eta errealitateak alde bi dituzte .
‎Bada gizon eskergi bat misterioa argituaz izkiriatzen ari dena, Baina bere testuak, eskuin ezker eginak, Irakurleek (ispilu baten bidez irakurri beharrean) Lengoaia misteriotsuren bat delakotan uzten dituzte " (Marinel zaharrak, 45)
‎bata, idealizatua, urrun geratu den neskatxarentzat eta bestea, hirietan emagaldu marginatuekin gertatzen dena. Hiri guztiek bildu dituzte miseriak, eta kulturaren lilurak ezin ditu estali.
‎Erdi Aroaz ari da Zumthor, egia da, baina bere zentzuaren deskribapenak badu zerikusirik, mantentzen du paralelotasunik gure gizartearekin. Hiri kapitalistak eta bere gizarte moldeak ertzak eta bazterrak eraiki dituzte . Horregatik gizartea ukatzen duenak maite ditu marjinak, bazterrak eta mugak:
‎Kolonialismoaren garaia da, Europak, industralizazioaren bidez, irten beharrean ikusten du bere burua. Industriak tentsioak sortzen ditu, lehengaien beharra dute fabrikek, merkatu berriak bilatu behar dituzte , eta inbertsiorako lurralde berrien lana eskatzen du. Arrazoi hauengatik Afrika eta Asia ezagutzeko, eta kolonizatzeko ahaleginak egiten dira.
‎Gauguin-ek eta berarekin batera Conrad, Stevenson eta Melville ren marinelek arrazoi bi dituzte Europa utzi eta bidaian hasteko. Batetik, gizarte ofizialak (burgesak, positibistak eta industrizaleak) sortu duen errealitatea arbuiatzen dute, bestetik, primitiboa, sorkuntzazkoa dena maite dute.
‎Liburuko irakurleek ondo dakitenez prosazko hiru testuk banatzen dituzte zazpi liburuok.
‎Harrigarria da marinelen bizimodua: miseriazko soldatak dituzte eta ez dakite igeri egiten"
2002
‎Autorearen azken eleberriak, Urregilearen orduak obrak, aurrekoen poetika tremendista atzean utzi eta istorio mosaiko bat erakusten digu, bi tabernatara joaten diren pertsonaien istorioek osatua. Ferminek eta Laurak, eleberriko bi tabernari protagonistek, jasotzen dituzte eleberria betetzen duten pertsonaia horien biografiak (ehiztariak, soinu jotzaileak, homosexualak...). Tonu errealistan eta tarteka sinboliko samarrean idatzitako liburu honek Kritika Saria irabazi zuen 1999an. b.5) Xabier Mendiguren Elizegi (1964)
‎Eleberrian etengabe agertzen dira zenbait irudiren erreferentziak, hala nola farolaren inguruan hegan dabilen saguzarra, itsasoko olatuak, zerua eta ogi forma duten hodeiak edo gerezia dirudien eguzkia... Erreferentzia horiek gertakizunen bilakaera tristea eteteko bitarte narratiboak definitzen dituzte . Baina, azkenean, itsaso izoztuaren amets profetikoa pertsonaiak aurkituko duen atsedenaren aurrerapen halabeharrezko bihurtzen da.
‎4 Elkarrizketek jendearen hizketa moduak islatu nahi dituzte .
‎Eleberri esperimentalen azterketa bukatzeko, Patri Urkizuren (1946) Sekulorum Sekulotan (1975) obra abangoardista aipatu nahi genuke. Madrileko UNEDen irakasle den lezoar hau, EIEko lehendakari izan zen artean eta Eusko Ikaskuntzako Hizkuntza eta Literatura Sailaren arduraduna da gaur egun. Euskal literaturaz eta antzerkiaren historiaz argitara eman dituen saiakera lan ugariek (Literatura eta Kritika, 1970; Euskal teatroaren historia, 1975; Euskal antzertia, 1984..) hainbat sari lortu dituzte . Urkizuren poesia liburuen artean, Dorrejilko Kanta (1977) eta Zeren azken finean (Kutxa, 1984) dira aipagarri.
‎" Nor naiz?" edo" Zer egiten dut mundu honetan?" galderen erantzun literarioa, emakumezkoen nobelagintzaren ezaugarri bihurtu da XX. mendean. Urteetan ahaztuak izan ondoren, berezkoak zaizkien bizipenetan sakondu nahiko dute emakumeok, eta, horretarako, lehenengo pertsonan idatzitako testuak edo genero autobiografikoaren aldakiak (memoriak, egunkariak, gutunak...) hobetsiko dituzte . Simone de Beauvoirrek zioen moduan, emakumezkoek atxikimendu handiagoa diote oroimenari, eta horregatik, ez da harritzekoa, oroimen honen zolan, beren haurtzaroan, gaztaroan edo zahartzaroan sakondu nahi izatea.
‎Haren diskurtsoak topiko matxista mordo bat islatzen du: haren arabera, emakumeek gustukoak dituzte Tomates verdes fritos bezalako filmak edo nobela erromantiko lodikoteak. Saizarbitoriaren eleberriko protagonistaren itsukeria hainbesterainokoa da, non nobela osoan zehar emaztearekin dituen eztabaida guztien atzean emazteak (senarra baino askoz kultuagoa, bidenabar) autoafirmatzeko duen premia ikusten baitu.
‎Julenek eta Lauaxetak zalantza asko dituzte argitzeko. Euskal Gudarosteko komandantea izan zen poetak" gerra irabazi ala galdu genuen" jakin nahi du eta izugarri aldatu den Euskal Herriaren egungo errealitatea (politikoa, linguistikoa, kulturala,...) ezagutu.
‎Zenbait narratzaile eta ahots, bereziki amona Martzelinarena, bizi dira narrazioan, eta Joxeren nortasun poliedrikoa marrazten digute. Baina, gainera, bi osagaik identifikatzen dituzte familiak: lurrak eta haizeak.
‎Hasieratik esaten zaigu, agramondarrak izan zirela Etxegoiendarrak eta desterrura kondenatuak Esteban Etxegoien bezalako kide luthertarren jokabidearengatik. Joanesen gurasoek, ostera, jarrera pragmatikoagoa dute eta harreman hobeak dituzte Gaztelako agintariekin. Ikusiko dugunez, Descartes, Bruno, Hobbes, Gassendi, Spinoza eta besteren irakurketek osatuko dute Joanesen formazio urteak.
‎Pertsonaia nagusiaren egoera eta izena bezalaxe, gainerako osagai narratiboak ere anbiguoak dira. Ez dakigu zehazki noiz jazotzen diren gertakariak, lekua ere zehaztasunik gabe deskribatzen zaigu, pertsonaiek ezizenak dituzte eta, are gehiago, eleberriaren amaiera irekia da. Irakurleak hautematen duen gauza bakarra da protagonista zelatatzen duen arriskuaren presentzia etengabe eta zehazgabea.
‎Azkenaz besten, kondena misteriotsu batek gainean hiru gabirai daramatzan kalesa beltzean atsedenik gabe eta eternitatean zehar han hemenka ibiltzera behartzen ditu Nora eta bere aita. Eleberri honetako protagonistek elezaharrrak, historia eta literatura nahasten diren bidaia fantastiko batean Amerika eta Europako ordokiak zeharkatzen dituzte hirurehun urtean zehar (bidaia XVII. mendean hasi eta bigarren gerra karlistaren garaian amaitzen da). Bartzelona, Salem, Boston, Baiona eta Zarautz dira abentura harrigarri honen agertokiak.
‎Helduentzako produkzioan Garretatik erauzitakoak (Elkar, 1989) ipuin liburua nabarmenduko genuke, eta gazteentzakoen artean Ur zabaletan (Pamiela, 1994) eleberri laburra, Sorginkerien liburua (Pamiela, 1997) eta Baloika (Pamiela, 2000). Gainera, bere hiru eleberriek literatur sariak irabazi dituzte : Sasiak ere begiak baditik (Elkar, 1985) Iruñeko Udaleko idazle berrientzako lehiaketan izan zen irabazle; Ur uherrak (Pamiela, 1993) [itz.:
‎Guk diogunaren ildo beretik, halaxe dio Alonsok 123 orrialdean: " Komunikabideek saltzen dituzte liburuak. Komunikabideek irudia saltzen dute.
‎Komunikabideek irudia saltzen dute. Beraz, komunikabideek irudi salgarria duten idazleak (onak edo txarrak, eta hori idazle direnean) maite dituzte ." gintzan Durangoko Euskal Liburu eta Diskoen Azokak betetzen duen lekua. Azken urteotan azokaren helburu, antolaketa, funtzio edo egituraketa bera eztabaidagai izan badira ere (begiratu besterik ez dago komunikabideetan argitara eman diren artikulu,, edo iritzi artikuluak), dudarik ez dago Durangoko Azoka, ezer baino lehen, euskal liburugintzaren erakustoki garrantzizkoena dela oraindik.
‎Aipatutako susmo eta gutxiespen horiek kritikaren helburuen inguruko eztabaidak dituzte oinarri. Edonola ere, kritikaren beraren helburu, baliabide edo prozedurak zeintzuk diren zehazteak mendeetako eztabaida eta hurbilpen ugarietara eramango gintuzke.
‎Jakina denez, obraren balio literarioaren gainean iritzi eta epaiak ematen zituzten kritika inpresionistetatik abiatu eta literatur testuen irakurketa eta interpretazioa helburu duten hurbilpenetara heldu gara joan den mendean. Kritika inpresionista saihestuz eta errusiar formalisten hurbilpen deskribatzaileegia gaindituz, gaur egungo norabide kritiko pragmatikoek literatur lanen irakurketa proposamenak egiten dizkigute eta sorkuntzaren ingurune sozio historikoarekin harremanetan jartzen dituzte artelanak. Paul de Manek dioen modura, irakurketaren metaforak kaleratzen ditu gaur egungo literatur kritikak eta, gehienetan, testuaren beraren baliabide deigarrienak edo alderdirik zailenak izaten ditu hizpide20 Hortik dator askotan horrelako kritika lanen aurrean literaturazaleek egin ohi duten salaketa:
‎Villanueva, D. [zuz.], Historia y Crítica de la Literatura Española, 9 liburukia, Crítica, Bartzelona, 1992), gurean ez da horrelakorik gertatzen ari. Izan ere, unibertsitateko zenbat irakaslek kaleratzen dituzte kritika eta aipamenak prentsan. Komunikabideetako kritikariek zenbat artikulu kaleratzen dituzte aipamen laburren mugak gainditzen dituztenak?
‎Izan ere, unibertsitateko zenbat irakaslek kaleratzen dituzte kritika eta aipamenak prentsan? Komunikabideetako kritikariek zenbat artikulu kaleratzen dituzte aipamen laburren mugak gainditzen dituztenak. Gutxi, ezbairik gabe.
‎Berriki jakin dugunez (ik. Berripapera 109, 2001eko ekaina), laster aldizkari gehiago izango dira sarean, dela osorik euskaraz argitaratu ez direnak, dela 1960 baino lehenagokoak. dituzte liburu guztien ekarpen literarioak; ez dago kalitate literarioaren araberako oihartzunik. Gainera, liburu ataletan kritikak argitara ematen dituzten salbuespen interesgarri batzuk kenduta (F.
‎Basque Writers katalogoan ere, narratzaileak gehiengo dira. Bertan datozen 26 idazleetatik, 9k poesiazko nahiz narratibazko lanak argitaratu dituzte eta 2k bakarrik poesia lanak (Lekuonak eta Gandiagak).
‎Eleberrigileak ez ezik ipuingileak ere aztertzen dituzte Hegats aldizkariaren 4 (1991) eta 8 (1994) aleek. Era berean, narratibazko nahiz poesiazko lanak ditu aztergai Ínsula aldizkariak 1998ko azaroan argitara eman zuen ale monografikoak.
‎J. M. Torrealdaik bere Euskal Kultura Gaur (1997) liburuan dioenari jarraituz, gaur egun 300 euskal idazle inguru daude eta euren ezaugarri soziologikoak honela deskribatuko genituzke: % 90 gizonezkoak dira eta% 10,6 bakarrik emakumezko7 Adinari dagokionez, batez beste, 49 urte dituzte idazleok (%70 30 urte bitartean dabil) eta horren ondorioz, argi ikusten da gaur egun argitaratzen duten idazleen artean belaunaldi desberdinetako egileak kausi ditzakegula. Hortxe dauzkagu, adibidez, hamarkadetan jaiotako idazleak (Txillardegi...) edo 64ko belaunaldia deitu izan zaion horretan sartuko liratekeen R.
‎30 Literaturaren ikerketa akademikoek gurean izan duten garapenari buruz esango ditugunak 2000ko martxoaren 11n Gasteizko Filologia Fakultatean" Euskal Kritikari buruzko I. Jardunaldiak" direlakoetan esandakoak laburbiltzen dituzte . Jardunaldietako txosten guztiak aurki emango ditu argitara Eusko Ikaskuntzak.
‎Edonola ere, bereziki nabarmentzekoa irizten diogu doktorego tesiok guztiok egindako ekarriari, beste arrazoi batzuen artean, literatur kritika garaikidean indarrean dauden teoriak eta metodologiak gure literaturaren azterketara ekarri dituztelako. Oraindik jarraitzaile gehien dituena eredu eta metodologia semiotikoa da, baina horrez gainera harrera teoriaz, soziologiaz, erretorikaz, polisistemen teoriaz, kritika feministaz... aberastu dituzte euskal literaturaren ikerketak. Etorkizunean hurbilpen diakronikoak burutu ahal izateko monografia sendo eta zabalak eskaintzen dizkigute, gutxienez, unibertsitatean egin diren ikerketok.
‎Ezaugarri horiekin batera, eleberriak intertestualitate zabala du, hainbat collage eta pastichez lortua. Eta testu horiexek, berriz, aukera narratibo askotarikoak sortzen dituzte , eleberrian barrena konbinatuak: narratzailea eraldatu egiten da, eta hurrenez hurren bilakatu zinema zuzendari, Erdi Aroko monasterio bateko eskribau, telefilm poliziako bateko detektibea... eta testuinguru horietako bakoitzean Iñakiren eta haren neska lagunaren arteko gutunak transkribatzen ditu.
‎ficción para convivir" artikulu interesgarrian dioskunez (ik. Ínsula 641, 2000ko maiatza, 3), gaur egungo eleberri historikoek behiala zuten helburu eta moldeak irauli dituzte . Iragana berreskuratzen zuten testuok helburu didaktiko, moralizatzaile edo abertzalez idatzi ohi ziren behiala (honen adibide argia garai erromantikoan sortu ziren eleberri espainiar historikoak genituzke, iragan lorios batez mintzo zirenak), baina gaur egun ikuspuntu berri bat, ohiko historietan azaltzen ez diren kontuak, azaleratu nahi dute.
‎Literatur Kritika (2000) lanak ildo horretatik doaz: kritikariek egile horiei buruz kaleratutako kritika eta iruzkinak jasotzen dituzte .
‎Ikusten denez, aipagai ditugun beste bi generoen, ipuinaren eta eleberriaren, antz handia du eleberri laburrak. Ipuinarekin honako zerrenda honetan aipatzen diren parekotasunak dituzte : narrazioa pertsonaien eta giroen deskribapenari gailentzen zaie; bigarren mailako pertsonaiak eta narrazioa luzatzen duten hausnarketa pasarteak urriak izan ohi dira; teknika eta tonu antzekoak dituzte... eta, batez ere, emozio jakin bat eragin nahi da bi generoetan.
‎Ipuinarekin honako zerrenda honetan aipatzen diren parekotasunak dituzte: narrazioa pertsonaien eta giroen deskribapenari gailentzen zaie; bigarren mailako pertsonaiak eta narrazioa luzatzen duten hausnarketa pasarteak urriak izan ohi dira; teknika eta tonu antzekoak dituzte ... eta, batez ere, emozio jakin bat eragin nahi da bi generoetan. Desberdintasunei dagokienez, berriz, bistakoa da luzera dela bi generoen arteko alde nagusia.
‎Bada heroi bazter utzirik beste euskal nobela batzuetan ere; Ameriketara joandako gure erbesteratuen bizitza kontatzen dutenetan alegia. J. M. Etxeitaren Jayoterri maitia ko edo J. M. Lertxundiren Polli eta Pello ko pertsonaiek, esate baterako, egoera zailak jasan behar izaten dituzte ; bakarrik ikusten baitute beren burua, bazter utzirik. Tratamendu osoa, ordea, diferentea da.
‎Tratamendu osoa, ordea, diferentea da. Pertsonaia horiek, beren zorigaitzak gainditu egiten dituzte , eta ongi amaitzen dute beren abentura. Ez da horrelakorik Itsasoa ur bazter luzea da delako nobelan.
‎Modernitatea, beraz, eleberrigintzaren historian modu dialektiko eta jarraituan eman den prozesua da. Prozesu hau, eleberriaren forma aldatu duten aldagai askotarikoetan oinarritu izan da, eta aldagaiok guztiok eleberrigintza moderno desberdinak eragin dituzte . Edonola ere, eleberriaren modernitatea bermatzen duten ezaugarriak honako lau elementu hauetara laburbil daitezke Krysinskiren ustez:
‎" Azken urteotan gizadia, leen ere eun sukarretako lilluraz biurrituta, erotu egin da. Mundu osoan, sakonera dijoazten etxazatien iskanbillak burrunbaz ari dira; zutarriak lupetzan lurpetuak dira, ta mendiak beurak ere, erpiñetarik, arrizko erasoak amiltzen dituzte , lurgaiña eremu ta zelai berdin bilakatu dadin. Beuren basa lurretako pakean kutsugabe zeudenak ere, beuren artzai giro barrutirik erauzi dituzte, iri andietako naaspil amurrutsura jaurtikitzeko, antxe kutsatuak eta neketuak ditezen".
‎Mundu osoan, sakonera dijoazten etxazatien iskanbillak burrunbaz ari dira; zutarriak lupetzan lurpetuak dira, ta mendiak beurak ere, erpiñetarik, arrizko erasoak amiltzen dituzte, lurgaiña eremu ta zelai berdin bilakatu dadin. Beuren basa lurretako pakean kutsugabe zeudenak ere, beuren artzai giro barrutirik erauzi dituzte , iri andietako naaspil amurrutsura jaurtikitzeko, antxe kutsatuak eta neketuak ditezen".
‎" Asunek eta, Ameriketako diruak laster izango omen dituzte ".
‎gure asmo, gure nai, gogoeta, gertakizun, atsegiñaldi, atsekabe eta geure maitasunen" erakusbide bakarra". Orduan gure aldizkingiak euzkeraz agertuko dituzte euren lanak, guztija ezpa" da ere, eta euzkerazko oriek izango dira bizienak eta jakingarrienak."(" Irular").
‎Gure errietan, gazteak asi dira ernetzen eta azkortzen. An, or, emen talde berriak sortzen dituzte : dantzariak, txistulariak, teatrugille azkarrak, abeslari ta jende kantaria.
‎Or agertu dute beuren burua Bilbo iri andian Bermeotarrak, joan dan igandean; kantuz ta soiñu pozgarriz ta sentikorrez bete dituzte bilbotarren biotzak.
‎Gaiñera disku apaiñetan ezarri dituzte kantuak, entzungarriro.
‎Zinea ez da ikusi behar, geiagoko gabe. Geroztik, elizako ateetan, mailla ta neurrietan berexirik agertzen dituzte , baiña ori ontasunari edo zillegi legeari buruz soillik da. Pekatu bide ote dan eta gauza ez egokiak ote dituan, agertuko duten pelikulak.
‎Areago. Sare mehe hoietan arrapatu nahi dituzte , eiki. Besteren lepotik gizenduaz.
‎Lokarriak eten nahi dituzte gizonek, ordea.
‎Gizonak, andreak, umeak... lurretik gorago baldin badira ere, ez dira, ordea, zeruarengana urbillago. Aitzitik, lurretik urrunago jarri dituzte . Orain, lur jabe ere, ez dira.
‎Gizonak ximin mailaz bereiz, irrifarra egiten ikasi omen zuen. Damurik, regre izugarria gerta izan da hogeigarren mende erdian, hor eta hemen" Egizu irrifarra, arren" errana k hitzez eta idatziz erruz zabaldu izan bait dituzte zeltiberlur eta ingurumenetan.
‎Bai zera! Belardiak ere ba dituzte , eta basoak, eta harpeak, eta hondartzak, eta txirlarriak. Behinere ez dira egarri.
‎Bada, hemendik urte batera ere, itsasoko ura noraino eta noiz helduko den jakin dezakegu. Gizon jakintsuek liburu miresgarrietan idatzirik dituzte , eta hantxe datza egun bakoitzeko goraldi eta beheraldi bikoitza.
2003
‎Hau ezta gertatzen Gaztelako erderarekin eta, azkeneko denboretan izan ezik, etziran agertzen gaztelerazko literaturan eleberritxo hontan agertzen diran bezela, hitzegileen hitz modu bereziak. Gaur, Camilo José Celak eta beste idazle erdeldun batzuk, batez ere Hego Amerikakoek, eleberrietako hizlarien esakerak hitzez hitz idazten dituzte , baina hau ezta azkeneko urteetako moda bat baizik, inglesezko literaturaren imitazio pobre bat baino. Gutxi irabaz dezake gaztelerazko literaturak bide hontatik.
‎Eskuak uretan sartuta morroiek arin arin garbitu eta bustibustirik uzten dituzte basuak mahai gainean. Hamar ipini ditu zerrendan Txominekin hitz egin duanak eta danak batera betetzen ditu.
‎Besteak mozkortuta dagoela (Vaya tajá!) eta ohera joateko mozkorra pasatu arte (Vaya a dormir la mona!). Berak berriz lapurra deitu eta maletäa emateko, eta gizon batzuk, oratu besoetatik eta elkarrengandik bereizi dituzte .
‎Ugolde baten antzera sartu ta komunistek dana zapaltzen dute. Hegoaldeko koreatarrek Kum ibaian ezartzen dituzte euren defentsak, Swon eta Taejonen artean.
‎Eskuak ordea lodilodiak, beste gizon handiago batenak ziruditen, hamar hatzen ordez hamar odolki eukiko balitu bezela. Hau pelotaka jokatzetik dator eta honegatik eukitzen dituzte atzamarrak handituta euskaldun askok.
‎Ipar amerikanuen atzerakada berri bat Korean. Yankeeek Kum ibaiaren zubi guztiak saltarazi dituzte ...
‎Halan ta guztiz ere dana entzun behar dute adi adi ayudanteek, ajola gutxi catedráticoek dioten guztia lehendik irakurrita eduki edo eurek baino hobeto ezagutzen badute gaia, ajola guti kirtenkeririk handienak entzun behar badituzte ere. Baina ez bakarrik adi adi entzun, hori ezta ezer, noizik behin baietzko burukadak ere eman behar dituzte . Eta dotrinako umeek ezagutzen duten gauza bat bada ere," Ooo!
‎ooo! Handia da gero..." eta honelako soinuak atera behar dituzte .
‎mutilek bezela. Ez, baldin catedráticoak esaten duena barrea eragiteko asmoz esana dala susmatzen badute, denbora luze luzean egoten dira jijijiji jajajaja egiten nekatu gabe, eta gauza serioak entzuten dizkietenean, mutilek baino egi kutsu handiagorekin ateratzen dituzte euren harrigarritasunezko soinuak. Honela egiteak arreta gehiago eskatzen du beti, barregarrikeriak harrigarrizko gauza seriotzat, eta gauza serioak barregarrikeritzat hartzeko arriskua askoz handiago baita.
‎Hau elitzake izango inor harritzeko gauzäa. Erdeldunek emaztegai asko izaten dituzte ...
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
edun 634 (4,17)
ukan 125 (0,82)
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia