Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.454

2000
‎Are gehiago: Eliot, Faulkner, Chamisso eta beste hainbaten barrena hitz egiten digu, idazten du, eta horrela, ispiluz ispilu, bere Ni propiala non dagoen jakin ez genezakeela uzten gaitu." (140 or.)
‎Sarrionandiaren esanetan, Durangoko irteerako zuhaitz horrek pelegrina, bidazti edo nabigatzailea izan nahi luke, baina bere erro sakon ikaragarriek eutsi egiten diote lurrari itsatsita, leku liriko horretan. Ikusi batera esan liteke zuhaitz hori Sarrionandiaren obraren irudi bat dela, leku lirikoan kokatua dagoela esaten du iturriaren ondoan, bere prosaren lirikotasunaz eta metaliteraturaz (iturriez) egin diren hainbat aipamen kritikori irri egin nahiez bezala.
‎Ohargarria da bere lagunen hainbat aipamen jasotzen dituen ipuin horretan esaten dena nabegantea izan nahi lukeen zuhaitz horrek, nahi lukeen moduan bidazti, peregrina edo nabigatzailea izaterik ez izatearen arrazoia bere sustrai sakon ikaragarriak direla. Sarrionandiaren obrak ezin du bere sustraien gatibotzatik ihes egin inolaz, eta ezinbertzean" arteztasunarekin" besarkatzen duela eguratsa.
‎Hogeita zortzi gutun hauek ipuinak, eguneroko gertakizunak, burutapenak, gustuko liburu eta filmeei buruzko iritziak eta gogoeta hainbat biltzen dituzte. Batzuk poesiaz beteak daude, beste batzuk prosaikoagoak dira, baina maitasun sentimendua darie gehienei, herrimina eta nostalgia.
‎" Ene ustez gauza ezberdinak dira arazo honetan politika, etika eta idazkera" zioelarik. 1987an argitaraturiko Marinel zaharrak honetan, aldiz," badirudi planteamendu horiek denak hankaz gora joan zaizkiola," Literatura eta iraultza" izeneko poeman gure artean hainbat eztabaida sortu duen beste binomio fantastiko bat, torturaren errealitate ankerraren kontra txirtxilatu dira esparru sakratuak, Pessoa, Eliot, Chesterton eta beste kutun guztiak."
‎Izan ere, liburuak egunkari batean idatziriko hausnarketa laburren bilduma tankera baitu, egunkari bati dagokiona bezalakoa, eta liburuaren 1985eko edizioaren azalean bi data ageri dira, urtarrilak 17 eta uztailak 22, egunkariaren bi mugak zeintzuk diren zehaztuz. " Laberinto" aren sinboloak berriz, liburuak duen egitura justifikatzen du, beste hainbat iradokizun bideratzeaz gain. Hitzaurrea egiten dion Txema Larreak berak Ni ez naiz hemengoari buruzko aipamena argitaratu zuen Pamiela aldizkarian (1985, 9.zb.
‎Iturri horiek, ordea, Joseba Sarrionandiaren sentsibilitatearen arragoan hartzen dute moldea. Miranderen eraginari buruzkoa berritzen du hainbat urtetara, Laberintoaren oroimena izeneko saio liburuan eta Lurra eta luma koan ere bai: " Joseba Sarrionandia Miranderen itzalpean hazia da:
‎Gerardo Markuletak artikulu horretan beretzat eta bere hainbat kiderentzat Sarrionandiaren obra honek izaniko" manifestu" balioa Jon Kortazarrek ere jasotzen du" Joven poesía vasca. Un acercamiento" izeneko artikuluan, Etiopia osteko poeta taldearen barruan Sarrionandiari ematen dio garrantzi berezia.
‎Las Corteseko auzoan, zehazki. (Honek gogora dakarkigu beste hainbat narraziotan deskribaturiko giroa: Manhattan ikus 4.2, eta Speed gauak ikus 2.2, esaterako).
‎Are gehiago, Alvaro sentimendu horri aurre egin nahian dabil. Beranduago, Mikel atxilotu dutela jakitean, Alvarok Donostiara, bere jaioterrira alde egingo du, bertan nerabezaroko hainbat gertakari gogora ekarriko dituelarik. Hortaz, gogoeta hauek guztiak izango dira eleberriaren funtsa.
‎Hala ere, leku hauen eginkizuna gogoeten norabidea gidatzea izan ohi da, batez ere bi funtzio hauen bidez; batetik, oroitzapenak gogora ekarriz; eta bestetik, paisaia eta egoera animikoaren arteko lotura eginez. Hona hemen honen guztiaren inguruko hainbat iruzkin:
‎batetik, Alvaroren izaera ezagutarazteko lekukotasunak eskaintzen dizkigute: " izan ere, protagonista eta bere koadrilaren artean bada horrelako inkomunikazioa galarazten duen murrurik, Alvaro hainbat alditan bakardadearen bila ihes egitera behartzen dutenak."; bestetik, belaunaldi jakin baten lekukotza eskaintzen digu, horretarako beste pertsonaia batzuk gehituz:
‎Irakurleoi erabakia zein izango den izenburutik bertatik adierazten zaigunez, idazleak erabakiari berari garrantzia eman baino, nahiago izan du patrimonioa salgai jartzeak pertsonaiari sortarazi dizkion sentimendu, oroitzapen eta gogoetak islatzen saiatzea. Hori lortzeko" hainbat gairi buruzko aipamen eta hausnarketak ere, Saint John Perse nobel saridun poeta frantsesaren aipuekin eta Jaun Notarioaren ikuspuntu existentzialista ezezkorrarekin nahastuta" darabiltza. (Benito, Jon:
‎Sexu harremanak, maitemina erakargarritasuna duten harremanak dira, esperantza irekitzen dutenak; ematen du bizitzak askoz gehiago eman behar duela, baina askotan ez da horrela izaten, eta nire ustez horregatik datoz haserreak, agresibitatea eta hainbat gauza. (Gara I)
‎Denboraren jarraikortasunari dagokionez, gogoetek jarraipen kronologikoa badute ere, oroitzapenak eranstean ohikoa den bezala, itzulinguru ugarirekin topo egingo dugu. Izan ere, bere iragana oroitzeko beharrezkoak dira analepsiak, hau da, denboran atzera egiteak; bestalde, bukaera iragarriko duten hainbat aurrerapen aipagarri ere badira. Esaterako, bidaiaren iragarpenaren zantzuak etengabeak dira:
‎Kanpoan merkataritzan ibili ondoren, Bilbora doa bizitzera. Eleberria han hemenka egileari jazoriko hainbat abentura eta azpijokoren kontaketan oinarritzen da. Honela laburbiltzen ditu kontakizun honetako elementu garrantzitsuenak Egunkariako iruzkingileak:
‎" liburuko pertsonaiak errepikatzen joaten direla, batzuk azaltzen, besteak gordetzen, batzuk ipuin batean protagonistak, eta beste batean bigarren mailakoak" (Egunkaria VI). Izan ere," hainbat eta hainbat pertsonaiaren bilakaeraren berri ematen digu bere azken liburuko ipuin ezberdinetan" (Jakin 101). Honela, pertsonaia hauen bidez hiriaren lekukotza eskaintzen digu.
‎" liburuko pertsonaiak errepikatzen joaten direla, batzuk azaltzen, besteak gordetzen, batzuk ipuin batean protagonistak, eta beste batean bigarren mailakoak" (Egunkaria VI). Izan ere," hainbat eta hainbat pertsonaiaren bilakaeraren berri ematen digu bere azken liburuko ipuin ezberdinetan" (Jakin 101). Honela, pertsonaia hauen bidez hiriaren lekukotza eskaintzen digu.
‎Beraz, ipuin gehienen istorioak Euskal Herrian kokaturik badaude ere badira atzerrian lekututako hainbat pasarte: esate baterako, Errusia eta Irlanda.
‎droga, sexua, rock and rolla, tabernetako giroa, alkohola,... Lotura handia dago bilduma batetik bestera. Honela," Gauaren testuingurua dute ipuin guztiek, eta ez dago liburuan gauetan gertatzen ez den ezer; ikusitakoa, bizitakoa kontatzea baitu xede, errealitate horri imajinazio apur bat gaineratu dion arren." (Egunkaria XI) Honetaz gain, giroa ere aitzakia da hainbat sentimendu unibertsal islatzeko: etsipena, maitasuna, desioen ezintasuna, itxaropena,... Izan ere, gaueko giroaren bidez," iluntasunaren baitan gordetzen den pasioa ageri da liburuko orrialde guztietan." (Egunkaria) Gaueko amets honetan, alkoholaren zorabioaren eraginez, hilak eta biziak batera agertuko dira.
‎Gainera, azken ipuinean pertsonaiek izenburuez nahiz idazleaz hitz egingo dute. Hortaz, metaliteraturaz gain hainbat iruzkin metanarratibo ere aurki ditzakegu hainbat pasartetan.
‎Gainera, azken ipuinean pertsonaiek izenburuez nahiz idazleaz hitz egingo dute. Hortaz, metaliteraturaz gain hainbat iruzkin metanarratibo ere aurki ditzakegu hainbat pasartetan.
‎Pertsonaiei dagokienez, gainera, Whiskey koloreko gauak bilduman badira lehen bildumako hainbat pertsonaia ere. Bestalde, pertsonaiak, orobat, idazlearekin harreman bereziren bat izan duten emakumeak izan ohi dira.
‎Zehazgabetasun honen bidez, gizakiaren hainbat sentimendu unibertsal islatzen saiatu da; ez baitira pertsonaia jakinak axola zaizkionak, izakiaren beraren egoera baizik.
‎Goizean behin irratsaiorako prestaturiko berrogei biografia fikzionatuetatik hamalau aukeratuz osatu zuen Radiografiak bilduma. Liburu honetan atzerriko hainbat pertsonaia ospetsuren inguruko biografia fikzionatuak aurkituko ditugu. Honela, errealitatea eta fikzioa nahastea lortzen du idazleak, askotan bien arteko muga oso argia ez delarik, irudimenari bidea zabalduz.
‎Bizkarrean tatuaturiko mapak bilduma ere, Goizean behin irratsaiorako prestaturiko hainbat lanen hautaketa dugu. Oraingoan, hiri ezberdinei buruzko gogoeta, deskribapen edo ipuin eskaintzen dizkigu.
‎telefonoa. Honen bidez, hainbat sentimendu ezberdin islatzen ditu: itxaropena, beldurra, zoriona,...
‎Narrazio hauek guztiak independienteak dira, baina guztiek hiriko giroa dute kokaleku nagusia. Honela, hiriko giro honetan bizitzako hainbat egoera irudikatzen zaizkigu. Bestalde, egilearen beraren hitzetan," hiriaren interpretazio askotan gauzatzen dira istorioak." (Egunkaria VI) Haatik, Agurtzane Aiestaran ez da iritzi berekoa:
‎Narratzeko eran aurki daitekeen aniztasun bera ikus daiteke espazioan ere. Bilbotik hasi eta hainbat hiri ezberdinen aipamena egiten da: Reno, Hollywood,...
‎Hala ere, gure aburuz, ez ditu beti irudi iradokitzaileak erabiltzen, adierazi nahi duena hainbatetan zuzenean aipatzen du. Iturberen ipuinetan bezala, ipuinotan ere elkarrizketek garrantzia handia dute, narrazioari bizitasuna eransten baitiote.
‎Gehienak, haatik, desamodiozkoak dira, bakardadera kondenaturiko gizon eta emakumeak aurkezten baitzaizkigu. Ilusioen zapuzketa, bakardadeari ikara, behin behineko harremanen zaporea,... dira ipuin hauetan agertzen diren hainbat gai. Izan ere, oso ipuin gutxitan topatuko ditugu amaiera ederrak eta alaiak.
‎Literaturaren beraren hastapenetatik dobleen lekuko ugari aurki badezakegu ere, gizakion barne mundua bere ardatz egin zuen Erromantizismoa izan zen desdoblamendu edo bikoizketaren gaiari etekin handiena atera ziona, Jean Paul alemaniarraren ostean Hoffmann eta hainbaten lanetan eraginez. Margarete Heinrich ipuinean, esaterako, idazleon testuetan sarritan ematen den biki berdin berdinen kasuaren adibide bat edukiko genuke, eta literatura modernoan dobleek gehienetan duten funtzioari jarraiki, oraingoan ere heriotzaren gertutasuna iragartzen digutela esango dugu. (Olaziregi 199814:
‎Felipe Rius: Bi argazki eta hainbat polaroid (1999)
‎Honela, heriotza eta frustrazioa ipuinotako elementu etengabeak izango dira. Hortaz, aurreko ipuinetako hainbat gai berragertzen dira. Izan ere, ipuin hauetan ere heriotzaren zantzuak non nahi ikus ditzakegu:
‎itsasoa. Zenbait ipuinetan kontatzen den istorioa itsasoan barrena gertatuko da, beste hainbatetan istorioa lurrean bertan jazotzen bada ere, itsasoaren presentzia nabarmentzen da (Jimenezen ipuingintzan bezalaxe). Lutxo Egiak dioen bezala," narrazioen lokarria itsasoa bada ere, ezin esan itsasaldi berekoak direnik" (Deia).
‎Ereduei dagokienez, batetik itsasoaren inguruan idatzi duten euskal idazleak izan ditu gogoan: hainbat klasiko eta Joseba Sarrionandia, besteak beste; bestetik, Joseph Conrad, Henry Melville eta Salgari bezalako lan ugari irakurri ditu. Bestalde, itsasoarekin harreman esturik ez duten honako idazle hauek ere atsegin dituela aitortu zuen:
‎Hiru plano hauek bigarren zatiko lehen atalean egiten dute bat. Are gehiago, plano bakoitzean gainerako planoen hainbat elementuri erreferentzia egiten zaie, plano ezberdinen arteko lotura estutuz. Egunkariako iruzkingileak adierazi zuen bezala," Une orotan intentzio bikoitzeko eleberria dugu honako hau, kaleitxi batera helduak ginenean irteerarik bitxi eta harrigarrienak idorotzen dituena." (Egunkaria)
‎honen berri narratzaile estradiegetikoak emango digu; bestetik, bidazti horrek irakurtzen duen egunkaria dugu, eta honetan, noski, lehen pertsonako narratzaile autodiegetikoa mintzatzen da. Hala ere, azken plano honetan, batzuetan beste pertsonaia batzuek ere hainbat istorio kontatzen dizkigute: beraz, maila metadiegetikoa ere badarabil.
‎Trama honen berri emateko gasteiztarrak hirugarren pertsonako narratzaile orojakilea aukeratu du. Era honetara, narratzaile estradiegetikoak fokalizazioaren bidez, hainbat pertsonaietara gerturatzeko aukera du, intriga indartuz. Izan ere, tarteka marteka pertsonaia ezberdinen iritziak erantsiz istorioaren sarea osatuz goaz.
‎Honek egiten du pertsonaien arteko lotura. Beste hainbat pertsonairen zeregina liburuaren inguruko berriak zehaztean datza. Baina, liburuaren amaieran, Aitorgoitiako elkarrizketetan zehazki, liburuan zehar han hemenka eta harremanik gabe aipaturiko pertsonaia gehienak biltzen dira.
‎Gainera, 2004 urteaz aritzean iraganean dihardu, eta 2008 urtea aipatzean, aldiz, orainaldian. Istorioa kronologikoki kontatzen bazaigu ere, pertsonaien berri emateko haien bizitzari buruzko zenbait pasarte aipatzean, denboran hainbat erretrospekzio egiten direla dakusagu. Bestalde, kontuan hartu genuke batzuetan narrazio luze baten bidez oso epe laburraren berri ematen dela, eta beste batzuetan, liburuaren amaieran, esaterako, orrialde batetik bestera urteetako aldea dagoela.
‎" Askozaz errazagoa, ez hain barrokoa... Izan ere, hainbat aldiz kritikatu izan dut euskaraz edo frantsesez erabiltzen den teknika barroko hori." (Olasagasti: Egunkaria XI) Darabilen estilo erraz honetan, elkarrizketa biziak aipatzekoak dira.
‎Honela, ilusioaren beharra dela-eta, askotan gizakiek gure buruari iruzur egiteko dugun gaitasuna islatuko da, eta batzuetan ilusio horien bilaketan pertsonaiak erotu ere egingo dira. Haatik, harremanak joko modura irudikatzen ditu, eta hainbat huskeria besterik ez diruditenak pertsonaia batzuentzat hil ala bizikoak bihurtuko dira. " Destinoaren jokutriez, suertearen kolpe krudelaz trufatzeko erabiltzen du Arantxak literatura eta xede guztiz sanoa dela deritzait, maiz sinpletasunak eta fribolidadea puntu batek traizio egiten badio ere." (Egunkaria)
‎Mota guztietako emakumeak irudikatzen dizkigu: gazteak, zaharrak, irtirinak, tristeak, alaiak, samurrak, kaskarinak,..." Bera bezalako emakumeak agertzen dira joan etorrian, maitasunaz, adinaren etengabeko kalteaz edo bizitzeko beste hainbat ezbehar txikiz kezkaturik." (Egunkaria) Begoña Muruagak Dorothy Parker en La soledad de las parejas liburuarekin alderatu zuen. Bere aburuz, batez ere, bi dira topa daitezkeen antzekotasunak:
‎1994ko abenduan hasten da kontakizuna eta amaiera 1995 urteko hasieran (urtarrila edo otsailean) koka dezakegu. Istorio honetan orduko hainbat gauzari egiten zaie erreferentzia: Goenkale, ETA, GAL,... Gainera, istorioaren jolasa osatzeko 1995eko urtarrilaren 23an gertaturiko atentatu bat darabil:
‎Lehenengo pertsonan narratzaile estradiegetikoaren beraren gogoetak ezagutarazten zaizkigu eta narratarioari irakurle izenaz zuzentzen zaio, gehienetan atalen hasieretan. Hainbat egunkaritan narratzailea aipatzean honakoa adierazi zuten: " Nobela honetako narratzaileak zirikatu egingo du irakurlea, trufatuko da bere pertsonaiez, irainduko ditu gogaikarriak." (Gara IV) Beraz, zenbaitetan narratzaile eta narratarioaren arteko harreman zuzena nabarmentzen da.
‎Antza denez, Dionisosen jokaera ulertzeko giltza azaldu nahian dabil, baina, horretarako beharrezkoa izango litzatekeen pertsonaiaren barne munduan sakontzeko ahaleginik ez du egiten. Bestalde, gainerako pertsonaien hainbat gogoetaren berri ematen badigu ere, ez da beraien barne munduan sakontzeko ahaleginik sumatzen, pertsonaia lauak aurkeztu nahi dizkigu eta. Ez da garapen psikologikorik islatzen, barne hausnarketa ugariren berri eman arren.
‎Egunkari ezberdinetan estiloari buruzko hainbat iritzirekin topo egin dugu. Juaristiren aburuz," ez da gaizki idatzitako nobela, areago esango nuke, erraz irakurtzen da, hasi eta buka esaten den bezala; baina ez du gaur egun euskal nobelagintzak batik bat lortu duen maila erdietsi." (Pergola 87) Garikoitz Berasaluze, ordea, honela mintzatzen da:
‎Eleberri honetan, bestalde, ironia zirtolariaren erabilera nabaria da. " Hainbat dira Berandu da gelditzeko nobelan ageri diren gaiak, umorez, zorroztasunez eta ironiaz azalduak." (Arregi, Montse: Egunkaria IV).
‎Jarraikortasunari begiratuz gero, hainbatetan barne analepsiak darabiltzala ikus dezakegu. Ondorioz, narrazio barruan jada kontaturiko hainbat gertaerari erreferentzia eginez, gertakizunak lotzeko saioa errazten digu.
‎Jarraikortasunari begiratuz gero, hainbatetan barne analepsiak darabiltzala ikus dezakegu. Ondorioz, narrazio barruan jada kontaturiko hainbat gertaerari erreferentzia eginez, gertakizunak lotzeko saioa errazten digu. Hala ere, oro har, garapen kronologikoa gailentzen da.
‎Bestalde, nahiz eta pertsonaiak bere gertaeren berri eman, ez dugu inolako garapenik sumatzen bere izakeran. Izan ere, Jimenezek garai hartako hainbat gertaera eta ohitura deskribatzea izan baitu helburu nagusitzat, ez pertsonaia biribilak aurkeztea.
‎Autoreak, Hego Amerikako nobela korrontearen eraginari nolabait jarraituz, bi plano desberdinetan eman digu fikzioa, bi espazio eta bi denbora desberdinetan, baina bi alderdiak elkarren osagarri gertatzen direnak. Bata Loitzu herrian eta gudu garaian ematen diren gertakariak, bizpahiru hilabeteren buruan eta bestea, gure garaitsuko egunetan ematen dena, hainbat aldiz erabilitako tren geltoki batean. Bigarrena, lehenengoaren ondorio gisara ezarria dago, neure iduriz errealismo eta egiantzekotasun haundiz.
‎Hiru pertsonaia nagusien arteko elkarrizketak baitira eleberriaren muin nagusia: " Elkarrizketen bitartez hainbat kontraesan erakutsi nahi izan ditut." (Egunkaria XI) Aitzitik, ez da pertsonaien garapenik deskribatzen.
‎plano ezberdinen erabilera, eta hauek pertsonaia nagusi baten agerpenaren bidez lotzeko joera; nekazal mundua; pertsonaia lauak; denboraren jarraikortasuna plano ezberdinetan bada ere; paisaiaren deskribapenen nagusitasuna; eta polifonia: hainbat pasartetan gaztelera tartekatzen baitu.
‎Idaztankerari dagokionez," idazleak, ohi bezala, hiztegi aberatsez eta zehetasun handiko deskripzioz( hainbatetan astunegiak izango zirenak, istorioak berak pizten duen interesagatik izango ez balitz) baliatu da aurreko elaberrietan sortutako antzeko egoera eta pertsonaiak eratzeko orduan." (Egan 49) Bestalde, elkarrizketei egiantzekotasuna eransteko, errejistro ezberdinak erabiltzen ditu: " Aita Goierri aldean jaioa denez, hango errejistroan daude bere jardunak.
‎lehenik, bilduriko kritikaren zerrenda jaso dugu urtez urte; bigarrenik, hamarkada honetako eleberri eta ipuin bilduma batzuen iruzkinak eskaini ditugu; hirugarrenik, hamarkadaren ikuspegi orokor bat emateko asmoz, azken ohar orokor batzuk bildu ditugu; eta azkenik, eranskin labur bi atondu ditugu: batean idazleen gaineko datuak batu ditugu, eta bestean, literatur kritikaren inguruko hainbat terminoren azalpen labur batzuk eskaintzen dira, iruzkinetan erabilitako terminologia ezezaguna zaionari laguntzeko xedearekin.
‎Eleberrigintza eta ipuingintzaren arloei ekin aurretik, hauen definizioei buruzko hainbat ohar eskaintzea egokia iruditu zaigu. Eleberria definitzeko garaian saio ezberdin ugari egon badira ere5, guztietan fikziozko istorioa oinarrian izatea hartu izan da baldintza nagusitzat.
‎Ondorioz, datozen liburu hauetan ikusi ahal izango dugunez, pertsonaia arruntei jazotzen zaizkien gertaera eta pasadizo arruntak kontatzen zaizkigu: gizon emakume batzuen bizitzaren hainbat une ezberdin. Askotan pertsonaia hauek droga, alkoholarekin arazoak dituzte eta bere inguruari ilusiorik gabe begiratzen diote:
‎Ondorioz, lehen pertsonako narratzaile autodiegetikoa, hirugarren pertsona erabiltzen du fokoa beste pertsonaia batzuengana gerturatuz. Honela, hainbat paralepsi ikus genitzake: izan ere, narratzaileak orojakilea balitz bezala jokatzen du zenbait pasartetan, nahiz eta hasiera batean ikuspuntua murriztu egin duen.
‎Gauak eta hiriak aldi berean luma gaiztoz eta maitasunez idatzitako liburua, protagonista gazteak dituena, baina gure inguruetako literaturetan adoleszente berankorrek idatzitako bloof etatik urrun. Gazteen arteko harremanak eta hauen bilakaera azaltzean, gorroto, maitasun, inbiria eta desio kontrajarriek osaturiko istorioa ongi amaraundurik egoteaz gain, hainbat erreflesio jasotzen dira, ez ironiatik erabat aske, baina beti pertsonaia guztiekiko samurtasuna gailenduz." (Jakin 100)
‎Izan ere, eleberriaren gainontzeko ezaugarriengatik egilearen asmoa errealismoz idaztea dela dirudi. Baina, zenbaitetan lehenengo pertsonako narratzailea orojakilea bihurtzen da, pertsonaia honen kanpoko hainbat sentimendu eta gertaeren berri eskaintzen zaigularik: esate baterako, ama kartzelara bisitan doanean, Bardeak Igantzi hizpide dutenean,...
‎esate baterako, ama kartzelara bisitan doanean, Bardeak Igantzi hizpide dutenean,... Hortaz, biografia baten aurrean gaudela dirudien arren, batzuetan, uste hau hankamotz uzten duten hainbat pasarte topatzen ditugu. Gauza bera azpimarratu zuen Rojok:
‎Ni naizen hori (1992) eta Amaren begietan (1995). Bi eleberri hauetan oso gai ezberdinak jorratzen dituen arren, badira bietan errepikatzen diren hainbat ezaugarri: batetik, bietan pertsonaia nagusien sentimenduei garrantzia berezia eskaintzen zaie; bestetik, bietan estilo irakurterraza eta zuzenaren bidez adierazten dizkigu gertakizunak; azkenik, bi eleberrietan gai politikoa aipatu egiten da, bigarren mailako pertsonaiei loturik joan ohi dena.
‎Azken hauek lehengoaren antz handiago dute, baina ez dira betetzen generoaren ezaugarri guztiak" Pasaia Blues" ez da akzio hutsezkoa. Nobelak baditu, hala eta guztiz ere, hainbat eta hainbat ezaugarri, nobela beltzen ezaugarriekin bat datozenak, adibidez, badu sintesirako ahalmena, esaldi laburrak erabiltzeko joera... (Benito, Jon:
‎Azken hauek lehengoaren antz handiago dute, baina ez dira betetzen generoaren ezaugarri guztiak" Pasaia Blues" ez da akzio hutsezkoa. Nobelak baditu, hala eta guztiz ere, hainbat eta hainbat ezaugarri, nobela beltzen ezaugarriekin bat datozenak, adibidez, badu sintesirako ahalmena, esaldi laburrak erabiltzeko joera... (Benito, Jon:
‎Jose Jabier Fernandezek dioen bezala," jostorratza eta haria bai era metaforikoan baita era zuzenean ere (askotan liburuak josten ikasteko manual itxura hartzen du) erabiltzen baititu idazleak istorio historioa multzo desberdinak lotzeko." (Egunkaria 1996 X10) Hortaz, adabaki txikitxoez osaturiko liburua eleberriaren beraren eduki eta xedearekin bat dator. Honela, jostearen inguruko termino ugari ekarriko ditu hizpidera behin eta berriz, lotura gabekoak diruditen hainbat testu aske hauen arteko hurbiltasuna azpimarratuz: hartara, bizitza pusketen bidez osaturiko puzzle gisara aurkezten digu.
‎Egileak berak aitortu zuenez, Dashiell Hammett, Raymond Chandler eta garaiko beste hainbat idazleren lanak irakurri izan ditu. Gainera, haien idazkerara hurbiltzen saiatu dela ere adierazi zuen, elkarrizketak ironiaz jantzi eta kaleko hizkera zainduz.
‎Argitalpenak: 1999 Bi argazki eta hainbat polaroid, ipuinak, Pamiela.
‎Hala ere, 90eko hamarkada baino lehen narratiba lanik argitaratu ez dutenak ere hartu ditugu kontuan: honela, hurrengo zerrendan 90 urtea baino lehen beste genero batean arituriko hainbat idazleren izenak ikusi ahal izango dira: hala nola, Luis Mari Mujika, Iñigo Aranbarri, Edorta Jimenez, Xabier Montoia, Jose Luis Otamendi, Manu Erzilla.
‎Ondorioz, aztergai ditugun narratiba lan hauek komunikabideetan (idatzietan) izan duten harreraren nondik norakoa ikusi ahal izateko, literatur lan bakoitzari buruz idatzi dena biltzen saiatu gara hurrengo orriotan, hainbat egunkari zein aldizkaritan kaleraturiko erreseina eta aipamenak jasoz. Hartara, gaur eguneko kritika lanen berri izateko, besteak beste, honako egunkari eta aldizkariak begiztatu ditugu:
2001
‎Michel Butor izan zen La Modification (1957) nobelan 2 pertsona helburu horrekin erabili zuen lehenengoa, testuan nabarmentzen den narratario horrekin (ik. G. Prince) daukan etengabeko elkarrizketan protagonistari ezezagun zitzaizkion hainbat pasarte argituz.
‎2 Isiltasun hori nobelagintzari dagokio, noski. Izan ere, deigarria da azken urteotan (ikus bibliografian) idazle honek eginiko hainbat lanek (nobelei hitzaurreak, hitzaldiak, egunkarietako artikuluak...) Ramonek aspaldian zuen jarrera etetea. Idazleak argitaraturiko artikulu eta lanetan ikusten denez, jarrera askozaz ere publikoagoa edo erakutsi du Ramonek azken garaiotan eta, zentzu honetan, garai bateko konpromiso kulturalaren oihartzunak dakuskigu.
‎Garaiko euskal nobela irakurleak ohituta zeuden euskaraz kontateknika tradizionalak ez ezik, istorio lineal eta" betikoak" ere irakurtzera. Txuma Lasagabasterren artikulu klasikoa gogoratuz12, 1957ko Leturiaren egunkari ezkutua dateke, 1969a baino lehenago, ohiturazko nobelen mundu ikuskeratik aldentzen den bakarra (nahiz eta, jakina denez, tarte horretan ohiturazko nobelen gaietatik ihes egiten zuen hainbat nobela argitaratu zen).
‎Nobela zail, nobela zientifikoa, eta hainbat kalifikatibo hartutako honek euskal letren munduan loria txikiegia eduki duela esatea ez da inongo nobedadea. Gogoratu besterik ez dago, bi argitalpen besterik ez duela izan, eta bigarren argitalpena 1982koa izanik ere, gaur egun edozein salgai dirauela.
‎a) Samuelek estazioan kontatzen zituen istorioen kontaketa. Bertan, protagonistaz gain," mutua" eta bigarren mailako hainbat pertsonaia agertzen dira. a) Kasu honetan deigarriena Samuel izena bera litzateke, egilearen irakurketen iturri nagusienetakoaren pista emanez: Samuel Beckett (Dublin 1906 Paris 1989) idazle irlandarra, hain zuzen.
‎Marga, Abel, K eta D bikotea, aita eta, batez ere, ama. Sekuentzia hauek hainbat lekutan kokaturik daude: txalupa batean (Abel, Marga), parkean (Abel, Marga), zineman (Abel, Marga), etxean (aita, ama, K eta D), bulegoan (K, eta D), eta lehen esan bezala, atzerantz egindako anakronia gisara aurkeztuta daude. c) Pertsonaia dagoen gelatik abiatuz, bertako objektuen deskribapenak (sapaiko ispilua, aluminiozko potoa, barrote gurutzatuez osaturiko leihoa) edo gelaren beraren (marroez akoltxatutako hormez osatua) deskribapenek sortzen dutena.
‎Jadanik defendaezina den forma eta edukien arteko banaketaz haratago (artelanaren baitan biak bereziezinezkoak baitira), nobelagile honek" modernitatearen" ateetan jarri zuen euskal prosa. Hainbat kritikarik, eta bereziki Txuma Lasagabasterrek2, egokiro aztertu duten berrikuntza honen atzean, nobelaz, eta orokorki Literaturaz, ikuspuntu berria zekarkigun Saizarbitoriak.
‎Alabaina, irakurketaren arazoari berriro eutsiz, nobela horiek" eskatzen" zituzten irakurketak ez dira beti egilearen asmoekin bat etorri. Zentzu honetan, euskal literatur" irakurleriari" berriegiak eta askotan funtsgabeak iruditu zitzaizkion nobela horietan emandako hainbat pauso4 Hau nabarmena suertatu zen hirugarren nobelaren kasuan zenbaitek egilea" bere birtuosismoaren tranpan" erori zela defendatzen zuenean.
‎Horrelako baieztapenen atzean nobelagintza mota honek bere hastapenetan Frantzian izan zituen arazoen oihartzunak entzuten ditugu. Nouveau Romaneko idazle eredugarriena kontsideratu izan den Alain Robbe Grillet (1922) idazleak bere kritikariei esandakoak, gure artean sortutako hainbat eztabaidari erantzuteko egokiak suerta daitezke: " Le Nouveau Roman s´adresse a tous les hommes de bonne foi" 5.
‎Bere lehenengo nobela garaiko giro urbanoarekin hertsiki lotua azaltzen bazen ere, abortoaren auziaz bat heziketa tradizionalaren itzalez eta hainbat arazoez hitz egiten zitzaigularik, 100 metro izan da irakurle eta kritikariek Saizarbitoriaren nobela" errealistena" kontsideratu izan dutena. Kutsu errealista hori nobelan egiten zen aukera linguistiko bikoitzetik ezezik8 bertan kontatzen zuen istorio nagusiaren nolakotasunetik zetorkion:
‎Azken nobela honetako" ahots" eta hizkuntza erregistro aberastasuna izugarria da: afusilatuaren heriotzaren kontaketa sumariotik ateratako testuez, psikiatraren interpretazioez, garaiko egunkarietako aipuez,... eta hainbat testuz adierazten da. Azken batean, errealitatearen transkripzio hutsaz haraindi, idazlearen (irakurleon) memoria historikoan geratu diren gertakizunez hitz egiten zaigu.
‎Hau da, Ibon Sarasola euskaltzain eta hizkuntzalariaren" alter egoa" izan daitekeena). Azkenik, beste talde batean sartu genituzke nobelan aipatzen diren hainbat pertsonaia (besteak beste, Abel Osa, Alberto Pardo, Arantza Olabe, Ane Aristi eta Jon Igartua).
‎Saio honi jarri diogun izenburuan adierazten denez, mundua erromantizatzeko modu hori begiradan (lehenengo hiru nobeletan) eta oroimenean (azkenengo bietan) oinarritu da, eta hauexek izan dira, jarraian zehaztuko ditugun testu estrategiekin batera, poetika desberdinak testuratzeko egileak eskura izan dituen abiapuntuak. Has gaitezen, hortaz, azterkizun ditugun nobelek eragin dizkiguten irakurketak azaltzen, egileari eta bere garaiari buruzko hainbat datu eman ondoren.
‎aldizkarien sortzaileetakoa ere bai. Honetaz gain, hainbat egunkari (Euskaldunon Egunkaria, El País,...) eta aldizkaritarako ere (Zeruko Argia, Jakin,...) idatzi du.
‎Horretaz gain, 100 metro nobelan hainbat baliabide literario aurkituko ditugu. Gaztelania eta euskararen erabileraz bat, denboraaldaketak eta narratzailearen ikuspuntua izango dira,, nobelaren ekarpenik nagusienak.
‎Hitzak beraiek ditugu, kasu honetan, iraganeranzko jauzi narratiboak baimentzen dituztenak. Azken batean, fusilatua izatera doanaren bakardade eta horrorea da nobelaren gune tematikoa bilbatzen duena, eta horretarako, heriotzaren gaia azpimarratzeko, hainbat idazle, soziologo, filosofo edo musikarik heriotzaz idatzitako obrak aipatzen dira hizkuntza desberdinetan. Hamaika pauso k dituen testu arteko erreferentziok izugarri aberasten dute nobelaren horizonte literarioa eta palimpsesto harrigarria bihurtzen dute.
‎Hamaika pauso k dituen testu arteko erreferentziok izugarri aberasten dute nobelaren horizonte literarioa eta palimpsesto harrigarria bihurtzen dute. Hortxe daude, ikuspuntu soziologikoz heriotzaz hitz egiten duten E. Morin-en edo P. Ariés en lanei egindako erreferentziak edo hainbat literaturgilek idatzitako lan ezagunak (besteak beste, Unamuno, Pavese, Camus edo Sartrerenak).
‎Gaztetan (Françoise) Sagan en omenez idatzitako Adio atsekabe (166) nobelaz gain, hotel batean Parisen galdutako bigarren nobela bat, istorioaren hasieran berreskuratzen dena, ditu idatziak. Ezin esan bi lanok Juan Martini ospe handia eman diotenik, lehenengoa, 1954ko Bonjour tristesse ren plagiotzat edo hartua izan zelako, eta bigarrena, argitaratu gabe duelako3 Horiez gain, Paisaje y gastronomía (87) argitaratu du, eta espero zitekeen modura, euskal legatzez eta hainbat jakiez jakituria" entziklopedikoaren" jabe da (140). Flauberten Topikoen
‎Azken batean, Rossettiri edo psikoanalistei Victoriak dien higuinaren oinarrian, jokabide sexisten gaitzespena ere ikusi behar baita: Rossettiri dagokionez, artelana edozeren gainetik jartzeagatik; psikoanalisiari dagokionez, berriz, nobelan hainbestetan aipatzen den S. Freuden hainbat teoria sexistarengatik. Zakilaren enbidiaz, emakumezkoen masokismoaz, sexualitatate femeninoaz,... vienarrak esandakoak gogor kritikatu dituzte psikoanalisiaren irakurketa feminista gaurkotuak planteatu dituzten H. Cixous, L. Irigaray8 edo J. Kristevak.
‎Poems izeneko liburuaren argitalpenak jasotako kritiken artean, Buchanan kritikariak egindako bortitzak aipatzen dira. Datuon osagarri, Rossettiren amorante andana, ustezko nekrofilia (130),... eta hainbat xehetasun gehiago ematen dira, edo bere arreba Christina Rossettik idatzitako poema ezagunean deshilobiratzeaz egiten zituen aurreikuspenak ere aipatzen.
‎Amaitzeko, esan dezagun, han eta hemen, hainbat aldizkari eta liburutan argitara emandako lanak dituzula aurrean. Labayru Ikastegiaren eskuzabaltasunari esker, berriro ere, era txukunagoan, kaleratzeko aukera izan ditugun ikerlanak.
‎Euskal narratiban jadanik" klasiko" bihurtu den nobela honek" nobela elebiduna"," nobela modernoa"," gaizki irakurritako nobela",... eta ez dakigu zenbat kalifikazio jaso ditu. Lau hizkuntzatara itzulia, 7 argitalpen ezagutzen dituena, film bat,... eta fakultateetako hainbat klasetan kritika" zientifikoak" (tonu ironikoan esanda, noski) deitutakoak aplikatzeko testu aparta.
‎" Ikuspuntua"," idazlearen begirada"," mundu ikuskera",... hainbat aldiz entzun ditugun hitzak izango dira. Baina hitzak hutsetik sortzen ez direnez, Literatur Teorian eta Kritikan ikuspuntuaren arazoaz hitz egiten hasi zirenetik, ordura artean ezezagun zitzaien alderdiaz ere ohartu zirela esan genezake.
‎Dena pertsonaiarengandik abiatuz azaltzen zaigu, narratzaileak ez daki pertsonaiek baino gehiago, edo hobeto esanda, pertsonaiek dakitena bakarrik daki. Honen barruan hainbat azpisail bereiz daitezke: b) b.1 Barru Fokalizazio Finkoa:
‎Berger ek baina (eta Sarrionandiak beste hainbat poemetan), poesiaren indarraren defentsa egin nahi luke. Berger entzat poesiaren helburua bakarra da:
‎Baina garbi geratu dela dirudi, hautsita dagoen errealitate batek, Atxagak hainbatetan adierazi duenez, hautsita dagoen idazkera asmatu egin behar izan duela. Hautsitako idazmolde horren sorketan ez du zinemak soilik parte hartu.
‎Dena dela, miraila ez da agertzen testuinguru narratiboan, pilaketa batean baino. Poemaren gaia poetaren irudiaren testamentua da, eta miraila hori eskaintzen dio bere maiteari, azken agur gisa, bere bidaietan aurkitu eta bilduriko hainbat oparirekin batera.
‎Liburua, bada, zalantzan sortu da, eta zalantzan argitaratu. Eta geroragoko garbiketak azaltzen duenez, hainbat testuren gainean ziurtasun ezaz.
‎Baina pentsalari horientzat gizadiaren eta izadiaren arteko banaketa ez zen bakarra. Munduan baziren hainbat gauza eta elementu bananduak, kontrajarriak eta oposaketan direnak. Blake k bere Zeru eta infernuaren arteko ezkontza poeman agertu zuenez, mundua hautsia zegoen, Adanen bekatutik; bekatu honek Adan hautsi egin zuen, zatitan hautsi zen batasuna (bidenabar Blake ren aipamen honek ez luke Atxagaren Etiopiarentzat irakurketa berri, nahi bada metafisikoa, ekarriko?).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
hainbat 1.430 (9,41)
ainbat 21 (0,14)
hanbat 3 (0,02)
Lehen forma
hainbat 1.197 (7,88)
Hainbat 138 (0,91)
hainbatek 33 (0,22)
hainbatetan 25 (0,16)
hainbaten 21 (0,14)
ainbat 15 (0,10)
Hainbatek 5 (0,03)
Ainbat 4 (0,03)
hanbat 3 (0,02)
Hainbatetan 2 (0,01)
hainbatekin 2 (0,01)
hainbati 2 (0,01)
Hainbati 1 (0,01)
ainbateko 1 (0,01)
ainbaten 1 (0,01)
hainbaten artean 1 (0,01)
hainbatentzat 1 (0,01)
hainbatez 1 (0,01)
hainbatik 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
hainbat urte 34 (0,22)
hainbat gauza 32 (0,21)
hainbat etxe 29 (0,19)
hainbat herri 29 (0,19)
hainbat leku 28 (0,18)
hainbat gai 18 (0,12)
hainbat aldiz 16 (0,11)
hainbat bider 16 (0,11)
hainbat arin 15 (0,10)
hainbat lekuko 15 (0,10)
hainbat lan 14 (0,09)
hainbat lagun 13 (0,09)
hainbat arlo 11 (0,07)
hainbat egun 11 (0,07)
hainbat auzo 10 (0,07)
hainbat egunkari 10 (0,07)
hainbat elementu 10 (0,07)
hainbat idazle 10 (0,07)
hainbat parte 10 (0,07)
hainbat behar 9 (0,06)
hainbat pertsonaia 9 (0,06)
hainbat argitalpen 8 (0,05)
hainbat bertso 8 (0,05)
hainbat elkarrizketatu 8 (0,05)
hainbat euskal 8 (0,05)
hainbat kontu 8 (0,05)
hainbat liburu 8 (0,05)
hainbat literatura 8 (0,05)
hainbat aldizkari 7 (0,05)
hainbat faktore 7 (0,05)
hainbat kantu 7 (0,05)
hainbat pasarte 7 (0,05)
hainbat testu 7 (0,05)
hainbat arte 6 (0,04)
hainbat autore 6 (0,04)
hainbat egon 6 (0,04)
hainbat ezaugarri 6 (0,04)
hainbat iritzi 6 (0,04)
hainbat poema 6 (0,04)
hainbat toki 6 (0,04)
hainbat zeregin 6 (0,04)
hainbat arrazoi 5 (0,03)
hainbat datu 5 (0,03)
hainbat denbora 5 (0,03)
hainbat ekintza 5 (0,03)
hainbat era 5 (0,03)
hainbat gazte 5 (0,03)
hainbat ikerketa 5 (0,03)
hainbat jende 5 (0,03)
hainbat modu 5 (0,03)
hainbat ordu 5 (0,03)
hainbat pertsona 5 (0,03)
hainbat proiektu 5 (0,03)
hainbat sari 5 (0,03)
hainbat sentimendu 5 (0,03)
hainbat ume 5 (0,03)
hainbat aspektu 4 (0,03)
hainbat baserri 4 (0,03)
hainbat bezala 4 (0,03)
hainbat bidar 4 (0,03)
hainbat egoera 4 (0,03)
hainbat emakume 4 (0,03)
hainbat erakunde 4 (0,03)
hainbat ere 4 (0,03)
hainbat esaera 4 (0,03)
hainbat ez 4 (0,03)
hainbat familia 4 (0,03)
hainbat genero 4 (0,03)
hainbat gertaera 4 (0,03)
hainbat hausnarketa 4 (0,03)
hainbat herritar 4 (0,03)
hainbat irakasle 4 (0,03)
hainbat iruzkin 4 (0,03)
hainbat kasu 4 (0,03)
hainbat kontzeptu 4 (0,03)
hainbat lehiaketa 4 (0,03)
hainbat mendi 4 (0,03)
hainbat ondorio 4 (0,03)
hainbat tresna 4 (0,03)
hainbat abesti 3 (0,02)
hainbat adibide 3 (0,02)
hainbat aditu 3 (0,02)
hainbat aldaketa 3 (0,02)
hainbat alderdi 3 (0,02)
hainbat arazo 3 (0,02)
hainbat berba 3 (0,02)
hainbat egile 3 (0,02)
hainbat elkarrizketa 3 (0,02)
hainbat enpresa 3 (0,02)
hainbat euskaldun 3 (0,02)
hainbat gako 3 (0,02)
hainbat gehiago 3 (0,02)
hainbat gizon 3 (0,02)
hainbat gutxi 3 (0,02)
hainbat ideia 3 (0,02)
Konbinazioak (3 lema)
hainbat parte hartzaile 8 (0,05)
hainbat auzo daga 4 (0,03)
hainbat urte emon 4 (0,03)
hainbat arlo ere 3 (0,02)
hainbat etxe izen 3 (0,02)
hainbat leku egon 3 (0,02)
hainbat sentimendu unibertsal 3 (0,02)
hainbat tresna erabili 3 (0,02)
hainbat behar etxe 2 (0,01)
hainbat bertso argitaratu 2 (0,01)
hainbat bider agertu 2 (0,01)
hainbat bider esan 2 (0,01)
hainbat datu eman 2 (0,01)
hainbat ekintza sinboliko 2 (0,01)
hainbat elementu aipatu 2 (0,01)
hainbat esaera egon 2 (0,01)
hainbat faktore osatu 2 (0,01)
hainbat gauza ikasi 2 (0,01)
hainbat gauza jakin 2 (0,01)
hainbat genero literatura 2 (0,01)
hainbat gertaera historiko 2 (0,01)
hainbat herri egin 2 (0,01)
hainbat herri ere 2 (0,01)
hainbat herri ibili 2 (0,01)
hainbat herri sinesmen 2 (0,01)
hainbat herritar egin 2 (0,01)
hainbat idazle lan 2 (0,01)
hainbat lagun ere 2 (0,01)
hainbat leku batu 2 (0,01)
hainbat leku bizi 2 (0,01)
hainbat lekuko esan 2 (0,01)
hainbat literatura baliabide 2 (0,01)
hainbat literatura praktika 2 (0,01)
hainbat ondorio ekarri 2 (0,01)
hainbat parte hartu 2 (0,01)
hainbat abesti ezagun 1 (0,01)
hainbat adibide aurkitu 1 (0,01)
hainbat adibide azaldu 1 (0,01)
hainbat adibide bezala 1 (0,01)
hainbat aditu esan 1 (0,01)
hainbat aditu hango 1 (0,01)
hainbat aldaketa araudi 1 (0,01)
hainbat aldaketa berri 1 (0,01)
hainbat aldaketa egin 1 (0,01)
hainbat alderdi erakutsi 1 (0,01)
hainbat alderdi ukan 1 (0,01)
hainbat aldiz adierazi 1 (0,01)
hainbat aldiz aipatu 1 (0,01)
hainbat aldiz aldatu 1 (0,01)
hainbat aldiz azpi 1 (0,01)
hainbat aldiz berrirakurri 1 (0,01)
hainbat aldiz elkartu 1 (0,01)
hainbat aldiz entzun 1 (0,01)
hainbat aldiz era 1 (0,01)
hainbat aldiz erabili 1 (0,01)
hainbat aldiz errepikatu 1 (0,01)
hainbat aldiz eskatu 1 (0,01)
hainbat aldiz espresuki 1 (0,01)
hainbat aldiz kritikatu 1 (0,01)
hainbat aldizkari idatzi 1 (0,01)
hainbat arazo ekarri 1 (0,01)
hainbat arazo hitz 1 (0,01)
hainbat arazo ikusi 1 (0,01)
hainbat argitalpen egin 1 (0,01)
hainbat argitalpen ere 1 (0,01)
hainbat argitalpen ikusezin 1 (0,01)
hainbat arin egin 1 (0,01)
hainbat arin entzun 1 (0,01)
hainbat arin etxe 1 (0,01)
hainbat arin gizonezko 1 (0,01)
hainbat arin gu 1 (0,01)
hainbat arin herri 1 (0,01)
hainbat arin parroko 1 (0,01)
hainbat arin saldu 1 (0,01)
hainbat arin sartu 1 (0,01)
hainbat arlo bat 1 (0,01)
hainbat arlo edan 1 (0,01)
hainbat arlo egin 1 (0,01)
hainbat arlo lan 1 (0,01)
hainbat arrazoi egon 1 (0,01)
hainbat arrazoi elkartu 1 (0,01)
hainbat arrazoi plazaratu 1 (0,01)
hainbat aspektu aintzat 1 (0,01)
hainbat aspektu metodologia 1 (0,01)
hainbat aspektu orain 1 (0,01)
hainbat autore erantzun 1 (0,01)
hainbat autore iritzi 1 (0,01)
hainbat autore nabarmendu 1 (0,01)
hainbat auzo agiri 1 (0,01)
hainbat auzo banatu 1 (0,01)
hainbat baserri daga 1 (0,01)
hainbat baserri ikusi 1 (0,01)
hainbat baserri izen 1 (0,01)
hainbat baserri konpondu 1 (0,01)
hainbat behar auzo 1 (0,01)
hainbat behar egin 1 (0,01)
hainbat behar ezinbesteko 1 (0,01)
hainbat behar itxi 1 (0,01)
hainbat behar mota 1 (0,01)
hainbat berba ezezagun 1 (0,01)
hainbat bertso batu 1 (0,01)
hainbat bertso ere 1 (0,01)
hainbat bertso liburu 1 (0,01)
hainbat bertso sorta 1 (0,01)
hainbat bezala kontatu 1 (0,01)
hainbat bidar entzun 1 (0,01)
hainbat bidar irakurri 1 (0,01)
hainbat bidar neskato 1 (0,01)
hainbat bider aitatu 1 (0,01)
hainbat bider Bizkaia 1 (0,01)
hainbat bider dei 1 (0,01)
hainbat bider eskatu 1 (0,01)
hainbat bider igo 1 (0,01)
hainbat bider ikusi 1 (0,01)
hainbat bider irabazi 1 (0,01)
hainbat bider jardun 1 (0,01)
hainbat bider joan 1 (0,01)
hainbat bider joran 1 (0,01)
hainbat datu biografiko 1 (0,01)
hainbat denbora eman 1 (0,01)
hainbat denbora emon 1 (0,01)
hainbat denbora eurak 1 (0,01)
hainbat denbora lehenagotik 1 (0,01)
hainbat denbora tratu 1 (0,01)
hainbat egile ibilbide 1 (0,01)
hainbat egile idatzi 1 (0,01)
hainbat egoera aurkeztu 1 (0,01)
hainbat egoera azaldu 1 (0,01)
hainbat egoera irudikatu 1 (0,01)
hainbat egoera isildu 1 (0,01)
hainbat egon sasoi 1 (0,01)
hainbat egon zira 1 (0,01)
hainbat egun behar 1 (0,01)
hainbat egun emon 1 (0,01)
hainbat egun igarri 1 (0,01)
hainbat egun lehenago 1 (0,01)
hainbat egun ospatu 1 (0,01)
hainbat egun seinalatu 1 (0,01)
hainbat egunkari narratzaile 1 (0,01)
hainbat egunkari sortu 1 (0,01)
hainbat egunkari zein 1 (0,01)
hainbat ekintza berezi 1 (0,01)
hainbat ekintza parte 1 (0,01)
hainbat ekintza proposatu 1 (0,01)
hainbat elementu erreferentzia 1 (0,01)
hainbat elementu ezagun 1 (0,01)
hainbat elementu ezarri 1 (0,01)
hainbat elementu funtsezko 1 (0,01)
hainbat elementu ikertu 1 (0,01)
hainbat elementu komun 1 (0,01)
hainbat elkarrizketa egin 1 (0,01)
hainbat elkarrizketa hain 1 (0,01)
hainbat elkarrizketatu adierazi 1 (0,01)
hainbat elkarrizketatu aurreko 1 (0,01)
hainbat elkarrizketatu nabarmendu 1 (0,01)
hainbat emakume ahots 1 (0,01)
hainbat emakume Bermeo 1 (0,01)
hainbat emakume egon 1 (0,01)
hainbat emakume elkarrizketa 1 (0,01)
hainbat enpresa banatu 1 (0,01)
hainbat enpresa murgildu 1 (0,01)
hainbat enpresa sortzaile 1 (0,01)
hainbat era egin 1 (0,01)
hainbat era lan 1 (0,01)
hainbat era mamitu 1 (0,01)
hainbat era topatu 1 (0,01)
hainbat erakunde publiko 1 (0,01)
hainbat ere ezleku 1 (0,01)
hainbat esaera batu 1 (0,01)
hainbat esaera jaso 1 (0,01)
hainbat etxe andre 1 (0,01)
hainbat etxe artxo 1 (0,01)
hainbat etxe be 1 (0,01)
hainbat etxe domeka 1 (0,01)
hainbat etxe eder 1 (0,01)
hainbat etxe eliza 1 (0,01)
hainbat etxe eurak 1 (0,01)
hainbat etxe ezagun 1 (0,01)
hainbat etxe ezinbesteko 1 (0,01)
hainbat etxe franko 1 (0,01)
hainbat etxe garaun 1 (0,01)
hainbat etxe gu 1 (0,01)
hainbat etxe horma 1 (0,01)
hainbat etxe ikusi 1 (0,01)
hainbat etxe su 1 (0,01)
hainbat etxe txakolin 1 (0,01)
hainbat euskal aldizkari 1 (0,01)
hainbat euskal ekintza 1 (0,01)
hainbat euskal idazle 1 (0,01)
hainbat euskal irakurle 1 (0,01)
hainbat euskal izen 1 (0,01)
hainbat euskal jatorri 1 (0,01)
hainbat euskal lan 1 (0,01)
hainbat euskal nobela 1 (0,01)
hainbat euskaldun bezala 1 (0,01)
hainbat euskaldun ere 1 (0,01)
hainbat ez do 1 (0,01)
hainbat ez ukan 1 (0,01)
hainbat ezaugarri eragin 1 (0,01)
hainbat ezaugarri ere 1 (0,01)
hainbat ezaugarri ukan 1 (0,01)
hainbat faktore menpe 1 (0,01)
hainbat faktore ukan 1 (0,01)
hainbat familia bizi 1 (0,01)
hainbat familia kide 1 (0,01)
hainbat familia maiatz 1 (0,01)
hainbat familia pastore 1 (0,01)
hainbat gai aipamen 1 (0,01)
hainbat gai aurkitu 1 (0,01)
hainbat gai berragertu 1 (0,01)
hainbat gai emon 1 (0,01)
hainbat gai erabili 1 (0,01)
hainbat gai ezikusi 1 (0,01)
hainbat gai jorratu 1 (0,01)
hainbat gai kantatu 1 (0,01)
hainbat gai landu 1 (0,01)
hainbat gai oraindik 1 (0,01)
hainbat gai sistematizazio 1 (0,01)
hainbat gai sozial 1 (0,01)
hainbat gako ere 1 (0,01)
hainbat gako kontu 1 (0,01)
hainbat gako nagusi 1 (0,01)
hainbat gauza argitaratu 1 (0,01)
hainbat gauza arraro 1 (0,01)
hainbat gauza be 1 (0,01)
hainbat gauza egin 1 (0,01)
hainbat gauza ekoitzi 1 (0,01)
hainbat gauza erabili 1 (0,01)
hainbat gauza ere 1 (0,01)
hainbat gauza erosi 1 (0,01)
hainbat gauza esan 1 (0,01)
hainbat gauza han 1 (0,01)
hainbat gauza harrigarri 1 (0,01)
hainbat gauza hau 1 (0,01)
hainbat gauza hobeto 1 (0,01)
hainbat gauza ikusgarri 1 (0,01)
hainbat gauza jakingarri 1 (0,01)
hainbat gauza landu 1 (0,01)
hainbat gauza osatu 1 (0,01)
hainbat gauza pena 1 (0,01)
hainbat gauza ulertu 1 (0,01)
hainbat gauza zaindu 1 (0,01)
hainbat gazte ikastetxe 1 (0,01)
hainbat gehiago inguruko 1 (0,01)
hainbat genero erabili 1 (0,01)
hainbat gertaera erreferentzia 1 (0,01)
hainbat gizon emakume 1 (0,01)
hainbat gizon ikusi 1 (0,01)
hainbat gizon lehenengo 1 (0,01)
hainbat hausnarketa deslai 1 (0,01)
hainbat hausnarketa egin 1 (0,01)
hainbat hausnarketa nahastu 1 (0,01)
hainbat herri antzeztu 1 (0,01)
hainbat herri aspaldian 1 (0,01)
hainbat herri batu 1 (0,01)
hainbat herri etorri 1 (0,01)
hainbat herri jende 1 (0,01)
hainbat herri kanta 1 (0,01)
hainbat herri kopla 1 (0,01)
hainbat herri maiordomo 1 (0,01)
hainbat herri mugimendu 1 (0,01)
hainbat herri ukan 1 (0,01)
hainbat herri ume 1 (0,01)
hainbat herri usu 1 (0,01)
hainbat herritar urte 1 (0,01)
hainbat idazle baino 1 (0,01)
hainbat idazle gupida 1 (0,01)
hainbat idazle izen 1 (0,01)
hainbat idazle narratiba 1 (0,01)
hainbat idazle obra 1 (0,01)
hainbat idazle partekatu 1 (0,01)
hainbat ideia ekarri 1 (0,01)
hainbat ideia gero 1 (0,01)
hainbat ikerketa aipatu 1 (0,01)
hainbat ikerketa egin 1 (0,01)
hainbat ikerketa erakutsi 1 (0,01)
hainbat irakasle eskola 1 (0,01)
hainbat irakasle etorri 1 (0,01)
hainbat irakasle sarritan 1 (0,01)
hainbat iritzi ezberdin 1 (0,01)
hainbat iritzi kontrajarri 1 (0,01)
hainbat iritzi plazaratu 1 (0,01)
hainbat iritzi topo 1 (0,01)
hainbat iruzkin iraingarri 1 (0,01)
hainbat iruzkin izugarrizko 1 (0,01)
hainbat jende berri 1 (0,01)
hainbat jende gizaseme 1 (0,01)
hainbat jende Izagirre 1 (0,01)
hainbat jende ortozik 1 (0,01)
hainbat kantu eduki 1 (0,01)
hainbat kantu erronda 1 (0,01)
hainbat kantu lerro 1 (0,01)
hainbat kantu letragile 1 (0,01)
hainbat kantu mota 1 (0,01)
hainbat kantu sortu 1 (0,01)
hainbat kasu batu 1 (0,01)
hainbat kontu be 1 (0,01)
hainbat kontu esan 1 (0,01)
hainbat kontu ezagutu 1 (0,01)
hainbat kontu hobeto 1 (0,01)
hainbat kontu kritikatu 1 (0,01)
hainbat kontzeptu erresonantzia 1 (0,01)
hainbat kontzeptu ezagutu 1 (0,01)
hainbat kontzeptu moderno 1 (0,01)
hainbat kontzeptu sortu 1 (0,01)
hainbat lagun batu 1 (0,01)
hainbat lagun bizi 1 (0,01)
hainbat lagun egin 1 (0,01)
hainbat lagun joan 1 (0,01)
hainbat lagun osatu 1 (0,01)
hainbat lagun sortu 1 (0,01)
hainbat lagun zuzendu 1 (0,01)
hainbat lan argitaratu 1 (0,01)
hainbat lan aurkitu 1 (0,01)
hainbat lan bide 1 (0,01)
hainbat lan egin 1 (0,01)
hainbat lan egon 1 (0,01)
hainbat lan eman 1 (0,01)
hainbat lan eragin 1 (0,01)
hainbat lan hautaketa 1 (0,01)
hainbat lehiaketa ipuin 1 (0,01)
hainbat lehiaketa irabazle 1 (0,01)
hainbat lehiaketa saritu 1 (0,01)
hainbat leku agertu 1 (0,01)
hainbat leku agiri 1 (0,01)
hainbat leku egin 1 (0,01)
hainbat leku erakutsi 1 (0,01)
hainbat leku ezagutu 1 (0,01)
hainbat leku gertatu 1 (0,01)
hainbat leku jendeztatu 1 (0,01)
hainbat leku joan 1 (0,01)
hainbat leku kokatu 1 (0,01)
hainbat leku lehenengo 1 (0,01)
hainbat leku zoragarri 1 (0,01)
hainbat lekuko batu 1 (0,01)
hainbat lekuko bereizketa 1 (0,01)
hainbat lekuko ez 1 (0,01)
hainbat lekuko iritzi 1 (0,01)
hainbat lekuko kexu 1 (0,01)
hainbat lekuko uste 1 (0,01)
hainbat liburu eduki 1 (0,01)
hainbat liburu egile 1 (0,01)
hainbat liburu eskaini 1 (0,01)
hainbat liburu gorde 1 (0,01)
hainbat liburu idatzi 1 (0,01)
hainbat liburu marrazki 1 (0,01)
hainbat literatura aldizkari 1 (0,01)
hainbat literatura azpigenero 1 (0,01)
hainbat literatura genero 1 (0,01)
hainbat literatura sari 1 (0,01)
hainbat mendi altu 1 (0,01)
hainbat mendi joan 1 (0,01)
hainbat mendi ni 1 (0,01)
hainbat mendi txiki 1 (0,01)
hainbat modu desberdin 1 (0,01)
hainbat modu egon 1 (0,01)
hainbat modu perifrastiko 1 (0,01)
hainbat modu piztia 1 (0,01)
hainbat modu prestatu 1 (0,01)
hainbat ondorio ageri 1 (0,01)
hainbat ondorio eskaini 1 (0,01)
hainbat ordu aurreikusi 1 (0,01)
hainbat ordu egosi 1 (0,01)
hainbat ordu igaro 1 (0,01)
hainbat ordu pasatu 1 (0,01)
hainbat pasarte argitu 1 (0,01)
hainbat pasarte gaztelera 1 (0,01)
hainbat pasarte jendaurre 1 (0,01)
hainbat pasarte leitu 1 (0,01)
hainbat pasarte topatu 1 (0,01)
hainbat pertsona egon 1 (0,01)
hainbat pertsona hurreratu 1 (0,01)
hainbat pertsona Maiatz 1 (0,01)
hainbat pertsona narrazio 1 (0,01)
hainbat pertsona testigantza 1 (0,01)
hainbat pertsonaia agertu 1 (0,01)
hainbat pertsonaia bilakaera 1 (0,01)
hainbat pertsonaia ere 1 (0,01)
hainbat pertsonaia ezagun 1 (0,01)
hainbat pertsonaia gerturatu 1 (0,01)
hainbat pertsonaia ospetsu 1 (0,01)
hainbat pertsonaia pasadizo 1 (0,01)
hainbat pertsonaia zeregin 1 (0,01)
hainbat poema ere 1 (0,01)
hainbat poema galdera 1 (0,01)
hainbat proiektu aipatu 1 (0,01)
hainbat proiektu edota 1 (0,01)
hainbat proiektu ekoitzi 1 (0,01)
hainbat proiektu liburutegi 1 (0,01)
hainbat sari aipagarri 1 (0,01)
hainbat sari erdietsi 1 (0,01)
hainbat sari eskuratu 1 (0,01)
hainbat sari hartu 1 (0,01)
hainbat sari lortu 1 (0,01)
hainbat sentimendu ezberdin 1 (0,01)
hainbat testu adierazi 1 (0,01)
hainbat testu aske 1 (0,01)
hainbat testu berak 1 (0,01)
hainbat testu genero 1 (0,01)
hainbat testu itzuli 1 (0,01)
hainbat testu ziurtasun 1 (0,01)
hainbat toki antzeztu 1 (0,01)
hainbat toki egin 1 (0,01)
hainbat toki izen 1 (0,01)
hainbat toki pareko 1 (0,01)
hainbat toki prozesio 1 (0,01)
hainbat tresna adin 1 (0,01)
hainbat ume eduki 1 (0,01)
hainbat ume eskatu 1 (0,01)
hainbat ume hil 1 (0,01)
hainbat ume parte 1 (0,01)
hainbat urte abertzale 1 (0,01)
hainbat urte bizimodu 1 (0,01)
hainbat urte egin 1 (0,01)
hainbat urte ekoizpen 1 (0,01)
hainbat urte entzun 1 (0,01)
hainbat urte eskarmentu 1 (0,01)
hainbat urte etxe 1 (0,01)
hainbat urte ezer 1 (0,01)
hainbat urte Gaztela 1 (0,01)
hainbat urte gidari 1 (0,01)
hainbat urte gu 1 (0,01)
hainbat urte ibili 1 (0,01)
hainbat urte iparraldeko 1 (0,01)
hainbat urte iraun 1 (0,01)
hainbat urte itzultzaile 1 (0,01)
hainbat urte kaiola 1 (0,01)
hainbat urte ni 1 (0,01)
hainbat urte ohe 1 (0,01)
hainbat urte Pisa 1 (0,01)
hainbat urte Txomin 1 (0,01)
hainbat zeregin eduki 1 (0,01)
hainbat zeregin egin 1 (0,01)
hainbat zeregin egoki 1 (0,01)
hainbat zeregin erabili 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia