2000
|
|
Pasadizu asko ditut: hasieran ezer gutxi ulertzen nuen, gero gehiago eta hilabete
|
baten buruan
ulertu behintzat egiten nuen. Bertako gazteek ez zuten sinesten euskara ikastera joana nintzenik.
|
|
Beste era batera errepikatu. 4 Eta zurekin hizketan ari den pertsona
|
bati
ulertzen ez diozunean. Berriz esateko eskatzen diot.
|
|
nortasunetnikoaren birsortze/ deuseztatze prozesua bata, eta nazio politikoan oinarritutakonortasunen eraikuntza/ deseraikuntza prozesua, bestea. Prozesu biak elkarrekin loturikagertzen dira, eta
|
bata
ulertzerik ez dago bestea gabe. Maila analitikoan bana daitezkeela uste dugu ordea.
|
|
Baina gero ez du maila edo eremu erregionala ezagutzen, ezikuspegi administratibotik ezta politikotik edo kulturaletik ere, ez sistema publikoan ezeta pribatuan ere. Hortaz, deszentralizazioa herritarrarenganako hurbiltasuna adierazinahi duen maila lokal orokor
|
baten arabera
ulertzen da bakarrik, zeinari, hori bai, tratuona eskaintzen zaion, paperaren gainean behintzat, lege berrian:
|
|
Hori dela eta, kosta ahala kosta egiten du aurrera, Mendebaldeko mitologia musikal ofizialean oinarrituriko eta iritzi sasizientifikoen laguntzazirauten duen musikologia ofizialak uzten dituen zirrikituetan zehar. Beraz, artikulu hauJose Luis Alvarez Enparantza musikaria omentzeko izateaz gain, musikologia bestemodu
|
batean
ulertzeko bidean lagungarria izatea ere nahiko genuke.
|
|
nahikoa sufritu, eta gainera heriotza baten karga ez zion, ba, zamatu? Alde
|
batetik
ulertzen zuen Maiteren jarrera, ze, nahiz eta berak kontrakoa esan, bere alaba hilda zegoenik ez zuen behar bezala onartu, eta noski, arrazoiak behar zituen hutsune hori justifikatzeko. Gero, hortik aurrerako pausoak errazak dira:
|
|
Eta solasean hasten gara, eta ni sagar batez ari naiz eta zuk bertze sagar
|
bat
ulertzen didazu, eta hala bihurtzen da hizkuntza bakoitza ere babel dorre bat eta hala erran liteke ezen Bibliako dorre hura ez zela bakarra izan eta zenbat hizkuntza, hainbat babel dorre direla munduan. Eta osaba eta Alessandro ere hala ibiliko ziren, segur, italianoaren babel dorrean... eta nik, zer erranik ez, zeren, haien konbertsazionetik ez bainituen hitz solte batzuk baizik ulertzen.
|
|
Eta gehiago erranen dizuet: badakit ezen Joanikot baztertu nahian zabiltzatela, eta alde
|
batetik
ulertzen dut, baina jakizue, halaber, ezen, Joanikot bakarrik utziko bagenu, gaitzago litzatekeela... zeren eta jauregiaren iduria baita jauregiaren funtsa.
|
|
—Praktiketako
|
batengandik
ulertuko nikek. Hiregandik, ordea...!
|
|
Obsesio zaharren loratzea ote zen? Nolanahi izanik ere, ez zitzaidan burua gehiegi berotzea komeni, eta, gogoeta patxadatsuago
|
baten ondoren
ulertu nuen beste hiru gonbidatuak eta neu itsasontzi berean gindoazela, eta gure kapitain gaiztoen eskuetan gorriak ikusi genituela laurok nola laurok ere, aurreko hiruren antzirudira. Eta, jarraian, begietara irudi bat, eskuetara dardar bat, belarrietara intziri orlegi bat:
|
|
Eta besterik esan gabe, musurik eman gabe alde egin du niregan beste lurrikara haragikara bat eraginez. Baina afaltzera joan garenean, nik beste gisa
|
batez
ulertu ditut Patxiren hitzak, izan ere kanpoan lainoak dena hartua baitzuen, eta udako freskurak hotzak azala pinportu didan eta buruko ileetatik behatzetako atzazaletaraino zeharkatu nauen hotzikara eragin baitit. Eta Danek furgonetan eramaten gintuen bitartean pentsatu dut gauean bi aukera nituela:
|
|
Lewisek hipotesi azpiatomikoak esanahitasun maila bat gutxienez bazuela defendatu zuen; edota, hura ezean, beste esanahitasun motaren bat bazuela. Baina Schlick izan zen ideia horren aurka sutsuen jarri zena, berarentzat enuntziatu edo perpaus
|
bat
ulertzea hura zer nolako baldintzetara egokitzen den ezagutzea baita. Hortaz, sentimendu lausoak —definitu gabekoak—, intuizio bat edo azaletik ezagututako zerbait, ez ziren arrazoi nahikoa zer edo zer ulertzeko.
|
2001
|
|
Hikak kontakizun" esperpentiko" lez aurkezten duen istorioak badu errealitatearekin halako antzekotasun bat dena den. Harremanak eta bizitza bera modu erromantiko
|
batez
ulertzen dituen protagonistak Afrikatik iritsi berri den gizonarengan bere ametsetako amorantea ikusiko du, sentsibilitatez betetako gizona. Laster konturatuko da, ordea, bere senar haginlaria eta ezagutu berri duen gizon lerdena ez direla hain ezberdinak," emakume honen inguruko gizon guztiak berdinak dira, egozentrikoak, eta guk hori komedia egiteko aitzakia gisa erabili dugu", dio hiru pertsonaia ezberdinen papera egiten duen Mikel Laskurainek.
|
|
J. AISA.
|
Batetik
ulertu behar da mugimendu hauek islamaren baitan gertatzen ari diren mugimenduak direla, eta islamaz egiten den interpretazioaren arabera sortzen direla. Bestetik, oso mugimendu minoritarioak dira eta horregatik aritzen dira horren bortizki, baina islamaren baitan nagusiki Saudi Arabian eta Pakistanen izan den interpretazio oso kontserbadore horrek mesede egin die, eta hori baliatu eta manipulatzen ari dira.
|
|
Orain artean esandakoaren arabera, liburuaren epilogoan J.J. Lasak egiten duen interpretaziotik aldenduz, nobelan azaltzen zaigun AMA hori beste modu
|
batera
ulertu nahi izan dugu. Obsesio bihurtzen den ama horrek, bere hitzek, protagonista izutu egiten dute.
|
|
Beren megahertzio eta gigabyteez oso harro badaude ere, ordenagailuak oraindik ez dira gauza esaldi
|
bat
ulertzeko edo, are gehiago, argazki batek zer agertzen duen interpretatzeko.
|
|
Minos Garziarena, (1993): . Testu
|
bat
ulertzeko lau ere desberdin [Sarrionandiaren. Ekibokazioa, testuaz]?, Garziarena 3.
|
|
Ikus Minos Garziarenak sinatutako. Testu
|
bat
ulertzeko lau era desberdin?, Garziarena, 3.zb., I; ik., orobat, Markuleta (1997).
|
|
euskarazko hitz elkartuak eta erakarriak" ziodunak" izatean (motivés), alemanez gertatu ohi den bezalatsu. Horrelako hitz bakoitzaren elementuek eta elementu horien antolabideek euskaran bertan dute oinarri eta gaurko euskaldun
|
batek
uler ditzake horrexegatik, nahiz sortu berriak izan. Inguruko erdarek, berriz, bestetandik harturikako gaiez, antzinako hizkuntza batetik edo bestetik?
|
|
bere filosofiaren ardatz garrantzitsuenak ahoz azaltzen zituela eta ardatz filosofiko horiek idatziz inoiz azalduko ez zituela erabaki zuela: " Ez da izan, eta ez da inoiz izango gai horiei buruzko nire lan idatzirik" 6 Platonek filosofia adierazteko bide gisa idazkerari susmo txarra hartzen zion, bere ustetan ikasleari informazio hutsa emateagatik ez zelako ikaslearen arima eraldatzeko gai; ez baitu azalpen anitzetarako lekua uzten, izan ere, liburu bat irakurtzerakoan irakurleak pasarte
|
bat
ulertzen ez badu, berrirakurtzerakoan aurretik idatzirikoa berriz irakurri egiten baitu, inolako aldakuntzarik aurkitu gabe; eta idazleak bere irakurlegoa aukeratzeko ahalmenik ez duenez politikoki arriskutsua ere bada. Platonek hobesten zuen ahozko irakaspenak, ordea, ez du eragozpen hauetako bat ere sufritzen.
|
|
Honi guztiari ondorio saihestezin bat gehitzen zaio: Platonentzat egia bat eta iraunkorra denez, unibertsala, baieztapen
|
bat
ulertzen duenak bere kontrakoa ere ulertu du. Eta horrez gain bere gaiaren eremu osoan epaiketa lanak egiteko gai izan du.
|
|
Luzeegi ez jotzea espero dudan azalpen
|
baten bidez
ulertuko duzue ongien nire gaurko jarrera alua hitzari dagokionez. Pazientzia pixka bat eskatzen dizuet, beraz.
|
2002
|
|
" Behin, Krutwigen obra bat tokatu zitzaigun eta hura lematizatzeko grekoko hiztegia erabili behar izan nuen, ez nuen ezer ere ulertzen, grekozko formei euskarazko bukaera ematen baitzien egileak. Tristea izan zen grekoko hiztegi batekin euskarazko testu
|
bat
ulertu behar izatea", kontatu digu Urkiak.
|
|
Familia guztietan gertatzen den bezala, elkarte erlijioso hauek ere pentsamolde ezberdinak dituzte. Batzuek modu
|
batera
ulertzen dute beren eginbeharra; eta besteek ordea, bestera. Adibidez, beneditarrek etxe barruan egin izan ohi dute bizia.
|
|
13 Ikasleak bere ikaskuntzaren jabe izan behar du: berak jakin behar du zeregin behar duen (testu idatzi
|
bat
ulertzeko, elkarrizketa informal bateanparte hartzeko, debate batean parte hartzeko, ideiak ordenatzeko zailtasunak dituenean, ideia bat adierazteko zailtasunak dituenean, unitate linguistiko jakin baten erabileran zailtasunak dituenean...) garatu nahi dituenkonpetentziak garatu ahal izateko (etxean familiakoekin komunikatzeko, mediku lanak egiteko, irakasle lanak egiteko, bulego bateko leihatila... Horretarako hainbat estrategia garatzen lagundubehar dio irakasleak eta, halaber, horien inguruan gogoeta egiten.
|
|
Gaztelaniaz, euskaraz bezain gutxidaki. Ingeles apur
|
bat
ulertzen du.ZER EROSI: Bere herrialdean ohikoak ezdiren produktuak.NON EROSI:
|
|
(Horregatik, noski, betaurreko zaharrak darabiltzatenen ahotan morala, ordena eta beste nagusitzea). Politikoaren kualitate aldatze hori, neurri txikietan baina eraginak metatuz, inolako iraultza zein programa politikoen lehiarik gabe, garai
|
bateko
ulertzeko era zein bizierak birmoldatuz emango da. Ziurgabetasuna eta anbibalentzia gure gizartearen printzipio eratzaile moduan onartzea da erronka, adibideen artean, besteak beste, Europar Batasunak esparru teknozientifikoan instituzionalizatu berri duen arduraren printzipioa edota, gure historian lehen aldiz errealitatea hiritarrek egituratzen dutela aldarrikatuz, subjektu politiko eratzaile baten aldeko apustua egin zuen Lizarra Garaziko akordioa().
|
|
Laugarren atalean, berriz, gizarte ereduak eta sistemak beren legitimazioa galdu ahala, politika modu berri
|
batean
ulertzeko proposamena egingo dizuet. Orain arte politika beti elite politikoarekin, sistema politikoarekin, legebiltzarrarekin lotuta egon bada, gure bizitza baldintzatzen duten erabakiak mikrolektronikan, manipulazio genetikoan edo teknologia nuklearrean daude gaur egun. Politikaren kontzeptuak eta gure portaerak egoera berri honetara egokitu ditugu, eta horren araberako gogoeten bidez estrategiak pentsatu.
|
|
Munduan harreman kulturalak eta linguistikoak beste era
|
batera
ulertzeko bidea izan daiteke globalizazioa beste askorentzat. Teknologia komunikatibo berriek aparteko aupada eman diezaiekete minorizatutako herriei, kulturei eta hiztunei.
|
|
Adibide zabalago
|
batekin
uler dezakegu sistema lexiko osoa: izenekin.
|
|
Gainera, bere zabarkeria ezkutatu ordez, hirekin hitz egiten duenean beti saiatzen duk hizketaldiak halako maila bat izan dezan. Alde
|
batetik
ulertzekoa duk haren jokaera, zeren betidanik jakin izan baitik hi Euskaltzaindikoa hintzela, Juanito San Martinek esanda ziurrenik, ez dituk ba alferrik biak eibartarrak eta biak adin bertsukoak. Beste alde batetik, txikitan akolito izana nonbait, haren hitz egiteko moduak Agirre Asteasukoaren sermoiak gogorarazten dizkik batzuetan, Leninen aipuak bestetan, eta ekonomia neo-liberaleko eskuliburuak beste zenbaitetan.
|
|
" zerbaitez edo norbaitez iseka egiteko era, adierazi nahi denaren kontrakoa esatean datzana". Baina, ironia, modu zabalago
|
batean
uler dezakegu, esate baterako, umore fina eta zorrotza, aldi berean gaiztakeria puntu bat duena. Eta bide horretatik inoiz jo duten gaur egungo euskal idazleen zerrenda luzea da; izan ere, Luis Fernandezek aukeratutako bidea, gure gatazkaren errealitate gordina erlatibizatzeko eta kritikatzeko ironia erabiltzearena, gero eta ohikoago bihurtu da gure literaturan:
|
|
(...) [Poetei] Ez zaie burutik pasatzen poesia errezital batean ia ezinezkoa dela bertso
|
bat
ulertzea, milaka liburu idazten direla inoiz irakurriko ez direnak, egunkarietan poesiaz idazten dutenak poetak berak direla eta herriek poetak maite baldin badituzte mitoak behar dituztelako dela. Ez dira konturatzen eskoletan haurrei poeten gurtzea irakatsiko ez balitzaie, eta gurtze hori inertziaz helduengan atxikiko ez balitz, inork ez lukeela, zalea ez bada, poesiaz interesik edukiko.
|
2003
|
|
Beno, badakizu auzo herriek beti liskarretan bizi behar izaten dute, eta Lezo eta Donibane horrela ibiliko ziren. Dena dela testuinguru
|
batean
ulertu behar dira kontu horiek, Hugo II. Gerra Karlistaren ondo ondoan dator eta dena hondatua aurkitu zuen, hondamendi handia zegoen, bazterrak utziak. Eta hau donostiarren alde esan beharra dago, donostiarren izua horregatik ere bada, Donostia libratu zen bonbardatua izatetik, lehenago esperientzia zuten, hiria erre zutenekoa.
|
|
Baina atlas honek duen ederrena horixe da: guk hemen letra eta zifra asko erabiliz luzatu genukeen zerrenda xehea begirada
|
batez
ulertzeko modua ematen duela. Hori lortzen du artikulu honekin batera doan lehen grafikoak.
|
|
J. M. JUARISTI. Boluntarismoa baino zerbait zehatzagoa da hau, herri ordezkariek martxan jarritako prozesu bat delako. Guk Konstituzioa modu
|
batera
ulertzen badugu eta hala bozkatzen badugu, Madrilgo interpretazioa haientzat izango da baliagarri, guretzat ez. Eta, berriro diot, hor dago gatazka demokratikoa.
|
|
Clifford Geertz en" eskolakoa", nahi izanez gero. Etnografia modu jakin
|
batean
ulertzen zuen Geertz ek. Haren arabera, thick description a zen antropologia sozialaren helburu, hau da, komunitate baten deskribapen trinkoa egitea.
|
|
Arantxaren odola izoztu egin zen, ezer ulertzen ez zuela. Egia esan, pertsona bakar
|
batek
ulertzen zuen gertatzen ari zena. Hiru gorputz biluzik, korapilaturik, izerdi eta sexu usain sarkorra, gela itogarri eta iluna, neskatxa ilegorria atean iltzaturik.
|
|
Zerbait erabakitzearen aurrean duda egiten dugunean, egoera jakin
|
bat
ulertzeko konpromisoa hartzen dugunean, erabaki horiek ez ditugu hartzen adimen artifizialak sorturiko aparatu batek egingo lukeen modu berean; aitzitik, geure ekipaje pertsonal guztia (duela minutu batzuk gertatu zaigun horixe ere barne) eta gure herentzia kulturalaren motxila astuna ere sartzen dugu horretan.
|
|
Bestalde, guk ez dugu inoiz pentsatu Euskal Unibertsitateak udakoa izan behar zuenik. Inoiz lortuko den Euskal unibertsitatea euskal kultur dinamika oso
|
batean
ulertu behar da, eta UEU alor bat gehiago da dinamika horretan. Behar bada, unibertsitatearekin lotuago agertzen den sail bat, garrantzitsuago seguru asko, baina sail bat besterik ez126.
|
|
Ondoren, oro har, udalerri bateko hirigintza legeria azaltzen da, hirigintza eremutik datozen jabetza eskubidearen mugak neurri
|
batean
ulertzeko. Horrela:
|
|
Ez zitzaion, hala ere, ezer asko ulertzen; arazo inportanteak zituen letrak ahoskatzeko, eta hortz gutxi. Hitzen
|
bat
ulertzen zuen Matiasek lantzean behin, hala nola," auzoa"," eliza"," gotikoa" edo" sugandila". Agurearen jarduna zen hiru lau igel negarrez eta kilker batzuk zotinka.
|
|
Badago beste gauza
|
bat
ulertzen ez duguna: poliziaren bidea B. ko hondartzaraino.
|
|
Galdera gehiago bururatu zitzaizkidan, baina bazen bereziki
|
bat
ulertzen zail gerta  tzen zitzaidana: zergatik utzi zuen nire bizkar artzain eginkizuna, hura bazen berez artzain, eta ni, berriz, amateur hutsa besterik ez?
|
|
–Elena ez dago –erantzun zidan," ondo" hitzaren esangura bere adineko
|
batek
ulertu zukeen moduan ulerturik.
|
2004
|
|
M. FERRER. Zuk diozun bezala alderdi nazionalista denek beste gauza bat esan badute, eta gizarteko denek beste gauza
|
bat
ulertu, dudarik gabe oker dagoena ni naiz.
|
|
Gauza bera Irun eta Hondarribian. Oixtian aipatu dudan proiektu pedagogikoa hor sartzen da, maleta
|
baten gisara
ulertu behar da, eskolatik eskolara aldatzen baita. Nik horretan ikusten dut bidea.
|
|
Orduan, mugatik gertuen bizi direnen jardunean" bestaldea" hitza erabili izan dute historikoki. Hitz hori osotasun
|
baten barnean
ulertu behar da. Alde batek ezin du bakarrik bizi, bestearen parean bizi behar du osotasun hori ulertu ahal izateko.
|
|
Garapena beste era
|
batera
ulertzeko guztion ber heziketa ere ezinezkoa bide da Naturgintzako intelektualentzako. Zer egin digute horrenbeste irauten duen esneari oraindik ere esne deitzeko gauza izan gaitezen?
|
|
Berak pentsatzen duena zuk esan duzulakoan dago. Batzutan, saioaren ondoren, solasean aritzen nintzen batzuekin, eta entzuleren
|
batek
ulertu zuena ez zela nik helarazi nahi nuena jabetzen nintzen. Lehenengo garaietako gauzak dira egungoak baino, hala ere.
|
|
Eta gerra
|
bat
uler liteke telebista bidez iristen diren irudiak ikusi hutsarekin?
|
|
1 Alderdietako
|
batek
ulertzen badu, onartutako frogaren bat lortzeko unean edo frogaren jatorrian, oinarrizko eskubideak hautsi direla, berehala alegatu du hori, gainerako alderdiei, hala badagokie, helaraziz.
|
|
Gorabehera politikoetan euskara nahitaezko elementu bat den neurrian, euskararen arazoak eduki politikoa du betidanik Euskadin, eta arrazoia dago esateko inor ez dela apolitikoa hemen. Politizatu hitza, aldiz, beste era
|
batean
ulertzen dut, alegia: arazo konkretu batez, euskararena, nuklearrena, emakumeena?
|
|
Ea nolako jakite isuria darion: . Hizkuntzaren fenomenoa ezin daiteke ulertu hizkuntza horren funtsapena den giza taldearen partaidetzarik gabe eta, beraz, giza taldeen arteko negozio guztietan bezala, harreman linguistikoa botere egitura
|
batean
ulertu behar da. Hizkuntza baten egoera linguistikoa beste gainerako hizkuntzen presioaren emaitza da eta, honekin batera, hiztunek beren hizkuntzari eusteko erakutsi duten indarraren isla.
|
|
Puntu hau amaitzeko, eta euskal subjektura itzuliz, esan dut euskara, euskaldunak eta Euskal Herria izan liratekeela abiapuntu. Horrek ez du esan nahi horiek modu hertsi
|
batean
ulertu behar direnik. Adibidez euskaldun hitzak printzipioz, euskaradun?
|
|
Errealitate objektiboak ezagutzera bideratzen den analisi sistematiko edozientzia delako
|
bat
ulertzeko, bost puntuko eskema bat erabiliko dugu balizkohauetan oinarriturik:
|
|
birakuntza sokratikoa, eta kristaua? neurri
|
batean
ulertzeko [lehen tratatua, batez ere].
|
|
Zehazkiago, zientziaren soziologia klasikoaren zabalpenak, ThomasKuhn cn lanaren irakurketa erradikala dela medio, zientziaren irudi berri bat nola eskaintzen digun ikusten saiatuko gara. Irudi berri horren arabera. zientzia ez da jada, ikuspegirazionalista tradizional
|
batek
ulertzen ducn moduan, ezagutzabide epistemologikokipribilegialua izango, prozcsu soziai, historiko cta kontingcntecn emaitza baino, bcstccdozein agerpen kuJtural lcgez.
|
|
Espainiarrak Europako ilaran daude beste hizkuntzen erabilerari dagokionez. Hezkuntza Ministerioaren datuen arabera, ikasturte honetan, ikastetxe, institutu eta unibertsitateetako ia zazpi milioi ikaslek ingelesa ikasten dute, munduko biztanleen heren
|
batek
ulertzen duen hizkuntza. Hizkuntza eskola ofizialen bidez ingelesaren ezagutza indartzea nahiago duten 200.000 pertsonak baino gehiagok urrats bat gehiago egin dute.
|
|
Gainera, hasieratik itsutu nintzen, eta alde
|
batetik
ulertzekoa da, hainbeste gutiziatzen nuen nik hura bezalako neska bat, eta hain ohiz kanpoko erabakiaz sartu zen emakume hura nire bizitzan, uholde bat balitz bezala, bidean aurkitzen zuèn guztia aurretik zeramana...! Itsu nengoen, bai, eta, itsutzen den jende guztiak bezala, karikatura bat bihurtzeko arriskuan... baina ni arrisku hura eta beste mila arrisku hartzeko prest nengoen, bai horixe!
|
|
Descartesentzat Ideiak, ezagutzaren oinarria bihurtzeko, elkarren arteko uztardura batekin eta hierarkizazio
|
batekin
ulertu dira; eta horrek eskatuko du marko bat eta jatorri bat, osotasunaren intuizioa, ideien arteko lotura hori taxuz gauzatzea bideratuko duena. Hauxe izango da, hain zuzen, Jainkoak, Jainkoaren ideiak, bete duen funtzio logikoa.
|
|
Giza zientziek, aldiz, erabateko oinarri enpiriko bat dute eta berau oso bakanetan baztertzen dute, eta maiz baliatzen dira prozedura sozio eta psiko metrikoez errigore matematikoarekin". 14 Argi ikusten da, beraz, giza zientziekin egin ohi den injustizia. Arazoa, haatik, erraz konpon liteke zientzia kontzeptua era zabalago eta aldi berean zehatz
|
batean
uler baledi. Cencillok honako ezaugarri hauek eskatzen dizkio jakintza bati zientzia estatutua erdiets dezan:
|
2005
|
|
Eta tradizioaren eta sormenaren arteko konexiotik ekiten duela bai bisio mailan eta bai eguneroko ekintzan. Modu propio xamar
|
batean
ulertu ditu hainbat gauza: artistaren tokia mugimendu artikulatu batean, sorkuntzaren kokapena merkatuan, administrazioarekiko interlokuzioa, arazo politikoarekiko kokapena, transmisioa ulertzeko modua, hedapenaren neurria...
|
|
Lehendabizikoa, hots bultzadarena, bake prozesua piztear dagoeneko unean ikusten dut nik. Oinarrizko ideia
|
bat
ulertu behar dugu funtzio hori bere osotasunean ulertu ahal izateko: bake prozesua aktibatu egingo da, baldin eta bertako protagonista nagusiek eta nagusiak azpimarratu nahi nituzke, negoziazio eta elkarrizketa prozesu bati hasiera eman nahi badiote.
|
|
" Modernismoaren jarauntsia euskal literaturan. Obabakoak", Egan XLVI, 17 mendeko eleberri errealistaren kontzepzioa erabat aldatu da, eta aro modernoan eleberri errealista beste era
|
batera
ulertu da.
|
|
Elizak ez du gehiago sinesten deabrua haur ttipien baitan dagoela? Bezperak berak mintzaira sakratuan kantatzen zituzten gure herriek hitz
|
bat
ulertu gabe. Beharrik, pentsatu nuen, Martxel nire herriko xantrea gogoan!
|
|
â?. Tokiz tokiâ? esanda nik beste gauza
|
bat
ulertzen dut.
|
|
Askotan gertatzen da, ustiategi ekologiko batean landatutakoa bakarrik izatea ekologikoa. Guk, ordea, gauzak beste modu
|
batez
ulertzen ditugu. Gure ustez, nekazaritza ekologikoa egiteko, ingurune ekologiko bat sortu behar da, landareentzat eta gizakientzat onuragarria izango den ingurune ekologiko bat.
|
|
Eta linguistikarekin. Horretarako, ordea, diziplina bakoitzak berari dagokion metodologia baliatu behar du, bere berea dentalaiatik eta bere tresneriarekin begiratu behar du, baina ahaztu gabe zubiak behardituen auzi
|
bat
ulertzeko zubiak behar dituela aplikatutako metodologiak ere.Nirea ez den beste diziplina bateko hizkuntza arrotza entzuten jakitea, nirea ez denposizio arrotz horren ahotsa ere entzuten hasteko modu bat da.
|
|
hezkuntzazentroen ikuspuntu holistikoa, ekosistemikoa? eskaintzeko aukera ematen du, horren bitartez sistemen arteko harremanak ematen dira aditzera, eta egoera jakinbat ikuspuntu monosistemiko
|
batetik
ulertzea eta konpontzea ezinezkoa delaagerian jartzen da.
|
|
Izatez, ikaslearen lana erraztu nahi izan dugu, eta horretarako, bildu eta, hein batean,, mamurtu? egin ditugu normalean eskuliburuetan sakabanatuta eta gordinik egoten diren oinarrizko ideiak, ezinbestekoak direnak zoologia era zientifiko
|
batean
ulertzeko. Esan gabe doa, Zoologia Orokorra hau lagungarri suerta daiteke, halaber, lizentziatura bereko gainerako zoologia irakasgaietan, kontzeptuak freskatzeko edo.
|
|
Programa 23 urtetik gorakoentzat da, beren behar eta betebeharretara egokitutako metodo malgu baten bidez ikasi nahi dutenentzat. Euskal Herriko Hezkuntza sailburuak, Anjeles Iztuetak, sistemaren aurkezpenean adierazi zuenez, ikastaroetako edozeinek, amaitu ondoren, ikasleari ezagutza maila bat lortzeko aukera emango dio, “hizkuntza
|
bat
ulertzeko eta ulertzeko oinarria ikasteko, eta pizgarri gisa balioko dio ikastetxe bateko prestakuntza osatzeko”. Iztuetak azpimarratu zuen ekimen hau ez dela “akademietarako eskumena”, ez baitu titulaziorik lortzea aurreikusten eta ez baitu ziurtagiririk ematen; aitzitik, asmoa da “Europako hizkuntza ofizialen bat ezagutzeko lehen urratsak ematea”.
|
|
beste era
|
batean
ulertzen dut. Oraingo gazteen artean badira bertsokeraz, izaeraz eta aldartez asko gustatzen zaizkidan bertsolariak.
|
|
Baina ados nago haiekin, zeren eta herri inguru askotatik bota gaituzte. Neurri
|
batean
ulertzen dut, jendeak bizi behar duelako, artzainok ere industria behar dugu, esaterako; baina hori konpentsatzeko horren ordezkoa genuke sari moduan. Behin baino gehiagotan adierazi diet politikariei ez dudala ulertzen zergatik ez diren utzita dauden baserriak prestatzen eta artzain gazteei ematen.
|
|
–Itzalen bariazioak. Pintore
|
batek
ulertu behar luke noski.
|
|
–Ez, ez didazu ulertzen. Baina egunen
|
batean
ulertuko didazu. Orain, zure lagunik onena izaten jarraitu nahi dut.
|
|
Eta gauza hori kanpo sentimenaren objektu material bat ez bada, kasu horretan bereziki, gauza ezberdinen edo era anitzetan moldatutako gauza askoren aurrean aurkitzen gara. Ze, azken batean, norbaitek espresio arrotz
|
bat
ulertu eta itzuli nahi badu, orduan, berak helburu horretarako beharrezkoak dituen elementuak bakarrik aurkitzen ditu espresio horretan bertan. Hizkuntzak hieroglifikoak bezala dira, zeinetan bakoitzak mundua eta bere fantasia inprimatzen duen, eta zein elkarreraginean birsortuz, ugalduz eta hobetuz doazen.
|
|
Dagoeneko esan beharra dago hizkuntza ez dela inoiz subjektu bakar bati loturiko zerbait, baizik eta bere izaeraz beste subjektu bat inplikatzen duen zerbait; alegia, hizkuntzaz hitz egin ere ezin dugu baldin eta bertan gutxienez bi gizabanakok parte hartzen ez badute. Pertsona baten ekintza, halabeharrez, beste pertsona
|
baten
ulertze ekintzarekin batera gertatzen da, eta honengatik bi ekintza horiek" indar linguistiko beraren efektu ezberdinak baino ez dira" 96.
|
2006
|
|
Hala ere, beste modu
|
batean
ulertzen hasi ziren liberal sutsuak (donostiarrak) eta liberal kontserbadore edo epelak foruen bidezko agintaritzaren geroa. Nafarroako buruzagientzat desamortizazio legeez baliaturik elizaren lurren jabe egin eta aberastu zirenak, aski zen zerga eta udalen aurrekontuen kudeaketa, bestelakoan Estatuaren agintea onartzen zuten.
|
|
Beraz, desira umea edukitzeko erabakiaren osagai garrantzitsua dela onartzeak ez du bere azterketa sozial hori ukatzen. Izan ere, desira azter daiteke, errosozialak ditu eta gizarte testuinguru
|
batean
ulertzen da. Horrela, sarritan entzundako planteamendua desegokitzat jotzen dut gurasotasunerako erabakia aztertzerakoan:
|
|
Hau guzti hau kontuan izanik, adopzioan inplikaturiko profesionalek lagundubeharko diete adopzioko guraso izango direnei ebaluazio psikosozialaren eta horrekin loturiko egokitasun ziurtagiriaren beharra ulertarazten. Oro har, adopziorakohautagaiek ebaluazioaren aurrean jarrera baikorrik izango ez dutela kontuan izanik, profesional hauek adopzioaren oinarrizko alderdi
|
bat
ulertzen lagundu beharkodiete: adopzioa haurtzaroaren babes neurri bat dela, hau da, adin txikikoarenbeharrak eta eskubideak lehenetsiko dituela, horiei erantzuten saiatuko dela, eta ezdela gurasoengan zentratuko.
|
|
Diskurtso ezberdin baten eraikitzetik. Egia da, orain artean, ikuspegi abertzale
|
batetik
ulertu izandugula euskal gatazkaren literatura. Hau da, abertzaletasunetik idatzia, eta, batezere, abertzaletasunetik irakurria.
|
|
«Testu historiko baten iruzkina egitea, azkenean, iragandako garai
|
bat
ulertzea da testuak berak eskaintzen dizkigun edo ulertarazten dizkigun
|
|
Frankfurtiarren pentsamendu negatiboak ez du lekurik uzten aktore sozialen esku hartzerako, eta ondorioz, mundu modernoak agertzen duen alderdi garrantzitsu
|
bat
ulertzeko bidea itxita geratzen da. Frankfurtiarrek badute, izan, gizarte modernoaren gaineko analisi zorrotza eta entzun beharrekoa, baina, Touraine ren iritziz egun ezerk ez du justifikatzen boterea erresistentzia barik zabaltzen deneko mundu itxi baten irudia.
|
|
Ezaugarri guztiak zehaztu ondoren, alderdi teoriko kontzeptual
|
batetik
uler daiteke publizitatea zerbitzu edo produktuen aurkezpen eta promozio tresna bat dela, eta funtzio horiek pertsonalak ez diren bideen bitartez betetzen dituela, oso ondo identifikatuta dagoen marka baten mesederako, baldin eta komunikazio horrek eragiten dituen gastuak marka horren kontura badira. Hala, PLOren 2 artikulua alderantzizko zentzuan ulertuz, argi dago ezaugarri horiek, merkataritza helburua, batez ere?
|
|
Minbizia gaixotasun kroniko bihur liteke, gaur egun bezala, tratamendu egokiarekin, hiesarekin. Ikuspegi aldaketa bat da, tumorea zer den beste era
|
batera
ulertzetik eratorria: gene baten akatsean zelulak kontrolik gabe ugaltzearen arrazoia bilatu beharrean, biologo molekularrak minbizia prozesu sare baten, sistema baten emaitza dela pentsatzen hasten dira.
|
|
" Esanahi zehatza"," adostutako ulermena"," finkatua"," konpartitua"... aipatzen ditu, hau da, jende talde batek, termino zehatz bat aipatzen denean, edota esamolde konkretu bat erabiltzen denean, denek" gauza bera" (adostutakoa) ulertzea, eta ez modu lausoan, baizik eta gauza" zehatz"
|
bat
ulertzea... beren barruan" finkatuta" dagoena, beren barruko zerbaitekin lotzen dena entzuten duten momentuan, aurretik izandako bizipenekin nolabait.
|
|
Bertute hitzak —edo bere ordainak beste hizkuntza batean— gorespena inplikatzen du, bizio hitzak gaitzespena inplikatzen duen bezalaxe. Eta nabarmenki modu barkagaitzenean jokatzen ez duen inork ez lioke inongo gaitzespenik erantsiko aho batez zentzu on
|
batean
ulertzen den termino bati; ez eta txaloka hasi ere adierazpenak gaitzespena eskatzen duenean. Homerok arau orokorrak ematen dituen bakoitzean, ez dago inongo eztabaidarik; baina jarreren irudi zehatzak osatzen dituenean, eta Akilesengan heroismoa eta Ulisesengan zuhurtasuna errepresentatzen dituenean, garbi dago Homerok lehenengoarekin nahasten duen basatasun maila eta bigarrenarekin nahasten dituen maltzurkeria eta iruzur maila Fenelonek onartuko lituzkeenak baino askoz handiagoak direla.
|
|
Sinpatiari esker bertuteak onesten ditugu eta bizioak gaitzesten ditugu. Alabaina, sinpatia motor
|
baten gisan
ulertu behar dugu; berorretan oinarrituz, gure gustu morala garatzen eta zuzentzen dugu, baina gustu morala finkatze aldera partekatutako gogoetak eta elkarrizketak beharrezkoak dira. Hortaz, zentzumen moralaren teoriaren aitzindarien aurka, gustu morala edo zentzumen morala ez da sortzetikoa.
|
|
nire poema
|
bat
ulertzeko
|
2007
|
|
Su etenaren usainean edo negoziazio politikoen gorian," bakearen truke, deabruarekin ere negoziatu behar dela" eta gisakoak saltzea eta atentatu garaian elkarrizketa eta negoziazioaren irtenbidea madarikatzea erabat kontrajarriak dira. Neurri
|
batean
uler daitezke politikaren azaleko fluktuazio gisa, baina inoiz ez sakoneko korronte gisa.
|
|
Hasieran MAFF Ministerioan oso begi onez ikusi zituzten Ebringer eta bere taldearen emaitzak, arazo larri
|
bat
ulertu eta agian konponbidean jartzeko soluzioa planteatzen zutelako. Ikerlariok gainera aurreratu zuten hurrengo fasean behiak eta zekorrak BEE zuten ala ez testeatzeko sistema abiarazi nahi zutela.
|
|
Eta matematikaz gutxienekoa ezagun ez baduzu ere, duzu estatistika
|
bat
ulertu egunkaria irakurtzea, ekonomiaz hitz egiten dizutenean...
|
|
Hauek, dio Dilthey-k, beste modelo atomista mekanikoaren aurkako erreakzio gisa badute justifikazioren bat, baina, herri arimari bere buruaren kontzientziaren eta egintzaren batasuna falta zaio, zeina arima kontzeptuan adierazten dugun? 974 Hots, zehaztasuna bilatzen badugu, ez dira kontzeptu aproposak: herriaren arima edo izpiritua ez da errigoroski arima edo izpiritu
|
batez
ulertzen duguna (bere buruaren kontzientziaduna). Kritika hau X. kapituluak jorratzen du hobeto,. Gizadiaren eta herri partikularren artikulazio naturalaren estudio zientifikoa?, kontzeptu haiek, mistikotzat?
|
|
Langileei informazio bat ematean, oso ongizehaztu behar duzu zer informazio ematen den, nola ematen den, nola dagoenprozesatua... Zure langile guztiak ordenagailu baten aurrean dauden ingeniariakbadira, hizkuntza mota
|
bat
ulertuko dute. Eta langileak tornu aurrean baldin badaude eta hogeirentzat ordenagailu pantaila bakarra baldin badago izkina batean, langile horiei ematen diezun informazioa ere egokitu egin duzu.
|
|
Nik uste dut logikoa dela eta eboluzio
|
baten barruan
ulertu behar dela gizartehau. Eta, oro har, baita enpresak ere, gizartearen parte diren heinean.
|
|
d. Guri gauza garrantzitsuak lantzen ditugula iruditzen zaigu, esparruinteresgarria dela, baina jendea oso epela da, ez gaitezen engainatu. Esanbezala, hau eboluzio
|
baten barruan
ulertu behar dugula uste dut, etapixkanaka joan behar dugula maila teorikoan aurreratu duguna mailapraktikoan ere aurreratzen.
|
|
Gradu horiek direla-eta, bada beste modu
|
bat
ulertzeko ikusi ditugun hiru garaiedo aro horiek, pentsa dezakegu hiru logika kultural direla eta nahasian gertatzendirela, ez bata bestearen segidan, alderantziz, bata bestearen gainean, ondoan edotabarruan. Elkarren barruan daudela.
|
|
Ikus daitekeenez, beraz, prozesu
|
batean
ulertzekoak dira aukera teknologikoak eta ebaluazio teknologikoak. Alabaina, onartzen dugun unetik zientziagintzan elementu ugarik eragiten dutela, pentsatzekoa da intentzionalitatearenrolak lehentasun logiko eta tenporala eskaintzen dizkiola ebaluazio garaiari.
|
|
alde batetik, gobernuek argi eta garbi onartzendute linealtasuna gainditu eta berrikuntzak konplexutasunean aritu beharra; bestetik, ordea, konplexutasun horren zedarritzean gobernuek lehenesten dituztenpolitikak oraindik ere agerikoagoak dira. Beste hitzetan esateko, testuinguruhonetan ekimen desberdinek berretsiko lituzkete gobernu politiken asmoak.Berrikuntza sustatzea eta hor konpromiso publikoa kontsideratzea bateragarria da, modu integratu
|
batean
ulerturik, berrikuntzaz gobernuek adierazten dutenarekin; ez, ordea, gobernuen politika errealekin. Ezagutzaren politikek ipintzen dituzkeerronka hauek agerian, zientzia politika ikertzetik harago joz gero soilik lortuahalko duguna.
|