Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 262

2000
‎Eta solasean hasten gara, eta ni sagar batez ari naiz eta zuk bertze sagar bat ulertzen didazu, eta hala bihurtzen da hizkuntza bakoitza ere babel dorre bat eta hala erran liteke ezen Bibliako dorre hura ez zela bakarra izan eta zenbat hizkuntza, hainbat babel dorre direla munduan. Eta osaba eta Alessandro ere hala ibiliko ziren, segur, italianoaren babel dorrean... eta nik, zer erranik ez, zeren, haien konbertsazionetik ez bainituen hitz solte batzuk baizik ulertzen.
‎Lewisek hipotesi azpiatomikoak esanahitasun maila bat gutxienez bazuela defendatu zuen; edota, hura ezean, beste esanahitasun motaren bat bazuela. Baina Schlick izan zen ideia horren aurka sutsuen jarri zena, berarentzat enuntziatu edo perpaus bat ulertzea hura zer nolako baldintzetara egokitzen den ezagutzea baita. Hortaz, sentimendu lausoak —definitu gabekoak—, intuizio bat edo azaletik ezagututako zerbait, ez ziren arrazoi nahikoa zer edo zer ulertzeko.
2001
‎Beren megahertzio eta gigabyteez oso harro badaude ere, ordenagailuak oraindik ez dira gauza esaldi bat ulertzeko edo, are gehiago, argazki batek zer agertzen duen interpretatzeko.
‎Minos Garziarena, (1993): . Testu bat ulertzeko lau ere desberdin [Sarrionandiaren. Ekibokazioa, testuaz]?, Garziarena 3.
‎Ikus Minos Garziarenak sinatutako. Testu bat ulertzeko lau era desberdin?, Garziarena, 3.zb., I; ik., orobat, Markuleta (1997).
‎bere filosofiaren ardatz garrantzitsuenak ahoz azaltzen zituela eta ardatz filosofiko horiek idatziz inoiz azalduko ez zituela erabaki zuela: " Ez da izan, eta ez da inoiz izango gai horiei buruzko nire lan idatzirik" 6 Platonek filosofia adierazteko bide gisa idazkerari susmo txarra hartzen zion, bere ustetan ikasleari informazio hutsa emateagatik ez zelako ikaslearen arima eraldatzeko gai; ez baitu azalpen anitzetarako lekua uzten, izan ere, liburu bat irakurtzerakoan irakurleak pasarte bat ulertzen ez badu, berrirakurtzerakoan aurretik idatzirikoa berriz irakurri egiten baitu, inolako aldakuntzarik aurkitu gabe; eta idazleak bere irakurlegoa aukeratzeko ahalmenik ez duenez politikoki arriskutsua ere bada. Platonek hobesten zuen ahozko irakaspenak, ordea, ez du eragozpen hauetako bat ere sufritzen.
‎Honi guztiari ondorio saihestezin bat gehitzen zaio: Platonentzat egia bat eta iraunkorra denez, unibertsala, baieztapen bat ulertzen duenak bere kontrakoa ere ulertu du. Eta horrez gain bere gaiaren eremu osoan epaiketa lanak egiteko gai izan du.
2002
‎" Behin, Krutwigen obra bat tokatu zitzaigun eta hura lematizatzeko grekoko hiztegia erabili behar izan nuen, ez nuen ezer ere ulertzen, grekozko formei euskarazko bukaera ematen baitzien egileak. Tristea izan zen grekoko hiztegi batekin euskarazko testu bat ulertu behar izatea", kontatu digu Urkiak.
‎13 Ikasleak bere ikaskuntzaren jabe izan behar du: berak jakin behar du zeregin behar duen (testu idatzi bat ulertzeko, elkarrizketa informal bateanparte hartzeko, debate batean parte hartzeko, ideiak ordenatzeko zailtasunak dituenean, ideia bat adierazteko zailtasunak dituenean, unitate linguistiko jakin baten erabileran zailtasunak dituenean...) garatu nahi dituenkonpetentziak garatu ahal izateko (etxean familiakoekin komunikatzeko, mediku lanak egiteko, irakasle lanak egiteko, bulego bateko leihatila... Horretarako hainbat estrategia garatzen lagundubehar dio irakasleak eta, halaber, horien inguruan gogoeta egiten.
‎Gaztelaniaz, euskaraz bezain gutxidaki. Ingeles apur bat ulertzen du.ZER EROSI: Bere herrialdean ohikoak ezdiren produktuak.NON EROSI:
‎(...) [Poetei] Ez zaie burutik pasatzen poesia errezital batean ia ezinezkoa dela bertso bat ulertzea, milaka liburu idazten direla inoiz irakurriko ez direnak, egunkarietan poesiaz idazten dutenak poetak berak direla eta herriek poetak maite baldin badituzte mitoak behar dituztelako dela. Ez dira konturatzen eskoletan haurrei poeten gurtzea irakatsiko ez balitzaie, eta gurtze hori inertziaz helduengan atxikiko ez balitz, inork ez lukeela, zalea ez bada, poesiaz interesik edukiko.
2003
‎Zerbait erabakitzearen aurrean duda egiten dugunean, egoera jakin bat ulertzeko konpromisoa hartzen dugunean, erabaki horiek ez ditugu hartzen adimen artifizialak sorturiko aparatu batek egingo lukeen modu berean; aitzitik, geure ekipaje pertsonal guztia (duela minutu batzuk gertatu zaigun horixe ere barne) eta gure herentzia kulturalaren motxila astuna ere sartzen dugu horretan.
‎Ez zitzaion, hala ere, ezer asko ulertzen; arazo inportanteak zituen letrak ahoskatzeko, eta hortz gutxi. Hitzen bat ulertzen zuen Matiasek lantzean behin, hala nola," auzoa"," eliza"," gotikoa" edo" sugandila". Agurearen jarduna zen hiru lau igel negarrez eta kilker batzuk zotinka.
‎Badago beste gauza bat ulertzen ez duguna: poliziaren bidea B. ko hondartzaraino.
‎Galdera gehiago bururatu zitzaizkidan, baina bazen bereziki bat ulertzen zail gerta  tzen zitzaidana: zergatik utzi zuen nire bizkar artzain eginkizuna, hura bazen berez artzain, eta ni, berriz, amateur hutsa besterik ez?
2004
‎M. FERRER. Zuk diozun bezala alderdi nazionalista denek beste gauza bat esan badute, eta gizarteko denek beste gauza bat ulertu, dudarik gabe oker dagoena ni naiz.
‎Eta gerra bat uler liteke telebista bidez iristen diren irudiak ikusi hutsarekin?
‎Errealitate objektiboak ezagutzera bideratzen den analisi sistematiko edozientzia delako bat ulertzeko, bost puntuko eskema bat erabiliko dugu balizkohauetan oinarriturik:
2005
‎Lehendabizikoa, hots bultzadarena, bake prozesua piztear dagoeneko unean ikusten dut nik. Oinarrizko ideia bat ulertu behar dugu funtzio hori bere osotasunean ulertu ahal izateko: bake prozesua aktibatu egingo da, baldin eta bertako protagonista nagusiek eta nagusiak azpimarratu nahi nituzke, negoziazio eta elkarrizketa prozesu bati hasiera eman nahi badiote.
‎Elizak ez du gehiago sinesten deabrua haur ttipien baitan dagoela? Bezperak berak mintzaira sakratuan kantatzen zituzten gure herriek hitz bat ulertu gabe. Beharrik, pentsatu nuen, Martxel nire herriko xantrea gogoan!
‎â?. Tokiz tokiâ? esanda nik beste gauza bat ulertzen dut.
‎Eta linguistikarekin. Horretarako, ordea, diziplina bakoitzak berari dagokion metodologia baliatu behar du, bere berea dentalaiatik eta bere tresneriarekin begiratu behar du, baina ahaztu gabe zubiak behardituen auzi bat ulertzeko zubiak behar dituela aplikatutako metodologiak ere.Nirea ez den beste diziplina bateko hizkuntza arrotza entzuten jakitea, nirea ez denposizio arrotz horren ahotsa ere entzuten hasteko modu bat da.
‎Programa 23 urtetik gorakoentzat da, beren behar eta betebeharretara egokitutako metodo malgu baten bidez ikasi nahi dutenentzat. Euskal Herriko Hezkuntza sailburuak, Anjeles Iztuetak, sistemaren aurkezpenean adierazi zuenez, ikastaroetako edozeinek, amaitu ondoren, ikasleari ezagutza maila bat lortzeko aukera emango dio, “hizkuntza bat ulertzeko eta ulertzeko oinarria ikasteko, eta pizgarri gisa balioko dio ikastetxe bateko prestakuntza osatzeko”. Iztuetak azpimarratu zuen ekimen hau ez dela “akademietarako eskumena”, ez baitu titulaziorik lortzea aurreikusten eta ez baitu ziurtagiririk ematen; aitzitik, asmoa da “Europako hizkuntza ofizialen bat ezagutzeko lehen urratsak ematea”.
‎Eta gauza hori kanpo sentimenaren objektu material bat ez bada, kasu horretan bereziki, gauza ezberdinen edo era anitzetan moldatutako gauza askoren aurrean aurkitzen gara. Ze, azken batean, norbaitek espresio arrotz bat ulertu eta itzuli nahi badu, orduan, berak helburu horretarako beharrezkoak dituen elementuak bakarrik aurkitzen ditu espresio horretan bertan. Hizkuntzak hieroglifikoak bezala dira, zeinetan bakoitzak mundua eta bere fantasia inprimatzen duen, eta zein elkarreraginean birsortuz, ugalduz eta hobetuz doazen.
2006
‎Hau guzti hau kontuan izanik, adopzioan inplikaturiko profesionalek lagundubeharko diete adopzioko guraso izango direnei ebaluazio psikosozialaren eta horrekin loturiko egokitasun ziurtagiriaren beharra ulertarazten. Oro har, adopziorakohautagaiek ebaluazioaren aurrean jarrera baikorrik izango ez dutela kontuan izanik, profesional hauek adopzioaren oinarrizko alderdi bat ulertzen lagundu beharkodiete: adopzioa haurtzaroaren babes neurri bat dela, hau da, adin txikikoarenbeharrak eta eskubideak lehenetsiko dituela, horiei erantzuten saiatuko dela, eta ezdela gurasoengan zentratuko.
‎«Testu historiko baten iruzkina egitea, azkenean, iragandako garai bat ulertzea da testuak berak eskaintzen dizkigun edo ulertarazten dizkigun
‎Frankfurtiarren pentsamendu negatiboak ez du lekurik uzten aktore sozialen esku hartzerako, eta ondorioz, mundu modernoak agertzen duen alderdi garrantzitsu bat ulertzeko bidea itxita geratzen da. Frankfurtiarrek badute, izan, gizarte modernoaren gaineko analisi zorrotza eta entzun beharrekoa, baina, Touraine ren iritziz egun ezerk ez du justifikatzen boterea erresistentzia barik zabaltzen deneko mundu itxi baten irudia.
‎" Esanahi zehatza"," adostutako ulermena"," finkatua"," konpartitua"... aipatzen ditu, hau da, jende talde batek, termino zehatz bat aipatzen denean, edota esamolde konkretu bat erabiltzen denean, denek" gauza bera" (adostutakoa) ulertzea, eta ez modu lausoan, baizik eta gauza" zehatz" bat ulertzea... beren barruan" finkatuta" dagoena, beren barruko zerbaitekin lotzen dena entzuten duten momentuan, aurretik izandako bizipenekin nolabait.
‎nire poema bat ulertzeko
2007
‎Hasieran MAFF Ministerioan oso begi onez ikusi zituzten Ebringer eta bere taldearen emaitzak, arazo larri bat ulertu eta agian konponbidean jartzeko soluzioa planteatzen zutelako. Ikerlariok gainera aurreratu zuten hurrengo fasean behiak eta zekorrak BEE zuten ala ez testeatzeko sistema abiarazi nahi zutela.
‎Eta matematikaz gutxienekoa ezagun ez baduzu ere, duzu estatistika bat ulertu egunkaria irakurtzea, ekonomiaz hitz egiten dizutenean...
‎Langileei informazio bat ematean, oso ongizehaztu behar duzu zer informazio ematen den, nola ematen den, nola dagoenprozesatua... Zure langile guztiak ordenagailu baten aurrean dauden ingeniariakbadira, hizkuntza mota bat ulertuko dute. Eta langileak tornu aurrean baldin badaude eta hogeirentzat ordenagailu pantaila bakarra baldin badago izkina batean, langile horiei ematen diezun informazioa ere egokitu egin duzu.
‎Gradu horiek direla-eta, bada beste modu bat ulertzeko ikusi ditugun hiru garaiedo aro horiek, pentsa dezakegu hiru logika kultural direla eta nahasian gertatzendirela, ez bata bestearen segidan, alderantziz, bata bestearen gainean, ondoan edotabarruan. Elkarren barruan daudela.
‎Aipatutako maila hauek erabat erlazionatuta daude; ezinezkoa izango litzateke horietariko bat ulertu nahi izatea besteak alde batera utziz gero: bizitza eta gorputzaren definizioa; izaera kolektiboa kontrolpean izateko erabilitako estrategiadiskurtsiboak; eta, azkenik, subjektibazioaren prozesua.
‎Azken batean, hitz bat konnotazio guztiekin ulertzea berdin hizkuntza osoa ulertzea, berdin herri bat ulertzea bilakatzen da. Hizkuntza diferentetan bizi izan denak (hitz egin, idatzi, etab.), esperientzia egin du, zein diferentea den mila
‎La visión del mundo no la da de ninguna manera la lengua, sino el pensamiento del sujeto reflejando la realidad objetiva [«mundu ikuskerarekin» munduaren ikuskera ez subjektibo, zientifiko? bat ulertu behar da hortaz?]. Txillardegi, al exagerar el descubrimiento humboldtiano, al absolutizarlo, al aceptar tesis irracionalistas, adopta una posición de solipsismo lingüístico absoluto de lo más reaccionario que se pueda imaginar, pues por lo menos objetivamente si parecía haber abandonado el racismo biológico abraza ahora lo que se puede llamar el «racismo» lingüístico, y eso aunque otra cosa piense él de sí mismo.
‎Izagirreren Sua nahi, Mr. Churchill?, eta bere literatura oro har, ez da bertso bat ulertzea bezain erraza. Ez du txapelik bilatzen ez txapela janzteko erraztasunik eskaintzen.
‎Bat batean, imajinatzen nituen Iparraldeko urgazle lagunak oro beraien lurpeko tuneletan ihalozka, hegiak inarroska, arrestak kurruska U unea hainbat igurikaturik, ohorez egarri. Hargatik, errealitateratuz, bazen gauza bat ulertzen ez nuena:
2008
‎Ez dago artea ulertzerik bere garaitik aparte. Koadro bat ulertzen da bere garaia aztertuta, autorea ezagututa, zer gertatu zen jakinda... Esaterako, kubismoa bere lehorrean esplikatuz gero zer?
‎Ikertzaile euskaldunek geruzen egitura orokorra zehaztu dute, eta geruza horien ustekabeko abiadura aldaketak behatu dituzte. Jasotako datuek fenomeno misteriotsu bat ulertzen lagunduko dute: zer dela eta biratzen duen Artizarraren atmosferak planetak berak baino askoz ere azkarrago superrotazioa esaten zaio fenomeno horri.
‎Orain, gauza bat ulertzea falta zaigu: gene horrek zehazki zer funtzio duen puzzle horretan.
‎Basoilarraren itxura hartu ote zion norbaitek txakurrari! Tiro bat uler zitekeen. Baina bi tiro egitea eta gorputik txaku rra rengana berrogei metro inguruko tartea izatea ez zen ulertzeko modukoa, txakurra arrastaka sastraken ingurura hurbildu ez bazen, behintzat.
‎Har dezagun, esaterako, jokatu> aditza ondoko esaldian: Pellok> ker?] > Esaldi honetan ondo/ oker> kenduko bagenu, Pellok> guztiz bestelako irakurketa egingo genuke, seguruenez, elipsi bat ulerturik, zer baitetan jokatu zuela, pentsatuko genukeelarik; adberbiodunaren balio dezentez des berdina, hortaz.
‎Hogeita hamarreko hamarkadan, jadanik, erredukzionismoaren aurkako kritikaren bultzatzailea izan zen; hura une hartako pentsamendu zientifikoaren ezaugarria zen. Erredukzionismoak defendatzen zuenez, hauxe zen fenomeno bat ulertu ahal izateko errezeta hutsezina: gero eta bakunagoak eta txikiagoak ziren elementuak eta unitateak bilatzea, eta, hala, sistema eta egitura konplexuagoen analisia haiek osatzen zituzten elementu sinpleenen analisira murrizten zen.
‎Haurrak hitza ulertu bai baina esaten ez badu, markatu ulertzen du zutabeko borobila. Zerrendako hitzen bat ulertu eta esan ere egiten badu aldiz, marka ezazu ulertu eta esan egiten du. Oharra:
‎Esanahi bat ulertu behar dugunean adierazle kate batean sartzen gara: adierazle batek aurreko adierazlearen esanahia argitzen digu, amaigabeko kate batean.
‎Jendarteko eremu guztiek barne borroka eta tentsio ugari dute, eremuen arteko harremanak ere nahikoak dira gatazkatsuak. Zentzu batean, eremu bat ulertze eta interpretatze erkidegoa da, diskurtso eta ekintza erkidegoa den bezala; baina bakarrik zentzu batean; izan ere, eremuko eragile onartuek ere norgehiagoka eta lehian dihardute nagusitasuna lortze aldera.
‎Idatzizko ulermena (Reading): ikasleak ingelesez idatzitako testu bat ulertzeko eta testu hori egiteko duen trebetasuna neurtzen du atal honek, gutxi gorabehera 60 eta 100 minutu artean. Atalak hiruzpalau testu akademiko ditu eta horietako bakoitzaren gainean ikasleak 12 galdera erantzun ditu.
‎Hori izango litzatekeela dialektika deitutakoa. 1903an, Principia Ethican, esperientzia zatitu egin behar zela defenditu zuen Moorek, Hegelen kontzepzio holistikoaren aurka, zeinaren arabera zati bat ulertzeko egitura global batean kokatu egin behar baita.
2009
‎" osotasuna, osagaien batuketa hutsa baino gehiago da" (Lewin 1988). Axioma horri darion ikuspegi sistemikotik abiatuta ezin izango genuke bikote bat ulertu bi gizabanakoren batuketa gisan. Erraz ikusten da hori.
‎Gainera, beste estilo musikal batzuekin bat eginik, nahasketa dibertigarria eta harrigarria eskaintzen du. Saioarekin, emanaldi bat ulertzeko modu berri bat asmatu nahi izan dute egileek, ikus entzuleak musikak iradokitako paisaietan begirada berriarekin goza dezan.
‎Baina hori dena Gandiagaren obran, ez egote? horretan, egote bat ulertu behar du irakurleak. Hautu bat.
‎Hori da guk, Israelgo profeta batengandik esaterako, baina autore dramatiko greko batengandik ere, nahitaez daukagun distantzia. Guk nahita ere ezin dugu jada zentzuaren molde hori erabili historia edo lurrikara bat ulertzeko.
‎Bakarrik. Jainko bulgarearekin?, gaur, gure kulturan, arduratuak eta bilatzaileak ere kultura aditu dexente behar du, lehenagoko kultura batzuetan, ahozko kulturetan? agian arazorik gabe ulertu dena ulertzeko, hots, Orixeren amonatxoak problemarik gabe guztiz ongi ulertu ei duena guk apur bat ulertzeko (Jainkoaren Belengo jaiotza, Mariaren Birjintasuna, Jesus gurutzefikatuaren Pizkundea, etab.), h. d., ez gelditzeko ipuin hutsean, eta mezura heltzeko. Spinoza eta Einsteinen beste era batean, baina, berriro esan, egia gertatzen ari da:
‎Ferraterrek tranpa egiten zigun poema bat gutun komertzial baten eran ulertu behar zela esaten zuenean. Esaldia burutsua da, eta denok ulertzen dugu zertaz ari den, baina tranpa egiten duela uste dut, poema bat ulertzea gutun merkantil bat ulertzea baino prozesu konplexuagoa delako. –Ulertze?
‎Ferraterrek tranpa egiten zigun poema bat gutun komertzial baten eran ulertu behar zela esaten zuenean. Esaldia burutsua da, eta denok ulertzen dugu zertaz ari den, baina tranpa egiten duela uste dut, poema bat ulertzea gutun merkantil bat ulertzea baino prozesu konplexuagoa delako. –Ulertze?
‎Azpimarratzekoa da eredu psikosozialean ez dela proposatzen maila bakoitzaren eragin banakakoa, hau da, nahaste bat maila biologikoan esplikatuko dugu, eta beste nahaste edo problema bat maila psikologikoan edo sozialean; oso bestela, proposatu egiten da edozein osasun arazotan maila guztiek eragingo dutela etaeragingo diotela elkarri, beren eraketa hierarkikoaren ondorioz (ikusi 2 irudia). Azpimarratu behar da, orobat, eredu biopsikosozialean ez dela esaten arazo medikoen jatorria biologikoa, psikologikoa edo soziala denik, hiru mailok eragiten dutelabaizik, kausa aniztasun baten ikuspegitik. Osasun arazo bat ulertu nahi badugu, eredu biopsikosozialaren arabera gizakiaren hiru maila horien eragina etaelkarreragina kontuan hartu dira, hanka motz geratu nahi ez bada.
‎programatzen esperientziarik ez duenak hobe du orrialde zenbakiek markatutako ordenari jarraitu. Gure asmoa azalpenak modu progresiboan ematea izan da, eta atal bat ulertu ahal izateko haren aurrekoak irakurtzea komeni da lehenbizi.
‎Pentsa daitekeenaren kontra, mantsoegi irakurtzeak zaildu egin dezake testu bat ulertzea, irakurketa abiadurak lotura zuzena baitu irakurketa ulerkorrarekin. Irakurtzen den bitartean bokalizazioa, erregresioa edo gorputzaren mugimenduak bezalako akatsak zuzentzea eta irakurketa teknika desberdinak aplikatzea lagungarria izan daiteke bakoitzaren irakurmena hobetzeko.
‎Skimming: literalki, teknika horrek “deskrematzea” esan nahi du, eta irakurketari aplikatuta, testu bat ulertzeko beharrezkoak ez diren hitzak alde batera uztea esan nahi du; hau da, metodo horren bidez, irakurleak testu baten oinarrizko ideiak atzematen saiatu behar du, testu hori hitz guztietatik pasatuz, baina esanahiari eragiten dioten hitzak soilik barneratuz, eta beste “alferrikako” batzuk baztertuz, hala nola zenbait artikulu edo adberdura baliabide.
‎Teknizismoz edo sintaxi konplexuz betetako dokumentuek irakurketa zailtzen dute. Arrazoiren batengatik idazki bat ulertzeko arazoak dituztenak etsiarazten dituzten faktoreak dira. Hala ere, eduki horiek idazketa eredu berri bat ekarri dute:
‎Esaterako, biluzik margotu zezaten utzi zien orduko margolari handiei, Delacroix, Courbet... Oinarrizko arau bat ulertu zuen lehena izan zen: jendeak ez bazaitu ezagutzen, ez du sarrera ordainduko antzokian sartzeko.
‎Innerarity bezalako aholkulariek konfiantza ezaren gorespena egiten dute (Le futur et ses ennemies, 2008). Horren arabera, politika orain ez da ariketa estimatu bat, ez du berotasun kolektibo bat eragiten, utzi egin dio konfiantzazko delegazio bat izateari, baina politikaren gorespenetik hoztasun orokor batera pasatzea eraldaketa bat ulertzera behartzen gaituen kontu bat da. Izan ere, protesta botoa ona da, ez da egintza subertsibo eta anti parlamentarioa, baizik eta dezepzio erabat demokratikoa:
‎Bitxiena eta xelebreena da, gizarteari sinetsarazi nahi diotela demokratak, toleranteak, irekiak, modernoak, pluralak, dibertsitate zaleak eta abar direla, baina euskararen gaia pixka bat ulertzen dugunok badakigu guztiz alderantzizkoak direla, alegia, beraiek euskararekiko direna hauxe da, gaiztoak, maltzurrak, zitalak, bihotz txarrekoak, pertsona eskasak, euskara gorrotatzaileak eta bat eta beste. Botere handiagoa dute, baina arrazoi gehiago ez.
‎Ez dugu ulertzen emakume batek salaketa jarri, eta gero bikotekidearen aurka deklaratu nahi ez izatea; ez dugu ulertzen emakumeak urruntze agindu bat eskatu eta gero, bikotekideari ateak zabaltzea, eta ez ulertze horren ondorioz, zalantzan jartzen dugu emakume askok eta askok jasaten duten indarkeriaren larria. Zeren eta tratu txarrak (fisiko, psikologiko, ekonomiko, sexual edo sozialak) jasaten dituen emakume bat ulertzeko, urteak joan urteak etorri tratu txarrak zergatik onartzen eta jasaten dituen ulertzeko, etenik gabe erasoak eta zapalkuntza jasaten nola irauten duen ulertzeko, ez da nahikoa haren lekuan jartzea, zeren eta huts egiten dugu leku horretatik, aurrez epaitzen dugu.
‎Lagun armatua n gehien gustatu zaidana, Alex, jatorri alemaniarreko laguna, etengabe dena ulertzeko saioa egiten ari dela ikustea da: Zubietak borrokara lotzeko egindako hautua ulertu nahi du, gizarte bat ulertu nahi du, gizartearekin kultura bat eta kulturarekin arazo bat. Eta besteen jarrera ulertuz berea ulertu.
‎Minbizia nuela eta urtebeteko bizia baino ez zitzaidala geratzen esan zidatenean, etxeko plomo guztiak erre eta ilunetan gelditzea bezala izan zen niretzat. Gauzak apurren bat ulertzen hasi nintzenean, ez nekien zein aurpegirekin agertu familiakoen eta lagunen aurrean. Andre bi nintzela esango nuke; bata, neure barruan bizi nuena, eta, bestea, ingurukoei agertzen niena.
‎Ez dakit nola gertatu zen: identitatearen aldeko apustuak Jainkorik gabeko mundu bat ulertzeko bideen bila jarri ninduen ala fedearen galtzea izan ote zen identitatearen aldeko apustua indartu zuena. Seguru asko bi aldeon lehia dialektiko bat bizi izan nuen nire barruan, baina zerk ekarri zuen zer, ez, ez dakit.
‎Kontsentsu biltzarren ebaluaketek diotenaren arabera, parte hartzaileen hautematea ildo horretatik doa: beren erantzunetan harrituta agertzen dira gai tekniko bat ulertzeko eta horri buruzko iritzia emateko duten gaitasunaz ohartu direlako.Ç
‎Gertakaria: eta horretaz ez da erabaki bat, itun bat, erreinu bat edo bataila bat ulertu behar, iraultzen den indar harremana baizik, konfiskatzen den boterea, ordura arte erabili izan dutenen aurka berreskuratzen den hizkera, ahultzen, laxatzen eta bere burua pozoitzen duen dominazioa, eta mozorroturik agertzen den dominazio berria. Historian jokoan aritzen diren indarrek ez diote paturen bati edota mekanikaren bati obeditzen, borrokaren zoriari baizik38 Indar horiek ez dira hastapeneko asmo edo intentzio baten hurrenez hurreneko formak bezala agertzen; ezta emaitza baten itxuran ere.
‎Ramiroren apopiloek barre egin dute; ez dakite ondo. Beste Maria Kristina bat ulertu didate, lau hankako maitalea asmatu didate. Oraindik ez dakite nire asto berriaren izenik.
2010
‎(45: 35) (OFF) Hara, gauza bat ulertu behar dugu: (ON) nazioarteko federazio honek 4 urtean behin antolatzen duela gertakari hau.
‎Hasiera batean, ikusi estimulu konplexuetan eta antolakuntza espazialeanzailtasunen bat ager daiteke. Esaterako, erloju bat ulertzean edo marraztean, hozkailuko atea sukaldekoarekin nahastean, edo hortz eskuila orraziarekin nahastean.Gaixotasuna garatu ahala, beste pertsonak ez ezagutzea gerta daiteke: bizilagun etalagunekin hasiko da, ahaideak, bilobak, seme alabak edo bikotekidea ez ezagutuarte.
‎Lehenengoarekin bat, demandatzeko asmoa duenak organo jurisdikzionalari eska diezaioke demandatua izango denak bere nortasunari buruzko egitateren bati buruz deklara dezala, egitate horren berri jakin gabe ezin has badaiteke epaiketa (LPLren 76.1 art.) 210 Era berean, liburuak eta kontuak aztertzea edo beste edozein dokumentu kontsultatzea demanda oinarritzeko ezinbestekoa suertatzen bada, etorkizuneko demandatzaileak organo jurisdikzionalari eska diezaioke agiri horiek helarazteko. Kontabilitate dokumentuen kasuan, demandatzailea gai horretan aditua den batek aholkaturik joan daiteke (LPLren 77.1 art. LEren 29.2 artikuluarekin bat ulertuz).
‎Azpifuntzio jurisdikzional hau jurisdikzioari bakarrik dagokion «epaitzea eta epaitutakoa betearaztea»ren (EKren 117.3 art.) parte da, eta horregatik zuzenbide jurisdikzionalaren oinarri diren beste bi elementuekin bat ulertu behar da, akzioarekin eta prozesuarekin bat, hain zuzen ere. Lehenengoaren gainean, puntu honetan jada ikasi ez den ezer ezin daiteke aipatu, haren funtsa edo muina gogoratu besterik ez da egin behar.
‎551 Ikasi den moduan, xedapen honen konstituzionaltasuna bizkortasun printzipioarekin bat ulertu behar da.
‎Ez da frogarik onartuko honako kasu hauetan: ...87.1 art.), (2) desegokiak direnean prozesuaren objektuarekin harremanik ez dutelako (PZLren 283.1 art.), (3) alferrikako frogak (arau eta irizpide arrazional eta seguruen arabera eztabaidatutako egitateak argitzeko inoiz balio ez dutenak) (PZLren 283.2 art.), (4) ahozko epaiketan praktikatu ezin direnak (LPLren 87.1 art.) (azken kasu hau lan prozesua informatzen duen konzentrazio printzipioarekin bat ulertu behar da). Horregatik, alderdiei egiten zaien zitazioan erabili nahi dituzten froga guztiak eramateko eskatzen zaie.
‎kautelazko babesa. ...hiz eta Espainiako lege guztien amak haiekin batera aipatu ez, funtzio jurisdikzionalaren parte da kautelazko funtzioa, azkenaldian PZLk berariaz aintzatetsi duenez (PZLren 5 art.). Kautelazko prozesuaren bitartez mamitzen den eta herritarrei kautelazko babesa eskaintzen dien kautelazko funtzio hori beti ordenamendu juridikoak eskaintzen dituen beste bi tutelekin eta beroriei dagozkien prozesuekin bat ulertu behar da. Testuinguru horretan, adierazpen edo betearazpen prozesu baten eraginkortasuna zalantzatan egon daiteke haren izapidetzeak galdatzen duen denbora dela-eta, eta berandu ematen den sententziak edo betearazpenak herritarraren epai bidezko babes eraginkorrerako eskubidea asegabe utz dezake.
‎30 Horrela da, lurraldearen antolamenduari buruzko delituetan (ZKren 319 art. eta hur.), historia ondarearen ingurukoetan (ZKren 321 art. eta hur.), baliabide natural eta ingurunearen kontrakoetan (ZKren 325 art. eta hur.) eta landare eta animalien babesari buruzkoetan (ZKren 332 art. eta hur.), guztiak ZKren 340 artikuluarekin bat ulertuz.
‎Gainera, gradu berria munduko unibertsitate garrantzitsuenetako batzuetan ematen da, eta horrek “bere kaudimen eta ospe akademikoa bermatzen du”. Lau unibertsitate zentroek adierazten dute gizarte zientzien zeharkako ikuspegia ematen duen lehen maila dela hori, mundu konplexu bat ulertzeko beharrezko elementu asko ematen dituela, prestakuntza ezin hobea eskaintzen diela karrera politikoa edo komunikazioaren barruan egin nahi dutenei, graduko hezkuntza esperientzia orokorra osatzeko aukera ematen duela eta nazioartean onarpen handia duen titulazioa dela. Oxfordeko Unibertsitatean graduatutako pertsona ospetsu batzuk hauek dira:
‎Kontzeptu soziolinguistiko bat ulertzeko, iturrietara jotzea oso garrantzitsua eta lagungarria da eta horretarako ezinbestekoa da irakurtzea, liburuak irakurtzea. Lagunen edo irakasleen iritziak beti interesgarriak dira, baina iritziak dira; nork bere iritzi propioa osatzeko iturrietara jotzea oinarrizkoa da.
‎" Hartzailea": hori ez da halaber" entzule" potentziala —ez da" kode linguistiko jakin bat ulertzeko gaitasun abstraktua" duena—, baizik eta" mezu baten helburu den norbait", alegia," emisoreak, bere enuntziatuaren jomuga bezala, aukeratu duen pertsona" 67 3. " Enuntziatua":
‎Hannari ihardesten diot: " Orain argi dun baina badinat gauza bat ulertzen ez dudana. Erran zigutenan Bosta Josepe zela Bakea eta Isiltasuna; Lili, Bia Maitasun hazgarria; ni, Seia Indar dirdiratsua, eta denak elkartuz, Laua osatu behar genuela.
2011
‎Eta merezi du, historiografiaren bidez ezagutu dezakegulako garai hartako kultura eta pentsaera. Ez pentsaera bakarra zegoelako, baina horietako bat ulertuta hobeto ulertu daitezkeelako besteak.
‎Euren etxean, bazkal orduetan, hizkuntza batetik bestera jauzika ibilten ginan. Beti geratzen zan baten bat ulertu barik. Ingelesa egiten zanean, neu ulertu ezinik.
‎Gainera, euroa guztientzat ona dela errepikatu du berriro. Egun eurorik gabeko Europa bat ulertzerik ez dagoela erantsi du Alemaniako kantzelariak.
‎Espero dugu liburu honek laguntzea gaurko egoeraren konplexutasuna pixka bat ulertzen.
‎Bakarrik zaude, herriko merkatutik bizikleta gainean iristen den andere zuberotarrik gabe. Gaur, irakurtzen imajinatzen zaitudanean, inor ez da sartzen sukaldera barazki poltsa birekin, eta zuk ez diozu inori erantzuten uzteko bakean, guzti guztia ulertzen duzula, aurretik inork ez baitizu esan, ilobaren euskarazko hitzen bat ulertu ezean, berak traduzituko duela. Hiru hilabete irlan eman ostean Domintxinera itzuli da Marí; eta bera Euskal Herrira iristearekin batera iritsi da Afrikara Ausentzien Denbora; Sagarren Denborari etortzen uzten ez dion urtaro amaiezin hori.
‎kin eta beraiei dagozkien prozesuekin bat ulertu behar da. Testuinguru horretan, adierazpenezko edo betearazpenezko prozesu baten eraginkortasuna zalantzan egon daiteke haren izapidetzeak galdatzen duen denbora dela-eta, berandu ematen den sententziak edo betearazpenak herritarraren epai bidezko babes eraginkorrerako eskubidea asegabe utz dezakeelarik.
‎Edo beste kontu bat izan liteke ea nola neurtu behar den elkar ulertzearena. Erabateko elkar ulertzea gertatu behar da ala nahikoa da pixka bat ulertzea. Irizpide honen ahultasuna erakusten duen beste adibide bat izan liteke ahoz bakarrik egiten duten eta bata bestearengandik gertu dauden komunitateena.
‎Horrez gain, jendarteko eremu guztiek barne borroka eta tentsio ugari dute, eremuen arteko harremanak ere nahikoak dira gatazkatsuak. Zentzu batean, eremu bat ulertze eta interpretatze komunitatea da, diskurtso eta ekintza komunitatea den bezala, gatazka komunitatea den bezala. Izan ere, eremu horretako eragile onartuek ere norgehiagoka eta lehian dihardute nagusitasuna lortze aldera.
2012
‎Are eta ederragoa hori guztia ulertuko duen norbait ondoan izatea. Kirolari bat ulertzeko, ez baitago beste bat baino hoberik. Halako hiru bikoterekin elkartu da BERRIA, haien eguneroko bizitza nolakoa den gehiago ezagutzeko asmotan.
‎Eta teknika gisa, berriz, elkarrizketa sakona. Izan ere, behaketa zuzenaren bidez nekez ikus daitekeen errealitate bat ulertu nahi dugu, hau da, erreferentzia marko jakin batean (edozein pertsuasio prozesutan) gertatzen den giza portaera edo giza-esperientzia subjektibo jakin bat (euskara bitartezko eraginkortasuna) ulertzea da gure xedea, eta horretarako, orain aurkitzen garen ikerketaren fasean, elkarrizketa sakonak iruditzen zaizkigu teknika egokienak: informatzaileek beren bizitza, esperientzia edo egoerei buruz dituzten ikuspegiak ulertzeko egiten diren ikertzailearen eta informatzaileen arteko aurrez aurreko saioak edo maila berekoen arteko elkarrizketak (Taylor eta Bodgan, 1984).
‎Mezuaren Ikasketa Eredua (The Message Learning Approach) eta Erantzun Kognitiboaren Eredua (The Cognitive Response Model). Ikasketa Ereduak proposatzen duenez, hartzaileak mezu pertsuasibo bat ulertzeko, onartzeko eta gogoratzeko duen gaitasunaren arabera gertatzen da aktitude aldaketa (Hovland eta beste, 1949; Hovland eta beste, 1953). Urte askotako ikerketen ostean, konturatu ziren mezu bat ikasteak ez dakarrela ezinbestean eragin pertsuasiborik eta, are gehiago, batzuetan pertsona bat konbentzitu daitekeela honek mezua ikasi behar izanik gabe ere.
‎Ikasketa Ereduak proposatzen duenez, hartzaileak mezu pertsuasibo bat ulertzeko, onartzeko eta gogoratzeko duen gaitasunaren arabera gertatzen da aktitude aldaketa. bilitateak baldintzatzen dituela ahalegin pertsuasibo baten eraginkortasuna eta lortzen den aktitude aldaketaren ondorioak (sendotasuna, iraupena...).
‎Hizkuntzak erdiguneko papera du komertzializazio internazionalean, kulturaren eta hizkuntzaren arteko lotura estuaren eraginez erabakigarria baita. Ezin da kultura bat ulertu herri horrek hitz egiten duen hizkuntza ulertzen ez bada. (...) Kulturak hizkuntzari eragiten dio eta hizkuntzaren eraginpean dago.
‎Halako batean, Flatland eko biztanleei hirugarren dimentsiotik bisita bat datorkie. Ez dituzte ulertzen goia eta behea kontzeptuak, guk geuk laugarren dimentsio espazial bat ulertzen ez dugun bezalaxe. Hor dago koska, hain zuzen.
‎–Zuk gauza bat esan duzula uste duzu, eta beste gauza bat ulertzen dute. Zertarako aukera eman?
‎Ahaleginak askotan ez du ezertarako balio izaten. Zuk gauza bat ulertzen baduzu, ez daukazu bultza egin beharrik, ez suntsitzeko, ez zure ondotik uxatzeko. Jada joan da.
‎itzulpena eguneroko komunikazioaren parte da, etengabe ari baikara gure pentsamenduak eta ideiak hitzetara ekartzen edo itzultzen. Mezu bat ulertzea mezu hori dezifratzea da. Zentzua bilatzea, beraz, itzultzea da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
ELKAR 36 (0,24)
UEU 33 (0,22)
Consumer 27 (0,18)
Berria 22 (0,14)
Argia 14 (0,09)
Open Data Euskadi 12 (0,08)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 10 (0,07)
Jakin 9 (0,06)
Alberdania 9 (0,06)
Jakin liburuak 9 (0,06)
Euskaltzaindia - Liburuak 8 (0,05)
Susa 8 (0,05)
Pamiela 8 (0,05)
Booktegi 8 (0,05)
Uztaro 7 (0,05)
Karmel Argitaletxea 5 (0,03)
Labayru 5 (0,03)
LANEKI 3 (0,02)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 3 (0,02)
Bertsolari aldizkaria 3 (0,02)
EITB - Sarea 2 (0,01)
Erlea 2 (0,01)
Osagaiz 2 (0,01)
alea.eus 2 (0,01)
Maiatz liburuak 2 (0,01)
Hitza 2 (0,01)
HABE 1 (0,01)
ETB dokumentalak 1 (0,01)
Goenkale 1 (0,01)
Kondaira 1 (0,01)
Sustraia 1 (0,01)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 1 (0,01)
Ikaselkar 1 (0,01)
Guaixe 1 (0,01)
Karkara 1 (0,01)
plaentxia.eus 1 (0,01)
Zarauzko hitza 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
bat ulertu behar 19 (0,13)
bat ulertu ez 19 (0,13)
bat ulertu nahi 8 (0,05)
bat ulertu ezan 6 (0,04)
bat ulertu lagundu 6 (0,04)
bat ulertu ahal 4 (0,03)
bat ulertu gaitasun 4 (0,03)
bat ulertu bide 3 (0,02)
bat ulertu gai 3 (0,02)
bat ulertu hasi 3 (0,02)
bat ulertu aukera 2 (0,01)
bat ulertu beharrezko 2 (0,01)
bat ulertu bi 2 (0,01)
bat ulertu hura 2 (0,01)
bat ulertu lau 2 (0,01)
bat ulertu lortu 2 (0,01)
bat ulertu modu 2 (0,01)
bat ulertu saiatu 2 (0,01)
bat ulertu zail 2 (0,01)
bat ulertu ahalegindu 1 (0,01)
bat ulertu aktibatu 1 (0,01)
bat ulertu arazo 1 (0,01)
bat ulertu baina 1 (0,01)
bat ulertu baino 1 (0,01)
bat ulertu barik 1 (0,01)
bat ulertu beharrean 1 (0,01)
bat ulertu behartu 1 (0,01)
bat ulertu bera 1 (0,01)
bat ulertu berak 1 (0,01)
bat ulertu beste 1 (0,01)
bat ulertu bezain 1 (0,01)
bat ulertu bilakatu 1 (0,01)
bat ulertu biziki 1 (0,01)
bat ulertu egitura 1 (0,01)
bat ulertu egunkari 1 (0,01)
bat ulertu ekarri 1 (0,01)
bat ulertu esan 1 (0,01)
bat ulertu euskara 1 (0,01)
bat ulertu ezean 1 (0,01)
bat ulertu ezgauza 1 (0,01)
bat ulertu ezin 1 (0,01)
bat ulertu falta 1 (0,01)
bat ulertu galarazi 1 (0,01)
bat ulertu garun 1 (0,01)
bat ulertu gauza 1 (0,01)
bat ulertu gezur 1 (0,01)
bat ulertu giza 1 (0,01)
bat ulertu gutun 1 (0,01)
bat ulertu herri 1 (0,01)
bat ulertu hezkuntza 1 (0,01)
bat ulertu hiru 1 (0,01)
bat ulertu hitz 1 (0,01)
bat ulertu hobeto 1 (0,01)
bat ulertu ikusi 1 (0,01)
bat ulertu jarraitu 1 (0,01)
bat ulertu joera 1 (0,01)
bat ulertu konpromiso 1 (0,01)
bat ulertu krisi 1 (0,01)
bat ulertu mezu 1 (0,01)
bat ulertu nahiko 1 (0,01)
bat ulertu norbera 1 (0,01)
bat ulertu oinarrizko 1 (0,01)
bat ulertu probabilitate 1 (0,01)
bat ulertu proposatu 1 (0,01)
bat ulertu termino 1 (0,01)
bat ulertu testuinguru 1 (0,01)
bat ulertu ukan 1 (0,01)
bat ulertu zubi 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia