2010
|
|
Sozialistak indarra hartzen ari ziren aldi hartan, langileak abertzaletu beharra zegoela adieraziko zuen.Ana Urkizak hiru gai berri lantzen hasi zela diosku: lehenengoa langileen gaia, bigarrena euskaraz idaztean egin zuen bizkaieraren hautua eta hirugarrena, irakurlea,
|
hau
da,, hartzailea, kontuan izanik idatzi beharra.
|
|
Harenganako konfiantza eta esker ona maiz agertzen du. Beste ataltxo batean
|
hau
dio: –Ikako berbeta be arengandik ikasi neban?.
|
|
ibili zen batetik bestera. Gerrateko abentura latza bukatu zen eta etxerako bidaia kontatu ondoren,
|
hau
dio biografian: Halaxe bukatu zuen Augustinek 36ko gerratea 1941ean.
|
|
Oraindik bide luze eta aberatsa du eta Ana Urkizaren liburua bidelagun on ona gertatuko zaio. Nik, biografia
|
hau
gidari dudala, liburuaren iruzkin txiki bat egin nahi izan dut Karmelen irakurleentzat, baina ez biografia osoarena, guretzat urrunena den zatiarena baizik. Augustinen gaztaroari erreparatu diot, bada, geroko guztiaren abiapuntu eta oinarria hor ikusi baitut.
|
|
Haren biografian aldirik interesgarriena, beharbada, eta guretzat ezezagunena ere bai; ziur asko, literaturako obrei dagokienez, ez emankorrena, produkziorik handiena 80ko hamarkadatik honakoa baita. Baina etapa
|
hau
ezaguna dugu eta gure interesen kamera ez da hori hartzera gelditu.
|
|
Liburu
|
hau
guztiz interesgarria da idazlearen eboluzioa ikusteko. Augustin ez da estilo jantzi eta jasoa duen idazlea.
|
|
Egia esan, olerkiekin ez du sail berezirik osatzen, artikuluetan eta gainerako sailetan tartekaturik baitatoz gehienetan. Kronikei buruz
|
hau
dio testuen prestatzaileak:
|
|
Garai hartan euskaraz idazten zutenengan ardatz antzeko pentsamenduak gorpuztu ziren. Pentsamendu ardatz haien inguruan dabiltza ia guztiak;
|
hau
da, nolabaiteko adostasunera iritsi zirela dirudi. Hau dio Julen Urkizak sarrerako paragrafo batean:
|
|
hiru zutabeen gainean eraikitzen dira orduko euskaldun askoren idealak eta sentipenak: abertzaletasuna eta euskera alde batetik, eta erlijiotasuna bestetik, beste bien sustrai eta arima lez,
|
hau
da, abertzaletasuna eta euskerea gizatasun kristau batean oinarrituta.
|
|
Lantxo
|
hau
biografiaren atarikoan datozen Andres Urrutiaren hitz batzuekin hasi dugu eta amaitu ere haren beste hitz batzuekin egingo dugu: Liburu hau irakurtzen duenak ere laster atzemango du, Ondarroako herriak euskarari eta euskal kulturari eman dien bizitasunaren katean, kate-begi preziatua izan dela Augustin Zubikarai.
|
|
Lantxo hau biografiaren atarikoan datozen Andres Urrutiaren hitz batzuekin hasi dugu eta amaitu ere haren beste hitz batzuekin egingo dugu: Liburu
|
hau
irakurtzen duenak ere laster atzemango du, Ondarroako herriak euskarari eta euskal kulturari eman dien bizitasunaren katean, kate-begi preziatua izan dela Augustin Zubikarai.
|
|
Esaterako, Eusko Ikaskuntzaren eta Euskaltzaindiaren sorrera. Bi erakunde horiekin kontrastean bezala,
|
hau
dio ondoren: Hala ere, eta oraindik 1918an, eskoletan, ume euskaldunen mihiak mututzeko eraztun salatariak erabiltzen ziren.Urte horretan, 1918an, Kirikiñok Abarrak liburua idatzi zuen, herriak egunero erabili ohi zuen euskaran idatzia.
|
|
Geroago Augustinen gogo gogoko liburua izango da. Beste gertaera bat, hurbilagokoa
|
hau
, Txomin Agirreren heriotza izan zen 1920an, Augustinek sei urte besterik ez zituela.
|
|
Apaiz izateko bidea hasi zuen, beraz. Eta haren bizitzaren oinarri izango ziren bost zutabeak seinalatu ondoren, haren biografoak
|
hau
dio: Garai honetan, bi zaletasun handi deskubrituko eta biziko zituen:
|
|
bere herriaren eta euskararen alde lan egitea. Eta euskara bultzatzeko eta maite zuen herriari buruzko ideiak agerrarazteko modurik egokiena, jendearengan eragina izan zezaketen bitartekoak erabiltzea zen,
|
hau
da, egunkarietan idaztea.
|
|
idazmakina baten inguruan biltzen omen ziren. Augustini dagokionez,
|
hau
dio Ana Urkizak: Halaxe, 1931ko uztailaren 8an, Augustin El Día egunkarian idazten hasi zen, egunkaria sortu eta urtebetera.
|
|
Eta danean olantxe gabiltza. Burrukako kultura
|
hau
hazurretaraino sartuta bizi dogu. Hori bai, danok arrazoi potoluak darabilguz.
|
|
Hau begi bistan jartzeko adibide xume bat baino ez dut aipatuko hemen. Operatiboburu izandakoak honako
|
hau
esan zuen nitaz (erdaraz, noski): –Gizon hauek nolakoak diren ikus dezazuen, kontutxo bat besterik ez dizuet esango.
|
|
Gezur beldurgarria, inoiz ez baitzen gure Administrazio Kontseiluaren bileretan ETAren izenean inor izan, ez komisariorik ez bestelakorik. Fiskalak puntu honetaz egin zion galderak(. Zuk lehen
|
hau
eta hau esan duzu Auzmendi jaunaz. Hori horrela izan dela adierazteko zer froga duzu??) eta komandantearen ondoko erantzunak(.......
|
|
Gezur beldurgarria, inoiz ez baitzen gure Administrazio Kontseiluaren bileretan ETAren izenean inor izan, ez komisariorik ez bestelakorik. Fiskalak puntu honetaz egin zion galderak(. Zuk lehen hau eta
|
hau
esan duzu Auzmendi jaunaz. Hori horrela izan dela adierazteko zer froga duzu??) eta komandantearen ondoko erantzunak(.......
|
|
2.3. Ez nuke inola ere idazki
|
hau
amaitu nahi gure auzian. Herri salaketa, ren ordezkaritza izan duten. Dignidad y Justicia? (DyJ) eta AVT elkarte edo taldeez zerbait esan barik.
|
|
Neu lekuko. Harritu egin ziren egoitza
|
hau
zenik ere ez nekielako.
|
|
Oharra: Ziegako lagunarekin mintzatzea guztiz debekaturik eta sartu irten bakoitzean lelo
|
hau
ere behin eta berriz errepikatu ziguten.
|
|
Eta neuk: . Neronek bizi izandakoa egiaz kontatzeagatik
|
hau
edo bestea sufritu behar badut, onartua eta nireganatua daukat. Zuk indarrez zerbait esatera behartzen banauzu, esan egingo dizut zuk entzun nahi duzuna, ez egia baina?.
|
|
Ondorengo pausoa: atzo deklarazioa ez huen egin eta gaur paper
|
hau
sinatzen ez badut, nolako ondorioak. Beldurtu egin nintzen neure burua indefentsio osoan ikusten nuelako eta testua irakurrita sinatzea erabaki nuen, nahiz eta irregularitatea (k) zegoela/ zeudela, usaindu?
|
|
Negargarri egiten baitzitzaidan hain portaera ez gizatiarra ikustea, beren deshumanizazio prozesuaz jabetzea: gu ezerezten gintuzten gizaki gisa eta gure giza eskubideetan, eta beraiek beraien izaera gizatiarra galduz zihoazen. Froga gisa galdera
|
hau
botako nieke (batez ere ama hari): Zure seme alabei edo maite dituzun senide edo adiskideei kontatuko al zenieke zure lana infernu horretan zein den?
|
|
Eroaren eletzat har daitezke ene hitz hauek, baina ero baino guztiz ohardun naiz diodanaz. Jesusen Espirituaren arabera bizi eta eraman nahi dut egoera berri
|
hau
. Gai naizela uste dut, Bere bultzadaz.
|
|
EGUNKARIAren kontrako 2 operatiboa?
|
hau
ere guardia zibilek egindakoa? 2003 urteko urrian gertatu zen:
|
|
2003 urteko urrian gertatu zen: orduan Del Olmo instrukzio epaileak sumarioa edo auzi nagusia bitan banatu zuen eta 2007.ean bultzada erabakigarria eman zion, 3 lagun gehiago inputatuz eta auzi
|
hau
epaiketa bidean jarriz.
|
|
26na urteko espetxe zigorra eta ia 33na milioi euroko isuna zerrendako lehen 5entzat (J.M. TORREALDAI, T. AUZMENDI, I. URIA, J.M. SORS eta A. ALBISU), ia 22 urteko espetxe zigorra eta 27 milioi euroko isuna Mikelentzat, 17 urteko espetxealdia eta 21? 5 milioi euroko isuna Begoñarentzat eta, azkenik, 13 urteko espetxealdia eta 21 milioi euroko isuna Fernandorentzat. Agian, irakurle,
|
hau
guztiau irakurtzean, zure buruari itaun hau egingo diozu: zergatik dira eskariak auzi honetan askoz handiagoak aurrekoan, alegia auzi nagusian, baino?
|
|
26na urteko espetxe zigorra eta ia 33na milioi euroko isuna zerrendako lehen 5entzat (J.M. TORREALDAI, T. AUZMENDI, I. URIA, J.M. SORS eta A. ALBISU), ia 22 urteko espetxe zigorra eta 27 milioi euroko isuna Mikelentzat, 17 urteko espetxealdia eta 21? 5 milioi euroko isuna Begoñarentzat eta, azkenik, 13 urteko espetxealdia eta 21 milioi euroko isuna Fernandorentzat. Agian, irakurle, hau guztiau irakurtzean, zure buruari itaun
|
hau
egingo diozu: zergatik dira eskariak auzi honetan askoz handiagoak aurrekoan, alegia auzi nagusian, baino?
|
|
zergatik dira eskariak auzi honetan askoz handiagoak aurrekoan, alegia auzi nagusian, baino? Guri ere sarri etorri zaigu galdera
|
hau
burura, baina ez dugu orain arte erantzunik aurkitu. Ez, behintzat, gure logikari dagokionik.
|
|
7 urte joan dira gutako batzuentzat erokeria, zabarkeria eta bidegabekeria sinesgaitz
|
hau
hasi zenetik. Behin behineko neurriak (funtsean:
|
|
guk pasatakoaz aparte, langile mordoa kalean, lanik gabe, zenbait enpresa zerraturik, akziodunak kalteturik, irakurle mordoa euskal egunkaririk gabe e.a. Kalte ordainik izango al da hauentzat guztientzat? Espainiako Audiencia Nacional delakoan zuzentasunik balego, kalte izugarri
|
hau
nolabait arintzen edo biguntzen zerbait egin lukete.
|
|
Ni guztiz itxaropentsua izan naiz lehen egunetik guri egindako bidegabekeria
|
hau
dela-eta. Ez dakit ez noiz eta ez nola, baina justizia noizbait egingo zaigula sinetsirik nago, erabat.
|
|
–Epaiketan zehar inoiz ez da hautsi errugabetasun presuntzioa! Bost auzipetuok zorte txar
|
hau
izan dute: euren izenak edota eurek EGUNKARIAn egindako lana agertu dela ETAren paper batzuetan.
|
|
1. Arrazoi osoz egina da, jakina, aldaketa
|
hau
. Baigorriko euskaltzainak Etxahunen beste kanthore bat badu. Gaztalondoko prima?
|
|
Kantu, kanta, khantore, Baiona 1967, 67 or. liburuan Harischelharren. L, oeuvre poètique de Pierre Topet Etchahun? lanean (Euskera, XIV XV,, batez ere 684 orrialdeetan) bezala kantu osatu bat ematen da,
|
hau
da, kantu desberdinen ahapaldiz osatutako kantu, facticio, edo, osatuago?
|
|
eta. Belhaudiko bortian? egiletza egotziBarkoxe herriaren aipamena ere bada5 Aipamen
|
hau
froga txikitzat hartu badaiteke ere, ez da, Haritschelharrek berak argitzen duenez, erabatekoa6.
|
|
Lehen ahapaldi
|
hau
sarrerakoa dugu. –Ahaire zahar huntan bi breset berririk?
|
|
Zuberoako euskaran neskatila maitia, gogatü? egiten da,
|
hau
da,, lortu?.
|
|
7. Hitzik zailtxoena transkribatzen
|
hau
da. Garbi dago ninxeir?
|
|
eranen, eta abar. Gure ahapaldi
|
hau
eredu osoagoa. Delako exian hau osoagoa da, etzin?
|
|
Gure ahapaldi hau eredu osoagoa. Delako exian
|
hau
osoagoa da, etzin, baino.
|
|
KKK liburuko ereduan: beldürrez etzintzadan zü enet, gaixua. Ahapaldi
|
hau
seigarrena da KKKan eta zazpigarrena Hts en ereduan. Gure eredu honetan, bestalde, oskidetasuna hautsi egiten da azken goga horrekin.
|
|
–Herri metafora da Graziano Anduagaren liburuan agertzen denez Jaungoikoa eskilara egilea dela, goikoak behean jartzen dituelakoa eta behekoak goian, denboraren joanean. Gure irudi
|
hau
landu edo kultuagoa dirudi.
|
|
Ahapaldi
|
hau
beste kantu batzuetan ere agertzen da. –Hodeiak ilun ziren joan den gauean?
|
|
kantan ere agertzen zen. Ahapaldi zoragarri
|
hau
beste kantu batzuetako azkenaldean jartzeak halako urrezko bukaera bat ematen dio kantuari.
|
|
15. Lehen idatzialdian badirudi baiezko forman idatzi duela,
|
hau
da, badizu. Gero, zuzenketa eginez, kontrara jarri du:
|
|
da, gazteegia agian. Ardi gazte
|
hau
ttikigarriz emana da antchüttoa, hots, antxüttoa. Ardi gazte honek egin duen ume jaio berria, ordea, axuriada.
|
|
Ardi gazte honek egin duen ume jaio berria, ordea, axuriada. Axuria, ezinbestean, antxuabaino gazteagoa da,
|
hau
gaztea delako eta hura, ordea, umea.
|
|
Gure ustez, frantsesezko, herbage? dugu Zuberoako, erbajia?,
|
hau
da, belarra jateko alhagiaedo, bazkalekua?. Belarra jateko pentzearen saria edo dirua nonbait ordaindu beharra egongo zen.
|
|
Zentzuari gagozkiola, aldaketa txiki bat egin dugu. Bigarren ahapaldian eztitüt jarri beharrean ezitüt jarri dugu,
|
hau
da, euskara estantarreko, ez zaitut?. Honelako zerbait izan behar luke:
|
|
Hirugarren ahapaldi
|
hau
Salaberriren bostgarrenaren ondoan dago. Hirugarren ahapaldia ere oso berdintsu agertzen da eredu ezagunetan:
|
|
Gure kasuan, ordea, zaldi xuria ama umeak bere gainean hartu eta urrutira eramateko da. Ahapaldi
|
hau
–Xarmagarria zira eder eta gazte, kantan ikusten dugu.
|
|
Horregatik ez ditugu landatuko, ez luketelako lehen negua gaindituko. Bigarren irizpidea,
|
hau
ere oinarrizkoa, komertzialki eskuratu ahal izatea, hau da, erosi ahal izatea eta arrazoizko denbora batean eskuratzea. Hirugarren arrazoia sinbolikoagoa da.
|
|
Horregatik ez ditugu landatuko, ez luketelako lehen negua gaindituko. Bigarren irizpidea, hau ere oinarrizkoa, komertzialki eskuratu ahal izatea,
|
hau
da, erosi ahal izatea eta arrazoizko denbora batean eskuratzea. Hirugarren arrazoia sinbolikoagoa da.
|
|
Diasporako Félix Garci Arce izenekoak ere haritza eta onbuaren omenez kantu ezaguna idatzi zuen. Abesbatzen zaleak bazarete, ziur gaude ondoko
|
hau
ezagun duzuela:
|
|
Hipotesis horrekin nik historiaren filosofia bat egiten dut, eta herri indigenak ikusten ditut, aldaerak aldaera, inguru oparoetan, oso oparoetan, bizi izandakoak direla, eta joera birbanatzailea erakusten dutela euren antolamendu politikoetan, eta hori historikoa da, historiak estudiatu lukeen fenomenoa. Baina ostera, basamortuetako Orientean ikasten dut gizarte antolamendu politiko klasistak, marxismoan esaten den moduan,
|
hau
da, joera akumalativo garbikoak, eta Orienteko cultura metatzailea ikasten dut nik gerraren eta patriarkatuaren hazia bezala, eta baita ikasten dut nik joera horren arrazionalizatze bat jabego pribatuaren inguruko legediarekin. Baina jada Grecia klasikoko sofistek (gerraren universal bihurtzaileak) komentatzen dute nola, segurutik Orienteko zivilizazioari begira, nola arrazionalizatze horrek ez duen lortzen borroka, naturalean?
|
|
Baina jada Grecia klasikoko sofistek (gerraren universal bihurtzaileak) komentatzen dute nola, segurutik Orienteko zivilizazioari begira, nola arrazionalizatze horrek ez duen lortzen borroka, naturalean? ageri dena erabat legedi logikoaren barruan sartzen,
|
hau
da, indartsuenen nagusigoa ez da sustituitzen behar den moduan legedi horrek erakusten duen jakituriatik. Baina bada jabego pribatuaren inguruko legedia, erromatarrek hainbeste garatua, bake ekarlea, behintzat halako kondizio privaziozkoetan.
|
|
Zeren zabaldu baita planeta osora, indigenen kulturak geratu direlarik guztiz baztertuak. Agian erakusten dute bai egoera politiko birbanatzailea, baina bizi izan duten oparotasuna naturak eman die, eta ez da usuenean euren lanaren fruitu izan, eta badaiteke ezen alferrak izan direlako geratu izana gaur egun dauden moduan, guztiz minorizatuak eta gutxietsiak (beste hipotesis bat izan daiteke
|
hau
: oparotasunak historikoki alferkeria ekarri duela, eta alferkeriak atzeratzea dakarrela, relajatzeagatik).
|
|
oparotasunak historikoki alferkeria ekarri duela, eta alferkeriak atzeratzea dakarrela, relajatzeagatik). ...joan direla, gaur egun nagusigoa eurek dutelarik duda izpirik gabe (Elizako hierarkiak Jesusen parabolen mezua aintzat hartuta, nola parabolek gogora ekartzen duten despotismo orientala, Elizako hierarkiak ere kultura klasista hori ezinbestekotzat jo du, ohartu gabe universal bihurtu du, kulturetan bera bada ere txarrena, ahaztuz Jesusek nola argitzen dien apostoluei jendeei parabolaz mintzatzea,
|
hau
da: paraboletan mintzatzen zaie bestela konprenitzen ez dutelako, begiak dituzte ikusteko eta ez dutelako ikusten eta belarriak dituzte aditzeko eta ez dutelako aditzen.
|
|
Eta historiaren filosofia
|
hau
bururatzean nik ez dut ahazten ezen hasi naizela hipotesis batekin, eta hori garatu dut. Nahikoa simplea da nire hipotesia, baina garbi daukat ezen ez nagoela historia universala erabat esplikatzeko moduan.
|
|
Beste hipotesis bat ere hartu dut historia hobeto komprenitzeko,
|
hau
da: oparotasunean alferkerian erortzen dela, eta hortik esplikatzen ahal da nazio indigenen atzerapena.
|
|
Eta nola hipotesiak asko ahal diren konturatzeko beste bat ipiniko dut gero dedukzioak egiteko, beste historiaren filosofia egiteko. Har dezagun hipotesitzat denok garela diferente,
|
hau
da principium individuationis delakoa. Orduan ondorioztatu behar dugu kultura guztietan egin izan direla hierarkiak, eta hola.
|
|
Orduan ondorioztatu behar dugu kultura guztietan egin izan direla hierarkiak, eta hola. Eta aunitzetan gainera erori da harrokeriaren bekatura,
|
hau
da, arrazakeriaren teorizaziora, eta praktikara. Hori herri indigenetan baino kultura orientaletik datozen kulturetan gertatu da gehiago, piska bat sakonduz gero denok dakigun moduan.
|
|
Sortaldeko Asian, Japon eta Singapur eta Taiwan-en, beste nazinoetan be dinamismo hori agirikoa da, era diferenteetan. Dinamismo
|
hau
erlejinoan be ikusi daiteke: historian izan dituen bizikizun dramatikoen ondoren, sakontasun eta indar barria asmatzen dira eurakan.
|
|
Ondo gertatua, musika eta guzti. Eta
|
hau
azpimarratu nahi dot: doinu jole bat musulmana zan, kristau korukoa zan.
|
|
Maitasunak bereizi behar dau zer dan herria suntsitzen dauana eta zer garatzen dauana. Dinodan
|
hau
orokorra da, gain gainekoa, baina ikusi daiteke badagoala hor egiaren alderdia.
|
|
Eta beste
|
hau
esatea be zilegi bekit: Gure misiolarien egintzen ondorioak ikusiz, eta beste herri batzuen gaurko entusiasmua asmatuz, gure herriaren gaurko egoerea gogarte gai bihurtzen jatan.
|
|
Sartaldeko ia herrialde guztietan gertatu izan dira antzeko aldakuntzak. Baina
|
hau
be gogorazten neban: gure herrian jende askok, eta gazteen artean ez gitxik, boluntario erakundeetan lan egiten dabela, Euskal Herrian bertan naiz garapen nazinoetan.
|
|
Eta zuzentasunaren alde jarri koherentziaz. Eta otoitz egin,
|
hau
da, kristau fedearen gunean, bihotzean murgildu. Beste era batera esanda,, jatorrak?
|
|
Eskerrak zeuoi, hemen lanean jarraitu dozuenoi. Gure herritik, hemengo Elizatik, hemengo karmeldarrekandik hartu dogu hainbeste, eta
|
hau
mundu guztiko Eliza eta herrietatik hartutakoaz alkartzen da egoki. Geureak besteen balioak estimatzera garoaz; besteak ezagutu eta onartzeak geurea estimatzera.
|
|
Hau ez da Asia,
|
hau
ez da Japonia, redios! Ez eta Kanbodia, Flipin ala Vietnam, san dios! Ez gara Burkina Fason, hau ez da Angola ala Laos.Gure herria da, Euskal Herria, gurea, mikrokosmos.Denak ezagun baikara, bildots, lanjeros, espos, amoros, kurios eta serios.
|
|
Hau ez da Asia, hau ez da Japonia, redios! Ez eta Kanbodia, Flipin ala Vietnam, san dios! Ez gara Burkina Fason,
|
hau
ez da Angola ala Laos.Gure herria da, Euskal Herria, gurea, mikrokosmos.Denak ezagun baikara, bildots, lanjeros, espos, amoros, kurios eta serios.
|
|
euskalduna eta artista. Hala eta guztiz ere, ez dut aitzin-solas
|
hau
bukatu nahi, Abitxuren bestelako aldeak aipatu gabe, lehen aipatu ditudan fazeta publiko horiek guztiez gain, badaudelako pertsonalagoak, pribatuagoak, diren beste batzuk, agian sakonagoak, garrantzitsuagoak direnak. Abitxu euskalduna eta artista izateaz gain, pertsona, laguna eta adiskidea delako.
|
|
Duela hamalau bat urte, nire familiarekin batera, Lapurdira bizitzera etorri nintzenean, bertako gizartean integratzeko euskalduna izatea,
|
hau
da euskaraz egitea, aski zela nekarren buruan. Berehalaxe ikusi nuen ez zela aski.
|
|
1976tik aitzina Iparraldean jazotako gertaera sozio-politikoek sentimendu horiek areagotu zizkioten. Hauxe dena, hagitz argi azaltzen zaigu iaz,
|
hau
da, 2007 urtean, Maiatz argitaletxearen eskutik, kaleratu zuen Oroitzirriakizeneko liburu ederreko pasarte biografikoetan.
|
|
Baina, hizkuntzaren funtzioa lehen mailakoa da igarotzean inpresioetatik bozetoetara eta gero hauetatik kontzeptu ondo elaboratuetara, igarotze
|
hau
kontzeptualizazioa deitzen da. Esaldi ondo eraikiak lagundu egiten du kontzeptua sorrarazten edo garatzen.
|
|
Ikus dezagun diogun
|
hau
–adibiderako testua berreginez:
|
|
Hara, ordea, beste pasarte
|
hau
:
|
|
Gaia, AHOZKO KOMUNIKAZIOA IKASGELAN. Hau artikulu idatzi
|
hau
han ahoz azaldurikoa da.
|
|
Gipuzkoako Foru Aldundiak edizio fakzimil bat argitaratu zuen 1985ean, lehenengo txapelketaren 50 urteurrenaren inguruan, hain zuzen ere. Aipamen
|
hau
(22 or.) eta hurrengoak edizio fakzimil horri dagozkio.
|
|
10. Txapelketa egin zen eguneko alean, Argiaaldizkariak honako epaimahai
|
hau
iragartzen eban: –Euzkeltzale Bazkunaren izenean:
|
|
–Poxpolin Jauregian?, in Bertso minez [Euzko Deya,], Alberdania, Irun, 2002, 42). Liburuak honako azpititulu
|
hau
dauka: –Idazle baten gerla eta bertso oroitzapenak?, eta bertan koldo Izagirrek J. Zubimendik() 1939ko otsailaren 5etik irailaren 10era Euzko Deyaaldizkarian argitaratutako artikuluak batzen ditu.
|
|
Arratiako bertsolaritzaren historian aparteko leku bat daukan bertsolari
|
hau
Dima herriko Bikarregi auzoko Iturbe baserrian jaio zen 1894an. Hogeita bost urte zituela Isabel Generosa Ortizegaz ezkondu, eta bost seme alaba izan zituzten.
|
|
52. Esteban Uriarteren bertso sortak zazpi bertso dituen arren, Joseba Tapiak 3, 4, 5, eta 7 ahapaldiak baino ez zituen musikatu. Musikariak bertsoak norenak ziren jakin barik aukeratu zuen Uriarteren sorta; izan ere, abestiaren letraren ondoan honako testutxo
|
hau
dakar kanta liburuxkak: –Utarre, garaiko ezizenen arabera, U' tar E. izanen zen.
|
|
53rakel Iruarrizagak dioskunez: , kanta berau Eneko Olasagastik zuzendutako Metxaantzezlanean ere abesten da, Antzezlan
|
hau
23 eszenaz osatua dago eta Uriarteren bertsoak 14 [12] eszenan agertzen dira? (op. ct., 533 or.).
|
|
Halaxe da, hona dakargun bertsopaperean ikusi daitekeenez. Bertso sorta
|
hau
koldo Mitxelena kulturuneko bibliotekan dago eta fitxa teknikoan esaten denez, Gregorio Mujikaren liburutegitik heldu zen bertara67.
|
|
–Beste bertso-paper interesgarri bat be heldu jaku, Alfonso Irigoienen artxiboari eskerrak. Batzuetan, errima nasai samarra badarabil be, bertso sorta
|
hau
egin ebana bazen zeozer? 69 Sortaren izenburua. Agure zelosua, da, eta Irigoienen funtsatik batu zuen Etxanoko langile nekaezinak.
|
|
da, eta Irigoienen funtsatik batu zuen Etxanoko langile nekaezinak. Sorta
|
hau
ere koldo Mitxelena bibliotekan dago, eta hau ere Gregorio Mujikaren ondarekoa zen70.
|
|
da, eta Irigoienen funtsatik batu zuen Etxanoko langile nekaezinak. Sorta hau ere koldo Mitxelena bibliotekan dago, eta
|
hau
ere Gregorio Mujikaren ondarekoa zen70.
|
|
67. Honako
|
hau
dio fitxak: Egilea:
|
|
4 Eta lektoreak ikasi behar du, amaitzeko, nola nik etika katolikoan estudiatzen den vicio baten inguruan soilik zentratu naizela nire lehen historiaren filosofian, eta bigarrenean alferkeria hartu dut hipotesitzat. Vicio eta bekatu askoz gehiago daude (harrokeria ere aipatu dut, adibidez, eta horregatik proposatzen dudan sozialismoak joera aristokratikoa izan lukeela deritzot, harrokeriazkoa ez dena niretzat), vicio eta bekatu askoz gehiago daude, ordenatua dagoela haien estudioa, eta hor ere lana ez da makala, izanik helburua ezagutza universala,
|
hau
da, perfekzio morala, zeina ezinezkoa den kosmos honetan, nahiz eta betebehar argia den hobetzea bilatzea, bistan dago.
|
|
Baina etorkizun denaz, zientzia politikoaren barruan, egon daiteke beste zientzia bat, eta eskubide guztiekin izan daiteke zientzia, eta nik zientzia horri deitzen diot zientzia fikzioa. Suposamenetan oinarrituko litzateke, gertatzen ahal diren kasuak estudiatuko lituzke, asko problematikoak,
|
hau
da, erabakia gaitza egiten da halako kasuetan. Ez da bakarrik, orain arte izan den moduan, entretenigarri bat, zientzia ere daiteke izan.
|
|
Nik arazo nazionalentzat proposatzen dut ONUren normativa,
|
hau
da autodeterminazioaren eskubidea, baina hori aplikatzea lagatzen dut batere arazorik ez dagoenerako.
|
|
–Askori entzun diot topiko
|
hau
: –Araban euskaldungoaren berezko eremua Aramaioko eremura mugatzen da?.
|
|
Soziolinguistika ikuspegitik hizkuntza normalizazio plangintzetan(?) eskualdearen lidergoa, aramaioarrei tokatzen zitzaizuen/ zitzaizue, udalerri
|
hau
delako indartsuena.
|
|
Mezua hartu genuenetik sentitzen genuen, bai, egun
|
hau
iristeko gogoa edo ilusioa. Alde batetik, karmel Ordenako bere anaiek urteetan euskararen alde egindako lan oparoaren aitorpena ikusten zuten, bereziki Markina eta Larreako komentuetan isil isilik lanean aritu diren hainbat karmeldarrek egindakoaren aitorpena.
|
|
Bazkalondoan abestu ziren Pilare Baraiazarraren bertsoak, eta lehenengoa
|
hau
izan zen:
|