Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 524

2000
‎Dagoeneko, hauteskundeen ondorenera biltzen dira begirada gehienak, Madrilen PPk, PSOEk eta indar nazionalistek CiUk eta EAJk zer egingo duten ikusteko. Euskal gizartearen etorkizuna egituratzeko garrantzitsuena Euskal Herrian egin da, hori egi borobila da, zalantzarik ez. Baina Madrila eta Parisera begiratu dela ere bai; begiratu, ibili, negoziatu eta behar den guztia.
Euskal gizartean piztutako amorrazioaz gain oso kontuan hartzekoa ilusio galera eutsiezina da atentatu honek eragin duena. Berriz ere, ezker abertzalearen mundu soziologiko zabal eta plural horren baitan bereziki.
Euskal gizartea oso da konplexua. Orain gutxi arte, EAJ estatutuaren garapenaren alde aritu da.
‎EAJn argi dugu burujabetzaren bidea gizartearekin bat eginda landu behar dela. Euskal gizartea bere osotasunean eraman behar dugu aurrera, hiru lurraldetakoa bada, bada hiru lurraldeetakoa; Nafarroan Nafarroako gizarteak ados egon behar du; eta berdin Iparraldean. Planteamenduak irabazteko egin behar ditugu, eta horrek abiadura bat onartzea dakar.
‎Behar bada topagune iraunkor. Euskal gizarteari ikustarazteko gure txokotasunean unibertsal garela. Geronek esan behar dugu ez dela ezer asko bertsolaritza, gauza xumea garela, baina zinemaldian filme amerikarrei alfonbra gorria jartzeaz gain, herri honek egin dezakeena dela bere ekarri txikien nazioartekotasuna garatu, eta gure adibide oso zehatz eta oso egingarrira etorrita, ahozko sorkuntzan munduko erreferentzia bihurtu.
‎Baina autodeterminazio eskubidea bermatzeko, eskubidearen onarpena lortzeaz gain, Euskal Herrian hura aplikatu nahi izateko kontzientzia sortu behar dugu. Euskal gizarte guztiari jakinarazibehar zaio, autodeterminazio eskubidea ez dela abertzaleen eskakizuna bakarrik, denei dagokigun eskubidea baizik. Eta gero, azken hauteskundeen emaitzak ikusita, hauxe ondoriozta daiteke:
2001
Euskal gizarteak badu berea, zeharkakoa edo bigarren mailakoa. Nik ez nioke euskal gizarteari leporatuko presoek pairatzen duten bizi baldintzen eskasia.
Euskal gizartea kontzientea ote da torturaren praktikaz, ez al du entzungor egiten?
‎Ukatzea errealitatea ezkutatzea litzateke. Euskal gizarteak en tzungor egiten duen. Euskal gizarteak jakin badaki azken bolada honetan errepresioa areagotu egin dela eta Estatuaren bisaiarik ankerrenak agertu egin direla.
‎Euskal gizarteak en tzungor egiten duen? Euskal gizarteak jakin badaki azken bolada honetan errepresioa areagotu egin dela eta Estatuaren bisaiarik ankerrenak agertu egin direla. Ez dut sinesten Euskal Herrian tortura existitzen ez duela pen tsatzen duen inor dagoenik.
‎«Ez dizut eskatzen nire kultura praktikatzeko, errespetatzeko baizik». Euskal gizartea lotuta dagoen bezala, beste gutxiengoei ere (tartean musulmanak) garatzen utzi behar zaiela aldarrikatzen du. «Utzi jendeari sortzen, utzi lan egiten, eta probatu ondoren, juzgatuko dugu zuzen edo oker zeuden».
‎Era horretara, pixkanaka pixkanaka eta teknologia berriek eskaintzen duten azpiegitura sostengu gisa izanik, «Gure Agenda»ren proiektua gorputza hartzen joan zen. Euskal gizarteari zerbitzu oparoa eskaintzeko ezaugarri guztiak platerean zeuden: alde batetik informazioa zegoen, gertatu zena eta gertatuko zenari buruzkoa, eta bestetik, agenteak zeuden.
‎Gaur berrogeita hamar urte inguru duen idazle (eta lagun) talde honek (Saizarbitoria, Sarasola, Kintana, Urretabizkaia, Lete,...) bere garai eta beharrei ez zegokien literaturarekin egin zuten topo. Euskal gizartean 60ko hamarkadan jazo zirenak (ETAren sorrera, ikastolen mugimendua, industri eta ekonomiaren gorakada, euskara batuaren oinarrien finkapena,) iraultza hori egin zedin beharrezko" humus" a bihurtu ziren.
Euskal gizarteari bagagozkio, ez dut uste ene baieztapen horrek azalpenhandirik behar duenik. Hona, berriz ere oroitarazi behar diot neure buruari, literaturaz aritzera etorri gara, eta ez ETAren su etenaz, kale borrokaren amaierazedo Lizarra Garazi akordioak ekar litzakeen bide eta aukera berriez.
‎Herritarrek indarkeriaren aurrean abiatua zuten arbuio prozesu gero eta zabalago baten ondorioa zen. Euskal gizarteak indarkeria eta haren inguruko fenomenoak ez zituen arrotz eta urrun, zuzeneko esperientzian bizi izaniko fenomenoak baitziren; norberak bizi izaniko gauzak ziren edo pertsonen arteko harremanen bidez edo partaide zaren elkarte edo taldeen bidez gizartean zabalduriko iritziak. Esperientzia horretan zituen erroak herritarrak ETAren indarkeriaren aurrean erakusten ari ziren arbuio gero eta zabalagoak.
‎Euskara ez da jadanik baserritar eta arrantzale ezjakin batzuen hizkuntza, gizarte moderno baten erreminta komunikatibo bihurtzeko bidean ari da. Euskal gizartea zenbat eta euskaldunagoa izan, orduan eta euskal nortasun handiagoa eta Espainia bat, batu eta librea urrunago.
‎Animaliek gernuarekin markatzen dute beren lurraldea, alderdi estatalistak euskararen inposizioaren beldurra, besteak beste, usatzen ari dira beren alorra markatzeko. Euskal gizarte plural honensektore batzuetan euskararen normalizazioaren kontrako jarrera argiak daude, sustrai historiko sakonak dituztenak, eta hori baliatzen ari dira abertzaletasuna ahultzeko. Halaber, euskaltzaleok eginiko hutsek ere laguntzen dute euskalgintzaren ideologizazioa, benetakoa ala alegiazkoa.
‎Espainiako estatuak ezarri dituen helburuak lortze aldera, gero eta argiago daude estrategiaren oinarriak, eta hauetako bat euskal gizartean haustura eta konfrontazio soziala arlo guztietara hedatzea da. Euskal gizartearen parte bat euskararen kontra jartzeko bidean, batez ere bi elementu darabiltzate: batetik, euskara ez dakitenen kontrako diskriminazioa dagoela sinetsarazi nahi eta hori konpontzeko bideak ezartzea euskara zokoratzeko (adibidez, Sanzen bidez egiten ari direna); bestetik, euskara eta, batez ere, euskalgintza ETArekin lotu, horrela euskararen gizarte eragileak desegiteko" arrazoiak" ezarriz (komunikabideen eta Garzonen bidez egiten ari direna).
2002
‎Bere osotasunean behintzat, hurrengoan gauzatu da helburua. Euskal gizartean banaketa egoera bizi da abertzaletasunean eta horren isla Aberri Egunean ere horixe da, banaketarena. Batzeko eta garai esperantzagarriagoak berpizteko ahaleginak, dena den, hor dira eta ikusi behar orain tamainako ahaleginaren fruitua zein den.
‎Sinplekeria handia iruditzen zait bi sektore bakarrik daudela esatea, alderdiak oso konplexuak dira. Euskal gizartean gauza guztiak bitan banatzeko joera izugarria dago, politika mundutik datorrena: zuria edo beltza.
‎Bere atentatuek ez dute giza eskubiderik eta hiritarren borondaterik errespetatzen. Euskal gizarteari bere etorkizuna bakean erabakitzen uztea exigitzen diogu. Hori litzateke eta bere erabakirik onena eta ausartena.
‎Ondorio horien sakontzean datoz hipotesi desberdinak, eta hauek era guztietakoak dira, hartzen diren betaurrekoen arabera. Euskal gizartean, dena den, PPk eta PSOEk ordezkatzen duten gizarte sektorean izan ezik eta hor ere neurtzekoa litzateke boto emaileek uste dutena, argi dago neurri hauek egoera politikoa biziki korapilatuko dutela, irtenbiderik eskaini gabe eta elkar bizitza kaskartuz. Hortik aurrera balizko eszenatoki desberdinei buruz dauden hipotesiak ugariak dira.
‎Aztarna historiko bakarra Erdi Aroko Luis Utinen gaztelua izan zitekeenaren harresia da. Euskal gizartean eraikitzen ari diren beste harresi batzuez mintzatzera etorri gara, ordea. Herenegun hasi zen Polizia Nazionala Iruñeko Batasunako egoitzak ixten eta atzo Ertzantzak EAEko hiriburuetan ekin zion Baltasar Garzonen agindua betetzeari.
‎Hori da PPk nahi duena eta sahietsi behar dena. Euskal gizarteak irtenbideak nahi ditu eta alderdi politikook horretan saiatu behar dugu. Egoera oso korapilotsua bizi dugu eta ezin gara itsutu.
‎Hizkuntza zuzen eta laua, elkarrizketa biziak, edo bigarren pertsona narratiboaren erabilera genituzke eleberriaren baliabide estilistikoak. Euskal gizartearen irudi eta erretratu izan daitekeen honetan, gatazka politikoa, baserriko bizimoduaren gainbehera, herri txikietako bizimodua... azaleratuz doaz, eta jarrera politiko desberdinen arteko amildegia begitantzen. Edonola ere, tesi nobela izan gabe (eleberriaren amaiera irekia, protagonista nagusiaren bakardea begitantzen digun bigarren pertsona narratiboa,...), ezin ukatuzkoa da testuaren alderdi ideologikoaren esplizitazioa:
‎Hortaz, Euskal HerrikoUnibertsitatean gauza jakina da, eta zuen artean gehienok badakizue hori?, Euskal Herriko Unibertsitatearen hizkuntza politika Euskal Herriko Unibertsitatearen izaerak berak markatzen duela, hau da, unibertsitate publikoa izateak, eta, beraz, unibertsitate horrek euskal gizartearena eta euskal gizartearentzakoa izanbehar duela. Euskal gizartearen unibertsitate publikoa izanda, bada, Euskal HerrikoUnibertsitateak elebiduna izan behar du, gizarteak bezala, eta elebitasunean dagoEuskal Heniko Uniberlsilateuren helburua eta hizkuntza eredua.
Euskal gizartea eta hezkuntza Euskal Herrian etaEuropako Batasunean 2006 eta 2021 urteei begira.Aldagai nagusien prospekzioa
‎Idazki honen helburua, Euskal Herrian eta Europako Batasunean 2006 eta 2021.urteetara begira Euskal gizartean eta hezkuntzan eragin handiena izango dutenaldagai nagusien prospekzioa osatzea da.
Euskal gizartea eta hezkuntza Euskal Herrian eta Europako Batasuneanaztertzean, giltzarri diren aldagaiak aipatu eta datozen urteetarako aurreikustendiren tendentzia edo joera nagusiak aztertuko ditugu, gainetik bada ere.
‎1 Euskal gizartearen sarearen baitan txertatua nahi nuke, alegia, euskal gizartekideen beharrei hobeto erantzuten laguntzeko gai dena. Beharrak eraaskotakoak ditu gizakiak, baina badira oinarrizkoak jo daitezkeenak, adibidez, zertatik bizi, zertarako bizi eta nola bizi elkarrekin, gizakien etaherrien artekotzan?.
‎Euskal Herriko Unibertsitatearen gaur egungo hizkuntza eredua oso desegokia da Euskal gizarte integratua lortzeko, bi unibertsitate elebakar paralelo nahibaititu eratu eta mantendu: gaztelaniaduna eta euskalduna.
Euskal gizarteak ez du sortu, oraindik, medioen jarduera zaintzeko eta hobetzeko erreminta publikorik. Egia da egoera arruntetan ez dela ikusten beharrizan hori; baina gure Herriak bizi duena ez da erabat arrunta.
‎Denek ingelesez idatzi zuten. Euskal gizartean, ostera, ez dira hain bakanak. Beharbada, hori da hizkuntza ahulen ezaugarrietako bat:
‎Azken hilabeteotan hizkuntz eskubideen gaiak bere tokia hartu du euskal plazan. Euskal gizartea ren hizkuntz eskubideak, ez legez ez izatez, Euskal Herrian bermerik ez duten eskubideak baitira. Oraindik ere bost erregimen juridikoren menpe dago euskararen normalizazioa.
Euskal gizartea ren eragileen artean, Udako Euskal Unibe rtsita teaz gain, gutxienez, Euskaltzaindia, Eusko Ikaskuntza, Ikastolen Elkarteak, euskararen munduko erakunde gehienek edo Kontseiluak ordezkatutakoek eta abar egon behar lukete unibertsitatearen proiektua bideratu ahal izateko. Gizarte erakunde hauek osatu behar dute Euskal Unibertsitatearen Kontseiluaren nukleo gogorr a. Erakunde horiez gain, langile sindikatuak eta enpresarien ordezkariak ere bertan inplikatu behar dira.
‎• Euskal gizartearen zerbitzura izan luke, berari atxikia, mundu zabaletik datorkiona jasotzeko gai alde batetik, eta bertara aporta dezakeena bestetik.
Euskal gizartea ren eskubidea ez ezik, Euskal Herria renbeharra da Euskal Unibertsitatea, Euskal Herriko berezitasun linguistiko historiko kulturalak ikertuak, zainduak, garatuak eta hedatuak izan daitezen.°
Euskal gizartea ren joerak ikusita, nahiz eta gaurko egoeran aukera egokiena askatasunaren ikuspuntutik unibertsitate pribatua sortzea izan, zaila dirudi halako proie ktu bat martxan jartzea erakunde publikoen babesik gabe.°
2003
‎Baina jende askok perzibitzen du gatazka demokratikoa badatorrela. Euskal gizartea ausarta da eta gatazka demokratikoari ez dio beldurrik.
‎J. M. JUARISTI. Hausturarena PP eta PSOEren beldurraren mamua da. Euskal gizarteak azken hamarkadatan izugarrizko memento latzak pasa ditu: 40 urteko diktadura, hilketa mordoa, 80ko krisi ekonomiko beldurgarria...
‎40 urteko diktadura, hilketa mordoa, 80ko krisi ekonomiko beldurgarria... Euskal gizartea gizarte heldua da eta orain arte espainiar aginduetara soilik egon den gizarte honek ez ditu hausturarako bitartekoak jarri. Gutako bakoitzaren poltsikoan nortasun agiri berri batek, demokratikoki erabakitako legedi berri batek, ez du zertan gizarte haustura sortu.
Euskal gizartearen gehiengoaren begietara Espainiako justiziak ez du sinesgarritasunik, eta egunetik egunera gutxiago. Dagoeneko ez dira ezker abertzalea eta euskal kultura bakarrik susmopean jarri eta zigortutakoak, Eusko Legebiltzarra eta bere agintari gorenak auziperatze bidean dira, eta Ibarretxe Lehendakaria bera ere deabrua bailitzan buztan eta guzti irudikatzen dute Estatuko komunikabide nagusienek.
Euskal gizartean gatazka politiko bat gertatzen bada hain aspalditik, edozein gatazkaren aurrean har daitekeen jarrerarik arduragabeena haren kausak ukatzea edo desitxuratzea liteke.
‎Nazionalismoa eta globalizazioa itxuraz elkarrengandik urruti dauden osagaiak dira; baina errealitatean, euskal errealitatean bertan ikus dezakegunez, euskalerakunde autonomikoek 20 urte daramatzate alderdi nazionalisten eskuetan etaalderdi nazionalista horiek munduko ekonomiaren arazoetan daude sartuta, etabehin eta berriro neurri politiko eta ekonomiko neoliberalak proposatu izan dituzte.Horrek ez du esan nahi ageriko gatazkarik ez denik, hau da, hemengoa nazionalismoa globalizazio ekonomikoarekin ahaidetu nahi den nazionalismo erregionala da, oraingoz politikoki onartuta ez dagoen nazionalismoa da, eta, bestetik, gizartezibilaren laguntza masiboa lortu ez duena. Euskal gizartean indar nazionalistenarteko baieztapen aldien eta globalizazio neoliberalaren arteko desoreka antzekoegoera hautematen da. Ekonomia kapitalista eta neoliberala dituzten beste herrialdeglobalizatu batzuetan, independentzia edo autodeterminazioaren inguruko arazopolitikoak iraganeko arazoak, iraganeko oroitzapenak dira.
Euskal gizartea Mugimenduen Gizartea da (Casquete, 2001) mendebaldekoherri gehienetan gertatzen den moduan. Politikak, zentzu hertsian:
‎ZB fenomenoa Mugimenduen Euskal Gizartean, horrela definitu da guretestuingurua Gizarte Mugimenduen ikerketak egiten dituztenen aldetik, kokatzenda, baina era berean Amorebieta Etxano herrian agertzen den adierazpen lokal batda, bertako biztanleen osasun eta bizi kalitaterako arriskugarritzat jotzen den proiektu zehatz baten kontra jaioa.
‎Ikerketa honen helburua, beraz, Amorebieta Etxano udalerrian, Boroa auzoanziklo konbinatuko zentral termiko bat paratzeak lekartzakeen arazo ekologikoeninguruan, ZB herri plataformak bertako jendearen mobilizazioan arrakasta bereziaren arrazoiak topatzea zen, Mugimenduen Euskal Gizartean eta, bereziki EuskalMugimendu Ekologistaren ibileran garrantzitsua izan daitekeen mobilizazio formaberezitua topatu dugulakoan gaude.
‎Bestetik, unibertsitate pribatuen garrantziak gure artean beste muga bat ezarri du, nahiz eta inoiz esan den moduan, Elizak egindakoaren ondorioa baino gehiago, beste batzuen hutsuneen ondorioa izan unibertsitate publikorik ez izatea. Euskal gizartearen eliteek nahikoa zuten hemengo ikastetxeekin, eta behar beste diru zuten beren semeak, lehenik, eta seme alabak, geroago, beste eskualde batzuetara bidaltzeko ikasketak egitera. Giro horretan, klase ertainaren eta abertzaleen eskakizunek oihartzun eskasa izan zuten; hala ere, pixkanaka zenbait zentro sortu ziren, inongo planifikaziorik gabe.
‎Euskal Unibertsitatea, Euskalerriaren kultura irrits zuzen zuzenekoa ta baztertu eziña da, ta aren adierabide ta edapenbide. Euskalerriaren euskal kultura bereiztasuneri, eta batez ere, izkuntzarekikoei doakiona, unibertsitate lanetan erabilliko du izkuntza eta dagoen gizartearen arazoen zerbitzurako, ondorioak Euskal gizarteari eskeiniaz. Erria, unibertsitate zenbaitetan banatua, irakasleak autatzeko premia, gure buru ikasiek erro arrotzeko unibertsitate ustez eta landuketaz, egitasmo saio bat burutzeko beartzen gaituzte eta ekiñaldi zenbaitez, diran eskuarteai etekin geiena atereaz batean, Euskal Unibertsitatea epe aalik laburrenean antolatzea atzeman.
‎1969tik aurrera biziki bizkortu ziren kulturako eta politikako mugimenduak eta kultura talde berri ugari sortu zen. Horrekin batera, mugimendu politikoen arteko tirabirak indartu egin ziren, hiperideologizatutako giroan, izan ere «kulturgintza neurri handi batetan politikazko tentsio honetan umotu da»5 Honela azaldu zuen, 1973an, Joxe Azurmendik egoera berria, era esanguratsuan? Euskal gizarte hautsia, izeneko artikulu andanan:
‎Zeruko Argia, 550, 552 eta 553, 1973ko iraila. ? Euskal gizarte hautsia?.
‎Lehenengo kapituluan, Erregimen Zaharraren krisialdiaz aritzean, aipatu ditugu puntu horietako asko, eta ez dut orain nondik norako nagusi batzuk marraztea beste asmorik. Euskal gizartean nekazaritzak pisu handia izan zuen XVI. mendeko azken herenetik hasi eta XIX. mendeko lehen herena bitartean. Landatutako lurra zabaldu eta laborantza sistema berri arrakastatsua jartzen da abian XVII.ean:
Euskal gizartea leka eta bizkarreko galantak pairatzen ari da aspaldiontan. Eta gu ez gara lekuko isilak gertatzen ari, nahiz eta batzuetan horrela irudi daitekeen.
Euskal gizarteak, bada, Sisiforen mendi aldapatsuan ari balitz bezala, etengabeko saiakera zamatsuan du etorkizun, eta ez beste inon. Gero eta argiago dago geuri dagokigula biziraupenerako asmoaren behin eta berrizko erakuspena, inoiz amore eman gabe.
Euskal gizartea euskalduntzea helburu, lehengo pausoak euskal hiztunen komunitatea trinkotzea eta indartzea izan behar du, ezinbestez. Oraindik bizirik dirauen euskal azpi gizarteak huts egingo balu, gureak egin du.
‎2. Euskal gizartea euskalduntzea helburu, zer egin behar da. Zer garrantzi dute eta nola eragin behar dute helduen euskalduntzeak eta alfabetatzeak Euskal Herria euskalduntzeko prozesuan?
‎Inork espero ez bezalako erantzuna eman zuten euskal hiritarrek kazeta itxi eta bi egunera, erresorte batek mugitu izan bailituen. Euskal gizarteak intuizioz nozitu zuen Egunkaria ren aurka jotzeak herri zantzuen aurka jotzea bezalakoa zela, eta erdaldunek ere —edo inoiz irakurri gabekoek, Pako Aristik zioen bezala(" Egunkaria eta San Eleuterioren miraria", Egunero, otsailak 26) — sentitu zuten beren izaera bera jartzen zela kolokan. Bestalde, lehen une hartan sumatu zen Egunkaria eta hamar pertsona horien kontra joz gero, gutariko inor ez zegoela salbu Euskal Herrian, geroago Iñaki Uriak adierazi zuen bezala:
‎Gerrazibilismoan erori ez gaitezen galdera argi bat egin eta erantzun du inoiz euskal gizarteak: Euskal gizartearen nahien araberako aginte politikoa nahi dugu edo, Espainiar gizartearen zati izanik, hango gehiengoak hautatu dituen agintari eta erabaki politikoak onartu behar ditugu? (...) Azken aurrerapauso politiko hauxe ematen ez badugu gero eta zabalagoa den iritzi lubaki hori hilobi bihurtuko zaigu aldebikooi.
2004
Euskal gizartearen gehiengoak Estatutu proiektu berrian sinesten du. Hori da aurrera egiteko bitarteko garrantzizkoena.
‎Adostasun horretatik aterako da euskal gizartearen gehiengoa ordezkatuko duen proiektua. Euskal gizarteak herri kontsultan berretsiko duena.
‎ETAk ezin du erabaki euskal gizarteak izan behar duena, ETA ez da inor euskal gizartearen borondatea erabakitzeko eta bere etorkizuna definitzeko. Euskal gizartearen etorkizuna euskal alderdi politikoek bideratu behar dute elkarrizketaren bitartez, eta azken hitza gizarteari eman.
‎Nik esango nuke, atzera egin dugula, tamalez. Euskal gizartea, berez, zeharo konfliktiboa dugularik, euskara ez da zurrunbilo honetan alderik osasuntsuena, ezta gutxiagorik ere. Aitzitik, oso zutabe hauskorra da eta, iruditzen zait, duela urte batzuk eskuragai zitzaizkigun espazio sozialak gero eta urrutiago ageri zaizkigula.
‎Epaileek ETAren aginduetara zegoen taldea osatzea leporatzen die auziperatuei, eta hurrengo urratsean ikusi da zer leporatzen dion bakoitzari zehazki. Euskal gizartean ez dira sinesgarri Del Olmo epailearen akusazioak, sektore espainiarzale muturrekoren batean ez bada, eta horrek balio moral handia izan badezake ere bai akusatuentzat bai hauek ordezkatzen dutenarentzat, espainiar botere desberdinei bost ajola die eta, gaurkoz, horrek balio du.
‎Madrilen bataila politikoa hedabideen bidez irabazten dela dirudi. Euskal gizartea jabetzen al da aipatu dituzun eskubide demokratiko hauen ukapenaz?
Euskal gizartea jabetzen da ukapen hauetaz, jakina. Guk kontu handiz jokatzen dugu, ez dugu kea saltzen.
‎Aldi berean, Euskal Herrian bertan bizi direnak heztea ere bada nire asmoa, nola bizi garen jakin dezaten. Euskal gizarteak ez gaitu ezagutzen, ez du gure berri, ez daki diasporan bizi den 33.000 lagunek boto emateko eskubidea dutela, eta hauteskundeetan parte hartzen dutela. Eta, are gehiago, aldiro, hauteskunderik hauteskunde, zazpi zortzi bat mila gehiago dira hautesle erroldan ageri diren diasporakoak.
‎Nola sentituko du minik, euskaltasunaren egungo egoera eguneroko bizimoduan mingarria egiten ez bazaio? Euskal gizartea aspalditik dago txertatua gaitz horren kontra, eta, damurik, euskaldun elebiduna bera lasai ederrean bizi da ia erdara hutsean.
‎Planteamendu hau, alabaina, ez omen da zuzena: ? Euskal gizartean oso hedaturik dago faltsua bezain kaltegarria den planteamendua: –Euskararen etorkizuna ez dago arriskuan.
Euskal gizartean ez omen dago inolako arazorik bi komunitateen arteko elkarbizitza bake santuan eratzeko.84 Arrazoi du horretan idazle azkoitiarrak. Halakoxea da egoera:
‎Bata Argia-ren editorialetik jasoa dut: ? Euskal gizartearen zati handi batek, gehiengoak, eta jarri nahi diren ñabardura eta mailakatzeak?, aspaldi utzi dio sinesteari Espainian zuzenbidezko estatua dagoela indarrean, euskal gizarteari dagokionez behinik behin. Ezer frogatu gabe dagoenean komunikabide bat ixtea estatu totalitario baten jarrera da?. 407 Bigarren pasartea Gabirel Ezkurdiarena da:
‎Eta esperientzia berri honek, herri euskaldunean murgildurik zegoela, euskaldunagoa bihurtu zuen eta beharbada horrek lagundu zion bereizten euskararen aldeko jarrerak, ez zuela halabeharrez abertzaletasun politikoaren enblema soila izan behar. Euskal gizartean bazuen izan berezko balio euskaldun ugari oraindik bizi zirelako. Beraz, Bizkaia edo Euskadiren independentzia lortu arte ez zen itxaron behar, euskararen zabalkundea eta geroa ziurtatzeko, batez ere euskara hizkuntza bizia zegoen tokietan.
‎Arreta zor zaion beste ikuspegi bat, euskal produkzio sarean duen inbrikaziosendoa da. Euskal gizartean aberastasun eta enplegu sortze soila gainditzen dutenplano desberdinetan agerian jartzen da inbrikazio hau. Esan baitaiteke garapenendogenoan oinarrituriko esperientzia dela AKE a.
‎oroit lehenagoko" nik ez dut esnatuko,/ baina maitatu bai" hura– historia ez du gaitzesten. Euskal gizartearen kaletartzea, eskola orokortua, autoa etxe bakoitzean, aurrerapena eta aldaketa: biziaren legea da, denboraren arau erremediorik gabekoa –" baina penagarria", esango du Bitorianok.
2005
Euskal gizarteak bizi duen gatazka bortitzarekin amaitu nahi du, beste gauza asko agian ez daude horren argi baina hori behintzat bai; horrek, gainera, hauteskundeetarako geratzen diren bost hilabeteak baino askoz denbora gehiago eskatuko du.Osagai giltzarri ugari dago, baina lehenbizi edukiak baino joko arauak jarri dira argi eta izango da lanik horretan: biolentzia eta indarraren erabilera baztertzea, giza eskubideen begirunea, eta herri borondatearen nagusitasuna.
Euskal gizartearen kontura ere barre egin duzue, baina.
‎Guk jokaleku politiko berria finkatu nahi dugu marko juridiko politiko berria lortzeko, horretarako erreferenduma burutzea berebiziko konpromisoa delarik. Euskal gizarteari hitza eman behar zaio. Hori da koalizioa osatzearen arrazoia.
‎\ Euskal gizarteak ez ditu oso gogoko magrebtarrak. Aitzitik, begiko ditu jatorriz Europako Batasunekoak direnak, Europako Ekialdekoak eta hegoamerikarrak.
Euskal gizartean hainbeste aldatu al dira gauzak urte hauetan" herriak du hitza eta erabakia" horri dagokionez?
Euskal gizartearen ezaugarri nagusiak
Euskal gizartean bakea egunez egun atzerabiderik gabeko zerbait bezala bizi dugu. Eguneroko gizarte errealitateak politikaren eremua irentsi egiten du.
‎Oraindik konponbiderik egon gabe gizartean sorturiko espektatiba bake dinamizatzailerik handiena bilakatu da dagoeneko. Euskal gizartearen eskabide nagusi horri huts egiten dion aktore politikoak bere proiektu politikoaren garapenerako baldintzarik ez du aurkituko berehalako etorkizunean.
Euskal gizartea ere goitik behera aldatzen ari zen garai hartan, eta, ondorioz, ugariak ziren desoreka sortzen zuten gertaerak; besteak beste, Melitón Manzanasen hilketa (1968), ETAren VI. Biltzarra (1970) eta Burgosko Epaiketa (1970) aipatu ditzakegu. 60ko hamarkadaren bukaera eta 70ekoaren hasiera garai oso nahasia izan zen Euskal Herriarentzat, baina baita garai sortzailea ere.
‎Nire ustez, nahitaezkoa zaigu eredu erromantikoaren bazterketa gure anakronismoanedo marjinazioan ez erortzearren, hots, lehen mailako balio kulturalekin bizitzeko, eta helburu horrek, praktikan, Euskal Gizartearentzat, sektore, talde, pertsonaezberdinez osatutako gizarte batentzat, alegia, egokia litzatekeen leku berri bateskatzen du.
‎Hamarrak hogei gutxi aldera iritsi dira Casa de Campora, autobusez, eta barrura sartzeko zain dira. Euskal gizarteko sektore zabalek epaiketa hori bertan behera uzteko eskatu dute. Baltasar Garzon epaileak bultzatuta abiatu zen 18/ 98 auzia, ezker abertzalearen ideiekin bat egiten duten jende eta elkarteen sare zabala ETA dela abiapuntu hartuta.
‎Presoak burutzen ari diren protestaldiak izan dituzte aztergai. Euskal gizartea presoen egoeraz jabetzen hasi dela uste dute senideek eta batzarrean oso gogoan izan dituzte hildako Oihane Errazkin eta Kepa Miner presoek eta errepidean zendutako Leo Esteban eta Karmele Solaguren senitartekoak.
2006
‎Umetatik ikastolara joan naiz, ordutik dakit euskaraz; aldi berean nire familiaren kultura erdaldun hori ere neurea dela sentitu izan dut. Euskal gizartean bizi den banaketa hori ez dut inoiz bizi izan. Eta uste dut historiaren pasarte horri begirada berri bat eman behar zaiola.
Euskal gizarteak azken urteetan izan duen aldaketen ondorioz, gure testu bateko hiztegian edo joskeran aurki daitezkeen aldaerek gero eta ikusteko gutiago dute egilea han edo hemen sortu izanarekin, eta gero eta gehiago, aldiz, haren biografiarekin. Etorkiari zenbat zor dio gaur egungo euskal sortzaile baten hizkerak?
‎Antzinan, txakolinak urrezko garaiak ezagutu zituen. Euskal gizartean eta euskal ekonomian garrantzi handia izatera heldu zen. Zoritxarrez, hemeretzigarren mendearen hondarretan, beheraka hasi zen modu nahiko nabarmenean.
‎Horrek guztiakekoizpenerako funtsezkoak diren hainbat balio helarazten ditu eta garrantzi handikoa da artzainentzat ere. Euskal gizartea horrelako azoketara nola hurbiltzen den ikustea hunkigarria da. Jendeak baserri giroa ezagutu nahi du, batez ere gaztaren mundua ezagutu nahi du.
‎Hau dena aztertzeko, adina, egoera ekonomikoa etatestuinguru etnografikoa aztertu behar dira» (ibidem, 1995). Euskal gizartean erekokatzen du bere ikerlana Elixabete Imazek, liburu honetantxe kapitulu bat duenegileak (5 kapitulua). Bere lanaren aspektu azpimarragarrien artean, aldagaiezberdinen arabera aukeraturiko emakume haurdunek berek bizitzen dutenaaztertzen dagoela aipatuko nuke, kanpoko zein barruko kontraesanak, gatazkak etaesperientziei helduta.
‎Idazlearen funtsa halaber kanbiatu da, egoerasoziolinguistikoarekin batera. Euskal gizartea nahi ala ez zabaldu dela argi dago, euskaradundu eta euskaldun berri hauek ez dira baitezpada, abertzale suharrak?. Aburuen ezberdintasunaren aldarria bada gure jendartean.
‎Desberdintasuna gainditu nahi duen hezkuntzak ez du bide eman behar bi hizkuntza ofizialetako bat ez ezagutzeko. Euskal gizartean integratu nahi dutenentzat, bi hizkuntzak ikastea eskubide izateaz gainera beharrezkoa ere bada, gizarteko kide izateko eta hala sentitzeko, eta gizartean nahiz lan munduan integratzeko aukerak gehitzeko.
2007
‎Jadanik gainbehera zetorren bake eta normalizazio prozesuak eta hauteskundeen defizit demokratikoak ilegalizazioak ia ezinezko egiten zuten jendeak ilusioari eustea eta azaltzen dute zergatik gizartearen zati garrantzitsu batek bizkarra eman dion oraingoan politikari. Euskal gizartea protagonista egin behar dugu. Euskal gizarteak hitz egin du.
‎Euskal gizartea protagonista egin behar dugu. Euskal gizarteak hitz egin du. Entzun al diogu?
Euskal gizarteak hartu du bere epaia. ETA bera da arazoa eta bizkarra ematea erabaki du.
‎Laugarren Ekonomia Ituna 1906ko abenduaren 13ko Erret Dekretuak onetsi zuen. Euskal gizarteko eragile gehienek begi onez ikusi zuten Itun berri hau.
‎5 Euskal gizartean bakea eta normalizazioa lortzeko elkarrizketa garrantzitsua dela berresten du.
‎Honezkero Jakin ja ez da aldizkari bat soilik —adierazten da—, mugimendu bat da; eta ez teologoena, ezpada euskal gazteriarena; beraz, har beza gazteria horrek berak aldizkaria. Euskal gizartea —irakurtzen dugu— eta bereziki gazteria" pluralista" da (hala esaten zen ja 1967an!), eta Jakin ek iritzi pluraltasun horren plataforma irekia izan behar dizu.
Euskal gizarteak aldaketa horiek bizi zituen bitartean, abertzaletasuna ez zegoen geldi. Barne kritika eta eztabaidak gorabehera, 1950eko hamarkada hasieran gaztedi jeltzaleak pisu garrantzitsua zuen.
‎Gerra eta gerraosteko errepresioak bere helburuak lortu zituen. Euskal gizartearen zati handi bat erabat beldurtuta zegoen eta ez zegoen prest beraiek edota beraien seme alabek eurek jasandakoa berriro jasateko. Egoera horrek gutxi batzuen esku utzi zituen oposizioko ekintzak.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
euskal gizarte gehiengo 16 (0,11)
euskal gizarte ez 15 (0,10)
euskal gizarte oso 11 (0,07)
euskal gizarte nahi 9 (0,06)
euskal gizarte egon 7 (0,05)
euskal gizarte erabaki 7 (0,05)
euskal gizarte sektore 7 (0,05)
euskal gizarte bake 6 (0,04)
euskal gizarte ere 6 (0,04)
euskal gizarte segurantza 6 (0,04)
euskal gizarte zati 6 (0,04)
euskal gizarte aldaketa 5 (0,03)
euskal gizarte bera 5 (0,03)
euskal gizarte bizi 5 (0,03)
euskal gizarte ekonomia 5 (0,03)
euskal gizarte jakin 5 (0,03)
euskal gizarte ukan 5 (0,03)
euskal gizarte zerbitzu 5 (0,03)
euskal gizarte azken 4 (0,03)
euskal gizarte etorkizun 4 (0,03)
euskal gizarte guzti 4 (0,03)
euskal gizarte sortu 4 (0,03)
euskal gizarte zibil 4 (0,03)
euskal gizarte aniztasun 3 (0,02)
euskal gizarte asko 3 (0,02)
euskal gizarte eragile 3 (0,02)
euskal gizarte eragin 3 (0,02)
euskal gizarte eskatu 3 (0,02)
euskal gizarte euskara 3 (0,02)
euskal gizarte ezaugarri 3 (0,02)
euskal gizarte hainbat 3 (0,02)
euskal gizarte hitz 3 (0,02)
euskal gizarte oraindik 3 (0,02)
euskal gizarte tradizio 3 (0,02)
euskal gizarte urte 3 (0,02)
euskal gizarte anitz 2 (0,01)
euskal gizarte antolatu 2 (0,01)
euskal gizarte arazo 2 (0,01)
euskal gizarte babes 2 (0,01)
euskal gizarte baiezko 2 (0,01)
euskal gizarte berri 2 (0,01)
euskal gizarte bi 2 (0,01)
euskal gizarte bilakaera 2 (0,01)
euskal gizarte borondate 2 (0,01)
euskal gizarte dei 2 (0,01)
euskal gizarte eduki 2 (0,01)
euskal gizarte eraiki 2 (0,01)
euskal gizarte eskaini 2 (0,01)
euskal gizarte esparru 2 (0,01)
euskal gizarte euskaldundu 2 (0,01)
euskal gizarte garapen 2 (0,01)
euskal gizarte garatu 2 (0,01)
euskal gizarte gatazka 2 (0,01)
euskal gizarte gizarte 2 (0,01)
euskal gizarte hautsi 2 (0,01)
euskal gizarte hori 2 (0,01)
euskal gizarte ideia 2 (0,01)
euskal gizarte ikusi 2 (0,01)
euskal gizarte indarkeria 2 (0,01)
euskal gizarte integratu 2 (0,01)
euskal gizarte jabetu 2 (0,01)
euskal gizarte kasu 2 (0,01)
euskal gizarte mobilizatu 2 (0,01)
euskal gizarte mobilizazio 2 (0,01)
euskal gizarte mugimendu 2 (0,01)
euskal gizarte mundu 2 (0,01)
euskal gizarte nahiko 2 (0,01)
euskal gizarte ordezkaritza 2 (0,01)
euskal gizarte parte 2 (0,01)
euskal gizarte pil 2 (0,01)
euskal gizarte piztu 2 (0,01)
euskal gizarte plural 2 (0,01)
euskal gizarte preso 2 (0,01)
euskal gizarte tradizional 2 (0,01)
euskal gizarte aberastasun 1 (0,01)
euskal gizarte abertzale 1 (0,01)
euskal gizarte adineko 1 (0,01)
euskal gizarte adostu 1 (0,01)
euskal gizarte agente 1 (0,01)
euskal gizarte ahots 1 (0,01)
euskal gizarte akordio 1 (0,01)
euskal gizarte aktiboki 1 (0,01)
euskal gizarte aktore 1 (0,01)
euskal gizarte aldatu 1 (0,01)
euskal gizarte alfabetatu 1 (0,01)
euskal gizarte amaitu 1 (0,01)
euskal gizarte antolaketa 1 (0,01)
euskal gizarte antolakuntza 1 (0,01)
euskal gizarte argi 1 (0,01)
euskal gizarte Franco 1 (0,01)
euskal gizarte Korrika 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia