Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 22

2001
‎1.Urte askotako lanari esker, jarreraz bederen, euskal gizartea euskararen aldeko dinamikan kokatu da. Guztiok dakigu euskararen ezagutza eta erabilera ez direla handitu nahiko genukeen neurrian, berreuskalduntze prozesua motelegi doala, baina, era berean, kontziente gara gehiengoa ren jarrera ez dela euskararen kontrakoa izan:
‎Egoera honetan, euskalgintzak batasunean egin behar du lan, bat eginik eta elkarlanean bakarrik lortuko dugu kontra bilakatu nahi duten euskal gizartearen euskararen aldeko jarrera ez aldatzea. Euskararen aldeko jarreraareagotu eta berreuskalduntzean urrats berriak egitea da gure erronka eta, eraso giroan ere, aurrera egin dezakegula argi izatea da aurrera egiteko dugun akuilurik indartsuena.
2007
‎Europako hizkuntza zaharrena izanik, Eusko Ikaskuntzak, Euskal Herriko zein munduan zehar dauden euskal etxeetan euskara sustatzeko etengabe ari dira lanean. Eusko Ikaskuntza Elakrtearen ustez," euskarak bere aukeren kontzientzia izan behar du eta euskal gizarteak euskarak galdutako espazioak pixkanaka berreskuratzeko ardura", honen harira," Euskararen Nazioarteko Egunak (ENE) euskararen aberastasun kulturalean sinisten duten pertsona eta elkarteen atxikipena lortzea du helburu". Eusko Ikaskuntzak Euskararen Nazioarteko Eguna sortu zuen 1949an, hain zuzen ere, Eusko Ikaskuntzak Bayonan, Lapurdin, ospatu zuen VII.Batzarrean.
2008
‎Bai Euskarari mezuaren bidez, Kontseiluak euskal gizartearen euskararen aldeko jarrera erakutsi nahi izan zuen, eta euskal gizartea jarrera horretara bildu zuen. Lelo horrek euskararen aldeko jarrera argia erakusten du, izan daiteke euskararen alde gaudela eta kito, edo euskararen alde gaudela eta euskaraz bizi eta euskara normalizatuz joateko urratsak egiteko prest gaudela.
2009
‎Denen lokarri ideia bakarra: euskal gizarteari euskara eta euskal kultura bultzatzeko nahia agerraraztea, ikastolaren izpirituarekin bat eginez. Ikastoletan sinesten dugulako eta etorkizuneko artistak euskaraz hezi eta hazi daitezen gura dugulako, azaldu dute antolatzaileek.
‎EITBko hedabideetan euskararen erabilera egokia sustatzea da helburua, euskal gizartean euskara normalizatzeko eta bultzatzeko.
‎Alberto Surio Euskal Irrati Telebista (EITB) herri erakundeko zuzendari nagusiak eta Andres Urrutia euskaltzainburuak EITBren eta horren sozietate Euskal Telebista, Eusko Irratia eta Radio Vitoriaren eta Euskaltzaindiaren arteko hirugarren lankidetza hitzarmena sinatu dute gaur, azaroaren 19an, EITBren Bilboko egoitzan. Hitzarmen horren bidez, EITBko hedabideetan euskararen erabilera egokia sustatuko da, euskal gizartean euskara normalizatzeko eta bultzatzeko helburuarekin. Ekitaldian halaber, Euskaltzainditik Jose Luis Lizundia diruzainak eta EITBko administrazio kontseiluko kideak eta Pello Telleria idazkariordeak parte hartu dute.
‎Horrela, alderantziz jokatzen badu ere euskal gizarteak euskarari eta pedofiliari dagokionez, edonola ere, badirudi helburu orokorra aldez edo moldez popatik ematea dela, dela euskarari, dela gaztetxoari.
‎Bai, gaurko gizarteari doakion hizkuntza eredu baten agerrarazteko baitezpadako norabideak eman dituelako, baita ere bere gain hartu dituelako bertzelako zenbait eginkizun, oinarrizkoak eta bertze nehork egin ez zitzakeenak, hala nola, bertzeak bertze, ororen euskararen moldatzeko baliagarri diren hiztegi eta gramatika lanak, herri hizkeren altxorra biltzen duen atlasa (azkenean laster argitaratzekoa), edo oraino onomastikakoak. Nire ustez, abiatzean gauzak zertan zeuden gogoan izanik, euskal gizarteak euskararen alde egin dituen lan handietan Euskaltzaindiak bere bereak zituenak, garrantzizkoenak behintzat, franko ongi bete ditu.
‎Hizkuntza minorizatuak berreskuratzeko beste herrialdeetan ezagutzen diren hainbat esperientziarekin erkatuta, nekez ikus daiteke beste inon heldutan eta irakaskuntza araututik kanpo hizkuntza ikasteko halako ahalegin sendoa. Euskal gizarteak euskara bere egin nahi duen adierazgarri garbia dugu, zalantzarik gabe, helduen euskalduntze alfabetatze mugimendua. Atxikimenduaren kontuak, beraz, esango nuke bi ezpal dituela:
Euskal gizartean euskarak gaztelaniarekiko nozitzen duen ahulezia ez da berez edo bilakaera natural baten ondorioz sortua. Izan ere, espontaneotasunak ez du habiarik izaten hizkuntzen ibilbidean, hizkuntzen pisu sozialaren aldaketak ez baitira bere kasa gertatzen.
‎aurreratu eta arrakastatsuenen multzoan dagoela, gainditu beharreko zenbait gabezia gainditu, hainbat okerbide zuzendu eta hobetu beharreko zenbait jardunbide hobetzearen kalterik gabe, baina aldi berean ahantzi gabe nekez aurki daitekeela, inguruko esperientzia guztien artean, Euskadiko herri aginteek eta euskal gizarteak Euskararen Legea oinarritzat hartuta egin den bidean egin dituzten ahaleginak baino erruz handiagorik (ikus Gros i Lladós, 2009).
2010
‎XX. mendeko 60ko hamarkadatik XXi. mendeko 10eko hamarkadara doan denbora tartean hainbat gauza aldatu da euskararen unibertsoari dagokionez. horren lekuko izan da Bat Soziolinguistika aldizkaria, azken 20 urteotan. ibilbide horretan badaude argi ilunak, baina gure balorazioan baikortasun zuhurra ezkortasunari nagusitzen zaio. dena den, hemen ez ditugu banan banan zerrendatuko ibilbide horren ale guztiak. lerro hauetan, gure ustez euskarak egun duen auzirik larrienari erreparatuko diogu: nolakoa da euskal gizartea euskarari dagokionez eta, halaber, euskararen unibertsoak nola joka lezakeen iritzi publiko horren aurrean. izan ere, gure ustez, euskararen etorkizunerako berebiziko bidegurutzea binomio horretan datza: euskara versus iritzi publikoa. horregatik, lehendabizi azalduko dugu euskararen errealitatearen hautematea eta irudikapena gidatu dituzten egitura kognitiboak nolakoak izan diren azken mende erdian, eta nolakoak diren gaur egun. horretarako, komunikazio politikoaren eta komunikabideen eragin kognitiboaren teorietatik edango dugu. hurbilpen teoriko horiek lagunduko digute sistematikoki ezagutzen euskararen diskurtsoen eraketan zer nolako osagai soziolinguistika klusterra martin ugalde, kp/ 20140 andoain
‎lerro hauetan, gure ustez euskarak egun duen auzirik larrienari erreparatuko diogu: nolakoa da euskal gizartea euskarari dagokionez eta, halaber, euskararen unibertsoak nola joka lezakeen iritzi publiko horren aurrean. izan ere, gure ustez, euskararen etorkizunerako berebiziko bidegurutzea binomio horretan datza: euskara versus iritzi publikoa.
2012
‎159 Jakin badaki, euskal gizartean euskaraz irakurtzen batere trebatu gabeko euskaldun ugari dagoela eta horien gogo pizgarri eta zirikatzailea ere badela.
2013
‎Iñaki Mart� nez de Lunak urteak daramatza euskal gizarteak euskarari buruz duen irudia eta hark euskarari atxikitzen dizkion balioak aztertzen; urteak, halaber, plaza publikoan nolabaiteko presentzia duten euskararen gaineko diskurtsoak erkatu eta batzuen eta besteen mugei buruzko ikerketak eta hausnarketak egiten; urteak daramatza, orobat, euskararen geroa iritzi publikoaren baitan irabazi behar dela predikatzen, eta, testuinguru horretan, dis... Hala, bada, euskararen framing berriarena hainbat hitzaldi eta artikulutan jorratu duen gaia da (BAT, 76 zk., urrutira gabe).
‎Baina XX. mende bukaeran, eta batez ere XXI. mende hasieran, euskararekiko beste etapa batean sartzen gara, agian argiagoa eta kritikoagoa dena, horregatik" euskarak egun duen auzirik larrienari erreparatuko diogu: nolakoa den euskal gizartea euskarari dagokionez eta, halaber, euskararen
2015
‎Euskararekin ere lotu du egitasmoa, eta David Hoyos EHUko ikerlariak norabide horretan egindako lana ekarri du gogora. " Euskal gizartean euskara eta naturarekiko sentsibilitatea elkarri lotuta agertzen direla aztertu dute. Eta era honetako proiektuekin hori erakusten dugu, antzinako ohituretara eta naturara hurbildu ahala euskararen erabilera handitu egiten dela, alegia".
2016
‎Aldaketa girorik ez du nabari, beraz. «Diskurtso berriaren kontu horiek euskaltzaleen arteko iritzi trukeak besterik ez dira; ez dute inolako proiekziorik euskal gizarteak euskarari buruz daukan pertzepzioan».
2020
‎" Astebeteko ariketan, ikaragarrizko konbentzimenduz arituta, hedabideen oihartzuna dugula, gizarteak babesten gaituela, partaideek adierazi dute nolako estres linguistikoa pairatu duten. Hau gertatu bazaigu gure mundu txiki euskaldunean eta hiperkonbentzituan, nola arraio helduko dio euskal gizarteak euskaraz bizitzeko hautu kolektiboari era natural, aske eta desideologizatuan?". Baldin eta euskara egunen batean ez politikoa izango bada, orain afera politizatu behar dela defendatzen dute.
2021
‎Horregatik," natural" hitza entzutean, nozio horren atzean dagoenak pizten digu interesa. Kasu honetan, nozio horrek euskal gizarteak euskararen egoera hobetzeko azken hamarkadetan egindako lana ezkutatzen du. Hori uste dugu.
‎Hori horrela, euskaldunaren arazoa ez du problematika identitarioan kokatzen autoreak, baizik eta hizkuntzaren erabileraren normalizazioaren baitan. Hau da, arazoa ez dela" euskaldun gisa errekonozitua/ normalizatua" izatea, baizik eta euskaraz egiteko aukera izateaz gain, horretarako" motibazioa" edo" euskal gizartean euskaraz bizi ahal izateko modua izatea" (op.: 298).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia