Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.663

2000
‎Neskatxa hori irakurle eredu baten sinbolo da" Aita edo ama presondegi urrunen batean zergatik daukaten apenas ulertzen duen haurrari; edota izeba edo neba aspaldian non dauden ez dakienari Ainhoa deitzen diot: (...) Gure gerlako haurrari izkiriatu nahi diot ". Hauxe da autoreak hitzaurrean ematen duen azalpena.
‎Sarrionandiak inoiz idaztea sinesgarri litzatekeen testuak dira berez, tankeraz, aipatzen dituen autoreengatik, erabiltzen dituen gaien taxuarengatik, baina ez dira idatziak dituen liburu horretakoen aipamen zuzentzat jo behar. Zehaztasunak, izenburu eta data zertzeladak emanez, sinesgarria den entorno literario bat sortu nahi du . Dena joko bat da, ordea, azken narrazio horretaraino iristeko.
‎Kazetariek eta fotografoek eman lezakete errealitate objektiboaren berri idazle artisauak baino hobeto (85 -86 orr.). Ez da hori idazlearen jomuga, idazleak" gauzen bihotzetara hurbildu" nahi du :
‎" Europarekiko zabaltasuna, baliabide poetiko erabilien aniztasuna eta hizkera berezi propial baten guraria". Bere belaunaldikoentzat liburuak izaniko garrantzia azpimarratzean, bereziki liburuaren hasierako Bitakora kaiera aipatzen du" gutariko askorentzat guk egin nahi genuen literaturaren manifestu bilakatu zitzaigun".
‎Halere," sentsibilitate berri bat erne zaio hauen ondoan, militantziaren eta literaturaren bideak elkarganatu egin zaizkio. Ekintzetan ezik, literaturan ere eman nahi du zapalketaren aurkako erantzuna, nahiz eta literaturgilearen konpromezuari halako urruntasun ironiko batez begiratzen dion".
‎Halere liburuari hasiera ematen dion" Irakurtzailearentzako abisua" hitzaurreak aditzera ematen du itxaropentsuagoa den oreka berreskuratze saioan ari dela poeta bere baitan: " euskal poesia itsasoaren eta lurraren mugaldeko marinel-ostatu bat legez imajinatu nahi nuke , eta bertan eseri, ezen eta gu-pirata ingeles hark esan zezakeen bezala-tolerantziarako eta taberna batetan edateko jaio gara." (9 or.)
‎Izan ere, egileak harridura eragingo duten anakronia eta atopia horien bidez beti erne eduki nahi baitu irakurlea bere ipuinetako errealitatea ez dela" historikoa" ohartarazteko. Horregatik kontakizun arturikoetako pertsonaiak(" Amorante ausarta in Ifar aldeko orduak") Durangon kokatzen dira:
‎Ohargarria da bere lagunen hainbat aipamen jasotzen dituen ipuin horretan esaten dena nabegantea izan nahi lukeen zuhaitz horrek, nahi lukeen moduan bidazti, peregrina edo nabigatzailea izaterik ez izatearen arrazoia bere sustrai sakon ikaragarriak direla. Sarrionandiaren obrak ezin du bere sustraien gatibotzatik ihes egin inolaz, eta ezinbertzean" arteztasunarekin" besarkatzen duela eguratsa.
‎Estetika eta konpromezuaren arteko eztabaidak bizirik dirauela dio, eta Sarrionandia eta Omar Navarro joera berri baten eredu direla: " Euskal poesiak bere izaera garatu nahi badu , kanpora begira egon beharko duela erakutsi digute poeta biek. Eta horrela, politika bai ala ez eztabaidaren bi aldeak jartzen dituzte ageritan euren lanean."()" J.
‎" Baina zertarako egin poesia aro gaitz hauetan?" (33 or.). Sarrionandiak ez daki," baina ekin behar da zeren hobe da burrukatu eta galtzea/ galera aurrez onartzea baino" (52 or.). 1987ko Marinel zaharrak liburuan ere galdera bera da hitzaurrean" Zertarako poesia hondamen aro hauetan?" (8 or.). Oraingoan ordea, sasoi guztiak ez ote diren makalak galdetzen dio bere buruari, haatik ezinbestekoa dela pertsonarentzat kantatzea, itsasontziarentzat nabigatzea bezala. Bere kasuan, gainera, Coleridgeren marinel zaharrak bezala, inork entzuteko trenta handirik hartu nahi ez duen moduko kontuak esan behar ditu. Aldiz, 1995eko poema sortan gainditua du, bizitzaren beraren indarrez, Becketten hastapen gisako hura" nothing is left to tell"-ek (ez da esatekorik geratzen), metaliteratura ororen abiapuntua izango zena.
‎Honela, belaunaldi ezberdinen joan etorriak denboraren sinbologia izango lirateke. Aitzitik, denborak aurrera egin arren, belaunaldi berrien bizitzak funtsean aurrekoen ildotik jarraitzen duela adierazi nahi duela dirudi. Hots, sentimenduen, beldurren, zalantzen, ilusioen,... betierekotasuna adieraziz.
‎Itxuraz, eleberri honek galdera honi erantzun nahi dio : " Zer gara?
‎Beraz, kronotopo determinatua irudikatu du maitasun loraldi honen berri emateko. Izan ere, sinesgarritasuna islatu nahi duela dirudi.
‎bere semea, Eneko, atxilotu dute, ETAko kidea delakoan. Egoera berri honen aurreko amaren sentipenak islatu nahi dizkigu idazleak. Idazlearen beraren hitzetan" emakumearen sentimendu unibertsala nahi izan dut isladatu, ama baten ikuspegitik." (Zabala, Juan Luis:
‎Amodiozko harreman bitxiez idatzi nahi duelarik , txistearen mugara eraman gaitu. Nire ustez, idazleak gainera nahiko ondo daki honelako joku batean sartu dela, libururaren izenburua lekuko.
‎Hala ere," istorioak aurrera egin ahala, erromantizismoak misterioari utziko dio lekua eta thriller baten ezaugarriak hartuko ditu kontakizunak." (El Correo 1998-VIII-12) Bigarren narrazioan, honen moduko garapena ere suma daiteke. Idazleak jakinmina sortaraziz irakurlea irakurtzen jarraitzera bultzatu nahi du . Gaiari begiratuz, ordea, Rikartek berak esan bezala" desioaren narrazioak" direla ikus dezakegu (Elizondo, Edurne:
‎Istorio hauek ikuspuntu ezberdinak azalduz kontatzen dizkigu: " Irakurleari erakutsi nahi nion edozein istoriok ikuspuntu bat baino gehiago duela, literaturan, batez ere." (Elizondo, Edurne: Egunkaria 1998-VII-26) Honela, pertsonaia ugari aurkezten dizkigu liburuan.
‎Izan ere, pertsonaia nagusiak, hoegeita hamar urtetatik berrogeitara bitarte horretan daudelarik, beren ohiko mundutik itzurtzeko grinak harrapatuta daude. Helduarora iritsi dira ia-ia konturatu gabe, eta egoera horretan badirudi errealitatetik ateratzeko nolabaiteko bidea asmatu nahi dutela : ihes egin, bidaia baten bidez batzutan; bestetan, edarian edo drogan (suizidioaren aldaki bigunak) aurkituko dute personaiok inora ez daraman bidea.
‎Azkenik, Laudanoa eta sutautsa bilduma izango dugu hizpide. Oraingoan, mundakarrak izenburuaren bidez, atseginaren bilaketa eta heriotzaren ezinbestea adierazi nahi ditu . Beraz, aipatu bezala itsas giroaz gain, gaiek ere kateatzen dituzte ipuinok.
‎Izan ere, aldatze hori ez baita bat-batean egiten; transizio garaia dago, non oraindik ikasle garaiko ohiturak mantendu nahi diren . Parrandak; pisu antolamendu kaotikoa, ajeak, sexu teorizazioak, baina era berean ikasle garaia amaitu den kontzientziarekin.
‎Lagun batek esan zidan, behin, euskal literaturak abenturazko eleberrien eta best-sellerren beharrean zegoela, hots," bigarren mailako" literatura baten beharrean. Euskal Herrian, ordea, argitaratzen den oro kontsideratu nahi dugu literatura garaia. Eta, halaxe, Jon Arretxeren liburu hau ager daiteke, liburudendako apal txukun batean, bere argitaletxeko bilduma berberak plazaratutako Joseba Sarrionandiaren, Mercé Redoredaren edo John Steinbeck-en lanen artean.
‎Orduan pentsatzen dut ez dela lexiko arraro, hitz zail eta joskera korapilatsuen bila ibili behar. Hortaz, hizkera ulergarria, samurra nahi bada , irteten zait, eta gainera ez daukat asmorik korapilatzeko. (Egunkaria 1996-XI-21)
‎Bestalde, lekuari buruzko aipamen gutxi egiten direla azpimarratu behar da. Javier Rojoren hitzek oso ongi adierazten dute adierazi nahi duguna :
‎Eleberri beltzari suposatzen zaizkion elementu gehienen presentzia erakusten du liburu honek: protagonista ikertzaile pribatua da; honek normalean diru arazoak ditu; ironikoa eta batzutan zinikoa ere bada, baina funtsean erromantiko hutsa; nahi gabe, egoera nahasi batean sartu da, hasieran inolako misteriorik ez zeukan ikerketari ekin ondoren; ikerketa honetan aberastasunaren atzean izkutatzen den usteldura agertuko zaigu. (El Correo 1997-IV-24)
‎Azkenean, kazetari hau bidaltzen dute berri honen inguruko gertaerak ikertzeko. Gobernu indartsuenek eta Kazakhstango gobernuak gertaturikoa ezkutuan mantendu nahi dute , arazorik ez sortzearren. Isidorok korapilo honen erdian nahasturik aurkituko du bere burua, bera izango delarik hau askatzeko ahalmena izango duen bakarra:
‎Etorkizunean kokaturiko istorio honi sinesgarritasuna erantsi nahi zaionez , leku errealak erabili dira narrazioa kokatzeko: besteak beste, Tokio, Frankfurt, Zurich, Paris, Londres eta New York.
‎Honako hau, azalkerian oinarrituriko literatura dugu; hots, sakontasunik gabekoa. Antza denez, narrazio hauetan ageri den sakontasunik eza, islatu nahi den gizartearen beraren azalkerian oinarriturik legoke. Hau da, inongo baliorik gabeko gizartea eraikitzen da; Gotzon Garatek zioen bezala" balio gehiegi eskaintzen dire10 Ikus Granta aldizkariaren 8 eta 19 zenbakietan eskainiriko antologiak. lako, balio guztiak gutietsiak dauden gizartea" eskaintzen zaigu. (Deia 1987-VIII-4)
‎Egun zoriontsuak eman nituen han, Alde Zaharrean, Katedrale inguruan, Museoan... Horretaz gain, Bilbok duen Ondare Historikoaren hondamendia salatu nahi dut , ez dago batere zaindurik eta galzorian dago. Obra honetan aipatzen diren lekuak errealak dira, nere esperientzien lekuko, eta beren nortasuna dute.
‎Sinesgarritasuna islatu nahi duen eleberri honetan, hiri erreal batzuetan kokatzen dira ekintzak: Bordele, Donostia eta Baionan batez ere.
‎Xabier Mendiguren Elizegiren aburuz, aldiz, Flaubert-en L´Education sentimentale bezala Gauak eta hiriak heziketa sentimental bat da eta" idazlea horren gaztea izanda harrigarria egiten zaio irakurle zaharxeagoari zein sakon eta barnetik ezagutzen dituen giza erlazioen miseriak, nahi eta ezinak, mozorro-jokoak, jokabide ustelak..." (ikus liburuaren hitzaurrea).
‎Antza denez, Dionisosen jokaera ulertzeko giltza azaldu nahian dabil, baina, horretarako beharrezkoa izango litzatekeen pertsonaiaren barne munduan sakontzeko ahaleginik ez du egiten. Bestalde, gainerako pertsonaien hainbat gogoetaren berri ematen badigu ere, ez da beraien barne munduan sakontzeko ahaleginik sumatzen, pertsonaia lauak aurkeztu nahi dizkigu-eta . Ez da garapen psikologikorik islatzen, barne hausnarketa ugariren berri eman arren.
‎Miren Trekuk eleberri modernotzat du liburu hau: " Eta nobela deritzot, batek ez dakielako oso ongi nola definitu ipuin bilduma hau, eta modernoa gainera bere baitan gutunak, egunkari pasarteak, poesia, metaliteratura eta" nahi duzun guztia" sartu duelako." (Egunkaria, 1996-X-19) Hots, eleberri modernoetako ezaugarria da aniztasuna.
‎Euskal Herrian eta Irlandan kokaturik daude, bere esperientzian oinarritu baita liburuak idazteko. Baina, islatu nahi duen errealitate horri fantasia erantsi diola nabarmena da.
‎Estiloari dagokionez, oso tonu subjektiboan idatziriko ipuinak dira. Nahi duena adierazteko estilo zuzena, hizkera lotsagabea, gordina erabiliz. " Idazkera laua da, hau da, gauzak modu errealean daude idatzita.
‎" Je suis un syntaxier", definitu zuen bere burua Herodiasen egileak. Idazle baten mailu eta ingude hitza izaki, hitz horren zerbitzutara, sentimenduen eta estadu animikoen esanetara baino, jarri behar luke bide horri ekin nahi liokeen idazleak. Zerbitzu hori korrekzioa eta dotorezia bera baino harantzago doa-Unzuetari ukatu ezin zaizkionak-hitza bilakatzeraino atmosferaren habe eta sostengu bakar.
‎Horretaz gainera, eta bigarren ezaugarri moduan, elkarrekin nolabaiteko harreman tematikoa duten ipuinak zekarzkigun. Modu honetan antolatutako testuak, generoen mugak gainditu nahi ditu eta nobelatik gertu dagoen kontamoldea aurkezten digu. Ingelesez, 70eko hamarkadaz geroztik," short story cycle" deritzo ipuin bilduma mota honi.
‎Lehendik zeuden horiek idatzirik eta, argitaratzeak ez dio talentuan murrizketarik eragingo egileari. Auzia beste bat da hemen, nik uste; hain zuzen ere, idazkuntzatik bizi nahi duen euskal idazleak non eta zelan erabili behar duen bere talentua. Edo beste modu batera esanda, Canok eta bestek erakusten duten bokazio sendoak zein etorkizun duen hedabideetatik kanpo geratuz gero.
‎Honakoa adierazi zuen bilduma honetaz mintzatzean Edorta Jimenezek: " Ohi duen irudimen oparoa eta hizkuntzaren erabilpen preziosista galdu gabe, inoiz baino narratzaileago ageri zaigu, kontakizuna mendean hartuz eta harekin nahi duen bezala jostatuz." (Jakin 103)
‎Kioskero ero batek ETAn sartu nahi duela-eta Herriko tabernara doa kontaktuaren berri izateko. Bertan, tabernariak gezurra esaten dio eta nahi gabe Patxi oso egoera arriskutsuan sartuko du.
‎Kioskero ero batek ETAn sartu nahi duela-eta Herriko tabernara doa kontaktuaren berri izateko. Bertan, tabernariak gezurra esaten dio eta nahi gabe Patxi oso egoera arriskutsuan sartuko du. Izan ere, tabernariak Patxi izendatuko baitu ETAren kontaktu gisa.
‎pertsonaia talde baten barne mundua islatzen denean. c) Aldakorra: pertsonaia anitzen barne mundua islatu nahi denean , horretarako fokalizazioa pertsonaia batetik bestera mugituz.
‎. DIALOGIA: Honen bidez hiztunen arteko elkarrekintza adierazi nahi da : elkarrekintza honetan aniztasunak eta bestearen ahotsaren garrantzia onartzea beharrezko da.
‎Ipuin hauetan eguneroko egoera batzuk kontatu nahi zaizkigunez , kronotopoa zehazteke utzi du. Gainera, honela sentimendu eta egoera horien unibertsaltasuna ere aldarrikatzen du.
‎" Julen Azkue zerbait izatekotan askatasuna maite duen pertsonaia da, eta eleberri hau zerbait izatekotan askatasunari buruzko erreflexioa da. Askatasuna nahi aske-aske ez izanda edo aske izan eta askatasunik nahi ez... hor dago." Gainera, liburuko izenburua Lauaxetaren aipua izatea hortik datorrela aitortzen du. Beste iruzkin batean ere askatasunaren aipua topatu dugu:
‎" Julen Azkue zerbait izatekotan askatasuna maite duen pertsonaia da, eta eleberri hau zerbait izatekotan askatasunari buruzko erreflexioa da. Askatasuna nahi aske-aske ez izanda edo aske izan eta askatasunik nahi ez... hor dago." Gainera, liburuko izenburua Lauaxetaren aipua izatea hortik datorrela aitortzen du. Beste iruzkin batean ere askatasunaren aipua topatu dugu:
‎Hala ere, gure aburuz, ez ditu beti irudi iradokitzaileak erabiltzen, adierazi nahi duena hainbatetan zuzenean aipatzen du. Iturberen ipuinetan bezala, ipuinotan ere elkarrizketek garrantzia handia dute, narrazioari bizitasuna eransten baitiote.
‎Bai gaiz bai estiloz, Euskal Herrian egin izan den ipuingintzatik urrundua," bihotzaren pozaldi bakanen eta larrialdi ugariren gaineko hamaika ipuin" dira egilearen hitzetan, jende arruntaren maitasun- nahi , sexu-irrika eta bakardade behartuari buruzko maisu lan gazi-gozoa. Idazketa lau eta minimalista batean, doinu mantsoan, erretratu soziologikoa egiten duten albo-istorioz inguraturik, oso atzean uzten du Non dago Stalin?
2001
‎Lehenengo euskal nobela modernoa deitua izan zen Egunero hasten delako-n (1969), etengabe txandakatuz doazen bi plano desberdinetan aurkezten zaizkigu gertakariak. Batetik, abortatu nahi duen ikasle gazte baten istorioa kontatzen zaigu (Gisèle Sergier deritzonarena, hain zuzen) eta bestetik, pertsonaia ezezagun batek tren-geltoki batean nahiz telefono-kabina batean solaskide ezezagunekin dituen elkarrizketek osatzen duten planoa. Planoen erabilera hau iraunkorra izango da egile donostiarraren nobela guztietan, eta honen ondorioz, plano desberdinak elkarrekin konbinatu eta lotzeko gai den irakurle gogotsua eskatzen dute testuok.
‎101), baina guztien artean, dudarik gabe, abortoaren gaia da gailentzen dena. Nobelaren 148 -152 orrialdeetan transkribatzen diren Le Temps aldizkariko pasarteek, abortoak gizartean eragiten zuen kezka irudikatu nahi digute fikzioan. Honengatik guztiagatik, nobela hau argitaratu zen garaiari hertsiki lotuta dagoela esango dugu eta gorago aipatu dugun bezalako erreferentzia batek, 1942an desagertu zen Le Temps egunkariari baino gehiago, J.P. Sartrek, Simone de Beauvoir eta bestek 1945ean sortutako Les Temps Modernes aldizkaria gogorazi nahi digute.
‎Nobelaren 148 -152 orrialdeetan transkribatzen diren Le Temps aldizkariko pasarteek, abortoak gizartean eragiten zuen kezka irudikatu nahi digute fikzioan. Honengatik guztiagatik, nobela hau argitaratu zen garaiari hertsiki lotuta dagoela esango dugu eta gorago aipatu dugun bezalako erreferentzia batek, 1942an desagertu zen Le Temps egunkariari baino gehiago, J.P. Sartrek, Simone de Beauvoir eta bestek 1945ean sortutako Les Temps Modernes aldizkaria gogorazi nahi digute . Feminismo garaikidearen aitzindari jotzen den Beauvoir-en Le deuxième sexe-k (1949), emakume" egin" egiten garela baieztatu zuen," jaio" ez, eta nobela honetan feminismoaren aldarrikapen nagusietakoa, abortatzeko eskubidearena, da hizpide.
‎" ihesle"," jarraitzaile"," pivot" hitzak). Ikuspuntu objektibo edo behaviorista deritzon hau protagonistaren kontzientziaren solas ezkutua azaleratu nahi digun bigarren pertsona gramatikalaren erabilerak eteten du. M. Butor-en La Modification (1957) nobelaren ostean hedatu zen kontateknika honekin, heriotzaren ikuspuntu arras fisiologikoa aurkezten zaigu, baina hori bakarrik ez, irakurleok iheslearen solasaren hartzaile testualak bihurtu ere bai.
‎Ezin dugu ahaztu, euskararen egoera diglosikoa salatzen duten pasarteez gain, garaiko errepresio politikoa eta euskal izaera kultural oro ukatzen duen erregimena daudela oinarrian, eta horregatik, ezin da ukatu, nobela honetan ere garaiko egoeraren oihartzun ugari kausi dezakegula. Horrela ulertu nahi genituzke , ikastolen hastapenak gogorarazten dizkigun Xabiertxo (1925) liburuari egindako erreferentziak, edo nobelaren zenbait kapitulutan errepikatzen den kantak: " It turns the earth, it turns with its trees, its gardens... its houses...".
‎Kontaketa bera hizpide bihurtzen duen nobela-mota honi metanobela deritzo. Istorioak kontatzea ezinezkoa bihurtu da eta hauxe da, hain zuzen, nobela honetan aditzera eman nahi zaiguna . Protagonistak behin eta berriro egiten dituen ahaleginetan, hizkuntzak berak etengabe traizio egiten diola ikusten du, azkenean, nahi gabe ere, betiko istorioak errepikatuz amaitzen baitu.
‎Istorioak kontatzea ezinezkoa bihurtu da eta hauxe da, hain zuzen, nobela honetan aditzera eman nahi zaiguna. Protagonistak behin eta berriro egiten dituen ahaleginetan, hizkuntzak berak etengabe traizio egiten diola ikusten du, azkenean, nahi gabe ere, betiko istorioak errepikatuz amaitzen baitu. Ezintasun honen ondorio literarioari isiltasunaren poetika deitu izan zaio eta nobela honen kasuan Samuel Beckett irlandarraren Malone meurt (1951) nobelarekiko antzekotasunak dudagabeak dira.
‎Eta Victoriak ez du pintatua izan nahi, maitatua baizik. Bost axola berari artista baten anbizioaren akuri izatea, berak" bizi" nahi du , edo nobelan metaforizatzen den bezala," bidaiatu". Eta horretarako, Juan Martin bidaialagun eskasa da, nobelaren amaieran aurpegiratuko dion bezala, Juan Martin ez baita ausartzen bidaiatzera= bizitzera (213).
‎Nobelan etengabe egiten diren erreferentzia psikoanalitikoek (Londreseko kongresua, Sedano psikoanalistaren esanak, Eromen sortzailea liburua (98), Freuden lanak,... ) lerro artean irakurtzen jakin behar dugula iradoki nahi digute . Psikoanalista baten antzera, irakurleak jakin egin beharko du pertsonaia hauen jokabidea interpretatzen, Victoriari entzuten, bere iritzietan baitago nobelaren klabea.
‎XIX. mendeko nobelagintza errealistak munduarekin erlazio gatazkatsurik ez daukan izakia iradokitzen badigu, XX. mende hasierako nobelak krisian dagoen gizartearen adierazbide berria izan nahiko du, eta horretarako, Filosofian eta Artean hedatuz joan zen adierazbidearen gaineko gogoeta egingo du bere. Egoera berriari, kontamolde berriak egokituko zaizkio, eta M. Butor-ek Répertoire (1964) liburuan baieztatu zuen moduan, XX. mendeko nobela esperimentazio gune bihurtu zen, kontamolde berriez errealitate berriak iradoki nahi zituen gunea, preseski. Ondorioak begibistakoak izan ziren:
‎Egileak historia-maila testuratzeko darabiltzan estrategiak hagitz aberatsak baitira eta hortxe baitauzkagu Frantzian mende honen erdialdera sortu zen Nouveau Romanen ezaugarri nagusiak: ikuspuntu behaviorista; narratzaile oparotasuna (3 eta 2 pertsona narratiboen konbinaketatik sortua); maila narratibo desberdinen konbinaketak; adjektibo antropomorfikoen desagerpena; orainaldiaren nagusitasuna (flash-back teknikaz lehenaldirantz egiten diren erreferentziak salbu); mundu estereotipatu eta faltsua salatu nahi duten hizkera eta errepikapenak (egunkari, gida turistiko,... eta abarretik hartutako pasarteak); kronologiaren etengabeko apurketak (aurrerantz eta atzerantz egiten diren saltuekin); semantikoki adierazkorrak diren izenez soilik definitzen diren pertsonaiak (poliziak, apaizak,)... eta abar.
‎Modu honetan, heriotzera garamatzan denbora suntsitzailea gelditu egiten da nobelan, izan ere, J.J. Lasak zioen moduan, bizitzea, denbora asesinatzea baita. Hori da hain justu nobelak eszena eta etenaldiekin ekidin nahi duena , denboraren nahitaezko iragaitea.
‎" ihesle"," jarraitzaile"," pivot" terminuak) aurkezten zaizkigu. Ikuspuntu behaviorista hau protagonistaren kontzientziaren solas ezkutua azaleratu nahi digun bigarren pertsona gramatikalaren erabilerak eteten du. M. Butor-en La Modification (1957) nobelaren ostean hedatu zen kontateknika honekin, heriotzaren ikuspuntu arras fisiologikoa aurkezten zaigu, baina hori bakarrik ez, irakurleok solasaren hartzaile testualak bihurtu ere bai.
‎Desagertuz joan dira, maila eta atal desberdinetan antolatutako kapituluak, eskema esplizito baten arabera zehaztutako nobelak, eta azaleratzen, aldi berean, pertsonaia desberdinen ezinegon eta bizikizunak. Gero eta garrantzi handiagoa du kontagai denaren bilakaerak berak, eta horretarako irakurlearen jakinmina piztu nahi duten estrategiak erabili behar badira (azpimarragarria da Bihotz bi-ren azken orrietan kausi dezakegun suspentsea) narratzaileak erabili egiten ditu.
‎Rosseti-ren obsesioa-k, beraz, horixe du abiapuntu: literatur testuez baliatuz neskak seduzitu nahi dituen Juan Martinen istorioa. Urruti dago Juan Martin euren literatur lanetarako elementuak esperientzian bertan bilatzen zituzten egile famatuetatik.
‎Zuhurkeria, txukuntasuna, begirada, aldi analaren fijaziotzat hartzen diren sintomak dira Freuden testuetan. Jakina denez, neurotikoak bere hausnarrarekin, dudarekin, ekintzarako ez-gaitasunarekin, bere ni-sexuala babestu nahi du (ik. J.D. Nasio, La mirada en el psicoanálisis, Gedisa, 1992), babestu, desiratzen duena menderatuz (ik. Freuden The uncanny [Bitxia, arraroa]).
‎Hortik, Eugeniak hartuko duen mendeku doilorra, Juan Martinen izakera miserablea agerian jarriko duena (206). Bere aluan ditxosozko testua sartzen duenean horixe lortu nahi baitu : gizon doilor horrek ez dezan gehiago izorra6 Nobelako eszena izugarriena den honetan, testua alutik ateratzean, berez, zakila ateratzen du Juan Martinek.
‎Eta irudiak," flash" ak, begiradak aipatu ditugunez, hementxe kokatu nahi genuke 100 metro-n fokalizazio edo ikuspuntuaren arazoak duen garrantzia. Esan daiteke, nobela honetan erabilitako teknika guztien gainetik, fokalizazioarena dela, ezpairik gabe, narrazioestrategia nagusia.
‎Gorago aipatzen genituen irakurketa" desegokien" atzean, itxurazko formalismo gehiegizko batekin batera, Saizarbitoriaren bigarren nobelari euskal irakurleek hartu zioten kutsu" errealista" aipa dezakegu. Eta Errealismoaz hitz egin nahi badugu laugarren nobela honek eduki ditzakeen arriskuak aipatzeko da. Izan ere, nobela honetaz 1995eko elkarrizketa batean egileak berak esandakoek nolabaiteko" igurikimen" errealistak sor baititzake zenbait irakurlerengan7.
‎Guziarekin ere, nobelaren" forma" hizkuntzazkoa den heinean, nobela oro," ahots desberdinez osaturiko koru baten moduan", bizi duen garai sozio-historikoaren eta aurreko testu literarioen oihartzunez betea dago. Terminologia bajtinianoa erabiliz, nobelaren polifoniaz edo dialogismoaz hitz egiten dugunean, nobela sortu den gizarte-egiturak nobelaren beraren egitura formalarekin duen erlazioa adierazi nahi dugu .
‎Hain da boteretsua narratzaile hau irakurketa bat ezezik kritika mota bat ere aurreikusten duela nobela honetan. Bere baliabide teknikoez jakitun delarik, ez du inondik ere nahi irakurlea (eta kritikoa irakurlea den neurrian) errepikapen horien kasuistikan gera dadin: " 89 aldiz azaltzen dira zapatak Hamaika pauso-n, aipatuko ez den filologoaren esanetan.
‎Egileak badaki bere nobelan pertsonaia" errealak" aipatzen baditu nolabaiteko muga batez, ezintasun batez idazten duela: pertsonaia ezagun hauetaz" gezur" handiak esaten baditu irakurlea segituan ohartuko da, eta idazleak hasiera batean pertsonaia horri egotzi nahi zizkion tasun eta gertaerez ahaztu egingo da. Irakurleak ardura gehiago edukiko du egiazkotasun frogetan, bilakaera literarioaren egokitasunean baino.
‎Azken batean, idazleak" errealitate" berri bat eraiki nahi du bere nobelan, errealitate guztiz" sinesgarri" eta" koherentea", baina mundua eta iragana erreferente bakar ez dituena. Esparru berri honetan, irakurleari sinesgarria egingo zaio bertan kontatzen den guztia, eta poliki-poliki egilearen ikuspuntu berria" bere egingo du".
‎Ikusi dugunez, ihesaren planoan fokalizazio aldaketak ugariak eta interesgarriak dira, eta ihesleak hil baino lehenago korritzen dituen 100 metro horiek beragan duten garrantzia erakusten digute. Halaber, plano honetan fokalizazioa gehienetan intradiegetikoa izateak nobela honetan HERIOTZAk duen garrantzia azpimarratu nahi du . Esan daiteke gertaera honen ingurukoa estradiegetikoki fokalizatua egoteak (objektibotasun osoarekin) nobelaren gaia edo" leit-motiv" den gertaera izugarri hori nabarmendu besterik ez duela egiten.
‎Alde honetatik," helburu abertzalez" idazteak ez du, belaunaldi honen kasuan," literatura irakurterraza", euskal literatura-irakurlearen euskara-maila jasotzeko balio dezakeena adierazi nahi . Alderantziz, belaunaldi honen traiektorian, eta bereziki Saizarbitoriarenean, zerbait argi badago, garaiko Europako literatura berriekiko duten zaletasuna da.
‎Izan ere, gure artean" metanobela" rik egon bada, esku artean dugun hau izan dela baieztatu behar. Nobela honetan, espresiobide berrien esperimentazioaz harago, kontaketaren beraren ezintasuna da, behin eta berriro, nabarmendu nahi zaiguna . Jon Juaristik nobela honetan hizkuntzaren patologiaren azalpena bazekusan, guk baieztapen hori moldatuz, nobelaren patologia, idazketarena berarena dela behin eta berriro azaleratzen dena esangu dugu (azken finean, gauza bera esatea dela onartuz ere).
‎Murrizpen horren atzean ez da ulertu behar Saizarbitoriaren azken nobela honek teknikaren alderditik baliabide aberastasunik ez duenik. Ez da hori adierazi nahi duguna , baizik eta, bere erreferentea behin eta berriro zalantzan jartzen duen nobela izatean datzala bere berezitasunik aipagarriena.
‎Molloy nobelan bezala, pertsonaia bere amaren bila dabil, ama (irudi negatibokoa hemen ere) beharrezkoa baitzaio berjaiotzeko. Edozein kasutan, Ene Jesus-en, askozaz ere itogarriagoa suertatzen da amaren irudi hori eta pertsonaiak ihes egin nahi du , eten, lotura horretatik.
‎Ihes egin nahi hori hasieratik frakaso bihurtzen da. Protagonistak, nobela aurrera joan ahala, bukaera hurbiltzen zaiola sentitzen du eta azken kapituluan Amarekin eduki nahi duen elkarrizketa ahalegin antzua bihurtzen da.
‎Ihes egin nahi hori hasieratik frakaso bihurtzen da. Protagonistak, nobela aurrera joan ahala, bukaera hurbiltzen zaiola sentitzen du eta azken kapituluan Amarekin eduki nahi duen elkarrizketa ahalegin antzua bihurtzen da. Amaren diskurtsoan harrapaturik dagoen bezala (131.or.), bere diskurtsoaren erreferente bakarra Ama bilakatzen da.
‎Alabaina, gure ustez, badago bertan zenbait iluntasun. Esate baterako, barru-fokalizazioaz ari garenean, zer adierazi nahi dugu zehazki?: fabula barruko pertsonaia bat dela fokalizazio-ekintza horren subjektua edota fokalizatzen den hori psikeari (sentimenduak, pentsamenduak,...) dagokiola?, ala biak?
‎Fokalizazioaz hitz egiten hasi baino lehen, ahotsari dagozkion zenbait ezaugarri aipatzea gustatuko litzaiguke. Maila honetan iheslearen istorioa kontatzeko erabiltzen diren pertsona gramatikalen alternantzia aipatu nahi genuke .
‎Plano osoa 2 eta 3 pertsonan kontatuta dago, lehenengo kapituluan izan ezik. Hemen, 14 orrialdean" Arnasa hartzea automatikoki egin nahi nuke (...)" lehenengo pertsonarekin hasten da ihesaren kontaketa, segituan, 2 pertsonara pasatzen bada ere. Edozein modutan, azpimarratu beharra daukagu esku artean izan ditugun nobelaren bigarren eta zazpigarren artigalpenetan horrela bada ere, gaztelaniazko eta ingelesezko itzulpenetan bigarren pertsonarekin hasten dela ihesaren kontaketa.
‎(44.or): " Teoriaz, irabazi nahi den egoera horrekin [gustuko egoera] ados datorren historia bat berbizitzeak edo imajinatzeak aski izan beharko luke. Ondo esan dut, teoriaz.
‎Saizarbitoriaren nobela askozaz ere fragmentarioagoa izanik, hizkuntza literarioaren mailan ikus daitekeen sinpletasunak eta sekuentzia berdinen etengabeko konbinaketak irlandarrarenean aurki daitekeen hizkera eta intrigaren tratamendu barrokoagoarekin zerikusi gutxi du. Esan nahi dugu, Ene Jesus-en ikusten dugun etengabeko errepikapen horrek, zenbakietan babesa aurkitu nahi horrek, hutsune nabarmenez beterik dauden orri horiek, antz gehiago dutela irlardarraren beranduagoko edozein lanekin. Azken batean, desberdintasun hauek literatur testuen autonomia eta berezkotasunaz asko esaten dute.
‎Baina norbaitek uste izango balu urrunegi joan garela ispilu, leiho eta pinturaren batuketan, beste alde irudimenaren aldetik oso elkarkidetza erraza eta garbia, aipatu nahi nuke ispiluaz Sarrionandiak egiten duen bertso bat. Begi bistakoa da bertso honek duen indarra, identifikazioa aparte beste zerbait ere adierazten duelako.
‎Hori da, beharbada, liburu honen lehendabiziko ezaugarria. Fikzioaren gainean bidaia jarri duela, edo, nahi bada , bidaiaren gainean fikzioa, biak elkartuz, biak indartuz, biak, bata bestearen elkartasunean, biziberrituz.
‎Idaztea memoria gordetzea baita, idaztea norberaren izaeraren testigantza bihurtu nahi du idazleak.
‎Joseba Sarrionandia ere zalantzan dago; alde batetik bere duda-mudak daude, bere izaeraz nahiaren eta ustearen arteko kinkan eta zalantzan; beste aldetik, zazpi zenbakiak adierazi nahi duen harmonia nahia.
‎Duda-muda eta zalantzan agertzen du bere joanetorria, bere beste izateko gogo eta asmoa. Baina, era berean, bidaia kontatzen duenak bere helburua zuzen adierazten du; sorterri hautatutik utopiaraino mugitu nahi du bere borondatea, eta bidaia hauxe da, hauxe liburuak adierazten duen joera nagusia: sorterritik utopiarainoko bidea da egiten dena.
‎Horrek guztiak badu, ziurrenik, zentzu zuzena: poetak ez zituen oso gustura idatzi lehen liburuko poema guztiak, batzuk badute falsete tonua, edo, nahi bada , joko literario hutsaren usain larregi:
‎Ez dakit erantzuten, baina badakit zein literatura bilatzen den ahalegin honetan. Berria nahi da , Europara zabalik dagoena, kultista, José María Álvarez, eta Gimferrer-en oihartzunaren pean ere sortzen dena.
‎Pausatu nahi du bidairariak, eta bere burua deserrian galtzen duenean ere kontuan du sorterriko mina:
‎Zer jarri digu begien aurrean? Beste alde batetik, bidaiaren zentzu erromantikoan sakondu nahi genuke , liburuaren zentzu politiko eta literarioa genero horren jarraipena den heinean gertatzen dela uste baitugu.
‎Paradoxa nagusia da testuan zehar: joan eta geratu era berean nahi duen ni idazlearen tinta papurretan. Lehendabiziko paradoxa" Sorterri hautatuan" gertatzen da, zeren alde batetik urruntzearen lilura aipatzen da:
‎" Gure harmak nahi dituzu , hartzera zatoz baina ez dauzkizut emanen.
‎Gizasemeagan proiektu kolektiboaren oihartzuna sortu nahi duenean erabiltzen du egileak ahots ezezagun eta" bozeramailea".
‎Lehendabiziko erantzunak literatura, musika, eta kultura hartuko lituzke kontuan. Idazkera berria egin nahi da eta Europako finezia deseatzen da Frankismo peko folklorismoarekin bukatzeko, mugak zabalik nahi dira, berrogei urtetan itxita egon den gogo etxea hezteko.
‎Ez noa orain oihartzun zehatzak azaltzera, ezta influentzia aztarnak banan-banan aipatzera ere. Erromantizismoak sortu duen bidaia mitologia aipatu nahi nuke , eta ahal dela, bere esanahia azaldu: testu honetan utzi duen urratsa azaldu.
‎Zentzu honetan egin dezakegu lotura Sarrionandiarekin. Bitakora kaiera idazten duen pertsonaia frankismopeko kultura arbuiatzen duena da, gizarte zaharkitua eraberritu nahi duena , errebeldia, lilura eta larritasuna maite dituena, eta, agian, heroi erromantikoak baino etsipen handiagoa duena.
‎Munduan baziren hainbat gauza eta elementu bananduak, kontrajarriak eta oposaketan direnak. Blake-k bere Zeru eta infernuaren arteko ezkontza poeman agertu zuenez, mundua hautsia zegoen, Adanen bekatutik; bekatu honek Adan hautsi egin zuen, zatitan hautsi zen batasuna (bidenabar Blake-ren aipamen honek ez luke Atxagaren Etiopiarentzat irakurketa berri, nahi bada metafisikoa, ekarriko?). Beraz, mundua aurkako eta oposatuen artean mugitzen da.
‎Nitasuna da norberaren gogoaren lehendabiziko muga, lehen murraila. Gogoak munduan, airean mugitu nahi luke , baina nitasunean aurkitzen du lehen hesia. Utzi dugu poeta hormari begira, ispiluari begiratzen dion moduan.
‎Zinemaren mitologiak funtzio garbia betetzen du mass-mediaen elementuak biltzen direlarik poemak nahi duen hizkuntza berreskuratzeko asmoz. Ez da kasualitatez hitz magikoekin bukatzea:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
nahi 642 (4,23)
nahi du 88 (0,58)
nahi zuen 63 (0,41)
nahi duen 46 (0,30)
nahi bada 41 (0,27)
nahi genuke 31 (0,20)
nahi dugu 26 (0,17)
nahi zuten 25 (0,16)
Nahi 24 (0,16)
nahi da 24 (0,16)
nahi dut 24 (0,16)
nahi nuke 24 (0,16)
nahi duten 23 (0,15)
nahi dute 19 (0,13)
nahi duena 18 (0,12)
nahi ditu 16 (0,11)
nahi den 15 (0,10)
nahi badu 13 (0,09)
nahi dutena 13 (0,09)
nahi nuen 13 (0,09)
nahi duzun 12 (0,08)
nahi zuela 12 (0,08)
nahi zuena 11 (0,07)
nahi badira 9 (0,06)
nahi diren 9 (0,06)
nahi luke 9 (0,06)
nahi zituen 9 (0,06)
nahi duela 8 (0,05)
nahi baitu 7 (0,05)
nahi badugu 6 (0,04)
nahi baduzu 6 (0,04)
nahi digun 6 (0,04)
nahi dituen 6 (0,04)
nahi dituzte 6 (0,04)
nahi dudan 6 (0,04)
nahi dugun 6 (0,04)
nahi denean 5 (0,03)
nahi dio 5 (0,03)
nahi ditugun 5 (0,03)
nahi duenarentzat 5 (0,03)
nahi duenean 5 (0,03)
nahi genituzke 5 (0,03)
nahi badute 4 (0,03)
nahi diola 4 (0,03)
nahi dion 4 (0,03)
nahi dituzten 4 (0,03)
nahi duan 4 (0,03)
nahi duzu 4 (0,03)
nahi genuen 4 (0,03)
nahi nituzke 4 (0,03)
nahi zen 4 (0,03)
nahi zion 4 (0,03)
nahi zituzten 4 (0,03)
nahi zuan 4 (0,03)
nahi baditu 3 (0,02)
nahi baita 3 (0,02)
nahi delako 3 (0,02)
nahi diegu 3 (0,02)
nahi digute 3 (0,02)
nahi diot 3 (0,02)
nahi dira 3 (0,02)
nahi ditugu 3 (0,02)
nahi ditut 3 (0,02)
nahi dizkiegu 3 (0,02)
nahi dizuet 3 (0,02)
nahi duelako 3 (0,02)
nahi duenak 3 (0,02)
nahi duguna 3 (0,02)
nahi dun 3 (0,02)
nahi dutela 3 (0,02)
nahi dutenak 3 (0,02)
nahi dutenean 3 (0,02)
nahi duzuna 3 (0,02)
nahi hau 3 (0,02)
nahi lukeen 3 (0,02)
nahi nieke 3 (0,02)
nahi zaio 3 (0,02)
nahi zieten 3 (0,02)
nahi zuenean 3 (0,02)
Nahi nuke 2 (0,01)
nahi baitzuten 2 (0,01)
nahi balitu 2 (0,01)
nahi balute 2 (0,01)
nahi bazaio 2 (0,01)
nahi bazuen 2 (0,01)
nahi diet 2 (0,01)
nahi dituan 2 (0,01)
nahi dituela 2 (0,01)
nahi dizkigu 2 (0,01)
nahi duanak 2 (0,01)
nahi dudalako 2 (0,01)
nahi dudana 2 (0,01)
nahi duelarik 2 (0,01)
nahi duenari 2 (0,01)
nahi dugulako 2 (0,01)
nahi genioke 2 (0,01)
nahi genuena 2 (0,01)
nahi genukeen 2 (0,01)
nahi lioke 2 (0,01)
nahi luken 2 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
nahi izan ez 63 (0,41)
nahi izan ta 18 (0,12)
nahi izan al 16 (0,11)
nahi izan baldin 16 (0,11)
nahi izan beste 15 (0,10)
nahi izan bera 12 (0,08)
nahi izan gabe 12 (0,08)
nahi izan egin 11 (0,07)
nahi izan ere 11 (0,07)
nahi izan hori 11 (0,07)
nahi izan bezala 9 (0,06)
nahi izan ni 9 (0,06)
nahi izan idazle 8 (0,05)
nahi izan modu 8 (0,05)
nahi izan baino 7 (0,05)
nahi izan ezan 7 (0,05)
nahi izan guzti 7 (0,05)
nahi izan liburu 6 (0,04)
nahi izan mezu 6 (0,04)
nahi izan ote 6 (0,04)
nahi izan baina 5 (0,03)
nahi izan barik 5 (0,03)
nahi izan esan 5 (0,03)
nahi izan gauza 5 (0,03)
nahi izan gizon 5 (0,03)
nahi izan helburu 5 (0,03)
nahi izan irakurle 5 (0,03)
nahi izan iruditu 5 (0,03)
nahi izan lortu 5 (0,03)
nahi izan neba 5 (0,03)
nahi izan errealitate 4 (0,03)
nahi izan hura 4 (0,03)
nahi izan idatzi 4 (0,03)
nahi izan literatura 4 (0,03)
nahi izan mundu 4 (0,03)
nahi izan alde 3 (0,02)
nahi izan argi 3 (0,02)
nahi izan behintzat 3 (0,02)
nahi izan berak 3 (0,02)
nahi izan bezain 3 (0,02)
nahi izan dan 3 (0,02)
nahi izan diskurtso 3 (0,02)
nahi izan edozein 3 (0,02)
nahi izan egun 3 (0,02)
nahi izan emazte 3 (0,02)
nahi izan euskara 3 (0,02)
nahi izan ez izate 3 (0,02)
nahi izan galdetu 3 (0,02)
nahi izan gizarte 3 (0,02)
nahi izan hemen 3 (0,02)
nahi izan holako 3 (0,02)
nahi izan ikasle 3 (0,02)
nahi izan ipuin 3 (0,02)
nahi izan irakasle 3 (0,02)
nahi izan lan 3 (0,02)
nahi izan pertsona 3 (0,02)
nahi izan Joxe 2 (0,01)
nahi izan aita 2 (0,01)
nahi izan baizen 2 (0,01)
nahi izan bakar 2 (0,01)
nahi izan behi 2 (0,01)
nahi izan belar 2 (0,01)
nahi izan bereziki 2 (0,01)
nahi izan bi 2 (0,01)
nahi izan bide 2 (0,01)
nahi izan bigarren 2 (0,01)
nahi izan dena 2 (0,01)
nahi izan ea 2 (0,01)
nahi izan egia 2 (0,01)
nahi izan egoera 2 (0,01)
nahi izan eleberri 2 (0,01)
nahi izan euskaldun 2 (0,01)
nahi izan ezer 2 (0,01)
nahi izan ezko 2 (0,01)
nahi izan gazte 2 (0,01)
nahi izan gehiago 2 (0,01)
nahi izan gu 2 (0,01)
nahi izan hainbat 2 (0,01)
nahi izan harreman 2 (0,01)
nahi izan hartu 2 (0,01)
nahi izan hau 2 (0,01)
nahi izan hausnartu 2 (0,01)
nahi izan herri 2 (0,01)
nahi izan hil 2 (0,01)
nahi izan hizkuntza 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
nahi izan ez ukan 15 (0,10)
nahi izan ta nahi izan 9 (0,06)
nahi izan ta ez 4 (0,03)
nahi izan gauza bakar 3 (0,02)
nahi izan guzti egin 3 (0,02)
nahi izan idatzi nahi izan 3 (0,02)
nahi izan liburu hau 3 (0,02)
nahi izan behi euskaldun 2 (0,01)
nahi izan bigarren pertsona gramatikal 2 (0,01)
nahi izan egin ezan 2 (0,01)
nahi izan errealitate hori 2 (0,01)
nahi izan ez ar 2 (0,01)
nahi izan ez arren 2 (0,01)
nahi izan gabe ere 2 (0,01)
nahi izan hau ez 2 (0,01)
nahi izan hausnartu behar izan 2 (0,01)
nahi izan holako droga 2 (0,01)
nahi izan lan hau 2 (0,01)
nahi izan literatura garai 2 (0,01)
nahi izan ni adiskide 2 (0,01)
nahi izan aita bertso 1 (0,01)
nahi izan alde ilun 1 (0,01)
nahi izan argi ekarri 1 (0,01)
nahi izan baina ez egite 1 (0,01)
nahi izan baina Joseba 1 (0,01)
nahi izan baino arin 1 (0,01)
nahi izan baino arrakala 1 (0,01)
nahi izan baino hurbil 1 (0,01)
nahi izan baino lehen 1 (0,01)
nahi izan baino lehenago izan 1 (0,01)
nahi izan baino sakon 1 (0,01)
nahi izan baino sentiberatasun 1 (0,01)
nahi izan baizen argi 1 (0,01)
nahi izan baizen bizkor 1 (0,01)
nahi izan bakar bera 1 (0,01)
nahi izan bakar ostendu 1 (0,01)
nahi izan baldin ba 1 (0,01)
nahi izan barik aurpegi 1 (0,01)
nahi izan barik eragin 1 (0,01)
nahi izan barik jausi 1 (0,01)
nahi izan barik ukitu 1 (0,01)
nahi izan belar ebakitze 1 (0,01)
nahi izan bera bizitza 1 (0,01)
nahi izan bera borondate 1 (0,01)
nahi izan bera ekarri 1 (0,01)
nahi izan bera geldiarazi 1 (0,01)
nahi izan bera hainbeste 1 (0,01)
nahi izan bera maite 1 (0,01)
nahi izan bera nahiera 1 (0,01)
nahi izan bera nobela 1 (0,01)
nahi izan berak alaba 1 (0,01)
nahi izan berak duintasun 1 (0,01)
nahi izan berak ehorzketa 1 (0,01)
nahi izan beste aldiz 1 (0,01)
nahi izan beste bat 1 (0,01)
nahi izan beste edan 1 (0,01)
nahi izan beste edozein 1 (0,01)
nahi izan beste ego 1 (0,01)
nahi izan beste entzun 1 (0,01)
nahi izan beste gazta 1 (0,01)
nahi izan beste geriza 1 (0,01)
nahi izan beste hilabete 1 (0,01)
nahi izan beste jan 1 (0,01)
nahi izan beste janari 1 (0,01)
nahi izan beste luzatu 1 (0,01)
nahi izan beste negar egin 1 (0,01)
nahi izan beste topiko 1 (0,01)
nahi izan beste ur 1 (0,01)
nahi izan bezain argi 1 (0,01)
nahi izan bezain laster 1 (0,01)
nahi izan bezain zahar 1 (0,01)
nahi izan bi emazte 1 (0,01)
nahi izan bi genero 1 (0,01)
nahi izan dan beste 1 (0,01)
nahi izan dena konpondu 1 (0,01)
nahi izan diskurtso asaldagarri 1 (0,01)
nahi izan diskurtso ukan 1 (0,01)
nahi izan ea punk 1 (0,01)
nahi izan ea Unax 1 (0,01)
nahi izan edozein ekintza 1 (0,01)
nahi izan edozein istorio 1 (0,01)
nahi izan egia zalantza 1 (0,01)
nahi izan egoera aldatu 1 (0,01)
nahi izan egoera hori 1 (0,01)
nahi izan egun bihurtu 1 (0,01)
nahi izan egun hori 1 (0,01)
nahi izan egun oso 1 (0,01)
nahi izan eleberri alegoriko 1 (0,01)
nahi izan eleberri hau 1 (0,01)
nahi izan emazte borondate 1 (0,01)
nahi izan emazte homizidio 1 (0,01)
nahi izan ere egin 1 (0,01)
nahi izan ere ez 1 (0,01)
nahi izan ere inprimeria 1 (0,01)
nahi izan errealitate bortitz 1 (0,01)
nahi izan esan bera 1 (0,01)
nahi izan esan eutsi 1 (0,01)
nahi izan euskaldun guzi 1 (0,01)
nahi izan euskara ezer 1 (0,01)
nahi izan euskara irakurri 1 (0,01)
nahi izan euskara tekniko 1 (0,01)
nahi izan ez egon 1 (0,01)
nahi izan ez etxe 1 (0,01)
nahi izan ez hirur 1 (0,01)
nahi izan ez kendu 1 (0,01)
nahi izan ez marmarka 1 (0,01)
nahi izan ez onartu 1 (0,01)
nahi izan ez tresna 1 (0,01)
nahi izan ezan neu 1 (0,01)
nahi izan ezan ni 1 (0,01)
nahi izan ezan orain 1 (0,01)
nahi izan ezer baino 1 (0,01)
nahi izan ezer esan 1 (0,01)
nahi izan ezko baita 1 (0,01)
nahi izan gabe begiratu 1 (0,01)
nahi izan gabe egin 1 (0,01)
nahi izan gabe Elba 1 (0,01)
nahi izan gabe izter 1 (0,01)
nahi izan gabe Patxi 1 (0,01)
nahi izan gabe ukitutxo 1 (0,01)
nahi izan galdetu behar izan 1 (0,01)
nahi izan gazte sortu 1 (0,01)
nahi izan gehiago betekada 1 (0,01)
nahi izan gehiago jakin 1 (0,01)
nahi izan gizarte arlo 1 (0,01)
nahi izan gizarte bera 1 (0,01)
nahi izan gizon istorio 1 (0,01)
nahi izan gizon modu 1 (0,01)
nahi izan gu ikerketa 1 (0,01)
nahi izan gu modu 1 (0,01)
nahi izan guzti itxi 1 (0,01)
nahi izan hainbat zuzen 1 (0,01)
nahi izan harreman aurrera egin 1 (0,01)
nahi izan harreman gu 1 (0,01)
nahi izan hartu gonbidatu 1 (0,01)
nahi izan hartu hitz 1 (0,01)
nahi izan helburu argitasun 1 (0,01)
nahi izan helburu lortu 1 (0,01)
nahi izan herri taberna 1 (0,01)
nahi izan hizkuntza berreskuratu 1 (0,01)
nahi izan hizkuntza maila 1 (0,01)
nahi izan holako telebista 1 (0,01)
nahi izan hori baztertu 1 (0,01)
nahi izan hori euskalki 1 (0,01)
nahi izan hori hasiera 1 (0,01)
nahi izan hori ikusarazi 1 (0,01)
nahi izan hori nabarmenki 1 (0,01)
nahi izan hori ukan 1 (0,01)
nahi izan hura arrautza 1 (0,01)
nahi izan hura be 1 (0,01)
nahi izan hura iritzi 1 (0,01)
nahi izan hura mugakide 1 (0,01)
nahi izan idatzi askatasuna eman 1 (0,01)
nahi izan idazle bat 1 (0,01)
nahi izan idazle egon 1 (0,01)
nahi izan idazle guzti 1 (0,01)
nahi izan idazle nahi izan 1 (0,01)
nahi izan idazle ukan 1 (0,01)
nahi izan ikasle eredu 1 (0,01)
nahi izan ikasle gazte 1 (0,01)
nahi izan ikasle inguruko 1 (0,01)
nahi izan ipuin hauek 1 (0,01)
nahi izan ipuin ukan 1 (0,01)
nahi izan irakasle hori 1 (0,01)
nahi izan irakasle ikerketa lan 1 (0,01)
nahi izan irakasle maisu 1 (0,01)
nahi izan irakurle bera 1 (0,01)
nahi izan irakurle sarri 1 (0,01)
nahi izan irakurle zuzendu 1 (0,01)
nahi izan liburu bat 1 (0,01)
nahi izan liburu irakurri 1 (0,01)
nahi izan literatura huts 1 (0,01)
nahi izan literatura manifestu 1 (0,01)
nahi izan lortu bide 1 (0,01)
nahi izan lortu ezan 1 (0,01)
nahi izan mezu erreproduzitu 1 (0,01)
nahi izan mezu hori 1 (0,01)
nahi izan modu bidazti 1 (0,01)
nahi izan modu egokitu 1 (0,01)
nahi izan modu eseri 1 (0,01)
nahi izan modu irakasle 1 (0,01)
nahi izan modu itzuli 1 (0,01)
nahi izan modu landu 1 (0,01)
nahi izan mundu fenomeno 1 (0,01)
nahi izan mundu heldu 1 (0,01)
nahi izan mundu hori 1 (0,01)
nahi izan mundu oso 1 (0,01)
nahi izan neba gizon 1 (0,01)
nahi izan neba itaundu 1 (0,01)
nahi izan neba jaso 1 (0,01)
nahi izan neba lehenbailehen 1 (0,01)
nahi izan neba ospitale 1 (0,01)
nahi izan ni azal 1 (0,01)
nahi izan ni horiek 1 (0,01)
nahi izan ni idazle 1 (0,01)
nahi izan ni kanpora joan 1 (0,01)
nahi izan ni lako 1 (0,01)
nahi izan ni liburu 1 (0,01)
nahi izan ni txirrindulari 1 (0,01)
nahi izan pertsona garapen 1 (0,01)
nahi izan pertsona maltzur 1 (0,01)
nahi izan ta ezin 1 (0,01)
nahi izan ta ohe 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia