Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.918

2000
‎Horrexegatik ez ditugu onartu, lege arrazoien artean, heriotza zibila —naturalaren antzekoa— eta ezkontide batek bestea salatzeko moduko delituak. Ez dugu zuzen ikusi dibortzioak onargarriagoa izan behar duenik, beste garai batean banantzeak ziren bezainbestekoak, behinik behin.
‎Gizaki tolesgabe eta trauskilei ez zaie neketsu izaten seme alaba anitz izatea; aitzitik, hainbaten ezean, beldur dira horiek, ea nahikoak dituzten; bide beretik ere, eskandalurik gabe ikusi ohi da nola doan andrazkoa eskurik esku eta besorik beso, senar batengandik beste batengana; ume ahul eta gaixoen babesgabekeria ahalbideratzen da; ezkontzeko gaitasuna ukatzen zaie norbanako batzuei, horiek, euren adina dela eta, izadiaren egitekoentzat aproposenak ez direnean. Ezkontza lege politiko batzuek arautzen dute, ez lege zibil eta naturalek.
‎Gure gurasoen ekitateak gomendatu zigun xedapen hori aldatzeko premiarik ez dugu ikusi ; hala ere, berori arriskutsu bihur dezaketen kari horien aurkako neurriak geureganatu ditugu.
‎Argi dakusagu , hortaz, egoera zibilaren arloan, lekukoen bitarteko froga ezin daitekeela hainbestean onartu, sekula ez baita hori onargarri izan idatzizko froga aztarnarik gabe. Badago lasai egoteko premia, mesfidantza sortzen duen froga mota baten aurrean:
‎Oinarrian ere badugu bestelakorik. Tenore horretan, legeak, gizakien makurrak aurretiaz ikusteko edo zuzentzeko dira; halako zintzotasuna, halako tolesbakotasuna erakutsi behar dute. Gaitz oro eta norbanakoek gauzatu ditzaketen abusu oro ere aurreikusi behar direlako ideia aintzat hartu behar bada ezinbestean, galdua da dena.
‎Arazo horietan, Estatuaren esku hartzea ezin utzizkoa dugu, behar beharrezko baita baten bati oinorde izateko eskubidea ematea eta zatiketa modua ere finkatzea. Jabearen heriotza dela eta, ondasun jabegabe horietan ez da ikusten , lehen so batean bederen, bestelako jaberik Estatua baino. Ez gaitezen nahas; eskubide hori ez da eta ezin izan daiteke ere, oinordetza eskubidea; administrazio eta gobernurako eskubide hutsa da hori.
‎Ez gaitezen nahas; eskubide hori ez da eta ezin izan daiteke ere, oinordetza eskubidea; administrazio eta gobernurako eskubide hutsa da hori. Aberastasun pribatuetan oinordetza eskubidea ez da sekula ere izan botere publikoaren ahalmenik; bada, Tazito idazle aipatuak ondutako Agrikola izenekoaren bizitzan ikus daiteke nola, betidanik tiranotzat hartuak izan ziren Erromako enperadore haiek, hain zuzen, ezinbestekotzat agindu zuten euren buruak oinordekoak izendatzea zati batean, oinordetzaren beste zatiaren usurpatzaileak ez izatekotan. Horren bitartez, Estatua ez da oinordeko, ez dauka beste zereginik oinordetza horien ordena ezartzea baino.
‎Arrazoimenak darama zuzenbide zibila Ancient Regime ren magaletik Iraultzaren altzoraino. Portalisek ere horretan dakusa sistema berriaren aldaketarik funtsezkoena:
‎Fido da Portalis Konstituzioarekin. Goi mailako lege testu horretan ikusten du, galbidea baino, urgazi tinko eta boteretsua, hain zuzen ere, legegileak behar duen giroa bermatzen duena: " Gaur, Frantzia bizirik dago, konstituzioak oraingo atsedena bermatu eta bihar etziko aurrerabideak ziurtatzen baitizkio".
‎Horiek, bistan da, barne mugarik gabeko estatua behar dute, eta merkatu aske baten gogotan dabiltza. Liberalismoaren aldekoak ditugu horiek, eta estatua bera ere, ekimen pribatuaren begipean ikusten dute. Konstituzioan dute antolakuntza berriaren goi legea eta Kode Zibilean harreman pribatuetarako norabidea.
‎Ezkontza elkartea dela azpimarratzeko tenorea ez du alboratzen Portalisek. Bide beretik ere, edu honetan ikusten du elkarte hori: " Ezkontza elkartea da; elkarterik naturalena, santuena eta guztien artean ere, urraezinena".
‎Hona hemen Kode Zibilaren berrikuntzarik aipagarrienetakoa. Dibortzioa begi onez ikusten du Kode Zibil berriak. Ez nolanahikoa, arautua eta manupekoa baino.
‎Ezkontzaz kanpoko eta osteko seme alabak mesfidantzaz ikusten ditu Portalisen ahaleginak:
‎Aro horretako ajeak direla eta, bizitza iraungiz doa. Horren astuna arintzen da familia gaztearen baliabide eta artapen hunkigarrien bidez, hortxe ikusten baita norberaren birjaiotzea, hilobiaren ikusmugan gerarazten gaituena.
‎Nazio batek ez baditu bere egoeran ikusten zio handiak arrazoi politikoari jarraitzeko, zuhurtasun handiz jokatuko du, arrazoi zibila gidaritzat hartzen badu. Arrazoi hori ez doa inoren aurka, elkarren arteko lehiakeriak baztertu eta familien arteko gorrotoak saihesten baititu.
‎Familia baten egoera nolakoa izan eta seme alaben artean banaketa zati berdinetan egitea, ez ote litzateke, besterik gabe, desberdintasun izugarriaren iturburua? Gizartearen maila langintsuetan, zein seme alabek bilduko ote ditu bere ahaleginak gurasoenekin, nekearen ordez irabazpideak ikusi ez, eta okerragoa dena, bere industriaren emaitzak galtzeko tenorean sumatzen baditu. Zer gertatuko da artisau eta nekazariekin, behin bizitza norbaitzuei eman, eta horiek, lehenengoak bertan behera uzten badituzte, euren zahartzaroa dela eta?
‎Nola baztertu pribilegio moduan norberaren izateari atxikita zeuden ohiturak? Hain zuzen ere, halakoak ikusten ziren botere arbitrario baten borondate aldakorraren aurkako behaztoparik sendoenak. Neurri gogorrak hartzera, aldiz, zalantzan jar zitezkeen —areago, deusezta ere bai— aginpidearen eta menpekotasunaren arteko lotura erkideak.
‎Orduantxe datoz, berriro ere, legeriaren inguruko eraberekotasun ideiak, orduantxe ikusten baita, inoizkorik ederrenean ikusi ere, berori gauzatzeko abagune apartekoa.
‎Orduantxe datoz, berriro ere, legeriaren inguruko eraberekotasun ideiak, orduantxe ikusten baita, inoizkorik ederrenean ikusi ere, berori gauzatzeko abagune apartekoa.
‎Legegileak, aginpidean baino, apaizgoan dihardu. ...an daitekeen herri horren aldarte, jardun eta egoerei; berrikuntzetan ere, zehatz izan behar dute, ezagutzeko modukoak izan baitaitezke, erakunde berri baten aurrean, teoriak eskaintzen dizkigun abantailak eta ez, ostera, haren gaitzak, horiek bakar bakarrik praktikak idoro ditzakeelako; ona ere zokondoratu behar da onena zalantzan izanez gero; abusua zuzentzerakoan, zuzenketaren beraren arriskuak ikusi behar dira; zentzubakoa litzateke, halaber, erabateko perfekzioaren atzetik ibili ontasun mugatua izan dezaketen gauza horietan; legea aldatu ordez, erabilgarriagoa da, ia beti, lege horiek estimu handiagotan jartzeko arrazoi berriak herritarrei aurkeztu; historiak berak ere, gizaldi batzuetan zehar, ozta ozta eskain dezake bizpahiru lege zuzenen argitalpena; azkenez ere, soil soilean dagozkiela ...
‎Inon bada barkagarri iradokizunak egin eta eztabaida eta idazte kontuan jardutea, jurisprudentzian bertan da. Argi ikusten da hori, herritarrak lotzen dituzten estekadura kontaezinak aintzat hartzen badira. Orobat, magistratuek eta juriskontsultoek ebatzi behar dituzten gaien bilakaerari so egiten bazaio.
‎Oraina eta geroa, etorkizuna eta egungoa, horra hor, urri nahiz oparo, berezko eta betiko harremanak. Horiei adi egon behar du legegileak, berak ezarritako erakundeak lur gaineko euskarrietatik bakartuta ikusi nahi ez baditu. Berezko harreman horiek ahalbideratzen dute herri baten nortasuna eta eitea ez galtzea, herri hori azkendua edo hori baino makurragoa dena, beheratze maila espantagarrian amildua izan ez bada.
‎Lehenengo oharbideak ilunak ziren, erakunde zibil eta erlijiosoen nahasmendua zela eta. Zenbait teologok ez zuten besterik ikusten , ezkontzaren esparruan, sakramentua baizik; juriskontsultorik gehienek, bestera, kontratu zibila. Hirugarren batzuek, hala ere, ezkontza antzaldatzen zuten, egintza misto moduan hartuz, alegia, aldi bereko kontratu zibil eta eliz kontratu moduan, bi izate horiek bertara bilduta.
‎Comteren ideietan oinarritu zen, beregandik ezagutzaren izate unitarioa hartuz, eta Duhem eta Poincareren konbentzionalismoan. Ez zuen zientziaren batasuna ikerketa espezializatuen batuketa lez ikusten , zientzi jarduera gobernatzen zuten printzipio komunetan (gemeinsame Prinzipien) oinarrituriko zerbait lez baizik. Comteren aurka, haatik, ez zuen onartu zientzi jarduera filosofoen esku utzi behar zenik, horren trukean zientzialariek beren mugak gaindi zitzaten zientziaren ikusmolde orokorrago bat besarkatzeko.
‎esan bezala, senarena, agintearena (mitoa, erlijioa), sasirrazionalista (metafisika) eta zio laguntzailearena (zientzia razionala), hurrenez hurren. Batzuek, inozoki hirugarrenari hoberena irizten dioten arren —razionalismorik antimetafisikoena defendatzen dutelakoan—, ikuspegi zabalago batetik gauzak horrela ez direla ikus dezakegu. Harrezkero Neurathek Vienako Zirkuluaren partaide batzuei eginiko kritika pragmatikoa 1913ko ideia hauetan funtsatuko da.
‎Sasirrazionalistaren bide bakar hau —Neurathen aburuz, Schlick eta Carnapena—, ustezko jarrera razional hau, irrazionaltasunaren emaitza besterik ez zen. Bere aurrean, aukera desberdinen arteko hautaketari tokia ematearen alde zegoen Neurath, aurreko azpiatalean ikusi bezala.
‎Neurathen ikusmolde entziklopedistak, hortaz, entziklopediaren ideia nahi zuen finkatu zientziaren esparruan, horrela ikus zedin zientzien arteko elkarlana eta orkestrazioa noraino ailega zitekeen, proiektu hura zientziarekiko ikusmolde hertsietatik bereizteko, hizkuntza zientifikoaren konplexutasunaren inguruan arreta gehiago jarriko zuten terminoak proposatzeko eta zientzia gehiegi idealizatzen zuten hitzak eta kontzeptuak —metodoa, sistema— arbuiatzeko. Labur beharrez, Neurathek enpirismoa zientziaren baitan nahi zuen, baina baita zientzia bera aztertzeko ere132.
‎Baina zein zen, benetan, ikusmolde zientifikoak zuen harremana ideologia naziarekin? Hegselmannek garbi aurkeztu lez," zein da enpirismo logikoaren eta (in) kultura politikoaren arteko erlazioa?" 133 Ikusi dugunaren arabera, eta Horkheimerren burugabekerien aurka, munduaren ikusmolde zientifikoak ondorio latzak ekar ziezazkiokeen nazien ideologiari, batik bat hiru zio hauek direla eta:
‎1) Lehenengo eta behin, nazien mundu ikuskerak bere deskribapen arrazistak ‘zientifikoki’ frogatzen zituela ikusita —arrazen existentzia, arrazen arteko hierarkia kognoszitibo eta fisikoak, arrazen arteko gatazkak historian, etab.—, ez da hain zaila ulertzea Zirkuluaren ikusmoldeak haiek frogantza zientifiko baten menpean jarriko zituela. Eta, argi eta garbi dagoenez egun, nazien tesiak babesteko erabili zituzten baieztapen enpirikoek ezin dezakete azterketa zientifiko zorrotzik gainditu.
‎Dena den, alabaina, interesgarria da beti ikusmolde filosofiko bat bere garaiko beste batzuen aurrean kokatzea, batik bat antagonikoak badira. Antagonismo mota hauen haria erraz nabaritzeko, ikus adibidez D’AGOSTINI, F.: 1997, Anatfticos y continentales, Madril, Catedra, 2000.
‎3 XX. mendeko zientziaren filosofian jorratu eta garatu diren arazo eta ikusmolde desberdinen ikuspegi orokor eta zorrotz baterako, ikus BAZTARRIKA, P.; EIZAGIRRE, X.; IBARRA, A.; OIANGUREN, J.: 1992, Zer da zientzi teoria delako hori?
‎14 Einsteinen gain enpirismo logikoak izan zuen eraginaren inguruko zehaztapen gehiagorako, ikus EINSTEIN, A.: 1921, Geometrie und Erfahrung, Berlin, Verlag Julius Springer:
‎16 Ikus , adibidez, CASSIRER, E.: 1910, Substanzbegriff und Funktionsbegriff, Berlin, B. Cassirer.
‎28 Carnapen eta Wittgensteinen esanahiari buruzko ikusmoldeak aurrez aurre jartzen dituen sintesi baterako, ikus WITHERSPOON, E.: 2000," Conceptions of Nonsense in Carnap and Wittgenstein", in A. Crary, R.
‎30 Lotura bitarren taulak modu errazean ulertzeko, ikus adibidez DEAÑO, A.: 1974, Introduccion a la logica formal, Madril, Alianza:
‎35 Onarpena garbi ikus daiteke bere Abriss der Logistik [Logika formalaren eskema] idazki txikian (Viena, Springer Verlag, 1929).
‎36 Carnapek Vienan izandako ikusmoldearen aldaketari buruzko ikuspegi garrantzizkoenetakoa Michael Friedmanena da egun. Carnapen eta enpirismo logikoaren berrirakurketa sakon baterako, ikus FRIEDMAN, M.: 1999, Reconsidering Logical Positivism, Cambridge, CUP.
‎37 Termino hauei buruzko iruzkin gehiagorako, ikus ANTISERI, D.: 1966, Dal Neopositivismo alla filosofia analitica, Roma, Abete:
‎46 Ikus CIRERA, R.: 1994, op., 86 orr., 21 oharra.
‎49 Jakina, hau guztia bere lanetan ikus daiteke, Der Raum etik hasita (1922), 1970ean mexikar filosofoekin izandako eztabaidak arte. Euskaraz, espainolez edo frantsesez ez dago oraindik libururik Carnapen lan eta bizitza osoa aintzat hartzen duenik.
‎50 Logikaren filosofia eta logika desberdinen izaera hobeki ulertzeko, ikus adibidez HAACK, S.: 1978, Filosofia de las logicas, Madril, Catedra, 1982.
‎Garai batean hura onartu bazuen, zio pragmatikoengatik izan zen. Tesi honen antzeko interpretazioentzat, ikus CREATH, R.: 1992," Carnap’s conventionalism", Synthese 93:
‎85 Philipp Frankek aipatu bezala, jada hasieratik erakutsi zuen Carnapek pragmatikaren aldeko joera, nahiz eta hura ez jorratu lanaren espezializazioa zela eta —sintaxiaz eta semantikaz arduratu zen—( ikus FRANK, P.: 1963," The Pragmatic Components in Carnap’s ‘Elimination of Metaphysics’", in P.A. Schilpp (arg.):
‎op., 159). Pragmatika eta pragmatismo terminoen bereizketarako, ikus MORRIS, C.: 1963," Pragmatism and logical empiricism", in P.A. Schilpp (arg.):
‎93 Berronespenak, dedukzioak eta, batez ere, indukzioak Carnapen lanean eta ikusmolde estandarrean izandako bilakaeraren azterketa on baterako, ikus MOULINES, C.U., DIEZ, J.A.: 1997, Fundamentos de filosofla de la ciencia, Bartzelona, Ariel:
‎Hizkuntza horri buruz aritzen diren beste hizkuntzak metahizkuntzak lirateke ikuspegi horretan. Ikus CARNAP, R.: 1936/ 7, op., 163 orr.
‎101 Egiaren teorien bi joera hauen garrantzia Hempelek ongi erakutsi zuen" Positibista logikoen egiaren teoria" sinopsi interesgarrian( ikus HEMPEL, C.G.: 1935," On the Logical Positivists’ Theory of Truth", Analysis II/ 4:
‎481). Egia egokitzapen gisa ildo aristotelearra erraz ulertzeko ikus , adibidez, Franz Brentanoren" Sobre el concepto de verdad" (1889), Madril, UCM, 1998.
‎102 Egia egokitzapen gisa ikusten duen teoriak, gogoetek beren artean duten adostasun gisa definitzen du egia. Adierazpen bat onartu edo errefusatzeko irizpidea, onarturiko beste adierazpenekiko bere egokitzean datza.
‎Nola ulertu, hortaz, egokitzapen hau? Adierazpen bat besteekin kontraesankorra ez denean eta adierazpen sistema osoarekin harmonizatzen duenean, orduan egokia dela irizten zaio( ikus AJDUKIEWICZ, K.: 1949, Introduccion a la filosofia.
‎107 Ibid., 5 orr. Ikus baita ere BAZTARRIKA, P. et al.: 1992, op., 79hh orr.
‎108 Gogoratu beharra dago, berriro ere, Neurathen salbuespen argia eta hizkuntzaren analisi eginkizunerako Carnapek proposaturiko lan trikotomia: sintaxia, semantika eta pragmatika( ikus FRANK, P.: 1963, op., 160 orr.).
‎109 Ikus FRIEDMAN, M.: 1999, op., 17 Gomendagarria da, baita ere, Arbor aldizkariak 1996an argitaraturiko zenbaki berezia:
‎hots, saski itxurako zerbait dira, non une batean bizi izandako guztia sartzen den. Ikus MOULINES, C.U.: 1973, op., 131h orr.
‎118 Ikus CARNAP, R.: 1928, op., 124, 142 orr.
‎Fenomenalismo honen defentsak, gainera, ‘ilusioen argumentuaren’ babesa jaso zuen. Batzuetan berez ez dituzten propietateak izango balituzte bezala hautematen ditugu objektu fisikoak —uretan goilara okertua dagoela dirudi, bi dimentsioko irudiek hiru dimentsio dituztela dirudi, etab.— Goilara okertua ez dagoenez eta marrazkia hiru dimentsiokoa ez denez, ikusten dugunak zerbait gehiago izan behar du, goilara eta marrazkia errepresentatzen dituen irudi mentalaren antzeko zerbait. Gauza bera gertatzen da haluzinatzerakoan, ikus dezakegun objektua benetan ikusten dugun tokian ez dagoelako.
‎Batzuetan berez ez dituzten propietateak izango balituzte bezala hautematen ditugu objektu fisikoak —uretan goilara okertua dagoela dirudi, bi dimentsioko irudiek hiru dimentsio dituztela dirudi, etab.— Goilara okertua ez dagoenez eta marrazkia hiru dimentsiokoa ez denez, ikusten dugunak zerbait gehiago izan behar du, goilara eta marrazkia errepresentatzen dituen irudi mentalaren antzeko zerbait. Gauza bera gertatzen da haluzinatzerakoan, ikus dezakegun objektua benetan ikusten dugun tokian ez dagoelako. Ikusten duguna, esango lukete fenomenalistek, gure sentimen daturen bat da.
‎Batzuetan berez ez dituzten propietateak izango balituzte bezala hautematen ditugu objektu fisikoak —uretan goilara okertua dagoela dirudi, bi dimentsioko irudiek hiru dimentsio dituztela dirudi, etab.— Goilara okertua ez dagoenez eta marrazkia hiru dimentsiokoa ez denez, ikusten dugunak zerbait gehiago izan behar du, goilara eta marrazkia errepresentatzen dituen irudi mentalaren antzeko zerbait. Gauza bera gertatzen da haluzinatzerakoan, ikus dezakegun objektua benetan ikusten dugun tokian ez dagoelako. Ikusten duguna, esango lukete fenomenalistek, gure sentimen daturen bat da.
‎Gauza bera gertatzen da haluzinatzerakoan, ikus dezakegun objektua benetan ikusten dugun tokian ez dagoelako. Ikusten duguna, esango lukete fenomenalistek, gure sentimen daturen bat da. Eta ilusioak eta haluzinazioak gure benetako hautemateetatik bereizten ez direnez, hautemate kasu batean ikusten duguna gure sentimen datuak besterik ez direla esan behar da.
‎Ikusten duguna, esango lukete fenomenalistek, gure sentimen daturen bat da. Eta ilusioak eta haluzinazioak gure benetako hautemateetatik bereizten ez direnez, hautemate kasu batean ikusten duguna gure sentimen datuak besterik ez direla esan behar da.
‎Horregatik, ordez, hura enuntziatuen inguruan eraiki zuten. Horrela, sentimen datuak zituzten enuntziatuek ‘Uste dut gorria ikusten dudala orain eta hemen’ itxurakoak ziren. Eta enuntziatu hauek ezin zuten hutsik egin, ‘uste’ bat pribatua eta eztabaidaezina baita.
‎Ustezko sentimenen sentsazio pribatuei dagozkien perpausek, egoera fisikoak —espazioan eta denboran gauzak kontuan hartzen dituzten egoerak, hain zuzen— deskribatzen dituzten beste perpausen baliokideak izan behar dute. Esanahia ‘Uste dut gorria orain eta hemen ikusten dudala’ motako enuntziatuetan oinarritu beharrean, fisikalistaren aburuz hobe litzateke ‘Hau gorria da’ edota ‘Norbaitek u unean eta t tokian hau eta bestea hautematen du’ motakoetan oinarritzea. Horrela, esanahia duten enuntziatuak subjektuarteko hizkuntza batera murriztu zitezkeen, Carnapek ‘gauza hizkuntza’97 edo ‘gauza hizkuntza fisiko’ deiturikora, hain zuzen ere, zeren
‎Nola ez, gauza hizkuntzaren enuntziatuek —Carnapek hizkuntza hau fisikalismoari ongietorria egin eta gero bereganatu zuen— ez dute ‘Uste dut gorria orain eta hemen ikusten dudala’ motakoen estatus bera. ‘Uste’ batean oker ibiltzea zaila dirudien bitartean, erraza da onartzea akatsen bat egon daitekeela ‘zerbait propietate batzuekin’ ikusten dudala adierazten dudanean:
‎Nola ez, gauza hizkuntzaren enuntziatuek —Carnapek hizkuntza hau fisikalismoari ongietorria egin eta gero bereganatu zuen— ez dute ‘Uste dut gorria orain eta hemen ikusten dudala’ motakoen estatus bera. ‘Uste’ batean oker ibiltzea zaila dirudien bitartean, erraza da onartzea akatsen bat egon daitekeela ‘zerbait propietate batzuekin’ ikusten dudala adierazten dudanean: ustearen kasuan, iritzian, ez dago arazorik; ilusioekin gertatu bezala, ez da ez faltsua ezta egiazkoa ere.
‎Ildo horretan, enuntziatu bat egiaztatzeko, esperientzian emandakoarekin erkatu besterik ez dago: oinarrizko enuntziatu —protokolo enuntziatu ere deituriko— baten baliozkotasuna, emandakoarekin bat etortzearen ala ez etortzearen arabera ikusten da. Ondorioz, ziur egonez gero enuntziatu onargarri oro errealitatearen objektu batekin erlazionatzen dela, ziur baita ere ezagutzak bere burua eraikitzeko enuntziatu mota bat aurkitu duela.
‎Eztabaida mahai gainean zegoen, beraz. Ikusi dugunez, fenomenalistek ezagutzaren oinarri objektiboaren eta ziurraren amets errealista sustatu zuten. Bere baitan, haatik, solipsismoa eta subjektibismoa agertzen zen, eta hauek anatemak ziren errealistentzat.
‎Bere teoria koherentistak, oinarrizko enuntziatuek interpretatu beharreko edukia zeukatela baiesten zuen. Enuntziatu baten egia, hortaz, ez ‘emandakoarekin’, baizik eta beste enuntziatuekin koherentea den ikusiz juzgatzen da:
‎Interpretazio batzuen ustez, lehenengoa gertatu da; beste batzuk, aldiz, bigarrenaren alde gaude. Izan ere, Vienako Zirkuluaren ideia asko egungo filosofiaren baitan ikus ditzakegu eta, orobat, Zirkuluaren ekarpenak neurri juxtuagoan kokatzea lortzen ari diren hainbat berrirakurketa zabaltzen ari dira. Honek guztiak beharbada balioko du, termino kontraesankorretan esanda, Zirkulu irekiaz mintzatzeko.
‎Baita gertatutakoari fidela ere, hau da, nahitaezkoa korronte filosofiko hura ulertzeko. Haatik, aurkezpen hau ez da nahikoa Zirkuluaren osotasuna ikusteko . Ildo horretatik, azken hamabost urte hauetan, Zirkuluaren partaide garrantzizkoenen lanaren ekarpenak hobeki ulertarazteko asmotan, ahalegin sakonak egin dira horien berrirakurketa serioa garatu eta vienarren tesi eta ibilbideak behar den lekuan kokatu ahal izateko.
‎Berrinterpretazio hauek aintzat hartu dituzten partaide garrantzitsuenak, liburuan zehar ikusitakoaren arabera asma daitekeenez, Schlick, Carnap eta Neurath dira, jakina. Eta preseski beren inguruan jardun dute gehienbat analisi berrirakurtzaileek.
‎Schlicken lanari buruzko analisi arduratsu baten ezak estereotipo askori eman dio lekua. Ohikoena Schlick Vienako Zirkuluaren egiaztagarritasunaren defendatzaile gisa ikustea izan da, Zirkuluaren ideia eta joeren alternatibei itxitako filosofoa bailitzan. Baina auzia ez da hain erraza.
‎Azken hauek sentimen datuetan oinarrituz era daitezkeen eraikin logiko lez uler ditzakegu, baina sekula ez ezagutza zuzena bailiran. Schlicken jarrerak, honetan, bi oztopo ikusi zizkion auzi honi buruzko Russellen ikusmoldeari:
‎hots, liburu honen jite ez itxia edo, beste era batera esanda, bertsio enpirista eta fenomenologistekiko atxikimendu itsuaren eza. Ikus dezagun atzartasun gehiagoz azken puntu hau116.
‎Hortaz, enuntziatuei egibaldintza enpirikoak egokitzeko metafisikak zeukan ezintasunak sumintzen zituen gehien Vienako Zirkuluaren partaideak, batez ere diskurtso metafisikoa akademiako eta ezagueraren aldareko tontorrean jartzen zela ikusterakoan . Filosofoak, zientzialariak legez, errealitateari buruz mintzatu nahi izatean oinarritzen zuten Zirkulukideek filosofiari halako hertsitasuna eskatzea.
Ikusi dugunez, esanahia eduki zezaten, proposizioek analitikoak —tautologiak— edo esperientziaren bitartez egiaztatuak izan behar zuten. Beraz, egiaztatuak izateko aukera horrek definitzen zuen proposizio enpirikoen esanahia.
‎Hots, bi ezagutza mota daude soilik, enpirikoa eta logikoa, hirugarrenik gabe. Diziplina ezberdinak hauetariko batean sartzen ote ziren ikusteko , haiek aztertu beharra zegoen, ea Vienako Zirkuluak proposaturiko frogak gainditzen zituzten. Eta ez bakarrik metafisika, baita teologia edo etika diziplinak ere; soziologia ere analizatzear zegoen, eta psikologia, ekonomia, historia, denak egiaztagarritasun frogaren azpian kokatuz.
‎Eta ez bakarrik metafisika, baita teologia edo etika diziplinak ere; soziologia ere analizatzear zegoen, eta psikologia, ekonomia, historia, denak egiaztagarritasun frogaren azpian kokatuz. Ikus ditzagun kasu batzuk.
‎Psikologiak ere behartuta ikusi zuen bere burua postulatu positibistak onartzera, Vienako Zirkuluak hasiera emandako erreketan erori nahi ez bazuen behintzat. Ikerketa eta ezagutzaren benetako formatzat onartua izateko, baldintza bat kontuan izan behar zuen psikologiak, alegia:
‎Etika zuzena denari edo ez denari buruzko ezagutzaren gorputz legez ulertuz gero, eta ez horrenbeste giza ekintzen jatorriari buruzko ikerketa enpirikoa bailitzan, orduan etikak ez luke inolako zentzurik Zirkuluko partaideentzat, ezagutza mota hori ez zelako posible. Horren aurrean, enpirista logikoek, beren printzipioak asetuko zituen eta beraiekin koherente izango zen ‘balio judizioen’ deskribapena eskaintzera behartuta ikusi zuten beren burua. Asmoa ez zen erakustea balio adierazpenak, esanahia baldin badute, orduan adierazpen ‘zientifiko’ arruntak direnik; ezta ere, zientifikoak ez diren neurrian, ez direla, hitzez hitzeko zentzuan, esanahidunak; baizik eta, soilki, ez egiazkoak ez faltsuak izan ezin diren sentimen adierazpenak direla.
‎Egiaztagarritasun printzipioaren bertsio hertsiaren ondorioak oso latzak izan ziren, ikusi bezala, ikerkuntzaren adar ez zientifikoentzat. Alta, laztasun hori, geroago, batez ere ezker alderdiaren iritziak —Carnap eta Neurath, batik bat— ikusita, bigundu egingo zen.
‎Egiaztagarritasun printzipioaren bertsio hertsiaren ondorioak oso latzak izan ziren, ikusi bezala, ikerkuntzaren adar ez zientifikoentzat. Alta, laztasun hori, geroago, batez ere ezker alderdiaren iritziak —Carnap eta Neurath, batik bat— ikusita , bigundu egingo zen. Eskuin alderdiak, bestalde, postulatu berberekin jarraitu zuen —Schlick eta Waismann, batez ere—, kontserbadoreak betiko lez, egiaztagarritasun printzipioaren liberalizazio ororen aurka.
‎Nire aldetik, iraganari buruzko proposizioak esperientzia ‘historikoen’ aurresatearentzako arauak direla mantentzen duen iritzian ez dut ezer bereziki paradoxikorik aurkitzen—oro har, egiaztatzen dituztela esaten da—, eta ez dut ikusten beste modurik ‘gure iraganeko ezagutza’ analizatu behar izateko.71
‎Iraganari buruz esan dezakeguna, argi dago, egun ditugun arrasto eta ondorioen menpe egongo da73: idazkiak, oroitzapen pertsonalak, ikus entzunezko grabaketak, edo historialariak bere zientzi jarduerarako balio dezakeela onartzen duen edozein arrasto.
‎Eta ez zeukaten modurik enuntziatu kontrafaktikoak logika horretan ahokatzeko. Ikusi dugunez —Wittgensteinen egibalioen taulan—, P aurrekaria faltsua denean, enuntziatu osoa egiazkoa da. Eta baldintzazko hauetan aurrekaria beti faltsua denez —oraingoa [de facto] ez den zerbait izan behar duelako, horregatik kontrafaktikoaren izena—, serioski hartzen badugu lehenengo ordenaren logika, baldintzazko kontrafaktiko oro egiazkoa den intuizioaren kontrako ideia onartu genuke —baldintzazko kontrafaktikoaren egitaularen definizio oro logika klasikoaren egitaulen berdinak izanez gero— Berdinak ez balira, orduan zailena baldintzazko kontrafaktikoak logika horren barne ezaugarritzea litzateke.
‎Gure etorkizuneko esperientziari buruzko hipotesia da eta erraza da ulertzea zerk egiazta dezakeen hura. Alabaina, hilezkortasunaren hipotesia ez da zientziaren berezko auzia, eta egiaztagarritasun printzipioa ikerketa guztiak zientziarekin batu zitezen sortu zen74 Argumentua C.I. Lewisena zen, eta Schlick izan zen lehena erantzuten, oztopo seriorik ez baitzuen ikusten horretan: egon zain zendu arte eta kitto.
‎Indukzioaren zaharra honako dilema honetan datza. Alde batetik, zientzialariak eta kaleko gizonak arrazoiketa induktiboa ardura barik erabiltzen dutela ikusten dugu; eta baliogarria eta ezinbestekoa dela iruditzen zaigu. Bestaldetik, Humek gure kontzientzia intelektuala ireki eta gero, ez dugu erantzunik aurkitzen oztopo honentzat.
‎Zein dabil ongi, sen oneko gizona ala filosofo kritikoa? Askotan gertatu bezala, ikusten dugu biak ongi dabiltzala zerbaitetan. Indukzioaren ohituraren bi moduei Humek eginiko kritika zuzena zen.
‎Adibidez, ‘Arzalluzek minaren esperientzia du urdailetik sufritzen duenean’ motakoak. Ikusi dugu Vienako Zirkuluak konduktismoak bezala azaltzen zituela egoera mentalak, hau da, portaerez edo prozesu fisiologikoez mintzatuz. Ildo honetan, nornahik mina sentitzen duela jakiteko bere portaera behatzen dugu —keinuak, oihuak, mota guztietako neurketa medikoak, etab.— Eta portaera hori da mina osatzen duena.
‎Haatik, nolanahi, metafisikak berriro ere aurkitzen ditu argudioan arrakala nahiko zabalak egiaztagarritasunaren eraikinean sartu ahal izateko, bertsio berri honek edozein enuntziaturi eslei baitiezaioke esanahia. Eta Ayerrek kritika hau begi onez ikusi zuen, bere adibide honetan ikus daitekeen legez:
‎Haatik, nolanahi, metafisikak berriro ere aurkitzen ditu argudioan arrakala nahiko zabalak egiaztagarritasunaren eraikinean sartu ahal izateko, bertsio berri honek edozein enuntziaturi eslei baitiezaioke esanahia. Eta Ayerrek kritika hau begi onez ikusi zuen, bere adibide honetan ikus daitekeen legez:
Ikusten denez, beraz, Vienako Zirkuluaren egiaztagarritasun printzipioari emandako irekiera berriek bere hasierako bereizgarritasuna uztera eraman zuten, alegia: enuntziatu esanahidun eta esanahigabeen artean bereizten zuen sailkapen hertsia eta fidakorregia izatea.
‎Beste arrazoi batzuek Zirkulukoek ezagutzaz, esanahiaz eta zientziaz ulertzen zutenarekin izan zuten zerikusirik. Ikus ditzagun hurrengo kapituluan.
‎Ikuspuntu aniztasuna, hortaz, nabarmena zen. Enpirismo logikoaren eragina, zentzu honetan, erabat indartsua izan zen, eta zientzia zer zen ala zer ez zen zedarritzeko joerari ekin zion —Popperren ildotik, batez ere—86 Ez da arraroa ikustea , hortaz, neurketa eta egiaztagarritasunetik urrun zeuden ikerketa joerek —psikoanalisia edo sasizientziak, esate baterako— ezin izan zutela zientzi akademian sartu.
‎Hots, zientziaren zati batzuk ezagutza ez zirela esatera ailegatu ziren; bestela esanda, zientzia ez zela zientifikoa. Zentzugabekeria honen aurrean, ikusi moduan, printzipioa ahuldu zuten, baina ondorioz metafisikak berriro ere ezagutzaren diskurtsoan sartzeko zekarren mehatxua kontuan izanik.
‎Zentzu honetan, bere bizitza oso aberatsa izan zen ñabarduretan. Ikus ditzagun bikainenak.
‎Baina sozialisten artean ere autonomoa izan zen; ez zuen begi onez ikusten Bavaria Soviet Errepublika batean birmoldatzearen ahalegina, baina, hala eta guztiz ere, Plangintza Zentraleko Bulegoan egin zuen lan alternatiba hobeak heldu arte. Dena den, bere plan sozialistek eta bere lagunenek ez zuten asko iraun:
‎Moskun bizi zela hain zuzen, naziek estatu kolpea eman zuten 1934an eta Dollfuss faxista hil zuten. Vienara itzultzerakoan komunista izatea leporatu zioten; hori izan zela-eta, Holandara abiatu zen, eta bertan Ikus hezkuntzarako Nazioarteko Fundazioa izeneko erakundea ordurako eraikita aurkitu zuen. Fundazio honetan berak egindako ikerketaren emaitza ISOTYPE sistema izan zen (Errepresentazio Tipografikoen bitarteko Hezkuntzaren Nazioarteko Sistema), bere emazteak ipinitako izena, berau baitzen sistemaren garapena sutsuki defendatu zuena, ikusmenarekin arazoak zituelako47.
‎Baina naziek Holanda indarrez hartu zutenez, Neurathek ospa egin behar izan zuen berriro, oraingo honetan Ingalaterrara. Han bere ikus metodoaren erakusketa bat prestatu zuen C.K. Ogden ospetsuak asmaturiko ingeles hizkuntza oinarrizkoa erabiliz, hau komunikaziorako hizkuntza unibertsal gisa onartu baitzuen bere proiektu kontrababelikoan.
‎Neurath iritzi horren aurka zegoen, berarentzat gizarte garapenaren etsaiei laguntzen baitzien, batik bat Hans Hahn orduantxe jorratzen ari zen parapsikologia sasizientifikoa ikusita . Halere, Zirkuluko ezker alderdiaren partaideak elkarren artean ongi moldatzen ziren:
‎Halere, Zirkuluko ezker alderdiaren partaideak elkarren artean ongi moldatzen ziren: joera sozialistaz gain, antimilitarista, bakezale eta kosmopolita lez ikusten zuten beren burua. Eta Wittgensteinen gogoz bestera —hau izan baitzen, Frege eta Russellekin batera, eragin handiena izan zuena Carnapengan—, Carnap nazioarteko hizkuntza batekin interesatuta egon zen, esperantoarekin alegia, eta horri esker aipaturiko C.K.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
ikusten 477 (3,14)
ikusi 358 (2,36)
Ikus 310 (2,04)
ikus 233 (1,53)
ikusiko 132 (0,87)
ikusteko 74 (0,49)
Ikusi 62 (0,41)
ikustea 59 (0,39)
ikusita 45 (0,30)
ikusirik 20 (0,13)
Ikusten 17 (0,11)
ikustera 16 (0,11)
ikustean 12 (0,08)
Ikusiko 11 (0,07)
ikusiz 11 (0,07)
Dakusagun 9 (0,06)
dakusagu 8 (0,05)
ikusitako 8 (0,05)
ikusiz gero 6 (0,04)
Dakusagunez 5 (0,03)
ikusi orduko 4 (0,03)
ikusteak 3 (0,02)
ikusteari 3 (0,02)
ikustearren 3 (0,02)
ikusterakoan 3 (0,02)
Badakusagu 2 (0,01)
dakusa 2 (0,01)
ikhusten 2 (0,01)
ikusi gabe 2 (0,01)
ikusi ondoren 2 (0,01)
ikusitakoan 2 (0,01)
Dakuskigun 1 (0,01)
badakusagu 1 (0,01)
dakusagula 1 (0,01)
dakusagun 1 (0,01)
dakusagun arren 1 (0,01)
dakusala 1 (0,01)
dakusan 1 (0,01)
dakusat 1 (0,01)
dakuskigun 1 (0,01)
dakuskigunak 1 (0,01)
ikusi arren 1 (0,01)
ikusitakoa 1 (0,01)
ikuste aldera 1 (0,01)
ikustearekin batera 1 (0,01)
ikusterako 1 (0,01)
lekuske 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
ikusi ezan 74 (0,49)
ikusi ere 39 (0,26)
ikusi bezala 34 (0,22)
ikusi ez 24 (0,16)
ikusi j. 20 (0,13)
ikusi behar 18 (0,12)
ikusi gu 13 (0,09)
ikusi M. 12 (0,08)
ikusi ahal 12 (0,08)
ikusi nola 12 (0,08)
ikusi nahi 10 (0,07)
ikusi L. 9 (0,06)
ikusi Humboldt 8 (0,05)
ikusi f. 8 (0,05)
ikusi ukan 8 (0,05)
ikusi ikasi 7 (0,05)
ikusi w 7 (0,05)
ikusi zein 7 (0,05)
ikusi I. 6 (0,04)
ikusi den 6 (0,04)
ikusi esan 6 (0,04)
ikusi hemen 6 (0,04)
ikusi hor 6 (0,04)
ikusi p. 6 (0,04)
ikusi Iturriotz 5 (0,03)
ikusi ari 5 (0,03)
ikusi bera 5 (0,03)
ikusi e. 5 (0,03)
ikusi egin 5 (0,03)
ikusi hasi 5 (0,03)
ikusi hori 5 (0,03)
ikusi modu 5 (0,03)
ikusi o 5 (0,03)
ikusi utzi 5 (0,03)
ikusi K. 4 (0,03)
ikusi aukera 4 (0,03)
ikusi berri 4 (0,03)
ikusi ezin 4 (0,03)
ikusi g. 4 (0,03)
ikusi gai 4 (0,03)
ikusi giga 4 (0,03)
ikusi hau 4 (0,03)
ikusi adibidez 3 (0,02)
ikusi ahalmen 3 (0,02)
ikusi baino 3 (0,02)
ikusi besterik 3 (0,02)
ikusi entzunezko 3 (0,02)
ikusi hizkuntza 3 (0,02)
ikusi ohi 3 (0,02)
ikusi r 3 (0,02)
ikusi A. 2 (0,01)
ikusi Aristofanes 2 (0,01)
ikusi C. 2 (0,01)
ikusi Carnap 2 (0,01)
ikusi Frank 2 (0,01)
ikusi Gard 2 (0,01)
ikusi S. 2 (0,01)
ikusi b. 2 (0,01)
ikusi baita 2 (0,01)
ikusi baldin 2 (0,01)
ikusi beste 2 (0,01)
ikusi bestelako 2 (0,01)
ikusi bibliografia 2 (0,01)
ikusi edozein 2 (0,01)
ikusi egon 2 (0,01)
ikusi filosofia 2 (0,01)
ikusi gauza 2 (0,01)
ikusi gertatu 2 (0,01)
ikusi geu 2 (0,01)
ikusi jainko 2 (0,01)
ikusi joan 2 (0,01)
ikusi joera 2 (0,01)
ikusi liburu 2 (0,01)
ikusi maite 2 (0,01)
ikusi mundu 2 (0,01)
ikusi ohitu 2 (0,01)
ikusi omen 2 (0,01)
ikusi orobat 2 (0,01)
ikusi ote 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
ikusi ez ukan 12 (0,08)
ikusi behar ukan 8 (0,05)
ikusi gu idazlan 8 (0,05)
ikusi f. Moreno 7 (0,05)
ikusi hor ere 5 (0,03)
ikusi ezan orain 4 (0,03)
ikusi I. Zabaleta 4 (0,03)
ikusi L. Gonzalez 4 (0,03)
ikusi ere I. 3 (0,02)
ikusi gai den 3 (0,02)
ikusi L. Erriondo 3 (0,02)
ikusi nahi ukan 3 (0,02)
ikusi zein gorputz 3 (0,02)
ikusi besterik ez 2 (0,01)
ikusi ere GS 2 (0,01)
ikusi esan egon 2 (0,01)
ikusi ezan zer 2 (0,01)
ikusi hau Zabaleta 2 (0,01)
ikusi j. L. 2 (0,01)
ikusi j. M. 2 (0,01)
ikusi L. Weisgerber 2 (0,01)
ikusi liburu hau 2 (0,01)
ikusi A. anulatu 1 (0,01)
ikusi baino handi 1 (0,01)
ikusi baino lehenago 1 (0,01)
ikusi baita ere 1 (0,01)
ikusi behar atzerakoitasun 1 (0,01)
ikusi bera gizarte 1 (0,01)
ikusi bera interes 1 (0,01)
ikusi bera kabu 1 (0,01)
ikusi bera liburu 1 (0,01)
ikusi beste iritzi 1 (0,01)
ikusi beste modu 1 (0,01)
ikusi bestelako egia 1 (0,01)
ikusi bestelako modu 1 (0,01)
ikusi den bederen 1 (0,01)
ikusi den espazio 1 (0,01)
ikusi den kualitate 1 (0,01)
ikusi den organismo 1 (0,01)
ikusi e. Baxok 1 (0,01)
ikusi edozein une 1 (0,01)
ikusi egin behar 1 (0,01)
ikusi egon katedral 1 (0,01)
ikusi entzunezko bide 1 (0,01)
ikusi entzunezko grabaketa 1 (0,01)
ikusi entzunezko neurri 1 (0,01)
ikusi ere aurrerago 1 (0,01)
ikusi ere ez 1 (0,01)
ikusi ere f. 1 (0,01)
ikusi ere genealogia 1 (0,01)
ikusi ere jada 1 (0,01)
ikusi ere K. 1 (0,01)
ikusi ere M. 1 (0,01)
ikusi ere o 1 (0,01)
ikusi ere r 1 (0,01)
ikusi ere u. 1 (0,01)
ikusi ere ukan 1 (0,01)
ikusi ere V. 1 (0,01)
ikusi ere w 1 (0,01)
ikusi esan omen 1 (0,01)
ikusi ez bat 1 (0,01)
ikusi ezan arrazoi 1 (0,01)
ikusi ezan arrazoimen 1 (0,01)
ikusi ezan atzartasun 1 (0,01)
ikusi ezan azalpen 1 (0,01)
ikusi ezan begi 1 (0,01)
ikusi ezan bera 1 (0,01)
ikusi ezan beste 1 (0,01)
ikusi ezan bikain 1 (0,01)
ikusi ezan Boltzmann 1 (0,01)
ikusi ezan edota 1 (0,01)
ikusi ezan egon 1 (0,01)
ikusi ezan filosofo 1 (0,01)
ikusi ezan Foucault 1 (0,01)
ikusi ezan gizaki 1 (0,01)
ikusi ezan guzti 1 (0,01)
ikusi ezan hau 1 (0,01)
ikusi ezan historia 1 (0,01)
ikusi ezan hobeto 1 (0,01)
ikusi ezan hurrengo 1 (0,01)
ikusi ezan jarraian 1 (0,01)
ikusi ezan Kant 1 (0,01)
ikusi ezan kasu 1 (0,01)
ikusi ezan kontzeptu 1 (0,01)
ikusi ezan korronte 1 (0,01)
ikusi ezan liburu 1 (0,01)
ikusi ezan lortu 1 (0,01)
ikusi ezan mintzamen 1 (0,01)
ikusi ezan non 1 (0,01)
ikusi ezan objektu 1 (0,01)
ikusi ezan supergizaki 1 (0,01)
ikusi ezan ze 1 (0,01)
ikusi ezan zehatz 1 (0,01)
ikusi ezan zein 1 (0,01)
ikusi ezan zenbait 1 (0,01)
ikusi ezan zergatik 1 (0,01)
ikusi ezan zientzia 1 (0,01)
ikusi ezin ukan 1 (0,01)
ikusi f. Waismann 1 (0,01)
ikusi filosofia arerio 1 (0,01)
ikusi filosofia ordu 1 (0,01)
ikusi gauza bat 1 (0,01)
ikusi gauza gertu 1 (0,01)
ikusi geu ez 1 (0,01)
ikusi geu inoiz 1 (0,01)
ikusi gu begirada 1 (0,01)
ikusi gu idazle 1 (0,01)
ikusi gu plan 1 (0,01)
ikusi gu zientzia 1 (0,01)
ikusi hizkuntza antropologia 1 (0,01)
ikusi hizkuntza erreflexio 1 (0,01)
ikusi hizkuntza eskubide 1 (0,01)
ikusi hori f. 1 (0,01)
ikusi hori j. 1 (0,01)
ikusi hori K. 1 (0,01)
ikusi Humboldt Goethe 1 (0,01)
ikusi Humboldt GS 1 (0,01)
ikusi Humboldt Schiller 1 (0,01)
ikusi I. b. 1 (0,01)
ikusi I. Kant 1 (0,01)
ikusi ikasi barneratu 1 (0,01)
ikusi ikasi berri 1 (0,01)
ikusi ikasi bide 1 (0,01)
ikusi ikasi jarraitu 1 (0,01)
ikusi j. C. 1 (0,01)
ikusi j. f. 1 (0,01)
ikusi j. r 1 (0,01)
ikusi jainko hori 1 (0,01)
ikusi jainko manamendu 1 (0,01)
ikusi joan beraiek 1 (0,01)
ikusi joan ez 1 (0,01)
ikusi joera salbuespen 1 (0,01)
ikusi joera ukan 1 (0,01)
ikusi M. Casado 1 (0,01)
ikusi M. j. 1 (0,01)
ikusi maite ikusi 1 (0,01)
ikusi modu bat 1 (0,01)
ikusi modu ipini 1 (0,01)
ikusi mundu hori 1 (0,01)
ikusi mundu zati 1 (0,01)
ikusi nahi ere 1 (0,01)
ikusi nahi ez 1 (0,01)
ikusi nahi ibili 1 (0,01)
ikusi nahi preso 1 (0,01)
ikusi nola adierazi 1 (0,01)
ikusi nola bateratu 1 (0,01)
ikusi nola bereizi 1 (0,01)
ikusi nola bi 1 (0,01)
ikusi nola Descartes 1 (0,01)
ikusi nola gutxietsi 1 (0,01)
ikusi nola Kant 1 (0,01)
ikusi nola segida 1 (0,01)
ikusi nola teoria 1 (0,01)
ikusi nola tita 1 (0,01)
ikusi ohitu egon 1 (0,01)
ikusi orobat I. 1 (0,01)
ikusi ukan elgar 1 (0,01)
ikusi ukan modu 1 (0,01)
ikusi ukan oro 1 (0,01)
ikusi utzi den 1 (0,01)
ikusi zein nagusitu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia