Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.276

2000
‎Besteari, aldiz, antzinakeriaren sunda. Lehena, fama handikoa eta orokorra; bigarrena, beheratua eta barrunbe mugatukoa.
‎Egiatan, aldera al daitezke herri hasiberri bateko erakundeak, aberastasun eta zibilizazio mailarik gorena bere barnean jaso duen herri batekoekin? Erroma bera ere, handia izateko jaioa eta zelanbait esateko, betiereko hiria izateko xedatua, ez al zen berehalakoan konturatu lege horien askiezaz. Haren ohituretan oharkabe gertatutako aldaketok, ez al zituen legerian arin arin ezagutarazi?
‎Orduan da dibortziorako ahalmena debekatua edo utzia, kasuan kasu, hala herri bakoitzak dituen ohitura eta ideietara, nola andrazkoei eman behar zaien askatasun luze edo laburraren iritzira; hala senarrak nagusigo handiagoa edo txikiagoa izatera, nola etxeko gobernua hertsitu edo zabaltzeko interesetara; hala ogasunen berdintasunera, nola ondasun banaketa larregikoa saihesteko gogoetara.
‎Dibortzioa eskuratu duen ezkontideak gorde behar ditu, moduan, ezkontza kontratuan itundutako abantailak. Arrazoi sustraidunak tartean direla erdietsi zuen hark dibortzioa; ordutik hona, haren egintzak, ordura arteko gaitzak menderaturik, beraren egoera hori ezerezten dio eta ordaindu beharreko kalte handiak ere egiten. Ez dago zertan orekatu, bi ezkontideon artean, dibortzioa nork eskuratu eta nork egin duen ezinbesteko.
‎Familia bakoitza elkarte bereizi eta apartekoa da. Horren gobernua familia handiari ardura zaio, horrek hartzen baititu bere barruan beste guztiak.
‎Molde horretan, konfiantza sor dezaketen erakundeak, fidantzen betebehar solidario edo ez solidarioen gaineko araubide egokiak, hipoteken oreka berma dezaketen lege jakintsuak, horien hartzekodunek zordunen aurka izan dezaketen akzioa laburtu, arindu eta merke dezaketenak, era erara datoz trafiko horri eusteko. Trafiko hori korritu tasa eta nazio aberastasunaren gainean eragin handikoa da.
‎Merkataritzan bertan, aberastasun handiak sarritan izan ohi dira ikustezinak. Norbanakoa da pertsegitua, ez ondasunak.
‎hipoteka erregistro legeen benetako jatorria fiskala da, egintza zibiletan parte hartzea edo erregistroaren legearena den bezalaxe. Fiskoak elkartasun egokia gauza dezake legeriarekin eta beraren interesetara ekarri ordena eta gobernu zuzena; edozelan ere, arreta handiarekin jokatu beharra dugu; betiere, adi egon behar batuketa horietan, legeriaren edo ordena eta gobernu zuzenaren asmoa beheratua izan ez dadin ogasunaren pean. Erregistroa, kasurako, bada ogasun zein herritarren onura eskuratzeko moduko erakundea:
‎Bata zein bestea ez dira inoiz ere kontratu feudalak izan. Alderantziz, lur goldaketak sustatu eta jabe handiak bultzatu dituzte, eurak eurenez landu ezineko lurrak saltzera. Bi biok ere baliabide errazak eman dizkiete baserritar nekazaleei, hain zuzen ere, besoak aberastasun sortzaile dituztenei, euren buruak lurren jabe egiteko.
‎Bi biok ere baliabide errazak eman dizkiete baserritar nekazaleei, hain zuzen ere, besoak aberastasun sortzaile dituztenei, euren buruak lurren jabe egiteko. Hori gorabehera, ezin izan ditugu ezkutatu legeria sailkatu eta korapilatsu bati loturik egon daitezkeen makur handiak . Kontratu horiek halakoa eskatzen dute; horrexegatik, gobernuaren zuhurtziaren pean jarri dugu auzia, hark erabaki dezan ea kontratu mota horiek beste behin ere arautu behar diren.
‎Askatasun handia eman diegu kontratu horiei. Kontratu horiek familiak lotu, familia berriak eratu eta gizateriaren zabaltzaileak dira.
‎Batasuna zen garrantzi handikoa . Beharbada, batasun hori, askoren aburuz, ez soilik ohituraren eta idatzizkoaren artekoa, ezpada aurreko erregimenaren eta erregimen berriaren artekoa.
‎Familia bakoitza elkarte bereizi eta apartekoa da. Horren gobernua familia handiari ardura zaio, horrek hartzen baititu bere barruan beste guztiak.
‎Ezkontzatik at sorturiko seme alaben egoera zehaztugabea da, neurri handiagoarekin zein txikiagoarekin. Zuzenbide presuntziorik ez dago haren alde eta egintza ilunetan du jatorria, horien froga ere ezina dela sarritan.
‎Ezkontzaren izate, ezaugarri eta xedea ezagutzen direnean, ahalegin handirik gabe idoro daitezke norbanako batek ezkontza ontzeko izan ditzakeen oztopoak; halaber, oztopo horien artean, zein diren lege positiboak eratorriak eta zein izadiak berak ezarriak. Izadiarenak tartean du adin nagusiaren gabezia.
‎Nazio batek ez baditu bere egoeran ikusten zio handiak arrazoi politikoari jarraitzeko, zuhurtasun handiz jokatuko du, arrazoi zibila gidaritzat hartzen badu. Arrazoi hori ez doa inoren aurka, elkarren arteko lehiakeriak baztertu eta familien arteko gorrotoak saihesten baititu.
‎Nazio batek ez baditu bere egoeran ikusten zio handiak arrazoi politikoari jarraitzeko, zuhurtasun handiz jokatuko du, arrazoi zibila gidaritzat hartzen badu. Arrazoi hori ez doa inoren aurka, elkarren arteko lehiakeriak baztertu eta familien arteko gorrotoak saihesten baititu.
‎Ados gaude, berebat, legeek oinordeko izateko aukera edo modua ezar dezaketen horretan. Irrigarri eta peril handikoa litzateke legeen egitekoa norbanako batek bere nahikeriaren arabera urratzeko ahalmen mugagabea izatea.
‎Sentimenduak ahuldu egiten dira hedatzen direnean; berezko euskarria behar da, komenigarritasun uztardurak egin ahal izateko. Bertute pribatuek berma ditzakete, besterik gabe, bertute publikoak; hartara, norberak ere, aberri txikia duen horren bitartez, hau da, familiaren bitartez, aberri handirako atxikimendua erakusten du; guraso on, senar on, seme alaba on horiek egiten dituzte herritar onak. Nolanahi ere, erakunde zibilei dagokie izadiaren nahiera egokiak arautzea eta babestea.
‎Gizarte eta legeria berri hark, neurri handi batean bederen, Euskal Herriarena deuseztatu zuen arian arian. Kode Zibilaren oinarri berriak eta Foruen aspaldiko indarra:
‎Aberriaren eta Gobernuaren aurrean gara erantzule hala gure egiteko handia gauzatzeko hartu dugun ideiaz nola berori garatzeko behar izan dugun moldeaz.
‎Frantzia, Europako beste Estatu handien antzera, orpoz orpo handitu da, herri desberdinen konkista eta batuketa askoren bidez.
‎Magistratu deduzko batzuek asmatu dute, behin baino gehiagotan, erabereko legeria ezartzeko proiektua. Idazle aipatu baten hitzetan, eraberekotasuna bikaintasun mota da, izpiritu handiek noizbehinka antzeman eta txikiak, hutsik egin gabe, jipoitu egiten dituena.
‎Lege zibil egokiak dira gizakiek eman eta har dezaketen onik handiena ; eurak dira ohituren iturburua, jabetzaren palladiuma, eta bake publiko eta partikular ororen bermea; eurok ere, gobernua bera sortu ez arren, fermuki sostengatzen dute hura; orobat, boterea mugatu eta aldi berean, berorri begirunea gordetzera behartzen dute, Justizia bera balitz bezala. Norbanako guztiak ukitzen dituzte, horien bizitzaren egitate garrantzitsuetan nahasten dira, noranahi jarraitzen diete haiei:
‎Alabaina, zer nolako lana legeria zibila idaztea herri handi batentzat! Egiteko hori giza indarretatik gaindi legoke, herri horri erakunde berri berriak eman eta bazter eta ahazturik utziko balitz, besteak beste, herri hori, herri zibilizatuen artean, lehendabizikoa dela.
‎Legegileak, aginpidean baino, apaizgoan dihardu. ...ak eta ez, ostera, haren gaitzak, horiek bakar bakarrik praktikak idoro ditzakeelako; ona ere zokondoratu behar da onena zalantzan izanez gero; abusua zuzentzerakoan, zuzenketaren beraren arriskuak ikusi behar dira; zentzubakoa litzateke, halaber, erabateko perfekzioaren atzetik ibili ontasun mugatua izan dezaketen gauza horietan; legea aldatu ordez, erabilgarriagoa da, ia beti, lege horiek estimu handiagotan jartzeko arrazoi berriak herritarrei aurkeztu; historiak berak ere, gizaldi batzuetan zehar, ozta ozta eskain dezake bizpahiru lege zuzenen argitalpena; azkenez ere, soil soilean dagozkiela lege aldaketok proposatzeko aukera izar onaren pean jaioei; hauek, bai, hauek dira gogo keinu eta bat bateko ongiketa moduko batez, Estatu baten egitura osoa iraularazteko gai direnak.
‎Alferreko legerik, beraz, inola ere ez, horrek premiazkoak beheratu eta legeriaren zehaztasuna eta aginpidekotasuna zalantzan jarriko lituzke eta. Horren ondorioz, Frantzia gisako Estatu handi batek, nekazaritza zein merkataritza baitaratu eta horrenbeste langintza desberdin eta mota anitzekoak eskaintzen dituen horrek, hain juxtu ere, ez lituzke gizarte ezeuki edo urriago bati dagozkion lege single horiek onetsiko.
‎Fenomenalismoaren aurkako Neurathen argudioak, haatik, ez ziren horrenbeste bermatu Zirkuluaren programaren helburuetan. Neurathena proposamen neurri batean berritzailea izan zen, handik lasterrera Carnap erakarriko zuena. Neurathen ustez, soilik subjektuarteko hizkuntza bat ikas eta erabil daiteke, hau da, hizkuntza fisikalista:
‎Sartu ezin dena, errefusatu egiten da ez zuzena delako. Enuntziatu berria errefusatu beharrean, existitzen diren enuntziatuen sistema osoa alda daiteke, enuntziatu berria sartu ahal izan arte; oro har, haatik, erabaki hau zuhurtasun handiz hartzen da.103
‎zientziaren filosofia eta epistemologia gauza bera direla baieztatzen duenari. Berlingo taldea ere guztiz ados zegoen honekin, hain zuzen ere Reichenbach izan baitzen hobekien aurkeztu zuena106 Reichenbachen baliokidetasun horrek oso ongi islatzen zuen filosofia zientifikoaren ikusmoldearen pentsaera, eragin handia izanik harrezkeroko ikusmolde estandarrean, batik bat hark garatu zuen aurkikuntza/ justifikazio testuinguruen arteko dikotomia izan zela eta.
‎Reichenbachek Kepler eta Newtonen adibideak aipatu zituen: lehenengoak, eguzki sistemaren eta Hirutasun Santuaren arteko analogian oinarrituz zientzi komunitateak onartutako emaitzak lortu zituen; bigarrenak gauza bera, baina bere ikerkuntzaren ehuneko handia esoterismoaz, erlijioaz eta magiaz arduratua. Esan bezala, ikusmolde zientifikoaren ustetan, garrantzizkoa zientzi ikerkuntzaren azken emaitzak ziren:
‎Vienako Zirkuluaren proiektuak jasotako kritikek —ikusmolde estandarrarenak, 1960ko hamarkadako historizistenak, etab.— hura neurri handi batean zapuztea lortu badute ere, ezin zaio nolanahi ere filosofiarentzat ekarri duen lorpen garrantzitsu baten meritua kendu, alegia: pentsamendua bide argi, zehatz eta zorrotzaren ildotik sartzea, honek dakartza ondorio egoki guztiekin.
‎Carnapek bere karrera filosofikoan zehar erakutsitako hainbat parametrok bihurtu zuten zientziaren filosofo handienetakoa . Besteak beste, jarrera antimetafisikoa, filosofia analisi kontzeptual gisa deskribatzea edota filosofiarentzat interesgarriak ziren zientzi garapenekiko hurbiltasuna azpimarra daitezke.
‎Baina, zalantzarik gabe, Carnap hobekien ezaugarritzen duen marka tolerantziarena izan zen. ...n itxia eta mundua bururatzeko beste metodoen aurrean gorra; hau da, edozer, tolerantea ezik—, garaiko testuen berrirakurketa egoki batek —batez ere 1928ko Aufbau arena, hau izan baitzen garrantzitsuena Vienako etapan— bere jarrera pluralista zein egiaztagarritasunaren bere ikusmoldetik haratago zihoan premisa kontzeptualen aberastasuna azaltzen ditu —egiaztagarritasuna, neurri handi batean, Zirkuluaren partaideekin partekatu arren—.
‎1) Aufbau ean garatzen den eraikuntza logikoaren zati handi bat sentimen esperientzia pribatuaren esparruan kokatzen zen — autopsikologikoaren eremua, zioen Carnapek— Eta eginkizun horretan, enpirismo tradizionalak ez bezala, Carnapek ez zituen sentsazioak edota sentimen datuak hartu ezagutzaren oinarri sendoa bailiran; horien ordez, berriz, berak ‘esperientzia elemental’ deiturikoak, bere esanahi holistan ulertuak117, aukeratu zituen,... Beraz, eta Gestalttheorie aren118 eraginpe garbian, Carnapek enpirista tradizionalarentzat ‘sentimen atomo’ primitiboak zirenak errefusatzen zituen eta, alderantziz, oinarri gisa hartu beharrean, bere teoriaren xede bat zirela erakutsi nahi izan zuen, hau da, eraikuntza logikoaren emaitza bat —’quasi analisiari’ esker lortutakoa—, eta ez premisa.
‎Zirkuluaren ikusmolde filosofiko zientifikoa beste edozein ikusmoldetatik bereizi ezina, ezta ikusmolde metafisikoetatik ere. Arazoa benetan serioa zen, zientziaren filosofiaren baitako lehendabiziko proiektu handia eta anitza uztera behartu baitzituen vienarrak. Ez zen horretarako zio bakarra, baina bai garrantzizkoa.
‎Beraz, tesi batek esanahia duen ala ez adierazterakoan, zer motatako esanahiari buruz ari garen zehaztu behar dugu. Tamalez, filosofia eta zientziaren diskurtsoan Carnapen irekitze honek ez zuen ez eraginik ez arrakasta handirik lortu, esparru hauetan —filosofia zientifikoa bailitzan ulertuz, jakina— garrantzizkoa esanahi teorikoa bakarrik baitzen. Beste osagaiok, emotibo, estetiko edo bestelako edozeinek, albo eragin psikologikoak eduki ahal izan arren, ez zeukaten zeresanik zientzia edo filosofiaren enuntziatu bat indartzeko garaian.
‎Nondik atera ziren, haatik, arestian aipatu ditugun erantzun irmoak? Batik bat, Logische Syntax (1934) testuan Carnap bere uste konbentzionalistetan indar handiagoz bermurgildu zenean. Bere ustez, eta Tolerantzia Printzipioa deiturikoa aplikatuz, esanahia konbentziozko auzia da:
‎Jadanik ideia filosofikoak ez ziren aztertzen beren egiaztapen gaitasunaren arabera, beren ondorioen arabera baizik, beren onura pragmatikoaren arabera, azken buruan. Jakina, hau Zirkuluko ideien kopuru handi baten aurka zihoan, baina ez zituen denak deusezten. Lehenengo eta behin, egiaztagarritasun printzipioa soilik partaide batzuen esku geratu zen, eta berauek ziren printzipio hau beste batzuk baino hobea zela frogatu eta erakutsi behar zutenak.
‎Geroago, gerran zehar, Neurath sozialismoarekin identifikatu zen estuago. Ikuspegi honetatik, handik gutxira ‘gerra ekonomiari buruzko ikasketak’ lez ezagun bihurtuko zirenak hasi zen garatzen eta, sail honetan, Leipzig museoko zuzendari izendatu zuten. Geroago irakasle izan zen Heidelbergeko Unibertsitatean, Max Weberren ondoan, baina lanpostu horiek guztiak laster utzi zituen sozializazioaren esperientzian berriro murgiltzeko, kasu honetan aipaturiko Bavariako Errepublika Sozialistan.
‎joera sozialistaz gain, antimilitarista, bakezale eta kosmopolita lez ikusten zuten beren burua. Eta Wittgensteinen gogoz bestera —hau izan baitzen, Frege eta Russellekin batera, eragin handiena izan zuena Carnapengan—, Carnap nazioarteko hizkuntza batekin interesatuta egon zen, esperantoarekin alegia, eta horri esker aipaturiko C.K. Ogden ezagutu zuen Ingalaterran.
‎Ez zehatz mehatz, baina bai modu probable eta pragmatikoan: etorkizunari buruz ari bagara, razionalena, bere ustez, indukzioaz fidatzea da91 Hautaketa honen aurkako oztoporik handiena , alabaina, aurresateari buruzko beste arau askoren, baita ere razionalen, baliozkotasunean zetzan.
‎Horkheimerrentzat, ezagutza behakuntza kontzeptuan oinarritzea azaleko kontu bat besterik ez zen, ordenaren itxura bakarrik; miseria handienak bere azpian ezkutatzen dituen mundua nola ezagutzen dugun azaltzeko era xinple eta kaskarrena, azken finean. Miseria hauek osatzen baitzuten benetako desordena, gehienetan ezkutatu nahi den anabasa:
‎Zeintzuk ziren, beraz, Machen elementuak? Izenak zerikusi handia du Machen metodologiarekin, esan behar baita ‘elementu’ izena ‘sentsazio’ terminoaren ordez erabiltzen zuela bere diskurtso sistematikoan. Eta horren arrazoia sinplea zen:
‎Gainera, inoiz ez zuen lortu erlatibitateak izandako eragina Vienakoen pentsamenduan. Beraz, Russell eta Whiteheaden Principia Mathematica eta Wittgensteinen Tractatus Logico Philosophicus en atzetik, Zirkuluan eragin handien izandako zientzi aurrerapena Einsteinen erlatibitatea izan zen.
‎Logika berriak eta ikuspegi logizistak eragin handia izan zuten Vienako Zirkuluaren gain. Horiekin, logika nahiz matematika ongi ulertzea lortu zen, ordura arte enpirismoak erdietsi gabe zeukan ikasgai bat.
‎Wittgensteini lotu zioten printzipio hura, zalantzarik gabe33, baina neurriz gain. Egiaztagarritasuna bateragarria da Tractatus arekin, eta corpus koherente bat osa dezakete batera, baina ez zuen eragin handirik izan Wittgensteinen beste printzipio askoren gain. Vienako Zirkuluko partaideek horrenbeste azpimarratzeak badirudi azalpen pragmatiko bat izan dezakeela:
‎Nolanahi ere, taldea eraikitzeko egin zuen lana aurretiaz existitzen zen beste talde batek erraztu zion. Beste talde honek, ‘Historiaurreko Vienako Zirkulua’ deiturikoak, Vienako Zirkuluaren nukleoaren zati handi bat osatu zuen, bere izen asko ikusita nabari daitekeenez: Hans Hahn matematikaria zegoen, Otto Neurath ekonomialari eta soziologoa, Philipp Frank fisikaria —Josef Frank arkitektoaren anaia— eta Richard von Mises matematikari eta ingeniaria —Ludwig von Mises ekonomialari ospetsuaren anaia, hain zuzen—.
‎Zientzia Zehatzen Epistemologiaren Kongresua, Fisikako Elkarte Alemaniarraren Kongresua, eta Matematikarien Elkarte Alemaniarraren Kongresua. Hauei esker, gainera, Vienako Zirkuluak sekula baino abiada handiagoa hartu zuen eta bere manifestu programatikoa argitaratu zuen orduan, ‘Munduaren ikusmolde zientifikoa. Vienako Zirkulua’ izenpean38 Berlineko Elkartea 1928an sortu zen, eta filosofia zientifikoarekiko zeukaten interesak Vienako Zirkuluaren antzeko ildoak jarraitzen zituen.
‎Vienako Zirkulua’ izenpean38 Berlineko Elkartea 1928an sortu zen, eta filosofia zientifikoarekiko zeukaten interesak Vienako Zirkuluaren antzeko ildoak jarraitzen zituen. Joera hau zela eta, handik gutxira ‘Filosofia Zientifikoaren Elkartea’ deitzera aldatu ziren. Bere partaideen artean, besteak beste, Hans Reichenbach, Karl Gustav Hempel eta Kurt Grelling zeuden; hirurek harreman estuak zituzten Vienakoekin.
‎Erkenntnis. Egun oraindik filosofiaren alorrean existitzen den ospe handiko aldizkari hau, Vienako Zirkuluaren eta enpirismo logikoaren publizitate organo bihurtu zen. Gainera, Neurathen ekimen gaitasun beti trebea ez zen atzean geratu eta, handik gutxira, 1933an, Einheitswissenschaft [Zientzia bateratua] saila argitaratzen hasi zen.
‎Egun oraindik filosofiaren alorrean existitzen den ospe handiko aldizkari hau, Vienako Zirkuluaren eta enpirismo logikoaren publizitate organo bihurtu zen. Gainera, Neurathen ekimen gaitasun beti trebea ez zen atzean geratu eta, handik gutxira, 1933an, Einheitswissenschaft [Zientzia bateratua] saila argitaratzen hasi zen.
‎Beharbada horregatik izan ziren bere tesiak, fisikalismoarena ezik ikusiko dugunez, sarritan ahaztuak eta baztertuak —gaur egun, dena den, zientziaren filosofiaren hainbat analisiek Neurathen ikusmoldeak berreskuratu dituzte— Beste partaideek nahiago zuten Carnapen ildo neurritsua onartu, irekia baitzen zentzu askotan: irekia hasiera batean proposaturiko egiaztagarritasunaren tesi hertsiekin, hertsitasun hori zela-eta ikusmolde zientifikoaren proiektua kinka larrian ibiliko baitzen handik gutxira.
‎Dama amerikar aberats eta ohoragarri batekin ezkondu zen, eta entzute horretaz bere burua harro erakusten zuen nonahi. Ayerren ustez42, harrotasun horrek ziur asko zerikusi handia izango zuen bere hilketarekin 1936an.
‎Hortaz, testuinguru honetan ere ez da estimu handian izan Vienako Zirkuluaren ikusmoldea. Egia esanda, filosofia analitikoaren korronte berrienek ezeztaturiko zerbait legez ikusi izan dute.
‎Baina, edozein kasutan, gomendagarria da luzaro filosofiaren historia estandarrak saldu duen ezagutzaren gorputz txirotik haratago joan daitekeen informazioa lortzea. Hau zailtasun handirik gabe lor daiteke. Azkenengo hamabost urteetan Vienako Zirkuluaren filosofiaren egitura eta garapenari buruzko ikerkuntzak aurrerapauso garrantzitsuak eman ditu.
‎Zirkuluaren filosofia ezin da Rudolf Carnapen filosofiara murriztu beste kideen ideia batzuekin apainduz. Zuzenagoa izanda, interpretazio berriak arreta handia jartzen du Schlick, Neurath, Frank, Hahn edo Zilsel zirkulukide ahazturikoengan. Zirkulua ‘eskola’ filosofiko monolitikoa baino gehiago izan dela erakusten da horrela.
‎Eta hau ez da soilik zio historikoengatik garrantzitsua: kontuan hartzen badugu —zuzenki— vienarren positibismo logikoa filosofia analitiko berriaren iturri berezien arteko bat dela, Zirkuluaren filosofiaren berrinterpretazioak zerikusi handia du filosofia analitiko eta kontinentalaren arteko erlazioen auzian.
‎Versus Kant berriro ere, ez zituzten osagai formalak —razionalak— ukiezinak bailiran hartu, hau da, beharrezko eta apriorizkotzat. Labur beharrez, zientzia berriak eztabaidaezintasun kantiarraren zutabeak jada bertan behera botata zituen, eta horregatik geometria euklidearrak eta espazio eta denbora newtondarrak zeresan handirik ez zeukaten ordurako. Hortaz, Schlickek, Reichenbachek eta Carnapek ez zuten onartu naturaren ezagutzan ezer a priori eta ukaezinik zegoenik.
‎Beraz, dagoeneko ezaugarri pragmatikoak suma daitezke munduko deskribapenen bat aukeratzeko unean. Joera hau epistemologia teorikoaren eta objektibotasunaren kontrako hasierako urrats eszeptikoa besterik ez zen izan, Vienako giroan ongi islatuko zena handik gutxira. Oraingoz, Schlickek, Reichenbachek eta Carnapek gai zerrendan gordetako tesia zen, une horretako beren helburua erlatibitate berezia ulertzea eta kritikatzea zelako, eta konbentzionalismoak ikuspegi guztiz baliagarria ematen zielako.
‎Aurreratu dugun bezala, Neurathen jarrera eta joera Schlicken antipodetan zeuden. Adimen handiko gizona, Neurath ekintzaren aldekoa zen. Leku batetik bestera zeramaten akademiaz kanpoko hainbat jardueratan erroldatu zen, behin bereziki bizitza motzeko Bavierako gobernu boltxebikean parte hartuz.
‎Utz iezadazue azaltzen. Demagun zuetako bat pertsona orojakilea dela eta beraz munduko gorputz guztien, bizirik edo hilik dauden guztien, higidura guztiak ezagutzen dituela, eta bizi izan diren gizaki guztien gogo egoera guztiak ere ezagutzen dituela, eta demagun gizon honek liburu handi batean dakien guztia idazten duela. Liburu horrek munduko deskribapen osoa edukiko luke.
‎Utz iezadazue hau azaltzen. Zentzu erabat argia dauka zerbait agitzeak harritzen nauela esateak; guztiok ulertzen dugu zer esan nahi duen inoiz ikusitakoa baino handiagoa den txakur baten tamainak harritzen nauela, edo, hitzaren zentzu arruntean, ezohizkoa den beste gauzaren batek harritzen nauela. Kasu horietako bakoitzean, kasua ez izatea pentsa nezakeen zerbait kasua izateaz harrituta geratzen naiz.
‎Hitz erlijiozkoak ere erabiltzen dira modu honetan berean, antza, konparazio edo alegoria gisa. Bada, Jainkoaz mintzatzen garenean eta Jainkoak dena ikusten duela esatean, eta bere aurrean belauniko jarri eta otoitz egitean, badirudi gure hitz eta ekintza guztiak alegoria handi eta landu baten zatiak direla, eta alegoria honen bidez irudikatzen dugu Jainkoa botere handiko gizakia dela eta bere grazia lortzen saiatzen garela, eta abar. Baina arestian aipatu ditudan esperientziak ere deskribatzen ditu alegoria honek.
‎Hitz erlijiozkoak ere erabiltzen dira modu honetan berean, antza, konparazio edo alegoria gisa. Bada, Jainkoaz mintzatzen garenean eta Jainkoak dena ikusten duela esatean, eta bere aurrean belauniko jarri eta otoitz egitean, badirudi gure hitz eta ekintza guztiak alegoria handi eta landu baten zatiak direla, eta alegoria honen bidez irudikatzen dugu Jainkoa botere handiko gizakia dela eta bere grazia lortzen saiatzen garela, eta abar. Baina arestian aipatu ditudan esperientziak ere deskribatzen ditu alegoria honek.
‎Beraz, gure artean jende ezjakinak gaixotasuna burutik bularrera mugitzen dela esaten duen printzipio beraren arabera, besteak beste. Jakina, irudi bakun hauetan pertsonifikazioak eginkizun handia du, guztiek baitakite gizakientzat gizakiak (hots, espirituak) arriskutsu izan daitezkeela.
‎Basati bat akats batengatik hil dela sinesteko gauza da Frazer. Lehen mailako irakaskuntzaren testuliburuetan esaten da Atilak bere kanpaina militar handiei ekin ziela trumoiaren jainkoaren ezpata bere esku zegoela sinesten zuelako.
‎Baker eta Hackerren lanak, batez ere Philosophische Untersuchungen i egindako komentario analitikoak, Wittgensteini buruzko entziklopediarik handiena dira. Paragrafoz paragrafoz, lerroz lerro, ideiaz ideia, ez dute ezer uzten kanpoan.
‎Bilduma honen artikulu batzuk oso zaharrak eta ezagunak dira modu batean edo bestean. Dena den, egile batzuk garrantzi handikoak dira, Stanley Cavell, Cora Diamond, Peter M.S. Hacker eta Hilary W. Putnam, kasu.
‎Ferrater Morarekin, Raimundo Drudis Baldrichek sartu zuen lehen aldiz Wittgensteinen filosofia iberiar penintsulan. Zoritxarrez ez du inoiz pentsalari austriarrari buruzko liburu handirik idatzi. Hori dela eta, liburu txiki honek Drudisen jarrera laburtzen du gai honetan.
‎Kultur erreferentziez beterik dago. Bestalde, saiakera moduan Engelmannek idatzitakoa balio handikoa da Wittgenstein vienarra ezagutzeko. Engelmann Adolf Loos arkitektoaren eta Karl Kraus idazlearen dizipulua zen.
‎Biografiarik hoberena eta biribilduena. Oreka handikoa da, bai bizitzaren analisian, bai pentsamenduaren ikerketan. Biografia hau egiteko, testu, gutun eta datu sekretuak eskuratu zituen filosofo honek.
‎Hizkuntza aztertuz, Vienako filosofoa etika erromantiko existentzialean sartzen da. Wittgenstein hau sortzaile eta artista da, Nietzscheren bidean, eta Sadabak freskotasun eta naturaltasun handiz erakusten digu bidea (nahiz eta bidearen zati batzuk zaharkituta egon).
‎Liburuaren helburua logikan eta matematikan Godelen aurrerapena berrikustea da logikari eta matematikari handien eskutik (Stephen C. Kleene, Michael D. Resnik eta Michael Detlefsen ditugu artikulu bildumako adituen artean). Baina hemen interesatzen zaiguna Shankerrek idatzitako artikulua da," Wittgenstein’s Remarks on the Significance of Godel’s Theorem" izenekoa.
‎Nire gaiari berari buruz hitz egin baino lehenago, sarrera ohar gutxi batzuk egiteko baimena eskatzen dizuet. Nire pentsamenduak komunikatzerakoan oztopo handiak edukiko ditudalakoan nago eta uste dut horietako batzuk desagertuko direla aurretiaz aipatzen baldin baditut. Lehenengoa, aipatzea kasik beharrezkoa ez dena, ingelesa ez da nire jatorrizko hizkuntza, eta, beraz, gai zail bati buruz hitz egitean desiragarriak diren zehaztasun eta zorroztasuna falta zaizkio maiz nire adierazpenari.
‎Apirilean britainiar naturalizatu zen. Ekainean Britainia Handiko pasaportea. Viena, Berlin eta New Yorkera bidaia familia juduaren egoera konpontzeko.
‎XX. mendeko kultura eta filosofia menperatzen ez dituenarentzat zaila da bere lana irakurtzea. Baina oztopo guztiak pasatuz gero, probetxu handikoa izango da. Bestalde, Wittgensteinen pentsaera, bai logikarena, bai mistikarena, kontuan hartzen du Cacciarik.
‎hizkuntzaren alienazioa (Kakania Oraingo Gizarte gisa). Liburu hau irakurtzea gozamen handia da beti, batzuetan" filosofikoegia" izan arren.
‎Oso orekatua. Wittgenstein eta beste pentsalari austriarrak dabiltza orrialde artean naturaltasun handiz . Liburuaren abilezien artean argazkiak eta ilustrazioak daude.
‎• 1913 Bere aita hil zen. Honen ondorioz jasotako jaraunspen handia (100.000 koroa) bere anai arreben eta artista idazle austriar batzuen artean (Trakl, Lasker Schuler, Loos eta Rilke, besteak beste) banatuko zuen hurrengo hilabeteetan. Irailean Norvegiara joan zen Pinsentekin.
‎Aukera hauek arbuiatu ditut eta nire ikuspegitik garrantzi orokorra duen gai batez mintzatzea erabaki dut, zuen ideiak argitzen laguntzeko asmoz (honi buruz esango dudanarekin ados egongo ez bazinate ere). Hirugarrena eta azken oztopoa, egiaz, iraupen handiko hitzaldi filosofiko gehienetan ohizkoa, hurrengoa da: entzulea ez da gauza erakusten zaion bidea zein iritsi nahi den helmuga ikusteko.
‎" nora heldu nahi duen ikusten dut, baina nola arraio lortuko du?". Berriro, egin ahal dudan guztia da pazientzia handikoak izan zaiteztela eskatzea, bukaeran bai bidea bai horrek iritsi nahi duen helmuga ikusiko dituzuelako esperoan.
‎Agian biktimaren sufrimendua da hunkitzen gaituena, besterik ez? Haatik, hau bezalako sufrimendu handiarekin lotuta dauden mota askotako gaixotasunek ez gaituzte hunkitzen. Ez, sakontasuna eta lazgarrikeria ez dira berez ulertzen kanpoko ekintzen historia soilik ezagutuz, baizik eta guk geuk onartzen ditugu gure barruko esperientzia batetik.
‎Baina hunkipena dakarrena ez da bakarrik Beltaneko jaiaren jatorri posibleari buruzko pentsamendua, pentsamendu honen oso probabilitate handia deritzona baizik. Materialetik egiten den heinean.
‎Bada, biktima salbatzen duenak irabaziko duela prestatuta egon arren, hala eta guztiz ere, antzezpen dramatiko batek ez duen izaeraren gehigarri bat dauka gertatutakoak beti. —Baina, oso antzezpen hotza izan arren, kezka handiz geure buruari hurrengoa galdetuko genioke: zer gertatzen da antzezpen honetan?; zein da bere zentzua?!
‎Erantzuna hauxe dateke: ez bide zen erraza gezurra aurkitzea, eta porrotak ez bide ziren hain agerikoak, zeren eta kasu askotan, gehienetan agian, desiratzen zen gertaera gertatu egiten baitzen benetan, tarte handiagoz edo txikiagoz, hura ekartzeko erritoa burutu ondoren, eta gogo arrunta baino zorrotzagoa den zerbait zen ezen, halakoetan ere erritoa ez zela hain juxtu gertaeraren kausa atzemateko. Haizeak jo dezan edo euria egin dezan, edo etsai baten heriotza ekar dezan asmatutako zeremoniaren ondotik, lehentxeago edo geroxeago, beti etorriko da erakarri nahi den gertaera huraxe, eta antzinako gizakumeari barkatu egin behar zaio gertaera zeremoniaren emaitza zuzentzat eta eraginaren froga hoberentzat hartu izana" (Urrezko abarra, I bol., 102 orr.).
‎" Haurrek hain gogoko duten imajinazioaren printzipio berberak eraman ditu beste herri batzuk jaiotzaren antzezpena norbait seme edo alabatzat hartzeko bide gisa erabiltzera, are hildakotzat jotzen dena berpizteko prozedura gisa ere. (...) Horregatik, Diodorok dioskunez, Zeusek bere emazte jeloskor Hera konbentzitu zuenean Herkules semetzat har zezan, jainkosa oheratu egin zen eta, heroi handia bere bularraren kontra estutuz, bere jantzien azpitik bultzatu eta lurrera erortzen utzi omen zuen, hartaz benetan erditu izan balitz bezala; historialari horretxek eransten du behiala barbaroek gauza bera egiten zutela umeak seme alabatzat hartzeko. Gaur egun hala egiten omen da oraindik ere Bosnia eta Bulgariako turkiarren artean.
‎" Eta jaten amaitu bezain laster, atsegin pixka bat hartzen zuten kantuan eta suaren inguruan dantzan. Atseginaldia amaitzerakoan, jaiaren buru egiten zuen pertsonak arrautzopil handia egiten zuen, ertzetan txigortua, am bonnach bela tine zeritzana —hots, Beltaneko opila— Puska asko egiten ziren, eta handikiro banatzen bildutako guztien artean. Puska jakin bat hartzen zuenari cailleach bela tine deitzen zioten, hots, Beltaneko carline a, lotsabide handiko izena.
‎Atseginaldia amaitzerakoan, jaiaren buru egiten zuen pertsonak arrautzopil handia egiten zuen, ertzetan txigortua, am bonnach bela tine zeritzana —hots, Beltaneko opila— Puska asko egiten ziren, eta handikiro banatzen bildutako guztien artean. Puska jakin bat hartzen zuenari cailleach bela tine deitzen zioten, hots, Beltaneko carline a, lotsabide handiko izena. Hura jakiten zenean, bildutako batzuek hari heldu eta sutara botako zutelakoa egiten zuten; baina gehienak tartean jarri eta erreskatatu egiten zuten.
‎Ez zegoen desberdintasunik logika eta etikaren artean. Trebetasun handiz —eskailera batean igoko balitz bezala geroxeago eskailera bera botatzeko—, logika eta arrazoizko hizkuntza erabili zituen logikatik haratago joateko. Logika eta zientziatik haratago joan behar zuen nahitaez, bizitzaren zentzua ez zetzalako arrazoizko hizkuntzan.
‎(...) Nahiko ziur nago [Tractatus a] irakurriz ez duzula onura handirik hartuko. Ez baituzu ulertuko.
‎Basati bat akats batengatik hil dela sinesteko gauza da Frazer. Lehen mailako irakaskuntzaren testuliburuetan esaten da Atilak bere kanpaina militar handiei ekin ziela trumoiaren jainkoaren ezpata bere esku zegoela sinesten zuelako.
‎Ingelesez idatzita dago, eta izengabea da. Testu mekanografiatuarekin bat ez datorren eskuizkribu bat badagoen arren, aldeak ez dira handiak .
‎1890ean James George Frazer antropologoak The Golden Bough (Urrezko abarra) lanaren lehenengo liburukia atera zuen, baina magia eta erlijioari buruzko lan antropologiko hau ez zen bukaturik geratu 1915 arte, 12 liburukia agertu arte. Ospe handia izan zuen arren, Wittgensteinek ez zuen inoiz lan osoa irakurri. 1931n M. O’C. Druryrekin lehenengo liburukia irakurri zuen, orrialdez orrialde eztabadaituz (ikus M. O’C Drury:
‎Edozein modutan, Beltaneko jaiaren, kasu, jatorria onartzeko uste sendoa dugu: hau da, gizon batek halako jaiak ez dituela, nolabait esan, hola edo hala asmatu, baizik eta oinarri handiagoa , are handiagoa, behar dutela jaiek luzaroan iraun dezaten. Jai bat asmatu nahi izango banu, hau oso azkar hilko litzateke edo jendearen joera zabaldura egokituz moldatu litzateke.
‎Edozein modutan, Beltaneko jaiaren, kasu, jatorria onartzeko uste sendoa dugu: hau da, gizon batek halako jaiak ez dituela, nolabait esan, hola edo hala asmatu, baizik eta oinarri handiagoa, are handiagoa , behar dutela jaiek luzaroan iraun dezaten. Jai bat asmatu nahi izango banu, hau oso azkar hilko litzateke edo jendearen joera zabaldura egokituz moldatu litzateke.
2001
‎filosofoa ez da mundua eta gizartea hobekien ezagutzen dituena, ezagutza hori bere portaeran erakusten duena baizik. Eta, azkenik, filosofia ez da ezagueren frogapen apodiktiko bat soilik, filosofian garrantzi bera edo agian handiagoa baitaukate galdeketak eta elkarrizketak: elkarrizketarik gabe ez dago filosofiarik; hau da, nabarmenki, filosofiaren dimentsio soziala.
‎Umeek, inudeekin bizitza osorako iraungo duten afektibitate loturak garatzeaz gain, herriaren tradizioak eskuratuko dituzte. Inudeek kulturaren parte diren tradizio, kondaira, eta era guztietako istorioak eta literatura lan handien laburpen eta iruzkinak —Homero eta Hesiodo batez ere— nahasten dituzten haur ipuinak kontatuko dizkiete2.
‎Bigarrenean, hamalau eta hemezortzi urte bitarteko adina hartzen zuen horretan, gimnasiaren praktika areagotu egiten zen, eta zitarak eta literaturak berebiziko garrantzia hartzen zuten. Literatur hezkuntzari zientziaren hezkuntzari baino garrantzi handiagoa ematen zitzaion. Literaturaren irakaskuntzaren helburu nagusia gaztearen heziketa morala da, hau da, bizitzarako baliagarriak izango zaizkion bizitza eta portaera ereduak eskaintzea.
‎Literaturaren irakaskuntzaren helburu nagusia gaztearen heziketa morala da, hau da, bizitzarako baliagarriak izango zaizkion bizitza eta portaera ereduak eskaintzea. Horregatik, olerkariak kritika handiak jasotzen zituen baldin eta zuzentasun moralik gabe adierazi edota eredu moral desegokiak eskaintzen bazituen. Olerkaririk maitatu eta ezagunenak Hesiodo, Solon, Arkiloko eta fabulistika izan ziren.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
handi 1.273 (8,38)
aundi 3 (0,02)
Lehen forma
handia 268 (1,76)
handi 168 (1,11)
handiagoa 108 (0,71)
handiak 98 (0,65)
handiena 89 (0,59)
handiko 49 (0,32)
handiz 42 (0,28)
handirik 37 (0,24)
handien 33 (0,22)
handikoa 31 (0,20)
handiagoan 21 (0,14)
handiagoak 18 (0,12)
handienak 16 (0,11)
handiaren 14 (0,09)
handik 14 (0,09)
handian 13 (0,09)
handikoak 13 (0,09)
handiagoz 12 (0,08)
handiago 11 (0,07)
handiegia 11 (0,07)
Handia 10 (0,07)
handiagoarekin 8 (0,05)
handiarekin 8 (0,05)
handiek 8 (0,05)
handiari 7 (0,05)
handienean 7 (0,05)
handietan 7 (0,05)
handiagorik 6 (0,04)
handienaz 6 (0,04)
handienetako 6 (0,04)
handirik gabe 6 (0,04)
Handiak 5 (0,03)
handiaz 5 (0,03)
handiegirik 5 (0,03)
handiei 5 (0,03)
handienarekin 5 (0,03)
handienek 5 (0,03)
Handiaren 4 (0,03)
handiagokoak 4 (0,03)
handienetakoa 4 (0,03)
handienetan 4 (0,03)
handien artean 3 (0,02)
handirako 3 (0,02)
handirantz 3 (0,02)
handitzat 3 (0,02)
Handian 2 (0,01)
Handiarekin 2 (0,01)
Handiko 2 (0,01)
aundi 2 (0,01)
handiagoaren 2 (0,01)
handiagora 2 (0,01)
handiegirik gabe 2 (0,01)
handiekin 2 (0,01)
handienaren 2 (0,01)
handienei 2 (0,01)
handienekoak 2 (0,01)
handienen 2 (0,01)
handienera 2 (0,01)
handienetarikoa 2 (0,01)
handiren 2 (0,01)
handitan 2 (0,01)
handitik 2 (0,01)
Handiagoa 1 (0,01)
Handiena 1 (0,01)
Handietan 1 (0,01)
Handira 1 (0,01)
Handitik 1 (0,01)
aundirik 1 (0,01)
handiagatik 1 (0,01)
handiagoari 1 (0,01)
handiagoaz 1 (0,01)
handiagoren 1 (0,01)
handiagotan 1 (0,01)
handiaren aurrean 1 (0,01)
handiarentzat 1 (0,01)
handiegiak 1 (0,01)
handiegikoa 1 (0,01)
handiegitan 1 (0,01)
handiegiz 1 (0,01)
handien araberakoa 1 (0,01)
handien aurrean 1 (0,01)
handienaren arabera 1 (0,01)
handienaren ondoan 1 (0,01)
handieneko 1 (0,01)
handienekoa 1 (0,01)
handienen artean 1 (0,01)
handienen arteko 1 (0,01)
handienerako 1 (0,01)
handienetakoen 1 (0,01)
handienetatik 1 (0,01)
handienetik 1 (0,01)
handienez 1 (0,01)
handientzat 1 (0,01)
handietako 1 (0,01)
handietara 1 (0,01)
handikoena 1 (0,01)
handikoenetan 1 (0,01)
handikotzat 1 (0,01)
handiren inguruan 1 (0,01)
handitan barrena 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
handi bat 123 (0,81)
handi ukan 57 (0,38)
handi egin 25 (0,16)
handi eman 23 (0,15)
handi egon 21 (0,14)
handi eduki 17 (0,11)
handi sortu 14 (0,09)
handi lortu 13 (0,09)
handi ez 12 (0,08)
handi hartu 12 (0,08)
handi ere 11 (0,07)
handi hori 11 (0,07)
handi ekarri 9 (0,06)
handi erakutsi 9 (0,06)
handi eskaini 9 (0,06)
handi jokatu 9 (0,06)
handi aurkitu 7 (0,05)
handi bera 7 (0,05)
handi eraman 7 (0,05)
handi gutxi 6 (0,04)
handi atera 5 (0,03)
handi ezagutu 5 (0,03)
handi iruditu 5 (0,03)
handi aurre 4 (0,03)
handi eragin 4 (0,03)
handi eskatu 4 (0,03)
handi gertatu 4 (0,03)
handi guzti 4 (0,03)
handi ibili 4 (0,03)
handi jarri 4 (0,03)
handi jaso 4 (0,03)
handi arima 3 (0,02)
handi baldin 3 (0,02)
handi behar 3 (0,02)
handi bereizi 3 (0,02)
handi bete 3 (0,02)
handi bildu 3 (0,02)
handi erabili 3 (0,02)
handi ezarri 3 (0,02)
handi filosofia 3 (0,02)
handi gizaki 3 (0,02)
handi gizon 3 (0,02)
handi haiek 3 (0,02)
handi horiek 3 (0,02)
handi ikusi 3 (0,02)
handi samar 3 (0,02)
handi zein 3 (0,02)
handi zor 3 (0,02)
handi ageri 2 (0,01)
handi agertu 2 (0,01)
handi aipatu 2 (0,01)
handi ala 2 (0,01)
handi albo 2 (0,01)
handi arazo 2 (0,01)
handi ardura 2 (0,01)
handi asko 2 (0,01)
handi atzeman 2 (0,01)
handi baita 2 (0,01)
handi batzuk 2 (0,01)
handi bezala 2 (0,01)
handi bi 2 (0,01)
handi burutu 2 (0,01)
handi ea 2 (0,01)
handi ekin 2 (0,01)
handi erdietsi 2 (0,01)
handi erori 2 (0,01)
handi esan 2 (0,01)
handi esku 2 (0,01)
handi eskuratu 2 (0,01)
handi espezie 2 (0,01)
handi gai 2 (0,01)
handi gauzatu 2 (0,01)
handi gehitu 2 (0,01)
handi gerrate 2 (0,01)
handi hartz 2 (0,01)
handi helmuga 2 (0,01)
handi historia 2 (0,01)
handi hura 2 (0,01)
handi idatzi 2 (0,01)
handi izaera 2 (0,01)
handi jainkotiar 2 (0,01)
handi jasan 2 (0,01)
handi kontu 2 (0,01)
handi mintzatu 2 (0,01)
handi mundu 2 (0,01)
handi nahiz 2 (0,01)
handi saihestu 2 (0,01)
handi sasoi 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
handi bat egin 4 (0,03)
handi bat bederen 3 (0,02)
handi ere ez 3 (0,02)
handi ibili behar 3 (0,02)
handi iruditu substantzia 3 (0,02)
handi ala txiki 2 (0,01)
handi arima ukan 2 (0,01)
handi baldin egon 2 (0,01)
handi bat egon 2 (0,01)
handi bat ekin 2 (0,01)
handi bat ere 2 (0,01)
handi behar ukan 2 (0,01)
handi bezala txiki 2 (0,01)
handi ea egon 2 (0,01)
handi ez ukan 2 (0,01)
handi hartu behar 2 (0,01)
handi jainkotiar ere 2 (0,01)
handi nahiz txiki 2 (0,01)
handi ukan ere 2 (0,01)
handi ukan zirkulu 2 (0,01)
handi zein txiki 2 (0,01)
handi ageri den 1 (0,01)
handi aipatu eztabaida 1 (0,01)
handi albo beti 1 (0,01)
handi albo utzi 1 (0,01)
handi arazo korapilatsu 1 (0,01)
handi arima eduki 1 (0,01)
handi asko luzatu 1 (0,01)
handi atera baldin 1 (0,01)
handi atera ezan 1 (0,01)
handi atzeman kontzientzia 1 (0,01)
handi aurkitu hizkuntza 1 (0,01)
handi aurre egin 1 (0,01)
handi aurre erreakzio 1 (0,01)
handi aurre iraulezin 1 (0,01)
handi baita bera 1 (0,01)
handi baldin ukan 1 (0,01)
handi bat adierazle 1 (0,01)
handi bat ala 1 (0,01)
handi bat arazo 1 (0,01)
handi bat Aristoteles 1 (0,01)
handi bat bateraezin 1 (0,01)
handi bat bera 1 (0,01)
handi bat berdin 1 (0,01)
handi bat bermatu 1 (0,01)
handi bat berriro 1 (0,01)
handi bat beste 1 (0,01)
handi bat bezala 1 (0,01)
handi bat bildu 1 (0,01)
handi bat bizi 1 (0,01)
handi bat domeinu 1 (0,01)
handi bat edan 1 (0,01)
handi bat eduki 1 (0,01)
handi bat ekarri 1 (0,01)
handi bat elkar 1 (0,01)
handi bat eman 1 (0,01)
handi bat eraiki 1 (0,01)
handi bat erdi 1 (0,01)
handi bat erlijio 1 (0,01)
handi bat erraz 1 (0,01)
handi bat ez 1 (0,01)
handi bat ezagutezin 1 (0,01)
handi bat garai 1 (0,01)
handi bat garatu 1 (0,01)
handi bat gizaki 1 (0,01)
handi bat goreneko 1 (0,01)
handi bat ha 1 (0,01)
handi bat hasi 1 (0,01)
handi bat haur 1 (0,01)
handi bat hauxe 1 (0,01)
handi bat helburu 1 (0,01)
handi bat herritar 1 (0,01)
handi bat hura 1 (0,01)
handi bat idazki 1 (0,01)
handi bat jarri 1 (0,01)
handi bat joan 1 (0,01)
handi bat leherketa 1 (0,01)
handi bat Maxwell 1 (0,01)
handi bat moral 1 (0,01)
handi bat obra 1 (0,01)
handi bat osatu 1 (0,01)
handi bat pertsona 1 (0,01)
handi bat pixkanakako 1 (0,01)
handi bat sentimen 1 (0,01)
handi bat zapuztu 1 (0,01)
handi bat zoriontasun 1 (0,01)
handi batzuk egin 1 (0,01)
handi batzuk onartu 1 (0,01)
handi bera bular 1 (0,01)
handi bera ezkutatu 1 (0,01)
handi bera itxura 1 (0,01)
handi bera ukan 1 (0,01)
handi bera zentzu 1 (0,01)
handi bete egon 1 (0,01)
handi bete ukan 1 (0,01)
handi bi hitz 1 (0,01)
handi bi korronte 1 (0,01)
handi burutu ahal 1 (0,01)
handi eduki ar 1 (0,01)
handi eduki arreba 1 (0,01)
handi eduki galdeketa 1 (0,01)
handi eduki gertakari 1 (0,01)
handi eduki heroi 1 (0,01)
handi eduki idun 1 (0,01)
handi eduki poesia 1 (0,01)
handi eduki urre 1 (0,01)
handi egin behar 1 (0,01)
handi egin doinu 1 (0,01)
handi egin Kant 1 (0,01)
handi egin margolari 1 (0,01)
handi egin ohi 1 (0,01)
handi egin zaletasun 1 (0,01)
handi egon arima 1 (0,01)
handi egon bera 1 (0,01)
handi egon erronka 1 (0,01)
handi egon gai 1 (0,01)
handi egon gorde 1 (0,01)
handi egon horiek 1 (0,01)
handi egon jarduera 1 (0,01)
handi egon panoptiko 1 (0,01)
handi egon zientzia 1 (0,01)
handi eman dieta 1 (0,01)
handi eman diol 1 (0,01)
handi eman nahi 1 (0,01)
handi erabili gertakari 1 (0,01)
handi erabili ohi 1 (0,01)
handi erabili salatu 1 (0,01)
handi eragin ahal 1 (0,01)
handi eragin ezan 1 (0,01)
handi eragin joera 1 (0,01)
handi erakutsi balio 1 (0,01)
handi eraman ahal 1 (0,01)
handi eraman bera 1 (0,01)
handi eraman nolabait 1 (0,01)
handi erdietsi modu 1 (0,01)
handi ere denbora 1 (0,01)
handi ere egin 1 (0,01)
handi ere erromantiko 1 (0,01)
handi ere ezin 1 (0,01)
handi esan ahal 1 (0,01)
handi esan balio 1 (0,01)
handi eskatu ohitura 1 (0,01)
handi esku hartu 1 (0,01)
handi espezie arraro 1 (0,01)
handi espezie jatorri 1 (0,01)
handi ez bot 1 (0,01)
handi ez eduki 1 (0,01)
handi ez egon 1 (0,01)
handi ez esan 1 (0,01)
handi ez esleitu 1 (0,01)
handi ez etorkizun 1 (0,01)
handi ez eze 1 (0,01)
handi ez hitz 1 (0,01)
handi ez zientzia 1 (0,01)
handi filosofia eskolastiko 1 (0,01)
handi filosofia historia 1 (0,01)
handi gai anitz 1 (0,01)
handi gai ukan 1 (0,01)
handi gauzatu hartu 1 (0,01)
handi gehitu ukan 1 (0,01)
handi gutxi egon 1 (0,01)
handi guzti bezala 1 (0,01)
handi guzti bi 1 (0,01)
handi guzti esperientzia 1 (0,01)
handi guzti etika 1 (0,01)
handi haiek irakurri 1 (0,01)
handi haiek oso 1 (0,01)
handi hartu ari 1 (0,01)
handi hartu joan 1 (0,01)
handi helmuga beraurkitu 1 (0,01)
handi historia kokatu 1 (0,01)
handi hori arrazoimen 1 (0,01)
handi hori azaldu 1 (0,01)
handi hori azterketa 1 (0,01)
handi hori belaunikatu 1 (0,01)
handi hori egon 1 (0,01)
handi hori eretz 1 (0,01)
handi hori filosofo 1 (0,01)
handi hori gordin 1 (0,01)
handi hori preso 1 (0,01)
handi hori ñabardura 1 (0,01)
handi horiek bezalakoxe 1 (0,01)
handi horiek igerian 1 (0,01)
handi hura birsortu 1 (0,01)
handi hura gerra 1 (0,01)
handi iruditu zeratu 1 (0,01)
handi izaera artifizial 1 (0,01)
handi izaera islatu 1 (0,01)
handi jarri arrazoi 1 (0,01)
handi jasan ari 1 (0,01)
handi jokatu behar 1 (0,01)
handi kontu horiek 1 (0,01)
handi kontu ukan 1 (0,01)
handi lortu ari 1 (0,01)
handi lortu ere 1 (0,01)
handi lortu helburu 1 (0,01)
handi lortu saiatu 1 (0,01)
handi mundu berri 1 (0,01)
handi saihestu bide 1 (0,01)
handi saihestu ezan 1 (0,01)
handi samar bezala 1 (0,01)
handi samar eman 1 (0,01)
handi sasoi agertu 1 (0,01)
handi sasoi baino 1 (0,01)
handi sortu ezan 1 (0,01)
handi sortu ezta 1 (0,01)
handi sortu inperio 1 (0,01)
handi sortu sinesmen 1 (0,01)
handi ukan abesti 1 (0,01)
handi ukan aditu 1 (0,01)
handi ukan aleman 1 (0,01)
handi ukan antz 1 (0,01)
handi ukan baina 1 (0,01)
handi ukan balio 1 (0,01)
handi ukan bera 1 (0,01)
handi ukan bete 1 (0,01)
handi ukan demagogo 1 (0,01)
handi ukan emakume 1 (0,01)
handi ukan erakutsi 1 (0,01)
handi ukan esparru 1 (0,01)
handi ukan filosofia 1 (0,01)
handi ukan gizarte 1 (0,01)
handi ukan gizon 1 (0,01)
handi ukan gu 1 (0,01)
handi ukan herritar 1 (0,01)
handi ukan hizkuntza 1 (0,01)
handi ukan ispilu 1 (0,01)
handi ukan kontsideratu 1 (0,01)
handi ukan Mach 1 (0,01)
handi ukan moral 1 (0,01)
handi ukan oraino 1 (0,01)
handi ukan ordu 1 (0,01)
handi ukan orduan 1 (0,01)
handi ukan preso 1 (0,01)
handi ukan zinez 1 (0,01)
handi zein premiazko 1 (0,01)
handi zor esan 1 (0,01)
handi zor ote 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia