Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 5.778

2000
‎Denboraren tratamenduari dagokionez, gehienetan lineala da, gehienbat ipuinetan, ipuinak hasieratik amaierara denbora lerro jarraituan doaz . Bakanak dira amaieratik hasten direnak," Sonbreilu baten historia" bezalakoak.
‎Aingeru Epaltzak transgresioa burutu duen marinelaren patu fatal bera aurkitzen du mito Arthurikoaren markuan idatziriko" Ginebra erregina erbestean" ipuinean ere: " menturen haroa iragan da" eta" erbestera joan dira heroiak, eta debaldekoa da haien itzulera etsipenaren eta esperantzaren aitzakia bilakatzea".
‎Kondenatua dago portu hoberik ez aurkitzera, Coleridgeren marinel zaharrak bezain patu gogorra du gainean, ez jakinean, inoiz eginiko oker baten erruz kondenatua izan denaren gisan. 1987ko Joseba Sarrionandiak idatzi zuen Marinel zaharrak betirako kondenatu bat besterik ez dela badakien bezala, eta" Tren luze bat" ean" Trena beti infernurantz doa " la badakien bezala. Coleridge ez ezik, Kafkaren narrazioen absurdua eta ulertu ezinaren oihartzuna sumatzen da, zein oker egin duen ez dakien kondenatu horren patu gogorrean, azken batean giza patuaren ezinbestearen eta ulertezinaren sinboloa baita.
‎Sarrionandiaren obretako giroari deserrotzearen erbestea eta nostalgiaren lanbroa darie, surrealismoaren, ironiaren eta paradoxa absurduaren herdoila itsatsi zaie bere hitzei. Lehenengo liburuetatik hona zeregin literarioaren izaera eta funtzioari buruzko etengabeko itaunean, ziurtasuna, zabaltasuna eta irizpide propioa mamitzen joan da berarengan. 1995eko Nuyi illa...
‎Arnaut Oihenartek Atsotitz edo errefrauak bilduman jasoriko Han izanik hona naiz esaera ilunaren azalpena euskal idazle hark azaltzen zuen modura, bi txoriren arteko elkarrizketa egoeran kokaturik ulertu behar da: " Txori batek, bere habia epelean dagoela, heldu berria den beste txori bati emandako erantzuna da, heldu berriak Orhi aldean eguzkiak bero jotzen duela eta hara joateko gonbitea luzatzen dio; kabi epelean dagoen txoriak, aldiz, iruzurra sumatzen du eta ezetz erantzuten dio" han izanik hona naiz" esanez. Alegia, Orhi aldean izana dela eta han berorik ez zuela ikusirik, bere habiara itzulia dela.
‎1987an argitaratu zuen Sarrionandiak Marinel zaharrak izenekoa eta aurreneko obraren, hots Izuen Gordelekuetan Barrenaren errebisioa izateaz gain, kartzela garaiko eta ihesi joan ondorengo zenbait poemez osaturiko obra da. Kritikoek diotenez, liburu honetan Sarrionandiarengan literatura eta militantziaren arteko harremana gogortzeko joera nabarmentzen da, eta jarrera zorrotzagoak hartu dituela erakusten omen du, batez ere" Literatura eta iraultza" (22 or.) izeneko poeman.
‎Hiru zati ditu eta kronologikoki atzekoz aurrera bilduriko hiru aro ezberdinetako poema sortek osatzen dute Marinel zaharrak: ihesi joan ondorengoak aurrena Tren luze eta bustiak izenburuaz (1985), kartzelakoak Gartzelako poemak (1980) eta, azkenik, Izuen gordelekuetan barrenatik hautaturikoak (1978). Hitzaurrearen arabera, esan daiteke egileak ordurarte poema adierazgarrienen bilduma egitea zuela asmotzat eta" kartzelako kobla eta sonetoak" nahiz Izkiritaturik aurkitu ditudan ene poemak liburuko zenbait poema apokrifo besterik ez zituela bereizi corpus honetatik.
‎" Sarrionandiak sinbolismo diferente bat landu du, optimismo handirik ez duen sinbologia. bidaiatzea da, baina tren hori infernurantz doa ".
‎" Ene ustez gauza ezberdinak dira arazo honetan politika, etika eta idazkera" zioelarik. 1987an argitaraturiko Marinel zaharrak honetan, aldiz," badirudi planteamendu horiek denak hankaz gora joan zaizkiola," Literatura eta iraultza" izeneko poeman gure artean hainbat eztabaida sortu duen beste binomio fantastiko bat, torturaren errealitate ankerraren kontra txirtxilatu dira esparru sakratuak, Pessoa, Eliot, Chesterton eta beste kutun guztiak."
‎Marinel Zaharrak liburutik berreskuraturiko poemak bestela multzokatzen ditu Hnuy illa.. Poemak honetan, poemen sorreraren ordena kronologikoa hautsiz eta hasieran nahiz bukaeran kokatuz gartzelako eta ihesi joan osteko poemak. Tartean doaz, berriak diren" Marinel korapiloak"," Merkatu beltza" eta" Monogamo inperfektoa" atalak.
‎Poemak honetan, poemen sorreraren ordena kronologikoa hautsiz eta hasieran nahiz bukaeran kokatuz gartzelako eta ihesi joan osteko poemak. Tartean doaz , berriak diren" Marinel korapiloak"," Merkatu beltza" eta" Monogamo inperfektoa" atalak.
‎Poesiaren zertarakoa eta zereginari buruzko ikuspuntua aldatuz joan da Sarrionandiaren liburuetan zehar. 1983ko Eguberrietako amarauna poeman bertan zertarakoa are gordinagoa zen:
‎3 Ez dute asmo abangoardistarik, komunikazioa da gehien axola zaiena, baina aldi berean, estetikari guztizko lehentasuna ematen diote, euskal literaturak eman dituen idazlerik estetikazaleenetako batzuen, Oihenarte, Lauaxeta eta Lizardi, Mirande eta Mikel Lasaren obren eragina euren obretan nabari daitekeelarik. Euskal literaturaz kanpoko eraginen artean, aipagarria da honen guztizko barietatea azpimarratzea, Japoniako haikuen orientalismotik T.S. Eliot edo Ezra Pound bezalako idazleetaraino doalarik .
‎Iñaki Aldekoaren iritziz, liburuak egiten dituen ebokazio literario guztien artean bi dira sinbolo nagusiak: bidaiatu bai baina bere jomugara iritsiz gero fatua beteko zaion Ulisesen bidaia, eta bestetik, Kavafis poetaren ziutatearen zama," beste leku eta beste hirien bila dabilen bidaiari nekatuak pentsatzen du" Ez duk aurkituko beste itsaso eta beste lurrik/ Ziutatea hirekin joango duk beti./ Betiko kaleetara itzuliko haiz/ Suburbio berdinetan helduko zaik edadea/ ze, ziutatea berbera baita beti/ etzak besterik bilatu/ etzegok/ Ezta hiretzako bide edo barkurik ere." d) Bidaia literarioa
‎1980an preso sartu zuten eta hogeita zortzi urteko kondena ezarri zioten ETAko partaidea izateagatik. Kartzelako urte horietan liburuak idazten eta argitaratzen jarraitu zuen, harik eta, 1985ean Martuteneko kartzelan zegoelarik, ihesi joan zen arte, euskal abeslari ezagun baten kantaldiaren okasioaz baliaturik, eta baffle handietako batean gordeta. Ihesi joanez geroztiko hamabost urte inguru hauetan erregulartasunez iritsi dira argitaletxeetara eta bere izkribuak.
‎Kartzelako urte horietan liburuak idazten eta argitaratzen jarraitu zuen, harik eta, 1985ean Martuteneko kartzelan zegoelarik, ihesi joan zen arte, euskal abeslari ezagun baten kantaldiaren okasioaz baliaturik, eta baffle handietako batean gordeta. Ihesi joanez geroztiko hamabost urte inguru hauetan erregulartasunez iritsi dira argitaletxeetara eta bere izkribuak.
‎Zazpi etapa dituen bidaia da Sarrionandiak liburuan zehar egiten duen ibilaldi hori. Sorterritik deserrira doan bidaia da, eta, Europako zazpi lurralde eta hiri zahar mitikotan barrena doalarik , horietako bakoitzean literatura arloko sortzaile zenbaiti omenaldi egiten die: Parisen nobela beltzari, Grezian Kavafis i, Lisboan Fernando Pessoari, Irlandan Yeats eta Dylan Thomas-i eta Pragan Franz Kafkari.
‎Izuen zentzuaren giltzetako bat Izkiriaturik aurkitu ditudan ene poemak liburuan itzultzen duen poema batean dioenak argitu liezaguke" Zein bizimodu hautatu?"" Enparantzan burruka/ eta arazo zailak daude, etxe barruan ardurak/ Baratzean lan amaiezinak, itsasoetan izuak". (Prosodipo Pelakoaren epigrama baten itzulpena, 33 or.). Hortaz, literatura klasikoan ezaguna den itsasoari buruzko" topos" horietako bat du bereganatua, ziurrenik, itsasoko izuetatik gordetzeko lekuetan barrena doa bidaiaria. b) 80ko hamarkadako poesia berriaren manifestua
‎Bizitzari buruzko gogoetak eskaintzen dituenez, heriotzari nola aurre egin ere azaltzen ari da. Izan ere, askotan aipatu izan den bezala, bizitzea hiltzen joatea baino ez denez, heriotzerantz doan bidaia horretan, antza denez, bizitzea dugu heriotzari aurre egiteko bide bakarra. Ondorioz, heriotz horrek gure bizitzan duen pisua adierazteko etengabeak dira leit-motiv hau gogora ekarriko diguten elementuak:
‎Dena den, heriotzera denboraren iragaiteak garamatzanez honi buruzko erreferentziak ere ugariak dira. Honela, belaunaldi ezberdinen joan etorriak denboraren sinbologia izango lirateke. Aitzitik, denborak aurrera egin arren, belaunaldi berrien bizitzak funtsean aurrekoen ildotik jarraitzen duela adierazi nahi duela dirudi.
‎" Zer gara? Berez gurekin datorrena ala, bizitzan zehar egiten goazena –" (Fernandez, Jose Jabier: Egunkaria) Aurretik aipaturikoa aintzat hartuz, bizitza jostearen prozesu bera eskatzen duen ekintza dela esan genezake.
‎Bestalde, arestian aipatu bezala, istorioaren garapena erabat loturik doa naturarekin, zehazki urtaroen iragaitearekin:
‎Hortaz, eleberri honetan zirkulartasuna ageri da, bizitzeko gogoa pizten duten ilusioen joan etorri etengabea sinbolizatzen duena. Urtaroen erabilera honek Txillardegiren Leturiaren egunkari ezkutua (1957) dakarkigu gogora.
‎Gorago aipatu dugun bezala, atalak urtaroen arabera banatu ditu. Istorioaren garapena urtaroekin hertsiki loturik doanez , maitasun istorio honetan ez dugu ezustekorik aurkituko. Urtaroen garapenak baldintzatuko ditu gertaerak.
‎Urtaroen garapenak baldintzatuko ditu gertaerak. Izan ere, narrazioak aurrera egin ahala, maitaleen maitasuna udarara gerturatuz gero piztuz doala antzemango dugu: udarako argitasuna maitaleen alaitasunarekin bat dator.
‎Emakume gazte honek ere, aspaldiko bere maitaleak bezala, Axun du izena. Honela, bi emakume hauek senideak direla ohartuko da, eta Axun iraganeko maitearen lekua betetzen joango da. Istorioa aurrera joan ahala, gertatu behar dena berehala igarri egiten da, izan ere, Udazkena eleberrian bezala, ez dago ezustekorik.
‎Honela, bi emakume hauek senideak direla ohartuko da, eta Axun iraganeko maitearen lekua betetzen joango da. Istorioa aurrera joan ahala, gertatu behar dena berehala igarri egiten da, izan ere, Udazkena eleberrian bezala, ez dago ezustekorik. Hala ere, eleberri honetan inguruneak pertsonaiengan Mintegiren eleberrian baino eragin handiagoa izango du; zenbait ikutu sozialek zipriztintzen baitute erlatua.
‎Denboraren jarraikortasunari begiratuz gero, jarraikortasunaren iraulketa nabaria da, batik bat atzera jauziak soma daitezkeelarik. Bestalde, erritmoa bizkortuz doa eleberriaren bukaera aldera, tentsioa areagotuz.
‎Jokin Muñoz: Joan zaretenean (1997)
‎Era berean, liburuan zehar sentimenduak xalo eta natural jalgitzen dira, giza esperientziaren aldeak ahalik eta aberatsenen isladatuz. Eleberri osoan, barnekoitasun aipatua, kanpotik eta azpitik doan hari datualaren ondoan doa , nobela inoiz ere tragiko, ikaragarri, barroko edo uholdetsu azaltzen ez delarik. (Egan 50)
‎" Orri batzuetan idazkeraren joera errepikakor eta gogoetatsuak asperrera jotzen du, baina makur hori oso errealista edo akzioz oso betea ez den edozein narraziori gerta dakioke." (Egan 50) Haatik, errepikapen hauek, askotan jazo dena irudikatzen laguntzen digute, eta errepikatzen den egoera hori ez du beti efektu bera sortarazten: izan ere, testuaren leku ezberdinetan egoteak sentsazio ezberdinak dakartza, batetik bestera dugun informazioa aldatuz baitoa : narrazioaren munduari buruzko gure ezagutza ezberdina baita.
‎Liburu honen aurkezpenean egileak berak aipatu bezala, izenburua Thomas Bernhard-en Bai lanaren haritik doa : " Bernharden lanean ageri den protagonistak" bai" esateko azken aukera du.
‎Sosegurik ezak Andresengandik Luisengana, lehendabizi, eta bizitzaren muturreraino, geroago, eramango du protagonista. Oroitzapena, Debatik Donostiarako bidean zihoan autobusean izaniko sentimendu hura (zoriona?), birjintasuna galdutako memento haiek, Andresekiko hoztasuna, Luisekiko gero eta gertutasun handiagoak... Hori guztia bakardadea sentitzeraino.
‎Eta Vienan gaudenez, mende hasieran Habsburgotarren dekadentzia bizi izan zuen hirian, ulergarria da L. Wittgenstein aipatzea. Bera izan zen adierazpide artistiko desberdinetan hedatuz zihoazen aire berritzaileak hizkuntzaren filosofiaren eremura eraman zituena. (Egunkaria III)
‎Baina, Urduñan gertaera tamalgarri batean parte hartu du, eta herritik kanporatuko dute. Kanpoan merkataritzan ibili ondoren, Bilbora doa bizitzera. Eleberria han hemenka egileari jazoriko hainbat abentura eta azpijokoren kontaketan oinarritzen da.
‎Juan Luis Zabalak ere" batzuetan Kafkarengandik gertu, bestetan Borgesen bidetik" doala aipatzen du. (Egunkaria XI) Bestalde, bi ezaugarri hauek azpimarratu zituen:
‎Liburuan zehar pertsonaia ezberdin asko aurkezten bazaizkigu ere, batzuetan ipuin bateko pertsonaiak beste ipuin batean sartzen ditu: " liburuko pertsonaiak errepikatzen joaten direla, batzuk azaltzen, besteak gordetzen, batzuk ipuin batean protagonistak, eta beste batean bigarren mailakoak" (Egunkaria VI). Izan ere," hainbat eta hainbat pertsonaiaren bilakaeraren berri ematen digu bere azken liburuko ipuin ezberdinetan" (Jakin 101).
‎Idazle baten mailu eta ingude hitza izaki, hitz horren zerbitzutara, sentimenduen eta estadu animikoen esanetara baino, jarri behar luke bide horri ekin nahi liokeen idazleak. Zerbitzu hori korrekzioa eta dotorezia bera baino harantzago doa Unzuetari ukatu ezin zaizkionak hitza bilakatzeraino atmosferaren habe eta sostengu bakar. (Lertxundi, Anjel:
‎Laura kanpoan da (1999) deituriko bigarren ipuin bilduma honetan bi ipuin argitaratu ditu. Ipuin hauek aurreko bildumaren jarraipentzat har daitezke, ildo beretik baitoaz : eguneroko bizimoduko egoera arruntak dira aurkezten zaizkigunak.
‎Laura kanpoan da ipuina da luzeena: honetan, bere emaztea, Laura, asteburuan kurtsilo bat egitera joan dela-eta bakarrik geratzen den senar baten istorioa kontatzen zaigu. Senarra, Markos, bakarrik geratzean, rock musika talde bat duen bere anaiarekin Vigora kontzertu bat entzutera joatea erabakitzen du.
‎honetan, bere emaztea, Laura, asteburuan kurtsilo bat egitera joan dela-eta bakarrik geratzen den senar baten istorioa kontatzen zaigu. Senarra, Markos, bakarrik geratzean, rock musika talde bat duen bere anaiarekin Vigora kontzertu bat entzutera joatea erabakitzen du. Lauraren irteerak eta giro aldaketak kolokan jarriko dute pertsonaiaren mundu osoa.
‎tristura, nostaljia,... Juaristiren ustez," guztietan bada halako aire misteriotsu bat, batzuetan errealitatetik at doana ; besteetan errealitatearen eremuan pausatzen dena" (Juaristi, Felipe: El Diario Vasco VI)
‎Antton Lukuren liburuan hamabi ipuin ditugu, guztien artean unibertso bat osatzen dutenak. Horixe agertu baitu Lukuk, unibertso bat, esan nahi baita, giza geografia bat, ipuinez ipuin eta irakurketan aurrera egin ahala gure baitan birsortzen goazena . Garazi inguruak dira Lukuren geografia, eta hor bizi direnak nahiz horra etortzen direnak haren giza osagarria.
‎Beraz, bere bigarren liburuaren argitarapena zela-eta, adierazpen honen bidez defendatu zuen eginiko aukera: " Ez dut uste arintasuna eta azpiliteratura batera doazenik ." (Habe 219)
‎hots, errealitatea eta desioa nahastera iristen direnak. Baina, desiratzen dutena egitera doazela patuak ezustekoren bat ekarriko du beti. Azkenean, ezer ez baita dirudiena izango:
‎Halako atmosfera falta nabaritzen zaie ipuinei, oso azkar kontatuta dago dena, pertsonaiak behar gisa ezagutzeko betarik eman gabe. Lerro gutxitan garatzen du haiei buruzko nondik norakoa, kontaerak eskatuko lukeen erritmoa ez du errespetatzen, arrapaladan bezala joaten zaigu istorioa, detailetan finkatu gabe, elkarrizketetan gozatu gabe, eta, batzutan bukaerako bide okerra hartuz. Oso presaka idatzitakoak dirudite gehienetan, eta horregatik ipuin batzuk absurdoak egiten zaizkigu, kontatzeko moduagatik gehiago, kontatzen denagatik baino.
‎Bestalde, inoiz bereganatzen ez diren ilusio xumeen bilaketaren aipamena ere etengabea da; kasu gehientsuetan, bilaketa antzua. Barne bilaketa horretan, pixkanaka pertsonaien irudi ezkutuak azaleratuz joango dira. Honela, gauzen bi aldeen berri ematea lortzen du, argazkiek osaturiko hezurdurari haragia gehituz:
‎Bestalde, zorigaiztoko patuak biltzen ditu pertsonaiak. Oro har, ezinbestean noraezean doazen pertsonaien amaiera tristeak kontatzen zaizkigu. Izan ere, giza esistentziaren zentzugabekeria irudikatzen duten pertsonaia galduak dira.
‎Haatik, hasieran bereizturik aurkezten zaizkigun bi istorio hauek, narrazioak aurrera egin ahala, espazioan eta denboran gerturatuz joango dira. Eta hurbilketa hau azaleko nahiz sakoneko alderdietan suma daiteke.
‎Estiloari dagokionez, nabarmentzekoa da Egañaren maisutza euskal perpausari halako malgutasun luzea ematen. Egañaren perpausa, luzea, garatua, andana egituratu baten tipologiakoa da...(...) Egañak, bestalde, ahozkotasunaren ildotik hurbil doazen ipuinak txertatzen ditu noizbehin. (Egan 51)
‎Izan ere, I. Mundu Gerrako lubakietako egoera irudikatzen zaigu. Honela, Frantziaren armadara gerratean parte hartzera joan behar izan zuten euskaldunetariko bat dugu eleberri honen protagonista: Jean Etxegoien.
‎Izan ere, eleberri hau bi zatitan egituratua dago. Lehen zatian plano bakarra aurkezten zaigun arren, bigarren zatitik aurrera aurreikusgarria zirudien narrazioa korapilotuz joango da. " Honela, partitzeko orduan liburu osoaren haria zena ez da azkenean kristal zati hautsi bat baino, ispilua eratzen duten kristal zati guztien arteko bat." (Egunkaria) Egileak berak dioskun bezala," Hasieran, beharbada, errealagoa, sinesgarriagoa da kontakizuna, baina apurka apurka gero eta gauza eta pertsonaia bitxiagoak hasten dira agertzen." (Egunkaria XII) Ondorioz, bigarren zatian aurrera egin ahala, eleberrian hiru plano ezberdin azaltzen zaizkigula ikusi ahal izango dugu.
‎pintadak, manifestaldiak, rock jaialdia,... Baina, hilketa honen atzean uste baino azpijoko gehiago ezkutatzen dira, eta eleberriak aurrera egin ahala misterioaren korapiloa askatzen joango da. Gaur egungo Euskal Herrian kokaturiko intrigazko istorioa da.
‎Era honetara, narratzaile estradiegetikoak fokalizazioaren bidez, hainbat pertsonaietara gerturatzeko aukera du, intriga indartuz. Izan ere, tarteka marteka pertsonaia ezberdinen iritziak erantsiz istorioaren sarea osatuz goaz .
‎Halaber, askotan une berean gertaturiko ekintza bat birritan kontatzen digu, baina, ikuspegi ezberdin batez (beste pertsonaia ezberdin baten ikuspegiaren arabera). Ondorioz, irakurleak antolatu behar ditu denborari dagokionez nahasturik doazen pasarte hauek. Bestalde, askotan kontatzen ez denak ere garrantzi berezia bereganatzen du:
‎Hasieran, gaindosi baten eraginez hil zela zirudien. Baina, gertakariak aurrera egin ahala, hilketaren susmoa piztuz doa . Honela, bere anaiaren bizimodua nolakoa zen ezagutzeko aukera izango du.
‎Bestalde, ondorengo ipuin bilduma batzuetan ikusi ahal izango dugun bezala, ipuin laburrerako joera hedatuz doa . Ipuin labur13 honek bat edo bi orrialde izaten ditu, eta bere luzera dela-eta, ezau13 Zehaztasun gehiagorako ikus Lucanor aldizkariko 15 zenbakia. garri jakin batzuk ditu.
‎Mota guztietako emakumeak irudikatzen dizkigu: gazteak, zaharrak, irtirinak, tristeak, alaiak, samurrak, kaskarinak,..." Bera bezalako emakumeak agertzen dira joan etorrian, maitasunaz, adinaren etengabeko kalteaz edo bizitzeko beste hainbat ezbehar txikiz kezkaturik." (Egunkaria) Begoña Muruagak Dorothy Parker en La soledad de las parejas liburuarekin alderatu zuen. Bere aburuz, batez ere, bi dira topa daitezkeen antzekotasunak:
‎Kioskero ero batek ETAn sartu nahi duela eta Herriko tabernara doa kontaktuaren berri izateko. Bertan, tabernariak gezurra esaten dio eta nahi gabe Patxi oso egoera arriskutsuan sartuko du.
‎Patxi, bestalde, zubererazko katixima baten inguruko tesia egiten ari den gazte bat da. Beraz, jolas modura hasi dena nahastuz joango da. Joko honen amaierak ezustea dakar.
‎Idazketa konpultsiboa lortu du honetan. Grafikoki puntu gutxi eta koma asko ditu, pertsonaiaren oroimen erritmoaren arabera doa ipuina aurrera, atsedenik gabe, pertsonaiak oroimena arnasarekin batera bota nahiko balu bezala. Besteetan bezala, doinu hitsa da oraingoan ere, munduan esperantzarik ez dagoela adierazten digu pertsonaiak hasieratik bertatik.
‎Rob deituriko mutil batek Greta bere aspaldiko maitaleari hitz egiten dio, bere bizitzaren berri emanez. Bakarrizketa honetan zehar, Roben bizitzaren inguruko gertaera batzuk argituz joango dira, etengabeko ezusteek aurrera jarraitzeko piztuz.
‎Urtuella eta Udarbe. " hurbil, Bizkaian daudelako biak; urrun, etengabeko aldakuntzek bien arteko zubi iragangaitza eraikiz joango delako." (Egan 48) Honela, herri bakoitzaren egoera zerbaiten adierazle litzateke: " Udarbe dugu tradizioa eta euskaltasuna adierazten dituen nekazal herria.
‎Elaberriaren egiturak Joan Mari Irigoienen Babilonia eta Consummatum est nobela zoragarriekin gogorarazten du, honakoan ere kronologikoki lotutako bi istorio (garai berean agitzen baitira) izango baititu abiapuntu liburuak: batetik, Udarben hasten dena (Jaxinto gazteak On Ernestoren jauntxokeriari aurre egitea erabakitzen duenean), eta, bestetik, Urtuellan hasiera ematen zaiona (Jaxinto, Juxto anaiaren eraginagatik eta On Ernestorengandik ihes egitearren Urtuellara lan bila joaten denean). Jaxinto eta Juxto anaia udarbetarrak izango dira irakurleari bi herrien elkar topatzea ahalbideratuko diotenak. (Egan 48)
‎Honela, Fidel, protagonista izateaz gain hiru istorioak elkartuko dituen pertsonaia ere izango da. Fidel Ameriketan bizi den euskalduna da, gaztetan hara joandakoa . Euskal Herrira itzultzea erabakitzen duenean, berriz, gerrarako bidea ere pizten ari da eta orduan hasten da eleberria. (Egunkaria)
‎Liburu honetan, seminarista baten gogoetak dira mami nagusia. Migel seminaristak hiru eguneko baimena izan du etxekoak ikustera joateko . Beraz, hiru egun horietan zehar dituen sentipen, oroitzapen, gogoeta,... kontatzen zaizkigu.
‎maila metadiegetikora. Honela, istorio ezberdin hauek tartekatuz doaz eleberrian barrena, baina ez dira atal ezberdinen bidez bereizten.
‎Beraz, ezbairik gabe, hiru egun horiek erabakiorrak izango dira zalantzak agertzeko. Bestalde, Leticia Grandesek adierazi bezala," seminarista kezkatzen duenaz jabetzen goazen neurrian, besteak kezkatzen dituzten arazoez ere ohartzen goaz." (Egan 49)
‎Beraz, ezbairik gabe, hiru egun horiek erabakiorrak izango dira zalantzak agertzeko. Bestalde, Leticia Grandesek adierazi bezala," seminarista kezkatzen duenaz jabetzen goazen neurrian, besteak kezkatzen dituzten arazoez ere ohartzen goaz ." (Egan 49)
‎Ezaugarri bakar honekin honelako bereizketa garrantzitsua egitea zilegi ez dela pentsa badaiteke ere, ezin da ukatu narrazio baten luzerak istorioa garatzeko baliabideak zeharo baldintzatzen dituela. Honela, denbora igaro ahala, ipuingintza eta eleberrigintza bi genero bereiztutzat hartu izan dira, bakoitzaren ezaugarriak zehaztuz joan direlarik. Ipuingintzan, esaterako, bi orrialde edo orrialde bakarreko ipuin laburrak ugarituz joan dira, bere ezaugarri bereziak bereganatuz.
‎Honela, denbora igaro ahala, ipuingintza eta eleberrigintza bi genero bereiztutzat hartu izan dira, bakoitzaren ezaugarriak zehaztuz joan direlarik. Ipuingintzan, esaterako, bi orrialde edo orrialde bakarreko ipuin laburrak ugarituz joan dira, bere ezaugarri bereziak bereganatuz.
‎esan bezala, sarri han hemenka bere gogoetak tartekatzen baititu. Izan ere, narratzailearen ahotsaren bidez kontaketan txertaturiko gai ezberdinei buruzko gogoetak, azalpenak eta komentarioak istoriotik harago doaz , irakurlearengana hain zuzen ere. Hau da, iruzkinotan aurresuposaturik dago irakurleon parte hartzea.
‎istorioa saltoka kontatzen zaigu, eta denboran zehar eginiko jauzi horiek elkarrekin jostea irakurlearen lana izango da. Hartara, garai ezberdinetan gertaturiko bi plano tartekaturik doazenez , analepsiak ugariak dira: kanpo zein barne analepsiak.
‎Nire irakurketak eta nire asmoak mundu onirikotik errealistago batera joan dira orain dela hiru edo lau urte Carver irakurtzen hasi nintzenetik. (Argia 1739)
‎Kutxazainean jolasean ari direla, polizia dator eta ihes egin dute. Honela, neskaren lagun baten etxera joan beharrean egongo dira, eta bertan jantzi baten lapurretaren berri izango dute. Beraz, neska hura ezagutzearekin batera, lapurreta bitxi batean korapilaturik aurkituko du bere burua.
‎Igantzi deituriko gazte baten bizipenak kontatzen zaizkigu: Arantzazun igarotako haurtzaroa, Donostiara lan bila doanean , ETA erakundeko kideekin dituen lehenengo hartu emanak,... Zalantza askoren ondoren, erakundean sartzea erabakitzen du eta mugan ikurrina batzuk eramateagatik atxilotuko dute.
‎Baina, zenbaitetan lehenengo pertsonako narratzailea orojakilea bihurtzen da, pertsonaia honen kanpoko hainbat sentimendu eta gertaeren berri eskaintzen zaigularik: esate baterako, ama kartzelara bisitan doanean , Bardeak Igantzi hizpide dutenean,... Hortaz, biografia baten aurrean gaudela dirudien arren, batzuetan, uste hau hankamotz uzten duten hainbat pasarte topatzen ditugu.
‎Bi eleberri hauetan oso gai ezberdinak jorratzen dituen arren, badira bietan errepikatzen diren hainbat ezaugarri: batetik, bietan pertsonaia nagusien sentimenduei garrantzia berezia eskaintzen zaie; bestetik, bietan estilo irakurterraza eta zuzenaren bidez adierazten dizkigu gertakizunak; azkenik, bi eleberrietan gai politikoa aipatu egiten da, bigarren mailako pertsonaiei loturik joan ohi dena.
‎Funtsean, belaunaldi ezberdinen arteko istorioa da eleberrian geureganatzen duguna: Argentinara joandako bi euskaldunen arteko maitasuna kontatzen digu. Hauek Ameriketan ezagutu ondoren, Euskal Herrira itzuli eta bertan bere seme alabekin bizitakoen berri ematen digu.
‎Beste iruzkingile honek ere estilo aldaketari erreferentzia egiten dio: " estiloarekin hautsi du."" Estilo soilagora joan omen da." (Iban, Amagoia: Egunkaria)
‎batik bat, zinemaren eta musikaren eragina. Hortaz, literatur lanen inguruko erreferentziez gain, zinema eta musikaren inguruko aipuak ugalduz doaz . Bestalde, metaliteratura egiteko joera nabaria da, honela, idazle askok bere liburuan bertan liburuari berari buruzko gogoetak eskainiz.
‎Bestalde, ipuingintzak indar berezia hartuz doa . Izan ere, gero eta gehiago dira argitaratzen diren ipuin bildumak.
‎1997 Joan zaretenean, narrazioa, Alberdania.
‎Ereinkaria eta Hitzak eta ideiak. Bestalde, pixkanaka liburuen erreseinen kopurua ugarituz doala azpimarratzekoa da. Hauetan, liburuaren berri emateaz gain, iruzkingileak bere iritzia eskaini ohi du, iruzkingile batetik bestera aldaketak nabarmenak diren arren.
2001
‎Heriotzaren tratamendu hunkigarriak, nobela honetan ikusi izan diren mezu ideologiko politikoez gain, gertakizun dramatiko honen ikuspegi berria eskaintzen digu. Etengabeki aurrera doazkion segundoak poliki poliki gure begien aurrean pasatzen ikusten ditugu eta heriotzaren alderdi fisiologikoa gureganatuz, gertakizun honen lekuko harritu bihurtzen gara. Eta harridura hori ezinezkoa litzateke baldin eta nobela honek bertan aurkezten diren gertakizunen interpretazio biribila eskainiko baligu.
‎Galtzen haiz. Laster ipurdia bistan joango dituk entzuten duk atzean"
‎(16.or.)" Arkupetik doazenetatik bat bi edo hiru metro aurreratzen da iheslearen planutik,(...)"
‎(37.or.)" Hire, haren inguruan proiektatu bide zen semizirkuloa azkenean osatu egin da. Ezker eskuin, puntetan, edo hegaletan, korrika doazenak pivotaren posizioara aurreratuz ez dute inolako interesik gehiago abantzatuz zirkuloa osatzeko".
‎Saizarbitoriaren nobelak, aldiz, lehenago Frantzian nobelagintza berriak zedarritutako bideari jarraituz, partehartze handia eskatzen dio irakurleari. Kontua ez da istorio bat plano desberdinetan kontatzea, helburua harago doa eta kontaketa bera da irakurgai. Hori horrela izanik, 100 metro ren kasuan, lehenago esan dugun bezala, istorio baten bila abiatzen zen irakurleak errazago zuen militante baten ihesaz jabetzea, autoreak eskaintzen zizkion klabeekin gertakariaren dramatikotasuna bizitzea baino.
‎Zenbakien arabera, euskaraz nobela bat irakur dezaketenen kopurua 750.000 hiztunetara hurbiltzen den honetan, euskal mundura hurbiltzen doazen irakurtalde potentzialak ugarituz doaz. 1993an euskaltegietan 52.000ren bat ikasle bagenituen, euskal herriprentsak 300.000 irakurle zituela jakin genuen, edo 1991n eguneroko prentsak 44.000 irakurle zituela, edo eta 94 ikasturte honetarako OHOko ikasleen %62a eredu euskaldunetan matrikulatua dagoela.
‎Zenbakien arabera, euskaraz nobela bat irakur dezaketenen kopurua 750.000 hiztunetara hurbiltzen den honetan, euskal mundura hurbiltzen doazen irakurtalde potentzialak ugarituz doaz . 1993an euskaltegietan 52.000ren bat ikasle bagenituen, euskal herriprentsak 300.000 irakurle zituela jakin genuen, edo 1991n eguneroko prentsak 44.000 irakurle zituela, edo eta 94 ikasturte honetarako OHOko ikasleen %62a eredu euskaldunetan matrikulatua dagoela.
‎100 metrok, ezer baino lehen, plazerezko irakurketa agortezinak eragin ditu gugan. Alabaina, J.L. Borgesen Pierre Ménard en antzera, urteen buruan nobela bera modu berean ezin dela irakurri ohartuz joan gara: batetik, nobela honek barneratzen duen eskaintza literarioa oso aberatsa delako; bestetik, irakurketa bakoitzean elkarrizketa sortzailean murgiltzen garelako, irakurleon ardura testuaren gune desberdinetara bideratzen duen elkarrizketa, hain zuzen.
‎Saizarbitoriaren nobelagintzaren kasuan, XX. mendeko artearen funtsa den formaren gaineko hausnarketatik etorri da. XIX. mendeko nobelagintza errealistak munduarekin erlazio gatazkatsurik ez daukan izakia iradokitzen badigu, XX. mende hasierako nobelak krisian dagoen gizartearen adierazbide berria izan nahiko du, eta horretarako, Filosofian eta Artean hedatuz joan zen adierazbidearen gaineko gogoeta egingo du bere. Egoera berriari, kontamolde berriak egokituko zaizkio, eta M. Butor ek Répertoire (1964) liburuan baieztatu zuen moduan, XX. mendeko nobela esperimentazio gune bihurtu zen, kontamolde berriez errealitate berriak iradoki nahi zituen gunea, preseski.
‎Zail da liburu bera behin eta berriro irakurtzera bultzatzen gaituzten arrazoiak azaltzea. Poetak esan zuen moduan, denborak aurrera egin ahala, haragia tristetuz doakigu eta irakurri beharreko liburuak murriztuz. Eta hala izango da, niri dagokidanez behintzat, betiko egile eta obra kuttunen txokoa nekezegi handitu baitzait azkenaldian.
‎Hori onartuz, Egunero hasten delako irakurtzera animatzen den edonor segituan ohartuko da nobela honetan ukitzen diren gaien gaurkotasunaz. ...begirada batean antzemango dituen erreferentzia literario nahiz soziohistorikoek (dela Sartre eta De Beauvoirrek 1945ean sortutako Les Temps Modernes aldizkariari egindakoa; dela J. Prévert, A. Huxley, Sartre edo Heideggerri egiten zaizkien aipuak) 60ko hamarkadan puri purian zeuden arazo eta eztabaidetara eramango badute ere, laster bere begirada gaur egun ere gertukoak ditugun gaietara lerratuz joango zaio. Izan ere, nobelan aipatzen diren arazoak (arrazakeria, matxismoa, birjintasunaren inguruko usteak,...) edo abortoaren inguruko auzia, tamalez, oso gaurkoak ditugu.
‎Honetaz gain, istorio hau osatzen duten sekuentzietako bigarren pertsonaia Mutua da, klabe beckettiarrean betiko mututu ziren Molloy edo Malone izan daitezkeelarik. ...ia hau bizikletaz ibiltzen da (Molloy bezala) eta noizean behin," hitz egin" egiten du, bere mututasunaren ironia narratzaileak agertuz. a) Estazioari dagokionez, ez dago esplizitazio zehatzik nongo estazioa den jakiteko, nahiz eta dakigunez, bertan, oiloz betetako otarrak daramatzaten emakume" musu gorri bibotedunek" eta" koipez beterik bizikleta sorbaldan dutelarik" doazen gizonek trena hartzen duten. Halaber, deigarria gertatzen da estazioko" komun turkoetatik" ateratzen den usaiaren errepikapena.
‎Ihes egin nahi hori hasieratik frakaso bihurtzen da. Protagonistak, nobela aurrera joan ahala, bukaera hurbiltzen zaiola sentitzen du eta azken kapituluan Amarekin eduki nahi duen elkarrizketa ahalegin antzua bihurtzen da. Amaren diskurtsoan harrapaturik dagoen bezala (131.or.), bere diskurtsoaren erreferente bakarra Ama bilakatzen da.
‎Jon Juaristi aurrerago joan zen bere" Antologia simulakro delarik" artikuluan (El Diario Vasco. Zabalik,, 2):
‎Talde honetako zenbait kidek, aktiboki" konprometituta" egon zirenak (Abel Osa, Jon Igartua eta Iñaki Abaitua bera mezulari kontuetan), urteak aurrera joan ahala, ikuspuntu desberdinez ikusiko dituzte garai haiek:
‎Zabalegiren heriotzaren kontaketa aurrera joan ahala, bere suizidiora iritsi artean, degradazio prozesu nabarmena jasango duen Iñaki Abaitua protagonistak heriotzaren inguruko bibliografia izugarria erabiliko du. Batetik, soziologiaren ildotik suizidioaz eta heriotzaz hitz egiten dutenak.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
joan 5.778 (38,04)
Lehen forma
joan 2.073 (13,65)
joaten 1.030 (6,78)
joateko 369 (2,43)
doa 235 (1,55)
joango 194 (1,28)
joatea 166 (1,09)
doaz 142 (0,93)
juan 104 (0,68)
joanda 66 (0,43)
zihoan 56 (0,37)
goazen 50 (0,33)
noa 48 (0,32)
Joan 43 (0,28)
goaz 43 (0,28)
joiazan 42 (0,28)
doala 39 (0,26)
doazen 38 (0,25)
yoten 38 (0,25)
Goazen 37 (0,24)
joandako 35 (0,23)
joiala 33 (0,22)
zoan 33 (0,22)
zihoala 28 (0,18)
badoa 26 (0,17)
doan 26 (0,17)
juen 26 (0,17)
zoaz 26 (0,17)
joagu 22 (0,14)
zihoazen 22 (0,14)
doana 20 (0,13)
ioan 19 (0,13)
doakionaz 18 (0,12)
doanean 18 (0,12)
doazela 17 (0,11)
bagoaz 16 (0,11)
joanez 16 (0,11)
juten 16 (0,11)
zoazan 16 (0,11)
badoaz 15 (0,10)
joatera 13 (0,09)
Badoa 12 (0,08)
Zoaz 12 (0,08)
joan gabe 12 (0,08)
zihoazela 12 (0,08)
goazela 11 (0,07)
joan aurretik 11 (0,07)
joandakoak 11 (0,07)
joanen 11 (0,07)
noala 11 (0,07)
banoa 10 (0,07)
doazenean 10 (0,07)
joanik 10 (0,07)
juango 10 (0,07)
joan orduko 9 (0,06)
joaniko 9 (0,06)
doazenak 8 (0,05)
joateak 8 (0,05)
zoala 8 (0,05)
Zoazte 7 (0,05)
doakio 7 (0,05)
joan arren 7 (0,05)
joanaz 7 (0,05)
joatekotan 7 (0,05)
joan ostean 6 (0,04)
joateari 6 (0,04)
noan 6 (0,04)
Badoaz 5 (0,03)
Bazoaz 5 (0,03)
Joaten 5 (0,03)
gindoazela 5 (0,03)
joanez gero 5 (0,03)
joanikoak 5 (0,03)
noana 5 (0,03)
yoan 5 (0,03)
zihoalarik 5 (0,03)
Bagoaz 4 (0,03)
Joandako 4 (0,03)
dijoaz 4 (0,03)
doalarik 4 (0,03)
doazelako 4 (0,03)
joatean 4 (0,03)
zoazela 4 (0,03)
zoazen 4 (0,03)
Hoa 3 (0,02)
Joan orduko 3 (0,02)
Joateko 3 (0,02)
Noan 3 (0,02)
bazoan 3 (0,02)
bazoaz 3 (0,02)
doalako 3 (0,02)
doanez 3 (0,02)
hoa 3 (0,02)
zihoazenak 3 (0,02)
zihoazkiola 3 (0,02)
zoakion 3 (0,02)
zoazten 3 (0,02)
Banoa 2 (0,01)
Joango 2 (0,01)
baitoa 2 (0,01)
baitoaz 2 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
joan zira 314 (2,07)
joan behar 186 (1,22)
joan ezan 133 (0,88)
joan etorri 103 (0,68)
joan ei 46 (0,30)
joan dan 41 (0,27)
joan egin 41 (0,27)
joan ez 32 (0,21)
joan joan 26 (0,17)
joan ahala 25 (0,16)
joan ohitura 25 (0,16)
joan erabaki 22 (0,14)
joan ahal 20 (0,13)
joan bi 18 (0,12)
joan be 17 (0,11)
joan gu 16 (0,11)
joan nahi 16 (0,11)
joan esan 15 (0,10)
joan etxe 15 (0,10)
joan hasi 15 (0,10)
joan San 14 (0,09)
joan baino 14 (0,09)
joan ere 14 (0,09)
joan orain 14 (0,09)
joan ikusi 13 (0,09)
joan utzi 13 (0,09)
joan bera 12 (0,08)
joan urte 12 (0,08)
joan zail 12 (0,08)
joan ni 11 (0,07)
joan si 11 (0,07)
joan aurre 10 (0,07)
joan egun 10 (0,07)
joan gogo 10 (0,07)
joan ohi 10 (0,07)
joan omen 10 (0,07)
joan ur 10 (0,07)
joan bide 9 (0,06)
joan jak 9 (0,06)
joan zinia 9 (0,06)
joan beharrean 8 (0,05)
joan bihar 8 (0,05)
joan egon 8 (0,05)
joan tren 8 (0,05)
joan ezkero 7 (0,05)
joan gura 7 (0,05)
joan hemendik 7 (0,05)
joan ordu 7 (0,05)
joan ta 7 (0,05)
joan uste 7 (0,05)
joan ba 6 (0,04)
joan barik 6 (0,04)
joan beste 6 (0,04)
joan dena 6 (0,04)
joan heinean 6 (0,04)
joan jakin 6 (0,04)
joan prest 6 (0,04)
joan ala 5 (0,03)
joan asmo 5 (0,03)
joan bat 5 (0,03)
joan eliza 5 (0,03)
joan erabili 5 (0,03)
joan eskatu 5 (0,03)
joan eurak 5 (0,03)
joan garandu 5 (0,03)
joan ha 5 (0,03)
joan hainbat 5 (0,03)
joan leku 5 (0,03)
joan modu 5 (0,03)
joan ote 5 (0,03)
joan pentsatu 5 (0,03)
joan agindu 4 (0,03)
joan al 4 (0,03)
joan behartu 4 (0,03)
joan berriro 4 (0,03)
joan den 4 (0,03)
joan denbora 4 (0,03)
joan eskola 4 (0,03)
joan gaizki 4 (0,03)
joan gaur 4 (0,03)
joan gazte 4 (0,03)
joan geratu 4 (0,03)
joan guzti 4 (0,03)
joan hari 4 (0,03)
joan hau 4 (0,03)
Konbinazioak (3 lema)
joan behar ukan 20 (0,13)
joan etorri egin 13 (0,09)
joan dan mende 11 (0,07)
joan ei zira 10 (0,07)
joan urte etorri 6 (0,04)
joan dan igande 5 (0,03)
joan etorri bat 5 (0,03)
joan zira ur 5 (0,03)
joan baino lehen 4 (0,03)
joan egin behar 4 (0,03)
joan etorri ibili 4 (0,03)
joan ezan bat 4 (0,03)
joan ezan ni 4 (0,03)
joan zira etxe 4 (0,03)
joan be egin 3 (0,02)
joan behar egon 3 (0,02)
joan bera bide 3 (0,02)
joan berriro be 3 (0,02)
joan egun etorri 3 (0,02)
joan erabaki hartu 3 (0,02)
joan erabaki neba 3 (0,02)
joan eskatu eutsi 3 (0,02)
joan ezan bera 3 (0,02)
joan gaizki joan 3 (0,02)
joan hainbat arin 3 (0,02)
joan nahi ukan 3 (0,02)
joan ohitura egon 3 (0,02)
joan ohitura handi 3 (0,02)
joan uste ukan 3 (0,02)
joan utzi ez 3 (0,02)
joan zira gazte 3 (0,02)
joan zira ha 3 (0,02)
joan zira plaza 3 (0,02)
joan zira uger 3 (0,02)
joan asmo hartu 2 (0,01)
joan baino ez 2 (0,01)
joan barik be 2 (0,01)
joan behar eduki 2 (0,01)
joan behartu egon 2 (0,01)
joan bi plano 2 (0,01)
joan dena aurre 2 (0,01)
joan egon esan 2 (0,01)
joan etorri etengabe 2 (0,01)
joan etorri hori 2 (0,01)
joan etorri luze 2 (0,01)
joan etorri ondo 2 (0,01)
joan ez egin 2 (0,01)
joan ez ego 2 (0,01)
joan ez egon 2 (0,01)
joan ez jakin 2 (0,01)
joan ezan entrenatu 2 (0,01)
joan ezan etxe 2 (0,01)
joan ezan lehenengo 2 (0,01)
joan gu egun 2 (0,01)
joan hasi zira 2 (0,01)
joan jakin irakurle 2 (0,01)
joan ohitura hartu 2 (0,01)
joan orain lo 2 (0,01)
joan ur sorrera 2 (0,01)
joan zail esan 2 (0,01)
joan zira aitita 2 (0,01)
joan zira andre 2 (0,01)
joan zira atze 2 (0,01)
joan zira baserritar 2 (0,01)
joan zira baso 2 (0,01)
joan zira batzuk 2 (0,01)
joan zira bazkaldu 2 (0,01)
joan zira be 2 (0,01)
joan zira beti 2 (0,01)
joan zira Busturia 2 (0,01)
joan zira eliza 2 (0,01)
joan zira ganadu 2 (0,01)
joan zira herri 2 (0,01)
joan zira herritar 2 (0,01)
joan zira hil 2 (0,01)
joan zira hiru 2 (0,01)
joan zira plantxa 2 (0,01)
joan agindu hartu 1 (0,01)
joan ahal abere 1 (0,01)
joan ahal agertu 1 (0,01)
joan ahal aldatu 1 (0,01)
joan ahal argi 1 (0,01)
joan ahal beste 1 (0,01)
joan ahal bihurtu 1 (0,01)
joan ahal estutu 1 (0,01)
joan ahal mukur 1 (0,01)
joan ahal protagonista 1 (0,01)
joan ahala joan 1 (0,01)
joan al ba 1 (0,01)
joan ala bide 1 (0,01)
joan ala etorri 1 (0,01)
joan ala ez 1 (0,01)
joan ala neu 1 (0,01)
joan asmo eduki 1 (0,01)
joan aurre esan 1 (0,01)
joan aurre ha 1 (0,01)
joan aurre neu 1 (0,01)
joan aurre ondo 1 (0,01)
joan ba geltoki 1 (0,01)
joan ba ni 1 (0,01)
joan baino apur 1 (0,01)
joan baino arteragoko 1 (0,01)
joan baino asko 1 (0,01)
joan baino Jatabe 1 (0,01)
joan baino len 1 (0,01)
joan baino urte 1 (0,01)
joan baino urtebete 1 (0,01)
joan baino zertxobait 1 (0,01)
joan barik ez 1 (0,01)
joan barik geratu 1 (0,01)
joan bat beste 1 (0,01)
joan bat bi 1 (0,01)
joan be bai 1 (0,01)
joan be egun 1 (0,01)
joan be esan 1 (0,01)
joan be huts 1 (0,01)
joan be ondo 1 (0,01)
joan behar aurre 1 (0,01)
joan behar baina 1 (0,01)
joan behar beste 1 (0,01)
joan behar do 1 (0,01)
joan behar ei 1 (0,01)
joan behar ekidin 1 (0,01)
joan behar etorri 1 (0,01)
joan behar ez 1 (0,01)
joan behar gutxi 1 (0,01)
joan behar guzti 1 (0,01)
joan behar handi 1 (0,01)
joan behar iritzi 1 (0,01)
joan behar joan 1 (0,01)
joan behar laguntasun 1 (0,01)
joan behar lehenagoko 1 (0,01)
joan behar neba 1 (0,01)
joan behar orduan 1 (0,01)
joan behar ote 1 (0,01)
joan behar otzaragile 1 (0,01)
joan behar tokatu 1 (0,01)
joan behar zail 1 (0,01)
joan beharrean batzuetan 1 (0,01)
joan beharrean gag 1 (0,01)
joan behartu behar 1 (0,01)
joan bera adiskide 1 (0,01)
joan bera atze 1 (0,01)
joan bera bizitza 1 (0,01)
joan bera eztialdi 1 (0,01)
joan bera lagun 1 (0,01)
joan bera sarri 1 (0,01)
joan berriro neu 1 (0,01)
joan beste bat 1 (0,01)
joan beste bide 1 (0,01)
joan beste datu 1 (0,01)
joan beste labur 1 (0,01)
joan beste trebetasun 1 (0,01)
joan bi apezpiku 1 (0,01)
joan bi atze 1 (0,01)
joan bi be 1 (0,01)
joan bi continuum 1 (0,01)
joan bi euskaldun 1 (0,01)
joan bi lur 1 (0,01)
joan bi mundu 1 (0,01)
joan bi seme 1 (0,01)
joan bide bana 1 (0,01)
joan bide bi 1 (0,01)
joan bide bihurgune 1 (0,01)
joan bide ijito 1 (0,01)
joan bide luze 1 (0,01)
joan bide zabaldu 1 (0,01)
joan bide zahar 1 (0,01)
joan bihar ola 1 (0,01)
joan dan abendu 1 (0,01)
joan dan aldatu 1 (0,01)
joan dan arren 1 (0,01)
joan dan bakoitz 1 (0,01)
joan dan dantzaleku 1 (0,01)
joan dan dena 1 (0,01)
joan dan gizaldi 1 (0,01)
joan dan ikusi 1 (0,01)
joan dan kamioi 1 (0,01)
joan dan larunbat 1 (0,01)
joan dan mendeko 1 (0,01)
joan dan negu 1 (0,01)
joan dan neskatotxo 1 (0,01)
joan dan uda 1 (0,01)
joan dan udazken 1 (0,01)
joan dan une 1 (0,01)
joan den interesgarri 1 (0,01)
joan den kendu 1 (0,01)
joan dena bat 1 (0,01)
joan dena ezagutu 1 (0,01)
joan dena kantatu 1 (0,01)
joan denbora aurre 1 (0,01)
joan denbora elkar 1 (0,01)
joan egin ei 1 (0,01)
joan egin ezkero 1 (0,01)
joan egin garapen 1 (0,01)
joan egin on 1 (0,01)
joan egon Mikel 1 (0,01)
joan egun bi 1 (0,01)
joan egun Don 1 (0,01)
joan egun egun 1 (0,01)
joan egun jaioleku 1 (0,01)
joan egun pasatu 1 (0,01)
joan ei daga 1 (0,01)
joan eliza Loiola 1 (0,01)
joan erabili egurrezko 1 (0,01)
joan ere axola 1 (0,01)
joan ere bai 1 (0,01)
joan ere egokitu 1 (0,01)
joan ere eman 1 (0,01)
joan ere iretargi 1 (0,01)
joan ere ohiko 1 (0,01)
joan esan esan 1 (0,01)
joan esan irakasle 1 (0,01)
joan eskola oinez 1 (0,01)
joan etorri argi 1 (0,01)
joan etorri aritu 1 (0,01)
joan etorri asko 1 (0,01)
joan etorri aspaldian 1 (0,01)
joan etorri azkar 1 (0,01)
joan etorri bera 1 (0,01)
joan etorri bidaia 1 (0,01)
joan etorri bilgune 1 (0,01)
joan etorri burtzoro 1 (0,01)
joan etorri charter 1 (0,01)
joan etorri denbora 1 (0,01)
joan etorri egon 1 (0,01)
joan etorri elkar 1 (0,01)
joan etorri eskatu 1 (0,01)
joan etorri ez 1 (0,01)
joan etorri hainbat 1 (0,01)
joan etorri historia 1 (0,01)
joan etorri horiek 1 (0,01)
joan etorri hura 1 (0,01)
joan etorri igarri 1 (0,01)
joan etorri inusturi 1 (0,01)
joan etorri karu 1 (0,01)
joan etorri ordu 1 (0,01)
joan etorri pasadizo 1 (0,01)
joan etorri paso 1 (0,01)
joan etorri sei 1 (0,01)
joan etorri sortu 1 (0,01)
joan etorri zaildu 1 (0,01)
joan etorri zare 1 (0,01)
joan etorri zira 1 (0,01)
joan etorri zor 1 (0,01)
joan etxe artalde 1 (0,01)
joan etxe Comillas 1 (0,01)
joan etxe eraiki 1 (0,01)
joan etxe etxe 1 (0,01)
joan etxe harri 1 (0,01)
joan etxe ikasi 1 (0,01)
joan etxe Jesus 1 (0,01)
joan etxe suertatu 1 (0,01)
joan eurak astindu 1 (0,01)
joan eurak etxe 1 (0,01)
joan eurak eztialdi 1 (0,01)
joan eurak loba 1 (0,01)
joan ez dena 1 (0,01)
joan ez ekin 1 (0,01)
joan ez eutsi 1 (0,01)
joan ez ezan 1 (0,01)
joan ez garandu 1 (0,01)
joan ez soberakin 1 (0,01)
joan ezan abade 1 (0,01)
joan ezan Arrasate 1 (0,01)
joan ezan artez 1 (0,01)
joan ezan Asteitza 1 (0,01)
joan ezan Asturias 1 (0,01)
joan ezan aurrezki 1 (0,01)
joan ezan azkenengo 1 (0,01)
joan ezan azkenengoz 1 (0,01)
joan ezan ba 1 (0,01)
joan ezan behi 1 (0,01)
joan ezan bertara 1 (0,01)
joan ezan bi 1 (0,01)
joan ezan bide 1 (0,01)
joan ezan Bilbo 1 (0,01)
joan ezan bizikleta 1 (0,01)
joan ezan borrokaldi 1 (0,01)
joan ezan Durango 1 (0,01)
joan ezan egunero 1 (0,01)
joan ezan esan 1 (0,01)
joan ezan eskualde 1 (0,01)
joan ezan fabrika 1 (0,01)
joan ezan fraide 1 (0,01)
joan ezan Gasteiz 1 (0,01)
joan ezan Gernika 1 (0,01)
joan ezan goiko 1 (0,01)
joan ezan guraso 1 (0,01)
joan ezan hango 1 (0,01)
joan ezan hil 1 (0,01)
joan ezan hile 1 (0,01)
joan ezan inoiz 1 (0,01)
joan ezan lagun 1 (0,01)
joan ezan lasterketa 1 (0,01)
joan ezan lo 1 (0,01)
joan ezan Muxika 1 (0,01)
joan ezan nagusi 1 (0,01)
joan ezan Ondarroa 1 (0,01)
joan ezan orduan 1 (0,01)
joan ezan ortu 1 (0,01)
joan ezan osaba 1 (0,01)
joan ezan paper 1 (0,01)
joan ezan parroko 1 (0,01)
joan ezan pentsatu 1 (0,01)
joan ezan sasitza 1 (0,01)
joan ezan seminario 1 (0,01)
joan ezan sortu 1 (0,01)
joan ezan traktore 1 (0,01)
joan ezan udaletxe 1 (0,01)
joan ezan ume 1 (0,01)
joan ezan urte 1 (0,01)
joan ezkero akaso 1 (0,01)
joan garandu autobus 1 (0,01)
joan garandu egun 1 (0,01)
joan garandu gau 1 (0,01)
joan gaur egun 1 (0,01)
joan gaur zazpi 1 (0,01)
joan gazte atze 1 (0,01)
joan gazte bat 1 (0,01)
joan gazte zoro 1 (0,01)
joan geratu arrantzu 1 (0,01)
joan geratu borda 1 (0,01)
joan geratu erakutsi 1 (0,01)
joan geratu zuek 1 (0,01)
joan gogo egin 1 (0,01)
joan gogo etorri 1 (0,01)
joan gogo oraindino 1 (0,01)
joan gogo sakondu 1 (0,01)
joan gu apaiz 1 (0,01)
joan gu bera 1 (0,01)
joan gu dato 1 (0,01)
joan gu erbesteratu 1 (0,01)
joan gu jaun 1 (0,01)
joan gu Julian 1 (0,01)
joan gu mutil 1 (0,01)
joan gura ba 1 (0,01)
joan gura ezan 1 (0,01)
joan guzti bezerogai 1 (0,01)
joan guzti trufa 1 (0,01)
joan hainbat gizon 1 (0,01)
joan hainbat ume 1 (0,01)
joan hasi ere 1 (0,01)
joan hasi ezan 1 (0,01)
joan hau aitagure 1 (0,01)
joan hau bi 1 (0,01)
joan hau buelta 1 (0,01)
joan heinean ez 1 (0,01)
joan hemendik kanpo 1 (0,01)
joan hemendik laster 1 (0,01)
joan ikusi ezan 1 (0,01)
joan ikusi nor 1 (0,01)
joan ikusi ukan 1 (0,01)
joan ikusi zein 1 (0,01)
joan jak ate 1 (0,01)
joan jak bisita 1 (0,01)
joan jak Don 1 (0,01)
joan jak sorgin 1 (0,01)
joan jakin baina 1 (0,01)
joan jakin hori 1 (0,01)
joan joan ala 1 (0,01)
joan joan bakoitz 1 (0,01)
joan joan behe 1 (0,01)
joan joan erromeria 1 (0,01)
joan leku bete 1 (0,01)
joan leku guzti 1 (0,01)
joan leku hura 1 (0,01)
joan leku izen 1 (0,01)
joan leku joan 1 (0,01)
joan modu bakar 1 (0,01)
joan modu barregarri 1 (0,01)
joan modu bi 1 (0,01)
joan modu ere 1 (0,01)
joan nahi baldin 1 (0,01)
joan nahi ez 1 (0,01)
joan nahi neba 1 (0,01)
joan nahi ote 1 (0,01)
joan nahi zazpi 1 (0,01)
joan ni ama 1 (0,01)
joan ni azken 1 (0,01)
joan ni bera 1 (0,01)
joan ni bezain 1 (0,01)
joan ni etzi 1 (0,01)
joan ni jarri 1 (0,01)
joan ni Maule 1 (0,01)
joan ni plaza 1 (0,01)
joan ohi den 1 (0,01)
joan ohitura aspaldi 1 (0,01)
joan ohitura be 1 (0,01)
joan ohitura eduki 1 (0,01)
joan ohitura ego 1 (0,01)
joan ohitura ere 1 (0,01)
joan ohitura gorde 1 (0,01)
joan ohitura gu 1 (0,01)
joan ohitura hain 1 (0,01)
joan ohitura indar 1 (0,01)
joan ohitura indartsu 1 (0,01)
joan ohitura orokor 1 (0,01)
joan ohitura sendo 1 (0,01)
joan ohitura sustraitu 1 (0,01)
joan orain atera 1 (0,01)
joan orain bera 1 (0,01)
joan orain beste 1 (0,01)
joan orain bigarren 1 (0,01)
joan orain hiru 1 (0,01)
joan orain lau 1 (0,01)
joan orain oihartzun 1 (0,01)
joan ordu ailegatu 1 (0,01)
joan ordu arte 1 (0,01)
joan ordu hau 1 (0,01)
joan ote zira 1 (0,01)
joan pentsatu egon 1 (0,01)
joan pentsatu hasi 1 (0,01)
joan prest ibili 1 (0,01)
joan San Antoni 1 (0,01)
joan San apareju 1 (0,01)
joan San dena 1 (0,01)
joan San lehenengo 1 (0,01)
joan San len 1 (0,01)
joan San ta 1 (0,01)
joan si Argentina 1 (0,01)
joan si ausa 1 (0,01)
joan si dena 1 (0,01)
joan si e 1 (0,01)
joan si gero 1 (0,01)
joan ta gero 1 (0,01)
joan ta igual 1 (0,01)
joan ta joan 1 (0,01)
joan tren ez 1 (0,01)
joan tren geltoki 1 (0,01)
joan tren Gezala 1 (0,01)
joan tren hartu 1 (0,01)
joan tren jaitsi 1 (0,01)
joan ur ezin 1 (0,01)
joan ur garda 1 (0,01)
joan ur iturburu 1 (0,01)
joan urte bera 1 (0,01)
joan urte eder 1 (0,01)
joan urte haiek 1 (0,01)
joan urte metatu 1 (0,01)
joan urte urte 1 (0,01)
joan utzi ari 1 (0,01)
joan utzi baserri 1 (0,01)
joan utzi behar 1 (0,01)
joan zail adierazi 1 (0,01)
joan zail lanean 1 (0,01)
joan zinia gero 1 (0,01)
joan zinia ur 1 (0,01)
joan zira Abadiño 1 (0,01)
joan zira adiskide 1 (0,01)
joan zira aitabitxi 1 (0,01)
joan zira alondegi 1 (0,01)
joan zira anaia 1 (0,01)
joan zira andrazko 1 (0,01)
joan zira Apario 1 (0,01)
joan zira Aralar 1 (0,01)
joan zira arratzuar 1 (0,01)
joan zira arrianditar 1 (0,01)
joan zira asko 1 (0,01)
joan zira ate 1 (0,01)
joan zira aurre 1 (0,01)
joan zira auzo 1 (0,01)
joan zira auzoko 1 (0,01)
joan zira azken 1 (0,01)
joan zira azoka 1 (0,01)
joan zira baina 1 (0,01)
joan zira barku 1 (0,01)
joan zira bat 1 (0,01)
joan zira batzoki 1 (0,01)
joan zira bazkari 1 (0,01)
joan zira besta 1 (0,01)
joan zira beste 1 (0,01)
joan zira bezero 1 (0,01)
joan zira bi 1 (0,01)
joan zira Bilbo 1 (0,01)
joan zira bildu 1 (0,01)
joan zira bizimodu 1 (0,01)
joan zira dena 1 (0,01)
joan zira desagertu 1 (0,01)
joan zira diru 1 (0,01)
joan zira edonoiz 1 (0,01)
joan zira eguerdi 1 (0,01)
joan zira elizkizun 1 (0,01)
joan zira enkargu 1 (0,01)
joan zira erle 1 (0,01)
joan zira ermandade 1 (0,01)
joan zira erneta 1 (0,01)
joan zira erreka 1 (0,01)
joan zira falta 1 (0,01)
joan zira fruta 1 (0,01)
joan zira Gaztelugatxe 1 (0,01)
joan zira gehien 1 (0,01)
joan zira gehitxoago 1 (0,01)
joan zira Gernika 1 (0,01)
joan zira gidari 1 (0,01)
joan zira Goierri 1 (0,01)
joan zira gorpu 1 (0,01)
joan zira handik 1 (0,01)
joan zira hango 1 (0,01)
joan zira hegan 1 (0,01)
joan zira hetsi 1 (0,01)
joan zira hiri 1 (0,01)
joan zira hondartza 1 (0,01)
joan zira hurreko 1 (0,01)
joan zira ia 1 (0,01)
joan zira ikasi 1 (0,01)
joan zira jan 1 (0,01)
joan zira jende 1 (0,01)
joan zira jokalari 1 (0,01)
joan zira Kalifornia 1 (0,01)
joan zira kangrejo 1 (0,01)
joan zira kopau 1 (0,01)
joan zira Kristo 1 (0,01)
joan zira lagundu 1 (0,01)
joan zira lan 1 (0,01)
joan zira Mungia 1 (0,01)
joan zira Zaragoza 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia