2004
|
|
Gurean: euskerarik gabe
|
euskal
naziorik ez dagoen ezkero, zer egin. Euskal Herria bizi arazteko eskubiderik ba ahal dugu?
|
2006
|
|
Gaur egun diren nazio gehienak, ostera, anitzak, zatituak eta gatazkatsuak dira berez.Eta eskerrak, ezen eta zenbait abertzaleren kontzepto batasunzale estuak haintzathartuez gero
|
euskal
naziorik ez litzateke iadanik posible.
|
2007
|
|
Galdera da: euskal nazionalisten nazioa ez existitzeak
|
euskal
nazioa ez dela existitzen inplikatzen du. Artetak ez du erantzuten.
|
|
Moulinesek zuzenean galdetu dion arren, eta ez behin bakarrik, Artetak ez du erantzunik ematen. Badakigu, baita ere, Artetak esan nahiko lukeela
|
euskal
nazioa ez dela existitzen. Eta badakigu horren alde argudiatu ahal izango balu, egingo lukeela.
|
|
Nazionalismoak sortzen dituen nazioak ez dira benetan existitzen (eta kaltegarriak dira), estatuak sortzen dituen nazioak, berriz, existitzen dira (eta arriskutsuak izan daitezkeen arren, ez dira berez kaltegarriak). Teoria horren arabera, posible izango litzateke azaltzea zergatik
|
euskal
nazioa ez den existitzen: euskal nazionalismoak asmatutako nazioa ez delako existitzen eta estaturik ez duelako benetako nazio bat sortzeko.
|
|
Horrek auzi ontologikoa konponduko lioke(
|
euskal
nazioa ez da existitzen; nazio espainola bai). Kontua da, ordea, hori ere ez duela garbi esaten.
|
2008
|
|
euskal nazioa ezin da euskararen izarira murriztu eta mugatu. Haatik,
|
euskal
nazioak ez du zentzurik euskalduna ez baldin bada. Euskara duelako balio gorena abertzaletasunaren egitasmoak; gainerako balio ezaugarriak, gure ustez, ez zaizkio parera iristen.
|
|
Ibarretxe, eta Ibarretxeren aurreko lehendakari guztiak herri euskaldun horri bizkarra emanda bizi izan dira, eta ez dakite zer den min horren samina. Ez dakite, beraiek beste mundu batekoak direlako, beste mundu batean bizi direlako, beraien
|
euskal
nazioak ez duelako zerikusirik lurralde honetan mendez mende bizi izan den herri baten izaerarekin. Izan ere, gaurko mundu erdaldunean bizi den elebidunaren eta euskaldun izateagatik segregazio soziala eta kulturala jasan duen euskaldunaren artean dagoen haustura erabatekoa da.
|
|
Borroka politikoaren zalaparta eta burrunba etengabea aski engainagarria eta itxurazkoa izan da hein ohargarri batean. Ez baitu eragin duen istiluaren neurriko nazio emaitzarik hezurmamitu; beste hitz batzuetan esateko, eragin duen oihartzunarekin erkatuta, itxurazko burrunbarekin alderatuta,
|
euskal
nazioari ez dio oinarrizko euskarri zutaberik ezarri. Nire iritzian, euskalgintzaren isiltasunak erraz hartu dio gaina iskanbila politikoaren zalapartari.
|
2010
|
|
Eta hor berehala sentituko dugu gainean, altzairuzko harlauza bat bezala, historialari askoren baieztapen dogmatiko hau:
|
euskal
nazioa ez da existitzen, Euskal Herria abertzaleen asmazio hutsa da, beraz, Historia faltsifikatzen ari gara. Eztabaida, bistan da, ez da teknikoa, politikoa baizik, nahiz eta historialari horietako askok berebiziko aiherra erakutsi beren iritzi politikoak zientzia hutsaren inperatibo kategorikoaz mozorrotuta aurkezteko.
|
|
Orduko sozialismo nagusiarekin bat, langileek aberririk ez zutelakoan, sortzen ari ziren periferiako nazionalismoen kontra jo zuen alderdi honek, gogor jo ere. Euskal nazionalismo sortu berriak euren kontra egiten zuen bezala, orduko sozialismoa euskal ikur eta identitate zeinuen aurka agertu zen behin eta berriro, eta praktikan espainiar nazio proiektua bultzatu zuen,
|
euskal
nazioari ez baitzitzaion kontrajartzen langileen aberri ideal bat, Espainiaren integritatea baizik.
|
|
Eraikitzen ez den artean ez dago ezer, zentzu politikoan behintzat.
|
Euskal
nazioa ez da eginda dagoen zerbait, egiteko dago.
|
2011
|
|
Borondate ona gauza ederra da, baina politikan ez du ezertarako balio. Eskubideak aipatzen dira, baina
|
Euskal
nazioak ez du independentziarako eskubiderik gaur egun, eskubide hori antolatzen badu izango du.
|
2012
|
|
Nazioari dagokionez, ikuspuntu subjektibo huts batetik, besterik gabe, milakadira euskal nazioa badela pentsatzen dutenak, eta horretan sinesten dutenak, eta horinahikoa arrazoi litzateke, gure ustez, euskal nazioaren existentzia ondorioztatzeko.Era berean, espainiar edo frantziar nazioan sinesten duen Euskal Herriko biztanleaskok uste du
|
euskal
naziorik ez dela. Ikuspuntu objektibo batetik, bestalde, nazioaren existentzia aurretik ezarritako baldintza batzuen arabera erabakitzeaadostu bada, posible litzateke euskal nazioa eta naziokidetasuna ezartzea (historiakomun bat partekatzen delako, edo euskara partekatzen delako, adibidez) edo ez (baldintza estatu bat osatzea delako, adibidez).
|
2015
|
|
Baina subjektibitateak intepretazioen aniztasunera garamatza eta, era horretara, hobeto eta arrazoituago atzeman dezakegu errealitatea. Horrela ulertuta, eta gaia Euskal Herrira ekarrita, esan dezakegu
|
euskal
nazioa ez dela izaki bizia euskara, adibidez, bizirik dagoelako, baizik eta euskal herritarrek euskara bizirik egoteari berebiziko garrantzia eman diotelako eta, sentimendu landu horretatik, bat izatearen kontzientzia hartu delako.
|
|
Desberdina da, ordea, maila teorikoan izan duen arrakasta, 50eko hamarkadatik aurrera nagusi izan den hizkuntza lurralde motaren osagarrietako bat izan da eta. Zalantzarik gabe, euskara euskal nazioaren sinbolo nagusia da gaur egun, eta askotan baita ezaugarri determinatzailea ere, halako moldez non, oso arrunta izaten baita entzutea euskara barik
|
euskal
naziorik ez dagoela.
|
|
Eraikitzen ez den artean ez dago ezer, zentzu politikoan behintzat.
|
Euskal
nazioa ez da eginda dagoen zerbait, egiteko dago.
|
|
Konstituzionalisten logika estrainoarekin jarrai zezakeen:
|
euskal
naziorik ez omen dago, baina nazionalistak izatea egozten zaigu, etc. Estatu moderno jakobinoak bere eta hiritar bakarraren artean tartekorik ez du onartzen, naziorik edo (Elizak eta, erakunde teorian ‘ez politiko’ batzuk, berari komeni bazaizkio onartzeko problemarik ez duenak!). Erraz ulertzen da:
|
|
Ikus dezagun beraz neonazionalismoa zer den. 80ko eta 90ko kritika anti euskaldunen aurka,"
|
euskal
nazioa ez dela existitu" eta" euskal abertzaletasuna etnikoa eta probintziala, hots, aurre modernoa dela" kritiken aurka, neonazionalismoa euskal abertzaletasunari dimentsio errotikako unibertsala ematen saiatu da, azken batean konpentsazio gisa. Hots, eztabaida etniko/ unibertsal dikotomian fokatu du.
|
2017
|
|
Baina
|
euskal
nazioak ez du estatu propiorik, eta, ondorioz, ezta ere umore sen estandarrik, nazio diskurtso koherente eta bakarrik ez duen moduan. Euskal nazioaren partikulartasuna da, hain zuzen ere, nazioa ulertzeko, bizitzeko eta sentitzeko moduen aniztasuna, eta aniztasun horretan, euskal, vasco edo basque izateak dakartzan sinergien aberastasuna.
|
2018
|
|
Eskubideak eta beteharrak denok ditugu. Kontua da zer gertatu den duela mende erdi Euskal Herrira iritsitako etorkinen ondorengo ez gutxik oraindik euren burua
|
euskal
nazioaren barruan ez kokatzeko, gure proiektua ez sentitzeko. Hemen onartu edo ez; ohartu edo ez denok gara proiektu baten parte aktiboa edo pasiboa:
|