2002
|
|
Galdera hori, nire ustez, lekuz kanpodago zientzia historikoen baitan, gizarte modernoan jatortasunaren diskurtsoarenikuspegia baztertzailea delako. Egia da,
|
euskal
nazioaren ikuspegia, espainiar nazioaren zati edo bazter modura gerta daitekeela; edo, alderantziz, espainiar nazioaren kide edo aurkari, esklusio ikuspegiz. Beraz, badaude diskurtso nazionalakeuskaltzaleak direnak, eta beste batzuen partaide subsidiario soil bihurtu direnak, espainiar, frantziar edo europar ikuspegien baitan.
|
2007
|
|
Euskaraz pentsatutako, hausnartutako eta idatzitako hedabide horibaldin badugu gaur gaurkoz Euskal Herriaren osotasuna modurik zintzoenean islatzen duena, egin diezaiogun geure buruari ondorengo galdera:
|
euskal
nazioaren ikuspegi osoena eskaintzen digun egunkari hori non irakurtzen da gehien eta ohikoen?
|
2012
|
|
J. Horn eta L. Urrengoetxea Bilboko eta Zornotzako jurista adituak ziren. Egitasmo hori
|
euskal
nazioaren ikuspegitik pentsatua zegoen. Eta jakina, ikuspegi hori berria zen Foru Konstituzioaren tradizioan.
|
2014
|
|
199) arabera, «the reaction to the second massive wave of immigration in the 1960s was to look for, and create, alternative values so as to include the immigrants in the nationalist struggle rather than reject them». Ezkerreko abertzaletasunak eta, batez ere, ETAk planteatutako
|
euskal
nazioaren ikuspegi teoriko berria, immigranteen integrazioa bilatzen zuena, euskal nazionalismo osora hedatu zen.
|
2017
|
|
Hautua ez zen ustekabekoa. XX. mende erdialdean euskal nazionalismoaren diskurtsoak
|
euskal
nazioaren ikuspegi berri bat indartu zuen, eta arrazaren zentraltasunetik hizkuntzarenera (eta kulturara) egin zen jauzia. Frankismoak zauri berri bat ireki nahi izan zuen euskal nazionalismoaren diskurtso hartan, eta muinera jo zuen, baita umorez ere.
|
|
Izan ere, halako marruskadurek argi ikusarazten dute nola mugitzen den eta zein den gizarte baten osasun demokratikoa; ikusarazten dutelako iritzi politiko desberdinen arteko harremana eta horietako bakoitzak bere buruarengan duen konbikzio maila. Eta, beharbada, azken horretatik uste baino gehiago falta zaigu oraindik,
|
euskal
nazioaren ikuspegi propioak garatu eta horietan ahalduntzeagatik barkamenik eskatu behar ez izatea litzatekeelako subjektu politiko emantzipatua izatearen erakusgarri ederrena. •
|
2022
|
|
Hain zuzen, Euskal Unibertsitatea ez da soilik ezagutza euskaraz sortzea eta irakastea (dagoeneko frogatuta dago egin daitekeela). Euskaraz erreproduzitu daitezke diskurtso hegemonikoak, Euskal Herriaren nazio ukapenari hauspoa ematen diotenak(
|
euskal
nazio ikuspegia duten historialarien lana gutxietsiz edo baliogabetuz, adibidez), marko administratibo espainolean edo frantsesean oinarritzen diren eta, ondorioz, marko hori indartzen duten ikerketak eginez...
|
|
Dena den, oraindik ere, historiaren bertsio hegemonikoa eta ofiziala Frantziak eta Espainiak idatzitakoak eta kontatutakoak izaten jarraitzen du. Eta ez hori bakarrik, beti daude historia
|
euskal
nazio ikuspegitik lantzen duten historialarien lanak seriotzat hartzen ez dituztenak (haienak bide dira lan ideologizatuak, ez espainolenak eta frantsesenak...).
|
|
Hori guztia ederra da paperean, baina praktikara ekartzea pixka bat konplikatua da, bereziki oraingo sistemaren ordez Euskal Unibertsitatea martxan jartzea baldin bada kontua. Oraingoz, unibertsitatearen aldaketarik ez da aurreikusten, ez bederen
|
euskal
nazio ikuspegitik (bistan da artikulu honetan planteatutako guztia politikoa dela; baina hori bezain politikoa da oraingo antolaketa ere). Oraingo unibertsitateak dira irakasleak kontratatzen dituztenak eta ikasleak hartzen dituztenak.
|