Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 3.157

2000
‎Hizkuntza Politikako Zuzendaritza utzi dute kargudunek. Susmopean zeuzkaten , desautorizaturik. Goi agintarien konfiantza guztia duen jauna izendatu dute hizkuntza gauzetan arduradun, Pedro Pejenaute.
‎Sinposioan zehar Gabunia jaunak unibertsitate hartako errektorea agurtzera hurbildu eta, paradaz baliatuz, galde egin zion ea Madrilen zein liburu dendatan eros zezakeen euskal gramatika bat. Espainiako Unibertsitatearen ordezkari goren haren hitzek —eta haren hitzak errepikatu besterik ez dut egiten—" Baina dialekto horrek ba al dauka gramatikarik ala?" aho zabalik utzi zuten georgiar irakaslea, eta aitorpen hau egin zidan: " Orduan ezin hobeki ulertu nuen euskaldunok zergatik borroka egiten zenuten".
‎Halere, aurrera egin baino lehenago, uste dut zenbait gogoeta egin behar dugula Unamunoren jarreraz, gauzak, xehekiago begiratuz gero, beti korapilatsuagoak izaten dira eta. Hortaz, edozein giza hizkuntzak bere baitan garatzeko eta goi kulturako mintzaira bilakatzeko ahalmenak dauzkala onetsirik ere, gogoan izan behar dugu, aldi berean, hori ez dela berez lortzen.
‎Guztiok dakigu gaurko kultura hizkuntza nagusiak, hots, txinera, ingelesa, espainiera, alemana, frantsesa, errusiera, arabiera, hindi edo japoniera, Erdi Aroan, batez ere, abeltzainen, nekazarien eta eskulangileen berbetak izan zirela, eta mendeetan zehar, monasterioetan, gorteetan, kantzelaritzetan eta eskola unibertsitateetan izandako lantze literario, administratibo eta zientifikoari esker heldu direla gaur aitortzen diegun zientzi eta kultur tresna egoki izateko maila horretara. Kasu hauetan guztiotan baina, mende asko iragan dira hizkuntza horiek beren literatur batasuna eta estandarizazioa eskuratu eta orain zientzi arloan daukaten terminologia zehatza lortu arte.
‎Euskararen kasuan, gainerako gehientsuetan bezalaxe, pragmatismoak erdibideko irizpide eklektikoa atera du garaile: alde batetik, lexiko internazional greko latindarra onartzea, berau gure hizkuntzaren morfologia eta ortografiara egokituz, eta, aldi berean, nazioarteko irizpide argirik ez dagoenean, euskarak hitz elkartu eta eratorri berriak eratzeko dauzkan baliabideak garatzea, euskal erroko zientzi eta kultur hitz ugari sortzeko10.
‎Hau guztiau, ordea, gure artean, batez ere 1968 urtetik aurrera hasi zen mamitzen. Beraz, giro hori erabat urrun zegoen Unamunok, bizi zenean, inguruan zuen gizarte egoeratik, eta horregatik oso ondo eduki behar dugu hori kontuan bilbotarrak euskara alde batera uzteko izan zuen jarrera epaitzeko orduan.
‎Batzuek, Kirikiñok, Lizardik, Mitxelena biak, Txillardegik edo Martin Ugaldek bereziki aipatu dute Unamuno, haren aurka egiteko edo harekin literatur elkarrizketan aritzeko. Beste batzuek, mugimenduaren frogarik onena ibiltzea bera izaten dela jakinik, Unamunoren hitzek sakonean zeukaten egia ezaguturik, lanean jardun dute kartsuki, behialako larreko hizkuntza hura gaurko aro berriko kultur mintzaira bilaka dadin, herenegun aitzin hil zitzaigun pentsalari eta euskaltzainak, Federiko Krutwigek praktikan egin zuen bezala.
‎6 Sabino Aranak, pragmatikoagoa izanik, argi ulertu zuen euskararen gainbeheraren arrazoiak ez zeuzkala hizkuntzak bere baitan, inguruko egoera bereziak baizik, hots, ofizialtasunik ezetik zetozkiola. Horregatik, bere planteamendu politikoetan ez zuen ahantzi hizkuntza baliabide politikoz hornitzea, horrela suspertu eta aurrera egin zezan:
‎" harribitxiz beterik zaude, baina pinpirina zara eta ez dakizu horiek behar bezala eramaten: izan ere, dirua sobera daukazu baina kultura falta duzu", eta hori guztiori lege zaharreko gizarte probintzial hartan plazaratu zuen, emakumeari zor zitzaion errespetua ezin eztabaida zitekeen deduzko puntutzat zeukatenen artean. Jakina, espero izatekoa zenez, mintzaldi hark purga batek baino eragin lazgarriagoak ekarri zituen eta berehala askok bilbotar alditsu haren jarrera kritikatu zuten haserrez, horien artean, gorago aipatu dugun Sabino Aranak berak1.
‎" harribitxiz beterik zaude, baina pinpirina zara eta ez dakizu horiek behar bezala eramaten: izan ere, dirua sobera daukazu baina kultura falta duzu", eta hori guztiori lege zaharreko gizarte probintzial hartan plazaratu zuen, emakumeari zor zitzaion errespetua ezin eztabaida zitekeen deduzko puntutzat zeukatenen artean . Jakina, espero izatekoa zenez, mintzaldi hark purga batek baino eragin lazgarriagoak ekarri zituen eta berehala askok bilbotar alditsu haren jarrera kritikatu zuten haserrez, horien artean, gorago aipatu dugun Sabino Aranak berak1.
‎Ordura arte euskararen maitale sutsua izandakoa, geroztik haren azterlari hotz bilakatzen hasi zen, hura ikerketa zientifikorako gai hutstzat harturik, hizkuntza bizi gisa izan zezakeen patuaz arduratu gabe. Garai hartan euskara ondo ikasteko zailtasunak, eskuliburu, gramatika onik eta irakasle egokirik eza kontuan hartu gabe, Unamunok, antza, pentsatu zuen berak hura behar bezala menderatu ez bazuen, ez zela hartarako gaitasunik edo bitarteko didaktiko aproposik ez zeukalako , hizkuntza zail eta madarikatu hura ezin ikasizkoa zelako baizik, eta are okerrago, bere gogoetak behar bezain argi adierazteko, euskaraz ezin baliatzea ez zela berak hura behar bezain ongi ez jakitearen ondorio, hizkuntzak berak kulturarako bide izateko balio ez zuelako baizik.
‎horda, gizarte militarra eta gizarte in dustria la. Antzeko sailkapena erabili zuen, halaber, Lewis H. Morgan soziologoaren eskemari jarraikiz, Friedrich Engelsek, historiaz zeukan kontzeptzio marxista oinarritzeko, hor, hain ezagunak diren etapak jarriz, hau da, gizarte basati esklabista, gizarte barbaro feudala eta zibilizatu burgesa, berau, ezinbestean, gizarte komunistara heldu beharrekoa izanik5.
‎Gaur egun, August Schleicher en hirutariko sailkapen hark bere balioa galdu ez duen arren, harez gainera, badakigu hizkuntza guztiek, gutxi edo asko, beste taldekoen ezaugarri batzuk ere edukitzen dituztela. Hau da, funtsean tipo horietako batekoak izan arren, bestetarikoen bereizgarri batzuk ere aurki daitezkeela haietan.
‎Izan ere, orain dakigunez, txinera, gaur hizkuntza silababakarren eredua, aurreko garaietan malgukaria izan zen, eta beraz, ustezko igobide itzulezin hura oinarririk gabeko aurriritzi hutsa besterik ez zen. Beste muturrera joanik, autore batzuek diotenez, gaurko ingelesak, jatorriz malgukaria izanda, gero eta joera handiagoa dauka silababakartasunera.
‎Era berean, hirugarren munduko herri indigenen hizkuntzek, hango bizimodua apala eta gutxi garatua izaten delako, gramatika eta lexiko aldetik oso sinple izan behar zutelako uste okerra ere guztiz bazterturik dago gaur egun, Afrikako, Asiako, Amerikako, eta Ozeaniako herri jatorren mintzaira gehienek daukaten aberastasun eta garapen maila harrigarrien argitan. Hortaz, ezerk ez digu esaten mota honetako edo hartako hizkuntza bat gainerakoak baino hobea denik; aitzitik, guztiak tresna ezin egokiagoak izan daitezke giza komunikaziorako.
‎Mailua lanabesa baita, poesia tresna da, ez helburu. Honenbestez, Arestik trenkatu egiten ditu" artea arte alde" leloaren hari ugariak, zertarako bat daukalako da poesia baliabide. Gabriel Aresti idazle fundazionala egiten duten osagarrietako bat dugu hauxe.
‎" Ene bihotza!" esaten diogu maite dugunari, baina" inoren begikoa" izatea ez da maitatua izatea? Lope de Vegak bildu zuen kopla hartan," zure begi ederrok/ ene laztana/ katiburik naukate / librea nintzana" irakurtzen ahal dugu. Ez al da honen aldaera bat Laboak kantatzen duen Manex Pagolaren letra hura?
‎Poetak ez du galdu, haatik, hitzaren alderdi guztiak ustiatzeko talentua, baina orain joko haiek zama semantiko handiagoa dute, eta esan liteke adieraren arabera antolatzen direla. Lehen zeukan espazioaren eta soinuaren ardura berberaz, orain Artze abiatua da formaren liberaziotik barnearen liberaziora.
‎Begiak ez ezik belarriak, mihiak, sudurrak, eskuak har dezaketen oro egiten du bere eta barne Patziku Perurenak. Koloreak, hotsak, dastak, usainak, ukituak... hau da, naturaren ñabardura guztiak izendatzeko ahalmena daukan poeta dugu Perurena. Halako jakinduriaz non esan bailiteke gure ruralismo guztiak deskubritu ezin izan zuen Naturaren kantore handi bat dugula bere obra.
‎Ez ordea jarrera ideologiko edo aldeaurreko hautu baten ondorioz; ez dugu haren lanetan deus aurkituko elaborazio hutsez egina, dena ematen zaigu lehenagoko hausnartze zuhur baten ostean —hitzaren adiera jatorrean," auzmartze" baten ostean, berak esanen lukeen gisan—, Perurena zentzumenen poeta delako lehenik: berezko dohain garesti horixe dauka . Bere obra ugarian paisaia ageri zaigu protagonista nagusi, eta ondorioz poetaren bakardadea nabarmentzen da.
‎Apaingarria, ederra bada ere, askotan ez baita adierazkorra, aitzitik, kutsatzailea da. Estrofatik bertso librera egin zuenean, Juan Mari Lekuonak mantendu egin zuen aldizkako errima bat, eragin handia zeukana hala erritmoan nola tonuan, sententzia biribiltzeko; baina geroago poema multzoen errematerako kopletan eta zirkunstantziazko bertsoetan baino ez zuen erabili(" Liburuen karroxa"). Puntua estrofa klasikoetara ekarrita herri poesiaren baliabideak eta haren zama ironikoa erabiltzeko duen trebetasuna nabarmendu zen; bestetik, bertso librea puntuaz osoro biluzita bere poemak kontzeptualki guztiz zehatzak bilakatu ziren, eta hau salbuespena da lirikan.
‎Aldera ezazue heriotzaren ikuspegi hau Lizardiren" Biotzean min dut" harekin... Hemen dagoen negarra ez da poetarena, poetak malkoaren edertasun mindua atzeman nahi duelako, ez besterik, eta hori zaila da zinez hainbeste malko dituen arte batean, eta euskal poesian" anpuluak" ere badauzkagu , perla komiko horiek, niri behintzat modernista latinoamerikarren hiztegi anpulutsua —barka— gogorarazten didatenak.
‎Ibaiko erdokatan itoek besoaz seinalatzen dizkidate Harrotutako hiri sarrerak zubi altxagarriak Ez daukat armarik sehaskan ezkutatzeko
‎Min eman nahi dizut poema bateko trintxera estalgarritik Ezpaldutako arbolen etorbideak dauzkat , zeru bat
‎Horregatik gainditzen du kultismoa, horregatik ez da apaingarri hutsa ageri duen dotorezia. Bere aipu ugariak ez dira sortzaile handiek daukaten elementu arrotzen asimilatzeko ahalmena besterik, Parthenon beldurgarria Altubeko lainoak biltzen du, Sarajevoko muinoek inguratzen dute bere Gasteiz, Ponpeian amaitzen du Zapateria kaletik barrena... Hori, besteak beste, zeharbidez eta berak duen manera finean, gure historiaren zekena kritikatzeko modua da.
‎Lizardiren diagnostikoa zuzena zen hagitz; esan liteke gerora ere Zaitegik ez zuela bere poesigintza behar adina landuko, gogoz ekin zion arren. Ia beti isurtzen zaio prosaismoren bat, eta gaia lantzeko erak askotan dauka artifizialtasunetik. Zaila da sorterriaren nostalgiaz topikoetan ez erortzea, eta esanen genuke horretan oinarritzen dela, hain zuzen, erbesteratuaren gaitza:
‎Poema horretan neke handirik gabe atzematen ditugu Lizardiren eraginak poesiaren pertsonifikazioan eta aditz trinkoen erabileran, berbarako, baina batez ere poetak begiak lauso, malkotan edukitzeak , dakarkigu Lizardi akordura. Bai, sentimentalkeria hori ere Lizardiri zor dio gure poesiak, eta poeta berez malkontzi hutsa delako usteak baluke arrazoirik Salbatore Mitxelenaren formula eder hura irakurrita," zeinen ederra den olerkaritza/ biotzak min duenean!".
‎Berebiziko pena badaukat barruan: Ezin gintezke bizi elkarren ondoan.
‎Eskerrik asko, poeta lagunok. Zuen malkoari esker daukagu gure maluren eta pozen berri; gure begian ikusten jakin izan duzuen zuen malkoari esker gure samin pertsonalak gozatu dizkiguzue; negar egiteko beldur ez zaretelako ikasi dugu kantatzen gure saudade kolektiboa, gure fado nazionala: " Nesta vida desvairada, ser felizecoisa pouca." j
‎Lizardik malko poetiko asko isuri zituen, eta onartu dugu noski denak ez zirela" ari dut negarra" esan beharrerainoko faltsuak izan. Maitearen heriotza, esaterako, gai" poetikoa" izanagatik, semearenean ez bezala esperientzia errealean oinarririk ez zeukana , oso trataera desberdinez aurkezten digu" Mattasunaren illetea" n edo" Etxeko kea" n; amonarena lantzen duenean berriz, alde handia dago" Amona" izeneko hartatik" Biotzean min dut" ezagunera:
‎Amonatxo bat bakarra daukat iñoiz ez lukena il bihar...
‎Amonatxo bat bakarra daukat ...
‎Arteak nolabaiteko balio instrumentala zuen neurrian izan du balioa historian zehar hainbat garaitan. Esate baterako, guk aurrehistoriako artelantzat dauzkagun leize zuloetako marrazkien kasuan, biharamuneko ehizan zortea edo abilezia lagun izan zitezen balio zuen animalien figurak paretean marrazteak. Baina artearen balio instrumental hori atzean gelditu eta artelana berezko balioa hartuz joan bada ere —gaur egungo ia balio absolutua iritsi arte—, artearen instrumentalizazioak gero eta indar gehiago hartu du, indar ideologiko handiagoa, zehazki esateko.
‎Diskisizio hauek guztiak edonon izan daitezke baliagarriak, baina gurean, Euskal Herrian, gaurkotasun berezia dute, edota gaurkotasun hori ez dute inoiz galdu, eta aurreiritziz betetako panorama baten aurrean gaude. Batetik, artearen inguruko eztabaida eta debate guztiak ideologia politikoak oso baldintzatuta dauzka ; eta, bestetik, eta beharbada era kezkagarriagoan, nolabaiteko pentsamendu bakarra eta" politikoki" zuzena gailendu zaio debate horri, eta beraz, gaur egungo arteari dagokion edozein debatetan oso zaila da pentsamendu bakar horretatik ihes egitea. Batez ere arte garaikideari dagokionean.
‎espirala omen da Irigoienen obsesioetako bat liburu honetan. Ez dakigu askoz gehiago Elkarlanean etxeak argitara emango duen liburu honi buruz, jende asko zain daukala beste.
‎Eta, gero, Gasteizko alkateak hiriko kioskoei eman dien agindua daukagu : ezin dela titipuntarik erakutsi aldizkari azaletan!
‎Lortzen badute ere, zertara konektatuko dira eskola umeak? Kableak jartzea kontu bat da, baina ze eduki klase prestatzen ari gara eskolako umeek Interneten ezer euskaraz aurki dezaten. Ezertxo ere ez, nire ustez.
‎Beste ekimen batzuek itxura hobea daukate , hala nola euskara teknologia berrien esparruan sustatzeko Gipuzkoako Foru Aldundiak egindako dirulaguntza publiko batzuen deialdiak. Ikusiko dugu zer irtengo den hortik:
‎Kazetaritzan aritzeko modu berri honen erronka nagusia hartzailearekin sortzen den komunikazio elkarreragilean datza. Zibernautak gehien interesatzen zaizkion informazioak irakurtzen ditu, berriketa guneetan edo eztabaida foroetan sartzen da, irakurleen lehentasunak ikertzeko erabiltzen diren bozketetan parte hartzen du, denda birtualetan nahi dituen produktuak aukera ditzake eta, horrez gain, posta elektronikoaren bitartez erredakziora helaraz ditzake bere iritziak nahiz iradokizunak, baliabide honek daukan berehalakotasunaz baliatuz. Egunkari hauek guztiek on line prozesua garatzen duten heinean, bertan sortzen den feedback aberasgarriak gero eta komunikazio maila handiagoa lortzen du.
‎Zenbaki hauek zibernauten kopuruak azken urteotan izan duen gorakada adierazten digute. Kontuan eduki behar da 1996 urteko lehen hiruhilekoan Estatuko populazioaren% 1,4 soilik zegoela konektatuta. Honek esan nahi du tarte honetan sarearen erabiltzaileen kopurua 5 aldiz biderkatu dela.
‎Prentsa erosleei dagokienez hauek dira lehen lekuetan dauden Erkidegoak: Nafarroa, Euskal Autonomia Erkidegoa, Balearrak eta Kantabria; eta zibernauten kopurua kontuan edukitzen badugu, berriz, hauexek: Katalunia, Madril, Errioxa eta Murtzia.
‎Egunkari honen helburua Estatuko prentsa digitalaren irakurleentzat erreferentzia bat — El Pas edo El Mundo izan daitezkeen moduan— izatea da. Jakina, paperezko ediziorik ez badauka , bere diru sarrera bakarra Interneten jartzen den publizitatearen bitartez heltzen da. Aditu batzuek honetaz plazaratu duten galdera zera da:
‎Estatu espainiarrari dagokionez, edizio digitalen errentagarritasuna ere kolokan dago. El Pais Digital en arduraduna den Marilo Ruiz de Elviraren aburuz, Estatuan oraindik ez da masa kritikora heldu edizio elektronikoak negozio bihurtzeko (honetaz, kontuan eduki behar da OJDren datuen arabera El Pas en Interneteko edizioa dela Estatuan bisita gehien jasotzen duena):
‎Bigarren eskakizun multzoaren arabera, beste aldetik, gutxiengo kulturalek, kanpotik datozen eraginetatik babestu ahal izateko zenbait neurri hartu behar dituzte (esate baterako, gutxiengo kulturalak hezkuntza sistema bere hizkuntzan ezin duenean garatu). Babes mota biek helburu bera daukatela dio Kymlickak, komunitate nazionalen egonkortasuna eta izaera defendatzea, hain zuzen ere. Baina, liberalismoaren ikuspuntutik, lehenengo eskakizunak, barne murrizketak ezartzera bideratutakoak, alegia, onartezinak dira, dagoeneko ezaguna egiten zaigun argudio liberalean oinarrituta:
‎2 Dworkinen ustez, adibidez, liberalismoaren bereizgarri den berdintasunaren printzipioak zentzu bi dauzka . Lehenengo zentzuaren arabera, gobernuak bere bizilagunak" berdinak balira bezala" (as equals) tratatu behar ditu, hots, autoritateen aldetik errespetu bera merezi duten gizakiak dira.
‎Lehenengoak inmigrazioaren emaitzak dira, gizarte polietnikoak sortuz; talde nazionalak, beste alde batetik, estatu baten barnean elkarren ondoan edota elkarrekin nahastuta bizi diren kultura ezberdinetatik jaiotzen dira. Kontuan izanik hurbilen daukagun errealitatea, gure arreta talde nazionaletan kontzentratuko da idazki honetan.
‎Liberalismo garaikidearen korronte nagusiaren arabera (Rawls edota Dworkin bezalako filosofo politiko eta moralek ordezkatzen duten korrontea, alegia), gizabanakoek beraien bizimodu onaren ikuspegiaz erabakitzeko askatasuna izan behar dute, kanpotik ezarritako inolako inposaketarik egon behar ez duelarik. Pentsalari hauen ustez, orduan, gizaki baten bizimoduak garapen egokia dauka baldin eta bere baitatik sorturiko baloreen arabera gidatua bada, inoiz ez kanpotik ezarritakoen arabera. Beste hitzetan esanda, zilegi den bizimodu onaren ikuskera bakarra nork bere buruari ezarritakoa da, eginkizun horretan gizabanakoaren autonomia eta indibidualtasuna irizpide bakarrak direlarik.
‎Gure gizarteetan, eguneroko esperientzian bizimodu onen aniztasuna islatzen dituzten honako adibide hauek aipa ditzakegu: kontenplaziozko bizitzan murgilduta dagoen filosofoak bizimodu onaren ikuskera bat dauka , baina baita ere zerbeza kaxa bat eskura duelarik asteko hainbat egunetan telebista aurrean amaigabeko orduak ematen dituen futbolzale amorratuak; bizimodu on batek irudimen sexual ezberdinen adierazpenak, homosexual izaerakoak barne, errespetatu lituzkeela sostengatzen dute batzuek, beste batzuek, aldiz, bizimodu on bakarra sexuak espezie ugaltzea helburu duena dela sinesten duten bitartean; per...
‎Gizakiaren nortasuna, hala nola honi estuki itsatsia dagoen izaera soziala, natura egoera metaforiko, imajinario batetik (Hobbes, Locke) zein" jatorrizko egoera" batetik (Rawls) ex nihi lo sortzen da. Ikuspegi" atomista" (Taylor, 1997) honen arabera, isolaturik aurkitzen den, hots, aurresoziala den eta lotura komunitariorik ez duen gizabanakoak, giza harremanetan sartu aurretik, nortasun finko eta erabat osatua dauka . Nor den, zer bizimodu jarraitu nahi duen, bere balio eta nahiak zeintzuk diren, bere bizitzan desiragarri eta arbuiagarri diren helburuak —galdera horien guztien erantzuna aldez aurretik ezagutzen du, gainerako gizartekideekin nortasun osatze horretaz" negoziatu" behar ez duelarik3 Liberalismoaren kritiko hauentzat, aldiz, ni a praktika sozial eta kultural jakin batzuetan" uztarturik" dago; bizitza onaren norabide jakin bat hartzerakoan, gizakiok kokatzen gareneko ingurune soziokulturala ezinbestekoa egiten zaigun datua da, ingurune horrek eskaintzen baitigu, azken finean, bizimodu onen zabalera eta horizontea, hala nola haietariko bakoitza perspektiban jartzeko irizpideak.
‎Liberalek, beraien defentsan, beraiek ez dutela tesi soziala inolaz ere ukatzen esaten dute. Beraiek ere gizakiek txertaturik daudeneko komunitate eta egitura kulturalarekiko lotura estua daukatela aitortzen dute, ezinezkoa baita zentzudunak eta esanguratsuak diren aukerak ulertzea, neurri handi batean, ingurune soziokulturala aintzat hartu gabe. Liberalak eta bere kritikoak bat badatoz tesi sozialarekin, zertan datza orduan haien arteko desadostasuna?
‎Xede hori abiapuntutzat hartuta, estatuak esku hartu luke gizabanako guztien autodeterminazioa praktikan bermatzeko, eta ez soilik dagoeneko merkatu soziokulturalaren aldetik babesturik dagoen talde kulturaletako kideena. Autore hauen ustez, esparru politiko beraren barruan eta elkarren ondoan edota elkarrekin nahastuta bizi diren talde kulturaletako kideek (beste hitzetan esanda, multinazionalak diren estatuetako edota multikulturalak diren gizarteetako kideek) eskubidea daukate beraien kulturek botere publikoaren babesa izan dezaten6.
‎Hori baino lehen, 1936 urtera arte, kanpo jarduerak zentzu nazionalista zurruna izan zuen. Izan ere, jarduera hori doktrina oso konkretua zeukan mugimendu politiko baten jarduera espezifikoa izan zen. Hori horrela izanik, jardueraren irizpideak edozein mugimendu politikoren sustraian dagozkeen printzipio, xede, itunak etab. izan ziren.
‎Adibide batzuk besterik ez dira. Nahiko eduki panfletarioa eta aldikoa izaten zuten aldizkariok. Normalean, klandestinoki eramaten eta zabaltzen ziren Hegoaldean.
‎Gerra ondoren Euskal Herriaren giroa nahiko ahula zen; jendea ihes eginda eta beldurrik zegoen; hemen geratu zirenak ez zeukaten larregi egiteko betarik. Orduan bururatu zitzaidan euskal aldizkari soil bat beharrezko genuela.
‎Zerrenda ia Francoren heriotza bera arte luza daiteke, gerra ondorengo atzerria hirurogeiko hamarkadan sortutako mugimendu berrien olatuekin nahastuz, batik bat ETAren sortzearekin. Orokorrean, aldizkari hauek, planteamendu kulturalak gehienetan bigarren plano batean utzita, eduki eta helburu politiko oso zehatzak zituzten. Horien helburu nagusia Hegoaldean argitaratu ez zitekeena ateratzea zen, eta horrek komunikabide berrien kalitatea gutxitzea suposatu zuen normalean.
‎Jakina denez, horien artean militarrek begi onez ikusten ez zituzten intelektual eta artista asko zeuden, besteak beste, Pio Baroja, Rafael Picavea, Isidoro de Fagoaga edo Jose Miguel de Barandiaranen mailako pertsonalitateak. Horrelako kolektiboen garrantzia azaltzeko, esan daiteke, ihes egiten zutenen artean hainbeste kazetari zeudenez, 1939 urtean Donibane Lohizuneko Argizabal baitan ospe handia lortuko zuen" kazetarien errepublika" deritzona sortu zela, hau da, hedabideekin lotura zuzena zeukaten zenbait pertsonek antolatutakoa.
‎Asmo honi erabat lotuta, Pio XII eta, orokorrean, apezteriaren manifestazioak tamaina handitan jasoko ziren beti Eusko Deya ren orrialdeetan. Ardura honen sustraia Euskal Gobernuan nagusi zen ideologian bila dezakegu, baina baita Europan garrantzi handia zeukaten kolektibo katolikoak euskaldunen kausara erakartzeko asmoan ere. Kolektibo horiei ematen zitzaien lehentasuna erakusteko," Liga Internacional de los Vascos" delakoaren Frantziako bi komite nagusien lehendakaritzak zeintzuen eskuetan zeuden aipa dezakegu:
‎/ irikaren helburua espresio perfeta lortzea da, horregatik ezagutzen ditugu beti testu bera idazten eta berridazten bizi osoa ematen duten poetak: tornuan daukaten pieza behin eta berriz leuntzen ari diren aprendizak dira, lima eskuan1 Baiki, mekanikak, geometriak ere, horixe baitu helburu: espresio perfeta.
‎Nemesio Etxanizen literaturak euskaltzaleen esker ona eta literaturzaleen begiramenezko isiltasuna jaso izan du urteetan. Bigarren mailako poeta zatekeen, eta berak ere onartua zeukala dirudi: bertsolari senak, punturako erraztasunaz, bete lanera darama zenbaitetan.
‎Gogoan daukat aur nintzaneko
‎Gu etnografiko bat kantatu behar izatetik ni intimo bat kantatzera eginiko ibilaldi mingarrian, Orixek euskal literatura modernoa abiatzen du, edo hobe esan, euskal literaturaren modernotasuna: lurralderik ez daukan kulturan hizkuntza da babesleku bakarra, eta norberarenak dira kantagai (bere arnasa entzuten du). Barka ezazue berbakondo zatar hauek esatea:
‎IBSren oinarrietako bat Internet bidezko komunikazioa da, nola ez. Webgune txukun bat daukate , eta bertan testu digital interesgarriak ari dira pilatzen, hala nola Joxe Azurmendiren Demokratak eta Biolentoak lana, ingelesera itzulita. IBSko bazkide kolaboratzaileen arteko harremana ere posta elektronikoz bideratzen da oraingoz.
‎Mikel Irizar (Hitzaro saioa aurkezten du ETBn), eta Joxe Aranzabal, bere garaian Arrasate Press asmatu zuen gizona. Herri komunikabideen ibilbideak etorkizuna daukala esatera etorri ziren biak. Orain arte, Arrasate inguru horretan asmatu dute, inon baino ondoen, esparru horretan lanean.
‎Irizarrek eta Aranzabalek eskualde mailan errotutako telebista euskaldunen eredua defenditu zuten sinposioan. Zabalera handiko kableak, uhinak edo zuntzak iristen direnean denon etxeetara, ehun TB kateren artean euskarazko eskaintza duin bat edukitzeko aukera horixe izango dela. Hortaz, herri telebistetan inbertitzeko garaia dela azpimarratzen dute Goienakoek.
‎Beharbada ez du izango ondare baliotsu nagusiena baina bai aginte nagusia, biblioteken Herri sare nagusia artikulatzeko eta arautzeko. Horra koska, ahaztu gabe, internet sarean, izugarrizko lana eta ondarea lortzeko bidea izango lukeela, etorkizunean, ondarea ez baita izango Leizarragaren lehen edizioa edukitzea , informazio eta jakintza gune garrantzitsuak landurik edukitzea baizik.
‎Beharbada ez du izango ondare baliotsu nagusiena baina bai aginte nagusia, biblioteken Herri sare nagusia artikulatzeko eta arautzeko. Horra koska, ahaztu gabe, internet sarean, izugarrizko lana eta ondarea lortzeko bidea izango lukeela, etorkizunean, ondarea ez baita izango Leizarragaren lehen edizioa edukitzea, informazio eta jakintza gune garrantzitsuak landurik edukitzea baizik.
‎Hasian hasi, ingurukoa oinarri: non jarri eta zertarako erabili (herri, auzo, unibertsitate, ikerketa zentroak...), zer eduki eta nola erabili (liburuak, ikus entzunezkoak, aldizkariak, egunkariak eta bestelako euskarriak) eta norentzat jardun (jende xehea, espezialistak, jendarteko zabala...).
‎Biblioteka ez da biltegia, bibliotekariak bihurtu dira garrantzitsuak eta zerbitzu legez, laguntzeko daude, informazioa eta bibliotekako jakituria zabaltzeko. Beraz bezeroak erakartzeko toki alai eta interesgarriak bihurtu dira, eta bertan zer hartu zer ikasi, geure kezka eta premiak asetzeko adina eduki luke. Norberaren bibliotekaren luzapena dugu, baina laguntzailea, bibliotekaria, bitarteko.
‎Sistema hori oso ondo moldatzen da gure liburutegiek dituzten beharrizanetara, hainbat bertsiotan dauden erregistro ezberdinak elkartrukatzeko aukera eskaintzen baitu. Era berean, ezin da ahaztuAb sys sistema oso hedatuta dagoela, bai Espainian, bai atzerrian ere eta, beraz, estatuko zein nazioarteko liburutegiekin elkarlanean aritzeko aukera ezin hobea daukagula .
‎Liburutegia informatizatua egonez gero, dokumentuen zirkulazioa, erreserbak eta erreklamazioak aise egiteko modua ahalbidetzea erraza da, erabiltzaileak liburutegiko karneta badauka hau guztia arinago egingo delarik. Liburutegiarekin kanpotik komunikatu bagaitezke, formularioak bete eta prestamoko mostradoretik pasa gabe, posta elektronikoz jaso genitzake erreserbak, atzerapenak, infrakzioak eta abar.
‎Bestalde, azken urteotan, behin eta berriz entzuten da liburuak bizitza laburra daukala gizarte berri honetan eta telekomunikazio sareen artean itoko dela. Oraingoz historia zein den badakigu, profeta guztiek huts egin dute, eta inprimatua da oinarrizko medioa ezagutza erregistratu, bildu, antolatu, kontserbatu, erabili eta zabaltzeko.
‎Dokumentu elektronikoak baditu berezitasunak paperezkoarekin konparatuz gero. Erabiltzaileak ezin du dokumentua zuzenean kontsultatu, interfaze elektroniko baten beharra dauka , hau da, makina baten beharra dauka dokumentua irakurri ahal izateko. Lehen aipaturiko elementuak (edukia, estruktura eta kontestua) modu ezberdinean eskuratzen dira.
‎Dokumentu elektronikoak baditu berezitasunak paperezkoarekin konparatuz gero. Erabiltzaileak ezin du dokumentua zuzenean kontsultatu, interfaze elektroniko baten beharra dauka, hau da, makina baten beharra dauka dokumentua irakurri ahal izateko. Lehen aipaturiko elementuak (edukia, estruktura eta kontestua) modu ezberdinean eskuratzen dira.
‎Era berean, dokumentu elektronikoek bi berezitasun dituzte: alde batetik orijinal eta kopia bereiztezinak ahalbidetzen duen erreprodukzio aukera, eta bestetik jatorrizko dokumentua aldatzeko posibilitatea, hasierako eduki edo kontestuaren inongo arrastorik utzi gabe.
‎Arazo nagusia hala ere, soporte fisikoaren iraupena baino, irakurtzearen posibilitatean dago. Dokumentu informatikoak, beti aldatzen ari den ingurune teknologikoarekiko erabateko menpekotasuna dauka . Zahartze tekno' Biblioteka logikoa, hondatze fisikoa bera baino azkarrago doa.
‎CSICek egindako lan honetan, autonomia erkidegoen arabera antolatuta, Estatu espainoleko web orrien bilduma dago. Bertan unibertsitate liburutegi guztietarako sarrera daukagu . http://sunsite.Berkeley.edu/Libweb: munduko liburutegi guztien web orrien bilduma egitea helburua daukan gune honek, bereziki Estatu Batuetako bibliotekak eskuragarri jartzen ditu. http://dspace.dial.pipex.com/town/ square/ ac940/ eurolib.html:
‎Bertan unibertsitate liburutegi guztietarako sarrera daukagu. http://sunsite.Berkeley.edu/Libweb: munduko liburutegi guztien web orrien bilduma egitea helburua daukan gune honek, bereziki Estatu Batuetako bibliotekak eskuragarri jartzen ditu. http://dspace.dial.pipex.com/town/ square/ ac940/ eurolib.html: Europako liburutegi publikoen bilduma aurki dezakegu hemen, estatuka antolatuta.
‎Egia da baita ere, behar hori daukanak , nola erabili ikasiko duela, ikasteko medioak badaudelako; baina egia da ere Estatu espainiarrean, irakurtzen ez dakiten edo juxtu oinarrizko testuak irakurtzeko gai diren biztanleen kopurua oraindik ere handia dela. Bestalde, gero eta gehiago dira etxean ordenagailua dutenak.
‎Aldaketa hauek guztiek ez dute esan nahi teknika eta teoria batzuk alde batera utzi behar ditugunik, errekonbertsio baten beharra daukagula baizik, eta horretan ari gara lanean gainera.
‎Eskurapena azkartzeko interesgarria eta baliozkoa da Internet. Desideratak (erabiltzaileen eskaerak eta iradokizunak) eskuratzeko, liburutegiak web orria edukiz gero , noski medio egokia da. Honen bidez erabiltzaileak liburu berriak eska ditzake, liburutegira posta elektronikoa erabiliz hurbildu.
‎Argi eduki behar dugu Internet erreferentziazko informazioaren iturri indartsu bat dela, galdera ezberdinei erantzuteko ahalmena duela eta erabiltzailea bideratzeko aukera izugarriak eskaintzen dituela, nahiz eta txanpon honen bestaldean kalitate eskaseko informazio asko ere sortu.
‎Garai batean ideiak eta gertaerak idazteko soporte berri eta iraultzailea papiroa izan bazen ere, gaur egun teknologia berriak ditugu egunero eskuartean. Ordenagailu baten aurrean eserita, Alexandriako liburutegiak zituen 700.000 liburukiak kopuruz txiki geratu dira, etxetik lasai eta edozein orduan kontsultagarri daukagun informazio bolumena zein den ikusirik.
‎Martxo apirilean, lizarrako gustavo de maeztu museoan emakumea omendu nahi izan dute. Ez da museo handi bat; ez dauka fondo handirik; ez du propaganda zabalik egiteko aukerarik izaten, baina bertan lanean dihardutenen ilusioak oztopo ugari gainditzen ditu, eta oraingo honetan bezala, beste museo haundiek eskaintzen dituzten erakusketen mailakoa prestatu dute Lizarran. Emakumea.
‎YAKIN’larien billera. 13 zk. (1960), 69 Flandes eta bere hizkuntza. 14 zk. (1961), 39 Loramendi: " Olerki ta idatzi guztiak". 15 zk. (1961), 26 Gazteriak salatzen du. 16 zk. (1964), 3 Asi gaitezen komunismuarekin alkar izketan. 16 zk. (1964), 43 Neskatxak ez dute euskeraz itzegin nai... eta arrazoia daukate. 16 zk. (1964), 62" H" letrari buruz galdezka. 20 zk. (1965), 25 Jainkoaren billa (leturia ta txillardegi). 20 zk. (1965), 38 10 urte. 21 zk. (1966), 1 Pentsamentuaren bakardadea. 21 zk. (1966), 25 Langilleen kasta galdua. 22 zk. (1966), 22 Gaurko alemaniar lirikaz, euskal poesiaz. 25 zk. (1967), 24 Gaurko marxismoa erlijioaren aurrean.
‎MENDIZABAL, Mikel; KAZABON, Antton Ahozkotasuna eta hizkuntza. 75 zk. (1993), 117 Zeruratu al izateko elizaren daukagun bearra. 1 zk. (1956), 16 Objeto ta kizun. 2 zk. (1956), 155 Euskerazko" Aita Gurea" dala ta... 2 zk. (1956), 158 Euskal gramatika llabur. 2 zk. (1956), 168 Euskalerriko antzin kultur ondarrak (Joxemigel Barandiaran Jaunaren konferentzi bat). 3 zk. (1957), 89 Jakintitzak. 3 zk. (1957), 171" Argi bide txikia". 3 zk. (1957), 176 Euskarazko Aita gurea dala ta, geiago. 4 zk. (1957), 72 Arantzazun Iakinlarien billera. 4 zk. (1957), 85 Eliza, Jainko indar gure aultasunean. 5 zk. (1957), 33 Lourdes’ko Mari Biltzarra. 5 zk. (1957), 68 Lekuona zaharrari erantzuna. 5 zk. (1957), 89 Nini...
‎Kristaudiaren pekatua (Nota laburrak). 30 zk. (1968), 44 Zeruratu al izateko elizaren daukagun bearra. 1 zk. (1956), 16 Eliza, Jainko indar gure aultasunean. 5 zk. (1957), 33 Eliza, Jainko indar gure aultasunean (Jarraipena). 6 zk. (1958), 27 Eleizaren agerrera dotriña. 7 zk. (1958), 6
‎AZURMENDI, Joxe Neskatxak ez dute euskeraz itzegin nai... eta arrazoia daukate. 16 zk. (1964), 62
2001
‎Alonsok Euskal karma n nahiago du neurriak gainez jo eta hautsi, harrikada gordin bota. Tabernak Txokolatezko dinamita n azken milimetroraino neurturiko errelatuak jaso ditu, borobildu arte esku artean leuntzen eduki dituenak. Zerikustekorik ez.
‎Ez baita gutxi joan den mendean erdietsirikoa: lehenengo eta behin, eta lorpen bat baino ez aipatzeko, eskuartean darabilgun literatura hizkuntza hau, Axularrek gura zuen moduan, hizkuntza trebe etabito re bihurtu duguna, plazeritu rri bezainbeste zehaztasun adierazle, eta oro ren gainetik euskaldunoi aspaldikopa rtez ez geneukan zindo eta sendotasuna ostera ere eskuraja rri diguna.
‎1 Eta Idazleen Elkartearen ikuspegitik hiru gertakari aipatu gura nituzke, datozen urteotan segurutik eragina edukiko dutenak: a) Elkartearen plan estrategikoa. b) Lehendakariordearen izendapena. c) Eusko Jaurlaritzarekin izenpeturiko egiunea.
‎Elkartea ren plan estrategikoaren bururapena EuskoJaurlaritzaren Politika Linguistikorako Sailburuordetzatikjaso genuen diruaz ordaindu genuen eta LKS izena daukan aholkularitzarekin egin genuen. Berari esker orain badakigu zeintzuk diren zehatz mehatz egin nahi ditugunak bezala, hala egin behar ditugunak ere.
‎Plan honek dakarren lanaren handia zaila da neurtzen, baina diogun duela hamar urteko Elkartearen aurrekontua 6 bider handitu dela orain arte, eta aurton eskuartean darabiltzagun perspektibekin, aurrekontu hori hamar bider handiago bihur daitekeela duela 10 urte geneukan hura baino. Adibide bi baino ez jartzeko, eskola programa(" Idazleak ikastetxean") eta solasaldiekin(" Idazleekin solasean") bakarrik gure aurrekontua izugarri handitu da, batetik eta bestetik joan den urtean guztira 430 bat ekitaldi egin baitziren Euskal Herri osoan zehar.
‎Iaz, lehenengoz ere, lehendakariorde figura sortu genuen eta horrexegatik lehendakariorde bat izendatu. Lehendakariak ordezko bat prest edukitzea beti segurtatugura genuen era horretara. Gainera, niri neroni, elkartearen lehendakari beste lau urterako izendatua izan nintzena, aukera ematen zitzaidan dimititzeko eta lehendakariordeari nik oraindik daukadan ardura emateko.
‎Lehendakariak ordezko bat prest edukitzea beti segurtatugura genuen era horretara. Gainera, niri neroni, elkartearen lehendakari beste lau urterako izendatua izan nintzena, aukera ematen zitzaidan dimititzeko eta lehendakariordeari nik oraindik daukadan ardura emateko. Izan ere, horrela eginen dut, sinetsita bainago alde batetik inor ez dela ordeztezina, eta bestetik halaber halako karguak jende desberdinez hornitzea guztiz osasuntsu eta beharre zkoa dela.
‎gizarteratze aroa ni neu, elkartearen zuzendaritzan batzordekide gisa, bigarrena ren amaieran sartu nintzen, Joxerra Garzia zelarik Lehendakaria. Hurrengo urteotan, gizarteratze aro delako horretan, lehendakari moduan aritu naiz, horretarako makulu nagusi bi edukita , alde batetik Euskaldunon Egun karia ren laguntza ordeztezina, eta bestetik Maite Gonzalez Esnal eta Begoña Andonegiren lan eskerga, elkartearen idazkaria eta bulegaria hurrenez hurren. Azken urtean haiekin batera Nagore Atela ere aritu da langile.
‎Eta garrantzitsuago oraindik, nork esan zukeen orain dela 10 urte Eusko Alderdi Jeltzaleak egin dituenak egitera helduko zela? Noiz konturatuko gara inongo eraginik eduki gura bada demokrazia beharrezkoa dela. Eta noiz helduko gara kontzientzia argira joera guztietako abertzaleekin batera bakar bakarrik lortuko dela etorkizuneko Euskal Herriarentzat orain baino askatasun gehiago. Are gehiago, Euskal Herri osoko demokratak gure aldera erakarrita lortuko dela bakarrik benetako autoerabakikuntza prozesu sendo bat?
‎Euskadi Literatura sarien epaimahaia dela eta Koldo Izagirrek ekaitza jo du. Estiloz mingots eta edukiz samin, itua erratu du nabarmen, Gasteizen ez eta Donostian baitago. Gainera, motoristak ez du gidabaimenik.
‎Esperientzia pilotuak definizioz eredu bat dira, besteak beste, planteatutako ideiak eta metodologiak egokiak direnentz aztertzeko eta frogatzeko. Abian jarritako prozesuak kate baten lehenengo begiak direla susmoa daukat eta plan pilotuak burutu ondoren egokitasunari eta emaitzei buruz gogoeta egin barik herrestan etorriko direla ondorengoak. Bigarrenik, plazan dagoen nahasmendua aipatuko nuke.
‎Euskal Herrira erdaldun etorkinak heltzean gure herriak ez zeuzkan ofizial bere hizkuntza eta kultura, ez eta heldu berriei horiek irakasteko baliabide administratiborik ere. Beraz, integrazioa, ohiko zentzuan bederen, ez zen gertatu.
‎Jokabide hori berez lauzpabost txotxoloren keria litzateke, eragin praktikorik gabea, baldin eta beren inguruan bozgorailu sistema bikaina eratu ez balute, non eta Euskaldunon Egunkaria n. Ondorioz, euskara batuak frantses eta espainol hizkuntzekin zeraman sokatira desorekatua berez aski latza ez balitz bezala, orain, etxe barruan, bere barruko euskalkien kontra ere borrokatu beharra dauka .
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
eduki 3.153 (20,76)
euki 4 (0,03)
Lehen forma
dauka 386 (2,54)
eduki 385 (2,53)
daukagu 206 (1,36)
zeukan 190 (1,25)
daukat 170 (1,12)
daukate 139 (0,92)
daukan 98 (0,65)
edukitzea 92 (0,61)
zeukaten 76 (0,50)
daukaten 70 (0,46)
daukagun 68 (0,45)
neukan 56 (0,37)
edukiko 53 (0,35)
dauzka 50 (0,33)
edukitzeko 41 (0,27)
geneukan 39 (0,26)
dauzkagu 33 (0,22)
dauzkan 33 (0,22)
daukala 32 (0,21)
daukatenak 32 (0,21)
dauzkate 32 (0,21)
dauzkaten 32 (0,21)
zeuzkan 30 (0,20)
zeukala 29 (0,19)
dauzkat 28 (0,18)
daukatela 26 (0,17)
dauzkagun 25 (0,16)
edukiz 24 (0,16)
daukagula 23 (0,15)
daukazu 23 (0,15)
daukana 21 (0,14)
badaukagu 19 (0,13)
edukitzen 19 (0,13)
badauka 15 (0,10)
daukaguna 15 (0,10)
edukita 15 (0,10)
zeuzkaten 15 (0,10)
Eduki 14 (0,09)
daukadan 13 (0,09)
daukalako 12 (0,08)
baitauka 11 (0,07)
geneuzkan 11 (0,07)
badaukate 10 (0,07)
neuzkan 10 (0,07)
zeukana 10 (0,07)
badaukat 9 (0,06)
eduki arren 9 (0,06)
zeukatela 9 (0,06)
baneukan 8 (0,05)
dauzkala 8 (0,05)
badauzkagu 7 (0,05)
baitaukagu 7 (0,05)
daukatena 7 (0,05)
daukazue 7 (0,05)
neukala 7 (0,05)
badaukagula 6 (0,04)
bazeukaten 6 (0,04)
daukatelako 6 (0,04)
daukanak 5 (0,03)
daukazunean 5 (0,03)
dauzkagula 5 (0,03)
eduki gabe 5 (0,03)
edukiaz 5 (0,03)
zeukalako 5 (0,03)
zeuzkala 5 (0,03)
badauzka 4 (0,03)
bazeukan 4 (0,03)
daukadala 4 (0,03)
daukazula 4 (0,03)
daukazuna 4 (0,03)
dauzkadan 4 (0,03)
dauzkazun 4 (0,03)
edukitzeagatik 4 (0,03)
edukitzeak 4 (0,03)
edukitzeari 4 (0,03)
edukitzera 4 (0,03)
edukiz gero 4 (0,03)
gauzka 4 (0,03)
geneukana 4 (0,03)
nauka 4 (0,03)
zeneukan 4 (0,03)
badaukazu 3 (0,02)
badauzkate 3 (0,02)
bageneukan 3 (0,02)
baitaukate 3 (0,02)
baitzeukan 3 (0,02)
daukadalako 3 (0,02)
daukagulako 3 (0,02)
daukagunetik 3 (0,02)
daukatenez 3 (0,02)
dauko 3 (0,02)
dauzkadanak 3 (0,02)
dauzkatela 3 (0,02)
eduki arte 3 (0,02)
edukirik 3 (0,02)
edukitzekotan 3 (0,02)
euki 3 (0,02)
naukate 3 (0,02)
naukazu 3 (0,02)
neuzkala 3 (0,02)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
eduki behar 60 (0,39)
eduki ezan 46 (0,30)
eduki ez 25 (0,16)
eduki beste 24 (0,16)
eduki bera 23 (0,15)
eduki hori 23 (0,15)
eduki gu 20 (0,13)
eduki euskal 19 (0,13)
eduki euskara 18 (0,12)
eduki ere 16 (0,11)
eduki zerikusi 16 (0,11)
eduki hizkuntza 13 (0,09)
eduki zer 13 (0,09)
eduki liburu 12 (0,08)
eduki arazo 11 (0,07)
eduki esan 11 (0,07)
eduki nahi 11 (0,07)
eduki ni 11 (0,07)
eduki ahal 10 (0,07)
eduki eskubide 10 (0,07)
eduki garrantzi 10 (0,07)
eduki guzti 10 (0,07)
eduki oraindik 10 (0,07)
eduki aukera 9 (0,06)
eduki ezer 9 (0,06)
eduki helburu 9 (0,06)
eduki ikusi 9 (0,06)
eduki lokal 9 (0,06)
eduki unibertsitate 9 (0,06)
eduki bete 8 (0,05)
eduki gizarte 8 (0,05)
eduki libre 8 (0,05)
eduki etxe 7 (0,05)
eduki gogo 7 (0,05)
eduki orain 7 (0,05)
eduki pertsona 7 (0,05)
eduki eduki 6 (0,04)
eduki gauza 6 (0,04)
eduki herri 6 (0,04)
eduki horiek 6 (0,04)
eduki hura 6 (0,04)
eduki inolako 6 (0,04)
eduki kontzeptual 6 (0,04)
eduki leku 6 (0,04)
eduki baino 5 (0,03)
eduki bakarrik 5 (0,03)
eduki berak 5 (0,03)
eduki diru 5 (0,03)
eduki eragin 5 (0,03)
eduki esku 5 (0,03)
eduki estatu 5 (0,03)
eduki gai 5 (0,03)
eduki gaitasun 5 (0,03)
eduki harreman 5 (0,03)
eduki hornitu 5 (0,03)
eduki idatzi 5 (0,03)
eduki ideia 5 (0,03)
eduki informazio 5 (0,03)
eduki izen 5 (0,03)
eduki jende 5 (0,03)
eduki kondaira 5 (0,03)
eduki kultura 5 (0,03)
eduki oso 5 (0,03)
eduki pisu 5 (0,03)
eduki zentzu 5 (0,03)
eduki ahalmen 4 (0,03)
eduki arrisku 4 (0,03)
eduki aurre 4 (0,03)
eduki baliabide 4 (0,03)
eduki balio 4 (0,03)
eduki bat 4 (0,03)
eduki beti 4 (0,03)
eduki bide 4 (0,03)
eduki botere 4 (0,03)
eduki erremedio 4 (0,03)
eduki garai 4 (0,03)
eduki gaur 4 (0,03)
eduki gazte 4 (0,03)
eduki han 4 (0,03)
eduki ia 4 (0,03)
eduki konpromiso 4 (0,03)
eduki krisi 4 (0,03)
eduki lan 4 (0,03)
Konbinazioak (3 lema)
eduki behar ukan 38 (0,25)
eduki euskal Herria 5 (0,03)
eduki ez ukan 4 (0,03)
eduki hori ere 4 (0,03)
eduki nahi ukan 4 (0,03)
eduki esku arte 3 (0,02)
eduki estatu zentzu 3 (0,02)
eduki euskal gizarte 3 (0,02)
eduki euskal herri 3 (0,02)
eduki gizarte bat 3 (0,02)
eduki arazo behinen 2 (0,01)
eduki beste bat 2 (0,01)
eduki beste erremedio 2 (0,01)
eduki bide hori 2 (0,01)
eduki botere politiko 2 (0,01)
eduki eskubide bermatu 2 (0,01)
eduki eskubide patriarkal 2 (0,01)
eduki euskara huts 2 (0,01)
eduki ez arren 2 (0,01)
eduki ez ote 2 (0,01)
eduki ezer motibo 2 (0,01)
eduki garai hura 2 (0,01)
eduki garrantzi azpimarratu 2 (0,01)
eduki gaur egun 2 (0,01)
eduki gaur egungo 2 (0,01)
eduki gauza horiek 2 (0,01)
eduki gizarte hori 2 (0,01)
eduki gu bezalako 2 (0,01)
eduki gu historia 2 (0,01)
eduki harreman emozional 2 (0,01)
eduki hizkuntza ere 2 (0,01)
eduki hori gu 2 (0,01)
eduki ideia ezkertiar 2 (0,01)
eduki inolako arazo 2 (0,01)
eduki izen on 2 (0,01)
eduki kultura instituzio 2 (0,01)
eduki liburu bera 2 (0,01)
eduki unibertsitate publiko 2 (0,01)
eduki zer ez 2 (0,01)
eduki zerikusi handi 2 (0,01)
eduki ahal handi 1 (0,01)
eduki ahal ukan 1 (0,01)
eduki ahalmen desberdin 1 (0,01)
eduki arazo aterabide 1 (0,01)
eduki arazo bera 1 (0,01)
eduki arazo garrantzitsu 1 (0,01)
eduki arazo larri 1 (0,01)
eduki arazo lehenengo 1 (0,01)
eduki arazo muga 1 (0,01)
eduki arazo parafernalia 1 (0,01)
eduki arazo zientzia 1 (0,01)
eduki arrisku ebidentzia 1 (0,01)
eduki arrisku jakitun 1 (0,01)
eduki arrisku prima 1 (0,01)
eduki aukera baino 1 (0,01)
eduki aukera bat 1 (0,01)
eduki aukera eman 1 (0,01)
eduki aukera hori 1 (0,01)
eduki aukera horiek 1 (0,01)
eduki aukera horixe 1 (0,01)
eduki aukera postmodernitate 1 (0,01)
eduki aurre egin 1 (0,01)
eduki aurre inolako 1 (0,01)
eduki baino adimen 1 (0,01)
eduki baino ez 1 (0,01)
eduki baino lehen 1 (0,01)
eduki bakarrik aintzat 1 (0,01)
eduki bakarrik aukeratu 1 (0,01)
eduki bakarrik egon 1 (0,01)
eduki bakarrik hartu 1 (0,01)
eduki bakarrik kontabilizatu 1 (0,01)
eduki baliabide garatu 1 (0,01)
eduki baliabide gutxi 1 (0,01)
eduki baliabide jarri 1 (0,01)
eduki balio antzeko 1 (0,01)
eduki balio bera 1 (0,01)
eduki balio iturri 1 (0,01)
eduki bat beste 1 (0,01)
eduki bat egokitu 1 (0,01)
eduki behar al 1 (0,01)
eduki behar baita 1 (0,01)
eduki behar ere 1 (0,01)
eduki bera abizen 1 (0,01)
eduki bera agerpen 1 (0,01)
eduki bera atzapar 1 (0,01)
eduki bera barne 1 (0,01)
eduki bera buru 1 (0,01)
eduki bera dohain 1 (0,01)
eduki bera goibel 1 (0,01)
eduki bera gu 1 (0,01)
eduki bera hizkuntza 1 (0,01)
eduki bera iritzi 1 (0,01)
eduki bera izen 1 (0,01)
eduki bera jatorri 1 (0,01)
eduki bera leku 1 (0,01)
eduki bera literatura 1 (0,01)
eduki bera lurralde 1 (0,01)
eduki bera merkatu 1 (0,01)
eduki bera ukan 1 (0,01)
eduki bera uste 1 (0,01)
eduki bera zeratu 1 (0,01)
eduki berak kultura 1 (0,01)
eduki berak misio 1 (0,01)
eduki berak nortasun 1 (0,01)
eduki berak sorterri 1 (0,01)
eduki berak tropa 1 (0,01)
eduki beste Aldea 1 (0,01)
eduki beste aldeko 1 (0,01)
eduki beste aukera 1 (0,01)
eduki beste batzuk 1 (0,01)
eduki beste egitura 1 (0,01)
eduki beste eredu 1 (0,01)
eduki beste espezie 1 (0,01)
eduki beste ezagun 1 (0,01)
eduki beste ezein 1 (0,01)
eduki beste ezer 1 (0,01)
eduki beste fenomeno 1 (0,01)
eduki beste hauek 1 (0,01)
eduki beste herri 1 (0,01)
eduki beste konektatu 1 (0,01)
eduki beste laguntza 1 (0,01)
eduki beste mila 1 (0,01)
eduki beste mundu 1 (0,01)
eduki beste nobela 1 (0,01)
eduki bete baina 1 (0,01)
eduki bete bat 1 (0,01)
eduki bete beharrezko 1 (0,01)
eduki bete ohi 1 (0,01)
eduki bete saiatu 1 (0,01)
eduki bete une 1 (0,01)
eduki beti zailtasun 1 (0,01)
eduki bide bat 1 (0,01)
eduki bide ez 1 (0,01)
eduki botere aitortu 1 (0,01)
eduki diru sail 1 (0,01)
eduki diru sartu 1 (0,01)
eduki eduki egun. 1 (0,01)
eduki eduki garrantzi 1 (0,01)
eduki eragin asko 1 (0,01)
eduki eragin giza 1 (0,01)
eduki eragin pizgarri 1 (0,01)
eduki ere beharrezko 1 (0,01)
eduki ere ez 1 (0,01)
eduki ere iruditu 1 (0,01)
eduki esan al 1 (0,01)
eduki esan bezain 1 (0,01)
eduki esan etorri 1 (0,01)
eduki esan printzipio 1 (0,01)
eduki esku euskara 1 (0,01)
eduki esku telefono 1 (0,01)
eduki eskubide berberak 1 (0,01)
eduki eskubide esan 1 (0,01)
eduki eskubide hezkuntza 1 (0,01)
eduki eskubide jabe 1 (0,01)
eduki eskubide urratu 1 (0,01)
eduki estatu lurralde 1 (0,01)
eduki etxe bueltatu 1 (0,01)
eduki etxe egon 1 (0,01)
eduki etxe esan 1 (0,01)
eduki euskal abizen 1 (0,01)
eduki euskal autonomia 1 (0,01)
eduki euskal biblioteka 1 (0,01)
eduki euskal foru 1 (0,01)
eduki euskal liburu 1 (0,01)
eduki euskal nortasun 1 (0,01)
eduki euskal unibertsitate 1 (0,01)
eduki euskara ama 1 (0,01)
eduki euskara arlo 1 (0,01)
eduki euskara auzo 1 (0,01)
eduki euskara bakar 1 (0,01)
eduki euskara batu 1 (0,01)
eduki euskara bera 1 (0,01)
eduki euskara berreskurapen 1 (0,01)
eduki euskara idatzi 1 (0,01)
eduki euskara izaera 1 (0,01)
eduki euskara transmisio 1 (0,01)
eduki ez do 1 (0,01)
eduki ez dokumentu 1 (0,01)
eduki ez eduki 1 (0,01)
eduki ez eskuduntza 1 (0,01)
eduki ez eskuma 1 (0,01)
eduki ez ezan 1 (0,01)
eduki ez gizarte 1 (0,01)
eduki ez helburutasun 1 (0,01)
eduki ez inportantzia 1 (0,01)
eduki ez ofenditu 1 (0,01)
eduki ez trebetasun 1 (0,01)
eduki ezan adore 1 (0,01)
eduki ezan adostasun 1 (0,01)
eduki ezan arma 1 (0,01)
eduki ezan bera 1 (0,01)
eduki ezan bezero 1 (0,01)
eduki ezan bi 1 (0,01)
eduki ezan borondate 1 (0,01)
eduki ezan egoera 1 (0,01)
eduki ezan eragin 1 (0,01)
eduki ezan erakunde 1 (0,01)
eduki ezan erregistratu 1 (0,01)
eduki ezan esparru 1 (0,01)
eduki ezan estrategia 1 (0,01)
eduki ezan ezagutu 1 (0,01)
eduki ezan ezagutza 1 (0,01)
eduki ezan ezer 1 (0,01)
eduki ezan ezkondu 1 (0,01)
eduki ezan gaitasun 1 (0,01)
eduki ezan gaur 1 (0,01)
eduki ezan hain 1 (0,01)
eduki ezan han 1 (0,01)
eduki ezan haratago 1 (0,01)
eduki ezan indar 1 (0,01)
eduki ezan irakurle 1 (0,01)
eduki ezan jardun 1 (0,01)
eduki ezan Kristo 1 (0,01)
eduki ezan lotura 1 (0,01)
eduki ezan ondorio 1 (0,01)
eduki ezan soilik 1 (0,01)
eduki ezan uste 1 (0,01)
eduki ezer baina 1 (0,01)
eduki ezer berri 1 (0,01)
eduki ezer egin 1 (0,01)
eduki ezer ere 1 (0,01)
eduki ezer esan 1 (0,01)
eduki gai ez 1 (0,01)
eduki gai hori 1 (0,01)
eduki gai sakondu 1 (0,01)
eduki gaitasun digital 1 (0,01)
eduki gaitasun eduki 1 (0,01)
eduki gaitasun miretsi 1 (0,01)
eduki garai haiek 1 (0,01)
eduki garrantzi azaleratu 1 (0,01)
eduki garrantzi edozein 1 (0,01)
eduki garrantzi ekonomiko 1 (0,01)
eduki garrantzi erreibindikatu 1 (0,01)
eduki garrantzi galdu 1 (0,01)
eduki garrantzi handi 1 (0,01)
eduki garrantzi onartu 1 (0,01)
eduki gauza bat 1 (0,01)
eduki gauza gehiegi 1 (0,01)
eduki gauza gertakari 1 (0,01)
eduki gauza guzti 1 (0,01)
eduki gazte asko 1 (0,01)
eduki gazte ere 1 (0,01)
eduki gazte politika 1 (0,01)
eduki gizarte berri 1 (0,01)
eduki gizarte beste 1 (0,01)
eduki gizarte langile 1 (0,01)
eduki gogo gehiago 1 (0,01)
eduki gogo ni 1 (0,01)
eduki gogo sekula 1 (0,01)
eduki gu ama 1 (0,01)
eduki gu bizitza 1 (0,01)
eduki gu blog 1 (0,01)
eduki gu egokitu 1 (0,01)
eduki gu euskal 1 (0,01)
eduki gu hezkuntza 1 (0,01)
eduki gu inguru 1 (0,01)
eduki gu kasu 1 (0,01)
eduki gu kultura 1 (0,01)
eduki gu mezu 1 (0,01)
eduki gu posibletasun 1 (0,01)
eduki gu sailkapen 1 (0,01)
eduki guzti arin 1 (0,01)
eduki guzti garaiz 1 (0,01)
eduki guzti goretsi 1 (0,01)
eduki guzti kontu 1 (0,01)
eduki guzti luzatu 1 (0,01)
eduki han idatzi 1 (0,01)
eduki han ikusi 1 (0,01)
eduki harreman Euskaltzaindia 1 (0,01)
eduki harreman hura 1 (0,01)
eduki helburu bat 1 (0,01)
eduki helburu estrategiko 1 (0,01)
eduki herri bat 1 (0,01)
eduki herri biblioteka 1 (0,01)
eduki herri judu 1 (0,01)
eduki herri kontzientzia 1 (0,01)
eduki hizkuntza abantaila 1 (0,01)
eduki hizkuntza bera 1 (0,01)
eduki hizkuntza egin 1 (0,01)
eduki hizkuntza eredu 1 (0,01)
eduki hizkuntza gutxitu 1 (0,01)
eduki hizkuntza herio 1 (0,01)
eduki hizkuntza hori 1 (0,01)
eduki hizkuntza nazional 1 (0,01)
eduki hori aurreratu 1 (0,01)
eduki hori beharrezko 1 (0,01)
eduki hori buru 1 (0,01)
eduki hori indar 1 (0,01)
eduki hori jakin 1 (0,01)
eduki hori maila 1 (0,01)
eduki hori pentsamendu 1 (0,01)
eduki hori zuzen 1 (0,01)
eduki horiek asko 1 (0,01)
eduki hornitu ahalegin 1 (0,01)
eduki hornitu jarraitu 1 (0,01)
eduki hura baino 1 (0,01)
eduki hura bera 1 (0,01)
eduki hura irakurri 1 (0,01)
eduki hura oroitzapen 1 (0,01)
eduki ia batere 1 (0,01)
eduki ia ezer 1 (0,01)
eduki idatzi kontzertu 1 (0,01)
eduki idatzi zuzendu 1 (0,01)
eduki ideia bat 1 (0,01)
eduki ideia ere 1 (0,01)
eduki ikusi ahal 1 (0,01)
eduki ikusi moja 1 (0,01)
eduki ikusi ukan 1 (0,01)
eduki informazio bolumen 1 (0,01)
eduki informazio hori 1 (0,01)
eduki informazio libredun 1 (0,01)
eduki informazio nolabait 1 (0,01)
eduki inolako antzekotasun 1 (0,01)
eduki inolako duda 1 (0,01)
eduki inolako esku 1 (0,01)
eduki inolako interes 1 (0,01)
eduki izen faltsu 1 (0,01)
eduki jende abertzaletasun 1 (0,01)
eduki jende borrokalari 1 (0,01)
eduki jende konfiantza 1 (0,01)
eduki kondaira ere 1 (0,01)
eduki konpromiso etiko 1 (0,01)
eduki konpromiso hezkuntza 1 (0,01)
eduki kontzeptual aurre 1 (0,01)
eduki kontzeptual eman 1 (0,01)
eduki kontzeptual gaitasun 1 (0,01)
eduki kontzeptual nagusitasun 1 (0,01)
eduki krisi bizi 1 (0,01)
eduki krisi ekologiko 1 (0,01)
eduki krisi erabilpen 1 (0,01)
eduki krisi gero 1 (0,01)
eduki kultura hizkuntza 1 (0,01)
eduki kultura jendarte 1 (0,01)
eduki lan egin 1 (0,01)
eduki lan hartu 1 (0,01)
eduki lan zientzialari 1 (0,01)
eduki leku ezta 1 (0,01)
eduki leku gaur 1 (0,01)
eduki leku gertatu 1 (0,01)
eduki leku kontu 1 (0,01)
eduki leku orrialde 1 (0,01)
eduki leku propio 1 (0,01)
eduki libre aldeko 1 (0,01)
eduki libre alor 1 (0,01)
eduki libre argitaratu 1 (0,01)
eduki libre irakurri 1 (0,01)
eduki libre jarrera 1 (0,01)
eduki libre sortu 1 (0,01)
eduki liburu bakarrik 1 (0,01)
eduki liburu berri 1 (0,01)
eduki liburu digital 1 (0,01)
eduki liburu ere 1 (0,01)
eduki liburu ezabatu 1 (0,01)
eduki liburu mota 1 (0,01)
eduki liburu publikatu 1 (0,01)
eduki liburu soilik 1 (0,01)
eduki lokal ez 1 (0,01)
eduki lokal funtsezko 1 (0,01)
eduki lokal guzti 1 (0,01)
eduki lokal hornitu 1 (0,01)
eduki lokal indartu 1 (0,01)
eduki lokal osatu 1 (0,01)
eduki lokal produkzio 1 (0,01)
eduki lokal teknologia 1 (0,01)
eduki lokal ukan 1 (0,01)
eduki nahi nu 1 (0,01)
eduki nahi omen 1 (0,01)
eduki ni akademia 1 (0,01)
eduki ni ez 1 (0,01)
eduki ni ezer 1 (0,01)
eduki ni gela 1 (0,01)
eduki ni herri 1 (0,01)
eduki ni ordenagailu 1 (0,01)
eduki ni ordu 1 (0,01)
eduki ni tentazio 1 (0,01)
eduki ni zulotxo 1 (0,01)
eduki orain arte 1 (0,01)
eduki orain berrogei 1 (0,01)
eduki orain ekarri 1 (0,01)
eduki orain ekoitzi 1 (0,01)
eduki oraindik Augustin 1 (0,01)
eduki oraindik datu 1 (0,01)
eduki oraindik egin 1 (0,01)
eduki oraindik funtzio 1 (0,01)
eduki oraindik han 1 (0,01)
eduki oraindik nahiko 1 (0,01)
eduki oraindik Txillardegi 1 (0,01)
eduki oso argi 1 (0,01)
eduki oso eragin 1 (0,01)
eduki oso garbi 1 (0,01)
eduki oso inportante 1 (0,01)
eduki oso on 1 (0,01)
eduki pertsona bat 1 (0,01)
eduki pertsona jaio 1 (0,01)
eduki pertsona juridiko 1 (0,01)
eduki pertsona karismatiko 1 (0,01)
eduki pertsona mundu 1 (0,01)
eduki pertsona osatu 1 (0,01)
eduki pisu bera 1 (0,01)
eduki pisu biderkatu 1 (0,01)
eduki pisu gogorarazi 1 (0,01)
eduki pisu hegemoniko 1 (0,01)
eduki pisu ondorioz 1 (0,01)
eduki unibertsitate alor 1 (0,01)
eduki unibertsitate egitura 1 (0,01)
eduki unibertsitate eredu 1 (0,01)
eduki unibertsitate erregulatu 1 (0,01)
eduki unibertsitate garapen 1 (0,01)
eduki zentzu alderdi 1 (0,01)
eduki zentzu beka 1 (0,01)
eduki zentzu handi 1 (0,01)
eduki zentzu zeregin 1 (0,01)
eduki zer aztertu 1 (0,01)
eduki zer biblioteka 1 (0,01)
eduki zer egin 1 (0,01)
eduki zer ikasi 1 (0,01)
eduki zer ikusi 1 (0,01)
eduki zer irakurle 1 (0,01)
eduki zer muga 1 (0,01)
eduki zer zu 1 (0,01)
eduki zerikusi bat 1 (0,01)
eduki zerikusi berak 1 (0,01)
eduki zerikusi beste 1 (0,01)
eduki zerikusi enpresa 1 (0,01)
eduki zerikusi gaur 1 (0,01)
eduki zerikusi giro 1 (0,01)
eduki zerikusi monoteismo 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia