Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 382

2009
‎Ama etorri zan, da bera hasi zan, ba, jesus!, jakin ni (k) paino hobeto jakin eban erra­zoiketan, uzabandre horrek: Ene!
‎Da nik bederatzi urte einde nituzen, antza, orduentxe kunplidute. D, umeori emon, da sutondoan ixten nindun gau­bean; bera , ohira. Da nik eiten naun, ba, «Ume ta biok erreko gara surten» pentsetan naun neure artean, «Lo eiten enoa», ahaleginez, lorik eneuen eiten, baia.
‎Turingo arkupeetako oregano usainaren usman, Pavesek bere burua hil zuen Hotel Romara joaten diren «jakin gose morbosoak» aipatzen ditu. Banago Lertxundi ez zela mitomano bat gehiago, bera errumes joan zela, errespetua erakustera.
‎Oso egokia iruditzen zait, Lourdes, italiar literaturak eta kulturak Lertxundiren lanean izan duten garran­tzia azpimarratzea, garrantzia presentzia bilakatzen baita zenbaitetan. Gogoan dut Ihes betea eleberriaren zati nabarmen bat Triesten kokatzen duela, eta eleberriko protagonistetako bat Umberto Saba bera dela. Gu ere izan ginen, Italia, bizitza hizpide bidaia liburuaren atzetik, Triesten, eta joan ginen Sabak bere garaian lan egin zuen liburu dendara, gaur «Libreria antiquaria Umberto Saba» den horretara.
‎Agian ez: «gure gerra» bizi ez dutenek ere nobela hau interesgarri ikusiko dute, istorioa bera interesgarria delako eta ondo kontatuta dagoelako.
‎122 orrian Gigik eta Lisak duten elkarrizketa zinez esanguratsua dela iruditzen zait, Lisak Gigi lagunari «Utzi filmak eta liburuak behingoan» botatzen dionean, eta agurea eta bera igualak direla aurpegiratzen. Arteak, literaturak... eskaintzen dien «balkoitik» ikusten dute Gigik eta agureak besteen sufrimendua.
‎Bat batean, modu dramatikoenean. Literaturak drama horren intentsitatea sentiarazi behar digu, nahiz eta jakin testu perfekturik ez dagoela, perfektu izatekotan bizitza bera izango bailitzateke (177 or. «Mapa perfektua, Borgesen arabera, munduaren tamainukoa izango litzateke»).
‎Bai, bere garaian Zorion perfektua nobela «erraztzat» jo zuten horiek ziur gauza bera pentsatuko dutela Zoaz infernura, laztanari buruz. Eta zinez ez dakit zer harreman duen estilo zuzenak errazkeriarekin.
‎Etorkizuna bildumako ipuinen artean gorabeherak daudela esatea ezer gutxi esatea bada ere, narrazio laburrenen alde egingo dut nik. Iñaki Aldekoaren hitzetan, 90etan ipuinak substantzia argumentalaren galera izan zuen, eta zenbait autoreren kasuan nobelaren eta lirikaren arteko genero bilakatu (Pàmiesek ere gauza bera aitortu izan du inoiz). Eta lurralde interesgarria iruditzen zait hori niri.
‎Artxiboen datuen arabera, hortaz, 1913ko maiatzaren 24an, heriotza gertatu eta hiru urte geroago, 118 dolar ordaindu ziren, baina eskuz idatzia egonik ez da argi geratzen Mateo Arreguik eskaera egin ondoren bera izan ote zen ordaintzailea («paid by same») ala semeak ordaindu zuen («paid by son»). Baliteke Maleschevarriak semea izatea eta hark ordaintzea hiletaren gastu guztiak hiru urte geroago, baina ez zuen oroitarririk ordaindu.
‎Jakintsuak dira jakintsuen ezkutatzen dakitenak. Nik ez dut sekula bat bera ere ikusi.
‎Eta gero, bata bestearenetan, egun hori bera ,
‎«Ni bai benetakoa, baina hori?» Baina zein da egia? Egia dena da blogen ispiluetan, mediokre saldoen erdian, bera baino idazle hobeak ikusten dituela tarteka paperezko idazleak, eta horrek nortasun krisi sakonak eta zalantza latz eta aitorrezinak eragiten dizkiola: oso ondo dago funtsean blogen fenomenoa, baiki, idazle ezkutuak azalerarazi eta sasi idazleak seinalatzen dituelako, mahastien ondoetan gaitza detektatzeko landa­tzen diren arrosen eran, pertsonen aurkako minak non dauden salatzeko ereiten diren landare horien eran, umeen «Erregea biluzik dago» salatari batekin.
‎Poesia irakurriz gero orduerditxo bipila igaro dezakezu orrialdea pasatu ere egin gabe. Poemek, literaturan, maketek arkitekturan sortzen duten efektu bera sor dezakete: eraikin osoa ikusten duzu airetik, paisaia osoa begirada bakar batean, posible da maketari teilatuak kendu eta gelen barruan dagoena ere ikustea.
‎poema txar bakar bat ere ezin diogula geure buruari permititu. Bat bera ere ez. Sortzailearen talaia harroa, tarteka epikoa den arroka hori?
‎Serroyren eta Lipovetskyren aburuz, orduan eta jende gutxiago joan zinema aretoetara, are indartsuagoa da, paradoxikoki, zinemaren imaginarioa: famoseoaren ustiapena bera , industria amerikarrak zinemari hertsiki lorturik sortu zuen star systemaren jarraipena besterik ez litzateke. Arteak bizitzari baino, bizitzak arteari gehiago kopiatzen diola zioen Oscar Wilden errana eurena eginez, zinemak amesteko, eta bigarren bizitza bat bizitzeko?
‎Arteak bizitzari baino, bizitzak arteari gehiago kopiatzen diola zioen Oscar Wilden errana eurena eginez, zinemak amesteko, eta bigarren bizitza bat bizitzeko? ematen duen balizko aukeraren luzapena litzateke second life bera ere. Ametsen Fabrika bataiatutako Hollywoodeko muinoan aldaketa bat obratu da, hori bai:
‎bere erdigunea leku guztietan izan arren, zirkunferentziarik inon ez duen zirkulua litzateke zinema. Gatozen bada poesiara eta aldarrika dezagun gauza bera : poesia ere, bere erdigunea leku guztietan izan arren, zirkunferentziarik inon ez duen zirkulua da.
‎Badaude poeta izatea gustatzen zaien poetak, eta badaude poemak idaztea gustatzen zaienak. Ni behintzat, bat nator Günter Grassekin, idaztearen gauzarik onena idaztea bera dela dioenean. Idaztea eta irakurtzea.
‎Nolanahi ere, euskara bera ari da oraingoan mendeetan zehar ments izan duena garatzen eta egituratzen; hain zuzen, mundu juridikoari zor zaion erregistro linguistikoa. Horretan, bistan da, legebiltzarrak eta aldizkari ofizialak behar beharrezkoak dira.
‎Ez zen izan Shortyren jukutria bakarra. Denei aurkitzailea bera izan zela esaten ibili zen Shorty. Biak ezagutu zituen George C. Pipkinek ez du dudarik:
‎Pete Aguereberry bera bere bizitzaz mintzo,
‎Pete Aguereberry Shorty Harrisekin zihoan urre aurkikuntza historiko hura egin zenean Harrisburgen, Panamint mendietan; hobeto esanda, Pete bera izan zen aurkikuntza egin zuena. Duela 36 urte izan zen hori, eta geroztik Harrisburgek bat batean sortutako beste mea herri askoren bide berbera hartua du aspaldian.
‎Heriotza Ibarrean bertan, Shorty Harrisekin egokitu nintzen. Bide bera egin behar genuenez, elkarrekin joatea pentsatu genuen. Mendien goiko aldean, Shorty aurretik zihoan.
‎Eguraldia, berriz, inoiz ez da jasanezina. Zergatik ez zen bera saiatu galdetu genion.
‎da horren lekuko, nahiz eta, marka? bihurtu izana bera agortze sintoma ere izan daitekeen, argi ibili: marka berriak sortu behar dira, ongi funtzionatzen dutenak mantenduz.
‎Sumptaren azentu ilaun hura atsegin nuen eta, hiztun arrotzei batzuetan gertatzen zaienez, ohi baino zehazkiago mintzatzeko bere modua ere bai. Gainera, galdera bati erantzun aurretik, pausatu eta laxatzen zen, eta inguruko guztiak haren hitzen irrikan geratzen ziren, nahiz eta egia zera izan, bera zoratu beharrean ibiltzen zela erantzuna itzuli nahian. Espainiara joan ginenean ingelesari eutsi genion gure arteko hizkuntza pribatu gisa, eta harekiko atxikimendua, lehen berezkotzat hartzen genuena?
‎Espainiarrek zintzo eta artez mintzatzen ikasi dute, komunikatu behar dituzten kontzeptu sinpleak adierazten, eta gainera animatu egiten dituzte beren gogoeta eta sentipenak azaleratu nahian ari diren atzerritarrak berdin jokatzera. Eta hau gertatzen da ideiaren atzean dagoen pertsona ideia bera baino gehiago interesatzen zaielako, eta jakin badakitelako hizkuntzak nekez eman dezakeela halako ezagutza.
‎Kataluniako beste milioika lagun bezala, elebidun hazi zen. Elebitasun hauxe da, eta ez katalana bera , Katalunian bizi izatearen ezaugarri nagusietakoa.
‎Abuztuan Britainia Handira joan ginen oporretan nire gurasoenera. Han bere lehengusu gusina guztiak ezagutu zituen, eta batik bat, Hammah eta Jemma lehengusinak, bera baino bi urte zaharra­goak. Kosta ahala kosta nahi zuen haiekin jolastu eta horretarako zekien ingeles guztia behar zuen.
‎Nola egiten den hori? Beharrezkoa izan dutenean, hitz laburren aldeko apustua egin dute eta atzizki eranste etengabearen kontra lehiatu dira, batzuetan herri literaturako eredu bizienak aintzat hartuz; bestetzuetan, hizkera bera modu aski behartuan bihurrituz.
‎Greziera modernoak literatura landuagoen aurrean dituen abantailaz ari da poeta greziarra, eta Séferisek dioen gauza bera sentitzen dut nik neuk ere euskaraz ari naizenean: eragozpenei abantaila, gozamen sotzailea?
‎Hitzen izaera letrazkoari eta izaera musikalari erreparatzea. Galtza eta praka hitzek esanahi bera izan arren, oso aukera desberdinak eska­intzen dituzte giroaren, testuinguruaren eta ondoan duten hitzaren arabera. Galtza hitzak baditu ahalmen batzuk praka hitzak ez dituenak; eta alderantziz.
‎Ateari danbatekoa eta gero ama bere ondoan. Ama eta bera bakar bakarrik, liburu eder hari begira: enaren hegada geldituak, papar txuriak, batzuk binaka, besteak bakarka, airean zintzilik inoiz erori gabe.
‎Begi biribil handia duen tresna, suge moduko tutu luzea duena, makina bizigabe zein izaki bizidun izan daitekeena. Xaboi hautsak bota makinaren ahotik, zapaldu botoi txiki asko errenkan eta esnatu egiten da garbigailua, bera esnatu den bezalaxe. Mutikoak maite ditu zarata haiek:
‎Ama, nonbait, ez da bera bezainbat dibertitzen. Eguerdirako bazkaria prestatzen hasi da.
‎¿ Has aprobado?». Eta bera zegoen otorrinoren notaren zain. Eta esan zion:
‎Mikel pila bat ibili da txalupa horretan, lehenbizi arraunekin, pila bat, familiarekin, lagunekin. Ni igeri egiten ona nintzen, eta joaten nintzen gabarroira, eta bera etortzen zen txa­lupan ikustera nola botatzen nintzen uretara. «Karpa» eta «angel» egiten nuen, eta hor egoten zen bera.
‎Ni igeri egiten ona nintzen, eta joaten nintzen gabarroira, eta bera etortzen zen txa­lupan ikustera nola botatzen nintzen uretara. «Karpa» eta «angel» egiten nuen, eta hor egoten zen bera . Arraunekin ibili ginen luzaro.
‎ez, hortik ez, beste aldetik. Baina gero bera ere kutsatu egin zen eta azkenean denok joaten ginen bide okerretik.
‎Mikel pozik gelditu zen Roy Hart ikusita! Badakizu, bera hasi zen lekeitioekin 1968an, eta Gernika, Lekeitio laugarrena egina zeukanean, 1972an. Bueno, egin 1971ren inguruan egin zuen, baina estreinatu 1972an?
‎Gauero, afaltzen dudanean, amamaren deituren hasierako AE letrak grabatuak dituzten zerbitzatzeko koi­lara eta sardexka dauzkat mahaian. Beste biloba batzuk imajinatzen ditut Mendebaldean, hasierako letra berdinei begira, Euskal Herrian deitura hori bera duten ahaideetako ba­tzuek bezala, nire familia euskaldunari buruzko istorio honen irakaskizuna iradokiz: gure amama euskaldunak lotzen gaitu, gure iraganera, bai, baina baita elkarrengana ere gaur egun.
‎Argazkiz eta Atlantikoaren bi aldeetan bildutako pasadizoz baizik ez nuen ezagutzen aitona. Nire emazte Hollyrekin eta Bernardo Arrizabalaga Amoroto lehengusuarekin. Euskal Herriko eleberrigilea bera –aurkitu nuen, Gernikara ematen duen Ajangizko gainaldeko elizako sakristian, hautsez betetako apal batean zegoen liburu batean aitonaren jaiotzaren eta bataioaren eskuzko idatzoharra, hain zuzen ere 1873ko Eguberri biharamunean jaio zela jasotzen zuena.
‎egun batean, Markinan, Petra gaztea Bernardoren aitonari hurbildu zitzaion, gutun bat eskuan zuela. Petraren gurasoak hilak ziren, eta bera osaba izebekin bizi zen.
‎Holly eta biok hoteleko gelak pintatzen laguntzen izan ginen uda batez, osabak esan zigunean hoteleko teilatua konpontzen ari zela eta nire amama, laurogeita zazpi urteko emakumea, leiho batetik igo zela teilaturaino berari laguntzera. Konturatu nintzen altzairuzko neska gazte hura eta nire amama pertsona bera zirela. «Uste diat amamak latzak pasa zituela, esan zidan anaiak?, nahiz eta dena barruan gorde.» Bere umeei, hazi zirenean, denetik gertatu zitzaien:
‎Bere begi erorien zirrikituetatik begiratzen ziola, aitak gezi burua jasotzeko aitonaren atzera jo, eta prozesua errepikatu zuen. Azkenean, mendi maldan hainbat aldiz gauza bera egin ondoren, Aitatxi bere suhiak gezi burua utzitako tokira hurbildu, esku ahurrean pixka batez eduki, bizkarra jaso, eta bakeroen txanpon poltsikoan gorde zuen. Aitona hil ondoren, idazmahaiko paper eta ebakin eta zirriborro artean topatu genuenean, osorik eta akatsik gabe zegoen artean.
‎Komunio eta absoluzio objektuz inguratzen du bere burua. Bere Reno zaharreko etxean, non gela bakarra erabiltzen duen, familiako argazkiek apaintzen dituzte hormak, Euskal Herriko argazki zahar zuri beltzak, bera umea zenekoak. Ordenatu gabeko egunkari txatal pilek betetzen dute bere jantokiko mahaiaren gaina.
‎Etxetik alde egin zuen gaztea eta aurrean duen gizona pertsona bera dira, eta, hala ere, Marie Jeanneri iruditzen zaio zerbait aldatu egin dela. Dominiquek soinean daramatzan jantzi finak sintoma bat (hutsala agian) baino ez dira?, baina zerbait hori ezin du hitzez adierazi. Dominique izan, bada, baina ez da.
‎Mendiak mugako elementua dira; batu eta, aldi berean, bereiztu egiten dituzte lurraldeak. Bere barruan, euskaldun izaten jarraitzen du Laxalt zaharrak, baina euskalduntasuna ulertzeko bere modua ez da Zuberoan utzitako familiak duen bera . Geografia, esaterako, ez zaio hain erabakigarria iruditzen.
‎Amaigabeko istorioa liburuan bezala gertatzen dira gauzak eleberri baten aurrean aurkitzen garenean. Liburuan, Bastian izeneko ume batek liburu bat irekitzen duenean, bat batean, jauzi bat egingo balu bezala, mundu irreal batean agertzen da, eta bera pertsonaia garrantzitsuenen artean dago. Nik ere, Bastianek egiten duen bezala, liburu azala altxa, eta jauzi batez, beste mundu batean aurkitzen naiz.
‎asko irakatsi dio Santiagori: irakatsi dio pertsonok eta ingurumena bat bera garela, inguruabarraren araberako izakariak garela, Itsasoak ematen dion ahala hartzen diola, hartzen dion ahala itzultzen diola; Itsasoa, maitale eta hazkurri emaile, bizirik irauteko bitartekoa duela.
‎hiru pertsona diferente, baina benetako Jainko bakar bat. Bada, nire liburu gogokoenekin gauza bera gertatzen zait. Hiru dira, baina, azkenean, bat besterik ez da, Hirutasunaren kide horiek bezalaxe.
2010
‎Arantzazu, fedea, Jainkoa, euskaldungoa,? Niri liburua luze egin zait, baina ez nau aspertu; dosi neurtuetan irakurtzeko moduko liburua da, Gandiaga (eta Azurmendi bera ) eta haren denbora eta ingurua hobeki ezagutzeko baliozkoa.
‎Elorriagak aukeratu gaia, diktadurarena, oso interesgarria da berez, baina harildu duen kontakizunak ez dit tira egin. Ziurrenez, horretan istorioa bera baino errudunago idaztankera da. Begi bistakoa da Unairen aspalditiko ahalegina bere estiloa soildu eta sinplifikatzeko, edozein apaingarri ezabatu eta fueratzekoa, eta agian horixe da Mari Josek aipatu duen desparadisu eta distopiari ondoen egokitzen zaiona.
‎Kasu honetan ere, Herria eleberriak irakurketa exijentea eskatzen du, Darrieussecqi irakurri dizkiodan beste lan batzuek bezala, eta oso interesgarriak dira sorterriaz egiten diren hausnarketak, hiritarrak herria duela deskubritzen du, erroak, badela nongoa, pertenentzia, identitatea, horien harremana memoriarekin, familiarekin... Gero, deigarria da nola errepikatzen diren gauza batzuk idazlearen eleberri ia guztietan, hala nola, amatasuna, haurra, heriotza, besteen eta norbere absentzia, idazketa bera
‎Autokarabana bizirik dago, emozioa du, korapiloak sortzen ditu urdailean, alde egiten du literaturan, oro har, gero eta gehiago zabaltzen ari den idazkera onbera horretatik. Hasteko pertsonaia bera da aipagarri, antiheroi moduko bat, «dudako guraso, dudako kooperatibista, dudako eus­kaldun», bere askatasun pertsonala jartzen duena edozeren gainetik. Ezagun egiten zaigu, gertuko, identifikatuta ere sentitzen gara, edo senti gaitezke.
‎Autokarabana, Fermin Etxegoienek idatzitako nobela. Liburuan zehar hainbat kontu findu litezkeen arren (erredakzioa bera , esaterako), azken garaiotan atera den eleberri kitzikagarrienetako bat iruditu zait, gurean gisa horretako lanak ez baitira oso ohikoak eta nolabaiteko aire freskoa dakarrela uste baitut. Autokarabana bizirik dago, emozioa du, korapiloak sortzen ditu urdailean, alde egiten du literaturan, oro har, gero eta gehiago zabaltzen ari den idazkera onbera horretatik.
‎Bat nator liburuaren gehiegizko soiltasunak eraman gaitzakeela pentsatzera zerbait handiagorako materialak izan zitezkeela. Gehiagoren eske uzten zaitu liburuak eta horixe bera adierazi nahi nuen profesioz gidoilari den baten opera prima dela esatean. Baina ez nago ziur flash efektu horretatik aurrerago joan nahi ote zuen egileak.
‎Elenaren oroimenean dirauten kantu horiekin batzen dira gero zaintzaile ekuatortarrak abesten dituenak, Ricardok gogoan dituen musikarien interpretazioak? Airean geratzen dira eskegita batzuen eta besteen kantu horiek, bizitza bera desagertu eta gero ere, haren izpirituaren adierazle bihurtzen dira, bizitza errepikagarritasunaren eta aldagarritasunaren lekuko. Izenburuak ematen du irakurketa horretarako oinarria, eta, Jacintok arestian esan bezala, musika horiek entzunaraztea da Jaiok hautatu duen kontatzeko modu berezia.
‎Bere laburtasunean (91 orri besterik ez ditu), handia iruditu zait Esnaolaren estreinako lana. Lan honetan ezin hobeto uztartuta azaltzen dira giroa (udako azken egunak, galerna gertu dela) eta pertsonaien arteko gorabeherak (berrogei urteren bueltan dabilen emakumea; adin txikiko neskatila batekin dabilen haren senarra; neskatilaren aita, bikotea uda igarotzen ari den hoteleko zuzendaria; neskatila bera ). Galernak, Esnaolak liburu hasieran aipatzen duen bezala, udaren amaiera iragarri ohi du pertsonaiak dauden kostaldeko herrian, S.S. delakoan.
‎Nolanahi, «Gret» eta «Marraska lurperatu arren» izan dira gehien gustatu zaizkidanak. Biotan kontatutako istorioa bera baino askoz lortuagoa izan da kontatzeko era, hurbil eta nostalgikoa lehenengoan, obsesibo eta txoriz eta landarez josia bigarrenean. Horrexegatik labur laburrak suertatu zaizkit, laburregi, orrialde gehiagoren guraz utzi naute.
‎Aipamen soilean besterik ez bada, hona ekarri nahi dut Ez obeditu inori, Mikel Perurenak argitaratu duen lehen eleberria. Hasteko, istorioa bera da bizigarri, hiru pertsonaia biltzen dituen mataza: Sotero, nagusia, bertso jartzen aritzen den langile apala, analfabetoa, baina astoa erreginaren izenez bataiatu duena; Frantsesa, ahoa bete iraultza, luzamendutan ibili dabilen poeta; eta Estudiantea, bizargabea, gonak ezagutu berria, burua hemen baino gehiago han daukana.
‎Gutxienez modu berezi batean kontatua balego. Hari nagusia bera ezaguna zaigu, bizitzaz aski duen edadekoa, bizitzaren zamak azpian harrapatu duena; badakigu zaintzailearen etorrerak inflexio puntu bat eragingo duela (onerako, ustez), liburuko afera batzuk (lagun minaren alabarena, nagusien artean) nola konponduko diren, narrazioak etsaigo zaharraren konpontzea izango duela helmuga. Erabiltzen diren irudi asko ere ezagun ditugu, errepikatuak izan dira, behin eta berriz:
‎Ale ezin ederragoak ditu Katu jendea honek: «Katu jendea» izenekoa bera , bizilagun eta hala ere ezezagun biren arteko desio lotua, katuen harremanaren bitartez azaldua; «Hagina», garai bateko harrokeriak joanda, hortz protesia egin dion ikaskide ohiarekin oheratzen den neska; «Hazia», hausnarrean ari den emazte gaztea, etsi puntu batez, amatasunaz, seme alabez, senarraz, bizitzaz. Zeinen zehatz harrapatzen duen, esaterako, Hendaiako mikroklima hori, distantziak distantzia, gizarte garaikideari, edo gutxienez gizarte maila jakin bati estrapola dakiokeena.
‎Dela aurreko bi lanetan dela oraingo honetan, narrazio interesgarri askoak aurkitu ditut. Katu jendean, zehazki, narrazio batzuk («Katu jendea» bera , «Hagina», «Omarren uda») beste batzuk baino biribilagoak iruditu zaizkit, gaiari zein tratamenduari begira. Dena dela, eta kritika anglosaxoiaren gaiari helduz, iruditzen zait dena kontatzeko gogoa nagusitu egiten dela liburuan, eta horren ondorioz zenbait pasarte («Hagina»ren amaiera, esaterako) esplizituegiak gertatzen dira.
‎«Jo emagaldu bati egiten zaion bezala». Nobela batean esaldi bera pertsonaia baten ahotan, edo are narratzailearen ahotan jarriz gero inor ez da asaldatzen. Baina Pessoa, Eliot eta enparauak igaroagatik, poesia oraindik halako aitortza batekin erlazionatzen dugu, non ahots poetikoak, gutxi asko, benetakotasun bat gordetzen baitu.
‎Pelukerea etorten jakon etxera, ta pelukereak orraztute ipinten euen. Ta egun beten etorri zen pelukereori, ta, klaro, kapritxosea zen bera be; horrek, bakixu, horrek maniek guztiek eukite ituez ta. Ta esan osten neuri, neuri esan osten berak sonbreru ta danak ipinteko.
‎Aldudera doa mediku 1905ean, eta sasoi horretan Eskualduna astekariarekin kolaboratzen hasi zen. Aldudeko medikua guztiz apartekoa da euskal letren Parnaso txikian, bera baita laiko bakarrenetariko bat gure literaturaren historiako elizgizonen segida kolorebakoan. Liburu bi plazaratu zituen, Buruxkak (1910) eta Beribilez (1931), zein baino zein pozoitsuagoak Villasanteren ustez.
‎Eric Claptonen ustez, sentimendu hori bera da drogara eta edarira bultzatu zuen azpiko arrazoia, gizona ia erabat suntsitzera bultzatu zuena. Esan daiteke Claptonen autobiografia alkoholiko baten historia dela musikari batena bainoago.
‎Halere, Alsaneak hautesle mordoa dauka bere atzetik. Best-seller bat da, arabiar munduan chick lita idazten duen bakarra eta, beharbada horrexegatik, esan daiteke bera dela XXI. mendeko emakume arabiarren bozeramalea. Girls of Riyadh eleberriak klase ertaineko lau emakumeren historiak kontatzen ditu:
‎Alsanearen anai arreba guztiak sendagileak edo haginlariak dira. Alsanea bera haginlaria da eta horretan dihardu, saudiarabiar munduan idazle gisa ezin dela dirurik egin esanez. Zalantzarik gabe, bera izango da salbuespena.
‎Alsanea bera haginlaria da eta horretan dihardu, saudiarabiar munduan idazle gisa ezin dela dirurik egin esanez. Zalantzarik gabe, bera izango da salbuespena. Liburua amaitu zuenean, Alsaneak zuhur jokatu zuen.
‎deitzea erabaki nuen». Gutxira, ordea, Pattierekin aspertu zenean, autoekiko jarrera bera erakutsi zuen emaztearekin ere. «Georgeren autoekiko pasioak piztu zuen zaletasun hori nigan.
‎Kasu benetan bakan eta berezia dugu hauxe. Liburuen kontrazaletan Gorrotok azalpen bat eman ohi du, beti bera , eta honela hasten da: «Mike­lats Gorroto orain dela 306 urte jaio zen, Anbotoko mendian».
‎Hauxe erantzuna: «Mikelats Gorroto eta biok ez gara pertsona (edo gauza) bera . Mikelats Gorrotok idazten duenean, berak idazten du, pertsonaiak, ez nik.
‎Iheslari bat, ezusteko leku batean. Ez al da bera horixe?
‎Kontrakoa esan du beste norbaitek: maitasuna eta iraultza gauza bera direla.
‎Jende mukerra eta berdotsa. Horregatik da bera ekintzaile. Baina uste izatekoa zen Andréyev delako morroiaren liburuko iraultzaile hark amodioa eta sexuaren ase maseak ez dastatu izanaren errua ez zuela haren irakurzaletasunak,:
‎Jende multzoa jarrita dago biribilean ezarri aulkietan, baina tartean tartean aulki hutsak ere badirela ikusi duenez, haietako batean eseri da. Denek ala denek? bera izan ezik, erran gabe doa?, liburu berbera dute esku artean: Leonid Andréyeven Ilunbeak nobela laburra.
‎Jaramonik ez zuk. Gauza bera errepikatzen jarraitu nuen, ordea, zuk amore eman eta joatera utzi ninduzun arte.
‎Makina horri gaia, neurria eta testuinguruari buruzko xehetasun batzuk eman eta sonetoak idazten ditu, nahiz eta ipuin horretan gero eta soneto surrealistagoak egiten dituen eta prosan idazten bukatzen duen. Ipuina bera ere, hain zuzen, makinak idatzia dela aitortuz bukatzen du idazleak.
‎Gelako bat Santutxuko bertso eskolan zebilen eta harekin batera hasi nintzen joaten. Hasieran teknika bera menderatzeak atsegin izugarriak ematen ditu. Koplak kantatzen hasi eta bertso afari batean ordubeteko saioa egitera iristea handia da.
‎Zerrenda horretan, lehendabiziko, Uxue Alberdiren izena jarri behar dugu, bera baita bi generoetan, bertsoan eta eleberrian, joan den urtean gehien nabarmendu zena. Udaberrirako ateratako Aulki jokoa urteko eleberririk interesgarrienetakoa izan zen eta Donostiako Liburuaren Eguneko azokan euskal libururik salduena, Atxagaren Zazpi etxe Frantzian eleberriaren ondotik.
‎60ko hamarkadan hasi zen Amuriza bertsotan sotanarekin. «Bertsoa bera baino garrantzitsuagoa zen sortzen genuen espektazioa eta esaten genuena. Saio mordoa egin nuen 60ko hamarkadan, horietako batzuek, gainera, Guardia Zibilaren eta txibatoen aurrean.
‎Abuelari eta abuelori kantatutako bederatzi puntuko bertso horretan nire familiaren historia laburbilduta dago. Gero Karida­deko Bentaren bigarren diskoan abuelori eskaini nion pasadoblean gauza bera kontatzen dut. Garan idatzi nuen «Tierras vascas, abuelo» iritzi artikuluan agertu zen hirugarrenez eta eleberri formatuan ondoren».
‎Gai hori baztertuta dago edo modu akademikoan tratatzen da eta guk abenturaren eta historiaren arteko nahasketa gisa aurkeztu genuen. Espedizioaren kontzeptua bera ere munduan bakarra izan zen. Nire bizitzako esperientziarik indartsuene­takoa izan zen.
‎Urteen joanean, taldearen osaera bera aldatzen joan da. Hasieran, duela hamabiren bat urte, bide bat es­kaintzen zuen denbora partzialeko ikasle zaharragoek diploma unibertsitarioa lor zezaten giza zientzietan, baina funtzio akademiko hori gainbehera joan zen, gero eta gehiago baitziren, ez agiri baten atzetik, bai­zik eta literatura eztabaidatze hutsagatik etorritako ikasleak.
‎Hori dela-eta, erakundeetako agintariek ez dute sekula serio hartu estatistiken kontu hori. Herritarren% 60k ez irakurtzeak ez dio loa galarazten Hezkuntzako inongo ministrori, eta, gainera, ez zaio iruditzen? bera ministerioan lanean aritu eta gero, hori bere porrotaren seinale denik.
‎Nik dakidala, inork ez du bere gain erantzukizunik hartzen ez irakurtzearen porrot kolektiboaren aurrean; eta porrot horrek, gutxi asko, geroagoko beste porrot batzuk iragartzen ditu. Badaude, bai, ugari, porrot horren gaineko ikerlan eta hitz aspertuak, baina, nonbait, ez dira azterketa fidagarriak, behin eta berriz gauza bera esaten dutelako, eta errua beti alde berera botatzen dutelako. Noizbait ere galdetu liokete beren buruari nor diren irakurtzen ez duten horiek, eta zergatik ez duten irakurtzen.
‎«Hiru irakurle mota daude: lehenbizikoa, liburua epaitu gabe hartaz gozatzen dutenak; hirugarrena, hartaz gozatu gabe liburua epaitzen dutenak; eta bestea, bien artean, liburuaz gozatu bitartean liburua bera epaitzen dutenak eta liburua epaitu bitartean hartaz gozatzen dutenak. Azken horiek bizitza berria ematen diote artelan bati, baina ez dira asko».
‎Izan ere, ez diete batere erreparatzen irakurgaiaren aspektu formalei edo. Zeren, forma bera edukia ere badenez, erreparatzen ez bazaio, nola izan daiteke pertsona bat irakurle on?
‎XX. mendeko euskal literaturaren egoerara etorriz, Baudelaire bezala (eta Rodríguez Baixeiras bera bezala) idazle asko aritu dira itzulpen literarioak egiten: Orixe, Zaitegi, Ibinagabeitia, Aresti, Lasa, Izagirre, Sarasola, Arrieta, Sarrionandia, Igerabide?
‎Ordea, literatura lan kanonikoak ez bezala, itzulpen literarioak iragankorrak dira, «modaz pasatzen dira», hain zuzen ere erabiltzen dituzten hizkuntza ereduak (eta itzul­tzeko estiloa bera ere) zaharkitu egiten direlako; hori, bistan denez, areago gertatu da euskararen arauen dantzarekin. Kontua da, literatura unibertsaleko obra jakin batzuk itzulita egonda ere, berriro euskaratu liratekeela.
‎Esan nahi da bakoitzetik 700etik 1.000 ale bitarte saldu direla, gutxi gorabehera. Gauza bera esan daiteke neronek itzulitako Odol hotzean edo Gatsby handiaz. Edo Fernando Reyk itzulitako Pereirak dioenez edo Matias Múgicak itzulitako Gauaren muturrerainoko bidaiaz (hogei urteren buruan, hori bai).
‎Eta bera xarmagarri best, ororen gaineti.
‎Mutila minduta zegoen nirekin, oso minduta. Alferrik azaldu nion, lehenengo neskalagunari eta, ondoren, azkenean harekin elkartzea lortu nuelarik, nire adiskideari, beraren ezaugarri batzuk besterik ez nituela hartu pertsonaia osatzeko, ezaugarri horiek exajeratu nituela gero, ez zela inondik ere bera , pertsonaia bat baizik: alferrik azaldu nien, haiek ez zutelako sinetsi, eta nik ere, jakina, ez nuelako sinesten.
‎»Gure adiskidetasuna hantxe amaitu zen. Taldearen bileretan elkartzen jarraitzen genuen, eta baita bileren ostean trago batzuk hartzera irteten ginenetan ere, baina ez zen inondik ere gauza bera . Ez zen benetako berradiskidetzerik egon.
‎«Hots, Capotek idatzitakoa gustatzen zait, noski, Odol hotzean batik bat, eta Gosaria Tiffany, s en, noski, eta baita Kameleoientzako musika ere; gutxik aipatzen dute, baina ipuinlari ona zen Capote. Baina bera antipatikoa egiten zait. Eta gainera kontu zahar bat gogorarazten dit istorio horrek».
‎Hemen dirham bat ordaintzen digute tomate kiloa. Alemanian, tomate hori bera 40 dirha­metan saltzen dute. Eta, orain, jendea ere eramaten ari dira.
‎Egia ala gezurra, hala entzun dut. Nagusi hori bera konturatzen bada gaztea langile ona dela, eta lekuz aldatu nahi duela, txantaje egiten diola, alde egin ez dezan. Esklaboak nahi dituzte, ez pertsonak.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
bera ere 37 (0,24)
bera baino 16 (0,11)
bera egin 11 (0,07)
bera ukan 11 (0,07)
bera ez 9 (0,06)
bera gertatu 5 (0,03)
bera bezala 4 (0,03)
bera errepikatu 4 (0,03)
bera aldatu 3 (0,02)
bera egon 3 (0,02)
bera esan 3 (0,02)
bera hasi 3 (0,02)
bera adierazi 2 (0,01)
bera bakarrik 2 (0,01)
bera bezalako 2 (0,01)
bera eman 2 (0,01)
bera euskaldun 2 (0,01)
bera euskara 2 (0,01)
bera ezagutu 2 (0,01)
bera hil 2 (0,01)
bera ikusi 2 (0,01)
bera joan 2 (0,01)
bera ni 2 (0,01)
bera pentsatu 2 (0,01)
bera pertsonaia 2 (0,01)
bera zenbat 2 (0,01)
bera D. 1 (0,01)
bera Oñederra 1 (0,01)
bera adina 1 (0,01)
bera afektu 1 (0,01)
bera ageri 1 (0,01)
bera agertu 1 (0,01)
bera agortu 1 (0,01)
bera aipatu 1 (0,01)
bera aitortu 1 (0,01)
bera antipatiko 1 (0,01)
bera arduratu 1 (0,01)
bera ari 1 (0,01)
bera aritu 1 (0,01)
bera atzeraka 1 (0,01)
bera azaldu 1 (0,01)
bera azken 1 (0,01)
bera babestu 1 (0,01)
bera bai 1 (0,01)
bera bakar 1 (0,01)
bera baldin 1 (0,01)
bera baliatu 1 (0,01)
bera barneratu 1 (0,01)
bera batzuetan 1 (0,01)
bera be 1 (0,01)
bera bera 1 (0,01)
bera beti 1 (0,01)
bera bezain 1 (0,01)
bera bezainbat 1 (0,01)
bera bezainbeste 1 (0,01)
bera bezalaxe 1 (0,01)
bera bilakatu 1 (0,01)
bera bitartekari 1 (0,01)
bera bizi 1 (0,01)
bera bizirik 1 (0,01)
bera desagertu 1 (0,01)
bera deskribatu 1 (0,01)
bera doitu 1 (0,01)
bera eduki 1 (0,01)
bera ekialde 1 (0,01)
bera ekintzaile 1 (0,01)
bera epaitu 1 (0,01)
bera erakutsi 1 (0,01)
bera erle 1 (0,01)
bera erromes 1 (0,01)
bera esnatu 1 (0,01)
bera etorri 1 (0,01)
bera etxe 1 (0,01)
bera ezagun 1 (0,01)
bera ezezagun 1 (0,01)
bera ezjakin 1 (0,01)
bera galarazi 1 (0,01)
bera galdu 1 (0,01)
bera geldirik 1 (0,01)
bera gizarte 1 (0,01)
bera gutxi 1 (0,01)
bera haginlari 1 (0,01)
bera han 1 (0,01)
bera harritu 1 (0,01)
bera harro 1 (0,01)
bera haur 1 (0,01)
bera hipernazionalista 1 (0,01)
bera hizketa 1 (0,01)
bera horixe 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
bera ere ez 3 (0,02)
bera baino garrantzitsu 2 (0,01)
bera baino gehiago 2 (0,01)
bera ere bai 2 (0,01)
bera ere eder 2 (0,01)
bera adierazi nahi 1 (0,01)
bera adina zurtu 1 (0,01)
bera ageri ukan 1 (0,01)
bera agortu sintoma 1 (0,01)
bera aldatu joan 1 (0,01)
bera antipatiko egin 1 (0,01)
bera atzeraka erori 1 (0,01)
bera azken ahalegina 1 (0,01)
bera babestu sentipen 1 (0,01)
bera baino argi 1 (0,01)
bera baino asko 1 (0,01)
bera baino bi 1 (0,01)
bera baino errudun 1 (0,01)
bera baino gaizto 1 (0,01)
bera baino hobeto 1 (0,01)
bera baino idazle 1 (0,01)
bera baino jakintsu 1 (0,01)
bera baino oker 1 (0,01)
bera baino zahar 1 (0,01)
bera baino zoriontsu 1 (0,01)
bera bakar bakarrik 1 (0,01)
bera bakarrik igo 1 (0,01)
bera baldin ukan 1 (0,01)
bera batzuetan gu 1 (0,01)
bera bera bizitza 1 (0,01)
bera bezain potolo 1 (0,01)
bera bezainbat dibertitu 1 (0,01)
bera bezainbeste behar 1 (0,01)
bera bezala adineko 1 (0,01)
bera bezalako kaskezur 1 (0,01)
bera bitartekari bat 1 (0,01)
bera bizirik mantendu 1 (0,01)
bera D. h. 1 (0,01)
bera deskribatu hasi 1 (0,01)
bera doitu halako 1 (0,01)
bera eduki ere 1 (0,01)
bera egin behar 1 (0,01)
bera egin esperantza 1 (0,01)
bera egon arteko 1 (0,01)
bera egon aurre 1 (0,01)
bera egon otorrino 1 (0,01)
bera ekialde komunista 1 (0,01)
bera ere aldatu 1 (0,01)
bera ere auzi 1 (0,01)
bera ere baztertu 1 (0,01)
bera ere behin 1 (0,01)
bera ere bestelako 1 (0,01)
bera ere bihurtu 1 (0,01)
bera ere bizkor 1 (0,01)
bera ere deitu 1 (0,01)
bera ere germanofilo 1 (0,01)
bera ere gorroto 1 (0,01)
bera ere hatsanka 1 (0,01)
bera ere historia 1 (0,01)
bera ere idazle 1 (0,01)
bera ere ikusi 1 (0,01)
bera ere jabetu 1 (0,01)
bera ere jauntxo 1 (0,01)
bera ere kutsatu 1 (0,01)
bera ere mundu 1 (0,01)
bera ere norbera 1 (0,01)
bera ere oihuka 1 (0,01)
bera ere soldadu 1 (0,01)
bera erle jabe 1 (0,01)
bera errepikatu jarraitu 1 (0,01)
bera errepikatu ohitura 1 (0,01)
bera erromes joan 1 (0,01)
bera etxe ez 1 (0,01)
bera euskaldun berri 1 (0,01)
bera euskaldun delako 1 (0,01)
bera euskara ikasi 1 (0,01)
bera euskara prestatu 1 (0,01)
bera ez bezala 1 (0,01)
bera ez egon 1 (0,01)
bera ez ukan 1 (0,01)
bera ezjakin bat 1 (0,01)
bera galdu egin 1 (0,01)
bera geldirik egon 1 (0,01)
bera gizarte bat 1 (0,01)
bera gutxi ez 1 (0,01)
bera han egon 1 (0,01)
bera harritu egon 1 (0,01)
bera harro egon 1 (0,01)
bera hipernazionalista espainol 1 (0,01)
bera hizketa ari 1 (0,01)
bera joan bezain 1 (0,01)
bera ni fidatu 1 (0,01)
bera Oñederra afektu 1 (0,01)
bera pertsonaia bat 1 (0,01)
bera pertsonaia garrantzitsu 1 (0,01)
bera ukan adierazi 1 (0,01)
bera ukan ahaide 1 (0,01)
bera ukan beste 1 (0,01)
bera ukan ehun 1 (0,01)
bera ukan hitz 1 (0,01)
bera ukan ia 1 (0,01)
bera ukan luma 1 (0,01)
bera ukan zaletasun 1 (0,01)
bera zenbat aldiz 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia