Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 296

2000
‎Herri edo eskualde horretan eta leku batzutan hala da bertso mugimendua eramaten duen taldea izan behar du bertso eskolak, ez bertsotan erakusten duen akademia. Esparru horretan transmisioaz arduratzen direnak, saioak antolatzen dituztenak, bertsotan egiten dutenak esparru horretako saio espontaneo eta antolatuetan...
‎Entzulegoaren zati handi batek hizkuntza bakantasunaren xarma ezinbestean galdu egin duelako. Askori berdin zaio hiru" ni" edo lau" gaur" dituen bertso bat entzutea, hitz potoloz borobildua bada. Eta askori berdin bazaio... bertsolariak zulo horretara erortzeko arriskua du.
2001
‎Bere obra gutxi zabaldu zela Euskal Herrian, eta atzerrian are gutxiago noski, badakigu: ez bide zuten ezagutu, hiztegigileen artean, ez Pouvreauk ez Larramendik; bai, ordea, Isasti lezoarrak eta Oihenartek ere bai; nahiz ez zuen bertso pare bat baizik aipatu, izendatzea ere merezi ez duten koplarien eredu antzera.
2003
‎Bolada txar batean kateatzen badituzu saio txar asko, kontua korapilatu egiten da. Zure buruarengan konfiantzarik ez badaukazu ezin duzu bertsotan ezer esan, eta ezer esaten ez duen bertsoa patetikoa da. Askotan pentsatu izan dut bertso saio txar bat baino askoz gauza txarragorik ez dela egongo.
‎Hori seguru. Kaleko jendeak ez zuen bertso girorik garai hartan. Santotomasetan eta, Loiolan Bazko bigarrenean etaa horrela izaten ziren bertsolariak Azpeitian.
‎Hor ditugu lekuko, berrikitan argitaratu ditugun Salvat Monho Irisarriko erretoreak 1814an, Napoleon ihesi joan zelarik, haren eta haren aldekoen kontra bota zituen bertso zorrotzak (Erramu Boneta: Festschrift For Rudolf P.G. de Rijk, ASJUren gehigarriak, EHU, Bilbo 2002).
‎–Ulertzen al duk bertso hauen esanahia?
2005
‎Neurri luze horietan oin egokiak ez badatoz, puntu bortxatuak datoz, zertara datozen ez dakizun puntuak, eta hori bertso txarra da. Puntu aldrebesa berdin baita aldrebesa lau puntuko edo zortzi puntuko bertsoan, eta puntu aldrebesa duen bertsoa ez da ona, hortz bat trabes duen aurpegia itsusia den bezala. Beraz, penalizatu egin behar da.
‎Desberdinagoak ditugu, ordea, A, B, C, D progresio hutsak direnak, hemen ez dago flash back teknikarik, kontakizunak jarraitu egiten du eta amaiera aldean beste aukera bat zabaltzen da(" Arrankarien bihurritasuna"). Bestalde, eskema hauetatik gehien urruntzen direnak dira Inauteri, jarraipen eskeman elkarrizketa irudikatzen duena; figuratibismoz egindako irudi poemak(" Kaiolan jaio eta hazitako txoria"); tentsioa amaieraren paradoxan edo ironian duten bertso moldeak(" Baikor eta Ezkor"," Txoriak arrano jaunari") eta egitura simetriko konplexuak dituzten ipuin garrantzitsuenak, estilistikarik aberatsena duten ipuinak(" Idatz eta Mintz"," Ekidazuko astasendia"," Egiederko alegi").
‎Oraingo gazteen artean badira bertsokeraz, izaeraz eta aldartez asko gustatzen zaizkidan bertsolariak. Lanarengatik ez dut bertso saioetara joateko
‎Pilotariei jakinarazten diezun legez, zein duzu bertsotan egiteko lekurik kutunena.
2006
‎azken hatsa huela bertsorik sakonena,
‎Baina, baina... bestetestigantza biziagorik etafidagarriagorik inorkema tenezdidan bitartean, ezinzaitbihotzeansartu, ondorenaipatuko ditudan bertsoak etadoinu zoragarri hori, Oiartzunaldeko herritar xaloakgizaldiz gizaldiBerdabioren bertsoekinbaterajasotakoak direnik. Ez, ezinzaitsartu bihotzean.
‎8 eta 10 urtekoen artean, Iturengo Izaro Ariztegik lortu zuen lehen saria «Elizara joaten naizenean» bertso sortarengatik. Bigarren saria, Iturengo Aitz Aioroak eraman zuen, «Bestak» izenburua zuten bertsoengatik. 10 eta 12 urte bitarteko mailan, lehen saria Iturengo Garbiñe Olazar Bazterrikak eskuratu zuen eta bigarren saria Donamariako Amaia Indak.
‎ikasi nahi dut bertsotan
‎ikasi nahi dut bertsotan
2008
‎Eta transmisioan proiektua egonkortzea eta emaitzak ematea. Belaunaldi berriek ez badute bertsotan egiten ikasten eta bertsotan egiten, bada helburuak ez dira beteko.
‎Azken 10 urteetan bertsoaren alde diskurtsiboari garrantzi handia eman zaio (komunikazioa, erretorika, pertsuasioa...), baina diskurtsoaren atzean dagoena hor geratu da, atzean. Ni ez nau bertsoaren birtuosismoak gehiegi harritzen, eta originaltasuna zein irudimena euren hutsean ez zaizkit beti meritu iruditzen, ez behintzat erdi ihesbide direnean. Askotan zailagoa da errealitatearen aurrean kokatzea, errealitate horri zintzotasunez, umiltasunez, eta norbere ikuspegitik aurre egitea, eta gainera bertso on eta originalak botatzea.
‎Orduan aita bera egoten zan, hanka bata aulki ganean eta ukalondoa irratiaren ondoan, alde nahi eta ezinean. Geroago, Arrateko irratiaren uhinek bete zituen bertsoz eta trikiti soinuz inguru zabaleko txokoak.
‎esplikatzen dituena edo esplikatzen laguntzen. Kontua ez baita, menturaz, Beñardok atsegin zuela bertsoa eta Honoratok latina, baizik eta bata nor sentitzen zela bertsoaren munduan eta bestea latinarenean. Esan nahi baita Beñardok atsegin hartzen zuela, bai, bertsoaren munduan, baina mundu hartan nor zelako edo nor izan zitekeelako, lehenik eta behin, eta Honoratok berdin, latinarenean.
‎Lehorrean, kanpamenduko su ederraren dirdira ikusten zen kostaldeko zuhaitzen artetik. Norbait marinel kanta zahar, motel, monotono bat ari zen kantatzen, erorialdi eta dar dar bat zuena bertso bakoitzaren azkenean, eta antza zenez kantariaren pazientzia adina luza zitekeena. Behin baino gehiagotan entzuna nuen bidaian zehar, eta gogoan nituen hitzak:
‎Azken orduko urduritasunak somatu genituen: albinteak suziria prestatzen, Julen Zelaieta txupinazoa baino lehen bota behar zuen bertsoa buruan hartzen, zinegotziak Berako eta Nafarroako banderak eta ikurriña jartzen, gonbidatuak kontu kontari, Berako bertso eskolako gaztetxoak… Berako Kultur Batzordeko hainbat kide ere bertan ziren. Izan ere, Julen Zelaieta izan zen lehen suziria piztu behar zuena, baina Berako Kultur Batzordearen izenean egin zuen, erakunde hau baitzen horren arduraduna.
‎Denak ez dira bertso eskoletako ikasleak. Denek ez dute bertsotarako trebetasun eta erraztasun berbera. Han ere egunak hogeita lau ordu ditu, baina ez dira eguzkitik ilargira bertsotan aritzen.
‎Horra hor esaldi bakarrean laburbildua gizakiaren joera guztien joera, motor psikologiko nagusia, gizakiaren jokabide asko eta asko –guztiak, ausaz? – esplikatzen dituena edo esplikatzen laguntzen. Kontua ez baita, menturaz, Beñardok atsegin zuela bertsoa eta Honoratok latina, baizik eta bata nor sentitzen zela bertsoaren munduan eta bestea latinarenean. Esan nahi baita Beñardok atsegin hartzen zuela, bai, bertsoaren munduan, baina mundu hartan nor zelako edo nor izan zitekeelako, lehenik eta behin, eta Honoratok berdin, latinarenean.
2009
‎Behin XX. mende erdialdera ezkero, soinua grabatzeko tresnak eta bitartekoak sortu zirenean, ordutik bai gorde izan dira bertso saioak osorik, gaur egungoetara arte. Antonio Zavalak zuzendutako Auspoa bilduma dugu bertsoen corpusik aberatsena, batez ere idatziena. Harrigarria da ahozko bertso askoren transmisioa zelan egin den:
‎Gu dantzan eta horiek bertsotan... Orduko banuen bertsotan kantatzeko tira, lagunartean ari nintzen errexki. Mattin ezin izan zen etorri... bizikletaz ibilki, trenez eta ez dakit batere... ez zen Mattin Ahetzetik Donibanerat arribatu ahal izan.
‎Horrelasortu ditugu bertso eskolarakobertsolari tipoak, geurelanean asko laguntzen digutenak. Zer diren bertsolari tipoak. Desiderio La la la, XeruAhobero,, Bexelas, Ea MeaPantxik, aBaldintzas... etaantzeko bertsolariak.
‎Euskaraz argitaratu zen lehenengo liburua (Bernart Etxepareren Linguae Vasconum Primitiae) Gutenberg aroa hasi eta mende bat geroagokoa da, 1545ekoa. Gai ugari (erlijioa, maitasuna, euskararen gorazarrea) hizpide dituen bertso bilduma da, funtsean, Etxeparerena. Amezaga, Arana eta Azpillagak ingurumaria politiko jakin batean kokatzen dute liburu horren sorrera (2010:
‎Finalerdietan ikusi zen ez nuela nik egiten ahal dudan bezala egin bertsotan, poto bat ere izan zen tartean, eta finaletik hamar puntura gelditu nintzen. Nik uste dut adierazi nahi duela bertsotan egin izan banu pixka bat nik dakidan bezala eta akats hori izan ez banu finalerako aukera izango nuela. Finalerdietan ez bezala, ondo ikusi zuen bere burua kanporaketako saioan:
‎Beti pentsatu izan dut zutabeek antz handia dutela bertsoena. Zutabea bat batekoa da.
‎–Plaza bakoitzean ezberdina da. Herri batean txaloak jotzeko ohiturarik ez badute, denbora gutxiago duzu bertsoa pentsatzeko?. Euskal Herriko txapelketan, ordea, denbora soberan izaten dutela aitortu du.
‎Bertso horiek garrantzi handia dute, eta haien bitartez, bidali nahi dudan mezua indartzen da. Hala ere, oso lan pertsonala dela uste dut, eta baliteke niretzako esanahi handia duen bertso bat ikusleek ez ulertzea edota haientzako guztiz desberdina den esanahia izatea.
‎Aspaldian ez nion Xeferi lan handirik eman. Lepo gaineko nire arroka tzarrak ez zuen bertso berririk ematen eta zaharrekin joan nintzen Lezora, aurreko aldi batean sobratutako paperekin.
‎– Nola nahi duk bertso horiek idaztea. Kartzelan sartuko naitek.
‎– Frantsesa da. Oraindik ez du bertsorik inprimatu, baina ikasi du halakoren batean. Erdi poeta da gainera.
2010
‎Hitzetik hortzera tik kanpo, trataera duinik ba al du bertsoak telebistan?
‎Mattin ene anaiarekin maite genuen eta beste lagun bat ere gustura ari zen. Nahi genuen bertso eskola batean hasi. Ez zen Garazin bertsu eskolarik.
‎–Baina, era berean, zaletasun gehiago edo aparteko sena zutenentzako bertso eskola asko sortu ziren eskolatik kanpo; eskola orduz kanpoko ekimen gisa, eta batbatekotasuna lantzeko. Beraz, beste sare bat sortu zen hor, bertso eskolena.
‎Eta horrela, bertsolaritza gelan egunero landutako gaiarekin natural txertatu zen. . Adibidez, gaia herriko parkea ezagutzea bada, horrekin lotura duten bertso sorta bat eta ariketa batzuk ekartzen ditu ikasmaterialak?, dio Mendizabalek.
‎Ez, ez, ez zuen bertso gehiago aurretik. Hori baitzen aurrena paratua On Manuelen sail hartan [41].
‎Ahozko kontaera besterik ez da, noski, baina kartzelako leihotik zuzenean kantatua izatekotan, orduntxekoa behar du bertso horrek, Berdabio eta konpainia Iruñera eraman aurretik Goizuetako kartzelan zeuden hartakoa. Hala bailuke bere zentzu guzia kontuak.
‎507. Amaiera esanguratsua ere badute bertsook, autorea gerlan soldadu zebilela kontuan hartuz gero:
2011
‎Errimatzen duten hitzen zerrendak egin eta buruan gordetzeak ez du niretzat hainbeste balio, baina bertsoak idatziz gero, badakizu nola sartu edo erabili, ez da bakarrik errima jakitea. Aspaldi ez dut bertsorik idazten, baina, bai, ariketa oso ona iruditzen zait gero egiteko. Aparte gauzei hainbat buelta ematen dizkiozu.
‎Abenduaren 26an jaso zuen Ane Labakak Errenteriako Kulturgunean egin zen bertso saioan herri honetako bertso-paper lehiaketako lehen saria, helduen mailako XXII. Zapirain Anaiak saria, alegia. " Ametsen lengoaian" izenburua zuen bertso sortagatik 500 euro eta oroigarria jaso zituen Labakak. Gazteen mailako XII. Ibon Zabala bertsopaper lehiaketa, berriz, Maddi Ane Txoperena hendaiarraren" Euriaren hots amaigabea" bertso sortarentzat izan da eta, honek, 120 euro eta oroigarria jaso zituen.Helduen Mailan, guztira, maila oneko 23 lan aurkeztu dira aurten, epaimahaiko Patxi Petrirena, Jose Luis Zabala eta Iker Goñik aitortu dutenez, batzuek bertsolari trebatuek bidaliak, gainera, eta guztien artean epai mahaiko hiru lagunen gustukoena Ane Labaka lasarteoriatarraren lana izan da.
‎Eszenatoki gisa Juan Mari Lopezen familiako Linddurrenborda Sagardotegia izan zuten, horregatik gonbidatu dute platora, bertako berri emateko. Lopez oiartzuarra da jaiotzez eta umetatik du bertsoarekiko lilura, gaur egun bertsolaritzarekin duen lotura nolakoa den azalduko du.
‎Eszenatoki gisa Juan Mari Lopezen familiako Linddurrenborda Sagardotegia izan zuten, horregatik gonbidatu dute platora, bertako berri emateko. Lopez oiartzuarra da jaiotzez eta umetatik du bertsoarekiko lilura, gaur egun bertsolaritzarekin duen lotura nolakoa den azalduko du.
‎Esan gabe doa, hizkera aberats eta zaporetsua entzuten da hiru proiektuetan, eta protagonismoa oraingoan (pentsatzekoa den lez) bertsoek hartzen dute. Aipatu berri dudan adibidean ikusi daitekeenez, mezu mamitsua duten bertsoak dira hainbatetan.
‎Baina Lasarte ezin izan zen beti beti lagunaren autoaz aprobetxatu. Honela kontatu zituen Lazkao Txiki gogoan liburuan behin Urbian (tokitan!) zuen bertso saiorako egin zituen ibilerak:
‎Cantatcera niaçu aleguera gabe irakurtzen da. Ohargarria da, bestalde, euskaraz ditugun bertsorik ezagunenen aire berean eginak daudela bertsoak, Hazparneko Plumaieneko galerianoren bertsoen aire berean.
‎Otxandioko hizkeran kantatu zuen, Martinek ume zela erakutsi zion hartan. Ez ditut bertso guztiak buruan, baina gutxi gorabehera honela gogoratzen dut azkena:
‎Biharamunean, etxera bidean (Celinek horrenbeste maite zituen bertsoak gogoan: Gure bizitza bidaia bat da/ gauean eta neguan/ gure bidea bilatzen dugu/ argi gabeko zeruan), liluraz erreparatu genion mara mara ari zuen elurraren dotoreziari, hain leun, hain isil, hain lasaigarri...
‎Batasuna duten bertso lerroen multzoa
2012
‎Irakasle zaitugu bertso eskolan.
‎Odei Barroso: Hori da gertatzen dena gazteen mailan, txapelketak bakarrik dituztela bertsotan egiteko. Eta denok dakigu txapelketa zer den, momentu bat dela eta zer estua den.
‎Ekitaldi berean Andoni Egañak hitz egingo du, eta, mahai ingurua egingo dute biek Juan Mari Juaristi, Oihane Perea eta Manex Agirrerekin. Zerikusik al dute bertso eskolek zientzia fikzioarekin. Aspaldi idatzi nituen Euskal Herrian bi dimentsio daudela, euskalduna eta erdalduna.
‎Besteak beste, ikusi nahi dugu ea garunaren aktibazioan diferentziak agertzen diren, bertsoaren izaeraren arabera. Esaterako, uste dugu bertsoaren freskura gune kortikalekin eta azpikortikalekin erlazionatuta egon daitekeela.
‎Dena dela, Andoni Egañak dio bertsolariak, beste edonork bezala, lehendabizi jaio egin behar duela, eta gero egiten dela. Nik, egia esan, ez daukat auzi horri buruzko daturik, baina bat nator harekin trebakuntzak, bertsotan aritzeak, zeresan handia duela bertsoak sortzeko ahalmenean, eta hori baieztatzeko edo ezeztatzeko behintzat balioko du ikerketak.
‎Harexek eragin zidan beharbada zirrararik sarkorrena, Usher kantuan ari zela, orduantxe sumatu bainuen aurreneko aldiz, hitzen esanahiak estali nahi zuen isuri mistikoan, ederki asko zekiela berak hain gora ipinitako arrazoimena zabuka hasia zela bere tronuan. «Jauregi sorgindua» zuten bertsoek izena, eta horrela zioten gutxi gorabehera:
‎Izan ere, Joxeren estiloa hitz bakarrera ekarri behar banu, “ezkerreko bertsoa” egiten zuela esango nuke. “Eskuineko bertsoa” deitzen diot errima hitzak pisu handia duen bertsoari. “Eskifaia” hitza badugu errima bat, haren aurretiko esaldian bota daitekeena oso da mugatua.
‎Buruz ikasi nahi ditut bertso guztiak, oso hunkigarriak dira-eta.
2013
‎Bertsolariarentzat bota dituen bertsoak izan daitezke bere altxorra. Zure altxorrean plazako bertsoek eta txapelketakoek zer pisu dute?
‎Ezin zuen ulertu gertatu zena, ezin zuen sinetsi. Ondoan zeukan semeari papera eta boligrafoa har zitzala eskatu zion; berriro ere hitz errazez komunikatu ezin zuena bertsotan adierazi nahi zuen. Halaber, barneko emozioa azalduz, fusilatutako Jose Ramon eta Antonio errugabeak omendu nahi zituen.
‎Beharbada, herrimina sentimendu unibertsala da, gizaki guztiok sufritzen dugun mina izan daiteke, eta euskaldunak sentimendu hori bideratzeko bertsoez baliatu ziren. Joxe Zapirainen kasuan bezala, Amerikara joandakoek, modu arruntez edo hitz lauez azaldu ezin zutena bertsoen bidez egiten zuten.
‎«Hurrengo berraragitzerako dozena erdi bat gauza ditut aurreikusiak, eta horietako bat bertsolari izatea da», azaldu zuen atzo, txantxetan, Kafkaren aulkia ren aurkezpenean. Ez du bere burua aditutzat, baina txikitatik maite ditu bertsoak. Urretabizkaiak argi du, ordea, berarentzat ez dela inondik ere lan erosoa izango.
‎Guzti guztia bai demonio! Versusek askotan ditu bertsook kantatzen ozen eta sabela eztarrian duela: –Itxasoan urak aundi./ Probatuta gaude ongi./ Goian oztiña, beian urdiña,/ ur eta ur beti;/ Sorterritikan urruti,/ famili gabe aspaldi.../ ¡ Urrunago ta maiteagoa/ zaitugu, Laburdi!
‎Ikusi dugunez, autoretza arazoak agertu zaizkigu ustez E. M. Azkue eta J. J. Mogelenak omen diren bertsoetan. Egile horiek lehen karlista gerratea bizi izan zuten eta ez zuten bertso libururik argitaratu.Bertsoen, batez ere bertso anonimoen, egileak nor ziren jakiteko eragozpenak handiak ziren XIX. mendean.Hona beste adibide bat: Uriarteren bildumako hirugarren multzoa Gabon kantek osatzen dute (ez, ordea, Bilbokoek, guk aztertuek).
‎8 Elkarteak jasotzen zuen 50.000 euroko laguntzarekin, 30 urte dituen Bertso Eskola zein hiriko zazpi ikastetxetako 700 ikaslek hartzen zituzten eskolak finantzatzen zituzten (Gara,).
‎Balio du bertso jendearen historia partzial honek komunitateaz pentsatzeko. Egia esan, ez dakit.
‎Hori du bertsoak. Laurogei urteko aitona hogei urtekoarekin tema sortzen jartzen duela afari mahaian, bertsolari kontsakratua promesaren aldameneko aulkian.
‎Etorkizunari begira amesten jarrita, sortu den ekosistema elikatzen joateko aukera du bertso jendeak, bertso eskola txikienetik eliteko jardun ordainduraino. Guztiaren oinarrian gauza bat egin dezake, sinplea eta xumea:
2014
‎Koleg... fin, lizeora joaitean, ta bertsoeskola ongi ateratzean eta ez dakit zer, askatzen zira ta sinesten duzu agian ez zirela bakarrik bertso eskolan izan behar ziren bezalakoa. (...) nik uste dut bertsoak, hori dela... ni, ni izateko.Neska [L], 17 urte. Bernat Etxepare lizeoko BEko kidea (Baiona).
‎M.A.S.: Eta uste duzu bertso eskolan aritzeak kontzientzia gehitu dizula euskararen inguruan, edo, edo bazinun deia, eta... Nik banuen deia.
‎Bat: alde batetik, nik uste dut bertsoa... euskaraz... euskaraz gehien ari girenok xekatu dugula, agian inkontzienteki edo, eremu bat nun euskaraz minztatzen ahal ginen, eta euskara... eta euskaraz mintzatze horrek eragin digula, fin, bertsotan aritze horrek eragin digula euskaraz gehio mintzatzea. Neska [L], 17 urte.
‎Asko ere, bertso munduan ibilki direnak ba bai, e, aktualitatearekiko ere interesa badute, Euskal Herrian orokorki pasatzen diren gauzetaz etainteresatuak dira, eta orduan, gauza asko aipatzen ahal duzu bertso munduan den jendearekin, gauz asko konparitzen dira, ez, ez bakarrik bertso munduan eta, zera... Orokorki e... aktualitatea eta ez Euskal Herrikoa bakarrik, gainera, baita ere mundu mailakoa, erran nahi dut... ez dut esango... ez da... ez da" elite bat" edo zera, baina... ba... jende bat interesa duena gauza askorekiko, eta holako jendearekin beti giro bat bada.
‎Herriko kulturgintzari dagokionez, lanerako aukera ugari ditu Bertso Eskolak. Esaterako, ikasturtean zehar euskaltegira bisitan joan daiteke eta saiotxo bat eman:
‎Zortez, oso harreman ona dut etxekoekin, eta bereziki aitarekin eta amarekin; eta horregatik oroitzen naiz beraiekin une horietan. Aitarekin lotura zuzena dut bertsotan aritzen naizen guztietan. Amarekin zabalago jo nahi nuen.
‎8Elkarteak jasotzen zuen 50.000 euroko laguntzarekin, 30 urte dituen Bertso Eskola zein hiriko zazpi ikastetxetako 700 ikaslek hartzen zituzten eskolak finantzatzen zituzten (Gara,).
‎nola egin euren bidea, nola bilatu eurenintereseko gaiak, moldeak... ia saio guzti guztietan emakume bakarra baziren? Oraindela urte oso gutxira arte apenas egongo zen zineman aplikatzen den Bechdel testagaindituko zuen bertso saiorik, eta oraindik ere gutxiengoa dira. Hona testaren hirugaldera nagusiak (filmeren ordez bertso saio jarrita):
‎Eta beldur naiz solemnitate hori, ustekabean, ez otezaigun beste kortse bat bihurtzen, botoi bat gehiago galtza estuetan. Amatasunazkantatu ditudan bertsoetako asko ditut gogoan. Tonuarekin ezin asmatu ibili naizaskotan:
‎–Elkarren arteko harremanari esker, udalekuak asko laguntzen die errealitate soziolinguistiko ezberdinak ezagutzen?. 17 urte bete dituzte bertso udalekuek, etengabe hezten eta hazten. Arrakastaz.
‎Segurtatu dut hori ardura. Berriz jiteko bertsolarien performantziari ez dakit bertso hoberik egin dutenez, ez dakit puntutan zer balio zuten bertso haiek. Baina biziki desberdinak entzun ditut, pareak biziki lotuak eta bertsolaritza klasikotik urrun joan dira batzuetan, Maialen Lujanbio eta Eztitxu Izagirrerekin Bunuzen adibidez, Domintxinen ulertu zuten hasi orduko Igor eta Unaik birtuositate erakusketako lekua ez zela, Baigorrin Karlos eta Arkaitzek gogozkatze lana erakutsi zuten, konplizitateak laguntzen zituen beti.
‎Galarrotsen aipamenak kantaera ekartzen du mahaigainera. Uste dut bertso eskoletako haurrak behar litezkeela Plumagaina ingurura eraman gauaz eta bilatu behar genukeela non jarri ziren galarrots egileak, inguru haietan. Lekuak finkatuz geroz, bota bertso horiek, hitzak hel daitezen ba etxe barnera, ba urrunago eta lagunen beharrietara denbora berean.
‎Bertso besta berria asmatzekoa da. Proposamenak izan dira, kausipenak, gogoan ditugu bertsoak, Udalzainak, Karidadeko benta, Gu eta gutarrak... Musikaren ekarpena nolakoa, bat batekotasuna eta bertso paperen lekua, gaia nork ekartzen duen, nola formulatua den, espazioa bera, non ematen den hatsarretik jendearengana joateko, eta espazio berriak bertsolaritzari anexionatzeko.
‎Bigarren graduak sortzen duen plazer honen gozatzeko. Tirantak dituzten bertsoekin bezala joaten da. Non erraten den erran gabe.
‎Larderia beti badute bertsolariek, Amets batek bere diskrezio naturalean anitz badauka, nor atrebituko da hari erratea bertsoa ez dela hain on. Nork ezagutzen du bertsolaritza bertsolariek baino hobeki, errateko zer balio duten bertsoek. Beti arazo ukan dut Egañarekin.
‎Akats horiek poto, besaluze edo labur dira. Hauek bertsolaritza zaharrean ez ziren kontatuak ere, kantaera onak ezabatzen ditu neurri akatsak eta pentsaeraren logikak eta estrategiak du bertso ona egiten. Hor errima segida batean dira.
‎Ez da terriblea, puntuazioa oraino gogoan badatxikagu kapituluaren hein honetan. Baina zer du bertso honek berezirik mendearen iragateko, buruetan egoteko. Bat batekotasuna.
‎Fulgurantziak du bertsoa egiten. Ihurzuria bezain laster eta bortitz jauts dadin pentsaera, egin ahala hitz gutitan bermatuz.
‎Ez du bertsoak deus ikustekorik poesiarekin, ez eta ere funtsean poesiak melekakeriarekin. Bertsoa hizkuntzaren egitearen lekua da, hizkuntzak erran dezakeenaren muturrean dabil eta horretako da gaia hain funtsezko, hain garrantzitsu hizkuntzak erran dezan hunkitzen gaituen guzia, eta brentsa dezan aforismo batean, erran zaharren eta esapideen forman liseriketa atera dadin.
‎Horiekin da kausitu behar: dantzariek seduzitu behar dute bertsoengatik jina eta berdin zirtzilek. Ez da ikuskizuna muntatzen dugularik deus zailago.
‎Pentsa daiteke Xamuiok bere koadernoan idatzita zituela bertso haiek eta idatzitakoa irakurriz abestu zizkiola Zavalari. Pentsa daiteke, halaber, bertso haiek koadernoan idatzi zituenerako lehenengo bi lerroak ahaztuak zituela.
‎Zer nahi zuen bertsoak kantatzen zituenean. Jarri al zizkion bertsoak Gerra Zibilari?
2015
‎San Frantzisko eskolan, Alde Zaharrean, bi talde dituzu bertso eskolan eta beste bat Arrotxapean, 10 eta 13 urte bitarteko neska mutilekin. Zer moduz irakasle gisa?
‎Lehen aipatu bezala, elkarlana eta sarea dira Xenpelarren erronka nagusiak. Hori dela eta, “datu base hau jatorri ezberdina duten bertsoak katalogatu eta gizarteratzeko diseinatzen ari gara. Xenpelar Dokumentazio Zentroan ez dauden bertso bildumak dituzten erakunde eta elkarteei elkarlanerako tresna bezala eskaini nahi zaie Bertsolaritzaren Datu Basea.
‎Aldizkari honek ere aitortu nahi izan zuen bere lana eta 1999ko udan, 34 zenbakia oso osorik eskaini zion Aita Zavalari. Deustuko Unibertsitateak Doctor Honoris Causa izendatu bezperetan, Jabierko Gazteluaren inguruko zelaietan elkartu zen Joxean Agirre kazetariarekin eta bertan kontatzen ditu bere lehen pausoak, hasieran zertan ari zen kontzienteegi ere izan gabe, gustuko zituen bertso paperak biltzen nola hasi zen. “Horrelako erabakiak ez dira inoiz momentu batean hartzen.
‎“Gu bertsotan hasi ginenean jarrera bat zen jarrera nagusia —bai kantatzeko posturari zegokionez, baita kantaerari zegokionez ere—, hori zen normala, eta beste guztia arraroa. Nik uste dut bertso eskoletan erakutsi behar duguna dela dena dela normala: batek ozenago kantatzea, besteak apalago; batek umore absurdoa edukitzea, besteak naturalagoa; batek kantatzea oso bertso sakonak eta egitea negar, besteak barre… Dena da bertsolaritza”, iritzi zion.
‎“Emozioak atera baino lehen burutik pasatzen dira nolazpait, eta buruak ere bidaltzen dizkio gorputzari bere seinaleak”, Odei Barrosoren irudikoz. Hala, alde emozionala “oharkabean” ateratzen zaion alde bat du bertsotan ari delarik, eta bien “beharra” du: “Bien beharra dut zerbait sortzeko, nirea dena eta nire barnetik sortzen den zerbait izan dadin”.
‎Parreak barea dakar, bareak parrea. Biek balio lukete bertsoa osatzeko, biek ala biek. Hala ere, oker zaudela esango nuke.
‎Izan ere garbi zegoan, lau oinak ikusita,, ita? bukaera izan behar zuela bertsoak (Aita, bixita, jarrita, nahita) eta lau silabakoa. Hortaz, Amexuak niri esandakoak (Xuai, Sorazu, Sasikoa, Lakumia) kaketarako ere ez zituan.
‎Etxeitak ere bertsoa eta hitz laua erabiltzen ditu. Eleberriratzen dituen bertsoak aipatu aldaeretara zabaltzen dira: gai desberdinak, dela bakar batek, nahiz taldekideek kantatuak, dela biren artean kantatuak taldekideek erantzuten dutela?
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
du 52 (0,34)
dut 25 (0,16)
zuen 19 (0,13)
ditu 13 (0,09)
duten 13 (0,09)
duen 12 (0,08)
dute 12 (0,08)
zituen 12 (0,08)
dituen 9 (0,06)
dugu 8 (0,05)
duzu 8 (0,05)
genuen 8 (0,05)
zuten 8 (0,05)
duela 7 (0,05)
zuela 6 (0,04)
dituzten 5 (0,03)
zituzten 4 (0,03)
baditu 3 (0,02)
ditut 3 (0,02)
badu 2 (0,01)
badute 2 (0,01)
ditudan 2 (0,01)
ditugu 2 (0,01)
dituzte 2 (0,01)
dituztela 2 (0,01)
dituzu 2 (0,01)
dituzun 2 (0,01)
duk 2 (0,01)
genituen 2 (0,01)
huela 2 (0,01)
nuela 2 (0,01)
nuke 2 (0,01)
zuena 2 (0,01)
DUTEN 1 (0,01)
Ditudan 1 (0,01)
badituzulako 1 (0,01)
badugu 1 (0,01)
bagenuen 1 (0,01)
baititut 1 (0,01)
baitu 1 (0,01)
baitzituen 1 (0,01)
baitzuen 1 (0,01)
banuen 1 (0,01)
bazuen 1 (0,01)
ditugun 1 (0,01)
dituztenei 1 (0,01)
dudana 1 (0,01)
dudanetik 1 (0,01)
duenean 1 (0,01)
dugula 1 (0,01)
dugun 1 (0,01)
duguna 1 (0,01)
dutela 1 (0,01)
duzulako 1 (0,01)
duzun 1 (0,01)
genukeela 1 (0,01)
lukeela 1 (0,01)
lukeen 1 (0,01)
lukete 1 (0,01)
nau 1 (0,01)
nauen 1 (0,01)
nauk 1 (0,01)
nituzke 1 (0,01)
nuen 1 (0,01)
ukanik 1 (0,01)
zaituena 1 (0,01)
zaitugu 1 (0,01)
zenuen 1 (0,01)
zituela 1 (0,01)
zituenerako 1 (0,01)
zuenak 1 (0,01)
zutelako 1 (0,01)
zutena 1 (0,01)
zutenentzako 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ukan bertso eskola 19 (0,13)
ukan bertso saio 15 (0,10)
ukan bertso egin 10 (0,07)
ukan bertso entzun 6 (0,04)
ukan bertso horiek 5 (0,03)
ukan bertso sorta 5 (0,03)
ukan bertso bat 4 (0,03)
ukan bertso mundu 4 (0,03)
ukan bertso aritu 3 (0,02)
ukan bertso bakoitz 3 (0,02)
ukan bertso eskolako 3 (0,02)
ukan bertso haiek 3 (0,02)
ukan bertso hau 3 (0,02)
ukan bertso kantatu 3 (0,02)
ukan bertso ondo 3 (0,02)
ukan bertso ari 2 (0,01)
ukan bertso berri 2 (0,01)
ukan bertso bidali 2 (0,01)
ukan bertso doinu 2 (0,01)
ukan bertso dorre 2 (0,01)
ukan bertso eder 2 (0,01)
ukan bertso ezagun 2 (0,01)
ukan bertso giro 2 (0,01)
ukan bertso guzti 2 (0,01)
ukan bertso hauek 2 (0,01)
ukan bertso hura 2 (0,01)
ukan bertso jende 2 (0,01)
ukan bertso lilura 2 (0,01)
ukan bertso ongi 2 (0,01)
ukan bertso oso 2 (0,01)
ukan bertso sakon 2 (0,01)
ukan bertso sortu 2 (0,01)
ukan bertso ukan 2 (0,01)
ukan bertso zati 2 (0,01)
ukan bertso adibide 1 (0,01)
ukan bertso adierazi 1 (0,01)
ukan bertso ahalmen 1 (0,01)
ukan bertso ahozkotasun 1 (0,01)
ukan bertso aipatu 1 (0,01)
ukan bertso antzezlan 1 (0,01)
ukan bertso ardatz 1 (0,01)
ukan bertso asko 1 (0,01)
ukan bertso baita 1 (0,01)
ukan bertso bana 1 (0,01)
ukan bertso batzuk 1 (0,01)
ukan bertso behin 1 (0,01)
ukan bertso beti 1 (0,01)
ukan bertso bezala 1 (0,01)
ukan bertso bi 1 (0,01)
ukan bertso bilduma 1 (0,01)
ukan bertso birtuosismo 1 (0,01)
ukan bertso bizitza 1 (0,01)
ukan bertso bot 1 (0,01)
ukan bertso buru 1 (0,01)
ukan bertso corpus 1 (0,01)
ukan bertso desberdin 1 (0,01)
ukan bertso deus 1 (0,01)
ukan bertso egarri 1 (0,01)
ukan bertso egitura 1 (0,01)
ukan bertso elebidun 1 (0,01)
ukan bertso eman 1 (0,01)
ukan bertso Eneko 1 (0,01)
ukan bertso entzule 1 (0,01)
ukan bertso eraikuntza 1 (0,01)
ukan bertso ermuar 1 (0,01)
ukan bertso eroso 1 (0,01)
ukan bertso errima 1 (0,01)
ukan bertso euskaldun 1 (0,01)
ukan bertso ez 1 (0,01)
ukan bertso ezer 1 (0,01)
ukan bertso ezin 1 (0,01)
ukan bertso freskura 1 (0,01)
ukan bertso gai 1 (0,01)
ukan bertso gasteiztar 1 (0,01)
ukan bertso gaztelania 1 (0,01)
ukan bertso gehiago 1 (0,01)
ukan bertso gogo 1 (0,01)
ukan bertso gozatu 1 (0,01)
ukan bertso hasi 1 (0,01)
ukan bertso hika 1 (0,01)
ukan bertso hobeto 1 (0,01)
ukan bertso hori 1 (0,01)
ukan bertso ibilbide 1 (0,01)
ukan bertso idatzi 1 (0,01)
ukan bertso inprimatu 1 (0,01)
ukan bertso irakurri 1 (0,01)
ukan bertso Irantzu 1 (0,01)
ukan bertso irrati 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia