Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.924

2008
‎Aipatu dugun bezala, testu horretako gai garrantzitsuenetako bat artearen eta mitoaren arteko harremanak ziren. Mitoak dira gizarte edo kultura ezberdinek munduari begiratu eta interpretatzeko beharrezko dituzten tresnak, edo bestela esateko, gizakiok mitoen bitartez munduari zentzua eta esanahia ematen diogu, zentzu sakratua alegia, egunerokotasunari eta denboraren joan etorriaren monotoniari egitura bat ezarriz15 Mitoak sortzea eta, batez ere, mito horiek etengabe berritzea zen testu horretan Oteizarentzat benetako artearen zeregina: «Artistak gizartean duen garrantzia datza mito sortzaile izatea dagokion neurrian edo, baldin haien birsortzaile bada, haiek gauzatu behar dituen baldintzen sortzaile den heinean» (Oteiza, 2007b:
‎Alde horretan San Agustin eta San Andres deituriko kultura primitiboen aztarnak aurki daitezke, batez ere animalia eta gizaki formak nahasten dituzten eskulturak. Oteizak ikusi eta aztertu nahi zuen nola garatu ziren aldi berean kulturen adierazpide sinbolikoak eta eskulturaren ezaugarri formalak gizarte primitibo horietan, zeren, aurreko testuetan zioen bezala, kulturaren oinarriak arteak sortzen eta berritzen dituen mitoen bitartez sendotzen baitira. Ikerketa horien emaitzak 1948an Bilbora itzuli ondoren plazaratu zituen, 1952an Madrilen argitaratu zen Interpretacion estetica de la estatuaria megalitica americana testuan, Oteizak argitaratutako lehen liburuan17 Liburu hori, Quousque tandem?! en modura, zati ezberdinez osatu arren, osotasun bat bezala uler daiteke.
‎Bertan Ley de los Cambios en el Arte eta Estetika ezkorra ideia garrantzitsu eta aberatsak azaltzen ditu, eta artelan bat zer den definitzen du. Eta gure ustez garrantzitsuagoa dena, ideia horiek eskulturak egiten zituen bitartean bere buruan nola sortzen joan ziren azaltzen digu.
‎Erdialdeko orrietan Rothko, Boccioni, Pollock, bere eskulturen edo kronlech en imajinak aurkitzen ditugun bezala, liburuaren beste ataletan irudi bihurtzen diren hitzekin egiten dugu topo. Ezaugarri hau oso ohikoa da hainbat mistikoren eta poetaren idatzietan, zeren sistema kontzeptual bat baino gehiago sistema plastiko bat sortzen baitute (Hass, 1998: 13).
‎3 Perspektiba Errenazimentu garaian sortu zen errepresentazio sistema da. Espazio bateratu, matematiko eta arrazional baten ilusioa eskaintzen du, errealitatea, leiho?
‎Nahiz eta zentsoreak, ziur asko arrazoi faltarik gabe eta ondoren izango zuen irakurketa politikoa aurreikusi gabe, Quousque tandem?! obran inolako tendentzia politiko arriskutsurik ikusi ez, berehala izugarrizko oihartzuna izan zuen euskal gizartean, batez ere garai hartan sortzen ari ziren talde politiko abertzale eta ezkertiarretan. Horren zergatia erraz suma daiteke:
‎lanak testuinguru politiko eta sozial konkretu baten beharrak asetu zituen. Sabino Aranaren abertzaletasuna baztertuz, garaiko gazte mugimendu berriei beste abertzaletasun mota bat sortzeko , beharrezko zuten marko teorikoa eskaintzen zien. Horrekin zuzenean elkarturik, euskal kultura bigarren mailakoa zela pentsatzen zutenen aurka, Quousque tandem?! ek euskal kulturaren defentsarako nolabaiteko arrazoiak eskaintzen zituen.
‎Epe horren atzetik Estatuko Abokatutzak 2005eko otsailean Auzitegi Gorenaren Hirugarren Salaren aurrean aurkeztutako helegitearen aurrean, honen sententziaren zain geratzea zen helburua. Uruguairen partetik jarrera hau aurkezteak sortzen duen harridura alde batera utzita, epemuga konkreturik gabeko denbora honetan bi aldeek maila teknikoan lanean jarraituko zutela adierazi zuten.
‎1870eko Tratatuaren inguruan sortutako gatazkaren funtsezko arrazoia ondoren sinatutako akordio sorta baten existentzia litzateke, eta horien artean aurkitu ditzakegu 1961eko abenduaren 18ko Nota Elkartrukea eta 1992ko uztailaren 23ko Espainia eta Uruguai arteko Kooperazio eta Adiskidetasun Tratatu Orokorra. Bi horiek aurrekoa espresuki indargabetu ez arren, haren edukia moduren batean aldatzen dute.
‎Azkenean, Vienako Hitzarmenaren 30 artikuluaren aplikazioa, kasu honi dagokionez, erabiliko diren interpretazio irizpideetara irekita egongo da erabat. Hemen topa daiteke auzitegi ezberdinen sententzien artean sortutako diferentzia hain nabarmenen funtsa: zenbait auzitegik interpretazio lan horri harmonizazioaren ikuspegitik aurre egin diote; besteek, aldiz, bateraezintasuna irizpide zutela.
‎Azken urte hauetan espainiar auzitegiek aurrera eraman duten lanak orain gutxi arte espainiar gizartearentzat isilean mantentzen zen gatazka bat aditzera eman du. Gatazka hori dugu Espainiako Erreinuak eta Uruguaiko Ekialdeko Errepublikak sinatutako 1870 urteko Ezagutze, Bake eta Adiskidetasun Tratatua indarrean ote dagoen zalantzaren inguruan sortu dena. Hitzarmen horren xedea elkarrekiko zenbait eskubideren ezagutza zen, modu horretan nazio faboratuen kondizioa gauzatuz edo gutxienez antzeko egoera bati ateak irekiz.
‎Denbora luzean zehar, bertan jasotako eskubideak momentu ez hain oparoetan Uruguaira joandako espainiar etorkinei modu zabalean praktikara eramatea onartu zitzaien. Hitzarmen horrek, egun, atentzio berria sortu du, oraingoan berriz, amerikar kontinentetik Espainiarako bidean gauzatzen diren migrazio fluxuak direla eta. Espainiako autoritateek hitzarmen hau Uruguaiko herritarrei ez aplikatzearen jarrerak erantzun sendoa piztu du uruguaitarren aldetik, bai arlo politikora bai judizialera zabalduz, bi aldeen gobernuei tratatu horren aplikazioa gauza dezaten beharrezko gestioak egin ditzaten eskatuz eta, aldi berean, auzitegietan eskubide horiek galdatuz.
‎Eta hau, dudarik gabe, Nazioarteko Zuzenbidea dugu eta konkretuki, behe mailako auzitegietan argi geratu zen bezala, Tratatu Zuzenbideari buruzko Vienako Hitzarmena. Bere momentuan behe mailako auzitegiak gehiegizko laburtasunez aplikagarria zen artikulua identifikatzeagatik kritikatu baditugu, honako honetan Auzitegi Gorenari inolako erreferentzia juridikorik ez egiteagatik kritiko azaltzea ezinbestekoa da, zeren jarrera honek aldeengan erabateko defentsa gabezia juridikoa sortzen baitu, aldi berean, auzitegiaren oinarri juridikoak kontrolatzerik ezinezkoa egiten baitu.
‎Egitateetan aipatu moduan, arlo politikoan aurrera eraman diren ekimenek aditzera ematen dutenez, benetako ardurarik ezin da ondorioztatu bertatik. Harritzekoa bada ere, ekimen legegile hauek kopuru handiago batean izan dira Espainiako Kongresuan, non modu errepikatu batean gobernuaren atentziora gai hau ekarri den16 Uruguaiko barne ordenamenduan, berriz, jarrera pasibo honek biztanleen aldetik kritikak sortu baditu ere, ekimen nabarmenik ez da gertatu eta horren adierazle garbia dugu 1992ko Tratatu Orokorrak jasotzen duen Goi Mailako Komisioaren bileran Auzitegi Gorenaren sententziaren zain geratzeko hartutako erabakia. Jarrera hori ulergarri egingo lukeen arrazoi bakarra Uruguaiko herritarren aldeko sententzia jasoz gero Espainiako Administrazioa lotuta geratuko litzatekeelako ideiatik etor daiteke, baina ez dirudi hori izan denik Uruguaiko Gobernua horretara mugitu duen arrazoia.
‎(...) bi pertsonen artean zuzenbidezko edo egitatezko puntu baten inguruan sortzen den desadostasuna da. Desadostasun hau tesi juridiko edo interesei buruzkoa izan daitekeelarik17.
‎Sententzia horrek hainbat ohar sorrarazten ditu, ez bere azken erabakiak harridura sortzeagatik , Espainiako Administrazioaren aurrean politikoki zuzena delako adierazpena besterik suposatzen ez duelako, baizik eta berau oinarritzeko auzitegi honek azaltzen duen jarreragatik eta, noski, erabiltzen dituen oinarriengatik (edo hobe esanda, bereziki, erabiltzen ez dituen oinarriengatik).
‎Argudio falta nabarmena da IDAZ 2 eta MINTZA 2 ariketetan. Ikasleei kosta egiten zaie era honetako testuak sortzea . Esan bezala, antolatzaile gutxi erabiltzen dituzte argudioak aurkezteko; elkarrekintzan, bestetik, talka da nagusi, oposizioa erakustea eta, ondorioz, diskurtsoera ezberdinen txertaketa benetan urria da.
‎8 urterekin hasitakoen taldekoei buruz honako alderdiak azpimarratu genituzke: batetik, testu estatikoagoak sortu dituzte euskarazko IDAZ 1 ariketan eta, gainera, aditz denborak gehiago nahastu dituzte gaztelaniazko MINTZA 1 ariketan. Bestetik, modalizazioan egokiago jokatu dute gaztelaniazko argudiozko eskutitzetan (IDAZ 2) eta aspektuaren balio diskurtsiboa hobeto erabili dute gaztelaniazko narrazioetan (MINTZA 1).
‎(1998). Gaitasun komunikatiboa: asmo pedagogikoek sortutako eredu bat, osagaien edukiak zehaztuta?, Hizpide, 41, 59
‎Parte hartze eraldatzailea, nolabait, enpoderamendua sortzen duena dela definitu dugu. Baina horrek zehazki zer suposatzen duen jakiteko aurretiaz jakin behar dugu nola egikaritzen duen botereak.
‎Bigarrenik, adostasunaren ikusmoldearen teorikoak daude, beraiek boterea etengabe heda daitekeela uste dute pertsonen abilezia balitz bezala, botereak gaitasun baten antza hartzen duelarik. Zentzu honetan indibiduo edo talde batek botere gehiago izateak ez du zertan beste baten kalterako izan, ez baitago hasierako botere dotazio mugaturik, eta gizarteak botere gehiago sor baitezake helburu komunak bilatu eta legitimatzen dituen heinean.
‎Parte hartzeko espazioak nola, nork, zergatik eta zertarako sortzen edo betetzen diren jakitea funtsezkoa da beraz. Dena den, bi espazio mota hauen arteko muga ezin da zorrotzegia izan, bien arteko desberdintasuna ez baita soilik nork betetzen dituen, baizik eta bertan adosten diren estrategiek existitzen diren botere egiturak desafiatzen dituzten ala ez (Miraftab, 2004); zentzu horretan talde berdinek barruan eta kanpoan aldi berean egotea erabaki dezakete.
‎Aldi berean espazio baten sorrerak eta bertan parte hartzeak balio dezake identitate eta interes kolektibo berriak sortzeko , errealitate soziala zeharka eta oharkabean aldatu daitekeelarik. Hots, parte hartzeko espazio batean murgiltzean kide bakoitzak aurretiaz izaera edo nortasun bat badu ere, hori alda daiteke prozesu parte hartzailea aurrera doan heinean eta toki horren arauak onartzen diren heinean; hau hainbat giza mugimenduren instituzionalizazioaren adibidearekin garbi ikusten da.
‎Bigarrenik, galdetzea dago ea autogestio barik inongo enpoderamendurik sor daitekeen, norbera ez bada zeinek sortuko luke. Nola da posible kanpoko agentziek beren esku hartzeen bitartez egiteko boterea sortzea, beraien gaineko boterearen mendeko diren giza talde horiengan?
‎Bigarrenik, galdetzea dago ea autogestio barik inongo enpoderamendurik sor daitekeen, norbera ez bada zeinek sortuko luke. Nola da posible kanpoko agentziek beren esku hartzeen bitartez egiteko boterea sortzea, beraien gaineko boterearen mendeko diren giza talde horiengan?
‎Bigarrenik, galdetzea dago ea autogestio barik inongo enpoderamendurik sor daitekeen, norbera ez bada zeinek sortuko luke? Nola da posible kanpoko agentziek beren esku hartzeen bitartez egiteko boterea sortzea , beraien gaineko boterearen mendeko diren giza talde horiengan? (Nelson eta Wright, 1995).
‎Hirugarren argudioa oso lotuta dago garapen parte hartzaileak izan dezakeen arrisku batekin bestearen enpoderamendua bilatzen den heinean, bilaketa hori gure sopikuntza eta nahiaz zeharkatua egongo baita (Kapoor, 2005). Sopikuntza Iparraldeko gizartekook munduko ekonomia global kapitalistaren partaide onuradunak garelako, zeinak gure garapen lankidetzak konpondu nahi dituen bazterketak sortzen dituen. Nahia, lankidetzan beste herrialdeetan sustatutako parte hartze hau gure sistema politikoen akatsen konpondu gabeko gatazkaren translazio bat baino ezin izan daitekeelako.
‎Dena den, 1 eta 2 pausoak ematea beharrezkoa da, eta horietatik abiatuta, ostera, bestelako prozesuak sortu ahal dira, eta ez hori bakarrik, baizik eta maila horietan edozein prozesu parte hartzailetan garrantzitsua den informazio sormen eta kudeaketaren auzia azaleratzen dela. Batetik ea tokiko informazioa kontuan hartzen den ikusi behar dugu, eta datuak eta horien ondorengo iritzi eta interpretazioak zeinek egiten dituen, ea parte hartzaile berberak diren edo kanpoko teknikari bat den, finean, ea informazioaren sortze prozesu osoa plurala den.
‎Baina efektu hori positiboa edo negatiboa izan daiteke, estimua edo arbuioa, atxikimendua edo mespretxua... Izen berberak ere modu askotara ulertu ahal dira; izan ere, izen baten balioa ezagutzeko zein gizarte eremutan, zein zentzu komunitatetan eta zein koderen arabera sortu den jakin behar dugu.
‎Hitz gutxitan, izenek belaunaldi zentzua sortzen dute. Ez da harritzekoa, gainerako ondare sinbolikoen joan etorriek ere egiten baitute gauza bera.
‎zentzua sortzen dute: garaikideen arteko lotura bat sortzen dute. Bizi segida bat dugu komun, ditugun izenek argi erakusten digute zeintzuk diren gure belaunaldikoak10.
‎Laburbilduz, jendarteko egitura, egituratuak? bere egiten ditu jendeak, prozesu horretatik sortzen da portaera kolektiboa. Baina harago joan behar dugu, egitura, egituratzaileetara?
‎Baina harago joan behar dugu, egitura, egituratzaileetara? hain zuzen, haietan sortzen baita ekintza estrategikoa (ezagun denez, termino horietan deskribatu zuen Bourdieu k habitus kontzeptua).
‎2 Ez dugu esan sortzea . Izena emanez eratzen dugunaren aurreizatea ez dugu zalantza jartzen.
‎Arestian ikusi bezala, Bourdieu ren ustez, pertsona izenek ez dute erreferentziarik, aitzitik, ustezko erreferentzia baten? (nor) beratasuna? sortu nahi dugu haiek erabiliz, hartara izugarrizko abstrakzio bat dugu bide: esentzia iraunkor eta egonkor bat irudikatzeko, aldaketa guztiak baztertu behar ditugu.
‎zer edo zeri deitzekotan, adierazle batek har ditzakeen adiera guztien multzoari deitu genioke. Hala ere, jende komunitateak ondo arduratu dira adierazle eta adiera arteko loturak instituzionalizatzeaz eta naturalizatzeaz; alegia, adierazle bati esanahi bat eta bakarra lotzen saiatu dira, konnotazio guztiak bakar batera murrizten, horrela sortzen baita denotazioa. Eta horrela ere, interpretazio komunitate batek bere errealitatea eratzen du.
‎Esanahiari buruzko bestelako paradigma behar dugu; paradigma horrek kodeak eta, ondare adierazkorrak? sortzeari eta erabiltzeari eragiten dioten harremanetan eta baldintzetan jarri behar du esanahia. Izenak balio zeinuak dira, ondare sinbolikoak, inolaz ere materia huts edo izendatze neutroak.
‎Kanpo inpaktu gogorraren ordez, barne inpresio ondo landua nahiago du juizio estetiko ikasiak, hau da, gutxi batzuen eskura dagoen kodeak. Halako kode batez sortutako izenek interpretatze lan bati esker hunkitzen dute. Laburbilduz:
‎singulartasuna eta originaltasuna. Erregimen modernoak estatu administrazio burokratikoekin eta indibidualismoa goratzearekin batera sortu ziren. Estatuak izendatzearen duintasuna aitakeriaz zaintzearekin batera, legerian pertsona izena, pertsona bakana eta bereizgarria?
‎Logika horiek zatikatu dute behinola baturik eta bakuna irudikatu zen gizartea. Gizartekideek arauak barneratzea zen lehengo gizarteratzearen helburua, oraingoan, berriz, joko estrategikorako kideak gaitzea da nagusi (Goffman en face work horrek jokaera estrategikoan ondo gaitutako kideak sortzea du helburu). Horrenbestez, gizarteratzea ez da dagoneneko gizartekideek ordena egonkorra bere egitea jokatzeko eskema kultural batzuen bidez (jarreren bidez, alegia), oraingo honetan gizarteratzea gogoeta erreflexiborako gaitzea da, hau da, interpretaziorako eta kontu ematerako subjektua eskuduntzea.
‎Horrenbestez, gizarteratzea ez da dagoneneko gizartekideek ordena egonkorra bere egitea jokatzeko eskema kultural batzuen bidez (jarreren bidez, alegia), oraingo honetan gizarteratzea gogoeta erreflexiborako gaitzea da, hau da, interpretaziorako eta kontu ematerako subjektua eskuduntzea. Subjektu edo kide hori ez da aritzen aurretiaz ezarritako kodeak eta ordena ostera berregiten, aitzitik, egoeran egoerako sortu behar ditu.
‎Ezagun denez, De Certeau k, egiteko arte arruntetan? sortzen den berezko erresistentzia azpimarratu nahi izan zuen. Arte horiek ez dute mintzaira propiorik, ezin dute euren buruaren konturik eman eta ez dira gai gogoeta eta berbaldi propioa egiteko, baina arte horiek dira eguneroko bizitzaren jakintza, eta bizimodu arruntean modu askotara agertzen dira trebetasun praktiko horiek.
‎Ekintzaren diskurtso gabeko barren horretan erakundeen botereari aurre egiten ikasten da. Gogora dezagun, maila hori, jendarteko harreman maila guziak bezala, etengabeko tour de force askoren bidez instituitzen dela, horien kontra mugitzean sortzen da, erresistentzia arrunta? (Dobré, 2002).
‎kolonizatu (nahi) duen eguneroko bizimoduan, autonomia guneak? sortzen dituzte (Dobré, 2002: 311).
‎Horrez gain, izenek, kohorte? zentzua sortzen dute: garaikideen arteko lotura bat sortzen dute.
‎Horregatik, ondare sinbolikoaren balioa ezagutzeko eremuaren logika bera ezagutu behar dugu, jakin behar dugu zeren arabera duen balioa, bestela ez diogu inongo baliorik, aitortuko?. Behar dugu, hitz batean, ondare sinbolikoa sortu duen kulturaren code de chiffrement, hots, ulertze kodea. Kodea pertzepzio kategoria zenbaitzuen multzoa da, zerbaiten balioa ezagutarazten edo agerrarazten diguten kognizio egitura zenbaiten multzoa.
‎Mallarmé rentzat, bertze nunbaitak ez du azken buru buztan deus transzendenterik, gure asmamenaren ekoizpen bat baizik ez da, oinarri bakarra daukan sineste bat: gizakiak duen «Ideiak» asmatzeko ahala (zentzu platonikoan hartu behar ez den hitza da hau), giza Espiritutik kanpo errealitaterik ez duten birtualitateak direnak; zuzen errateko, bertze nunbaita «ez zen existitu»/ «n, exista pas» («Prose (pour des Esseintes)», Poésies, op., 45 or.) eta ez da existituko, gai pentsakorra den gizakiarengandik sortu kontzepzio mental soila baizik ez baita.
‎Heldu nahiak diren marinel benturosen ametsetako «ugartettoak» ez dira «emankorrak» (arrantza beti alfer dute itsasgizonek: Kenneth White-k deitzen ditu «those who fish in emptiness», Septentrio, 2001, 20 or.); Espiritutik sortu lilurak baizik ez dira, eta buru-argitasun horren gabeziak galtzera eta hondoratzera baizik ez du eramaten. Poetaren misioa da, orduan, irakurketa prozesuaren dinamikaren bidez, gizonak giza Espirituaren esentziaren berezitasunaz kontziente bilakaraztea, berezitasun hori baita ezin lortuzko Absolutu baten Ideiaren asmatzearen ahala. Absolutu hori errealki Ezdeustasuna, «Fikzio» bat baizik ez delarik, hitz antolaketan datzan asmatutako kreazio bat (hain zuzen, Mallarmé k maiz hurbiltzen ditu bi aditz:
‎Mallarmé rentzat, Poesia da giza Espirituaren bidaia benturosaren lekukoa: Gizakia berez izar multzo septentrional baten bila ari den izaera metafisikoa da, errealki bere kontingentzia baizik itxuratzen ahal ez duena; ezen «zazpikotea» ez da Espiritua bere burua islatzen ari den «analogon izartsua» baizik, Menturak sortu «gai pentsakor» baten kreazioa baizik. Definizio hori oinarri, Mallarmé k «Liburu» oso bat asmatzen du, sakonki bereganatuak lituzkeenak, ahalen Mentura menderatuz, Poema guziak, liburu guziak, erran nahi baita giza kondizioaren zentzuaz kontu emateko manera guztiak1 Horrela, Poesiaren «nabean» («nef») ontziratuz, itsas «Salbamena» eta «Salbamen» metafisikoa segurtatuak litezke:
‎Ez leihorretik, arroka biluzi gaitzengatik, desertu ikaragarriengatik, leku ilunengatik eta leku horietan aurkitzen diren munstroengatik. Eta uretik ere ez, ez baita ibaiez baliatzen ahal hara joateko, urek jaistean egiten duten jauzian izigarriko indarra hartzen baitute alimaleko uhainak sortuz eta nehor ez baitaiteke uraren kontra joan, luietan, Lurreko Parabisua den aldera. Gainera, urek egiten duten burrunba ezin sinetsizkoa denez, ontzian direnek ez lezakete elkar adi.
‎Ni hortik gibelera itzuli naiz eta orain beranduegi da enetzat. Baina zuk irakurle maitea, bidaia benturos hori egin nahi baldin bazenu eta ni baino urrunago joan, jakin ezazu hortik eguzki sortzera joanez itzulia egin daitekeela. (Septentrio, 85 or.)
‎Lehena hauxe da: ikusiz errepikapen literarioa hondoratze etengabea dela, idazleak ez luke geihago hizkuntzak liluraz sortu zentzua (erran nahia) defendatu nahi, baina mintzaira bat, euskara. Ezen, mintzaira da Poetari gelditzen zaiona hitzen zentzua (eta zentzu mentala) hondoratzekotan eta Literatura urperatzeko zorian direlarik, Derridak ohartarazten duen bezala:
‎Nahitaez, irrati hertziarrean denbora lineala izan behar da eta edukiak behin barreiatuta desagertu egiten dira. Linealtasun horri mezuen iheskortasun deritzo eta irratiaren ezaugarri propioetako bat izan da Internet sortu arte .
‎Azken bi hamarkadetako irrati munduko aldaketek egitura orokorraren kontzeptu klasikoa eraldatu dute eta programazio orokorraren hiru aldaera sortu dituzte (Cebrián Herreros, 1995; Martí, 2004): mosaiko erakoa, bloke formakoa, eta, jarraitutasuneko azpieredua.
‎Irratiek entzuleen ezaugarrien araberako edukiak sortzen dituzte programazioak ahalik eta eraginkorrenak izateko bai publizitate errentagarritasunaren aldetik bai entzuleria poltsa handitzeko. Hartzaileak dira kate eta irrati publiko zein pribatuetako publizitate eta edukien azken helburua.
‎denbora faktorea kontuan hartu gabe. Ikusten denez, denbora lineala, mezuaren iheskortasuna, alegia?, irratiaren ezaugarri nagusietako bat bezala, desagertzear dago diakronia testuinguru berri bat sortzen delako.
‎Hala ere, esan beharra dago teknologiak ez duela berez edukirik sortzen , nahiz eta gaur eguneko biderik oparoena den, gizabanakoak kontsumozko mezuak sortzeko. Edukien dibertsifikazioa teknologiari esker suertatzen den fenomenoa bada ere, enpresa estrategiaren helburuen arabera kudeatu behar den balio gehigarria da.
‎Hala ere, esan beharra dago teknologiak ez duela berez edukirik sortzen, nahiz eta gaur eguneko biderik oparoena den, gizabanakoak kontsumozko mezuak sortzeko . Edukien dibertsifikazioa teknologiari esker suertatzen den fenomenoa bada ere, enpresa estrategiaren helburuen arabera kudeatu behar den balio gehigarria da.
‎Teknologia berriek zuzeneko eragina daukate irratiaren antolakuntzan. Saio kateaketan oinarritutako irrati programazioaren aurrean Internet bidezko irratiak eduki solteetan egituratutako aukera berri bat sortu du. Eduki indibidualen antzeztoki berri honek hedabidearen historian zehar antzeman izan den programazioaren zatikatzea erakusten du.
‎Eskualduna astekariaren iraileko lehen zenbakian ere presentzia nabaria eduki zuten Donibane Lohizuneko, eskualdun bestek? 37 Izatez, kronikaren muina Albert Goienetxek irakurritako hitzaldi biren testuak dira. Lehenengoak, frantsesez eta luze xamarra, Anton Abadiaren omenez ospatu zen bazkarian esandakoa biltzen du, besteak beste Abadiak sorturiko euskal jaien berrogeigarren ekitaldia zela gogoraraziz. Bigarren testua, euskaraz eta berau ere nahikoa luze, zuberotarrei egin zien, pherediku ederra?
‎Egia esateko, ezinago harrigarri suertatu zait Ebrotik Aturrirainoko aipu hori, noiz eta 1892an! Badirudi, itxura batean, Donibane Lohizunen sortu zen giro horrek Euskal Herri osoa tindatu zuela geroago, luzaro barik. Nolanahi, Eskualduna astekariaren zenbaki berean badago, gainera, Journal de St Palaisen argitaraturiko beste kronika baten zati bat, berriro ere dioskuna bost mila lagunek lagundu zutela banderen bedeinkazioa.
‎1893ko abuztuaren 4an Eskualduna astekariak kritika egin zion, aurreko uztailean Bordeleko La Petite Gironde egunkarian zenbait euskaltzalek argitaraturiko deialdiari41 Antza, Association labourdine izeneko elkarte sortu berriak Uztaritzen antolatu behar zuen Euskal Jai bat, baina, idazkaritza lana Martin Guilbeau mediku donibandar gorriaren esku gelditu zen, edo behintzat haren etxera rue Sopite, 27ra helbideratu behar ziren izen emateak eta idazlanak (Xarriton, 1984: 284).
‎Elkarte berri horrek hainbat errepublikazale eta liberal bildu zituen, hala nola Harriaga Morroxko diputatu hazpandarra, Arturo Campion, Salaberri Mauleko notarioa, Duhart Uztaritzeko alkatea eta Haltsuet Ezpeletako alkatea. Ezaguna denez, elkarte hori, izatez, Anton Abadiaren Euskal Jaien joera gero eta erreakzionarioagoari aurre egiteko sortu zen. Uztaritzeko Euskal Jaiaren ostetik, 1894an Hazparnen ospatu zuten, 1895ean Ezpeletan, 1896an Kanbon, eta 1897an Saran.
‎Dirudienez, Donibaneko jaietan jendea nahikotxo adoretu zen, eta, izan ere, Anton Abadia eta Albert Goienetxeren inguruan elkarte bat abiatzeko ideia sortu zen, alegia, «une vaste association purement régionale, qui, donnant la main à nos amis de Navarre, de Guipuzcoa, d. Alava et de Biscaye, travaillerait à conserver, vives et pures, toutes ces nobles traditions euskariennes». Asmo hori iraileko 21eko Eskualdunak jaso arren52, lehenago Semaine de Bayonne delakoak argitaratu zuen.
‎Bestalde, irailaren 23ko zenbakian irakurriko duzu86, Goienetxe alkateak eskutitz bana igorri diela itsas armadako ministroari eta herri lanetako ministroari, protesta erakutsiz egindako kudeaketa eskasarengatik. Izan ere, aurreko maiatzeko ekaitzek Arthako dikean oso kalte larriak sortu zituzten, eta dirudienez ez zen abuztuaren 19ra arte inolako aurrekonturik onartu Parisen, dikea konpontzen hasteko. Alabaina, horren ostetik ere prozesua luzatzen hasia zen burokraziaren esku, eta hori dela-eta Goienetxek gutun suharra idatzi zien, konponketa lanak lehenbailehen abia zitezen.
‎Ezagutza, hortaz, halako nahasketa moduko bat da, esperientzien, balioen, testuinguru jakin bati dagokion informazioaren eta adituikuspegiaren arteko nahasketa bat, alegia?, zeinak esperientzia eta informazio berri gehiago jaso eta ebaluatzeko eskema bat eskaintzen duen. Hori guztia ezagutzaren jabe direnen burmuinean sortu eta aplikatzen da. Antolakuntzari gagozkiola, ezagutza hori gordeta dago hala txosten eta bestelako paper eta elementu ukigarrietan, nola arau, praktika, prozesu eta ohitura ukiezinetan.
‎6 taula. Ekonomian balioa sortzen duten faktore nagusien bilakaera.
‎Enpresek prozesuen bidez kudeatzen dute ezagutza: prozesu horiei esker, enpresek balioa sortu eta eransteko faktoretzat darabilte ezagutza. Ezagutzaren kudeaketa, hortaz, datuak bildu eta manipulatze hutsetik askoz harago doa.
‎a. Ezagutza sortu edota biltzea, enpresa barruko nahiz kanpoko iturrietara joz. Izan ere, kanpoko hainbat agenterengandik ikas bailiteke:
‎b. Sortu edota bildutako ezagutza egituratu eta balioa eranstea. Alde horretatik, berebiziko garrantzia du ezagutza ondo gordetzeak, gerora berrerabilia izan dadin.
‎Horretarako beharrezkoa da enpresan barrena ezagutza banatu eta barreiatzeko mekanismoak garatzea: bilerak, txostenak, enpresa barneko heziketa programak, bisitak, lanpostuak txandakatzeko programak, talde multidiziplinarrak sortzea , etab.
‎3) Ezagutza kanpoan jaso edota barnean sortu .
‎9 Enpresa txikietan, ezagutza enpresaren baitan sortzea eta kanpotik biltzea izaten da ezagutzaren kudeaketaren muina. Enpresa handietan, aldiz, komunikatzeko eta harreman pertsonalak lantzeko zailtasunak hagitz handiagoak dira eta, hartara, informazio eta komunikaziorako teknologia aurreratuak ezartzeari ematen zaio lehentasuna.
‎Enpresari gagozkiola, ezagutza aktiboak, aktibo intelektualak? Kapital Intelektualaren baitan biltzen dira, zeinak enpresako ezagutza fluxuek sortutako aktibo ukiezin guztien balorazioa islatzen baitu. Kapital Intelektuala honela defini genezake:
‎enpresa batek dauzkan ezagutzak, esperientzia aplikatuak, antolatzeko teknologia, ingurunearekiko harremanak eta abilezia profesionalak, enpresa horri merkatuan abantaila konpetitibo bat ematen diotenak. Badira ezagutza aktibo anitz, ohiko kontabilitatean agertu ez arren, enpresarentzako balio handia sortzen (eta etorkizunean are handiagoa sortuko) dutenak: esaterako, enpresan giltzarri diren pertsonen ezagutzak, bezero jakin batzuen berezitasunen berri zehatza izatea, enpresaren know how delakoa, lidergorako abilezia konkretu batzuk, etab. Horiek guztiek zeresan franko dute merkatuak enpresa bat baloratzen duenean, baina, hala ere, enpresa horren balio kontableak ez ditu jasotzen.
‎enpresa batek dauzkan ezagutzak, esperientzia aplikatuak, antolatzeko teknologia, ingurunearekiko harremanak eta abilezia profesionalak, enpresa horri merkatuan abantaila konpetitibo bat ematen diotenak. Badira ezagutza aktibo anitz, ohiko kontabilitatean agertu ez arren, enpresarentzako balio handia sortzen (eta etorkizunean are handiagoa sortuko ) dutenak: esaterako, enpresan giltzarri diren pertsonen ezagutzak, bezero jakin batzuen berezitasunen berri zehatza izatea, enpresaren know how delakoa, lidergorako abilezia konkretu batzuk, etab. Horiek guztiek zeresan franko dute merkatuak enpresa bat baloratzen duenean, baina, hala ere, enpresa horren balio kontableak ez ditu jasotzen.
‎Lidergo faktoreak 9 taulako aktibo ukiezin horien barru barruko eta berezko zati bat osatzen du. Izan ere, lidergo faktorea erabakigarria izan liteke sinergia sortzeko langileek enpresan luze iraun dezaten eta enpresarekin identifika daitezen; modu horretan langileengan halako taldetasun edo kidetasun sentimendu bat garatzen da eta horrek eragiten du gainerako aktibo ukiezinek gero eta garrantzi handiagoa hartzea.
‎–Egitura kapitalari dagokionez, garatu egin behar dira berrikuntzarako prozesu eta sistemak, ezagutza sortu eta biltzeko mekanismoak, komunikazioa hedatzeko tresnak, eta abiarazi nahi diren estrategiekin bat datorren antolakuntza kultura malgu eta moldakorra.
‎2 Lidergo faktoreak berrikuntzaren atala sustatu behar du, horretarako proiektu talde handi nahiz txikiak eratuz eta, oro har, berrikuntzan arituko diren taldeak berez berez eta libreki sortuko diren giroa bultzatuz.
‎3 Enpresako zuzendaritza taldearen (lidergo faktorearen) eginbeharrik garrantzitsuena, ziur asko, giro aproposa sortzea da talde autoantolatu eta autoarautuek egitura burokratikoen lekua har dezaten. Horretarako, ezinbestekoa da lidergo faktore eraginkor baten lana, antolakuntza kultura kudeatuko duena; printzipio, balio eta sinbolo jakin batzuekin pertsona guztien batasun kultural indartsu bat lortuko duena; eta denok partekatutako bisio batekin pertsona oro noranzko berean gidatzeko gai dena.
‎Azaleratzen ari den antolaketa eredu berrian, enpresako zuzendaritza taldeak giro aproposa sortu behar du enpresaren baitan talde autoantolatuak behin eta berriro eratu eta garatu daitezen eta ingurunearekin harremana izan dezaten, horixe baita giltzarri nagusia kanpo zein barneko konplexutasunekin era adimentsuan tratatzeko16 Baina horrek ez dakar jarduera enpresarialaren desplazamendu edo nahasketarik; kultura indartsu batek, printzipio eta balio bateratu batzuk muinean sustraituta dauzkan... argitasuna eta gidaritza eskaintzen dizkie eguneroko zereginei.
‎c. Oinarrizko unitate autogestionatu eta talde autoantolatuei dagokie ideia berriak sortu eta garatzea (eurena da ekimena), bai zeregin arrunten atalean baita berrikuntzaren atalean ere.
‎15 Autoantolaketaz mintzo gara jendeak, berez berez eta borondatez, taldeak edo koalizioak sortzen dituenean arazo bati edo ustekabeko gertaera bati aurre egiteko, ideia edo helburu batekin. Talde edo koalizio horiek berezkoa dute aldakor, mugikor eta elastikoak izatea, baita ingurumari konplexuetara egokitzeko malguak izatea ere.
‎3 Aktibo ukiezinak (Kapital Intelektuala eta Kapital Emozionala) imitatzea edo kopiatzea oso zaila da, eta horrek abantaila konpetitibo handia dakar; baina aktibook kudeatzeak ere baditu bi oztopo edo zailtasun: a) aktibo ukiezinak sortu , heldu eta fruituak emateko beharrezkoa den denbora askoz luzeagoa da aktibo ukigarriena baino (motelago eratu eta metatzen baitira, eta ez dutelako berehalako etekinik eman ohi); eta b) enpresetako zuzendariak ez daude aktibo ukiezinak kudeatu eta gidatzen ohituta (ez dute esperientziarik, ezta beharrezko ezagutza eta abileziarik ere).
‎Gertaera batekin lotutako izate eta egitateen multzo objektibo eta diskretu bat da. Datuak, informazioa sortzeko lehengaiak dira.
‎Kudeaketa metodo aurreratu bat da, ezagutza antolakuntzaren funtsezko aktibotzat hartzen duena. Ezagutzaren kudeaketa, finean, ezagutza sortu eta antzolakuntzan barrena hedatzeko prozesu jakin batzuk aurrera eramatean datza, ezagutza hori antolakuntzaren atal eta prozesu orotan erabili eta berrerabili dadin.
‎5 Peter Senge ren (1997) hitzak baliatuta, antolakuntza inteligente edo adimentsua halako antolakuntza bat da non «pertsonek eurek benetan nahi dituzten emaitzak sortzeko gaitasuna areagotzen baitute, pentsatzeko era eta molde berriak esperimenta baititzakete, eta etengabe ikasten baitute elkarrekin ikasten». Delako antolakuntza inteligente edo adimentsuak, hortaz, etengabean landu eta landu egiten du bere izaeraren muina aldatzeko abilezia:
‎Esparru horretan bereziki da interesgarria, halaber, enpresa kudeaketaren alorrean jakintza sortzeko eta zabaltzeko prozesua aztertzea; alegia, sorkuntza horretan parte hartzen duten agenteak eta jakintza horrentzako, merkatuaren, sorkuntza zertan diren aztertzea.
‎Horren harian, aztergaietako bat da enpresen zuzendaritza eta kudeaketa jakintza merkatua, oro har. Merkatu horretan jarraibide zehatzak daude eta etengabe sortzen dira kudeaketa tekniken arrazionaltasunari eta eraginkortasunari buruzko arauak (Albizu eta Olazaran, 2003). Badago, era berean, jakintza sortzaile edo jakintzaren ekintzaile (knowledge entrepreneurs) komunitate bat, hainbat agentek osatua:
‎negozio eskolak, guruak, aditu akademikoak, aholkularitza enpresak, argitaletxeak (management liburuak, aldizkariak, egunkariak, etab.) eta antzeko beste erakunde batzuk. Horiek guztiek jakintza sortzeko ekimenak antolatzen dituzte enpresa zuzendari, hezitzaile eta aholkularien lanari begira (Clark, 2004).
‎Enpresa kudeaketaren guru handiek sortzen dute ideia gehien, best-seller eta enpresa aldizkari garrantzitsuenetan argitaratzen dituzten artikuluen bitartez. Izan ere, argitalpen horiek dira gero kudeaketa teknika eta tresna bihurtuko diren ideia handien abiapuntu.
‎Izan ere, argitalpen horiek dira gero kudeaketa teknika eta tresna bihurtuko diren ideia handien abiapuntu. Halaber, aholkularitza enpresek ere parte hartzen dute kudeaketa kontzeptu berriak sortzen , transferitzen eta ezartzen, enpresa kudeaketarako jakintzan aldi berean kontsumitzaile eta ekoizle diren aldetik.
‎Horiez gain, negozio eskolak eta enpresa zuzendaritzaren inguruko akademia eremua ere ideia kontsumitzaile eta sortzaile garrantzitsuak dira. Oro har, modan jartzen diren ideia nagusiak aholkularitzetan sortzen dira, baina akademia alorrean egile arrakastatsu ugari daude. Aipagarriak dira, besteak beste, Barney, Prahalad, Mintzberg eta, batez ere, Michael Porter; horiek guztiek eragin handia izan dute enpresa estrategien garapenean (Álvarez, 1997; Clark, 2004).
‎Aipatu gabeko agente horietako bat da, nire iritziz, Administrazio Publikoa; izan ere, zenbait ingurunetan, eta gurean, zalantzarik gabe, hala da? modu aktiboan sortzen , sustatzen eta zabaltzen du Administrazioak enpresen kudeaketa eta zuzendaritzaren alorreko jakintza berritzailea.
‎Horregatik, eguneroko lanerako kudeaketa tresnak eta ideiak behar dituzte, oso garrantzitsuak izan baitaitezke zuzendaritza eraginkorragoa eta lehiatzeko ahalmen handiagoa izan ditzaten. Ordea, kudeaketarako jakintza sortzaile nagusiek kudeaketa kontzeptu berriak sortzeko eta saltzeko dauzkaten interes komertzialak edo legitimitate kognitibo eta soziala direla-eta, askotan, Albizu eta Olazaranek dioten bezala, «agintzak eta errealitatea ez datoz bat, ezta ideien formulazio orokorra eta enpresa eta erakundeetan egiten den benetako ezarpena» (Albizu eta Olazaran, 2003). Gai hori ikertzen dutenen arabera, enpresek modei jarraitzen diete, batetik, egindako akatsak eta izandako frustrazioak gainditzeko premiagatik; eta bestetik, itxura berritzaile eta originala edukitzeagatik.
‎Erabateko kalitate kudeaketak (ingelesez TQM deritzona, alegia, Total Quality Management esapidearen laburdura) enpresa zuzendaritzarako edo kudeaketarako filosofia orokor gisa 80ko hamarraldian sortu zen (Heras et al., 2007). Etengabeko hobekuntza oinarri izanik, enpresako kide guztien parte hartzeaz enpresako kanpoko nahiz barneko bezeroen asetasuna areagotzea duen enpresa zuzendaritzaren filosofia edo kontzeptu holistikoa da.
‎Bestalde, Sei Sigma enpresa kudeaketarako filosofia gisa defini daiteke; filosofia hori prozesuen hobekuntzan oinarritua da, eta, horretarako, prozesuetatik eskuratutako informazioaren trataera estatistikoa egiten du, betiere prozesuen aldakortasuna murrizteko xedez, eta lortutako produktuek edo zerbitzuek bezeroek espero dutena betetzeko edo hortik gora jotzeko moduan. Ez da kontu berri berria ere, ordea; izan ere, aski ezagunak diren tresna estatistikoak erabiltzen ditu, beste tresna berriago batzuekin eta egitura berezia eta nomenklatura espezifikoa sortzen dituen antolaketa metodologia batekin batera. Sei Sigma 80ko hamarraldiaren hasieran hasi zen erabiltzen, Motorolan, Mikel Harry ingeniari adituak hainbat prozesuren aldakortasuna ikertzeari ekin zionean.
‎Goraldi horren ondoren, ordea, izugarri egin zuten behera, nahiz eta hamarkadaren bukaeran berriz ere gora egin, 2000 urtean argitaratutako arauak sortutako ikusminagatik, seguru asko. Gailur horren ondoren, aipamenak asko urritu ziren eta azken urteetako argitalpen ez akademikoetan dagoeneko ez dira agertzen.
‎Gainera, kasu askotan, ezarpen prozesuen ahuleziak egiten du paradigmak aurrera eta hobera egitearen kontra. Erabateko kalitate kudeaketa enpresen arazo guztiak konpontzeko edabe mirarizko gisa aurkeztu zuten eta horrek itxaropen handia sortu zuen; iguripen asko, ordea, zapuztu egingo ziren seguru asko. Nabarmendu beharra dago, gainera, ezarpen prozesu horiek huts hutsean helburu bihurtzeko arriskua.
‎Horrela, Ibarrola zutabeak kontraeraso bat gauzatzen zuen bitartean pinudian, beronen erdia berreskuratuz, Legutioren aurkako erasoa bertan behera geratu zen eta zenbait batailoi Areatza, Artea, Durango eta Bilbora erretiratu zituzten. Elosua Nafarrete sektoreko tropek, ordea, kontraerasoa egin zuten Bergara tontorrerantz eta Betolatza herrirantz; ibilaldi azkar bat egitera behartu zuten Alonso Vega-ren zutabea, sortutako zuloak ixteko. Egun horretan bertan laguntza berria jaso zuten matxinatuek eta Zestafe herria hartu zuten marokoar tropek20.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
sortu 876 (5,77)
sortzen 845 (5,56)
sortzeko 311 (2,05)
sortutako 303 (1,99)
sortzea 168 (1,11)
sor 110 (0,72)
sortuz 65 (0,43)
sortuko 58 (0,38)
sorturiko 57 (0,38)
sortutakoa 16 (0,11)
sortutakoak 13 (0,09)
sortzean 11 (0,07)
sortzera 9 (0,06)
Sortu 8 (0,05)
sortzerakoan 8 (0,05)
Sortzeko 7 (0,05)
sortu arte 6 (0,04)
Sortzen 5 (0,03)
sortuaz 5 (0,03)
sortzeari 5 (0,03)
Sortuz 4 (0,03)
sortu ondoren 4 (0,03)
sortuta 4 (0,03)
sortu gabe 3 (0,02)
sorturikoak 3 (0,02)
sorturikoa 2 (0,01)
sortuz gero 2 (0,01)
sortzeagatik 2 (0,01)
sortzearekin batera 2 (0,01)
Sortuko 1 (0,01)
Sortzea 1 (0,01)
sortu aurretik 1 (0,01)
sortu ostean 1 (0,01)
sorturik 1 (0,01)
sortutakoan 1 (0,01)
sortutakoaren 1 (0,01)
sortutakoen 1 (0,01)
sortutakoetatik 1 (0,01)
sortze aldera 1 (0,01)
sortzeke 1 (0,01)
sortzekotan 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
sortu ezan 69 (0,45)
sortu ari 33 (0,22)
sortu behar 30 (0,20)
sortu lagundu 16 (0,11)
sortu nahi 16 (0,11)
sortu aukera 15 (0,10)
sortu baino 13 (0,09)
sortu berri 13 (0,09)
sortu ez 12 (0,08)
sortu hasi 12 (0,08)
sortu kalte 12 (0,08)
sortu erabaki 11 (0,07)
sortu euskal 11 (0,07)
sortu ere 9 (0,06)
sortu joan 9 (0,06)
sortu teknologia 9 (0,06)
sortu helburu 8 (0,05)
sortu modu 8 (0,05)
sortu ahal 7 (0,05)
sortu ahalbidetu 7 (0,05)
sortu arrisku 7 (0,05)
sortu balio 7 (0,05)
sortu datu 7 (0,05)
sortu erakunde 7 (0,05)
sortu erreferentzia 7 (0,05)
sortu gaitasun 7 (0,05)
sortu gatazka 7 (0,05)
sortu hitz 7 (0,05)
sortu ukan 7 (0,05)
sortu asmo 6 (0,04)
sortu bide 6 (0,04)
sortu egin 6 (0,04)
sortu gai 6 (0,04)
sortu testu 6 (0,04)
sortu bulkada 5 (0,03)
sortu enpresa 5 (0,03)
sortu ideia 5 (0,03)
sortu lan 5 (0,03)
sortu ohi 5 (0,03)
sortu proposatu 5 (0,03)
sortu sistema 5 (0,03)
sortu baliabide 4 (0,03)
sortu beste 4 (0,03)
sortu bideratu 4 (0,03)
sortu den 4 (0,03)
sortu egon 4 (0,03)
sortu ekarri 4 (0,03)
sortu erabili 4 (0,03)
sortu eskatu 4 (0,03)
sortu eztabaida 4 (0,03)
sortu funtsezko 4 (0,03)
sortu harreman 4 (0,03)
sortu hautu 4 (0,03)
sortu ikusi 4 (0,03)
sortu jarraitu 4 (0,03)
sortu laburtzapen 4 (0,03)
sortu mugimendu 4 (0,03)
sortu zenbait 4 (0,03)
sortu ahalegin 3 (0,02)
sortu arazo 3 (0,02)
sortu aurreko 3 (0,02)
sortu baldintza 3 (0,02)
sortu edota 3 (0,02)
sortu ekimen 3 (0,02)
sortu ekintza 3 (0,02)
sortu elkarte 3 (0,02)
sortu emaitza 3 (0,02)
sortu eragin 3 (0,02)
sortu estrategia 3 (0,02)
sortu gogo 3 (0,02)
sortu hainbat 3 (0,02)
sortu lehenengo 3 (0,02)
sortu nahasmendu 3 (0,02)
sortu neke 3 (0,02)
sortu prozesu 3 (0,02)
sortu tresna 3 (0,02)
sortu EAJ 2 (0,01)
sortu Jesus 2 (0,01)
sortu ahalmen 2 (0,01)
sortu ahaltasun 2 (0,01)
sortu aitzin 2 (0,01)
sortu aldaketa 2 (0,01)
sortu arte 2 (0,01)
sortu asmotan 2 (0,01)
sortu balizko 2 (0,01)
sortu beharrean 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
sortu nahi ukan 8 (0,05)
sortu baino lehen 6 (0,04)
sortu behar ukan 6 (0,04)
sortu ez ukan 4 (0,03)
sortu kalte konponketa 4 (0,03)
sortu lagundu ezan 4 (0,03)
sortu arrisku hauteman 3 (0,02)
sortu baino lehenago 3 (0,02)
sortu ikusi entzunezko 3 (0,02)
sortu nahasmendu bukaera 3 (0,02)
sortu ohi ukan 3 (0,02)
sortu ukan helburu 3 (0,02)
sortu arrisku saihestu 2 (0,01)
sortu balio sozial 2 (0,01)
sortu behar egon 2 (0,01)
sortu bideratu egon 2 (0,01)
sortu datu base 2 (0,01)
sortu datu kudeatu 2 (0,01)
sortu edota bildu 2 (0,01)
sortu euskal Pirinioak 2 (0,01)
sortu ezan bakar 2 (0,01)
sortu ezan eragin 2 (0,01)
sortu ezan hezkuntza 2 (0,01)
sortu ezan kalte 2 (0,01)
sortu eztabaida etiko 2 (0,01)
sortu harreman sare 2 (0,01)
sortu hautu egin 2 (0,01)
sortu kalte konpondu 2 (0,01)
sortu modu ere 2 (0,01)
sortu ahalegin beste 1 (0,01)
sortu ahalegin egin 1 (0,01)
sortu ahalegin oro 1 (0,01)
sortu ahalmen agertu 1 (0,01)
sortu ahalmen jaso 1 (0,01)
sortu ahaltasun etorri 1 (0,01)
sortu ahaltasun metaforiko 1 (0,01)
sortu aldaketa iraunkortasun 1 (0,01)
sortu aldaketa kontsonante 1 (0,01)
sortu arazo ez 1 (0,01)
sortu arazo ukan 1 (0,01)
sortu ari den 1 (0,01)
sortu arrisku babestu 1 (0,01)
sortu arrisku eman 1 (0,01)
sortu arte aldi 1 (0,01)
sortu asmo ekarpen 1 (0,01)
sortu asmo ekarri 1 (0,01)
sortu asmo oso 1 (0,01)
sortu aukera agertu 1 (0,01)
sortu aukera eman 1 (0,01)
sortu aukera ere 1 (0,01)
sortu aukera eskaini 1 (0,01)
sortu aukera ezarri 1 (0,01)
sortu aukera garatu 1 (0,01)
sortu aukera ireki 1 (0,01)
sortu aukera jaso 1 (0,01)
sortu aukera legal 1 (0,01)
sortu aukera murriztu 1 (0,01)
sortu aukera ukan 1 (0,01)
sortu aurreko erabili 1 (0,01)
sortu aurreko jardun 1 (0,01)
sortu baino areago 1 (0,01)
sortu baino pare 1 (0,01)
sortu baino sei 1 (0,01)
sortu baino zenbait 1 (0,01)
sortu baldintza aztertu 1 (0,01)
sortu baldintza ezarri 1 (0,01)
sortu baldintza material 1 (0,01)
sortu baliabide aurreko 1 (0,01)
sortu baliabide azterketa 1 (0,01)
sortu baliabide erabilera 1 (0,01)
sortu balio bera 1 (0,01)
sortu balio gisa 1 (0,01)
sortu balio sozioekonomiko 1 (0,01)
sortu balizko erreklamazio 1 (0,01)
sortu balizko etekin 1 (0,01)
sortu behar azpimarratu 1 (0,01)
sortu behar eragin 1 (0,01)
sortu behar ere 1 (0,01)
sortu behar ezagutu 1 (0,01)
sortu behar iritzi 1 (0,01)
sortu behar sumatu 1 (0,01)
sortu beharrean egon 1 (0,01)
sortu berri atari 1 (0,01)
sortu berri bitarte 1 (0,01)
sortu berri horiek 1 (0,01)
sortu berri kasu 1 (0,01)
sortu berri Uztaritze 1 (0,01)
sortu beste aldizkari 1 (0,01)
sortu beste emakume 1 (0,01)
sortu beste saio 1 (0,01)
sortu bide behin 1 (0,01)
sortu bide eraiki 1 (0,01)
sortu bide ugalketa 1 (0,01)
sortu bide urratzaile 1 (0,01)
sortu bideratu esperimentu 1 (0,01)
sortu bulkada lehenagotik 1 (0,01)
sortu datu estatistiko 1 (0,01)
sortu edota egon 1 (0,01)
sortu egin ahalegin 1 (0,01)
sortu egin behar 1 (0,01)
sortu egon enplegu 1 (0,01)
sortu egon Mondragon 1 (0,01)
sortu ekimen aitzindari 1 (0,01)
sortu ekimen antolatu 1 (0,01)
sortu ekimen gertatu 1 (0,01)
sortu ekintza herri 1 (0,01)
sortu emaitza baita 1 (0,01)
sortu erabaki azken 1 (0,01)
sortu erabaki hartu 1 (0,01)
sortu erakunde ekonomiko 1 (0,01)
sortu erakunde helburu 1 (0,01)
sortu ere arras 1 (0,01)
sortu ere ez 1 (0,01)
sortu ere posible 1 (0,01)
sortu estrategia bat 1 (0,01)
sortu estrategia ezarri 1 (0,01)
sortu estrategia zabaldu 1 (0,01)
sortu euskal etxe 1 (0,01)
sortu euskal hedabide 1 (0,01)
sortu euskal herri 1 (0,01)
sortu euskal jai 1 (0,01)
sortu euskal kolektibitate 1 (0,01)
sortu euskal marka 1 (0,01)
sortu euskal unibertsitate 1 (0,01)
sortu euskal zuzenbide 1 (0,01)
sortu ez arren 1 (0,01)
sortu ez ez 1 (0,01)
sortu ez eze 1 (0,01)
sortu ezan arima 1 (0,01)
sortu ezan artikulu 1 (0,01)
sortu ezan balio 1 (0,01)
sortu ezan beldur 1 (0,01)
sortu ezan benetako 1 (0,01)
sortu ezan bi 1 (0,01)
sortu ezan dagoeneko 1 (0,01)
sortu ezan deserosotasun 1 (0,01)
sortu ezan disonantzia 1 (0,01)
sortu ezan efektu 1 (0,01)
sortu ezan egoera 1 (0,01)
sortu ezan emozio 1 (0,01)
sortu ezan enplegu 1 (0,01)
sortu ezan estres 1 (0,01)
sortu ezan ezagutza 1 (0,01)
sortu ezan ezinegon 1 (0,01)
sortu ezan gainerako 1 (0,01)
sortu ezan helburu 1 (0,01)
sortu ezan hizkuntza 1 (0,01)
sortu ezan lan 1 (0,01)
sortu ezan lur 1 (0,01)
sortu ezan onura 1 (0,01)
sortu ezan osasun 1 (0,01)
sortu ezan planteatu 1 (0,01)
sortu ezan presio 1 (0,01)
sortu ezan prestazio 1 (0,01)
sortu ezan tutu 1 (0,01)
sortu ezan uzkurtasun 1 (0,01)
sortu ezan zahartzaro 1 (0,01)
sortu eztabaida akademiko 1 (0,01)
sortu eztabaida erantzun 1 (0,01)
sortu funtsezko zeregin 1 (0,01)
sortu gai delako 1 (0,01)
sortu gai ez 1 (0,01)
sortu gaitasun areagotu 1 (0,01)
sortu gaitasun erabili 1 (0,01)
sortu gaitasun eskuratu 1 (0,01)
sortu gaitasun ez 1 (0,01)
sortu gaitasun ukan 1 (0,01)
sortu gatazka funtsezko 1 (0,01)
sortu gatazka sexual 1 (0,01)
sortu gogo aldarte 1 (0,01)
sortu gogo ukan 1 (0,01)
sortu hainbat hautu 1 (0,01)
sortu hainbat maila 1 (0,01)
sortu hainbat parke 1 (0,01)
sortu harreman funtsezko 1 (0,01)
sortu harreman kapital 1 (0,01)
sortu hasi erabaki 1 (0,01)
sortu hasi motibazio 1 (0,01)
sortu hautu guzti 1 (0,01)
sortu hautu politiko 1 (0,01)
sortu helburu euskal 1 (0,01)
sortu helburu hartu 1 (0,01)
sortu hitz alternantzia 1 (0,01)
sortu hitz erraz 1 (0,01)
sortu hitz guzti 1 (0,01)
sortu hitz leku 1 (0,01)
sortu hitz predikatu 1 (0,01)
sortu ideia bat 1 (0,01)
sortu ideia berri 1 (0,01)
sortu ideia forma 1 (0,01)
sortu ideia on 1 (0,01)
sortu ideia zabaldu 1 (0,01)
sortu jarraitu ezan 1 (0,01)
sortu jarraitu motibazio 1 (0,01)
sortu joan adierazpen 1 (0,01)
sortu joan itzuli 1 (0,01)
sortu kalte ezabatu 1 (0,01)
sortu kalte izaera 1 (0,01)
sortu laburtzapen gazte 1 (0,01)
sortu lagundu behar 1 (0,01)
sortu lan erabili 1 (0,01)
sortu lan ere 1 (0,01)
sortu lan hasi 1 (0,01)
sortu lehenengo bilera 1 (0,01)
sortu lehenengo harreman 1 (0,01)
sortu lehenengo oinarri 1 (0,01)
sortu modu bat 1 (0,01)
sortu modu hain 1 (0,01)
sortu modu kolektibo 1 (0,01)
sortu modu natural 1 (0,01)
sortu modu tradizional 1 (0,01)
sortu mugimendu antzeko 1 (0,01)
sortu mugimendu kontrako 1 (0,01)
sortu nahi baldin 1 (0,01)
sortu nahi den 1 (0,01)
sortu nahi ez 1 (0,01)
sortu neke edota 1 (0,01)
sortu prozesu aktibo 1 (0,01)
sortu prozesu bildu 1 (0,01)
sortu sistema batzuk 1 (0,01)
sortu sistema gaitasun 1 (0,01)
sortu sistema sinple 1 (0,01)
sortu teknologia esku 1 (0,01)
sortu testu eduki 1 (0,01)
sortu testu ere 1 (0,01)
sortu testu genero 1 (0,01)
sortu testu kalitate 1 (0,01)
sortu testu oso 1 (0,01)
sortu tresna aurkitu 1 (0,01)
sortu tresna bakar 1 (0,01)
sortu tresna berri 1 (0,01)
sortu ukan akta 1 (0,01)
sortu ukan indar 1 (0,01)
sortu ukan modu 1 (0,01)
sortu ukan xede 1 (0,01)
sortu zenbait faktore 1 (0,01)
sortu zenbait jatorri 1 (0,01)
sortu zenbait kantu 1 (0,01)
sortu zenbait zalantza 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia