Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 502

2008
‎Gaur egun, gizartearen esparru anitzetan ugariak dira jende arruntaren edo interes taldeen parte hartzearen aldeko ideiak eta mota desberdinetako saiakerak. Duda barik esan genezake, beraz, parte hartzearen erretorika modan egon dela azken hamarkadan politikan edo ekonomian aritzen diren teknikari edo agintarien ahotan.
‎Zentzu berdinean Mohan eta Stokke autoreek (2000) enpoderamendu kontzeptuaren bi erabilera mota aurkezten dituzte. Egungo ikuspegi neoliberal batetik, goitik beherako estrategia batez hitz egin daiteke, instituzioak eraginkorragoak izan daitezen aurrez definituta dauden jende talde konkretuak garapen prozesuan barneratzen direlarik. Ildo horretatik, enpoderamendua buruaskiagoa izatean datza, estatuaren zerbitzuen beharra murrizteari begira, estatuaren esku hartzearen murrizketa estrategia bati jarraiki.
‎sortuak izan diren espazioen artean, gehienetan gobernuek edo instituzioek bultzatuak direnak gizartearen presio edo eskari bati erantzuteko premiaz; eta bestelako, espazio herritarren? artean, non jendea bere nahi propioz biltzen den gobernuaren politiken aurka egiteko, beraien zerbitzuak ekoizteko edo elkartasunerako eta elkarren arteko laguntzarako, nahiz eta bi espazioen arteko mugak errealitatean ez diren horren zehatzak hainbatetan (Cornwall, 2004).
‎Lehenik, Rahnema k (1993) planteatzen du ezen talde batek (agentzia emaile bat, kasu) beste talde bat (landa inguruko jende txiroak osatutako elkarte bat, adibidez) enpoderatu dezakeela pentsatzen duenean, lehenak inplizituki onartzen du bigarrenak ez duela inongo botererik, eta ez hori bakarrik, baizik eta lehenak bigarrena enpoderatua izan dadin giltza baduela. Horrek, jakina, lehena nagusitasun puntu batean uzten du, eta bigarrena mendeko.
‎Bestetik, parte hartzea prozesu gisa ulertzea garrantzitsua da, eta, beraz, epe luzeko prozesu iteratibo gisa ulertu eta landu genuke jendearen inplikazioa. Giza eraldaketarako edozein saiakerak epe luzekoa izan behar du, eta irauteko modukoa ere, proiektu edo programa bateko ziklotik askoz harago.
‎Bigarren aspektu bat, barneraketa da, zentzu horretan zenbat eta jende gehiagok parte hartu hobe, edo zehatzago, zenbat eta gehiagok modu parekidean parte hartzeko aukera izan, askoz hobe. Izan ere, ezin dugu ahaztu, batetik, espazio batekiko mesfidantza dagoenean, autobazterketa, defentsarako eta eraldaketarako estrategia egokia izan daitekeela; eta, bestetik, akto publiko eta masiboek barne boterearen banaketak ezkutatzera jotzen dutela.
‎Belisanaren kasua bestelakoa da, argi dago inpaktu handia duela, eta inpaktu hori nahita bilatua dela: jendea harrituko du eta, askotan ere, jakin mina piztuko: Zer da izen hori?
‎Erregistroei erreklamazioka eta kexaka eraginez eta erregistro ofizial horiek baztertzen dituzten herri erabilerei eutsiz ari da izengintza berritzen eta eraldatzen. Prozesu horretan jendea izendatzearen subjektu aktiboa, berenaz diharduen subjektu eragilea, bilakatzen da; ezarian erakundeen mugak eta murrizketak gainditzen ditu jendeak. Ez dago horren argi, ostera, gizarte eraginaren indarretatik ihes egitea lortzen duen8.
‎Erregistroei erreklamazioka eta kexaka eraginez eta erregistro ofizial horiek baztertzen dituzten herri erabilerei eutsiz ari da izengintza berritzen eta eraldatzen. Prozesu horretan jendea izendatzearen subjektu aktiboa, berenaz diharduen subjektu eragilea, bilakatzen da; ezarian erakundeen mugak eta murrizketak gainditzen ditu jendeak . Ez dago horren argi, ostera, gizarte eraginaren indarretatik ihes egitea lortzen duen8.
‎Zer dela-eta sexua eta izena egokitzeko nahi sutsua? Jendea identifikatzeko. Edo pentsatzekoa da estatuak izendatua eta izena elkarri atxikiak nahi dituela generoen arteko, erabateko bereizketari?
‎Baina kasu guztietan bestelako irakurketa egin daiteke, Knörrek berak aipatzen duen «interes biziaz»: herri sormena da hor ageri dena, jendearen ekimen nahasia eta kontrolagaitza, bizia eta bizigarria.
‎Laburbilduz, jendarteko egitura, egituratuak? bere egiten ditu jendeak , prozesu horretatik sortzen da portaera kolektiboa. Baina harago joan behar dugu, egitura, egituratzaileetara?
‎Izena emanez eratzen dugunaren aurreizatea ez dugu zalantza jartzen. Izan bada, izate zabal batean, jendeak bere hitzezko eta gogozko antolakuntzaz izatea mugatu eta, izan badiren gauzak, eratzen ditu.
‎Esanahia ematea ez da aukera bat, etengabe eta nahitaez egin behar dugun lana baizik. Beste kontu bat da zeri eta nola eman esanahi bat edo beste, baina ematea bera ezinbestekoa dugu jendeok . Zentzudun mundu batean bizi beharra dugu, zentzukide den jendearekin:
‎Beste kontu bat da zeri eta nola eman esanahi bat edo beste, baina ematea bera ezinbestekoa dugu jendeok. Zentzudun mundu batean bizi beharra dugu, zentzukide den jendearekin : guk eraiki behar dugu zentzukidetza.
‎zer edo zeri deitzekotan, adierazle batek har ditzakeen adiera guztien multzoari deitu genioke. Hala ere, jende komunitateak ondo arduratu dira adierazle eta adiera arteko loturak instituzionalizatzeaz eta naturalizatzeaz; alegia, adierazle bati esanahi bat eta bakarra lotzen saiatu dira, konnotazio guztiak bakar batera murrizten, horrela sortzen baita denotazioa. Eta horrela ere, interpretazio komunitate batek bere errealitatea eratzen du.
‎Habitus delakoa atondura batzuen multzo sistemikoa da, hau da, modu jakin batean sentitzeko, pentsatzeko eta ekiteko jendeak dituen aurreatondurak, joerak edo jauginak. Gizarteratu ahala barneratu ditugu, geure egin ditugu eta neurri batean edo bestean egonkortu.
‎Ekintza erregimenak askotarikoak dira jendarte eremu guztietan erresistentziak eta dibergentziak daudelako. Berezkotasuna jendearen ezinbesteko ezaugarria omen da, bestela ordenak inolako aldaketarik gabe iraungo luke. Ezaugarri hori ahaztea kritikatu zaio Bourdieu ri, eta menderakuntzaren iraupena azpimarratu duen orori, eta ezaugarri horixe da, hain zuzen, De Certeau ren abiapuntua, erresistentziaren mikrofisikari?
‎edo, eskumako? jendearen artean?
‎Horrenbestez, jendeak sistemak eta erakundeek bere hartan jarrai dezaten laguntzen du, baina ez itsumustuan; eguneroko bizitza praktikoak badu berezko logika eta horrek jarraipenari mugak eta eragozpenak jartzen dizkio. Erresistentzia arrunteko ekintza gehienak diren direnean jotzen ditu jendeak, hau da, aitor du erresistentzia ekintzak direna; baina, hala ere, ez ditu diskurtso batez zuritzen edota legitimatzen.
‎Horrenbestez, jendeak sistemak eta erakundeek bere hartan jarrai dezaten laguntzen du, baina ez itsumustuan; eguneroko bizitza praktikoak badu berezko logika eta horrek jarraipenari mugak eta eragozpenak jartzen dizkio. Erresistentzia arrunteko ekintza gehienak diren direnean jotzen ditu jendeak , hau da, aitor du erresistentzia ekintzak direna; baina, hala ere, ez ditu diskurtso batez zuritzen edota legitimatzen. Horrela, bada, diskurtso adituen orobatzea, etengabeko zaingoa eta kontrola higatzen ditu erresistentzia arruntak, eta hortxe dute sorleku erresistentzia kolektibo antolatu guztiek.
‎Agerikoa da gaurko jendarte bizitzaren ikuskizun publikoan eta norberaren bizitzan jatorri ezberdineko estrategien arteko zeingehiagoka. Estrategia batzuk taktika anonimoetatik agertu eta haietara itzuliko dira, horien bidez jendeak bere buruaren gain hartzen du, ez osotasun unibertsal antzera agertzeko (ideologien eginkizuna da hori), baizik eta haren ekintza eremuari dagokion osotasuna bereganatzeko, alegia, ekintza eremu horretan subjektu gisa agertu da jendea eta eremuaren osotasunarekin identifikatzen da, hots, nagusitasun partzial hori lortuz subjektu eragile izan nahi du.
‎Agerikoa da gaurko jendarte bizitzaren ikuskizun publikoan eta norberaren bizitzan jatorri ezberdineko estrategien arteko zeingehiagoka. Estrategia batzuk taktika anonimoetatik agertu eta haietara itzuliko dira, horien bidez jendeak bere buruaren gain hartzen du, ez osotasun unibertsal antzera agertzeko (ideologien eginkizuna da hori), baizik eta haren ekintza eremuari dagokion osotasuna bereganatzeko, alegia, ekintza eremu horretan subjektu gisa agertu da jendea eta eremuaren osotasunarekin identifikatzen da, hots, nagusitasun partzial hori lortuz subjektu eragile izan nahi du.
‎14 Dena den, egiaztatu ahal izan dugu kapital hori zuzenki lotzen zaiola subjektuaren ahaleginari, hau da, kapital handiko pertsonak biziago eta tematiago ahalegintzen dira Erregistroari edo Euskaltzaindiari aurkeztutako helegite eta kexuek arrakasta izan dezaten. Esan bezala, kapitalak jendea –eskuduntzen, du eta izena hautatzea, azken finean, botere arazoa da.
‎norberaren autonomiaren ikur bilakatzen da. Eta erreklamazioetan arraskatarik ez duenean, jendea , arau eta lege aparatu eta erakundeak direnak direla ere, muga horiek gaindituz, bereari eusteko gai da:
‎Bistan da gure gaurko hiri jendarte honetan hitz horrek ez duela baserri jendartean izan zuen/ zezakeen konnotaziorik: Aketza deritzon jendeari inork ez dio irainik egiten haren izena erabiliz deitzen dion bakoitzean. Kasu honetan ere, aspaldiko debekuen antzera, erakundeen murrizketek izenak ugaltzeko baino ez dute balio izan.
‎Kasu honetan ere, aspaldiko debekuen antzera, erakundeen murrizketek izenak ugaltzeko baino ez dute balio izan. Izen bat hilik datza agiri ofizialetan, beste bat bizirik jendearen ahotan.
‎– Izen berriak asmatzen ditu jendeak , inoiz onartutako irizpideen arabera, inoiz irizpide horiek guztiz baztertuz. Hala edo nola, jendeak, euskal izenak?
‎Izen berriak asmatzen ditu jendeak, inoiz onartutako irizpideen arabera, inoiz irizpide horiek guztiz baztertuz. Hala edo nola, jendeak –euskal izenak, asmatzen ditu.
‎Izena, bistan da, Malena izenetik eratorri da, aranatarren (n) e atzizkia erabilita (Jon maskulinotik, Jone femeninoa egin den bezala, edo Ana erdal izena(?) Ane euskaldundu den modura). Bestalde, errez eskura daitezke izen berriak toponimian arakatuz (edozein leku izen pertsona izen bilaka dezake jendeak , izenaren erakargarritasun estetikoa izan ohi da gakoa, eta ez parajearena edo hitzaren etimologiarena), edota natur fenomenoen pentzura (esaterako: Hodei, Haizea, Ibai, Hodeiertz...), edota ideologiek ondutako, ondareetara?
‎Izendatze praktika horien ondorioak aztertuz gero, konturatuko gara, izena hautatzearen askatasunari jarritako mugak? behin eta berriro gainditzen dituela jendeak : badira izan izen androginoak (Araitz, Iraitz, Amaiur, Nagore, Hodei, Amets, Aritza, Maren...), ustez iraingarriak izan daitezkeenak (Aketza, Oinaze...),, hautatu?
‎Naturaltasun praktikoa galtzen ari da joko eremu honetan; izenena ere eremu berezitua eta arroztua bilakatzen ari da eta, hala izanik, pertsonek egoera anbiguoan jardun behar dute: batetik, erabaki pertsonala hartzera behartuta daude, ez dabil hor lehengo erakundeen irizpide itxirik, baina, bestetik, erakundeek hainbat muga jartzen dute, kasu gehienetan, gainera, jendeak ez du muga horien berririk. Hau den hau egiaztatu dugu gure ikerketan:
‎Elkarrizketatu dugun jende askok ez du ikusten izenetan genero bereizketa ezartzeko inongo behar praktikorik, ez, behinik behin, beste modu batez bete ezin den beharrik. Hala ere, asko izan dira haien ustetan inozoa den lege mugapen bati aurre egin behar izan diotenak.
‎Baina esan dugun bezala, erakunde aditu eta ofizialen erabakien aurka oldartu da jende asko, eta beste askok, oharkabean, erabilera, okerren, bidez higatu egin ditu erabaki horiek.
‎Izenak, arrazoi soziopolitiko eta kultural askorengatik, erabili eta ahaztu egiten dira: legeak aldatzen direlako, izen batzuek identitate zama gehiegi hartzen dutelako, edo estereotipo negatibo bati lotuegi geratzen direlako (izen nazionalistak, anarkistak, ordenako jendearenak , biblikoak, behe klasekoak, baserritarrenak...), modernizazioarekin eta sekularizazioarekin batera izen berriak hedatzen direlako, masa hedabideek eta masa kontsumoko kulturgintzak izen kontsumigarri berriak dakartzatelako, globalizazioaren akulturazio eta hibridazio prozesuek izen sorta berriak ezartzen dituztelako... Faktore horiek guztiek denbora segida zertzen dute:
‎Izan bada izendatzea (izena hautatzea eta izena erabiltzea) arautzen duen logika sozial bat. Baina aldi berean, izen batzuk hautatuz eta erabiliz, bestetzuk ahaztuz eta zokoratuz, jendeak jendartea egituratzen du, hau da, izendatzea jendartea egituratzeko jarduera bihurtzen du. Horrez gain, izendatze praktikek gizarte taldeen arteko bereizketak eta aldeak indartzen dituzte.
‎Diamanteak ezkerraldetik ibili behar dira sortzez duten indarra septentriotik heldu baitzaie, septentrio munduaren ezkerrean baita eta orientera itzultzen dutelarik jendeek aurpegia, septentrio ezkerrean baitute, Isidoro Sevillakoak zion bezala. (Septentrio, 75 or.)
‎Dirudienez, Donibaneko jaietan jendea nahikotxo adoretu zen, eta, izan ere, Anton Abadia eta Albert Goienetxeren inguruan elkarte bat abiatzeko ideia sortu zen, alegia, «une vaste association purement régionale, qui, donnant la main à nos amis de Navarre, de Guipuzcoa, d. Alava et de Biscaye, travaillerait à conserver, vives et pures, toutes ces nobles traditions euskariennes». Asmo hori iraileko 21eko Eskualdunak jaso arren52, lehenago Semaine de Bayonne delakoak argitaratu zuen.
‎Hurrengo zenbakian73, zer esanik ez, nabarmen zabaldu da jaiei eskainitako tokia. Astekariaren arabera arrakasta handikoak izan dira jendearen aldetik : leihoak ikuslez gainezka, argazki kamerak plazako alde guztietan eta le Figaro eta l. Illustrationeko kazetariak oharrak eta oharrak hartzen:
‎Batetik, 1885ean, Errepublikaren izurriteak Semperen buruilaren 27an Donibaneko Goyeneche Dotorak eginikako predikua dugu, Baionako Lasserre argitaletxeak plazaratutako orrialde bateko idazkia. Badirudi aurreneko idazlan labur hori Goienetxeren karrera politikoaren hasierako aldiari dagokiola, gorago argitu denez108 Moldiztegian sartu baldin bazuten, pentsatzekoa da prediku horrek jendearen arreta erakarri zuela, xuri gorrien arteko giro liskartsu hartan.
‎Hala ere, artikuluaren beste une batean Oxobik«... uste dugu moldatzen ari daukuten liburutto horrek erakatsiko duela...» dio, hau da, artean liburua argitaratzeke zegoen. Ezin izan dut argitu azkenean kaleratu eta jende artean hedatu zenetz.
‎Lehen aldikotz emaiten dire primak Donibaneko herrian eta urthe guziez, Jainkoak nahi badu, emanak izanen dire laguntzeko bai eta kuraieztatzeko toki hautako laborari jendea .
‎Elgar ez aditzeak eta kasik erran diteke ezin aditzeak galtzen du laboraria. Hiri handietan jendea errechki bil ahal diteke elgar aditzeko; laborarieri neke zaiote elgarretarik urhun bizi direlakotz ardura bilkuiak egitea. Hola beren oihua nekez adiaraz dezakete eta hortako laborarien nahi gaberi kasu egiten da.
‎Hola beren oihua nekez adiaraz dezakete eta hortako laborarien nahi gaberi kasu egiten da. Zer behar diteke bada egin laborari jendeen laguntzeko?
‎Laphurdi alde huntan, aspaldiko denboretan, etsenplu ona goratik heldu zauku. Badugu gure artean gizon bat, handia jakitatez, handia ethorkisunez, handia fortunaz, bere bizi guzia laborarien artean iragan duena, kontseilu oneko jauna, prestua, zuzena eta prudenta, goraki aiphatua bere chehetasunaz guzientzat eta partikularzki jende beharrentzat.
‎15 Autoantolaketaz mintzo gara jendeak , berez berez eta borondatez, taldeak edo koalizioak sortzen dituenean arazo bati edo ustekabeko gertaera bati aurre egiteko, ideia edo helburu batekin. Talde edo koalizio horiek berezkoa dute aldakor, mugikor eta elastikoak izatea, baita ingurumari konplexuetara egokitzeko malguak izatea ere.
‎Horren guztiaren inplikazioetako bat da gentrifikazio prozesuak bizi dituzten auzoetan gertatutako giza taldeen mugimendua. Hau da, auzo deprimituan bizi ziren klase baxuak eta gizarte egoera ahuleko taldeak bertatik desplazatuak izango dira, eta horien ordez klase altuagoko jendearen trasbasea egingo da. Prozesu hauen adierazgarri lokala, Bilboko kasuan, Bilbao la Vieja auzoan aurki dezakegu18.
‎Are gehiago, hiri erdietatik gero eta urrunago dauden eraikuntza berriko auzoak egitean, bertan biziko den jendearen mugikortasun eta komunikazio kostuak handitu egingo dira. Bai garraio publikoaren sareak zabaldu behar direlako, baina batez ere, auto pribatuarekiko mendekotasunak eta haren erabilera hazkorrak areagotu egiten dutelako mugikortasunaren kostu energetikoa.
‎Hau da, batetik, jende asko hirigunetik auzo periferikoetara mugitzeak sorturiko fenomenoa gauzatuko da, bertatik eratorritako behar berri eta ondorioak sortuz. Eta bestetik, auzoan bertan existitzen zen oreka eraldatuko da eta, besteak beste, auzoaren biziberritzeak sortuko duen balio handitzea etorriko da, lehenago beste auzoetan gertau den bezalatsu.
‎Batetik, hiriek edo auzuneek azalera handiak okupatzen dituztenez, zerbitzuak, lantegiak, etab., urruti? daude gehiengoaren etxeetatik, eta beraz, jendeak auto pribatua era intentsiboagoan erabiliko du. Eta bestetik, zerbitzu publiko guztiak halako azalera zabaletara helarazteak kostu energetiko handia du.
‎Beren herriko pertsonekin harreman maila, gutxi ertaina? dela diote, eta beren herrialdeetan dagoen jendearekin –ertaina?. Bertako populazioarekin duten harremana txikiagoa da Magrebeko emakumeei dagokienez, latinoamerikarrek eta Ekialdeko europarrek dutenarekin konparatuta, F (2,195)= 4,21; p= 0,016.
‎Osasun mentala aztertzeko PRIME MDa erantsi da (Spitzer et al., 1994), gaztelaniaz dagoen bertsioan (Baca et al., 1999). Galdetegi hau, DMS IV ak dituen oinarriak kontuan hartuz, osasun zentroetan erabiltzeko egin zen, eta arazo psikologikoak garatzeko arriskuan dagoen jendea detektatzeko balio du 5 arlo desberdinetan: antsietatea, depresioa, somatizazioa, elikadura trastornoa eta alkoholismoa.
‎Elkarrizketa erdi egituratuak egin dira aurretik aipatutako galde sorta erabiliz, bi modu desberdinetan. Alde batetik, Gipuzkoako Gurutze Gorrira joan gara, laguntza eskatzen duten etorkinekin egoteko, eta beste alde batetik, autonomoa den jendea aurkitzeko elurrezko bolaren teknika erabili dugu. Prozedura horren bidez, ohiko bideak erabiliz lokalizatu ezin diren biztanleengana ailegatu gara, etorkinak diren ezagunen sareak erabiliz.
‎Ekialdeko Europakoen taldean, harreman sozialek, adibidez, beste etorkinekin kontaktua izateak edota senitartekoak hurbil edukitzeak, lotura dute agertzen den sintomatologiarekin. Beste talde batzuetan gertatzen den bezala, egoera berdinetik pasatzen ari den jendearekin harremana edukitzean, bakardadea, tristura eta antzeko sentimenduak kutsa daitezke. Horregatik, nahiz eta kontaktuak babesa ematen duen, batzuetan sintomatologiarekin ager daiteke.
2009
‎«Orain dela gutxi sindikatuen proposamenak jaso genituen, baina hemengo langileek argi dute nahiago dutela langile ordezkari propioak izatea. Sindikatuak sartuz gero, langileen interesak defendatu baino, sigla batzuen interesa defendatzeko arriskua ikusten du jendeak . Era berean, kanpora begira, identifikazio zehatz batek ez liguke nire ustez onurarik ekarriko, zeren orain arte lortu dugun sinesgarritasuna, horrelako xehetasun batek zapuztuko luke»16.
‎«Batez bestekoak ateratzen baditugu, B1 eta B2 multzoetako enpresak oso dira txikiak, lauzpabost lagunekoak eta horietako askok ez dute enpresa mentalitaterik. Harremanak jendearen artean estuak dira eta zaila iruditzen zait lau txakurren truke batzuekin eta besteekin haserretzeko eta giro eskasa sortzeko prest egongo den norbait aurkitzea elkarte horietan. Gainera gure sektore honetan gauza batzuei buruz hitz egitea eta eztabaidatzea, badirudi bekatua dela.
‎Baina argi utzi nahi dut direla euskarazko komunikabide batek izan ditzakeen soldatarik hoberenak. Hala ere, euskarazko hedabideetan ari den jendeak gehiago kobratu lukeela uste dut. Zentzu horretan, instituzioek apustua egin lukete euskarazko hedabideei bultzada emateko»28.
‎Halaber, soldata txikiak izateak jendearen mugikortasuna eragiten du eta hedabide batean trebatu eta maila ona lortu duen kazetariak lan baldintza hobeak eskaintzen dizkion beste hedabide batera alde egiteko arriskua areagotzen du. «Gure soldatak besteenak baino baxuagoak izateak badu eragina gure egituretan ere.
‎Andoni Alvarez EKTko langile batzordeko kidearen iritziz, sei eguneko lan astea izatetik 5 eguneko lan asterako jauzia urrats erabakigarria eta mugarria izan zen lan baldintzei dagokienez. «Langileengan onerako eragina izan zuen, jendeak asko igarri zuen eta enpresak erabaki hori hartzeko orduan izugarrizko esfortzu ekonomikoa egin zuen. Horrek ekartzen ditu ordezkoak bilatzea, kontratu gehiago egitea?
‎Analisi hau egiteko elkarrizketatu diren prentsa idatziko ordezkariek onartzen dute ezen egitasmo horietan dauden lan baldintzek jendearen mugikortasuna sorrarazten dutela. Goienako gerenteak duen esperientziaren arabera, jendeak euskarazko hedabide pribatu hauetan ez du bere burua epe luzerako ikusten.
‎Analisi hau egiteko elkarrizketatu diren prentsa idatziko ordezkariek onartzen dute ezen egitasmo horietan dauden lan baldintzek jendearen mugikortasuna sorrarazten dutela. Goienako gerenteak duen esperientziaren arabera, jendeak euskarazko hedabide pribatu hauetan ez du bere burua epe luzerako ikusten. «Sumatzen dut gurea bezalako hedabide batean jende asko sartzen dela ikasteko asmoz, ondoren beste toki batera jauzi egiteko, non baldintza eta soldatak hobeak diren.
‎Goienako gerenteak duen esperientziaren arabera, jendeak euskarazko hedabide pribatu hauetan ez du bere burua epe luzerako ikusten. «Sumatzen dut gurea bezalako hedabide batean jende asko sartzen dela ikasteko asmoz, ondoren beste toki batera jauzi egiteko, non baldintza eta soldatak hobeak diren. Hala ere, Arrasaten bizi bazara, zein aukera duzu komunikabideen arloan lan egiteko?
‎Eta uste dut hiruzpalau laguneko, enpresa? edo taldea dagoen leku horietan, askoz gehiago mugitzen dela jendea , ez baitu ikusten aurrera egiteko aukerarik eta soldata eskasekin ari delako» 40.
‎Andoni Alvarez EKTko langileen ordezkariak jendearen mugikortasuna adin batetik aurrera gertatzen dela uste du, bateragarritasun arazoak sortzen direlako, kazetaritzak denbora eta esfortzu handia eskatzen baitu. «Kazetaritzak asko xurgatzen du eta gurean badaude hori justifikatzen duten bi datu.
‎«Kazetaritzak asko xurgatzen du eta gurean badaude hori justifikatzen duten bi datu. Batetik, 5 urte daramatzan jendearen eszedentzia kopuru altua urtero, eta bestetik gure erredakzioaren adinaren batez bestekoa, 30 urte ingurukoa dela. Egunkari batek exijentzia maila handia eskatzen du eta indartsu eta fresko egon behar da.
‎Bokaziozkoa den lana da. Jendeak gustuko du eta gogoa, pasioa duen bitartean gustura egiten du lan hor nahiz eta huskeria kobratu. Ilusioak irauten duen bitartean jendea prest dago kazetaritzan aritzeko»42.
‎Jendeak gustuko du eta gogoa, pasioa duen bitartean gustura egiten du lan hor nahiz eta huskeria kobratu. Ilusioak irauten duen bitartean jendea prest dago kazetaritzan aritzeko»42.
‎Neurri batean unibertsitateak hori «elikatu»43 egiten duela pentsatzen du Basabek. Enpresa horietan lan egiteko jendea unibertsitatetik etengabe irteten delako. «Batzuk joango dira ilusioa galduta, baina atzetik beste batzuk datoz, beraz, hor badu unibertsitateak erantzukizuna»44.
‎Lan ordutegi luzeek, lan egutegi estuak, dedikazio handiak, taldeen egitura txikiek eta soldata baxuek jendearen mugikortasuna eragiten dute euskarazko hedabide pribatuetan. Horrek zaildu egiten du langileria finkatzea eta, ondorioz, jendeak zailtasun handiagoak ditu lanean ari den proiektu horretan konpromisoak hartzeko, ez baitu bere burua luzaroan hedabide horietan ikusten.
‎Lan ordutegi luzeek, lan egutegi estuak, dedikazio handiak, taldeen egitura txikiek eta soldata baxuek jendearen mugikortasuna eragiten dute euskarazko hedabide pribatuetan. Horrek zaildu egiten du langileria finkatzea eta, ondorioz, jendeak zailtasun handiagoak ditu lanean ari den proiektu horretan konpromisoak hartzeko, ez baitu bere burua luzaroan hedabide horietan ikusten. Jendearen finkotasunik ezak produktuaren kalitatean du eragin zuzena, zeren euskarazko hedabide pribatuetan trebatutako kazetariek alde egiteko arriskua handiagoa baita.
‎Horrek zaildu egiten du langileria finkatzea eta, ondorioz, jendeak zailtasun handiagoak ditu lanean ari den proiektu horretan konpromisoak hartzeko, ez baitu bere burua luzaroan hedabide horietan ikusten. Jendearen finkotasunik ezak produktuaren kalitatean du eragin zuzena, zeren euskarazko hedabide pribatuetan trebatutako kazetariek alde egiteko arriskua handiagoa baita.
‎Artikulu honetan ikusi dezakegu nola Centro Euskaron egindako azken bilkuraren ondoren (urtarrilaren 20koan, alegia), bertan hartutako erabakiak jende asko lekutik kanpo utzi zuen, eta beste euskal etxe bat sortzera bultzatu. La Baskoniaren hurrengo zenbakietan, euskal etxe horren inguruko aipamenak egiten jarraituko da, onespena azaltzeaz batera19 Denbora pasatu ahala antzeman dezakegu nola La Baskonia20 aldizkariko atal ezberdinetan ez duten oso aintzakotzat hartzen Euskaro euskal etxea eta nola desiratzen dauden euskal etxe berriak bere lehenengo pausoak eman ditzan21:
‎Enrique de Bilbao ez zen geldirik gelditu bere ustetan Euskal Erria euskal etxean gertatzen ari zenaren aurrean, horregatik 1912ko maiatzaren 15ean La Euskaría Española deituriko hitzaldia ematea erabaki zuen non pentsamendu ezberdinak plazaratu zituen. Haren hitzaldian zenbait puntu ikus ditzakegu, baina hitz hauekin hasi zen Euskal Erria euskal etxea sortu zuen jendea zer den azaltzen25:
‎Hau guztia ikusita esan dezakegu Bilbaok hauxe defendatzen zuela; jendeak bi aberri izan ditzakeela, bata aberri handia (kasu honetan Espainia) eta bestea aberri txikia (kasu honetan Hego Euskal Herriko lau lurralde historikoak). Haren ideologiaren barruan ikus dezakegu euskal zaletasun kulturala espainoltasunaren aurka jaio zelako ideia, beraz, tesi aranistak ikusten zituen Euskal Erria euskal etxearen inguruan.
‎Ezin liteke gauza onik iehoiñ, chikitanik lotsa galduta, biotza usteldua daukaten jende etatik: ¿ zer egin lezake ama ukatzen duen semeak?
‎Baina Euskal Herritik joandako jendearen artean bereizketa oso bortitza gertatu zen eta, adibiderik argiena Uruguaiko Gerra Handian dugu. 1839 eta 1851 urteen artean egondako Gerra Handia edo Troia Berriko gerran gertatutakoa (Irigoyen, 2001) besterik ez genuke ikusi:
‎– Euskal etxe hau Araba, Bizkaia, Gipuzkoa eta Nafarroako lau probintzia anaietatik etorritako jendearentzako bilgune eta aisialdi lekua izateko jaio da; ideologia politikoa edo erlijiosoa kontuan hartu gabe.
‎Euskarotik ateratako jendeak beste euskal etxe bat osatzearen beharra ikusi zuen, zeinetan Euskal Herriko zazpi lurralde historikoetako jendearen batasuna lortu nahi izan zuten. Egitasmoa aurrera eraman ahal izateko, Euskal Herriko jendeari eskutitzak bidaltzea erabaki zuten11.
‎Euskarotik ateratako jendeak beste euskal etxe bat osatzearen beharra ikusi zuen, zeinetan Euskal Herriko zazpi lurralde historikoetako jendearen batasuna lortu nahi izan zuten. Egitasmoa aurrera eraman ahal izateko, Euskal Herriko jendeari eskutitzak bidaltzea erabaki zuten11.
‎Euskarotik ateratako jendeak beste euskal etxe bat osatzearen beharra ikusi zuen, zeinetan Euskal Herriko zazpi lurralde historikoetako jendearen batasuna lortu nahi izan zuten. Egitasmoa aurrera eraman ahal izateko, Euskal Herriko jendeari eskutitzak bidaltzea erabaki zuten11.
‎Hasteko, euskaldun guztiak eta beren ondorengoak bateratu nahi, horrela, Euskarotik ahalik eta bazkide gehien erakartzen saiatu ziren. Bigarrenez, ados izanez gero, deialdiaren oinean azaltzea, horrela sorkuntzarako batzordera ahalik eta jende gehien agertuko zelako ideiarekin.
‎Aramendik egin zuen proposamena indartuta atera zen, beraz, esan dezakegu ez zela modu onean gelditu Bilbao jauna, bere proposamena (adin eta esperientziako jendea jartzea euskal etxearen buru) ez baitzuten bozkatu. Batzarrak beste puntu batzuk jorratu zituen, egun hartan mahiak aipatu beharreko gauzekin bukatu arte.
‎Alde batetik, Euskal Erria euskal etxean EAJren luzapen ideologikoa ikusten dute, beraz, defendatu egiten dute Euskal Erria alderdi horren eremuan zegoen jendeak sortu zuela; Jose Manuel Azcona Pastor har dezakegu ikuspegi honen irudi gisa15.
‎Orain, datu hauek guztiak mahi gainean jartzen baditugu, bertan zer gertatu zen azaltzeko moduan aurkituko gara. Hori bai, ez dugu inoiz ahaztu behar, garai horretako jendearen jarrerak eta pentsamoldeak ezin ditugula gaur egungo parametroekin neurtu. Zera esan nahi dut honekin, dena ez zela zuria edo beltza izan garai horretan, gutxienez Euskal Erriako partaideen artean.
‎Hitzen asoziazio librearen bitartez, Euskal Autonomia Erkidegora immigratu duten pertsonek beren talde kulturalari buruz zein beste gutxiengo kulturalei buruz dituzten irudikapenak aztertzen dira. Lortutako emaitzen artean, latinoamerikarrei dagozkien adostasun orokorrek beren jatorriari, izaera latinoari eta ezaugarri positiboei erreferentzia egiten diete; Magrebeko taldeen ezjakintasuna eta anbibalentzia azpimarratu egiten da; eta Ekialdeko Europakoan, berriz ere ezjakintasuna, baina oraingoan gertutasun pertzepzioari eta jende onaren irudiari lotuta. Populazio immigrantearen profil psikosozialen sistematizazioa egiteak ahalbidetuko digu talde kultural ezberdinetan eta errealitate psikosozial eta komunitarioarekin kontrastean dauden irudikapenen sustraiak ezagutzea.
‎Eta bukatzeko, osasun mentala aztertzeko PRIME MD erantsi da (Spitzer et al., 1994), gaztelaniaz dagoen bertsioan (Baca et al., 1999). Galdetegi hau, DMSIV delakoak dituen oinarriak kontuan hartuz, osasun zentroetan erabiltzeko egin zen, eta arazo psikologikoak garatzeko arriskuan dagoen jendea detektatzeko balio du. 5 arlo jasotzen ditu:
‎Ekialdeko Europako populazioari dagokionez, kontaktu faltari dagokion ezjakintasuna eta ezaugarri positiboak bezalako irudikapenak gailendu egiten dira. Populazio magrebtarra ez bezala, ezjakintasuna elkarbizitza errazten duten zenbait aspekturekin harremanetan dago, gertutasun kulturala (Europa), jende jatorra izatea eta berdintzat hartzea. Baliteke bi taldeen pertenentzia kategoriala populazio autoktonoarekiko kontuan hartu izana:
‎Azkenik, harreman zuzena antzematen da, jendeak informazio gehiago duen gaiaren eta AHTrekiko jarreraren artean. Hala:
‎Ezagutza faltak ere neurri handi batean anbiguotasuna dakar(% 46 esanguratsu batek ez du bere posizioa argitzen): jendeak badu interesa (eta informazioa nahi duela eransten du), baina posizio bat hartzeko eta sendotzeko informaziorik ez duela zehazten du. Gatazkan dauden aldeek ezagutza tekniko, kezka gune eta bizitza eredu desberdinen talka bat erakusten dute.
‎Hori badakite instituzioek, eta horrela ere ulertu behar da informazioa ez helaraztearena. Azken batean kontziente dira jendea ez dutela beraien alde, baina jendeari oso zaila egiten zaiola instituzioen aurka ipintzea ere bai (pertzepzio mailan, jarrera mailan, iritzi mailan, portaera mailan, etab.). Ezagutza faltak berarekin dakar argudio falta, eta horren ondorio zuzena «emanikoaren halabeharrezko onarpena» izaten da. Horrela ulertu behar dira datuen arteko kontraesanak (esaterako:
‎Hori badakite instituzioek, eta horrela ere ulertu behar da informazioa ez helaraztearena. Azken batean kontziente dira jendea ez dutela beraien alde, baina jendeari oso zaila egiten zaiola instituzioen aurka ipintzea ere bai (pertzepzio mailan, jarrera mailan, iritzi mailan, portaera mailan, etab.). Ezagutza faltak berarekin dakar argudio falta, eta horren ondorio zuzena «emanikoaren halabeharrezko onarpena» izaten da. Horrela ulertu behar dira datuen arteko kontraesanak (esaterako:
‎Lehenik eta behin, errealitate soziologikoa arakatuta, jendea ez dago proiektuaren alde. Bestetik, zenbait zehaztapen egiten saiatu gara, zehazki, gure ahaleginetako bat izan da «aurkakotasun aldekotasun» posizio hartzearen inguruan konplexutasun apur bat azpimarratzea.
‎Aldiz, posizioa hartua dutenen artean, gatazka epistemologiko eta ontologiko bat dago: alegia, bizitzeko modu diferenteak daude eta horri lotuta kezkak eta ezagutu beharreko auziak ere kontrajarriak dira, jende inplikatua da, eta horrek beraien posizioa egonkortzea suposatzen du, une oro informazioa bere nahieretara interpretatuz eta bere posizioa indartuko duen ezagutza metatuz, aldekoa zein kontrakoa izan.
‎komunikazio aldiak ez dituela bere helburuak bete. Gauzak horrela, pentsa liteke beharrezkoa dela agenda politikoan diseinaturiko faseak eta metodologia aldatzea; komunikazio aldiaren helburua jendea informatzea eta aldekotasuna eskuratzea (izan) bada bederen.
‎Bigarren kasu horretan, «informazioa sozializatzeko porrota» oraindik eta bistakoagoa gerta liteke. Izan ere, baliteke informaziorik ez dutela erantzun dutenen artean egotea jende bat ondo informatua dagoena, soilik ezezkoa erantzun duela Eusko Jaurlaritzaren iturriei begira (Elkarlaneko jendeak badu azpiegiturari buruzko informazio kritikoa, baina ez, agian, instituzionala).
‎Bigarren kasu horretan, «informazioa sozializatzeko porrota» oraindik eta bistakoagoa gerta liteke. Izan ere, baliteke informaziorik ez dutela erantzun dutenen artean egotea jende bat ondo informatua dagoena, soilik ezezkoa erantzun duela Eusko Jaurlaritzaren iturriei begira (Elkarlaneko jendeak badu azpiegiturari buruzko informazio kritikoa, baina ez, agian, instituzionala).
‎Informazioaren kalitatearekin lotura duen beste ideia osagarri bat parte hartzeari buruzkoa da. Jendearen ustez ez dira parte hartzeko mekanismoak garatu eta beraz gauzatu. Soilik hamar pertsonatik batek(% 10) uste du AHTren proiektuaren inguruko eztabaidetan eta erabakietan jendartearen parte hartzea ahalbidetzeko eskainitako tartea nahikoa izan dela.
‎Esandakoarekin, bi ondorio nagusi atera ditzakegu. Alde batetik, jendearen ustea da ikuspuntu desberdinak eztabaidatzeko foroak ez direla gorpuztu eta ikuspuntu bakar bat garatzeko asmoa egon dela3 Baina ikuspuntu bakarreko informazioa helarazteaz gain, ordea, ikuspuntu bakar horren informazioa ez da ondo jendartera zabaldu eta ahalegina egin den kasuetan informazio hori interesatua izan da. Honek aditzera ematen digu ez dela aski herritarrei beraien informazio mailaz galdetzea, baizik eta informazioaren balorazioa ere garrantzitsua da, pista ugari eman ditzakeelako4.
‎ése ha sido el proceso[?] La minoría es respetable, pero no impondrá sus ideas a la mayoría de la sociedad vasca» (DV,). Eztabaidarik egon bada, azpiegitura politika ulertzeko kultura ekonomiko, burokratiko eta akademiko bateko jendearekin egin da. Ikus parte hartzea ulertzeko kultura sozialago baten lekuko bezala:
‎Iritziei buruzko galdeketan ikus liteke jendeak baduela kezkatzen duten gaiei buruzko informazioa eskuratzeko joera bat. Galdeketan ikus daitekeenez, jendearen kezka nagusiak hauek dira:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
jendeak 114 (0,75)
jende 113 (0,74)
jendea 98 (0,65)
jendearen 66 (0,43)
Jendeak 19 (0,13)
jendearekin 19 (0,13)
jendeari 19 (0,13)
Jendea 10 (0,07)
Jendearen 10 (0,07)
Jende 7 (0,05)
jendearentzat 4 (0,03)
jendeen 3 (0,02)
jendearekiko 2 (0,01)
jendearenak 2 (0,01)
Jendearen alde 1 (0,01)
Jendearentzat 1 (0,01)
jendearen aldetik 1 (0,01)
jendearen aurrean 1 (0,01)
jendearengan 1 (0,01)
jendearengana 1 (0,01)
jendearengatik 1 (0,01)
jendearentzako 1 (0,01)
jendeek 1 (0,01)
jendeendako 1 (0,01)
jendeentzat 1 (0,01)
jendeok 1 (0,01)
jenderik 1 (0,01)
jenderik gabe 1 (0,01)
jendez 1 (0,01)
jendiak 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
jende asko 35 (0,23)
jende ez 17 (0,11)
jende gehiago 13 (0,09)
jende bera 12 (0,08)
jende uste 12 (0,08)
jende gehien 7 (0,05)
jende oro 7 (0,05)
jende artean 6 (0,04)
jende guzti 6 (0,04)
jende kopuru 6 (0,04)
jende ukan 6 (0,04)
jende mugikortasun 5 (0,03)
jende parte 5 (0,03)
jende ere 4 (0,03)
jende jakin 4 (0,03)
jende aniztasun 3 (0,02)
jende arte 3 (0,02)
jende berdintasun 3 (0,02)
jende informazio 3 (0,02)
jende kezka 3 (0,02)
jende komunitate 3 (0,02)
jende multzo 3 (0,02)
jende oso 3 (0,02)
jende proiektu 3 (0,02)
jende talde 3 (0,02)
jende arrisku 2 (0,01)
jende arrunt 2 (0,01)
jende arteko 2 (0,01)
jende aurkitu 2 (0,01)
jende bat 2 (0,01)
jende beldur 2 (0,01)
jende bildu 2 (0,01)
jende detektatu 2 (0,01)
jende egon 2 (0,01)
jende ekoitzi 2 (0,01)
jende erakarri 2 (0,01)
jende erakunde 2 (0,01)
jende espazio 2 (0,01)
jende euskara 2 (0,01)
jende halako 2 (0,01)
jende hizkera 2 (0,01)
jende hori 2 (0,01)
jende identitate 2 (0,01)
jende iritsi 2 (0,01)
jende iritzi 2 (0,01)
jende jokaera 2 (0,01)
jende mota 2 (0,01)
jende mugiarazi 2 (0,01)
jende oposizio 2 (0,01)
jende partaidetza 2 (0,01)
jende pilo 2 (0,01)
jende ugari 2 (0,01)
jende zailtasun 2 (0,01)
jende Uriola 1 (0,01)
jende aberastasun 1 (0,01)
jende adi 1 (0,01)
jende ahalegin 1 (0,01)
jende aho 1 (0,01)
jende akats 1 (0,01)
jende al 1 (0,01)
jende alaitasun 1 (0,01)
jende aldaka 1 (0,01)
jende alderatu 1 (0,01)
jende altxatu 1 (0,01)
jende antolakuntza 1 (0,01)
jende antolatu 1 (0,01)
jende ardura 1 (0,01)
jende arreta 1 (0,01)
jende aukera 1 (0,01)
jende aurkeztu 1 (0,01)
jende aurpegi 1 (0,01)
jende aurre 1 (0,01)
jende auto 1 (0,01)
jende azaldu 1 (0,01)
jende ba 1 (0,01)
jende baikorki 1 (0,01)
jende bakarrik 1 (0,01)
jende balio 1 (0,01)
jende balioztatu 1 (0,01)
jende baloratu 1 (0,01)
jende batasun 1 (0,01)
jende batu 1 (0,01)
jende batzuetan 1 (0,01)
jende batzuk 1 (0,01)
jende behar 1 (0,01)
jende berbera 1 (0,01)
jende berri 1 (0,01)
jende beste 1 (0,01)
jende bete 1 (0,01)
jende bi 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
jende uste ukan 9 (0,06)
jende ez ukan 5 (0,03)
jende parte hartu 4 (0,03)
jende asko ez 3 (0,02)
jende aniztasun espazio 2 (0,01)
jende asko bildu 2 (0,01)
jende beldur erabilera 2 (0,01)
jende bera buru 2 (0,01)
jende detektatu balio 2 (0,01)
jende ez egon 2 (0,01)
jende gehiago batu 2 (0,01)
jende guzti sartu 2 (0,01)
jende informazio gehiago 2 (0,01)
jende kezka nagusi 2 (0,01)
jende komunitate ondo 2 (0,01)
jende mugikortasun eragin 2 (0,01)
jende multzo bat 2 (0,01)
jende oro har 2 (0,01)
jende aberastasun sortu 1 (0,01)
jende ahalegin kolektibo 1 (0,01)
jende akats berdin 1 (0,01)
jende al limite 1 (0,01)
jende aldaka eduki 1 (0,01)
jende altxatu agertu 1 (0,01)
jende aniztasun batu 1 (0,01)
jende antolatu jaialdi 1 (0,01)
jende ardura ibili 1 (0,01)
jende arreta erakarri 1 (0,01)
jende arrisku berri 1 (0,01)
jende arrisku hauteman 1 (0,01)
jende arte ere 1 (0,01)
jende arte gatazka 1 (0,01)
jende arte hedatu 1 (0,01)
jende artean aldizkari 1 (0,01)
jende artean bereizketa 1 (0,01)
jende artean egon 1 (0,01)
jende artean estu 1 (0,01)
jende artean harreman 1 (0,01)
jende arteko harreman 1 (0,01)
jende arteko lotura 1 (0,01)
jende asko ari 1 (0,01)
jende asko aterpe 1 (0,01)
jende asko begi 1 (0,01)
jende asko e 1 (0,01)
jende asko eon 1 (0,01)
jende asko erlazionatu 1 (0,01)
jende asko eskuzabaltasun 1 (0,01)
jende asko euskaldundu 1 (0,01)
jende asko ezin 1 (0,01)
jende asko gehiago 1 (0,01)
jende asko hil 1 (0,01)
jende asko hirigune 1 (0,01)
jende asko igarri 1 (0,01)
jende asko ikasi 1 (0,01)
jende asko inguratu 1 (0,01)
jende asko ipini 1 (0,01)
jende asko jakin 1 (0,01)
jende asko joan 1 (0,01)
jende asko kristau 1 (0,01)
jende asko leku 1 (0,01)
jende asko musu 1 (0,01)
jende asko nagi 1 (0,01)
jende asko parte 1 (0,01)
jende asko positibo 1 (0,01)
jende asko sartu 1 (0,01)
jende asko trebatu 1 (0,01)
jende aurkitu elur 1 (0,01)
jende aurre adierazi 1 (0,01)
jende auto pribatu 1 (0,01)
jende azaldu behar 1 (0,01)
jende baikorki hartu 1 (0,01)
jende bakarrik iritsi 1 (0,01)
jende balio aintzat 1 (0,01)
jende balioztatu turistiko 1 (0,01)
jende baloratu egin 1 (0,01)
jende bat ondo 1 (0,01)
jende batasun lortu 1 (0,01)
jende batzuetan barre 1 (0,01)
jende batzuk berak 1 (0,01)
jende bera aurkeztu 1 (0,01)
jende bera bildu 1 (0,01)
jende bera eguneroko 1 (0,01)
jende bera eremu 1 (0,01)
jende bera etxe 1 (0,01)
jende bera hitzezko 1 (0,01)
jende bera jokabide 1 (0,01)
jende bera mantendu 1 (0,01)
jende bera nahasi 1 (0,01)
jende bera nahi 1 (0,01)
jende berbera bi 1 (0,01)
jende berdintasun lege 1 (0,01)
jende berri ezagutu 1 (0,01)
jende beste euskal 1 (0,01)
jende bete irudikatu 1 (0,01)
jende bi aberri 1 (0,01)
jende bildu aukera 1 (0,01)
jende bildu diseinatu 1 (0,01)
jende egon haserre 1 (0,01)
jende ekoitzi ezan 1 (0,01)
jende erakunde ukan 1 (0,01)
jende ere agertu 1 (0,01)
jende ere eragin 1 (0,01)
jende ere ukan 1 (0,01)
jende espazio publiko 1 (0,01)
jende espazio sozial 1 (0,01)
jende euskara hedabide 1 (0,01)
jende euskara nahasi 1 (0,01)
jende ez eduki 1 (0,01)
jende ez ez 1 (0,01)
jende gehiago bisitatu 1 (0,01)
jende gehiago bizi 1 (0,01)
jende gehiago esku 1 (0,01)
jende gehiago inguru 1 (0,01)
jende gehiago kobratu 1 (0,01)
jende gehiago parte 1 (0,01)
jende gehiago ukan 1 (0,01)
jende gehien agertu 1 (0,01)
jende gehien azaldu 1 (0,01)
jende gehien berenganatu 1 (0,01)
jende gehien elkarlan 1 (0,01)
jende guzti ukan 1 (0,01)
jende guzti unibertsitate 1 (0,01)
jende halako harreman 1 (0,01)
jende halako praktika 1 (0,01)
jende hizkera arrunt 1 (0,01)
jende hizkera musikari 1 (0,01)
jende hori gu 1 (0,01)
jende identitate gale 1 (0,01)
jende identitate lokal 1 (0,01)
jende informazio zehatz 1 (0,01)
jende iritzi eragile 1 (0,01)
jende iritzi eragin 1 (0,01)
jende jakin ezan 1 (0,01)
jende jakin hori 1 (0,01)
jende jakin ideologia 1 (0,01)
jende jakin jakin 1 (0,01)
jende jokaera eragin 1 (0,01)
jende jokaera kontrolatu 1 (0,01)
jende kezka bakoitz 1 (0,01)
jende komunitate bat 1 (0,01)
jende kopuru handi 1 (0,01)
jende kopuru iritsi 1 (0,01)
jende kopuru nahiko 1 (0,01)
jende kopuru txiki 1 (0,01)
jende mota agertu 1 (0,01)
jende mota sortu 1 (0,01)
jende mugiarazi gaitasun 1 (0,01)
jende mugikortasun adin 1 (0,01)
jende mugikortasun sorrarazi 1 (0,01)
jende multzo nahiko 1 (0,01)
jende oposizio baretu 1 (0,01)
jende oposizio ez 1 (0,01)
jende oro egon 1 (0,01)
jende oso lanpetuta 1 (0,01)
jende oso zail 1 (0,01)
jende partaidetza espazio 1 (0,01)
jende partaidetza kolektibo 1 (0,01)
jende parte hartz 1 (0,01)
jende pilo bat 1 (0,01)
jende pilo durundi 1 (0,01)
jende proiektu bat 1 (0,01)
jende proiektu inplikazio 1 (0,01)
jende proiektu mesfidati 1 (0,01)
jende talde bat 1 (0,01)
jende talde hau 1 (0,01)
jende talde konkretu 1 (0,01)
jende ugari deserriratu 1 (0,01)
jende ugari ezagutu 1 (0,01)
jende ukan aukera 1 (0,01)
jende ukan aurreatondura 1 (0,01)
jende ukan azpiegitura 1 (0,01)
jende ukan estereotipo 1 (0,01)
jende ukan interes 1 (0,01)
jende ukan kezkatu 1 (0,01)
jende Uriola proiektu 1 (0,01)
jende uste ez 1 (0,01)
jende zailtasun handi 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia