Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.796

2000
‎Bere gramatika sortu du. Eta gramatika eta literaturaren arteko dialektika zuzenean, transgresioa eta araua arteko gatazkan bera dabil agintari. Hitz Osteak eta Lerro Armadak bere menpe ditu."
‎Kandelako kritikoak dioenez, Narrazioak ipuinetan kontaketa bera da nagusitzen dena, eta prosa poetikotik hurbil dabil kasu askotan, hain zuzen ere, oso harira eta ongi lotuta datozen konparazioak eransten dituelarik. Era berean esaten du liburuan erregistro barietatea sumatzen dela, autoreak aitortua baitu liburu honetan duen helburuetako bat euskarari literaturan bide berriak ibiltzen laguntzea duela.
‎Bestalde, 1983kotik 1990eko narrazioetara bilakaera izan deneko hipotesiaren aldeko azaltzen da Azkorbebeitia, jadanik aipatua dugun kronotopo indeterminatuetatik determinatu eta errealagoetarako norabidea, beti ere denboraren urruntasuna mantenduz. Lehenengo bi narrazio liburuetan narrazio maila ezberdinekin jokoan dabilela , ametsa eta irudimen jokoak narrazio askoren zutabe direla ikusten badugu ere, azkenekoan, aldiz, joko hori alde batera utzia du. Horregatik, bat dator Azkorbebeitia Kirmen Uriberen garapen ikuskerarekin:
‎Bernardo Atxagak ere bere epilogoaren sarreran Bernardo Soaresek (Fernando Pessoaren heteronomoak) idatziriko zati batean jasotzen du nabigatzen duen eta aldarrai dabilen untziaren gaia: " Untzi bat helburu bezala nabigatzea duen untzi bat dirudi, baina bere helburua ez da nabigatzea, baizik eta portu batera iristea.
‎Poemak liburuan zertarako bat ere nabarmentzen du, erabakia du saiatzea: "... ekin dezagun harik eta gure aberri eta/ sasoiaren tankerako hitzak aurkitu arte..." (Nuyi illa, 108 or.). Izan ere, sasoi makaletan ere poetek," gau sagaratuan lur batetik bestera aldarrai dabiltzan " Hölderlin en poeta horiek, badute zer esanik eta zer eginik. Poesian bezala prosan ere zeregin horri lotzen zaio beti, aberriari eta garaiari doitasunez dagokion hitza bilatzeari poesiaren giltza ttipiaz, edota eguratsa arteztasunez besarkatzeari gilletak bezalako aizto txipiez.
‎Sarrionandiak, gure errealitate kulturalaren beste aldean dabil aztarrika. " Zeharo onarturik ditugun errito, jokaera eta ikusmoldeei buelta ematen saiatzen da, ironia, alegoria, pastiche eta bere literatur ezagutzak eskaintzen dizkion baliabide anitzen bidez."
‎Obra honetan egileak erakusten duen talaiari dagokionez, G. Markuletaren iritziz, beti bezain zorrotz dihardu zientziari dagokionez, baina jarrera jostalaria, ironikoa, alderdi harrigarri eta uste gabekoaren bila dabilena da. Talai horren adierazgarri egokienak" Ekibokazioa" deritzana eta liburuko izenburu bera daramanaz batera," Haizeak eraman dezala" delakoak dira.
‎Susako komentariogileak(" Marinel zaharrak", Susa, 1989, 2324 alea, 14 or.) ere bilakaera hau aipatzen du" Poeta erromantiko ederzalea, hizkuntzaren barruan jolas egiten zuena, metaliteraturaren gailur urrinetan etxeko karrajuan baino nasaiago ibiltzen zekiena, hori guztiori eta besterik ere bazen hura bera, berbera lehorrekoago agertzen zaigu hemengo olerkietan. Mingostu egiten du kartzelak.
‎Kandelako kritikoak dioenez, Narrazioak ipuinetan kontaketa bera da nagusitzen dena, eta prosa poetikotik hurbil dabil kasu askotan, hain zuzen ere, oso harira eta ongi lotuta datozen konparazioak eransten dituelarik. Era berean esaten du liburuan erregistro barietatea sumatzen dela, autoreak aitortua baitu liburu honetan duen helburuetako bat euskarari literaturan bide berriak ibiltzen laguntzea duela.
‎Iñaki Aldekoaren iritziz, liburuak egiten dituen ebokazio literario guztien artean bi dira sinbolo nagusiak: bidaiatu bai baina bere jomugara iritsiz gero fatua beteko zaion Ulisesen bidaia, eta bestetik, Kavafis poetaren ziutatearen zama," beste leku eta beste hirien bila dabilen bidaiari nekatuak pentsatzen du" Ez duk aurkituko beste itsaso eta beste lurrik/ Ziutatea hirekin joango duk beti./ Betiko kaleetara itzuliko haiz/ Suburbio berdinetan helduko zaik edadea/ ze, ziutatea berbera baita beti/ etzak besterik bilatu/ etzegok/ Ezta hiretzako bide edo barkurik ere." d) Bidaia literarioa
‎Hortaz, liburu hau poeta eta itsas bidaiariak bitakora kaiera batean eginiko oharrek osatzen dute. Ulissesen etengabeko bidai honen markoan kokaturik, eta Europako hiri literario zaharretatik dabilelarik , poetak bidaiak eginiko edo hiri horiei loturiko beste idazle askoren oihartzunak sumatzen ditu: Joseph Conrad, Franz Kafka, Thomas Stuart Eliot, Dylan Thomas...
‎Semea aski herabea da berenaz, nahiz frango azkarra den adineko. Eskolan ez da luzaz ibili , nekez ikasten baitzuen; beraz laborantxari lotu da burrasoen segida hartu beharrez.
‎" ehun eta hirurogeitik gora foliotako oihal zuria, zeinetan hiru hari ezberdin eta orratz bakarra idazluma baliatuz, ikutu sentimentalez hornituriko brodatu errealista burutu duen." (Egunkaria I) Itziar Belaunderen aburuz, bestalde, une batean bat egiten duten bi hari besterik ez daude: batetik, Mariok bere sexualitatearekin duen arazoa planteatzen zaigu, hemen bertan sartuko luke Afrikarekin duen harremana, honek lagunduko baitio bere arazoa gainditzen; beste aldetik, poliziarengandik ihesi dabilen Keparen istorioa genuke. Arestian esan bezala, Kepa eta Marioren harremanarekin aurreko bi planoak uztartzea lortzen da.
‎Izan ere," biek ezkutatzen dute beraien nortasunaren alde garrantzitsu eta funtsezko bat" (Egunkaria). Honela, narrazioan pertsonaia nagusiaren gatazkarekin batera, Jimenezek dioen bezala," beren sexu nortasunaren bila dabiltzan hiru pertsonaia dakarzkigu Gorrindok." (Egunkaria I)
‎Alvaroren beraren baitan daude, estu estu lotuta bere porrotei." (Deia I) Alegia, barne sentipenek bideratuko dituzte pertsonaiaren ekintzak, eta sentipen horien artean sarritan galtzailearen sentipenak aginduko du. Are gehiago, Alvaro sentimendu horri aurre egin nahian dabil . Beranduago, Mikel atxilotu dutela jakitean, Alvarok Donostiara, bere jaioterrira alde egingo du, bertan nerabezaroko hainbat gertakari gogora ekarriko dituelarik.
‎Baliabide literario moduan erabili du, gainera, oraingoan behartu gabeko etorri hori, harantzago eramanez hitz jarioaren iturria, protagonista nagusiaren (Teresa) pentsamenduak ahalik eta modu natural eta egiazkoagoan eskaini ahal izateko irakurleari." Izan ere, gogoeta jarioak" ez du hizkera kargaturik onartzen, pedantekerian ez erortzearren. Narrazioaren pultsu bizkorrak plano aldaketak jostun gisa harilkatzera behartu du idazlea, eta ez da makal ibili . (Egunkaria I)
‎Baina, Urduñan gertaera tamalgarri batean parte hartu du, eta herritik kanporatuko dute. Kanpoan merkataritzan ibili ondoren , Bilbora doa bizitzera. Eleberria han hemenka egileari jazoriko hainbat abentura eta azpijokoren kontaketan oinarritzen da.
‎Pagoetako parkean basozain ibilitako Antxon Gomezek ipuinbilduma honetan basapiztiak dakartza mintzagai. Liburu hau osatzen duten sei ipuinetan zazpi animalia ezberdin topa ditzakegu.
‎Literatura hori argitaratzea aberasgarri ikusten dut nik. Bada, ostera, Harkaitz Cano azkarregi argitaratzen eta, ondorioz, talentua alferrik galtzen ote dabilen dioenik. Batzuek Bilbaoko bakartzat duten egunkarian idazten duen Rojok, izen eta guzti esanda, adibidez.
‎Bestalde, errealitateari fantasia gehitu eta istorio ezagunak aldatzeko joera du. Honela, Robinson Crusoe edo Rimbauden alderdi ezkutuak azalarazi nahian dabil . Izan ere, gertaeren edo ezagunaren beste alde horren bilaketa etengabea da.
‎Lekuari dagokionez, zehazgabetasuna nabari da. Izan ere, ipuin asko oso laburrak dira eta horietan ez dago horrelako zehaztasunetan ibiltzeko lekurik. Haatik, espazioa zehazten duenean ere, leku urrunetara joko du (Tanger, Istanbul,...), honela amets eta irudimenezko munduak geografia egokietan girotuz, mundu iradokitzaileak sortuz.
‎Honetan pertsonaia ezberdinak biltzeaz gain, berriro ere pelikanoak ditu hizpide. Gure aburuz, pelikano horiek, hegaka dabiltzan ametsen eta ilusioen irudia lirateke.
‎Urrun dabil menditik, kale artera garamatza, eta, zehatzago esanda, hiri handi bateko pisuetako etxebizitzetan izaten diren bikoteen barrunbeetara: gizon emakumeen gorabeherak eta miseriak, elkarren behar eta konpondu ezinak... maisutasunez daude deskribatuta, batez ere, zenbait gizon tipo:
‎Beraz, oraina eta iragana bata bestearekin harilkaturik ikus ditzakegu. Izan ere, askotan iraganetik ihesi eta etorkizun berri baten bila dabiltzan pertsonaiak aurkezten zaizkigu: baina, ihes hori beti ere antzua izango da, ipuinotako protagonistek ezin izango baitiote heriotzari aurre egin, patua garaile irtengo da-eta.
‎Merkataritzako nabegazioan mundu zabaleko portuetan dabiltzan marinelak edo itsabazter urrunetan galdutako petroliountzien inguruko istorioak kontatuko zaizkigu; besteetan, gizon emakumeek gorpuzturiko istorio samin eta indartsuak: andrazko bat gizonezkoen untzi batera igo zenekoa, aspaldi ikusi gabeko marinelaren aurrean familiak sentitzen dituen gazi gozoak, aspaldiko piraten gorabeherak. (Rojo, Jabier:
‎Hala ere, badirudi ipuin hauetan guztietan itsasoak" bere legea ezartzen" (Rojo, Jabier: El Correo IV) diharduela, eta gizakiak bizitzan haize kontra dabilelako ideia azpimarratzen dela: bakardade eta heriotza baitira gai erabilienak.
‎Uste dut inportanteena esan nahi duzun hori erraz komunikatzea dela. Orduan pentsatzen dut ez dela lexiko arraro, hitz zail eta joskera korapilatsuen bila ibili behar. Hortaz, hizkera ulergarria, samurra nahi bada, irteten zait, eta gainera ez daukat asmorik korapilatzeko.
‎Bertako protagonista Nepalen eta Indiako iparraldean dabil , budismoaren zein hinduismoaren bidetik, benetako izpiritualtasunaren atzetik, ez baitu ikusteko irrikaz bidaiatzen, bere burua aurkitzeko irrikaz baizik. Maitasun istorio bat, misterioa... denetik topatuko du irakurleak protagonistaren bidaiegunkari honetan, Arretxeren lanetan ohikoa denez, estilo zuzen eta arinez.
‎Hortaz, bazter guztiak nahas ditzakeen liburua, euskal historia interpretatzeko era zeharo alda baitezake. Horregatik, poliziak, gobernadorea, ministroa, kazetariak, politikariak,... desagerturiko liburua nork lehenago eskuratu ibiliko dira. Egileak aitortu zuen bezala" boterearen harremanen gaineko erretratoa egin nahi izan" du (Larrion, Patxi:
‎Mikelek, gazte honek, ez du lanik egiten eta Bilbon bizi da Dionisos bere lagunaren lepotik. Mikel, Zuria Beltz taldeko baxujolea da eta musikaz gain, parrandan besterik ez dabil . Gau horietariko batean ETArekin zerikusia duen gazte bat ezagutuko du, eta era inkonsziente batez, itzulbiderik ez duen egoera batean sartuta ikusiko du bere burua.
‎Bertan, Dionisosen iraganeko pasarte bat aurkezten zaigu, oroitzapen modura edo: bertan, borroka armatua utzi aurretik sator modura lanean zebilen bat hiltzeko erabakia nola hartu zuen kontatzen zaigu. Beraz, plano bat bestearen barruan txerta badezakegu ere, bi plano ezberdin hauek zeharo bereizirik eskaintzen zaizkigu:
‎Aitzitik, gure ustetan, ez da batere argia bigarren plano horrek eleberrian betetzen duen lekua. Antza denez, Dionisosen jokaera ulertzeko giltza azaldu nahian dabil , baina, horretarako beharrezkoa izango litzatekeen pertsonaiaren barne munduan sakontzeko ahaleginik ez du egiten. Bestalde, gainerako pertsonaien hainbat gogoetaren berri ematen badigu ere, ez da beraien barne munduan sakontzeko ahaleginik sumatzen, pertsonaia lauak aurkeztu nahi dizkigu eta.
‎Pertsonaien indarra beren indarezan datza. Bizi dira, zergatik bizi diren jakiteke; jan eta edaten dute (edan galanki), kalez kale ibiltzen dira beste zer egin haundirik gabe. Ez da berebiziko historiarik, pertsonaia gogoangarririk.
‎Liburu honen beste ardatzetariko bat egunerokotasuna dugu. " Iturriagaren ustez, egunerokotasunaz idazteak ez dakar derrigorrez azalkerietan ibiltzea ." (Arregi, Montse: Egunkaria IV).
‎Eta, bestea," karlistak", Murua tarrak," Jenaro" alkatea buru.(...) Bakoitzak ditu bere espazioak. Halanola" Iraeta" tarren ildotik dabiltzanek , abertzaleek, badute bere" Batzokia"," Perutegi" taberna, eta" besteak" berriz, boterearen nagusi direnek," Udaletxea"," Karlisten zirkuloa" eta" Sastrenea" taberna, besteak beste." (Etxebarria, Gillermo: Egan 46)
‎Julen Azkue deituriko gazteak hausnarketa eta oroitzapenen bidez, erabaki hori hartzera bultzatu duten arrazoiak pixkanaka azaleratzen dizkigu. Julen editorea izaki, liburu bat atontzen dihardu, baina, Zubeldia deituriko argitaratzailea azpijokoetan ibili denez, Julenek liburua legez kanpo argitaratzeko saioa egingo du. Hori dela-eta, eta Bilbora trenez igortzen zituen pakete batzuengatik Julen atxilotu egingo dute.
‎Felipe Juaristik dioen modura," liburuaren lirismoa pertsonaiei ere kutsatu zaie, lausotzeraino batzuetan. Irrealak dirudite, ez errealitatetik kanpo daudelako, errealitatearen eta fantasiaren artean aise dabiltzalako baizik" (El Diario Vasco). Haatik, gure aburuz, pertsonaien arteko lokarria bere buruak suntsipenera eramateko duten joera da.
‎Genero ezberdinen arteko nahasketa gisa definitzen du autoreak berak: " Poliziakoa da, halako intriga dagoelako, zerbaiten ondoren dabiltzalako , historikoa da atzerako uneak ematen direlako; erotikoa ere bada pasarte batzuetan... eta dena ironiaz eta umorez egina. (Egunkaria XII)
‎Belmonteren eleberriko Joanen antzera, Igantzi pertsonaia nagusiak pertsonaia ezberdin ugari aurkeztuko dizkigu, haren antzera alde batetik bestera dabilen gaztea baitugu hau ere. Beraz, bigarren mailako pertsonaia asko ezagutzeko aukera izango dugu.
‎Bere bigarren eleberrian, politika internazionala eta estralurtarrak batzen ditu. Pertsonaia nagusia, Isidoro Belaustegigoitia deiturikoa, lurralde batetik bestera dabilen Egunkariako berriemailea da. Erredakziora Kazakhstanen estralurtarrek lur hartu dutelako berria iritsi da.
2001
‎Honetaz gain, istorio hau osatzen duten sekuentzietako bigarren pertsonaia Mutua da, klabe beckettiarrean betiko mututu ziren Molloy edo Malone izan daitezkeelarik. Azken pertsonaia hau bizikletaz ibiltzen da (Molloy bezala) eta noizean behin," hitz egin" egiten du, bere mututasunaren ironia narratzaileak agertuz. a) Estazioari dagokionez, ez dago esplizitazio zehatzik nongo estazioa den jakiteko, nahiz eta dakigunez, bertan, oiloz betetako otarrak daramatzaten emakume" musu gorri bibotedunek" eta" koipez beterik bizikleta sorbaldan dutelarik" doazen gizonek trena hart... Halaber, deigarria gertatzen da estazioko" komun turkoetatik" ateratzen den usaiaren errepikapena.
‎" Hay chicles, caramelos, pastillas de café y leche" (12.or.,...)," Chicle americano" (12.or.,...). a) Historiako hizkuntza bikoiztasun hau ez da bigarren nobelaren kasukoa bezain bortitza. Aipatutako kasu horretaz gain, protagonistak berak asmatutako beste istorioetan (etxez etxe saltzaile gisara dabilen sekuentzia horretaz aparte), ez dago bi hizkuntzen erabilera sistematikorik. Funtsean, kontakizunaren espazio hipotetikoa kokatzeko balio digun baliapide honek (estazio hori Euskal Herriko edozein estazio izan daiteke), ez digu 100 metro ren kasuan islatzen zuen bi komunitate linguistikoen konflikto hori hain nabari agertzen. b) Narratzailea protagonista duten beste istorioak, gehienetan lehenaldian kontatuak, eta itxuraz protagonistaren gaztaroari dagozkionak.
‎Pertsonaia preso dago amaren sabelean, sabel hori eta hezean, hainbeste higuin eragiten dion sabelean, eta berau bihurtzen zaigu hasieraren eta bukaeraren irudi. Molloy nobelan bezala, pertsonaia bere amaren bila dabil , ama (irudi negatibokoa hemen ere) beharrezkoa baitzaio berjaiotzeko. Edozein kasutan, Ene Jesus-en, askozaz ere itogarriagoa suertatzen da amaren irudi hori eta pertsonaiak ihes egin nahi du, eten, lotura horretatik.
‎• Urte horietan sendotu eta ugaritu ziren urte batzuk lehenago etxe partikularretan eta klandestinitatean sortu ziren ikastolak. 1960an 60 ikasle bakarrik bazebiltzan ikastoletan, 1978 ikasturterako 53.268ra igo zen kopurua.
‎Alabaina, nobelaren plano nagusia Donostiako Konstituzio plazan poliziarengandik iheska dabilen ETAkide baten azken ehun metroen kontaketa izateak, nobela honen irakurketak baldintzatu zituen. Jon Juaristi kritikariak esan duen bezala (1987), euskal literaturaren historian gaizki ulertutako nobelarik bada hau izan da, izan ere, nobelaren lehenengo argitalpena bahitu eta zentsuratu zuten poliziek eta nobela honetan euskal nobela abertzalea ikusi zuten irakurleek ez zuten, inondik ere, narratzaileak bertan egin zuen ahalegin objektiboa ulertu.
‎Mugimendu honetan barneratzen diren idazleek hizkuntza optiko eta guztiz deskribatzailea erabili zuten beraien nobeletan eta Fenomenologiaren ideiak bere eginez, gizakia eta mundua aldentzen duen oro deuseztatzea bilatzen zuten. Horregatik, ez da sinesgaitza suertatuko Nouveau Roman eko egile asko 50eko hamarkadaren azken urteetan indartu zen Nouvelle Vague mugimendutik hurbil ibiltzea , eta hori horrela izanik, zenbait idazlek, A. Robbe Grillet eta M. Duras-ek kasu, ciné roman direlakoak plazaratzea 60ko hamarkadan. Adibide gisara, hortxe dauzkagu Robbe Grilleten L´Année dernière à Marienband (1961) eta L´Immortelle (1963) nobelak, ekintza narratiboak ikuspuntu zinematografikoz aurkezten dituztenak.
‎Rossetiren obsesioa n, ostera, literaturaren beraren funtsa da, etengabe, auzitan jartzen dena: zertarako idatzi?, zer azaleratzen du testu literarioak?... bezalako galderak dira bizitzari aurre egiteko gaitasunik ez duen protagonistaren baitan bueltaka dabiltzanak . Berdin generrake, Marcel Martinen aitatasun ukatua z edo Asaba zaharraren baratza delakoaz.
‎13 Etenduraz hitz egitean kontu handiz ibili behar dugu. Izan ere, irakurketak irakurketa, ezin esan baitaiteke nobela honek arrakastarik eduki ez duenik, eta oraindik irakurlerik ezagutzen ez duenik.
‎Nik, esandakoak esan baditut ere, literaturak (sensibilitateak edukatzen dituen neurrian behintzat), funzio inmediato bat ere baduela sinesten baitut. Funzio hau betetzeko beharrezkoa zait irakurleak ez dezala pentsa modernoarena edo artistarena egiten nabilenik , edo epatatzeko, norbait harriturik uzteko ari naizenik Becketeriak egiten". (142.or.)
‎" Hamar txitoak larri larri zebiltzan : izeba zeukaten alde batetik, gizon zaindaria bestetik.
‎Agian aldaketa gogorregia izan da. Eta bat batean bukatu zaizkio literaturarekin jolasean ibilteko gogoak. Liburu hau idazten duenean Sarrionandiak garbi uzten dio irakurleari zein izan den bere poesia sorreraren iturburua.
‎Eta bidaia guztien zentzua aurkitu du Sarrionandiaren itzalak ere: kanpokoaren bila abiatu da barnean duen nortasuna aurkitzeko, atzerrian ibili da, sorterria zer den ulertzeko. Antonio Bonet ek idatzi duenez:
‎" Denbora pasa nenbilen Abenduko arratsalde hotz batetan, zinema periferiko zaharkituaren kartelerarekin estropozo egin nuen. Western tradizional bat...
‎Zinema hor zegoen, ziurrenik Bilbaotik paseatzen zebilen pertsonaiaren biografian. Eta biografia horretan abangoardiako antzerkiak ziren bezalatsu, biografian aurkitzen ziren zine forum a eta abangoardiako zinea.
‎Heterogeneitatearen eremuan gaude, atal bakoitza bere aldetik doa eta alde bakoitzaren arteko lubakiak poemaren autonomiaren alde egiten du. Baina poemaren zatien artean diren hutsarteei amildegi edo lubaki deitzen badiegu, gauza bi egiten gabiltza : hutsartearen zentzua geografiaren bidez izendatzen, eta gaurko filosofiarentzat behin behinekoa den kontzeptu bat aipatzen," fraktala", apurtuta dagoena, arroa...
‎Zinemaren erritmoa da hau. Kamera jartzen dugu eta larrialdia eta zorabioaren erritmoz saiatzen gara, arinaren arinez ero moduan gabiltzala , mundua harrapatzeko saioa egiten.
‎" Alferrik ibili ditut, maitea, Lisboako bideak zu zaren fantasia xerka.
2002
‎Paisaia ikusteak ere, Txekhoven lanetan protagonistaren bakardadea adierazteko balio duen paisaiak, ez du lasaitzen. Eleberrian etengabe agertzen dira zenbait irudiren erreferentziak, hala nola farolaren inguruan hegan dabilen saguzarra, itsasoko olatuak, zerua eta ogi forma duten hodeiak edo gerezia dirudien eguzkia... Erreferentzia horiek gertakizunen bilakaera tristea eteteko bitarte narratiboak definitzen dituzte.
‎Helduentzat argitaratu dituen 5 narratiba lanetatik, lehen biek Euskaltzaindiaren Txomin Agirre Saria eskuratu zuten: Gauaz ibiltzen dena... (1967) polizi eleberriak eta Itzal gorria (1972) gai sozialei buruzko eleberriak. Urtebete geroago, Gatu beltza (1973) eleberria argitaratu zuen, obra sinbolikoagoa eta polizi eleberriak parodiatzen dituena.
‎Ikusmolde poetiko horretan sartzen dira donostiar idazlearen lehen bi eleberriak. Haietako lehenak, Egunero hasten delako (1969), txandakatuz doazen bi plano narratibo independentetan kontatzen ditu abortatu nahian dabilen ikasle gazte baten (Gisèle Sergier) istorioa eta tren geltoki batean eta telefono zentralita batean pertsonaia bitxi baten eta bat edo bi solaskide anonimoren artean gertatzen den elkarrizketa. Plano narratibo desberdinen erabilera konstante bat izan da Saizarbitoriaren eleberri guztietan, eta hartara proposatzen zaigun irakurketan, zineman bezalaxe," muntaketak" garrantzi handia hartzen du.
‎Egunero hasten delakon etengabeak dira garai hartan puri purian zebiltzan gai eta eztabaiden erreferentziak. Jorratutako gaien artean badaude arrazakeria, birjintasuna, feminismoa... baina batez ere abortuaz hitz egiten da.
‎Denek hurbiltzen gaituzte emakume horren sufrimendura. Martzelina gajoak, senarrak iraindu eta auzokoek bazterturako emakumeak, herrikoen artean ezkutuan zebilen ahozko eta sexuzko indarkeria ekartzen du azalera.
‎Lertxundiren kasuan, bidaia, batez ere, bidaia literarioa da. Ez litzateke zaila eredu estetikoen bila dabilen marrazkilari horren eta autoreak garai hartan bizi zuen egoeraren artean paralelismoa antzematea.
‎Azkenaz besten, kondena misteriotsu batek gainean hiru gabirai daramatzan kalesa beltzean atsedenik gabe eta eternitatean zehar han hemenka ibiltzera behartzen ditu Nora eta bere aita. Eleberri honetako protagonistek elezaharrrak, historia eta literatura nahasten diren bidaia fantastiko batean Amerika eta Europako ordokiak zeharkatzen dituzte hirurehun urtean zehar (bidaia XVII. mendean hasi eta bigarren gerra karlistaren garaian amaitzen da).
‎Bigarrenik, autoreak benetan miretsi duen I. Calvinoren aipu bat, bere Antologia di raconti fantasticin argitaratua; bertan, W. Austin iparramerikarraren ipuin batean, lur iparramerikarretan betiko han hemenka ibiltzera kondenatutako aita alaba batzuen istorioa kontatzen dela esaten da. Azkenik, eleberriaren horizonte literarioa osatzeko, erreferentzia nabarmenak egiten dira judu alderraiaren elezaharraren hainbat bertsiori buruz, dela nabigatzaile holandarrak egina, dela Brodatzen ari nintzen baladan bildutako euskal elezaharrekoa.
‎Arazoa erraz konpontzen da: errua bertako ahulenari botatzen diote, Billieren aitari, Vietnamen soldadu ibili eta bere egun tristeak gerra hartako oroipen ankerrak alkoholean itoz ematen dituen gizagaixoari.
‎Idazle gaztea izan arren, dagoeneko liburu ugari ditu argitaratuak Canok. Hauen artean Kea behelainopean bezala (Susa, 1994) eta Norbait dabil sute eskaileran (Susa, 2001) poesia liburuak; Paulov-en txakurrak (Erein, 1994) hibridoa (itzulitako poemak+ ipuina); Telefono kaiolatua (Alberdania, 1997) ipuinliburua; eta Beluna jazz (Susa, 1996) eta Pasaia blues (Susa, 1998) eleberriak. Ipuin eta kronika artekoak dira Piano gainean gosaltzen (Erein, 2000) liburuko narrazioak, New York hirian kokatutako hainbat pasadizo elementu fantastikoz zipriztinduta agertzen dituztenak.
‎Toledo, A.: 1989, 1993), J. M. Lasagabaster zuzen zebilen ohiturazko eleberriaren aldia 1957 artekoa zela adierazi zuenean. Ildo berari jarraitzen diote Jon Etxaideren eleberrigintzari buruzko doktorego tesia egiten ari den J. Rojo irakasleak berriki egindako baieztapenek10.
‎J. M. Torrealdaik bere Euskal Kultura Gaur (1997) liburuan dioenari jarraituz, gaur egun 300 euskal idazle inguru daude eta euren ezaugarri soziologikoak honela deskribatuko genituzke: % 90 gizonezkoak dira eta% 10,6 bakarrik emakumezko7 Adinari dagokionez, batez beste, 49 urte dituzte idazleok (%70 30 urte bitartean dabil ) eta horren ondorioz, argi ikusten da gaur egun argitaratzen duten idazleen artean belaunaldi desberdinetako egileak kausi ditzakegula. Hortxe dauzkagu, adibidez, hamarkadetan jaiotako idazleak (Txillardegi...) edo 64ko belaunaldia deitu izan zaion horretan sartuko liratekeen R.
‎Lehenengoan, Cesar Telleria da protagonista, ertzaintzaren sail berezi batean lanean diharduen fisonomista. Veronika izeneko emakume baten atzetik dabil eleberriaren hasieran eta Lisboatik bueltan datorrela erakunde armatu bateko komandokideak aurkitzeko aginduko diote. Hauexek dira, hain justu, eleberriaren bigarren plano nagusiko pertsonaiak, Marta, Olatz eta Patakik, ertzaintzak erakundean inflirtatutako satorrak, osatzen duten komandoa.
‎Hori guztia esan ondoren, eleberriaren eta ipuinaren arteko muga gero eta ilunagoez hitz egin genuke jarraian. Eleberria, ipuina, eleberri laburra edo ipuin luzea... guztion ahotan dabiltzan terminoak dira horiek. Hala ere, non dago euren arteko muga?
‎3 Hirugarren fasea ere eleberri batez Joanak joan (1955) eta drama batez Markesaren alaba osatua da. Euskaltzaindiak saritutako eleberri hau urrun dabil ohiturazko eleberrietan marrazten den mundu idilikotik. Joanak joanen Pierre Topet" Etxahun" XIX. mendeko poetaren bizitza kontatzen zaigu eta, nahiz eta batzuen arabera obra likitsa izan, gertakariak ikuspuntu moraletik aztertzen dira, eta hau nabarmentzen da protagonistak amaieran bizi duen aldaketarekin.
‎Heideggerrek gizakiaz egiten duen baieztapena, hots, gizakia heriorako izakia dela). Lanean larri dabil , handik irtetean ere ez du zoriontsu izatea lortzen, eta eroetxe batean sartzen dute. Ados gaude I. Aldekoarekin (1997: 380) esaten duenean autoreak, eleberri honekin, ez zuela asmatu bere kabuz zutik iraun zezakeen unibertso literariorik sortzen, liburuan agertzen den pentsamendu existentzialista guztia bertan sartzeko aitzakia izango ez zen unibertsoa sortzen alegia.
‎Jainko andia aren begira zegon, aren zai. Ta hamaika bide okerrekoz ibili ondoren , Giovani Papini, Berri Oneko mendirantz abiatu zan, ta egundoko liburu gartsu ta giartsu idatzi ere: " Kristo-ren kondaira".
‎" Gure artean bizi zara, gure aldamenean, lur gaiñean, zurea baitda, ta gurea; ume ziñanean ume artean artu zinduzan ta zu salaturik, lapur artean gurutzean josi zinduzan lur onen gañean; biziekin bizi zara, bizien lur gañean, eder izan zitzaizun ta maite izan zenduzan lurrean; gizazgaindiko biziez bizi zara gizonen lurrean, zure billa dabiltzanentzat ere ikusieziña; agian, ogia eskatzen duan eskalearen tajupean, iñork ere beatzen ez dion eskale itxuran.
‎Bizkaiarekiko liburu horretako hizkerea irudien bitartez begiek ikusi ebenez, behin hori buruan sartu ezkero eta eraz, nire zeregina lumaz barik bide aurreko izatera aldatuz mapa ganean hemeretzi ibilkizun ezberdin marratu nebazan, guztiak Bilbon hasierea eta gure Lurralde honen luze zabalean ibili ahal izateko aukerak.
‎Eta Schommer bere tresnakaz heldu baino lehen, aipaturiko bide lerroetan zehatz mehatz ibili nintzan beharren neban uneetan eta lekuetan hain minberatsu ta sentikor dana lagun nebala, eta gero ixil ixilean alde egiten dakiana han hor gertuz, errekondoetako dirdaiak, erdiaroko torrearen irudia, ehun urteko aretxaren sendotasuna, urrun lanbrotsuaren misteriopean datzan bazterraldearen edertasuna edo baserritar baten begirakune susma ezina... guztiok zirkin eragiten eutsoen nire arkatzari, ...
‎Argi argi egi onek irakatsi ebazan eta origaitik arerijuak alde gustijetatik agertu jakozan; zorotsat artzen eben, danak bera irainduten ibilten ziran, baña Sabin iñoiz ez zan bildurtu. ¡ Irakatsi ederra abertzalientzako irakasliak emona!
‎Lengo egunetako jazoera iguingarrijak dirala bide, zer esana zegaitijagaz eta, sendo ibili da. Baña, emengo besteko" koitadurik" ikusteko be.
‎Orain deun Kepa aurregunera arte ezkara kontixu etxera etorriko, esan dausku adiskide batek. Tira ba, arrain asko artu ta ondo ibili .
‎Ispasterreko jayak amaitu ziran eta orain Mendexa" kuak doguz ganian. Bat baño geyago egongo da estitan orrelan ibilteko jairikjai... edo ardaurik ardau.
‎Gure izkuntzea gexogexorik egona da; oraintxe bizkortuten asi da, jagiten be asi yaku bata. Salamanca aldetik bixi dan gixaxo bat estu edo ei dabil orixe dala ta beste barik; bere zeregiñik gurena aspaldi onetan orixe dau ¡ beti esanalak esaten euzkereak il biar dauala ta! Ia ba, ludiko gauzak orrelan dirala ta...
‎Baina jagi, gosaldu eta Kofradiara joan zan. Doinu baten durundia eukan belarrietan, berbak esan gura ezta ebilen doinua... " Ai, txibi zuri hori..."
‎Leon. Beranduegi nabil . Bizkorrago joan behar dot.
‎Harrezkero, Errenterian zehar ibilten zan arren, Leonek ez eban aldikada luzean Basiliren gerizarik inon ikusten. Zeozer jakin guran eta behin bidean, neskatoaren ezaguna zan andra maratza aurkitu ebanean, honengandik jakin eban Basili Larruskainen egoala, izeko gaixoari laguntzen joana.
‎Kantari dabil gaur etxeko txoria.
‎Lukasek be, orduantxe azaldu ebalako bere nortasun berezia. Apala ta borondate onekoa, koipekeri bako gizona, sari billa iñoiz ibilli ez zana. Lukas Ulegorria!
‎" Apurrek" galarrak hor hemen batu eta aldikadetan egur ikatza egiten eban. Otaio mendiaren inguru osoan ibilten zan egurretan. Inoiz, Arrakizko sakonera be joaten ekian, gaztain arbaztak eta aretx kimuak be, ebagi ta batuaz.
‎Inoiz, Arrakizko sakonera be joaten ekian, gaztain arbaztak eta aretx kimuak be, ebagi ta batuaz. Alobereko be, ibilten zan sarritan.
‎Auzolanean, Gardate kofradiako etxe bakotxetik gizonezko bat izentatu eta hiru lau aldratan banatu, eta Otaio mendiko bideska, txaraka ta usa, gaztainadi ta pagadi ta sastraka eta txapar, bazter guztiak arakatuten ibili zirean, Asto Zuriko lezan, Jentil koban, Lamina koban diadarrak eginez. Mendi tontor ta itsasaldeko ertzak, zer ez eben aztertu!
‎Belaunaldi ezbardinetako jentea ezagutu eban. Umeak be, sarri ibilten ziran zidor haretan zehar. Umeontzat," Untzorritxu" zan.
‎Umeak han zehar, batez be, sasi-eskola egiten ebenean, txarritan ibilten ziranean agertzen jakozan, inguru ha toki gorde ezkutua zalako.
‎Behar ez ziran orduetan kaleetan zehar dinbili danbala inork ikusi ez egizan, eta batez be fruta sasoia bazan, han inguruetako lehenengo kerixak eta goizetiko madariak, eta geroetan sagarrak eta ikoak eta abarrak harrapauten eta lorrinduten ibilteko , haraxe joten eban.
Ibili ta ibili, inguru hareetako bidean joiala alboetan horma txiker apalak aurkitu ebazan, baina aterik ez eban bapere susmau.
‎Ibili ta ibili , inguru hareetako bidean joiala alboetan horma txiker apalak aurkitu ebazan, baina aterik ez eban bapere susmau.
‎Sekula ez eban etxetik urten, sekula ez zan munduko bide ekaizberetan ibili , eta bildurtu egin zan. Bere ule ta bizarrak laztu jakozan.
‎Ate baltzak lo egoala zirudian eta Untzorritxu bien bitartean ixilik ebilen bere zeretan, zaratarik atara bage.
‎! Zera, ate baten bila nenbilen eta hona ba! aurrean zaukadaz.
‎Ai, Pauline; izadiak daukan ixiltasunaren ederra! Uri haundian nagoan artean, alperrik, alperrik horren ondorik ibiltea .
‎Ez da hainbesteko marrurik. Ganera zu ta ni ez gara ontzian kolokan, gau eta egun ibiliko ; ez gaitue olatuen zaparrada zazkarrek harrapatuko; uhinek atx sendoen kontra ataraten daben zarateagandik urrun bizi izango gara ta.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
ibili 643 (4,23)
ibilten 373 (2,46)
ibiltzen 213 (1,40)
dabil 148 (0,97)
ebilen 101 (0,66)
ibilteko 77 (0,51)
ibiliko 72 (0,47)
dabilen 67 (0,44)
zebilen 62 (0,41)
ibiltzeko 54 (0,36)
dabiltza 50 (0,33)
ibiltzea 50 (0,33)
ibiltea 48 (0,32)
ebilzan 47 (0,31)
ibilitako 37 (0,24)
dabiltzan 36 (0,24)
dabilz 32 (0,21)
zebiltzan 31 (0,20)
ebilela 30 (0,20)
nabil 29 (0,19)
ibilli 26 (0,17)
gabiltza 23 (0,15)
dabilela 22 (0,14)
zebilela 21 (0,14)
dabiz 19 (0,13)
Ibili 18 (0,12)
dabiltzala 18 (0,12)
ibil 18 (0,12)
nenbilen 18 (0,12)
gabilz 17 (0,11)
gabiltzala 15 (0,10)
ibili arren 15 (0,10)
nenbilela 14 (0,09)
ibilita 13 (0,09)
dabiltz 12 (0,08)
nabilela 12 (0,08)
zebiltzala 12 (0,08)
dabilena 11 (0,07)
ibili ondoren 11 (0,07)
dabilenean 10 (0,07)
habil 10 (0,07)
dabiltzanak 9 (0,06)
badabil 8 (0,05)
gabiltz 8 (0,05)
gabiltzan 7 (0,05)
ibiltzera 7 (0,05)
nabilen 7 (0,05)
zebilena 7 (0,05)
zebilkion 7 (0,05)
ibili ostean 6 (0,04)
ibilitakoak 6 (0,04)
dabilenak 5 (0,03)
zebiltzanak 5 (0,03)
balebil 4 (0,03)
dabilkio 4 (0,03)
dabillen 4 (0,03)
dabiltzanean 4 (0,03)
genbiltzan 4 (0,03)
zabiltza 4 (0,03)
zebilelarik 4 (0,03)
banabil 3 (0,02)
dabilelarik 3 (0,02)
dabiltzalako 3 (0,02)
dabiltzanek 3 (0,02)
dabiltzanentzat 3 (0,02)
ibiliz 3 (0,02)
ibiliz gero 3 (0,02)
ibiltzeagatik 3 (0,02)
ibiltzeari 3 (0,02)
nabilenean 3 (0,02)
zebiltzanean 3 (0,02)
Ibiliko 2 (0,01)
badabilkizu 2 (0,01)
baitzebilen 2 (0,01)
baitzebiltzan 2 (0,01)
bazebilen 2 (0,01)
dabilelako 2 (0,01)
dabilen bitartean 2 (0,01)
dabilkit 2 (0,01)
gabiltzanean 2 (0,01)
genbiltzala 2 (0,01)
ibili gabe 2 (0,01)
ibiliaz 2 (0,01)
ibilita gero 2 (0,01)
ibilitakoek 2 (0,01)
ibiltzeak 2 (0,01)
nabilenik 2 (0,01)
nenbilelako 2 (0,01)
nenbilenean 2 (0,01)
zabiltzan 2 (0,01)
zabiltzate 2 (0,01)
zebilelako 2 (0,01)
zebilenari 2 (0,01)
zebilenean 2 (0,01)
zebilenik 2 (0,01)
zebilkiola 2 (0,01)
zebilkiona 2 (0,01)
zebiltzalarik 2 (0,01)
zebiltzan bitartean 2 (0,01)
zebilzkion 2 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
ibili zira 154 (1,01)
ibili behar 79 (0,52)
ibili ezan 32 (0,21)
ibili ei 26 (0,17)
ibili ez 16 (0,11)
ibili hasi 15 (0,10)
ibili ta 15 (0,10)
ibili zail 13 (0,09)
ibili be 12 (0,08)
ibili esan 12 (0,08)
ibili gu 12 (0,08)
ibili ere 11 (0,07)
ibili barik 10 (0,07)
ibili bat 10 (0,07)
ibili beste 9 (0,06)
ibili ni 9 (0,06)
ibili jakin 8 (0,05)
ibili dena 7 (0,05)
ibili ezkero 7 (0,05)
ibili gizon 7 (0,05)
ibili ha 7 (0,05)
ibili ibili 7 (0,05)
ibili beti 6 (0,04)
ibili bitartean 6 (0,04)
ibili egin 6 (0,04)
ibili gai 6 (0,04)
ibili ikasi 6 (0,04)
ibili ikusi 6 (0,04)
ibili kale 6 (0,04)
ibili lekuko 6 (0,04)
ibili omen 6 (0,04)
ibili orain 6 (0,04)
ibili baina 5 (0,03)
ibili bera 5 (0,03)
ibili gaur 5 (0,03)
ibili lan 5 (0,03)
ibili leku 5 (0,03)
ibili mundu 5 (0,03)
ibili ohitura 5 (0,03)
ibili zuzen 5 (0,03)
ibili adierazi 4 (0,03)
ibili asko 4 (0,03)
ibili atze 4 (0,03)
ibili bazter 4 (0,03)
ibili beharreko 4 (0,03)
ibili buru 4 (0,03)
ibili den 4 (0,03)
ibili etxe 4 (0,03)
ibili gogo 4 (0,03)
ibili guraso 4 (0,03)
ibili horiek 4 (0,03)
ibili irakasle 4 (0,03)
ibili iruditu 4 (0,03)
ibili nahi 4 (0,03)
ibili ohi 4 (0,03)
ibili ohiko 4 (0,03)
ibili oi 4 (0,03)
ibili ondo 4 (0,03)
ibili ordu 4 (0,03)
ibili ote 4 (0,03)
ibili ume 4 (0,03)
ibili adi 3 (0,02)
ibili ahal 3 (0,02)
ibili ala 3 (0,02)
ibili amets 3 (0,02)
ibili anaia 3 (0,02)
ibili ardi 3 (0,02)
ibili aspaldion 3 (0,02)
ibili aukera 3 (0,02)
ibili baldin 3 (0,02)
ibili berba 3 (0,02)
ibili bezala 3 (0,02)
ibili bide 3 (0,02)
ibili dan 3 (0,02)
ibili emakume 3 (0,02)
ibili eurak 3 (0,02)
ibili ezin 3 (0,02)
ibili gauza 3 (0,02)
ibili gazte 3 (0,02)
ibili gura 3 (0,02)
ibili haize 3 (0,02)
ibili hiru 3 (0,02)
ibili hura 3 (0,02)
Konbinazioak (3 lema)
ibili behar ukan 8 (0,05)
ibili ta ibili 6 (0,04)
ibili zira etxe 6 (0,04)
ibili be bai 3 (0,02)
ibili behar ei 3 (0,02)
ibili ei zira 3 (0,02)
ibili zira behargin 3 (0,02)
ibili adi erreparatu 2 (0,01)
ibili anaia kontra 2 (0,01)
ibili baina ibili 2 (0,01)
ibili barik ekarri 2 (0,01)
ibili bat beste 2 (0,01)
ibili behar egon 2 (0,01)
ibili behar ez 2 (0,01)
ibili dena deseatu 2 (0,01)
ibili egin zira 2 (0,01)
ibili gizon bat 2 (0,01)
ibili hiru lau 2 (0,01)
ibili nahi ukan 2 (0,01)
ibili ordu hau 2 (0,01)
ibili ote zira 2 (0,01)
ibili ta dena 2 (0,01)
ibili ta gero 2 (0,01)
ibili zail bat 2 (0,01)
ibili zail jakin 2 (0,01)
ibili zira asko 2 (0,01)
ibili zira baserri 2 (0,01)
ibili zira eurak 2 (0,01)
ibili zira ganadu 2 (0,01)
ibili zira hiru 2 (0,01)
ibili zira kantu 2 (0,01)
ibili zira ordu 2 (0,01)
ibili zira sasoi 2 (0,01)
ibili adierazi baina 1 (0,01)
ibili adierazi ei 1 (0,01)
ibili adierazi ukan 1 (0,01)
ibili ala eskola 1 (0,01)
ibili ala ez 1 (0,01)
ibili amets ere 1 (0,01)
ibili anaia bi 1 (0,01)
ibili ardi galdu 1 (0,01)
ibili ardi ñapur 1 (0,01)
ibili asko be 1 (0,01)
ibili asko behar 1 (0,01)
ibili asko gustatu 1 (0,01)
ibili asko poesia 1 (0,01)
ibili aspaldion ta 1 (0,01)
ibili atze atzeka 1 (0,01)
ibili atze igurtzi 1 (0,01)
ibili aukera emon 1 (0,01)
ibili baina Jata 1 (0,01)
ibili baina jausi 1 (0,01)
ibili barik emon 1 (0,01)
ibili bat entzun 1 (0,01)
ibili bat ere 1 (0,01)
ibili bat hil 1 (0,01)
ibili bazter guzti 1 (0,01)
ibili be askatu 1 (0,01)
ibili be balio 1 (0,01)
ibili be bera 1 (0,01)
ibili be ezin 1 (0,01)
ibili behar ai 1 (0,01)
ibili behar baino 1 (0,01)
ibili behar eragin 1 (0,01)
ibili behar erantzun 1 (0,01)
ibili behar ikasi 1 (0,01)
ibili behar izen 1 (0,01)
ibili behar joan 1 (0,01)
ibili behar ondo 1 (0,01)
ibili beharreko ere 1 (0,01)
ibili beharreko ontzi 1 (0,01)
ibili beharreko sasoi 1 (0,01)
ibili bera dantza 1 (0,01)
ibili bera erantzun 1 (0,01)
ibili bera plater 1 (0,01)
ibili bera uste 1 (0,01)
ibili bera zere 1 (0,01)
ibili berba egon 1 (0,01)
ibili berba gozo 1 (0,01)
ibili beste beste 1 (0,01)
ibili beste bezain 1 (0,01)
ibili beste gai 1 (0,01)
ibili beste hizkuntza 1 (0,01)
ibili beste izar 1 (0,01)
ibili beste izen 1 (0,01)
ibili beste otso 1 (0,01)
ibili beste zakur 1 (0,01)
ibili beti gertu 1 (0,01)
ibili beti on 1 (0,01)
ibili beti ondo 1 (0,01)
ibili beti zehatz 1 (0,01)
ibili bezala libre 1 (0,01)
ibili bide apur 1 (0,01)
ibili bide bera 1 (0,01)
ibili buru belarri 1 (0,01)
ibili dan orain 1 (0,01)
ibili den halaber 1 (0,01)
ibili den kantu 1 (0,01)
ibili dena aurpegi 1 (0,01)
ibili dena jaun 1 (0,01)
ibili dena kontu 1 (0,01)
ibili egin egon 1 (0,01)
ibili emakume hauek 1 (0,01)
ibili emakume pentsamendu 1 (0,01)
ibili emakume triste 1 (0,01)
ibili ere asko 1 (0,01)
ibili ere batzuetan 1 (0,01)
ibili ere ezin 1 (0,01)
ibili ere iruditu 1 (0,01)
ibili ere jakin 1 (0,01)
ibili esan bera 1 (0,01)
ibili esan hau 1 (0,01)
ibili esan lehenago 1 (0,01)
ibili esan lei 1 (0,01)
ibili esan ohi 1 (0,01)
ibili esan ukan 1 (0,01)
ibili etxe etxe 1 (0,01)
ibili etxe gehien 1 (0,01)
ibili etxe guzti 1 (0,01)
ibili eurak bake 1 (0,01)
ibili eurak gomendio 1 (0,01)
ibili eurak joka 1 (0,01)
ibili ez bahitu 1 (0,01)
ibili ez baza 1 (0,01)
ibili ez hemen 1 (0,01)
ibili ez ibili 1 (0,01)
ibili ez jakin 1 (0,01)
ibili ez omen 1 (0,01)
ibili ez zira 1 (0,01)
ibili ezan arrosario 1 (0,01)
ibili ezan bat 1 (0,01)
ibili ezan behar 1 (0,01)
ibili ezan beste 1 (0,01)
ibili ezan beti 1 (0,01)
ibili ezan gehienetan 1 (0,01)
ibili ezan hari 1 (0,01)
ibili ezan kili 1 (0,01)
ibili ezan mundu 1 (0,01)
ibili ezan on 1 (0,01)
ibili ezan ta 1 (0,01)
ibili ezan zeozelan 1 (0,01)
ibili ezin lasaitu 1 (0,01)
ibili ezin sinistu 1 (0,01)
ibili ezin ukan 1 (0,01)
ibili ezkero nolabait 1 (0,01)
ibili ezkero zirkulu 1 (0,01)
ibili gai ez 1 (0,01)
ibili gaur egun 1 (0,01)
ibili gaur etxe 1 (0,01)
ibili gaur euskara 1 (0,01)
ibili gaur gu 1 (0,01)
ibili gaur tren 1 (0,01)
ibili gauza beltz 1 (0,01)
ibili gauza diferente 1 (0,01)
ibili gazte erdaldun 1 (0,01)
ibili gazte halako 1 (0,01)
ibili gazte ukan 1 (0,01)
ibili gizon apur 1 (0,01)
ibili gizon bakar 1 (0,01)
ibili gizon ikusi 1 (0,01)
ibili gizon jan 1 (0,01)
ibili gogo eduki 1 (0,01)
ibili gu ama 1 (0,01)
ibili gu aparte 1 (0,01)
ibili gu asteme 1 (0,01)
ibili gu ezer 1 (0,01)
ibili gu karnabal 1 (0,01)
ibili gu osaba 1 (0,01)
ibili gu Peru 1 (0,01)
ibili gu sen 1 (0,01)
ibili gu txiki 1 (0,01)
ibili guraso hanka 1 (0,01)
ibili guraso hitz 1 (0,01)
ibili guraso seme 1 (0,01)
ibili ha gura 1 (0,01)
ibili ha hona 1 (0,01)
ibili ha laster 1 (0,01)
ibili haize dena 1 (0,01)
ibili haize oso 1 (0,01)
ibili haize sorgin 1 (0,01)
ibili hasi ezan 1 (0,01)
ibili hasi joera 1 (0,01)
ibili hasi zira 1 (0,01)
ibili hiru pertsonaia 1 (0,01)
ibili horiek letra 1 (0,01)
ibili horiek sustengatu 1 (0,01)
ibili horiek zenbait 1 (0,01)
ibili horiek zerbait 1 (0,01)
ibili hura amets 1 (0,01)
ibili hura esan 1 (0,01)
ibili hura zertzelada 1 (0,01)
ibili ibili baina 1 (0,01)
ibili ibili beste 1 (0,01)
ibili ibili ibili 1 (0,01)
ibili ibili ni 1 (0,01)
ibili ikasi egin 1 (0,01)
ibili irakasle asko 1 (0,01)
ibili irakasle baino 1 (0,01)
ibili irakasle ez 1 (0,01)
ibili irakasle kasu 1 (0,01)
ibili jakin antsietate 1 (0,01)
ibili jakin bera 1 (0,01)
ibili kale buru 1 (0,01)
ibili kale kale 1 (0,01)
ibili kale ta 1 (0,01)
ibili lan aditu 1 (0,01)
ibili lan utzi 1 (0,01)
ibili leku on 1 (0,01)
ibili leku zenbait 1 (0,01)
ibili lekuko bat 1 (0,01)
ibili lekuko esan 1 (0,01)
ibili lekuko gehien 1 (0,01)
ibili lekuko gomutatu 1 (0,01)
ibili lekuko guraso 1 (0,01)
ibili mundu hura 1 (0,01)
ibili mundu iretargi 1 (0,01)
ibili ni amets 1 (0,01)
ibili ni buru 1 (0,01)
ibili ni ere 1 (0,01)
ibili ni Galdames 1 (0,01)
ibili ni hori 1 (0,01)
ibili ni kasko 1 (0,01)
ibili ohitura be 1 (0,01)
ibili ohitura zahar 1 (0,01)
ibili oi zira 1 (0,01)
ibili omen ez 1 (0,01)
ibili ondo abade 1 (0,01)
ibili orain baino 1 (0,01)
ibili orain ere 1 (0,01)
ibili ta emon 1 (0,01)
ibili ta jardun 1 (0,01)
ibili ta kontu 1 (0,01)
ibili ume batzuk 1 (0,01)
ibili ume begira 1 (0,01)
ibili ume ostu 1 (0,01)
ibili zail han 1 (0,01)
ibili zail inguru 1 (0,01)
ibili zail uste 1 (0,01)
ibili zira aita 1 (0,01)
ibili zira aldi 1 (0,01)
ibili zira alkar 1 (0,01)
ibili zira aloger 1 (0,01)
ibili zira andrazko 1 (0,01)
ibili zira andre 1 (0,01)
ibili zira antzina 1 (0,01)
ibili zira arrain 1 (0,01)
ibili zira arrantzale 1 (0,01)
ibili zira arreba 1 (0,01)
ibili zira ate 1 (0,01)
ibili zira auzotegi 1 (0,01)
ibili zira auzune 1 (0,01)
ibili zira baso 1 (0,01)
ibili zira bat 1 (0,01)
ibili zira begi 1 (0,01)
ibili zira Begoña 1 (0,01)
ibili zira behar 1 (0,01)
ibili zira behi 1 (0,01)
ibili zira Belendiz 1 (0,01)
ibili zira Busturia 1 (0,01)
ibili zira diru 1 (0,01)
ibili zira Don 1 (0,01)
ibili zira egun 1 (0,01)
ibili zira erakutsi 1 (0,01)
ibili zira ermandade 1 (0,01)
ibili zira eske 1 (0,01)
ibili zira gari 1 (0,01)
ibili zira gazte 1 (0,01)
ibili zira gu 1 (0,01)
ibili zira ha 1 (0,01)
ibili zira han 1 (0,01)
ibili zira handi 1 (0,01)
ibili zira ijito 1 (0,01)
ibili zira jenero 1 (0,01)
ibili zira kanta 1 (0,01)
ibili zira lagundu 1 (0,01)
ibili zira lan 1 (0,01)
ibili zira lez 1 (0,01)
ibili zira maleta 1 (0,01)
ibili zira musika 1 (0,01)
ibili zira narra 1 (0,01)
ibili zira neska 1 (0,01)
ibili zira oin 1 (0,01)
ibili zira orduan 1 (0,01)
ibili zira pertsona 1 (0,01)
ibili zira pinu 1 (0,01)
ibili zira sarri 1 (0,01)
ibili zira talde 1 (0,01)
ibili zira tratante 1 (0,01)
ibili zira ume 1 (0,01)
ibili zira XX. 1 (0,01)
ibili zira zidor 1 (0,01)
ibili zira Zorrotza 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia