Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 5.288

2000
‎Bereziki aipatu beharrekoa da, beraz," Itzalarekin solasean" kritikoen iritziz, idazleak bere ofizioaz eta bere poetikaz eginiko hausnarketa delarik. 1983ko Sarrionandia idazleari ez zaio errealitatea bera aditzera ematea helburu interesgarria iruditzen, ez eta guztiz ederra edo dramatikoa bada ere. Kazetariek eta fotografoek eman lezakete errealitate objektiboaren berri idazle artisauak baino hobeto (85 orr.).
‎Garai historikoetan kokaturikoak dira Etxepareren zahartzaroaz eginiko" Disiecti membra poetae", Matalas-i buruz eginiko" Oroitzera eseri" eta Merlinen maitasunaren fatalitateaz" Amorante ausarta" n. Beste hirurak guztiz ezberdinak," Ukabilka" umore beltzari eginiko kontzesiotzat jotzen du komentariogileak," Hamar liburuak" kartzelako esperientziaren lekukotza eta" Oroimena eta desira" aldiz heterodoxiaren bindikazioa omen da.
‎Idazlearen estiloa da kritiko guztiek gauza guztien gainetik azpimarratzen dutena; denen iritziz, Sarrionandiak estilo dotore eta propioa du oretua. Aingeru Epaltzaren hitzetan esateko," idazketa dotore nahastezina":
‎Idazlearen estiloa da kritiko guztiek gauza guztien gainetik azpimarratzen dutena; denen iritziz, Sarrionandiak estilo dotore eta propioa du oretua. Aingeru Epaltzaren hitzetan esateko," idazketa dotore nahastezina":
‎Sarrionandiaren ipuinen estiloa aski karakteristikoa zen sariak irabazi zituzten bere lehenengo bi ipuinetatik hasita, Jon Miranderen eragin handia nabari zuelarik baina narrazio liburu hau argitaratu zuenerako, narrazio estilo definitua eta guztiz pertsonala baitzuen. Idazle delikatua, fina, kosmopolita eta eruditotzat aipatu dute beti kritikoek.
‎Beraz, estilo pertsonal horrek ematen dio bere obrari balore berezia. Izan ere, mundu guztiko literaturaren erreferentziek eta euskal herriko tradizio ezberdinek elkarturik aditzera ematen dute badela gure artean erdi ezkutaturik eta erdi galdurik dagoen errealitate bat bere liburuetan islatzen saiatzen dena mundu mailako beste errealitate askorekin harremanetan jarriz, era bateko eta besteko ispiluez baliatuz, errealismotik fantasiaraino, eta alderantziz ere bai.
‎Sarrionandiaren literaturaz hitz egiterakoan" metaliteratura" da kritiko guztien ahotan entzuten dena. Alegia, Sarrionandiaren ipuinak idazle edo tradizio batetik datozen argumentuez, pertsonaiaz eta egoerez baliatzen dira ahots propio batez" bestelako" errealitate edo egoera baten lekukotza emateko.
‎Joseba Sarrionandiak berak egiten dituen erreferentzia literario guztiez gain , Jorge Luis Borges idazle argentinarraren eragina aipatu izan dute kritikoek behin eta berriro. Lehenengo aipamenak Jon Kortazarrenak dira(" Gaurko narratiba eta euskal literatura", Jakin, 1982, 25 alea).
‎Aipaturiko bigarren artikuluan zehaztu egiten du samurtasuneranzko itzuli horren zentzua: Sarrionandiaren Marinel zaharrak liburuaren aipamena egitean zera azpimarratzen du" Bai lehen liburuko poemak aukeratzerakoan; bai berauetan eginiko aldaketetan; bai poema berrien egituraketa kaskarragoa eta hizkerarekiko arreta txikiagoan; bai berauetako askoren tonu mikatz eta garratzean, askok kartzelako esperientziaren islapen zuzenegia( guztiz ulergarria baina gure ustetan lan poetikoarentzat kaltegarri suertatzen zena) sumatu genuen, baita nolabaiteko desbiderapena arestiko poetikaz ere." (3 or.) Horregatik da, bada, bere ustez, oraingo liburu hau Sarrionandiaren samurtasunaren berreskuraketa.
‎Hitz joko paradoxikoa hautatu du egileak izenburutzat, berez XVII. mendeko euskal idazle baten liburutik harturiko atsotitza dena. Lopez Gasenik dioenez, istorio guztietan zehar noizbehinka errepikaturik agertzen da esaera hau" batasun ia erlijiosoa ematen diolarik liburu osoari". Arnaut Oihenartek Atsotitz edo errefrauak bilduman jasoriko Han izanik hona naiz esaera ilunaren azalpena euskal idazle hark azaltzen zuen modura, bi txoriren arteko elkarrizketa egoeran kokaturik ulertu behar da:
‎Sarrionandiak testu guztiz labur epigramatikoez osaturiko liburu honetan, aurrekoetan bezala, erreferentzia pribatu ugari sarrarazten ditu, Lopez Gasenik dioenez," lagunei dedikatutako zenbait pasarte dezifratzeko giltza zein den ezin jakin dezakegularik" irakurle gehienok.
‎Lehenak salmenta eta difusio handia izan du, bigarrena aldiz, ezezagunagoa da. Gaiak guztiz ezberdinak dira, lehena literatura fantastikoa da, ipuin bilduma modura egituraturik. Bigarrena aldiz, autoreak bizi duen egoera erreal eta jakin baten azalpena egiten du, kronika bat da, zigor ziega batean eginiko boladaren kronika zehatza eta esplizitoa, baina literarioa era berean.
‎Dena joko bat da, ordea, azken narrazio horretaraino iristeko. Hor dator Sarrionandiaren benetako kontrazeinua joko horretan guztian : Egileak bere desioak bultzaturik idazten omen du eta" desiraren hutsunea" oroimenaz estaltzen saiatzen da," baina zuloa, zuritasuna, eskasia, zuloa, literaturak bete dezakeena baino arras zabalagoa eta sakonagoa da.
‎Beharbada Narrazioak liburu honexen izenburua da Sarrionandiaren liburuen izenburuen artean sinpleena, beste guztiak interpretazioa behar duten sintagmak izan dira edo azalpena eskatzen duten hitz multzoak, baina kasu honetan, agian, sinpletasunak omenaldi bat du barnean. Agian Jorge Luis Borgesen ipuinen bilduma baten Narraciones (Cátedra 1980) edizioaren izen bera darama Joseba Sarrionandiaren Narrazioak liburu honek.
‎Nolanahi ere, irakurle arruntarentzat Sarrionandiaren narrazio hauek beste gabeko erakargarritasuna dute, mundu fantastikoak sortzen ditu ipuinetako batzuetan, leiendazkoak sarritan, sirenak eta marinel zahar madarikatuak daude, eta desertuak, printzesak, gazteluak eta geltokiak neskatxa eder bakartiek habitatzen dituzte. Guztia ere, gainera, estilo narratibo poetikoaz eta dotoreaz emanik.
‎Poemaren hasieran F. Holderlinen aipamena egiten da"... baina zertarako egin poesia aro gaitz hauetan" eta poemak hain zuzen ere horren erantzuna bilatzen du, poesia egiten dihardu baina aro gaitz horrekiko kontrajarpena etengabea da, Kandelako komentariogileak dioenez," modu askotan errepikatuko duen kontrakoen binomioa ikusten da: batetik kartzelatik kanpo dagoen orok bere baitan biltzen duen" agiatasuna" (35 or.). Izan ere, kartzelaz kanpoko guztia erreferentzia oroimena edo suposizioa baita presoarentzat" gaur ere goiz ilunduko du/ zohardian izarrak biztuko (35 or.)" begira ezazu han goian ilargia/ elkarturik omen daude... (36 or.) izarrak suzkoak omen dira. (38 or.)
‎Kartzelako errealitatea presente dago poema guztian ," labankada izoztuen antzera" Kandelako komentariogileak dioenez. Kartzelako errealitateak kanpokoari buruzko amets guztiak errematatzen ditu:
‎Kartzelako errealitatea presente dago poema guztian," labankada izoztuen antzera" Kandelako komentariogileak dioenez. Kartzelako errealitateak kanpokoari buruzko amets guztiak errematatzen ditu: " izarrak suzkoak omen dira/ baina ez naute berotu." (38 or.)
‎Liburuari buruz egunkari eta aldizkarietan aipamen ugariak izan ziren eta horietatik adierazgarrienak jasoko ditugu hemen. Felix Ibargutxik(" Urrutiko parajeetatik hemengo oinazera", Zabalik, 1987XII, 2 or.) iruzkinean aipatzen duen lehenengo gauza Izuen... liburutik Marinel zaharrak honetara emandako aldaketa handia da, autorea kartzelan bost urte egon eta gero, guztiz bestelakoa dela esanez. Liburuaren estiloak eta gaiak aldatuak direla azaltzen du Ibargutxik:
‎" Ene ustez gauza ezberdinak dira arazo honetan politika, etika eta idazkera" zioelarik. 1987an argitaraturiko Marinel zaharrak honetan, aldiz," badirudi planteamendu horiek denak hankaz gora joan zaizkiola," Literatura eta iraultza" izeneko poeman gure artean hainbat eztabaida sortu duen beste binomio fantastiko bat, torturaren errealitate ankerraren kontra txirtxilatu dira esparru sakratuak, Pessoa, Eliot, Chesterton eta beste kutun guztiak ."
‎Poema horien garraztasuna eta gordintasuna hainbesterainokoa da, ezen obraren literaturtasuna bera jarri izan baita auzitan. Liburuaren aintzin solasean Ruper Ordorikak gogoratu egiten du" ez zaigu (la) komeni ahaztea egileak beti edukitzen duela obra helburutzat, sartu bide diren bitarteko guztiak onerako dituela baldin eta xede horrekin bat egiten badute." (6 or.) Aitzpea Azkorbebeitiak aipatzen du zenbait kritikok poema horien lirikotasuna, literaturtasuna eta indarra azpimarratzen dutela. Sarrionandiaren epe honetako kartzelako poemei, liburu honetakoei eta Marinel Zaharrak en zeudenei," poesia militante" edo" konprometitua" bezalako etiketak jarri izana Azkorbebeitiak arbuiatzen du, aurreiritzietan oinarritzen direlako bere ustez, gaiaren erabilerak obraren asmoa bera ez baitu ukatzen.
‎1983ko Eguberrietako amarauna poeman bertan zertarakoa are gordinagoa zen: " Baina zertarako egin poesia aro gaitz hauetan?" (33 or.). Sarrionandiak ez daki," baina ekin behar da zeren hobe da burrukatu eta galtzea/ galera aurrez onartzea baino" (52 or.). 1987ko Marinel zaharrak liburuan ere galdera bera da hitzaurrean" Zertarako poesia hondamen aro hauetan?" (8 or.). Oraingoan ordea, sasoi guztiak ez ote diren makalak galdetzen dio bere buruari, haatik ezinbestekoa dela pertsonarentzat kantatzea, itsasontziarentzat nabigatzea bezala. Bere kasuan, gainera, Coleridgeren marinel zaharrak bezala, inork entzuteko trenta handirik hartu nahi ez duen moduko kontuak esan behar ditu.
‎Bestalde, saioei berei dagokienez, gehienak idazle edo filosofo ezagunen aipamenen bat abiapuntutzat hartu eta bere argudioak eta ondorioak adierazten ditu segidan. Literatur piezei dagokienez, berriz, hiru aipatzen ditu Joxerra Gartziak beste guztien gainetik" Euria esan eta euria erortzea" (191 or.)," Ziutateko enparantzak" (201 or.) eta" Laberintoa habitatu" (206 or). Hirurak surrealismo girokoak direla diosku, Kafkaren mundu absurduetatik hurbil daudenak, eta amesgaiztoen logikan oinarrituak.
‎2 Mende amaierako mugimendu eklektikoaren zantzuak nabarmentzen dira beraiengan, jatorri eta joera guztiz ezberdineko poemak, sentimenduak edo eskolak ametitzen dituzte. Sarrionandiaren Izkiriaturik aurkitu ditudan ene poemak liburua da horren adibide nabarmena, egileari ez zaio axola iturriak, kulturak eta garaiak guztiz ezberdinak izatea.
‎2 Mende amaierako mugimendu eklektikoaren zantzuak nabarmentzen dira beraiengan, jatorri eta joera guztiz ezberdineko poemak, sentimenduak edo eskolak ametitzen dituzte. Sarrionandiaren Izkiriaturik aurkitu ditudan ene poemak liburua da horren adibide nabarmena, egileari ez zaio axola iturriak, kulturak eta garaiak guztiz ezberdinak izatea.
‎Gisa berean, poesiak ez du gizarte funtziorik Sarrionandiaren iritziz. Garai horretako elkarrizketetan eta liburuetan Sarrionandia, ETAko militante izateagatik kartzelan dagoelarik ere, olerkiak gizarte aldaeretan izan lezakeen eraginaz guztiz eszeptikoa da. Halere," Izuen gordelekuetan barrena" (Luma eta lurra, 1998) artikuluan, Jon Kortazarrek ohartzen du liburu honetan" badagoela borondate engagea Sarrionandiarengan, bereziki Irlandari buruzko poemetan." (68 or.).
‎5 Metaforaren lanketa guztiz metikulosoa egiten dela esaten du Jon Kortazarrek eta espresionismoranzko itzulia nagusitzen dela, hain zuzen ere Borgesek esan zuen moduan eginez: " Superar la realidad ambiente y elevar sobre una madeja sensorial y emotiva una ultrarealidad espiritual". c) Bizitzaren bidaia
‎Iñaki Aldekoaren iritziz, liburuak egiten dituen ebokazio literario guztien artean bi dira sinbolo nagusiak: bidaiatu bai baina bere jomugara iritsiz gero fatua beteko zaion Ulisesen bidaia, eta bestetik, Kavafis poetaren ziutatearen zama," beste leku eta beste hirien bila dabilen bidaiari nekatuak pentsatzen du" Ez duk aurkituko beste itsaso eta beste lurrik/ Ziutatea hirekin joango duk beti./ Betiko kaleetara itzuliko haiz/ Suburbio berdinetan helduko zaik edadea/ ze, ziutatea berbera baita beti/ etzak besterik bilatu/ etzegok/ Ezta hiretzako bide edo barkurik ere." d) Bidaia literarioa
‎Izan ere, liburu honetan munduan barrena eta mendeetan gaindi sorturiko olerkigintzan, Sarrionandiak bere denboran irakurritakoen artean hurbilekoenak egin zaizkionen bertsioa egiten baitu liburu honetan. Horrela irekitzen da irakurlearen begien aurrean mundu zabaleko literatura askotariko horren mostra zabala, Sarrionandiaren" alter ego" diren idazle mota guztietako horien emaitza aurkezten digularik. Bere obraren zale diren irakurle euskaldunei aukera eskaintzen die haiek ezagutzeko, eta bestetik, literatur iturrien inguruko gogoetarako bide ematen die liburu honek literaturzaleei, geroago aipatuko ditugun saiakera liburuetako iradokizunek bezalaxe.
‎gaua, iluntasuna, kolore beltza... Are gehiago, hauek guztiek ere ilusioaren heriotza irudika lezakete. Dena den, heriotzera denboraren iragaiteak garamatzanez honi buruzko erreferentziak ere ugariak dira.
‎Hots, sentimenduen, beldurren, zalantzen, ilusioen,... betierekotasuna adieraziz. Izan ere, gizaki guztiok dugu geure bizitza josteko zeregina. Bestalde, jostorratza eta hariak ere sexu harremanak sinbologizatzen dituzte:
Honen guztiaren berri emateko, batzuetan kronotopo zehaztua eta besteetan zehazgabea darabil. Zehazgabetasuna batez ere historiaurreko pasarteetan ikus daiteke, eta zehaztasuna garaikideak diren pasarteetan.
‎Eleberriak irakurtzeko orduan ohituta gauden patroiarekin hautsi egiten du beste bat sortuz, baina berri honetan galtzeko arrisku handia dago. Irakurlea gogoz hasten da jostorratza eta haria jarraituz, baina hainbeste bira eta jira eman ondoren bidea galdu, interesa erori eta istorioa bera eleberriaren pisu guztia sustengatzeko arazoekin aurkitzen da. (Fernandez, Jose Jabier:
‎Izan ere, eleberri hau modu bitxian egituratua dagoenez, istorio hauek guztiak lotzea askotan zaila izaten da, irakurketa pausatua eskatuz. Aitzitik, arretaz eginiko irakurketa baten bidez Arrietak eskaintzen digun mundu iradokitzailea barneratzeko zailtasunik ez dugu izango.
‎bai gizarte egoerak, bai gertakari politikoek. Hauek guztiak , batez ere narrazioaren amaieran nagusitzen dira.
‎Hartara, bi maitaleen arteko istorioaz gain, garai bateko egoera sozial eta politikoaren alderdi bat ere islatuko da liburuan. Sinesgarritasuna eta egiantzekotasuna irudikatzeko asmoz, noski, gertaera guztiak herri ezagunetan kokatu ditu: besteak beste, Zumaia, Donostia, Bilbo aipatzen dira.
‎Edorta Jimenezek honela goraipatzen du Linazisororen lorpena: " Zein erraz hasten den kondatzen, eta gero zelan sortzen dituen hari berriak, halako moduan non irakurlea ikaratu egiten den, jakingo ote duenentz idazleak guztietatik armoniatsu tenk egiten. Jakin, jakin du, alajaina" (Egunkaria)
‎Ikuspuntuari dagokionez, istorio hau guztia narrazioan parte hartzen duen pertsonaia batek kontatzen digu. Izan ere, narratzaileari Iñakik berak bere istorioaren berri eman ziola aitortzen du.
‎Eleberri psikologikoetan pertsonaia baten barne munduan, bere garapen psikologikoan, sakontzeko ahalegina nabarmentzen da.8 Ondorioz, eleberri hauetako pertsonaia nagusi guztiak pertsonaia biribilak izango dira.
‎Lutxo Egiaren ustez," eleberriari kutsu existentzialista dario." (Deia I) Xabier Aldai ere honela mintzatu zen eleberri honetaz: " nobela existentzialista hutsa da, bere aberastasun eta kontraesan guztiekin ." (Egunkaria) Izan ere, orrialde hauetan Alvaro Egiazabalen gogoetak dira nagusi. Alvaro bere neska laguna izandako Helenari mintzatzen zaio:
‎Gainera, narratarioari erreferentzia zuzena egiten zaio. Hau guztia ikusirik, bakarrizketa luze baten aurrean gaudela esan genezake. Gainera, narratzaileak eleberri psikologikoetan ohikoa den bezala, barne fokalizazioa darabil pertsonaiaren barne munduaren berri emateko.
‎Beranduago, Mikel atxilotu dutela jakitean, Alvarok Donostiara, bere jaioterrira alde egingo du, bertan nerabezaroko hainbat gertakari gogora ekarriko dituelarik. Hortaz, gogoeta hauek guztiak izango dira eleberriaren funtsa. Hots, gogoetok hartuko dute garrantzia eta ez ekintzek, Luis Mari Mujikak aipatu bezala:
‎Hala ere, leku hauen eginkizuna gogoeten norabidea gidatzea izan ohi da, batez ere bi funtzio hauen bidez; batetik, oroitzapenak gogora ekarriz; eta bestetik, paisaia eta egoera animikoaren arteko lotura eginez. Hona hemen honen guztiaren inguruko hainbat iruzkin:
‎Garbi dago bidaia guztiak , munduan zeharkakoak izanik ere, munduaren larruan batera edo bestera jotzen dutenak, barnekoak ere badirela neurri haundian, denboran aurrera eta atzera egiten baitute. Geure baitatik ihes egiteko, edo bestela geure burua aurkitu ahal izateko, egiten dugu bidaia.
‎Gainera," bukaeran barne ezinegon areagotu horrek luzatu egiten du bidaia fisikoa, berriro gertaraziz." (Egunkaria XII). Izan ere, Mari Jose Olaziregik aipatzen duen bezala," protagonistaren erabaki ausarta amaieran, guztiarekin eten eta berriro hastera bultzatzen duena" (Egunkaria III) nabarmentzekoa da, erabaki hau hartu izanak luzatuko baitu bidaia fisikoa. Erzillaren eleberrian legez, barne munduak gidatzen ditu bai ekintzak, bai sentimenduak, bai gogoetak.
‎Oroitzapena, Debatik Donostiarako bidean zihoan autobusean izaniko sentimendu hura (zoriona?), birjintasuna galdutako memento haiek, Andresekiko hoztasuna, Luisekiko gero eta gertutasun handiagoak... Hori guztia bakardadea sentitzeraino. Ez bakardade fisikoa.
‎Ikuspuntuari dagokionez, narratzaile orojakile batek ematen digu gogoeta hauen guztien berri. Are gehiago, narratzaile hau Teresa modura irudika dezakegun narratarioari mintzatzen zaio.
Hau guztia kronotopo zehaztu batean txertatu du: izan ere, W.n eta Donostian kokatzen ditu gertaera nagusiak, eta garai jakin batean.
‎Azkenean, bere nobela idazteko liburutegitik zortzi urtetan ez ateratzea erabakiko du. Honela, hasiera eta amaierako bi ipuinek Berardoren istorioa kontatzen digute, eta beste guztiek Berardoren nobela amaigabearen zati lirateke. Beraz, besteak beste, ipuin arteko lotura istorio honek sorturiko marko narratiboan, ildo bereko gaia erabiltzean eta absurdurako duen joeran dakuskegu.
‎Irri eragille edo umorezkoak (batez ere, amaieran ezustea dutenak eta intrigazkoak); Anatomia eta Litteratura (absurduaren ildotik harilkaturikoak); eta Chaos. Dena dela, ipuin guztiak sarkasmo eta ironia handikoak dira, absurduaren mugan daudenak.
‎Batasuna alderdi askotan azpimarratzen da: batetik, ipuin guztiak Izurkiz herrian kokatzen dira; bestetik, pertsonaiek ipuin batetik bestera salto egiten dute. Javier Rojok dioen bezala," narrazio hauek elkarrekiko erreferentziaz beterik daudelarik, elkar osatzen dute, azkenean ia ia nobela bat burutuz." (El Correo IV) Etengabeko erreferentzia hauez gain, giro jakin batek harilkatzen ditu liburu honetako narrazioak:
‎Baina, narratzaile hau batzuetan autodiegetikoa da, eta besteetan homodiegetikoa, beste pertsonaia batzuen gertaerak azaltzeari ekiten baitio. Gainera, kasu guztietan ipuineko pertsonaia batek ematen digu istorioaren berri. Batzuetan, pertsonaien arteko erreferentziak lotuz ipuin batetik bestera narratzailea aldatzen ez delako sentsazioa dugu.
‎Batzutan pertsonaiok lauegiak izaki, arazo handirik gabe aurreikus daitezke bere jokaerak. Pertsonaia guztiak bizitza trenak markatutako erritmora egokitu beharrean aurkituko dira. Eta egokipen hori ezinezkoa gertatzen zaienean trena bera izango da beraien amaieraren instrumentua, trena da-eta liburu osoa menperatzen duen elementua.
‎Miren Trekuk eleberri modernotzat du liburu hau: " Eta nobela deritzot, batek ez dakielako oso ongi nola definitu ipuin bilduma hau, eta modernoa gainera bere baitan gutunak, egunkari pasarteak, poesia, metaliteratura eta" nahi duzun guztia " sartu duelako." (Egunkaria,) Hots, eleberri modernoetako ezaugarria da aniztasuna.
‎Harremanen inguruko gaiak guztiz alde batera utzi ez dituen arren, oraingo honetan Montoiak hiri bat hartu du protagonista nagusitzat. Gasteizen kokaturiko hogeita bi ipuin eskaintzen dizkigu ipuin bilduma honetan:
‎Liburu hau osatzen duten sei ipuinetan zazpi animalia ezberdin topa ditzakegu. Ipuin bakoitzeko animalia jakin baten inguruko ohiturak aurkezten badizkigu ere, bada ipuin guztietan ageri den animalia bat: putre txuria.
‎Kolore hau, gainera, izuaren eta beldurraren sinboloa izan ohi da. Basapiztia hau ipuin guztien lotura gisara ageri da. Hona hemen aurkezten diren beste abere madarikatuak:
‎Narrazioaren egituraketari dagokionez, ipuin guztietan bi plano ageri direla aipagarria da. Batzuetan, bi plano hauek leku aldaketaren araberakoak dira; beste batzuetan, garaiaren aldaketaren araberakoak.
‎droga, sexua, rock and rolla, tabernetako giroa, alkohola,... Lotura handia dago bilduma batetik bestera. Honela," Gauaren testuingurua dute ipuin guztiek , eta ez dago liburuan gauetan gertatzen ez den ezer; ikusitakoa, bizitakoa kontatzea baitu xede, errealitate horri imajinazio apur bat gaineratu dion arren." (Egunkaria XI) Honetaz gain, giroa ere aitzakia da hainbat sentimendu unibertsal islatzeko: etsipena, maitasuna, desioen ezintasuna, itxaropena,... Izan ere, gaueko giroaren bidez," iluntasunaren baitan gordetzen den pasioa ageri da liburuko orrialde guztietan." (Egunkaria) Gaueko amets honetan, alkoholaren zorabioaren eraginez, hilak eta biziak batera agertuko dira.
‎Honela," Gauaren testuingurua dute ipuin guztiek, eta ez dago liburuan gauetan gertatzen ez den ezer; ikusitakoa, bizitakoa kontatzea baitu xede, errealitate horri imajinazio apur bat gaineratu dion arren." (Egunkaria XI) Honetaz gain, giroa ere aitzakia da hainbat sentimendu unibertsal islatzeko: etsipena, maitasuna, desioen ezintasuna, itxaropena,... Izan ere, gaueko giroaren bidez," iluntasunaren baitan gordetzen den pasioa ageri da liburuko orrialde guztietan ." (Egunkaria) Gaueko amets honetan, alkoholaren zorabioaren eraginez, hilak eta biziak batera agertuko dira. Izan ere, bizitzaren mozkorralditzat har genitzake ipuin hauek, gaueko ametsen mundua irudikatzeko erabilia.
‎Bizitza pusketak (1996) bere lehen ipuin bilduman zortzi narrazio labur aurkeztu zizkigun Muguruzak. Honen izenburuak erakusten duen bezala, ipuin hauetan guztietan bizitzaren pusketak erakusten zaizkigu. Pusketa hauek osagarriak direla esan genezake, guztiek bizitzaren ikuspegi bat adierazten baitute.
‎Honen izenburuak erakusten duen bezala, ipuin hauetan guztietan bizitzaren pusketak erakusten zaizkigu. Pusketa hauek osagarriak direla esan genezake, guztiek bizitzaren ikuspegi bat adierazten baitute. Ipuin guztietan pertsonaia baten bizimodu arrunteko egoera arrunta aurkezten zaigu.
‎Pusketa hauek osagarriak direla esan genezake, guztiek bizitzaren ikuspegi bat adierazten baitute. Ipuin guztietan pertsonaia baten bizimodu arrunteko egoera arrunta aurkezten zaigu. Ipuin bakoitza pertsonaiaren izena du izenburutzat.
‎Pertsonaia hauen barne mundura gerturatuz, hauen ezinegona, bakardadea,... suma dezakegu. Javier Rojok egoki azaltzen duen bezala" guztiek antzeko egitura daukate: inolako berezitasun nabarmenik ez daukan pertsonaia bati zerbait berezia gertatzen zaio, bizitza horren monotonia nolabait apurtzen duena." (Rojo, Jabier:
‎Espazioari dagokionez, Euskal Herrian kokatzen ditu ipuin guztiak : Donostia, Gasteiz, Bilbo... dira lekurik aipatuenak.
‎Estilo arruntaren bidez eskaini dizkigu egunerokotasunaren irudi ezberdin hauek guztiak : hizkera arrunta, zuzen eta elkarrizketa ugarikoa.
‎Pertsonaia garrantzitsuenak, Markos zein Nestor, lekuz, jokoz, oroz kanpo daude ia beti; guztiz arrotzak zaizkien goitibeheitiek erabakitzen dituzte beren aldarteak eta norabideak, ez dira gai beren bizitzak gobernatzeko, izutu egiten ditu askatasunak. Gizaki izateak urduri jartzen baititu, nahiago lukete postontzi edo karrota izan gizaki baino:
‎Bigarren lan honetan ere estilo errazaren aldeko agertuko zaigu: izan ere," guzti hau estilo arin eta hurbil batetik kontatzen digu Jabier Muguruzak, erretolika handirik gabe, baina ez horregatik sinplea." (Gara VII)
‎Bada, ostera, Harkaitz Cano azkarregi argitaratzen eta, ondorioz, talentua alferrik galtzen ote dabilen dioenik. Batzuek Bilbaoko bakartzat duten egunkarian idazten duen Rojok, izen eta guzti esanda, adibidez. Ez nator bat.
‎Luzera ezberdineko ipuin hauen artean ez dago lotura garbirik. Hala ere, ipuin guztietan Harkaitz Canok berezkoa duen estiloa darabil, narratiba poetiko bikaina eskainiz. Are gehiago, poesiak ere han hemenka tartekatzen ditu.
‎Are gehiago, poesiak ere han hemenka tartekatzen ditu. Bestalde, ipuin hauetan guztietan badira errepikatzen diren sentsazioak ere: bakardadea, heriotza, autosuntsipena,... Sentimendu hauetaz gain, bada ipuin gehienetan errepikatzen den elementu bat ere eta bildumari izena ematen diona:
‎Ipuinetan bertan aipatzen duen bezala: " iristen da eguna ezkutukoa azaleratzen dena." Honela, heroien desmitifikazioa egiten du, ipuin hauetako pertsonaia guztiak galtzaileak izango baitira. Beste alderdi ezkutu horien bilaketa ere antzeman daiteke aurreko bildumetan.
‎tristura, nostaljia,... Juaristiren ustez," guztietan bada halako aire misteriotsu bat, batzuetan errealitatetik at doana; besteetan errealitatearen eremuan pausatzen dena" (Juaristi, Felipe: El Diario Vasco VI)
‎Mota guztietako testuak aurki ditzakegu: gogoetak, deskribapenak, narrazioak,... aniztasuna nabarmentzen da:
‎Baina, guztietan izuaren sentimendua aurki daitekeela uste du Juaristik. Nire aburuz, denboraren presentzia ere etengabea da.
‎Bestalde, ipuin guztietan idazkera mota bera aurki daiteke: " zalua, baino ez arina." (El Diario Vasco VI) Felipek dioen bezala, era berean, herriko hizkera bizia erabiliko du.
‎" zalua, baino ez arina." (El Diario Vasco VI) Felipek dioen bezala, era berean, herriko hizkera bizia erabiliko du. Hala ere, ipuin guztiek ez dute lorpen maila bera. Dena den, bere lehen liburuak zuen iparraldeko kutsua ez da hain nabarmena.
‎Juaristiren ustez Miranderen izena aipatu behar da," hark ere horrela idazteko joera baitzuen, izu guztiak leuntzeko ariketan beharbada." (El Diario Vasco VI)
‎Bestalde, istorio guztiak leku jakin batean kokatzen dira; Ezterenzubiko mendien altzoan. Halere, pertsonaiak aldatu egiten dira ipuin batetik bestera.
‎Antton Lukuren liburuan hamabi ipuin ditugu, guztien artean unibertso bat osatzen dutenak. Horixe agertu baitu Lukuk, unibertso bat, esan nahi baita, giza geografia bat, ipuinez ipuin eta irakurketan aurrera egin ahala gure baitan birsortzen goazena.
‎El Correo VIII) Hala ere, ipuin gehienak orrialde gutxikoak diren arren, badira ere berrogei bat orri betetzen dituztenak. Narrazio hauek guztiak independienteak dira, baina guztiek hiriko giroa dute kokaleku nagusia. Honela, hiriko giro honetan bizitzako hainbat egoera irudikatzen zaizkigu.
‎El Correo VIII) Hala ere, ipuin gehienak orrialde gutxikoak diren arren, badira ere berrogei bat orri betetzen dituztenak. Narrazio hauek guztiak independienteak dira, baina guztiek hiriko giroa dute kokaleku nagusia. Honela, hiriko giro honetan bizitzako hainbat egoera irudikatzen zaizkigu.
‎Bestalde, zentzugabekeriaren zantzuak han hemenka tartekatzen dira, askotan pertsonaiak errealitate eta fantasiaren mugetan murgilduz. Honela, ipuin gehienetan hiriko giroa aurkezten bazaigu ere, ez dugu ipuin hauetan guztietan giro bera islaturik ikusten, nahiz eta pertsonaia gehienak hirietan galduriko ilusio gabeko izaki modura irudikatu.
‎Estiloa eta teknikari dagokionez honela mintzatu zen Karlos Cid: " Euskal literaturatik idazkera aberatsa eta gozoa xurgatu baitu, eta erdal literaturetatik, ordea, literatur baliabide oparoak, generoen nahasketa eta guzti ." (Ubeda, Joxi: Egunkaria VI)
‎Genero mota ezberdin ugari darabiltza: eskutitzak, hitzaldi grabatuak, klase bateko bakarrizketa, filmeetako pasarte egokituak,... Aniztasuna maila guztietan , beraz.
‎" heriotza, futbola, maitasuna, alkohola, gerra, familia...(...) Azpeitian girotuak gehienak: luzera txikiko guztiak ; umore tanta batez zipriztinduak ia denak." (Egunkaria)" Dena den, betiko bere" marko erreferentzialak" maitasuna, heriotza... ageri dira istorioetan, beste batzuk gehituz." (Deia) Era honetan, aieru eta sentimenduak iradokitzen ditu, askotan zehazgabetasunaren bidez: askotan, etsipena islatzen da.
‎Elgoibatar honek bere lehen liburuan hogeita bost narrazio eskaini dizkigu. Narrazio hauetan guztietan erotismo, sentsualitate eta gizon emakumeen arteko harremanekin topo egin dezakegu. Honela," erdi tabu edo (izan) diren gaiak lotsa zuririk gabe jorratzeko gogoa" (Jakin 106) erakutsi du.
‎Honela," erdi tabu edo (izan) diren gaiak lotsa zuririk gabe jorratzeko gogoa" (Jakin 106) erakutsi du. Baina, gai hauek guztiak gai bakar baten inguruan harilkaturik daudela esan genezake: desioaren inguruan.
‎Bilbotarraren bigarren liburu hau, bere lehen eleberriarekin alderatuz guztiz bestelakoa da. Liburu honetan hamaika ipuinez osaturiko bilduma osatu du.
‎Pasioz eta suz gainezka dauden ipuinak dira, baina era berean baita hotz eta gupidagabeak ere." (Egunkaria VI) Izan ere, liburu honetan heriotza eta maitasun gorroto artean egiten den hurbilketa azpimarratu behar da. Hartara, errealitatea eta usteak nahasirik ageri dira ipuin hauetan guztietan . Izan ere," Kontatzen zaizkigun amodio istorioak beltzak dira, obsesioz josiak, sexua modu patologikoan biziz eta beti ukitu erotikoekin tartekatuz.
‎Narratzailea gizonezkoa dugu guztietan eta emakumearekiko ikuspuntua oso antzekoa da kontakizun guztietan. Emakumea da sentimendu nahasi eta kilikagarri guztien iturburu, baina beraren papera ez da agerian jartzen, bigarren mailako figura izatera lerratzen da.
‎Narratzailea gizonezkoa dugu guztietan eta emakumearekiko ikuspuntua oso antzekoa da kontakizun guztietan . Emakumea da sentimendu nahasi eta kilikagarri guztien iturburu, baina beraren papera ez da agerian jartzen, bigarren mailako figura izatera lerratzen da.
‎Narratzailea gizonezkoa dugu guztietan eta emakumearekiko ikuspuntua oso antzekoa da kontakizun guztietan. Emakumea da sentimendu nahasi eta kilikagarri guztien iturburu, baina beraren papera ez da agerian jartzen, bigarren mailako figura izatera lerratzen da. (Habe 292)
‎Baina baita Katalunian genero horren inguruan azken urteotan egindako lan bikainak ere. Guztietatik ikasi du Belmontek, baina era berean bere estiloa ere landu du. (Egunkaria VI)
‎Datozen ipuin bilduma hauetan gai ezberdinak jorratuz bada ere, guztietan heriotzaren gaiak leku berezia bereganatzen du: batean eldarnioaren bidez, bestean desioaren bidez, eta hurrengoan oroimenak sorturiko ezinegonaren bidez.
‎Narrazio hauetan guztietan narratzerakoan ikuspegi ezberdinak hautatu dituela ikus dezakegu: hirugarren pertsona, lehen pertsona, berorika,...
‎Egunkaria VII) Honela, pertsonaia ugari aurkezten dizkigu liburuan. Baina, ikuspuntu ezberdin hauek guztiak azaltzeko narratzaile orojakileaz baliatzen da, narratzaile estradiegetikoaz: honen fokalizazioak pertsonaia batzuetatik urrundu eta beste batzuetara gerturatuko gaitu.
‎Hiri edo herri konkretu batzuen izenak aipatzen diren arren (Bartzelona,...), desiraren inguruko gorabehera nagusienak non gertatzen diren ez da zehazten. Izan ere, lerindarrak" desioen hiria guztiok bizi garen hiria" dela diosku, (Elizondo, Edurne: Egunkaria VII) eta horretarako, kronotopoa zehazteke utzi du.
‎Beraz, sail bakoitzean argazki kamara mota bakoitzari dagozkion irudiak dira eskaintzen zaizkigunak. Aipatu bezala, argazkia da guztiotan ageri den elementua, ipuinon leit-motiva. Argazkien bidez errealitatearen zati baten berri izaten dugu.
‎hauek oroitzapenak gogora ekartzeaz gain, pertsonaia ezberdinak uztartzeko lokarria baitira. Bestalde, ipuin hauetan bidaia ezberdinak kontatzen zaizkigu, hauetan guztietan pertsonaiek beldurrak, izuak, istripuak, iragana, ilusio txikiak, zalantzak... bidai lagun izanik. Haatik, han hemenka iradokitzen den heriotzaren zantzuak kateatuko ditu ipuinok.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
guzti 5.275 (34,73)
gusti 13 (0,09)
Lehen forma
guztiak 1.136 (7,48)
guztiz 644 (4,24)
guztia 535 (3,52)
guztietan 347 (2,28)
guzti 315 (2,07)
guztien 213 (1,40)
guztian 209 (1,38)
guztiek 208 (1,37)
guztiok 198 (1,30)
guztietako 95 (0,63)
guztiei 80 (0,53)
guztietatik 60 (0,39)
guztiko 54 (0,36)
guztien artean 48 (0,32)
guztioi 45 (0,30)
guztion 44 (0,29)
Guztiz 41 (0,27)
guztietara 39 (0,26)
hori guztia 38 (0,25)
horiek guztiak 35 (0,23)
Hori guztia 32 (0,21)
guztirako 30 (0,20)
guztiekin 28 (0,18)
guztijak 26 (0,17)
guztiaren 25 (0,16)
guztientzat 25 (0,16)
Guztiok 23 (0,15)
Guztiak 22 (0,14)
Horrek guztiak 21 (0,14)
hauek guztiak 21 (0,14)
horiek guztiek 20 (0,13)
guztietakoak 19 (0,13)
guztian zehar 18 (0,12)
guztiari 18 (0,12)
guztiaz 18 (0,12)
hauetan guztietan 17 (0,11)
guztientzako 15 (0,10)
guzti hori 14 (0,09)
guztiai 14 (0,09)
gusti 13 (0,09)
guztiarekin 13 (0,09)
guztitik 13 (0,09)
horien guztien 13 (0,09)
Guztia 12 (0,08)
Hau guztia 11 (0,07)
guztiontzat 10 (0,07)
hau guztia 10 (0,07)
guztiaren aurrean 9 (0,06)
Guztiarekin 8 (0,05)
Horren guztiaren 8 (0,05)
guztiez 8 (0,05)
horrek guztiak 8 (0,05)
Guztiek 7 (0,05)
Honek guztiak 7 (0,05)
Horiek guztiak 7 (0,05)
guztiagaz 7 (0,05)
guztietarako 7 (0,05)
guztikoak 7 (0,05)
guztion artean 7 (0,05)
horietan guztietan 7 (0,05)
Honen guztiaren 6 (0,04)
guztiagatik 6 (0,04)
guztie 6 (0,04)
guztien aurrean 6 (0,04)
guztiotan 6 (0,04)
horren guztiaren 6 (0,04)
Horietan guztietan 5 (0,03)
guzti horiek 5 (0,03)
guztikoa 5 (0,03)
hauek guztiek 5 (0,03)
horretan guztian 5 (0,03)
Guzti 4 (0,03)
Guztietan 4 (0,03)
guzti horren 4 (0,03)
guztiekiko 4 (0,03)
guztien arteko 4 (0,03)
guztien aurretik 4 (0,03)
guztiengatik 4 (0,03)
guztietatik at 4 (0,03)
guztiontzako 4 (0,03)
hauen guztien 4 (0,03)
horri guztiari 4 (0,03)
Guzti hori 3 (0,02)
Guztion 3 (0,02)
Hauek guztiek 3 (0,02)
Hauetan guztietan 3 (0,02)
Horretan guztian 3 (0,02)
guzti hau 3 (0,02)
guzti horrek 3 (0,02)
guzti horretan 3 (0,02)
guztiarena 3 (0,02)
guztien arabera 3 (0,02)
guztiena 3 (0,02)
guztiengan 3 (0,02)
guztiengana 3 (0,02)
guztiona 3 (0,02)
guztiondako 3 (0,02)
hauekin guztiekin 3 (0,02)
honek guztiak 3 (0,02)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
guzti ere 114 (0,75)
guzti be 96 (0,63)
guzti ez 93 (0,61)
guzti egin 59 (0,39)
guzti egon 45 (0,30)
guzti bat 42 (0,28)
guzti ukan 37 (0,24)
guzti gain 28 (0,18)
guzti bera 27 (0,18)
guzti galdu 27 (0,18)
guzti ikusi 26 (0,17)
guzti batu 25 (0,16)
guzti aldatu 23 (0,15)
guzti eduki 23 (0,15)
guzti joan 23 (0,15)
guzti esan 22 (0,14)
guzti jakin 22 (0,14)
guzti ondo 19 (0,13)
guzti berri 17 (0,11)
guzti sartu 17 (0,11)
guzti zabaldu 17 (0,11)
guzti baino 15 (0,10)
guzti etxe 15 (0,10)
guzti etorri 14 (0,09)
guzti hartu 14 (0,09)
guzti kontu 14 (0,09)
guzti agertu 13 (0,09)
guzti ezagutu 13 (0,09)
guzti modu 13 (0,09)
guzti aldendu 12 (0,08)
guzti bestelako 12 (0,08)
guzti erabili 12 (0,08)
guzti eragin 12 (0,08)
guzti gu 12 (0,08)
guzti ibili 12 (0,08)
guzti berdin 11 (0,07)
guzti bete 11 (0,07)
guzti bezala 11 (0,07)
guzti elkartu 11 (0,07)
guzti ezberdin 11 (0,07)
guzti guzti 11 (0,07)
guzti izen 11 (0,07)
guzti lez 11 (0,07)
guzti on 11 (0,07)
guzti esku 10 (0,07)
guzti euskara 10 (0,07)
guzti garbi 10 (0,07)
guzti heldu 10 (0,07)
guzti kendu 10 (0,07)
guzti pertsonaia 10 (0,07)
guzti saldu 10 (0,07)
guzti aho 9 (0,06)
guzti eurak 9 (0,06)
guzti euskal 9 (0,06)
guzti irakurri 9 (0,06)
guzti jarri 9 (0,06)
guzti alde 8 (0,05)
guzti daga 8 (0,05)
guzti desagertu 8 (0,05)
guzti emon 8 (0,05)
guzti erre 8 (0,05)
guzti eten 8 (0,05)
guzti hau 8 (0,05)
guzti hedatu 8 (0,05)
guzti herri 8 (0,05)
guzti hil 8 (0,05)
guzti jan 8 (0,05)
guzti jende 8 (0,05)
guzti kontrolatu 8 (0,05)
guzti lagundu 8 (0,05)
guzti leku 8 (0,05)
guzti ni 8 (0,05)
guzti ageri 7 (0,05)
guzti agur 7 (0,05)
guzti argitu 7 (0,05)
guzti atera 7 (0,05)
guzti aurre 7 (0,05)
guzti azaldu 7 (0,05)
guzti aztertu 7 (0,05)
guzti barne 7 (0,05)
guzti baztertu 7 (0,05)
guzti beharrezko 7 (0,05)
guzti beste 7 (0,05)
guzti bildu 7 (0,05)
guzti egoki 7 (0,05)
guzti eman 7 (0,05)
guzti entzun 7 (0,05)
Konbinazioak (3 lema)
guzti ez ukan 11 (0,07)
guzti bat egin 9 (0,06)
guzti kontu hartu 8 (0,05)
guzti alde bat 7 (0,05)
guzti bat etorri 7 (0,05)
guzti berri eman 7 (0,05)
guzti aurre egin 4 (0,03)
guzti egin behar 4 (0,03)
guzti galdu zira 4 (0,03)
guzti zabaldu egon 4 (0,03)
guzti aho bat 3 (0,02)
guzti egon zira 3 (0,02)
guzti esan egon 3 (0,02)
guzti galdu egon 3 (0,02)
guzti gu esker 3 (0,02)
guzti pertsonaia bat 3 (0,02)
guzti agertu behar 2 (0,01)
guzti barne hartu 2 (0,01)
guzti barne hartz 2 (0,01)
guzti bat ez 2 (0,01)
guzti beste batzuk 2 (0,01)
guzti daga beti 2 (0,01)
guzti egon ei 2 (0,01)
guzti elkartu ta 2 (0,01)
guzti elkartu zira 2 (0,01)
guzti eman ezan 2 (0,01)
guzti esku jarri 2 (0,01)
guzti eten barik 2 (0,01)
guzti etorri jende 2 (0,01)
guzti etorri zira 2 (0,01)
guzti euskal Herria 2 (0,01)
guzti euskal idazle 2 (0,01)
guzti euskara egin 2 (0,01)
guzti ez egon 2 (0,01)
guzti ez etorri 2 (0,01)
guzti galdu egin 2 (0,01)
guzti guzti ikusi 2 (0,01)
guzti herri bertan 2 (0,01)
guzti ikusi ahal 2 (0,01)
guzti ikusi ezan 2 (0,01)
guzti jende bete 2 (0,01)
guzti joan ezan 2 (0,01)
guzti leku ez 2 (0,01)
guzti ondo jakin 2 (0,01)
guzti ondo joan 2 (0,01)
guzti ondo pasatu 2 (0,01)
guzti ukan geu 2 (0,01)
guzti ukan hura 2 (0,01)
guzti ukan liburu 2 (0,01)
guzti agur osaba 1 (0,01)
guzti aho barru 1 (0,01)
guzti aho bete 1 (0,01)
guzti aho entzun 1 (0,01)
guzti aho ibili 1 (0,01)
guzti aho zabalik 1 (0,01)
guzti aldatu behar 1 (0,01)
guzti aldatu egin 1 (0,01)
guzti aldatu eutsi 1 (0,01)
guzti aldatu ez 1 (0,01)
guzti aldatu joan 1 (0,01)
guzti aldatu suertatu 1 (0,01)
guzti aldatu topatu 1 (0,01)
guzti aldatu zira 1 (0,01)
guzti alde egin 1 (0,01)
guzti aldendu heldu 1 (0,01)
guzti argitu benetako 1 (0,01)
guzti argitu egon 1 (0,01)
guzti argitu ez 1 (0,01)
guzti argitu ezin 1 (0,01)
guzti atera behar 1 (0,01)
guzti aurre finkatu 1 (0,01)
guzti aurre hartu 1 (0,01)
guzti azaldu besterik 1 (0,01)
guzti azaldu narratzaile 1 (0,01)
guzti aztertu behar 1 (0,01)
guzti aztertu horiek 1 (0,01)
guzti aztertu leku 1 (0,01)
guzti baino adierazkor 1 (0,01)
guzti baino besterik 1 (0,01)
guzti baino gehiago 1 (0,01)
guzti baino gusturago 1 (0,01)
guzti baino hobe 1 (0,01)
guzti baino hobeto 1 (0,01)
guzti baino mingots 1 (0,01)
guzti baino nahiago izan 1 (0,01)
guzti barne mundu 1 (0,01)
guzti bat agertu 1 (0,01)
guzti bat baino 1 (0,01)
guzti bat baldin 1 (0,01)
guzti bat bat 1 (0,01)
guzti bat erantzun 1 (0,01)
guzti bat esan 1 (0,01)
guzti bat eskaini 1 (0,01)
guzti bat hartu 1 (0,01)
guzti bat ikasle 1 (0,01)
guzti bat irakasle 1 (0,01)
guzti bat joan 1 (0,01)
guzti bat lur 1 (0,01)
guzti bat zeharkatu 1 (0,01)
guzti batu arte 1 (0,01)
guzti batu ez 1 (0,01)
guzti batu ohitura 1 (0,01)
guzti batu zira 1 (0,01)
guzti baztertu barik 1 (0,01)
guzti baztertu geratu 1 (0,01)
guzti be arrisku 1 (0,01)
guzti be bai 1 (0,01)
guzti be bare 1 (0,01)
guzti be benetan 1 (0,01)
guzti be berdin 1 (0,01)
guzti be dei 1 (0,01)
guzti be ekarri 1 (0,01)
guzti be emon 1 (0,01)
guzti be errezeta 1 (0,01)
guzti be eurak 1 (0,01)
guzti be gaztelania 1 (0,01)
guzti be geu 1 (0,01)
guzti be han 1 (0,01)
guzti be ikuspegi 1 (0,01)
guzti be luze 1 (0,01)
guzti be murrusaka 1 (0,01)
guzti be neu 1 (0,01)
guzti be seme 1 (0,01)
guzti be zuzen 1 (0,01)
guzti beharrezko jo 1 (0,01)
guzti beharrezko ukan 1 (0,01)
guzti bera bai 1 (0,01)
guzti bera begira 1 (0,01)
guzti bera bizitza 1 (0,01)
guzti bera buru 1 (0,01)
guzti bera esku 1 (0,01)
guzti bera eutsi 1 (0,01)
guzti bera goldatz 1 (0,01)
guzti bera hartu 1 (0,01)
guzti bera hori 1 (0,01)
guzti bera inplikazio 1 (0,01)
guzti bera jokatu 1 (0,01)
guzti bera makurtu 1 (0,01)
guzti bera okertu 1 (0,01)
guzti bera osotasun 1 (0,01)
guzti bera sartu 1 (0,01)
guzti bera zaletasun 1 (0,01)
guzti berdin berdin 1 (0,01)
guzti berdin erantzun 1 (0,01)
guzti berdin hartu 1 (0,01)
guzti berdin maite 1 (0,01)
guzti berdin saldu 1 (0,01)
guzti berdin tratatu 1 (0,01)
guzti berdin ukan 1 (0,01)
guzti berri bat 1 (0,01)
guzti berri ekarri 1 (0,01)
guzti beste abesbatza 1 (0,01)
guzti beste bot 1 (0,01)
guzti beste eman 1 (0,01)
guzti beste modu 1 (0,01)
guzti beste mutur 1 (0,01)
guzti bestelako baita 1 (0,01)
guzti bestelako erregistro 1 (0,01)
guzti bestelako ibilbide 1 (0,01)
guzti bestelako interpretazio 1 (0,01)
guzti bestelako ukan 1 (0,01)
guzti bete behar 1 (0,01)
guzti bete bete 1 (0,01)
guzti bete egon 1 (0,01)
guzti bete ezin 1 (0,01)
guzti bete ia 1 (0,01)
guzti bezala libre 1 (0,01)
guzti bildu egoki 1 (0,01)
guzti bildu ta 1 (0,01)
guzti daga ekialde 1 (0,01)
guzti daga holako 1 (0,01)
guzti desagertu dan 1 (0,01)
guzti desagertu egin 1 (0,01)
guzti desagertu ei 1 (0,01)
guzti desagertu ez 1 (0,01)
guzti eduki berton 1 (0,01)
guzti eduki bihotz 1 (0,01)
guzti eduki erietxe 1 (0,01)
guzti eduki eurak 1 (0,01)
guzti eduki hiru 1 (0,01)
guzti eduki itaundu 1 (0,01)
guzti eduki izen 1 (0,01)
guzti eduki marruma 1 (0,01)
guzti eduki moteldu 1 (0,01)
guzti eduki orduan 1 (0,01)
guzti eduki parte 1 (0,01)
guzti egin bihar 1 (0,01)
guzti egin daga 1 (0,01)
guzti egin egon 1 (0,01)
guzti egin ei 1 (0,01)
guzti egin ekarri 1 (0,01)
guzti egin ere 1 (0,01)
guzti egin ezan 1 (0,01)
guzti egin hasi 1 (0,01)
guzti egin hautaketa 1 (0,01)
guzti egin itxaron 1 (0,01)
guzti egin kanpo 1 (0,01)
guzti egin modu 1 (0,01)
guzti egin ohi 1 (0,01)
guzti egin txondor 1 (0,01)
guzti egoki bete 1 (0,01)
guzti egoki ei 1 (0,01)
guzti egoki iritzi 1 (0,01)
guzti egoki iruditu 1 (0,01)
guzti egoki uste 1 (0,01)
guzti egon ahal 1 (0,01)
guzti egon aiduru 1 (0,01)
guzti egon artean 1 (0,01)
guzti egon aurretiaz 1 (0,01)
guzti egon ez 1 (0,01)
guzti egon ha 1 (0,01)
guzti egon herri 1 (0,01)
guzti egon jagon 1 (0,01)
guzti egon kikildu 1 (0,01)
guzti egon larrutan 1 (0,01)
guzti egon lore 1 (0,01)
guzti egon lotu 1 (0,01)
guzti egon mundu 1 (0,01)
guzti egon narrazio 1 (0,01)
guzti egon ordezkatu 1 (0,01)
guzti egon poztu 1 (0,01)
guzti egon produkzio 1 (0,01)
guzti egon sinbolizatu 1 (0,01)
guzti egon Ulises 1 (0,01)
guzti egon zabaldu 1 (0,01)
guzti egon zerbait 1 (0,01)
guzti egon zikinkeria 1 (0,01)
guzti elkartu be 1 (0,01)
guzti emon jarri 1 (0,01)
guzti entzun era 1 (0,01)
guzti entzun ezan 1 (0,01)
guzti erabili antzutasun 1 (0,01)
guzti eragin behar 1 (0,01)
guzti eragin dieta 1 (0,01)
guzti eragin etxe 1 (0,01)
guzti eragin ez 1 (0,01)
guzti eragin gehiago 1 (0,01)
guzti eragin jaso 1 (0,01)
guzti ere barne 1 (0,01)
guzti ere belaunaldi 1 (0,01)
guzti ere berdin 1 (0,01)
guzti ere bestetasun 1 (0,01)
guzti ere dena 1 (0,01)
guzti ere egitura 1 (0,01)
guzti ere ez 1 (0,01)
guzti ere ezagutu 1 (0,01)
guzti ere fede 1 (0,01)
guzti ere geu 1 (0,01)
guzti ere gutxi 1 (0,01)
guzti ere harri 1 (0,01)
guzti ere hipotesi 1 (0,01)
guzti ere hizkuntza 1 (0,01)
guzti ere idazle 1 (0,01)
guzti ere ilusio 1 (0,01)
guzti ere iragan 1 (0,01)
guzti ere joko 1 (0,01)
guzti ere lehiatu 1 (0,01)
guzti ere modu 1 (0,01)
guzti ere onespen 1 (0,01)
guzti ere zorotasun 1 (0,01)
guzti erre egin 1 (0,01)
guzti erre ipinarazi 1 (0,01)
guzti erre tabako 1 (0,01)
guzti esan aho 1 (0,01)
guzti esan balio 1 (0,01)
guzti esan behar 1 (0,01)
guzti esan indar 1 (0,01)
guzti esan izen 1 (0,01)
guzti esku bera 1 (0,01)
guzti esku daga 1 (0,01)
guzti esku eduki 1 (0,01)
guzti esku etorri 1 (0,01)
guzti esku hartu 1 (0,01)
guzti esku pasatu 1 (0,01)
guzti esku ukan 1 (0,01)
guzti eten aurkitu 1 (0,01)
guzti eten egin 1 (0,01)
guzti eten lagundu 1 (0,01)
guzti etorri bi 1 (0,01)
guzti etorri ehunka 1 (0,01)
guzti etorri gura 1 (0,01)
guzti etxe aurre 1 (0,01)
guzti etxe babestu 1 (0,01)
guzti etxe bueltatu 1 (0,01)
guzti etxe eduki 1 (0,01)
guzti etxe etxe 1 (0,01)
guzti etxe fardel 1 (0,01)
guzti etxe geratu 1 (0,01)
guzti etxe inguru 1 (0,01)
guzti etxe jaio 1 (0,01)
guzti etxe kide 1 (0,01)
guzti etxe ondora 1 (0,01)
guzti etxe portale 1 (0,01)
guzti eurak atsedenaldi 1 (0,01)
guzti eurak auto 1 (0,01)
guzti eurak balio 1 (0,01)
guzti eurak eguneroko 1 (0,01)
guzti eurak etxe 1 (0,01)
guzti eurak postu 1 (0,01)
guzti euskal arlo 1 (0,01)
guzti euskal izen 1 (0,01)
guzti euskal kultura 1 (0,01)
guzti euskal literatura 1 (0,01)
guzti euskal tradizio 1 (0,01)
guzti euskara adierazi 1 (0,01)
guzti euskara huts 1 (0,01)
guzti euskara intelektual 1 (0,01)
guzti euskara itzuli 1 (0,01)
guzti euskara kantatu 1 (0,01)
guzti euskara mimetizatu 1 (0,01)
guzti ez alfer 1 (0,01)
guzti ez atal 1 (0,01)
guzti ez bada 1 (0,01)
guzti ez bakarrik 1 (0,01)
guzti ez bat 1 (0,01)
guzti ez bezala 1 (0,01)
guzti ez eduki 1 (0,01)
guzti ez ego 1 (0,01)
guzti ez ekarri 1 (0,01)
guzti ez ere 1 (0,01)
guzti ez esan 1 (0,01)
guzti ez eutsi 1 (0,01)
guzti ez eze 1 (0,01)
guzti ez ote 1 (0,01)
guzti ez zitu 1 (0,01)
guzti ezagutu ere 1 (0,01)
guzti ezagutu hura 1 (0,01)
guzti ezberdin eragin 1 (0,01)
guzti ezberdin poema 1 (0,01)
guzti gain azpimarratu 1 (0,01)
guzti gain egin 1 (0,01)
guzti gain egon 1 (0,01)
guzti gain ekidin 1 (0,01)
guzti gain entzun 1 (0,01)
guzti gain ero 1 (0,01)
guzti gain hegaldi 1 (0,01)
guzti gain hemen 1 (0,01)
guzti gain horixe 1 (0,01)
guzti gain iraun 1 (0,01)
guzti gain jarri 1 (0,01)
guzti gain milaka 1 (0,01)
guzti gain mutiko 1 (0,01)
guzti galdu eduki 1 (0,01)
guzti galdu ei 1 (0,01)
guzti galdu erbeste 1 (0,01)
guzti galdu ere 1 (0,01)
guzti galdu gu 1 (0,01)
guzti garbi esan 1 (0,01)
guzti garbi garbi 1 (0,01)
guzti garbi ikuzi 1 (0,01)
guzti garbi itxi 1 (0,01)
guzti garbi mantendu 1 (0,01)
guzti garbi utzi 1 (0,01)
guzti gu aldi 1 (0,01)
guzti gu azken 1 (0,01)
guzti gu familia 1 (0,01)
guzti gu herritar 1 (0,01)
guzti gu ipini 1 (0,01)
guzti gu jaungoiko 1 (0,01)
guzti gu kontrol 1 (0,01)
guzti gu puztu 1 (0,01)
guzti gu txirrindulari 1 (0,01)
guzti guzti agertu 1 (0,01)
guzti guzti eduki 1 (0,01)
guzti guzti herri 1 (0,01)
guzti guzti itzulpen 1 (0,01)
guzti guzti jan 1 (0,01)
guzti guzti laga 1 (0,01)
guzti guzti sartu 1 (0,01)
guzti hartu aintzat 1 (0,01)
guzti hartu erreparo 1 (0,01)
guzti hartu ezan 1 (0,01)
guzti hartu gogotsu 1 (0,01)
guzti hartu kanpo 1 (0,01)
guzti hartu ukan 1 (0,01)
guzti hau baina 1 (0,01)
guzti hau errepikatu 1 (0,01)
guzti hau esan 1 (0,01)
guzti hau konformatu 1 (0,01)
guzti hedatu egon 1 (0,01)
guzti hedatu hausnarketa 1 (0,01)
guzti heldu be 1 (0,01)
guzti heldu ezan 1 (0,01)
guzti heldu kobru 1 (0,01)
guzti heldu modu 1 (0,01)
guzti herri ezagun 1 (0,01)
guzti herri gaztedi 1 (0,01)
guzti herri ibili 1 (0,01)
guzti herri jende 1 (0,01)
guzti herri ostendu 1 (0,01)
guzti hil arte 1 (0,01)
guzti hil egon 1 (0,01)
guzti hil gelditu 1 (0,01)
guzti hil zira 1 (0,01)
guzti ibili asmatu 1 (0,01)
guzti ibili azeri 1 (0,01)
guzti ibili be 1 (0,01)
guzti ibili ei 1 (0,01)
guzti ibili ezan 1 (0,01)
guzti ibili patente 1 (0,01)
guzti ibili zira 1 (0,01)
guzti ikusi babestu 1 (0,01)
guzti ikusi bako 1 (0,01)
guzti ikusi barik 1 (0,01)
guzti ikusi ezaugarri 1 (0,01)
guzti irakurri behar 1 (0,01)
guzti irakurri ohitura 1 (0,01)
guzti izen bera 1 (0,01)
guzti izen emon 1 (0,01)
guzti izen esan 1 (0,01)
guzti izen gogo 1 (0,01)
guzti izen jarri 1 (0,01)
guzti izen zerrenda 1 (0,01)
guzti jakin behar 1 (0,01)
guzti jakin egin 1 (0,01)
guzti jakin euskal 1 (0,01)
guzti jakin gauza 1 (0,01)
guzti jakin Gernika 1 (0,01)
guzti jakin gura 1 (0,01)
guzti jakin nongo 1 (0,01)
guzti jan berdin 1 (0,01)
guzti jarri behar 1 (0,01)
guzti jarri ezan 1 (0,01)
guzti jarri hotzikaraka 1 (0,01)
guzti jarri indiar 1 (0,01)
guzti jende inguratu 1 (0,01)
guzti jende joan 1 (0,01)
guzti jende zabaldu 1 (0,01)
guzti joan behar 1 (0,01)
guzti joan ei 1 (0,01)
guzti joan gaizki 1 (0,01)
guzti joan ume 1 (0,01)
guzti joan zira 1 (0,01)
guzti kendu behar 1 (0,01)
guzti kontrolatu nahi 1 (0,01)
guzti kontrolatu utzi 1 (0,01)
guzti kontu handi 1 (0,01)
guzti kontu hartz 1 (0,01)
guzti lagundu behar 1 (0,01)
guzti lagundu eskatu 1 (0,01)
guzti lagundu eutsi 1 (0,01)
guzti lagundu Madril 1 (0,01)
guzti leku argitu 1 (0,01)
guzti leku asko 1 (0,01)
guzti leku bat 1 (0,01)
guzti leku bera 1 (0,01)
guzti leku jakin 1 (0,01)
guzti leku ukan 1 (0,01)
guzti modu jantzi 1 (0,01)
guzti modu jarraitu 1 (0,01)
guzti modu maite 1 (0,01)
guzti modu sistematiko 1 (0,01)
guzti modu uniforme 1 (0,01)
guzti ni buru 1 (0,01)
guzti ni elkarrizketa 1 (0,01)
guzti ni eskaini 1 (0,01)
guzti ni oztopo 1 (0,01)
guzti ni uste 1 (0,01)
guzti on Bixente 1 (0,01)
guzti on ei 1 (0,01)
guzti on eman 1 (0,01)
guzti on emon 1 (0,01)
guzti on ez 1 (0,01)
guzti ondo antolatu 1 (0,01)
guzti ondo asko 1 (0,01)
guzti ondo bete 1 (0,01)
guzti ondo esan 1 (0,01)
guzti ondo funtzionatu 1 (0,01)
guzti ondo garbitu 1 (0,01)
guzti ondo gorde 1 (0,01)
guzti ondo lotu 1 (0,01)
guzti ondo nahastu 1 (0,01)
guzti ondo ondo 1 (0,01)
guzti ondo sentitu 1 (0,01)
guzti ondo ulertu 1 (0,01)
guzti pertsonaia barne 1 (0,01)
guzti pertsonaia beldur 1 (0,01)
guzti pertsonaia biribil 1 (0,01)
guzti pertsonaia harreman 1 (0,01)
guzti pertsonaia hori 1 (0,01)
guzti pertsonaia lau 1 (0,01)
guzti pertsonaia lehenengo 1 (0,01)
guzti saldu behar 1 (0,01)
guzti saldu ei 1 (0,01)
guzti saldu gu 1 (0,01)
guzti sartu ari 1 (0,01)
guzti sartu ibili 1 (0,01)
guzti sartu joan 1 (0,01)
guzti sartu ta 1 (0,01)
guzti ukan alde 1 (0,01)
guzti ukan arima 1 (0,01)
guzti ukan balio 1 (0,01)
guzti ukan beti 1 (0,01)
guzti ukan bi 1 (0,01)
guzti ukan bizi 1 (0,01)
guzti ukan bukaera 1 (0,01)
guzti ukan eguneroko 1 (0,01)
guzti ukan eurak 1 (0,01)
guzti ukan euskaltzaletasun 1 (0,01)
guzti ukan garrantzi 1 (0,01)
guzti ukan hitz 1 (0,01)
guzti ukan irakasgarri 1 (0,01)
guzti ukan istorio 1 (0,01)
guzti ukan jokaera 1 (0,01)
guzti ukan kanpoko 1 (0,01)
guzti ukan Koran 1 (0,01)
guzti ukan leku 1 (0,01)
guzti ukan literatura 1 (0,01)
guzti ukan lotura 1 (0,01)
guzti ukan mahai 1 (0,01)
guzti ukan nabarmendu 1 (0,01)
guzti ukan udazken 1 (0,01)
guzti ukan ukitu 1 (0,01)
guzti ukan zu 1 (0,01)
guzti zabaldu ari 1 (0,01)
guzti zabaldu behar 1 (0,01)
guzti zabaldu zira 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia