Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.007

2000
‎2000ko kultur tantak aztertzeko garaian, azken orduko berrien larritasuna dela eta, egokiago deritzot atzetik hasteari. Oro har, euskara eta euskalgintzaren alorrean garai ilunak datozkigula ezin ukatuko dugu. Aurreko urtean garbi geratu zen Kontseiluaren sorrera eta lana txalogarriak izan direla euskaldun guztiontzat, bai motor gisa (orain arte ikusi ez den maila batean, era bateratuan eta ukitu gabeko sektoreetara iritsita, industria adibidez), bai euskalduntze prozesuan sinesten duten gehienen ahaleginak bildu eta elkartzeko ardatz gisa ere.
‎Departamendua bera ere aipatu izan da hizkuntzaren berpizkunderako bide gisa, baina oraingoz politika eta hizkuntza nahasi dituzte departamenduaren aurkako jarrera dutenek eta bidea ez da arantzarik gabekoa izango. Eta Ipar Euskal Herrian euskararen egoera aztertzen duen Larrun aldizkariaren 36 alean Itxaro Bordak salatzen duen moduan, eta Hego Euskal Herrian bide beretik goazela ezin uka, gure hizkuntza abertzaleen artean sinesgarritasuna galtzen ari bada, konponbide zaila izango du galera horrek, eta gainera ezin izango zaio inori errurik leporatu.
‎Alde batetik oso ona da, beste lekuetako antzerkigintzarekin parekatzeko aukera ematen baitu. Eta ezin ukatuko da euskal taldeen maila bikaina dela, jasotako sariak eta ikusle kopuruari begira, Estatu mailan puntan dagoela. Baina honek badu alde txarrik ere, euskarazkoak gehienetan espainierazkoen bertsio baizik ez izatea, batzuetan laguntzetara iristeko aitzakia baino ez.
‎N Ez dizuet eskatzen —horretan sartuko ez naizela argi utzi baitut— Ibarretxeren gobernuari lagun diezaiozuen," bai ordea hiru (edo zenbat behar dira? 2, 4..) legebiltzarkide bidaltzea" euskararen azpiegiturazkoak" diren bozketetan EAJ, EA eta EB/ IUrekin boza ematera joan daitezen, halakoetan gure hizkuntzaren arerioek ezin garai dezaten. Are gehiago, era horretan are nabariago gertatuko litzateke Ibarretxeren gobernuari egin gura diozuen kritika politikoa.
‎Irakurriena ez da beti liburu onena, eta gutxi irakurtzen den guztia ez da txarra. Komertzialtasuna eta merkatua tartean dauden bitartean, literaturaren kalitatea ezin da neurtu best seller zerrendaren arabera. Baina gorago esandakoak balio du hala ere:
‎Erdi-erdian eta letra larrietan, Almanaka; hizki txikiagoetan, berri a. Apartekorik ez, Euskarazko egunaria esamoldea. Urtea, dena den, ezin goitik edo behetik nabarmendu, ezta albotik gaineratu ere. Beharbada, aspaldiko urteetan idatzia zen hura, eta norbaitek, ahazturik edo, liburu-denda hartako zoko batean utzia.
‎Euskarazko kultura berriak, bistan da, ezin euskararen aje horiei sendabelar hutsak eman; gaitza, zoritxarrez, aspaldikoagoa eta trinkoagoa da euskararen baitan. Erradiografiak beharrezko, eta terapia egokiak, are beharrezkoagoak.
‎2000 urtea (ikusle gutxi ohi dituen) antzerkia eginez hasi zen euskarazko kulturarentzat, eta Mari Sorgin deituriko lan berria taularatu zuen Taupada taldeak Elgoibarren. Ezin zitzaion egokiago eman hasiera milurtekoari, ezen, metafora arrunt bat paratuz, antzerki, errepresentazio, edo itxuratzea baita maiz gure kulturako jendearen izanaren ezkutune eta babestoki. Bigarren kultur ekitaldia bertsolaritzaren bidetik joan zen Zumaian, omenaldia ongi merezita zuen euskaltzale bati bertso-aste osoa eskainiz, bazkaria barne.
‎Arazo honen hasiera, publikoki bederen, 1901.eko Agorrilaren 29an izan zela esan genezake, Bilboko Lore-Jokoetan, hain zuzen, han, ordurako Salamankako Unibertsitateko errektore zena, Bilbok bere seme ospetsuaren merezimenduei ezagutza egin nahirik, mantentzaile izendatua baitzuen. Migel jaunaren izaera pitxia eta tenperamentu zuzengaitza harrezkero aski ezagunak ziren, baina zentzu oneko inori ezin burura zekizkiokeen izendapen hark ekarriko zituen ondorenak. Filme ezagunaren izenburua eskuratuz," harekin eskandalua heldu zela" esan genezake guk ere, nolabait.
‎" harribitxiz beterik zaude, baina pinpirina zara eta ez dakizu horiek behar bezala eramaten: izan ere, dirua sobera daukazu baina kultura falta duzu", eta hori guztiori lege zaharreko gizarte probintzial hartan plazaratu zuen, emakumeari zor zitzaion errespetua ezin eztabaida zitekeen deduzko puntutzat zeukatenen artean. Jakina, espero izatekoa zenez, mintzaldi hark purga batek baino eragin lazgarriagoak ekarri zituen eta berehala askok bilbotar alditsu haren jarrera kritikatu zuten haserrez, horien artean, gorago aipatu dugun Sabino Aranak berak1.
‎Ordura arte euskararen maitale sutsua izandakoa, geroztik haren azterlari hotz bilakatzen hasi zen, hura ikerketa zientifikorako gai hutstzat harturik, hizkuntza bizi gisa izan zezakeen patuaz arduratu gabe. Garai hartan euskara ondo ikasteko zailtasunak, eskuliburu, gramatika onik eta irakasle egokirik eza kontuan hartu gabe, Unamunok, antza, pentsatu zuen berak hura behar bezala menderatu ez bazuen, ez zela hartarako gaitasunik edo bitarteko didaktiko aproposik ez zeukalako, hizkuntza zail eta madarikatu hura ezin ikasizkoa zelako baizik, eta are okerrago, bere gogoetak behar bezain argi adierazteko, euskaraz ezin baliatzea ez zela berak hura behar bezain ongi ez jakitearen ondorio, hizkuntzak berak kulturarako bide izateko balio ez zuelako baizik.
‎Ordura arte euskararen maitale sutsua izandakoa, geroztik haren azterlari hotz bilakatzen hasi zen, hura ikerketa zientifikorako gai hutstzat harturik, hizkuntza bizi gisa izan zezakeen patuaz arduratu gabe. ...an euskara ondo ikasteko zailtasunak, eskuliburu, gramatika onik eta irakasle egokirik eza kontuan hartu gabe, Unamunok, antza, pentsatu zuen berak hura behar bezala menderatu ez bazuen, ez zela hartarako gaitasunik edo bitarteko didaktiko aproposik ez zeukalako, hizkuntza zail eta madarikatu hura ezin ikasizkoa zelako baizik, eta are okerrago, bere gogoetak behar bezain argi adierazteko, euskaraz ezin baliatzea ez zela berak hura behar bezain ongi ez jakitearen ondorio, hizkuntzak berak kulturarako bide izateko balio ez zuelako baizik.
‎Poesiaren librotasunaren aldeko borrokak —Vinson gerrilari bakar— itxura formala hartu izan du maiz, baina formaren ardurapean poesiaren funtzioaren nolakoa dago beti, eta horretan berebiziko garrantzia ukan zuten Xabier Lizardiren jarrerak eta obrak, ingurune hiperpolitizatu batean beti jokatu zuelako poesiaren autonomia begiratzearren. Horrela, olerkariek mende erdi eta gehiagoan ezin egin izan zutena burutu zuen Lizardik: " bezala"," iduri"," antzo"," hala" moduko alderagailuak eta gidoi-parentesiak baliatuz, gure poesiaren garapena azkartzeko baitezpadako tresna eman zigun:
‎Egia da" Zazpiak Bat" izeneko poema egin zuela, egia da semeari aizkora eskuan hartu eta indarka hasteko esaten diola galdutako foruei eginikoan, baina funtsean ez du beste Euskal Herria bat amesten, eta ez da zapaldu bat, subjektiboki. Orixe zapaldu handi bat da, ezin du malenkonian aterbetu, atzean uzten duena herri baten suntsimendua izan da, eta urteetako alferrikako lan bat, maila pertsonalean. Bi polo horien artean," Amerikako pampetan" eta" Amate baten itzalpean" poemek hartzen duten mende erdi horretan eta biek ere ordezkatzen duten jarrera guztiz kontrajarri horien artean kokatzen da, nolabait, exilioko poesia.
‎Berebiziko pena badaukat barruan: Ezin gintezke bizi elkarren ondoan.
‎Ortziaren barrena sakontzerik ezin ukan dut zure begiak eneetan pausatu aurretik, zure begietan eneak murgildu ditudaino.
‎Edergailua ez baita bakarrik forma mailan atzematen, apaingarri esaten dugun hori izan liteke mezuari desmezu egiten dion joko kontzeptuala ere. ...asaila horia gelako itzal ketsuan agurea eta amona aulki marroietan betebeharrekin jarrita korridorean zoru freskoa pauso ahul batzuen azpitik eta negar pixka bat isilik haurraren bideak leuntzen bi koadrotan arbasoak denbora hatzetan balego bezala eta behakoak horman erailak edo ezpain gorrien puzturan jendetza triste marmarka besarkadak eta intsentsua pertsonen joateaz solasa eta bihotzean gorde ezin lurpera zeramaten kaxa eskaileretan beherantz baldar karreran kalean airean geldiro kanpaiak haurtzaroa iheska arropa beltz haiek eta atea itxi zuteneko danbada
‎Horrek ezin gaitzake eraman, hala ere —eta pentsamendu bakarraren sareetan erortzeko arriskua espreski uxatu nahian—, udazken honen hasieran Euskal Herrian gertakari haundia izan dena ezkutatzera, edota garrantzi izpirik kentzera Eduardo Chillidak Hernaniko Zabalaga baserrian museo bizia zabaltzeari.
‎Eta, gero, Gasteizko alkateak hiriko kioskoei eman dien agindua daukagu: ezin dela titipuntarik erakutsi aldizkari azaletan! Mayor Oreja hiru probintzietako lehendakari egiten dugunean, ederto pasatu behar dugu taliban hauekin, bai.
‎Helburu hau lortzeko, Internetek elkarrekintzarako eskaintzen dituen baliabideak eta gehienbat bere lotura hipertestualak erabiltzen dituzte. Bitarteko hauek ezin dira testuaren euskarri soilak izatera mugatu; abantaila elkarreragileak erabiliz zerbitzu sorta zabala eskaintzen da, batzuk ordaintzekoak izan daitezkeenak: denda birtualak, datu baseak edo informazio berezitua.
‎Argi dago, beraz, datu hauek adierazten duten bezala, martxa ez dela erraza izango eta bidea harri koskorrez beteta dagoela. Dena den, kontuan hartzen badugu aspaldi honetan webgune batzuen jabegoagatik —Terra atariaren kasua adibidez— nolako dirutza ordaindu den eta, beste aldetik, nola igo diren beste batzuen akzioak —nahiz eta oraindik zorretan egon—, ezin dugu pentsatu etorkizuna guztientzako beltza izango denik. Akaso batzuk bide bazterrean geldituko dira denentzako tokirik egongo ez delako, baina ukaezina da etorkizuna hortik doala eta lehia basati honetatik bizirik ateratzen direnak egingo direla azokaren jabe.j
‎Estatuak, bizimodu onei buruzko gizabanakoen ikuskera ezberdinen aurrean, neutrala izan behar duela defendatzeak ez du esan nahi, ordea, bere esparruan bizi diren hiritarren askatasun indibidual, segurtasun fisiko edota ongizateaz arduratu behar ez duenik. Alderantziz, aztergai ditugun liberal hauek, arlo horietan estatuak jarrera aktibo bat hartu behar duela diote2 Horrela bada, estatu liberal batek, neutraltasunaren agindua errespetatzen duen neurrian behintzat, politika antiperfekzionista bat izan behar du gidaritzat, ezin baitu bizimodu onaren ideia jakin bat edo beste bultzatu. Neutraltasunaren ideiaren arabera orduan, estatuak bere jokabidean ezin du bataren gailentasuna edota gutxiagotasuna aditzera eman bere baliabideak hara zuzenduz, horrela jokatuz gero gizabanakoen bizimodu onaren ikuskeren gain eragina izango bailuke.
‎Alderantziz, aztergai ditugun liberal hauek, arlo horietan estatuak jarrera aktibo bat hartu behar duela diote2 Horrela bada, estatu liberal batek, neutraltasunaren agindua errespetatzen duen neurrian behintzat, politika antiperfekzionista bat izan behar du gidaritzat, ezin baitu bizimodu onaren ideia jakin bat edo beste bultzatu. Neutraltasunaren ideiaren arabera orduan, estatuak bere jokabidean ezin du bataren gailentasuna edota gutxiagotasuna aditzera eman bere baliabideak hara zuzenduz, horrela jokatuz gero gizabanakoen bizimodu onaren ikuskeren gain eragina izango bailuke. Halako portaera bat onartezina izango litzateke ikuspuntu liberal batetik, ez bailuke errespetatuko gizakien autodeterminazio ahalmena, nork bere aldetik bizimodu ona aukeratzeko duen gaitasuna, alegia.
‎lehenengo eskakizun multzoaren arabera, taldeak, barne desakordioak sor ditzakeen eragin ezegonkortzaileetatik babestu behar dira (esate baterako, arbasoengandik jasotako ohiturak jadanik errespetatzen ez dituzten gizabanakoek erakusten duten heterodoxia). Bigarren eskakizun multzoaren arabera, beste aldetik, gutxiengo kulturalek, kanpotik datozen eraginetatik babestu ahal izateko zenbait neurri hartu behar dituzte (esate baterako, gutxiengo kulturalak hezkuntza sistema bere hizkuntzan ezin duenean garatu). Babes mota biek helburu bera daukatela dio Kymlickak, komunitate nazionalen egonkortasuna eta izaera defendatzea, hain zuzen ere.
‎Baina, liberalismoaren ikuspuntutik, lehenengo eskakizunak, barne murrizketak ezartzera bideratutakoak, alegia, onartezinak dira, dagoeneko ezaguna egiten zaigun argudio liberalean oinarrituta: barne murrizketok gizabanakoaren autodeterminazioa oztopatzen dute, gizabanakoek antzinako autoritateak eta praktikak kolokan jarri ezin dituztelako eta, beraz, beraien bizitza onaren ikuskera ezin berrikus daitekeelako. Itsu-itsuan onartu behar dituzte, beraien zentzu kritikoa alboratuz eta zapalketari bidea zabalik utziz.
‎Baina, liberalismoaren ikuspuntutik, lehenengo eskakizunak, barne murrizketak ezartzera bideratutakoak, alegia, onartezinak dira, dagoeneko ezaguna egiten zaigun argudio liberalean oinarrituta: barne murrizketok gizabanakoaren autodeterminazioa oztopatzen dute, gizabanakoek antzinako autoritateak eta praktikak kolokan jarri ezin dituztelako eta, beraz, beraien bizitza onaren ikuskera ezin berrikus daitekeelako. Itsu-itsuan onartu behar dituzte, beraien zentzu kritikoa alboratuz eta zapalketari bidea zabalik utziz.
‎Gizaki jakin bat jokabide umiliagarriaren biktima zuzena ez bada ere, biktimekin identifikatzen ahal da, adibidez talde kultural bereko kideak direlako. Esate baterako, bere ikasketa guztiak hizkuntza gutxiagotuan burutu dituzten ikasleak unibertsitatera iristen direnean eta han ezin dutenean beraien hizkuntzan estudiatzen segitu (demagun legediak eskubide hori errekonozitzen duela), orduan ikasle horiek umiliaturik sentitzeko arrazoi sendoak dituzte. Eta ez soilik ikasleek; gutxiengo kulturaleko kideak direnak ere umiliaturik senti daitezke, nahiz eta unibertsitatean ez egon eta inoiz egon ez izan, lehen aipaturiko izaera kutsagarriari esker.
‎Eta ez soilik ikasleek; gutxiengo kulturaleko kideak direnak ere umiliaturik senti daitezke, nahiz eta unibertsitatean ez egon eta inoiz egon ez izan, lehen aipaturiko izaera kutsagarriari esker. Estatuak ezin du kasu horietan neutraltasunez jokatu. Esku hartu behar du gutxiengo kultural horien babesean.
‎Esku hartu behar du gutxiengo kultural horien babesean. Modu horretan baino ezin du lagundu estatuak gizarte dezente bat eraikitzen, bere instituzioak bertan bizi diren gizabanako guztien errespetua irizpide nagusitzat duen gizartea, alegia10.
‎Nolanahi ere, nahiz eta iniziatiba hauek eta beste batzuk izan, II. Mundu Gerraren bukaera arte, atzerri bezala definitu ezin daitekeen marko soziologiko horretan, ez da egongo bi aldeetako intelektualen arteko benetako kolaborazio esturik eta elkarlanik. Horren ondorioz, Hegoaldetik heldu ziren iheslariek, aurretik Iparraldean egiten ari zen lan kulturala indartuko dute.
‎Gelditu zen argi zirrikitu ia bakarra, klandestinoki argitaratutako publikazioak ziren. Horiek ere, orduko egoera larria kontuan hartuta, ezin ziren izan kalitate handikoak. Azken horien artean, 1940tik 1945era euskal milizianoen komunikabide bezala argitaratu zenGu da ri-ren kasua dugu, hain zuzen.
‎Gas malko-eragileen artean egiten du maitearen galde, eta betiereko lelo erretorikoa izan zitekeena egunerokotasun gordinean kokatzen baldin badigu eztitasunak eta bortizkeriak elkar elikatzen duten plastizitate dramatiko batean, ber gisaz gaitu" gure kaleko" topiko zatekeen horretatik ateratzen oihu ez-ofizial horren urduriaz, bere baitakoa soilik den garrasiaren aldarriaz. Bi plano hauen kontrasteak —eta soseguz ezin uztartuak— sortzen dute poesia honen durduzatzeko ahalmena, bakardadea eta urruntasuna nagusi ageri dituen urraduran:
‎Konturatu zarete naturaren erreferentzia errepikatu egiten dela, nolabait ere, irakurri dizkizuedan poema zatietan: Berrizbeitiak haizearen fereka inbisiblea ikusten du fago, ezki, zumar, platanoetan; Aranbarrik errekaldetik itsasora ekarri du lizarra, edo itsasoa lizarraren bihotzera; zu eta ni hosto inutilen parekoak garela diosku, Prevert-en oihartzunez; Urretabizkaiak ezin du jakin arbolak bizirik dauden ere, zu baten aiduru malenkoniatsuan dagoelarik...
‎Pagoa geldi dago bidearen ertzean ezin du konprenitu nire presa bidean bide gora noala...
‎Kantsazio pozoia baitarama zainean izanaren miztoak sartuta egonean bizitza neke ahulen pentsaketa luzean ezin du konprenitu nire presa bidean
‎Bihotza ihartu zaio gogoeta luzean gogoa zaio ihartu pentsamendu lanean. Nire anaia delarik ezaren ilunean ezin du konprenitu nire presa bidean
‎Udazken bustiaren arratsalde morean fedea erantzi dio Lanbrok oharkabean sentimen busti tristez elkar besarkatzean. Ezin du konprenitu nire presa bidean
Ezin du konprenitu nire presa bidean
‎otoitza kantuan. Apezteko gogoa eta euskaltzale izateko gogoa, biak batean piztu zitzaizkion, eta bere obra ere binomio etenezin horri zor zaio, fedea eta euskaltasuna bat ditu ezin banatuzko karrean. Iratzederrek esan ohi, Etxanizen modura, berak ez duela literatura egiten, bihotzean dituenak erran besterik ez.
‎dirudienez, itxita dago haren edukia. Estrasburgon dute txostena, norbaiten ipurdiaren azpian kieto, eta ezin irakurri. Ondo gabiltza.
‎Bi-biok loturik daudela ezin uka. Aurrerago ibili naiz diru publikoa dela eta ez dela.
‎Izen ponposoak alde batera bazterturik, zuzendaritza arazoa dugu koska nagusia eta horretarako dago biblioteka nazionala, sistemaren buru hierarkikoa izateko. Azken hogei urteotako hutsune politiko nabarmena dugu berau eta ezin esan eskumenik ez dugunik.
‎Beraz, lan honi jarraipena ematea mereziko luke. Halere, gai honetan ere ezin ditugu ahaztu goian jadanik aipaturiko aldaketak. Alde batetik, ez zait iruditzen osotasuna edo exhaustibitatearen helburua errealista denik.
‎1. Hogeigarren mende amaieran biblioteka baten egitekoaz galdetzea, aspalditik ezagutzen dugun biblioteka klasiko horri agur egitea bezalakoxea da. Biblioteka baten eginkizunak, ene aburuz, ezin daitezke besterik gabe moldatu, biblioteka horrek duen ingurukoa bazter utzita. Hartara, biblioteka mota anitz zehaztu ditzakegu, batera edo bestera:
‎Liburu eta Liburutegi Zerbitzua euskarazko gai-izenburuen zerrenda prestatzen eta IBERMARC formatura egokitzen ari da. Izan ere, gaur egun euskaraz normalizatuta ez dauden lanabesak liburutegietako profesionalen esku jarri behar dira, euskara erabiliz lortu ezin den informazio-gabezia konpontzeari begira.
‎Horrez gain, 3.000 biztanletik beherako udalerrien% 74k ere liburutegi-zerbitzuak ditu. Ezin da ahaztu, bestalde, Euskal Kultura Ondarearen 7/ 1990 Legea onartu zenetik Euskal Autonomia Erkidegoan 72 liburutegi berri sortu direla. Azpimarratu beharko genuke Eusko Jaurlaritzak azken hamarkada honetan ahalegin berezia egin duela gure erkidegoko liburutegien azpiegituraren garapena bermatzeko.
‎Horrekin batera, Liburu eta Liburutegi Zerbitzuak, erreferentzi tituluak eta urtero euskaraz argitaratzen diren liburuak igortzen dizkie liburutegiei. Bestalde, ezin da ahaztu, liburutegietara sistematikoki bidaltzen diren aldizkako argitalpenak. Era berean, aipaturiko fondoen katalogazioa ere eskaintzen zaie liburutegiei.
‎Sistema hori oso ondo moldatzen da gure liburutegiek dituzten beharrizanetara, hainbat bertsiotan dauden erregistro ezberdinak elkartrukatzeko aukera eskaintzen baitu. Era berean, ezin da ahaztuAb sys sistema oso hedatuta dagoela, bai Espainian, bai atzerrian ere eta, beraz, estatuko zein nazioarteko liburutegiekin elkarlanean aritzeko aukera ezin hobea daukagula.
‎Prestakuntza-arloan, Kultura Sailaren ustez, liburutegietan lan egiten duten langileen formazioa ezinbestekoa da, liburutegiek gizartearekiko duten eginbehar garrantzitsua bete dezaten. Hori gogoan dugula, ezin da ahaztu liburuzainei zuzenduta dagoenBibliotekonomiaaldizkari profesionala. Bertan, dokumentazio eta bibliotekonomiari buruzko argitalpenen aurkibideen berri eskaintzen da.
‎Hala ere ez da ahantzi behar Internet informazioa almazenatu, errekuperatu eta transmitizeko sortu zutela, eta ez dokumentu antolakuntza sistema lez; beraz, ezin da Internet lehen aipatu dugun liburutegi digital handi hori bezala planteatu.
‎Dokumentu elektronikoak baditu berezitasunak paperezkoarekin konparatuz gero. Erabiltzaileak ezin du dokumentua zuzenean kontsultatu, interfaze elektroniko baten beharra dauka, hau da, makina baten beharra dauka dokumentua irakurri ahal izateko. Lehen aipaturiko elementuak (edukia, estruktura eta kontestua) modu ezberdinean eskuratzen dira.
‎2 Paperik gabeko liburutegia. Ukitu ezin diren dokumentuen bildumekin osaturiko liburutegiak. Pentsatzekoa da sarean dabiltzan dokumentuek indarra har dezaketela apaletan sailkatuak daudenen kaltera.
‎Bilboko Arte Ederretako Museoan Caravaggio pintore italiarraren lanek aho zabalik utzi gintuzten. Caravaggiorenak berarenak zirela erabateko segurtasunez ezin ziurtaturik ere, lehenik Italian, gero Espainian eta ondoren Euskal Herrian zintzilikatutako koadro klasikoek niri behintzat sortzen didaten zirrara ez da —aitortzen dut— zirrara espiritual hutsa. Nahi gabe izango da, baina behin baino gehiagotan joaten zait burua preziora.
‎Bilboko Arte Ederretako Museoak Caravaggioren inguruan urte hasieran egindako erakusketa, eta beharbada Jean Dubuffet-en bilduma eskainiz udaberri aldean prestatutakoa, horiexek izango ziren aurten Euskal Herrian ikusi ahal izan ditugun erakusketa garrantzitsuenak, eta dudarik gabe ospe eta izen handiena izan dutenak. Ezin ahaztu, gainera, Guggenheim Bilbao Museoak" Tximistak zauritutako dorrea: ezinezkoa helburu" titulu misteriotsuaren atzean sei euskal artistak prestatutako lanekin antolatutakoa.
‎Ez bereziki maitagarria gertatu zaiolako emakumearen figura artistikoa; ez kontrakoarengatik ere. Baina arrazoi bat edo besterengatik, ezin da ukatu Gustavo de Maezturi nolabaiteko zirrara sortzen ziola emakumearen gaiak, edo zirrara hori beste mundukoa izan gabe ere, emakumearen edertasuna behintzat barru-barruraino iristen zitzaiola. Auskalo arrazoia zein zen!
‎Ba tirabirak izan ziren, ez argitaratzeko gomendioak, kexu eta malkoak. Lastima, III. milurtekoa hastear den honetan badirudi euskarak nazi baten hizkuntza maitatua ezin duela izan. Badirudi euskaltzale guztiek abertzaleak, ezkertiarrak eta internazionalistak behar dutela izan.
‎Antza denez, ezin dugu polizia, terrorista, hiltzaile, eskubitar, diktadore izan. Gerrillaria bai baina militarra ez.
‎Ikuskizunaren mundu gurea txikia dela tamainaz badakigu baina ezin dugu onartu zikoitza izan dadila. Aurkitu beharko ditugu bideak Euskal ikuskizunaren magia areagotzeko.
Ezin da gehiago zain egon...! (Orain eta Hemen).
‎SALABERRY, Etienne-Tokio’tik oihu. 18 zk. (1965), 9 -10-Gizonaren ezin geldia. 21 zk. (1966), 85 -96-Ereilearen Parabola hamabi euskalki diferentez. 16 zk. (1981), 100 -108-Mccawley eta Jackendoffekin elkarrizketa. 19/ 20 zk. (1981), 191 -207-Noam Chomskyren hizkuntz teoriaz. 29 zk. (1983), 147 -162-Euskaltzaindiaren X. Biltzarra Iruñean. 32 zk. (1984), 163 -168-Orixe Jaunari. 14 zk. (1961), 16 -18-Nobelarientzako oñarri batzuek. 17 zk. (1964), 29 -33-Ibarr... Labayen Jaunari karta idikia. 21 zk. (1966), 65 -72-Lete ta Sarasola.
‎OREGI, Eneko-EAren hizkuntz politika. 62 zk. (1991), 53 -76- Ezin da gehiago zain egon...! (Orain eta Hemen).
‎SALABERRY, Etienne-Gizonaren ezin geldia. 21 zk. (1966), 85 -96.
2001
‎Kulturgintzaren tenplu berriak, funtzional izateko agian bai baina, horren gainetik, batez ere nabarmentzeko sortuak diren eraikinak dira, berezko ikuskizun izateko, arreta erakartzeko, hiri berritua ren ikur bihurtzeko. Espektakularitatea lortu beharrez harroak eta ausardiazegindako apustuak dira, ikusmina sortu dutenak, eta horiei begira gaude. Geure buruari esanez konfiantza dosi bat jarri beharko dela arkitektoengan (Patxi Mangado, Rafael Moneo eta Saenz de Oiza, hurrenez hurren.) Zalantza, dena dela, ezin baztertu —behineko zalantza, noski— handikeria eta faraonismoa dariela eraikinei. Inguruan dutenarekin integratu ez baizik, hurbil duten hori gutxietsi, ukatu eta horrekiko kontrastean bilatzen dute nabarmenagotzea.
‎Beste ekipamendu batzuk asmo huts dira: Biblioteka nagusiarena ezin aurreratuz, gurasoak ez baitituzte engainatu San Francisco ikastetxetik alde egiteko gonbiteekin. Agintarien nahi eza gainditu beharra dute, aldiz, ikasketa artistikoen gogotan daudenek:
‎Ukazioen sukar horrek jota, —alde eta aldi guztietan— euskara hizkuntza bat bera dela ezin onartu dute; ezta ere euskal hiztunen komunitatea bakarra dela. Muturreraino eramanez apriorismo politikoa, dekretuka, inprimaki eta letreroak elebakartuz, lankidetza hitzarmenak hautsiz, zor duen diruaren ordainketa ukatuz, instituzio kulturalak mesprezatuz, jokabide beligerante eta probokatzailean.
‎Abenduan, Stephen J. Gould paleontologo estatubatuarra etorriko da Euskal Idazleen Elkarteak antolatutako prosa zientifikoari buruzko jardunaldietara. Gaur eguneko zientzi dibulgatzaile handienetako bati entzuteko paradari ezin zaio muzin egin.°
‎(Eta inork uste balu arazo hori jada modatik pasea dela, on luke gogoratzea ez zaigula falta trapu zikin horiek aldizka, eta behin eta berriro, aurpegiratzen saiatzen zaigunik, Adolfo Careagaren hitzaurre mamitsuarekin jadanik bigarren edizioan doan Paginas de Sabino Aranalibu ruan, adibidez, behiala Manuel de Eguileor abertzale" sutsu" hark atera zigun De su alma y de su pluma deitoragarri haren isla. ...joanez gero, seguraski Arana ez litzaiguke arrazistago agertuko garai hartako gainerako espainol eta europar politikariak baino, baina testuinguru horretan juzgatu behar izanez gero ere, ene ustez komenigarria litzateke hori lehenbailehen geuk egin eta geure historiaren puntu ilun hori behin betiko argitzea, Sabino Aranaren gainean zenbait abertzaleren artean oraindik dagoen hagiografia nahia eta ezin ukituzko tabu absurdo hori erabat baztertuz).
‎Eta euskaraz irakurtzeko ohitura duten euskaldunen %100ek forma estandarra aparteko zailtasunik gabe ulertzen dute. Inork ezin gezurta ditzakeen egiak nonbait.
‎Ordua da ura bere bidera itzultzeko eta inon arrakastarik izan ez duten esperimentu dialektal banatzaile eta galgarri guztiokin behin betiko amai dezagun. Zeren azken buruan, Mitxelenak argi eta garbi esan zuenez, euskara batuarekin euskara salbatuko dugula ezin ziurta dezakegun arren, euskalki-egoeran segituz gero, ordea, gauza segurua da euskara hilko zaigula.
‎Izan ere, zer-nolako federalismoaz mintzatuko zaizkigu nongura autodeterminatzeko eskubidearen aurka eta Euskal Autonomia Erkidegoak —aspaldion Euskal Herriaz mintzatzea bekatua omen, Francoren garaian Euzkadiz egitea bezala— ezin duela eskumen handiagorik izan hortik aho beroz eta erdi mehatxuka esaten diguten horiek. PSE-EEk horrelako buruzagiak errotik aldatu eta beren afiliatuen baitan bestelako mezuak ereiten ez dituen artean, jai dugu.
‎Bide politikoari begira, UPNk eta Nafarroako Gobernuak —Miguel Sanzek ederki ordezkatuak, zurituak eta bideratuak— erakutsia zuten euskal kulturari dioten higuina, ezinikusia eta gorrotoa. Denon mesederako ziren bide-seinale elebidunak espainiera hutsean ager zitezen dirua xahutzeko prest dagoen politikari talde batengandik ezin espero ekintza hori asmo hutsen errebindikapena besterik ez izatea. Te rrorismo kulturala edo terrorismoaren kultura aplikatu du UPNk aurten euskal kutsua edo euskal kulturarekin lotura duen edozein eragileren aurka.
‎Horrenbestez, zehaztu ezinezko ikusgai bat zela errango nuke. Holako sorkuntza lanak euskal kulturaren esparrua eraberritzeko, aberasteko edota garatzeko onurazkoak direla ezin dut uka, baina, nire iritziz, Herria Ohoretan bezalako obra bat herritar gehiengoaren sentierari egokituagoa da. Badaukat susmoa abertzale edo euskaltzale zenbait elitismo mota batean gustura dabiltzala eta sorkuntza lan" xumeagoak" —honek ez du erran nahi, haatik, asmatzeko eta obratzeko errazagoak direnik— bazter uzten dituztela.
Ezin , hala ere, bazterrean utzi kulturarekin zerikusirik estuena duena. Dirua dugu aitzakia eta estakurua, eu ro izendazioa eta aurtengo gorabeherak gogoetagai, nonahi eta noiznahi aldarrikatu baitzaigu diru berria ren garrantzia.
‎Horretarako, tokian tokiko eta lekuan lekuko hartu behar, eta horri lehentasuna eman, horrek euskararen etorkizuna ekarriko digulakoan. Ezin , beraz, bitartekorik gauzatu, euskalki osoarena soberan bailegoke, euskara batu horren bidegintzan. Planetak ere (bat behinik behin bai, gerra etagatazkarekin zuzeneko lotura duena) aipatu behar, besteak beste, pentsamolde horretako kide ez direnak lur honetakoak izango ez balira legez.
‎Gai dira gizartearen sektore dinamikoenakerakartzeko. Ez horrenbeste, sektore horiek antolatzeko, adostasun zabal baten bidez. Kultura horien aurrelari-ekina batzuen eskuetan izan, eta aurrerakuntza lan horretan, ezin besteena onartu, osagarri eta lagungarri legez.
‎Udazkenaren hasikinetan, beste biltzar baten berri izan dugu. Auzo eta kide dugun gaztelaniaren bigarrenbiltzarra aditu dugu urrian eta, egia esan, bi biltzarren arteko erkaketak ezin utzizkoak izan zaizkigu.
‎Aintzina-k ez dio, 1942an, Iparraldean nagusi zen petainzaletasunari aurrez aurreko borrokarik egin; aitzitik, nagusi zen petainzaletasuna nahi izan zuen baliatu euskalduna ikuspegi abertzaleago, beregainago batera lerrarazteko. Ezin da ahantzi bat zetozela balio tradizional katolikoen defentsan eta marxismoaren arbuio erabatekoan. Petainek abian jarritako nazio iraultzaren hariko erregionalismoaonuragarritzat jo zuen Aintzina-k euskal ikuspegiaren azkartzean aitzina egiteko.
‎Bestalde, askoz ere interesg arriagoa iruditzen zaidan protagonistaren engaiamendu karlista ren jatorria ren auziaz (une batean Karlos Setimoren alde armak hartzera eramaten duen bilakaeraz), ordea, ezer gutxi esaten zaigu: euskaldun= foruzale= karlista ekuazio topikoa berritzeaz gain, nobelak ez du, alde horretatik, ekarpen literario handirik egiten, historialariek erabat arg itu ez duten gaia bada ere (nik behintzat ez dut oraindik aurkitu erabat konbentzituko nauen azalpen sintetikorik), baina ezin ezkutatu alde horretatik zerbait gehiago espero zitekeela. Bide batez, ematen du Txillardegi zinez saiatzen dela Jon Juaristiren teoriak oinarritzeko argudio gehigarri ak eskaintzen:
‎interes gutxiko fikziozko autobiografia, postalitxura gehiegizkoa duen deskribapen-sorta eta kokapen historiko gatazkatsua zehazteko ahalegin eskergarri baina astun samarra. Elementu horiekin nekez eraiki zitekeen nobela bikain bat, nahiz eta, Felipe Juaristik azpimarratu bezala, arin irakurtzen dela ezin ukatu; Putzu-ren estiloaz, ordea, ezer gutxi gehiago esan daiteke, trabarik egiten ez duela baino. Egia esan, formaren eta mamiaren arteko dialektikan mamiaren alde egin ohi duenetakoa naiz, baina soiltasun formalak, bertute izateko, ganora handiagoko euskarri bat beharko luke.
‎liburu baten gainean eztabaidatzen genuen, besterik ez. Ezin ditugu euskal kulturaren produkzioak betirako babesten jarraitu, haurtzaro eternal batean hormatuta egongo balira bezala. Edo alde guztietatik mehatxatuta daudenaren aitzakiarekin:
‎Honi buruz zerbait esateko gogoa nuen aspaldi, baina, izan ere, nahiago izan dut itxarotea, Euskaldunon Egunkaria-n hasitako artikulugurutzaketahorren (1999-XI-3 eta 5) eta, batik bat, ondoren itzultzaile euskaldunen zerrenda elektronikorawe bratutako mezuen tonua kontuan hartuta: ur horietan murgiltzeak beldur pixka bat ematen didala ezin uka. Pentsatzen dut arazoa patxada handiagoz hartzeko nahikoa denbora igaro ote den.
‎P ruden Gartziak erabiltzen dituen argudioak Lur Entziklopedia Tematikoaren Euskal Herria ren Historia lan horri nik neuk egin nion kritika zabalagoan agertzen ziren batzuen antzekoak dira, hein batean (ikus Uz ta ro 27, 107 -125 orr.). Orrialde beteko artikulua izanik, Pruden Gartziaren arrazoiketa nirea baino erabateko eta zorrotzagoa zen, halakoetan ezin baita ñabardura gehiegi egin, noski; are gutxiago, kontuan hartzen badugu Azkue Bibliotekako buruaren helburua polemikoa zela. Hala ere, errespetuz egindako artikulua iruditu zitzaidan eta, funtsean, ados nago han idatzitakoekin:
‎Bestalde, J. Zabaleta zuzen dago, Lur-ek ez du" unibertsitateak, nonbait, biltzen eta adosten ez dituen historialariak" elkartzeko eta lanean jartzeko inolako obligaziorik, eta besteok ezin diogu ihes egin Euskal Herriko edo edonongo Historia liburuak euskaraz argitaratu ez izanaren ardurari. Baina, nire ustez, Lur-ek hala egingo balu laguntza ederra eskainiko luke, eta adosago egongo litzateke bere printzipioekin, eta liburuak saltzeko baliatzen duen imajinario euskaltzalearekin.
‎Zinemazaleak, oroha r, ondo ezagutzen ditu kritikarien gustu, ezagutza eta nondik norakoak, eta horren arabera egingo die kasu (edo ez): ez dakit zergatik ezin daitekeen halako zerbait gertatu, esaterako, literaturaren arloan. Ez dut esan nahi Mari Jose Olaziregik gogora ekartzen dizkigun 80ko hamarkadako literatur kritikaren inguruko eztabaida haietara itzuli behar denik (ikus Uztaro 34, bereziki 92 -93 orr.); urtetxo batzuk pasatu dira, besteak beste.
‎Diario Vasc o-ko Felipe Juaristik (1999-VIII-14), ordea, ez zuen busti nahi izan, eta Unamunoren Paz en la guerralibu ru arekiko konparaketa lainotsu batzuez gain, ezer gutxi esan du Txillardegiren azken lanari buruz (izan ere, kasik lerro gehiago eskaintzen dizkio idazle bilbotarraren nobelari Putzu-ri baino...). Luis Mari Mujikak zorroztasun handiagoz epaitzen du nobela hau (Ega n, 1999 -3/ 4, 243 -245), bai defendatzen dituen tesi historikoei dagokienez, baipe rtsonaien eta ekintzaren bilakaera literarioari dagokionez, baina, oro har, ezin ukatu tentu handi (egi) z jokatzen duenik.
‎Bestalde, erdi hustuta gelditu diren Eastmain eta Opinaca ibaien inguruko jendeak ere guztiz kaltetuta gelditu dira, ezin baitute ohiko arrantza eta ehizarekin segitu.
‎Eta eransten dute: Kanada bana badaiteke Quebecen autodeterminaziorako eskubidearen ondorioz, zergatik ezin da banatu Quebec bera ere bere mugen barneko Lehen Nazioek hala erabakiz gero?
‎Ni kondizio horiek kentzen ahalegindu, eta berek ez nahi, berek asmatutakoak ziren eta. Horrela ezin ezer ere egin. Zergatik ez dira aurretik ezer pentsatu gabe etortzen?
‎Nik horrela irakurri nituen horiek, eta beste batzuk ere bai. Nik garbizalekeria, uzku rtza, bakaldun a, Ama Neskutsa, gentzaeta holakoak ezin irentsi nituen. Horrelakoak idatzi eta euskara ona zen.
‎Mendian, berriz, nekazari eta artzain askorekin topo egiten genuen, orduan orain baino gehiago, bai Euskal Herrian eta bai atzerrian ere, hemen bizi izan naizen urteetan. Jende horrekin hizketalditxo bat egin gabe ezin utzi. Hizketaldi horiek ere bultzatu ninduten bide honetan sartzera.
‎Batean, gogoratzen naiz, liburu baten probak zuzentzen ari nintzen egun haietan, eta hemengo basilikan predikatu beharra izan nuen. Hiru hitz elkarren segidan esaten ezin asmatu, eta hura zen barrega rri gelditzea! Asmo sendo bat hartu nuen bertatik:
‎Aurki izango dira 50 urte Antonio Zavala gazte hark Pello Saikolari bere lehen bertsopapera erosi ziola. Zavalak berak ezin pentsa zezakeen orduan, 1953an, ze r-nolako langintzan sartzen zen. Aurki beteko den mende erdi honetan, izan ere, harri ga rria da Zavalakbu rutu duen lana.
‎Ez. Baina zerbaitekin kontsolatu behar badugu, ezin ahaztu garai ilunenetan ere sortze artistikoak oso lan aipagarriak eman dituela, eta arkitekturan (arkitektura aipatuta, eta New Yorkeko dorre bikiak gogoan, arte honek Euskal Herrian duen egoeraz hitz batzuk egiteko gogoa ere eman dit, baina beste baterako utziko dut. Baina pentsatzeko datu bat:
‎Balorapen hori, alabaina, zeharo ulerg arria da helduen munduan eta gizarteko sektore gehienetan —ba ita aitzindari eta erakargarrienetan ere— gaztetxoekegunerozein (zeintzuk) hizkuntza ikusten duten kontuanha rtzen badugu. Gauzak horrela, argi dago euskarak ezin duela erabateko erakargarritasunik izan, eta hiztun berriakeuskaran biltzeko arazoa euskarak eta erdarek gizartean dituzten ospe eta distira ezberdinetan datzala (estatu s-a); ez erabiltzen den euskararen kalitatean (co rpusa).
‎Izan ere, askotan aipatzen den bezala, ezin da maitatu ezagutzen ez dena, eta erdal komunitateak ez du euskal hiztunen komunitatearen berri handirik. Benetan ezagutu beharrekoak dira hainbat ikerlanetan erdaldun batzuek gutaz adierazten dutena, harrigarria baita; ezjakintasunak eta aurreiritziek josita.
‎Mota honetako aurrerapenek duela 21 urte pentsatu ezin ziren hainbat produktu sortu dituzte, adibidez mahai gaineko konputagailuak, sakeleko telefonoak, kamera digital merkeak eta Internet.
‎Hoberako edo txarrerako, genetikoki aldaturiko landareak eta animaliak sortu ditugu, eta beste zenbait material berri eta polimerikoentzako, drogentzako eta botikentzako ingeniaritzaren oinarria izan daiteke. Teknologia hau dagoeneko erabiltzen da hospitaletan, non beste ezein bidetik sortu ezin diren botikak erabiltzen diren. Adibide bat diabetesaren tratamenduan erabiltzen den insulina da.
‎Horrelakoetan, eredu klimatikoaren bereizmena 50 km ingurukoa izaten da. Baina, eredu klimatikoek, aurresankortasuna hurrengo egunetarako izan beharrean etorkizun urrunagorako bada, ezin dute uneko giroa aurresan; bakarrik, adibidez, hilabetearen batez bestekoak tenperaturan, aire-banaketan, ekaitzen bideetan, eta halaber urte-sasoiaren zikloa eta klimaren muturreko gertakizunen probabilitatea. Honen guztiaren bereizmena 200 km ingurukoa da.
‎Bide beretik, Procaccia zientzialariak dio maila handi batean erredukzionismoak porrot egin duela, konplexutasuna (gure ingurune osoa) ulertzeko, teoria batura iristekoproposatzen diren kontzeptuekin ezin baita hasi. Erredu kzionismoa ezin da maila horretan bakarrik azaldu, maila bakoitzak bere logika, matematika eta fenomenologia ditu-eta.
‎Bide beretik, Procaccia zientzialariak dio maila handi batean erredukzionismoak porrot egin duela, konplexutasuna (gure ingurune osoa) ulertzeko, teoria batura iristekoproposatzen diren kontzeptuekin ezin baita hasi. Erredu kzionismoa ezin da maila horretan bakarrik azaldu, maila bakoitzak bere logika, matematika eta fenomenologia ditu-eta. Demokrito eta Leuzipo-ren Greziatik gaur egun arte, eta Steven Weinbe rgnobel saridunak gogoratzen digun bezala, oinarrizko partikularen ideia edo kontzeptua zientzia ren helburu nagusiaren ikurra izan da: Natura ren konple xutasuna termino sinpleetan ulertze a. Procaccia ren bidea jarraituz, ikurra zabaldu egin behar da, maila bakoitzeankonple xutasuna ren ulermenak oinarrizko ezaugarriak dituela aldarrikatuz.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
ezin 558 (3,67)
ezin da 265 (1,74)
ezin du 102 (0,67)
ezin dugu 89 (0,59)
Ezin 88 (0,58)
ezin dira 61 (0,40)
Ezin da 54 (0,36)
ezin dela 44 (0,29)
ezin dute 43 (0,28)
Ezin dugu 41 (0,27)
ezin duela 29 (0,19)
ezin direla 25 (0,16)
ezin zuen 24 (0,16)
ezin dut 21 (0,14)
ezin gara 19 (0,13)
ezin zaio 19 (0,13)
ezin den 17 (0,11)
ezin baita 16 (0,11)
ezin diren 16 (0,11)
ezin zela 14 (0,09)
ezin zen 14 (0,09)
ezin nuen 13 (0,09)
ezin ditugu 12 (0,08)
ezin ditu 11 (0,07)
ezin dio 10 (0,07)
ezin duzu 10 (0,07)
ezin bada 9 (0,06)
ezin duen 9 (0,06)
ezin dugula 9 (0,06)
ezin dutela 9 (0,06)
ezin zuten 9 (0,06)
Ezin du 8 (0,05)
ezin dena 8 (0,05)
ezin diogu 8 (0,05)
ezin delako 7 (0,05)
ezin dituen 7 (0,05)
Ezin gara 6 (0,04)
ezin baitu 6 (0,04)
ezin duena 6 (0,04)
ezin dugun 6 (0,04)
ezin duten 6 (0,04)
ezin genuela 6 (0,04)
Ezin dut 5 (0,03)
Ezin dute 5 (0,03)
Ezin nuen 5 (0,03)
ezin badu 5 (0,03)
ezin baitira 5 (0,03)
ezin denean 5 (0,03)
ezin garela 5 (0,03)
ezin ziren 5 (0,03)
Ezin dira 4 (0,03)
ezin badira 4 (0,03)
ezin baitute 4 (0,03)
ezin dituzte 4 (0,03)
ezin genuen 4 (0,03)
ezin zirela 4 (0,03)
ezin zuela 4 (0,03)
Ezin zen 3 (0,02)
ezin badute 3 (0,02)
ezin dion 3 (0,02)
ezin diot 3 (0,02)
ezin direlako 3 (0,02)
ezin direnak 3 (0,02)
ezin ditugula 3 (0,02)
ezin dituztela 3 (0,02)
ezin dituzten 3 (0,02)
ezin duenak 3 (0,02)
ezin duenean 3 (0,02)
ezin dugunez 3 (0,02)
ezin nuela 3 (0,02)
ezin zaie 3 (0,02)
ezin zaiela 3 (0,02)
ezin zutela 3 (0,02)
Ezin ditugu 2 (0,01)
Ezin ditut 2 (0,01)
Ezin duzu 2 (0,01)
Ezin zela 2 (0,01)
ezin badugu 2 (0,01)
ezin baitio 2 (0,01)
ezin baitiogu 2 (0,01)
ezin baitzuten 2 (0,01)
ezin denaren 2 (0,01)
ezin denez 2 (0,01)
ezin diete 2 (0,01)
ezin diolako 2 (0,01)
ezin diote 2 (0,01)
ezin diozu 2 (0,01)
ezin dituela 2 (0,01)
ezin dituenak 2 (0,01)
ezin ditut 2 (0,01)
ezin dituztelako 2 (0,01)
ezin dituzu 2 (0,01)
ezin duguna 2 (0,01)
ezin dutelako 2 (0,01)
ezin dutenaren 2 (0,01)
ezin dutenik 2 (0,01)
ezin duzula 2 (0,01)
ezin gaitu 2 (0,01)
ezin garen 2 (0,01)
ezin naizen 2 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
ezin izan ukatu 76 (0,50)
ezin izan ahaztu 74 (0,49)
ezin izan esan 66 (0,43)
ezin izan ulertu 43 (0,28)
ezin izan egin 32 (0,21)
ezin izan ezan 32 (0,21)
ezin izan utzi 22 (0,14)
ezin izan pentsatu 17 (0,11)
ezin izan aipatu 16 (0,11)
ezin izan onartu 16 (0,11)
ezin izan ahantzi 14 (0,09)
ezin izan hori 14 (0,09)
ezin izan bera 13 (0,09)
ezin izan jakin 13 (0,09)
ezin izan beste 12 (0,08)
ezin izan euskara 12 (0,08)
ezin izan gehiago 11 (0,07)
ezin izan ikusi 11 (0,07)
ezin izan erabili 9 (0,06)
ezin izan ere 9 (0,06)
ezin izan eskatu 9 (0,06)
ezin izan espero izan 9 (0,06)
ezin izan sinetsi 9 (0,06)
ezin izan erabaki 8 (0,05)
ezin izan gu 8 (0,05)
ezin izan inor 8 (0,05)
ezin izan jarraitu 8 (0,05)
ezin izan azaldu 7 (0,05)
ezin izan bereizi 7 (0,05)
ezin izan erantzun 7 (0,05)
ezin izan gauza 7 (0,05)
ezin izan hitz egin 7 (0,05)
ezin izan idatzi 7 (0,05)
ezin izan konprenitu 7 (0,05)
ezin izan ziurtatu 7 (0,05)
ezin izan beti 6 (0,04)
ezin izan estatu 6 (0,04)
ezin izan ez 6 (0,04)
ezin izan ezer 6 (0,04)
ezin izan hizkuntza 6 (0,04)
ezin izan omen 6 (0,04)
ezin izan bizi 5 (0,03)
ezin izan bizi izan 5 (0,03)
ezin izan eduki 5 (0,03)
ezin izan egon 5 (0,03)
ezin izan elkar 5 (0,03)
ezin izan existitu 5 (0,03)
ezin izan ezarri 5 (0,03)
ezin izan haiek 5 (0,03)
ezin izan ipuin 5 (0,03)
ezin izan iskin egin 5 (0,03)
ezin izan prozesu 5 (0,03)
ezin izan saihestu 5 (0,03)
ezin izan sartu 5 (0,03)
ezin izan zalantzan jarri 5 (0,03)
ezin izan al 4 (0,03)
ezin izan aurkitu 4 (0,03)
ezin izan bat 4 (0,03)
ezin izan berak 4 (0,03)
ezin izan berdindu 4 (0,03)
ezin izan eman 4 (0,03)
ezin izan espazio 4 (0,03)
ezin izan eurak 4 (0,03)
ezin izan eutsi 4 (0,03)
ezin izan guzti 4 (0,03)
ezin izan hartu 4 (0,03)
ezin izan hemen 4 (0,03)
ezin izan ihes egin 4 (0,03)
ezin izan inola ere 4 (0,03)
ezin izan inolaz ere 4 (0,03)
ezin izan joan 4 (0,03)
ezin izan konpondu 4 (0,03)
ezin izan lortu 4 (0,03)
ezin izan planteatu 4 (0,03)
ezin izan soilik 4 (0,03)
ezin izan ukitu 4 (0,03)
ezin izan agertu 3 (0,02)
ezin izan alde 3 (0,02)
ezin izan askatasun 3 (0,02)
ezin izan asmatu 3 (0,02)
ezin izan baieztatu 3 (0,02)
ezin izan banatu 3 (0,02)
ezin izan baztertu 3 (0,02)
ezin izan behartu 3 (0,02)
ezin izan berdin 3 (0,02)
ezin izan besta 3 (0,02)
ezin izan betiko 3 (0,02)
ezin izan bezalaxe 3 (0,02)
Konbinazioak (3 lema)
ezin izan aipatu utzi 11 (0,07)
ezin izan ahantzi ezan 6 (0,04)
ezin izan konprenitu ni 6 (0,04)
ezin izan ipuin asmatu 5 (0,03)
ezin izan utzi ezan 4 (0,03)
ezin izan bat beste 3 (0,02)
ezin izan esan ezan 3 (0,02)
ezin izan ahaztu Europa 2 (0,01)
ezin izan alde bakar 2 (0,01)
ezin izan beste gabe 2 (0,01)
ezin izan beste modu 2 (0,01)
ezin izan elkar bizi izan 2 (0,01)
ezin izan estatu lortu 2 (0,01)
ezin izan euskara normalizazio 2 (0,01)
ezin izan ezan ahantzi 2 (0,01)
ezin izan ezan horrelako 2 (0,01)
ezin izan ezer egin 2 (0,01)
ezin izan gauza guzti 2 (0,01)
ezin izan gauza han 2 (0,01)
ezin izan gehiago zain egon 2 (0,01)
ezin izan hori gauza 2 (0,01)
ezin izan inor baztertu 2 (0,01)
ezin izan onartu ezan 2 (0,01)
ezin izan pentsatu erakunde 2 (0,01)
ezin izan ukatu ahalegin 2 (0,01)
ezin izan ukatu ezan 2 (0,01)
ezin izan ukatu hobekuntza 2 (0,01)
ezin izan ulertu estatu-nazio 2 (0,01)
ezin izan utzi aipatu 2 (0,01)
ezin izan agertu nortasun 1 (0,01)
ezin izan agertu ohiko 1 (0,01)
ezin izan ahantzi aparteko 1 (0,01)
ezin izan ahantzi bat 1 (0,01)
ezin izan ahantzi Danimarka 1 (0,01)
ezin izan ahantzi determinante 1 (0,01)
ezin izan ahantzi estatu 1 (0,01)
ezin izan ahantzi ez 1 (0,01)
ezin izan ahantzi zein 1 (0,01)
ezin izan ahaztu Arantzazu 1 (0,01)
ezin izan ahaztu artikulu 1 (0,01)
ezin izan ahaztu aukeratu 1 (0,01)
ezin izan ahaztu aurrera begiratu 1 (0,01)
ezin izan ahaztu Azurmendi 1 (0,01)
ezin izan ahaztu bilakaera 1 (0,01)
ezin izan ahaztu bortxa 1 (0,01)
ezin izan ahaztu espazio 1 (0,01)
ezin izan ahaztu Etxepare 1 (0,01)
ezin izan ahaztu Euskadi 1 (0,01)
ezin izan ahaztu euskal 1 (0,01)
ezin izan ahaztu Euskal Herria 1 (0,01)
ezin izan ahaztu euskara 1 (0,01)
ezin izan ahaztu ez 1 (0,01)
ezin izan ahaztu ezan 1 (0,01)
ezin izan ahaztu garai 1 (0,01)
ezin izan ahaztu goi 1 (0,01)
ezin izan ahaztu gu 1 (0,01)
ezin izan ahaztu hasiera 1 (0,01)
ezin izan ahaztu hau 1 (0,01)
ezin izan ahaztu hautu 1 (0,01)
ezin izan ahaztu hiru 1 (0,01)
ezin izan ahaztu idazkera alfabetiko 1 (0,01)
ezin izan ahaztu ingeles 1 (0,01)
ezin izan ahaztu inprenta 1 (0,01)
ezin izan ahaztu irakasle 1 (0,01)
ezin izan ahaztu Jesu Kristo 1 (0,01)
ezin izan ahaztu jokalari 1 (0,01)
ezin izan ahaztu kasu 1 (0,01)
ezin izan ahaztu katalan 1 (0,01)
ezin izan ahaztu liburuzain 1 (0,01)
ezin izan ahaztu min 1 (0,01)
ezin izan ahaztu pertsona 1 (0,01)
ezin izan ahaztu postmodernitate 1 (0,01)
ezin izan ahaztu Prestige 1 (0,01)
ezin izan ahaztu ume 1 (0,01)
ezin izan ahaztu unibertsitate 1 (0,01)
ezin izan ahaztu utopia 1 (0,01)
ezin izan aipatu barik 1 (0,01)
ezin izan aipatu batzuk 1 (0,01)
ezin izan aipatu geratu 1 (0,01)
ezin izan al ezan 1 (0,01)
ezin izan alde bat 1 (0,01)
ezin izan askatasun harro 1 (0,01)
ezin izan asmatu ibili 1 (0,01)
ezin izan asmatu ukan 1 (0,01)
ezin izan azaldu garun 1 (0,01)
ezin izan azaldu gaur egungo 1 (0,01)
ezin izan azaldu jokaleku 1 (0,01)
ezin izan azaldu Jose 1 (0,01)
ezin izan azaldu nola 1 (0,01)
ezin izan azaldu urte 1 (0,01)
ezin izan baieztatu ezan 1 (0,01)
ezin izan banatu bizitza 1 (0,01)
ezin izan banatu kar 1 (0,01)
ezin izan banatu Quebec 1 (0,01)
ezin izan bat gailentasun 1 (0,01)
ezin izan baztertu bizirik 1 (0,01)
ezin izan behartu erdara 1 (0,01)
ezin izan behartu jokabide 1 (0,01)
ezin izan bera aukera izan 1 (0,01)
ezin izan bera biziraupen 1 (0,01)
ezin izan bera buru 1 (0,01)
ezin izan bera diziplina 1 (0,01)
ezin izan bera egoki 1 (0,01)
ezin izan bera hartu 1 (0,01)
ezin izan bera herri 1 (0,01)
ezin izan bera jarduera 1 (0,01)
ezin izan bera kide 1 (0,01)
ezin izan bera kultu 1 (0,01)
ezin izan bera nortasun 1 (0,01)
ezin izan bera sail 1 (0,01)
ezin izan berak hizkuntza 1 (0,01)
ezin izan berak ikasketa 1 (0,01)
ezin izan berak izaera 1 (0,01)
ezin izan berak kabu 1 (0,01)
ezin izan berdin analizatu 1 (0,01)
ezin izan berdin gertatu 1 (0,01)
ezin izan berdin jokatu 1 (0,01)
ezin izan bereizi arraza 1 (0,01)
ezin izan bereizi bera 1 (0,01)
ezin izan bereizi egon 1 (0,01)
ezin izan bereizi horrelako 1 (0,01)
ezin izan bereizi iruditu 1 (0,01)
ezin izan bereizi modu 1 (0,01)
ezin izan besta adinako 1 (0,01)
ezin izan besta baizik 1 (0,01)
ezin izan beste bezero 1 (0,01)
ezin izan beste erakutsi 1 (0,01)
ezin izan beste estatu 1 (0,01)
ezin izan beste gauza 1 (0,01)
ezin izan beste kultura 1 (0,01)
ezin izan beste nazio-estatu 1 (0,01)
ezin izan beste onartu 1 (0,01)
ezin izan beste ukatu 1 (0,01)
ezin izan beti biharko 1 (0,01)
ezin izan beti biolina jo 1 (0,01)
ezin izan beti eskema 1 (0,01)
ezin izan beti helburu 1 (0,01)
ezin izan beti modu berean 1 (0,01)
ezin izan beti nahiera 1 (0,01)
ezin izan betiko iraun 1 (0,01)
ezin izan betiko kuadrilla 1 (0,01)
ezin izan betiko nortasun 1 (0,01)
ezin izan bezalaxe genero 1 (0,01)
ezin izan bezalaxe pertsona moral 1 (0,01)
ezin izan bizi aparailutxo 1 (0,01)
ezin izan bizi tabu 1 (0,01)
ezin izan bizi izan ez eta 1 (0,01)
ezin izan bizi izan moduko 1 (0,01)
ezin izan eduki erabaki 1 (0,01)
ezin izan eduki ezan 1 (0,01)
ezin izan eduki portaera 1 (0,01)
ezin izan egin erantzun 1 (0,01)
ezin izan egin euskalki 1 (0,01)
ezin izan egin euskara 1 (0,01)
ezin izan egin garbi 1 (0,01)
ezin izan egin muga 1 (0,01)
ezin izan elkar aurrera egin 1 (0,01)
ezin izan elkar bereizi 1 (0,01)
ezin izan elkar egin 1 (0,01)
ezin izan eman esan 1 (0,01)
ezin izan erabaki hartu 1 (0,01)
ezin izan erabaki zer 1 (0,01)
ezin izan erabili bi 1 (0,01)
ezin izan erabili nazionalismo 1 (0,01)
ezin izan erabili sortu 1 (0,01)
ezin izan erantzun erabateko 1 (0,01)
ezin izan erantzun erraz 1 (0,01)
ezin izan erantzun hiztegi 1 (0,01)
ezin izan erantzun urteroko 1 (0,01)
ezin izan ere ahaztu 1 (0,01)
ezin izan esan aberats 1 (0,01)
ezin izan esan askatasun 1 (0,01)
ezin izan esan bera 1 (0,01)
ezin izan esan besterik gabe 1 (0,01)
ezin izan esan beti 1 (0,01)
ezin izan esan bi 1 (0,01)
ezin izan esan den 1 (0,01)
ezin izan esan diru 1 (0,01)
ezin izan esan EH 1 (0,01)
ezin izan esan eskaintza 1 (0,01)
ezin izan esan eskumenik ez 1 (0,01)
ezin izan esan estilo 1 (0,01)
ezin izan esan estrategia 1 (0,01)
ezin izan esan eurak 1 (0,01)
ezin izan esan euskaldun 1 (0,01)
ezin izan esan garun 1 (0,01)
ezin izan esan gauza bera 1 (0,01)
ezin izan esan haiek 1 (0,01)
ezin izan esan halabeharrezko 1 (0,01)
ezin izan esan hitz 1 (0,01)
ezin izan esan hizkuntza formal 1 (0,01)
ezin izan esan hori 1 (0,01)
ezin izan esan iragarri 1 (0,01)
ezin izan esan itzulpen 1 (0,01)
ezin izan esan jaitsi 1 (0,01)
ezin izan esan Katalunia 1 (0,01)
ezin izan esan kultur ondare 1 (0,01)
ezin izan esan lehen 1 (0,01)
ezin izan esan liburutegi digital 1 (0,01)
ezin izan esan motel 1 (0,01)
ezin izan esan nazionalismo 1 (0,01)
ezin izan esan non 1 (0,01)
ezin izan esan on izan 1 (0,01)
ezin izan esan simulakro 1 (0,01)
ezin izan esan sozialista 1 (0,01)
ezin izan esan unibertsitate 1 (0,01)
ezin izan esan zer 1 (0,01)
ezin izan eskatu gizaki 1 (0,01)
ezin izan eskatu gu 1 (0,01)
ezin izan eskatu hizkuntza 1 (0,01)
ezin izan eskatu politikari 1 (0,01)
ezin izan eskatu sinbolo 1 (0,01)
ezin izan espazio alferrik 1 (0,01)
ezin izan espero izan bera 1 (0,01)
ezin izan espero izan ekintza 1 (0,01)
ezin izan espero izan ezan 1 (0,01)
ezin izan espero izan jarrera 1 (0,01)
ezin izan estatu hori 1 (0,01)
ezin izan estatu jo 1 (0,01)
ezin izan estatu kendu 1 (0,01)
ezin izan estatu maila 1 (0,01)
ezin izan eurak buru 1 (0,01)
ezin izan eurak egingarritasun 1 (0,01)
ezin izan eurak seme-alaba 1 (0,01)
ezin izan eurak uste 1 (0,01)
ezin izan euskara abertzale 1 (0,01)
ezin izan euskara aje 1 (0,01)
ezin izan euskara bizi 1 (0,01)
ezin izan euskara defentsiboki 1 (0,01)
ezin izan euskara emanaldi 1 (0,01)
ezin izan euskara eskatu 1 (0,01)
ezin izan euskara ikasi 1 (0,01)
ezin izan euskara lan 1 (0,01)
ezin izan euskara salbatu 1 (0,01)
ezin izan eutsi kapitalismo 1 (0,01)
ezin izan existitu ez 1 (0,01)
ezin izan ez debekatu 1 (0,01)
ezin izan ez hautatu 1 (0,01)
ezin izan ez oparitu 1 (0,01)
ezin izan ez sortu 1 (0,01)
ezin izan ez teorikoki 1 (0,01)
ezin izan ezan ahaztu 1 (0,01)
ezin izan ezan aingerutar 1 (0,01)
ezin izan ezan arazo 1 (0,01)
ezin izan ezan baldintzatu 1 (0,01)
ezin izan ezan edozein 1 (0,01)
ezin izan ezan egin 1 (0,01)
ezin izan ezan egoki 1 (0,01)
ezin izan ezan ekarri 1 (0,01)
ezin izan ezan eraman 1 (0,01)
ezin izan ezan eremu 1 (0,01)
ezin izan ezan esan 1 (0,01)
ezin izan ezan eskubide 1 (0,01)
ezin izan ezan euskara 1 (0,01)
ezin izan ezan ezelan ere 1 (0,01)
ezin izan ezan gora egin 1 (0,01)
ezin izan ezan herri 1 (0,01)
ezin izan ezan hizkuntza 1 (0,01)
ezin izan ezan hor 1 (0,01)
ezin izan ezan inolako 1 (0,01)
ezin izan ezan iritzi 1 (0,01)
ezin izan ezan muga 1 (0,01)
ezin izan ezan mundu-ikuskera 1 (0,01)
ezin izan ezan ukatu 1 (0,01)
ezin izan ezan uko egin 1 (0,01)
ezin izan ezarri administrazio 1 (0,01)
ezin izan ezer adostu 1 (0,01)
ezin izan ezer aportatu 1 (0,01)
ezin izan ezer gatzatu 1 (0,01)
ezin izan ezer onik 1 (0,01)
ezin izan gauza asko 1 (0,01)
ezin izan gauza bakar 1 (0,01)
ezin izan gauza handi 1 (0,01)
ezin izan gehiago atzeratu 1 (0,01)
ezin izan gehiago deus 1 (0,01)
ezin izan gehiago eraiki 1 (0,01)
ezin izan gehiago idatzi 1 (0,01)
ezin izan gehiago itxaron 1 (0,01)
ezin izan gehiago jasa 1 (0,01)
ezin izan gehiago saihestu 1 (0,01)
ezin izan gu atxilotu 1 (0,01)
ezin izan gu bakartasun 1 (0,01)
ezin izan gu biziraupen 1 (0,01)
ezin izan gu buru 1 (0,01)
ezin izan gu etxe 1 (0,01)
ezin izan gu gaurko 1 (0,01)
ezin izan gu pentsamendu 1 (0,01)
ezin izan guzti bazter utzi 1 (0,01)
ezin izan guzti ostendu 1 (0,01)
ezin izan guzti publiko 1 (0,01)
ezin izan guzti zaku berean sartu 1 (0,01)
ezin izan haiek bereizi 1 (0,01)
ezin izan haiek frustrazio 1 (0,01)
ezin izan haiek hala 1 (0,01)
ezin izan haiek ohitu 1 (0,01)
ezin izan haiek proiektu 1 (0,01)
ezin izan hartu aurrerabide 1 (0,01)
ezin izan hartu sumatu 1 (0,01)
ezin izan hemen ahantzi 1 (0,01)
ezin izan hemen aurkitu 1 (0,01)
ezin izan hemen jaio 1 (0,01)
ezin izan hemen xehetasunetan sartu 1 (0,01)
ezin izan hitz egin baina 1 (0,01)
ezin izan hitz egin zibilizazio 1 (0,01)
ezin izan hizkuntza eredu 1 (0,01)
ezin izan hizkuntza erlatibismo 1 (0,01)
ezin izan hizkuntza ezagutu 1 (0,01)
ezin izan hizkuntza hori 1 (0,01)
ezin izan hizkuntza isolatu 1 (0,01)
ezin izan hizkuntza mintzo izan 1 (0,01)
ezin izan hori antzezarazi 1 (0,01)
ezin izan hori egin 1 (0,01)
ezin izan hori erremediatu 1 (0,01)
ezin izan hori ikusteko izan 1 (0,01)
ezin izan hori iraun 1 (0,01)
ezin izan hori jo 1 (0,01)
ezin izan hori modu 1 (0,01)
ezin izan hori onartu 1 (0,01)
ezin izan hori sortu 1 (0,01)
ezin izan hori ulertu 1 (0,01)
ezin izan hori ziurtatu 1 (0,01)
ezin izan idatzi egon 1 (0,01)
ezin izan idatzi ez 1 (0,01)
ezin izan idatzi preso 1 (0,01)
ezin izan idatzi utzi 1 (0,01)
ezin izan ihes egin egia 1 (0,01)
ezin izan ihes egin Euskal Herria 1 (0,01)
ezin izan ihes egin gu 1 (0,01)
ezin izan ihes egin jatorrizko 1 (0,01)
ezin izan ikusi abstraktu 1 (0,01)
ezin izan ikusi aita 1 (0,01)
ezin izan ikusi heldu 1 (0,01)
ezin izan ikusi ukan 1 (0,01)
ezin izan ikusi zenbat 1 (0,01)
ezin izan inola ere bera 1 (0,01)
ezin izan inola ere guzti 1 (0,01)
ezin izan inola ere murriztu 1 (0,01)
ezin izan inolaz ere bera 1 (0,01)
ezin izan inolaz ere futbol 1 (0,01)
ezin izan inolaz ere inposaketa 1 (0,01)
ezin izan inolaz ere xalo 1 (0,01)
ezin izan inor asmatu 1 (0,01)
ezin izan inor behartu 1 (0,01)
ezin izan inor entzun 1 (0,01)
ezin izan inor eskapo 1 (0,01)
ezin izan inor monopolio 1 (0,01)
ezin izan inor tentazio 1 (0,01)
ezin izan jakin arbola 1 (0,01)
ezin izan jakin egon 1 (0,01)
ezin izan jakin egutegi 1 (0,01)
ezin izan jakin emakume 1 (0,01)
ezin izan jakin ETA 1 (0,01)
ezin izan jakin hasi 1 (0,01)
ezin izan jakin non 1 (0,01)
ezin izan jakin zapatu 1 (0,01)
ezin izan jakin zein 1 (0,01)
ezin izan jakin zenbat 1 (0,01)
ezin izan jakin zenbateko 1 (0,01)
ezin izan jarraitu begirada 1 (0,01)
ezin izan jarraitu Boris 1 (0,01)
ezin izan jarraitu epaimahai 1 (0,01)
ezin izan jarraitu esan 1 (0,01)
ezin izan jarraitu ihes 1 (0,01)
ezin izan jarraitu kultu 1 (0,01)
ezin izan jarraitu pentsatu 1 (0,01)
ezin izan joan esan 1 (0,01)
ezin izan joan eskola 1 (0,01)
ezin izan joan institutu 1 (0,01)
ezin izan konpondu banakako 1 (0,01)
ezin izan konpondu kontu 1 (0,01)
ezin izan konpondu linguistiko 1 (0,01)
ezin izan lortu justu 1 (0,01)
ezin izan onartu bera 1 (0,01)
ezin izan onartu ez 1 (0,01)
ezin izan onartu gazte 1 (0,01)
ezin izan onartu kontu izan 1 (0,01)
ezin izan onartu mahai 1 (0,01)
ezin izan onartu marxismo 1 (0,01)
ezin izan onartu pertsona 1 (0,01)
ezin izan onartu zentzu 1 (0,01)
ezin izan onartu zikoitz 1 (0,01)
ezin izan pentsatu arazo 1 (0,01)
ezin izan pentsatu bera 1 (0,01)
ezin izan pentsatu beste 1 (0,01)
ezin izan pentsatu ekialde 1 (0,01)
ezin izan pentsatu ere 1 (0,01)
ezin izan pentsatu estrategia 1 (0,01)
ezin izan pentsatu etorkizun 1 (0,01)
ezin izan pentsatu ezan 1 (0,01)
ezin izan pentsatu gauza izan 1 (0,01)
ezin izan pentsatu hizkuntza 1 (0,01)
ezin izan pentsatu kultura 1 (0,01)
ezin izan pentsatu uko egin 1 (0,01)
ezin izan planteatu ideal 1 (0,01)
ezin izan planteatu jarduera 1 (0,01)
ezin izan prozesu baldintzatu 1 (0,01)
ezin izan prozesu bat 1 (0,01)
ezin izan prozesu hori 1 (0,01)
ezin izan prozesu jarrera kritiko 1 (0,01)
ezin izan saihestu egiaztapen 1 (0,01)
ezin izan saihestu errealitate 1 (0,01)
ezin izan saihestu pentsatu 1 (0,01)
ezin izan saihestu zori 1 (0,01)
ezin izan sartu sailkapen 1 (0,01)
ezin izan sinetsi ere 1 (0,01)
ezin izan sinetsi ETA 1 (0,01)
ezin izan sinetsi film 1 (0,01)
ezin izan soilik erantzun 1 (0,01)
ezin izan soilik laburbildu 1 (0,01)
ezin izan soilik takilla 1 (0,01)
ezin izan soilik ulertu 1 (0,01)
ezin izan ukatu alderdi 1 (0,01)
ezin izan ukatu ariketa 1 (0,01)
ezin izan ukatu aukera 1 (0,01)
ezin izan ukatu bihotz 1 (0,01)
ezin izan ukatu bizikidetza 1 (0,01)
ezin izan ukatu egitate 1 (0,01)
ezin izan ukatu erabaki 1 (0,01)
ezin izan ukatu euskalduntze-prozesu 1 (0,01)
ezin izan ukatu euskaltzale 1 (0,01)
ezin izan ukatu ezaugarri 1 (0,01)
ezin izan ukatu filosofia 1 (0,01)
ezin izan ukatu gai 1 (0,01)
ezin izan ukatu garrantzi handi 1 (0,01)
ezin izan ukatu gauza izan 1 (0,01)
ezin izan ukatu Guggenheim 1 (0,01)
ezin izan ukatu Gustavo 1 (0,01)
ezin izan ukatu hala 1 (0,01)
ezin izan ukatu hiri 1 (0,01)
ezin izan ukatu irail 1 (0,01)
ezin izan ukatu iraultza 1 (0,01)
ezin izan ukatu jende 1 (0,01)
ezin izan ukatu kirol 1 (0,01)
ezin izan ukatu legezko 1 (0,01)
ezin izan ukatu motz 1 (0,01)
ezin izan ukatu multzo 1 (0,01)
ezin izan ukatu ongietorri 1 (0,01)
ezin izan ukatu oraindik 1 (0,01)
ezin izan ukatu Palestina 1 (0,01)
ezin izan ukatu pauso 1 (0,01)
ezin izan ukatu polit 1 (0,01)
ezin izan ukatu sakelako liburu 1 (0,01)
ezin izan ukatu tentu 1 (0,01)
ezin izan ukitu tabu 1 (0,01)
ezin izan ulertu atzerapen 1 (0,01)
ezin izan ulertu autoeratu 1 (0,01)
ezin izan ulertu azalarazi 1 (0,01)
ezin izan ulertu begetarianismo 1 (0,01)
ezin izan ulertu bera 1 (0,01)
ezin izan ulertu beste bizitza 1 (0,01)
ezin izan ulertu branka 1 (0,01)
ezin izan ulertu egoera 1 (0,01)
ezin izan ulertu erakunde 1 (0,01)
ezin izan ulertu Euskal Herria 1 (0,01)
ezin izan ulertu ez 1 (0,01)
ezin izan ulertu gazte 1 (0,01)
ezin izan ulertu Gernika 1 (0,01)
ezin izan ulertu gizarte 1 (0,01)
ezin izan ulertu gu 1 (0,01)
ezin izan ulertu hausnarketa 1 (0,01)
ezin izan ulertu herio 1 (0,01)
ezin izan ulertu ibili 1 (0,01)
ezin izan ulertu Internet 1 (0,01)
ezin izan ulertu jaio 1 (0,01)
ezin izan ulertu logika 1 (0,01)
ezin izan ulertu lurralde 1 (0,01)
ezin izan ulertu molde 1 (0,01)
ezin izan ulertu partikula 1 (0,01)
ezin izan ulertu presentzialtasun 1 (0,01)
ezin izan ulertu sexu 1 (0,01)
ezin izan ulertu sistema 1 (0,01)
ezin izan ulertu sortu 1 (0,01)
ezin izan ulertu txapelketa 1 (0,01)
ezin izan ulertu utzikeria 1 (0,01)
ezin izan ulertu zatikatu 1 (0,01)
ezin izan utzi aipamen 1 (0,01)
ezin izan utzi GKE 1 (0,01)
ezin izan utzi kontatu 1 (0,01)
ezin izan utzi merkatu 1 (0,01)
ezin izan utzi preso 1 (0,01)
ezin izan zalantzan jarri enpresa 1 (0,01)
ezin izan zalantzan jarri mugimendu 1 (0,01)
ezin izan ziurtatu ere 1 (0,01)
ezin izan ziurtatu erein 1 (0,01)
ezin izan ziurtatu Europa 1 (0,01)
ezin izan ziurtatu ezan 1 (0,01)
ezin izan ziurtatu hiru 1 (0,01)
ezin izan ziurtatu suspertu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia