Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.801

2000
‎Esan legez, lege testu horren atarirako eta aurkezpenerako idatzi zuen Portalisek bere hitzaldi ospetsua. Idatzi, maisuki eta dotore idatzi zuela ezin uka. Hainbatez, Portalisen testu hori klasiko egin zaigu zuzenbide munduan, dela kodegintza berriaren filosofia erakusle moduan, dela iraultza frantsesak ekarri zuen gizarte burges horren antolamendu zibilaren agertoki gisa.
‎Portalisek berak ere, ezin bazterrean utz bi horien aipamena, bete-betekoa edo zeharkakoa:
‎Bide horretan dugu legearen hartzailea lege berberaren menpeko. Hori gabe, berriz, ezin legeak inor behartu. Lege aldarrikatzea ere, nahitaezko Portalisentzat:
‎Legeek ezin dute inor behartu, aurretiaz ezagutaraziak izan gabe. Horrexegatik aritu gara lege horien aldarrikatze moldeaz.
‎Horrexegatik aritu gara lege horien aldarrikatze moldeaz. Ezin norbanako bakoitzari legea jakinarazi.
‎Une horretan ezin ditu norberak gauzak eta gizakiak arautu, erakunde iraunkorrak moldatzen dituen halako zuhurtziaz, ezta berezko ekitate horren bidez ere, horiek baitira giza legegileak behartzen dituzten oinarriak. Legegile horiek, ezer izatekotan, zuhurtzia horren interprete soilak dira.
‎Ezkontza ez da egoera soila, bizi-egoera baino. Ezin , hortaz, batuketa aldakor eta iheskor horien antzik izan. Plazerrak osatzen ditu horiek eta plazerra agortu ahala, eurak ere ezabatzen dira.
‎Portalisen atariko hitzaldi hori euskaratzea lan nekeza dela ezin aitzi... ondo egin nahi izanez gero. Garai baten isla dira horren pentsamendua eta horren esanak, Frantziako Iraultzak une jakin batean asmatu zuen hizkera berriaren adierazle.
‎Une horretan ezin ditu norberak gauzak eta gizakiak arautu, erakunde iraunkorrak moldatzen dituen halako zuhurtzia batez, ezta berezko ekitate horren bidez ere, horiek baitira giza legegileak behartzen dituzten oinarriak. Legegile horiek, ezer izatekotan, zuhurtzia horren interprete soilak dira.
‎Legegileak, aginpidean baino, apaizgoan dihardu. Ezin du alboratu legeak gizakientzat eginak direla eta ez gizakiak legeentzat; egokitu behar zaizkie euren hartzailea izan daitekeen herri horren aldarte, jardun eta egoerei; berrikuntzetan ere, zehatz izan behar dute, ezagutzeko modukoak izan baitaitezke, erakunde berri baten aurrean, teoriak eskaintzen dizkigun abantailak eta ez, ostera, haren gaitzak, horiek bakar-bakarrik praktikak idoro ditzakeelako...
‎Gizartearen premiak anitzak dira, gizakien arteko ezaupideak, aberatsak, haien interesak eta harremanak modu askotarikoak eta zabalak. Legegileak ezin ditu horiek guztiak aurreikusi.
‎Jurisprudentzian dihardutenei egotzi zaie ñabardura, bilduma eta iradokizun multzoak larregi ugaltzeko eraspena. Egozketa hori oinamduna izan daitekeela ezin uka. Baina, non, zein arte edo zientziatan ez dago norbera ere halakoetan jausteko arriskutik salbu?
‎Herriak, hala esan ohi da, ezin du korapilo horretan askatu zer saihestu behar den edo zer egin behar duen, bere eduki eta eskubideetan ziurtasunik indartsuena izateko.
‎Pozgarri da, halaber, epaileak ikasteko, ikertzeko eta aurrean dituen kontuetan sakontzeko premia horrek sekula ere jarraikoa bazter ez uztea, alegia, zenbait puntu haren arrazoimenaren pean ebaztekoak direla. Osterantzekoak, aldiz, ezin beraren nahiera edo borondatepean egon.
Ezin eskubide hori arbuiatu. Horren aplikaziorako, berriz, gai kriminalak zibilekoetatik bereiztu behar.
‎gai zibiletako eztabaida herritar biren edo batzuen artean suertatzen da. Jabetza auzia edo antzeko beste zerbait ezin daiteke beraien artean zalantzan geratu, ebatzi gabe. Ebatzi beharra dago, edozein modutan bada ere, auzia bukatu beharra baitago.
‎Borondate publikoa legeak bakarrik gorpuztu dezake. Hortaz, ezin uki edo salatu herritarra, horren egintzek legea urratzen ez duten bitartean. Halakoetan ez dago epaia emateko betebeharrik ezta judizio gaia izan daitekeenik ere.
‎Ekitate edo justizia banatzaile horren aplikazioak jarraitu behar dio, kasu bakoitzean, alderdi baten eta bestearen arteko hari meheari. Ezin legegilearena izan, legegilea baita justizia edo ekitate orokor horren ministraria. Justizia eta ekitate orokor horrek, bestalde ere, inguruabar zehatzik aintzat hartu gabe, gauza eta pertsonen arteko unibertsalitatea hartzen du bere barruan.
‎Legeak guztientzat du araurik; gizakiak multzoan hartzen ditu, ez norbanako gisa; ezin ditu norbanakoen egintzak edo herritarrak elkarrengandik bereizten dituzten liskarrak zertu. Osterantzean, egunero egin beharko lirateke lege berriak; halako anizkeriak lege horien duintasuna eta betetzea itoko lituzke.
‎Objektu askoren zabal horietan, batik bat gai zibilek osatzen dituztenetan, epaitzea da, kasurik gehienetan, testu zehatz baten aplikazioa baino gehiago, testu batzuen konbinaketa, testu horiek, ebatzia bera eduki beharrean, ebatzira bertara eramaten gaituztela. Halakoetan ezin zokondora jaurti jurisprudentzia, legeekin batera behinik behin. Bide bertsutik, jurisprudentziari utzi dizkiogu kasurik arraro eta ez ohikoenak, halakoak ez baikenituzke legeria arrazoitu baten egitasmoan.
‎Herriak ezin elkarrekin bizi zuzenbidearen aginpidean baino; herri bakoitzaren kideak, gizabanako izan eta Zuzenbidearen menekoak dira; herritar diren aldetik, ostera, legepekoak.
‎Legearen ekitateari dagokio, halakoetan, beste frogabide bat proposatzea, erregistroaren eza eta galera ordezka ditzakeena. Froga hori, ezin bestelakorik izan, gainontzeko titulu eta lekukoen aitorpenetatik datorrena baino.
‎Argi dakusagu, hortaz, egoera zibilaren arloan, lekukoen bitarteko froga ezin daitekeela hainbestean onartu, sekula ez baita hori onargarri izan idatzizko froga aztarnarik gabe. Badago lasai egoteko premia, mesfidantza sortzen duen froga mota baten aurrean:
‎Krimen gaiaren esparruan, legea, lekukoen froga onartu ezean, zigortu nahi duen krimena bera ezagutzeko ezinean legoke; krimenetan idatzizkoa zeharka baino ez baitago eta hori ere, gutxitan eta bakarka; hala ere, egitate hutsak ezin daitezke frogatu lekukoen bitartez ez bada. Lekukoen frogari ematen zaion harrera, krimen horien ikerketa eta epaiketan, premiatik bertatik dator.
‎Emazteak ezin du beste egoitzarik izan senarrarena baino. Horrek dena administratzen du, dena ikuskatzen.
‎Tutoreak du pertsona eta ondasunen ardura; familiak bere baitan hautatu behar du hori, behar-beharrezkoa baita zinezko gogoa, pertsonaren ondasunak gorde eta heziketa eta osasuna jagoteko, ohore eta atxikimendu osoz. Ezin , beraz, arrazoirik eta formarik gabe eskualdatu bere artapean dagoen ondarea; tentuaz administratu eta fideltasunaz kudeatu beharra du; kontularia da, administratzailea bezainbestekoa; bere jokabidearen erantzulea; kaltea ere ezin sortu, horren konponketa gauzatu gabe. Horra hor tutoretza guztien teoria.
‎Tutoreak du pertsona eta ondasunen ardura; familiak bere baitan hautatu behar du hori, behar-beharrezkoa baita zinezko gogoa, pertsonaren ondasunak gorde eta heziketa eta osasuna jagoteko, ohore eta atxikimendu osoz. Ezin, beraz, arrazoirik eta formarik gabe eskualdatu bere artapean dagoen ondarea; tentuaz administratu eta fideltasunaz kudeatu beharra du; kontularia da, administratzailea bezainbestekoa; bere jokabidearen erantzulea; kaltea ere ezin sortu, horren konponketa gauzatu gabe. Horra hor tutoretza guztien teoria.
‎Diruaren salneurria zehazten duten harremanak agintaritzatik kanpokoak dira; gobernuek ezin dute hori zehaztu aginduzko legeen bitartez. Hipoteka kontratuetan eta agiri publikoetan beti onartu ohi da lege korritua.
‎Lege korrituaren finkatzea ez dugu aztertu. Finkatze hori gobernuari dagokio; eta gobernuak gai honetan har ditzakeen neurriak ezin lasterkeriaz ondu.
‎Salneurri horrek euskarri du erkaketa, hain zuzen ere, bateko diruaren ugari eta urritasun erlatiboaren eta besteko, salerosian diren objektu edo merkatugaien urritasun edo ugaritasun erlatiboaren artekoa. Ezin halakorik araudietan ezarri. Gai horretako oinarri nagusia lehia eta askatasunari joko ematea da.
‎Bizitza zibilaren garraio arrunta ezin daiteke nahas merkataritzakoarekin. Lehena, norbanakoen artean gauzatzen da, norbanako horien elkarrekiko premiak eta bat etortzeak euren arteko betebeharrak batzen dituztela.
‎Hartara, euren segurtasuna ezbaian jartzen dute tarteko diren esanezko zein ezkutuko egiune batzuek. Gero, jakina, segurtasun hori ezin bermatu. Kalte itzela dator, bestaldetik ere, erregistroaren eskubideak, neurrikoak nahiz gehiegizkoak izan, molde eztabaidatsuan batzen direnean.
‎Erakunde horietan, ñabardurak baztertu eta ez ditzagun ugaritu aurreko arreta pisuegiak; batera ditzagun ogasunaren eta legeriaren asmoak. Orain artekoak ongi azaltzen digu gai honetan eskubideen desmasiak zerga-kopurua urritu egiten duela eta ogasunak berak ezin duela herritarra kaltetu, bere burua ere kaltetu gabe.
‎Zentzu ona, arrazoia, onura publikoa, horiek guztiak ezin daitezke bertan behera utz; badira arrazoi batzuk, komenigarritasuna eta ekitatea, besteak beste, jabearen familiari uzteko ondasun horiek; zehatzak izatera, familia horren inolako kiderik ezin, tituluz behinik behin, horren jabetza galdatu. Nola egingo da seme-alaben arteko oinordetza zatiketa eta, horren ezean, senideen artekoa?
‎Zentzu ona, arrazoia, onura publikoa, horiek guztiak ezin daitezke bertan behera utz; badira arrazoi batzuk, komenigarritasuna eta ekitatea, besteak beste, jabearen familiari uzteko ondasun horiek; zehatzak izatera, familia horren inolako kiderik ezin , tituluz behinik behin, horren jabetza galdatu. Nola egingo da seme-alaben arteko oinordetza zatiketa eta, horren ezean, senideen artekoa?
‎Arazo horietan, Estatuaren esku-hartzea ezin utzizkoa dugu, behar-beharrezko baita baten bati oinorde izateko eskubidea ematea eta zatiketa modua ere finkatzea. Jabearen heriotza dela eta, ondasun jabegabe horietan ez da ikusten, lehen so batean bederen, bestelako jaberik Estatua baino.
‎Oinarri orokor, aldaezin eta erabateko horretatik datozen lege horiek, ezin al dute, bizitzaren inguruabar aldakorrak tartean direla, herritarraren menera zerbait utzi. Legeak testamentu egileari ematen dion ahalmena, ez al da legearen ahalmen berbera?
‎Gauzen ordenaren aurka doa, halaber, herriaren partaide izan arren familia kide ez diren horiei oinordetza eskubidea zabaltzea, eskubide hori baita, herri zibilizatu guztietan, ez herritarrarena, ezpada familiaren barnekoa. Legeak, ezkontzak arautu ondoren, ezin halakoak familia baten kidetzat hartu. Horiei bermatu behar zaie, huts-hutsean, eta ekitatearen eredura, gizalegeak eurentzat eskatzen duen laguntza.
‎Alfer-alferrik eskatuko dira horien mesederako izadiaren eskubideak; oinordetza ez da eskubide naturala, baizik eta gizartearen barnekoa, lege politikoak edo zibilak onartua. Ezin , beraz, bestelako gizarte erakundeen aurkakoa izan.
‎Legeek ezin dute inor behartu, aurretiaz ezagutaraziak izan gabe. Horrexegatik aritu gara lege horien aldarrikatze moldeaz.
‎Horrexegatik aritu gara lege horien aldarrikatze moldeaz. Ezin norbanako bakoitzari legea jakinarazi. Publizitate mugatu batekin bete behar dugu horien zeregina.
‎Publizitate mugatu batekin bete behar dugu horien zeregina. Egia esan, publizitateak ezin du sortu herritar bakoitzarengan eta une berean, herritar horrek bete behar duen lege horren ezagutza. Hala ere, nahikoa izan beharko luke aurreko publizitate mugatu horrek legea noiz betearazi behar den horretan edozein nahikeria saihesteko.
‎Zehaztu ditugu horiek: halakoak dira erregelok, ezen gizaki baten zentzua ere ezin legearen gainean ezarri, horixe baita arrazoi publiko bakarra.
‎Ezkontza aurretik datoz, etorri ere, halakoak eta berori antolatzen dute. Debekua gradu apartekoagoetara luzatzen denean, ezin besterik igarri jomuga politikoak baino.
‎Zer egin behar du legegileak? Horren legeak ezin hutsgabekoak izan, noraino eta jasanezinak suertatzeraino hartzaile dituzten gizakientzat. Herriaren ordezkotza du legegileak; hortaz, herri horren ohiturak, aiurria, egoera politikoa eta erlijiosoa ezagutu behar ditu.
‎Gure artean dibortzioa debekatu behar ez dugulako ustetan jardun dugu; bestela, gure legeak ere ageri-agerian leudeke berori baimentzen duten kultuen aurka; orobat, ezin daitezke inola ere behartu kultu horietako gizakiak erlijioarena baino ezkon estekadura lazgarriago batez.
‎Ezkontza ez da egoera soila, bizi-egoera baino. Ezin , hortaz, batuketa aldakor eta iheskor horien antzarik izan. Plazerrak osatzen ditu horiek eta plazerra agortu ahala, eurak ere ezabatzen dira.
‎Elkarrekiko adostasunak ezin du , aurrekoaren indarrez, ezkontza desegin, beste elkarterik desegin dezakeen moduan.
‎Nahi izan da, idatzi batzuetan behinik behin, ondasun banantzea ahalbideratzen duen orok dibortzioa ere baimentzea. Bi gauza horiek ezin daitezke joan batak bestea alboratuta. Zergatik, bada, ondasun banantzea legezta dezaketen arrazoi berberek ezkontza desegin?
‎Oro har, dibortzioa ezin daiteke eman arrazoirik gabe. Dibortzioaren arrazoiak kontratuaren urratze agerikoak dira.
‎Dibortzioa ezin daiteke eman, ezpada berorren arrazoiak egiaztatuak izan direnean. Uste ohi da egiaztapen horrek ekar ditzakeen egitatezko nahiz zuzenbidezko puntuak ezin daitezkeela benaz eztabaidatuak izan auzitegi batean baino.
‎Dibortzioa ezin daiteke eman, ezpada berorren arrazoiak egiaztatuak izan direnean. Uste ohi da egiaztapen horrek ekar ditzakeen egitatezko nahiz zuzenbidezko puntuak ezin daitezkeela benaz eztabaidatuak izan auzitegi batean baino.
‎Erregela onuragarria horixe ere. Ezin , hortaz, amore eman horrek, kontrakoaren froga ezagunari baizik.
‎Enuntziatu bat zuzena da osotasun honetan sar badaiteke. Sartu ezin dena , errefusatu egiten da ez-zuzena delako. Enuntziatu berria errefusatu beharrean, existitzen diren enuntziatuen sistema osoa alda daiteke, enuntziatu berria sartu ahal izan arte; oro har, haatik, erabaki hau zuhurtasun handiz hartzen da.103
‎Vienako Zirkuluaren proiektuak jasotako kritikek —ikusmolde estandarrarenak, 1960ko hamarkadako historizistenak, etab.— hura neurri handi batean zapuztea lortu badute ere, ezin zaio nolanahi ere filosofiarentzat ekarri duen lorpen garrantzitsu baten meritua kendu, alegia: pentsamendua bide argi, zehatz eta zorrotzaren ildotik sartzea, honek dakartza ondorio egoki guztiekin.
‎Bigarrena, uste dut munduaren ikusmolde russelldarra ezin dela ekonomia printzipioaren ikuspuntutik sostengatu. Guztiz ados gaude Ockhamen labanarekin —" entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem" printzipio zaharrarekin—, erreal gisa onartzen baditugu ez bakarrik orain esperientziatzen ditugun objektu baten ezaugarriak, baita ezaugarri posible ororen multzo infinituarenak ere.112
‎Hemen berkokatu nahian gabiltzan erantzun tradizionalak Vienako Zirkuluaren tesi nagusia egiaztagarritasunarena izan zela ulertu zuen —egokiro—, hau izanik joera antimetafisikoak defendatzen lagundu ziona. Horrela, esperientziarekin egiazta ezin zitezkeen enuntziatuak, esperientziari zegozkien beste terminoetara itzuliak izateko aukera zeukaten, era honetan, murriztapena eman eta gero, egiaztagarritasunaren froga pasatzeko moduan egonik. Beraz, jite fenomenalistako murriztapena baino ez zen behar.
‎Fenomenoak ezin dira perpausen edota enuntziatuen kate sinple baten bidez deskribatu, horietako bat zuzentzat onartzeko besteekin erkatu behar baita. Munduaren ikusmolde batek hura osatzen duten kontzeptuen eraketa egokiaren beharra dauka.
‎Jazoera baten ezaugarria da hura behin bakarrik gertatzea. " Bat ezin da ibai berean bi aldiz gelditu". 126
‎Lau txangozale baso batean galtzen dira eta ez dakite nondik abiatu bertatik ateratzeko. Badakite geldirik ezin dutela iraun, horrek beren amaiera suposatuko lukeelako. Batek bide bat aukeratzen du senez; beste batek beste bide bat, zantzu bat dela-eta; hirugarren bat metodikoagoa da eta, zin-zinez, ebentualtasun guztiak hartzen ditu kontuan, argumentu eta kontraargumentu denak neurtu eta, desegokiak direla ez dakien premisa batzuen arabera, ibilbide batetik bideratzen da hura zuzena delakoan, erabat harro eta fidakor arazoa maneiatzeko izan duen moduagatik.
‎Haatik, Neurathen ahoan, argitasun bilakatze hura ez zen modu bakarra zientzia ezagutzeko, zientziaren interpretazio posible anitz dagoelako. Zientziaren kontzeptuak, bere teoriak, ez dira sinpleak eta ezin daitezke bide bakarra —logika— erabiliz aztertu. Aldiz, ikerketa logikoa ez ezik historikoa eta soziologikoa ere behar duten konglomeratuak dira:
‎Eskema sinple hau ezin zaie gizarte zientziei egokitu, jakina. Enpirismoarentzat berarentzat ere jarrera kaltegarria litzateke, honek berez errealitatea ezagutzeko eratzen den zientziaren ikusmolde metafisikorik ez zuelako onartzen.
‎Russellen ontologismo sasirrazionalistaren arduren artean zegoen, esate baterako. Zientzi proposizio ororen izatea ezin genezake eskuratu Russellek uste bezala, ‘egia enpiriko absolutu’ batera joz eta kontuan hartu barik hizkuntza, subjektuaren eta komunitatearen menpe egonik, egia horren osagaia dela, errealitatearen parte, azken finean. Eta hizkuntzak, hain zuzen ere, zientzia egokiro ezagutzeko arbuiatu ezin ditugun aldaketa historiko eta soziologikoak jasotzen ditu:
‎Zientzi proposizio ororen izatea ezin genezake eskuratu Russellek uste bezala, ‘egia enpiriko absolutu’ batera joz eta kontuan hartu barik hizkuntza, subjektuaren eta komunitatearen menpe egonik, egia horren osagaia dela, errealitatearen parte, azken finean. Eta hizkuntzak, hain zuzen ere, zientzia egokiro ezagutzeko arbuiatu ezin ditugun aldaketa historiko eta soziologikoak jasotzen ditu:
‎1) Lehenengo eta behin, nazien mundu ikuskerak bere deskribapen arrazistak ‘zientifikoki’ frogatzen zituela ikusita —arrazen existentzia, arrazen arteko hierarkia kognoszitibo eta fisikoak, arrazen arteko gatazkak historian, etab.—, ez da hain zaila ulertzea Zirkuluaren ikusmoldeak haiek frogantza zientifiko baten menpean jarriko zituela. Eta, argi eta garbi dagoenez egun, nazien tesiak babesteko erabili zituzten baieztapen enpirikoek ezin dezakete azterketa zientifiko zorrotzik gainditu. Ondorioz," munduaren ikusmolde zientifiko batek bertan behera uzten ditu ideologia nazionalsozialistaren printzipio deskribatzaileak" 134.
‎Beren galdera gakoa," zer nahi duzu esan horrekin?", ez zen batere tribiala: ikusmolde askok —totalitaristek lehenik— ezin diote beren buruari hori galdetu, beren partaideek ezin dute ezta planteatu ere egin. " Zer nahi duzu esan ‘garbiketa etnikoa’ eta ‘argitze kontzeptuala’ gauza bera direla adierazterakoan?", galdetuko genioke Horkheimerri, 1937an Vienako Zirkuluaren kontrako halako analogia ilunak ezarri zituenean.
‎Beren galdera gakoa," zer nahi duzu esan horrekin?", ez zen batere tribiala: ikusmolde askok —totalitaristek lehenik— ezin diote beren buruari hori galdetu, beren partaideek ezin dute ezta planteatu ere egin. " Zer nahi duzu esan ‘garbiketa etnikoa’ eta ‘argitze kontzeptuala’ gauza bera direla adierazterakoan?", galdetuko genioke Horkheimerri, 1937an Vienako Zirkuluaren kontrako halako analogia ilunak ezarri zituenean.
‎Krimenaren egileak, Johann Nelbock izeneko Schlicken ikasle ohiak, mehatxu ugari bidali zizkion aldez aurretik. Baina poliziak Schlicki babesa eskaini zionez, gaztea psikiatriko batean sartu arte behintzat, honek ezin zuen ezer egin. Azkenean eroetxean sartu zuten, laster ateratzeko baina.
‎Enuntziatua gertakari baten aurrean kokatu beharra zegoen, eta azken hau enuntziatuan deskribaturik agertzen zen bezalakoa zenentz aurkitu. Aurrejartzea baieztatu ezin bazen , orduan enuntziatuak esanahirik ez zuela ondoriozta zitekeen, hau da, sasiproposizioa zela:
‎(Itxurazko) proposizio batek,(...) eduki faktikorik ez duenak, ezin du ezta ere inolako gertakaririk adierazi, ezta pentsagarria den gertakari bat ere; hau da, ez da proposizio bat, esanahirik ez duen soinu edo marra pilaketa hutsa baizik.56
‎Izan ere, Carnap, Vienan egon arren, filosofia analitikoaren lehenengoetako zutabea izan zen61 Heideggerren eta heideggertarren aldetik emandako erantzunak aintzat hartu gabe, Vienako Zirkuluaren partaideek, Neurathek eta Carnapek, batik bat, beren erasoa metafisikoei zuzenduriko galdera probokatzaile batean laburbiltzen zutela esan genezake, alegia: ‘Zer nahi duzue esan horrekin? ’ Esan beharrik ez dago ikuspegi honetatik heideggertarrak ezin duela ez bere terminoen erreferenteak seinalatu ezta bere adierazpenak egiazta edo errefusa ditzakeen modua zehaztu ere. Reichenbachen hitzetan:
‎Haatik, balio enuntziatu bat forma gramatikal engainagarria duen agindu bat besterik ez da, ez da ez egiazkoa ez faltsua. Zirkulukoentzat ezin zen balio auziei buruz eztabaidatu, soilik gertakari auziei baizik. Ez dago balio sistemarik beste bat baino hobea denik:
‎• Alde batetik, hipotesi baten esanahitasunak ezin zituen ezagutzaren garai zehatz batean esanahitasun hau ukatzen zuten posibilitate kontingente ala teknikoak alde batera utzi. Vienako Zirkuluaren partaideek proposatzen zutena ‘hemen eta orain’ eman behar zen egiaztagarritasuna bazen; orduan, garai hartan ezin zuten ilargiaren alde estaliaren existentzian sinetsi.
‎• Alde batetik, hipotesi baten esanahitasunak ezin zituen ezagutzaren garai zehatz batean esanahitasun hau ukatzen zuten posibilitate kontingente ala teknikoak alde batera utzi. Vienako Zirkuluaren partaideek proposatzen zutena ‘hemen eta orain’ eman behar zen egiaztagarritasuna bazen; orduan, garai hartan ezin zuten ilargiaren alde estaliaren existentzian sinetsi. Hots, existentzia horretan sinesteak ez luke zentzurik izango, hipotesia proba moduan jartzeko modurik ez baitzegoen.
‎Zehazki, iraganeko eta etorkizuneko enuntziatuei buruz ari ziren. Egiaztagarritasun hertsiaren ildotik, orain ezin dugu ez egiaztatu ezta faltsatu ere ondoko enuntziatu hau: ‘Zehatz-mehatz 500 ardi zeuden Donostia inguruko 50 kilometroko erradio batean orain dela 175 urte’ Eta ez dago behaketarik ere ondoko beste hau egiaztatzeko, alegia:
‎‘500 ardi baino gehiago izango dira Donostia inguruko 50 kilometroko erradio batean 175 urte barru’ Haatik, gertatzen da bi enuntziatuak guretzat esanahidunak direla, eta, informazio pixka bat lortuz gero, baita egiazkoak ala faltsuak ere. Hemen eta orain esperientzian egiaztatzea da egin ezin dena . Jakina, horrelako murrizketek printzipioa susmagarri eta batere ez erakargarri bilakatu zuten.
‎Jakina, horrelako murrizketek printzipioa susmagarri eta batere ez erakargarri bilakatu zuten. Zerbait gaizki zebilen, ustez esperientzian eta sen onean oinarrituriko printzipio batek hain auzi sinpleei erantzun zuzenik eman ezin zienean .
‎Modu bat metodo kontrafaktikoak egiaztagarritasun metodo lez hartzean zetzan. Kontrafaktikoen forma aintzat hartuz —’baldin... orduan’ baldintzazkoarena() —, orain eta hemen hipotesi bat egiaztatu ezin duten gauzak hipotesia bera egiazta zezaketenak izan balira, orduan hipotesiak esanahia edukiko zukeen. Baldintzazko kontrafaktikoez fidatzea —P izan balitz, orduan Q izango litzateke (Bengoetxeak bere botila uraren tiketa gorde balu, orduan iraganari buruzko enuntziatu bat egiaztatzeko froga bat egongo litzateke) — erabat problematikoa zen Vienako Zirkuluarentzat, enuntziatu esanahidunak esperientziaren enuntziatuetara murrizteko lehenengo ordenaren predikatuen logika erabiltzen baitzuten.
‎beste pertsona bat mina sufritzen ari den ala ez jakin dezagun, nahikoa da hura imajinatzearekin, portaera neurgarrien bitartez egiaztatu beharrik gabe. Panpina bada, baztertu egiten dugu sufrimendua, minduta ezin baitugu irudikatu. Izakiak geratzen zaizkigu, eta hauekin imajinazioa sen onaren eta esperientziaren arabera aplikatzen dugu.
‎Baliteke lege bat partzialki baieztatzea, egiaztagarritasun hertsia ez planteatu arren. Baina, tamalez, indukziotik erabat gertu agertzen den kontzeptu honek ez zuen Humeren arazoa ebazten, baieztapenaren kontzeptu arrunta —zientzi hipotesia baieztatzen duten behaketazko enuntziatuei buruz mintzatzerakoan erabiltzen dugun berbera— ezin baitzen egokiro formalizatu logika klasikoan. Batzuk ahalegindu ziren:
‎Horregatik, bada, formalizazio mota hau, laguntza baino gehiago, zama bihurtzen da zientziarentzat. Izan ere, ikusi dugunez, baldintzazko kontrafaktikoak goiko egitaulen bitartez ezin dira ezaugarritu.
‎Jakina, fenomenalistek ezin zuten hain nozio misteriotsuak erabiltzen zituen diskurtsoa mantendu. Horregatik, ordez, hura enuntziatuen inguruan eraiki zuten.
‎Horrela, sentimen datuak zituzten enuntziatuek ‘Uste dut gorria ikusten dudala orain eta hemen’ itxurakoak ziren. Eta enuntziatu hauek ezin zuten hutsik egin, ‘uste’ bat pribatua eta eztabaidaezina baita. Haatik, uste hori duenak ‘gorria orain eta hemen’ adierazpenari buruz mintzatzerakoan, adierazpen hau munduko zerbaiti ote dagokion ala ez jakitea beste gauza bat da.
‎Eta preseski ezagutza zen fenomenalistek, sentimen datuez baliatuz, oinarritu nahi zutena. Gogoeta edo enuntziatu baten eduki kualitatiboa ezin bada komunikatu, ezin izango da jakin zer nahi den esan termino bat erabiltzerakoan. Beraz, horrela solipsismoa agertzen da:
‎Fenomenalismoak subjektuarteko ulermenaren —edo ulermen objektiboaren— erabateko eza inplikatzen zuela argudiatzen zuten. Fenomenalismoaren hizkuntza pribatua ezin zen publiko bilakatu, eta beren enuntziatuen esanahia —sentimen datuetan oinarritua— komunikaezina zen. Fisikalistentzat, aldiz, enuntziatu baten egiaztagarritasunak subjektuartekoa behar zuen izan, gertakari bat beha zezaketen guztiei irekia; hain zuzen ere, zientziaren eginkizuna, subjektuartean edo modu objektiboan azter daitekeen ezagutza ematean baitatza.
‎Baina beste hitz hauek prozedura berbera jaso beharko lukete, azkenean hitz definigaitzekin topo egin arte, hau da, bakarrik ostentsioaren bidez finka daitezkeen kontzeptu primitiboekin. Hauek, azken finean, ezin dira definitu, baizik eta soilik erakutsi:
‎Bi zeinuk, bata jatorrizko zeinua eta bestea jatorrizko zeinuen bidez definiturik, ezin dezakete modu eta molde berean adieraz. Ezin daiteke definizioen bidez bereiz izenak.
‎Bi zeinuk, bata jatorrizko zeinua eta bestea jatorrizko zeinuen bidez definiturik, ezin dezakete modu eta molde berean adieraz. Ezin daiteke definizioen bidez bereiz izenak.
‎Tractatus, 3.26: Ezin segi daiteke izena gehiago aztertzen definizioren bidez: jatorrizko zeinua da.
‎Gai filosofikoei buruz idatzi diren perpaus eta auzi gehienak ez dira faltsuak, zentzugabeak baizik. Beraz, mota honetako auziei ezin diezaiekegu inolaz ere erantzunik eman, beren zentzugabetasuna baiezta baizik. Gure hizkuntzaren logika entelegatzen ez dugulako sortzen dira filosofoen auzi eta perpaus gehienak.
‎Ez zion zentzurik harrapatzen geometria euklidearraren egiazkotasunari buruzko galderari, sistema metriko dezimalari gauza bera galdetzeak ez daukan bezala. Geometria bat ezin da beste bat baino egiazkoagoa izan; soilik egokiagoa izan liteke, zioen Poincarek19.
‎erlazioen teoriara eta funtzioen teoriara24 Era honetan, ezagutzaren esparru zabal bat kontzeptualizatzeko aukera irabazi zuen, gauzen edo objektuen erlazioen esparrua, hain zuzen. Logika tradizionalak ezin zuen horrelakorik egin, asko jota proposizio predikatiboei ematen baitzien erantzuna: gai zen ‘Sokrates gizakia da’ proposizioa kontzeptualizatzeko; ez, aldiz, ‘Platonek Sokrates maite du’ bezalako erlazioak.
‎Fisikalista fenomenalistatik ondorioztatzen saiatzen da. Alabaina, nire ustez, bereizketa hau aurrera ezin daitekeela eraman erakuts daiteke; alderantziz, hizkuntza bakar bat izaten dela kontuan lehenengotik, fisikaren hizkuntza. Fisikaren hizkuntza haurtzarotik ikas daiteke.
‎Hau da, irakaskuntzaren objektua zer edo zer pribatua litzateke eta berori seinalatu beharko genuke. Baina pribatua bada, irakaslearen ‘adimenean’ bakarrik baldin badago, ezin da seinalatua izan, kasu horretan irakasleak haurrarekin partekatuko bailuke eta, ondorioz, publiko egin. Haatik, publikoa bada ez da pribatua eta, horrela, ez da hizkuntza fenomenalistaren osagaia.
‎nola jakin dezakegu egunero hizkuntza berbera erabiltzen dugula, hautemateak neurtzen uzten diguten erloju, erregela eta beste hainbat objektuei esker ez baldin bada? Filosofo honen aburuz, sentimen datuak zerbait pribatua eta hutsezina bailiran onartzeak arriskuan jartzen zituen Zirkuluaren tesiak, modu horretan sekula ezin baitzitekeen erabilitako terminoen esanahia ikasi. Jakina, oinarrizko hizkuntzak fisikaren hizkuntzaren zati bat izan behar du.
‎Horren aurrean, enpirista logikoek, beren printzipioak asetuko zituen eta beraiekin koherente izango zen ‘balio judizioen’ deskribapena eskaintzera behartuta ikusi zuten beren burua. Asmoa ez zen erakustea balio adierazpenak, esanahia baldin badute, orduan adierazpen ‘zientifiko’ arruntak direnik; ezta ere, zientifikoak ez diren neurrian, ez direla, hitzez hitzeko zentzuan, esanahidunak; baizik eta, soilki, ez egiazkoak ez faltsuak izan ezin diren sentimen adierazpenak direla.
‎Exageratzeko beldurrik gabe, esan daiteke egun orain dela hogei edo hogeita hamar urte ezagutzen genuena baino askoz ere gehiago dakigula Zirkuluaren ikusmoldearen inguruan. Dagoeneko ez dago lekurik aitzakientzat, lehen onartuak izan ziren positibismo logikoaren estereotipo primitiboak ezin dira onartu. Gaur egun gaiari buruzko artikulu eta liburuen kopurua ia zenbatezina baita.
‎1) Interpretazio estandarraren aurka, interpretazio berriak Vienako Zirkuluaren barne aniztasuna hartzen du aintzat: Zirkuluaren filosofia ezin da Rudolf Carnapen filosofiara murriztu beste kideen ideia batzuekin apainduz. Zuzenagoa izanda, interpretazio berriak arreta handia jartzen du Schlick, Neurath, Frank, Hahn edo Zilsel zirkulukide ahazturikoengan.
‎2) Interpretazio estandarraren aurka, interpretazio berriak Zirkuluaren interes eta sustrai filosofikoen aniztasuna hartzen ditu kontuan: Zirkuluaren filosofia ezin da murriztu ‘logika gehi enpirismo’ sintesi sinpleegira. Neokantismo alemana, konbentzionalismo frantziarra edo
‎3) Interpretazio estandarraren aurrean, interpretazio berriak Zirkuluaren filosofia zientzia enpirikoen, matematikaren eta logikaren filosofietara ezin dela murriztu onartzen du. Zirkulukideen interes filosofikoek zientziaren filosofia —bere zentzu arruntean— baino gehiago besarkatzen zuten.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
ezin 429 (2,82)
ezin da 289 (1,90)
ezin du 175 (1,15)
ezin dugu 63 (0,41)
ezin dira 59 (0,39)
ezin dela 47 (0,31)
Ezin 44 (0,29)
ezin dut 42 (0,28)
ezin dute 35 (0,23)
ezin ditu 34 (0,22)
ezin duela 33 (0,22)
Ezin da 25 (0,16)
ezin den 22 (0,14)
ezin baita 21 (0,14)
Ezin dugu 17 (0,11)
ezin dio 17 (0,11)
ezin zuen 16 (0,11)
ezin duen 15 (0,10)
ezin duena 14 (0,09)
ezin zaio 14 (0,09)
ezin baitu 13 (0,09)
ezin direla 13 (0,09)
ezin diren 13 (0,09)
ezin zen 13 (0,09)
ezin dena 12 (0,08)
ezin baitira 11 (0,07)
ezin bada 9 (0,06)
ezin baitut 9 (0,06)
ezin delako 9 (0,06)
ezin zituen 9 (0,06)
ezin badu 8 (0,05)
ezin naiz 8 (0,05)
ezin diot 7 (0,05)
ezin ditugu 7 (0,05)
ezin dudana 7 (0,05)
ezin duelako 7 (0,05)
ezin zaie 7 (0,05)
ezin zuten 7 (0,05)
ezin dituen 6 (0,04)
ezin ditut 5 (0,03)
ezin dituzte 5 (0,03)
ezin dutela 5 (0,03)
ezin ziren 5 (0,03)
Ezin dira 4 (0,03)
Ezin ditugu 4 (0,03)
ezin baitugu 4 (0,03)
ezin denaren 4 (0,03)
ezin digu 4 (0,03)
ezin dudala 4 (0,03)
ezin dugula 4 (0,03)
ezin dugulako 4 (0,03)
ezin zaiola 4 (0,03)
Ezin ditut 3 (0,02)
Ezin dut 3 (0,02)
Ezin gara 3 (0,02)
ezin badira 3 (0,02)
ezin badugu 3 (0,02)
ezin baitute 3 (0,02)
ezin die 3 (0,02)
ezin digute 3 (0,02)
ezin diogu 3 (0,02)
ezin dituela 3 (0,02)
ezin ditugun 3 (0,02)
ezin dudalako 3 (0,02)
ezin duzu 3 (0,02)
ezin gaitu 3 (0,02)
ezin zuela 3 (0,02)
ezin zuelako 3 (0,02)
Ezin du 2 (0,01)
Ezin naiz 2 (0,01)
ezin diola 2 (0,01)
ezin direnak 2 (0,01)
ezin dit 2 (0,01)
ezin dituztelako 2 (0,01)
ezin dudalarik 2 (0,01)
ezin dudan 2 (0,01)
ezin duenez 2 (0,01)
ezin dugun 2 (0,01)
ezin duguna 2 (0,01)
ezin duten 2 (0,01)
ezin gara 2 (0,01)
ezin garela 2 (0,01)
ezin zaien 2 (0,01)
Ezin baititugu 1 (0,01)
Ezin balio 1 (0,01)
Ezin diot 1 (0,01)
Ezin direnean 1 (0,01)
Ezin dizut 1 (0,01)
Ezin dugula 1 (0,01)
Ezin dugulako 1 (0,01)
Ezin duzu 1 (0,01)
Ezin nau 1 (0,01)
Ezin zaizue 1 (0,01)
Ezin zen 1 (0,01)
Ezin zituzten 1 (0,01)
ezin badio 1 (0,01)
ezin badut 1 (0,01)
ezin badute 1 (0,01)
ezin bainaiz 1 (0,01)
ezin baitigu 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
ezin izan bera 52 (0,34)
ezin izan esan 41 (0,27)
ezin izan ukatu 36 (0,24)
ezin izan ni 26 (0,17)
ezin izan ezan 24 (0,16)
ezin izan pentsatu 23 (0,15)
ezin izan ulertu 22 (0,14)
ezin izan beste 21 (0,14)
ezin izan hori 19 (0,13)
ezin izan ahaztu 18 (0,12)
ezin izan egin 18 (0,12)
ezin izan ezer 15 (0,10)
ezin izan adierazi 14 (0,09)
ezin izan ez 14 (0,09)
ezin izan onartu 14 (0,09)
ezin izan lege 12 (0,08)
ezin izan ezagutu 11 (0,07)
ezin izan inoiz 11 (0,07)
ezin izan inor 11 (0,07)
ezin izan egon 10 (0,07)
ezin izan azaldu 9 (0,06)
ezin izan bereizi 9 (0,06)
ezin izan definitu 9 (0,06)
ezin izan haiek 9 (0,06)
ezin izan hizkuntza 9 (0,06)
ezin izan inola ere 9 (0,06)
ezin izan banandu 8 (0,05)
ezin izan elkar 8 (0,05)
ezin izan gauza 8 (0,05)
ezin izan hura 8 (0,05)
ezin izan ondorioztatu 8 (0,05)
ezin izan utzi 8 (0,05)
ezin izan erantzun 7 (0,05)
ezin izan ere 7 (0,05)
ezin izan gizaki 7 (0,05)
ezin izan ikusi 7 (0,05)
ezin izan eman 6 (0,04)
ezin izan etika 6 (0,04)
ezin izan giza 6 (0,04)
ezin izan halako 6 (0,04)
ezin izan inolaz ere 6 (0,04)
ezin izan irudikatu 6 (0,04)
ezin izan jakin 6 (0,04)
ezin izan sekula 6 (0,04)
ezin izan sortu 6 (0,04)
ezin izan zientzia 6 (0,04)
ezin izan aldatu 5 (0,03)
ezin izan aldi berean 5 (0,03)
ezin izan erabaki 5 (0,03)
ezin izan frogatu 5 (0,03)
ezin izan gauzatu 5 (0,03)
ezin izan guzti 5 (0,03)
ezin izan iraun 5 (0,03)
ezin izan lortu 5 (0,03)
ezin izan saihestu 5 (0,03)
ezin izan subjektu 5 (0,03)
ezin izan zalantzan jarri 5 (0,03)
ezin izan zuzen 5 (0,03)
ezin izan alde batera utzi 4 (0,03)
ezin izan asmatu 4 (0,03)
ezin izan aurkitu 4 (0,03)
ezin izan aztertu 4 (0,03)
ezin izan bat 4 (0,03)
ezin izan berak 4 (0,03)
ezin izan bestelako 4 (0,03)
ezin izan bi 4 (0,03)
ezin izan existitu 4 (0,03)
ezin izan ezein 4 (0,03)
ezin izan gertakari 4 (0,03)
ezin izan hartu 4 (0,03)
ezin izan ihes egin 4 (0,03)
ezin izan inolako 4 (0,03)
ezin izan jada 4 (0,03)
ezin izan jainko 4 (0,03)
ezin izan modu 4 (0,03)
ezin izan mugatu 4 (0,03)
ezin izan mundu 4 (0,03)
ezin izan murriztu 4 (0,03)
ezin izan norbanako 4 (0,03)
ezin izan objektu 4 (0,03)
ezin izan agindu 3 (0,02)
ezin izan aipatu 3 (0,02)
ezin izan al 3 (0,02)
ezin izan alderatu 3 (0,02)
ezin izan argitu 3 (0,02)
ezin izan aske 3 (0,02)
ezin izan baieztatu 3 (0,02)
ezin izan behartu 3 (0,02)
ezin izan benetako 3 (0,02)
ezin izan berdin 3 (0,02)
ezin izan berdindu 3 (0,02)
ezin izan berori 3 (0,02)
ezin izan besterik 3 (0,02)
Konbinazioak (3 lema)
ezin izan bera buru 8 (0,05)
ezin izan ni buru 7 (0,05)
ezin izan beste ez 4 (0,03)
ezin izan ezer egin 4 (0,03)
ezin izan hori egin 4 (0,03)
ezin izan inor behartu 4 (0,03)
ezin izan azaldu ezan 3 (0,02)
ezin izan beste bat 3 (0,02)
ezin izan giza natura 3 (0,02)
ezin izan ni hau 3 (0,02)
ezin izan ni ondorioztatu 3 (0,02)
ezin izan adierazi ezan 2 (0,01)
ezin izan banandu existitu 2 (0,01)
ezin izan bat bat egin 2 (0,01)
ezin izan bera existentzia 2 (0,01)
ezin izan beste lege positibo 2 (0,01)
ezin izan bestelako asmatu 2 (0,01)
ezin izan elkar bizi izan 2 (0,01)
ezin izan esan ezan 2 (0,01)
ezin izan etika eraginkor 2 (0,01)
ezin izan ez bera 2 (0,01)
ezin izan ezagutu ezan 2 (0,01)
ezin izan ezan aztarna 2 (0,01)
ezin izan ezan horrelako 2 (0,01)
ezin izan ezer aldatu 2 (0,01)
ezin izan gizaki hitz egin 2 (0,01)
ezin izan haiek egotzi 2 (0,01)
ezin izan inoiz objektu 2 (0,01)
ezin izan inola ere ni 2 (0,01)
ezin izan lege ezarri 2 (0,01)
ezin izan norbanako bakoitz 2 (0,01)
ezin izan ukatu gu 2 (0,01)
ezin izan ulertu ez 2 (0,01)
ezin izan zuzen erakutsi 2 (0,01)
ezin izan adierazi adierazi 1 (0,01)
ezin izan adierazi partikula 1 (0,01)
ezin izan agindu beste 1 (0,01)
ezin izan ahaztu argudio 1 (0,01)
ezin izan ahaztu arrazoimen 1 (0,01)
ezin izan ahaztu bera 1 (0,01)
ezin izan ahaztu egungo 1 (0,01)
ezin izan ahaztu gulag 1 (0,01)
ezin izan ahaztu hau 1 (0,01)
ezin izan ahaztu hiri-estatu 1 (0,01)
ezin izan ahaztu natura 1 (0,01)
ezin izan ahaztu Nietzsche 1 (0,01)
ezin izan ahaztu nola 1 (0,01)
ezin izan aipatu utzi 1 (0,01)
ezin izan aldatu ez 1 (0,01)
ezin izan aldatu gauza 1 (0,01)
ezin izan alde batera utzi eraikuntza 1 (0,01)
ezin izan alde batera utzi mundu 1 (0,01)
ezin izan alderatu errealitate 1 (0,01)
ezin izan alderatu giza 1 (0,01)
ezin izan alderatu ni 1 (0,01)
ezin izan aldi berean beltz 1 (0,01)
ezin izan aldi berean gizaki 1 (0,01)
ezin izan aldi berean ni 1 (0,01)
ezin izan argitu denbora 1 (0,01)
ezin izan argitu eztabaida 1 (0,01)
ezin izan argitu izar 1 (0,01)
ezin izan aske ez 1 (0,01)
ezin izan aske ibili 1 (0,01)
ezin izan asmatu ezkutaleku 1 (0,01)
ezin izan asmatu hori 1 (0,01)
ezin izan aurkitu amets 1 (0,01)
ezin izan aurkitu pasio 1 (0,01)
ezin izan azaldu ni 1 (0,01)
ezin izan azaldu utzi 1 (0,01)
ezin izan aztertu ere 1 (0,01)
ezin izan aztertu zer 1 (0,01)
ezin izan aztertu zientzia 1 (0,01)
ezin izan baieztatu ezan 1 (0,01)
ezin izan banandu propietate 1 (0,01)
ezin izan bat ezan 1 (0,01)
ezin izan bat jaso 1 (0,01)
ezin izan behartu bera 1 (0,01)
ezin izan behartu menpeko 1 (0,01)
ezin izan benetako berritzaile 1 (0,01)
ezin izan benetako lege 1 (0,01)
ezin izan benetako zientzia 1 (0,01)
ezin izan bera aztergai 1 (0,01)
ezin izan bera bakarrik 1 (0,01)
ezin izan bera baliatu 1 (0,01)
ezin izan bera banako 1 (0,01)
ezin izan bera barre 1 (0,01)
ezin izan bera begiratzaile 1 (0,01)
ezin izan bera bereizi 1 (0,01)
ezin izan bera bizitza 1 (0,01)
ezin izan bera buruaren jabe 1 (0,01)
ezin izan bera egia 1 (0,01)
ezin izan bera eginkizun 1 (0,01)
ezin izan bera elkartu 1 (0,01)
ezin izan bera errealitate 1 (0,01)
ezin izan bera eskubide 1 (0,01)
ezin izan bera estudio 1 (0,01)
ezin izan bera ezagupen 1 (0,01)
ezin izan bera ezagutza 1 (0,01)
ezin izan bera forma 1 (0,01)
ezin izan bera giza hizkuntza 1 (0,01)
ezin izan bera gogo 1 (0,01)
ezin izan bera handitasun 1 (0,01)
ezin izan bera helburu orokor 1 (0,01)
ezin izan bera humanizazio 1 (0,01)
ezin izan bera ibilbide 1 (0,01)
ezin izan bera ikuspegi 1 (0,01)
ezin izan bera inolako 1 (0,01)
ezin izan bera kabu 1 (0,01)
ezin izan bera lan 1 (0,01)
ezin izan bera mugimendu 1 (0,01)
ezin izan bera nagusitasun 1 (0,01)
ezin izan bera nahi izan 1 (0,01)
ezin izan bera nahiera 1 (0,01)
ezin izan bera norbanakotasun 1 (0,01)
ezin izan bera oinarri 1 (0,01)
ezin izan bera operatu 1 (0,01)
ezin izan bera ordena 1 (0,01)
ezin izan bera osotasun 1 (0,01)
ezin izan bera posible 1 (0,01)
ezin izan bera pribilegiatu 1 (0,01)
ezin izan bera proiekzio 1 (0,01)
ezin izan bera sentimendu 1 (0,01)
ezin izan bera sorrera 1 (0,01)
ezin izan berak buru 1 (0,01)
ezin izan berak egon 1 (0,01)
ezin izan berak jakin 1 (0,01)
ezin izan berak lan 1 (0,01)
ezin izan berdin egin 1 (0,01)
ezin izan berdindu borroka 1 (0,01)
ezin izan berdindu botere 1 (0,01)
ezin izan bereizi ezberdintasun 1 (0,01)
ezin izan bereizi gene 1 (0,01)
ezin izan bereizi inperialismo 1 (0,01)
ezin izan bereizi zer 1 (0,01)
ezin izan berori behin betiko 1 (0,01)
ezin izan berori bizkar eman 1 (0,01)
ezin izan berori natura 1 (0,01)
ezin izan beste atzeman 1 (0,01)
ezin izan beste bide izan 1 (0,01)
ezin izan beste egoitza 1 (0,01)
ezin izan beste erantzun 1 (0,01)
ezin izan beste esku 1 (0,01)
ezin izan beste ezer 1 (0,01)
ezin izan beste inor 1 (0,01)
ezin izan beste narrazio 1 (0,01)
ezin izan beste ordezkatu 1 (0,01)
ezin izan beste predikatu 1 (0,01)
ezin izan beste saihestu 1 (0,01)
ezin izan beste zerbait izan 1 (0,01)
ezin izan bestelako materia 1 (0,01)
ezin izan besterik egin 1 (0,01)
ezin izan besterik ezer 1 (0,01)
ezin izan besterik igarri 1 (0,01)
ezin izan bi esparru 1 (0,01)
ezin izan bi ezeztapen 1 (0,01)
ezin izan bi hizkuntza 1 (0,01)
ezin izan bi joko 1 (0,01)
ezin izan definitu erdigune 1 (0,01)
ezin izan egin ahal izan 1 (0,01)
ezin izan egin aurreko 1 (0,01)
ezin izan egin bera 1 (0,01)
ezin izan egin ezan 1 (0,01)
ezin izan egin halako 1 (0,01)
ezin izan egon besterik 1 (0,01)
ezin izan egon ezagutza 1 (0,01)
ezin izan egon muin 1 (0,01)
ezin izan elkar bakandu 1 (0,01)
ezin izan elkar bereizi 1 (0,01)
ezin izan elkar bizi 1 (0,01)
ezin izan elkar hitz egin 1 (0,01)
ezin izan elkar pentsatu 1 (0,01)
ezin izan elkar topo egin 1 (0,01)
ezin izan eman ez 1 (0,01)
ezin izan eman kanpoko 1 (0,01)
ezin izan eman ziurtasun 1 (0,01)
ezin izan erabaki bat 1 (0,01)
ezin izan erabaki bera 1 (0,01)
ezin izan erabaki hartu 1 (0,01)
ezin izan erantzun beti 1 (0,01)
ezin izan erantzun bila 1 (0,01)
ezin izan erantzun egoki 1 (0,01)
ezin izan erantzun gizadi 1 (0,01)
ezin izan erantzun Tristan 1 (0,01)
ezin izan ere horrelako 1 (0,01)
ezin izan esan argitasun 1 (0,01)
ezin izan esan arrazionalki 1 (0,01)
ezin izan esan arrazoimen 1 (0,01)
ezin izan esan askatasun 1 (0,01)
ezin izan esan asko 1 (0,01)
ezin izan esan Beauvoir 1 (0,01)
ezin izan esan beldur 1 (0,01)
ezin izan esan bera 1 (0,01)
ezin izan esan besterik gabe 1 (0,01)
ezin izan esan buruan izan 1 (0,01)
ezin izan esan Descartes 1 (0,01)
ezin izan esan egoera 1 (0,01)
ezin izan esan esparru 1 (0,01)
ezin izan esan existitu 1 (0,01)
ezin izan esan gizaki 1 (0,01)
ezin izan esan lege 1 (0,01)
ezin izan esan maltzur 1 (0,01)
ezin izan esan ohartu 1 (0,01)
ezin izan esan predikatu 1 (0,01)
ezin izan esan zer 1 (0,01)
ezin izan etika behar bezala 1 (0,01)
ezin izan etika hitz egin 1 (0,01)
ezin izan existitu ere 1 (0,01)
ezin izan existitu halako 1 (0,01)
ezin izan ez auto 1 (0,01)
ezin izan ez bat 1 (0,01)
ezin izan ez eduki 1 (0,01)
ezin izan ez egiaztatu 1 (0,01)
ezin izan ez errealitate 1 (0,01)
ezin izan ez erreflexibo 1 (0,01)
ezin izan ez ezagutu 1 (0,01)
ezin izan ez ezarri 1 (0,01)
ezin izan ez hautatu 1 (0,01)
ezin izan ez ibili 1 (0,01)
ezin izan ez sendi 1 (0,01)
ezin izan ezan arrazoi 1 (0,01)
ezin izan ezan atera 1 (0,01)
ezin izan ezan azterketa 1 (0,01)
ezin izan ezan betiko 1 (0,01)
ezin izan ezan deus ere 1 (0,01)
ezin izan ezan duda 1 (0,01)
ezin izan ezan esan 1 (0,01)
ezin izan ezan eskuratu 1 (0,01)
ezin izan ezan galdera 1 (0,01)
ezin izan ezan hemen 1 (0,01)
ezin izan ezan hori 1 (0,01)
ezin izan ezan inolaz ere 1 (0,01)
ezin izan ezan komunitate 1 (0,01)
ezin izan ezan luzaro 1 (0,01)
ezin izan ezan modu 1 (0,01)
ezin izan ezan pentsatu 1 (0,01)
ezin izan ezan printzipio 1 (0,01)
ezin izan ezein adigai 1 (0,01)
ezin izan ezein interes 1 (0,01)
ezin izan ezein objektu 1 (0,01)
ezin izan ezein plazer 1 (0,01)
ezin izan ezer bermatu 1 (0,01)
ezin izan ezer erantsi 1 (0,01)
ezin izan ezer errepresentatu 1 (0,01)
ezin izan ezer esan 1 (0,01)
ezin izan ezer falta izan 1 (0,01)
ezin izan ezer garbirik 1 (0,01)
ezin izan ezer gehitu 1 (0,01)
ezin izan ezer jakin 1 (0,01)
ezin izan ezer utzi 1 (0,01)
ezin izan gauza asko 1 (0,01)
ezin izan gauza egoera 1 (0,01)
ezin izan gauza ezaugarri 1 (0,01)
ezin izan gauza garrantzitsu 1 (0,01)
ezin izan gauza handi 1 (0,01)
ezin izan gauza hipotesi 1 (0,01)
ezin izan gauza substantzia 1 (0,01)
ezin izan gauzatu ez 1 (0,01)
ezin izan gauzatu harta 1 (0,01)
ezin izan gauzatu inongo 1 (0,01)
ezin izan gauzatu katu 1 (0,01)
ezin izan gertakari bat 1 (0,01)
ezin izan gertakari bera 1 (0,01)
ezin izan gertakari erabateko 1 (0,01)
ezin izan gertakari hura 1 (0,01)
ezin izan giza errealitate 1 (0,01)
ezin izan giza kreazio 1 (0,01)
ezin izan giza poztasun 1 (0,01)
ezin izan gizaki aztertu 1 (0,01)
ezin izan gizaki bizitza 1 (0,01)
ezin izan gizaki bultzatu 1 (0,01)
ezin izan gizaki hori 1 (0,01)
ezin izan gizaki justifikatu 1 (0,01)
ezin izan guzti aurreikusi 1 (0,01)
ezin izan guzti deszifratu 1 (0,01)
ezin izan guzti isildu 1 (0,01)
ezin izan guzti lortu 1 (0,01)
ezin izan guzti saihestu 1 (0,01)
ezin izan haiek adiera 1 (0,01)
ezin izan haiek atzera 1 (0,01)
ezin izan haiek jakintza 1 (0,01)
ezin izan haiek justifikatu 1 (0,01)
ezin izan haiek ordeztu 1 (0,01)
ezin izan haiek sentimendu 1 (0,01)
ezin izan halako araudi 1 (0,01)
ezin izan halako familia 1 (0,01)
ezin izan halako galdetu 1 (0,01)
ezin izan halako gobernu 1 (0,01)
ezin izan halako mugaketa 1 (0,01)
ezin izan halako ondasun 1 (0,01)
ezin izan hartu ibili 1 (0,01)
ezin izan hizkuntza apodiktiko 1 (0,01)
ezin izan hizkuntza atera 1 (0,01)
ezin izan hizkuntza baliatu 1 (0,01)
ezin izan hizkuntza bat 1 (0,01)
ezin izan hizkuntza bildu 1 (0,01)
ezin izan hizkuntza hori 1 (0,01)
ezin izan hizkuntza unibertsal 1 (0,01)
ezin izan hori azaldu 1 (0,01)
ezin izan hori behartu 1 (0,01)
ezin izan hori beste 1 (0,01)
ezin izan hori bila 1 (0,01)
ezin izan hori eragotzi 1 (0,01)
ezin izan hori ezer 1 (0,01)
ezin izan hori harrapatu 1 (0,01)
ezin izan hori horrela 1 (0,01)
ezin izan hori jasa 1 (0,01)
ezin izan hori konfiantza 1 (0,01)
ezin izan hori saihestu 1 (0,01)
ezin izan hori uko 1 (0,01)
ezin izan hori urrun 1 (0,01)
ezin izan hori zehaztu 1 (0,01)
ezin izan hura adibide 1 (0,01)
ezin izan hura arrakasta 1 (0,01)
ezin izan hura artez 1 (0,01)
ezin izan hura berdin 1 (0,01)
ezin izan hura errealitate 1 (0,01)
ezin izan hura lan 1 (0,01)
ezin izan hura ondare 1 (0,01)
ezin izan hura topo egin 1 (0,01)
ezin izan ihes egin morrontza 1 (0,01)
ezin izan ihes egin ni 1 (0,01)
ezin izan ikusi amarru 1 (0,01)
ezin izan ikusi bestelako 1 (0,01)
ezin izan ikusi gainera 1 (0,01)
ezin izan ikusi gu 1 (0,01)
ezin izan ikusi terrore 1 (0,01)
ezin izan ikusi zeru 1 (0,01)
ezin izan inoiz bera 1 (0,01)
ezin izan inoiz beste 1 (0,01)
ezin izan inoiz deszifratu 1 (0,01)
ezin izan inoiz eder 1 (0,01)
ezin izan inoiz ezer 1 (0,01)
ezin izan inoiz hura 1 (0,01)
ezin izan inoiz kendu 1 (0,01)
ezin izan inoiz oso 1 (0,01)
ezin izan inoiz saio 1 (0,01)
ezin izan inola ere aldatu 1 (0,01)
ezin izan inola ere alderatu 1 (0,01)
ezin izan inola ere azaldu 1 (0,01)
ezin izan inola ere bere horretan 1 (0,01)
ezin izan inola ere justizia 1 (0,01)
ezin izan inola ere zalantza 1 (0,01)
ezin izan inola ere zirkulu 1 (0,01)
ezin izan inolako arrasto 1 (0,01)
ezin izan inolako destino 1 (0,01)
ezin izan inolako eragin 1 (0,01)
ezin izan inolako ezagutza 1 (0,01)
ezin izan inolaz ere argi 1 (0,01)
ezin izan inolaz ere banandu 1 (0,01)
ezin izan inolaz ere ezagutu 1 (0,01)
ezin izan inolaz ere ikertu 1 (0,01)
ezin izan inolaz ere lortu 1 (0,01)
ezin izan inolaz ere osotasun 1 (0,01)
ezin izan inor bera 1 (0,01)
ezin izan inor bere egin 1 (0,01)
ezin izan inor elkarrizketa 1 (0,01)
ezin izan inor ez 1 (0,01)
ezin izan inor zorion 1 (0,01)
ezin izan iraun erlijio 1 (0,01)
ezin izan iraun ezan 1 (0,01)
ezin izan irudikatu bi puntu 1 (0,01)
ezin izan irudikatu espazio 1 (0,01)
ezin izan irudikatu ezan 1 (0,01)
ezin izan irudikatu Kazakhstan 1 (0,01)
ezin izan jada ez 1 (0,01)
ezin izan jada gainditu 1 (0,01)
ezin izan jada hautatu 1 (0,01)
ezin izan jada musika 1 (0,01)
ezin izan jainko gehiegi 1 (0,01)
ezin izan jainko inperfekzio 1 (0,01)
ezin izan jakin asmatu 1 (0,01)
ezin izan jakin bera 1 (0,01)
ezin izan jakin beste 1 (0,01)
ezin izan jakin e 1 (0,01)
ezin izan jakin nora 1 (0,01)
ezin izan lege eman 1 (0,01)
ezin izan lege entzun 1 (0,01)
ezin izan lege hori 1 (0,01)
ezin izan lege horiek 1 (0,01)
ezin izan lege inor 1 (0,01)
ezin izan lege jarri 1 (0,01)
ezin izan lege jaso 1 (0,01)
ezin izan lege kokatu 1 (0,01)
ezin izan lortu adigai 1 (0,01)
ezin izan lortu askatasun 1 (0,01)
ezin izan lortu nahi izan 1 (0,01)
ezin izan lortu sentipen 1 (0,01)
ezin izan modu absolutu 1 (0,01)
ezin izan modu desberdin 1 (0,01)
ezin izan modu logiko 1 (0,01)
ezin izan mugatu ez 1 (0,01)
ezin izan mugatu ezpada 1 (0,01)
ezin izan mugatu zientzia fisiko 1 (0,01)
ezin izan mundu elkar 1 (0,01)
ezin izan mundu eman 1 (0,01)
ezin izan mundu era 1 (0,01)
ezin izan mundu gertakizun 1 (0,01)
ezin izan murriztu fisika 1 (0,01)
ezin izan murriztu onartu 1 (0,01)
ezin izan ni askatasun 1 (0,01)
ezin izan ni baietsi 1 (0,01)
ezin izan ni bera 1 (0,01)
ezin izan ni bizitu 1 (0,01)
ezin izan ni egon 1 (0,01)
ezin izan ni funtzio 1 (0,01)
ezin izan ni hori 1 (0,01)
ezin izan ni ideia 1 (0,01)
ezin izan ni ikuspuntu 1 (0,01)
ezin izan ni mundu 1 (0,01)
ezin izan ni objektu 1 (0,01)
ezin izan ni onetsi 1 (0,01)
ezin izan ni simulatu 1 (0,01)
ezin izan norbanako egintza 1 (0,01)
ezin izan norbanako material 1 (0,01)
ezin izan objektu beldurgarri 1 (0,01)
ezin izan objektu jo 1 (0,01)
ezin izan onartu berdintasun 1 (0,01)
ezin izan onartu ezan 1 (0,01)
ezin izan onartu hain 1 (0,01)
ezin izan onartu horrelako 1 (0,01)
ezin izan onartu maiz 1 (0,01)
ezin izan onartu terrorismo 1 (0,01)
ezin izan ondorioztatu errealitate 1 (0,01)
ezin izan ondorioztatu ez 1 (0,01)
ezin izan ondorioztatu ezan 1 (0,01)
ezin izan ondorioztatu gauza 1 (0,01)
ezin izan ondorioztatu ni 1 (0,01)
ezin izan pentsatu aldez aurretik 1 (0,01)
ezin izan pentsatu arriskupe 1 (0,01)
ezin izan pentsatu banako 1 (0,01)
ezin izan pentsatu deribatu 1 (0,01)
ezin izan pentsatu gauza 1 (0,01)
ezin izan pentsatu gizaki 1 (0,01)
ezin izan pentsatu gizarte 1 (0,01)
ezin izan pentsatu mundu 1 (0,01)
ezin izan pentsatu ongi 1 (0,01)
ezin izan pentsatu uko egin 1 (0,01)
ezin izan saihestu atsekabe 1 (0,01)
ezin izan saihestu bi 1 (0,01)
ezin izan saihestu entzun 1 (0,01)
ezin izan saihestu sentitu 1 (0,01)
ezin izan sekula gizaki 1 (0,01)
ezin izan sekula huts egin 1 (0,01)
ezin izan sekula oso 1 (0,01)
ezin izan sekula osotoro 1 (0,01)
ezin izan sortu bestetik 1 (0,01)
ezin izan sortu ezan 1 (0,01)
ezin izan sortu gu 1 (0,01)
ezin izan sortu herritar 1 (0,01)
ezin izan subjektu arrazional 1 (0,01)
ezin izan subjektu bakar bat 1 (0,01)
ezin izan subjektu batasun 1 (0,01)
ezin izan subjektu harmen 1 (0,01)
ezin izan ukatu aipatu 1 (0,01)
ezin izan ukatu bera 1 (0,01)
ezin izan ukatu egitate 1 (0,01)
ezin izan ukatu eurak 1 (0,01)
ezin izan ukatu gizaki 1 (0,01)
ezin izan ukatu guzti 1 (0,01)
ezin izan ukatu maitatu 1 (0,01)
ezin izan ukatu mundu fisiko 1 (0,01)
ezin izan ukatu natura 1 (0,01)
ezin izan ukatu praxi 1 (0,01)
ezin izan ukatu tragedia 1 (0,01)
ezin izan ulertu alderik alde 1 (0,01)
ezin izan ulertu arma 1 (0,01)
ezin izan ulertu berau 1 (0,01)
ezin izan ulertu estetika 1 (0,01)
ezin izan ulertu ezan 1 (0,01)
ezin izan ulertu giza 1 (0,01)
ezin izan ulertu Homero 1 (0,01)
ezin izan ulertu lotura 1 (0,01)
ezin izan ulertu mediku 1 (0,01)
ezin izan ulertu mugimendu 1 (0,01)
ezin izan ulertu pasibotasun 1 (0,01)
ezin izan ulertu politika 1 (0,01)
ezin izan ulertu politikoki 1 (0,01)
ezin izan ulertu programa 1 (0,01)
ezin izan ulertu sistema 1 (0,01)
ezin izan ulertu substantzia 1 (0,01)
ezin izan utzi alde batera 1 (0,01)
ezin izan utzi arazo 1 (0,01)
ezin izan utzi azpimarratu 1 (0,01)
ezin izan utzi meditazio 1 (0,01)
ezin izan utzi ukan 1 (0,01)
ezin izan utzi ukitu 1 (0,01)
ezin izan zalantzan jarri elektrizitate 1 (0,01)
ezin izan zientzia egin 1 (0,01)
ezin izan zientzia frogagarri 1 (0,01)
ezin izan zuzen joan 1 (0,01)
ezin izan zuzen ondorioztatu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia