Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.096

2000
‎K. L. idazle gazteak paperetik jasotzen ditu begiak; jendea adi dago, idazleak komunikatzeko duen gaitasun paregabeaz zorabiaturik, bere prosodiaz txunditurik. Ikusminean gozo, sarean leiho, itzal hotzean bero, begi sakonetan dir dir, lasai gozoan eder, idaz  leak irribarre maltzurrez botatzen du:
‎Kriptan ez dago barne telefonorik, ez dago leihorik, eta bi ateak itxita daude. Idazleak azalpenak eten ditu; jendea lasai dago, hainbesteko lasaitasun batean, ezen, akademiko xahar ospetsua halako trantzean ikusita, ezin baita erabateko patxadaz egon. Batzuek, egoeraren aurrean, irribarre egiten dute ezkutuan, egoera, ongi pentsatuta, irrigarria baita zeharo; baina hasieran laguntzeko gogoa handiagoa da irribarrerakoa baino.
‎Baina jende asko ez dago konforme planteamenduarekin, dagoeneko bi ordu pasatu baitira, dagoeneko joan baita eguerdia eta hasi baita jendea gosetzen, seko gosetzen; eta jendea ez dago batik bat esandakoarekin konforme, akademiko xaharra hil egin baita dardar gordinen artean, betiko esaldia ahoan lore zuela: " Jainkoak estutu bai, baina ez du sekula itotzen".
‎Baina jende asko ez dago konforme planteamenduarekin, dagoeneko bi ordu pasatu baitira, dagoeneko joan baita eguerdia eta hasi baita jendea gosetzen, seko gosetzen; eta jendea ez dago batik bat esandakoarekin konforme, akademiko xaharra hil egin baita dardar gordinen artean, betiko esaldia ahoan lore zuela: " Jainkoak estutu bai, baina ez du sekula itotzen".
‎" Eta ez dezala irakurleak nire liburuan sosegurik bilatu, desosegua aurkituko baitu; zeren orrialde hauetan barrena ez baitabil heroirik edo irabazlerik, derrotaren armada baizik; bai, derrotaren armada eta patu idatziaren kontra borrokatzen den gizagaixoa...". Armada aipatu duenean, jendea begira gelditu zaio. Inor ez da ausar  tzen airean dabilen mamua aipatzera, baina ez du luze iraun isiltasunak:
‎" Mintzatu eta/ aldi berean/ hormak". Inork ez dio jaramonik egin, jendea pentsamendu larritan murgilduta baitago oso. Eta poetak berriz ere, baina oraingoan tonu ozpinduagoz bezala:
‎Jesus ene! Baina ez al da jendea igogailuetan eta autoetan eta etxeetan deskuidatuta itxita gelditzen. Bada, hemen gauza bera!
‎Aurretik, bertsolariak eta suziri ekologikoak eta herri kirolak izan ziren, eta trikitilariak, eta, gero, Jesus Bihotzekoaren orfeoiak zazpi ordu eta erdiko gregoriano saio zoragarria eskaini zuen, ehundaka belarrion gozamenerako. Eta hura guztia ongi zegoen, bai, baina jendea beste zerbaiten zain zegoen. Laster hasiko ziren estreinako txistu erre ozpinduak.
‎" Non dira gure Meltxor, gure Gaspar eta gure Baltasar!". Hilabete eta erdiko itxaronaldiaren ondoren, jendea etsita zegoen, nazkatuta, zeren, normala denez, bertsolarien jardun herrikoi bihozkorrak ere, azkenerako, aspertu egiten baititu gizakiaren bihotz gogo eraman onekoak. Zergatik, ordea, hainbeste luzamendu?
‎Eta orduan ere ikusle asko eraman zuen aurrean drogak; gaindosiak, kalitate eskasa, ohitura falta, ihes egin nahia, bizkarroikeria... aukera beza irakurleak plazer duena. Gauza da, droga zebilela han barra barra ene iritzian, eta eskua joan zitzaiela nolabait arduradunei jendea lasai eta gustura eduki nahi bihozgabe hartan. Kontrola galdu zuten zeharo, eta, ohartzerako, dozenaka zendu izan zituzten esku artean, bazter guztietan sakabanatuak.
‎Tesia zaharra zen oso, baina puri purikoa. Eta jendea pixka bat berotu zen. Edurtxo Caterpilar eta Patxi Otsotzarmendi ez ziren bat etorri euren bizi filosofiak aldarrikatzeko orduan, Deere jauna barrez jardun zuen, lagun bien errieta txikia ikusiz.
‎Irudimen sukartsuenak ere ez luke lizunkeria laurdenik ere irudikatzerik izango (eta uste dut horrekin nahikoa esanda dagoela). Baina, tira, salbuespenak salbuespen, jendea ongi portatu zela esan behar, eta ez da horixe meritu eskasa ikusi ziren gordinkeriak ikusi eta gero. Eta ikusi aditza erabili dut, bai, jendeak ikusi egin zuelako ikuskizuna, eta ikusiz gozatu; baina niri ez dit noski aditz horrek balio, nik ez bainuen ikusi, pairatu baizik, desgogara guztiz, eta min handia eragin zidaten ikusitako hainbat basakeriek; eta emanaldiak iraun zuen tarte amaigabean, atzera ene haurtzaroarekin akordatu nintzen, eta talko hautsekin; eta pentsatu nuen emakume haien ezpainak ikustearekin batera, izakia makurra zela oso, ez genuela, askotan, ere merezi, eta munduaren kontra idatzitako hitzak oro alferrikakoak zirela, galdu egiten zirela egunen nekean, eta beti ematear ziren urra  tsetan; eta ezpain haiek nola irekitzen ziren, nola egiten zioten irribarre argi ilun hauskara azkengabeari ikusi behar izan nuenean, munduaren azken muga irudikatu nuen ene baitan, muga hori non ez baitago ezeren kontzientziarik, non izua eta haserrea soilik existitzen baitira.
‎Inork ulertzen ez dituen gauza horiek esa  ten zizkiguten haur garaian, eta hitz nahasi horietan ezkutatzen zituzten gurasoek nire zalantzen erantzunak. Gaur egun ere, ez dut oso atsegin gurasokerietan jarduten den jendea .
‎Anjel, har ezazu gurutze hori, eta goazen. Zain dugu jendea .
‎Guztiarekin, ez dago zalantzarik urak on egin digula eta jendea , behinik behin, kanpinera beste aldarte batekin itzuli dela. Dan ere irribarretsuago ikusi dut eta dendak nola muntatu behar genituen erakusten eta afariaren ardura zuen taldeari laguntzen ikusi dut (Adela aintziran inguruka ibili zaio, haren burua jostetan urperatu nahian; kanpinean ere nabarmen aritu da Dan erakarri nahian, baina egingo nuke oraindik ez duela apustua irabaztea lortu).
‎" Orain, Estatu Batuetan, filosofia bulegoak modan jartzen ari dira. Nonbait, jendea betiko psikiatrekin aspertu, eta, besterik gabe, bizitzaren gai nagusiez filosofoek zer esaten duten jakin nahian dabiltza, hitz egin, beste laguntza premiarik gabe. Beharbada nik ere halako bulego bat jar nezake, Mirandan... edo Gasteizen", esan dit gaur ere, eta nik barre egin diot, eta oraingoan baita erantzun ere:
‎Autobuseko leihatilatik begira, Dabidekikoa gertatu zenez geroztiko garai ez oso aspaldikoaz oroitu naiz, eta Gasteizko Marañón kafetegian ebaki bat eskatu, eta leiho ondoko mahaian esertzea atsegin izaten nuela, handik oinezkoei erreparatzeko. Kaleko antzeztoki handian, serioxeago ala alaixeago, ez zirudien jendeak arazo asko zuenik, baina nire antzera egon behar zen arazoz lepo zebilen jendea , eta ni oinezko guztien artean horiei antzematen saiatzen nintzen.
‎Jendeak barre egin duen arren batez ere katalan eta galegoek, beharbada Luisen iruzkin desegoki horren eraginez, Dan eta Idoiaren arteko solasaldia laster amaitu da eta, Danen eskariz, Idoiak musikari euskaldun baten kaseta jarri du: nik ez nuen ezagutzen ez Juan Carlos Perez ez haren musika, baina atseginez entzun dut harik eta Boston bistatu dugun arte, izan ere orduan jendea aztoratu, eta pozaren pozez hasi baita furgonetatik bertatik argazkiak ateratzen. Eta Bostonera heldu, heldu gara, baina aurrera eginez, aurrera eginez, azkenean inguratu egin dugu, eta baita atzean utzi ere.
‎Eta Bostonera heldu, heldu gara, baina aurrera eginez, aurrera eginez, azkenean inguratu egin dugu, eta baita atzean utzi ere. Hasieran Boston hiri handia izango zela pentsatu dugu, eta ibilbide luzea egin genuela erdialdera heltzeko, baina hiria bistatik galdu dugunean jendea galdezka eta marmarka hasi da: " Nora goaz?
‎Beti izan naiz argal samarra eta, hala ere, beti argalago egon nahi izan dut. Gaur, ordea, gosetua nintzelako edo, jendea tar tar tar ari zen bitartean, nik gogoz bazkaldu dut. Arratsaldean ere txokolatea franko jan dut (Teresaren esanetan, antidepresiborik onenetakoa), eta azkenean farmazia batean pisatu egin naiz:
‎Goizean zehar, jendea zinez artega eta bere onetik aterea ikusi dut, opor hasiera honetan oraindik ere urtean zeharreko egonezina kendu ezinik balute bezala; hain urrunera etorririk, azken segundoa ere aprobetxatu nahi luketela ematen du. Nik, ordea, neure buruarekin badut aski lan, bai, eta ez dut gehiago nahaspilatu nahi izan.
‎Ni, horregatik baino gehiago, alboan nuen Jordik belaunari etengabe eragiten ziolako urduritu naiz (eta beharbada baita Laurari etengabe xuxurlaka zuzentzen zitzaiolako, eta musu zaratatsuak ematen zizkiolako) eta, egia esatera, baita Karmeloren presentzia hutsagatik ere. Baina ordu pare baten buruan, jendea lokartzen hasi da eta azkenik gauzak itxura batean beren onera etorri dira. Danek seguruenik Tom isilarazteko piztuko zuen irratia, eta seguruenik orain bai eta gero ere bai Clinton eta Lewinskyren izenak en  tzutearen poderioz, niri gogoa Gasteizera, Dabidengana joan zait.
‎Ariketa xume hori egin izan dudan gehienetan bezala, jendea nahasten hasi da eta, doi bat lotsagorritua eta denak begira nituela, berriro ere dena esplikatzen hasi behar izan dut. Baina noizbait ere amaitu, eta honela jarraitu dut:
‎Zer esango dizut ba? Ez dut maite homosexualez eta operaz futitzen den jendea . Balekite operak eta fadoak zein ezinbestekoak zaizkidan, batik bat hau bezalako bidaia batean...
‎pentsatu dut orain hiri bat behar nukeela, eta han gogoak ematen didana egin, esate baterako, fraka motzak behingoz erantzi, eta arropa txukunen bat jantzi; esate baterako, kafe espresso bat hartu; esate baterako, bakarrik, edo Rubenekin ibili, galdu, oheratu, askatu....., zeren jendea gain gainean izate hau sarritan ezin jasanezinago egiten baitzait.
2001
‎S (okelarekin hasiz): Ez da izango jendea hil  tzen duzulako?
‎S: Eta zergatik hiltzen duzu jendea , aita?
‎E: Loiola, jendea daukat zain.
‎Badago jendea aspaldian ikusi ez dudana, eta hil zela ahaztu egiten zait.
‎Frakasatu bat besterik ez dela esaten dio kontzientziaren ahots betiere zorrotzak. Behean, kalean, minutuek aurrera egin ahala, jendea ugarituz doa, inolako ordenik gabe multzokatuz. Suizida ilegorriak, laster batean, poliziaren, anbulantzien, suhiltzaileen sirena hots mingarriak entzuten ditu, bertaratzen eta bertaratzen; eta geroago, ordu erdi bat geroxeago edo, polizien eta suhiltzaileen aginduei jarraituz, txaloz lagundurik, jendetza izugarriak lelo moduan errepikatzen duen esaldi bat entzuteko parada du, gero eta ozenago beregana aireratzen dena; eta, entzun uste duena ezin sinetsirik baina ziur egonik entzun duena ongi entzun duela, beherantz begira  tzen du burua poliki poliki mugiturik, eta han, berak nahi lukeen moduan koltxoi erraldoi bat ikusi ordez, hutsune handi xamar bat sumatzen du, behean eta bere pare parean, hain zuzen, eta klarionez margoturik, zirkulu gorri perfektu baten barnean, gorpu baten silueta izan litekeena, hanka besoak zabal zabal eginda, beltzez.
‎Ezezaguna zait oro: jendea , hezetasun sarkorra, izkinako argi gorrizta hori. Bat batean, beste denbora batean sartu naiz; pauso bakar batez iragan ditut mugak eta geografiak; hautsi, beren baitan bizi diren irudiak; eta ez naiz ohartzen (zalapartaka eta oihuka) bakarrik utzi nautela, aretozaina garrasika dudala, eta pantailatik irten den automobila gainera datorkidala.
‎Aho zabalik hasi zan jendea " ooooo" ka eta" aaaaa" ka. Horretan zirala, infernuko hauspoaren eraginez legetxe, halako haize bolada handi bat heldu zan enparantzara.
‎Ondorioz, eta handik astebetera, bizkarrean beherako ilea hazi zitzaion. Bizartegia ere txiki  txiki gelditu zen; izan ere, jendea eten gabe ari zen etortzen alde guztietatik eta. Denek ilea hazten zuen kapela magikoa nahi.
‎Berehala bildu zen herritar jendea etorri berriaren ingurura:
‎escritor vasco ez da euskal idazleren ordaina, ezta hau ere harena. Penagarri da gure jendea atergabeko lan deslanean ikustea, baita lehenagoxekoek argi baino argiago ikusi zituzten auzietan ere. Lizardi ez dugu atzokoen artean ahaztuena, baina halere ez du inork aipatu hark zorrozki egin zuen bereizkuntza (Itz lauz, 1934, 146):
‎Milioi askok egiten duten hizkuntza bat, beraz, lurralde zabaletan hedatua dagoena, hizkuntza handia da eta Euskal Herria bezalako eskualde mehar edo estu batean egiten dena, besteen aldean jende gutxik egiten duena, hizkuntza txikia da. Lehen atomo bonbekin edo zebiltzanean –orain ere badabiltza, baina gauza zaharra delako gutxiago mintzatzen da jendea horretaz– inoiz irakurri nuela uste dut halako zerbait, alegia uranioak (eta oker baldin banabil, barka) bere egitekoa egiteko (uranioa ez, plutonioa dela uste dut) behar zuela tamaina bat izan, gaztelaniaz masa crÃtica deitzen ziotena eta hortik behera ez zuela ezer egiten. Nik esango nuke hizkuntza kontuan ere badela masa crÃtica horren antzeko zerbait, baina muga hori ezin jar daitekeela, alegia, beste zenbait gauzatan dagoen bezain zehatza, ezta gutxiagorik ere.
‎Amerikatik etorri zitzaigun eredu kontsumo zaleari buruz, berriz: " Ipar Amerikan, dantza-leku eta jolas-tokiak ugariak izanagatik, ez da jendea , Martyk erakusten digunez, bestetan baino alaiago. Poz eta negar  iturria, uste ez badugu ere, bihotz barrenean dago, eta barrengo hutsa ez dezake kanpoko ezerk bete, ez han eta ez hemen".
‎Bi argitaraldi izan zituen Eskoliak bera hil baino lehen eta bigarrena, 1845ekoa, izan da hemen oinarri3 Ez naiz gauza izan zenbat gehiago agertu ziren gero jakiteko eta badirudi bestek ere horrelako duda mudak izan dituela. Osabaren eta Markina aldekoen joera eta kutsua erakusten du, baita garai hartan inoiz baino gehiago agertzen den jendea hazi eta hezi nahia.
‎Gerra aurrekoan, egia da, galduan zebilen oraindik euskara: oraindik, artean bezala, jendea , euskaldun izan behar zuen jendea, galtzen zuen, belaunaldi berrietako jendea, eta jendearekin lurra, Nafarroan nik uste inon baino gehiago. Bestela esan, euskarari gertatzen zitzaiona ez zen orain gure artean edozein aldizkariri, astekari nahiz egunkariri, gerta dakiokeena baizik:
‎Gerra aurrekoan, egia da, galduan zebilen oraindik euskara: oraindik, artean bezala, jendea, euskaldun izan behar zuen jendea , galtzen zuen, belaunaldi berrietako jendea, eta jendearekin lurra, Nafarroan nik uste inon baino gehiago. Bestela esan, euskarari gertatzen zitzaiona ez zen orain gure artean edozein aldizkariri, astekari nahiz egunkariri, gerta dakiokeena baizik:
‎Gerra aurrekoan, egia da, galduan zebilen oraindik euskara: oraindik, artean bezala, jendea, euskaldun izan behar zuen jendea, galtzen zuen, belaunaldi berrietako jendea , eta jendearekin lurra, Nafarroan nik uste inon baino gehiago. Bestela esan, euskarari gertatzen zitzaiona ez zen orain gure artean edozein aldizkariri, astekari nahiz egunkariri, gerta dakiokeena baizik:
‎" Jakinzaleak" aipatu dituenez gero Txillardegik, Eganen teilapean esan daiteke zenbait sartuak direla, hala nola, Inner circlekoetan gelditzeko, Joseba Intxausti eta Jose Azurmendi; eta behin azaltzen den Torre Alday, bihurri antxeko Y dotorez apaindua, ez ote dugu Joan Mari Torrealday? Mesedegarri izan zitzaizkigun eta bihotzez eskertzen diet eman ziguten laguntza, baina ez da hau hemen dihoakigun auzia, urrin oneko jendea baizik. Are hobea du, beharbada, Paulo Iztuetak:
‎Neure eginkizunera natorrela, bada, zertara eta zergatik natorren adierazi. Hainbat bider entzun edo irakurri diot zenbaiti, adiskide eta ez hain adiskideri, hobe nukeela isilik egon jendea hizkuntzalaritzari ez dagozkionez ari denean. Hobe eta zehazkiago esan, probetxuzko litzaidakeela ez txintik ateratzea adituek ez dakizkidanen gainean diharduten bitartean, ez baita guztiz nabari zertan eta zertaz izan naitekeen ni jakitun.
‎Bi eratako jendea aurki daiteke gure artean, auzi honi bagagozkio. Iztueta, esaterako," gipuzkoarra" dugu:
‎Jendeak nahi duena ematen omen zaio hemen jendeari. Hobeki esana legoke, apika, eman nahi diotena eskatzen ohitu dutela jendea .
‎Diren baino hamar halako ardandegi gehiago irekiko balira, ez da hau nik asmatua?, ez lirateke hordiak hamar aldiz gehituko; etxean ditudan halako bi ohe baneuzka, ez nuke horregatik lo gehiago egingo. Ipar Amerikan, dantza-leku eta jolas-tokiak ugariak izanagatik, ez da jendea , Martyk erakusten digunez, bestetan baino alaiago. Poz eta negar iturria, uste ez badugu ere, bihotz barrenean dago, eta barrengo hutsa ez dezake kanpoko ezerk bete, ez han eta ez hemen.
‎ageri agerian dago. Horrelako idazlanak irakurtzeko gogoa eta behar bizia sumatzen duen jendea behar genuke.
‎Euskal kultura nahi nuke, kultura horrek euskara mintzabide duela. Horretarako, nik uste, kulturarako gogo bizia duen jendea behar genuke aurrenik, eta gainera euskaltzalea. Gogorik ez duena ez dut nik gutxietsiko:
‎Utz ditzagun itxurakeriak lagunartean behintzat: ez dakit kanpotarrei ziririk sartuko diegun, kanpoetan ere jendea ernatzen hasia omen da?; etxekoei ez, behinik behin. Utz ditzagun kixotekeriak, zentzatzeko ordua badugu eta.
‎2 " Mitxelena, Aresti eta Larresoro lankideok!, ‘Begiarmen’ delakoak egina eta Jakin argitaldariak aterea, oraintxe ari da jendea Sei idazle plazara liburua hartzen.  Dakikezuenez, lehen liburuki hau zuoi hiruroi buruzkoa da.
‎Guretzat, daitekeen (eta besteak) non eta noiznahi aurkitzen dugun posibleren kide ziren; dezakeenak, berriz, eta orobat aldamenekoek," ahal izatea" adierazten zuten, diruz batez ere: dezakeen jendea da, dezakeena, etc. Galdu ote dira edota erdararen pisuak ito ote ditu. Jakina, ez da erdaraz ohiturazko adizkiak, atzizki eta guzti, horrelako zerbait adierazi nahi denean erabiltzea.
‎aria izan diteke naiz olako, naiz alako". Oraingo norbaitek esango lukeenez, Orixek erabiltzen ez zuen hizkera batera itzuliaz, jendea ," masak", dira egiazko protagonista, ez gizaki bakun batzuk. Bestela pentsatzen dugunok, halaz ere, huts horren damuz gelditzen gara, euskal literatura osoaren hutsa baita, Orixerena ez ezik.
‎Nire ustez, Barojak Euskal Herria maite zuenik ezin daiteke uka: maite zituen gure zeru lur itsasoak, maite gure jendea , gure izaera, gure gizabidea, gure mintzaera euskaraz ala erdaraz. Hori begien bistan dago.
‎Eta irakurtzaile horien artean baziren, bat baino gehiago, erdararik ez zekitenak. Bestalde, eta oro har egingo genuke aski ugari aurkitzen zela horrelako jendea XVII. mendeko Lapurdin, batez ere lurrean bizi ziren laikoen artean. Begien bistan dagoe  la iruditzen baitzait ez zela Axular lehenbizikoz behintzat beretarrekin ari, otsoak eta otsokiak duten ezinikusi ezagun hargatik, beharbada.
‎–Nahitaez, gaur euskaraz ari denak etxean baitu gerra, emazte ederraren jabeak bezala. Gu erdialdeko epel horietakoak gaituzu, besterik baino gehiago, eta hala ere ez dugu erraz jendea pozik edukitzen. Behin, bihotzeko harpidedun batek bidali zigun halako hitz andana luze eta beldurgarria, idazpuru honexekin:
‎kendu da, soildu, idoki, ebaki, ezinbestean baita maiteen duguna ere. Zuzen ikusteko eta zuzen erabakitzeko, burua bezain bihotz garbiko jendea behar, nahitaez. Egiak, aspaldi irakatsi ziguten, latza eta garratza izanagatik, osasunbidean jar gaitzake.
‎Honaino Eleizalde, eta gehiago nahi baduzu hor daukazu Oñatiko Batzar ondoan argitara zuten liburu lodia, 428 orrialdeetan. Nik ez dut esan, ezta esango ere, neronek proposatu (badakizu orain honelako mintzamoldeak sartzen ari zaigula gazte jendea edo) eta aldeztu berria dudan batasunerako izan daitekeen bidea Eleizaldek orduan gogoan izan zezakeena denik. Segur naiz ezetz:
‎Orainago, jendea han zenbaitek nahi genuen baino presakago hasi da ibiltzen, brûler les étapes nahi dutelako, ez hango eta bestetango erabakietan gelditu bertan goxo. Beharra ere bazegoen, egia esan.
‎Bai ote? Horren sentikorra ote da oraingo jendea –Ez ote du inork marxistarik Eibartik kanpora ikusi?
‎Kontuan eduki behar genuke, haatik, euskarazkoez gainera, euskararekikoak eta Euskal Herriarekikoak bilatzen dituztela horiek, nahiz edozein erdaratan eginak izan. Ez zaie, halere, izan duten eragina ukatu behar euskal gaietara jendea makurtzen eta makurtu makurtzekoei sarbideak prestatzen.
‎Begien bistan dago, bada, ez zuela Arestik, lehenbiziko hartan bederen, gehiegizko debeku, oztopo eta eragozpenik aurkitu orduko" jauntxoengandik". Zer zen, gainera, hain mingarririk haren iritzietan (ez hark maiz edo maizegi egotzi ohi zituen hitz latzetan), jendea , nahiz minbera izan, horrenbestetaraino asalda zedin. Eztabaida sorburu izan zitekeen iritzi horien funtsa ez dut nik beste zenbaitek ikusten duen auzian aurkitzen.
‎Gai mota hauetan, badirudi momentu batean jarrera bat irabazten ari dela, iritzi giro nagusia itxuratzen ari dela. Gehiengoaren iritziaren pertzepzio horrek erakartzen du jendea , gehiengoan integratua egon nahi duelako eta gizarte isolamendua, marjinazioa eta estigmatizazioa saihestu nahi dituelako. Beste aldean, beren jarrerak galtzen ari direla ikusten dutenak, adorea galdu, eta ustez garaitzen ari den iritzira aldatzen dira, edo isildu egiten dira.
‎Jendearen bihotza ukitu beharra dago!, diote. Egia esan, kazetariek oso gutxi ezagutzen dute publikoa eta haren gainean itxuratu duten irudi aurrefabrikatua erredakzioetan nagusitu diren estereotipoen araberakoa da neurri handi batean; jendea informazio narrazio serio eta arrazionalen aurrean aspertu egiten delakoa da estereotipo horietako bat. Baina sinplifikazio demagogikorako politika (berriak era jostakinean ematea edo jolasaren bidez heztea helburu duen proposamen demokratikoaren aurkakoa da goitik behera jokaera hau) zuritzeko jendearen espektatibak ahotan erabiltzen dituzten kazetariek beren joerak, beren ikuspegia, jendearengana proiektatu baizik ez dute egiten; aspergarri gertatzeko beldurrak eztabaidaren gainetik gudua lehenestera behartzen dituenean bereziki (P.
2002
‎Gaur, goiz partean, kantaldia izan omen duk Martuteneko kartzela barruan. Kantaldia bukatu, eta trasteak ba  tzen hasi direnean, bi preso musikako trepeten artean ezkutatu, eta jendea konturatu orduko, bi presoak kalean. Gezurra zirudik, baina egia duk.
‎Nonbait, gau hartan mundu guztiak pentsatua zuen Garamendin afaltzea, beteta baitzegoen. Gainera, taberna betetzen zuen jendea manifestazioan egondako jendea zen. Julianek berehala erreparatu zion taberna barruko giro ofizialistari.
‎Nonbait, gau hartan mundu guztiak pentsatua zuen Garamendin afaltzea, beteta baitzegoen. Gainera, taberna betetzen zuen jendea manifestazioan egondako jendea zen. Julianek berehala erreparatu zion taberna barruko giro ofizialistari.
‎Alegia, bazela beste jende bat jende heldua, gainera guk bezala egunero  egunero eskolako aldapako bidea egiten zuena, eta eskola umeak bezala, egunero egunero tropelka ibiltzen zena: behargin jendea , hain zuzen ere. Eta horrek, beharginen segizio hartaz jabetzeak, izugarri poztu ninduen.
‎Nire eserlekua Anaia Dabiten pareko pupitre ilararen sakonean zegoen, atzeko horma jotzen hain justu, eta beste bi ilarako tarteak bereizten zuen kanpoko ateaz. Eskolako sartu irtenaldietan jendea pasilloan pilatzen zenean, atzekoak trabatuak eta mugiezinik geratzen ginen, eta gutako batzuk, aurreko aldea libratu arte ez itxarotearren, pupitre gainetik salto egitera bizkortzen ginen. Nire eserlekuaren kokagunea oso atsegin zitzaidan, batik bat neure burua ezkutatzeko aurkitzen nituen erraztasunengatik.
‎Zailena egina zagok. Ikusten duk jendea nola dabilen. Denak Manuelez galdezka, hartaz arduratuta.
‎Badakik txakurrek nola joka  tzen duten: gauerdian, jendea lo dagoenean. Baina horretarako gaudek gu, ez?
‎Eta gogora  tzen hasita, makina bat pasadizo gogoratu nituen, gero eta errudunago sentiarazi nindutenak. Esate baterako, zenbat aldiz ez ote nion kontatu, behin, lagun baten etxeko txakurrak aztaletan haginka egin, erietxera eraman, eta tetanoaren aurkako indizioa ipini zidatenekoa; edo hondartzako beste hura, Gurutze Gorrikoek, nire estuasunaz alertaturik, bozgorailuetatik jendea mugiarazi, eta erdi itota uretatik atera nindutenekoa. Frankotan.
‎Nik esango dizut. Eibarren ofizinetako jendea beharginak baino ordubete beranduago sartzen da lanera, bai goizean bai arratsaldean. Ordu gutxiago sartu eta gehiago kobratu.
‎Atzo hemen egon bazina eta hemengo saltsa ikusi bazenu, esango zenuke. Goizeko ordu bietan ere artean jendea kantuan kalean, ezin erretiratuta. Aulkiak zutik jartzen ari duk Maritxu.
‎Zoritxarrez, hori ez baita batere osasun onaren seinale, gramatiken kontuaz ari naiz, gauzak hala dira oraingoz. Baina egia da ere orain jendea aukerak egiteko orduan zuhurragoa dela, eta zorrotzagoa. Zeren orain dela hogeita hamar bat urte, denak adorez beteak ginen garai haietaz ari naiz, orduan euskaraz argitaratu ahala liburu gehienak erosten genituen, eta ia ia manu militari irakurri behar izaten genituen, euskaraz idatzia zen oro, euskaraz idatzia izanagatik ere gaizki idatzia egon zitekeela onartu nahi gabe.
‎Orduko boluntario zibilen ordez, orain funtzionarioekin bete ditugu gelak, eta nik ez dakit interesik ere baden orain hiritar arruntek euskaraz ikas dezaten, hori ez baita egunkarietan ageri, eta hori baino munta handiagoko zeregin eta ardurak baititugu euskaldunok. Baina orduan jendea uholdeka zihoan euskara ikastera, militantziak ukitua, garai hartan militantzia handia baitzegoen euskararen alde, esan bezala. Bada, halako giroa zegoen hartan sortu zen, beste toki anitzetan gertatu zen gisa, Deustuko Unibertsitatean euskara ikasteko euskaltegia, eta arrakasta handia izan zuen.
‎Bestetik, gainerako etxeekin gertatzen ez den bezala, etxe honen inguruak garbitzaileez beterik daudelako, euskaraz ez dakiten garbitzaileez, denak barrandari lanetan, beti adi nor dabilen hor, etxe barnean, kiratsa lurrin bihurtu nahian isats eta garbikari guztiak hartu eta etxea behin betikoz garbitu eta ikuztera sartzeko prest daudenak. Hobe, hobe kontu hauetan ere lauhazka ibiltzea, jendea , kanpokoa nahiz barnekoa, erraz samurtzen delako. Eta barkatu hitz hori aukeratzeagatik:
‎Zoritxarrez, ezin da gauza bera esan Nafarroan edo Iparraldean dugun egoeraz. Batez ere Iparraldean, bistan da euskara gainbehera doala, nahiz han ere baden euskara ikasten ari den jendea . Baina hizkuntzaren transmisioa, gurasoengandik umeengana, badirudi hautsiago dela han:
‎Baina hizkuntzaren transmisioa, gurasoengandik umeengana, badirudi hautsiago dela han: " Baxenabar, Lapurdi eta Zuberoan nik ez dakit jendea zeri buruz doan; euskara itotzea hartu du gogoan, ezagutza gabeen urgulu zoroan", zioen penaz Xalbadorrek, gure herriak eman izan duen bertsolari handienetako hark. Nafarroan ez da beste horrenbeste gertatzen, baina halatsu.
‎alde batetik uste baikenuen urte batzuen buruan euskararen kontua orain ez bezala hura zen guretzat, euskaldun batzuentzat esan nahi dut, ardura nagusietako bat egintxe izango zela, baina bestetik eta aldi berean egoera hori aski urrun ikusten baikenuen zinez eta benetan. Nola esaten ziguten elizetan Jesusek ogiak eta arrainak biderkatu zituela jendea goseak ikusi zuenean (istorio ederrak ebanjelioetan irakurtzen ahal direnak, bat etorriko zara nirekin), halatsu ikusten genuen guk ere kontu hura, urrunera begira. Gizartean gerta ote zitekeen mirari baten antzeko zerbaiten pare.
‎Nik hor ikusten dut benetan euskararen arriskurik handiena, alegia, euskarari orain arte eutsi baldin badiogu gure nahi berezi horri esker eutsi diogula neurri handi batean, baina nahikari hori desegiten bada, euskara bera ere desegingo dela. Kontua larriago izango da, gainera, jendea euskararen kontrako jarrerak hartzen hasten baldin bada. Eta has daiteke, batzuek zapalketaren sinbolotzat har dezaketen bezain laster.
‎Zoritxarrez, Euskaltzaindian ez daude barnean gauden zenbaitek (nik ere nire burua sartzen dut talde horretan dudarik gabe) ditugun baino anitzez ere meritu frogatuagoak dituztenak, batez ere idazle, hizkuntza ikertzaile, kazetari edo irakasleak. Akademiak aztertu luke ez ote litzatekeen komenigarria bide berriak irekitzea holako jendea ere sare zabalago batean biltzeko, beste akademia batzuek ere egin izan duten gisa. Garaia da, beharbada, euskaltzainen kopuruaren handiagotzeko, edo katalanek ireki dituzten bideen antzekoak guk ere erabiltzeko.
‎Eta zuek daramazkizuen elefante hanken itxurako galtza horiek ez dira batere berriak, jakizu, orain dela hogeita hamar bat urteko kontuak direlako. ...i ere gaztelaniaz" euskara" deitzen hasi ginen hartan ordura arte" vascuence" edo" vasco", apaingarririk gabe, deitzen baikenion, baserritarrak hizkuntza honetan, eta holako erraztasunarekin gainera, batere nekatu gabe, mintzatzeko gai baziren, gainerako gazteak ere, orain unibertsitatean uholdeka sartuak, horrenbesterako adina bederen izango zirela, eta Euskalduntzen jendea euskaldunduz joateko edo Euskera, hire laguna berez erraza ez den zerbait hurbilagotzeko besapean hartu eta Euskal Herri osoa inguratu genuen hau mahaia da bezalako esaldi argi eta esanguratsuekin. Hiztegi modernoak ere jarri genituen mahai gainean.
‎Eta, badakizu, gazte?: jendea euskaraz jaten eta edaten hasi zen. Batzuk, bide batez, euskaraz jaten eta edaten zuten bitartean, euskaratik jaten eta edaten ere hasi ziren, hizkuntza ongi oratu ondoren.
‎Aldatu dira gauzak azken urteetan, ez dakizu zuk nola: errolda betetzen dugun bakoitzean, edo ez dakit nik nongo etxeak edo gobernuak informazioaren biltzeko orduan eskuratzen dituen datu multzoak eskaintzen dizkigun bakoitzean, badakigu badela jendea , ehuneko honenbeste biztanle, gainerako guztiak kontuan izanik, euskaraz hitz egiteko, normal gainera, gai dena. Euskaraz eta kitto.
‎oroz gain helburu bat jarri eta gainerako kontu guztiak, hunkigarrienak ere, haren azpian jarriko dituena. Printzipioduna, baina azkenik gabeko jendea . Zenbat neke, zenbat izerdi, zenbat buruhauste euskararen alde saiatu izan garen bakoitzean!
‎Bestetik, egia baldin bada euskal eta erdal irakasleen artean badela adin guztietako jendea , ehunekoen neurrian jende gazteago aurkitzen da euskaldunen artean. Irakasle gazteak, pentsatzekoa denez, esperientzia urriagoa du eta aurrean patxadaz prestatu behar du bere bizitza akademiko osoa.
‎Hobeki pentsaturik lurra joko dut nik ere, ez litzateke egokiago izango jendea prestatzea lehenik, euskal testuak poliki poliki landu, eta, hori bideratua dugularik, bertan goxo eskolak non eman daitezkeen pentsatzen hastea. Bigarren bide honek, egia da hori, badu arrisku handi bat, eta arrisku hori da gauzak inoiz ere ez egitearena, garbi mintza gaitezen.
‎Batzuen ezintasuna, beste batzuek erakusten zuten nagitasuna, eta hiritarrok eskatzen genuena kontuan izanik, ez dakit bazen urte haietan beste irtenbiderik edo beste politikaren bat asmatzerik. Bere garaian ez ziren agian beharreko neurriak hartu jende euskalduna sartzeko, eta nekez har zitezkeen ere gizarte hau den bezalakoa delako eta jendea , euskalduna nahiz erdalduna, falta zelako eta politikoak ere ez direlako eredugarri suertatu kontu hauetan, egia esan behar baldin bada: predikuetan ibili bai, baina bestek bete beza agindua.
‎Horretarako balio al du hizkuntza gaitasunaren agiriak? Horretarako bortxatzen dugu administrazioko jendea euskara ikas dezan. Merezi al du horretan gastatzea dirua?
‎Gaizki ibiliko gara euskara nahitaez, gustatu nahiz ez, beti beti ideologia batekin lotzen baldin badugu eta euskara zaleak baldin bagara ez euskara maite dugulako, baizik herri hau menderatzen duten balizko kate batzuk hautsi nahi ditugulako, berdin dela zein den erabiltzen dugun hizkuntza, nahiz badirudien, euskara ez den beste zerbait baldin badarabilgu ahoan, mingaina hortz artean trabaturik geratzen zaigula. Euskarak ideologia guztietako jendea behar du bere alde egiten dutenen artean, eta hori ulertzen ez badugu, edo hori onartzen ez badugu, euskararen hilobiaren zuloa handiagotu besterik ez dugu egiten, euskaltzaletasuna itota eta askatasunik gabe gelditzen delako. Gaizki ibiliko gara, eta mesede gutxi egingo diogu denek, nonbait, hain gustukoa dugun hizkuntza honi.
‎Ohart zaitez, esate baterako, zer gertatzen den hiriburuetan kulturaren inguruan egiten diren inaugurazioekin. Batzuetan irakur daiteke egunkarietan ekitaldi hau edo hura egin dela, Guggenheimen inaugurazio bat, lekuko, edo beste gizarte jai horietako bat, eta han, besteak beste, kultura munduko jendea elkartu dela, gente de la cultura badakizu, eta ehunka inguratu direla. Eta zuk diozu, bada, ez nekien nik horrenbeste jende arduratzen zenik gizarte honetan kulturaz, baina gero hasten zara izenak begiratzen eta politikoak edo enpresarioak kenduta (normala da han ordezkari horiek egotea, horiek babesten dituztelako erakusketak), nor dira gainerako guztiak?
‎Susmoa dut, susmoa bakarrik oraingoz, pixkanaka pixkanaka Euskaltzaindia galduz joan dela, aldamenean euskal gaietan gero eta adituagoa den jendea jalgi ahala, galduz joan dela, diot berriz ere, historian zehar izan duen itzala. Nola uler daitezke bestela, Euskaltzaindiak, ekaitz basaka eta galgarriak erasota bezala, azken garaietan bizi dituen estutasun ekonomikoak?
‎Ez gatazkarik gabe, ikastola askok bide hori aukeratu zuten. Ez nolanahiko gatazkak, gainera, ikastolak publiko bihurtzearen alde atera zen jendea , holakoetan sistematikoki gertatzen denez, antieuskaldunen zakuan sartzen ahalegindu baitziren. Ikusi beharrekoak!
‎Beste ikastola batzuek bazuten aurretik sare txiki bat hedatua elkarren artean, argi eta garbi aukera pribatu bat eginez. Baina, usteketan eta denok pentsatzen genuenean legearen aukera hura ezin zela inola ere galdu, hori aldarrikatzen egona baitzen jendea urteetan zehar, bat batean hirugarren sare handi bat sortu zen: ikastolen sare berezkoa.
‎Nire galdera bestelakoa da, eta orain abiapuntura itzultzen naiz: dirua biltzeko prozesio horietan parte hartzen duen jendea zertara joaten da jai horietara. Zu joan izan zarenean, joan baldin bazara, zertara eta zergatik joan zara?
‎bai irakastera, bai ikastera. Era askotakoa jendea : batzuek bere euskara hobetu nahian, beste batzuek euskaldun garbiak izanik euskararen beste erregistro batzuen soinua nolakoa zen entzun nahian.
‎Batzuek berehala hartu dute beren probetxurako mezu horren zati bat, mezuaren osotasuna atzenduz, eta berehala hasi dira goi mailara eramaten txokokeriarik handienak, horrela hobetuko delakoan euskara, konturatu gabe euskara motela erabili beharrean gizarte moderno batean barregura sortzen duen hizkera bitxi bati irekitzen dizkiotela ateak. Beharbada zuk ere entzun dituzu holako gauzak behin edo behin, bai baita hau esateko joera duen jendea , nahiz Zuazok baino argumentu motelagoak erabiltzen dituzten. Baina nik ez dut uste hori inondik inora ere hala den, ahultze horren arrazoiak sakonagoak baitira.
‎Gezurra dirudi, gainera, goiti beheiti hauek nola nahasten duten jendea , jenderik prestatuena ere. Irakurri izan ditudan azkenekoetan Atxagaren elkarrizketa bat dago, badakizu Atxagak duen arrakasta kontu hauetan, non ostielaka hasten baita" hizkuntzatxoetara jostatzea" gustatzen zaienen edo zaigunon aurka (23 Ostiela, Jon Aranoren elkarrizketa).
‎Garai haietaz ari nintzen gorago: gose unea zela hura, eta jendea egarriak zegoela arauak behar zituelako eta ordura arte eskuetan zituenak nahiko ez zirelako. Eta egarri horrek ekarri zuen behin baino gehiagotan modu akritiko batean onartzea dozena erdi lagun horiek egindako eredua bere azkeneko puntuetaraino.
‎Hasteko, telebista eta irratia bazter guztietan entzuten dira, euskaraz eta gaztelaniaz, eta horrek etengabe eramaten ditu herrira eta eskualdera herri horretakoak eta eskualde horretakoak ez diren hitz berri eta esamolde arrotzak. Baina horretaz gain, gero eta normalagoa da aurkitzea herrietan, ez dezagun esan eskualdeetan, toki anitzetako jendea . Nire familiari begiratzen badiot beste familia askotan gertatzen dena ikusiko dut:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
jende egon 21 (0,14)
jende ez 19 (0,13)
jende ere 18 (0,12)
jende hil 16 (0,11)
jende ezagutu 12 (0,08)
jende bildu 11 (0,07)
jende ikusi 11 (0,07)
jende bera 10 (0,07)
jende pasatu 10 (0,07)
jende baino 9 (0,06)
jende behar 9 (0,06)
jende bizi 7 (0,05)
jende etorri 7 (0,05)
jende begi 6 (0,04)
jende esan 6 (0,04)
jende nola 6 (0,04)
jende oso 6 (0,04)
jende aztoratu 5 (0,03)
jende erakarri 5 (0,03)
jende etxe 5 (0,03)
jende agurtu 4 (0,03)
jende akabatu 4 (0,03)
jende beldurtu 4 (0,03)
jende beste 4 (0,03)
jende hain 4 (0,03)
jende hunkitu 4 (0,03)
jende ibili 4 (0,03)
jende izorratu 4 (0,03)
jende lasai 4 (0,03)
jende maite 4 (0,03)
jende ni 4 (0,03)
jende zu 4 (0,03)
jende batu 3 (0,02)
jende berak 3 (0,02)
jende bereganatu 3 (0,02)
jende beti 3 (0,02)
jende elkartu 3 (0,02)
jende euskara 3 (0,02)
jende ha 3 (0,02)
jende hartu 3 (0,02)
jende hasi 3 (0,02)
jende hori 3 (0,02)
jende hura 3 (0,02)
jende inguru 3 (0,02)
jende isildu 3 (0,02)
jende jende 3 (0,02)
jende joan 3 (0,02)
jende konbentzitu 3 (0,02)
jende konturatu 3 (0,02)
jende mugitu 3 (0,02)
jende nahasi 3 (0,02)
jende pozik 3 (0,02)
jende txunditu 3 (0,02)
jende zaindu 3 (0,02)
jende adi 2 (0,01)
jende ageri 2 (0,01)
jende apuntatu 2 (0,01)
jende aukera 2 (0,01)
jende aurkitu 2 (0,01)
jende azaldu 2 (0,01)
jende bai 2 (0,01)
jende bakarrik 2 (0,01)
jende bar 2 (0,01)
jende barru 2 (0,01)
jende berotu 2 (0,01)
jende berpiztu 2 (0,01)
jende berriro 2 (0,01)
jende bi 2 (0,01)
jende buru 2 (0,01)
jende eduki 2 (0,01)
jende engainatu 2 (0,01)
jende eraman 2 (0,01)
jende erotu 2 (0,01)
jende eseri 2 (0,01)
jende falta 2 (0,01)
jende gaizto 2 (0,01)
jende galdezka 2 (0,01)
jende galdu 2 (0,01)
jende gehiago 2 (0,01)
jende gelditu 2 (0,01)
jende gero 2 (0,01)
jende gogaitu 2 (0,01)
jende gosez 2 (0,01)
jende gu 2 (0,01)
jende gutxi 2 (0,01)
jende guzti 2 (0,01)
jende harrapatu 2 (0,01)
jende herri 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
jende behar ukan 4 (0,03)
jende maite ukan 4 (0,03)
jende ha hona 3 (0,02)
jende txunditu utzi 3 (0,02)
jende baino ez 2 (0,01)
jende baino gehiago 2 (0,01)
jende bakarrik joan 2 (0,01)
jende erakarri asmo 2 (0,01)
jende ez egon 2 (0,01)
jende gosez hil 2 (0,01)
jende hil behar 2 (0,01)
jende hil egin 2 (0,01)
jende oso ondo 2 (0,01)
jende zu hizketa 2 (0,01)
jende adi baldin 1 (0,01)
jende adi egon 1 (0,01)
jende akabatu hasi 1 (0,01)
jende akabatu jarraitu 1 (0,01)
jende aukera egin 1 (0,01)
jende aukera muker 1 (0,01)
jende bai mundu 1 (0,01)
jende baino asko 1 (0,01)
jende baino gorago 1 (0,01)
jende bar ari 1 (0,01)
jende bar bar 1 (0,01)
jende barru sartu 1 (0,01)
jende begi egon 1 (0,01)
jende begi gelditu 1 (0,01)
jende begi geratu 1 (0,01)
jende begi jarri 1 (0,01)
jende begi jo 1 (0,01)
jende behar bezala 1 (0,01)
jende beldurtu hasi 1 (0,01)
jende beldurtu ohitura 1 (0,01)
jende bera bildu 1 (0,01)
jende bera bizi 1 (0,01)
jende bera borondate 1 (0,01)
jende bera erro 1 (0,01)
jende bera gaitasun 1 (0,01)
jende bera jantzi 1 (0,01)
jende bera kabu 1 (0,01)
jende bera on 1 (0,01)
jende bera toki 1 (0,01)
jende bera zor 1 (0,01)
jende berak bezala 1 (0,01)
jende berak brusa 1 (0,01)
jende berak existentzia 1 (0,01)
jende berriro aurkitu 1 (0,01)
jende berriro plaza 1 (0,01)
jende beste begi 1 (0,01)
jende beste inon 1 (0,01)
jende beste modu 1 (0,01)
jende beste zerbait 1 (0,01)
jende beti beste 1 (0,01)
jende beti plaza 1 (0,01)
jende bi alde 1 (0,01)
jende bi mutil 1 (0,01)
jende bildu nahi 1 (0,01)
jende bizi ari 1 (0,01)
jende buru egin 1 (0,01)
jende buru jiratu 1 (0,01)
jende eduki ni 1 (0,01)
jende eduki zain 1 (0,01)
jende egon ala 1 (0,01)
jende egon bero 1 (0,01)
jende egon eseri 1 (0,01)
jende egon gaixorik 1 (0,01)
jende egon gela 1 (0,01)
jende egon jabetu 1 (0,01)
jende egon leku 1 (0,01)
jende egon ohi 1 (0,01)
jende egon oraindik 1 (0,01)
jende egon sartu 1 (0,01)
jende engainatu abilidade 1 (0,01)
jende ere agertu 1 (0,01)
jende ere aipatu 1 (0,01)
jende ere bai 1 (0,01)
jende ere egon 1 (0,01)
jende ere ehorzketa 1 (0,01)
jende ere etorri 1 (0,01)
jende ere ez 1 (0,01)
jende ere ikusi 1 (0,01)
jende ere koplari 1 (0,01)
jende ere miresgarri 1 (0,01)
jende ere ni 1 (0,01)
jende ere patxada 1 (0,01)
jende ere sare 1 (0,01)
jende ere sinpatiko 1 (0,01)
jende ere taberna 1 (0,01)
jende ere ugari 1 (0,01)
jende erotu egin 1 (0,01)
jende erotu hasi 1 (0,01)
jende esan ari 1 (0,01)
jende esan ibili 1 (0,01)
jende esan nahi 1 (0,01)
jende etorri berri 1 (0,01)
jende etorri Gandiaga 1 (0,01)
jende etorri gogo 1 (0,01)
jende etorri kale 1 (0,01)
jende etxe atari 1 (0,01)
jende etxe babes 1 (0,01)
jende etxe gelditu 1 (0,01)
jende etxe joan 1 (0,01)
jende euskara ikasi 1 (0,01)
jende euskara jan 1 (0,01)
jende euskara jarrera 1 (0,01)
jende ez asaldatu 1 (0,01)
jende ez bezala 1 (0,01)
jende ez bezalako 1 (0,01)
jende ez ezagutu 1 (0,01)
jende ez eze 1 (0,01)
jende ez oheratu 1 (0,01)
jende ezagutu ahala 1 (0,01)
jende ezagutu behar 1 (0,01)
jende ezagutu gustatu 1 (0,01)
jende gaizto bihurtu 1 (0,01)
jende galdezka ibili 1 (0,01)
jende galdu besterik 1 (0,01)
jende galdu egin 1 (0,01)
jende gehiago engainatu 1 (0,01)
jende gehiago kokatu 1 (0,01)
jende gelditu egin 1 (0,01)
jende gu aprobetxatu 1 (0,01)
jende gu bildu 1 (0,01)
jende gutxi gora 1 (0,01)
jende gutxi ikusi 1 (0,01)
jende guzti ezerez 1 (0,01)
jende guzti ideologia 1 (0,01)
jende hain antzeman 1 (0,01)
jende harrapatu egon 1 (0,01)
jende hartu modu 1 (0,01)
jende herri hurbildu 1 (0,01)
jende herri joan 1 (0,01)
jende hil ari 1 (0,01)
jende hil egon 1 (0,01)
jende hil erorarazi 1 (0,01)
jende hil hain 1 (0,01)
jende hil hasi 1 (0,01)
jende hil irakatsi 1 (0,01)
jende hil jardun 1 (0,01)
jende hil negar 1 (0,01)
jende hori ere 1 (0,01)
jende hori hizketa 1 (0,01)
jende hori pilatu 1 (0,01)
jende hura estudio 1 (0,01)
jende hura hurreratu 1 (0,01)
jende hura kontu 1 (0,01)
jende ibili den 1 (0,01)
jende ikusi hunkitu 1 (0,01)
jende ikusi kale 1 (0,01)
jende inguru hartu 1 (0,01)
jende inguru ikusi 1 (0,01)
jende inguru produktu 1 (0,01)
jende isildu egin 1 (0,01)
jende isildu joan 1 (0,01)
jende jende egon 1 (0,01)
jende jende ikasi 1 (0,01)
jende jende kontsideratu 1 (0,01)
jende joan egin 1 (0,01)
jende joan etorri 1 (0,01)
jende konbentzitu ari 1 (0,01)
jende konturatu egin 1 (0,01)
jende lasai egon 1 (0,01)
jende lasai gerizpe 1 (0,01)
jende lasai samar 1 (0,01)
jende mugitu ez 1 (0,01)
jende nahasi egon 1 (0,01)
jende nahasi hasi 1 (0,01)
jende nahasi inportante 1 (0,01)
jende ni apartatu 1 (0,01)
jende ni autografo 1 (0,01)
jende ni begira 1 (0,01)
jende ni ikusi 1 (0,01)
jende nola aberastu 1 (0,01)
jende nola agertu 1 (0,01)
jende nola aspertu 1 (0,01)
jende nola ibili 1 (0,01)
jende nola portatu 1 (0,01)
jende nola saiatu 1 (0,01)
jende oso gaizki 1 (0,01)
jende oso haserretu 1 (0,01)
jende oso jator 1 (0,01)
jende oso zatitu 1 (0,01)
jende pasatu baina 1 (0,01)
jende pasatu ibili 1 (0,01)
jende pasatu sare 1 (0,01)
jende pozik eduki 1 (0,01)
jende pozik ikusi 1 (0,01)
jende pozik utzi 1 (0,01)
jende zaindu ari 1 (0,01)
jende zu ahantzi 1 (0,01)
jende zu pozteko 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia