Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 239

2010
‎bere herriaren eta euskararen alde lan egitea. Eta euskara bultzatzeko eta maite zuen herriari buruzko ideiak agerrarazteko modurik egokiena, jendearengan eragina izan zezaketen bitartekoak erabiltzea zen, hau da, egunkarietan idaztea.
‎Eta neuk holako zerbait erantzun nion: lehendabizi, auzipetuon arteko adiskidantzazko harremanak; bigarrenik, senide, adiskide eta lagunen gertutasuna eta berotasuna; hirugarrenik, bidegabekeriaren aurrean jende on asko dagoela, Euskal Herrian eta kanpoan, egoera irauli ezin bada, goxatzeko behinik behin prest dagoena; laugarrenik, bakoitzak bere mugak ezagutzeko aukera paregabea eta gu baino lehen antzeko egoeran aurkitu diren pertsonekin nolabaiteko solidaritza sentitzeko abagune zirragarria; eta azkenik, kristau izanik, Jesus gurutzbidean eta gurutzean iltzaturik izan nuen oso gogoan, baita hari jarra... jasan dituzten gizon emakumeak ere, eta ez sinestekoa da Harengandik eta haiengandik, jaso?
‎B/ Egun osoan zehar mugimendu handia sumatu nuen sotoan: jendearen sartu irteerak, kolpe ikaragarriak(. X, zatoz/ hator gurekin! Begiak itxi eta burua makurtu!?), oihuak, orruak, izen berriak (Iñaki, Xabier Oleaga, Marcelo).
‎Bera ere kristau izanik, gu bion zeregina pertsonei laguntzea zela bota zidan, bakoitzak bere erara: berak, adibidez, trafikoa zuzenduz, pateretako jendea bizirik jasoz e.a. Galdera bakarra egin nion: –Guri hor behean bizitzea tokatu zaigun guztiak zerikusirik badauka pertsonei laguntzearekin??, eta bere ihardespena:
‎Gosari beroa ekarri didate eta gustura hartu dut kroissana eta guzti. Poliki poliki kalabozo inguru hura jendez betetzen hasi da, euskaldunak ere tartean (euskarazko oihuak, hitzak e.a. entzun zitezkeen-eta). Bat batean Pablo sartu dute nire ziegara, Epaitegira bere burua defenditzera etorria.
‎oparotasunak historikoki alferkeria ekarri duela, eta alferkeriak atzeratzea dakarrela, relajatzeagatik). ...ean, gerren bitartez zabaltzen joan direla, gaur egun nagusigoa eurek dutelarik duda izpirik gabe (Elizako hierarkiak Jesusen parabolen mezua aintzat hartuta, nola parabolek gogora ekartzen duten despotismo orientala, Elizako hierarkiak ere kultura klasista hori ezinbestekotzat jo du, ohartu gabe universal bihurtu du, kulturetan bera bada ere txarrena, ahaztuz Jesusek nola argitzen dien apostoluei jendeei parabolaz mintzatzea, hau da: paraboletan mintzatzen zaie bestela konprenitzen ez dutelako, begiak dituzte ikusteko eta ez dutelako ikusten eta belarriak dituzte aditzeko eta ez dutelako aditzen.
‎Kultura indigenen estudioan badugu ikasia hori posible dela, eta historikoa ere badela, gaur egun gezurra dirudien arren gure kultura honetan, orientekoan hazia duena, errotuak gaudenontzat, nahiz eta Jesusek ere Bere parabola, orientalak? esplikatzen dituen esanik beste modu batean (hobean!) jendeak , Bere garaiko eta geografiako jendeak, ez duelako ulertzen, horregatik erakusten zuen despotismo orientala gogora ekartzen duten paraboletan.
‎Kultura indigenen estudioan badugu ikasia hori posible dela, eta historikoa ere badela, gaur egun gezurra dirudien arren gure kultura honetan, orientekoan hazia duena, errotuak gaudenontzat, nahiz eta Jesusek ere Bere parabola, orientalak? esplikatzen dituen esanik beste modu batean (hobean!) jendeak, Bere garaiko eta geografiako jendeak , ez duelako ulertzen, horregatik erakusten zuen despotismo orientala gogora ekartzen duten paraboletan.
‎Oraintsuago, esaterako, Kuba ezagutu dot. Polizi regimena asmatzen da hasikeratik, eta jendeagan inerzia, susmoa. Baina kubanoa historiagaitik eta formazinogatik, kritikoa da eta azkarra; beraz askatasuna lortzean, garapen bizkorra izango dabela dirudi, aurrerakuntza eta bizitasuna.
‎Baina hau be gogorazten neban: gure herrian jende askok, eta gazteen artean ez gitxik, boluntario erakundeetan lan egiten dabela, Euskal Herrian bertan naiz garapen nazinoetan. Beraz, badala hor prestutasuna, eta gerorako itxaropena.
‎Gizon apal bat zara herrian, zintzoa eta garbia, zuzen ipintzen ahaleginduazoker dabilen jendia ; atseden ordu daukazuneanbertso idazle trebia, omen batekin ez da ordaintzenzuk egin duzun guztia.
‎Hasieran mutxikoak ikasi nituen, eta geroxeago kantu saioetara ere joaten hasi nintzen. Bertan biziki jende interesgarria ezagutu nuen. Horietako bat elkarteko arduraduna zen Xabier Soubelet ziburutarra.
‎Gaiei dagokienez, daukagun corpustxikia kontuan harturik, ikusten dena da, Abarrategik gai zabal eta orduko jendearen gustukoak erabiltzen zituela: neskatxak (janzkera, ezkontza kontuak...), boxeoa, herri kirolak...
‎Batetik, populazioari begiratuz,, kalea? deitzen dugun Ibarran baino jende gehiago bizi zelako auzoetan. Eta auzoetako bizitza oso osorik euskara hutsean izaten zelako.
‎70Etxe xokotik kantari, 74 or. Bestalde, Aitzolek dioskunez, antzeko egoera bat suertatu zitzaion behin Matxini Sarako ostatu baten, jendea mezatatik irten eta gero. Antza, ostatuan zegoen batek komentario bat egin zuen esanez, berak ez zuela urik deusetan ibiltzen.
‎MatxinUr sobera edanik uhalde handian, Ito ziren jendeak mundu zabalean; Noe zen bakarrikan salbatu untzian... Aihena landatzeko bere mahastian.
‎Erronka gogorrei au rre egin beharrean garela. Egin eginean ere, eguneroko bizitzan, zori txarrez, jendearen arteko harremanetan geroago eta toki handiagoa egiten ari garelako inguruko erdarei, hots, frantsesari eta gaztelaniari.
‎zure hiletan izan naiz gaurmaite dudan jendea hiltzeko joera daukathorixe da dena.umetan hasi nintzenauto istripu batean hil nituen ama eta aitanegarrez eman nuen gau osoahasieran mingarria zitzaidannire logelako atea zabalik uzten nuenetortzen ez ziren gabon musuen zain
‎lagun minak eta maitaleak izan ziren gero, era arraroenetan hiltzen nituenitsasoan, autoen atzeko eserlekuetan edo musuetan itotadenen hiletara joan naiz banan bananariketa bat dabadiotsut, gaur zure hiletan izan naizmaite dudan jendea bizirik hiltzeko joera daukatbenetan gertatzen denean hutsunera ohituta egon nadin.
‎Arestian aipatu bezala, liburua idazten ari nintzen bitartean jende askorekin hitz egin nuen: hasi militanteengandik eta 80 eta 90 hamarkadetan polizia izandakoengana arte.
‎hasi militanteengandik eta 80 eta 90 hamarkadetan polizia izandakoengana arte. Prozesu oso interesgarria izan zen, eta gogorra, zeren eta jende askok ez du gaiaz hitz egin nahi. Baina beno, gauza asko ikasi nuen:
‎Erantzun hau zeuek eman zenidakete! Ez naiz sekula Euskal Herrian bizi, beraz, nik Euskal Herriaz, bertako jendeaz , eta bere historiaz dudan ikuspuntua oso pertsonala eta momentu konkretu batekoa da. Gainera, esango nuke, pertsona bakoitzak bere ikuspuntu pertsonala daukala bizi den herrial dearen gainean, eta ez daude bi pertsona, biak euskaldunak izanda ere, euskal gatazkaren gainean iritzi bera izango dutenik.
‎zirraragarri topatu dut bikoiztasun horrekin jolastea? jendeak galdetzea zer den biografikoa eta zer ez?
Jendeak dio ezagutzen dugunaz idazten dugula, ezta??
‎Ez daukat pazientziarik. Behin lana bukatu nuenean, jendeak irakur zezan nahi nuen.
‎Promozioari dagokionean, nik neuk egiten dut; lan gehiago da baina ikaragarri gustatzen zait. Jende oso bereziarekin egin dut topo egitasmo honetan murgildu nintzenetik eta esperientzia guztiz baikorra izan da. Eta uztailean Frantziako kontsuletxeak eskaintzen duen. Arteak eta Kultura?
‎AEBtan jende askok, nire eleberria irakurri aurretik, ez zekien ezer Euskal Herriaz, ezta existitzen zenik ere. Niretzat oso gustagarria da jakitea, abentura istorio bat irakurri ondoren, munduko txokotxo honi buruz ikasteko modua izan dutela, eta interesatu zaiela.
‎Eta azkenik, Euskal Herriko jende askorekin hitz egin dut. Baita polizia ohiekin ere eta hauek beren istorioak kontatu dizkidate, beren ikuspuntua eman gaiaz?
2011
‎Donibane ta Ziburu ihes egin denakseguru, huru, huru, gu gira hiruburu, kasu jende ta inguru!
‎Bi orenetan, bazkari ezin hobea hirurehun bat begirale eta gonbidaturekin. Bazkaltzean ohiko euskal kantuak entzun ziren eta bazkaldu ondoren jendeak , kadiretatik altxatu, eta dantza egiteari ekin zion: Iribasko ingurutxoa, axuri beltza, kadrilak, Beteluren fandangoa, banako?
‎Altxamendua gertatu ondorengo egunetan (1936ko uztailaren 22tik aurrera), markinarrak eta xemeindarrak, batez ere tradizionalistak, kezkatuta zeuden, jende ezezaguna zebilelako herrian, pistolak eta armak agerian zituztela, indar erakustaldiak egiten. Egun gutxira jakin zuten Santiago Meabek zuzentzen zuen Errepublikaren aldeko Batzordeko miliziarrak zirela4 Batzorde hau herriko zein kanpoko Herri Fronteko kideez (Izquierda Republicanako kideak eta, batez ere, sozialistak) osatua zegoen, eta bere helburua zen Errepublika babestea, ordenu publikoa ziurtatzea eta faxistei aurre egiteko frontea antolatzea.
‎Kasurik onenean,. Erantzukizun politikoak? delako isuna jartzen zioten jendeari , txostenetan abertzale edo ezkertiar bezala agertzen zirelako (Molina, 2005: 164). Salaketa, isun eta heriotza hauek guztiek beldur asko eragin zuten herritarren artean, eta funtsezkoak izan ziren erregimen berria sendotzerakoan.
‎Aldiz, tradizionalistak eta herriko jauntxoak interes talde bat ziren, eta argi zituzten zeintzuk ziren euren interesak eta interes horiek lortzeko bideak. Gerra garaian, oso ondo antolatu zituzten frontearen beste aldera jendea pasatzeko estrategiak, militar matxinatuei informazio pasatzeko espioitza sareak, edota sabotaje ugari prestatu zituzten errepublikaren aldeko soldaduen eta antolaketa militarren aurka (abade, agintari zein tradizionalistek parte hartzen zuten sabotaje hauetan). Gerra ostean, euren interesen araberako errepresio eraginkorra bultzatu zuten.
‎Ezkertiarrek eta abertzaleek gerra garaian antolatu zutena baino askoz bortitzagoa eta eraginkorragoa izan zen tradizionalisten errepresioa. Hitz gutxitan esateko, gerra garaian zein ostean, tradizionalistak agente aktibo giza jokatu zuten euren interesak babesten; jendea euren nahierara erabiltzen; eta herritarren artean ezkertiarren, abertzaleen eta euskaltzaleen aurkako jarrera sortzen.
‎Tradizionalistak, FET JONS eko kideak eta herriko jauntxoak interes talde bezala jokatzen zuten, eta, ondorioz, argi zituzten zeintzuk ziren euren interesak eta interes horiek lortzeko bideak. Gerra garaian zein gerra ostean, tradizionalistak agente aktibo giza jokatu zuten euren interesak babesten; jendea euren interesen arabera erabiltzen; eta ezkertiarrak, abertzaleak eta euskaltzaleak desagerrarazten.
‎Juaristi, P. (2008): Gerra Zibila, Jendea da Hila. Markina Xemeingo Udala.
‎« Hamar mila haritz, pentsatzen nuen, alimaleko zabalgune hartzen ditek». Horren beste jende gerra garaian gorputz egiten ikusiz aise asmatzen nuen Elzeard BOUFFIER ren heriotza. Berrogeita hamar urteko gizonak hiltzear dauden aguretzat badauzkagun ere hogei urte daramatzagularik ez zen zendua.
‎Ez zekien. Axolarik ez zuen, jendearena ala herriarena zela suposatzen zuen. Bera ez zen jabeak ezagutzearren kezkatzen.
‎Haria korapilatzen joan zan, produkzio gehiago, bestelako jendea etorri zan, jende gaztea, jende barria. Hor egin da nire ustez gauza polita:
‎Haria korapilatzen joan zan, produkzio gehiago, bestelako jendea etorri zan, jende gaztea, jende barria. Hor egin da nire ustez gauza polita:
‎Haria korapilatzen joan zan, produkzio gehiago, bestelako jendea etorri zan, jende gaztea, jende barria. Hor egin da nire ustez gauza polita:
‎Gaur egun, euskararen erabilera bermatzeko eta herri zein eskualde orok dituen erroak eta sustraiak ahalik eta ondoen mantentzeko, ezinbestekotzat jotzen da euskal guneak sortzea eta sortu ere, bakoitzaren bizilekuaren inguruan, osterantzean gune hauen gabeziak hiri handietara joatea dakar eta berarekin batera herrietako jendearen deserrotzea eta lekuko kulturaren galera.
‎Antzokia sustatzeko Txorierriko jendearen partaidetza aurreikusten da. Xede horretarako, edonork izango du aukera hasiera hasieratik parte hartzeko elkartearen egitura guztietan.
‎BANaren, Baserri Antzokiaren xedeetariko bat ahalik eta jende gehien proiektuaren partaide egitea izango da, bai haren eratze prozesuan baita, batez ere, beraren garabidean.
‎Joan Kurutzekoaren berbekin, bakoitzak esan leike: . Neureak dira zeruak eta neurea lurra, neureak dira jendeak , santuak neureak eta neureak pekatariak; aingeruak neureak dira eta Jaungoikoaren Ama eta gauza guztiak neureak dira eta Jaungoikoa bera be neurea da eta neuretzat, Jesukristo neurea dalako eta dana neuretzat?.
‎Dana prest egoan. Mahaian jarri ziran hizlariak, eta jende ugari, jarleku guztiak bete eta beste asko zutunik. Alai eta dotore Lorea Bilbao Ibarra andreak ekintza aurkezteari ekin eutsan.
‎Ez zan bape handigurakoa eta zaratatsua. Jende aurrean omenaldiak esker onez hartu bazituan be, ez eutsen holako gauzei garrantzirik emoten.
‎Hiztegi horrek ez eban izan jendearen artean behar adineko zabalkunderik. Batetik, bere izenean ez zalako agertu, eta, bestetik, epe laburrera Orotariko Euskal Hiztegia argitaratzean ordezkatua izan dalako.
‎Elizatik urten eta jatetxean jende askoren arteko bazkaria izan zan herri eta elizako agintariekin. Bazkalondo alaia kantuz eta bertsoz gozatua.
Jendea irakurtzera bultzatzeko kanpainak eta egiten diren garai honetan, ez datorkigu txarto Lino Akesolok izandako irakurzaletasun handia gogoratzea. Honako hau dinosku Igone Etxebarria andreak udalak banatutako orrian:
‎Hemen ez dago presarik, ez pauso luzerik, ez hizketaldi bizirik, ez ordurik, ezta bezpera biharamunik ere, ez dago eta badago. Zeren bila doa, ordea, jendea bertara?
‎Isiltasunak izutu egiten gaitu. Trafiko soinua, MP3a, taberna barruko hotsa, ikuskizun erraldoiak, jaiak, mobila, telebista eta kaleko jendearen gardabea beharrezkotzat jotzen ditugu. Seguruago gaude.
‎Liburuaren aurkezpena 2011ko apirilaren 16an, larunbatarekin, egin zen Urruñako Posta etxean. Hitzordua 11etan zen herriko plazatik gertu den aipaturiko udal egoitzan, eta ordurako goiko solairuan dagoen areto ederra jendez mukuru zen, urruñarrek eta urruñar ez zirenek leporaino betetzen baitzuten. Maiatz eko Luzien Etxezaharretak sarrera egin ondoren, Urruñako auzapez axuanta den Germaine Hacala euskaltzale ezagunak hartu zuen hitza, bere familiak Danielaren aitarekin zuen zorra oroituz, Leon Albizu hargina izan baitzen etxea berritu ziena.Gero, Danielaren ipuinez eta artikuluez mintzatu zen, euskaldunok Danielaren aldetik jaso dugun altxorra denon gogora ekarriz.
‎Ez zen batere handigurakoa eta zaratatsua. Jende aurrean omenaldiak esker onez hartu bazituen ere, ez zien horrelako gauzei garrantzirik ematen.
‎Bere garaian ere hala izan behar zuela dirudi: pozezko zirrara eragingo zuela herriarengan eta batez ere euskararen langile eta artista ziren jende hautatuengan. Aita Linorengan ere piztu zen jakin min hori; horretaz ari da aipaturiko hitzaldi horretan.
‎Larunbatero sinagogetan egiten zen Bibliaren irakurketa ez zen nahikoa aurreko belaunaldietatik jasotako altxorra belaunaldi berrietara eramateko, jende gehiena ezjakina eta analfabetoa zen garaietan. Beharrizan horrek bultzatu zituen salmoen egileak halako olerki ederrak sortzera, transmisio bide berri eta eragingarriagoa abian jarriz.
‎Hemen salmoei buruz ari naizenez, alor hori jorratzen duten itzulpenak interesatzen zaizkit batez ere. Eta halakoen artean jendeak erabiltzeko asmoz egindakoak. Hogeigarren mendearen bigarren aldira arte Elizaren ospakizun hizkuntza latina izan genuenez, elkarteko otoitz lanetarako itzulitako salmoak interesatzen zaizkit.
‎Egin eginean ere, eliz testuak euskaratzeko batzordeak bere lana argitaratu ahala, gainerakoak baztertu egin zirelako. Aurreko urratsa kontuan hartu zen, jakina, irakurgaien arteko testuak eta egokitzerakoan, baina testu bakar bat egin beharrak berez ekarri zuen, jende artean erabiltzen ziren hiru bertsioak (Iparraldekoa, Gipuzkoakoa eta Bizkaikoa) baztertzea. Hala ere, eragin handia izan zuen testu bateratuak sortzerakoan Dionisio berak aitortu digunez.
‎Hemen, ez.Medikua: Hemen pasatzen dana jendeak baleki, komentua be erre egingo leuke.Priorea: Baleiteke...
‎Hiru urteko lan luze eta neketsuaren ondoren, pozik eskaini ahal izan genien euskal munduan lanean ari zirenei euskara hutsean definiziozko Euskararako Hiztegia. Jendeak hasieratik agertu zigun begirunea eta babesa hiztegia erosiz; baita hartutako bidetik jarraitzeko laguntza handia eman ere.
‎Definiziozko hiztegi bat egiteak, baina, bi ardatz nagusi zituen. Batetik, hitzik erabilienak aukeratu behar ziren, benetan jendearentzat lagungarri egiteko. Bestetik, aldez aurretik egokiro erabaki behar zen, baita, zer nolako definizioak eskaini ere.
‎Une batean, merkatuan jendearen esku zebilen 3000 HIZTEGIAK berriztaketa sakon bat behar zuela ikusirik hiztegi elebidunak prestatzen hasi ginen. Horrela, lan luze eta neketsuaren ondoren hurrengo hauek atera ditugu.
‎Horrela, iaz jendearen esku jarri ondoren, oso erabilgarri den Motxilako Hiztegia, beste urrats bat eman gura izan dugu, hain zuzen ere, Motxilako Hiztegia horretan bildutako euskara gaztelania aldeko sarrera guztiak euskaraz definituta eskaintzea.
‎Goizeko 8etan, Iñaki Martiartu eta Manu Gojenola adiskide bizkaitarrak Urruñako nire etxean zeuden nire bila etorriak. Hamarrak eta laurden aldera Maulera iritsi ginen, eta ordurako bazen jende aunitz Mauleko herriko etxearen aitzinean bilduta. 10,30etan biziki hurbil den Maule baitha zinetokirantz abiatu ginen denok.
‎10,30etan biziki hurbil den Maule baitha zinetokirantz abiatu ginen denok. Han jende ezagun asko zeuden, ate aurrean itxoiten eta elkarrekin hitz egiten, Niko Etxart, Johaine Bordaxar, Maddi Oihenart, Junes Casenave, Allande eta Margaita Etxart senar emazteak, Odette Mohorade, Jüje Etxebarne, Jef eta Bixente Goihenexpe anaiak, Bixente Claverie, Jean Claude Sehebiage, Ttittika Rekalt,. Herriko etxetik zinetokira zuberotar dantzarien taldea etorri zen lehenik, gibeletik herriko jauna eta gainerako hautetsiak, ondoren euskaltzainburua gainerako euskaltzainez inguraturik.
‎Arratsaldeko 4,30etan, jendea herriko etxearen aitzinean biltzen hasi zen. Eüskararen Egüneko ekitaldietan parte hartzen ari zireneko asko ere bertara hurbildu ziren.
‎Karrikaz karrika eta plazaz plaza ibili ondoren jendarmeriaren kasernara iritsi ginen. Buruan zihoazenek aurrean zeramaten pankarta denon aurrean ezarri zuten. Halako batean, kasernako leiho batean bi jendarme gazte azaldu ziren eta, lotsagabeki, pankartari eta jendeari argazkiak egiteari ekin zioten. Manifestatzaileak ez ziren horregatik kikildu eta aldarrikapenezko hainbat oihu jaurti ondoren, itzulerazko ibilaldiari ekin genion.
‎Manifestatzaileak ez ziren horregatik kikildu eta aldarrikapenezko hainbat oihu jaurti ondoren, itzulerazko ibilaldiari ekin genion. Hura bukatuta, jendeak aurreko jarduerei lotu zitzaien. Ordurako, Battittu Coyos Altzürükütik Maulerat itzulia zen eta batzarri onez hartu gintuen.
‎Bostak bat da talde honek bere buruari jarririko izena eta argitalpenak Adorez izeneko bilduman argitaratu dira. Egin eginean be, orain dala egun gutxi (ekainaren 1ean) agertu genduan jende aurrean geure azken lana: Euskal Hiztegia (Adorez 13).
‎Artibai ibaian. Geroago jendeak hartu zuen hondartzarako joera. Nik ere harrapatu nuen garai hori.
‎Frantses apur bat, grekoa zer edo zer eta hebreera apur bat. (?) Zertxobait mugitzen hasi zen jendea . Juan Mari lekuonak Frente de Juventudes delakoak eraturiko konkurtso batean lehen saria irabazi zigun.
‎Emanaldia hobeto ezinik atera zen (1958an). Eliza bete jende agertu zen. Amaieran koruko eskaileretan zain egon zen Alfonso Irigoien eta esan zidan:
‎Entzikliken harian, apaizen eliz hitzaldietan gai sozialak leku zabalagoa hartu zuen eta, horrekin batera, diktaduraren bidegabekeriak ere maiz salatzen ziren. Baina elizetan ere, belarriak erne zituela izaten zen erregimenaren aldeko jendea eta behin gure fraideari entzun eta Gotzaindegian jarri zuten salaketa. Gotzainak zigortu egin zuen eta harrezkero ez zuen onik izan?
‎Karmeloko kartzelara bisitak egitera jendea eramaten zuen taxilari azkoitiar bati eskatu zion haren aitak semearen berri jakiteko eta hala, nagusien baimena izan ondoren, etxera eraman zuen, Azkoitira. Han lau urte igaro zituen, Nafarroako Alesbesko ikastetxean sartzeko aukera izan arte.
‎–Bertsolari gaiaz gabizela aitatu behar Francoren denbora. Orduan beldur izaten ginen egiak esateko; han egoten nintzan zelan moldatu bertsoa, jendeari ulertu eragiteko emon nahi neban mezua. Askotan egoten nintzan aita Migel Marigaz, hau karmeldarra da?
‎Ikerketa aplikatuetan (ikerketa praktikoa edo enpirikoa), aldiz, beharrizan edo arazo sozial bati erantzun nahi zaio. Era honetako ikerketekin, arazoren baten inguruan jendearen arreta erakarri, arazo zehatzei irtenbideak bilatu edo gizarte batean dauden disfuntzioak konpondu nahi dira. Euskal gatazkaren inguruan, ikerketa aplikatuak egin behar dira, gatazkak sortutako arazo, biktima eta kaltetuen inguruan politika zehatzak sortzeko (hildakoen senideak, torturatuak, presoak?) edota hauen norabidea zehazteko, baita arazoetaz jendea ohartarazteko.
‎Era honetako ikerketekin, arazoren baten inguruan jendearen arreta erakarri, arazo zehatzei irtenbideak bilatu edo gizarte batean dauden disfuntzioak konpondu nahi dira. Euskal gatazkaren inguruan, ikerketa aplikatuak egin behar dira, gatazkak sortutako arazo, biktima eta kaltetuen inguruan politika zehatzak sortzeko (hildakoen senideak, torturatuak, presoak?) edota hauen norabidea zehazteko, baita arazoetaz jendea ohartarazteko.
‎Goizeko 10,30etan Larrainen ginen. Ateri zen eta jendea herriko etxearen aitzineko frontoian biltzen ari zen, frontisaren aldean kokaturiko aldarera begira. Gu jende artera sartu eta meza ongi ikusteko eta entzuteko moduan jarri ginen.
‎Ateri zen eta jendea herriko etxearen aitzineko frontoian biltzen ari zen, frontisaren aldean kokaturiko aldarera begira. Gu jende artera sartu eta meza ongi ikusteko eta entzuteko moduan jarri ginen. Frontoia jendez gainezka zegoen.
‎Gu jende artera sartu eta meza ongi ikusteko eta entzuteko moduan jarri ginen. Frontoia jendez gainezka zegoen. Gehien gehienak zuberotarrak ziren, horietako asko euskal txapelaz jantzitako laborariak, haiekin batera emakume eta haur franko ere baziren, baita gazte, neska zein mutil?
‎Sarrerak eta pastoral liburuxkak erosteko tenorea zen. Jende aunitz Zuberoako ikastolaren aterpera hurbildu zen bazkarirako txartela erosteko asmotan, baina alferrik, goizeko 9etatik, txartel guztiak salduta baitzeuzkaten. Hango aterpeak eta kantinak jendez mukuru zeuden, eta bazter guztietatik gero eta jende gehiago hurbiltzen ari zen.
‎Jende aunitz Zuberoako ikastolaren aterpera hurbildu zen bazkarirako txartela erosteko asmotan, baina alferrik, goizeko 9etatik, txartel guztiak salduta baitzeuzkaten. Hango aterpeak eta kantinak jendez mukuru zeuden, eta bazter guztietatik gero eta jende gehiago hurbiltzen ari zen.
‎Jende aunitz Zuberoako ikastolaren aterpera hurbildu zen bazkarirako txartela erosteko asmotan, baina alferrik, goizeko 9etatik, txartel guztiak salduta baitzeuzkaten. Hango aterpeak eta kantinak jendez mukuru zeuden, eta bazter guztietatik gero eta jende gehiago hurbiltzen ari zen.
‎Ordu bietan jendea pastoraleko jarlekuetan esertzen hasi zen. Larraintarrek ezarritako agertokia zinez ederra zen.
‎Eta ezker aldean, zerua ordezkatzen duen oihal urdina. Bertatik sartu eta irten ohi dira jende onak, euskaldunak kasu honetan. Baina nire harridurarako ez nuen aipaturiko oihal urdina ikusi, bere tokian oihal berde bat ezarririk baitzeukaten.
‎Ibañetan jokatu zutenenean, Hegoaldeko jende aunitz hurbildu zen bertara, eta horietako gehienek ez zekiten zer eta nolakoa zen pastorala. Hegoaldeko abertzale suhar batzuek, pastoralaren bezperan, Frantziako ikurrinaren koloreak irudikatzen zutelakoan, oihal urdina ebatsi zuten eta haren tokian oihal berde bat ezarri.
‎Hegoaldeko abertzale suhar batzuek, pastoralaren bezperan, Frantziako ikurrinaren koloreak irudikatzen zutelakoan, oihal urdina ebatsi zuten eta haren tokian oihal berde bat ezarri. Hurrengo goizean, Junes Casenave jende aurrean azalpenak ematen aritu zen, koloreen funtzioa adieraziz, baina alferrik, oihal urdina ez baitzen agertu, eta pastoral hura oihal berdeaz jokatu behar izan zuten. Larraineko hau izan da, nik dakidala, oihal berdeaz jokatu den bigarren pastorala, baina oraingoan, larraintarrek horrela erabakita.
2012
‎Eliz jendeak protagonismorako dauan joeraz jabeturik, dokumentuak neure erara itzuli arte, bake bakean itzi nagiela eskatu neban. Nire nahi hau errespetatua izan zan eta gero konturatu nintzan neurri hori egoki egokia izan zala, ezelako presio barik, bakardadean testuak landu ahal izateko.
‎Gogoan dut, idatzi ondoren hainbeste gauza txar ikusi nituenez gero eta onik ia bat ere ez, nahigabe eta neke min handi handiak jo ninduela. Baita pena hartzen nuen etxean Jesusen Lagundikoak bezalako jende hain santuarekin harremanetan ikusten nindutelako ere; izan ere, neure kaskarkeriaren beldur nintzen eta halakoa ez izatera behartuago nengoela iruditzen zitzaidan eta neure denbora pasetatik alde egitera, eta hau egin ezik, txarrago zela; eta honela, elizain eta atezainarekin itundu nintzen inori esan ez ziezaioten. Gutxi balio izan zidan horrek, deitu zidatenean, ate ondoan gertatu baitzen komentu guztian zabaldu zuena.
‎4 1343an berretsi zan lehen aldiz eta 1376an bigarren aldiz. Foru hau Lurralde Lauko jendearentzako forua zan, hainbat hirik bakoitzak berea eukielako. Halan da be, ez zan erraza gizartea zuzentzea batzuk foru mota batzuk eta besteak (hiriak) beste batzuk izanda.
‎Dana dala, mugatua bai, hemen guztia mugatua dan heinean, baina bestela, belaunaldi baten eta sasoi baten izaera egokien jasotzen eta adierazten dabenetarikoak dirala esango neuke. Alde batetik hori, baina bestetik, jendeak oraingo giro irabiatuan, informatikaren zurrunbiloan sarturik, liburuak irakurtzeko astirik eta patxadarik hartu ezina dago. Kezka hori, gaur egun gutxi irakurtzen dala, erabili genduan bion artean Markina Xemeinen aurkezpena egin eta handik egun batzuetara Karmengo klaustroan kontu kontari jardutean.
‎paperetan gorde dan izen ofiziala izango da, baina etxean eta lagunartean behintzat. Juanito? eta parrokietako jendearentzat –Don Juan, izango da beti.
‎Hormekin hitz egiteko joera ere areagotu zitzaion, agian bakardade kontuengatik. Honetaz gain, parkeko bankuetan esertzen zenean, belarria luzatzen zuen, baina ez etxekoandre aspertuek bezalaxe zer entzungo, baizik eta jendearen murmurioak salbamendu flotagailuak bezalakoak izaten zitzaizkiolako.
‎7) Zazpiak bat garenez hemen gara batu, kultura eta euskaraaintzakotzat hartuaspaldiko ametsakhorrela gorpuztu, komentuko jendea nahinuke aipatu.
‎Ikerketarako azken bidea izan da jendeak utzitako eskutitzak, dokumentuak, argazkiak, idatziak eta ondasun pertsonalak aztertzea. Era honetako materialek informazio asko eman didate, eta gauzak hobeto ulertzen lagundu.
‎Gerrako lehenbiziko hilabeteetan, frontetik hurbil bizi ziren baserritar batzuek diru asko egin zuten milizianoei elikagaiak saltzen eta zerbitzuak eskaintzen (arropak garbitu eta jaten eman, adibidez). Baina, oro har, gerrak lur jota utzi zuen garaiko jendearen bizibide garrantzitsuena, nekazaritza, eta herritarren diru sarrerak asko murriztu ziren. Alde batetik, kontuan hartu behar da hainbat baserritarrek ihes egin behar izan zutela, euren baserriak soldaduen errelebu kuartel bihurtu zirelako edota frontetik hurbilegi zeudelako.
‎Baserri askotan, bestalde, arazo asko zeuden lanerako, egunean zehar tiroak eta bonbak jausten zirelako inguruan. Baserriko produktuen salerosketak ere asko murriztu ziren, jendeak dirurik ez zuelako, eta gutxiago etortzen zelako eguenetako azokara. Azkenik, kontuan hartu behar da gazte asko frontean borrokatzen zegoela, eta baserriko lanekin jarraitzeko arazo izugarriak zeudela.
‎Hirugarren sektorea ere lur jota gelditu zen. Denda eta negozioek galera ekonomiko handiak izan zituzten, bonbardaketen beldurrez jende gutxiago etortzen zelako erosketak egitera, jendeak dirurik ez zuelako, eta, gainera, gerra aurrera zihoan heinean, dendariek produktuak lortzeko arazoak zituztelako. Are gehiago, denda asko zarratu ziren, jabeak eta langileak frontean, kartzelan, langileen batailoietan edo ihes eginda zeudelako.
‎Hirugarren sektorea ere lur jota gelditu zen. Denda eta negozioek galera ekonomiko handiak izan zituzten, bonbardaketen beldurrez jende gutxiago etortzen zelako erosketak egitera, jendeak dirurik ez zuelako, eta, gainera, gerra aurrera zihoan heinean, dendariek produktuak lortzeko arazoak zituztelako. Are gehiago, denda asko zarratu ziren, jabeak eta langileak frontean, kartzelan, langileen batailoietan edo ihes eginda zeudelako.
‎Horrek galera ekonomiko handiak eragin zizkion bainuetxearen jabeari, Manuel Alonso Agirresarasuari, baina baita hainbat markinarri eta xemeindarri ere. Izan ere, bainuetxeak urtero zabaltzen zituen ateak ekainaren 15etik irailaren 30era, eta inguruko jende askori ematen zien lana. Nire kalkuluen arabera, denboraldi bakoitzean 35 bat pertsona arituko ziren bertan lanean.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
jende 237 (1,56)
gende 2 (0,01)
Lehen forma
jende 65 (0,43)
jendea 43 (0,28)
jendeak 25 (0,16)
jendearen 21 (0,14)
jendez 14 (0,09)
Jende 8 (0,05)
jendeari 8 (0,05)
Jendeak 6 (0,04)
Jendea 5 (0,03)
jendearen esku 5 (0,03)
jendearekin 4 (0,03)
jendearentzat 4 (0,03)
Jendearen 3 (0,02)
jendezko 3 (0,02)
jentea 3 (0,02)
gende 2 (0,01)
jendeagan 2 (0,01)
jendek 2 (0,01)
Jendearengana 1 (0,01)
jendearekiko 1 (0,01)
jendearen aurrean 1 (0,01)
jendearena 1 (0,01)
jendearengan 1 (0,01)
jendearengana 1 (0,01)
jendearentzako 1 (0,01)
jendeaz 1 (0,01)
jendeei 1 (0,01)
jendeek 1 (0,01)
jenderekin 1 (0,01)
jenderik 1 (0,01)
jenderik gabe 1 (0,01)
jendia 1 (0,01)
jenteak 1 (0,01)
jenteari 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
jende asko 14 (0,09)
jende aurre 8 (0,05)
jende mukuru 7 (0,05)
jende jarri 5 (0,03)
jende aunitz 4 (0,03)
jende gehien 4 (0,03)
jende arte 3 (0,02)
jende artean 3 (0,02)
jende bete 3 (0,02)
jende finkotasun 3 (0,02)
jende gainezka 3 (0,02)
jende gehiago 3 (0,02)
jende gutxi 3 (0,02)
jende mugikortasun 3 (0,02)
jende ugari 3 (0,02)
jende xume 3 (0,02)
jende zailtasun 3 (0,02)
jende agertu 2 (0,01)
jende aitzineko 2 (0,01)
jende berri 2 (0,01)
jende bizibide 2 (0,01)
jende bizirik 2 (0,01)
jende diru 2 (0,01)
jende etorri 2 (0,01)
jende eurak 2 (0,01)
jende gazte 2 (0,01)
jende gutxiago 2 (0,01)
jende herri 2 (0,01)
jende irakurri 2 (0,01)
jende itsaso 2 (0,01)
jende jakin 2 (0,01)
jende on 2 (0,01)
jende oso 2 (0,01)
jende salatu 2 (0,01)
jende Davant 1 (0,01)
jende ainitz 1 (0,01)
jende ala 1 (0,01)
jende andana 1 (0,01)
jende apal 1 (0,01)
jende argazki 1 (0,01)
jende arreta 1 (0,01)
jende arrunt 1 (0,01)
jende arteko 1 (0,01)
jende asaldatu 1 (0,01)
jende atsegin 1 (0,01)
jende aurreko 1 (0,01)
jende babesleku 1 (0,01)
jende baso 1 (0,01)
jende batu 1 (0,01)
jende begiratu 1 (0,01)
jende bera 1 (0,01)
jende bildu 1 (0,01)
jende bizitoki 1 (0,01)
jende debozio 1 (0,01)
jende deserrotu 1 (0,01)
jende eguneroko 1 (0,01)
jende egunerokotasun 1 (0,01)
jende era 1 (0,01)
jende erabili 1 (0,01)
jende eragin 1 (0,01)
jende eraman 1 (0,01)
jende erraz 1 (0,01)
jende esan 1 (0,01)
jende esku 1 (0,01)
jende etxe 1 (0,01)
jende ezagun 1 (0,01)
jende ezezagun 1 (0,01)
jende foru 1 (0,01)
jende gaixo 1 (0,01)
jende galdetu 1 (0,01)
jende gerra 1 (0,01)
jende gustuko 1 (0,01)
jende hain 1 (0,01)
jende harrera 1 (0,01)
jende hartu 1 (0,01)
jende hasiera 1 (0,01)
jende hautatu 1 (0,01)
jende hil 1 (0,01)
jende hizketa 1 (0,01)
jende hori 1 (0,01)
jende hura 1 (0,01)
jende hurbiltasun 1 (0,01)
jende hurreratu 1 (0,01)
jende ia 1 (0,01)
jende ibili 1 (0,01)
jende inkesta 1 (0,01)
jende interesgarri 1 (0,01)
jende jator 1 (0,01)
jende kale 1 (0,01)
jende kontu 1 (0,01)
jende kutsu 1 (0,01)
jende lagungarri 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
jende asko ibili 3 (0,02)
jende finkotasun ez 3 (0,02)
jende mugikortasun eragin 3 (0,02)
jende zailtasun handi 3 (0,02)
jende asko hitz 2 (0,01)
jende aurre omenaldi 2 (0,01)
jende bizibide garrantzitsu 2 (0,01)
jende diru ez 2 (0,01)
jende gutxi atera 2 (0,01)
jende herri etxe 2 (0,01)
jende jarri urrats 2 (0,01)
jende mukuru egon 2 (0,01)
jende aitzineko bilkura 1 (0,01)
jende aitzineko sasiauzi 1 (0,01)
jende ala herri 1 (0,01)
jende apal bildu 1 (0,01)
jende argazki egin 1 (0,01)
jende arreta erakarri 1 (0,01)
jende arte arrakasta 1 (0,01)
jende arte erabili 1 (0,01)
jende arte sartu 1 (0,01)
jende artean behar 1 (0,01)
jende artean egon 1 (0,01)
jende artean harrera 1 (0,01)
jende arteko harreman 1 (0,01)
jende asko bazkari 1 (0,01)
jende asko eman 1 (0,01)
jende asko erakarri 1 (0,01)
jende asko etorri 1 (0,01)
jende asko ez 1 (0,01)
jende asko hil 1 (0,01)
jende aunitz hurbildu 1 (0,01)
jende aunitz Maule 1 (0,01)
jende aunitz Zuberoa 1 (0,01)
jende aurre azalpen 1 (0,01)
jende aurre bertso 1 (0,01)
jende aurre eman 1 (0,01)
jende aurre geu 1 (0,01)
jende aurre harro 1 (0,01)
jende aurre jarri 1 (0,01)
jende aurreko jarduera 1 (0,01)
jende baso hura 1 (0,01)
jende begiratu zuzen 1 (0,01)
jende berri ate 1 (0,01)
jende bete ageri 1 (0,01)
jende bete hasi 1 (0,01)
jende bete sartu 1 (0,01)
jende bildu gaitasun 1 (0,01)
jende bizirik hil 1 (0,01)
jende bizirik jaso 1 (0,01)
jende bizitoki hain 1 (0,01)
jende Davant bultzatu 1 (0,01)
jende debozio biziberritu 1 (0,01)
jende eguneroko bizitza 1 (0,01)
jende egunerokotasun ekin 1 (0,01)
jende era guzti 1 (0,01)
jende erabili asmo 1 (0,01)
jende erraz iritxi 1 (0,01)
jende esan ezagutu 1 (0,01)
jende etxe barru 1 (0,01)
jende eurak interes 1 (0,01)
jende eurak nahiera 1 (0,01)
jende ezagun asko 1 (0,01)
jende ezezagun ibili 1 (0,01)
jende gainezka egon 1 (0,01)
jende galdetu zer 1 (0,01)
jende gazte gabe 1 (0,01)
jende gehiago bizi 1 (0,01)
jende gehiago erakarri 1 (0,01)
jende gehiago hurbildu 1 (0,01)
jende gehien ezjakin 1 (0,01)
jende gehien joan 1 (0,01)
jende gehien partaide 1 (0,01)
jende gehien proiektu 1 (0,01)
jende gerra garai 1 (0,01)
jende gustuko erabili 1 (0,01)
jende gutxi etorri 1 (0,01)
jende gutxiago etorri 1 (0,01)
jende gutxiago hurbildu 1 (0,01)
jende hain santu 1 (0,01)
jende harrera hori 1 (0,01)
jende hasiera agertu 1 (0,01)
jende hil joera 1 (0,01)
jende hizketa ari 1 (0,01)
jende hori aitzin 1 (0,01)
jende hura berri 1 (0,01)
jende hurbiltasun balio 1 (0,01)
jende ia guzti 1 (0,01)
jende inkesta irakurri 1 (0,01)
jende interesgarri ezagutu 1 (0,01)
jende irakurri bultzatu 1 (0,01)
jende irakurri ezan 1 (0,01)
jende itsaso bat 1 (0,01)
jende itsaso hura 1 (0,01)
jende jakin falta 1 (0,01)
jende jarri egon 1 (0,01)
jende jator bihurtu 1 (0,01)
jende kontu handi 1 (0,01)
jende lagungarri egin 1 (0,01)
jende mukuru ikusi 1 (0,01)
jende on asko 1 (0,01)
jende oso berezi 1 (0,01)
jende oso merke 1 (0,01)
jende ugari ekitaldi 1 (0,01)
jende ugari etorri 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia