2001
|
|
Seraz bi jokabideen elkar lotzeari kasu eginen da, ad., azalaraziz kakotxaren mugitzea 1, 2, 3... lerroz ezker aidera{ edo eskuin aidera) taulan, 10ez, 100ez, 1 OOOz... zatitzea (edo biderkatzea) dela. Sekuentzia
|
honek
m2 aren anizkoitzen aurkezteko parada ekartzen du. Horien intuizioa landu behar da{ ad.
|
|
Zer da irudi
|
honen
perimetroa. Zenbateko perimetroa?
|
|
5 ► lrudi
|
honen
perimetroa eta azalera kalkula itzazu.
|
|
€ F konbertsioen egiteko Europako Bankuak ba/ io
|
hau
erabiltzen du:
|
|
Jarduera
|
honetan
, beste ikas/ e batekin/ an eginen duzu. Anitz biderketa eginen duzue.
|
|
0 Begira ezazu Mirentxuk eta lnakik problema
|
hau
nola ebazten duten.
|
|
Aldi
|
honetan
ere, zure lana artoski egina bada, hiru altuerak puntu beretik iraganen dira.
|
|
ABC hirukian, A erpineko altuera
|
hau
da:
|
|
Hiruki
|
honen
azaleraren kalkulatzeko... ... a altuera marrazten da eta neurtzen (a= 27 mm).
|
|
Zerrenda
|
honetan
, desberdintza doblean koka daitezkeen zenbakiak aurki itzazu. Desberdintza kopia zenbaki egokiez osatuz.
|
|
@ lrudi
|
honek
simetria ardatzik ba ote du?
|
|
@) Zer da irudi
|
honen
perimetroa?
|
|
• D zuzena irudi
|
honen
... da.
|
2002
|
|
0 Kartu
|
hontan
9 ttitta ikusten dütüt. lkusten düdana asma ezazü.
|
|
Urtxintxak kontatzen du. Marratu duena zuzenean ikusten du Dedek, 6 kanikak gisa
|
honetan
kentzen baititu: 5 eta 1.
|
|
[Q] Scenario
|
hau
erakasleak erakusten du lehenik, adibidez: 9 7, 10 6, 4 3, 9 5, 6 4 eta 7 5 Zenbaki ttipi bat kentzen balitz bezala da (ikus 47 or.) baina hemen behereko puntuak dira gordetzen.
|
|
10 egiten düan B ariketako bardintzak gaztelü
|
hontan
kopia eta beste zonbait idatz.
|
|
10 baino gehiagoko bildumak antolatu, kopurua aiseago egiaztatzeko. Horrela, zenbakikuntza erraiten du irakasleak eta 10erainoko hamartarrera buruz ari gara, zenbakiak gisa
|
honetan
pentsatuak baitira: 11= 10+ 1, 12= 10+ 2, etab. osagaia idazten dute ikasleek.
|
|
65 orrialdean bezalako ariketak. B rentzat, zenbaki hitzak ez ditzakete zuzenean kopia ikasleek (ereduzko zerrenda orri bestaldean baita); gogoan atxiki behar dituzte 65 orrialdean" gogoan hartu" dituztenetik orrialde
|
honetan
eman arte. Gisa horretan, memoria lantzen dute.
|
|
Erakasle
|
honek
nola idazten dü, eskü ezkerrez ala eskü esküinez, ldazteko baliatzen düzün esküa Üngüra ezazü eta hitzak irakur.
|
|
[ [I eta [g Aldaketa
|
hau
ulertu: lehenago bilduma barreiatua da; gero, 10naka antolatua.
|
|
Kütxa betea delarik:
|
hau
da hamarreko, eta gelditzen dena
|
|
{ 7S. orrialdean bezala). baliatzen dutela ohartu. Diruaren taula erabil daiteke (fitxategiaren bukaeran ikus). lkasleek 10 euroko billeteak baizik ez baitituzte, egoera
|
honetan
ere deskonposaketak 10ekin egin dituzte. C eta D jardueretan, ikasleek billeteak eta txanponak eskematikoki marrazten dituzte, 104 orrialdeko A jardueran bezala.
|
|
2 zifrako 2 zenbakiren gehitzeko (ikus 113 or.), ikasleek kalkulu jokabide
|
hau
ikasiko dute: batekoen batura (8+ 5 adibidez) 10+ 3 moldean idatziko dute (beste 10eko bat osatua da).
|
|
batekoen batura (8+ 5 adibidez) 10+ 3 moldean idatziko dute (beste 10eko bat osatua da). Jokabidearen parte
|
hau
aurreikusten da.
|
|
� Kalkulu [fil" Zenbakien hiztegi"
|
hau
zenbakien lerroaren zati bat da: horizontalki kopuru bat 4 moldetan adierazten da eta bertikalki zalua:
|
|
10ekoak osatu. Satura 10 duten bi zenbaki inguratu eta elkarlotu egin
|
molde
hau baliatuko da 2 zifrako 2 zenbakiren batura kalkulatu delarik (113 orrialdean ikus).
|
|
Fitxategi
|
honen
bürüan, süpizte� kotan gradüatü erregela edirenen düzü. Erregela hori eLürzaerkauhatuse: k erhien artean süpizteko 1 en lüzegoa;
|
|
� 89rainoko zenbakien diktaketa. Jarduera
|
hau
Zenbakien taularen jokoarekin hasten da (ikus 105 orrrialdeko oharra).
|
|
Marra
|
honek
ko lüzera dü. Marra honek ko lüzera dü.
|
|
Marra honek ko lüzera dü. Marra
|
honek
ko lüzera dü.
|
|
Marra
|
honek
ko lüzera dü.
|
|
: M: a: rm
|
honek
ko lüzera dü.
|
|
Marra
|
honek
ko lüzera dü. •
|
|
[Q] Bilduma handi bat zenbatu (kontaketa eta hamarnakako multzoak erkatu). 116 orrialdeko E jarduerako prestatzen gaitu ariketa
|
honek
.
|
|
Marra
|
honek
ko lüzera dü. Marra honek ko lüzera dü.
|
|
Marra honek ko lüzera dü. Marra
|
honek
ko lüzera dü.
|
|
Marra
|
honek
ko lüzera dü.
|
|
Marra
|
honek
ko lüzera dü.
|
|
Marra lüzeena da. (106 ostoaldeko zerrenda baliatzen ahal düzü.) Üinürriak badira osto
|
honen
bi aldeetan (115 eta 116 ostoaldeetan). Orotara, zonbat üinürri bada?
|
|
+ ikurra ez da bakarrik bi 7rentzat, adibidez, 5 erhi altxatzen ditu esku eskuinean eta 2 esku ezkerrean. lkasleek galdatua den zenbakiren batuketan erabiltzen. zenbakia idazten dute. Jarduera
|
hau
alderantzizko ariketa honekin has daiteke: irakasleak zenbaki Bestalde, zeroa sartzen da hemen:
|
|
+ ikurra ez da bakarrik bi 7rentzat, adibidez, 5 erhi altxatzen ditu esku eskuinean eta 2 esku ezkerrean. lkasleek galdatua den zenbakiren batuketan erabiltzen. zenbakia idazten dute. Jarduera hau alderantzizko ariketa
|
honekin
has daiteke: irakasleak zenbaki Bestalde, zeroa sartzen da hemen:
|
|
� 10 kanika eduki ditzakeen Kanikarren kutxa handia baliatzen da Gtik 10erainoko zenbakien egituratzeko, 5 eta 10 ezaupide direla. Bitan antolatua den kutxa handi
|
honek
5 laukitxo baditu aide bakoitzean.
|
|
[fil Kutxa handi
|
hau
ez da beti betea. Alde bat betea delarik, estalkia ezartzen zaio.
|
|
[QJ Lehen aldian, scenarioa gisa
|
honetan
eramaiten du irakasleak: 9 2, 4 2, 9 1, 5 1 eta 7 2 (ikasleek emaitza arbelean idazten dute).
|
|
Konta eta ihardets. ita1tJl□□a01□g, �.. Ostoalde
|
hontan
|
|
Ostoalde
|
hontan
badira tinbre. Badira badira tinbre orotara.
|
|
Bilduma handiak zenbatu. Xori kopuruaren asmatzeko, denak konta genitzake edo ainara kopurutik abia gaitezke W!, 21, 22, 23,...). Zenbakien balioa (20 eta 5) eta zenbaki handia lehenik finkatua izaiteak egin molde
|
honi
ohartzea errazten dute. C n, egin molde bera balia daiteke lehen zenbakia 20 ez izanik ere.
|
|
[fil lrudi bat laukiduran egin. lrudia, pundu urdinetik abiaturik, ordulariaren orratzen mugimenduari jarraikiz marrazten baldin bada, Zirrimarraren hutsak gisa
|
honetan
azter daitezke: lehen irudiko lehen lerro horizontala (gainekoa) sobera laburra da; bigarrenekoaren marra bertikala sobera luzea da, etab. I>
|
|
Egin moldea probaturik, badakigu" scenario" honek denbora berean 9 2=... idazkeraren ulertzen eta emaitzaren aurkitzen laguntzen duela. Alabainan, CP mailako ikasle bati 9 2 ulert erraza zaio egoera
|
honetan
. Hasteko, 9 gauza ikusi ditu, gero horietarik 2 gorde dira eta orain zenbat ikus daitezkeen bila� tzen du.
|
|
lehenak marrazki guziak kausitzen ditu; besteak, aldiz, hiru huts egiten ditu aldi guziez. Egin molde pedagogiko
|
honek
(ariketa hasi aitzin, lan zuzena eta lan okerra erkatzea)/ an baten erreusitzeko egin beharren azal� tzera bultzatzen du; ikasleek hiztegi berezia finkatzen dute eta erabiltzen; beren/ ana aitzinetik ikusten dute, ohartuki lan egiten eta beren emaitza ebaluatzen. Ororen buru, haurrak hobeki badaki zer egin behar duen eta nola, zer" ez duen egin behar" badakielarik.
|
|
IKASek fitxategi
|
honen
euskaratzen ari izan diren irakas/ eak, bai eta testuen zuzentzen ari izan direnak eskertzen ditu. lrakasleen parteari doakionez, irakaslearen gidaren ba/ iatzea gomendatzen du.
|
|
Fitxategi
|
hau
pertsona honena da Eskola
|
|
Fitxategi hau pertsona
|
honena
da Eskola
|
|
1 eta 2 zifren kaligrafia. Gisa
|
honetako
jardueran trebatzeko, fitxategi bukaerako kartoia ere balia daiteke.
|
|
Geomen marrazkia begista ezazü eta Zirrimarraren 3 hütsak atzeman. Geomek hasi marrazki
|
hau
segi ezazü:
|
|
izeia, errotak eta traktorearen argia. Geomen eta Zirrimarraren marrazkien azterketak metodo
|
hau
adierazten du: ezabatzearen beharrik ez izaiteko, traktorearen marrazteko errotetatik hasi behar da, izeiaren marrazteko gainetik hasi behar da, eta abar.
|
|
Marra
|
honek
ko
|
|
Marra
|
honek
ko lüzera dü.
|
|
• Zonbat lili dira lili sorta
|
hontan
–
|
|
Euskarri
|
hau
86 orrialdeetako
|
|
Gero taula
|
hau
laukitxoz laukitxo azter daiteke, zenba� kien segidaren zati bat ikertuz (ad., 7tik 13ra, 17tik 23ra, 27tik 33ra, etab.} aldi oroz zenbaki idatziaren eta doa� kion kanika kopuruaren baliokidetasuna azalduz:
|
|
" bat" (edo bateko) da; 10 kanikako 3 kutxa badira eta beste 2 kanika; zenbaki
|
hau
" hamarren" kopurua adie� razten duen 3 zifraz eta kanika bakarren kopurua adie� razten duen 2 zifraz idazten da.
|
|
" Taularekilako jokoa... ,, lkasleek arbela taula gainean pausatzen dute galdegai izanen diren zenbakien gordetzeko. lzaitez, irakasleak ahoz galdegin laukitxo batean zer ikusten den aitzindu behar dute (desordenan, aldi
|
honetan
):
|
|
Hor ere, egin den lana azaltzen da, adibi� dez: " berrogeita zazpi", 4" hamar" (edo hamarreko} eta 7" bat" (edo bateko} da; badira 10 kanikako 4 kutxa eta beste 7 kanika; zenbaki
|
hau
" hamar" guzieri
|
|
3 Geomen marrazkia begista eta Zirrimarraren 3 hütsak atzeman itzazü. Geomen marrazki
|
hau
bürüala ezazü. cm-tan gradüatü erregelarekin marrak neurt itzazü eta OSOt.
|
|
Marra
|
honek
ko lüzera dü.
|
|
Marra
|
honek
ko lüzera dü.
|
|
Gisa berean karratua laukizuzen erregularra dela erran genezake eta horrela karratuaren ikusmolde matematikoari hurbil gaitezke. Jarduera
|
honetan
, marrazkiaren egiteko behar diren irudien bilatzea erraza da irudi handiak suziri handiaren egiteko baliatuak baitira, ertainak suziri ertainarendako, eta abar. Zirrimarraren hutsetarik bi irudiak gaizki ezarririk gertatu dira (hiruki bat gaizki jarria eta arte handiegia suzirien artean}.
|
|
Marra
|
honek
ko lüzera dü.
|
|
Marra
|
honek
ko lüzera dü.
|
|
Geomen marrazkia begista ezazü eta Zirrimarraren 3 hütsak atzeman. Geomek hasi marrazki
|
hau
aitzina eramazu: cm-tan gradüatüa den erregelarekin, marrak neurt itzazü eta OSOt.
|
|
Marra
|
honek
ko lüzera dü. Marra honek ko lüzera dü.
|
|
Marra honek ko lüzera dü. Marra
|
honek
ko lüzera dü.
|
|
Marra
|
honek
ko lüzera dü.
|
|
hirurogei kanika eta beste hamahiru. Zenbakiaren idazkera hamarrekotan eta batekotan deskonposatzen da, kasu
|
honetan
: 7 hamar (edo hamarreko) eta 3 bat (edo bateko).
|
|
7 hamar (edo hamarreko) eta 3 bat (edo bateko). Taularekilako joko
|
honetan
, 6 eta 1eko anto� lamenduak ez du 5 eta 2koak baino garrantzia gehiago izanen, premiatsua dena ikasleek zifrazko idazkeraren araberako 7 hamarrak ongi marraztea baita.
|
|
Gisa berean," laurogei" 4 aldiz 20 bezala erakusten da;" laurogei 8 hamar edo 8 hamarreko" ere dela ohartaraz dezake irakasleak. Bestalde, gorago ikusi bezala, eta
|
hau
azpimarratzekoa da, 8 hamarreko bai� zik ez dituzten" laurogei" rekin hasten diren zenbakiak eta hamarreko bat gehiago duten" laurogei" rekin has� ten diren zenbakiak badirela aztertuko da.
|
|
Adibide
|
hau
56 orrialdekoa da.
|
|
Kartu
|
hau
sakolani garden batetan ezarrazü eta ezaba daitezkeen margoekin balia.
|
|
Kartu
|
hau
sakolani garden batetan ezarrazü eta ezaba daitezkeen margoekin balia.
|
|
Buzi
|
hau
ken ezazü.
|
|
Buzi
|
hau
ken ezazü.
|
|
5+ n edo n+ 5 motako batuketak (n $ 9 delarik). [!] Zenbakien lerroko 10, 20, 30 ezaupideak balia zenbaki bati doakion Adibidez,
|
hau
dia irakasleak: " 8+ 5, 8 Dedek bezala irudika ezazue...
|
|
" 1 ulatzen ikasi 5 eta 10 lkasbide berezi
|
honi esker
, kopuruak 5 eta 10 ezaupideen arabera irudikatzen ditu haurrak. 8rentzat, adibidez:
|
|
Buruketa
|
honen
ebazteko, haur zenbaitek lau erhi esku batean eta hiru erhi bestean kontatzen dute eta ondotik, 7 erhiak bederazka berriz kontatzen.
|
|
Kalkulatzen ikastea funtsezko helburua da CPtik. Baina galde
|
hau
zailagoa da: kontaketatik kalkulatzerako urratsa no/ a lagunt?
|
|
Programen arabera,
|
hau
" kalkulu pentsatua" edo" kal� kulatzeko jokabidea" da. baki eta geometria bur keten
|
|
Norberak zuzendu problemak haurrari eskainiz, problemen ebazten laguntzen da eta urru� nago joanez problema bat zer den asmatzen ere, ezen aitzi� netik dakusanaren egiaztatzera ekartzen da. Gisa
|
honetan
, problemen ebazpenari zentzua emaiten dio haurrak.
|
|
* Taldean baliatzeko Boîte de Picbille izeneko ikasmaterial
|
hau
|
|
Horregatik fitxategi
|
honetan
ikasgelako ikasle guz1e1 emaiten ahal zaizkien ariketak bildu ditugu baina jarduera bereko ebazpen hein diferentak eskainiz, erran nahi baita hein errazenetik zailenera, eta hori urtean zehar. Zenbakien sailean, adibidez, hein errazena kontaketa da eta zailena kal� kulua.
|
|
Beraz, pedagogia diferentziatuko ikastresna gisa egina da fi� txategi
|
hau
. Jokamolde hau gustukoagoa dugu ezenez eta hein bereko haur taldeen sortzea, horrek diferentzien finka� tzeko jaidura baitu.
|
|
Beraz, pedagogia diferentziatuko ikastresna gisa egina da fi� txategi hau. Jokamolde
|
hau
gustukoagoa dugu ezenez eta hein bereko haur taldeen sortzea, horrek diferentzien finka� tzeko jaidura baitu. Gainera, esperientziak erakustera emaiten du ez direla beti haur berak ikasteko denbora gehiagoren beharretan direnak.
|
|
bistan da, kenketa baten emaitza bilatzen den buruketa, bai eta emendatze baten balioa bilatzen denarena(" Jonek 17 irudi baditu, 32 dituen Soniak bezainbat nahi lituzke, zenbat erosi du?"). Kenketa kopurua emen� datzen den buruketaren ebazteko balia daiteekela ikasleei ulertaraztea funtsezkoa zaigu aritmetika eragiketa
|
honen
era� kaspenean. Orduan, CP mailako urte guzian kenketa beti kentze edo ttipitze bati lotzen baldin bada, anitz ikasle biga� rren" zentzura" nekez helduko da.
|
|
Horregatik ere, kenketa banaketa desberdinaren egoerare� kin abiatzeko hautua berresten dugu (ikus 46 eta 58 orrialdeak). Egoera
|
honetan
baliatzen den" eman" aditza batuketa buruketetan ere aurkitzen da (adibidez: " Jonek 17 irudi baditu, Soniak 5 emaiten dizkio...").
|
|
Gisa horretan, ez da kenketa automatikoki eginaraz lezakeen" seinale hitza" ger� tatzen. Azkenean, banaketa desberdineko egoera
|
hau
" neu� troagoa" da," ken" hitzaren preso izaitetik begiratuz. Eta hu� rrengo aitzinamenduak ez dira behaztopatzen.
|
|
• Bizkitartean, kenketaren sarbide
|
hau
begi bistakoa ez zaie haur batzuei. Horregatik, 47 eta 59 orrialdeetako" scenarioa" eskaini dugu (ikus D jarduerak), irakasleak ikasgelan balia dezan.
|
|
Horregatik, 47 eta 59 orrialdeetako" scenarioa" eskaini dugu (ikus D jarduerak), irakasleak ikasgelan balia dezan. Adibidez, 9 2 kalkuluaren erakasteko, 9 ttitta dituen kartoi bat apailatzen du, marrazki
|
honetan
bezala.
|
|
Egin moldea probaturik, badakigu" scenario"
|
honek
denbora berean 9 2=... idazkeraren ulertzen eta emaitzaren aurkitzen laguntzen duela. Alabainan, CP mailako ikasle bati 9 2 ulert erraza zaio egoera honetan.
|
2005
|
|
" Horren egiteko gogoa dut." Eta, lagun gutirekin, zaldi gainera igan eta artzainari jarraiki zitzaizkion.
|
Honek
jarri zuen lekutik haiek etsaiak banatu, suntsitu eta zatika zitzaketen. Eta erregeak hau ikusi zuenean, ez zuen geroko utzi nahi izan eta esproina sartu zion zamalkatzen zuen mandoari, ez baitzezakeen haren hazta edozein animaliak jasan.
|