2001
|
|
ikuspuntuaren urrunketatik eta irudien moldaketatik. Irudia izenen pilaketan moldatzen bada, aditzak bere karga narratiboa galtzen du eta ikuspegi
|
honetatik
aditza bera ere elementu iradokorrez osatzen da. Zinemaren eraginak espazioaren eta denboraren moldaera berria ekarri du poesigintzara, agian, kubista dei dezakegun moldaera, plano desberdinak batera agertzen dituena.
|
2002
|
|
ERL kategoria eta MEN (menderagailua) azpikategoria erl ezaugarriak osatzen du.
|
Honek
aditz nagusietarako zein adizki jokatuetarako balio du. Menderakuntza baldintzazkoa, denborazkoa, erlatibozkoa, helburuzkoa, kausazkoa, konpletiboa, kontzesiboa, moduzkoa edo zehar galdera adierazten duena izan daiteke.
|
2005
|
|
Japoniara etorri naiz? Ez dut joko
|
hau
aditzen eta nik ez dut jokatzea erabaki. Edo agian bai, batek daki.
|
|
–
|
Hau
aditzen doo? –galdetzen zuen orduan amiñak.
|
2007
|
|
Nabariki eraikuntza
|
honetan
aditzaren lekua ez da naturala («die natürliche»), zeren eta ideien jarraikeran hizketako atal hau subjektuaren eta objektuaren artean kokatzen baita640.
|
|
Nire ustez, jatorrizko perpausa askoz errazago irakurtzen da aldaera (1a.) baino, azken
|
honetan
aditza lar atzera dago-eta. Aditza badago ipintzerik beste kokagune batean ere:
|
2009
|
|
Kolonia tanta batzuk. Urteak ez nuela usain
|
hau
aditzen. Ohe gainean geratu dira etxeko arropak, gorpu baten antzera etzanda.
|
2010
|
|
Ezberdintasun gutxiago topatu ditugu herri
|
honetan
aditz morfologian, 7 hain zuzen (19,4):
|
2013
|
|
Bestalde, lerrootan, poemaren gainerakoetan ez bezala, subjektua trena da, ez poeta; beraz, hor ez dago gogoetarik, eta deskribapen tonuari mugimendua nagusitzen zaio. Oroitzapenak agertzen diren pasarteetan irudiak (eta beraz, izenak) diren bezala aipagarrienak, kasu
|
honetan
aditzak dira ugariak: se oculta, se encierra, se sepulta.
|
|
Erantzuna ezagutzen ez bada, hurrengo aditzera pasa daiteke eta aurrekora itzuli edozein unetan. Hitzezko konjokazioa. Joko
|
honek
aditzak irizpide beraren arabera taldekatzea eskatzen du, aditz denbora berarekin bat. Hezkuntza blogek ikasleentzako informazio interesgarria biltzen dute.
|
2014
|
|
2 eta 3 taulak konparatuta, 2 fase
|
honetan
aditz guztien emaitzak hobetu egitendirela ikus daiteke (bereziki etorri aditzaren emaitzak). Argi dago, horrenbestez, aditzbakoitzaren sarrera aldez aurretik landuta eta zehaztuta badago, etiketatze lanarenkalitatea hobea dela, eta ondorioz, kalitatezko eskuzko etiketatzea bermatzekoezinbestekoa dela aditzen sarrerak banan banan lantzea etiketatzen hasi aurretik.
|
|
Etiketa
|
hau
aditzaren mende dagoen dependentzia etiketa bakoitzaren ondorenerantsiko da, 2 irudian ikus daitekeen bezala:
|
2015
|
|
Ingeleserako LinGO English Resource Grammar (ERG) eta japonierarako Jacy JapaneseGrammar (Jacy) dira nabarmentzekoak. Azken
|
honetan
aditza azpikategorizatu egiten da SAT eta VALatributuen bidez.
|
|
Seigarren liburuki
|
honek
aditz morfologia lantzen du, gehienik erabiltzen diren aditzaren forma jokatuak aztertzen ditu. Liburuarekin batera, CD ROM bat ere plazaratua da.
|
2017
|
|
daut & dat, dit?, dauku & daku, digu?, (BDV m/ s Bv 75). Gainera, Arrangoitzeri buruzko datuetan, nau pour daut oharra bi gurutzeren arteandakar, eskualde
|
honetan
aditz sistema hau erabiltzen ez zela argi uzteko.
|
|
Lan
|
honek
aditza+ izena motako Unitate Fraseologikoak (UF) eta itzulpen automatikoa ditu aztergai.Gaztelaniazko UF sorta bat eta haien euskarazko ordainak aztertu ondoren, azterketa horretatik ateratako informazio linguistikoa Matxin itzultzaile automatikoaren sisteman sartu dugu, itzulpen kalitateanzer eragin duen ikusteko. Bai metrika automatikoek eta bai eskuzko ebaluazioak argi erakutsi duteinformazio linguistikoak sistemaren emaitzak hobetzen dituela.
|
2019
|
|
Atzizki hauek, tzen eta ten, zuzenean aditzoinari atxikirik, forma
|
honetako
aditz nagusiak lortzen ditugu: etor tzen, hatzen, joa ten, ema ten. bat edo bertzea erabiltzeko orduan, aditzoinaren amaiera da kontuan hartzen dena.
|
2020
|
|
Zati
|
honetako
aditz guziak azpimarra itzazu.
|
|
Erranaldi
|
honetako
aditzak beste gisa batez idatz itzazu.
|
|
Testu zati
|
honetako
aditz jokatuak azpimarra itzazu. Ondotik, binaka testua ozenki errazue aditzak orainaldian emanez.
|
2021
|
|
absolutiboz markatutako osagarri zuzenak hartzen dituzte, eta ergatiboz markatutako subjektuekin agertzen dira, gainerako aditzak bezala. Beraz, ez dugu pentsatu behar aditz laguntzailea kasu
|
honetan
aditz nagusia edo kopula denik eta izena haren osagarri zuzena. Horrelako analisi batean genuke azaldu Miren argumentuak absolutibo kasua edukitzea goiko adibidean.
|
|
16.3.2f Batzuetan tzuk atzizkia ere erants dakioke eta orduan zenbaitzuk ematen du. Azkeneko kasu
|
honetan
aditzarekin egiten duen komunztadura plurala dugu beti. Tradizioan badira adibide batzuk (Izeta, Anabitarte, Larreko, Iraizoz, Erkiaga...):
|
|
Ur gehienak hormatuak ziren, hala nola Biebreko ura (Laphitz); Euskalaririk gehienek ukitu behintzat egin dute, hala nola Stempfek[...] eta, inork baino barrenkiago, Rene Lafonek (Mitxelena). Azken kasu
|
honetan
aditzak menderagailua hartzen du batzuetan: Bekatu arinak direnean behintzat, hala nola baita emazte zuzenezkoa hiltzea (Mirande).
|
|
egarri izan. Gramatika
|
honetan
aditz predikatu konplexutzat hartu ditugu [izen+ izan] egiturakoak (§ 23.2.1.3.4).
|
|
23.2.2.2k Hizketa eta juzgu aditzak. Trantsitiboak izan ohi dira mota
|
honetako
aditzak, baina mintzatuk izan (da) laguntzailea hartzen du eta postposizio sintagma baten bidez ematen da barne argumentua (zertaz mintzatu).
|
|
Bigarren hau da arruntena;
|
honek
aditzaren aurretik darama ezezko partikula: ez egonagatik, ez joanagatik eta abar.
|
|
40.7.1c Partizipio mota
|
hau
aditz modalen gainean ere eratzen ahal da. Adibidez:
|
|
Ikerlerro berria da, ez arakatua orain artean, behinik behin, gure hizkuntzaren inguru hurbilenean. Lehen hurbilketa
|
honek
aditz ezaugarrien harremanen jokabidea haztatzen du, beren arteko joerak ikertuz eta sortzen dituzten isoglosak berdintsuak diren ala ez zehaztuz. Horretarako cluster edo multzokatze analisia izena duena erabili da.
|
|
Cluster deterministak etorkizun handiko emaitzak erakusten ditu hizkuntzaaldagaien, kasu
|
honetan
aditz aldagaien arteko ikerketan. Teknika honek hizkerak modu zatikatuan aurkezten ditu, muga zurrunekin eta beren artean diren desberdintasunaren tamaina ez da erraz antzematen.
|
2022
|
|
195 Datibo komunztadura falta du adizki honek, perpausak Nor, Nori eta Nork argumentuak baditu ere. Bestalde, perpaus
|
honetan
aditz nagusia falta da: behar da ‘il faut’ edo kidekoren bat behar luke.
|