Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 698

2000
‎Ohar bedi, hala ere, pertsonaren egoerari buruzko proiektu guztietan egoera zibila soil soilean arakatu dugula, gizakien egoera politikoa konstituzioak zehazten baitu. Atzerritarrak ere aintzat hartu ditugu, beren beregi arautzeko noraino izan daitezkeen, gai zibiletan, frantsesen parekoak eta noraino, ostera, horiengandik banatuak.
‎Ohar bedi, hala ere, pertsonaren egoerari buruzko proiektu guztietan egoera zibila soil soilean arakatu dugula, gizakien egoera politikoa konstituzioak zehazten baitu. Atzerritarrak ere aintzat hartu ditugu, beren beregi arautzeko noraino izan daitezkeen, gai zibiletan, frantsesen parekoak eta noraino, ostera, horiengandik banatuak.
‎Ohar bedi, hala ere, pertsonaren egoerari buruzko proiektu guztietan egoera zibila soil soilean arakatu dugula, gizakien egoera politikoa konstituzioak zehazten baitu. Atzerritarrak ere aintzat hartu ditugu, beren beregi arautzeko noraino izan daitezkeen, gai zibiletan, frantsesen parekoak eta noraino, ostera, horiengandik banatuak.
‎Alabaina, gizabanako berbera, gizaki moduan, gizateriari dagokio. Horren ondorioz, erakunde politikoak Estatu bakoitzaren kideenak badira ere, atzerritarrak onartuak dira, zabal nahiz estu, erakunde zibiletan, erakunde horiek askoz sakonago ukitzen baitituzte gizakiaren eskubide pribatu horiek, herritarraren egoera publikoa baino.
‎Agintekeriazko Estatuetan, printzea lurralde osoaren jabe izan eta merkataritza osoa Estatuko Buruzagiaren izenean eta horren probetxurako egiten den horietan, gizabanakoek ez dute askatasunik, borondaterik edo jabetzarik, eta epaile eta borrero gehiago dira, legeak baino; haatik, herritarrek zer zaindu eta zer babesturik badute, eskubide politiko nahiz zibilen jabe badira eta ohorea aintzat hartzen bada, herri horietan bertan, lege kopuru zehatza behar da horiei guztioi aurre egiteko. Ondasun mota desberdinak, langintza bestelakotsuak, giza bizitzaren osterantzeko egoerak , horiek guztiek eskatzen dituzte erregela berezkoak. Legegilearen ahalegina zer arautu eta zer horren aniztasun eta garrantziari egokitu behar zaio.
‎Erregea zen guztion biltzaile eta bategile bakarra. Erresumaren barruan, lege desberdinak batetik bestera, egoera historiko askoren ondorengoak. Jada, alabaina, zabal aldarrikatua zen erresumaren lege bakarrerako gogoa.
‎Horren legeak ezin hutsgabekoak izan, noraino eta jasanezinak suertatzeraino hartzaile dituzten gizakientzat. Herriaren ordezkotza du legegileak; hortaz, herri horren ohiturak, aiurria, egoera politikoa eta erlijiosoa ezagutu behar ditu.
‎Legeak dibortziorako ahalmena uzten die herritar guztiei, dibortzioaren aurkako iritzia duten senar emazteak ukitu gabe. Lege hori, gure erregimenaren ondorioa eta emaitza da, alegia, Frantziako egoera politiko eta erlijiosoaren ekarri zuzenekoa.
‎Ezkontza ez da egoera soila, bizi egoera baino. Ezin, hortaz, batuketa aldakor eta iheskor horien antzarik izan.
‎Ezkontza ez da egoera soila, bizi egoera baino. Ezin, hortaz, batuketa aldakor eta iheskor horien antzarik izan.
‎Zeresanik ez, gizakien egoera zibilari dagokiona, euren itun eta eskubideak, auzitegien menpeko dira.
‎Dibortzioa eskuratu duen ezkontideak gorde behar ditu, moduan, ezkontza kontratuan itundutako abantailak. Arrazoi sustraidunak tartean direla erdietsi zuen hark dibortzioa; ordutik hona, haren egintzak, ordura arteko gaitzak menderaturik, beraren egoera hori ezerezten dio eta ordaindu beharreko kalte handiak ere egiten. Ez dago zertan orekatu, bi ezkontideon artean, dibortzioa nork eskuratu eta nork egin duen ezinbesteko.
‎ezkontzak nor erakutsi eta hori berori da. Legearen presuntzioan, nahiz senar emazteen elkarrekiko bizimodua, nahiz senarraren interes eta zainketa, nahiz andrazkoaren errugabetasuna —aldez aurretikoa— uste izateko betebeharra, horiek guztiak dira oinarri, magistratuaren ezinegonak ostendu eta norbanakoen egoera eta familien lasaitasuna bermatzeko.
‎Ezkontza deuseza, bi ezkontidek edo eurotariko batek onusteaz egina bada, ez da duda mudazkoa seme alaben egoera zibilerako. Lege positiboak ez dira horretan lege naturaletik aldentzen.
‎Bada, arauzko ezkontza, moldeaz eta zuzenbideaz burutua, bakarra da seme alabak legeztatzeko bidean. Ostera, seme alaba legezkotzat hartu dira itxurazko ezkontzarenak, hau da, ezkontideek legezkotzat hartu duten ezkontza horrenak, baldin eta ezkontza hori alderdiek modu askean egin badute, euren egoerari dagokiona betetzeko eta ordenapean bizitzeko, ezkontza amodioaren bertute eta garbitasunean.
‎Zuzenbide erkidearen indarra apartera eraman eta uste ohi da ezkontide baten onustea nahikoa dela ezkontza horretatik sorturiko seme alabak legeztatzeko. Juriskontsulto zahar batzuek, haatik, argudiatu zuten seme alaba horiek legezkoak izan behar zutela ezkontide batekiko eta ezlegezko bestearekiko; nolanahi ere, iritzi hori bazter utzi da, gizakien egoera banaezina baita. Zalantzan izanez gero, hobe da legezkotasunaren alde jokatzea.
‎Ezkontzatik at sorturiko seme alaben egoera zehaztugabea da, neurri gehiagoaz zein gutxiagoaz. Zuzenbide presuntziorik ez dago haren alde, eta egintza ilunetan du jatorria, horien froga ere ezina dela sarritan.
‎Edukitza izan ohi da lehena eta luzaroan ere bakarra, gizakien egoera zibila frogatzeko. Hura senar edo seme alabatzat zen hartua, agerian bizi zelako, molde batera edo bestera, familia jakin batean.
‎ezkontzak, jaiotzak, heriotzak, horiek guztiak erregistrora doaz. Horren ondorioz, egoera zibil autuetan frogarik legezkoena erregistro publikoetatik datorrena da. Oinarri hau, herri zibilizatu guztientzat, Jendeen zuzenbide erkidea modukoa da.
‎Froga hori, zinezko eta legezkoa izanagatik ere, ez da bakarra; hori gorabehera, ez da zilegi gizakia bere egoera frogatzeko ezinean ibiltzea, dela gurasoen arduragabekeria, dela erregistro publikoak jagoten dituztenen prebarikazioa, dela, azkenez ere, erregistro horien hondamena edo galera. Legearen ekitateari dagokio, halakoetan, beste frogabide bat proposatzea, erregistroaren eza eta galera ordezka ditzakeena.
‎Argi dakusagu, hortaz, egoera zibilaren arloan, lekukoen bitarteko froga ezin daitekeela hainbestean onartu, sekula ez baita hori onargarri izan idatzizko froga aztarnarik gabe. Badago lasai egoteko premia, mesfidantza sortzen duen froga mota baten aurrean:
‎Okerretara ibiliko litzateke, egoera zibil autuetan, kriminal gaietan lekukoen frogak duen erabiltzeko erraztasuna bere horretan onartuko balitz.
‎Premia bera ez dago egoera zibilaren kontuetan. Legeak bere gogoa erakusten du gizakien egoera zibila agiri publikoetan idazteko; norbanakoekin ez ezik, familiekin ere arduratzen da nagusiki.
‎Premia bera ez dago egoera zibilaren kontuetan. Legeak bere gogoa erakusten du gizakien egoera zibila agiri publikoetan idazteko; norbanakoekin ez ezik, familiekin ere arduratzen da nagusiki. Beraren egoeran zirikatua izan daitekeen horretan, norbanako baten zori ilunak indar gutxiago du legearentzat gizarteak berak izan dezakeena baino, lekukotza gezurrezko batzuen bitartez familia batengana bil baitaitezke familiako ez diren zalantzazko gizaki batzuk.
‎Legeak bere gogoa erakusten du gizakien egoera zibila agiri publikoetan idazteko; norbanakoekin ez ezik, familiekin ere arduratzen da nagusiki. Beraren egoeran zirikatua izan daitekeen horretan, norbanako baten zori ilunak indar gutxiago du legearentzat gizarteak berak izan dezakeena baino, lekukotza gezurrezko batzuen bitartez familia batengana bil baitaitezke familiako ez diren zalantzazko gizaki batzuk.
‎Geroenean ere, krimen baten epaiketan, lekukoen bitarteko froga da biztua kontrakarreko esanetatik, salatuaren argudioetatik eta oro har, salatu hori babesteko forma guztietatik; aitzitik, egoera zibilaren kontuetan ez dago misterio bera argitu edo iraina desegin dezakeenik norbanakoak hil ostera arte: ez dago krimen guztietan esku eskura den baliabiderik, gezurra eta itxurakeria ezabatzeko.
‎Goiburutzat jarri dugu, beraz, egoera zibil autuetan, honako hau: lekukoen bitarteko froga ez da onargarri, horri pisu gehiagoko frogak eusten ez dion bitartean; hau da, etxeko agiriak, hildako ez susmagarrienak, aldi egokian igorri eta jasotako gutunak; hitz batez esateko, egitate multzoa, hortik antzematen bada egia zein den argitzeko erabilgarri izan daitekeen behar beste aztarna.
‎Gizakien egoera zibila bermatzen duten frogak finkatu ondoren, familiaren gobernua eta horren xehetasunak garatu ditugu. Senarra da gobernu horren burua.
‎Egoitzaren autuak, gehienetan, pertsonen egoerari lotuak dira. Horretan, emaztearen egoitza senarrarena da, eta seme alaba adingabekoena aitarena edo tutoreena.
‎Absentzia unean uneko egoera da. Norbera absente egon daiteke beraren edo errepublikaren interesarengatik.
‎Norbera absente egon daiteke beraren edo errepublikaren interesarengatik. Absenteek, batik bat arrazoi publikoak tartean direla, egoera horretan badiraute, badute eskubide propiorik legeen babeserako: eskubide horiek zehaztu ditugu.
‎Alabaina, gizabanako berbera, gizaki moduan, gizateriari dagokio. Horren ondorioz, erakunde politikoak Estatu bakoitzaren kideenak badira ere, atzerritarrak onartuak dira, zabal nahiz estu, erakunde zibiletan, erakunde horiek askoz sakonago ukitzen baitituzte gizakiaren eskubide pribatu horiek, herritarraren egoera publikoa baino.
‎Portalis, adeitsu, aurreko eta geroagoko egoerak desberdindu eta xehe xehe ematen digu bi horien albistea:
‎Horixe da horren testugintzan zatirik osotuena eta biribilena. Horri dagozkio, baita ere, inguruko beste gaiak, hala nola, gurasoen ahalgoa, dibortzioa, seme alaben egoera zibila, egoitza, absentzia eta abarrekoak, den denak Kode Zibil batera bildu beharrekoak:
‎Ezkontza, familiaren gobernua, seme alaben egoera , tutoretzak, egoitzaren kontuak, absenteen eskubideak, ondasunen izaera desberdina, aberastasuna eskuratu, gorde eta gehitzeko modu ezberdinak, oinordetzak, kontratuak, horiek dira Kode Zibil baten objekturik beharrenak.
‎Asmo horretara ekartzen gaitu, behin eta berriz, Portalis horrek. Argi dio berak ezkontza ez dela egoera zibil soila, bizi egoera baizik:
‎Asmo horretara ekartzen gaitu, behin eta berriz, Portalis horrek. Argi dio berak ezkontza ez dela egoera zibil soila, bizi egoera baizik:
‎Ezkontza ez da egoera soila, bizi egoera baino. Ezin, hortaz, batuketa aldakor eta iheskor horien antzik izan.
‎Ezkontza ez da egoera soila, bizi egoera baino. Ezin, hortaz, batuketa aldakor eta iheskor horien antzik izan.
‎2.2.3 Ezkontza eta seme alaben egoera zibila
‎Ezkontzari dagokio, ez beste edozeri, seme alaben egoera zibila zehazteko modu bakarra. Legezkoak dira arauzko ezkontzaren barneko seme alabak, baldin eta ezkontza hori publikoa eta erazkoa bada:
‎Ezkontzak berak zedarriztatzen du seme alaba horien egoera zibila. Portalisen hitzak dira hauek:
‎Ezkontzatik at sorturiko seme alaben egoera zehaztugabea da, neurri handiagoarekin zein txikiagoarekin. Zuzenbide presuntziorik ez dago haren alde eta egintza ilunetan du jatorria, horien froga ere ezina dela sarritan.
‎Izadiak, inork ohartu gabe, senar emazteen arteko batuketa luzatzen du, batuketa horri urtero urtero zimentarri berriak emanez, gozo eta betebehar sortu berriekin. Egoera eta jazoera bakoitzari ateratzen dio bere probetxua, atsegin eta bertutearen ordena berria bertatik plazaratzeko.
‎Nazio batek ez baditu bere egoeran ikusten zio handiak arrazoi politikoari jarraitzeko, zuhurtasun handiz jokatuko du, arrazoi zibila gidaritzat hartzen badu. Arrazoi hori ez doa inoren aurka, elkarren arteko lehiakeriak baztertu eta familien arteko gorrotoak saihesten baititu.
‎Norbaitek guraso ezbidezko izan ditzakeela-eta, beldur bada, zergatik ez gauza bera seme alaba arimagabekoen kariaz? Familia baten egoera nolakoa izan eta seme alaben artean banaketa zati berdinetan egitea, ez ote litzateke, besterik gabe, desberdintasun izugarriaren iturburua. Gizartearen maila langintsuetan, zein seme alabek bilduko ote ditu bere ahaleginak gurasoenekin, nekearen ordez irabazpideak ikusi ez, eta okerragoa dena, bere industriaren emaitzak galtzeko tenorean sumatzen baditu?
‎Legegileak, aginpidean baino, apaizgoan dihardu. Ezin du alboratu legeak gizakientzat eginak direla eta ez gizakiak legeentzat; egokitu behar zaizkie euren hartzailea izan daitekeen herri horren aldarte, jardun eta egoerei ; berrikuntzetan ere, zehatz izan behar dute, ezagutzeko modukoak izan baitaitezke, erakunde berri baten aurrean, teoriak eskaintzen dizkigun abantailak eta ez, ostera, haren gaitzak, horiek bakar bakarrik praktikak idoro ditzakeelako; ona ere zokondoratu behar da onena zalantzan izanez gero; abusua zuzentzerakoan, zuzenketaren beraren arriskuak ikusi behar dira; zentzubakoa litzateke, halaber, er...
‎Brumaireren 18ko horren ostean, herriaren ahotsak aginpide eratuko egoera desberdinetan jarri dituen norbanakoek lan horretarako batzorde bereizia osatu dute. Aspaldiko lan hori lantzean lantzean eten eta berrartua izan da.
‎Gure gizarteen egoera zein den baino, pozgarri da jurisprudentziak, oraingoz bederen, zientzia osatzea eta zientzia horrek jakituria erakarri, norberaren izatea bete eta ikasmina esnatu ahal izatea. Gizaki mota oso bat dago zientzia horretara emana.
‎Zuzenbide erromatarra destainez eta arinkeriaz gaitzesten duten hainbatek ez dute berori behar adina ezagutzen. Berehala konturatuko gara horretaz, baldin eta gauza bagara bereizteko, batetik, zuzenbide hori eskuratu diguten bilduma horietan arrazoi idatzia deitua izan dena eta, bestetik, gure egoera eta usadioetatik at diren erakundeak; orobat, baldin eta bereizten badakigu senatukontsultoak, plebiszituak eta printze zintzoen ediktuak enperadoreen erreskriptuetatik, horiek baitira, izan ere, halako legeria eskatua, kreditu edo ezegokieraren arabera emana eta Erroma bera kolokan jarri zuten hainbat munstroren gortean moldatua, agerikoa baitzen horiek epaiak eta legeak jendaurrean saltzen zitu...
‎Ezkontza, familiaren gobernua, seme alaben egoera , tutoretzak, egoitzaren kontuak, absenteen eskubideak, ondasunen izaera desberdina, aberastasuna eskuratu, gorde eta gehitzeko modu ezberdinak, oinordetzak, kontratuak, horiek dira Kode Zibil baten objekturik beharrenak. Gai garrantzitsuotan gure lege proiektuen oinarri izan diren horiek azaldu beharrean gaude.
‎Gai garrantzitsuotan gure lege proiektuen oinarri izan diren horiek azaldu beharrean gaude. Berebat, proiektu horiek onura orokor, ohitura publiko, norbanakoen bozkario eta gauza guztien oraingo egoerarekin izan ditzaketen harremanak agerian utzi beharrekoak dira.
‎Jakina, dio Neurathek, zioa aplika dezan, lehenengo eta behin bitartekari eta helburu guztiak aztertu behar ditu, hau da, ikerketaren aukera substantibo guztiak ase eta gero pasa behar da zioa aintzat hartzera. Hipotesi anitz izan daitezke, baina ez da hain zaila honelako egoera bat imajinatzea: norbaiti, hausnarketa egoeran izanik, gogoeta teorikoak ez dio ezertarako balio, norbait hori zientzialari, filosofo, pertsona arrunt edota Napoleon estratega izanagatik ere.
‎Hipotesi anitz izan daitezke, baina ez da hain zaila honelako egoera bat imajinatzea: norbaiti, hausnarketa egoeran izanik, gogoeta teorikoak ez dio ezertarako balio, norbait hori zientzialari, filosofo, pertsona arrunt edota Napoleon estratega izanagatik ere.
‎Izan ere, honako suposaketa iruzurtitik abiatzen dira: auzi filosofiko batek, ikerketa metodologikoki zuzen baten bidez edozein egoeratan aurki dezakegun ebazpen razional bat eta bakarra du. Hau da, beraz, Neurathen ustez, hipokrisira eta etsipenera eramaten gaituen sasirrazionalismoa.
‎2) Bestaldetik, hizkuntzari eta bere esanahiari begiratzen dien behatzaile kritiko eta fina munduaren ikusmolde zientifikoaren partaidea da ia definizioz. Fina eta kritikoa bada, nola ez, enuntziatu eta hitzen esanahia eta ezagutzazko edukia identifika ditzake, emozio osagaiak beste horietatik bereiziz eta diskurtso batekin zer nolako animo egoerak sortu nahi diren ikuskatuz. Hortaz, behatzaile fina eta kritikoa ez zen erraz eroriko diskurtso hutsal batean, are gutxiago nazien hitz handinahi, absurdu eta faltsuetan, behatzaile horren jarrera kutsadura semantikoaren aurkako hesia bailitzateke, gezurraren errefusapenaren bermea, azken buruan.
‎Ezagutzaren eta esanahiaren irudi hau, pribatutasunean oinarriturik, ez zetorren bat Vienako Zirkuluak babestu nahi zuen objektibotasunarekin. Ezagutu dezakedan bakarra nire egoera mentalaren berehalako edukia bada, non geratzen da ezagutza ororen oinarria den objektibotasuna. Fenomenalismoaren noraeza subjektibismoan erortzeko arriskuan zegoen, eta joera honek ez zituen Zirkuluaren partaide gehienak ase.
‎Jakina, oinarrizko hizkuntzak fisikaren hizkuntzaren zati bat izan behar du. Ustezko sentimenen sentsazio pribatuei dagozkien perpausek, egoera fisikoak —espazioan eta denboran gauzak kontuan hartzen dituzten egoerak, hain zuzen— deskribatzen dituzten beste perpausen baliokideak izan behar dute. Esanahia ‘Uste dut gorria orain eta hemen ikusten dudala’ motako enuntziatuetan oinarritu beharrean, fisikalistaren aburuz hobe litzateke ‘Hau gorria da’ edota ‘Norbaitek u unean eta t tokian hau eta bestea hautematen du’ motakoetan oinarritzea.
‎Jakina, oinarrizko hizkuntzak fisikaren hizkuntzaren zati bat izan behar du. Ustezko sentimenen sentsazio pribatuei dagozkien perpausek, egoera fisikoak —espazioan eta denboran gauzak kontuan hartzen dituzten egoerak , hain zuzen— deskribatzen dituzten beste perpausen baliokideak izan behar dute. Esanahia ‘Uste dut gorria orain eta hemen ikusten dudala’ motako enuntziatuetan oinarritu beharrean, fisikalistaren aburuz hobe litzateke ‘Hau gorria da’ edota ‘Norbaitek u unean eta t tokian hau eta bestea hautematen du’ motakoetan oinarritzea.
‎Hortaz, Zirkuluak Watsonen jatorrizko konduktismoa onartu eta jaso zuen, eta behavioristika edo, geroago, neokonduktismo izenaz berrizendatu zuen, nahasketarik egon ez zedin. Alabaina, bazegoen beste modurik psikologia positibizatzeko, esaterako ezagutza psikologikoaren kontzeptualizazioaren bitartez —edo portaerarena, nahi baldin bada—, enuntziatu psikologikoak gizakien egoera neurologikoei buruzko enuntziatuetara murrizteko prozedura erabiliz. Hala eta guztiz ere, murriztapen kasu orotan enuntziatu psikologiko oro hizkuntza fisikora itzul daiteke.
‎Hau justifikatzeko, hipotesi batek zentzurik ez izateko egiaztagarritasunaren ezinezkotasun logikoaren kasua eman behar dela esan zuten. Hau da, ezinezkotasuna edozein une eta egoeratan . Hasierako bertsioan, egiaztagarritasunak hipotesi baten ezinezkotasun fisikoa —praktikoa— eskatzen zuen, ezagutzaren une zehatz batekoa hain zuzen.
‎Azkenik, enuntziatu problematikoen mota berezi bat zegoen: beste pertsonen egoera mentalekin zerikusia zuena, alegia. Adibidez, ‘Arzalluzek minaren esperientzia du urdailetik sufritzen duenean’ motakoak.
‎Adibidez, ‘Arzalluzek minaren esperientzia du urdailetik sufritzen duenean’ motakoak. Ikusi dugu Vienako Zirkuluak konduktismoak bezala azaltzen zituela egoera mentalak, hau da, portaerez edo prozesu fisiologikoez mintzatuz. Ildo honetan, nornahik mina sentitzen duela jakiteko bere portaera behatzen dugu —keinuak, oihuak, mota guztietako neurketa medikoak, etab.— Eta portaera hori da mina osatzen duena.
‎Ildo honetan, nornahik mina sentitzen duela jakiteko bere portaera behatzen dugu —keinuak, oihuak, mota guztietako neurketa medikoak, etab.— Eta portaera hori da mina osatzen duena. Jarrera honekin, Zirkulukoek solipsismoa arbuiatzea lortu nahi zuten —ni eta nire egoera mentalak existitzen gara—, beste gizabanakoen portaera behatuz beren egoera mentalak ere existitzen direla aditzera emanez.
‎Ildo honetan, nornahik mina sentitzen duela jakiteko bere portaera behatzen dugu —keinuak, oihuak, mota guztietako neurketa medikoak, etab.— Eta portaera hori da mina osatzen duena. Jarrera honekin, Zirkulukoek solipsismoa arbuiatzea lortu nahi zuten —ni eta nire egoera mentalak existitzen gara—, beste gizabanakoen portaera behatuz beren egoera mentalak ere existitzen direla aditzera emanez.
‎Erantzuna, nola ez, ezezkoa litzateke. Hortaz, Lewisen arabera, konduktismoa ez zebilen ongi; irizpide psikologikoa aldatu beharra zegoen besteen egoera mentalei buruz mintzatzeko. Era horretan, 1934an79, egiaztagarritasun irizpidea ahultzeko ahalegin horretan, Lewisek honakoa iradoki zuen:
‎Batzuek ideia berbera kontrafaktikoak erabiliz defendatu zuten: planetekiko esperientzia egiaztagarria ez izan arren, esanahia zuela uste zuten, giza adimen batek planeten ibilbidearen esperientzia izan zezakeelako esperientzia horiek izateko egoeran balego. Schlick, dena den, ez zen kontrafaktikoen laguna, eta tesi errealista egiazkotzat jotzen bazuen, zio honegatik izan zen, alegia:
‎alde batetik, ibilbide negatibo bat, filosofiarena alegia, horren historiaren baitan pentsamenduaren diskurtsoa kutsu metafisikoz apainduta agertzea ez zutelako batere gustukoa, bere jitea ulergaitz bihurtzen baitzen ez gutxitan. Vienako Zirkuluaren helburua egoera hura eraldatzea izango zen, eta jarduera horretan soilik tesi eta teoria zehatz batzuk gordeko zituzten, harrezkero bere aurrekari lez onartuak. Bestaldetik, ikuspegi baikorrago batean, XIX. mende amaieran eta XX.eko hasieran natur zientzietan, matematikan eta logikan izandako iraultzak aintzakotzat hartuko zituzten serioski.
‎Hume bera eszeptizismoan erori zen, giza zientziek natur zientzien metodo bera edo berdina ezin izango zutela garatu erakutsiz, desberdintasunak asko baitziren. Egoera horretatik aldendu nahian, urte batzuk geroago, 1748an, Humek arazoa birmoldatu egin zuen bere Ikerketan. Lan honetan, ikuspegi kritiko batetik abiatuz, giza ulermena analizatzeari ekingo zion, natur zientziekin erkaketarik agertu gura barik.
‎Comteren filosofia hiru zatitan ikustatzen da egokiro: historian —hiru egoeren legea—, zientzian eta gizartean. Bere idealismoak —ideiek gizartearen ordena finkatzen dute, baita mundua zuzendu eta aldatu ere— garaiko krisi moral eta politikoa anarkia intelektualean datzala esatera eraman zuen Comte, ordena eta aurrerakuntzaranzko joera izanik irtenbide bakarra.
‎Testuinguru honetan, hiru egoeren proposamena izan zen bere filosofiaren esplizitazioa, aurrekari nabariak Saint Simon eta Turgot izan arren. Comtek berak esan bezala, gure espekulazio guztiek hiru egoera teoriko ezberdinetatik igaro behar dute, eta teologiko, metafisiko eta positibo ohiko izenek nahiko ongi ezaugarrituko dituzte hemen.
‎Testuinguru honetan, hiru egoeren proposamena izan zen bere filosofiaren esplizitazioa, aurrekari nabariak Saint Simon eta Turgot izan arren. Comtek berak esan bezala, gure espekulazio guztiek hiru egoera teoriko ezberdinetatik igaro behar dute, eta teologiko, metafisiko eta positibo ohiko izenek nahiko ongi ezaugarrituko dituzte hemen. Lehendabiziko egoera behin behineko eta prestakuntzazko lez ulertu behar da; bigarrenak xede galkor bat besterik ez du suposatzen.
‎Comtek berak esan bezala, gure espekulazio guztiek hiru egoera teoriko ezberdinetatik igaro behar dute, eta teologiko, metafisiko eta positibo ohiko izenek nahiko ongi ezaugarrituko dituzte hemen. Lehendabiziko egoera behin behineko eta prestakuntzazko lez ulertu behar da; bigarrenak xede galkor bat besterik ez du suposatzen. [Hirugarrena] da guztiz egokia dena, modu orotan, horretan baitatza giza arrazoimenaren azken egoera.8
Egoera teologikoa gauzen esentzia eta azken zergatiak bilatzeagatik bereizten zen. Emaitza lez, izaki supranaturalak lortzen ziren:
‎Emaitza lez, izaki supranaturalak lortzen ziren: jainkoak —politeismoa—, indar inpertsonalak —fetitxismoa— eta, azkenik, Jainko bakar absolutua —monoteismoa— Egoera metafisikoa teologikoaren aldaketa sinple bat besterik ez zen. Hemen izaki supranaturalak entitate abstraktu bihurtzen ziren, gauzen berezko entitate abstraktuak.
‎Hemen izaki supranaturalak entitate abstraktu bihurtzen ziren, gauzen berezko entitate abstraktuak. Azkenik, egoera positiboan edozein jakintza absolutu errefusatu egiten zen. Ezagutzaren helburu berria gertakariak azaltzen dituzten legeak bilatzean zetzan.
‎Comteren historiaren filosofia, beraz, lau ezaugarri orokorrez bereiz genezake: idealista zen —ideiek Historia zuzentzen dute—, razionalista eta ilustratua zen —Gizadiaren aurrerakuntza lineal bat dago, egoeraz egoera, razionaltasunerantz hurbilduz doana—, baita positibista ere —razionaltasun hori zientifikoa edo positiboa da— eta, zalantzarik gabe, kontserbadorea —ordenaren kontzeptua beharrezkoa baita—.
‎Comteren historiaren filosofia, beraz, lau ezaugarri orokorrez bereiz genezake: idealista zen —ideiek Historia zuzentzen dute—, razionalista eta ilustratua zen —Gizadiaren aurrerakuntza lineal bat dago, egoeraz egoera , razionaltasunerantz hurbilduz doana—, baita positibista ere —razionaltasun hori zientifikoa edo positiboa da— eta, zalantzarik gabe, kontserbadorea —ordenaren kontzeptua beharrezkoa baita—.
‎Ezaugarri hauetatik positibotasuna izango zen Vienako Zirkuluko partaideek onartu zutena lehenengo eta behin. Eta, jakina, ezaugarri hura egoera positiboan garatu zen, giza ezagutzaren heldutasun intelektualaren unean preseski. Bada, ezagutza positiboa izan zen aurrerakuntza erreala eta efektiboa finkatzen, alde batetik, eta desordena desagertzen, bestetik, lagundu zuena.
‎Baina ez zuen zehaztu zenbat ziren. Nahasmen hau tresneria argi bat ez erabiltzeagatik gertatu zitzaion Machi, tresneria logikoa adibidez, Carnapek XX. mendean egingo zuen bezala11 Dena den, egoera korapilotsu horren atzean, kategoriak batez ere koloreak, soinuak, beroa, presioa, espazio eta denbora subjektiboak, sentimendu afektiboak, nahiespenak eta, beharbada, memoriaren irudiak zirela ikuska daiteke12 Identifika ditzakegu, hortaz, modu batean edo bestean, Machen elementuak, ondoren kategorizazio bat eratzeko, azkenik esperientzia eta zientziaren objektuak lor ditzagun. Garapen hau guztiz garrantzitsua zen Machentzat, berarentzat zientzia esperimentalak ez zirelako oinarrizko elementuez arduratu behar, beraien arteko erlazio eta funtzioez baizik.
‎Gainera, azelerazio absolutua ukitu barik uzten zuen. Egoera hau gainditzeko asmoz, gutxi geroago Einsteinek Erlatibitatearen Printzipio Orokorra (EPO) proposatu zuen, sistema inertzial eta azeleratuen arteko diferentzia ezabatuz. Hortik aurrera, higitzen ari ziren sistema guztiak baliokide lez onartuko ziren.
‎Esate baterako, baten batek esaten badigu" Orain eta hemen euria ari du edo elurra dago", errealitateari buruz zer edo zer ari zaigu esaten, proposizio horrek beste aukera batzuk baztertzen baititu: euria aritu eta eguzkia egon, euria ez aritu eta eguzkia egon, etab. Aldiz, tautologia bat proposatuko baligu, orduan ez litzateke beste inolako egoerarik baztertuko. Adibidez," Orain eta hemen euria ari du edo ez du euririk ari" esaterakoan.
‎Tractatus eko Wittgensteinen aburuz, proposizioak erabiltzeko modua eta zer nolako egoeratan egiazko enuntziatuak edo enuntziatu faltsuak osatzen dituzten erakustea, gauza bera dira. Proposizioak egiazkoak badira, orduan beren esanahia gauza designatua da.
‎Partaide guztiak batzen zituen lokarria, ‘munduaren ikusmolde zientifikoa’ adierazpena lantzeko balio zuten ikuspegi teoriko, interes zehatz eta ideal batzuek osatzen zuten. Adierazpen hark, bere hitzek erakutsi bezala, zientziaren ingurukoa ez ezik, ezagutza orokorraren arazoen aurrean izan behar dugun jarrerari eta munduko edozein egoeratan har ditzakegun sinesmenei buruzko hausnarketa ere islatzen zuen.
‎Bera zen, bada, antolakuntzaren arduradun nagusia, taldeari Schlicken Zirkulua ere deitu baitzioten batzuek. Jakina, unibertsitatean zuen karguak —katedraduna zen— laguntzen zuen egoera hau aurrera eramaten. 1922tik aurrera, Vienako Unibertsitateko zientzia induktiboen filosofiaren Ernst Mach Katedraren ardura eskuratu zuen, filosofia eta zientziaren arteko edozein lotura jorratzeko ezin hobea suerta zitekeen lekua.
‎Partaideek talde lanean jarduten zuten eta ez zen onartzen inolako gidari edo maisuren inposaketarik, ezta Schlickena ere, honek inoiz ez baitzuen gogoeten ildorik bideratu40 Alta, onartu behar da Zirkuluko izen batzuk gakoak zirela mugimendua ongi ulertzeko. Bide teoriko nabarmenenak difinitu zituzten sinadurak ziren horiek; egun, egoera hura hobe uler dezagun, berariaz kontuan hartu behar dira. Batik bat, Schlick, Carnap eta Neurathi buruz ari gara, Reichenbachekin batera —hau Berlinen—, laurak izan baitziren enpirismo logikoari identitate ezaugarri ahaztezinak erantsi zizkiotenak.
‎Leku batetik bestera zeramaten akademiaz kanpoko hainbat jardueratan erroldatu zen, behin bereziki bizitza motzeko Bavierako gobernu boltxebikean parte hartuz. Ekonomia xumeko intelektual judu baten semea zen, baina egoera horrek ez zuen bere aita atzera bota semea filosofian doktora zedin bihotz ematerakoan. Eta horrela egin zuen, bere lehendabiziko interesa ekonomia politikoan jarri zuen arren.
‎Utz iezadazue azaltzen. Demagun zuetako bat pertsona orojakilea dela eta beraz munduko gorputz guztien, bizirik edo hilik dauden guztien, higidura guztiak ezagutzen dituela, eta bizi izan diren gizaki guztien gogo egoera guztiak ere ezagutzen dituela, eta demagun gizon honek liburu handi batean dakien guztia idazten duela. Liburu horrek munduko deskribapen osoa edukiko luke.
‎Baina honek ere eraman dezake gaizki ulertura. Badirudi Hamletek dioenak ona eta txarra, guregandik kanpoko munduaren ezaugarriak ez diren arren, gure gogo egoeren ezaugarriak direla inplikatzen duela. Baina esan nahi dudana da gogo egoera ez dela ez ona, ez txarra, zentzu etiko batean, gogo egoerarekin, deskriba dezakegun gertakari batez ari garen heinean.
‎Badirudi Hamletek dioenak ona eta txarra, guregandik kanpoko munduaren ezaugarriak ez diren arren, gure gogo egoeren ezaugarriak direla inplikatzen duela. Baina esan nahi dudana da gogo egoera ez dela ez ona, ez txarra, zentzu etiko batean, gogo egoerarekin, deskriba dezakegun gertakari batez ari garen heinean. Adibidez, gure munduko liburuan xehetasun fisiko eta psikologikoez betetako hilketa baten deskribapena irakurriko bagenu, gertakari hauen deskribapen soilak ez luke proposizio etiko dei genezakeen ezertxo ere edukiko.
‎Badirudi Hamletek dioenak ona eta txarra, guregandik kanpoko munduaren ezaugarriak ez diren arren, gure gogo egoeren ezaugarriak direla inplikatzen duela. Baina esan nahi dudana da gogo egoera ez dela ez ona, ez txarra, zentzu etiko batean, gogo egoerarekin , deskriba dezakegun gertakari batez ari garen heinean. Adibidez, gure munduko liburuan xehetasun fisiko eta psikologikoez betetako hilketa baten deskribapena irakurriko bagenu, gertakari hauen deskribapen soilak ez luke proposizio etiko dei genezakeen ezertxo ere edukiko.
‎Uste dut errepidea ikusitakoan edozeinek, beharrezkotasun logikoaz, jarraitu liokeela, edo ez jarraitzeagatik lotsatuta geratu. Eta halaber, erabateko ongia, deskriba daitekeen gauzen egoera izanez gero, edozeinek —bere gustuak eta joerak alde batera utzirik— halabeharrez egingo luke edo ez egiteagatik bere burua erruduntzat joko luke. Gauzen egoera hori fantasia bat dela defendatu nahi dut.
‎Eta halaber, erabateko ongia, deskriba daitekeen gauzen egoera izanez gero, edozeinek —bere gustuak eta joerak alde batera utzirik— halabeharrez egingo luke edo ez egiteagatik bere burua erruduntzat joko luke. Gauzen egoera hori fantasia bat dela defendatu nahi dut. Gauzen egoera batek ez du, berez, epaile erabateko baten botere hertsatzaile deituko dudana.
‎Gauzen egoera hori fantasia bat dela defendatu nahi dut. Gauzen egoera batek ez du, berez, epaile erabateko baten botere hertsatzaile deituko dudana. Orduan, zer pentsatzen dugu eta zer esan nahi dugu," erabateko ongia"," erabateko balioa" eta halako beste adierazpen batzuk erabiltzeko joera sentitzen dugunok, nik barne?
‎Orduan, zer pentsatzen dugu eta zer esan nahi dugu," erabateko ongia"," erabateko balioa" eta halako beste adierazpen batzuk erabiltzeko joera sentitzen dugunok, nik barne? Beraz, neure buruari hau argitzen diodan bakoitzean, naturala da funtsean adierazpen hauek erabiliko nituzkeen kasuak gogoratzea, eta plazerraren psikologiari buruzko hitzaldi bat emango banizue egongo zinateketen egoera berean nago ni orain. Une horretan zuek beti plazerra sentiarazten dizuen egoera berezi bat gogoratzen saiatuko zinatekete.
‎Beraz, neure buruari hau argitzen diodan bakoitzean, naturala da funtsean adierazpen hauek erabiliko nituzkeen kasuak gogoratzea, eta plazerraren psikologiari buruzko hitzaldi bat emango banizue egongo zinateketen egoera berean nago ni orain. Une horretan zuek beti plazerra sentiarazten dizuen egoera berezi bat gogoratzen saiatuko zinatekete. Egoera hori gogoan hartuz, esan diezazuekedan guztia zehatz eta, horrela esan, kontrolagarri bihurtuko bailitzateke.
‎Une horretan zuek beti plazerra sentiarazten dizuen egoera berezi bat gogoratzen saiatuko zinatekete. Egoera hori gogoan hartuz, esan diezazuekedan guztia zehatz eta, horrela esan, kontrolagarri bihurtuko bailitzateke. Agian norbaitek udako egun on batean paseoan ibiltzearen sentipena aukeratuko luke adibide berezitzat.
‎Agian norbaitek udako egun on batean paseoan ibiltzearen sentipena aukeratuko luke adibide berezitzat. Egoera berean nago balio erabateko edo etikoaren bidez esan nahi ditudan gauzetan nire gogoa finkatu nahi dudanean. Nire kasuan gertatzen zait beti esperientzia berezi baten ideia agertzen zaidala eta, beraz, zentzu batean, nire esperientzia par excellence dela; horrexegatik orain zuen aurrean hitz egiterakoan, esperientzia hau erabiliko dut lehenengo adibide nagusitzat hartuz.
‎erabat salbu sentitzeko esperientzia dei daitekeena. " Salbu nago, ezerk ez dit minik egingo, edozein gauza gertatu arren" esateko joera ematen digun egoera mentalaz mintzatzen ari naiz. Orduan, utz iezadazue esperientzia hauek bururatzen, bada, nire ikuspegitik, argitu nahi ditugun ezaugarriak zehatz mehatz erakusten dituzte eta.
‎Bereizi behar ditugu, alde batean, ekintza magikoak, eta bestean, prozesuen eta gauzen ideia faltsu eta sinplista batean oinarritzen diren ekintzak. Adibidez, gorputzaren zati batetik bestera gaixotasuna mugitu dela esaten bada, edo gaixotasuna likidoa edo berotasun egoera balitz bezala desbideratzeko neurriak hartzen badira. Orduan irudi faltsua sortzen da, hau da:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
egoera 474 (3,12)
egoerak 48 (0,32)
egoeran 38 (0,25)
Egoera 31 (0,20)
egoeraren 21 (0,14)
egoeren 14 (0,09)
egoerara 13 (0,09)
egoerari 7 (0,05)
egoeratik 7 (0,05)
egoerarekin 5 (0,03)
egoerarik 5 (0,03)
egoeratan 5 (0,03)
egoeraren aurrean 2 (0,01)
egoeraren inguruko 2 (0,01)
egoeraz 2 (0,01)
egoerei 2 (0,01)
egoerek 2 (0,01)
egoeren artean 2 (0,01)
EGOERA 1 (0,01)
Egoeran 1 (0,01)
egoerako 1 (0,01)
egoerarekiko 1 (0,01)
egoeraren arabera 1 (0,01)
egoeraren arteko 1 (0,01)
egoeraren mendekoa 1 (0,01)
egoerari buruz 1 (0,01)
egoerari buruzko 1 (0,01)
egoeratara 1 (0,01)
egoeratzat 1 (0,01)
egoerazkoa 1 (0,01)
egoerei buruzkoak 1 (0,01)
egoerekin 1 (0,01)
egoeren arteko 1 (0,01)
egoeren aurrean 1 (0,01)
egoeren inguruko 1 (0,01)
egoeretan 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
egoera hori 49 (0,32)
egoera bat 41 (0,27)
egoera zibil 17 (0,11)
egoera bera 14 (0,09)
egoera egon 12 (0,08)
egoera horiek 11 (0,07)
egoera ez 10 (0,07)
egoera hau 9 (0,06)
egoera jakin 8 (0,05)
egoera mental 8 (0,05)
egoera desberdin 6 (0,04)
egoera ere 6 (0,04)
egoera guzti 6 (0,04)
egoera natural 6 (0,04)
egoera politiko 6 (0,04)
egoera tamalgarri 6 (0,04)
egoera zehatz 6 (0,04)
egoera itzuli 5 (0,03)
egoera mota 5 (0,03)
egoera oso 5 (0,03)
egoera aldatu 4 (0,03)
egoera baino 4 (0,03)
egoera berri 4 (0,03)
egoera ezberdin 4 (0,03)
egoera filosofiko 4 (0,03)
egoera hobe 4 (0,03)
egoera hura 4 (0,03)
egoera zehatu 4 (0,03)
egoera zuzen 4 (0,03)
egoera adierazi 3 (0,02)
egoera bakoitz 3 (0,02)
egoera bestelako 3 (0,02)
egoera diglosiko 3 (0,02)
egoera eleaniztun 3 (0,02)
egoera gatazkatsu 3 (0,02)
egoera historiko 3 (0,02)
egoera konplexu 3 (0,02)
egoera latz 3 (0,02)
egoera muga 3 (0,02)
egoera partikular 3 (0,02)
egoera soziolinguistiko 3 (0,02)
egoera aipatu 2 (0,01)
egoera asko 2 (0,01)
egoera aztertu 2 (0,01)
egoera batzuk 2 (0,01)
egoera begietsi 2 (0,01)
egoera berezi 2 (0,01)
egoera bezala 2 (0,01)
egoera bortitz 2 (0,01)
egoera deseroso 2 (0,01)
egoera deskribapen 2 (0,01)
egoera egoera 2 (0,01)
egoera egoki 2 (0,01)
egoera erreal 2 (0,01)
egoera fisiko 2 (0,01)
egoera gertatu 2 (0,01)
egoera gizarte 2 (0,01)
egoera gutxitu 2 (0,01)
egoera hobetu 2 (0,01)
egoera komunikatibo 2 (0,01)
egoera kultural 2 (0,01)
egoera mingabe 2 (0,01)
egoera oinarrizko 2 (0,01)
egoera orekatu 2 (0,01)
egoera osatu 2 (0,01)
egoera positibo 2 (0,01)
egoera primitibo 2 (0,01)
egoera proiektu 2 (0,01)
egoera publiko 2 (0,01)
egoera sartu 2 (0,01)
egoera soil 2 (0,01)
egoera sortu 2 (0,01)
egoera ukan 2 (0,01)
egoera zehaztugabe 2 (0,01)
egoera zein 2 (0,01)
egoera zoriontsu 2 (0,01)
egoera Atenas 1 (0,01)
egoera Husserl 1 (0,01)
egoera abiatu 1 (0,01)
egoera adierazpen 1 (0,01)
egoera aintza 1 (0,01)
egoera akademiko 1 (0,01)
egoera aldakor 1 (0,01)
egoera alde 1 (0,01)
egoera amore 1 (0,01)
egoera anitz 1 (0,01)
egoera antzeko 1 (0,01)
egoera antzu 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
egoera jakin bat 7 (0,05)
egoera hori ez 5 (0,03)
egoera bera egon 4 (0,03)
egoera zehatz bat 4 (0,03)
egoera bera jasan 3 (0,02)
egoera berri bat 3 (0,02)
egoera guzti ere 3 (0,02)
egoera mota bat 3 (0,02)
egoera zibil autu 3 (0,02)
egoera bat egon 2 (0,01)
egoera bat gertatu 2 (0,01)
egoera ere ez 2 (0,01)
egoera ez bezala 2 (0,01)
egoera gizarte zibil 2 (0,01)
egoera gutxitu egon 2 (0,01)
egoera hau bera 2 (0,01)
egoera hobe egon 2 (0,01)
egoera hori amaitu 2 (0,01)
egoera latz egon 2 (0,01)
egoera mental mintzatu 2 (0,01)
egoera muga gainditu 2 (0,01)
egoera publiko baino 2 (0,01)
egoera zibil kontu 2 (0,01)
egoera zibil soil 2 (0,01)
egoera adierazpen erabili 1 (0,01)
egoera aintza hartu 1 (0,01)
egoera akademiko eskuratu 1 (0,01)
egoera aldatu ahal 1 (0,01)
egoera aldatu estrategia 1 (0,01)
egoera alde egin 1 (0,01)
egoera amore eman 1 (0,01)
egoera anitz aplikatu 1 (0,01)
egoera antzeko jokabide 1 (0,01)
egoera antzu hori 1 (0,01)
egoera asko partekatu 1 (0,01)
egoera Atenas batere 1 (0,01)
egoera aztertu nahi 1 (0,01)
egoera baino ez 1 (0,01)
egoera baino guzti 1 (0,01)
egoera bakoitz nola 1 (0,01)
egoera bakoitz sortu 1 (0,01)
egoera bakoitz ukan 1 (0,01)
egoera bat baizik 1 (0,01)
egoera bat benetan 1 (0,01)
egoera bat beste 1 (0,01)
egoera bat bizi 1 (0,01)
egoera bat eduki 1 (0,01)
egoera bat egoera 1 (0,01)
egoera bat erreproduzitu 1 (0,01)
egoera bat ez 1 (0,01)
egoera bat heldu 1 (0,01)
egoera bat ikusi 1 (0,01)
egoera bat imajinatu 1 (0,01)
egoera bat irten 1 (0,01)
egoera bat kontrako 1 (0,01)
egoera bat moldatu 1 (0,01)
egoera bat ondorio 1 (0,01)
egoera bat pauso 1 (0,01)
egoera bat sortu 1 (0,01)
egoera bat zuzenbide 1 (0,01)
egoera batzuk aplikagarri 1 (0,01)
egoera batzuk eman 1 (0,01)
egoera bera beste 1 (0,01)
egoera bera gorputz 1 (0,01)
egoera bera ikusi 1 (0,01)
egoera bera ikuspuntu 1 (0,01)
egoera bera inoiz 1 (0,01)
egoera bera on 1 (0,01)
egoera berezi bat 1 (0,01)
egoera bezala hartu 1 (0,01)
egoera bezala on 1 (0,01)
egoera bortitz eduki 1 (0,01)
egoera desberdin baina 1 (0,01)
egoera desberdin bereizi 1 (0,01)
egoera desberdin egokitu 1 (0,01)
egoera desberdin gauzatu 1 (0,01)
egoera desberdin jarri 1 (0,01)
egoera desberdin nola 1 (0,01)
egoera deseroso gelditu 1 (0,01)
egoera deseroso sortu 1 (0,01)
egoera deskribapen klasiko 1 (0,01)
egoera diglosiko oso 1 (0,01)
egoera egoera funtzional 1 (0,01)
egoera egoki bat 1 (0,01)
egoera egoki egon 1 (0,01)
egoera egon aldean 1 (0,01)
egoera egon bete 1 (0,01)
egoera egon heinean 1 (0,01)
egoera egon judizio 1 (0,01)
egoera egon orain 1 (0,01)
egoera egon seinale 1 (0,01)
egoera eleaniztun hartu 1 (0,01)
egoera eleaniztun hori 1 (0,01)
egoera eleaniztun zentratu 1 (0,01)
egoera ere horren 1 (0,01)
egoera erreal bat 1 (0,01)
egoera ez autentiko 1 (0,01)
egoera ez baita 1 (0,01)
egoera ez intentzional 1 (0,01)
egoera ezberdin atzeman 1 (0,01)
egoera ezberdin beharrezko 1 (0,01)
egoera ezberdin horiek 1 (0,01)
egoera ezberdin jarri 1 (0,01)
egoera filosofiko berri 1 (0,01)
egoera filosofiko gako 1 (0,01)
egoera filosofiko literario 1 (0,01)
egoera gatazkatsu gertatu 1 (0,01)
egoera gatazkatsu prozesu 1 (0,01)
egoera guzti barne 1 (0,01)
egoera guzti batu 1 (0,01)
egoera hau aurre 1 (0,01)
egoera hau era 1 (0,01)
egoera hau gainditu 1 (0,01)
egoera hau jabetu 1 (0,01)
egoera hau pentsalari 1 (0,01)
egoera hau sortu 1 (0,01)
egoera historiko asko 1 (0,01)
egoera historiko berri 1 (0,01)
egoera historiko konkretu 1 (0,01)
egoera hobe eskaini 1 (0,01)
egoera hobetu behar 1 (0,01)
egoera hobetu neurri 1 (0,01)
egoera hori aldendu 1 (0,01)
egoera hori arazo 1 (0,01)
egoera hori atsekabe 1 (0,01)
egoera hori azalpen 1 (0,01)
egoera hori bera 1 (0,01)
egoera hori bilaka 1 (0,01)
egoera hori bizi 1 (0,01)
egoera hori bueltatu 1 (0,01)
egoera hori deskribatu 1 (0,01)
egoera hori eduki 1 (0,01)
egoera hori eragin 1 (0,01)
egoera hori erantzun 1 (0,01)
egoera hori espresio 1 (0,01)
egoera hori ezereztu 1 (0,01)
egoera hori fantasia 1 (0,01)
egoera hori gogo 1 (0,01)
egoera hori gorputz 1 (0,01)
egoera hori irabazi 1 (0,01)
egoera hori iraun 1 (0,01)
egoera hori iritsi 1 (0,01)
egoera hori jo 1 (0,01)
egoera hori lan 1 (0,01)
egoera hori menpe 1 (0,01)
egoera hori nor 1 (0,01)
egoera hori ondoren 1 (0,01)
egoera hori ondorio 1 (0,01)
egoera hori protesta 1 (0,01)
egoera hori sortu 1 (0,01)
egoera hori XX. 1 (0,01)
egoera horiek bakoitz 1 (0,01)
egoera horiek bi 1 (0,01)
egoera horiek erlazio 1 (0,01)
egoera horiek ez 1 (0,01)
egoera horiek Hume 1 (0,01)
egoera horiek iturri 1 (0,01)
egoera horiek kontzientzia 1 (0,01)
egoera horiek modu 1 (0,01)
egoera horiek mundu 1 (0,01)
egoera hura arduratu 1 (0,01)
egoera hura biziraun 1 (0,01)
egoera hura eraldatu 1 (0,01)
egoera hura hobe 1 (0,01)
egoera Husserl preskribatu 1 (0,01)
egoera itzuli modu 1 (0,01)
egoera jakin ez 1 (0,01)
egoera komunikatibo bat 1 (0,01)
egoera komunikatibo ezberdin 1 (0,01)
egoera konplexu bat 1 (0,01)
egoera konplexu hori 1 (0,01)
egoera kultural anitz 1 (0,01)
egoera latz jabetu 1 (0,01)
egoera mental berehalako 1 (0,01)
egoera mental ere 1 (0,01)
egoera mental existitu 1 (0,01)
egoera mental gizarte 1 (0,01)
egoera mental zerikusi 1 (0,01)
egoera mingabe egon 1 (0,01)
egoera mota aintzat 1 (0,01)
egoera muga horiek 1 (0,01)
egoera natural egon 1 (0,01)
egoera natural gertu 1 (0,01)
egoera natural irauli 1 (0,01)
egoera oinarrizko agindu 1 (0,01)
egoera oinarrizko beharkizun 1 (0,01)
egoera osatu behar 1 (0,01)
egoera oso bestelako 1 (0,01)
egoera oso jakin 1 (0,01)
egoera oso kaxkar 1 (0,01)
egoera oso on 1 (0,01)
egoera oso ongi 1 (0,01)
egoera partikular egon 1 (0,01)
egoera partikular objektu 1 (0,01)
egoera partikular soilik 1 (0,01)
egoera politiko berak 1 (0,01)
egoera politiko ere 1 (0,01)
egoera politiko konstituzio 1 (0,01)
egoera positibo edozein 1 (0,01)
egoera positibo garatu 1 (0,01)
egoera primitibo bat 1 (0,01)
egoera primitibo ondorio 1 (0,01)
egoera proiektu guzti 1 (0,01)
egoera proiektu ireki 1 (0,01)
egoera sortu nahi 1 (0,01)
egoera soziolinguistiko baldintzapen 1 (0,01)
egoera tamalgarri hau 1 (0,01)
egoera tamalgarri hori 1 (0,01)
egoera ukan zeregin 1 (0,01)
egoera zehatu gorpuztu 1 (0,01)
egoera zehatu jakin 1 (0,01)
egoera zehatz azaldu 1 (0,01)
egoera zibil agiri 1 (0,01)
egoera zibil arlo 1 (0,01)
egoera zibil bermatu 1 (0,01)
egoera zibil egon 1 (0,01)
egoera zibil frogatu 1 (0,01)
egoera zibil zehaztu 1 (0,01)
egoera zoriontsu bat 1 (0,01)
egoera zoriontsu iraun 1 (0,01)
egoera zuzen ikusi 1 (0,01)
egoera zuzen zuzen 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia