Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 7.830

2004
‎—Serora batek komentuko erregelak obeditu behar dituzu, baina karitatea mundu huntako gauza ororen aintzinian duzu, Pauline Bernardette —esan zion bere buruari. Handik gutxira, komentuaren atzeko aldeko atetila ireki zien neska mutilei.
‎—esan zidan Genovevak, eta nik segituan obeditu nion. Baneukan Setatsuak eskatutako datua, banekien non sartzen zituzten gorriak beltzok ukuiluan banketea egin behar genuenean. Edo non sartuko gintuzten gu, banketea gorriei egokitzen zitzaien egunean.
‎" Hebendik aintzina ez zira kabalekilan bortura joanen. Behar duzu Madmoiselle bilakatu, eta sonura joan eta ontsa esposatu".
‎Zoritxarrez, poz hori hasieran bakarrik izaten da, berehala azaltzen baita Bakardade basamortua zeharkatu behar dutenen arrisku eta etsairik handiena: Asperkeria.
‎Bere Ahotsak, garai batean" jo, sartu adarra, alde egin baso itxira" esaten zionak," utzi lagun zaharra eta hartu berriak, pasa basurdeen aldera" esaten zion orain. Ordea bere buruak ezetz esaten zion, bera behia zela eta behi segi behar zuela.
‎Dudarik gabe, erotzekoa izan behar zuen borrokak, eta nahikoa eta gehiegi egiten zuen La Vachek nire ondoan jarraitzearekin. Nik ondo konprenitzen nuen hori.
‎—Zer egin behar dugu? —galdetu nion La Vacheri.
‎—Zer egin behar dugun! —berresan nion berak mutu segitzen zuela ikusita.
‎Ederki! —egin zuen berak oihu azenario bati ostiko emanez— Bixtan duzu zer egin behar duzun. Ez izkriba haboro!
‎Baina baithako hori plantako bada, ontsa izkribatzeko galtaturen deitzu. Eta zer egin behar duzu ontsa izkribatzeko?
‎Apaintu, Mo! Eta hori duzu egin behar duzuna baitakoari obeditu nahi badeiozu: orain artinoko paperak korrejitu, orraztatu eta apaintu, Mo.
‎orain artinoko paperak korrejitu, orraztatu eta apaintu, Mo. Badakizua zenbat urte behar ukan zituen Jaun Done Agustik bere Aitorpenak korreji, orrazta eta apaintzeko?
‎Bai, konformatu beharra zegoen. Behi izan behar banuen, behi izango nintzen.
‎Bat batean, ordu arte beste mundu batean bezala egon ondoren, zaldi gorria irrintzika hasi zen, eta halako modu larrian hasi ere non bertan zendu behar zuela iruditu baitzitzaidan. Arrazoi zuen nire barruko Setatsuak:
‎Esaiozu agur edukazio guztiarekin eta zoaz lo goxoa egitera. Gainera, ezagutu egin behar dituzu Balantzategiko beste behiak.
‎—Bai, orain isilik eta baketsu dago den dena —jarraitu zuen La Vachek— Baina ikusi egin behar zenuen orain dela urtebete edo gutxiago. Egunez fusilak tiraka, gauaz fusilak tiraka.
‎—Gelditzen zaizkigun indarrak enbor horietara iristeko erabili behar ditugu. Lehenbailehen alde egin beharra daukagu hemendik.
‎Bistakoa zen amorrarazita zegoela, zeren ez baitzidan bere lagun on ona nintzenik aipatu ere egin. Pentsatzen jarrita, Setatsuak berak ere oso gaztea izan behar zuen garai hartan, bestela ez zen erantzun txar batengatik haserretu izango. Txarragoak ematen dizkiot orain, eta ez da asko estutzen.
‎—Laguna, desenkusatu egin behar duzu nirekin. Elurra zela eta etxeratzeko eskatu dizudanean, obeditu beharrik ez zeneukan.
‎nekatu egiten nintzen goiko alde hartan eta luze, oso luze, oso oso luze iruditzen zitzaidan denbora. Noiz etorri behar zuen egunsentiak. Noiz erakutsiko zidan argiak etxerako bidea?
‎Atzetik joan bai, baina eraso ez. Odol hotza behar duzu, lagun.
‎Eta nik diot: inuzentea izan behar du behiak, ergela izan behar du behiak, kankailua izan behar du behiak, Denbora partitzaileak" mordoxka bat" esan eta berak" eskerrik asko" erantzuteko! Eskerrak eman orduan?
‎Eta nik diot: inuzentea izan behar du behiak, ergela izan behar du behiak, kankailua izan behar du behiak, Denbora partitzaileak" mordoxka bat" esan eta berak" eskerrik asko" erantzuteko! Eskerrak eman orduan?
‎Eta nik diot: inuzentea izan behar du behiak, ergela izan behar du behiak, kankailua izan behar du behiak, Denbora partitzaileak" mordoxka bat" esan eta berak" eskerrik asko" erantzuteko! Eskerrak eman orduan?
‎Eta, bitarte horretan guztian, nik apustuak egiten nituen neure buruarekin, baietz gaur arratsalderako beste mantxa bat atera, edo baietz bihar goizean erori. Egia esan behar badut, asko entretenitzen nintzen horrela, ahaztu egiten zitzaizkidan arazoak. Eta gainera, izugarrizko poza ematen zidan asmatzeak, saltoka eta guzti hasten nintzen.
‎Altxa eta beragana abiatu nintzen zalaparta batean. Baina alferrik, La Vachek egon behar zuen tokian ez baitzegoen inor: ez zegoen behirik, ez zegoen lagunik.
‎—Lagun on ona —entzun nuen orduan, eta aspaldiko partez entzun ere— Orain arte ez dizut ezer esan nahi izan, zeren uste baitut zure bizitza osoa markatu, kutsatu eta bideratuko duen bolada honetan zeuk egin behar duzula aurrera, zeure ahalez, inoren laguntzarik gabe. Baina hainbeste proba pasa eta gero, eta kontuan harturik, gainera, negua korrika ttikian datorrela, beste denbora pasa bat proposatu nahi dizut.
‎Eta gainera, urduriegi nengoen ezer gehiago esateko edo galdetzeko. Egia esan behar badut, berak egindako profezia txarraz ere ez nintzen ohartu.
‎Armak ote zeuden zaku haietan? Nolanahi ere, oso kargamentu garrantzizkoa izan behar zuen, bai etxekoentzat eta bai Antiaju Berderentzat. Zeren, dudarik gabe, kargamentu kontu haiengatik egiten baitzuten hortzaundiek beren zainketa.
‎Eta ukuiluaren atera iristear geundenez— Baina isil gaitezen orain, segituko dugu beste behiok lotan daudenean. Kontuz ibili behar dugu makal jendearekin. Zerbait entzunez gero, auskalo zer nahasmendu sortuko luketen.
‎—Eta nondik atera da arroz zaku hori? Zertarako behar dute hainbeste arroz Balantzategin. Beraientzat?
‎La Vachek bere teoria azaltzea nahi nuen. Bera zen Balantzategiko arrarotasunaren ikertzaile lehena, eta hartaz hitz egiterakoan berak izan behar zuen esku.
‎—esan zidan La Vachek isilik— Harrapatu egingo dituzte mendikoak! Esan nizun Balantzategin tiroak entzun behar genituela.
‎Faltan botatzen zituzten pentsu banketeak, faltan baita ere iragan egunetako disko eta musikak, eta hala galdetzen zioten elkarri: noiz itzuli behar du Genovevak?
‎Behi makalek ez zuten konprenitu nahi, ez zuten agur hura betirako despedida izan zela ikusi nahi, eta etengabe egiten zuten galde: Noiz itzuli behar du guregana. Ez al dugu beste pentsu banketerik egin behar?
‎Ez al dugu beste pentsu banketerik egin behar? Goiko salako diskoek noiz hasi behar dute ostera?
‎Setatsuari aitorpen hura entzun ondorenean ez nintzen oso nire onean egon. Inor haraneko bidean azaltzen bazen, Antiaju Berde izan behar zuela iruditzen zitzaidan, eta egundoko arindua hartzen nuen paseatzaile bat edo inguruetako nekazaria zela ikustean. Eta bien bitartean, halaxe pentsatzen nuen, hamaika larritasun pasatzeko jaiotzen garela mundura.
2010
‎Bitartean herriak bere epaia erabaki zuen: Marc Antoine, protestantismoaz arnegatu eta benetako federa bildu behar zuelako, aitak hil egin zuenez, Marc Antoine martiri bihurtu zuten, eta Jean, aita, heriotzara kondenatu. Epaileek atxilotuei gurpilaren sufrikarioa ezarri zieten, aitak han erailketa aitortuko zuelakoan.
‎Filosofikoki egiaren edo ongiaren kontzeptua aldatua geratu zen. Egia jada ez zen baldintzagabea, eta borondatezko adostasuna behar zuen. Erlijioaren gai korapilatsu honetan beste bihurgunetxo bat eragin zuen Lockek:
‎Aldaketa garaia zen britainiar irletan, eta hango filosofiak aldaketekin batera ibili behar zuen. Erregea hil egin zuten 1649an eta 1688an Aintzazko iraultza gertatu zen.
‎Mende hasieran anglikanismoa indartsu zegoen boterean eta eliza ofizialaren nagusigoa beste sinesmenekiko indiferentziaren bitartez nabarmentzen zen; edozein alternatibak ezikusiaren begirada besterik ez zuen jasotzen. Hobbesek, estatu modernoaren diseinatzaileak, estatuak erlijio bat besarkatu behar zuela defendatzerakoan(" domeinu mundutar eta izpiritualaren arteko bereizpenak ez du lekurik"), estatuaren nagusigoa azpimarratu eta erlijioarena gutxitu nahi zuen. Eremuak ongi bereizten hasi ziren, eta estatuaren sekularizazioan aurrerapauso bat eman zen, elizak haren menpe behar zuela defendatzen zelako.
‎Hobbesek, estatu modernoaren diseinatzaileak, estatuak erlijio bat besarkatu behar zuela defendatzerakoan(" domeinu mundutar eta izpiritualaren arteko bereizpenak ez du lekurik"), estatuaren nagusigoa azpimarratu eta erlijioarena gutxitu nahi zuen. Eremuak ongi bereizten hasi ziren, eta estatuaren sekularizazioan aurrerapauso bat eman zen, elizak haren menpe behar zuela defendatzen zelako. Lockek eman zion, berriz ere, honi ere erremate biguna; estatuak ez du eliza erabiliko, ezta elizak estatua ere, bi eremu guztiz desberdinak baitira:
‎Independentzia garaian inork ez zuen zalantzan jarri errepublikaren oinarrian erlijioak egon behar zuenik, erlijio kristauak, hain zuzen ere. Gauza zen zimentu ideologiko erlijioso honetatik konstituzio sekular bat atera zela, batek daki zergatik.
‎Gizakia berez zerbait handia zen eta horrek duintasuna izateko arrazoiak eman zizkion. Moralerako gizakiak Jainkoa gutxieneko baldintza gisa onartu behar zuen. Askatasuna onartu behar zen bezalaxe, Jainkoa ere bai, baina Jainko horrek gutxi agintzen zuen gizakiengan.
‎Gizakia bere buruaren jabe zen heinean, babestu beharreko zerbait, inperatibo etiko sendoa ondioriozta zitekeen erraz; gizakia helburu besterik ezin zen izan, sekula ez ezertarako bitarteko. Horratx aniztasunaren errespetuak behar zuen oinarri teorikoa.
‎Honela izan al zen? Erantzunak ezezkoa izan behar du, zeren gizakiaren autonomia morala gizatasun uniformetzaile bihurtu baitzen. Errealitatera lotzen zuten kateak askatuz, ideia orokor batera kateatu zuen gizakia Kantek.
‎Gainetik zituen zamez arindu arren, beste zama bat ezarri zitzaion gainera, alegia, gizaki guztiok bakarrak gara, eta bakarrak izan behar dugu derrigorrez. Honen ondorioz, indibidualitateari ideia orokor bezain kontraesankorrak eusten dio:
‎" kultura horren [iparramerikarra] osagai nagusiak hauexek dira: hizkuntza ingelesa, kristautasuna, konpromiso erlijiosoa, legearen inperioaren kontzeptua gobernarien erantzukizuna eta gizabanakoen eskubideak batera hartzen dituenaeta indibidualismoaren balore protestanteak, lanaren etika eta gizakiek zerua lurrean eraikitzeko ahalmena eta beharra dutelako ustea".
‎Hiritarrak batzeko dohaina zuen erlijioak eta, hori zela-eta, mugimendu zentrifugo eta desintegratzaileei aurre egiten zien. Tocquevillerentzat hau kontuan hartzeko moduko gauza zen eta agintariek zentzu praktikoaz baliatu behar zuten erlijioa, AEBak kutsatzen zituen materialismoaren aurka aritzeko:
‎" Elizaren eta Estatuaren erabateko banaketari egozten zioten guztiek herrialde hartan [AEBetan] erlijioak duen aginte baketsua", hau da, erlijioak eragin positiboa izateko estatutik aldendu behar zuen ezinbestean. Honela, erlijio eta sinesmen aniztasunak ez zuen desegonkortasunik eragingo.
‎Hau guztia kontuan hartuta, identitatearen aurkako diskurtso batzuk azkukre koxkorra bezala desegiten dira beren kontraesanetan. Kultura diferente askotatik datorren jendeari zaila egiten zaio ulertzea proposatzen zaien hiritartasun abstraktu hori; haien identitate zati garrantzitsuak alde batera utzi behar dituztelako, eta, pixka bat arakatuz gero, sekularizazio azal baten azpian balore erlijioso zehatzak berehala agertzen direlako.
‎Perfekzionismoak eduki trinkoak izan ditzake (demagun, Erdi Aroko kristautasunarenak bezalakoxeak) ala, bestela, balore arin eta guztientzat onargarriak bultza ditzake (autonomia moral hutsa indartzen dutenak, esaterako). Antiperfekzionismoak, bere aldetik, muga batzuk jarri behar ditu bizikidetza bermatuko bada (legearen agintea, bestearekiko errespetua...), eta muga horiek pisu morala daukatenez, gizakia ere ideia baten ildora bultzatuko du.
‎" erlijio sainduaren gehiegikeriak berebiziko krimena eragin du. Gizateriari dagokio, beraz, erlijioak karitatezko ala ankerra izan behar duen erabakitzea".
‎Tolosako herriak, ordea, ez zuen sinetsi suizidioarena. Kaleetan norbaitek oihu egin zuen aitak, Jean Calasek alegia, urkatu egingo zuela semea, biharamunean katolizismora konbertitu behar zuelako edo. Jende oldeak sinetsi egin zuen azalpen berri hura, eta etxe atariraino joan zen mendeku eske.
‎Batek esaten dio materialista historiko bati bere munduaren ikuskera ezin duela argudio politikoetan erabili! Edo neoliberal bati bere gizakiaren kontzeptu atomista alde batera utzi behar duela besteen beharrak eta eskariak juzgatzerakoan!
‎Eskakizun hauei entzungor egitea badago, aurka ere bai, edo guztien interesak bateratzen saiatu. Okerrena eskakizunei legitimitatea kentzea izango litzateke, eta, kanpotik datozela eta, gizarte honetan nahasian eta asimilatuak behar dutela agintzea. Laster eskakizun horiek aldarrikapen tinko bihurtzeko bidea har dezakete eta gizarte oparoetan gertatzen diren eztanda sozialak ikusi.
‎gizabanako eta taldeen eskubideak, eta jarrera teoriko tolerante eta koherente bat. Eskubideak, jakina, ez dira absolutuak eta guztien artean, puzzlearen zatiak bezala, konponketa aproposa behar dute. Konponketa ez da, baina, eskakizunei legitimitatea kentzea.
‎Inperioko erresumetako eta printzerrietako buruak ziren erlijio askatasunaren jabe bakarrak. Gainontzekoek txintik ere esan gabe norbere agintariaren erlijioa besarkatu behar zuten: cuius regio, eius religio.
‎Hau ez zen aurrerapen txikia. Bide beretik, Spinoza juduak ere liburu sakratuak interpretazio dogmatikoetatik ateratzea gomendatu zuen, eta moralaren dimentsio publikoa (zuzenbidearekin zerikusia duena) eta dimentsio pribatua (nork bere kolkorako gorde behar duena) bereizi zituen. Erlijioa bigarren honetan kokatu zuen, isla publikorik behar ez duen dimentsioan, alegia.
‎Zergatik aitortu ezer gezurretan bizi denari? Egiara bildu behar luke, eta setati jarriz gero, egiara bildu arazi. Nork jarri hau zalantzan egia bakar eta berdaderoaren eremuan?
‎Honengatik guztiarengatik ongi asko ikusten da neoliberalismoaren askatasunaren definizioa helburu ekonomiko eta kultural zehatzen zerbitzurako dagoela, ez beste ezertarako. Dirua da askea den bakarra, gizabanakoak muga itxien barnean gehiengoaren kultura estuan egon behar duen bitartean.
‎ez dago merkatu librerik, ezta gizarte librerik ere, arau moralik ez badago. Gizarteak berez, merkatuak bezalaxe, antolatua behar du, eta antolaketa horrek morala izan behar du, hots, onetsitako balore batzuen araberakoa. Denak balio du leloa ez da askatzailea, eta oroitzapen txarrak dakarzkigu.
‎ez dago merkatu librerik, ezta gizarte librerik ere, arau moralik ez badago. Gizarteak berez, merkatuak bezalaxe, antolatua behar du, eta antolaketa horrek morala izan behar du, hots, onetsitako balore batzuen araberakoa. Denak balio du leloa ez da askatzailea, eta oroitzapen txarrak dakarzkigu.
‎Eremu honetan hainbeste gauza dago jokoan, ezen arrazoitzeko modu berezi bat eskatuko baitio. Erlijioak eta beste edozein teoria filosofikotatik urrun egon behar duen arrazoimen publikoa eskatuko du teoria politiko bateratzaile honek. Honen ondorioz, arrazoi politikoak, ez erlijiosoak edo metafisikoak, erabil daitezke elkarrizketa publikoan.
‎Publikotasunaren zainketa zorrotz honek nonbait oinarritu behar du, bertan ikuspegi guztien adostasuna lortu nahi baitu. Horretarako berrikuntza epistemologiko bat du beharrezko.
‎Gizakiaren ahalmen linguistikoan oinarritutako teoriak dira hauek, hots, arrazoimena bestearen aurrean elkarrizketaren bitartez erakutsi behar izatean oinarritzen dira. Rawlsek, zor filosofiko horiek ezkutatuz, teoria orohartzaileek teoria politiko hutsak garatu behar dituztela eskatzen du. Teoria politiko horietan derrigorrez bestearen arrazoiak hartu dira kontuan.
‎Irizpide hau ez da oso garbia, baina Rawlsen teorian guztiz erabakigarria da, honen gainean eraikitzen baitu balizko adostasun politikoa. Adostasun honetan sartuko diren teoriek arrazoizkoak izan behar dute derrigorrez. Teoriaren batek bestearen arrazoiak entzun eta aintzat hartu behar direla onartzen ez badu, adostasunetik kanpora geratuko da.
‎Arrazoiz uste izan genezake haien senideen egoera ez dela nasaia izango, eta ez dutela premiazko baliagairik edukiko gaixoak behar duten guztiaz hornitzeko, zeren hala balitz ez baitzuten urratuko Ameriketarako bidaia fortuna bila. Egoera horrela, horrelakoxea izaten baita, zein babes, zein sokorri nahi dute sorterrian topatu?
‎Nolatan ba, zuen darwinismoak kutsatu Lotilandiako umore sanoa? Nork ulertu behar zuen irri solas fedegabe hori. Euskaldun xumeek?
‎" Sinetsi behar dituen egiek ez diote gogoa tapatzen, ez hertsitzen, bainan hazten: adimendua harmatzen diote filosofia zabal bati buruz, erakusten diotelarik nundik sortua den mundua, nork derabilan, zertarako den gizona bizirat deitua, eta zer ontasun baliosa den berekin daukan bethiereko arima...
‎Erakaspen horiek ez dakarkete ez itsumendurik, ez etsimendurik: girichtinoaren arabera, zeru lurrak adimenduari idekiak daude, adimendu batek eginak direnaz geroz, eta beraz jakintsunek ez dute zeren duda beren iker-lanetan; hala hala, bizia ez zaio biharamunik gabeko ziliporta ez deus bat, bainan Jainko on baten gerizapean baliatu behar duen arte saindu bat. Zoin urrun giren gogo ilhun eta kechu batzuen elhe beltzetarik!".
‎Bizente Aizpururen ustez, kristautasunaren etika jentilen etikarengandik bereizten bada, kastitatearen kontuan da bereziki. Izatez, bertute hori da bere burua kristautzat daukan euskal gazteak mantendu behar duena, eta beharleku horretan ezer gutxi lagunduko dio bekatua apaizari aitortzeak, zeren, barkamenaren erraztasunak berak gurikeriara bideratuko baitu. Ostera, bertutean sendotzeko biderik seguruena, Aizpururen aburuz, sexu grina borondatearen indarrez menperatzea litzateke, autosugestioz ahalegintzea.
‎...ko, gure eliztarrei bekatu mortalpean debekatzen diegu, debekatu behar diegunez, GAZTE, GARBIKIZAN deritzon liburua irakurri, erosi, gorde, saldu, itzuli edo argitaratzea, eta era bereko debekua ezartzen dugu larritasun osoz gaztelaniazko JOVENES, SED CASTOS bertsiorako ere, bi biak ere Bizente Aizpuruk idatziak; oro bat, liburu horren aleren bat dutenei ohartarazten diegu, bada, berehala suntsitu behar dutela, edo, bestela, zuzenean guri bidali, edo guri helarazi norberaren herriko apaizen bidez.
‎Daviden laginketa mota agortzailea zen, hots, denetarik biltzen zuen eta kopuru handitan zakuratzen, Charles Darwinek edota Alfred Wallacek egin bezala. Edozelan ere, Armand David irus sentituko zen halako leku batean non hainbeste bizidun apart eta eder ikusi baitzituen lehen aldiz, eta seguru pozez beteko zitzaiola bihotza, ze, bai horixe, edozein naturalistarentzat arras gogo atsegingarria izan behar du esploratu gabeko lurralde batean murgiltzeak, zeinean egun birik behin eskuratzen duen altxor berriren bat, edo egunero ia.
‎Hortaz, Europako egonaldia amaituta, 1872ko urtarrilean Marseillatik Txinarantz abiatu zen atzera ere, indarberrituta eta darwinismoaren ideiaz gogoberrituta. Horrela delarik, faisaiek eman zizkioten Armand Davidi darwinismoaren ondadea onesteko behar zituen datu zehatzak: faisaiak giltzarri suertatu ziren.
‎Bada, bertako parrokiaren Gure Etchea aretoan egin ziren mintzaldi bi: " Origine de Ihomme", Jean Sorrek Baionako Seminario Handiko Bibliako irakasleakegun bitan zehar garatu behar zuena, eta" Avenir de Ihomme", Pierre Manterolak Teologia irakasle apaizgaitegian eta jatorriz Donibane Lohizuneko euskaldunabeste ekitaldi bitan, 1948ko urtarrilean zehar. Dirudienez, Orixek sekulako bihotzondokoa hartu zuen, eta lur jota geratu zen, hamabost egunean dozena erdi kilo argalduta.
‎Beste artikulu batzuetan, ganaduak bazkatzeko erabilgarriak izan zitezkeen bertako eta atzerriko landareez dihardu, belardi artifizialak eratzeko asmoarekin. Nolanahi, Aretxabaletak ikuspegi deskriptibo eta taxonomiko batetik jorratu zuen Uruguaiko landaredia, hau da, zientzia puru gisara, eta alor horretan kokatu behar ditugu bere ekarpen nagusiak: Las gramineas uruguayas, Flora uruguaya eta Cactdceas del Uruguay.
‎Hau da, badoazen euskaldunen uholdeari erreparatuta Hiribarrenek arriskupean dakusa euskaldun izaera eta Euskal Herria bera. Horrela segituz gero erreka zola jo behar zuten ezinbestean ordura arteko gizartearen egiturek, ekonomiaren oinarriek eta euskaldunen fedeak, eta hondamendi masibo horren aurrean, bat egin zuten agintari politikoek, ideologia guztietako prentsak eta bai Elizak ere. Makina bat arrazoi sozio-ekonomikok piztu eta hauspotu zuten jende uholde hori, baina, arrazoiak arrazoi, bazirudien Euskal Herria odolustu egingo zena.
‎Argazki asko egin zizkiguten ikasturte hartan, eta orain, aurrenekoaren ostean, bost hilabete geroagoko beste bat daukat eskuan, gehien interesatzen zaidana, edo hobe, gehien behar dudana nire bizitzaren kontaerarekin jarraitzeko. 1966ko maiatzaren 3koa da, Adrianen tailer berria inauguratu genuen egunekoa, zerrategia baino bi kilometro gorago, erreka jaiotzen zen lekutik aski hurbil.
‎Bultzada ere bai." Joseba hurbildu zitzaigun. " Noiz joan behar duk Teresarengana, Martin?", galdetu zion. " Oraintxe bertan."" Ba eman animoak gure partetik.
‎Tonto baten jokaera zela nirea. Eta, beraz, ahalegindu egin behar nuela aldentzen, tarte batez behinik behin, arratsalde batez; arratsalde bat hartu eta bisita egin behar niola Teresari. Tontoa ez ezik, nirekoia sentitzen nintzen, ankerra, adiskide eskasa.
‎Soinuarekin eta jendez inguratuta, denbora hori. Eta Teresak ordu erdia behar zuen tarte hura hiru aldiz ibiltzeko. Herren egingo zuela pentsatu nuen, edo oso ahul egongo zela.
‎Autoen motor hotsa iristen zitzaigun orain hoteleko aparkalekutik. Bazkaltzeko ordua izan behar zuela pentsatu nuen, baina ez nintzen erloj ua begiratzera ausartu. Teresak zaindu egiten ninduen.
‎" Gerran hildako guztien izenak jarriko balituzte, ondo legoke esan zuen Susanak— Baina alde batekoak bakarrik jarriko dituzte, eta hori nazkagarria da." Udako soineko bat zeraman, laranja kolorekoa; oinetan, apreta soil batzuk, kolore zurikoak. Bazirudien beste kezka batzuetako pertsona izan behar zuela, bere itxuraz arduratua soil soilik; baina, Martinek esan izango zukeen bezala," gerra galdutako pertsona" baten alaba zen, eta ez alferrik. " Arrazoi guztia du Susanak —esan nuen— Obaban fusilatuta hil zirenen izenek behintzat bertan egon lukete." Esaldia bukatu orduko, koadernoko zerrenda ikusi nuen, begien aurrean baneuka bezala:
‎Redin Cesarrengana hurbildu zen: " Isilago hitz egin behar duzu, Cesar. Ezustekoren bat izan dezakegu, bestela".
‎" Azeitunak", esan genion Cesarrek eta biok batera. " Nik ipuin bat egin behar banu, bera hartuko nuke pertsonaia nagusitzat", gaineratu zuen Cesarrek Susanak entzuteko moduan. Susanak burua astindu zuen azeituna platertxoa hartuz batera.
‎Nire ondoan neukan neska hura, Virginia, ezkontzera zihoan, eta bere jarrera txeratsuak bukaera ematen zion gu bion arteko harreman xeheari; ez zen, inola ere, tratabide estuago baten lehen pausoa. " Non jarri behar duzue bizitzen?", galdetu nion. Berriro ere, ez nuen indarrik sentitzen belaunetan.
‎Virginiaren eta marinelaren arteko ezkontzak iragarria egon behar zuen Obabako elizan. Gainera, Virginiaren adinagatik, oso gaztea zelako, hogei urte bete berria, Obabako denda eta taberna guztietan izango zen bere ezkontza hizpide.
‎Zubiaren petrilerantz egin zuen, eta marrubi ziria hartu. " Soinujole bat behar dugu ezteietarako, eta zuri esatea pentsatu nuen aurrena. Baina ez zitzaidan egokia iruditu, eta beste bati deitu diot."" Zein egunetan duzu ezkontza?"" Abuztuaren 1ean."" Segituan, orduan."" Aurrerantzean ere lagun izatea espero dut, David."" Nik ere bai." Gehixeago urrundu zen, zubiaren erdian zegoen.
‎Besteak, berriz, ez. Baina polizia narrazioen lexikoarekin adierazita— froga gehiago behar nituen. Eta ezin nituen lortu.
‎Jantzi gabe al zaude oraindik?" Ez nuela zeremoniara joateko asmorik esan nion. " Nork jo behar du orduan elizako harmonioa?"" Eta niri zer esaten didazu!", zapuztu nintzen.
‎Ordubete geroago etxeko telefonoa hoska hasi zen, eta ama ote zen pentsatu nuen, edo don Hipolito bera, Virginiaren ezkontzan harmonioa jo behar zuenak ez zuela agiririk eman eta nik haren ordezkoa egin nezala eskatzeko. Nire benetako desira zen, agian.
‎Nire galderaren zain geratu zen. " Zertarako behar duk dirua?", galdetu nion amore emanez. Barre txiki bat egin zuen:
‎Zer joera egin zidan bazkarian! Genevieve esan eta esan zebilek orduz gero, prostituta etxe baterako berak ez didala dirurik utziko." Klasearekin jarraitu behar genuela esan nion, iraileko azterketak gainditzea ere beharrezkoa zitzaiola. " Egia duk.
‎Ez nuen behin ere ikusten hotelean, eta kezka sortu zitzaidan, ez ote zegoen, Jainkoarekin ez ezik, denokin haserretuta, baita nirekin ere udako bisita bakarraren ostean gehiago azaldu ez nintzaiolako. Aitzakia bat erabili eta Berlinoren gutunak Martinen bitartez lortzea ere pentsatu nuen, grafologia ikasten ari nintzela esanda, adibidez, eta ahalik eta pertsona gehienen letra behar nuela ariketa praktikoak egiteko. Etsitzen hasia nengoenean, Teresa hoteleko aparkalekuan azaldu zitzaidan.
‎Oso epela zegoen. " Hurrengo batean igo egin behar dugu", esan nion. " Zertara?
‎Bere ezpainek tabakoaren zaporea zeukaten. " Zer egin behar zuten gure familiakoek Madrilen?", galdetu nion. " Boxeolari ospetsu horrekin hitz egin.
‎" Eusebio" eta" Portaburu", berriz, ez ziren bere eskukoak. Angel bere adiskide minak idatzitakoak behar zuten izan. Arrazoizko erantzun bakar hori aurkitzen nuen nire gogoan.
‎Baina ez zegoen irin arrastorik, eta tresneriarik ere ez. Aspaldi utzitako errota izan behar zuen. Leku txarra zen gordetzeko.
‎Litekeena zen, halaber, Jainkoak lagundu nahi ez izatea, hil egin zuelako, berak ere lagun hurkoaren odola isuri zuelako. Abeli heriotza ematen zionari Kain deitzen zitzaion, baina Kain hiltzen zuenak, zer izen behar zuen. Pentsamendu haiek biraka zebilzkion buruan, sukarrarekin balego bezala, eta musua freskatu zuen errekako urarekin.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
behar izan 7.602 (50,04)
behar 176 (1,16)
bear 52 (0,34)
Lehen forma
behar 7.556 (49,74)
beharra 164 (1,08)
bear 52 (0,34)
Behar 45 (0,30)
beharrik 4 (0,03)
beharrekoa 2 (0,01)
BEHAR 1 (0,01)
Beharra 1 (0,01)
beharrak 1 (0,01)
beharrarekin 1 (0,01)
beharreko 1 (0,01)
beharrez 1 (0,01)
beharrezko 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
behar ukan bera 118 (0,78)
behar ukan esan 94 (0,62)
behar ukan ere 60 (0,39)
behar ukan ni 42 (0,28)
behar ukan gu 39 (0,26)
behar ukan hura 28 (0,18)
behar ukan ez 27 (0,18)
behar ukan bezala 26 (0,17)
behar ukan pentsatu 26 (0,17)
behar ukan guzti 25 (0,16)
behar ukan erabaki 24 (0,16)
behar ukan beste 22 (0,14)
behar ukan etxe 22 (0,14)
behar ukan euskara 22 (0,14)
behar ukan lan 22 (0,14)
behar ukan orain 22 (0,14)
behar ukan uste 22 (0,14)
behar ukan berak 20 (0,13)
behar ukan iruditu 20 (0,13)
behar ukan euskal 19 (0,13)
behar ukan hori 19 (0,13)
behar ukan jende 19 (0,13)
behar ukan nahitaez 19 (0,13)
behar ukan zer 19 (0,13)
behar ukan bizi 17 (0,11)
behar ukan gizon 16 (0,11)
behar ukan herri 16 (0,11)
behar ukan irakasle 16 (0,11)
behar ukan oraindik 16 (0,11)
behar ukan zein 16 (0,11)
behar ukan beti 15 (0,10)
behar ukan gauza 15 (0,10)
behar ukan adierazi 14 (0,09)
behar ukan ar 14 (0,09)
behar ukan bide 14 (0,09)
behar ukan ezinbeste 14 (0,09)
behar ukan gero 14 (0,09)
behar ukan ikasle 14 (0,09)
behar ukan leku 14 (0,09)
behar ukan agindu 13 (0,09)
behar ukan egin 13 (0,09)
behar ukan toki 13 (0,09)
behar ukan ume 13 (0,09)
behar ukan gaur 11 (0,07)
behar ukan hizkuntza 11 (0,07)
behar ukan kontu 11 (0,07)
behar ukan zu 11 (0,07)
behar ukan baino 10 (0,07)
behar ukan etengabe 10 (0,07)
behar ukan jakin 10 (0,07)
behar ukan ordu 10 (0,07)
behar ukan aldarrikatu 9 (0,06)
behar ukan halabehar 9 (0,06)
behar ukan hitz 9 (0,06)
behar ukan hurrengo 9 (0,06)
behar ukan langile 9 (0,06)
behar ukan neurri 9 (0,06)
behar ukan pertsona 9 (0,06)
behar ukan aitzakia 8 (0,05)
behar ukan aurre 8 (0,05)
behar ukan baliabide 8 (0,05)
behar ukan bat 8 (0,05)
behar ukan bertsolari 8 (0,05)
behar ukan denbora 8 (0,05)
behar ukan egia 8 (0,05)
behar ukan egun 8 (0,05)
behar ukan ELA 8 (0,05)
behar ukan elkar 8 (0,05)
behar ukan eman 8 (0,05)
behar ukan euskaldun 8 (0,05)
behar ukan hemen 8 (0,05)
behar ukan hiri 8 (0,05)
behar ukan hiru 8 (0,05)
behar ukan modu 8 (0,05)
behar ukan non 8 (0,05)
behar ukan parte 8 (0,05)
behar ukan praktika 8 (0,05)
behar ukan ur 8 (0,05)
behar ukan zentzu 8 (0,05)
behar ukan alde 7 (0,05)
behar ukan arte 7 (0,05)
behar ukan berriro 7 (0,05)
behar ukan borroka 7 (0,05)
behar ukan deliberatu 7 (0,05)
behar ukan den 7 (0,05)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia