Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 26

2009
‎AGURTZANE. (serio) Noiz arte jarraitu behar duzu zentzurik gabeko borroka honekin?
‎Artelan batek azalpena behar badu, filosofia, literatura edo poesia da, ez artelana. Artelan batek bere kasa izan behar du zentzua; hau da bere kabuz iradoki behar du. Izenburuak, berriz, obra kokatzen lagundu behar du, ez besterik.
2010
‎Laborantza iraunkorra, alternatiba orokorra izan dadin, hiru baldintza betebehar dira: kuadro politikoak lagundu behar du zentzu horretan joaten; laboraribakoitzak bere baserriko hautuetan ahal duen guzia alde hortara egin behar du, etagizarteak ere bere ekintzetan (kontsumo edo beste) botere bat badu laborantzaeredu bat sustatzeko.
‎Halatsu, ekimen performatiboaren bideari jarraiki, memoria orok behar duen zentzu itxiera gauzatzean, narrazio kulturalak egindako ibilbidean, oroimen kolektiboa iltzatua uzteko bidea ere egiten ari da, eta ordezkatutako balio biziberrituetan irudi berriak eta diskurtso berriak eraikitzeko eremua ireki zabaltzearekin batera, iruditegi kolektiboa eguneratzera dator. Tradizioaren iturritik edanez, oroimena biziberritzeko eremu sinboliko horretan, dispositibo sinbolikoak (Dan Sperber, 1978) ekimen performatiboaren jarduna antolatu du.
2011
‎ezin munduari eman behin betiko zentzurik. Horregatik, mementoz, hizkuntzaz haragoko baliabideak behar ditugu zentzua komunikatzeko; izan ere, gauzatzen ari den errealitatea hizkuntzaren katea baino harago iristen da.
2012
‎argazki abstraktua baina aldi berean oso argia, bere kontraste eta osagarriekin. Musikak beste maila batera eramaten ditu hitzak, edo alderantziz, musikaren abstrakzioak behar zuen zentzu guztia hartzen du hitzekin janztean, magikoa da, eta emaitza ez zaigu iluna iruditzen, askatzailea baizik. Kontua da askatzeko lehenik bidaia guztia egin behar duzula, oinazean murgildu, baina ez hor geratzeko, leihoa ireki eta hortik ateratzeko baizik.
2014
‎Bale, baina benetako janaria behar dugu zentzua izan dezan.
2015
‎Bi horien arteko ezinbesteko lotura, finean, Milurteko Ekosistemen Ebaluazioak (MEE) agerian utzi duen bertsua da. Gogora ekarri behar dugu zentzu horretan ekosistemek zerbitzu garrantzitsuz hornitzen gaituztela gizakiok, besteak beste, erregulazio hidrikoa, laboreen polinizazioa edo zuntzen zein botiken hornikuntza (ikus 1.4.6 atala). Izan ere, nabarmendu egin da ekosistema naturalak bere horretan jarraitzeak laguntzen duela giza ongizatea bai eta ekonomiei baliabide eta zerbitzu baliotsuak eskaintzen diela ere, gizartearentzako inguru operatibo seguru bati bidea emanez.
‎Baina, hala edo honela, anomalia identitarioek ezin diote proiekzio unibertsalari uko egin. Uko egingo baliote galduko lukete bizirauteko behar duten zentzu integrala. Gogora dezadan:
‎Esan bezala, euskaraz egitea Identitateari bestelako beregaintasuna kontrajartzen dion neurrian da anomaloa, eta handik sortzen zaio berezkotasunik. Praktika den aldetik beste adierazle batzuekin artikulatu beharra dugu zentzurik izan dezan, eta horietan bestetasun beregaina sortzen sinergia handiena eragin duena euskal Zeraren burujabetza izan da. Orain arte, nazioaren burujabetza izan dugu adierazle eta zentzu emaile, baina hemendik aurrera seguruenera ez da hura izango.
‎Anomaliari dagokionez, gauza bera esan behar da, baina nabarduraren bat eginda: Identitateak ez bezala, anomaliak lan gehigarria egin behar du zentzua lortze eta gordetze aldera, identitatean esan barik doan zentzu adostu hori ukatzen zaio anomaliari, eta ondorioz, biziraun nahi badu, zentzua bilatzeko lan gehiago du; hori dela eta, anomaliek historia, sedimentu, zeinu kate eta izan daitezkeen gainerako inkontzientetan egoskor ibili behar dute, aztarrika, zentzuaren bila.
‎Transmisioaren ideian mezua da muina, deitu informazioa, deitu zentzua. Jende artekoa bada zabalik behar du, ez da, esan bezala, garraio edo transferentzia hutsa, ez da herentzia genetikoa, ezta imitazio tolesgabearen emaria; jendeak behar du zentzurik eman eta zentzura ekarri, mezua kodetu eta deskodetu, alegia. Komunikazio hark, sinbolo eta interpretazio irekietan egin beharrekoa denez, bai igorlea bai hartzailea, biak ala biak ditu mezugile.
‎Idazkiaren arabera, Diputazioak egoki atzematen zuen" Gurutzadan hildakoen monumentua modifikatzea, behar duen zentzua emanez, eta hala, nafartar guztiek aurki dezaten bertan bake sinbologia, bai eta pizgarri ere, pentsamendu goren eta otoitz kristauen altxatzeko, patriaren alde bizitza eman duten guztien oroitzapenean, noiznahi, eta edozein bandotan zeudela ere". Tenplu kontsakratua izanik, ez zezakeen aterbean eman" garaitu zutenen gomuta bakarrik, garaituak ere nazioko haurride, eta Kristorengan haurride ere bazirelarik", alabaina" aferak beste munta zeukakeen, monumentuak izaera zibil hutsa baleuka".
2017
‎Komunikabideen bitartez bospasei iritsi zaizkigun, potenteenak, baina ehunka daude, marratxo eta biribil txikiekin, eta batzuetan horiek jo daitezke letratzat edo ez, zaila da esatea. Orduan interesatzen zitzaigun ea non dagoen muga hori, noiz bilakatzen den marra bat marrazki edo letra, zer zeinu minimo behar duzun zentzu bat sortzeko.
‎Zergatik uste duzu dena dakizula? Nola gogoratu behar dut zentzurik gabeko ergelkeria pilo bat. Kapitainari eman behar niokeen poema!
‎Enpresek, lan munduak, merkatu erraldoi baten gisara, talentudunak baino ez dituzte nahi goi postuetarako, behe mailako postuetarako masa amorfo eta ezgaia uzten duten bitartean. Heziketa sistemak ederki daki zer egin behar duen zentzu honetan: alde batetik, Oskolak badu askotan nabarmenki ikus daitekeen benetako izaera indibidualista bat, ikasleen lan indibidualek, espediente indibidualek eta abarrek erakutsi bezala; baina, bestetik, subjektu abstraktu eta unibertsalak ekoizten dituen dispositibo unibertsalista eta instrumentalista ere bada; hau da, kultura eremuaren murrizketa egiten duen dispositiboa den neurrian, Oskolak definitzen du zer den kultura eta zer ez, zein den legitimoa eta zein ez, zer den probetxuzkoa eta zer ez.
‎Hezkuntzak berezko balioa izan behar du, heziketa formala —kategorikoa eta a prioristikoaizan behar du; hots, ez da belaunaldi bakoitzaren baldintzetara egokitzen ibili behar, ezta helburu jakin bat dutenentzat soilik balio behar, berez izan behar baitu zentzua. Hitz gutxitan, Gramscik esan bezala, kontzientzia kritikoa garatu eta ezjakintasunetik atera behar ditugu ume eta gazteak, testuingurua bat ala bestea izan; hots, Suchodolskiren ildotik, gizabanako baliagarriak (ez ekonomikoki) trebatu, geroak ekarri behar dituen arazo berriei ebazpen edo konponbide berriak asmatzeko gai izan behar duten gizabanako malguak:
2019
‎Hori gabe ezinezkoa da emaitzak lortzea eta zure buruarekin gustura geratzea. Kirol batean nabarmentzea nahi baduzu, dena eman behar duzu zentzu guztietan: prestakuntza fisikoan, atsedena hartzen, psikologian eta beste kontu txiki askotan.
‎Horiek horrela, begi onez ikusten du udalak seinaleztapenak ipintzeko duen asmoa, baina hausnarketa kolektibo baten beharra azpimarratu du. " Denok ipini behar dugu zentzu apur bat gure aldetik, ezer larria gertatu baino lehenago", eskatu du.
2020
‎Filosofian ez bezala, literaturaren esanahien artean norberak bilatu behar du zentzua, adierazitakoa ez baita azken adierazpena, inoiz" hurrengo" adierazle berri baterako abiapuntua baizik.
2021
‎Denak behar du zentzu bat
‎Ez zen, ordea, biodemokrazia harantz bultzatzeko tresna bakarra, gizarte guztiak ez baitaude prestatuta askatasun gidatu bati behar duen zentzua emateko. Lehenago ezabatu egin behar izan zen gose ikaragarriaren irudia gizarte batzuen begietatik, biztanleria gosetu izugarri horiek ezabatu ahal izateko.
2022
‎Hala esan zuen Mairead McGuinness Finantza komisarioak, eta «pragmatikoak» izateko eskatu zien eurodiputatuei. «Errusiako erregai fosilak bertan behera uzteko premia dela eta, inbertsio horiek handitu behar ditugu zentzu berritu batekin». Gasa taxonomia berdean sartu izanak Errusiari mesede egin diola dioten kritikei McGuinnessek erantzun zien, hain justu, aurkakoa lortzeko balioko duela; alegia, hornitzaile berriak aurkitzeko onuragarria izango dela.
‎«Enpatia anitz erakutsi behar dugu. Shock egoeran dira, baina entseatu behar dugu zentzuz jokatzen, errespetuz».
‎Bizitza tragikoa da eta komikoa ere bai maiz," bata mingarri, bertzea sorgarri" idatzi zuen Arnaut Oihenartek XVII. mendean. XXI. mendean ikasi behar dugu zentzu tragiko hori antzematen, zentzu komikoa galdu gabe. Atseginik ez da minik gabe.
2023
‎Ikertzen jarraitu nahi dut. Produktu bat sortzen dut, baina horrek izan behar du zentzu bat.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia