Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 834

2010
‎Augustin bigarren joera honetakoa zen. Augustinek herriarentzako idatzi behar zela ulertzen zuen, berak, hain zuzen ere, herria prestatzeko antzerkia lantzen baitzuen. Baina euskaraz idazterakoan, modu jasoan idatzi behar zelako ustekoa zen, euskal literatura, hain zuzen ere, beste herrialdeetako literaturaren mailara igotzeko.
‎Augustinek herriarentzako idatzi behar zela ulertzen zuen, berak, hain zuzen ere, herria prestatzeko antzerkia lantzen baitzuen. Baina euskaraz idazterakoan, modu jasoan idatzi behar zelako ustekoa zen, euskal literatura, hain zuzen ere, beste herrialdeetako literaturaren mailara igotzeko.
‎Augustinek, zuzendariari, bere iritzia argi eta garbi ezagutarazi zion: egunkariaren idazkera idazle bakoitzaren esku utzi behar zen ezinbestean; batetik, ezin zutelako idazlan bakoitza orrazten ibili eta, bestetik, irakurle asko eta asko ez zeudelako Arana Goiriren idazkerara ohituta eta prestatuta, besteak beste, hartzaile asko gipuzkoarrak zirelako.
‎Zuzendaria agintarien beldur zen, ordea, eta ahalegintzeko eskatu zion Augustini, baina honek irmo azalduko zuen bere jarrera: Egunak, euskal eguneroko bakarra izanik, zabala izan behar zuen . Denek ulertzeko modukoa eta, han, jatorri askotariko idazleek izan behar zuten leku.
‎Egunak, euskal eguneroko bakarra izanik, zabala izan behar zuen. Denek ulertzeko modukoa eta, han, jatorri askotariko idazleek izan behar zuten leku.
‎Zuzendaria, Alderdiko arazoetan murgildurik, nekez ikusten omen zuten. Telegrafo nahiz agentzietatik zetozen berriak erdaraz zetozen eta euskaratu egin behar . Lan izugarria batzen zitzaien eta une askotan ezinean, garaiz ez zirela helduko eta eten beharrean izaten ziren.
‎Baina Augustinen idazle-ekarria ez da kroniketara mugatzen. Arlo zabalagoa behar zuen :
‎Augustin gaztearen antzerki-lana orduko euskal kulturaren berpizkundean kokatu behar dogu, bereziki antzerkiaren berpizkundean. Berpizkunde kultural honetan sakon parte hartu eban euskal nazionalismoak; eta ekintza kulturala eta sozio-politikoa alkarri lotuta egozan, eta alkarren beharrizanean aurkitzen ziran.
‎Barruz, adimenez, janzteko, pentsamendu eta ideien munduan murgiltzeko ezin hobeki etorriko zitzaizkion irakurketa haiek. Lehenik barruko biltegia hornitu behar , gero beretik emango bazuen, hutsetik ez baita ezer sortzen. Hala ekingo zion idazle gisa lehen saiotxoak egiteari:
‎Hala ere, gaixoalditik ongi sendatu gabe oraindik, Gasteizko Seminariora joan zen, garai hartako araudi zorrotzak ez baitzion uzten ikasketak etxetik jarraitzen. Eta berriro ere gaixotu egin zen eta etxera itzuli behar ! Oraingoan, behin betiko.
‎16 urteko gazte harengan jarri zituzten begiak hura antolatzeko. Augustinek baietz, baina berriro ere gaixoaldiak jota, etxera itzuli behar . Astekari hark 1932an ikusi zuen argia, Ekin izenaz.
‎Batzokian zuten beren txoko maitea Ondarroako idazleek; han izaten zuten kulturako eta politikako berri, han eskolatzen eta trebatzen ziren herriaren zerbitzurako. Idazleak, ohiturari jarraituz eta une batzuetan debekuak zirela eta isilpean jardun behar zutelako , izenordeaz baliatzen ziren. Garai honetan, hauek aipatzen dizkigu Augustinen biografoak:
‎Garrantzi handiko eta txikiko gauzetan be bardin. Alderdi bat badago A.H.T.ren alde, besteak ezetz esan behar . Guggehein Urdaibaiko egitasmoaren alde bazagoz, berehalaxe hasiko jatzuz inguruan zaunkaka.
‎Erantzunik ematerik ez zuela bota zidan 2 g.z.ak. Eta orduan neuk: . Orduan zertarako behar dut abokatua?. Eta ezetz borobila eman nion deklaratzeari, epailearen aurrean egingo nuelakoan halaxe erabakia bainuen aurretik, beti ere abokatuak beste zer edo zer egitea hobe nuela sinistarazten ez bazidan.
‎Bukaeran gela utzi eta bainura sartzeko baimena eskatu nuen, handia eta txikia? egin behar nituela ; txikia irten zen aise, handia ezinezkoa baina: baten presentziak, galerazi?
‎Ondoren behera joan, galdera batzuk egin eta paper bat sinatzeko eskatu zidan polizia edo g.z. batek. Ezetz erantzun nion, neure abokatua behar nuela . Eskuak beti elkar lotuta aterarazi ninduten etxetik:
‎13:00-edo? Gure egonaldi inkomunikatua hasieran 3 egunekoa izan behar zen .
‎Ez dakit zer ordu zen, ilunabar aldea-edo uste dut. Gelan hitz egitea debekatua egoteaz gainera, elkarri begiratu ere ez genion egin behar disgusturen (zigorren) bat jaso nahi ez bagenuen. Elkarren berri ez izatea nahi zuten g.z.ek. Egun honetan forentsea goizean ikusi nuen, betiko moduan.
‎Eta neuk: . Neronek bizi izandakoa egiaz kontatzeagatik hau edo bestea sufritu behar badut , onartua eta nireganatua daukat. Zuk indarrez zerbait esatera behartzen banauzu, esan egingo dizut zuk entzun nahi duzuna, ez egia baina?.
‎Zutunik jarraitzera behartu ninduten eta 2 ordu(?) igaro ondoren hauxe esan nien lasai asko: . Erortzear nago horrela jarraitu behar badut . Posible al da flexio ariketa pare bat egitea eta gero zuen galdeketarekin segitzea??
‎bidegabekeriazko egoera hura ezin nuen isilik pasatzen utzi! Beste inork ez zuen gu pasatako 5 eguneko infernutik pasa behar , ez-eta egun bakar bat ere! Legeak babestutako jokabide bidegabe perbertso hura, gizakiak suntsitu eta umiliatu besterik egin nahi ez dituen jokabide hura, giza eskubide oinarrikoak urratzen dituen jokabidea (sistema polizial-juridikoa) salatu eta gaitzetsi beharra sentitu dut kontzientzia eragozle bihurtuz.
‎epaiketa egunean neuk prestaturiko defentsa aldarrikatzeko aukera izango al dut epaigelako epaile, herritar eta hedabideen aurrean? Abokatuarekin argitu, bere laguntza onartu eta gauzak ongi prestatu behar ! Neu zigor astuna, ordaintzeko?
‎Neu zigor astuna, ordaintzeko? prest nago, ezer txarrik egin ez badut ere eta ETAkoekin inoiz inolako harremanik izan ez badut ere?, baina nire salaketak eta gaitzespenak (alegia lege antiterrorista eta Epaitegi Nazionalarenak) oihartzuna izan behar dute bai Euskal Herrian, bai Espainiar Estatuan bai Europan. Egundoko barne-alaitasuna, izugarrizko bakea nagusitu dira nire baitan.
‎–Zazpi urthe badizü erran zeneitalaZure olha berrian sarthüren nintzala.Erbajiren sariaz etzinen mentzitü, Behar nianez ere etzeneitan aiphatü.
‎Bigarren ahapaldian eztitüt jarri beharrean ezitüt jarri dugu, hau da, euskara estantarreko, ez zaitut?. Honelako zerbait izan behar luke : Artzain gaztia bortü goretan/ oihüz ari da doloretan.
‎Aurreko puntura ekarri ditugun lau ahapaldiak ez direla kantu osoan edozein ordenatan jartzen. Non jarri behar diren markatzeko marra beltz batez markatzen da lekua. Guk uste dugu marra beltza leku zehatza markatzeko dela.
‎Ahapaldi honetan ehiztariaren pare dela dio pertsona maitemindua. Erbirik lortuko bada, tiroa tiratu behar . Gure ahapaldiko ezliro delakoak, ez lezake?
‎Era berean ezpadirohorrek, ez badezake? izan behar luke , nahiz eta zentzuaren aldetik hobeki etorri KKK aldaerako ezpalezoadizkia.
‎Gure ahapaldiko lehen amorosdelakoa, amodioz? izan behar luke . Hau da maitearengana bazoaz, amodioarekin?.
‎Horrelakoak dira gainerako guztiak, batzuk lorezaintza komertzialari esker munduan zehar artifizialki eta beti gizakiaren eskutik asko hedatu badira ere, Magnolia grandifloraesate baterako. Baina unibertsitarioak garen, edo izan garen, neurrian, unibertsalak ere izan behar dugu . Horrexegatik, zuhaitz-espezie bakoitzaren jatorria eta gaur egungo hedadura oso mugatuak izan arren, bost kontinenteetariko bakoitzak badu bere ordezkaria guk landatuko dugun zu-haitz-bilduma horretan.
‎Baina jada Grecia klasikoko sofistek (gerraren universal bihurtzaileak) komentatzen dute nola, segurutik Orienteko zivilizazioari begira, nola arrazionalizatze horrek ez duen lortzen borroka, naturalean? ageri dena erabat legedi logikoaren barruan sartzen, hau da, indartsuenen nagusigoa ez da sustituitzen behar den moduan legedi horrek erakusten duen jakituriatik. Baina bada jabego pribatuaren inguruko legedia, erromatarrek hainbeste garatua, bake ekarlea, behintzat halako kondizio privaziozkoetan.
‎Historiaren filosofia bat egiterakoan ez genuke sekula ahaztu behar ezen suposamenetan hasten dela gure teorizacioa, eta hor ondo gabiltza.
‎Har dezagun hipotesitzat denok garela diferente, hau da principium individuationis delakoa. Orduan ondorioztatu behar dugu kultura guztietan egin izan direla hierarkiak, eta hola. Eta aunitzetan gainera erori da harrokeriaren bekatura, hau da, arrazakeriaren teorizaziora, eta praktikara.
‎Nik, seminarioan egon nintzenean, gaizki ez banaiz akordatzen, lehenbizi esan behar dut vokazioagatik izan zela (nire lehen vokazioa, bigarrena izan zen fisiko nuklearra izatea eta azkenik psikoanalista izatea deliberatu nuen, eta horregatik egin nuen medizina lehenbizi), ez ninduten eroan beste motivoetatik, eta bertan daukat ezen ikasi nuela ezen Jesusen ostean jada ez dagoela profetarik. Apocalipsia denbora txarretarako liburua da.
‎Luis Arostegi-k: Une batetik bestera uretan aurkitzen zara eta uger egin behar dozu, bizitzan sarri jazoten dan lez. Dana dala, nik naziono arteko esperientzi apur bat baneukan, gure Euskal Herriko Probintzia Ameriketan, Indian eta Afrikan hedatua izan danez, eta mundu guztiko batzarren batzuetan parte hartua nintzanez.
‎bhear-beharrezko izendapenak egitea, erantzunak emotea, arazoak aztertu eta erabagitea, laguntzaileakaz batera, nahiz bakarrik. Gero, luzaroagorako plana egin behar da : Sei urteren epean batez ere zeri ekingo deutsagun, Ordena guztia kontuan harturik eta lurralde handi bakoitza; eta horretarako zelako medioak erabiliko diran, batzar orokorrak (zertaz, noiz eta non), eta bisitak beharrizanak eta itxaropenak ikusteko:
‎Baina nik esperientzi ona izan dot eurakaz. Begirunez, zabaltasunez eta konfiantzaz tratatu behar dira , eta euren kultura eta balioak aintzakotzat hartu. Orduan oso esker oneko eta ustetsu agertzen dira.
‎Baina, egiaz, ezin daiteke turismo gogoz ibili. Diranak dirala bidaldiko orduak eta galdutako gauak, hara heltzean, prest eta zoli egon behar da eta euren programa trinkoa bete, gelditu barik, batzarrak, ospakizunak, alkarrizketak, erabagiak, batetik bestera, hilabete, bi nahiz hiru jarraian. Holan be, osasunak lagundu ezkero, bizikizun pozgarria eta atsegina da:
‎Kultura errien izakera da, euren pentsakera eta balio sakonak. Munduko herrien artean harmonia eta bakea lortuko badira, herrien balioak errespetuz artu behar dira aintzat. Badakigu horretan bereizkuntzak egin behar dirala, ezin daitekela gai korapilotsu honeetan injenuidadez berba egin.
‎Munduko herrien artean harmonia eta bakea lortuko badira, herrien balioak errespetuz artu behar dira aintzat. Badakigu horretan bereizkuntzak egin behar dirala, ezin daitekela gai korapilotsu honeetan injenuidadez berba egin. Ohiturak ez-zuzenak eta kaltegarriak dira sarri, geure herrietan be historian zehar jazo izan dan lez eta jazoten dan lez.
‎Kultura aipatu eta begirunez hartzea ez da lehengoa bere haretan aldatzeke mantentzea. Giza kulturak, benetakoak, beragan euki behar dau giza duintasunerako dinamismoa. Giza izateak berea dau gizatasunerantz mugidu eta abiatzea.
‎Maitasuna da kulturen bihotzean sartu eta honeek barrutik eraldatu eta garatzeko baldintza. Maitasunak bereizi behar dau zer dan herria suntsitzen dauana eta zer garatzen dauana. Dinodan hau orokorra da, gain-gainekoa, baina ikusi daiteke badagoala hor egiaren alderdia.
‎Luis Arostegi-k: Horretan Europa-ren, historian gure herriagaz hartuemonen bat izan daben lurraldeen artean, eta beste guztien artean bereizi behar da . Orokorrean, gure herria lehenagotik misiolarien bidez izan da leku askotan ezagutua.
‎Gure herrikideak euskal kantuakaz paperak banandu ebezan monja eta batu ziran iparramerikarren artean, eta danak ahalegindu ziran gugaz batera, Santu, Gure Aita eta Agur, Jesusen Ama, abesteko. Egintzaren barruan esan behar neban berbaldian, gure aurreko euskal artzainen adore harrigarria goraldu neban, Sartalde haretako lautada bakartuetaraino bizibide bila joateko adorea, eta beste herrietako etorkinena be bai, eta baita hartu zituan lurraren eskuzabala be, gaurko Ipar Amerika etorkinak eratutako nazinoa dala gogoraziz.
‎Erantzun osorik ez dot uste inork daukanik, estrategia lakoa izango litzaken erantzunik ez dago. Baina bitartean, eguneroko ekintzak betetzen jarraitzen dogula, pentsa egin behar dogu sakon, bakean, garraztasun barik, pentsatu. Eta zuzentasunaren alde jarri koherentziaz.
‎Buka ez dezadan jaso dut agintze.Aitortu behar ditut oraino hainbeste.Lagun, adiskide, ez usteegonen naukela triste.Desatena ez diat ere maite.Txarrenetatik izan litekeneure burua ez baitiat libre, besteei toberan aritzeko ere.
‎Izor daitezen ta egia adi, bide ene harrabots.Tobera, gaueta, turuta, zingarrots eta galarrotsNori kanta behar gau honetan pasa dezaten lots. Hiri alua! Barka gaixuei, egurra gaiztoei, txotx! Maltzur eta faltsuei kantua eta bi sos.
‎Oihu, buila, kanta, bertsu, irain, kolpe, zauri, hori da egi.Hau ez da manifa, liteke oldartegi.Jauntxoak ixilik, muturik, begiak itxirik segi.Zozoek hor dute kiroldegi, rikar eta rugbi.Garbitegi, arditegi, Teve Pays7ta arlotegi.Guretzat, aldiz, amildegi, presondegi eta arroztegi.Dena behar irauli, hitzez eta oihuz, oldarki.
‎Egia erran behar badizuet , Begiraleak elkartea, aurretik ezagutzen nuen eta banekien dantzari on eta trebeen harrobia zela, baita Telesforo Monzon bera elkarteko antzerki taldean ibilia zela ere. Baina ene erreferentzia bakarrak euskal prentsatik jasotako berriak ziren.
‎–Oso zakar zatoz Juan Luis!, jaurti zidan 12 urteko Julen Arriolabengoa ikasleak 25 urteko irakasle berria nintzenean, orduan Frankopeko mutil euskaldunok bizarra eta mendiko botak aldean direla sartu ohi ginen klaseetara-. Denean dela, berbaldiko gaiaz baino hobeto gogoratzen badira zure janzkeraz, behar bada okerreko arropak erabili dituzu.
‎Finean, honelako oharren aurrean, janzkeraz, begiradaz, isilunez-iritzi okerra atera daiteke, hainbeste direlako-nahiz-eta ez den zertan ezen, hizlari perfekturik ez baitago; era diferenteetako hizlariak daude, publiko desberdinentzat direnak gustuko. Beraz, guk gura izan behar duguna da, hizlaria den moduko agertzea, era naturalean, norbera izanik. Zentzu horretan, gorputza, keinuak, oinak kontrolatzea mesedegarri da, gerta ez dakigun Deustuko unibertsitateko irakasle haren tamainako kolpe latza hartzea, klariona eskuan tarimatik behera atzez jausi zenean.
‎Etsigarria dela adierazi dugu, frustragarria ere bai, behar bada , amai bako zerrenda ematea irakasleari, adieraziz zer egin behar den hizlari ona izateko. Horrek segurtasunik eza dakarkio.
‎Etsigarria dela adierazi dugu, frustragarria ere bai, behar bada, amai bako zerrenda ematea irakasleari, adieraziz zer egin behar den hizlari ona izateko. Horrek segurtasunik eza dakarkio.
‎Sartzen nintzenean ikasgelara eta abiatu esanik: Gaur Etxepare aztertuko dugueta kantura jo, orok// behar luke pensatu. Iangoikoak nola duyen// batbedera formatu, bere irudi propiara// gure arima kreatu;... ikasleetarik askok barreari ematen zion; ordea, azaltzen nienean:
‎Iangoikoak nola duyen// batbedera formatu, bere irudi propiara// gure arima kreatu;... ikasleetarik askok barreari ematen zion; ordea, azaltzen nienean: jakizue nire ondorik zeuek abestu behar duzuela , irriak eta barreak desagertu egiten ziren automatikoki, euren burua tarima gainean kokatzen zuten-eta. Munduyan den gizon
‎Finean eta buruan, autokonfidantza handia behar dugu izan irakasle zein hizlariok, entzule, parte hartzaileen aitzinean, jakinik, andre-gizonok pianoaren 88 tekla dauzkagula, baina praktikan gure melodiak erdiko oktabara murrizten ditugula; beraz, dakiguna baino askoz gehiago eta gorago jotzeko gaitasuna duguna.
‎Ahozkoan denborahartu behar da aintzat, denborak dena baldintzatzen du-eta. Pentsatzen eta aukeratzen diren heinean esaten dira hitzak, denboraren presiopean, eta gainera, memoriaren mugak ere kontuan hartuz.
‎Halakoetan hiztunak ez ditu aukeratu behar berbak banan--banan.
‎Hiztunak komunikatzaile ona ere izan behar du , eta komunikazio horretan eragin handia daukate: rutinek eta negoziazio-trebetasunek.
‎Gidatzen ikasteko ez da nahiko trafikoko arauak eta kotxeko atalen funtzionamendua buruz jakitea, alegia, ezagutza; trebetasuna behar da , hots, autoa benetan gidatzea.
‎Bruto Zesar hil zuen. Azterketa zuzentzen duenak, txartzat jo behar du baieztapen hori, literaltasunera joez gero ez baitakigu nork nor hil zuen.
‎Helburu metodologikoetan, feedback komunikatiboaere aipatu behar dugu . Feedback komunikatiboa esanahian ardazten da eta ez forman.
‎Beraz, irakaslea gehiegizko zuzenketetan ez da ariko; bestela ikaslea esanahietatik formetara aldatuko da. Dena den, Ikasleak ikasiko badu, bide onetik ala txarretik doan jakin egin behar du .
‎Gure ikasgelako ahozko trebetasuna arakatu eta hobetzeko, gaitasun testualari begiratu behar diogu ; perpausaren gramatikari baino gramatika testualari. Azterketa probetxuzkoa egiteko, perpausa baino goragora jo behar dugu, ulertu ahal izateko, antolaketa hierarkikoa, testuaren barruko loturak.
‎Gure ikasgelako ahozko trebetasuna arakatu eta hobetzeko, gaitasun testualari begiratu behar diogu; perpausaren gramatikari baino gramatika testualari. Azterketa probetxuzkoa egiteko, perpausa baino goragora jo behar dugu , ulertu ahal izateko, antolaketa hierarkikoa, testuaren barruko loturak.
‎Telefonoko faktura goizeon heldu da. Ordenagailua eroan behar dut konpontzera. Semeak betaurrekoak aldendu ditu.
‎Koherentzia eta kohesioa bazter daitezke hizkera arruntean, solaskidea aurrean delako, intonazioagatik, keinuengatik?-, baina zorrotz zaindu behar dira , esaterako, testu zientifikoetan, hots, irakaskuntzakoetan-eta.
‎Arbelaren eta ikasleen bitartean urteak igaro ditugunok, arreta handiz erreparatzen diogu ahozko jardunari, zeren gorputzarekin batera hitza izan baitugu baliabide nagusi, idatzia ezinbesteko kodigo gertatu zaigun sasoietan ere. Dena dela, norbere presentziaz eta ahotsez eskola-ordu bikaina eskain litekeen arren, argiro onartu behar dugu euskarri informatikoak-eta laguntza itzela direla gure gizarte estimulu bisualez beterikoan.
‎Bertsolaritzaren barne aldaketa horren inguruan ez dira ahaztu behar kepa Enbeita Urretxindorra-ren ekarria eta eragina, nahiz eta gerra aurreko urteotan ez zuen sarri kantatzen ohiko bertso-saioetan. Joxerra Garziaren hitzetan:
‎Laugarren eta azken saioan, ofizioak emanda, bertsolari bakoitzak bost bertso abestu zituen. Ofizioen banaketa bertso-saioaren hasieran egin zen, baita nork norekin kantatu behar zuen zehaztu ere. Jarduera honetan, orduko prentsan Matxin (ardo-saltzailea) eta Larralde (edalea) ipartarrek eginiko saioa goraipatzen zen:
‎Lagunak eta erabakiak ez dira adiskide. Horregatik sentitzen da bat bakarrik, erabaki behar duenean .
‎Eta zientzia praktikoaren lurraldean sartzen gara bete betean, zeren, a posteriori jakin badezakegu, hutsuneak ditugun arren, garbi baitago ezen a priori ez dakigula, ez dugulako historiaren ezagutza universalik horretarako. Eta praktikoak izan behar gara derrigorrean, eta etika da lehen zientzia praktikoa, eta etika soziala, edo politika, bigarren zientzia praktikoa.
‎Garbi dago ezen nik ez dudala panazearik problema guztiak konpontzeko, problema konkretu baten inguruan egin ditut nire ikerketarik gehienak, problema ekonomikoaren inguruan, eta problema inportantea da zeren gaitzaren kausa orokorra privazioa baldin bada, gaitz ekonomikoaren kausa izan behar baita privazio ekonomikoa. Eta privazio ekonomikoak, nire teoriaren arabera, eta termino etikoak erabiliz, zekenkeria du eragiten (gerrara, konfliktora, iristeraino).
‎Eta nik sentimendu gazigozoak ditut jabego pribatuaz. Ez da niretzat soluzio definitivoa, niretzat ekonomiaren gorabeheren jostailu izan beharrean, eta kultura politiko orientalean hori gara, ekonomia gobernatzen ikasi behar dugu . Eta hala ere seguritate osorik ezinezkoa da beti kosmos material honetan.
‎Eta problema da zeren oparotasunean gizakia historikoki alfertu izan delako (hori beste hipotesis bat izan daiteke beste historiaren filosofia bat garatzeko modukoa), eta alferkeriak dekadencia dakar, eta hortik ondorioztatzea ezen behar beharrezkoa dela lanaren kultura bat aurrera egin nahi bada. Baina soilik oparotasunean konpontzen ahal da zekenkeriaren arazo etiko politikoa, izanik oparatusuna bilatzen duen sozialismoa horren soluzioa.
‎4-Eta lektoreak ikasi behar du , amaitzeko, nola nik etika katolikoan estudiatzen den vicio baten inguruan soilik zentratu naizela nire lehen historiaren filosofian, eta bigarrenean alferkeria hartu dut hipotesitzat. Vicio eta bekatu askoz gehiago daude (harrokeria ere aipatu dut, adibidez, eta horregatik proposatzen dudan sozialismoak joera aristokratikoa izan beharko lukeela deritzot, harrokeriazkoa ez dena niretzat), vicio eta bekatu askoz gehiago daude, ordenatua dagoela haien estudioa, eta hor ere lana ez da makala, izanik helburua ezagutza universala, hau da, perfekzio morala, zeina ezinezkoa den kosmos honetan, nahiz eta betebehar argia den hobetzea bilatzea, bistan dago.
‎Beraz, ezin esan daiteke lanik ez dagoela. Izan ere, behar beharrezkoa da aurrera egiteko lanaren kultura bat edukitzea (zeren soilik oparotasunean posible baita joera redistributivoa nagusitzea, eta oparotasuna lanak dakar).
‎Hitzaldiko gaiari helduz, transmisioa hartu zuen ildotzat, hizkuntza batek, edozein hizkuntzak, bizirik iraun ahal izateko, ezinbestekoak dituela lurraldea eta gutxieneko hiztun kopurua gogoratuz. Txikitatik garatu behar da hizkuntzarekiko gertutasuna, hor oinarritzen baitira geroko norabidearen oinarriak. Beraz, euskara bizirik ikusi nahi badugu, badakigu nondik hasi behar dugun lanean.
‎Txikitatik garatu behar da hizkuntzarekiko gertutasuna, hor oinarritzen baitira geroko norabidearen oinarriak. Beraz, euskara bizirik ikusi nahi badugu, badakigu nondik hasi behar dugun lanean.
‎–Hitzaldi honek euskarari buruzkoa izan behar duenez , egokitzat jo dut transmisioari buruzko gogoeta batzuk egitea.
‎Era berean. Egoera horrela, ez dugu nahikoa asmo onak edo gogo finak izatea. Euskaraz bizitzea ahalbideratuko digun gizartea behar dugu –adierazi zuen Patxik.
‎Gerla Handia lehertzear zegoen, eta, antza denez, saioko gaiak nahiko gerra zaleak eta erasokorrak izan ziren. Egoera horretan, Matxinek bere bihotz kristau eta euskaldunari eman zion hitza; eta, hori dela-eta, deskalifikatua izan zen47 Hala ere, esan behar da , urte batzuk lehenago? 1910 urtearen bueltan?, lehenengo saria irabazi zuela Saran bertan48.
‎Laugarren eta azken saioan, ofizioak emanda, bertsolari bakoitzak bost bertso abestu zituen. Ofizioen banaketa bertsosaioaren hasieran egin zen, baita nork norekin kantatu behar zuen zehaztu ere. Jarduera honetan, orduko prentsan Matxin (ardo-saltzailea) eta Larralde (edalea) ipartarrek eginiko saioa goraipatzen zen:
‎Berehala bertsotan hasita, eguerdia inguru hau kantatu zuenean. Bertso-saio guztian ez zitzaien ez jan ez edateko eman eta, jakina, gose-egarriak egon behar ; baina ez isilik. Bere ziria non sartu, zulorik txikiena atxeman orenean, zapla!, sartu gure bertsolariak?
‎GanixBaditake arnoa dautazun ikusi Jaunak egin gauzarik ez baitzaut itsusi; Bainan gauza bat, Matxin, zuk behar onetsiBataioko uretan ginela ikuzi.
‎–Ukan dezagun konfiantza gure armadetako aitzindarietan: egin dezotegun kreit, behar den guzia eginen dutela. Kreit gobernamenduari ere:
‎Hainbertze gizon, holako ordre ederrean, hoin fite, oro utzirik, denak soldado. Gerla behar badugu , doala gerla. Biba Frantzia!? 75.
‎VIGerla hunetan parte izatu duenakSegur ezagutzen dik zer dituen penakGogoan baitituzte aita amen grinakBertze zonbaitek aldiz andre ta haurrenakLagun baduenakBerak ere lanakGau eta egunakIrriskuan denakZer konda behar likek hiltzen ez denak.
‎Bi ahizpa horien bataioa egin zen eta delako osaba hark erran zion amari: To, haur horiek bataiatzean behar dinagu Matxini ekarrarazi bertsoen emateko! Amak Matxinen aditzea bazuen, baina ez zuen ezagutzen.
‎Izan ere, Aitzolek Mixel Dargaitz saratar bertsolariarengan aurkitu zuen Matxinen arrastoa jarraitu ahal izateko behar zuen bide-erakuslea. Hona hemen, Dargaitzek Aitzoli esandakoa:
‎Kontuan hartuta, Matxinen frantsesa, berak esanda? nahiko mugatua zela, pentsatu behar dugu aipatutako sailkapena euskaraz egingo ziela Xarritton eta Lafitteri, eta hauek itzuli. Polita bezain interesgarria litzateke testu jatorra ezagutu ahal izatea, kultural eta linguistikoki balio handikoa dateke-eta.
‎Bertsolaritzaren historia kanonikoetan Matxinek leku mugatua, txikiegia ez esatearren? edukiagatik, esan behar da bere garaian senpertarra maisutzat hartua izaten zela, eta haren entzutea, gaur pentsa daitekeen baino handiagoa zela41 Izan ere, bere garaiko ospakizun nagusi askotan izan genuen kantari Matxin Irabola:
‎Hori horrela oso zaila da gazteen aisialdian eragina izatea. Behar bada , egin daiteke esparru gidatuetan.
‎Gazteak eta hizkuntza aztertzerakoan, nagusiok ditugun irizpideak aldatu behar ditugula ere esan zigun. Horrela,, ezagutzaz?
‎hitz egin beharrean, gaitasunaz? egin behar dugula ;, erabilerari, baino gehiago, praktikari?
‎baino gehiago, praktikari? begiratu behar diogu , hots, zer egiten duten euskararekin. Eta, motibazioa?
‎aipatzearen ordez, emozioaz? hitz egin behar dugula . Hizlari honen iritziz garrantzi handikoa da terminoen eremu hori aldatzea, errealitatea hobeki ikusten lagunduko digu eta.
‎Familia bizitzaren eraginari buruz honakoa zioen: . Gazteekin, kontuan hartu behar dugu haurtzaroan hizkuntzarekiko sentipen eta bizipen batzuk izan dituztela. Gaztaroan hartzen dituen erabaki guztiak aurreko oinarri horretatik datoz, Beraz, eragina du neurri handi batean, baina gure ikerketaren helburua ez da izan faktore bakoitzak zenbaterainoko eragina duen ikertzea?.
‎Jardun guzti horiek euskaraz eskaintzea lortu beharko da, aparteko egintzak (barnetegiak eta abar) abian jarri aurretik. Egintza horien ardura hartzen duten enpresei zerbitzua euskaraz eskaintzea eskatu behar zaie . Eta talde egokia dagoenean euskara hutsean gauzatzeko bideak abian jarri.
‎Eta talde egokia dagoenean euskara hutsean gauzatzeko bideak abian jarri. Talde nahasiak direnean ere, euskarari eman behar zaio lehentasuna.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
behar 188 (1,24)
behar da 108 (0,71)
behar dira 46 (0,30)
behar dugu 43 (0,28)
behar du 28 (0,18)
behar dute 25 (0,16)
behar zuen 21 (0,14)
behar dut 15 (0,10)
behar duen 13 (0,09)
behar dela 12 (0,08)
behar zuten 12 (0,08)
behar den 11 (0,07)
behar dituzte 11 (0,07)
behar duela 10 (0,07)
behar zen 10 (0,07)
behar ziren 10 (0,07)
behar zituen 10 (0,07)
behar direla 9 (0,06)
behar ditu 9 (0,06)
behar luke 9 (0,06)
behar ditugu 8 (0,05)
behar zaio 8 (0,05)
behar zuela 8 (0,05)
behar diren 7 (0,05)
behar duzu 7 (0,05)
Behar bada 6 (0,04)
behar dugula 6 (0,04)
behar gara 6 (0,04)
behar zaie 6 (0,04)
behar diogu 5 (0,03)
behar dugun 5 (0,03)
behar zela 5 (0,03)
behar bada 4 (0,03)
behar badut 4 (0,03)
behar den bezala 4 (0,03)
behar denean 4 (0,03)
behar diote 4 (0,03)
behar duten 4 (0,03)
behar zituzten 4 (0,03)
behar badira 3 (0,02)
behar genuela 3 (0,02)
behar luketela 3 (0,02)
behar nuen 3 (0,02)
behar zaizkie 3 (0,02)
behar zituela 3 (0,02)
behar zuena 3 (0,02)
Behar 2 (0,01)
behar baduzu 2 (0,01)
behar baita 2 (0,01)
behar baitu 2 (0,01)
behar bazituzten 2 (0,01)
behar dena 2 (0,01)
behar ditugun 2 (0,01)
behar dudan 2 (0,01)
behar duguna 2 (0,01)
behar dutela 2 (0,01)
behar duzuela 2 (0,01)
behar duzun 2 (0,01)
behar luketenek 2 (0,01)
behar nuela 2 (0,01)
behar zien 2 (0,01)
behar zituztela 2 (0,01)
behar zitzaien 2 (0,01)
behar zutela 2 (0,01)
Behar nianez 1 (0,01)
Behar zintuen 1 (0,01)
behar badituzu 1 (0,01)
behar badizuet 1 (0,01)
behar badu 1 (0,01)
behar badugu 1 (0,01)
behar baitie 1 (0,01)
behar baitugu 1 (0,01)
behar baitzen 1 (0,01)
behar delako 1 (0,01)
behar denez 1 (0,01)
behar denik 1 (0,01)
behar diet 1 (0,01)
behar dinagu 1 (0,01)
behar dio 1 (0,01)
behar diogun 1 (0,01)
behar diozuen 1 (0,01)
behar direnean 1 (0,01)
behar ditualako 1 (0,01)
behar ditudala 1 (0,01)
behar dituela 1 (0,01)
behar dituen 1 (0,01)
behar dituenak 1 (0,01)
behar ditugula 1 (0,01)
behar ditut 1 (0,01)
behar dizuet 1 (0,01)
behar dudala 1 (0,01)
behar duen bezala 1 (0,01)
behar duenean 1 (0,01)
behar duenez 1 (0,01)
behar dugulakoan 1 (0,01)
behar dutelako 1 (0,01)
behar dutenean 1 (0,01)
behar duzue 1 (0,01)
behar gaitu 1 (0,01)
behar gaituen 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
behar izan ere 7 (0,05)
behar izan euskal 7 (0,05)
behar izan ETB 6 (0,04)
behar izan bera 6 (0,04)
behar izan elkar 6 (0,04)
behar izan ez 6 (0,04)
behar izan hizkuntza 5 (0,03)
behar izan baino 4 (0,03)
behar izan beste 4 (0,03)
behar izan derrigorrean 4 (0,03)
behar izan erabaki 4 (0,03)
behar izan esan 4 (0,03)
behar izan jakin 4 (0,03)
behar izan ni 4 (0,03)
behar izan sektore 4 (0,03)
behar izan zehaztu 4 (0,03)
behar izan adiskide 3 (0,02)
behar izan alde 3 (0,02)
behar izan alor 3 (0,02)
behar izan azpiegitura 3 (0,02)
behar izan beharrezko 3 (0,02)
behar izan ezinbeste 3 (0,02)
behar izan gai 3 (0,02)
behar izan gauza 3 (0,02)
behar izan gu 3 (0,02)
behar izan kontu 3 (0,02)
behar izan lurralde 3 (0,02)
behar izan oinarri 3 (0,02)
behar izan ote 3 (0,02)
behar izan sortzaile 3 (0,02)
behar izan adierazi 2 (0,01)
behar izan aintzat 2 (0,01)
behar izan aurreko 2 (0,01)
behar izan bakarrik 2 (0,01)
behar izan besterik gabe 2 (0,01)
behar izan beti 2 (0,01)
behar izan bide 2 (0,01)
behar izan bidea erakutsi 2 (0,01)
behar izan dan 2 (0,01)
behar izan denbora 2 (0,01)
behar izan edota 2 (0,01)
behar izan egon 2 (0,01)
behar izan egun 2 (0,01)
behar izan ei 2 (0,01)
behar izan erremedio 2 (0,01)
behar izan ezen 2 (0,01)
behar izan gertatu 2 (0,01)
behar izan hizlari 2 (0,01)
behar izan ikerketa 2 (0,01)
behar izan ikusi 2 (0,01)
behar izan jaun 2 (0,01)
behar izan konturatu 2 (0,01)
behar izan lan 2 (0,01)
behar izan langile 2 (0,01)
behar izan leku 2 (0,01)
behar izan mundu 2 (0,01)
behar izan otoitz 2 (0,01)
behar izan otu 2 (0,01)
behar izan sinetsi 2 (0,01)
behar izan sorkari 2 (0,01)
behar izan urrats 2 (0,01)
behar izan A. 1 (0,01)
behar izan Biblia 1 (0,01)
behar izan Espainia 1 (0,01)
behar izan Europa 1 (0,01)
behar izan Jainkoaren borondate 1 (0,01)
behar izan Jesus 1 (0,01)
behar izan Jorge 1 (0,01)
behar izan Kant 1 (0,01)
behar izan Matxin 1 (0,01)
behar izan Maule 1 (0,01)
behar izan Moisesen lege 1 (0,01)
behar izan Santa Teresa Jesusena 1 (0,01)
behar izan XX. 1 (0,01)
behar izan abade 1 (0,01)
behar izan aberri 1 (0,01)
behar izan abiadura 1 (0,01)
behar izan abokatu 1 (0,01)
behar izan adineko 1 (0,01)
behar izan aditu 1 (0,01)
behar izan aditzera eman 1 (0,01)
behar izan agintari 1 (0,01)
behar izan agiri 1 (0,01)
behar izan aholkatu 1 (0,01)
behar izan ahozko 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
behar izan sektore estrategiko 4 (0,03)
behar izan baino gehiago 3 (0,02)
behar izan beste batzuk 3 (0,02)
behar izan elkar estimu 3 (0,02)
behar izan elkar maite izan 3 (0,02)
behar izan ETB bat 3 (0,02)
behar izan euskal kultura 3 (0,02)
behar izan euskal mundu 3 (0,02)
behar izan lurralde hizkuntza 3 (0,02)
behar izan oinarri jarri 3 (0,02)
behar izan aurreko hilabete 2 (0,01)
behar izan bera ama 2 (0,01)
behar izan besterik gabe eman 2 (0,01)
behar izan erremedio bat 2 (0,01)
behar izan jaun ostatu eman 2 (0,01)
behar izan langile prestakuntza 2 (0,01)
behar izan otoitz irakatsi 2 (0,01)
behar izan sorkari atxikimendu 2 (0,01)
behar izan zehaztu ere 2 (0,01)
behar izan aberri askatasun 1 (0,01)
behar izan abiadura handi 1 (0,01)
behar izan adineko zabalkunde 1 (0,01)
behar izan aditu multzo 1 (0,01)
behar izan agintari zigor 1 (0,01)
behar izan ahozko soilik 1 (0,01)
behar izan alde bat 1 (0,01)
behar izan alde guzti 1 (0,01)
behar izan alor aipatu 1 (0,01)
behar izan alor hau 1 (0,01)
behar izan alor hori 1 (0,01)
behar izan baino etenaldi 1 (0,01)
behar izan bera etxe 1 (0,01)
behar izan bera herri 1 (0,01)
behar izan bera hizkuntza 1 (0,01)
behar izan bera toki 1 (0,01)
behar izan beste hiru 1 (0,01)
behar izan beti bera 1 (0,01)
behar izan beti ez 1 (0,01)
behar izan bide taxutu 1 (0,01)
behar izan dan bezala 1 (0,01)
behar izan dan jakintza 1 (0,01)
behar izan edota bidean 1 (0,01)
behar izan edota isun 1 (0,01)
behar izan egun bakar 1 (0,01)
behar izan egun batzuk 1 (0,01)
behar izan erabaki epistemologiko 1 (0,01)
behar izan ere esan 1 (0,01)
behar izan Espainia ez 1 (0,01)
behar izan Europa gizarte eragile 1 (0,01)
behar izan euskal gatazka 1 (0,01)
behar izan ez dan 1 (0,01)
behar izan ez duda 1 (0,01)
behar izan ez ukan 1 (0,01)
behar izan ezen gu 1 (0,01)
behar izan gai berri eman 1 (0,01)
behar izan gai hau 1 (0,01)
behar izan gauza hornitu 1 (0,01)
behar izan gertatu kontaketa 1 (0,01)
behar izan gu fede 1 (0,01)
behar izan gu Herria 1 (0,01)
behar izan gu maite 1 (0,01)
behar izan hizkuntza erabilera 1 (0,01)
behar izan hizkuntza gertutasun 1 (0,01)
behar izan hizkuntza guzti 1 (0,01)
behar izan hizkuntza hegemoniko 1 (0,01)
behar izan hizkuntza horiek 1 (0,01)
behar izan hizlari guzti 1 (0,01)
behar izan hizlari on 1 (0,01)
behar izan ikusi hiztegi elebidun 1 (0,01)
behar izan Jainkoaren borondate guzti 1 (0,01)
behar izan Jesus imitatu 1 (0,01)
behar izan Jorge Jimenez 1 (0,01)
behar izan Kant erabili 1 (0,01)
behar izan kontu euskara 1 (0,01)
behar izan leku izan ezik 1 (0,01)
behar izan Matxin ekarrarazi 1 (0,01)
behar izan Moisesen lege bete 1 (0,01)
behar izan mundu irauli 1 (0,01)
behar izan mundu osoko 1 (0,01)
behar izan ni gehienbat 1 (0,01)
behar izan Santa Teresa Jesusena idazlan 1 (0,01)
behar izan sinetsi egon 1 (0,01)
behar izan urrats segida 1 (0,01)
behar izan XX. mende 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia