Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 4.919

2000
‎Omenaldia Borges-entzat eta izpiritua Lauaxetarena badira ere, Fernando Pessoa, Konstantino Kavafis, Marcel Schow eta bestelako autoreen obretatik harturiko gaiak aurkitzen dira Sarrionandiaren narrazioetan. Partaide izan zen POTT bandakoen, Bernardo Atxaga, Manu Erzilla, Josemari Iturralde edo Jon Juaristirekin batean izandako hiru urteko bizikizun literarioaren ondarea du hori.
‎Lehen bildumako narrazioak klasikoak dira beraren iduriz (iraganera eta fantasiara jotzen dute eta borobilak dira). Atabala eta Eurian ostera, narrazio gordinagoak agertzen zaizkigu eta absurduak indarra hartzen du; azkenik Ifarraldeko ordukoak errealistagoak dira eta bizitza zati bat jartzen digute begien aurrean, hor ezer gertatzen ez delarik (bukaerarik gabe bailiran, narrazioetako bukaera itxietatik urrun). (Joseba Sarrionandia.
‎" Untzi bat helburu bezala nabigatzea duen untzi bat dirudi, baina bere helburua ez da nabigatzea, baizik eta portu batera iristea. Gu nabigatzen ari gara, baina ez daukagu babestzat hartu genukeen portuaren ideiarik. Berritu egiten dugu horrela bertsio mingarrian argonauten formula menturazale hura:
‎Aipamen honekin lotzen badugu epilogoaren amaieran dioena, garbi ikus genezake, Atxagaren ustez, Sarrionandiaren literaturak eta dudarik gabe adierazten duen joera etikoak nabigatzera badaramala, nahiz eta hartu lukeen portuaren ideiarik ez duen, eta nabigatu egiten duela" Baina nabigatzen ari da. Eta oraingoz, hori da funtsezkoena." (141) Beraz, nabigatzailearentzat egitea posible zaion eta ezinbestekoa duena egiten du, nabigatu, horretarako sortua balitz bezala.
‎Ez da hor marinela protagonista, Merlin azti maiteminduaren fatuma da gaia, baina Pott Bandako idazleei eginiko erreferentzia zuzen eta zeharkakoen artean, bada marinelaren aipamen bat ere. Hor azaltzen da, bada, Josemari Iturralde zalduna jazz musika entzunez, Durangoko irteeran dagoen zuhaitz itzaltsu baten ondora iristen da, Merlin eta Enare neskatxa haren ondora atseden hartzera geratu direnean. Zuhaitz horrek, ordea...
‎Bestalde, mundu ikuskera filosofiko interesgarria ematen omen du aditzera liburu honek, hain zuzen ere laberintoarena. " Lehen errakuntza" ren ondoriozko kaosak munduari zentzurik hartzea galarazten digu; egia deitzen dugun hori, berriz, hipotesirik egokiena besterik ez da. Horregatik, kaosa nagusi den errealitatearen aurrean, poesiak bat bateko ezagutza intuitiboa besterik ez lezake jaso; halere," poesiak psikiatriak baino errealitatearen ezagumen handiagoa ematen du, nahiz eta informazio gutxiago, esperientzia zientzia baino egiatiagoa delako, imajinazioa zientzia baino ahaltsuagoa delako." (141 or.)
‎Marginalia (Elkar, Donostia 1988) liburuak Edgar Alan Poeren liburu baten izenburutik hartzen du izena eta hark bezala, genero aldetik sail ugaritan banatu beharrekoak izango liratekeen testuak biltzen ditu. Liburuaren kontrazalean dioenez, 1987an idatziriko saio laburrak biltzen dira liburu honetan, Argian argitaratuak zituen" Bazterrekoak" izeneko atalak bilduz.
‎Gerardo Markuletaren ustez, liburua poeta baten egunkaritik harturiko harribitxien antologia modura antolaturik dago: irakurketen harira, gogoeta zabalago baten barnean edota egunerokotasunaren lokatzen artean sortutako txinparta bat batekoak jaso, arnas poetikoaren iragazitik pasa eta bere hizketa poetikoaren fineziaz adierazi.
‎Lehenengoaren ustez, jadanik Ez gara gure baitakoak liburuan teorikoki garaturikoaren alderdi praktikoa da prosa zati txikiez osaturiko liburu hau. Hitz joko paradoxikoa hautatu du egileak izenburutzat, berez XVII. mendeko euskal idazle baten liburutik harturiko atsotitza dena. Lopez Gasenik dioenez, istorio guztietan zehar noizbehinka errepikaturik agertzen da esaera hau" batasun ia erlijiosoa ematen diolarik liburu osoari".
‎Alegia, Orhi aldean izana dela eta han berorik ez zuela ikusirik, bere habiara itzulia dela. Gerardo Markuletaren ustez, ordea, izenburuaren jatorria hori bada ere, izenburuan esaldiak beste esanahi bat hartzen du, hitz jolasa eginez, erbesteratuen paradoxa adieraziz, han egonik ere hemen daudela nolabait.
‎Liburua egiterakoan egileak hitzak aintzat hartzeko premia sentitzen duela dio, oraindik munduko gauzak izenda daitezkeela sinesteko. Izan ere Sarrionandiak liburu honen xede eta ilusio handia zera omen du egileak berak dioenez:
‎1987an argitaratu zuen Sarrionandiak Marinel zaharrak izenekoa eta aurreneko obraren, hots Izuen Gordelekuetan Barrenaren errebisioa izateaz gain, kartzela garaiko eta ihesi joan ondorengo zenbait poemez osaturiko obra da. Kritikoek diotenez, liburu honetan Sarrionandiarengan literatura eta militantziaren arteko harremana gogortzeko joera nabarmentzen da, eta jarrera zorrotzagoak hartu dituela erakusten omen du, batez ere" Literatura eta iraultza" (22 or.) izeneko poeman.
‎Liburu honetan ironiak edo metaliteraturak ez duela tokirik izan azpimarratzen du. Euskal poeten artean Lauaxeta eta Aresti hartzen ditu gogoan, atzerritarren artean aldiz, bera bezala kondenatuak izaniko Maiakovski eta François Villon. Arestik bezala bere eta bere lagunen bizimoldearen testigantza ematen duen poesia egiten duela dio Iñaki Aldekoak," oroimen flakuaren aurka jasotako testigantza" dela liburua, eta ildo beretik datorrela dio 1988an argitaratu berria zuen Marginalia liburua ere.
‎" Konpromezua eta kanpoko literatura" izeneko atalean (Laberintoaren oroimena, Baroja, Donostia, 1989 (97 or.) eta" Joven poesia vasca. Un acercamiento a la última producción poética", Congreso de literatura, Ed. Castalia, Madrid, 1989, 287 or.) Gudaosteko euskal poesiari begirada eman eta honela laburtzen du" inpresionismo joera estetikoetatik jarrera zeharo politikoetaraino etorri ginen, Arestiz gero edukiaren gainetik jartzen den lan lirikoaren kontzeptuak berriro hartzen duelarik indar birsortua." (97 or.)
‎Jon Kortazarrek Lurra eta Luma (1997) artikulu bilduman, liburuari eskainirikoan, haren moldaketa berria azpimarratzen du, Marinel zaharrak liburutik harturiko materialek, emendatuekin batean egituraturik, taxu berria hartzen dutela diosku. Sarrionandiaren liburuen irakurleari lehendik ezagun egingo zaizkion sinbolo eta gaiekin batera beste zenbait ere azaltzearekin, bizitza bera da poema hauetan azaltzen dena, bere aniztasun osoan.
‎Jon Kortazarrek Lurra eta Luma (1997) artikulu bilduman, liburuari eskainirikoan, haren moldaketa berria azpimarratzen du, Marinel zaharrak liburutik harturiko materialek, emendatuekin batean egituraturik, taxu berria hartzen dutela diosku. Sarrionandiaren liburuen irakurleari lehendik ezagun egingo zaizkion sinbolo eta gaiekin batera beste zenbait ere azaltzearekin, bizitza bera da poema hauetan azaltzen dena, bere aniztasun osoan.
‎Alde batetik, tematikak zabaltzera egin duela esaten du eta adibidetzat aipatzen du lehengo liburuan heriotzak zentzu ideologikoa bazuen edo omenaldi poesiak egiten bazituen, oraingoan zabalera jotzen duela poetak, heriotza bera, bere heriotzaz eta hil ondokoaz hausnartzen duela. Bestetik, autobiografiatik aldentzen dela aipatzen du Kortazarrek, egileak oraingoan gaiak bere osotasunean hartu eta lantzen dituela esaten du, ikuspegi zabalagoak hartuz.
‎Alde batetik, tematikak zabaltzera egin duela esaten du eta adibidetzat aipatzen du lehengo liburuan heriotzak zentzu ideologikoa bazuen edo omenaldi poesiak egiten bazituen, oraingoan zabalera jotzen duela poetak, heriotza bera, bere heriotzaz eta hil ondokoaz hausnartzen duela. Bestetik, autobiografiatik aldentzen dela aipatzen du Kortazarrek, egileak oraingoan gaiak bere osotasunean hartu eta lantzen dituela esaten du, ikuspegi zabalagoak hartuz .
‎" Baina zertarako egin poesia aro gaitz hauetan?" (33 or.). Sarrionandiak ez daki," baina ekin behar da zeren hobe da burrukatu eta galtzea/ galera aurrez onartzea baino" (52 or.). 1987ko Marinel zaharrak liburuan ere galdera bera da hitzaurrean" Zertarako poesia hondamen aro hauetan?" (8 or.). Oraingoan ordea, sasoi guztiak ez ote diren makalak galdetzen dio bere buruari, haatik ezinbestekoa dela pertsonarentzat kantatzea, itsasontziarentzat nabigatzea bezala. Bere kasuan, gainera, Coleridgeren marinel zaharrak bezala, inork entzuteko trenta handirik hartu nahi ez duen moduko kontuak esan behar ditu. Aldiz, 1995eko poema sortan gainditua du, bizitzaren beraren indarrez, Becketten hastapen gisako hura" nothing is left to tell" ek (ez da esatekorik geratzen), metaliteratura ororen abiapuntua izango zena.
‎Ni ez naiz hemengoa (Pamiela, Iruñea, 1985) izan da kritikoen aldetik iruzkin gehien merezi izan dituena eta, ia aho batez, Pott Bandakoen irizpide teorikoen adierazpentzat jo izan dena, bereziki Bernardo Atxagaren Etiopia liburuak ezagutzera emandako belaunaldiaren oinarriak aditzera ematen omen dituelako. Nolabait, garai horretan eginiko poesiaren teorizaziotzat hartu dute kritikoek, deserrotzearen eta erbesteratzearen sinboloaren planteamendutzat.
‎Malcolm Lowryk aztergai hau erraten zuen: " Bada, Malcolm Lowryk bizimodutzat hartzen zuen literatura, baina, jakinik, ez bizitzan bertan, ez literaturako bizitzan, ez duela salbaziorik kausituko. Eta, orduan, literatura erbesteratzearen antzekoa, hots, atzerribide amaigabe bat, laberinto gisakoa, laberintoa non sartzen diren gerlariak, poetak eta beste abenturagileak, amaierarik ez, edota amaieran isiltasuna heriotza eta erotasuna kausitzeko.
‎Bestalde, saioei berei dagokienez, gehienak idazle edo filosofo ezagunen aipamenen bat abiapuntutzat hartu eta bere argudioak eta ondorioak adierazten ditu segidan. Literatur piezei dagokienez, berriz, hiru aipatzen ditu Joxerra Gartziak beste guztien gainetik" Euria esan eta euria erortzea" (191 or.)," Ziutateko enparantzak" (201 or.) eta" Laberintoa habitatu" (206 or).
‎Kortazarrek J. Sarrionandiaren idaztankeraren esparruan bereziki azpimarratzen du hizkera horren jatorria euskal tradizio klasikoarekin konektatu nahia eta Jon Miranderen hizkuntza poetikoaren hausnartze eta sakontze saioa dela. Iturri horiek, ordea, Joseba Sarrionandiaren sentsibilitatearen arragoan hartzen dute moldea. Miranderen eraginari buruzkoa berritzen du hainbat urtetara, Laberintoaren oroimena izeneko saio liburuan eta Lurra eta luma koan ere bai:
‎Poesia itzulpenen artean, aldiz, T.S. Eliot() idazle ifarramerikarraren poesia itzuliz Gabriel Arestik eta Pott Bandako zenbait partaidek eginiko liburuan parte hartu zuen, eta Lur eremua (The Waste Land) hartu zuen bere ardurapean. (TS Eliot euskaraz.
‎Poesia itzulpenen artean, aldiz, T.S. Eliot() idazle ifarramerikarraren poesia itzuliz Gabriel Arestik eta Pott Bandako zenbait partaidek eginiko liburuan parte hartu zuen, eta Lur eremua (The Waste Land) hartu zuen bere ardurapean. (TS Eliot euskaraz.
‎Liburuaren izenburuak apur bat misteriotsu izaten jarraitzen du gaur egun ere, azalpenik aurkitzekotan liburura bertara jo eta Bitakora kaiera sarrerako poeman aurki genezake lehen zantzua: bidaztia itsas bidaian zehar zorabiatzen eta izutzen da, orduan gordelekuak bilatzen ditu, zokoetan gordetzen saiatzen da aldizka atseden hartzeko , han ere izuak agertzen zaizkion arren. Bidaian zehar bisitatzen dituen portu horiek, hiri horiek dira gordelekuak:
‎Espazialitate postmodernoaren kontzeptu horrekin lotuta dago bidaiaren metafora Uriberen hitzetan, eta bidaiaren gaia aldiz, aurreko liburuei buruz hitz egiterakoan etengabe aipaturiko irudia izan da, eta exilioa den bidaiarena da beharbada liburu honetan hartzen duen funtsezko tornua, Han izanik hemen naiz liburuari jarraiki. Azkorbebeitiak ere" bizitza erbestea da" zitatzen du eta bat dator J.L. Otamendirekin(" Nora itzuli?, Argia, 1996, 1.566, 96 II)", esatean poesia liburu honetan" erbesteak kategoria sinbolikoa eta metafisikoa hartzen duela." (J.S.
‎Espazialitate postmodernoaren kontzeptu horrekin lotuta dago bidaiaren metafora Uriberen hitzetan, eta bidaiaren gaia aldiz, aurreko liburuei buruz hitz egiterakoan etengabe aipaturiko irudia izan da, eta exilioa den bidaiarena da beharbada liburu honetan hartzen duen funtsezko tornua, Han izanik hemen naiz liburuari jarraiki. Azkorbebeitiak ere" bizitza erbestea da" zitatzen du eta bat dator J.L. Otamendirekin(" Nora itzuli?, Argia, 1996, 1.566, 96 II)", esatean poesia liburu honetan" erbesteak kategoria sinbolikoa eta metafisikoa hartzen duela." (J.S. Irakurketa proposamen bat, 84 or.)
‎Berez gurekin datorrena ala, bizitzan zehar egiten goazena?" (Fernandez, Jose Jabier: Egunkaria) Aurretik aipaturikoa aintzat hartuz , bizitza jostearen prozesu bera eskatzen duen ekintza dela esan genezake. Ondorioz, norbera litzateke bere bizitza josteko jostunik egokiena, eta bere bizitzaren oihala josteko ahalmena izango lukeen bakarra, jostearekin batera desjostearen beharra aldarrikatuz.
‎Harreman hau bi pertsonaiek ilusio xume baten modura biziko dute, izan ere, pertsonaiek bizitzaren aurrean sentitzen duten nekea, asperdura, ilusiorik eza... ahazteko bide gisa aurkezten baita maitasuna. Baina, narrazioaren bukaeran ametsetik ihes egiteko joerari eutsiz betiko bizimodura bueltatzeko erabakia hartuko dute.
‎Oro har, pertsonaia ezberdinen berri eman ahal izateko narratzaile orojakilea aurki badezakegu ere, batzuetan, bere iraganeko pasarte batzuen berri ematerakoan, Pedro pertsonaiak hartuko du hitza lehen pertsonan. Honela, bi maila narratibo bereiz daitezke:
‎Semea aski herabea da berenaz, nahiz frango azkarra den adineko. Eskolan ez da luzaz ibili, nekez ikasten baitzuen; beraz laborantxari lotu da burrasoen segida hartu beharrez.
‎Iñakik adixkide baita ere maisutzat hartzen du xoria, horrek ordainez naturaren lege ezkutuak erakusten dizkio sasipean duten gordagian. Zentzuak pizten zaizkio mutikoari, bizia dastatzen eta gozatzen ikasten du, emeki emeki, bainan zorigaitzez, ihiztari batzuek bizia andeatzen diote sekulako.
‎Are gehiago, mutikoa zozoarekin harremantzen denean biluztu egiten da. Beraz, gizarteak zorotzat hartzen du, zoro eta zozo hitzen arteko jolasa eginez. Baina, gazte batek zozoa hiltzean, Iñakik amorruz gaztea hilko du.
‎Beraz, Iñakiren istorioa kontatzen ez duenean, baina honen berri nola izan zuen azaltzean, narrazioan parte hartzen duen narratzailea dugu. Bestalde, askotan Iñakik berak hartuko du hitza, maila metadiegetikora jauzi eginez.
‎Gogoeta hauen artean Helenarekin izandako harremanaren berri emateaz gain, bere aspaldiko lagun batekin gertatu zaiona kontatuko du: Mikeli, Madrilen atentatu batean parte hartu ondoren, etxean ostatu eman dio. Are gehiago, hau izango da aitzakia narratiboa.
‎Hortaz, gogoeta hauek guztiak izango dira eleberriaren funtsa. Hots, gogoetok hartuko dute garrantzia eta ez ekintzek, Luis Mari Mujikak aipatu bezala: " Ekintza baino gehiago nahiz aktibismoari loturiko ekintzak ez falta bertan (gertakariak baino harantzago) sor daitezkeen erreakzioak, andana intimoen ikuspegia eskaintzen digu, gehienbat." (Egan 50) Bestalde, Alvaro margolaria denez, askotan marrazkiek beteko dute bere gogoeten gidari lana.
‎Hain zuzen ere, pertsonaia batek erabaki bat hartu aurretik izandako zalantzak eta beldurrak dira eleberri honen ardatza. Zehazki, umezurtz geratu den mutil baten gomutak aurki ditzakegu.
‎" Eskualde hori bilakatu da norberaren axioma existentzialak egiaztatzeko inguru egokiena. Naturaleza malkar eta elkor horretan beste nehon baino eskuera handiagoa du norbere ahalmenak oro, hala nola asmamena, adimena, jakin mina... erabiltzeko." (Habe 295) Horregatik, lurralde horretatik ezin izango du ihes egin eta erabaki bat hartu du. Irakurleoi erabakia zein izango den izenburutik bertatik adierazten zaigunez, idazleak erabakiari berari garrantzia eman baino, nahiago izan du patrimonioa salgai jartzeak pertsonaiari sortarazi dizkion sentimendu, oroitzapen eta gogoetak islatzen saiatzea.
‎hauetan atzera saltoak nabariak dira, noski. Kasu gehienetan, kanpo analepsiak erabiltzen ditu, erabakia hartu aurreko gertaeren berri emanez. Epe labur horretan ez da gauza gehiegirik gertatzen, ekintzak baino, pertsonaiaren barne mundua baita garrantzitsuena:
‎bakardadearen ezinbestekotasuna. Eta ziklo hori liburuan hedatu ahal izateko, urtaroen zikloa hartu du oinarri Oñederrak. (Egunkaria I)
‎Itxura denez, irakurleok ez dugu fikziozko errealismoaren inguruan eraikitako mundua zientzia fikziozko mundua baino errazago irudikatzeko ahalmenik. Izan ere, biak sortzeko eleberritik kanpoko gure ezagutzatik hartzen ditugu erreferentziak. Baina, batzuetan fikzio horri egiantzekotasuna erantsi nahiz errealitateko munduko elementuei erreferentzia zuzena egiten zaie.
‎Dirua eskuratzeko, merkataritzan lanean hasiko da bere bi lagunekin, Tomas eta Ferminekin. Baina, Urduñan gertaera tamalgarri batean parte hartu du, eta herritik kanporatuko dute. Kanpoan merkataritzan ibili ondoren, Bilbora doa bizitzera.
‎" Geografia egin zait deigarria Haizea mindu gabe ipuin bilduman. Han/ hemen bezalako kontzeptuek egundoko indarra hartzen dute, nahitaez. Espetxeko lau pareta arteko espazio horretatik ihesi, ugari dira kanpoaldean gertatzen..." (Jakin 112) diren gorabeherak.
‎kontatzeko duten ahalmena kontuan hartu , balizko erritmo bat aztertu, hori izan da erreferentzia nagusia. Euskaldunok kontalari onak garela uste dut, ahozko literaturaren eragina gertu behar du, eta gurasoek, zentzu horretan, euskara asko dakite...
‎Jokin Muñozek ipuin bilduma modura antolatu duen liburu honen batasuna dela-eta, eleberritzat har genezake. Batasuna alderdi askotan azpimarratzen da:
‎Hona hemen arestian aipaturiko giro hori aukeratzeko arrazoiak: " Hegoaldea modelo sinboliko gisa hartu dut, hori ez da berria, Faulknerren kasua hor dago.(...) geografia intimo bat sortu dut; benetako errealitate geografikoa antzeman daiteke, baina ez dago asmo dokumentalik." (Argia 1561) Gainera, geografia intimo honi Izurkiz izena eman dio. Hots, sinbolismoz beteriko izena:
‎Harremanen inguruko gaiak guztiz alde batera utzi ez dituen arren, oraingo honetan Montoiak hiri bat hartu du protagonista nagusitzat. Gasteizen kokaturiko hogeita bi ipuin eskaintzen dizkigu ipuin bilduma honetan:
‎etsipena, maitasuna, desioen ezintasuna, itxaropena,... Izan ere, gaueko giroaren bidez," iluntasunaren baitan gordetzen den pasioa ageri da liburuko orrialde guztietan." (Egunkaria) Gaueko amets honetan, alkoholaren zorabioaren eraginez, hilak eta biziak batera agertuko dira. Izan ere, bizitzaren mozkorralditzat har genitzake ipuin hauek, gaueko ametsen mundua irudikatzeko erabilia. Xede honekin, askotan gaueko harremanen berri ematen zaigu.
‎Narratzailea, oro har, Paddy deituriko narratzaile autodiegetikoa dugu. Hala ere, batzuetan beste pertsonaiek hartuko dute hitza, narratzaile metadiegetikoari bidea zabalduz. Are gehiago, beste zenbaitetan Paddyk berak beste pertsonaia baten gorabeherak kontatzen dizkigu, bera bigarren mailako pertsonaia izatera igaroz.
‎Laura kanpoan da (1999) deituriko bigarren ipuin bilduma honetan bi ipuin argitaratu ditu. Ipuin hauek aurreko bildumaren jarraipentzat har daitezke, ildo beretik baitoaz: eguneroko bizimoduko egoera arruntak dira aurkezten zaizkigunak.
‎Gizaki izateak urduri jartzen baititu, nahiago lukete postontzi edo karrota izan gizaki baino: pairaezina zaie erabakiak hartzeko ahalmena. Halatan, ezustean, nolabaiteko babesa damaien emaztearengandik urruti direlarik emaztearen erabaki baten ondorioz noski, ez baita harritzekoa halako ganorabakoengandik aldentzen ahalegintzea, munduarenganako eta beren buruarenganako haserre hitsa nagusitzen zaie, miseriazko ziminokeriak eginaraziz.(...)
‎Honakoa adierazi zuen bilduma honetaz mintzatzean Edorta Jimenezek: " Ohi duen irudimen oparoa eta hizkuntzaren erabilpen preziosista galdu gabe, inoiz baino narratzaileago ageri zaigu, kontakizuna mendean hartuz eta harekin nahi duen bezala jostatuz." (Jakin 103)
‎paisaien deskribapenak, animalien protagonismoa,... bere lehen eleberrian ikusten genuen bezalaxe. Antton Lukuren Botoiletan bilduma aintzat hartuz honela mintzatu zen Edorta Jimenez: " Liburu bietan deigarri egin zaidan elementu bat, hain zuzen ere, naturaren agerkera eta horri batak eta besteak ematen dioten tratamenduak, biek baitakite inguruneko xehetasunak narrazioaren osagarri egoki egiten." (Jakin 106)
‎Narrazio labur hauetan zehar pertsonaia ugari deskribatzen zaizkigu, askotan aipamenetara soilik mugatzen delarik haien parte hartzea . Honela, hain narrazio laburren aurrean gaudela kontuan hartuta pertsonaien barne munduan askorik ez sakontzea itxarotekoa da.
‎Narrazio labur hauetan zehar pertsonaia ugari deskribatzen zaizkigu, askotan aipamenetara soilik mugatzen delarik haien parte hartzea. Honela, hain narrazio laburren aurrean gaudela kontuan hartuta pertsonaien barne munduan askorik ez sakontzea itxarotekoa da. Honela mintzatu zen Joxi Ubeda pertsonaien inguruan:
‎Bestalde, bilduma honetako hiru ipuinetan tradiziozko ipuinak oinarritzat hartu eta hankaz gora jarri ditu: " txikitako ipuinak hartu, astindu bat eman eta ipuinok hankaz gora jartzeko." Joera hau Mailuix Legorbururen ipuin batzuetan ere ikusiko dugu.
‎Bestalde, bilduma honetako hiru ipuinetan tradiziozko ipuinak oinarritzat hartu eta hankaz gora jarri ditu: " txikitako ipuinak hartu , astindu bat eman eta ipuinok hankaz gora jartzeko." Joera hau Mailuix Legorbururen ipuin batzuetan ere ikusiko dugu. Honela, joko ederra sortzeaz gain, ohikoa denari beste ikuspegi batetik begiratzeko beharra azpimarratzen du.
‎Edorta Jimenezen ustez narratzailearen ikuspegia ezohikoa da. (Egunkaria XII) Izan ere, batzuetan gizonezkoa fokotzat hartuz , eta honen istorioaren berri emanez, bigarren mailakoa den emakumezko pertsonaiaren istorioa bereganatzen dugu gizonezkoarenaren hurbiltasun berberaz. Felipe Juaristik honela adierazi zuen bere iritzia:
‎Halako atmosfera falta nabaritzen zaie ipuinei, oso azkar kontatuta dago dena, pertsonaiak behar gisa ezagutzeko betarik eman gabe. Lerro gutxitan garatzen du haiei buruzko nondik norakoa, kontaerak eskatuko lukeen erritmoa ez du errespetatzen, arrapaladan bezala joaten zaigu istorioa, detailetan finkatu gabe, elkarrizketetan gozatu gabe, eta, batzutan bukaerako bide okerra hartuz . Oso presaka idatzitakoak dirudite gehienetan, eta horregatik ipuin batzuk absurdoak egiten zaizkigu, kontatzeko moduagatik gehiago, kontatzen denagatik baino.
‎Rikarteren lehen liburu honetan tramari dagokionez elkarrekin harremanik ez duten bi narrazio luze eskaintzen zaizkigun arren, desioa da ipuinon ardatza. Batetik, Rakel Beaumont narrazioan gizon jaio eta emakumea izan nahi duen pertsonaia baten gorabeherak kontatzen dira (luzeraren aldetik eleberritzat har daitekeena); bestetik, Apopiloetxea kontakizunean esistitzen ez den emakume batekin maitemindurik dagoen gizon bat aurkezten zaigu. Javier Rojoren ustez, Rakel Beaumont kontakizunari erromantizismo handia dario.
‎Javier Rojoren ustez, Rakel Beaumont kontakizunari erromantizismo handia dario. Hala ere," istorioak aurrera egin ahala, erromantizismoak misterioari utziko dio lekua eta thriller baten ezaugarriak hartuko ditu kontakizunak." (El Correo VIII) Bigarren narrazioan, honen moduko garapena ere suma daiteke. Idazleak sortaraziz irakurlea irakurtzen jarraitzera bultzatu nahi du.
‎Felipe Rius kazetariak bere lehen liburuan argazkiak hartu ditu protagonistatzat. Honek Cortázar ek ipuingintzaz aritzean eginiko adierazpenak ekarri dizkigu gogora:
‎Zarauzko Lanbide Eskolako sortzaile eta zuzendari izan zen fraidea hartu du oinarri horretarako Andoni Egañak, haren bi argazki ikusi eta gero. Francoren aurrean ageri da bietan Egañak eleberrian Frai Kandido deitu duena.
‎Lehenengo argazkia epaiketa bati dagokio. Franco epaileen artean da eta Frai Kandido, berriz, akusatuen aulkian 1930eko abenduan Jacan Errepublikaren alde matxinaturiko soldaduei burua berotzea eta matxinadan parte hartzea da akusazioa. Bigarren argazkian Lanbide Eskolako zuzendaria Francori eskua ematen ageri da.
‎Pío Barojak ere aintzat hartu zuen gai hori El Cabo de las tormentas nobelan. Ariketa moduan biak irakurtzea gomendutuko nioke irakurtzale orori.
‎Izan ere, I. Mundu Gerrako lubakietako egoera irudikatzen zaigu. Honela, Frantziaren armadara gerratean parte hartzera joan behar izan zuten euskaldunetariko bat dugu eleberri honen protagonista: Jean Etxegoien.
‎Bestalde, hitza hartzen duen pertsonaia protagonista denean (Etxegoien denean), narratzaile autodiegetikoa dugu; baina besterik gabe istorioan parte hartzen duen bigarren mailako pertsonaia bat denean, narratzaile homodiegetikoa izango genuke. Gainera, kasu gutxitan bada ere, pertsonaia batek beste norbaitek idatziriko eskutitzak irakurtzen ditu, narratzaile metadiegetikoak hitza hartuz .
‎Istorioa kronologikoki kontatzen bazaigu ere, pertsonaien berri emateko haien bizitzari buruzko zenbait pasarte aipatzean, denboran hainbat erretrospekzio egiten direla dakusagu. Bestalde, kontuan hartu genuke batzuetan narrazio luze baten bidez oso epe laburraren berri ematen dela, eta beste batzuetan, liburuaren amaieran, esaterako, orrialde batetik bestera urteetako aldea dagoela. Hau da, narrazioaren erritmoa aldakorra da.
‎Muruaga bigarren liburuari buruz ari delarik honakoa diosku: istorioek" beti dute holako tonu umoretsua esanez bezala bizitzan gauzarik tragikoenak ere bikote kontuan behintzat ez liratekeela hartzen ditugun bezain serio hartu behar." (Egunkaria, VII) Nahiz eta bi bildumetan umorea eta ironia darabilen, bigarren bildumako ironia zorrotzagoa eta landuagoa da. Izan ere, bilduma honetan askotan umore beltza eta tragikoarekin topo egingo dugu.
‎Muruaga bigarren liburuari buruz ari delarik honakoa diosku: istorioek" beti dute holako tonu umoretsua esanez bezala bizitzan gauzarik tragikoenak ere bikote kontuan behintzat ez liratekeela hartzen ditugun bezain serio hartu behar." (Egunkaria, VII) Nahiz eta bi bildumetan umorea eta ironia darabilen, bigarren bildumako ironia zorrotzagoa eta landuagoa da. Izan ere, bilduma honetan askotan umore beltza eta tragikoarekin topo egingo dugu.
‎Arestian esandakoa kontuan hartuz , beraz, lehenengo pertsonako narratzailea dugula garbi dago, are gehiago, narratzaile autodiegetikoa. Gainera, narratario intradiegetiko jakin bati zuzentzen zaio:
‎Bertan, Dionisosen iraganeko pasarte bat aurkezten zaigu, oroitzapen modura edo: bertan, borroka armatua utzi aurretik sator modura lanean zebilen bat hiltzeko erabakia nola hartu zuen kontatzen zaigu. Beraz, plano bat bestearen barruan txerta badezakegu ere, bi plano ezberdin hauek zeharo bereizirik eskaintzen zaizkigu:
‎Gerra zibila amaitu eta 15 urtera, 1952ko negu hotzeko gau elurtsu batean, Bizkaiko kostaldeko herri batean, maki batek aspaldiko lagun eta adiskide duen kapitain baten etxeko atea jotzen du, eleberri honetan jasotako fikziozko gertaerei hasiera emanez. Gerran parte hartu ez bazuen ere, makien gora-beheretan nahastuko da aurrerantzean Onofre kapitaina eta, jende eta kontu berrien ezagupidea emateaz gain, bere burua hobeto ezagutzen eta ulertzen ere lagunduko dio berak nahi izan gabe egindako lotura horrek, nahiz eta bere buruaren ezagutzak ez duen, jakina, pertsonaia baikor bihurtuko. (Egunkaria I)
‎Hortaz, narratzaileak pertsonaia gatazkatsuak, hau da, biribilak irudikatuko ditu. Pertsonaia nagusia aintzat hartuz , esaterako," Zalantza, ezinegona, beldurra eta barruko nahasdura dira Edorta Jimenezen pertsonaia arketipikotzat ere jo dezakegun Onofreren ezaugarri nagusietako batzuk." (Egunkaria I) Hartara, pertsonaien mundu aberatsa azaltzen da, sentimendu, kezkak, gatazkak, bakardadea,...
‎Bere gainerako lanak aintzat hartuz gero, bere narrazioetan behin eta berriro errepikatzen diren elementuak ikus ditzakegu eleberri honetan ere: itsasoa, uhartea, arrantzaleak, portua,...
‎beraz, kronotopo determinatua darabil, bai denbora bai espazioa zehaztu baititu. Jarraikortasuna aintzat hartuz , plano bakoitzean gertaerak kronologikoki narratzen diren arren, plano bat bestearekin tartekatuz eskaintzen zaigunez, aurrera eta atzera egiteak ugariak dira.
‎Fidelekin batera honako hauek dira pertsonaia nagusiak: bere iloba den Donostiako neska anarkista CNTkoa, eta bahituta hartzen duten fraile karmeldar inozo bat. Berriro ere pertsonaiek gidatuko dituzte gertaerak.
‎Eleberrigintza eta ipuingintzaren arloei ekin aurretik, hauen definizioei buruzko hainbat ohar eskaintzea egokia iruditu zaigu. Eleberria definitzeko garaian saio ezberdin ugari egon badira ere5, guztietan fikziozko istorioa oinarrian izatea hartu izan da baldintza nagusitzat. Bestalde, beste honako ezaugarria ere aipatu izan dute, besteak beste, Baquero Goyanes, James, Gide, Cela eta Sábatok:
‎Ipuina eta eleberria bereizteko, bestalde, luzera hartu izan da kontuan. Ezaugarri bakar honekin honelako bereizketa garrantzitsua egitea zilegi ez dela pentsa badaiteke ere, ezin da ukatu narrazio baten luzerak istorioa garatzeko baliabideak zeharo baldintzatzen dituela.
‎Ezaugarri bakar honekin honelako bereizketa garrantzitsua egitea zilegi ez dela pentsa badaiteke ere, ezin da ukatu narrazio baten luzerak istorioa garatzeko baliabideak zeharo baldintzatzen dituela. Honela, denbora igaro ahala, ipuingintza eta eleberrigintza bi genero bereiztutzat hartu izan dira, bakoitzaren ezaugarriak zehaztuz joan direlarik. Ipuingintzan, esaterako, bi orrialde edo orrialde bakarreko ipuin laburrak ugarituz joan dira, bere ezaugarri bereziak bereganatuz.
‎Azkoitiarrak bere burua urkatzera doan mutil baten gogoetak ditu kontagai liburu honetan. Julen Azkue deituriko gazteak hausnarketa eta oroitzapenen bidez, erabaki hori hartzera bultzatu duten arrazoiak pixkanaka azaleratzen dizkigu. Julen editorea izaki, liburu bat atontzen dihardu, baina, Zubeldia deituriko argitaratzailea azpijokoetan ibili denez, Julenek liburua legez kanpo argitaratzeko saioa egingo du.
‎Hori dela-eta, eta Bilbora trenez igortzen zituen pakete batzuengatik Julen atxilotu egingo dute. Ondorioz, ziegan hartuko du bere buruaz beste egiteko erabakia.
‎" Thriller" a ikusiko genuke agian, Julen Azkue erresistentziako editore heroiko eta Zubeldia zentsore kolaborazionista soil egingo bagenitu. Beharbada, bere osoan ez hartzera , drama existentzialistaz edo kostunbrismo modu baten ekarriaz hitz egingo genuke. (Aizu!
‎hots, Julenek zalantza eta barne gatazka ugari ditu. Egileak berak azpimarratu zuenez," Editoreak berak, bere militantzia ez du oso garbi ikusten, baina halaber, ikusten du egoerak horretara bultzatzen duela, ezin duela beste jarrerarik hartu . Liburuan, zuri eta beltzen arteko gerra izan beharrean, gris asko dago.
‎Ondorioz, analepsiek gidatzen dute kontakizuna. Baina, lehen mailako narraziotzat urkatzeko unea eta ekintza bera hartuz gero , atzera egiteak kanpo analepsiak lirateke, lehen mailako narraziotik kanpoko denbora batean kokatzen baitira (lehen kapitulua bera kanpo analepsia genuke). Bestalde, prolepsiak ez ditu sarritan erabili:
‎Izan ere, narratzailearen ahotsaren bidez kontaketan txertaturiko gai ezberdinei buruzko gogoetak, azalpenak eta komentarioak istoriotik harago doaz, irakurlearengana hain zuzen ere. Hau da, iruzkinotan aurresuposaturik dago irakurleon parte hartzea .
‎maiatzak 13 Garai hartan hiri bateko gaueko giroa eleberri batean islatzea berritasuna zen. Geroztik, ugariak izan dira Bilbo hiriaren gauak hizpidetzat hartu dituzten idazleak: hala nola, goraxeago aipatuko dugun Gorrindoren Ni naizen hori eta ondoren aipatuko dugun Iturriagaren Berandu da gelditzeko.
‎hau da, narratzaile autodiegetikoari bidea zabaltzen dio. Hala ere, ez dugu ahaztu behar, hasieran estradiegetikotzat izan dugun narratzailea, istorioaren amaieraren arabera, intradiegetikotzat eta autodiegetikotzat badugu, pertsonaiek hitza hartzean maila metadiegetikoan mintzatzen arituko liratekeela.
‎Igantzi deituriko gazte baten bizipenak kontatzen zaizkigu: Arantzazun igarotako haurtzaroa, Donostiara lan bila doanean, ETA erakundeko kideekin dituen lehenengo hartu emanak,... Zalantza askoren ondoren, erakundean sartzea erabakitzen du eta mugan ikurrina batzuk eramateagatik atxilotuko dute.
‎Martutenetik ateratzean iparraldera alde egingo du eta handik Parisera. Bertan, ETAko mintegietan esku hartuko du. Beraz, sinesgarritasun handiz osaturiko gertaerak kontatzen zaizkigu.
‎Elaberriaren alde formaletara pasata, hizkeraren alde morfologiko ziurraz aparte, nabarmentzekoa autoreak hartu bide duen ildo estilistiko detailista. Esanen litzateke egileak apostua egin duela, han hemen, euskararen ahalbide espresiboak zenbait alorretan garatzeko.
‎Iñaki, mutiko perestua da biziki, bainan ez da arras besteak bezalakoa eta jendeek ez dute ulertzen ez eta ere onartzen zozotzat hartzen baitute.(...) Jendekilan ezin akomidatuz, abere batekin adixkidetzen da Iñaki, zozo batekin hain zuzen. (Maiatz 22)
‎Pertsonaia nagusia, Isidoro Belaustegigoitia deiturikoa, lurralde batetik bestera dabilen Egunkariako berriemailea da. Erredakziora Kazakhstanen estralurtarrek lur hartu dutelako berria iritsi da. Azkenean, kazetari hau bidaltzen dute berri honen inguruko gertaerak ikertzeko.
‎honela, gizartearen beste ikuspegi bat bereganatuko du. Gainera, liburua gizarteari eta etorkizunari buruzko gogoeta xumetzat ere har genezake.
‎Bestalde, ipuingintzak indar berezia hartuz doa. Izan ere, gero eta gehiago dira argitaratzen diren ipuin bildumak.
‎Mundua aldiberekotasunean ulertzeko aldarrikapena egiten da. Literaturari bagagozkio, testuaren interpretazio anitzerako aldarrikapena da, horretarako beharrezkoa delarik ahots ezberdinen parte hartzea , polifoniaren erabilera aldarrikatuz. Hartara, ahots ezberdinen testuratzea egon ohi da sarri.
‎. NARRATZAILE AUTODIEGETIKO: lekuko zuzenaren jarrera hartzen duen narratzaileari deritzogu: hortaz, istorioaren narratzaileak, istorioaren pertsonaia nagusia izaki, bere esperientzien berri ematen digu.
‎Nolabaiteko muga bat jartzearren, 90 urtearen ondoren lehen narratiba lanak argitaratu dituzten idazleak bakarrik izango ditugu hizpide, sarritan idazle ezagunagoen lanek idazle berri hauen lanak isilpean igaroarazi baitituzte. Izan ere, gure asmoa narratiba berria aztertzea denez, hamarkada honetan argitaraturiko lan guztiak aintzat hartzea zabalegia iruditu zaigu, eta beraz, egokiagotzat jo dugu esparrua murriztu eta lan jakin batzuei buruzko bilduma osatzea. Hortaz, datozen orri hauetan azken hamarkada honetan ezagutzera eman diren idazleen lanen zerrenda emango dugu urtez urte.
‎Hortaz, datozen orri hauetan azken hamarkada honetan ezagutzera eman diren idazleen lanen zerrenda emango dugu urtez urte. Hala ere, 90eko hamarkada baino lehen narratiba lanik argitaratu ez dutenak ere hartu ditugu kontuan: honela, hurrengo zerrendan 90 urtea baino lehen beste genero batean arituriko hainbat idazleren izenak ikusi ahal izango dira:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
hartu 4.713 (31,03)
artu 206 (1,36)
Lehen forma
hartu 2.144 (14,11)
hartzen 748 (4,92)
hartuta 386 (2,54)
hartzeko 282 (1,86)
hartuko 233 (1,53)
hartzea 203 (1,34)
artu 160 (1,05)
har 122 (0,80)
hartuz 118 (0,78)
harturik 86 (0,57)
hartutako 78 (0,51)
Hartu 70 (0,46)
hartzera 62 (0,41)
hartzean 38 (0,25)
harturiko 29 (0,19)
artuta 14 (0,09)
hartzeari 11 (0,07)
artuko 10 (0,07)
hartutakoa 9 (0,06)
Har 8 (0,05)
arturik 8 (0,05)
artzeko 8 (0,05)
hartu gabe 8 (0,05)
hartu ondoren 8 (0,05)
hartutakoak 7 (0,05)
artzea 6 (0,04)
hartuaz 6 (0,04)
hartzeak 6 (0,04)
hartu ostean 5 (0,03)
HARTU 4 (0,03)
Hartuko 3 (0,02)
Hartutako 3 (0,02)
hartu arren 3 (0,02)
hartu aurretik 3 (0,02)
harturikoa 3 (0,02)
hartuz gero 3 (0,02)
hartzearekin 3 (0,02)
Hartzen 2 (0,01)
hartuta gero 2 (0,01)
hartzearren 2 (0,01)
hartzekotan 2 (0,01)
Harturiko 1 (0,01)
Hartuta 1 (0,01)
Hartzean 1 (0,01)
Hartzeko 1 (0,01)
hartu arte 1 (0,01)
hartu bitartean 1 (0,01)
harturikoak 1 (0,01)
harturikoaz 1 (0,01)
hartutakoan 1 (0,01)
hartzeagatik 1 (0,01)
hartzeke 1 (0,01)
hartzerako 1 (0,01)
hartzerakoan 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
hartu behar 185 (1,22)
hartu emon 120 (0,79)
hartu ezan 83 (0,55)
hartu neba 60 (0,39)
hartu eman 42 (0,28)
hartu joan 36 (0,24)
hartu egin 34 (0,22)
hartu ez 31 (0,20)
hartu egon 29 (0,19)
hartu ta 27 (0,18)
hartu beharreko 24 (0,16)
hartu barik 21 (0,14)
hartu nahi 21 (0,14)
hartu ohi 18 (0,12)
hartu be 17 (0,11)
hartu ei 16 (0,11)
hartu erabaki 16 (0,11)
hartu gura 15 (0,10)
hartu bide 14 (0,09)
hartu ezkero 13 (0,09)
hartu hasi 12 (0,08)
hartu baino 11 (0,07)
hartu ere 11 (0,07)
hartu ezinik 11 (0,07)
hartu gero 11 (0,07)
hartu bera 10 (0,07)
hartu gabe 10 (0,07)
hartu ohitura 10 (0,07)
hartu ukan 10 (0,07)
hartu ote 9 (0,06)
hartu ahal 8 (0,05)
hartu eduki 8 (0,05)
hartu eutsi 7 (0,05)
hartu gai 7 (0,05)
hartu gogo 7 (0,05)
hartu gu 7 (0,05)
hartu modu 7 (0,05)
hartu ahalegindu 6 (0,04)
hartu ari 6 (0,04)
hartu beste 6 (0,04)
hartu eskatu 6 (0,04)
hartu ibili 6 (0,04)
hartu moduko 6 (0,04)
hartu aukera 5 (0,03)
hartu aurre 5 (0,03)
hartu bat 5 (0,03)
hartu bultzatu 5 (0,03)
hartu esku 5 (0,03)
hartu etxe 5 (0,03)
hartu komeni izan 5 (0,03)
hartu liburu 5 (0,03)
hartu makila 5 (0,03)
hartu zitu 5 (0,03)
hartu arrisku 4 (0,03)
hartu asmo 4 (0,03)
hartu egun 4 (0,03)
hartu etorri 4 (0,03)
hartu garrantzitsu 4 (0,03)
hartu lehenengo 4 (0,03)
hartu literatura 4 (0,03)
hartu lotu 4 (0,03)
hartu ordu 4 (0,03)
hartu prest 4 (0,03)
hartu testu 4 (0,03)
hartu une 4 (0,03)
hartu zendu 4 (0,03)
hartu aintzat 3 (0,02)
hartu asko 3 (0,02)
hartu atera 3 (0,02)
hartu bai 3 (0,02)
hartu besaulki 3 (0,02)
hartu bi 3 (0,02)
hartu diru 3 (0,02)
hartu egia 3 (0,02)
hartu eragin 3 (0,02)
hartu eraiki 3 (0,02)
hartu eraman 3 (0,02)
hartu ezin 3 (0,02)
hartu gaitasun 3 (0,02)
hartu gonbidatu 3 (0,02)
hartu hainbat 3 (0,02)
hartu idatzi 3 (0,02)
hartu joera 3 (0,02)
hartu kide 3 (0,02)
hartu lan 3 (0,02)
Konbinazioak (3 lema)
hartu behar ukan 45 (0,30)
hartu ohi ukan 12 (0,08)
hartu emon handi 11 (0,07)
hartu emon estu 9 (0,06)
hartu be bai 5 (0,03)
hartu emon be 5 (0,03)
hartu emon egon 5 (0,03)
hartu ez ukan 4 (0,03)
hartu baino ez 3 (0,02)
hartu besaulki etzan 3 (0,02)
hartu eman asko 3 (0,02)
hartu emon on 3 (0,02)
hartu joan zira 3 (0,02)
hartu nahi ez 3 (0,02)
hartu nahi ukan 3 (0,02)
hartu aintzat hartu 2 (0,01)
hartu baino lehen 2 (0,01)
hartu barik igaro 2 (0,01)
hartu be egin 2 (0,01)
hartu behar egon 2 (0,01)
hartu beharreko aholku 2 (0,01)
hartu beharreko beste 2 (0,01)
hartu bera be 2 (0,01)
hartu egin behar 2 (0,01)
hartu eman estu 2 (0,01)
hartu eman ez 2 (0,01)
hartu eman ukan 2 (0,01)
hartu emon ez 2 (0,01)
hartu emon normal 2 (0,01)
hartu emon serio 2 (0,01)
hartu erabaki neba 2 (0,01)
hartu eutsi aurre 2 (0,01)
hartu ezan ere 2 (0,01)
hartu ezan parte 2 (0,01)
hartu ezinik igaro 2 (0,01)
hartu garrantzitsu iritzi 2 (0,01)
hartu gura ukan 2 (0,01)
hartu liburu bat 2 (0,01)
hartu lotu egon 2 (0,01)
hartu makila bat 2 (0,01)
hartu neba menpe 2 (0,01)
hartu ohitura eduki 2 (0,01)
hartu ohitura ego 2 (0,01)
hartu prest egon 2 (0,01)
hartu ta irakurri 2 (0,01)
hartu ta ondo 2 (0,01)
hartu ari ukan 1 (0,01)
hartu arrisku asko 1 (0,01)
hartu arrisku aurre 1 (0,01)
hartu arrisku ei 1 (0,01)
hartu asko erabili 1 (0,01)
hartu asko eragin 1 (0,01)
hartu asko hobetu 1 (0,01)
hartu aukera be 1 (0,01)
hartu aukera eskaini 1 (0,01)
hartu aurre esker 1 (0,01)
hartu aurre joan 1 (0,01)
hartu aurre ordu 1 (0,01)
hartu aurre sartu 1 (0,01)
hartu bai EAE 1 (0,01)
hartu baino bekatu 1 (0,01)
hartu baino beste 1 (0,01)
hartu baino lehenago 1 (0,01)
hartu baino len 1 (0,01)
hartu baino urtebete 1 (0,01)
hartu barik ikusi 1 (0,01)
hartu barik sarri 1 (0,01)
hartu bat erantzun 1 (0,01)
hartu bat ere 1 (0,01)
hartu bat joan 1 (0,01)
hartu be bizi 1 (0,01)
hartu be gaitz 1 (0,01)
hartu be ohiko 1 (0,01)
hartu be on 1 (0,01)
hartu be sarri 1 (0,01)
hartu behar aldarrikatu 1 (0,01)
hartu behar bada 1 (0,01)
hartu behar baino 1 (0,01)
hartu behar besterik 1 (0,01)
hartu behar bizimolde 1 (0,01)
hartu behar biztanle 1 (0,01)
hartu behar dan 1 (0,01)
hartu behar delako 1 (0,01)
hartu behar den 1 (0,01)
hartu behar do 1 (0,01)
hartu behar eduki 1 (0,01)
hartu behar emaitza 1 (0,01)
hartu behar ez 1 (0,01)
hartu behar gertatu 1 (0,01)
hartu behar gidatu 1 (0,01)
hartu behar jak 1 (0,01)
hartu behar omen 1 (0,01)
hartu behar ote 1 (0,01)
hartu behar zehaztu 1 (0,01)
hartu behar zendu 1 (0,01)
hartu behar zira 1 (0,01)
hartu beharreko ardatz 1 (0,01)
hartu beharreko aspektu 1 (0,01)
hartu beharreko bi 1 (0,01)
hartu beharreko bidezidor 1 (0,01)
hartu beharreko elementu 1 (0,01)
hartu beharreko hainbat 1 (0,01)
hartu beharreko hiru 1 (0,01)
hartu beharreko hirugarren 1 (0,01)
hartu beharreko hurrengo 1 (0,01)
hartu beharreko legar 1 (0,01)
hartu beharreko lehenengo 1 (0,01)
hartu beharreko mugarri 1 (0,01)
hartu beharreko printzipio 1 (0,01)
hartu bera ama 1 (0,01)
hartu bera babes 1 (0,01)
hartu bera bai 1 (0,01)
hartu bera barn 1 (0,01)
hartu bera hauts 1 (0,01)
hartu bera soslai 1 (0,01)
hartu beste bide 1 (0,01)
hartu beste bihurrikeria 1 (0,01)
hartu beste datu 1 (0,01)
hartu beste kantu 1 (0,01)
hartu beste plater 1 (0,01)
hartu bi aspektu 1 (0,01)
hartu bi kontaera 1 (0,01)
hartu bide azken 1 (0,01)
hartu bide bat 1 (0,01)
hartu bide defendatzaile 1 (0,01)
hartu bide eskuragarri 1 (0,01)
hartu bide euskara 1 (0,01)
hartu bide hartu 1 (0,01)
hartu bide lotu 1 (0,01)
hartu bide ohitura 1 (0,01)
hartu bide ondorio 1 (0,01)
hartu bide zuzen 1 (0,01)
hartu diru horiek 1 (0,01)
hartu eduki bat 1 (0,01)
hartu eduki erabaki 1 (0,01)
hartu eduki horiek 1 (0,01)
hartu eduki jokabide 1 (0,01)
hartu egin desiratu 1 (0,01)
hartu egin elkarrizketa 1 (0,01)
hartu egin eredu 1 (0,01)
hartu egin ez 1 (0,01)
hartu egin hasi 1 (0,01)
hartu egin hemen 1 (0,01)
hartu egin ibili 1 (0,01)
hartu egin kafe 1 (0,01)
hartu egin kritika 1 (0,01)
hartu egin laguntza 1 (0,01)
hartu egin neba 1 (0,01)
hartu egin planifikazio 1 (0,01)
hartu egin zerbait 1 (0,01)
hartu egon emon 1 (0,01)
hartu egon errepide 1 (0,01)
hartu egon esan 1 (0,01)
hartu egon hotel 1 (0,01)
hartu egon irakasle 1 (0,01)
hartu egon jeltzale 1 (0,01)
hartu egon ta 1 (0,01)
hartu egon zira 1 (0,01)
hartu egun seinalatu 1 (0,01)
hartu egun ume 1 (0,01)
hartu eman batasun 1 (0,01)
hartu eman batu 1 (0,01)
hartu eman berezi 1 (0,01)
hartu eman beste 1 (0,01)
hartu eman betebehar 1 (0,01)
hartu eman bizi 1 (0,01)
hartu eman eduki 1 (0,01)
hartu eman egin 1 (0,01)
hartu eman erabaki 1 (0,01)
hartu eman erraztu 1 (0,01)
hartu eman estutu 1 (0,01)
hartu eman etenbako 1 (0,01)
hartu eman gu 1 (0,01)
hartu eman hauts 1 (0,01)
hartu eman ia 1 (0,01)
hartu eman landu 1 (0,01)
hartu eman oso 1 (0,01)
hartu eman pertsonal 1 (0,01)
hartu eman sozial 1 (0,01)
hartu eman zeharo 1 (0,01)
hartu eman zuzen 1 (0,01)
hartu eman zuzendu 1 (0,01)
hartu emon aldatu 1 (0,01)
hartu emon aldundi 1 (0,01)
hartu emon aparteko 1 (0,01)
hartu emon apur 1 (0,01)
hartu emon asko 1 (0,01)
hartu emon bakandu 1 (0,01)
hartu emon batzuk 1 (0,01)
hartu emon bera 1 (0,01)
hartu emon berezi 1 (0,01)
hartu emon beste 1 (0,01)
hartu emon betebehar 1 (0,01)
hartu emon beti 1 (0,01)
hartu emon bibliografia 1 (0,01)
hartu emon eduki 1 (0,01)
hartu emon egin 1 (0,01)
hartu emon ei 1 (0,01)
hartu emon era 1 (0,01)
hartu emon erakutsi 1 (0,01)
hartu emon estutu 1 (0,01)
hartu emon eutsi 1 (0,01)
hartu emon gazta 1 (0,01)
hartu emon gehiago 1 (0,01)
hartu emon gehien 1 (0,01)
hartu emon goiztiar 1 (0,01)
hartu emon gutxi 1 (0,01)
hartu emon hasi 1 (0,01)
hartu emon hori 1 (0,01)
hartu emon horiek 1 (0,01)
hartu emon hurbil 1 (0,01)
hartu emon ibili 1 (0,01)
hartu emon indartu 1 (0,01)
hartu emon iraunkor 1 (0,01)
hartu emon jarri 1 (0,01)
hartu emon karta 1 (0,01)
hartu emon komertzial 1 (0,01)
hartu emon modu 1 (0,01)
hartu emon mugatu 1 (0,01)
hartu emon nahiko 1 (0,01)
hartu emon oso 1 (0,01)
hartu emon sakondu 1 (0,01)
hartu emon samur 1 (0,01)
hartu emon sendotu 1 (0,01)
hartu emon sexual 1 (0,01)
hartu emon sortu 1 (0,01)
hartu emon txar 1 (0,01)
hartu erabaki aurreratu 1 (0,01)
hartu erabaki garrantzitsu 1 (0,01)
hartu erabaki inoiz 1 (0,01)
hartu erabaki irakurri 1 (0,01)
hartu erabaki onartu 1 (0,01)
hartu erabaki ukan 1 (0,01)
hartu erabaki uko 1 (0,01)
hartu eragin aldaketa 1 (0,01)
hartu eraiki behar 1 (0,01)
hartu eraman errutina 1 (0,01)
hartu eraman ezan 1 (0,01)
hartu ere egin 1 (0,01)
hartu ere erraz 1 (0,01)
hartu ere gauza 1 (0,01)
hartu ere ikusi 1 (0,01)
hartu ere integratu 1 (0,01)
hartu ere ironiko 1 (0,01)
hartu esku banan 1 (0,01)
hartu esku Elba 1 (0,01)
hartu etorri baina 1 (0,01)
hartu etorri ez 1 (0,01)
hartu etxe alde 1 (0,01)
hartu etxe eraman 1 (0,01)
hartu etxe ez 1 (0,01)
hartu etxe solo 1 (0,01)
hartu eutsi ama 1 (0,01)
hartu eutsi irakasle 1 (0,01)
hartu ez arren 1 (0,01)
hartu ez egia 1 (0,01)
hartu ez ez 1 (0,01)
hartu ez ito 1 (0,01)
hartu ez ote 1 (0,01)
hartu ez utzi 1 (0,01)
hartu ezan adibidez 1 (0,01)
hartu ezan askotariko 1 (0,01)
hartu ezan azken 1 (0,01)
hartu ezan bakar 1 (0,01)
hartu ezan Begoña 1 (0,01)
hartu ezan beste 1 (0,01)
hartu ezan betiko 1 (0,01)
hartu ezan Edward 1 (0,01)
hartu ezan egile 1 (0,01)
hartu ezan eskatu 1 (0,01)
hartu ezan ezagutza 1 (0,01)
hartu ezan ezaugarri 1 (0,01)
hartu ezan Flora 1 (0,01)
hartu ezan gaizki 1 (0,01)
hartu ezan gauzapen 1 (0,01)
hartu ezan gertatu 1 (0,01)
hartu ezan hau 1 (0,01)
hartu ezan historia 1 (0,01)
hartu ezan hor 1 (0,01)
hartu ezan horiek 1 (0,01)
hartu ezan ikuspegi 1 (0,01)
hartu ezan ipuin 1 (0,01)
hartu ezan irakurketa 1 (0,01)
hartu ezan jainko 1 (0,01)
hartu ezan jakin 1 (0,01)
hartu ezan jarraian 1 (0,01)
hartu ezan lantegi 1 (0,01)
hartu ezan Lopez 1 (0,01)
hartu ezan luma 1 (0,01)
hartu ezan nekealdi 1 (0,01)
hartu ezan ni 1 (0,01)
hartu ezan ohiko 1 (0,01)
hartu ezan serioski 1 (0,01)
hartu ezan talde 1 (0,01)
hartu ezan zu 1 (0,01)
hartu ezin ukan 1 (0,01)
hartu ezinik egon 1 (0,01)
hartu ezinik geratu 1 (0,01)
hartu ezinik ibili 1 (0,01)
hartu ezinik ipini 1 (0,01)
hartu ezinik jarri 1 (0,01)
hartu ezinik zertu 1 (0,01)
hartu ezkero bat 1 (0,01)
hartu ezkero sehaska 1 (0,01)
hartu gabe edota 1 (0,01)
hartu gabe eremu 1 (0,01)
hartu gabe ezin 1 (0,01)
hartu gai aurkitu 1 (0,01)
hartu gai sakon 1 (0,01)
hartu gaitasun eduki 1 (0,01)
hartu gaitasun handi 1 (0,01)
hartu garrantzitsu iruditu 1 (0,01)
hartu gero berdintsu 1 (0,01)
hartu gero plater 1 (0,01)
hartu gero ziur 1 (0,01)
hartu gogo bizi 1 (0,01)
hartu gogo eduki 1 (0,01)
hartu gogo ez 1 (0,01)
hartu gogo itzartu 1 (0,01)
hartu gogo ohartu 1 (0,01)
hartu gogo on 1 (0,01)
hartu gu egin 1 (0,01)
hartu gu ele 1 (0,01)
hartu gu irakurketa 1 (0,01)
hartu gu irudimen 1 (0,01)
hartu gura erruki 1 (0,01)
hartu hainbat forma 1 (0,01)
hartu hainbat ondorio 1 (0,01)
hartu hainbat Ramon 1 (0,01)
hartu hasi be 1 (0,01)
hartu ibili dantzari 1 (0,01)
hartu ibili den 1 (0,01)
hartu ibili eman 1 (0,01)
hartu ibili zira 1 (0,01)
hartu joan ahal 1 (0,01)
hartu joan azaldu 1 (0,01)
hartu joan behar 1 (0,01)
hartu joan dei 1 (0,01)
hartu joan egin 1 (0,01)
hartu joan emakume 1 (0,01)
hartu joan ezan 1 (0,01)
hartu joan ha 1 (0,01)
hartu joan halako 1 (0,01)
hartu joan ni 1 (0,01)
hartu joan orain 1 (0,01)
hartu joan tratante 1 (0,01)
hartu joera erakutsi 1 (0,01)
hartu kide batzuk 1 (0,01)
hartu lan bi 1 (0,01)
hartu lan egin 1 (0,01)
hartu lan handi 1 (0,01)
hartu lehenengo dirutxo 1 (0,01)
hartu lehenengo galdera 1 (0,01)
hartu liburu hau 1 (0,01)
hartu liburu Kandinski 1 (0,01)
hartu liburu lodi 1 (0,01)
hartu literatura corpus 1 (0,01)
hartu literatura ulertu 1 (0,01)
hartu lotu egin 1 (0,01)
hartu makila handi 1 (0,01)
hartu makila lodi 1 (0,01)
hartu modu eduki 1 (0,01)
hartu modu egon 1 (0,01)
hartu modu orekatu 1 (0,01)
hartu modu usadio 1 (0,01)
hartu moduko garrantzi 1 (0,01)
hartu moduko literatura 1 (0,01)
hartu nahi bada 1 (0,01)
hartu nahi borrokatu 1 (0,01)
hartu nahi nu 1 (0,01)
hartu nahi ta 1 (0,01)
hartu neba amorru 1 (0,01)
hartu neba apa 1 (0,01)
hartu neba Barinaga 1 (0,01)
hartu neba bizikleta 1 (0,01)
hartu neba erabaki 1 (0,01)
hartu neba esku 1 (0,01)
hartu neba ezker 1 (0,01)
hartu neba fronte 1 (0,01)
hartu neba fusil 1 (0,01)
hartu neba hango 1 (0,01)
hartu neba Hendaia 1 (0,01)
hartu neba irrati 1 (0,01)
hartu neba lehenengo 1 (0,01)
hartu neba nahigabe 1 (0,01)
hartu neba neu 1 (0,01)
hartu neba orain 1 (0,01)
hartu neba sari 1 (0,01)
hartu neba trebakuntza 1 (0,01)
hartu neba tren 1 (0,01)
hartu neba zeu 1 (0,01)
hartu ohi baita 1 (0,01)
hartu ohitura aho 1 (0,01)
hartu ohitura be 1 (0,01)
hartu ohitura ere 1 (0,01)
hartu ohitura handi 1 (0,01)
hartu ohitura hartu 1 (0,01)
hartu ordu arte 1 (0,01)
hartu prest agertu 1 (0,01)
hartu prest gelditu 1 (0,01)
hartu ta bat 1 (0,01)
hartu ta bera 1 (0,01)
hartu ta beta 1 (0,01)
hartu ta egon 1 (0,01)
hartu ta erne 1 (0,01)
hartu ta eurak 1 (0,01)
hartu ta gero 1 (0,01)
hartu ta idatzi 1 (0,01)
hartu ta jende 1 (0,01)
hartu ta joan 1 (0,01)
hartu ta josi 1 (0,01)
hartu ta lagun 1 (0,01)
hartu ta logela 1 (0,01)
hartu ta maitatu 1 (0,01)
hartu ta sartu 1 (0,01)
hartu ta txokor 1 (0,01)
hartu ta txoratu 1 (0,01)
hartu ta zigarrotxo 1 (0,01)
hartu testu harrera 1 (0,01)
hartu testu hau 1 (0,01)
hartu testu zati 1 (0,01)
hartu ukan berak 1 (0,01)
hartu ukan elektrika 1 (0,01)
hartu ukan hotel 1 (0,01)
hartu ukan zu 1 (0,01)
hartu une albait 1 (0,01)
hartu une bera 1 (0,01)
hartu une iritsi 1 (0,01)
hartu une une 1 (0,01)
hartu zendu hura 1 (0,01)
hartu zitu atseden 1 (0,01)
hartu zitu gidari 1 (0,01)
hartu zitu kilometro 1 (0,01)
hartu zitu zeregin 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia