2002
|
|
1> baina bakarrik
|
haien
hatza lurrean. Parada ana da" eskuin" eta" ezker"
|
|
|
Haien
lana egiazta ezazü. Kanikak hamarnaka bil, konpara eta ihardets.
|
|
[[] 25 orrialdean, berdintza zenbaitek 4 edo Seko batura dutela ohartu dira ikasleak. Orain
|
haien
aldi da zerrendatzea. Goizegi da
|
|
ŒJ Diruarekin hasten gara. Txanponen balioa da konda eta ez
|
haien
kopurua: 2 euroko txanponarekin euro bateko bi gai eros daitezke.
|
|
� Zenbakien diktaketa 50 arte bederen; [fil Ereduzko zerrenda erabili" letratan idatzi" [I]... bai eta
|
haien
idazteko. horietarik zenbait 11 eta 16 artekoak zenbakien irakurtzeko... izanen dira. r Ahozko kalkulua
|
|
Geometria saileko aitzinamendua oinarrizko jakingai eta joka� moldetan finkatzen da (ikus" Programmes de l' école primaire", CNDP Savoir Livre, 1995, 49 or.). CP mailan, erregelaz egin marrazketak, laukiduretan egin kokapena eta marrazketa, irudi sinpleetan hastea eta ereduen erabilpena lehenesten dira. Solido" sinpleak" eta
|
haiei
doazkien nozioak (aurpegiak, er� tzak, erpinak) CE1 mailan landuko dira.
|
|
|
Haien
amaren urtebetatzea da.
|
|
• Zer da
|
haien
amaren adina?
|
|
Buruketa: gauza zenbaiten prezio orokorra
|
haien
prezioen batura dela ulertu (ikasleek 2 zifrako 2 zenbakiren baturen kalkuluaz dituzten ezagutzak erabili dituzte).
|
|
bi zifrako zenbaki bat eta [fileta [I]: Formografoko irudiak
|
haien
izaria (ttipi, ertain, handi) edo izaitea azaltzen duen hitz zifra bateko zenbaki baten batuketak. batez (zirkulu, arroltze, laukizuzen, karratu, hiruki) izendatzen dira. Baina bi hiruki mota bada.
|
|
••• Ondorioz, 5+ 3 eta 10+ 3 zenbakien baturak goizik ikas daitezke.
|
Haien
emaitza gogoan atxiki duela, beste kalku� luendako baliatzen du haurrak. Adibidez, 4+ 3 honela irudikatzen du haurrak:
|
2005
|
|
" Horren egiteko gogoa dut." Eta, lagun gutirekin, zaldi gainera igan eta artzainari jarraiki zitzaizkion. Honek jarri zuen lekutik
|
haiek
etsaiak banatu, suntsitu eta zatika zitzaketen. Eta erregeak hau ikusi zuenean, ez zuen geroko utzi nahi izan eta esproina sartu zion zamalkatzen zuen mandoari, ez baitzezakeen haren hazta edozein animaliak jasan.
|
|
Aldi berean, bere matxuka hartu eta jotzen hasi zen, ebaki eta zatikatzen zuela, eta mailak birrintzen zizkien. Eta bere jendeek ikusi zutenean
|
haien artean
nahasirik, jendetzaren artetik jo eta pedazatzen hasi ziren. Orduan beharriak, oinak eta ukabilak ikus zinitzaketen hegaz, eta garunak jauzika eta buruak puskatzen; eta Errege ikusten zenuten bere matxukarekin eragiten, halako moldez non hark zaurtzen zuenak ez baitzuen medikuren beharrik...
|
|
Haragia, berriz, bekan jan zitekeen eta jaten zen puxka ehizaren bidez eskuratutakoa izaten zen. Baserrietan arkumeak eta urdeak ere izaten zituztenez,
|
haiek
hiltzen zituzten eguna handia izan ohi zen. Urdea hiltzen zenean, ohidura zen odolgiak egin eta auzokoen artean banatzea.
|
|
Hasieran dorreak ziren eta
|
haien inguruan
gazteluak eraiki zituzten.
|
|
Nafarroako errege batzuen gorpuzkinak eta
|
haien
izenak, Leireko monasterioan
|
|
Baionako planoan ibai errekak urdinez kolorezta itzazu.
|
Haien
izenak idatz eta auzo zaharrena arkatzez ingura ezazu.
|
|
–" Errege, zer egin nahi duzu? Joan nahi dudan lekura jarraiki nahi bazatzaizkit,
|
haiei
kalte egiteko lekuan jarriko zaitut." Erregek, hura konpreniturik, erran zion: " Horren egiteko gogoa dut." Eta, lagun gutirekin, zaldi gainera igan eta artzainari jarraiki zitzaizkion.
|
2008
|
|
RRIAN, Pedro auzoko futbol partidetako vedettea izan zen. Hegian zuhaitz handiak zituen karrika batean jostatzen zen, eta
|
haien
itzalean lasterka ibiltzea udan errekan bainatzea bezain goxo zen. Hostoen firfirak sentiarazten zion Pedrori kirol zelai estali batean zela eta han txalotzen zutela Daniel epizeriako semearen pase on bat hartzen zuelarik; orduan Pele bezala lerratzen zen defentsako erraldoien artean, eta atera xuxen jotzen zuen gol baten sartzeko.
|
2012
|
|
Hiru mila euskaldun erbesteratu zituzten Landesetako hegoaldeko herrietara. Irailean,
|
haien
erdia baizik ez zen gibelera etorri.
|
|
Espeziak, zeta eta urrea eskuratzera, leku
|
haietako
jendeen giristinotzera, bai eta abentura eta jakitate zientifiko bila ere zoazen. Zalutasun handiko itsasontziak baliatu zituzten:
|
|
•
|
Haien
jantziak eta armak deskriba.
|
|
Amerindiarrek anitz pairatu zuten konkistarengatik. 1 dok.
|
Haietarik
anitz tratu txarren edo Europatik jin eritasunen ondorioz hil zen. Espainolek eta portugesek, haietarik batzuk meategietan lanean aritzera bortxatzen zituzten.
|
|
1 dok. Haietarik anitz tratu txarren edo Europatik jin eritasunen ondorioz hil zen. Espainolek eta portugesek,
|
haietarik
batzuk meategietan lanean aritzera bortxatzen zituzten. 3 eta 4 dok. Jende guti axolatu zen hango populuen aldera.
|
|
Frantziako erresumako bizilagun gehienak gazteak ziren. 1 dok. Baina
|
haietarik
anitz lehen urtean berean hiltzen zen, higiene eta arta eskasak 2 dok. haurren bizia lanjerrean ematen baitzuen.
|
|
◦ Nafarroako Estatuek 1787ko eta 1788ko urte hezeak aipatzen dituzte, bai eta
|
haien
ondorio latzak ere: arno guti edo kalitate txarrekoa, gari guti, arto bihiak selauruetan usteltzen, uholdeak alorretan...
|
2014
|
|
Ikaran, tanpez isiltzen da: etxolan gizon batzuk sartu dira eta
|
haien
solasa entzuten du; ez du dena konprenitzen baina iduritzen zaio tapiza baten erosteko tratuan ari direla... Finki mintzo dira!
|
|
Ikaran, tanpez isiltzen da: etxolan gizon batzuk sartu dira eta
|
haien
solasa entzuten du; ez du dena konprenitzen baina iduritzen zaio tapiza baten erosteko tratuan ari direla... Finki mintzo dira!
|
2015
|
|
Eloik aingerua besoetan hartu zuen, aldi honetan deliberaturik ez zuela utziko eskapatzera, eta negarretan zegoen emaztearen margolanera buruz itzuli zen. esoetan lokartu zitzaion aingeru ttipia ez zen iratzarri Eloik andereari luzatu ziolarik. Eloik haidorki kontatu zion
|
haien
salbatzea. Gero kuboak eman zizkion, esplikatuz hain segur aingeruak jostatzeko beharra bazukeela. gurtu zituen laborariak, gizon gazte aurpegi iluna, eta pinpirin ihizin ibilki zen emazteari sarearen itzultzera igan zen, bere baitan pentsatuz goiz hori bere biziko miresgarriena zela.
|
2016
|
|
Oztopoen gainera igatea eta
|
haietarik
jaustea, bakarrik edo laguntzarekin.
|
|
2 urratsa Oztopo guzien gainera igatea, eta
|
haietarik
zenbait moldez jaustea.
|
|
• Zoaz oztopoen gainera, eta
|
haietarik
jauts zaitez.
|
|
Oztopoen gainera igatea eta
|
haietarik
jaustea laster eginez, eroriz.
|
|
Objektuak mugiaraztetik,
|
haien
tiratzera eta pusatzera.
|
|
|
Haientzat
zentzua duten gorputz jarduera desberdinetan sartuz, haurrek lau gaitasun berezi gara ditzakete, funtsezko ekintzak bat bestearen ondotik eginez, beren trebetasuna aberastuz.
|
|
Aterpe batzuk,
|
haietan
baloiak ezartzeko gisan antolatzea.
|
|
• tapiz aski badela, ez direla mugituko eta
|
haien
loditasuna arriskuaren eta lurreratzearen araberakoa dela (4 zentimetro itzulipurdien egiteko, 10 zentimetro lurreratzeko).
|
|
• Dantza horiek noizbehinka berregiten dira, ikasleek jestu memoria lan dezaten eta
|
haiek
sortu dantza bat berregiteak eta ikastaldeari erakusteak ematen duen plazera ezagut dezaten.
|
|
• ikasleak parte harrarazteko eta
|
haien
motibazioa zaintzeko moldeak aldatzea: zailtasuna, ekintzen kopurua, egiten dituzten aitzinamenduak, egoera berriak (nahiz egoera berak berriz bizitzea gustukoa duten), jokoa, autonomia, binakako lana...
|
|
Irakaslearentzat: txartel nagusia gutienez 20 balizarekin eta
|
haien
kodearekin, kontrolatzeko gisan (sinboloak edo letrak edo marrazkiak...) eta balio bat (1 eta 5en arteko zifra bat).
|
|
Bikotearentzat: eremuaren mapa bat balizen kokapenarekin eta balioarekin,
|
haien
atzemateko zailtasunaren arabera finkatua (1 eta 5 punturen artean: guti edo aski urrun, guti edo aski agerikoa); kontrol fitxa bat kodeak biltzeko gisan (oihal pintxetak, letrak, sinboloak...).
|
|
Haurrei banaka so egitea eta
|
haien
laguntzea zaila da.
|
|
ikasle guziak agerian, eremu berean. Haurrei banaka so egitea eta
|
haien
laguntzea aiseago da.
|
|
ikasle guziak agerian, eremu berean. Haurrei banaka so egitea eta
|
haien
laguntzea aiseago da.
|
|
Material anitz behar. Haurrei banaka so egitea eta
|
haien
laguntzea zaila.
|
|
Material anitz behar. Haurrei banaka so egitea eta
|
haien
laguntzea zaila.
|
|
Ekintza anitz eta
|
haien
errepikatzea.
|
|
Plantan ezartzea eta kudeaketa zailagoa (jarduera kopuruaren arabera). Haurrei banaka so egitea eta
|
haien
laguntzea zaila jardueren aniztasunarengatik. obratze hein desberdinetako jarduerak
|
|
Ekintza anitz eta
|
haien
errepikatzea.
|
|
Plantan ezartzea eta kudeaketa zailagoa (jarduera kopuruaren arabera). Haurrei banaka so egitea eta
|
haien
laguntzea zaila jardueren aniztasunarengatik.
|
|
• Bizpahiru edo lau hitz hautatzen dira eta
|
haietarik
erranaldi bat osatzen. Erranaldia aldagaien bidez anizten da.
|
|
▶ Talde mugimenduak sortzea, norabide aldaketekin, gero
|
haien
koreografian sartzeko.
|
|
Haur bakoitzaren edo taldearen trebezia maila eta motrizitate gaitasunak neurtzea dute helburu. Ikasleak,
|
haien
mementoko gaitasunen araberako egoeretara bideratzen dituzte.
|
|
Haurrei banaka so egitea eta
|
haien
laguntzea zaila. Aginduak pasaraztea zaila.
|
|
Haurrei banaka so egitea eta
|
haien
laguntzea aiseago da.
|
|
Haurrei banaka so egitea eta
|
haien
laguntzea aiseago da.
|
|
Material anitz behar da. Haurrei banaka so egitea eta
|
haien
laguntzea zaila da.
|
|
Material anitz behar da. Haurrei banaka so egitea eta
|
haien
laguntzea zaila da.
|
|
Ekintza anitz eta
|
haien
errepikatzea.
|
|
Plantan ezartzea eta kudeaketa zailagoa da (jarduera kopuruaren arabera). Haurrei banaka so egitea eta
|
haien
laguntzea zaila da jarduera desberdinengatik.
|
|
Ekintza anitz eta
|
haien
errepikatzea.
|
|
Plantan ezartzea eta kudeaketa zailagoa da (jarduera kopuruaren arabera). Haurrei banaka so egitea eta
|
haien
laguntzea zaila da jarduera desberdinengatik.
|
|
Egoerak zatitzea posible da.
|
Haien
desberdintzea posible da. Gorputz eginbeharretik urruntzea.
|
|
SAIOAK ETA
|
HAIEN
SEGIDA EDO LUZAMENAK
|
|
• kontrol-gunera itzul. Beste talde bat etorri orduko, argazkiak truka eta zoazte
|
haiek
utzi objektuaren xerka.
|
|
7 hari zeuzkan eta baxu parteak jotzen zituen kantuaren laguntzeko. Gaur egungo harpa zeltikoa musika tresna
|
haietatik
dator. XVIII. mendean, lehenbiziko harpa pedaldunei esker, errepertorio berezi bat idatzi zen (flauta, harpa eta Mozarten orkestrarendako kontzertua, adibidez).
|
|
3 Organoa, harmoniuma eta eskusoinua Hauspoek airea igortzen dute txirulen eite (lantzerdunak) edo klarineteen eite (mihidunak) duten haize hodi batzuetara. Ehunka edo milaka tutu soinulari dira eta
|
haien
formaren edo ekaiaren arabera, tinbreak aldatzen dira, organoa egiazko orkestra bilakatuz. Teklatuak manatzen du hodi multzoetara edo erregistroetara heltzen den airea.
|
|
51 orrialdean, musika tresna nagusiak sailkatuak dira,
|
haien
hedaduraren arabera, notarik baxuenetik abiatuz. Hainbat ohar egiten ahal zaie haurrei:
|
|
Mintz perkusioak eskuz kolpekatzen ahal dira, hala nola, pareka dabiltzan bongo ttipiak eta zurezko konga luzeagoak.
|
Haien
larruaren tentsioa besoaren presioak doitzen du, eskuek jotzen duten bitartean. Tam tamak neurri desberdineko afrikar danborrak dira, zurez eta larruz eginak.
|
|
Musika tresna luze luzeak egin ziren. XV. mendean
|
haien
makurdurak" S" itxura hartu zuen, zilodun sugea sortuz. Berantago giltzadun tronpetak agertu ziren, baina baztertuak izan ziren ozentasun oihukari eta aldakorrarengatik.
|
|
Duela 10 000 urteko jendeek animalien adarretan ufatzen zuten. Adar
|
haietatik
datozen musika tresna guziek hodi koniko bat daukate azken zatian, tronpetarena baino soinu biribil eta goxoagoa, baina ozentasun gutiagokoa, eginez. Tronparen familian bada musika tresna anitz.
|
2017
|
|
2 Konpas, iltze, harri edo beste tresna zorrotz bat baliatuz, ingeradak graba itzazu, eta
|
haien
barnean erliebea marka ezazu marrak eta titak eginez.
|
|
Zeltak K.a VIII. mendetik aitzina hasi ziren Europan hedatzen.
|
Haien
artea eguneroko bizian baliatzen zituzten gauzetan agertzen da gehienik.
|
|
Psykterrak arnoa freskatzeko ontziak ziren. Arnoa
|
haietan
isuri eta ur hotzez edo elurrez beterik zen beste ontzi batean ezartzen zen. Ontzi horretan herritarrak ageri dira, zaldi gurdietan abiatzen diren gerlarien agurtzen ari.
|
|
• Arkitektura militarraren ezaugarri zenbaitetarik abiatuz,
|
haien
funtzioaren ulertzea orduko testuinguru historikoan.
|
|
Gazteluak ez ziren defentsa toki soilak, Jaunen egoitzak ziren ere eta jende anitz
|
haietan
ari zen lanean. Musulmanek ere gotorlekuak eraiki zituzten, adibidez, Granadako Alhambra. espazio arteak
|
|
Frankoak borrokatu ziren baina azkenean galdu zuten. Errolan
|
haien
buruzagiak, olifanteaz Karlomagnoren armada deitu zuelarik, berantegi zen. Hil aitzin, Errolan entseatu zen Durandal bere ezpata haitz baten kontra haustera, baina haitzean piko bat baizik ez zuen egin.
|
|
Mila zaldun beldurgabe eman nizkizun manupean, itzul iezazkidazu,
|
haien
behar handia dut."
|
|
Informazioen integratzeko, burmuineko guneen arteko komunikazioa beharrezkoa da, eta nerbio zelulei (neuronak) esker da egiten:
|
haien
luzapenei esker, neuronek sare zabala osatzen dute. Nerbio mezua neurona baten muturreraino joan eta, sinapsi batera heltzen da.
|
|
Mikroorganismo batzuek animalien nutrizioa erraz dezakete, ala alderantziz, oztopa.
|
Haien
jarduera, dioxigeno edota nutriente ekarpenaren aldaketaren araberakoa da.
|
|
▪ Sexuzko ugalketan parte hartzen duten zelulen izenak idatz itzazu zentroan, bai eta
|
haien
elkartzearen izena. Fitxa bakoitzean ugalketaren baldintzak zein diren idatz ezazu, bizi ingurunearen arabera.
|
|
polen pikor batek sortu hodia pistiloari buruz hazten da. Hona esperientziak eta
|
haien
emaitzak:
|
|
Bizidunen sailkatzeko,
|
haien
ezaugarriak kontuan hartu behar dira. Ezaugarri bera duten espezieak multzo berean sailkatzen dira.
|
|
Espezie bateko banakoen aniztasun genetikoa DNAren mutazioengatik gertatzen da. Ingurune jakin bateko ezaugarri egokiak dituzten banakoek hobeki irauten dute eta ondoko gehiago dute; gisa horretan,
|
haien
ezaugarriak populazioan hedatzen dira: hautespen naturala da hori.
|
|
Etorkizuneko klima aurreikuspenek diotenez, jendeak itsas mailaren goititzea edo suteen maiztasunaren areagotzea bezalako fenomenoak jasan litzake. Neurri batzuei esker, fenomeno horiek hein batean apal daitezke (berotegi efektuko gasen libratzearen apaltzea) edo
|
haiei
egoki (digen eraikitzea) eta gisa horretan, klima aldaketa eta haren ondorioak muga.
|
|
Badu zenbait urte jendeak ekosistemen garrantziaz ohartuak direla eta
|
haien
gerizatzera entseatzen direla laborantza arrazoituaren bidez eta erreserba naturalak sortuz.
|
|
Ekosistema guziak ber maneran antolatuak dira (bizidunak eta
|
haien
ingurunea).
|
|
• Ezin da
|
haietan
kanpatu.
|
|
Animalien organismoen beharrak
|
haien
organoei lotuak dira: funtzionatzeko, organoek dioxigenoa eta hazkurriak* erabiltzen dituzte.
|
|
Bizidunak eta
|
haien
bilakaera
|
|
Bihurriak iduri dute biek! Bide guzian segituko gaituzte,
|
haien
beharra ukanen baitugu.
|
|
Arri, arri mandoko bihar Garruzerako etzi Hazparnerako handik zer ekarriko? zapata (e) ta gerriko eraztun bat erhiko boneta bat buruko
|
haiek
norendako?
|
2018
|
|
MOLEKULAK MUGITZEN DIRA ETA
|
HAIEN
ANTOLAKETA ALDATZEN DA. r Zein egoera aldaketa da ondoan irudikatua, r Eraldaketa horrek energia termikoaren ekarpena behar ote du, ala berak du sortzen?
|
2020
|
|
|
Haiek
: .............................................................................
|
|
|
Haiek
bertso batzuk kantatu dituzte. Guk igeri egitea gustukoa dugu.
|
|
Bideak izar artean, zeru zabala betean.
|
Haietan
ibiltzen dira sorginak erratz batean.
|
|
|
Haietan
jolasten dira sorginak, denak batera.
|
|
• Alabaizunek egiten duten lana eta
|
haien
jokamoldea.
|
|
|
Haiek
bezainbat medaila ditugu. Batak, besteak bezainbat kuraia du.
|
|
NORK:
|
haiek
NOR: ni
|