Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 118

2000
‎Erreferentzia astronomikoa duten hitzak
‎2 Esangura berezia duten hitzak azpimarratzea. Esaldian, eragin komunikatibo gehien duten hitzak dira azpimarratu behar ditugunak.
‎2 Esangura berezia duten hitzak azpimarratzea. Esaldian, eragin komunikatibo gehien duten hitzak dira azpimarratu behar ditugunak.
‎Lerro baten amaieran ez dugu hitzik ebaki behar; amaierako hitza osorik egon behar da, horrela irakurketa errazten baita. Esaldiak ere ezin dira moztu orrialdearen behealdean hurrengo orrira pasatzeko.
‎Lehenik, ikus dezagun zenbat adiera dituen hitz horrek. Hiztegiak honako adiera hauek dakartza ahoskera, ebakera edo dikzioaz (azken hau latinezko dictio berbatik dator):
2001
‎estrategia kognitiboen ustezko erabilera hori irakurleak duen gaitasun linguistikoarenaraberakoa izango da. Inferentzia estrategiak, esaterako, abian jarriko ditu, baldineta, lexikoaren gutxieneko ezagutza edukita, hitzak automatikoki ezagutzen baditu.Honela, bada, hiztegi murritza eta joskeraren ezagutza eskasa duten irakurleekezingo dute hitz ezezagunen esanahia atera, nahiz estrategia horietan trebatuak izan2.
‎4 Ahozko eta idatzizko kodeak ezberdinak dira. Ezin dugu hitz egiten dugunbezala idatzi, ezta idazten dugun bezala hitz egin ere. Elkarrizketek berenarauak dituzte, hiztunak kooperanteak izaten saiatzen dira, eta informazioa taxuzematen da.
2002
‎Geroak du hitza. Baina ez da ahaztu behar ezen, modu aktibo nahiz pasiboan, lurraldea egituratuz edo desegituratuz, antolatuz edo desantolatuz doala egunetikegunera.
‎e) Testu horien berezitasun nabarmenetako bat dugu terminologia. Hau da, ohiko hiztegi eta lexikografia lanek jasotzen ez dituzten hitz eta unitateterminologikoak biltzen dira testu horietan. Izan ere, bildu ez ezik,. maiztasun handiz ageri dira (ohiko testuetan baino askoz ere maizago).
‎Adierazpen unitateen kontrolik eza edo unitate horiek antzemateko zailtasuna.Izan ere, espezialista ez direnen itzulpen arazo nagusienetako bat dugu hitz edounitate lexiko konplexuen balio terminologikoa bereiztea: sistema limbico, signoclmico, prueba diagndstica...
‎Esaldi horretan, egileak euskal historiografia berriztatu nahi zuela azpimarratu behar da. Berriztapena lortzeko, oinarrizko abiapuntua sorburu historikoak kritika zorrotzez aztertu beharra zegoen, eta, iturrien irakurketa berriak eginez, historiaberriztatua sortuko zen; dokumentuek berez ez dute hitzik egiten, baina, bestalde, historiarik ezin daiteke burutu erudizio enpirikorik gabe. Horregatik, Etxegarai ezzen mugatu positibismo dokumentalistara edo sorburuen kritikaren teknikara.Frantziako Augustin Thierry izan zuen eredu, eta, beraz, ikerketa eginez, artistarenjitea ere erakutsi behar zela aldarrikatu zuen.
‎Baina Jainkoa bezalako azken esanahirik ez, eta gizakiak berak duenean hitza, beste aukera bat ere sor daiteke: aurkakoak diren definizio borroka, baina gutxi batzuk izanaz erabakia hartzeko aukera, betiere, segurtasun teknikoaren bidetik.
‎Gehienez zazpi dira, erregeletatik kudea daitezke, eta bertan datuok azaltzen dira: hitz zatia, hau da, aldatzen ez den morfemaren zatirik luzeena, dagokion formatua eta unitate lexikoa erro komuna duten hitz zatiak biltzeko erabilia eta gainerako informazio morfologikoa. . Formatuak:
‎Ondoren agertzen den erregela bakoitzak aldaera bat kudeatzen du. Hala ere, erregelak paraleloak direnez, hainbat aldaera duen hitz baten analisia egiteko gaitasuna ematen diote sistemari.
‎analisia duten hitzetan, haien analisia agertuko da:
‎Hortaz, halako kasuak soildu egingo ditugu maila honetan, nahiz zatikatzaileak beti guztiaren berri emango digun. Ber gauza dugu hitzaren barruko elipsian ere, ondo egituratua izatea garrantzitsua baita. Honek erregela morfosintaktikoak sortzera eramango gaitu, baterakuntza formalismoan oinarrituta, bi mailatako formalismoan hau egitea ezinezkoa baita (edo, posible izanez gero, oso modu zeharkakoan egin bailitzateke).
‎Analisi estandarrak eta aldaeren tratamenduak ez ditu hitz guztiak analizatzen, batzuetan datu basean (hiztegian) ageri ez den lema baten flexioa baita analizatutako hitza.
2003
‎Hala eta guztiz ere, zenbait esanahi dituzten hitz edo terminoen arteko gatazkak hortxe dirau, erabiltzailearen eta erabiltzeko eraren arabera. Eta erantzunakbereizteak eta, batez ere, sistema politikoaren barruko erantzun nazionalen etaerantzun nazionalisten arteko bereizketak terminoen arteko gatazka sortzen du.Batetik, nazionalismoa izeneko terminoa, aurpegi bikoitza duena:
‎Agian, horren ondorio zuzena izango zen Ipar Euskal Herritik etorritako batek esandakoa: «Lehen Uztaritzen erdaraz franko egiten zen, eta hemen ez dugu hitz bat ere erdaraz entzun». Zeruko Argia 885,, u.e.u. arabarren eta iparraldekoen ikuspegitik?.
2004
‎Sofistek engainua biiatzcn dute hitzarekin eta aberasteko idaztcn dute; ez diote inori onurarikekartzen ezertan (Xenofonte, Cinegetico, XIII, 8).
‎Ematen du Periklesen kontzeptu filosofiko politikoetan ez dela sartzen egia absolutuaren bilakuntzari lotzen zaion jakitea edo, bere ariketa biribilean, ez dela onartzen egiaazaleratzen duen hitz arrazoi ahalguztiduna. Perikles bezalaxe, athenaitarrak ere harrodaude hitzaren eta arrazoiaren trebakuntza praktikoan lortu duten maisutasunaz, gainerakohcrriak baino iaioagoak baitira langintza horretan (ibid.
‎Beraz, erlijioak eta fedeak filosofiaren kritikaren premia dute, bertan sar daitekeenustelkeria eta agintekeria uxatu ahal izateko. Bestaide, onartu behar da fedearen eskubideaonartzen ez duen, eta erlijioa mementoko teoria filosofikoen beharretara murriztu nahi izanduen filosofiak Jainkoa munduaren ikuspegi filosofiko baten protesi huts bihurtu duela; etahorren hurrengo, Jainkoari buruzkoak benetako zentzurik ez duten hitz eta kontzeptubihurtu direla. Hala gertatu da Mendebaldeko kulturan, non benetako Jainkoaren ordezkobihurtu den Absolutuaren kontzeptu metafisikoa Nietzsche-k jada hiltzear ikusten zuen.Prozesu horren hasieran Heidegger-ek Mendebaldeko metafisikari egin dion funtsezkokritika gogpra daiteke:
‎Greziarrek, loratzea? adierazteko erahili zuten hitza eudaimonia da. Eudaimoniakzoriona adierazi nahi du, ez, ordea, plazcraren zentzu hutsalean.
‎Bestalde, zirriborroan idazlanak izan bchar duen hitz edo orrialde kopurua gainditubaduzu, honako hau egin dezakezu:
2007
‎Zoko horiek itsas zabalarenur geldiak dira eta itsas zabal hori gizarte eta hizkuntza erkidegoa da. Erkidegohorrek badu bere kultur ingurua eta haurrari, garatzeko behar dituen hitzak, kontzeptuak, gako sozialak eta funtzionamendurako protokoloak eskaintzen dizkio.
‎Horri begira, azken ohartxobat: gehienetan unibertsaltasuna aldarrikatzen dutenek zentzu horizontaleanerabiltzen dute hitza. Oso bitxia da nola herri kulturaren aparrez jositako irudialortzen duten mestizaje osoa izanen den izaera beraren azpian.
‎beste pertsonen ezaugarriei buruzko ikerketak oinarritzen direlahaurrek horiei buruz egiten dituzten deskribapenetan. Adin horretako haurrek ezdute hitz egiteko gaitasunik, eta, ondorioz, ez dute beste pertsonak deskribatzekogaitasunik ere. Hala, ikertzaileek ez dituzte sartu beren laginetan oraindikmintzamena garatu ez duten haurrak.
‎Lehen eta orain, txakurrak ortozik. Erraz egiaztatzeko moduko egia da zenbat eta handiago izan inor eta ezer, are joera naturalagoa duela hitza ahazteko. Ahaztura hori ez da lotzen bakarrik erakunde eta erkidego handiei, gaixotasun hori uste baino unibertsalagoa da, pandemia bihurtzen ari baita, zoritxarrez.
‎Metafora deitzen diot bere esangura aldatzen duen hitzari; dela beste nozio batekin duen antzekotasunagatik, dela edertasunaren arrazoiez, dela berezko esangura duen beste hitz hobeagorik ez dagoelako; eta tropo esaten diot bere esangura duen hitz bat ordezteari, gauza bera adierazten duen beste batekin, bien artean kausaltasun harreman bat dagoela-eta (Zizeron, Hizlaria, III, 92).
‎Mintzatzen dugun hitz bakoitzean hildakoak entzuten dira, arbasoak. Garaikide biziak mintzo dira, familia, non ere baitugu hitz egiten ikasi; lagunak, zeintzuekin ere komunikatu ohi baikara, hitz horiekin elkar ulertuz eta mundua geureganatuz. Lagunek ulertuak izateak bihurtzen ditu nire hitz hotsok hizkuntza.
‎Eta jarraitzen badu esaten, b) ezin dugula hitz egin, hizkuntza horrek ezartzen duen munduaren antolaeraz baliatuz baino (erretorikoki gogortxoa dirudiena, agian logikoki besterik adierazi ez arren, hitz egitez geroan, hizkuntza konkreturen batean dagoela beti hitz egin beharra).
2008
‎Uriartek dioenez: «Hau zen Espainiako kongresuak eman behar zuen hitzik garrantzitsuena herri Armagileetako nekazarientzat» Kongresuak bitartean egindako lur banaketa onartu zuen, eta Uriarteren esanetan«, liberalek zein errealistek lur arazoa erabili zuten bata bestearen kontra jotzeko, konponbiderik izan gabe» (Uriarte, 1998:
‎Lehenengo aldiz ikusiko balituzte bezala idazten dituzte ortografia arbitrarioa duten hitz ezagunak eta irregularrak.
‎– Beste batzuek, berriz, ongi idazten dituzte ortografia errazeko sasi hitzak edo hitz ezezagun erregularrak, eta arazoak dituzte ortografia anbiguoa duten hitz ezagunak idazteko.
‎Ortografia arbitrarioko hitzetan egiten dituen hutsegiteen kopurua anbiguotasun ortografikoen kopuruaren araberakoa izaten da. Anbiguotasun kopuru handia duten hitzetan, hutsegite asko egiten dira.
‎Idatzi behar duen hitzaren errepresentazio lexikoa baldin badu idatziko du hitza.
‎Eratorpenetan ere huts egiten du: antzeko atzizkiak dituzten hitzek ordezkatuko dituzte jatorrizko hitzak.
‎– Esanahia ezagutu gabe idazten ditu ortografia arbitrarioa duten hitzak.
‎Ortografia arbitrarioa duten hitzen buruko irudikapena (bide lexikoa) ongi dagoen, eta haien ortografia ezagutzen duen ebaluatzeko, hitz arbitrarioen diktaketa egiten da (hadi adi, arroa harroa, haur ahur, hegia egia). Horien ortografia ezin da ondorioztatu arau ortografikoetatik, eta hitz horiek nola idazten diren buruz badakite bakarrik idatz daitezke ongi.
‎Arauak memorizatzeko gaitasuna duten haurrek hobeto idazten dituzte arau ortografikoen arabera idazten diren hitzak. Beste haur batzuek, irudi oroimen ona dutelako, hobeto idazten dituzte ortografia arbitrarioa duten hitzak. Horregatik erabiltzen dira bi hitz proba:
‎– Aurkitu sustrai bera duten hitzak hizkuntza ezberdinetan.
‎– Aurkitu beste hizkuntza batzuetako sustraiak edo elementuak dituzten hitzak:
‎5 Aurrizki edo atzizki mailegatua duten hitzen zerrenda osatzea da lexikoa lantzeko beste bide bat: poligonoa, poligamia, polifonia, polikiroldegia, poliklinika, protokoloa, prototipoa, hiperbolea, hipopotamoa, hipotenusa, hipoteka, superportua, superabita, supergizona, antipoda, antidotoa, antibiotikoa, antitesia, zoofilia, homofilia, homofobia, homologoa, nekrofilia, xenofobia.
‎Osa ezazu aurrizki mailegatua duten hitzen zerrenda:
‎– Zatikatu ohi dituen hitzak aukeratu eta ongi idatzita aurkeztu.
‎– Esanahi garbia duten hitzak (izenak, adjektiboak, aditzak, aditzondoak) eta lotura adierazteko hitzak (juntagailuak) bereizi.
‎* Orientazio simetrikoa duten hitzen nahasketa:
‎– Emandako eredu bateko letren ordena aldaturik duten hitzak identifikatu.
‎Gordailu grafemikoan, beraz, idatzi behar ditugun hitzen forma grafikoak gordetzen ditugu. Oroimenaren gordailua da gordailu grafemikoa, idazketa prozesuan zehar aukeratutako grafemak gordetzen dituena.
‎Dislexia fonologikoa duenak ezin ditu hitz ezezagunak eta sasi hitzak irakurri, baina arazorik gabe irakur ditzake hitz ezagunak. Azaleko dislexia duenak, berriz, arazorik gabe irakurtzen ditu sasi hitzak edo hitz ezezagunak, baina hitz ezagunak irakurtzeko bide fonologikoa edo zeharkako bidea erabili behar du.
‎Azaleko dislexia duenak, berriz, arazorik gabe irakurtzen ditu sasi hitzak edo hitz ezezagunak, baina hitz ezagunak irakurtzeko bide fonologikoa edo zeharkako bidea erabili behar du. Azaleko dislexia dutenek nahasi egiten dituzte soinu berdina eta ortografia ezberdina duten hitzen esanahiak (adibidez, haur eta ahur hitzen esanahiak).
‎(bat= tab). Pertsonak badaki idatzi behar duen hitzak a, b eta t letrak dituela, baina ez daki zein ordenatan. Arazoa ez datza espazioan edo lateraltasunean, gorputz eskeman, pertzepzioan edo mugimenduaren urritasunean batean.
‎Mugimenduzko afasia eferenteak eragiten du mugimendu agrafia eferentea. Hitz egiteko mekanismo zinestesikoak kaltetuta daudenez, hitza idazten hastean, hura ahoskatzen saiatzen dira, baina mugimendu arazoak dituzte eta ezin dute hitza esan. Barneko artikulazio sistema kaltetua dagoenean, zaila da ongi idaztea.
‎Silaba baino soinu balio txikiagoak ordezkatzen dituztela letrek ikusten du haurrak, eta idatzi behar dituen hitzen fonemen soinua aztertzen du era sistematikoan.
‎– Ortografia arbitrarioa duten hitzak zehazki idazteko gaitasuna du haurrak. Zuzenean ezagutzen dira hitzak, zati bakoitza soinu bihurtzen jardun beharrik gabe.
‎Lexiko ortografikoan indar handia du hitz ezagunen errepresentazioak.
‎Bide hori erabiliz gero, ongi idatziko dira hitz irregularrak eta ortografia arbitrarioa duten hitzak, ezagunak badira behintzat.
‎Bide zuzena ezin da erabili hitz ezezagunak edo sasi hitzak idazteko, gordailu lexikoan errepresentazioa duten hitzak idazteko baizik.
‎– Loturak jarri letrak bata bestetik bereizita dituzten hitzetan. –
‎Fonema ezabatzea edo jatea: ikertzaileak hitz batzuk esaten ditu txotxongilo baten bidez. Haurrak erabaki behar du hitzak, ongi, edo, gaizki?
‎Errima ezagutzea: soinu edo errima bera duten hitzak identifikatu behar dituzte haurrek. Hiru objekturen irudiak erakusten zaizkie (horietako bik errimatu egiten dute), eta objektuen izenak esaten zaizkie.
‎Bereizi ezazu errimatzen ez duen hitza errimatzen duten hitzen artean:
‎– Osoak diren hitzak zatitzen ditu (etxe raino, etxeraino ren ordez) edo bereizita joan behar duten hitzak elkartzen ditu (etxehartan, etxe hartan en ordez).
‎Ikas-mailari baino garrantzi gehiago emango zaio ikas zikloari, horrek taldekatze malguagoak egiteko aukera ematen baitu. Irakasleak haurraren gurasoekin egin behar du hitz, haiek ere onar dezaten haurraren ikasketa erritmoaren berezitasuna.
‎Haurrak hitzen bat horrela edo beste era batera esaten badu (adibidez, pilota esan beharrean piota edo antzekoren bat esaten badu, edo zure herrian edo etxean bakarrik erabiitzen duzuen moduren batean egiten badu) markatu hitza. Zerrenda hau haurrek erabiitzen dituzten hitzena da, eta ez duzu zertan kezkatu, inondik inora, zure haurrak hauetariko batzuk esaten ez baditu.
‎Taula horretan, adinaren arabera, hitz ekoizpen kopuruen tarte bakoitzean sartzen diren haurren ehunekoak ageri dira. Ikus daitekeenez, 8 hilabeteko haur gehienek (ia% 90ek) ez dute hitz bat bera ere ekoizten, 11 hilabeteko haurren erdiek hitzen bat ekoizten dute, baina 15 hilabeteko haurren artean hitzak ekoizten ez dituztenen ehunekoa% 10era murriztu da.
‎4 Aurreko programa hitz_ banatu deitzen bada, fitx fitxategian ñ karakterea hasieran duten hitz desberdinak kontatzea:
2009
‎Ezker gaineko koadrantean dauden hitzei jarraiki, langabezia enpleguarekikoharremanean («lan» «eza», «enplegu» «bilaketa»), alderdi ekonomikoekin («diru»«falta», «prekarietatea») eta zailtasunekin («zailtasunak», «arazoak») lotzen da.Hau da, langabezia enplegurik gabe egotea da eta enpleguaren bilaketa suposatzendu, eta, bestetik, langabezian egoteak zailtasun eta ondorio batzuk dakartza, batezere maila ekonomikoan. Bestalde, azalean jadanik aurkitutako dimentsioekin bategiten duten hitzak topatzeaz gain, beste hainbat dimentsio azaltzen dira. Alderdisozialak («bazterketa» «soziala»), sostengu egiturak («ANPE», lanpostuetarakoagentzia nazionala?, «RMI», gizarteratzeko gutxieneko diru sarrera?, «sorospenak»), alderdi psikologikoak («motibazioa», «estresa», «depresioa», «aspertu»), dimentsio familiarra («familia») eta aisialdia («denbora» «librea»).
‎Hitz horiek maiztasun handiko hitzakdira (gehienek partekaturikoak) eta lehen tokietan adierazitakoak (heinaren batezbesteko baxuarekin). Bestalde, maiztasun txikietako hitzak eta heinaren batez besteko altua duten hitzak kokatzen dira, hitz horiek periferikoenak dira, zehazkiagobigarren periferia izendaturikoa osatzen dutenak. Beste bi kasuetan irizpideen arteko kontraesana agertzen duten koadranteak dauzkagu.
‎programa bukaeran ez genuke jakingo kopuru horien jatorrizko hitzak zein diren. Nolabait jakin behar dugu hitzik luzeena eta motzena array ko zein posiziotan dauden gordeta. Bi indize erabil ditzakegu lan horretarako, $indHandi eta $indTxiki, hitzik luzeenaren eta laburrenaren indizeak gordetzeko.
‎Non $testua aldagaiak bilaketa testua gordetzen duen, eta patroia, berriz, bilatu nahi dugun hitz edo karaktere katea den. Bilaketa patroiaren aurretik jarritako m (match) aukerakoa da, eta jarriko ez bagenu ere Perl ek berdin berdin ulertuko luke bilaketa dela egin nahi duguna.
‎Izan ere, \w\w jarrita, Perl ek gutxienez bi karaktere elkarren jarraian dituen edozein string balekotzat jo du. Bi letra besterik ez dituzten hitzak bilatzeko, ondokoa egokiagoa litzateke: Oraingoan parekatze positiboen kopurua txikiagoa izan da. Hala ere, ez gaude guztiz konforme gure programarekin.
‎Adibidez: K B K B idatziz gero, Kontsonantea BokalaKontsonantea Bokala egitura duten hitzak bilatu lituzke programak: pala, sute, pila, etab.
‎bokalez hasi eta amaitzen diren lau karaktereko hitzak, hiru karaktereko hitzak, etab. Atal honetan, gure bilaketa esparrua zabalduko dugu edozein luzeratako hitzak edo string ak jasotzeko, adibidez: gutxienez bi kontsonante dituzten hitzak, bokalez hasi eta amaitzen diren hitz guztiak, etab.
‎gako bezala karaktere kopurua, eta bere balioa array baterako erreferentzia. Erreferentziatutako array honek gakoan adierazitako karaktere kopurua duten hitzen zerrenda gordeko du.
‎Ohar zaitezte irteerako ia trigrama guztiak direla aurrizki edo atzizkiak (\n karaktereak esan nahi du hitz eten karakterea azaldu dela; horrela, gehien azaldu den trigrama, en\n, alegia, en bukaerako hitzek osatu dute). Euskararen atzizki/ aurrezkiak automatikoki antzemateko programa garatu dugu, corpus baten gaineko azterketa estatistikoa erabiliz.
‎Programa honek fitxategi bat jaso eta jarraian bi karaktere berdin dituzten hitzak bistaratzen ditu.
‎datu gisa, testu fitxategiaren izena eta bilatu eta ordezkatu nahi ditugun hitzak (binaka) jasoko ditu programak komando lerrotik.
2010
‎JOXEPAk dagoeneko ez ditu bere seme alabak eta bilobak ezagutzen. Esanahirik ez duten hitzak bakarrik zizakatzen ditu eta batzuetan dirudienez arrazoirik gabe soinu antzeko batzuk egiten ditu. Askotan gaixotzen da eta larruazaleaneskarak ez sortzeko babesa behar du; hankak ohean luzatzea zaila izaten da.
‎Zailtasunak hitzak gogora ekartzeko ezintasunarekin hasten dira normalean.Gaixoak zailtasun honi aurre egiteko hitz orokorrak erabiltzen ditu, edo «hau» eta«hori» bezalako hitzak erabiltzen ditu objektuei erreferentzia egin behar dienuneetan. Batzuetan, behar duen hitz horretara iritsi ahal izateko itzulinguruakegiten dituzte.
‎> Gaixoak sentimendu eta emozioak ditu, nahiz eta ezin dituen hitzez azaldu. Bereordez enpatia eta ulermena transmititzeko, gaixoaren sentimendu eta emozioei hitzakjartzea gomendagarria da.
‎Deigarria da oso prozesu hitza latinezko processus tik,, aurrerapena? adierazi nahi duen hitzetik, eratorria dela. Horrela, Espainiako Diccionario de la Real Academia Española k, 21 arg., Madril, 1992, 1671 or., «aurrerantz joateko akzioa» («acción de ir hacia delante») gisa definitzen du.
2011
‎euskeraren gauzetan, barneko gauzetan esan nahi dut? euskeraren semeek bakarrik dutela hitza (Villasante, 1977: 852).
‎Nortasun antisoziala duenarengan nahaste semantikoak sarri gertatzen dira. Psikopatei zaila gertatzen zaie hitz neutroak eta karga emozionala duten hitzak bereiztea (Williamson, Harpur eta Hare, 1991). Pertsona normalak baino arazo gehiago izaten ditu eduki emozionala duten hitzak identifikatzeko (Williamson, 1991).
‎Psikopatei zaila gertatzen zaie hitz neutroak eta karga emozionala duten hitzak bereiztea (Williamson, Harpur eta Hare, 1991). Pertsona normalak baino arazo gehiago izaten ditu eduki emozionala duten hitzak identifikatzeko (Williamson, 1991). Adibidez, ez du ulertzen «barkatu» edo «zoriontsu egin nauzu» esaldien esanahirik.
‎Bere senarra axolagabe bat dela dio (nahiz eta uste hori egiaztatzen duen frogarik ez egon), eta ez da hartaz batere fidatzen. Danielen ikastetxearentzat dituen hitzak ere ez dira batere gozoak. Danielek asma kronikoa duela (nahiz eta medikuak halakorik ez egiaztatu) eta arrazoi hori dela-eta sarri arnasa hartu ezinik etxean geratzen dela dio.
‎Hala ere, ez dute atzerapen larririk agertzen hizkuntzaren mailan edo gaitasun kognitiboetan. Autistak direnak ez bezala, Asperger en sindromea dutenak hitzen bidez espresa daitezke.
2012
‎Labur beharrez ez dut hitzen eta haiek adierazten duten mundu ikuskerarenarteko harremanen gainean erreparatu, artikuluan barrena Orixek egiten duen bezala, humanismoaz ez ezik zibilizazio hitzaren eta kultura hitzaren jatorriaz eta esanahiazenplegatzen baita gagozkion artikuluan, eta horren jarraipenean ere bai. Eta espresukiadierazten denaren atzean betiere gerraondoan, euskal gizartean eta Mendebaldekogizartean ere oro har bizi zen giro makurra:
2014
‎WordNet ingeleserako garatu zen datu base lexikalbat da non izenak, aditzak, adjektiboak eta adberbioak kognitiboki sinonimoak direnmultzoetan biltzen diren, synset etan alegia. Synset ak semantika kontzeptual etaerlazio lexikalen bidez lotuta daude, esanahi loturak dituzten hitz eta kontzeptuensarea eratuz (Miller et al., 1990). Hasiera batean ingeleserako eraiki zen baliabidea; aurrerago, beste hizkuntzetarako ere garatu zen, hala nola euskararako (Pociello etal., 2010).
‎Badirudi hiztunak bere burua zuzendu duela,/ x/ hotsa duen hitza esatera iritsibaino lehen. Adineko gizonezkoa da, kasu honetan, adibidea eman diguna, bainaemakumezkoek edo beste gizarte eragileetako ezaugarriak dituen edozein hiztunek/ x/ hotsa erabiltzea posible dela uste dugu.
‎Fonologia hizkuntzaren soinu sistema da, eta zer soinu erabiltzen diren eta soinu horiek nola konbina daitezkeen hartzen du aintzat. Adibidez, ingelesak badu sprspring kontsonante taldea hitz hasieran(, esate baterako), baina ez dago hitz hasieran rsp kontsonante taldea duen hitzik ingelesez. Fonemak konbinatuz, zenbait soinu mota sor daitezke, eta, beraz, hizkuntza bateko soinuen oinarrizko unitatea fonema da:
‎Bere sintomak ezin ditu hitzez adierazi. Portaera mekanikoa du.
‎Gaitasun kognitiboen atzerapenei dagokienez, haur hiperaktiboek arazoak dituzte hitzaren bidez prozesuak autorregulatzeko, lanak automatizatzeko eta eskema kognitiboak sortzeko. Adimen normala edukita ere, arazoak dituzte errendimendu kognitiboan:
‎hitz jakinak aurkitzeko zailtasunak ditu, zerikusirik ez duten ideiak nahasi egiten ditu, ideiak modu automatizatuan errepikatzen ditu, hitzak edo hitzen zatiak errepikatu egiten ditu eta gutxiago hitz egiten du. Gaixotasuna aurrera doan neurrian, esaldiak ez ditu amaitzen, entzundako edo irakurritako hitzen esanahia ez du ulertzen (sentipenezko afasia), esan nahi duena hitzez adierazteko gaitasunik ez du (afasia mugikorra).
2015
‎Ondorioz, esan dezakegu bai crawling eta bai bilatzaileen bidez lor daitezkeela euskarazkocorpus handiak, baina handiagoak crawling bidez (bilatzaileen bidez lor daitekeen tamainamugatuta dago). Kalitate aldetik corpus egokiak dira, corpus klasikoen hitzak ia osorik barnehartzen dituztenak eta besteek ez dituzten hitzen ekarpen handia egiten dutenak. Beraz, webaiturburu egokia da euskarazko corpus orokorren egoera nabarmen hobetzeko, eta hobekuntzahau gauzatu egin da, 100 milioi hitzetik gorako corpus handi horietako bat Web CorpusenAtarian jarri baita jendearen eskuragarri6.
‎Corpusetan oinarritutako metodoek, nolabaiteko polaritate anotazioa behar dute lexikoak erauzteko.Bi hurbilpen nagusi daude multzo honetan: lehena, polaritate ezaguna duten hitz batzuetatik abiatuta, corpusetan hitz horien semantikoki antzekoak diren hitzak aurkitzean datza (Turney eta Littman, 2003). Bigarrena, polaritatea markatuta duen corpus batean oinarrituz, positiboenak zein negatiboenak direnhitzen zerrendak lortzea (Saralegi eta San Vicente, 2012)
‎Hurbilpen horren oinarrian dagoen helburua da antzematea zeintzuk diren polaritate jakin bateko (positibo ala negatibo) dokumentuetan agertzeko joera duten hitzak. Hitz horiek topatzeko elkartze neurriakerabili ohi dira (Kilgarriff, 2001; Rayson eta Garside, 2000).
‎Alde batetik, erregela fonotaktikoak erabil genitzake d hori t bihurtzeko, baina, bestetik, HSko baliabideak erabil ditzakegu aditz laguntzailea sortzeko.Beraz, hitz horren analisian oinarrituko gara, ordenagailu errepresentazio bezala, aditzaren moldaketaegiteko. Horretarako, 1 irudian ikusten den dudanean hitzaren analisiari INE (inesiboa) kenduko diogueta morfologia sortzaileari (Alegria et al., 1996) analisi berria emanda, dut aditz laguntzailea sortuko du.
‎Sailkapenei dagokienez, berriz, irizpide bat baino gehiago erabili izan da konbinazioak multzokatzeko.Batzuek idiomatikotasuna hartu izan dute ardatz (Howarth, 1998); beste batzuek finkapen sintaktikoarieman diote garrantzia (Corpas Pastor, 2001); eta beste batzuek, berriz, konposizionaltasunaren araberamailakatu dituzte hitz konbinazioak (Sag et al., 2002).
‎24 Magreb: Mendebaldea esan nahi duen hitz arabiarra eta historikoki Tunisia, Maroko eta Aljeria barnebiltzen dituen eskualdea deskribatzeko erabili den hitza. Zenbaitek Libia ere talde horretan sartzen dute.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
duten 41 (0,27)
dituzten 15 (0,10)
duen 13 (0,09)
dugu 8 (0,05)
dituen 6 (0,04)
dute 6 (0,04)
du 5 (0,03)
ditu 3 (0,02)
dituzte 3 (0,02)
ditugun 2 (0,01)
baitugu 1 (0,01)
dudanean 1 (0,01)
duela 1 (0,01)
duena 1 (0,01)
duenean 1 (0,01)
dugula 1 (0,01)
dugun 1 (0,01)
dugunetik 1 (0,01)
dut 1 (0,01)
dutela 1 (0,01)
dutenak 1 (0,01)
dutenen inguruan 1 (0,01)
ezdute 1 (0,01)
zuela 1 (0,01)
zuen 1 (0,01)
zuten 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ukan hitz egin 7 (0,05)
ukan hitz bat 4 (0,03)
ukan hitz ezagun 3 (0,02)
ukan hitz identifikatu 3 (0,02)
ukan hitz konbinazio 3 (0,02)
ukan hitz zerrenda 3 (0,02)
ukan hitz adierazi 2 (0,01)
ukan hitz bilatu 2 (0,01)
ukan hitz elkartu 2 (0,01)
ukan hitz esan 2 (0,01)
ukan hitz ezezagun 2 (0,01)
ukan hitz hori 2 (0,01)
ukan hitz a 1 (0,01)
ukan hitz ahaire 1 (0,01)
ukan hitz ahaztu 1 (0,01)
ukan hitz analisi 1 (0,01)
ukan hitz arabiar 1 (0,01)
ukan hitz arrazoi 1 (0,01)
ukan hitz aukeratu 1 (0,01)
ukan hitz azaldu 1 (0,01)
ukan hitz azpimarratu 1 (0,01)
ukan hitz bakarrik 1 (0,01)
ukan hitz batzuk 1 (0,01)
ukan hitz bereizi 1 (0,01)
ukan hitz bistaratu 1 (0,01)
ukan hitz buru 1 (0,01)
ukan hitz desberdin 1 (0,01)
ukan hitz ebaki 1 (0,01)
ukan hitz egon 1 (0,01)
ukan hitz ekarpen 1 (0,01)
ukan hitz elipsi 1 (0,01)
ukan hitz erabili 1 (0,01)
ukan hitz ere 1 (0,01)
ukan hitz errepresentazio 1 (0,01)
ukan hitz errimatu 1 (0,01)
ukan hitz esanahi 1 (0,01)
ukan hitz espres 1 (0,01)
ukan hitz eten 1 (0,01)
ukan hitz fonema 1 (0,01)
ukan hitz forma 1 (0,01)
ukan hitz garrantzitsu 1 (0,01)
ukan hitz gertu 1 (0,01)
ukan hitz guzti 1 (0,01)
ukan hitz hitz 1 (0,01)
ukan hitz hizkuntza 1 (0,01)
ukan hitz idatzi 1 (0,01)
ukan hitz ingeles 1 (0,01)
ukan hitz kokatu 1 (0,01)
ukan hitz luze 1 (0,01)
ukan hitz nahasketa 1 (0,01)
ukan hitz ordezkatu 1 (0,01)
ukan hitz prozesu 1 (0,01)
ukan hitz sortu 1 (0,01)
ukan hitz topatu 1 (0,01)
ukan hitz zati 1 (0,01)
ukan hitz zehazki 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia