Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 105

2007
‎Erran dugu egia. Erran dugu onhartzen dugula guk kontseilu hori143.
‎Dena dela, Jules Moulieren ikuspututik, Gure> Herriak gainerako argitalpenek baino betebehar xumeagoa izan zuen; gogoz lan egiteko prest bazegoen ere: Ahala ttipi du Gure Herriak; bainan nork ere lan eginen baitu zuhurki eskuararen onetan324.
‎gutxi gehienak, P. La, tte jaun aphezak ekharri dauzkit etcherat. Ez dugu guk eskuen zabaltzea baizik ukhan. Horra zertako hemen bihotzaren erditik milesker handi bat erraten diogun jaun aphez maiatzagarri eta langile handi horri352.
‎Gerla etorri zen eta oroitzen naiz alemanak nahi zutela gurekin zerbait egin, entseiatu zen gu alemanekin elkar izatea; ez dugu batere pusatu alde hortan, Mayi Diharcerekin izandako elkarrizketa, Donibane Lohizune, 1997ko urriaren 8a.
‎Hor egiten genuen pim pam pum, holan, kritikatzen beti Herrian. Baina gertatu zen, egun batez La, tte hor zegoela geldi hor erraiteko, eta zergaitik?, zeren hasi baiginen pixka bat kritikatzen La, tte bera, bere kazetan, ez zelakotz aski urrun joaten gure ustez, eta hori ez zuen entzun nahi, bera zen direktorea; asko maite genuen ikasleek, baina bagenituen gure neurriak, Piarres Xarrittonekin izandako elkarrizketa, Baiona, 1996ko uztailaren 7a.
2008
‎honetan, behintzat, aurrea hartu beharra dago. On bazaigu ala ez bazaigu, hori da etorkizuna, eta horretarako prestatu behar dugu gure euskara zaharra.
‎Baina Azkuek apezaren abantaila zuen. Prakadunek kofesatzen ikasi ez dugulako hobe dugu gure berriemaile ezagunenekin ibiltzea.
‎Zoritxarrez Davant-i eta bioi gertatzen zaigu zuberotar ez diren ikerlariek, erreserbetako amerindiarren moduan ikusten gai tuztela eta ez gaituztelarik kontsultatzen gure lanak, gure lekukotasunak, testis> nullus > tzat ematen. Zuberotarrok liburu oso bat idatzi behar genuke gure munduaz eta gure hizkuntzaz idatzi diren hutsen zuzentzeko. Gaur esan dezaket etnografian, etnologian, hizkuntzalaritzan, Henri Gavel, Robert Lafon, Jean Haritschelhar, Jean Larrasquet, Jon Etxaide eta Kepa Larriñoa direla bakarrik osoki fidagarriak.
‎Nola nahi etnografia egitean ez genituzke gure sinesteak, ustekizunak, hizkun tzaz iritziak, estetikak kontutan hartu behar, ahalaz eta etnologia egitean guttiago. Hori da zailena, gure garaiko jendeak gara.
‎Euskara Batua dela euskara ona uste du gure arteko askok, eta hori ez da erabat gezurra. Behinik behin, ona da zenbaitek> darabilen Euskara Batua.
‎Baina, antza denez, zenbait hegoaldetarrentzat, huskeria bat da hori. Euskara Batua euskaldunak batzeko izan dadin nahi baldin badugu, baztertu egin behar ditu gu premiazko ez diren gaztelaniakadak eta frantseskadak euskara horretatik. Halaxe esana du, adibidez, Ibon Sarasolak, behin baino gehiagotan.
‎Testuak mintza jardunaren bide erakusle harturik aritu ohi gara hiztunak. Testuen moldatze moduen galbahetik pasarazi beharra dugularik gure jardunean, jokoan dauden testu legeak eta mugak ezagutzeak badu bere garrantzia gure ustez.
‎Ezbairik ez dut, bertzalde, euskara bizi, aberats eta erakargarria egin nahi badu gu, euskalkiak (eta haien ekarpena) behar beharrezkoak ditugula. Haur batek ez luke eskolan inolako arazorik izan behar etxean ikasi duen euskararekin, irakasleak egina halak egin bailituzke etxeko edo eskualdeko euskararen eta eskolako eta ikasliburuetako euskararen arteko zubi lana egiten.
‎Inpresioa dut gure artean ez direla gehiegi euskalkia bildu, landu eta errejistro jasoetan erabiltzea bere lehentasunen artean dutenak. Euskaltzain osoen artean, adi bidez, ausartuko nintzateke esaten, hogeita lautik lau edo bost izango direla, asko jota, gaiarekin oso kezkatuta daudenak.
‎Eta errealitate horretatik, premien, nahien eta ezinen dialektika horreta tik? abiaturik plazaratu nahi dugu gure gogoeta, gure kezkak eta nahiak zuengana tzeko. Horregatik, honela bataiatu dugu txostena:
‎Nornahik zernahi erranik ere, holakoa dugu gure Euskal Herria, aspaldiko arbasoek egin bezalakoa. Zenbaitek nahi bailuzkete oro zatikatu herri batean, hemen bizipideak, hor sinesteak, han kulturak, eta kirolak edo herrigintzak, ez dutea horiek herri huni bekoz beko behatu sekulan, ikusiz hoik direla herri baten bizia, ez batere nahasketan saltsatuak bainan, aitzitik, elgarri polliki lotuak eta josiak, gu aldiz, giren bezala, herri horren seme alabak.
‎Bainan ipurdia lastoz orduan urrustoitarrak, eskutik arras nekez baitzabilan. Beharrik, berak zionaz, «> Jainkoa> ene> alde> izan> > baitzuen> egun> hartan> > Erran behar da ere burua xuxen zuela gure apezak hori kondatzen zuelarik 80 urte tan. Ez zaukan, hori kondatzean ahantzia batere, 1942ko irailean bazutela biarnesek, Paueko Stadium ederreko arrabot haundian, orduko. Chantiers de jeunesses?
‎Har itzazu, beraz, Jean Haritschelhar jauna, zure euskaltzainkideon omena eta aipamena. Hor dituzu gure ahaleginak, zuk zeuk maite dituzun alorretatik hainbatetan zertuak: euskal literatura, historia, pilota, euskara, euskal klasikoak?
‎horretarako erne ibili behar ditugu gure belarriak, eta herrietako karriketan aditzen ahal denaz ohartu.
‎Ikusteko dago bere horretan noiz arte iraungo duen egutegigintzak, baina bizi izandako historiak merezi du gure kultur oroimenean dagokion lekua.
‎–ordutik iraganxea zukeen gure mirikuak gerla aintzineko bere bihotz erredura? (J.
‎Barkoxeko herriak behin baino gehiagotan errepikatu du arrakasta handiarekin, azkenik 1986an. Hor zegoen bistan dena Haritschelhar, nahiz 1953an ipuinetik idatzi zuen Irurikoak, egiazko historia geroztik zilatua baitu gure gaurko, sujetak?.
‎Egia da, gisa batez, Echepare poesia landugabe baten egile gisa aurkezten duen azterketa horrek erro luzeak dituela gure literaturako kritikaren historia meharrean, Oihenartek, Notitia ren bigarren argitalpenean (1656, XIV. kap.) errima arrak eta emeak behar bezala bereizten ez zituzten vulgares> versifica > tores> delakoen jokabidea salatu nahi izan zuelarik, Amorosen> disputa ko lehenbiziko distikoa aipatu baitzuen (egilea nor zen erran gabe, haatik), eta
‎Beraz, Lhande-k ez du hutsetik asmatzen aurreratzen duen hipotesia: adierazten du ez dugula gure tradizioa ezagutzen, ez dakigula ikusten beneta ko baloreak non diren, ez dakigula ere bestetan egiten denarekin gurea kon paratzen. Hots, literaturaren historia eraikuntza bat dela, beste eraikuntza kultural eta politiko guzien gisa.
‎–Réveil> > ez da geldituko agertzetik boska ondoan. Kontrarat, bere izenak erraiten duen bezala, deithua da Eskual herriko intresez okupatzerat, eta hortaracotz khondatzen dugu gure adichkide ezagun eta estranyeren gainean aisago egiteko abia tzen dugun obra, erreusitzeko esperantzan.?
‎Herrietako afera inportantak izanen dire chuchen aiphatuak eta jurnal horrek ema nen ditu gutarik bakotchak yakin behar dituen abisu guziak bere intresen zaintzeko, bere dretchuez baliatzeco eta bere obligazionen bethetzeko.
‎Eta orai, akabatuko dugu, erraiten dugularik gure adichkideri: –Unionea, bai unionea eta bethi unionea!?.
‎Guk Haur Hezkuntzatik hasi eta 4 maila arte bizkaiera erabiltzen dugu eta hortik gora batua, nahiz eta goiko mailetan komunikazio hizkuntza bezala bizkaiera erabiltzeko aukera guztiak ematen diren. Honek esan nahi du guk idazketa irakurketa prozesu osoa bizkaieraz egiten dugula eta laugarrenetik gora hasten garela jarduera akademikoan batua sartzen. Ikastolako ikasleen ehuneko 30 bakarrik dira etxetik euskara dakartenak eta horrek asko murrizten du euskalkien erabilpena.
2009
‎Maiz pentsatu izan ohi dut gure literatura askiurria izanik etaezoso mailagorakoa, batekbainogehiagokazpimarratuohiduenbezala, bereurri tasunean,. XX. mendeko hirugarrenenherenaz geroztik ugariago bilakatu denarren?, etaberemailaapaleanbaduelaaltxorederriketamendeiraganez sorpresa onikaurki dezakegula oraindik, agianbaldinetaliburutegi publiko etapribatuakongiarakatuetaaztertukobagenitu.
‎Lexikoaren Behatokian, Euskaltzaindiaren koordinaziopean jarri ditugu IXA taldea, Elhuyar eta UZEI. Gu ez gara merkatuan, eta nola halako espazio neutroa eta itzal handikoa eskaintzen dugu, indarrak biltzeko, kasu honetan hirurentzako onuragarria izango den proiektua gauzatzeko. Eskema honetan ere sartu behar dugu gure burua.
2010
‎Ez da lerra arriskurik (irrist arriskurik) gabeko erronka izan. Besteak beste, ez dugu gure artean ildo honi jarraiki eginiko lanik, eta, beraz, hortik ezer gutxi izan du egileak bere azterketaren xedea gauzatzeko. Halaz ere, ahalegindu da marko teoriko eta metodologiko berriak azaltzen eta egokitzen.
‎Sermoietan kontrol egintzak ugariak dira. Kontrol hori zertan den gehiago zehaztu daiteke, gertaleku desberdinak baititu gure ustez. Gorago esan bezala, kontrolak eremu desberdinak hartzen ditu, honako hauek atzeman ditzakegu:
‎Aipuen ekartzeak eta ugaltzeak beste arrazoi sakonagoak ditu gure ustetan. Izan ere, esatariari hizpidea ematen dion enuntziazio egoera hartu behar da oinarriagoko faktore eragiletzat.
‎beste egile batzuren sermoien artean ezagun da zeintzuk diren Agirrerenak. Guk ez dugu gure lana Agirreren estilo pertsonalean kokatu, oraingoan, nahiz eta onartzen dugun estilo pertsonalaren eta taldekoaren arteko hartu emanak funtsezkoak direla; izan ere, egiletza indibidual eta kolektiboen arteko tentsioetan ontzen dira generoak. Hartu eman horiek nola artikulatzen diren argibiderik badu Bajtin ek:
‎Adibidea esaten denarekiko lotua dago, memoriaren eta sentimenduaren lehentasuna emanez, arrazoiaren eta pentsamendu zientifikoaren aldean. Adibideak, konpetentzia pasionala aldarrikatzen du, eta berau lotzen da sermoiak duen gu rekiko obsesioarekin. Greimasi jarraituz esango genuke gizabanako> kolektiboak> zizelkatuko lituzkeela (1982:
‎eragina baizik. Hiritar gehienok nahi dugu gure seme alabek ahalik eta ikasketa maila altuena eskura dezaten. Ikasketa horiek euskaraz izatea desio dugu, horrezaz gainera, gutako hainbatek.
‎–Konturatu ginen ikastolek ez zutela etorkizunik Hezkuntza Sailekoekin eskutik helduta?, adierazi du Xabier Garagorrik. . Gure eredua defendatu behar genuen; guk ez bagenuen gure eredua definitzen eta defendatzen, jai genuen. Ezin genuen egon beste batzuek gure arazoak noiz konponduko zain.
‎Eredu bezala, aberatsagoa zela. Beraz, guk gure eredua finkatu beharra genuen; iniziatiba hartu behar genuen guk geuk, ez politikoek?.
‎–1983ko martxoan gogoeta abiatu genuen, eta gero idazkietan jasotakoarekin irtenbidea bilatu behar genuen. Irtenbide hori planteatzeko garaian, oso garbi genuen ikastolek gure titulartasun juridikoari eta gure finantzazioari eutsi behar ziotela, eta denbora irabazi behar genuela gure ideiak biribiltzeko. Aurreko urteetan egindako lana ikastolak sendotzeko eta ikastolen nortasuna eraikitzeko izan baitzen.
‎Baina haiek ez. Ez ziren gurekin fio, beldurra eta mesfidantza zuten gurekiko?.
‎–Nik uste dut behartu egin genituela lege hori egin behar izatera. Azken finean, horrek esan nahi zuelako gu bagindoazela eskola publikorantz, baina ez ordura arte zegoen eskola publiko sarerantz. Bateratze bat egon behar zuen, alde bakoitzean aldaketak eginez eta alde bakoitzaren gauza onak jasoz, Euskal Eskola Publiko berria eraikitzeko?.
2012
‎Ori diotenak ordea, xalto batean iarri nai lukete gure izkuntza millaka gizon argi eta idazle trebeen arnas eta ukituarekin mendez mende landu eta erabilliak izan diran izkuntza aundien mallan. Baña zearo aztutzen dute izkuntza dotore oriek ere beuren asieran itzul lanaren neke ta izerdi garratzez inguraturik ari izan zirala (Ibinagabeitia 1965:
‎1950eko hamarkadaren hasierarako ohartua zen zuberotar idazlea euskal literaturaren antzutasun eta gabeziaz, bere lagun Andima Ibinagabeitiari 1952an bidalitako gutun batean argi adierazten duenez: . Nik hizkuntza eli bat ikasi ditut, oso hizkuntzazale naiz-eta, bainan ez batetan ez bertzetan[...] ez dut gure euskaraz bezalako litteratur ezik ediren[...]? (Mirande 1999b:
‎Euskera gutxitan aintzat artu dute gure iakintsu eta eskolatuek, orregatik gure erri xeak ere euskera gai arruntenak erabiltzeko baizik ez dala uste du. Gure olerkariek gainera, gutxi batzu kendu ezkero, gai arruntenak besterik ez ditute erabilli beren poemetan (Mirande, apud Ibinagabeitia 1953:
‎[...] Erbesteko poesi eskola ageri zaizkigu azken aldi auetan. Eta nik ere orrelako berri zerbait egin nahi nuke gure euskeraz (Mirande, apud Ibinagabeitia 1953: 99).
‎Gure etxeko tradizioa bertsolariena da, esate baterako, baina bertsolaritza bezainbeste gozatzen dugu, adibidez, jazzaren erritmoa. Bertsolaritza geurea bada, jazza ere geurea, ez da geurea bakarrik bertsolaritza den moduan, baina lekua du gure baitan erbesteko beltzengandik heldu den jazzak. Axular geurea da, euskal tradizioaren zutabea, bere liburuan mende gutiko erroak zituen dotrina zekarren arren.
‎Oraingo agerraldi honek, gainera, hobetua ez ezik, hobeagotua deitzea merezi luke. Ez ditugu, izan ere, aurrerakada makalak egin 30 urte hauetan eta ongi irabazia dugu gure aldetik zerbait hobetzeko eskubidea. (LIB I:
‎– Ez da, labur, Sinclair Lewis, en. Main Street?, eztena ere186 falta zaio?, baina badu guretzat gisa horretako zerbait. (ZIN:
‎– Merezi zuen, eta ongi merezi ere, berriz agertzea hainbeste irakurle xehe eta larriren onerako, eta hemen ditugu gure artean. Auspoari, eta San Martini eskerrak.
‎Ez da, labur, Sinclair Lewis, en. Main Street? , eztena ere falta zaio?, baina badu guretzat gisa horretako zerbait. (ZIN:
‎baina badu guretzat gisa horretako zerbait. (ZIN:
‎169 Esamolde horiek lotura zuzena dute gure aiton amonek erabili ohi zituzten, lejia dantzatu, edo, makila dantzatu?
‎Ez da, labur, Sinclair Lewis, en. Main Street? , eztena ere falta zaio?, baina badu guretzat gisa horretako zerbait. (ZIN:
2013
‎Jainkoak atchikitzen diote bihotza handi eta gora. Horrek erran nahi du gurekin dela egiazki.1768
‎Zeren gure zuzenak guk ere hartuko baititugu diren tokitik, bertzeek egiten duten bezala. Zeren erakutsiko baitugu bertzeek bezenbat zuzen badugula guk ere, gure frantses eginbideak bertzeek bezen ongi, edo oraino hobeki, bethe ditugulakotz.1778
‎Ez da gaitz humbestetarik bat edo beste ur zolarat igortzen badaukute. Ur peko etsaiek aski dute itsaso erdian egoitia, badakite nahi eta ez, goiz edo berant, kurutzatuko dutela gure untzietarik.
‎Guk alemanekin ditugu gure egitekoak. Lan borthitzena, zailago delakotz alemana, zorria bezala gure lurrari lothurik ez baitu naski tokia hustuko leher egin artio.884
‎Kargatuz geroz, bala andana handia igor dezake bahazuzan. Halakotsu bat badugu guk ere, bainan aithor dezagun arduregi trabatzen zaukula eta dendatzen. Mitralletaren ekarle bakotchak badakarza berezkin, haren hazkurri, hiru ehun bala.
‎Nolazpeit herriko mina ahantzi behar. Pipa makur bat ahoan ditugu gure bihotzminak ahanzten, erre eta erre.1315
‎[?] Jainkoak nahi ditu nazioneak eta familiak, gizonaren onetan. Familiari sustengu zor diogu, behar orduan, ez dugularik guk hautatua; gisa berean herriari eta herritareri.1467
‎Soissons eta Reims-en artian, arras mehatuak gintuen gure mailak: errechimendu andana bat igorririk hemendik Montdidier eta Amiens-eko alderat, martcho ondarreko haitada izigarrian.
‎toki gaichtoa delakotz oldar batentzat, dena bizkar, oihan eta zoko, bide on gutirekin. Angles aralde batzu bagintuen gureen artian. [?] Etsai zakurra!
‎Orai arte baino kolpatu gehiago ez badugu hemen egon behar dugun azken egun hautan, ez dauku bihotzean min handirik eginen sarri «Somme» delakoaz orhoitzeak. Ah, nihun ez balute gure armadako Eskualdunek hemen baino odol gehiago ichuri!!! 1061
2014
‎gure ikuskeretan ezarian baina zorrotz sartu direnak se guruenik. Baina, erdiaren erdia balitz ere, gure sasoikook badu gu zer eskertu; nekez eskuratzen dira gaur egun horren mailegu oparoak
2016
‎JOSET: Ba, sobera errex da, dena goragoko buruzagi handien gain emaitea(...) Urruneko buruzagiek guti indar lukete gure eskualdean, hemengo buruzagiek hortzak pixka bat gehixago erakusten bazinituzte. Bainan, zuen ahuleziarengatik, beti amen eta amen erraiten duzuelakotz, ez deus bilakatuak zarete(...) Pits ez zarete, pitsik(...) Pitsika baino gutiago:
‎Aurten ere plazetan pilotan bezala behar ditugu gure saletan chapelgoak jokatu gure komediekin.481
‎Gotzon. Eta orai, askatu erri dugun gure ama maitearen goren goresmenetan, egin dezagun kantu eta dantza!
‎Beti hitz bera! Hitz hori bera errepikatuz, poliziak nahiko luke sinetsarazi gure Felipe dela kriminala, eta berek jada oro badakiztela, jendearen ikusbideak hortaratuz geroztik, jada egina dute gure Filiperen kondenarazteko.
‎Ez zaitela kexa! Ez du gure ahotik, nehork deus ere jakinen.
‎KOSE: Beren utzikeria guri salduz, uste badute gu aberastea!
‎Hemen agertuko dugu halaber Louis XIII.ak, hamazazpigarren mendean hartu zuen erabakia, esanguratsua baita antzerkiarekiko botereak zuen jarreraz. Ez dugu gure gaia boterearekiko problematika batean sartzen, baina antzerkiak ideien eta usaien astintzeko zuen tradizioa azpimarratu nahi dugu. Hau edozein gizartetan, gaietan, eta edozein ikuspuntutatik, hizkuntza nagusi edo eta txikiaren tokitik.
2019
‎Ez da horren erraza, baina. Gure sektorea ez da batere erakargarria jende gaztearentzat; gogoratu behar da goi mailako tituludunak izan behar dutela gure sektorean aritzeko, eta bai gure lan­baldintzak, bai gure soldatak sektore publikokoak baino zatiz kaskarragoak direla. Horri, gainera, gehitu behar zaio gure finantzazio­sistema ere nahiko urria eta badaezpadakoa dela.
‎Hori bai, benetan fruituak jaso nahi izatekotan, ezin gara beti abiapuntuan kokatu eta maila teorikoan eztabaidatzen jardun. Praktikan zentratu behar ditugu gure esfortzuak, eta hortik hasiko gara gizartean aldaketak sustatzen.
2020
‎Osoki. 14eko Gerla, 40eko gerla egina zuten gure etxekoek. Zientzia politikoetan ikasi nuen nahi bada, egoera alda daitekeela.
2021
‎9.7b Non zer moduko galde hitz dvandvak ere baditugu gure literatura tradizioan eta gramatikako terminologian, noiz nongo, zer nola (ko), nor nori, nor nori nork. Hauetan, aldiz, eta juntagailuak irudikatuko luke galde hitz hauen arteko harremana.
‎Askoz emankortasun urriagokoak izanik ere, baditugu gure literatura tradizioan izen propioez osatutako dvandvak: Afrika Asiak, Axular Etxepareak, Azpeiti Azkoitiak, Bilbo Iruñeak, Bizkai Gipuzkoak, Oria Bidasoak, Sakana Burundak, Unamuno Barojak.
‎Egitura bera zenbakiekin erabiliz gero, kopuruaren gutxi gorabeheratasuna adieraz daiteke: Hogeiren bat urte ditu gure adiskide horrek(= ‘hogei bat’, ‘hogei inguru’); Hamabosten bat tona galdu dira(= ‘hamabost bat’, ‘hamabost inguru’); Baten bat etorri da(= ‘norbait’, ‘gutxi batzuk’). (Ikus 16 kapitulua:
‎B. Elizanburu). b) Mendebaldeko euskalkietan bera erabiltzeko joera handiagoa dago, erakusleak seinalatzen duen hirugarren pertsona jadanik aipatua bada: Eleizaldek bazekien[...] bi alde berezi dituela gure hizkuntza jasotzeko lanak[...]. Berak 1918an Oinatin egin zuen hitzaldi ezagunean (Mitxelena); Ez da zalantzarik Lizardigan[...] Alferrik bilatuko duzue beragan Europa eta mundu guztia dardarazten hasia zen lur-ikararen berririk (Mitxelena).
‎Hankaz gora bota zituzten gure proiektuak.
‎Ikusiren du hura begi orok (Leizarraga); Bazter ororen behatzaile zara (Duvoisin); Begiak alde orotan ikerka (J. Etxepare); Dauzkagun doai oro dituzu gu denon mende ezarri (Xalbador). Erakusle baten ondotik:
‎Horiek guztiek tradizioa dute gure literaturan: honela Lazarragak erabiltzen du eta hedatua da gipuzkeraz edo bizkaieraz idazten dutenen artean; horrela adberbioak leku gehiago izan du Hegoaldean, eta gutxiago Lapurdin, Nafarroa Beherean edo Zuberoan; hala Lazarragak erabiltzen du eta, bizkaierazko tradizioan lekukotasun urriagoak baditu ere, oso hedatua izan da euskalki guztietan; hola (eta holan, bizkaieraz) ez da hain erabilia izan, baina Iparraldean Etxeberri Ziburukoak eta XVIII. mendeko idazleek erabiltzen dute, XIX. mendean bizkaierazko testuetan eta gipuzkoar bertsolariren batek ere, eta XX. mendean oro har hedatzen da.
‎22.7.2d Oso hori galdegai gisa ageri da zenbaitetan: Oso da txarra Aitaren etxetik urrutian bizi, eta gure etxera bihurtu nahi dugunean gure Aita onak gu ez ezagutzea (Agirre); Farsa delako hau josteko aukeratu nuen gaia oso da arrunta (Labaien); Oso da txikia (Lizardi).
‎Subjuntibo perpausen pareko dira hemen aztertuko ditugun osagarri jokatugabeak: Sartzeko agindu ziguten= Sar gintezen agindu ziguten; Komeni da irudioi ihes egitea= Komeni da irudioi ihes egin diezaiegun; On da denok zerbait egitea= egin dezagun; Lan gehiago egitea nahi dute gure ugazabek= egin dezagun/ dezagula; Erreguka ari zitzaizkion bazkaltzen geratzeko= gera zedila; Ahal duzun guztia egiteko eskatzen dizugu= egin dezazula; Liburu hori itzultzeko esan dit Josebak= itzul dezadala. Perpaus jokatugabeak hartzen duen atzizkiaren arabera, tzeko perpaus osagarriak eta tzea perpaus osagarriak bereiziko ditugu.
‎32.2.2.1b Morfemaren eskuineko izena mugagabean emana da beti, eta hura da konparazioaren ardatza (zuek adina urte; han bezainbat kirolari; zuk (duzun) beste diru); izena zenbakarria denean kopurua adierazten du sintagmak (Zuek adina lagun ez ditugu) eta zenbakaitza denean kantitatea (Zuek adina diru dugu guk). Izenordainaren funtzioa bete dezake morfema konparatiboak (Aholkuak behar dituzu?
‎1 Badira kontrako adibide guti batzuk, Etxeberri Sarakoaren lanetan. Oso leku urria dute gure tradizioan horrelako erlatiboek. Haietan izen aurrekaria ezkerrean agertzen da hondarkirik gabe:
‎Osagai bakoitzak bi elementu edo gehiago izan ditzake. Hala, lehen terminoak (Erregearena baino txikiagoak dira zure etxea eta nirea); erreferentziazkoak (Zurea eta nirea baino handiagoa da erregearen etxea), konparazioaren ardatzak (Gurea baino handi eta dotoreagoa da erregearen etxea), edo multzo kuantitatiboak (Erregearenak baino gela gutxiago eta txikiagoak ditu gure etxeak).
‎Eta bai ez kontrastean: Gudura bihurtu behar dugu gure bihotza betikotz garbitu nahi dugun bizio haren kontra; harenzat ez xoilki herra saindu bat kontzebi dezaguntzat, baina oraino hura mespretxatzekotzat (Haraneder).
‎Ekialdekoak dira, askotan, horrelako egiturak: Uste dut gure aldekoa den; Ez dut uste baden inor hori egingo duenik; Nik uste gibeleko atetik joana den (azken adibide honetan uste bakarrik ageri da eta izan aditza isilpean geratu da). Ustez (eta) ere izan daiteke predikatu gobernatzaile:
‎Halako perpausak, gure lanean zein erlatiboak deituko ditugunak, tradizio luze luzea dute euskal literaturan, nahiz ez diren hain erabiliak egun euskara mintzatuan, eguneroko erregistroan behintzat; bai, ordea, idatzian. Aitzinago ariko gara perpaus horietaz (§ 31.4.4), bai eta Iparraldeko autore modernoek bereziki baliatu izan dituzten eta gure lan honetan bait erlatiboak deituko dugun motakoez. ariko Haien ondotik aztertuko ditugu korrelaziozko perpaus erlatiboak eta aurrekaririk gabeko galdera izenordaina duten beste batzuek haiek ere tradizioa baitute gure literaturan, luzeagoa edo laburragoa: Nor ere ikusiko baituzu han, hari emaiozu; Ekarriko diot nori ere erranen baituzu; Ez dago nork egin dezan horrelakorik.
‎38.9b Esan bezala, forma honekin eginiko perpausek azalpenezko balioa dute; perpaus nagusian esaten denaren justifikazioa eskaintzen dute: Nola Bretainiak mintzaira bat baitu gurea bezala zaharra eta alde guztiz ederra, mintzaira horretako gizon jakintsuenak ikusi nahi izan ditut (J. P. Arbelbide); Baina nola hutsegilea judua baitzen[...] juduen aldeko kazeta guztiak berehala isildu ziren (Hiriart Urruti).
‎Bestalde, menderakuntzarako Hegoaldean ta/ da enklitiko bihurtu badira, Iparraldeko tradizioan ere aurkitzen dira partizipioaren ondoren eta duten adibideak, antzeko erabileran, askotan denbora adierarekin: Ezen Mazedoniara etorri eta, ez du ukan gure haragiak pausurik batere (Leizarraga); Xilintxa hau jo eta, hunarat ekarraraziko ditiat oro berehala (Barbier); Oldartze hek egin eta, lehen zegoen eskura bihurtzen da (Axular). Inoiz aditzoinaren ondotik ere azaltzen da:
‎13.3.5b Batzuetan gure buruarekin (sing.) ari garela erabiltzen ahal dugu gu (pl.) ere: Lasai, Patxi, baretu gaitezen behingoan!; Berriz ere sartu dugu hanka eta abar.
‎16.3.6g Izena zenbakaitza denean, singularrean: Duzun, beraz, laudorio zuk ere gureganik,/ hainbertze on dugunean guk ere zureganik (Etxeberri Ziburukoa); Zertako beraz honi hainbertze atsegin eginen diot? (Baratziart); Gaztigatu zion Jesusi ez zezala hainbeste neke hartu (Agirre Asteasukoa); Hainbertze esne edan balu/ zurituko zen gargoitik (Mattin); Ispiluak ez zion ematen hainbeste satisfazio (Urruzuno); Ze abantaila aurkitu duzu gizona baitan hainbertze merezi duenik?
‎Izenordainekin: Buruzagia galdu duela Frantziak,/ bertze Jabe bat baitu gu denen biziak (Xalbador); Beste ren ondotik: Beste denak baino bertsolari azkar eta zorrotzagoa dela (Etxegarai); Bere euskalkiaz beste denak izutu egiten du beharbada euskal irakurlea (Mitxelena).
‎Ikus, bestela, zer pasatzen den izen sintagma horiek kasu marka edo postposizio atzizkiren bat eraman beharrean aurkitzen direnean. Adibidez, bi liburu oso interesgarriak irakurri ditut edo hiru haur oso bihurriak dituzte gure lagunek esango bagenituzke ere, zein da, ondoko perpausetan, egokiena?: Iritsi naizenean, bi liburu oso interesgarriez ari ziren, ala, iritsi naizenean, bi liburu oso interesgarriz ari ziren?; Hiru haur oso bihurriei berebiziko zigorra eman die andereñoak, ala, hiru haur oso bihurriri berebiziko zigorra eman die andereñoak?
‎25.3.2a Aditz izena ergatiboan agertzen denean, aditz trantsitibo baten subjektua da: Hura zurekin ikusteak harritu ninduen; Idazle zaharren irakurtzeak munta handia du guretzat. Ohart gaitezen, dena dela, balio izan, plazer egin bezalako predikatuekin aditz izena absolutiboan ere ezar daitekeela:
‎Non zer moduko galdetzaile dvandvak ere baditugu gure literatura tradizioan eta gramatikako terminologian, noiz nongo, zer nola (ko), nor nori, nor nori nork. Hauetan, aldiz, eta juntagailuak irudikatuko luke galdetzaile hauen arteko harremana.
‎Bada Etxeberri Ziburukoaren ondoko adibide hau ere, bitxia gertatzen zaiguna, ez baitu lapurteraz inolako lekukotasunik bestela: Zure semearen gorputz sakratuaz Jainkoa, Ohore handia duzu guk probetxu askoa (Etxeberri Ziburukoa).
‎Hasieran eman dugun perpausean (semeak nota onak ekarri ditu) honako hauek dira morfema gramatikalak edo funtzionalak: a, k (bi ditugu gure perpausean), d, it, u. Areago, badakigu bi k horiek ez direla berdinak, lehenak ‘nork’, subjektua, markatzeko balio duela eta bigarrenak, aldiz, plurala markatzeko. Informazio gramatikala ematen dute horiek guztiek:
‎Ez da ezinbestekoa, ordea, osagai erreferentekideak izatea: Badute gure etxean zerbait irentsirik, nik bertsolarigoan irauteagatik (Xalbador). Edozein kasutan, perpaus nagusian jasailerik ez agertzeak eragozten du mendekoan tzeagatik forma erabiltzea.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
dugu 16 (0,11)
du 9 (0,06)
ditugu 7 (0,05)
badu 6 (0,04)
dute 6 (0,04)
ditu 5 (0,03)
dut 4 (0,03)
baditugu 3 (0,02)
baitu 3 (0,02)
dugularik 3 (0,02)
dituela 2 (0,01)
dituzu 2 (0,01)
dugula 2 (0,01)
dugunean 2 (0,01)
dutela 2 (0,01)
duzu 2 (0,01)
lukete 2 (0,01)
zuten 2 (0,01)
Badute 1 (0,01)
badugu 1 (0,01)
badugula 1 (0,01)
badute 1 (0,01)
bagenituen 1 (0,01)
bagenuen 1 (0,01)
bagintuen 1 (0,01)
baititu 1 (0,01)
baitute 1 (0,01)
balute 1 (0,01)
dituzte 1 (0,01)
dituzten 1 (0,01)
dudanez 1 (0,01)
duen 1 (0,01)
dugun 1 (0,01)
genituzke 1 (0,01)
genuela 1 (0,01)
genuen 1 (0,01)
genuke 1 (0,01)
gintuen 1 (0,01)
nuke 1 (0,01)
ukan 1 (0,01)
zituzten 1 (0,01)
zuela 1 (0,01)
zuelako 1 (0,01)
zukeen 1 (0,01)
zutela 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ukan gu literatura 7 (0,05)
ukan gu etxe 4 (0,03)
ukan gu gisa 4 (0,03)
ukan gu ere 3 (0,02)
ukan gu euskara 3 (0,02)
ukan gu den 2 (0,01)
ukan gu hizkuntza 2 (0,01)
ukan gu ikasle 2 (0,01)
ukan gu tradizio 2 (0,01)
ukan gu uste 2 (0,01)
ukan gu zerbait 2 (0,01)
ukan gu aberastu 1 (0,01)
ukan gu adiskide 1 (0,01)
ukan gu ahalegin 1 (0,01)
ukan gu aho 1 (0,01)
ukan gu aita 1 (0,01)
ukan gu aitondu 1 (0,01)
ukan gu ama 1 (0,01)
ukan gu apez 1 (0,01)
ukan gu armada 1 (0,01)
ukan gu artean 1 (0,01)
ukan gu asko 1 (0,01)
ukan gu belarri 1 (0,01)
ukan gu berriemaile 1 (0,01)
ukan gu bezala 1 (0,01)
ukan gu bihotz 1 (0,01)
ukan gu buru 1 (0,01)
ukan gu egin 1 (0,01)
ukan gu erbeste 1 (0,01)
ukan gu eredu 1 (0,01)
ukan gu esfortzu 1 (0,01)
ukan gu esku 1 (0,01)
ukan gu eskualde 1 (0,01)
ukan gu euskal 1 (0,01)
ukan gu ez 1 (0,01)
ukan gu Filipe 1 (0,01)
ukan gu gai 1 (0,01)
ukan gu gaurko 1 (0,01)
ukan gu geu 1 (0,01)
ukan gu gogoeta 1 (0,01)
ukan gu gu 1 (0,01)
ukan gu haragi 1 (0,01)
ukan gu hautatu 1 (0,01)
ukan gu Herria 1 (0,01)
ukan gu idazketa 1 (0,01)
ukan gu ideia 1 (0,01)
ukan gu ildo 1 (0,01)
ukan gu jardun 1 (0,01)
ukan gu jarri 1 (0,01)
ukan gu joan 1 (0,01)
ukan gu kontseilu 1 (0,01)
ukan gu kultura 1 (0,01)
ukan gu lagun 1 (0,01)
ukan gu lan 1 (0,01)
ukan gu maila 1 (0,01)
ukan gu mediku 1 (0,01)
ukan gu mundu 1 (0,01)
ukan gu neurri 1 (0,01)
ukan gu ontzi 1 (0,01)
ukan gu perpaus 1 (0,01)
ukan gu premiazko 1 (0,01)
ukan gu probetxu 1 (0,01)
ukan gu proiektu 1 (0,01)
ukan gu sala 1 (0,01)
ukan gu sektore 1 (0,01)
ukan gu seme 1 (0,01)
ukan gu sinetsi 1 (0,01)
ukan gu ugazaba 1 (0,01)
ukan gu zer 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia