Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 25

2000
‎—Bai, mundu zabala baino zabalagoa duk gure mundu tipi hau, Joanes, zeren gaur ere ikusi baituk zein hertsia den mundu zabal delakoa...
‎Bai, egia da ezen munduak ez duela deus ere jakinen, nola nahi baitzuen Axularrek, zeren irakurle bakarra izanen zaitudan, baina, halarik ere, gogoan ditut osaba Joanikoten hitz haiek, Inkisizionearen ediktu baten ondotik erran zizkidanak, zeinak guztiz neureak egiten baititut mementu honetan: " Bai, mundu zabala baino zabalagoa duk gure mundu tipi hau, Joanes, zeren gaur ere ikusi baituk zein hertsia den mundu zabal delakoa..." Halakoxea baita zuri lotzen nauen mundua ere, jaun André...
2003
‎Elpides, emazte lakonikoa da: mintzo den aldi oroz hitzetan traukatzen eta grekatzen duelako gure mundukoa dela onartu ezazu, O, Sokrates... zer inporta du ororen buru: hementxe aurkitu eta bildu gara aspaldiko partez, gerlak bazterrak su eta odoletan suntsitzen dituela.
‎Zer mundu mediatu bizi dugu euskaldunok? Ba al dugu gure mundurik euskaldunok, hedabideetan. Bai eta ez; modu batera bai, baina bestera ez.
2004
‎lau paretatzar ditu gure mundu honek.
2008
‎Zoritxarrez Davant-i eta bioi gertatzen zaigu zuberotar ez diren ikerlariek, erreserbetako amerindiarren moduan ikusten gai tuztela eta ez gaituztelarik kontsultatzen gure lanak, gure lekukotasunak, testis> nullus > tzat ematen. Zuberotarrok liburu oso bat idatzi behar genuke gure munduaz eta gure hizkuntzaz idatzi diren hutsen zuzentzeko. Gaur esan dezaket etnografian, etnologian, hizkuntzalaritzan, Henri Gavel, Robert Lafon, Jean Haritschelhar, Jean Larrasquet, Jon Etxaide eta Kepa Larriñoa direla bakarrik osoki fidagarriak.
‎" Kierkegaardek, bere aldetik, uste du gure mundua tragikoa dela Jainkoarengandik tarte gaindiezinez banandurik dagoelakoz. Beraz, filosofo horrendako, munduaren egitura bera da tragikoa, ez pertsonaien egoera.
2010
‎Beharbada, garai baten, apostolutza edo ebanjelizazioa egiteko ez zen apaiz edo erlijioso izatea beste biderik ageri. Gaur, garbi dago laikoek zeregin handia dutela gure munduan eta kristau bizitzan, apaiz edo erlijioso izan gabe.
2011
‎Ikusten duzuenez, honaino behintzat, nobedade askorik ez; baina, entzun: Jainkoak ez zuen gure mundua sortu, eta, jakina, berak ez du inola ere gobernatzen hemen gertatzen dena. Unibertsoa eta mundua beheragoko mailako beste izaki batek sortu zituen:
2012
‎Filosofia egitea da (Platonengandik aurrera) Ideien arabera bizitzea. Baina Ideiak identifikatzen ere ikasi behar dugu gure mundu arrunt eta iragankor honetan. Ideien aztarnak identifikatzea, horixe da beharbada Badiouren filosofiak irakats diezagukeena, eta hori zientzian, politikan, amodioan edo artean.
2016
‎Are gehiago, Parisko klimaren goi bilerak argi utzi zuen: erregai fosiletan oinarrituriko energia ekoizteko ereduak zuzeneko eragina du klima aldaketan berotegi efektuko gasen isurien ondorioz, eta gaur egungo energia eredua ingurumenerako jasangaitza da1. Berotegi efektuko gas isuri horien arduradunak zenbait motatako akuilatzaileak dira, eta, nolabait, eragile horietan eragin behar dugu gure munduaren osasuna berreskuratu nahi baldin badugu. Energia metaketan dihardugun ikerlariok faktore horietako bi ditugu identifikatuak, eta gure aletxoa jartzen saiatuko gara borroka honetan.
2017
‎Matrioxka antzekoa. NASAn lan egiten duen Rich Terrilek uste du gure mundua programatzaile batek asmatutakoa dela, eta gu, txotxongiloak. Westworld baina gidoi sakon eta korapilatsuagoak.
2019
‎Horiek dira hiri handi baten tamaina duen gure mundu txikiaren mugak, eta mundu txikia diot gure neurriak halakoak direlako: Baionatik Monteagudora 243 km, eta 2 ordu eta hiru ordu laurdeneko bidaia; eta Muskizetik Santa Grazira 271 km eta 3 ordu eta hiru ordu laurdenekoa, Via Michelinen arabera.
2021
‎Errepikatu behar dut hor goraki zure mezua: ikasi eta ikertu behar dugula gure mundua, gazteak eskolatu behar zaretela gure historia, jendartea, kultura lantzeko eta partekatzeko denekin. Jakintsun doktore omen handi horiek beren dorreetan zirela, zu herri kulturako bideetan egon zira.
‎Denbora gutti gelditzen zauku errepikatzeko eta jauntzien prestatzeko. Karraskan ari gira eta espero dugu gure munduko itzuliak arrakasta handia ukanen duela!!
‎«Fikzioan dugu gure mundua ikertzeko era bat»
‎Baliotsuena ez da argumentuaren originaltasuna, istorioa lantzeko modua baizik; egilearen begirada. Fikzioan dugulako gure mundua ikertzeko era bat, errealitatea geure buruari azaltzeko saio bat. Nik hori egiten dut, nonbait, poesiaren idazketarekin.
‎Euskal herritarra izatea eta nafarra izatea txanpon beraren bi alde dira: «nazioz egina» ez ezik (Joan Francesc Mira) «estatuz egina» ere badagoen mundu honetan, horixe dugu guk munduan egoteko modua. Eta bi mapak ezin dira oso aise gainjarri.
‎Identitate sozialak eta sinbolikoak gara. Horrek esan nahi du besteak behar ditugula bizitzeko, besteak behar ditugula gure mundua irudikatzeko eta besteak behar ditugula gu nor garen jakiteko eta norbait izateko. Eta erantzun horiek guztiak ez daude norbanakoarengan, besteen aitorpen edo interpretazio ahalmenean baizik.
‎‣ Hesolatuta hobe, desolatuta baino. ✳ Eta bakartuak munduarekiko ez; bakartuak mundu bakarra izan nahi lukeen gure mundu garailearekiko, zeren nik nukeen mundua izango litzateke, zapatistek esaten zuten mundu hura... ■Zeinek?
2022
‎Baina gauza horrekin hitz egin nuen, ez ziren haluzinazioak izan! Eta bai, nire ustez izaki hori hezur haragizkoa da, horregatik ezin du gure mundua utzi. Energia behar du hegaldatzeko, itxuraldatzeko edo auskalo zertarako.
‎Baina, fantasia aberats orok bezala, posibilitateen mundu bat sortzen du, eta mundu horrek kontrapuntu izaten jarraitzen du Prosperok bere makulua apurtu, bere liburua hondoratu eta bizitza arrunta atzera itzultzen denean ere. Kontrapuntu hori behar dugu gure munduan ere. Sexu politikan, justizia sozialeko proiektuaren emaitza" zerbait oparo eta bitxia" izango da, hain zuzen, eta aurretik izan dugun guztia ez bezalakoa.
‎Edo gehien nabaritzen direnak. Bietarik bat beraz, edo ezpata ez dugu gure munduko bihotzera eramanen, edo antzerkia dugu aldatu, errealismoa baztertuz. Eta frantsesek ez bezala guk xantza handia dugu, gure tradizioa sinbolikoa baita.
2023
‎Eta ez naiz ari soilik aparkalekuen erregulazioaz edota zabor bilketaz. Legeek munduaren irudi bat konfiguratzen dute, eta hark eragina du gure munduan egoteko moduan. Muga administratibo, geografiko eta politikoak muga mental bihurtzen dira maiz.
‎Bere burua eta besterik ez. Hori duk gure munduaren gaitza! Euskal Herria ere muin muineraino jo duena!
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia