Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 346

2015
‎Bertan daude Euskal Etxea, frontoia, eta euskal jakiak prestatzen dituzten jatetxe eta abar guztiak. 100 metro inguruko kalea da eta Jaialdirako espresuki aldatzen dute legea, jendeak kalean edan ahal izateko, Idahon ezin baita kalean alkoholik edan. Eta gai mamitsu bezain mozkorti honi buruz ari garela, bertan izan nuen dájà vua.
‎Sekula bukatu ezin den desertu
‎Las Vegaseko ajeen ostean bisitatu genituen Grand Canyon eta Yosemiteko paraje ikusgarriak. Urak egin dezakeena ezin da imajinatu Canyongo zuloa ikusi gabe. Bertigo sentsazioa handia bezain lasaigarria da, nahiz eta Sierrak ia-ia zikindu zituen galtzak, edo hala kontatu zigun behintzat.
‎Eta kontatu ezin diren hainbat komeriaren ostean ailegatu ginen JT Restaurantera. Bertan Maria Luisak ederki asko zaindu gintuen, lehenengoz AEBak zapaldu genituenean, eta berriz ere erakutsi zuen euskal jatorria duela, anfitrioi bikaina izan baitzen.
‎Orduan ulertu nuen hitzaren esanahi osoa. Aire girotua besterik arnastu ezin daitekeen horretan ia osorik nuen zigarreta kaxa, eta husteko ezintasunak areagotu besterik ez zuen egiten zaintzaren egoera hura. Halako batean, eta bozgorailuetako hotsa besterik entzuten ez genuen horretan, hitz guztiak amaitu zitzaizkigunean, Ixaakek bere “Fender Electro-acoustic Guitar”-a kaxa beltzetik atera eta oholtza bihurtu zuen U formako espazio zabal hura.
‎Lur hartuta, ez zuen inork txalorik egin, edo nik behintzat ez nituen sumatu ere egin. Luzeak izan ziren hegazkin erraldoiaren ateak zabaldu zituzten arteko momentuak, eta ondoan nuen ume txikiari ezin nion begirada kendu. Aitaren magalean, lasai zegoen txikia.
‎Halako batean, anabasa iritsi zen. Ilara bukaera ezin ikusi nuen horretan, jendearen mugimendu eroek aztoratu zuten giroa. Maletak zerutik jausten ziren, eta, bat-batean, dena zen presazko, dena zen larri.
‎Estatu Batuetara bidaiatu behar baduzu, eta bertan kotxe bat hartzekotan bazara, entzun gomendioa: ez galdetu jendeari zenbat denbora dagoen leku batetik bestera, eta aguantatu ezin baduzu , gehitu bi ordu, ematen dizuten denborari. Los Angelesetik Gardnervillerako bidaia xinplea zen, berez.
‎Ingelesez bertso bat osatzea ez da euskaraz egitea baino zailagoa; euskara eta ingelesa berdin landu dituenarentzat, izan liteke gorabeheraren bat fonetikarekin edo oin kopuru egokiak aurkitzearekin, baina berdin-berdin beteko ditu zortziko txikiko 52 silaba. Kontua da gaseosarekin sortutako esperimentu hori baldintza oso berezietan baino ezin dela egin; adibidez, entzuleek euskaraz ez dakitenean. Euskal Herritik kanpo bertsotan egitea trainerua uretatik kanpo ateratzea bezala da:
‎Jaso baduzu, gero atera dezakezu. Jaso gabekorik ezin duzu atera. Horri esker idatz dezakegu bertsolaritzaren historia, eta hori kontuan izanda, inoiz botatako bertsorik onenak grabatu gabe daudela.
‎Ezinezkoa litzateke bilketa lanean aritu diren guztiak aipatzea, inurri lana izan baita, kontzienteki edo ez, afizioz edo ondarea zaindu eta gordetzeak duen garrantziak bultzatuta, herriz herri magnetofoi handia, grabadora modernoagoa, bideo kamera, argazki kamera, blok txikia edo telefono mobila hartuta aritu direnena. Aipa genitzake Alan Lomaxen grabazioak, Patxi Mujikak egin zituen grabazioak, Ximun Haran… Beranduago Jose Antonio Gesalaga “Zaldubi”, komunikabideetan Joxe Mari Iriondo, Laxaro Azkune eta Nikolas Aldai, Mixel Lekuona… Nola ez, Joanito Dorronsorok doinu bilketan egindako lana ezin aipatu gabe utzi.
‎“Ikusten duzunean pertsona bat min hori ateratzen bi mila lagunen aurrean, erori egiten da. Jende horrek negar egiten du zurekin, identifikatuta sentitzen da, badauka barruan atera ezin duen min hori, onartzen ez zaion min hori. Beste batetik esaten dute ordua izan dela baten batek onartzeko triste dagoela, min daukala eta aurrera egiteko negar egin behar duela”.
‎Niretzat sinesgarriena da sentimenduetara gehien hurbiltzen dena. Sentimenduetatik ari zarenean oso zureak dira bertso horiek, beste inork ezin du kantatu, eta gainera nork jarriko du zalantzan kantatu duzun hori? ”. Iritzi berekoa da Agirre:
‎Egunaren arabera eta norberaren barruan bila aritu beharra arriskutsutzat jotzen du Enbeitak. “Beti ezin dituzu emozio, sentimendu eta korapilo denak publikoaren aurrean askatu”.
‎tristura edo melankolia, beldurra, angustia, haserrea eta poza edo plazera. Emozioa berez kontrolatu ezin den energia biologikoa da, bat-bateko erantzuna eskatzen duena eta gorputzean ere bere erantzuna daukana. “Oso somatikoa” da.
‎“Igaro nintzen publikoaren aurrean negar egiteari fobia edukitzetik, nire bizitzako leku denetan negar egitera”, kontatu zuen. Ezin du gai askotan lasai kantatu. Hargatik, gai horiei tiraka kantatu ala ez kantatu erabaki borrokan aritzen da, eta gai batzuk ekidin egiten ditu, jakin dakielako kostatu egingo zaiola eta negarrari ezingo diola eutsi.
‎‘Jendeari zer inporta zaio? ’ Baina aldi berean esaten nuen: ‘Baina ez daukazu besterik buruan…’ Batzuetan, bizipenei ezin diezu ihes egin. Ez dakizu gerora zenbat aldiz ametsetan egiten nuen zergatik aipatu nuen hainbestetan eta jendeari zer inporta izango zitzaion… Baina une horretan ezin izan nion ihes egin”.
‎“Iazko abuztuan nik izugarri maite nuen pertsona bat hil zen. Bertsolari gehienon moduan, abuztuan saio pila bat eduki nituen, eta niretzat ez zen hilabete erraza izan, baina ezin dut herri denetan tristeziatik eta penatik kantatzen ibili. Niretzat ere ez litzateke ona, zerbait arrastatuko nukeelako handiegia bihurtuko litzatekeena arrastatu ahal izateko”.
‎behin oholtza gainean nengoenean, Agirre bihurtzen nintzen eta Amaia itzalean geratzen zen”, Agirreren arabera. Enbeitaren ustetan bada une bat bertsolaria maskara horrekin “betiko” haserretzen dena eta erabakitzen duena beti ezin duela horrela kantatu: “Zure hauskortasun horiek guztiak zergatik ezin dituzu agertu?
‎Enbeitaren ustetan bada une bat bertsolaria maskara horrekin “betiko” haserretzen dena eta erabakitzen duena beti ezin duela horrela kantatu: “Zure hauskortasun horiek guztiak zergatik ezin dituzu agertu. Denok gara sendoak besteko hauskorrak.
‎saio denetan maskara izatetik, inon ez janzterakoa. “Hori ere ez da ona, beti zoazelako bistan, eta, azkenean, publikoaren aurrean jartzen zara, eta beti ezin duzu hain zaurgarri izan gauza guztiekiko”, esan zuen Enbeitak.
2016
‎ta ezin zidan egin alde.
‎Miren, etxean internet eta telefonoa ezin erabiliz egon zara hilabete batez. Berriz ere hornitzailearen dendara joan zara laguntza eske.
Ezin ote gara ba
‎Hola ezin al dugu
‎Eta azken galdera horretan denbora izoztu zen, marrazki bizidunetan sorpresaz zerbait gertatzen denean bezalaxe. Handik gutxira, eta denbora bere onera itzuli zenean ohartu ginen inork ezin zizkigula galdera horiek guztiak erantzun. Diplomatikoago esanda, galdera horiek guztiak oso interesgarriak eta aberasgarriak ziren, baina, tamalez, ez zegoela erantzunik.
‎Jendeak esaten dit Cynghaneddekin ezin dela esan benetan esan nahi zenukeena. Bueno, batzuetan lortzen dugu, hala ere… Niretzat deskubrimendu bat da beti:
‎Aztoragarria zait, adibidez, Gales Brexitaren alde azaltzea. Ezin dut sinistu!
Ezin dut Gales ordezkatu, zeren, ni, seguru asko, askoz politikoagoa naiz hizkuntzarekin eta herriarekin beste batzuk baino.
‎Osagaiak ematen zaizkie, baina gero ez dute egiten. Eta horrela ezin duzu zerbait maite. Eta niretzat, galesa bazara, maite behar duzu Cynghanedd; niretzat hori banaezina da.
‎Desagertuak bilatzea, beren etxetik indarka erauzitako jende horri bide bat ematea… Ezinezkoaren muga jo arte, justizia, zati txikietan bada ere, itzultzea jendeari. Eta ezin denean itzuli, denboran atzera egin ezinezko lur zati eta etxe puska horietan bezala, zergatik ez aitortu, eta izendaturik utzi lekuok: “justizia ezinezkoaren tokia”.
‎Nik uste, nire gisan, bertsoak, berez, ez zitzaizkiola gehiegi interesatzen, baina bai bertsolariak, kasik fenomeno antropologiko gisan. Gauza bat aitortu behar baitut, inoiz inori esan ez diodana (luzea da Euskal Herrian esan ezin litekeen gauzen zerrenda), orain lanposturik jokoan ez dudala: bertsoak ez zaizkit zipitzik ere gustatzen.
‎Aldizkaria sortu zuenean, 14 urte neuzkan, marraztea gustatzen zitzaidan beste ezeren gainetik, eta aitak, oso bere estiloan, erabaki zuen seme nerabearen marrazkiak argitaratuko zituela aldizkarian. Lotsa dezente ematen didate marrazki haiek egun, baina garai hartan primeran pasatzen nuela ezin uka. Geroago, 18 nituela, idazteko aukera ere eman zidaten.
‎Eta geurea bezalako egitura eta funtzionamendu hetereoa duen aldizkari baten kasuan are gehiago: bilera bat egiten da eta ‘honi deitu beharko litzaiokek’ eta horri galdetuta ‘hark egingo likek/ n testua’, eta testua egingo lukeen horrek ezin duela ‘lanez lepo nabilen/ k’ baina ‘beste hari eskatzen badion/ k igual…’ ta hark ‘bueno saiatuko naun/ k, baina egun zehatz horretan izan beharko liken/ k…’ eta ohikoan lan egiten duen argazkilariak ezin du, kanpoan dago egun horietan (Lubaki Sirian bertako gerraren jarraipena egiten, Conny Berlinen familia bisitatzen, Galder Estatu Batuetan Berri Txarrakekin k...
‎Eta geurea bezalako egitura eta funtzionamendu hetereoa duen aldizkari baten kasuan are gehiago: ...a bat egiten da eta ‘honi deitu beharko litzaiokek’ eta horri galdetuta ‘hark egingo likek/ n testua’, eta testua egingo lukeen horrek ezin duela ‘lanez lepo nabilen/ k’ baina ‘beste hari eskatzen badion/ k igual…’ ta hark ‘bueno saiatuko naun/ k, baina egun zehatz horretan izan beharko liken/ k…’ eta ohikoan lan egiten duen argazkilariak ezin du , kanpoan dago egun horietan (Lubaki Sirian bertako gerraren jarraipena egiten, Conny Berlinen familia bisitatzen, Galder Estatu Batuetan Berri Txarrakekin kontzertuak ematen… Eguna iritsi eta elkarrizketatuari azaltzea ahaztu…
ezin ziren urrun izan…
2017
‎Gizon haren mezua zerbait desberdina zen, inori entzun ez nion zerbait entzuten nion, zerbait apartekoa barneratzen zidan, zerbait magikoa zen, orain azaldu ezin dudan zerbait, nahiz eta ahaleginak egin. Txikitan Iribar haundia (umetan nire jainkoa) ikusita izaten nituen sentsazio eta sentipen berberak nituen, magia zen, gizon hura ez zen besteak bezalakoa, desberdina, olerkaria?
‎Tirabira horiek alditxartuta ekin nion Hitzetik Hortzeraren 1993 -94 sasoiari. Urrian hasi eta urtea amaitu artekoa, nagusiki txapelketako saioekin osatu genuen, eta ezin dut aipatu gabe utzi une larri hartan sekulako laguntza eskaini zidala txapelketako epaile batek, Antton Kazabonek.
‎“Bertsolaritzan, nere ustetan,/ gaur antzerki gehitxo dago,/ ta uste nuen zerbait bazela/ hori baino barrurago. / Sei urte luze pasa ditut ta/ hartu makina bat trago;/ nere ustez asko aguantatu dut,/ baina ezin dut gehiago,/ zuek antzerkia nahi duzue ta/ hortarako prest ez nago”. Jakina, bertsolaritzak beti (orain arte behintzat) izan duen benetan-txantxetan joko horrekin, inork ez zekien hura Jonen benetako despedida ote zen, edota Mikel Mendizabalek jarritako gaiari emandako erantzun jolastia.
‎Hunkitu ginen laugarren txapela janzten ikusita, zintzoki eta maitasunez aitortu genion hainbeste urte txapelketaz txapelketa eta plazaz plaza distiratsu aritzearen artea. Iturriagaren urtebetetzearen bueltako bakarkakoa ere ezin ahaztu. Finalean aritu ziren bi hauekin batera Amets Arzallus (lehen aldiz, eta azkar ikasten.
‎Asmatua ezin da
‎Konparatu ezin den
‎Txikia zela, hesola bati kateaturik zeukaten ihes egin ez zezan. Handitu zenerako sinetsita zeukan ezin zuela ihes egin, gai zen arren. Bakoitzak, haur, gazte zein heldu, bere kateak dauzka eta horiek hautsi ahal ditugun arren, sarritan albokoen babesa behar izaten dugu, gai garela sinesteko.
Ezin giñelako ase
‎Eta sariketa dibertigarria baldin bada, argi dago ezin dela zortziko handiko agur gatzgabe batekin eta eskuak poltsikoetan sartuta hasi. Bertsokatuko agurrek kantuetan oinarrituak izan behar dute —berdin du zein kantu eta zenbat—, hori baita bereizgarrietako bat, saioko zatirik garrantzitsuena bilakatu dena dagoeneko.
ezin ulertu dena
‎Egungo teknologia eta medioak erabiltzen ditu payadak ezagutzera emateko. Baina badaki ezin dela horrekin nahastu; ezin dituela “esentzia eta mistika” galdu. Itxaropentsu begiratzen dio etorkizunari, “fedea dut belaunaldi berriengan; une honetan badira 200 bat nerabe payadore izatearekin ametsetan!
‎Egungo teknologia eta medioak erabiltzen ditu payadak ezagutzera emateko. Baina badaki ezin dela horrekin nahastu; ezin dituela “esentzia eta mistika” galdu. Itxaropentsu begiratzen dio etorkizunari, “fedea dut belaunaldi berriengan; une honetan badira 200 bat nerabe payadore izatearekin ametsetan!
‎Euskarak bi gaitasun eman dizkit, balio handia dutenak. Bata, Euskal Herria hobeto ulertzeko ahalmena, zeren ezin da Euskal Herria ondo ulertu euskara jakin barik (uste dut euskara ez dela euskal kulturaren osagai bat, baizik eta bere oinarria). Begirada batean euskal ohiturak nahiko sinpleak direla iruditu arren, euskal kultura askok uste duten baino sakonagoa da, eta euskara behar duzu horretaz konturatzeko.
‎Eta horietako asko gaztetxeak dira. Zarauzkoak ezin zuen gutxiagorako izan. Putzuzulo du izena Zarauzko gaztetxeak eta garai batean ehun-lantegia zena orain ametsen fabrika bihurtu dute gazteek modu autogestionatuan.
ezin jantzi, ze tristura!
‎Txoro-txoroan ezin da hartu/ errejimenaren zama
‎itzik ezin ta irria
‎Oholtzara igo arte, ordea, ezin jakin zein izango den herri bakoitzeko publikoaren erreakzioa. Txaloak joko dituzte zenbait zatitan?
‎Finean, edozein aitzakia bilatzen dut itzultzeko… Maitasunaren antzeko zerbait sentitzen dut herri honekiko: oso ondo azaldu ezin dudan sentimendu atsegin bat.
‎azpiyan ezin aguantatuta
‎Üda lili eijerra, ez ezin nigarrik,
‎Eta ni ezin pharti, maitia, züganik.
‎Eta nik ezin alde, maitea, zugandik).
‎Bertso ibilbideen lehenbiziko alea ezin zitekeen edonon izan. Izango da ekimenaren berri eman eta Gipuzkoako herri txikiren batean pentsatuko duenik; baten bati burutik pasatuko zaio Xalbadorrek Urepeletik edozein saiotara iristeko sarritan egingo zuen bide luzea; eta norbaitek pentsatuko du Gasteizko Aiotz plazatik Aiztogile kalera badagoela zer kontatua.
‎ikusi ezik ezin
ezin sinistuan da
2018
‎Etorkizunean aldaketa eragingo duen orok lehenik hitz forma hartzen du. Ezin da bestela. Baina proiektu hori gauzatuko bada, ezinbestean behar du proiektua benetan martxan jarriko duen subjektu bat.
‎Xabier Amurizak aipatzen zuen garai batean hiru muga jartzen zitzaizkiola bertsolariari: bertsolaria ezin zen egin, jaiotzetik izan behar zuen bertsolari; ez zen emakume bertsolaririk izango eta sehaskan euskara jaso gabeko haurrik ez zen bertsolari izango. Pentsa nola aldatu diren gauzak:
‎Horrelako sistemek ere eragingo dute gure aukeretan eta gure produktuetan. Ezin duguna pentsatu da hautu orokor baten izenean sistema osoa mantenduko dugunik. Egingo ditugun hautuek beharbada jende bat erre eta beste bat mantendu egingo dute, eta horrek kezkatu egiten nau.
‎Gure zoritxarra, oro har, euskal kulturan da gauza guztietatik ale bat baino ez daukagula: egunkari bat daukagu, aldizkari bat… Gehienetan produktu bakarra daukagu, ezin dugulako sare zabal bat izan, produktu berezituak… Agian, hori bertsolaritzan baino ezin da eman. Baina aldi berean prozesuak azkartuz eta jendea, halako indar zentrifugo batekin, sistematik botaz.
‎Gure zoritxarra, oro har, euskal kulturan da gauza guztietatik ale bat baino ez daukagula: egunkari bat daukagu, aldizkari bat… Gehienetan produktu bakarra daukagu, ezin dugulako sare zabal bat izan, produktu berezituak… Agian, hori bertsolaritzan baino ezin da eman. Baina aldi berean prozesuak azkartuz eta jendea, halako indar zentrifugo batekin, sistematik botaz.
‎Eta interakzio horretan, gainera, euskaldungoa da, nolabait, herri honetan elite intelektuala. Eta, askotan, hori ez da ikusten eta, askotan, mespretxatu egiten da, suposatzen baita gutxiengo baten kulturak automatikoki izan behar duela nostalgia inplizitu bat edo melankolia inplizitu bat, eta, beraz, ezin du hitz egin gauza inportanteez. Gezurra.
‎Gerta liteke zu ez izatea bertsozalea. Baina horrek ez du esan nahi ezin duzunik onartu momentu batean ildo nagusi batzuk daudela eta ildo lagungarriak, paraleloak, periferikoak… daudela. Eta nik uste dut bertsolaritzak adierazten duela hori beste edozein adierazpidek baino hobeto.
‎Amuriza batek esan dezake berak ez duela nahi soldata sozial bat edo domina bat, berdin dit. Baina nik uste dut herri batek ezin duela eduki Amuriza bat aitortzarik gabe. Eta herri batek esaten dudanean da instituzio batzuek.
‎Horrek adierazten du oso postmodernoak garela. Hau da, ezin dugula errepikatu zerbait, ohikeriazkoa iruditzen baitzaigu. Beraz, modernotasun edo postmodernotasunaren ezaugarri bat izan daiteke esperimentazio etengabean egotea.
‎Jon Maiak Negu Gorriaki egin zizkion ekarpenak aipa ditzakegu Gure Jarrera diskoan bost kantatan baitaude bere letrak. Noski, Unai Iturriaga eta Igor Elortza durangarrek Josu Zabalarekin batera eginiko Zazpi Eskale lehenbizi eta Gu Ta Gutarrak ondoren, ezin ditugu aipatu gabe utzi. Bertsoa ordura arte sekula erabili gabeko eremuetara garraiatu zuten, edozein musika estilotara hurbilduz, euren kultura kaletarra baliatuz horretarako.
‎Poliziak Lasserrerena zen zurgin metro bati jarraiki jakin zuen nortzu ziren hiltzaileak. Heriotza eguna iritsi zenean, 1874ko martxoaren 5ean, Levaineur lasai dago eta ardoa eskatzen du lukainka bustitzeko; Laserrek, aldiz, oso urduri, ezin du hitzik atera. Mitronek eskaintzen zaion gurutzea besarkatzen du, aldamenean Pelletan apaiza eta Nicolas Roch borreroa dituela, lanturik gabe doa.
‎Urkamendiko baladen tradizioari jarraiki (Aphez Beltxa, Larralde Bordaxuri, Pierre Topet Etxahunen Luistto Irixibauren hil-eresia…) Manex Etchepareren kantuak aitzina urrats bat direla ezin uka. Eta kontuan hartzen baditugu bertso-paperen inprimalekuak (Baiona, Miarritze, Orthez, Akize, Pau, Foix…) eta euskaraz ez ezik frantsesez ere idazten zituela konplaintak, gaiztaginen kontrako bere mezua ez zen mugatu Ipar Euskal Herrira soilik, Pirinioetako beste herrialdeetan ere barreiatu bide baitzen.
‎bainan ezin kendu det burutik
‎nahi arren ezin egon isilik;
‎Nere bihotz gaixoa ezin piztu da,
‎buruti (k) ezin kendu,
‎ta denak ezin kontrola.
‎ta ezin dut gorde inola:
‎Guda haren inguruko bertsoak ugari dira, baina ezin guztiak Erauskinenak direnik baieztatu. Honakoak bai ordea, Antonio Zabalari Patxiren semea zen Ramonek eman baitzizkion, aitaren paperetan eta hark eskuz idatziak:
‎Bixente Barandiaranek sekulako detaile aberastasunarekin kontatu zituen atxiloketa eta atxiloketaren ondorengoak Goierritarra aldizkariko 1992ko abenduko eta 1993ko urtarrileko aleetan (Zartu gabe ezin bizi liburutik, Auspoa), protagonistak ezagutu baitzituen:
‎Gaia eman-isiltasuna-kontzentrazioa-kantu inprobisatua-entzuleen erreakzioa baino performance soil eta arriskatuagorik ez dut uste dagoenik. Eta hori tartean pantaila bat dagoen bitartean, ezin da berdin bizi. Horregatik, gaztetxoenekin eskoletan egin izan ditugun saioetan flipatzen dute horrenbeste.
‎Nahiz eta poesia birak ez diren duela hamarkada gutxi batzuk bezain ohikoak, gehienetan lanaldi osoko enpleguarekin lotuta ez dauden poeta gazteek ematen dituzte. Azkeneko bira batek (beren hitzetan) “nola jokatuko duten jakin ezin den emakumezko talde gazte eta desiragarri bat, artista, abeslari eta poeta nahasketa” azaldu zuen, adibide bikaina da. Cywion Cranogwen Sarah-k bere izena, Jane Rees marinel, eskolako zuzendari eta poetaren (1839-1916) bardiko izenaren ondoren bereganatu zuen, modu zabalean, XIX. mendeko galesko emakumerik nabarmenena bezala.
‎“Bistan giñenak” erraten digu, eta urak ekarri zituen deskalabruak ere nola aipatzen dituen ikusirik, apustu eginen genuke gizonak bere begiekin ikusi zituela hangoak. Denak ez, ordea, ezin ; horregatik “negoni bistan enitzen baño ala jakindu nituan” zehazten du zortzigarrenean, mutiko bat itotzetik doi-doian salbatu zutela kontatzen duelarik; hura ez zuen ikusi, baina erraten dituen gainerakoak bai, gure idurikoz, nahiz eta Aita Zavalak bertzelako iritzia izan zortzigarren bertso horren bukaerari erreparaturik, “Berak bere begiz ez-bear oiek ikusi ez bazituan, Bazta...
‎Hala ere, nire aurpegia ikusirik eta nire espantuak aditurik, agudo ohartu zen zerbait berezia aurkitu genuela azaro hasierako egun hartan. Ezin nuen sinetsi nire begiak ikusten ari zirena. 1916ko urriaren azken eguneko egunkariaren hirugarren orrialdean, “Tribunales” goiburua zuen zutabe batean, testu hau heldu zen azpiko informazioaren aitzindari:
‎Epaiaren ondoriozko goiti-beheitiak heldu ziren gehienbat: jakinarazpenak, errekerimenduak, balizko erantzukizunak bermatzeko fidantzak, lekukoen aitorpenak, bahitura eskaerak (bi mila pezetarainoko ondasunak) … Kontu gogorrak ziren, gehienbat legasarrarentzat, zituenak eta, batez ere, ez zituenak kendu baitzizkioten; eta Txirritarentzat ere hala izanen ziren harrapatu izatera, baina hari ezin deus egin zeren, gero hirugarren kutxan irakurriko genuenez, ez baitzekiten non barna zebilen, “en ignorado paradero” omen. Ez ziren huskeriak; baziren gauza interesgarriak (bertzeren artean, Juan Berdún y Pallarés Iruñeko Instrukzioko Epaitegiko idazkariak sinaturiko oharra, zeinean argitzen baitzuen José Manuel Lujambio Retegui aipatzen zen agiri guzietan ulertu behar zela José Manuel Luxambio y Retegui erran nahi zela, “…por ser estos los nombres y apellidos del mencionado procesado…”, eta behar ziren zuzenketak egin beharko zirela), baina guk jatorrizko bertsoak nahi genituen.
‎Eskuz idatziriko lau orri ziren, 225/ 1915 sumarioaren laburpena. Zehazki aditzera ematen zen zer urrats egin ziren 1915eko urriaren 30etik, kereila gisara hasi zenetik, 1918ko maiatzaren 21a bitarte, egun horrekin emandako autoan deklaratu baitzen bi akusatuak “insolventes” zirela (kaudimengabeak) eta ezin ziotela erantzun diru-ondasunen bidez epaiak eskatzen zienari, eta horren partez deserriratze pena handiagoa ezartzen zitzaien. Datu interesgarri bat ikasi genuen hirugarren kutxako agirietatik:
‎Hango juezak ezin esan edan
‎Ikerlari batzuek Iparraldean aurkitu dute horrelako kantaera, kantaera neutroa deitzen diote, erdibideko soinu horiek daudelako. Eta bereziki doinu horretan eta Laboaren Ihes betea zilegi balitz (Elizan sartu ziradenian) doinuan, erdiko zerbait egiten dute zaharrenek; ezin da esan maiorra edo minorra egiten duten. Koxmek, Juanitok, Xamoak edota Alaiak, oro har nire laginetan, maiorrean edo minorrean kantatzen dute.
‎Hitza azentuarekin bat ez bazetorren, doinua aldatzen zuen hitzarekin bat joan zedin. Gaur egun, ordea, 30 doinu baldin badakizkizu eta hurrengo saiorako berria ikasi nahi baduzu, ezin duzu hain ongi barneratu. Aspertzearen muga ere badago, publikoa ere aspertu egiten da denbora luzez doinu berdinekin.
‎Oraingo gazteak ez dira elizara joaten eta, beraz, gune hori galdu da. Peñagarikanok eta Dorronsorok, esate baterako, esana dute elizan kantatzen ikasten zela, oraingo gazteek ezin dute hori esan.
‎Garai batean sagardotegi eta tabernetan ez zegoen musikarik, eta astero biltzen ziren tabernetan bertsotarako edo kantatzeko. Orain musika dago tabernetan, eta ezin da kantuan hasi. Elkarteetan, eskoletan, bertso eskoletan, musika eskoletan kantatuko da orain Oiartzunen.
‎Esaerak dio hobe dela alferrik egotea alferrik aritzea baino. Gurea sormena eta inprobisazioa da, ezin da emaitza asmatu aldez aurretik eta, askotan, ondoren ere kostata! Nik basoa erdi betea ikusteko joera daukat!
‎Gure jarduna egingarri eta gauzagarri bihurtu behar dugu jasangarri izatera iritsi baita, ala jasanezin?! Bizitzan zoriontsu izatea badugu helburu, lanak ere zoriona ekarri beharko digu bada… jasan eta zoriontsu ezin ditut elkarrekin irribarretsu eta gozo irudikatu…
‎orain 280 erabili daitezke, eta, ezin esan barik utzi: txorierrik gogorrago zemolan hasieran!
‎Gazterik ezkondu zen Victoria Moneo Yanguasekin. Ez zuten ondorengorik izan, ezin baitzuten mundura haurrik ekarri. Behin halaxe aitortu zion bertso batean Uztapideri:
‎orain ezin ibili
‎ailegatu ezin ziren ,
‎elkar ezin ikusia.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
ezin 128 (0,84)
ezin da 30 (0,20)
ezin dena 16 (0,11)
ezin du 14 (0,09)
Ezin 12 (0,08)
ezin dut 11 (0,07)
ezin dela 8 (0,05)
ezin den 8 (0,05)
Ezin dut 7 (0,05)
Ezin da 6 (0,04)
ezin duela 6 (0,04)
ezin zuen 6 (0,04)
ezin duzu 5 (0,03)
ezin zen 5 (0,03)
ezin baduzu 3 (0,02)
ezin dugu 3 (0,02)
ezin dugula 3 (0,02)
ezin nuela 3 (0,02)
ezin nuen 3 (0,02)
ezin zaio 3 (0,02)
ezin zuten 3 (0,02)
Ezin du 2 (0,01)
Ezin nuen 2 (0,01)
ezin baita 2 (0,01)
ezin dira 2 (0,01)
ezin ditugu 2 (0,01)
ezin dituzu 2 (0,01)
ezin dudan 2 (0,01)
ezin zidan 2 (0,01)
ezin ziren 2 (0,01)
ezin zuela 2 (0,01)
ezin zutelako 2 (0,01)
Ezin bada 1 (0,01)
Ezin badugu 1 (0,01)
Ezin ditugu 1 (0,01)
Ezin dudalako 1 (0,01)
Ezin dugu 1 (0,01)
Ezin duguna 1 (0,01)
ezin badiozue 1 (0,01)
ezin badu 1 (0,01)
ezin baitute 1 (0,01)
ezin baitzuten 1 (0,01)
ezin bazaio 1 (0,01)
ezin delako 1 (0,01)
ezin denean 1 (0,01)
ezin diat 1 (0,01)
ezin diezu 1 (0,01)
ezin digu 1 (0,01)
ezin dinat 1 (0,01)
ezin diogu 1 (0,01)
ezin diola 1 (0,01)
ezin diozuna 1 (0,01)
ezin diren 1 (0,01)
ezin dituela 1 (0,01)
ezin ditut 1 (0,01)
ezin duen 1 (0,01)
ezin dugulako 1 (0,01)
ezin dute 1 (0,01)
ezin duzula 1 (0,01)
ezin duzunik 1 (0,01)
ezin naiz 1 (0,01)
ezin nintzela 1 (0,01)
ezin nintzen 1 (0,01)
ezin niola 1 (0,01)
ezin niolako 1 (0,01)
ezin nion 1 (0,01)
ezin zaitut 1 (0,01)
ezin zela 1 (0,01)
ezin ziotela 1 (0,01)
ezin zituen 1 (0,01)
ezin zitzaion 1 (0,01)
ezin zizkigula 1 (0,01)
ezin zuan 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
ezin izan ukatu 13 (0,09)
ezin izan neurtu 11 (0,07)
ezin izan egin 8 (0,05)
ezin izan esan 6 (0,04)
ezin izan ikusi 6 (0,04)
ezin izan ulertu 5 (0,03)
ezin izan ahaztu 4 (0,03)
ezin izan hori 4 (0,03)
ezin izan aipatu 3 (0,02)
ezin izan egon 3 (0,02)
ezin izan emititu 3 (0,02)
ezin izan erantzun 3 (0,02)
ezin izan ezan 3 (0,02)
ezin izan ezer 3 (0,02)
ezin izan guzti 3 (0,02)
ezin izan hitz 3 (0,02)
ezin izan joan 3 (0,02)
ezin izan kendu 3 (0,02)
ezin izan sinetsi 3 (0,02)
ezin izan utzi 3 (0,02)
ezin izan aurrera begiratu 2 (0,01)
ezin izan ausartu 2 (0,01)
ezin izan bat 2 (0,01)
ezin izan bestela 2 (0,01)
ezin izan deus 2 (0,01)
ezin izan elkar 2 (0,01)
ezin izan eman 2 (0,01)
ezin izan erabat 2 (0,01)
ezin izan eutsi 2 (0,01)
ezin izan gehiago 2 (0,01)
ezin izan hain 2 (0,01)
ezin izan hartu 2 (0,01)
ezin izan horrelako 2 (0,01)
ezin izan ihes egin 2 (0,01)
ezin izan imajinatu 2 (0,01)
ezin izan jakin 2 (0,01)
ezin izan jan 2 (0,01)
ezin izan kantatu 2 (0,01)
ezin izan onartu 2 (0,01)
ezin izan ote 2 (0,01)
ezin izan sinistu 2 (0,01)
ezin izan sortu 2 (0,01)
ezin izan ta 2 (0,01)
ezin izan Euskal Herria 1 (0,01)
ezin izan Gales 1 (0,01)
ezin izan Gernika 1 (0,01)
ezin izan Iruñea 1 (0,01)
ezin izan adierazi 1 (0,01)
ezin izan agertu 1 (0,01)
ezin izan aguantatu 1 (0,01)
ezin izan ahalako 1 (0,01)
ezin izan al 1 (0,01)
ezin izan alboratu 1 (0,01)
ezin izan alde 1 (0,01)
ezin izan asko 1 (0,01)
ezin izan atera 1 (0,01)
ezin izan aurkitu 1 (0,01)
ezin izan auto 1 (0,01)
ezin izan baimen 1 (0,01)
ezin izan bakartu 1 (0,01)
ezin izan baloratu 1 (0,01)
ezin izan begi 1 (0,01)
ezin izan begirada 1 (0,01)
ezin izan behera egin 1 (0,01)
ezin izan bera 1 (0,01)
ezin izan berdin 1 (0,01)
ezin izan bereizi 1 (0,01)
ezin izan berotu 1 (0,01)
ezin izan bertso 1 (0,01)
ezin izan bertsolari 1 (0,01)
ezin izan bertsolaritza 1 (0,01)
ezin izan beste 1 (0,01)
ezin izan bete izan 1 (0,01)
ezin izan bideo 1 (0,01)
ezin izan bizi 1 (0,01)
ezin izan bost 1 (0,01)
ezin izan bukatu 1 (0,01)
ezin izan burutik kendu 1 (0,01)
ezin izan debekatu 1 (0,01)
ezin izan desertu 1 (0,01)
ezin izan do 1 (0,01)
ezin izan eduki 1 (0,01)
ezin izan egiaztatu 1 (0,01)
ezin izan egoera 1 (0,01)
ezin izan ekarri 1 (0,01)
ezin izan emaitza 1 (0,01)
ezin izan emakumezko 1 (0,01)
ezin izan emozio 1 (0,01)
ezin izan energia 1 (0,01)
ezin izan engainatu 1 (0,01)
ezin izan erabaki 1 (0,01)
ezin izan erabili 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
ezin izan neurtu ezin izan 11 (0,07)
ezin izan aipatu utzi 3 (0,02)
ezin izan aurrera begiratu egon 2 (0,01)
ezin izan deus egin 2 (0,01)
ezin izan hitz deskribatu 2 (0,01)
ezin izan hori esan 2 (0,01)
ezin izan adierazi egon 1 (0,01)
ezin izan ahaztu jaso 1 (0,01)
ezin izan asko egin 1 (0,01)
ezin izan aurkitu garai 1 (0,01)
ezin izan ausartu etxe 1 (0,01)
ezin izan auto gidatu 1 (0,01)
ezin izan baimen eskatu 1 (0,01)
ezin izan baloratu inguru 1 (0,01)
ezin izan bat berri izan 1 (0,01)
ezin izan begi kendu 1 (0,01)
ezin izan begirada kendu 1 (0,01)
ezin izan bera irudi garbi 1 (0,01)
ezin izan berdin bizi izan 1 (0,01)
ezin izan bereizi musika 1 (0,01)
ezin izan berotu gu 1 (0,01)
ezin izan bertso saio 1 (0,01)
ezin izan bertsolaritza historia 1 (0,01)
ezin izan beste aukera 1 (0,01)
ezin izan bestela ulertu 1 (0,01)
ezin izan bideo hau 1 (0,01)
ezin izan bizi liburu 1 (0,01)
ezin izan bost urteko 1 (0,01)
ezin izan burutik kendu gerra 1 (0,01)
ezin izan do gaur 1 (0,01)
ezin izan eduki Amuriza 1 (0,01)
ezin izan egiaztatu aukera 1 (0,01)
ezin izan egin alde 1 (0,01)
ezin izan egin ibili 1 (0,01)
ezin izan egin irri 1 (0,01)
ezin izan egin sentsazio 1 (0,01)
ezin izan egoera eutsi 1 (0,01)
ezin izan egon bizi izan 1 (0,01)
ezin izan egon isil 1 (0,01)
ezin izan egon lasai 1 (0,01)
ezin izan elkar irribarretsu 1 (0,01)
ezin izan emaitza asmatu 1 (0,01)
ezin izan emakumezko talde 1 (0,01)
ezin izan energia biologiko 1 (0,01)
ezin izan erabat bereizi 1 (0,01)
ezin izan erabat ziurtatu 1 (0,01)
ezin izan erabili egon 1 (0,01)
ezin izan erantzun diru 1 (0,01)
ezin izan erantzun gai 1 (0,01)
ezin izan erantzun sentitu 1 (0,01)
ezin izan esan barik 1 (0,01)
ezin izan esan benetan 1 (0,01)
ezin izan esan edan 1 (0,01)
ezin izan esan esku artean 1 (0,01)
ezin izan esan maior 1 (0,01)
ezin izan Euskal Herria ondo 1 (0,01)
ezin izan eutsi talentu 1 (0,01)
ezin izan ezan ere 1 (0,01)
ezin izan ezan esan 1 (0,01)
ezin izan ezan ezkutatu 1 (0,01)
ezin izan ezer editatu 1 (0,01)
ezin izan ezer egin 1 (0,01)
ezin izan ezer ukitu 1 (0,01)
ezin izan Gales ordezkatu 1 (0,01)
ezin izan guzti Erauskin 1 (0,01)
ezin izan hain ongi 1 (0,01)
ezin izan hain zaurgarri 1 (0,01)
ezin izan hartu egon 1 (0,01)
ezin izan hitz atera 1 (0,01)
ezin izan hori egin 1 (0,01)
ezin izan hori nahastu 1 (0,01)
ezin izan horrelako argitaratu 1 (0,01)
ezin izan horrelako egin 1 (0,01)
ezin izan ikusi ere 1 (0,01)
ezin izan imajinatu ere 1 (0,01)
ezin izan Iruñea bertso 1 (0,01)
ezin izan jakin non 1 (0,01)
ezin izan jakin zein 1 (0,01)
ezin izan joan bertso 1 (0,01)
ezin izan joan erantzun 1 (0,01)
ezin izan onartu momentu 1 (0,01)
ezin izan sinetsi egon 1 (0,01)
ezin izan sinetsi ni 1 (0,01)
ezin izan sortu ahalbidetu 1 (0,01)
ezin izan sortu askatasun 1 (0,01)
ezin izan ta irri 1 (0,01)
ezin izan ta yanki 1 (0,01)
ezin izan ukatu abaniko 1 (0,01)
ezin izan ukatu arrakastatsu 1 (0,01)
ezin izan ukatu dohain 1 (0,01)
ezin izan ukatu egia 1 (0,01)
ezin izan ukatu eleberri 1 (0,01)
ezin izan ukatu familia enpresa 1 (0,01)
ezin izan ulertu den 1 (0,01)
ezin izan ulertu gelditu 1 (0,01)
ezin izan ulertu ukan 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia