2015
|
|
3 Oi Jauna, ene Jainkoa! Negar dagit hori ulertu ez nuen aldiagatik; eta Zuk, ene Jainko, badakizunez gero hori ulertu nahi ez dutenak hainbeste eta hainbeste direla ikusteak zein nekatua
|
naukan
, haietako batek, Jauna, orain eskatzen dizudan batek behinik behin, ikus dezala zugandiko argia, askok ikusteko bidea bailitzateke. Ez dizut neugatik eskatzen, ez baitut merezi, zure Semearen irabaziengatik baizik.
|
|
Oi ene Jainko ahaltsua! Nahi ez badugu ere epaituko gaituzuna, zer dela eta ez dugu kontuan hartzen, ordu hartarako Zu pozik
|
edukitzeko
hainbeste doakiguna. Baina nork ez du nahi izango hain Epaile zuzena?
|
|
4 Oi bizia, nire onaren etsaia, nork
|
leukakeen
zuri amaiera emateko baimena! Onez zaramatzat, Jainkoak onez zaramatzalako; mantentzen zaitut, harena zarelako; ez zakizkit saltzaile izan ezta esker gaiztoko ere.
|
|
Hau probatuko zenuten, ene ahizpak; izan ere, uste dut, bat egitezko otoitza
|
edukitzera
iristean, Jauna ardura honekin ari dela, gu haren aginduak betetzean zabartzen ez bagara. Hau gerta dakizuenean, gogora ezazue barruko egoitza honetatik, Jainkoa gure ariman dagoenekotik, datorrela, eta gorets ezazue gogotik; izan ere, berea du mezu hura edo maitasun biziz idatzitako txartela, eta zuek bakarrik uler dezazuela nahi du letra hura eta hartan eskatzen dizuena, eta inola ere ez dezazuela utz Haren Maiestateari erantzun gabe, kanpoko zereginetan eta pertsona batzuekin hizketan ari bazarete ere; izan ere, askotan gertatuko da gure Jaunak ezkutuko mesede hau zuei jendaurrean egin nahi izatea, eta oso erraza da, barruko erantzuna izan behar duenez gero?
|
|
Haren biografo A. Riberak hau dio: . Daviden esaldi hau bere brebiarioan idatzirik
|
zeukan
Teresak, oso gogoko zuelako?.
|
|
Kontuan izan bedi autografoaren lehen orrialdean A. Riberak idatzi zuen ohar orokorra. Bestalde, A. Graciánek Teresarengandik harturik
|
zeukan
honen testuari egoki zerizkion ohar eta ukitu guztiak egiteko baimena.
|
|
Eta horrez gainera (negar malko ugari datozenean, hau da, une batzuetan Jainkoari buruz hitz erditxo bat entzun edota pentsatu orduko, negarrari ezin eutsi diotenean) gerta daiteke bihotzean humoreren bat biltzea, eta horrek gehiago laguntzea Jainkoari dioten maitasunak baino, malkotan urtu behar dutela baitirudi; eta malkoak onak direla entzuna dutenez gero, ez diete haiei eragozpenik jartzen ezta ez lukete nahi beste ezer egiterik ere, eta albait gehien laguntzen diete. Deabruaren asmoa hemen, otoitza
|
edukitzeko
eta beren Erregela betetzeko gauza ez izateko moduan, ahultasunak jota gera daitezela da.
|
|
(Batera ikusitakoa dut soilik gogoan). Honela hemen ere, arima Jainkoarekin guztiz bat eginik, geure arimen barruan
|
eduki
behar dugun zeru goreneko gelan sarturik dagoela (izan ere, argi dago Jainkoa haietan dagoela, egoitza hauetako bat duela), eta, arima honela estasian dagoenean, sekretu hauek ikusterik Jaunak beti nahi izaten ez badu ere (Hartaz gozatzean erabat murgildua dagoelako, hain on handi hori nahikoa duela), noizean behin nahi izaten du arima bere baitako egoera hartatik irten dadin eta bat batean ikus ...
|
|
Ez izan beldurrik, neu naiz. Hitz hauek hainbesteko indarra izanik, ezin zuen zalantzarik izan orduan behintzat, eta hain lagun onarekin sendoturik eta alai geratzen zen; argi ikusten zuen laguntza handia zitzaiola eskuarki Jainkoa gogoan erabiltzeko eta kontu handia izateko Hura nahigabetzeko gauzarik ez egiteko, beti begira
|
zeukala
iruditzen baitzitzaion. Eta Haren Maiestatearekin harremanetan jarri nahi zuenean otoitzean, eta baita otoitzean ez zenean ere, hain hurbil zegoela zeritzan, non ezin baitzuen Hari entzun gabe egon; baina hitzak ez zituen ulertzen berak nahi zuenean, orduz kanpo baizik, behar zenean.
|
|
9 Otoitza
|
eduki arren
Jaunak bide honetatik eraman ez duen pertsona bada, izutu egingo da eta gaitzetsi egingo berehala. Horregatik aholku ematen dizuet oso jakintsua izan dadila eta, halakorik aurkituz gero, baita espirituala ere, eta prioreak eman dezala baimena hartarako, izan ere, arima bere bizitza ona ikusten duelako ziur joan arren, harekin harremanetan jar dadin behartua izango da priorea, bata eta bestea ziurtasunez ari daitezen.
|
|
2 Orain begira dezagun, aurreko kapituluan esan dizuedanez, nola dagoen Jaun hau, urrezko gauza batean balio eta bertute handi handiko harribitxi preziatua
|
edukiko
bagenu bezala baita; sekula ikusi ez arren, ziur ziur dakigu han dagoela; baina harribitxiaren bertuteek ez gaituzte onurarik gabe uzten, aldean badaramagu. Sekula ikusi ez badugu ere, ez du horratik gure estimua galtzen, esperientziaz ikusi dugulako, hartarakoa izanik, gaitz batzuetatik sendatu gaituela; baina ez gara ausartzen hari begiratzen, ezta erlikia ontzia irekitzen ere, eta gainera ezin dugu, hura irekitzeko modua bitxiaren jabeak dakielako soilik, eta hartaz balia gaitezen utzi bazigun ere, giltzarekin bera geratu zen eta, berea duenez gero, erakutsi nahi digunean irekiko du, eta hartu ere, egin ohi duenez, berak deritzonean hartuko du.
|
|
2 Otoitza
|
edukitzen
hasten direnez eta lehen egoitzetan ez geratzea zein garrantzitsua den ulertu dutenez ari gara, baina oraindik ez dute erabakirik hartu han behin eta berriro egotetik irteteko, erorbideak ez dituztelako uzten, eta hori arrisku larria da. Hala ere, nahikoa erruki da suge eta gauza pozoitsuetatik ihes egiten saiatzea, eta haiek alde batera uztea ongi dela konturatzea.
|
|
batez ere aurrean jartzen zaio beragandik sekula aldentzen ez baita benetako maitatzaile hau, berari lagun egiten, bizia eta izatea ematen. ...deabruak jartzen dituen gozotasun hauek neke, kezka eta kontraesanez beteak daudela; eta esaten dio ziur egon dadila gaztelu honetatik kanpo ez duela aurkituko ez ziurtasunik eta ez bakerik; utz diezaiola besteren etxeetatik ibiltzeari, berea ondasunez bete betea dagoelako, haietaz gozatu nahi izanez gero; ea nor dagoen bere etxean bezala behar duen guztia aurki dezakeenik, bereziki ostatuz etxean
|
edukirik
ondasun guztien jabe egingo lukeena, berak, seme hondatzaileak bezala txerriek jaten dutena janez, galduta ibiltzerik nahi ez badu behintzat.
|
|
Egia esan, arrazoiz deituko diogu dohatsua, atzera egiten ez badu, gure irudiko salbamen bide seguruan baitoa. Hemendik aterako duzue, ene ahizpak, zer axola handia duen iraganeko borrokaldietan garaile irteteak; izan ere, ziurtzat
|
daukat
nik Jaunak ez duela sekula utziko kontzientziako segurantzarik gabe, eta ez da on txikia hau. Segurantza diot, eta oker esan dut, bizitza honetan ez baita segurantzarik, eta horregatik gogoan izan beti, hasitako bidean atzera egiten ez badu?
|
|
Gorets ezazue, ene alabak, egiaz Andre honen alabak zarete-eta; eta horrela ni hain kaskarra izateaz ez duzue zertan lotsaturik izango, hain ama ona baituzue. Imita ezazue eta gogora ezazue zein izango den Andre honen handitasuna eta zein on handia den hura zaindaritzat
|
edukitzea
, non ez baitira nahiko izan nire bekatuak eta ni naizena izatea Ordena santu hau ezertan belzteko.
|
|
8 Guri begitanduko zaigu, erlijioko abitua soinean daramagunok eta geure borondatez hartu genuenok eta Beragatik munduko gauza guztiak eta
|
geneukana
alde batera utzi genuenok (san Pedroren sareak badira ere, daukana ematen duenak nahiko ematen duela uste izango du), horrekin dena eginda dagoela. –Jarrera ona da oso, hartan irauten badu eta lehen egonlekuetako zomorro artean berriro sartzen ez bada, gurariz baizik izan ez arren; ez baitago zalantzarik biluztasun honetan eta guztia alde batera uztean irauten badu, lortuko duela nahi duena.
|
|
8 Guri begitanduko zaigu, erlijioko abitua soinean daramagunok eta geure borondatez hartu genuenok eta Beragatik munduko gauza guztiak eta geneukana alde batera utzi genuenok (san Pedroren sareak badira ere,
|
daukana
ematen duenak nahiko ematen duela uste izango du), horrekin dena eginda dagoela. –Jarrera ona da oso, hartan irauten badu eta lehen egonlekuetako zomorro artean berriro sartzen ez bada, gurariz baizik izan ez arren; ez baitago zalantzarik biluztasun honetan eta guztia alde batera uztean irauten badu, lortuko duela nahi duena.
|
|
Berehala saiatu nahi izango duzue, ene alabak, otoitz hau
|
edukitzen
, eta zuzen ari zarete; izan ere,, esan dudanez, ez ditu arimak guztiz ulertzen han Jaunak egiten dizkion mesedeak eta nolako maitasunez doan arima gero eta gehiago hurbilduz Beragana; horregatik, gauza ziurra da nola lortuko dugun mesede hau jakin nahi izatea.
|
|
7 Izan ere, nik dakidanez, gaztelu honetara sartzeko atea otoitza eta gogoeta da, ez diot gogoetazko otoitza denik ahozkoa baino gehiago, otoitza benetakoa izango bada, gogoeta lagun duena izan behar baitu; izan ere, norekin hitz egiten den eta zer eskatzen duen eta nork eskatzen duen eta nori konturatu gabe egiten den horri, ezpainak asko mugitu arren, nik ez diot deitzen otoitza; hala ere, batzuetan otoitza da, une hartan ardura hori izan ez arren, beste batzuetan ardura hori izan duelako. Baina Jainko handiarekin bere esklaboarekin egingo lukeen bezala hitz egiteko ohitura duenak, gaizki esaten duen ala ez begiratu gabe, ahora datorkiona eta beste batzuetan egin duelako ikasita
|
daukana
, hori ez dut hartzen nik otoiztzat, eta Jainkoak nahi beza ez dezala har halakotzat kristau den inork ere; zuen artean, ene ahizpak, Jaunagan uste dut ez dela izango halakorik, barruko gauzetan jarduteko dagoen ohituragatik, ohitura hori halako zakarkerian ez erortzeko berebizikoa baita.
|
|
8 Orain itzul gaitezen, bada, egoitza asko dituen geure gaztelura. Egoitza hauek ez dituzue irudikatu behar bata bestearen ondoren, ilaran, egongo balira bezala, baizik eta jar itzazue begiak erdian, horixe baita erregea dagoen egoitza edo jauregia, eta irudikatu palmondo bihotza balitz bezala, jateko den mamira iristeko muina guztiz biltzen dizkioten estaldura asko
|
dauzkana
. Era berean hemen ere, egoitza honen inguruan asko daude, eta baita gainean ere.
|
|
Bekatu astunean daudenei buruz haien ur korronteak beltz beltzak eta kirastuak zirela esaten genuenez, halaxe dira hemen ere (haiek bezalakoak ez badira ere, Jainkoak gorde gaitzala, hau konparazioa besterik ez da), beti gure lurreko miserian sarturik, ur korrontea ez da irtengo beldurren, txepelkeriaren eta koldarkeriaren lokatz artetik: begira ote
|
dauzkat
, ez ote dauzkat; bide honetatik joanez, gauzak gaizki irtengo ote zaizkidan; ausartu ote naiz lan hari hasiera ematen, harrokeria ote da; egoki ote da hain kaskarra den pertsona batek otoitza bezain gauza goi goikoari ekitea; hobetzat izango ote naute gainerako guztien bidetik ez banoa; bertute gauzetan bada ere, ertzak ez dira onak; bekataria naizenez gero, goragotik erortzea izango da; beharbad...
|
|
Bekatu astunean daudenei buruz haien ur korronteak beltz beltzak eta kirastuak zirela esaten genuenez, halaxe dira hemen ere (haiek bezalakoak ez badira ere, Jainkoak gorde gaitzala, hau konparazioa besterik ez da), beti gure lurreko miserian sarturik, ur korrontea ez da irtengo beldurren, txepelkeriaren eta koldarkeriaren lokatz artetik: begira ote dauzkat, ez ote
|
dauzkat
; bide honetatik joanez, gauzak gaizki irtengo ote zaizkidan; ausartu ote naiz lan hari hasiera ematen, harrokeria ote da; egoki ote da hain kaskarra den pertsona batek otoitza bezain gauza goi goikoari ekitea; hobetzat izango ote naute gainerako guztien bidetik ez banoa; bertute gauzetan bada ere, ertzak ez dira onak; bekataria naizenez gero, goragotik erortzea izango da; beharbada, ez dut aurrer...
|
|
batzuetan nahi ere nahi lituzke, Jainkoagatik zer edo zer egiteko gogo biziaz geratzen delako. Haren handitasuna ezagutuz doan heinean, bere burua ezerezago jotzen du; Jainkoaren gozotasunak probatu dituenez gero, mundukoak zaramatzat
|
dauzka
, haietatik apurka apurka aldenduz doa eta hori egiteko bere buruaren jabeago da. Azken batean, bertute guztietan geratzen da hobetua eta etengabe haziz joango da, atzera itzultzen ez bada Jainkoa iraintzera; bada, orduan, guztia galtzen da, baita arima goren gorenean badago ere.
|
|
Ni benetan beldur naiz, Jainkoak mesede hau egin eta otoitzetik urruntzen denari, horixe ez ote zaion gertatuko, bestela arrisku handi handian egongo da edota otoitzera laster batean itzultzen ez bada, gero eta txarrago joango da. Nik badakit badela zertan beldurrik izan kasu honetan, eta ezagutzen ditut nahiko nahigabeturik
|
naukatenak
eta ikusi dut esaten dudana, hainbesteko maitasunez adiskidetzat eman nahi izan zitzaienagandik eta hori egintzekin erakutsi nahi zienagandik urrundu zirelako. Esan eta esan ari naiz ez jartzeko arriskuetan, deabruak ahalegin handiagoak egiten dituelako arima hauetako bategatik, Jaunak mesede hauek egin ez dizkienengatik baino; kalte handia egin diezaioketelako beste batzuk berarekin batera eramanez, eta baliteke mesede handia egitea Jainkoaren Elizan; eta Haren Maiestateak berariazko maitasuna diela ikustea baino besterik ez balitz ere, nahiko da deabruak eginahalak egiteko gal daitezen; eta horregatik eraso latzak izaten dituzte eta, galtzen badira, beste batzuk baino are galduagoak izaten dira.
|
|
8 Honetaz esperientzia handi handia dut, eta baita badut erdi letradun izukor batzuez ere, oso garesti irten baitzaizkit. Behintzat uste dut, Jainkoak askoz ere gehiago egin dezakeela eta batzuetan kreaturekin komunikatzea nahi izan duela eta nahi duela sinesten ez duenak, guztiz itxirik
|
daukala
haiek hartzeko atea. Horregatik, ene ahizpak, ez dakizuela halakorik gerta zuei, baizik eta sinetsi Jainkoagan gehiago eta gehiago, eta ez begiratu mesedeak egiten dizkiona kaskarra den ala ona den, Haren Maiestateak baitaki hori, esan dizuedanez; guk ez dugu zertan sarturik horretan, tolesgabetasun eta apaltasunez Haren Maiestatea zerbitzatu eta beraren egintza eta harrigarriengatik goretsi baizik.
|
|
9 Nire iritziz prestasunik ziurrena (betiere Jainkoari otoitzean bere eskutik
|
eduki
gaitzala eskatu ondoren, eta etengabe pentsatu, nola, Hark utziz gero, egia denez, berehala joango garen hondora, eta sekula ere ez dugula geure buruarengan ustea jarri behar, zentzugabekeria litzatekeelako), kontu handiz eta argi ibiltzea da, bertuteetan nola goazen begiratuz: gehiagora ala gutxiagora goazen zerbaitetan, batez ere elkarrenganako maitasunean eta txikientzat eduki gaitzatela nahi izatean eta eguneroko gauzetan; horri begiratzen badiogu eta Jaunari argi egin diezagula eskatzen badiogu, berehala ikusiko dugu irabazia nahiz galera.
|
|
9 Nire iritziz prestasunik ziurrena (betiere Jainkoari otoitzean bere eskutik eduki gaitzala eskatu ondoren, eta etengabe pentsatu, nola, Hark utziz gero, egia denez, berehala joango garen hondora, eta sekula ere ez dugula geure buruarengan ustea jarri behar, zentzugabekeria litzatekeelako), kontu handiz eta argi ibiltzea da, bertuteetan nola goazen begiratuz: gehiagora ala gutxiagora goazen zerbaitetan, batez ere elkarrenganako maitasunean eta txikientzat
|
eduki
gaitzatela nahi izatean eta eguneroko gauzetan; horri begiratzen badiogu eta Jaunari argi egin diezagula eskatzen badiogu, berehala ikusiko dugu irabazia nahiz galera. Ez uste izan, hain gora jaso duen arima Jainkoak hain laster eskutik utziko duenik, deabruak beltz lan egin beharrik izan gabe, eta hain mingarri zaio arima hori galtzea, non, era batera eta bestera, barruko mila abisu ematen baitizkio; beraz, ezin izango zaio ezkutatu kaltea.
|
|
Urte batzuk geroago, autografoa Teresaren lehenengo biografoaren, Frantzisko Ribera jesulagunaren, esku gertatu zen. Hau, originalaren
|
edukiaz
eta formaz liluraturik, zentsoreen esku sartze eta aldaketen aurka jaiki zen,, kontra zentsura, antzekoa idatziz (ik.
|
|
alde handiaz bestea baino hobea; izan ere, ez da ari gauzei buruz, Bera denari buruz baizik? eta esmalte eta eskulan finagoa du; izan ere, orduan egin zuen zilarginak ez zekiela hainbeste, dio, eta urrea kilate gehiagokoa dela, harribitxiak han bezain agerian ez
|
badauzka
ere. Beiragilearen aginduz egin zen, eta, diotenez, itxura onekoa da?
|
|
11 Bai gogoz ematen diedala nik abantaila hemen eta bai lotsaturik ibili nukeela Jainkoaren aurrean! Izan ere, Haren Maiestateak otoitza
|
edukitzen
hasi nintzenetik eta mesedeak egiten hasi zitzaidanetik hainbeste urte igaro ondoren nirekin lortu ez duena, haiekin hiru hilabetean lortzen du, areago, baita hiru egunean ere haietakoren batekin?, eta niri baino askoz ere mesede gutxiago eginda, Haren Maiestateak ongi ordaintzen badie ere. Ziur asko ez dira pozgabe izango Harengatik egin dutenagatik.
|
|
...a (Jainkoari poz ematearren guztia alde batera uzteko ondorioak eragitea ezinezkoa da maitasun indar bizirik gabe); nik nahiago nuke hau urte luzeetakoa baino, ez baitzuen lortzen azkenean hasieran baino erabaki sendoagorik Jainkoagatik baliokoa den zerbait egiteko, gatzaren antzeko gauza txikitxoak izan ezik, pisurik ez sendotasunik ez dutenak, txori batek mokoan eramatekoak dirudienak?; hauek ez
|
dauzkagu
eragin handikotzat eta hilduratzat; Jaunagatik egiten ditugun gauza batzuei garrantzia ematen diegu; pena da, gauza asko eginda ere, horrela kasu egitea.
|
|
14 Egunotan gertatu zait, monasterio honek errentarik ezin duela
|
eduki
dioen Brebe bat Erromatik ekartzean, guztiz amaitu dela eta hainbat lan kosta izan dela iruditzen zaidala. Honela, amaituta ikusirik poz pozik eta izan nituen lanei buruz pentsatzen eta zerbaitetan nitaz baliatu nahi izan zuelako Jauna goresten nengoela, igaro nituen gauzak gogoratzen hasi nintzen.
|
|
15 Bada, otoitza
|
eduki
den urteak neurtuz joatea arriskutsua dela diot nik; izan ere, apaltasuna badago ere, zerbitzatu denagatik zerbait merezi delakoa geratzen dela dirudi. Nik ez diot merezi ez dutenik eta ongi ordainduko zaie; baina urte askoan otoitza eduki duelako espirituzko grazia hauek merezi dituela uste duen edozein espiritual, argi dut nik ez dela haren goi goraino igoko.
|
|
15 Bada, otoitza eduki den urteak neurtuz joatea arriskutsua dela diot nik; izan ere, apaltasuna badago ere, zerbitzatu denagatik zerbait merezi delakoa geratzen dela dirudi. Nik ez diot merezi ez dutenik eta ongi ordainduko zaie; baina urte askoan otoitza
|
eduki
duelako espirituzko grazia hauek merezi dituela uste duen edozein espiritual, argi dut nik ez dela haren goi goraino igoko. Ez al da nahiko, otoitza eduki baino lehen bezala, Jainkoak bere eskutik edukitzea merezi izatea, irainik ez egiteko?
|
|
Nik ez diot merezi ez dutenik eta ongi ordainduko zaie; baina urte askoan otoitza eduki duelako espirituzko grazia hauek merezi dituela uste duen edozein espiritual, argi dut nik ez dela haren goi goraino igoko. Ez al da nahiko, otoitza
|
eduki
baino lehen bezala, Jainkoak bere eskutik edukitzea merezi izatea, irainik ez egiteko, edota, esan ohi den bezala, auzitara eraman behar al du aurreraturiko diruengatik?
|
|
Nik ez diot merezi ez dutenik eta ongi ordainduko zaie; baina urte askoan otoitza eduki duelako espirituzko grazia hauek merezi dituela uste duen edozein espiritual, argi dut nik ez dela haren goi goraino igoko. Ez al da nahiko, otoitza eduki baino lehen bezala, Jainkoak bere eskutik
|
edukitzea
merezi izatea, irainik ez egiteko, edota, esan ohi den bezala, auzitara eraman behar al du aurreraturiko diruengatik?
|
|
9 Behin otoitzean ari nintzela, irudikatu zitzaidan labur labur (formadunik ezer ikusi gabe, baina argitasun osoko irudipena izan zen), nola ikusten diren gauza guztiak Jainkoagan eta nola
|
dauzkan
guztiak Beragan. Hau idazten ez dakit nik, baina ariman ongi grabatua geratu zitzaidan, eta Jaunak egin didan mesede handietako bat da eta nahasien eta lotsatuen utzi nauenetakoa, egin ditudan bekatuez gogoraturik.
|
|
13 Behin Sakramentu Santuagandik hurbil errezatzen ari nintzela, santu bat agertu zitzaidan, pixka bat eroria zen Ordena batekoa. Liburu handi bat
|
zeukan
eskuetan. Ireki zuen eta handiak eta irakurterrazak ziren letra batzuk irakurtzeko esan zidan eta hauxe zioten:
|
|
14 Beste behin, koruan matutietan ari nintzela, sei edo zazpi irudikatu zitzaizkidan eta aurrean jarri, uste dut Ordena honetakoak izango zirela?, eskuetan ezpatak
|
zeuzkatela
. Honetan, nik uste, fedearen alde egingo dutela ematen da aditzera.
|
|
Jauna hartu berri nintzela esan zidan Jaunak: Benetako nagusitza ezer ere ez
|
edukitzean
dagoela egiaz eta argi uler dezanean, orduantxe har dezakeela gotzain kargua; aditzera eman nahirik, prelatutzak izango zituenak ez zuela inola ere halakorik nahi eta desiratu behar, edota behintzat, ez zuela halakorik lortzen saiatu behar.
|
|
A. Graciánek, berak
|
zeukan
liburuaren ertzean, erabakia hartu ez eze, ihesari ekin ere egin ziotela dio eta hau gaineratzen du hitzez hitz: jateko zertxobait harturik, bere nebarekin batera irten zen bere aitaren etxetik, biak, Jesu Kristogatik burua moztuko zieten mairuen lurraldera joateko asmoaz.
|
|
1 Gau batean oso gaizki sentitu nintzen, eta otoitza
|
edukitzeari
utzirik, arrosario bat hartu nuen ahoz jarduteko, baina adimena biltzen saiatu gabe, kanpotik otoiztegi batean bildurik egon arren.
|
|
Gerora agertu izan zait batzuetan aintza handi handitan eta gauza batzuk esan zizkidan. Hain otoitz handia
|
zeukalarik
, hil zenean, ahulezia handiaz saihestu nahi eta ezin zuen, liluramendu handiak zituelako. Hil baino pixka bat lehenago idatzi zidan galdetuz, zer bide zegoen hori saihesteko; meza eman berri zela, luzaro geratzen zelako liluramenduan, saihestu ezin zuela.
|
|
4 Nik banekien, Jainkoa benetan zerbitzatzea erabaki zuen pertsona batek, egun batzuetan otoitza
|
eduki
zuenak eta hartan Haren Maiestateak mesede ugari egiten zizkionak, izan zituen okasio batzuk zirela medio, otoitza alde batera utzi zuela, eta okasio haietatik ez zuela alde egiten, eta oso arriskutsuak zirela. Niri pena handia eman zidan, oso maite nuen eta asko zor nion pertsona zelako.
|
|
ziur asko 1562an idazten du hau (Bizitzaren lehen idazketa). 28 urte lehenago, 1534an, hasi zen otoitza
|
edukitzen
. 18 urte baino gehiago eman zituen borrokan, 1552/ 53ra arte.
|
|
Azken bederatzi urteak goi mailako bizitza mistikoa izan zuenekoak dira: Hala ere, urtebete baino gehiago igaro zuen otoitzik
|
eduki gabe
: 1542 (ik.
|
|
Hemen berriro ari da liburua idazteko hasierako aginduaz (Hitzaurea, 1), Jaunak egindako mesedeak gehiago azpimarratuz bere miseriak baino. Hemendik aurrera kontatuko dituen grazia mistikoak isilean
|
edukitzeko
nahia agertzen dio izenburuan liburuaren hartzaileari.
|
|
Idazteko agindu diotenak ez daude Ávilan. A. Graciánek, berak
|
zeukan
liburuaren ertzean, hau dio: fr. Domingo Bañez maisua eta García Toledo.
|
|
Gorputza arimaren kartzela bezala hartzea Platonen ideiaren oihartzuna da. . Gorputz hau bezalako arrotz kaskarra
|
edukitzeagatik
–idatziko du zenbaki honen amaieran.
|
|
Ai!, hau biziaren luzea! / erbeste honen zakarra;/ arima preso
|
daukaten
/ kateak jasan beharra!
|
|
Hiruri soilik: A. Graciánek izen hauek dakartza berak
|
zeukan
liburuan: Maria San Paulorena, Ana Aingeruena, Maria Cepeda.
|
|
...handiz eraman ere, Jaunak ematen baitzidan; ez nuen marmarrean aritzeko joerarik, ez inorengatik gaizki esatekorik, ezta ez dut uste inorenganako gaizkinahirik izan nezakeenik ere, ez nintzen gutiziatsua, ezta ez naiz gogoratzen sekula bekaitzik izan dudanik Jauna larriki iraintzeko erakorik, eta beste gauza batzuk, kaskarra banintzen ere, Jainkoaren beldurra nuen ia etengabe; eta ikusten dut non
|
nindukaten
ostatuz deabruek, eta egia da, nire bekatuen arabera, uste dut zigor handiagoa ere merezi nuela. Baina, hala ere, oinaze ikaragarria zela diot, eta gauza arriskutsua dela kontentatzea, eta lasai eta pozik bizitzea txitean pitean bekatu astunean erortzen den arima; bestera izan behar du:
|
|
Eta horrela, esaten zuten, gure burutazio hutsa zela. Andre honek guztiaren eta oinordeko izatetik
|
zeukanaren
kontu eman zion gizon santu honi, harengandik guretzat laguntza jasotzeko gogo biziaz, toki honetan zen jakintsurik handiena zelako, eta beronen Ordenan ere gutxi izango ziren jakintsuagoak. Nik egin nahi genuen guztia esan nion eta beste gauza batzuk ere bai.
|
|
Gainerako guztiek batera baino nahigabe handiagoa eman zidan honek. Pentsatzen jarri nintzen ni neu ez ote nintzen izan bide eta neuk ez ote nuen hura minduta egotearen errua, eta ikuskari hauek ez ote ziren begitazioak,
|
neukan
otoitz guztia engainua, eta ez ote nenbilen engainatua eta galdua.
|
|
Tarte honen amaieran, Jesusen Lagundiko errektorea hemendik joan ondoren, Haren Maiestateak beste bat ekarri zuen hona oso espirituala eta kemen handikoa eta adimen onekoa eta letraz jantzia, ni premia larrian nengoenean; izan ere, nire aitortzak entzuten zituenak nagusia zuen eta haiek beren nagusiaren nahira ez bada, zirkinik ere ez egiteko bertutea dutenez gero, bera, nire espiritua ongi ezagutu arren eta oso aurrera joan nendila nahi izan arren, ez zen ausartzen erabakia hartzen, horretarako zituen arrazoi askorengatik. Eta nire espiritua ordurako bultzada handiekin zebilen-eta, gogor egiten zitzaidan loturik
|
edukitzea
eta, hala ere, ez nintzen irteten agintzen zidanetik.
|
|
12 Behin, premialdi batean nengoela zer egin eta langile batzuei zerez ordaindu ez nekiela, San Jose agertu zitzaidan, nire egiazko aita eta jauna, eta adierazi zidan ez zitzaidala ezer faltako eta egiteko kontratua. Eta hala egin nuen esku artean zurikorik ere
|
eduki gabe
, eta Jaunak, entzuten zutenak harritzeko eraz, hornitu ninduen.
|
|
grazia mistikoen bidetik. Horregatik ez zen fidatzen bere buruaz, eta Teresari hainbat proba jarri zizkion, esaterako, 20 egun Jauna hartu gabe
|
eduki
zuen, nola zeraman ikusteko.
|
|
esatean, Inozentzio IV.aren (1247) Erregelaren arintzea baino gehiago, Eugenio IV.a Aita Santuaren (1232) eta ondorengoen lasaitze buldak esan nahi dira. . Jabego pribaturik ez
|
edukitzeko
agintzen zuen?. Pobretasun osoa adierazteko era bat da hori, Teresaren hizkeran, errentarik gabe?
|
|
19 Izuturik nengoen deabruak emakume gaixo batzuen aurka zer ahalegin egiten zuen ikusita eta nola guztiei, diot kontra zeudenei, kalte handia iruditzen zitzaien toki hartarako hamabi emakume soilik eta Ama Nagusia, ez baitziren gehiago izango, eta hain bizimodu estukoak, izan ere; kaltea edo okerra, izatekotan ere, beren buruen aurka izango zen; baina tokiari kaltea, ez dirudi bururik ez hankarik zuenik; haiek, ordea, kalte ugari aurkitzen zituzten eta gogo onez egiten zioten kontra. Azkenez, errenta
|
edukitzekotan
, onartuko zutelaeta aurrera egiten utziko lioketela esatera etorri ziren. Ni hain akitua nengoen laguntzen zidatenen lana ikusirik, neurea baino gehiago, non iruditzen baitzitzaidan ez zela gaizki etorriko haiek baretu arte errenta edukitzea, eta gero uztea.
|
|
Azkenez, errenta edukitzekotan, onartuko zutelaeta aurrera egiten utziko lioketela esatera etorri ziren. Ni hain akitua nengoen laguntzen zidatenen lana ikusirik, neurea baino gehiago, non iruditzen baitzitzaidan ez zela gaizki etorriko haiek baretu arte errenta
|
edukitzea
, eta gero uztea. Eta beste batzuetan, kaskar eta inperfektua naizenez, iruditzen zitzaidan, beharbada, Jaunak hala nahi zuela, bestela ezin baikinen aurrera irten, eta akordio horretara makurtzekotan nintzen.
|
|
20 Horretaz eztabaidatuko zen aurreko gauean otoitzean ari nintzela, eta akordioa ordurako hasia zela, esan zidan Jaunak halakorik ez egiteko, errenta
|
edukitzen
hasten baginen, ez zigutela gero uzten utziko, eta beste gauza batzuk. Gau berean fraiPedro Alcántarako santua agertu zitzaidan; ordurako hila zen, eta hil aurretik idatzi zidan, kontrakotasun eta jazarpen handia genuela jakin zuenean?
|
|
8 Egia da gaur Jaunarekin gozatzen egon naizela eta Haren Maiestateari kexua agertzen ausartu naizela, eta esan diot: , nola da hau, ene Jainko, zorigaiztoko bizitza honetan ni
|
edukitzea
gutxi balitz, zure maitasunagatik ontzat ematen dut, eta Zutaz gozatzeko oztopoa baino besterik ez den tokian bizi nahi dut, jan egin behar, lo egin behar, eztabaidatu, harremanak izan behar guztiekin, eta guztia daramat zure maitasunagatik, ongi baitakizu, ene Jauna, oinaze gorria dela hori niretzat, eta Zutaz gozatzeko ditudan bitarte txiki txikietan nola ezkutatzen zatzaizkit. Nola lotzen da hori zure errukiarekin?
|
|
Oi ene Kreatzailea, nork
|
leukakeen
, hainbeste gauza txarren artean, baliotsua den gauzaren bat kontatzeko, Zugandik harturiko mesede handiak kontatzen ditudanez gero! Horrela da, ene Jauna, ez baitakit nola jasan dezakeen nire bihotzak, ezta hau irakur dezanak nola utz diezaiokeen ni gorrotatzeari ere, hain mesede handiak hain gaizki erantzunda ikustean, eta ez dudala lotsarik zerbitzu hauek, azkenik, neureak balira bezala kontatzean.
|
|
ik. 20, 25 eta haren poema euskarara itzulia Bizi naiz, ez baina enegan (Ai, hau biziaren luzea! / erbeste honen zakarra;/ arima preso
|
daukaten
/ kateak jasan beharra!).
|
|
8 Deabruak beste hau ere jartzen zidan aurrean: ...a eramango nituen hainbeste penitentzia, eta etxe hain eder eta atsegina, beti poz pozik bizi izan nintzen etxea, eta hainbeste adiskide uzten nituela; beharbada, hemengoak ez zirela izango nire gogokoak, asko behartzen nuela neure burua, beharbada, etsi gaiztoan eroriko nintzela, eta ziur asko deabruak nahi izango zuela hau, bake eta lasaitasuna niri kentzea, eta honela ezin izango nuela otoitzik
|
eduki
, sosegurik gabe egonik, eta arima galduko nuela.
|
|
A. Graciánek berak
|
zeukan
liburuaren ertzean honela idatzi zuen: Joana Juárez zeritzan. Ávilako Gizakundeko komentuko moja zen; garai honetan Teresaren bisitak izaten zituen.
|
|
A. Graciánek berak
|
zeukan
liburuaren ertzean hau idatzi zuen: Arimen eguna.
|
|
Horrela dela esango da, baina zein ote da arima hain zuzen hau, guztiz pozik
|
edukiko
duena, eta hala ere beldur dena? –Nirea ez, behintzat, oso kaskarra eta probetxu gabea baita eta miseriaz betea.
|
|
4 Ez da askotan sumatzen den Jainkoaren presentzia bezalakoa, batez ere bat egitezko eta gelditasunezko otoitza
|
daukatenek
sumatzen dutena bezalakoa, otoitza edukitzen hasi nahi denean norekin hitz egin aurkitzen dugula baitirudi, eta entzun egiten digula iruditzen zaigu, samurtasunarekin batera sumatzen ditugun maitasun bizizko eta fedezko, eta beste erabakitasunezko ondorio eta sentimendu espiritualengatik. Mesede handi hau Jainkoarena da, eta eman izan zaionak estimu handitan izan beza, goi goiko otoitza delako, baina ez da ikuskaria; diodanez, ariman eragiten dituen ondorioengatik konturatzen da bat Jainkoa han dagoela, Haren Maiestateak era horretara sentiarazten baitu bere burua.
|
|
4 Ez da askotan sumatzen den Jainkoaren presentzia bezalakoa, batez ere bat egitezko eta gelditasunezko otoitza daukatenek sumatzen dutena bezalakoa, otoitza
|
edukitzen
hasi nahi denean norekin hitz egin aurkitzen dugula baitirudi, eta entzun egiten digula iruditzen zaigu, samurtasunarekin batera sumatzen ditugun maitasun bizizko eta fedezko, eta beste erabakitasunezko ondorio eta sentimendu espiritualengatik. Mesede handi hau Jainkoarena da, eta eman izan zaionak estimu handitan izan beza, goi goiko otoitza delako, baina ez da ikuskaria; diodanez, ariman eragiten dituen ondorioengatik konturatzen da bat Jainkoa han dagoela, Haren Maiestateak era horretara sentiarazten baitu bere burua.
|
|
Nik neuk ikusita dakit egia dela esan dudan hau, eta Zuk muga hauetaraino ekarri dituzun arimekin egindakotik gutxiena dela esan daitekeena. Oi otoitza
|
edukitzen
hasi zareten arimak eta benetako fedea duzuenak!, zer ondasun bila dezakezue oraindik bizitza honetan, utz dezagun betikorako irabazten dena?, hauetako txikiena bezala denik?
|
|
Gero uste dugu onerantz gutxi eragiten duena dela duintasun eta itzal handiz ez ibiltzea bakoitza bere egoera zibilean. Are gehiago, irudiko zaigu fraideak eta elizgizonak eta mojak gauza zaharra eta adabakiz betea eramatea nabarmenkeria eta ahulei eskandalua ematea dela, eta baita norbere baitan bildurik egotea eta otoitza
|
edukitzea
ere, mundua nola dagoen eta santuek zituzten eragin handiko perfekziozko gauzak hain ahazturik daudela ikusita; honela, uste dut, garai hauetan gertatzen diren zorigaitzez gain, kalte handiagoa egiten duela, eta ez liokeela inori eskandalurik emango erlijiosoek mundua estimu gutxitan izan behar dela hitzen bidez esaten duten bezala, egintzen bidez aditzera emateak. Eskandalu hauetatik ere Jaunak on handiak ateratzen ditu.
|
|
Laburbilduz, pertsona batek adimenik argiena balu ere, bere bizitzako egun guztietan nolakoa den ezin asmatu duen erakoa da. Eta Jainkoak hain bat batean jartzen du begien aurrean, non ez bailitzateke begiak irekitzerik ere izango, haiek ireki beharra balego; baina berdin da irekirik nahiz itxirik
|
edukitzea
, Jaunak nahi duenean; nahi ez badugu ere, ikusi egiten baita. Ez dago nahikoa den oharkabetzerik, ez dago eragozteko ahalmenik, ezta hartarako nahikoa den ahalegin ez ardurarik ere.
|
|
Ez dago nahikoa den oharkabetzerik, ez dago eragozteko ahalmenik, ezta hartarako nahikoa den ahalegin ez ardurarik ere. Hau nik neugan ongi ikusita
|
daukat
, esango dudanez.
|
|
7 Behin, arrosario batean nekarren gurutzea eskuan
|
neukala
, bere eskuan hartu zidan, eta berriro eman zidanean, lau harribitxi handiz apaindua zen, diamanteak baino preziatuagoak, konparaziorik gabe, ia ez baita konparatzerik, nire iritziz, naturaz gaindikoarekin. Diamanteak itxuragabea eta akastuna dirudi han ikusten diren harribitxien ondoan.
|
|
Diamanteak itxuragabea eta akastuna dirudi han ikusten diren harribitxien ondoan. Bost zauriak oso poliki moldatuak
|
zeuzkan
. Berak esan zidan horrela ikusiko nuela aurrerantzean, eta hala izaten zen, hau da, ez nuela ikusten gurutzea eginda zegoen zura, harribitxi hauek baizik.
|
|
8 Orain dela gutxi hasi zen Haren Maiestatea, niri aginduta
|
zeukanez
, argiago erakusten bera zela, nigan haziz Jainkoaganako maitasun hain handia, non ez bainekien nork ipintzen zidan, oso naturaz gaindikoa zelako, eta nik ez nuelako ahaleginik egin hura lortzeko. Jainkoa ikusteko irrika biziaz, neure burua hiltzen ikusi nuen, eta ez nekien non bilatu bizitza hau heriotzaren bidez ez bazen.
|
|
11 Min eta aintza hauek biek batera burutik galdua
|
nindukaten
, eta ezin nuen ulertu nola izan zitekeen hura. Oi, zer den arima zauritu bat ikustea!
|
|
7 Aurrerantzean gertatzen zitzaidanaz idaztekotan geratu ginen, eta elkarren alde Jainkoari otoitz egitekotan; izan ere, hain apala izanik, zerbaitetan estimatzen zituen ni bezalako kaskar baten otoitzak, eta horrek oso nahasirik uzten ninduen. Kontsolamendu eta poz handiaz utzi ninduen, ziurtasunez otoitza
|
edukitzeko
, eta Jainkoa zela zalantzarik ez izateko esatean; eta zerbaitetan zalantzarik izanez gero, ziurrago egotearren, aitor entzuleari haren berri emateko, eta hori eginik ziur bizitzeko.
|
|
Izan ere, bide bat baino gehiago ez badakite edota bide erdian gelditu badira, dute ongi asmatu. Eta, egia esan, badira batzuk Jainkoak goi goiko bidetik daramatzanak, eta uste dute beste batzuek ere probetxu aterako dutela hor eta adimena geldi
|
eduki
eta ez direla baliatuko gorpuzdun gauzez, eta egur zati bat bezain lehor geldituko dira. Eta gelditasun pixka bat izan duten batzuek, besterik gabe, bata izan dutenez gero, bestea ere izan dezakeela uste dute; eta aurrera egin beharrean atzera egingo dute, esan dudanez.
|
|
ahalegintzen hasi zen, eta zein baliabidez. Onuragarria da otoitza
|
daukaten
|
|
5 Nire beldurra aurrera zihoala ikusi nuenez gero, otoitza hazi egiten zelako, uste nuen honetan on handiren bat zegoela edota gaitz handi handia. Izan ere, nik
|
neukana
naturaz gaindiko gauza zela ikusten nuen, batzuetan ezin nion eutsi eta. Neuk nahi nuenean edukitzea, ezinezkoa zitzaidan.
|
|
Izan ere, nik neukana naturaz gaindiko gauza zela ikusten nuen, batzuetan ezin nion eutsi eta. Neuk nahi nuenean
|
edukitzea
, ezinezkoa zitzaidan. Neure artean pentsatu nuen ez nuela erremediorik, kontzientzia garbi edukitzen eta bekatu arrisku orotatik, baita bekatu arinen arriskutik ere alde egiten saiatzea baizik; bada, Jainkoaren espiritua izanik, argi zegoen irabazia; deabrua bazen, ni Jauna pozik edukitzen eta Hura ez iraintzen saiatuz gero, ezin zidan gaitz handirik egin deabruak, alderantziz:
|
|
Neuk nahi nuenean edukitzea, ezinezkoa zitzaidan. Neure artean pentsatu nuen ez nuela erremediorik, kontzientzia garbi
|
edukitzen
eta bekatu arrisku orotatik, baita bekatu arinen arriskutik ere alde egiten saiatzea baizik; bada, Jainkoaren espiritua izanik, argi zegoen irabazia; deabrua bazen, ni Jauna pozik edukitzen eta Hura ez iraintzen saiatuz gero, ezin zidan gaitz handirik egin deabruak, alderantziz: bera irtengo zen galtzen.
|
|
Neuk nahi nuenean edukitzea, ezinezkoa zitzaidan. Neure artean pentsatu nuen ez nuela erremediorik, kontzientzia garbi edukitzen eta bekatu arrisku orotatik, baita bekatu arinen arriskutik ere alde egiten saiatzea baizik; bada, Jainkoaren espiritua izanik, argi zegoen irabazia; deabrua bazen, ni Jauna pozik
|
edukitzen
eta Hura ez iraintzen saiatuz gero, ezin zidan gaitz handirik egin deabruak, alderantziz: bera irtengo zen galtzen.
|
|
7 Bada, uste dut gizon bedeinkatu eta santu hau izan zela bere iaiotasunarekin, nire arima salbatzearen hasiera. Haren apaltasunak txunditurik uzten nau; izan ere, nik uste, berrogei urte baino pixka bat gutxiago izango dira otoitza
|
daukala
–ez dakit bi edo hiru gutxiago izango diren?, eta, antza denez, bere egoera zibilean eraman daitekeen perfekzio bizitzarik osoena darama. Jainkoaren mirabe zintzoa eta karitate handikoa den emaztea baitu, honengatik ez da galduko; izan ere, Jainkoak bere zerbitzari leiala izango zela zekien haren emaztetzat hautatu zuen.
|
|
8 Bide honetatik saiatu nintzen etor zedila niri hitz egitera elizgizon hau, Jainkoaren hain zerbitzari leiala, beraren adiskidea zena, nik honekin aitortu eta maisutzat
|
edukitzea
pentsatu bainuen. Bada, niri hitz egiteko ekarririk, eta neure burua hain gizon santuaren aurrean ikustean guztiz nahasia nengoela, neure arimaren eta otoitzaren kontu eman nion, baina penitentziako sakramentuan nire aitortza entzuterik ez zuen nahi izan:
|
|
Nik
|
neukan
otoitz modua esaten jakingo ote nuen ikusteko liburu batzuk begiratuz,. Subida del Monte, deritzon batean aurkitu nuen, arimaren eta Jainkoaren arteko batasunari dagokionean, nik ezer ez pentsatze hartan nituen seinale guztiak, hauxe baitzen nik gehien batean esaten nuena:
|
|
deritzon batean aurkitu nuen, arimaren eta Jainkoaren arteko batasunari dagokionean, nik ezer ez pentsatze hartan nituen seinale guztiak, hauxe baitzen nik gehien batean esaten nuena: ezin nuela ezer pentsatu otoitz modu hura
|
neukanean
; eta marra batzuekin seinalatu nituen zati haiek, eta eman egin nion liburua, berak eta esan dudan beste elizgizonak, santu eta Jainkoaren zerbitzariak, begira zezaten eta esan ziezadaten zer egin; eta, horrela komeni zela uste bazuten, otoitza utzi egingo nuen guztiz, zertarako sartuko nintzen, bada, halako arriskuetan; izan ere, baziren ia hogei urte otoitz hura neukala, eta irabazirik gabe eta...
|
|
deritzon batean aurkitu nuen, arimaren eta Jainkoaren arteko batasunari dagokionean, nik ezer ez pentsatze hartan nituen seinale guztiak, hauxe baitzen nik gehien batean esaten nuena: ...ntsatu otoitz modu hura neukanean; eta marra batzuekin seinalatu nituen zati haiek, eta eman egin nion liburua, berak eta esan dudan beste elizgizonak, santu eta Jainkoaren zerbitzariak, begira zezaten eta esan ziezadaten zer egin; eta, horrela komeni zela uste bazuten, otoitza utzi egingo nuen guztiz, zertarako sartuko nintzen, bada, halako arriskuetan; izan ere, baziren ia hogei urte otoitz hura
|
neukala
, eta irabazirik gabe eta deabruaren engainuekin atera banintzen, hobe zen ez edukitzea; baina hau ere gogor egiten zitzaidan, otoitzik gabe nire arima nola zegoen ordurako probatua nintzelako.
|
|
deritzon batean aurkitu nuen, arimaren eta Jainkoaren arteko batasunari dagokionean, nik ezer ez pentsatze hartan nituen seinale guztiak, hauxe baitzen nik gehien batean esaten nuena: ...ta eman egin nion liburua, berak eta esan dudan beste elizgizonak, santu eta Jainkoaren zerbitzariak, begira zezaten eta esan ziezadaten zer egin; eta, horrela komeni zela uste bazuten, otoitza utzi egingo nuen guztiz, zertarako sartuko nintzen, bada, halako arriskuetan; izan ere, baziren ia hogei urte otoitz hura neukala, eta irabazirik gabe eta deabruaren engainuekin atera banintzen, hobe zen ez
|
edukitzea
; baina hau ere gogor egiten zitzaidan, otoitzik gabe nire arima nola zegoen ordurako probatua nintzelako.
|
|
Jainkoari egindako edozein irain, denik eta txikiena bazen ere, sentituz nindoan; eta hala, alferrikako gauzarik neurekin banekarren, ezin nintzen neure baitan bildu, hura kentzen nuen arte. Otoitz eta otoitz ari nintzen, Jaunak bere eskutik
|
eduki
nintzan; beraren zerbitzariekin tratua nuenez gero, ez ziezadala utz atzera egiten, hori delitu larria iruditzen zitzaidala eta nire erruz haiek izen ona galduko zutela.
|
|
3 Garai honetan aita Frantzisko etorri zen hona, Gandiako dukea zena eta orain dela urte batzuk, gauza guztiak utzita, Jesusen Lagundian sartu zena. Nire aitor entzulea saiatu zen, eta baita nigana etorri zela esan dudan gizasemea ere, hari hitz egin eta
|
neukan
otoitzaren kontu eman niezaion, bazekitelako Jainkoaren mesede eta dohainak hartzean oso aurrera zihoala hura, Beragatik gauza asko utzi zituenari bezala, Jainkoak bizitza honetan ere ordaintzen baitzion.
|
|
5 Aita hau perfekzio handiagoan jartzen hasi zitzaidan. Esaten zidan Jainkoa guztiz pozik
|
edukitzeko
ez dela egin gabe ezer utzi behar; era berean trebetasunez eta leun hartu ninduen, nire arima ez baitzegoen batere sendo, oso ahul baizik, batez ere nituen adiskidetasun batzuk hausteko. Haiekin Jainkoa iraintzen ez banuen ere, haiekin biziki loturik nengoen, eta esker gaiztokoa izatea iruditzen zitzaidan haiek uztea, eta honela esaten nion, Jainkoa iraintzen ez banuen, zer dela-eta izan behar nuen esker gaiztokoa.
|
|
Adimenarena dena, ordea, pentsamenduaren lehen mugimendua bezala da, igaro eta ahazten dena. Beste hau, pixka bat ahaztu eta denbora igarotzen bada ere, ez da guztiz ahazten, ez behintzat esan zelako oroipena galtzeraino, denbora luzea igarotzen denean edota laguntzazko edo doktrinazko hitzak direnean izan ezik; baina profeziazkoak direnean, nire iritziz, ez dago ahazterik, niri behintzat hala gertatu zait, oroimen on ona ez
|
daukadan arren
.
|
|
Jainkoa goresten dut horrela esaten jakin dudalako. Eta amaitzeko uste dut, adimenaren gauza izanik, nahi dugunean uler dezakegula, eta otoitza
|
daukagun
bakoitzean ulertzen dugula iruditu dakigukeela. Beste honetan, ordea, ez da hala gertatzen, eta egunak eta egunak egongo naiz zerbait ulertu nahi izan arren ezin ulertu dudala; beste batzuetan, berriz, ulertu nahi ez dudanean, esan dudanez, nahitaez ulertu behar.
|
|
9 Hemen argi ikusten da, ene Jesus, deabru guztien ahalmen txikia zurearekin konparatuz, eta nola Zu pozik
|
zauzkanak
zapal zapal egin dezakeen infernu osoa. Hark ikusten du hemen deabruek beldur izateko zuten arrazoia Zu linbora jaitsi zinenean, eta beheragoko beste milaka infernuren desira zuketela hain gorentasun handiaren aurretik ihes egiteko, eta ikusten dut aditzera eman nahi diozula arimari zein handi den, eta Gizatasun txit santu honek Jainkotasunarekin batera duen ahalmena.
|
|
2 Arima adoretsu gelditzen da, eta une hartan Jainkoagatik zati zati egingo balute, poz handia izango luke. Orduan dira promesak eta erabaki heroikoak, desiren bizitasuna, mundua gorrotatzen hastea, hemengo huskeria argi argi ikustea, hau aurreko otoitzetan baino probetxu hobe eta handiagoaz, eta apaltasun haziagoaz; argi ikusten duelako gehiegizko mesede hartarako ez zela tartean izan bere ahaleginik, ezta ez zuela hura beragana ekartzeko eta
|
edukitzeko
ezer egin. Oso duintasun gabea ikusten du bere burua, izan ere, eguzkiak bete betean argitzen duen gelan ez da amaraun ezkuturik:
|
|
Jaunari eskatzen diot Beraren Maiestateak eman diezadala. Nik diot otoitza
|
edukitzen
hasia den inork ez dezala adorea gal, esanez: –berriro gaiztoa izatera etortzekotan, txarrago da aurrera jotzea otoitzari ekinez?.
|
|
Nik hala uste dut gertatuko dela, otoitza alde batera uzten badu eta gaitzetik aldentzen ez bada; baina, otoitza alde batera uzten ez badu, sinets beza argiaren portura aterako duela. Deabruak gerra handia egin zidan honetan, eta luzaro egon nintzen otoitza
|
edukitzea
, ni hain kaskarra izanik, apaltasun falta zelakoan, eta, esan dudanez, utzi egin nuen urtebete eta erdian, urtebetean behintzat, ez bainaiz ongi gogoratzen erdiaz?. Eta ez zen gehiago izango, ezta ez zen izan, ni neu infernura sartzea baizik, hara eramango ninduten deabruen beharrik izan gabe.
|