Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.904

2000
‎Hitz justukoa eta lakonikoa da pertsonaien mintzaira, narrazio Borges zaleei dagokien moduan, baina egileak metafora eta sinboloen erabileraz hedatzen ditu, prosalan horietan mintzaira poetikoari hurbilduz. Horrela egoera horien dimentsioak eta atmosferak sortzen dituelarik, sarritan izialdura, malenkonia edo nostalgia sakonak eragin arren, irakurlearentzat beti hausnarketarako bidea bilakatzen dira.
‎deabruarekin itsasoratzen bahaiz, berarekin egin duk bidaia. Gero, Jainkoen kolera sortarazi zuten marinel akeoei bezala, aski izanen da gure lemazainak, dei misteriotsu bati amore emanaz gure untzia zilar bidera gidatzea, bidaia itzulbiderik ez duen amesgaizto bilakatzeko. Aski kalatxori bat hiltzea, itsasoaren mendekua pairatzeko.
‎Aski kalatxori bat hiltzea, itsasoaren mendekua pairatzeko. Baina hori ezinbertzea da, zilar bidea hautatuko baitugu beti, edo kalatxoria hilko, eta hala ere berriz itsasoratuko gara." (24 or.)
‎Marginalia bikotearen bidetik ." (II, 62 or.) Halere, aurreko bietan gogoeta solteak nagusi ziren moduan, oraingo honetan" tradizio literariotik zein ahozkotik jasotako istorio edo zertzeladei buelta ematea da gehien maite duen ariketa." (63 or.)
‎Poetaren bilakabidean garai hartako gustuak hor irauten dute, gustuko zituen idazleak ditu orain ere alboan, Pessoa, Kafka, Borges, metafisiko inglesak... Halere," sentsibilitate berri bat erne zaio hauen ondoan, militantziaren eta literaturaren bideak elkarganatu egin zaizkio. Ekintzetan ezik, literaturan ere eman nahi du zapalketaren aurkako erantzuna, nahiz eta literaturgilearen konpromezuari halako urruntasun ironiko batez begiratzen dion".
‎Antologia de la Poesía Vasca/ Euskal Poesiaren Antologia (Visor, Madrid, 1993, 24 or.) Iñaki Aldekoak" La poesia militante" izenburu pean biltzen ditu Koldo Izagirre eta Joseba Sarrionandia. Jakina, Joseba Sarrionandiaren bigarren liburua da sailkapen honetarako bidea ematen diona. Liburu honetan egileak autozentsura egin duela dio" Literatura eta iraultza" poeman ikus daitekeenez, eta Lauaxeta omendu eta gero, Aresti egiten duela etorkizuneko euskal olerkiaren buruzagi.
‎" Mundu ederrak eraikitzen laguntzekoa da hizkera hori (sirenak, marinel zaharra, geltoki desertuak, printzesak, e.a.) bai, egunekotik nahikoa urrun dagoen heinean." (9 or.) Iñigo Kaminok ere(" Joseba Sarrionandia. Narrazioak", Argia, I, 4 or) bide beretik jotzen du: " Josebak bere ipuinetan aldi iraganetara labaintzeko joera dauka,() Baditu lehen aldian kokatutako ipuin horietan giro zahar preziosistak, mundu geldo fantastikoa (aspaldiko ipuinetako marfilezko objektuak, neska ederrak, petrikilo misteriotsuak, agure jakintsuak...)".
‎Bizitzari buruzko gogoetak eskaintzen dituenez, heriotzari nola aurre egin ere azaltzen ari da. Izan ere, askotan aipatu izan den bezala, bizitzea hiltzen joatea baino ez denez, heriotzerantz doan bidaia horretan, antza denez, bizitzea dugu heriotzari aurre egiteko bide bakarra. Ondorioz, heriotz horrek gure bizitzan duen pisua adierazteko etengabeak dira leit-motiv hau gogora ekarriko diguten elementuak:
‎Eleberriak irakurtzeko orduan ohituta gauden patroiarekin hautsi egiten du beste bat sortuz, baina berri honetan galtzeko arrisku handia dago. Irakurlea gogoz hasten da jostorratza eta haria jarraituz, baina hainbeste bira eta jira eman ondoren bidea galdu, interesa erori eta istorioa bera eleberriaren pisu guztia sustengatzeko arazoekin aurkitzen da. (Fernandez, Jose Jabier:
‎Istorio honen berri emateko idazleak hirugarren pertsonan mintzatzen den narraziotik at dagoen narratzaile orojakilea darabil, narratzaile estradiegetikoa. Modu honetara, fokalizazioaren bidez , bi maitaleen ikuspegitik eskaini dakiguke narrazioa. Fokoaren mugimenduaren bidez, narratzaileak bereziki bi pertsonaiengana gerturatuko gaitu, bi maitaleengana.
‎udarako argitasuna maitaleen alaitasunarekin bat dator. Hortaz, gertaerak udazkenerantz gerturatzen diren heinean, irakurleoi liburuaren amaiera aurreikusteko bidea iradokitzen zaigu. Izan ere, irakurleon igurikimenak betetzen baitira.
‎Oroitzapenen bitartez, lehen mailako narrazioaren denboratik ihes egin eta honen aurreko denbora batera salto egiten du (kanpo analepsiak, beraz). Espazioan ere, errealismoaren bidea hautatu du, gertaerak Euskal Herrian kokatuz: Donostia, Durango, Getaria, iparraldea...
‎Maitasunezko bi eleberri hauetan ikusi ahal izan dugun modura, iragan zoriontsuari begiratzen diote pertsonaiek ilusio txikien bila. Baina, azkenean harremana aurrera eramateko ahaleginak hutsalak izango dira, eta bakoitzak bere bideari ekingo dio.
‎Gorrindoren lehen eleberrian, emakume sentitzen den gizon baten istorioa kontatzen zaigu. Honela, honek dituen lotsak gainditzeko igaro beharreko bidea azaltzen digu. Horretarako, putetxeen giroa, Bilboko gau giroa, ETAko kide batekin duen harremana... aurkeztuko dizkigu.
‎Esan bezala, horretarako hirugarren pertsonako narratzaile estradiegetikoa darabil. Honek fokalizazioaren bidez hiru pertsonaia ezberdin hauen sentimendu eta egoeren berri emango digu. " Autorearen komentarioei esker haien ekintzak, ideiak eta eritziak objetiboki jakitera ematen zaizkigu, eta horrela ezohizko bizimodua daramaten istorioaren protagonistak pertsona arruntak bezala ikusi ahal ditugu." (Belaunde:
‎Nahiz eta eleberri osoa amaren ikuspuntuaren arabera egituratua egon, azken zatian amaren pertsonaia desagertzean, Enekoren begietara hurbiltzen da narratzailea. Honela, barne fokalizazio iraunkorra hautsi eta fokalizazio aldakorrari bidea irekitzen dio. Antza denez, amaierako fokalizazio aldaketa hau egin ahal izateko aukeratu du egileak hirugarren pertsonako kontalari orojakilea, eta ez sentimenduak adierazteko ohikoagoa den lehen pertsona.
‎Kanpo analepsi hauek pertsonaiaren izaera ezagutzen laguntzen digute. Are gehiago, oroitzapen hauek antolatuz eta interpretatuz pertsonaiak berak bere burua ezagutzeko bideari ekiten dio. Bestalde, denboraren jarraikortasun ezak askotan jada aipaturiko zenbait pasarteren errepikapena dakar.
‎hizkuntza kultua, periodo luzeetakoa, mailegu anitz darabiltzana, zehaztasun lexikal eta sintaktikoaren onetan, euskara batuaren arauak betez nolanahi ere. Efektua bitxi samarra da, aitortu behar dut, baina gutxi gorabehera horrelatsu imajina liteke izango litekeela euskara idatzia Joanes Leizarragaren bideak aurrera egin balu.
‎Jon Benitok dioen bezala," zinez poliki irakurri eta ahoan gozatzeko modukoa baita, batzuetan kontzientzi ernagarri bilakatu daitekeen arriskua izanik." (Gara VI) Gainera, Jose Jabier Fernandezekin bat eginez," liburu honetan helburua edota helmuga baino bidea baita garrantzitsu eta interesgarriagoa". (Egunkaria VII) Agi denez, aukeraturiko edukia hausnarketa eta sentimendu jariorako aitzakia baino ez da.
‎Honako bi eleberri hauetan fikziozko pertsonaia batek bere bizitza kontatuko digu, ohiko autobiografiaren bideak jarraituz.
‎beneditarren eskola maisua den Joan heresiagatik bota egiten dute. Hemendik aurrera mendeku goseak bideratuko ditu Joanen ekintzak, eta hauek egin izana, bestalde, bere bizitzaren bidea zehaztuko dute. Mendekua liburuko sentimendurik errepikatuena izango da.
‎Hala nola, Egun bat espetxean ipuinean. Honela, narratzaile estradiegetikoak intradiegetikoari bidea irekitzen dio.
‎Juan Luis Zabalak ere" batzuetan Kafkarengandik gertu, bestetan Borgesen bidetik " doala aipatzen du. (Egunkaria XI) Bestalde, bi ezaugarri hauek azpimarratu zituen:
‎Narratzailea, oro har, Paddy deituriko narratzaile autodiegetikoa dugu. Hala ere, batzuetan beste pertsonaiek hartuko dute hitza, narratzaile metadiegetikoari bidea zabalduz. Are gehiago, beste zenbaitetan Paddyk berak beste pertsonaia baten gorabeherak kontatzen dizkigu, bera bigarren mailako pertsonaia izatera igaroz.
‎" Je suis un syntaxier", definitu zuen bere burua Herodiasen egileak. Idazle baten mailu eta ingude hitza izaki, hitz horren zerbitzutara, sentimenduen eta estadu animikoen esanetara baino, jarri behar luke bide horri ekin nahi liokeen idazleak. Zerbitzu hori korrekzioa eta dotorezia bera baino harantzago doa Unzuetari ukatu ezin zaizkionak hitza bilakatzeraino atmosferaren habe eta sostengu bakar.
‎Liburu honetan atzerriko hainbat pertsonaia ospetsuren inguruko biografia fikzionatuak aurkituko ditugu. Honela, errealitatea eta fikzioa nahastea lortzen du idazleak, askotan bien arteko muga oso argia ez delarik, irudimenari bidea zabalduz.
‎baita beldurra ere; izan ere, denboraren joana kontrolatu ezinaren aurrean sortzen den ikara azpimarratzen da. Gainera, bidearen irudia ere askotan darabil. Aniztasun honetan, beraz, ikuspuntu ugari darabiltza.
‎hots, eguneroko egoerak bere testuingurutik kanpo aurkeztuaz joko bitxiak sortu ditu. Are gehiago, askotan ezagunak ditugun egoerekin jolastu egiten du beste ikuspuntu batzuetara bideratuz, honela, errealitateari so egiteko bide ezberdinak erakutsi asmoz. Izenburuak berak iradokitzen duen legez, zinearen erreferentziak etengabeak dira:
‎Halako atmosfera falta nabaritzen zaie ipuinei, oso azkar kontatuta dago dena, pertsonaiak behar gisa ezagutzeko betarik eman gabe. Lerro gutxitan garatzen du haiei buruzko nondik norakoa, kontaerak eskatuko lukeen erritmoa ez du errespetatzen, arrapaladan bezala joaten zaigu istorioa, detailetan finkatu gabe, elkarrizketetan gozatu gabe, eta, batzutan bukaerako bide okerra hartuz. Oso presaka idatzitakoak dirudite gehienetan, eta horregatik ipuin batzuk absurdoak egiten zaizkigu, kontatzeko moduagatik gehiago, kontatzen denagatik baino.
‎Izan ere," Kontatzen zaizkigun amodio istorioak beltzak dira, obsesioz josiak, sexua modu patologikoan biziz eta beti ukitu erotikoekin tartekatuz. Grinak nabariak dira, baina inoiz ez espresuki, zuzenki adieraziz, zeharkako bideak erabiliz baizik, azpikojoa estilo bihurtuz, genero beltzean ohi den bezala." (Egunkaria VI)
Bide honetatik, liburuak idazle estatu batuar askok jorratutako ildoa gogorarazten digu Joxe Belmonteren lanak. Baina baita Katalunian genero horren inguruan azken urteotan egindako lan bikainak ere.
‎hots, eldarnioa da ipuin hauetako gai nagusia. Haatik, eldarnioaren sentsazio hori lortzeko bide ezberdinak jorratuko ditu ipuin bakoitzean. Izan ere," errealitate arerioak gizarteak eta pertsonaiak eginikoabakardadea, gaixotasuna desamorioa, heriotza, suizidioa, erahilketa sortzen ditu errealitate hori eldarniagarri bihurtuz." (Egan 49) Bestalde, pertsonaien inguru eta egoerek eramango dituzte horrelako ezinegona jasatera:
‎Heriotza eta gaixotasuna hemen ere gairik nagusienak ditugu; hala ere, ustekabe faktorea, absurdu eta ezohizkotasunaren bidez , helburu erabakikorra izango da narrazioari bukaera emateko. (Egan 49)
‎Izan ere, pertsonaia nagusiak, hoegeita hamar urtetatik berrogeitara bitarte horretan daudelarik, beren ohiko mundutik itzurtzeko grinak harrapatuta daude. Helduarora iritsi dira ia ia konturatu gabe, eta egoera horretan badirudi errealitatetik ateratzeko nolabaiteko bidea asmatu nahi dutela: ihes egin, bidaia baten bidez batzutan; bestetan, edarian edo drogan (suizidioaren aldaki bigunak) aurkituko dute personaiok inora ez daraman bidea.
‎Helduarora iritsi dira ia ia konturatu gabe, eta egoera horretan badirudi errealitatetik ateratzeko nolabaiteko bidea asmatu nahi dutela: ihes egin, bidaia baten bidez batzutan; bestetan, edarian edo drogan (suizidioaren aldaki bigunak) aurkituko dute personaiok inora ez daraman bidea . (El Correo XII)
‎Gainera, aurreko narrazioetan ere Las Cortesera hurbiltzeko saioa egin zuen. " Edorta Jimenezek deskribatzen duen munduan, sexuaren ezagutza, sexu mertzenaria, emakumeek diruaren truk eman ohi dutena da, batez ere, aukeratutako bidea . Ondo girotuta daude ipuinak, sexoarekin batera droga eta musika, rock and rolla." (El Diario Vasco IV) Ipuin hauetan guztietan gaua, droga, sexua, rock and rolla,... agertzen diren arren, funtsean gizakien betiereko irrika, desira eta grinak azaltzeko asmoa dutela esan daiteke.
‎Bestalde, Zabalak Jimenezen asmo berri honen inguruan honakoa dio: " Raymond Carverren soiltasun argumentalaren bidetik jorik batzuetan, formula esperimentalak erabiliz beste batzuetan." (Egunkaria I)
‎" Ondorioz, orrialde batzuetan narrazioa argi eta itzal hauen artean galtzeko arriskuan egoten da, nondik jo jakingo ez balu bezala. Argiaren eta itzalaren arteko bidea , garbia ez den neurrian, aurkitzea eta jarraitzea zaila izaten baita askotan." (Egunkaria)
‎Bertako protagonista Nepalen eta Indiako iparraldean dabil, budismoaren zein hinduismoaren bidetik , benetako izpiritualtasunaren atzetik, ez baitu ikusteko irrikaz bidaiatzen, bere burua aurkitzeko irrikaz baizik. Maitasun istorio bat, misterioa... denetik topatuko du irakurleak protagonistaren bidaiegunkari honetan, Arretxeren lanetan ohikoa denez, estilo zuzen eta arinez.
‎Trama honen berri emateko gasteiztarrak hirugarren pertsonako narratzaile orojakilea aukeratu du. Era honetara, narratzaile estradiegetikoak fokalizazioaren bidez , hainbat pertsonaietara gerturatzeko aukera du, intriga indartuz. Izan ere, tarteka marteka pertsonaia ezberdinen iritziak erantsiz istorioaren sarea osatuz goaz.
‎Nahiz eta pertsonaia ugari aurkeztu, ez zaigu inor sakonki deskribatzen, izan ere, guztiak pertsonaia lauak dira. Horregatik, narratzaileak kanpo fokalizazioaren bidez ematen digu hauen berri. Gainera, kanpo fokalizazio hori erabilita kamararen lana egin dezake fokoak pertsonaia batetik bestera aldatuz, eta beraz, intrigaren nondik norakoak bata bestearen ondoan txertatzen diren eszena ezberdinen arabera irudikatuz.
‎Intrigazko argumentuaren eta fokalizazioaren bidez , filme baten antzera eraikitako eleberri baten aurrean gaudela ikus dezakegu. Kasu honetan ere, narratzaile estradiegetiko batek kontatzen digu intrigazko istorioa, honela narratzaile guztiahalduna pertsonaia guztiengana hurbil baitaiteke.
‎Argumentuari begiratuz gero, bigarren eleberrian lehenengoan ikusten ez ditugun gaur eguneko gizarteko zenbait erreferentziarekin topo egiten dugula aipagarria da. Itxuraz, bigarren eleberri honetan gaur eguneko gizartearen isla eta irudimena nahastu nahi izan ditu, eleberriaren bidez gogoetarako bideak irekiz.
‎Ikuspuntuari dagokionez, narratzaile estradiegetikoa hautatu du istorioaren berri emateko. Honela, barne eta kanpo fokalizazioaren bidez deskribatuko ditu pertsonaiak eta hauen sentimenduak.
‎" ideia nagusi modura geratu zaiguna zera izan da: zalantza eszeptikoaren bidetik dela soilik posible egiaren gailurrera ailegatzea, ezinbestekoa delarik. Kapitain Trumoiren estiloko heroiak barregarri geratzen dira.
‎Hizpide dugun hamarkada honetan Luis Mari Mujikak bost eleberri kaleratu zituen; lehenik, trilogia bat argitaratu zuen: Loitzu herrian uda partean (1992), Udarbe eta Urtuella lekuko (1995), eta Bidean ihes... (1996).
‎Eta gauza bera ikusiko dugu, trilogiaren hirugarren eleberrian ere: Bidean ihes... (1996)
‎Fidel Ameriketan bizi den euskalduna da, gaztetan hara joandakoa. Euskal Herrira itzultzea erabakitzen duenean, berriz, gerrarako bidea ere pizten ari da eta orduan hasten da eleberria. (Egunkaria)
‎Bukatzeko, eskerrak eman nahiko genizkioke, lehenik, Eusko Jaurlaritzari proiektu hau burutu ahal izateko diru laguntza emateagatik; bigarrenik, Jon Kortazar Uriarteri bidearen nondik norakoa zedarritzeagatik, eginiko zuzenketa eta iradokizunengatik, eta eskainitako konfidantzagatik; baita Mari Jose Olaziregiri sailkapena egiteko garaian eginiko oharrengatik eta Labayru Ikastegiko Igone Etxebarriari lan honen argitaratzean lan egiteagatik; eta azkenik, Sancho El Sabio eta Koldo Mitxelena liburutegiko langileei, bere pazientzia gure eskariekin agortzeagatik. Mila esker.
‎Antza denez, askatasun aldarrikapen hori eleberriaren egiturara hedatu du, denbora zein espazioak askatasunez aldatuz, eta mundu iradokitzailea sortuz. Horregatik, zenbaitetan giro ilun eta lausotua eratu du, interpretazio anitzerako bideak zabalduz. Ondorioz, arretaz irakurtzea eskatzen duen liburu baten aurrean gaude.
‎Hala ere, fokalizazioaren bidez , narratzaileak pertsonaia batetik bestera eramango gaitu, haien barne mundura erabat gerturatuz: fokalizazio orojakilearen bidez pertsonaia gehientsuengana hurbilarazteko ahalmena izango du narratzaileak.
‎Honela, foko aldakorraren bidez, nagusiak ez diren pertsonaiek narrazioan bere garrantzia azpimarratzea lortuko dute. Batzuetan, halaber, fikziozko pertsonaiei hitza luzatzen die, narratzaile intradiegetikoari bidea irekiz: esate baterako, eroetxeko zoroek beren istorioak azaltzen dituztenean.
‎Are gehiago, zenbaitetan pertsonaiei hitza ematen die: hau da, narratzaile autodiegetikoari bidea zabaltzen dio. Hala ere, ez dugu ahaztu behar, hasieran estradiegetikotzat izan dugun narratzailea, istorioaren amaieraren arabera, intradiegetikotzat eta autodiegetikotzat badugu, pertsonaiek hitza hartzean maila metadiegetikoan mintzatzen arituko liratekeela.
‎Nahiz eta pertsonaia nagusiak bere bizitzaren berri eman, ez du bere barnean sakontzeko ahaleginik egiten, izan ere, batik bat ekintzak axola zaizkio. Hots, bere bizitzan jazorikoari ematen dio lehentasuna, eta kanpo fokalizazioaren bidez aurkezten dizkigu gertakizunak. Beraz, pertsonaia biribila izatetik urrun dago, ez da garapen zehatzik sumatzen.
‎Itxuraz, idazleak 60ko belaunaldiko lekukotasun txiki bat irudikatzeari eskaini dio lanik gehiena. Horretarako, egiantzekotasuna islatzeko ohiko bideak landu ditu: batetik, teknika lineala erabili du; bestetik, leku erreal, hurbil eta ezagunetan girotu ditu gertaera guztiak, ekintzak Euskal Herrian nahiz kanpoan kokatuz:
‎Hiru lanen ondoren, Beluna Jazz eleberria eman zuen argitara. Bai berarentzako bai guretzako bere bide labur baino intentsoaren apustu arriskutsuena izan zen. Eta oraindik bere estiloa guztiz libre azaltzen ez bazen ere, liburu bikaina egin zuen Harkaitz Canok.
‎Gainera, zientziari nahiz gizarteari dagokionez, gaurkotasuna erakutsi ohi duten gaiak jorratzen dira. Are gehiago, askotan gizarte garaikidea kritikatzeko aitzakia edo bidea dira gai hauexek.
‎Majikotasuna badago, noski, baina estiloan baino gehiago gaian nabaritzen da. Gainera, gaia bera Mujikaren literatur bidean majikotasun gehien duen argudioa da. Badirudi kontraesana dela, baina horrela da.
‎Iñigo Aranbarrik, berriz, 17 Ikus Grial 140 aldizkaria, 1998ko abendua. hamarkadaren erdialdean ekingo dio narratiba argitaratzeari; eta azkenik, hamarkadaren azken urtean, 1999 urtean, alegia, M. Erzillak eta J.L. Otamendik argitaratu zituzten bere lehen narratiba lanak. Hortaz, azkeneko bi idazle hauen kasuan, ikustear dago narratibaren bidetik jarraituko dutenentz. Aranbarrik, bestalde, Emon biar yako eleberriaz gain Zapata ren oihana narratiba lana besterik ez du argitaratu.
‎1997 Bidean ihes..., narrazioa, Kutxa Fundazioa.
‎a) Barne analepsia: atzera egitearen bidez , narrazioaren ekintzaren hasiera baino lehenagoko denbora batera igarotzen ez garenean: hots, liburuan kontaturiko denboraren barruan kokatzen dugunean atzerakako begirada hau. b) Kanpo analepsia:
‎hots, liburuan kontaturiko denboraren barruan kokatzen dugunean atzerakako begirada hau. b) Kanpo analepsia: kasu honetan, berriz, atzera egitearen bidez narrazioaren ekintzaren hasiera baino lehenagoko gertakizunetara igarotzen gara, ordura arte aurkezturiko narrazioaren denbora eremua gaindituz. c) Analepsi mistoa: analepsi mota hauetan, aurreko bi analepsi motek bategiten dute.
‎analepsi mota hauetan, aurreko bi analepsi motek bategiten dute. Hortaz, atzera egitearen bidez , narrazioaren denboraren hasiera baino lehenagoko denbora batera igarotzen bagara ere, erretrospekzioaren bidez kontatzen zaiguna narrazioaren hasierarekin bat egin eta hau gainditzen du.
‎analepsi mota hauetan, aurreko bi analepsi motek bategiten dute. Hortaz, atzera egitearen bidez, narrazioaren denboraren hasiera baino lehenagoko denbora batera igarotzen bagara ere, erretrospekzioaren bidez kontatzen zaiguna narrazioaren hasierarekin bat egin eta hau gainditzen du.
‎ikuspuntuarekin hertsiki loturiko kontzeptua dugu honako hau. Izan ere, fokalizazioaren bidez , narratzaileak narrazioaren eremuan murriztapenak egingo ditu. Honela, fokoa leku jakin batera bideratuz, kontakizunari norabide konkretu bat ematen zaio.
‎fokalizazio (ik.) mota honen bidez, gainazaleko ezaugarriak, ekintzak, espazioak,... aurkeztera mugatuko da narratzailea. Hots, materialki ikus daitekeenaz mintzatuko da, batzuetan, objektibotasunari bidea irekitzeko asmoz.
‎a) Barne prolepsia: aurrera egitearen bidez , narrazioaren ekintzaren amaieraren ondorengo denbora batera igarotzen ez garenean: hots, liburuan kontaturiko denboraren barruan kokatzen dugunean aurrerakako begirada hau. b) Kanpo prolepsia:
‎hots, liburuan kontaturiko denboraren barruan kokatzen dugunean aurrerakako begirada hau. b) Kanpo prolepsia: kasu honetan, berriz, aurrera egitearen bidez narrazioaren ekintzaren bukaeraren ondorengo gertakizunetara igarotzen gara, ordura arte aurkezturiko narrazioaren denbora eremua gaindituz. c) Prolepsi mistoa: prolepsi mota hauetan, aurreko bi prolepsi motek bategiten dute.
‎prolepsi mota hauetan, aurreko bi prolepsi motek bategiten dute. Hortaz, aurrera egitearen bidez , narrazioaren denbora bukatu aurreko denbora baterako aurrerapena egiten badugu ere, aurrera egite honen bidez kontatzen zaigunak narrazioaren amaieraren denbora gainditzen du.
‎Garaikidea zaigun literatura objektiboki aztertzeak dakartzan zailtasunak askotan aipatu izan dira. Badirudi ikuspegi zabalago bat izateak interpretaziorako bideak errazten dizkigula. Hala ere, gai honi dagokionez, García Martinek dioenarekin bat gatoz:
2001
‎Orokorki onartua izan den paradigma honen akatsak zuzentzeko laguntza handia eskaintzen digute estrukturalismoaren bidetik doan Mieke Bal kritikari holandarrak proposaturiko zuzenketek. Honek bere Teoría de la narrativa liburuan eta Poétique aldizkariko" Narration et Focalisation" artikuluan, kritika gogorrak egin zizkion Genette ren sailkapenari, eta oraindik ere bi kritikari hauen arteko eztabaidak zutik badirau ere, esan dezagun oso interesgarria deritzogula Bal en planteamenduari.
‎Ramon Saizarbitoriaren nobelagintza: isiltasunera daraman bidea
‎Noizbait Koldo Izagirrek esandakoaren ildotik," lehenengo aldiko gizona" izatera kondenaturik dagoen gizon honek(" lehenengo nobela modernoa"," lehenengo nobela elebiduna"," lehenengo nobela zientifikoa" idazteagatik) nobelagintzan urratutako bideaz hitz egitean, gogoeta hauei" Ramon Saizarbitoriaren nobelagintza: isiltasunera daraman bidea" izenburua eman badiegu, ez da bakarrik idazle hau aspaldian isilik dagoela gogoratzeko2, hau da, isiltasun literario hori nabarmentzeko, bere nobelagintzaren muin poetikoa azpimarratzeko baizik.
‎Noizbait Koldo Izagirrek esandakoaren ildotik," lehenengo aldiko gizona" izatera kondenaturik dagoen gizon honek(" lehenengo nobela modernoa"," lehenengo nobela elebiduna"," lehenengo nobela zientifikoa" idazteagatik) nobelagintzan urratutako bideaz hitz egitean, gogoeta hauei" Ramon Saizarbitoriaren nobelagintza: isiltasunera daraman bidea " izenburua eman badiegu, ez da bakarrik idazle hau aspaldian isilik dagoela gogoratzeko2, hau da, isiltasun literario hori nabarmentzeko, bere nobelagintzaren muin poetikoa azpimarratzeko baizik.
‎Saizarbitoriaren nobelak, aldiz, lehenago Frantzian nobelagintza berriak zedarritutako bideari jarraituz, partehartze handia eskatzen dio irakurleari. Kontua ez da istorio bat plano desberdinetan kontatzea, helburua harago doa eta kontaketa bera da irakurgai.
‎Gauzak horrela, Ramon Saizarbitoriaren nobelagintzara itzuliz, ezagunak dira idazle honen traiektoria literarioan literatur forma eta estiloekiko ardurak eman dituen etekinak eta euskal narratibagintzan ireki dituen bideak . Jadanik defendaezina den forma eta edukien arteko banaketaz haratago (artelanaren baitan biak bereziezinezkoak baitira), nobelagile honek" modernitatearen" ateetan jarri zuen euskal prosa.
‎3 Olaziregi, M.J.," Ramon Saizarbitoriaren nobelagintza: ixiltasunera daraman bidea ", Egan 1994, 37
‎Nobela aurrera joan ahala, zenbait eszena errekurrenteki errepikatzen dira, kontaketa bakoitzean zenbait aldaera estilistiko sartzen delarik. ...onek, komentario eta aurrerapenei esker, fragmentarioki garatzen doan istorioa irakurtzeko klabe eta laguntzak ematen ditu, horretarako, maiz kronolojian askozaz ere beranduago gertatuko diren gauzak iragarriz (prolepseak), edota pertsonaien eta gertakizunen gainean iruzkinak eginez19 Zentzu honetan, narratzaile guztiahaldun honek irakurketa kontrolatzen digu, eta askotan pasarte batetik besterako bidea ahalbidetzen.
‎Espazio denboren kontraesanetan oztopaturiko idazlea kausitzea baita kritikoak izan dezakeen ohorerik handiena. Horixe du idazlearen ospea, neurri batean, bere egiteko bidea . (26.or.)
‎Azken hau, J. Prévert poeta surrealistaren Paroles (1949) liburuko" Le Chanson dans le sang" (Odolezko kanta) izeneko kanta dugu. J. Kosmak jarri zion musika 1936an eta besteren artean, J. Guidonik edo Joan Baez ek kantatu izan dute, kantagintza aldarrikapen politikoak egiteko bide garrantzitsua izan zen garaietan. Kanta honetan iradokitzen den krudelkeriak eta basakeriak ihesleak bere patu tristearen aurrean duen bakardade tragikoa areagotzen dute.
‎Beraz, eta batez ere autore beraren hirugarren nobelarekin konparatuz, nola esplika daiteke 100 metro nobelaren arrakasta? Ez dugu uste Ene Jesus (1976) nobela baino" errazagoa" izateak hau esplikatzen duenik, ezen Nouveau Roman delakoaren bidetik idatziriko nobela honen errekurtso teknikoen aberastasunak ez baitu, inondik ere, erraza dela esaten uzten.
‎Kontaketa mota objektibo hau izan zen Frantzian 1950 inguruan sortu zen Nouveau Roman mugimenduaren ezaugarri nabarmenetakoa, hasierako lanetan, bereziki. Begirada hotza dugu gauzetara heltzeko bide bakarra. Gauzak, mundu objektiboa,... ez dira egia absolutu baten irudi, egon edo gertatu egiten dira eta begirada dugu eurengana iristeko biderik egokiena.
‎Begirada hotza dugu gauzetara heltzeko bide bakarra. Gauzak, mundu objektiboa,... ez dira egia absolutu baten irudi, egon edo gertatu egiten dira eta begirada dugu eurengana iristeko biderik egokiena. Hori dela-eta, ikuspuntu berezi honen erabileragatik," Ecole du régard" (Begiradaren eskola) deitu izan zaio mugimendu honi.
‎Infernurako bidea da tortura. Poetaren nortasuna ezerezaren ateetan uzten duena, poeta" zapata pila" da tortura jaso ostean.
‎" Poesiak ezin du galdutakoa berreskuratu" idazten du Berger ek, baina galdutakoa urruntzen duen espazioari desafio egiten dio. Eta betekizun horretan poesiak bere bideak ditu: metafora, munduan den guztiaren banaketa orotaz hitz egiten duen bidea; sentimenduaren tartea eta unibertsoaren hedapena bat direla uste duen joera da metafora.
‎Eta betekizun horretan poesiak bere bideak ditu: metafora, munduan den guztiaren banaketa orotaz hitz egiten duen bidea ; sentimenduaren tartea eta unibertsoaren hedapena bat direla uste duen joera da metafora. Hizkuntza artegatu egiten du poesiak, oihartzunez beterik, intimitatea bilatzen duena da poesia.
‎Agian, ez da zaila asmatzen ispiluaren sinboloaren iturria. Ipuin miresgarriaren bidetik abiatu direnak jakin izan dute ipuin fantastikoari esanahi berria ematen, garai berrientzako zentzu esanguratsua. Apika, azpian dagoena, zera baino ez da Lewis Carroll en ipuin ezaguna:
‎" Gu eta gure irudimenaren artean lanbroa" (IGB, 131) baieztatzen du poetak, jakinik agian, ispiluak beste mundurako bidearen ate den moduan, lanbroak ere beste horrenbesteko lana egiten duela poeman. Poeta itsasoan dago, portura heldu nahirik, baina lainoak ez dio uzten desira betetzen:
‎Errealitatearen eta irudimenaren arteko ispilua belzturik dago, lainoak ez du beste mundurako biderik uzten. Baina, ispilu den hodeia, lainoa oztopo bada, bada bere lanean ispiluaren metamorfosia den leihoa irudimenaren mundura heltzeko bide dena.
‎Izuen gordelekuetan barrena liburua zabaltzen duen orori bat batean agertuko zaio liburuaren gunea bidaia baten inguruan moldatzen dela. " Sorterri hautatu" tik" Iragan dira horik oro" raino bidaiak bere bidea egin du, idazleak poemak aurkeztu ditu eta poemategiak bere osotasuna lortu du. Bukatu da ostera.
‎Bidaia beste zer ote da bada, norberaren nortasuna aurkitzeko bidea da, hirugarren antzaldaketa, zinema pantailaren eta ispiluaren ondoren, espazio aldaketak norberaren indarren agerpena dakar. Ez da kasualitatea Sarrionandiak adierazten duen bidaia honetan koordenada biren artean kokatzea:
‎Fikzioaren paper bera betetzen du: fikzioa egitea eta bidean aurrera joatea batera doaz, norberaren nortasunean sakontzea da, nor ez baita bera bidaian, ez soilik ez itzultzeko arriskua dagoelako:
‎Eta bidaia osatzen dugunean eta fikzioa asmatzen dugunean, beti geratzen zaigu bide bakarra ortzi mugan: nortasunaren aldaketa.
‎Ez da guztiz horrela. Bide berean aurkitzen baitira, besarkaturik, lur berria eta literatura berria, espazioa eta fikzioa. Literatura errealistak, edo errealismo sozialak bere ezaugarriak jartzen zituenean mahai gainean, literatura berrizalearen bila abiatzen den idazle baten liburua irakurtzen dugu.
‎Ez da bidaia norbera indartzeko bide bakarra. Fikzioa ere hor dago baliabide gisa.
Bidea ingurubila bat dela suposatzen du, gauza berrietan iragandakoen isladak somatzen dituelakotz.
‎Baina, era berean, bidaia kontatzen duenak bere helburua zuzen adierazten du; sorterri hautatutik utopiaraino mugitu nahi du bere borondatea, eta bidaia hauxe da, hauxe liburuak adierazten duen joera nagusia: sorterritik utopiarainoko bidea da egiten dena.
‎Bidaiaren bidea garbi utzi digu egileak. Sorterritik, hitzak oraindik zentzudunak diren tokitik, deserrira, eta deserrian Beckett aurkitzen du, komunikaziorako ezintasunarekin egiten du topo, eta azken paradoxarekin:
‎Une honetan zabaltzen dugu, bada, liburuan dagoen hirugarren bidea : marinel erromantikoen bidea.
‎Une honetan zabaltzen dugu, bada, liburuan dagoen hirugarren bidea: marinel erromantikoen bidea .
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
bide 1.904 (12,53)
Lehen forma
bidea 539 (3,55)
bidean 272 (1,79)
bide 208 (1,37)
bideak 155 (1,02)
bidez 143 (0,94)
bidetik 132 (0,87)
biderik 68 (0,45)
bideari 60 (0,39)
Bide 52 (0,34)
Bidean 43 (0,28)
bidera 35 (0,23)
Bidea 26 (0,17)
bidearen 25 (0,16)
bideetan 13 (0,09)
bideetatik 12 (0,08)
bidean zehar 10 (0,07)
Bideak 9 (0,06)
biderako 7 (0,05)
bideen 6 (0,04)
Biderik 5 (0,03)
bidia 5 (0,03)
bidian 5 (0,03)
Bideetan 4 (0,03)
bideek 4 (0,03)
bideetako 4 (0,03)
bideren 4 (0,03)
bidetatik 4 (0,03)
bidetzat 4 (0,03)
BIDEA 3 (0,02)
BIDEAN 3 (0,02)
Bidetik 3 (0,02)
bideaz 3 (0,02)
bideei 3 (0,02)
Bidean zehar 2 (0,01)
Bidearen 2 (0,01)
Bideari 2 (0,01)
Biderako 2 (0,01)
Bidez 2 (0,01)
bidean gora 2 (0,01)
bideekin 2 (0,01)
bidetan 2 (0,01)
BIDETIK 1 (0,01)
BIDEZ 1 (0,01)
Bidera 1 (0,01)
Biderakoak 1 (0,01)
Bidetako 1 (0,01)
bidean barna 1 (0,01)
bidean behera 1 (0,01)
bidearen arabera 1 (0,01)
bidearen buruan 1 (0,01)
bidearen gainean 1 (0,01)
bidearen inguruan 1 (0,01)
bidearen ondoan 1 (0,01)
bidearen ondoren 1 (0,01)
bideei buruzko 1 (0,01)
bideetan barrena 1 (0,01)
bideez 1 (0,01)
bidek 1 (0,01)
bideraino 1 (0,01)
biderekin 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
bide hori 66 (0,43)
bide egin 59 (0,39)
bide bera 51 (0,34)
bide hartu 50 (0,33)
bide zabaldu 29 (0,19)
bide ez 26 (0,17)
bide jarraitu 21 (0,14)
bide eman 19 (0,13)
bide bakar 17 (0,11)
bide ekin 17 (0,11)
bide joan 17 (0,11)
bide irten 16 (0,11)
bide jarri 15 (0,10)
bide on 15 (0,10)
bide be 14 (0,09)
bide ibili 14 (0,09)
bide ireki 14 (0,09)
bide luze 14 (0,09)
bide erakutsi 12 (0,08)
bide aurkitu 11 (0,07)
bide bat 11 (0,07)
bide egoki 10 (0,07)
bide egon 10 (0,07)
bide emon 10 (0,07)
bide ere 10 (0,07)
bide jo 10 (0,07)
bide oso 10 (0,07)
bide hau 9 (0,06)
bide jarraiki 9 (0,06)
bide aurre 8 (0,05)
bide erraz 8 (0,05)
bide ezberdin 8 (0,05)
bide hartz 8 (0,05)
bide atera 7 (0,05)
bide estu 7 (0,05)
bide hasi 7 (0,05)
bide hura 7 (0,05)
bide ikusi 7 (0,05)
bide konpondu 7 (0,05)
bide urratu 7 (0,05)
bide abiatu 6 (0,04)
bide galdu 6 (0,04)
bide garbi 6 (0,04)
bide horiek 6 (0,04)
bide ondo 6 (0,04)
bide beste 5 (0,03)
bide eduki 5 (0,03)
bide erraztu 5 (0,03)
bide labur 5 (0,03)
bide sartu 5 (0,03)
bide zabal 5 (0,03)
bide zuzen 5 (0,03)
bide aldatu 4 (0,03)
bide artez 4 (0,03)
bide behar 4 (0,03)
bide berdin 4 (0,03)
bide bete 4 (0,03)
bide bide 4 (0,03)
bide etorri 4 (0,03)
bide etxe 4 (0,03)
bide garrantzitsu 4 (0,03)
bide ihes 4 (0,03)
bide ipini 4 (0,03)
bide oin 4 (0,03)
bide oker 4 (0,03)
bide propio 4 (0,03)
bide zail 4 (0,03)
bide ziur 4 (0,03)
bide adi 3 (0,02)
bide adierazi 3 (0,02)
bide albo 3 (0,02)
bide asko 3 (0,02)
bide azaldu 3 (0,02)
bide azken 3 (0,02)
bide batu 3 (0,02)
bide bilatu 3 (0,02)
bide buelta 3 (0,02)
bide ego 3 (0,02)
bide emankor 3 (0,02)
bide erabili 3 (0,02)
bide erdi 3 (0,02)
bide eroan 3 (0,02)
bide eskaini 3 (0,02)
bide euskara 3 (0,02)
bide geratu 3 (0,02)
bide gertatu 3 (0,02)
bide hautatu 3 (0,02)
bide irakatsi 3 (0,02)
Konbinazioak (3 lema)
bide hori hartu 7 (0,05)
bide aurre egin 4 (0,03)
bide bera mintzatu 4 (0,03)
bide bat beste 3 (0,02)
bide bera hartu 3 (0,02)
bide egin behar 3 (0,02)
bide egin hasi 3 (0,02)
bide hartu behar 3 (0,02)
bide hartu neba 3 (0,02)
bide hori ekin 3 (0,02)
bide hori joan 3 (0,02)
bide albo hamabi 2 (0,01)
bide aurre joan 2 (0,01)
bide bera hitz 2 (0,01)
bide bera jo 2 (0,01)
bide berdin jo 2 (0,01)
bide egin itzulpen 2 (0,01)
bide ego bat 2 (0,01)
bide eman ezan 2 (0,01)
bide erraz egin 2 (0,01)
bide ez egon 2 (0,01)
bide ez jakin 2 (0,01)
bide garbi garbi 2 (0,01)
bide hartu egon 2 (0,01)
bide hori ezagutu 2 (0,01)
bide hori heldu 2 (0,01)
bide hori ibili 2 (0,01)
bide hori segitu 2 (0,01)
bide ibili hasi 2 (0,01)
bide jarraiki behar 2 (0,01)
bide labur egin 2 (0,01)
bide luze hartu 2 (0,01)
bide oin egin 2 (0,01)
bide ondo ezagutu 2 (0,01)
bide ondo jakin 2 (0,01)
bide propio jorratu 2 (0,01)
bide abiatu orde 1 (0,01)
bide albo zuzendu 1 (0,01)
bide aldatu joan 1 (0,01)
bide aldatu tratu 1 (0,01)
bide artez bera 1 (0,01)
bide artez erakutsi 1 (0,01)
bide artez eroan 1 (0,01)
bide asko aldatu 1 (0,01)
bide asko eragotzi 1 (0,01)
bide asko erraztu 1 (0,01)
bide atera guzti 1 (0,01)
bide atera oztopo 1 (0,01)
bide aurkitu ezan 1 (0,01)
bide aurkitu ote 1 (0,01)
bide aurre aurre 1 (0,01)
bide aurre jo 1 (0,01)
bide azken jarraitu 1 (0,01)
bide azken parte 1 (0,01)
bide bakar etsi 1 (0,01)
bide bakar ez 1 (0,01)
bide bakar geu 1 (0,01)
bide bakar hartu 1 (0,01)
bide bakar hizkuntza 1 (0,01)
bide bakar ortzi 1 (0,01)
bide bakar paradoxa 1 (0,01)
bide bakar soilik 1 (0,01)
bide bat egin 1 (0,01)
bide bat ere 1 (0,01)
bide bat ero 1 (0,01)
bide be arakatu 1 (0,01)
bide be berak 1 (0,01)
bide be egoki 1 (0,01)
bide be erakutsi 1 (0,01)
bide be etxe 1 (0,01)
bide be luze 1 (0,01)
bide be makina 1 (0,01)
bide be nona 1 (0,01)
bide behar itzuli 1 (0,01)
bide behar ukan 1 (0,01)
bide bera aurkitu 1 (0,01)
bide bera baieztatu 1 (0,01)
bide bera baino 1 (0,01)
bide bera bakarrik 1 (0,01)
bide bera behor 1 (0,01)
bide bera egin 1 (0,01)
bide bera ekin 1 (0,01)
bide bera gura 1 (0,01)
bide bera ibilki 1 (0,01)
bide bera irudimen 1 (0,01)
bide bera jarraitu 1 (0,01)
bide bera lerratu 1 (0,01)
bide bera manatu 1 (0,01)
bide berdin eduki 1 (0,01)
bide berdin hartu 1 (0,01)
bide beste asko 1 (0,01)
bide beste bi 1 (0,01)
bide beste biltegi 1 (0,01)
bide beste errekasto 1 (0,01)
bide beste guztizko 1 (0,01)
bide bete beharreko 1 (0,01)
bide bete etorri 1 (0,01)
bide bete jo 1 (0,01)
bide bide egin 1 (0,01)
bide bide irten 1 (0,01)
bide bide joan 1 (0,01)
bide bide zabal 1 (0,01)
bide bilatu ezan 1 (0,01)
bide buelta emon 1 (0,01)
bide buelta joan 1 (0,01)
bide egin eduki 1 (0,01)
bide egin ei 1 (0,01)
bide egin erraztu 1 (0,01)
bide egin ezan 1 (0,01)
bide egin geratu 1 (0,01)
bide egin ikusi 1 (0,01)
bide egin joan 1 (0,01)
bide egin ordu 1 (0,01)
bide egin ostean 1 (0,01)
bide egin palu 1 (0,01)
bide egin prest 1 (0,01)
bide egin une 1 (0,01)
bide egin utzi 1 (0,01)
bide egoki abangoardia 1 (0,01)
bide egoki egon 1 (0,01)
bide egoki ez 1 (0,01)
bide egoki heldu 1 (0,01)
bide egoki ote 1 (0,01)
bide egoki zeintzuk 1 (0,01)
bide egon auzo 1 (0,01)
bide egon auzune 1 (0,01)
bide egon garagardotegi 1 (0,01)
bide egon Mungia 1 (0,01)
bide ekin aurre 1 (0,01)
bide ekin eutsi 1 (0,01)
bide eman ei 1 (0,01)
bide eman hipotesi 1 (0,01)
bide eman lirika 1 (0,01)
bide eman sortu 1 (0,01)
bide emankor ekin 1 (0,01)
bide emon meza 1 (0,01)
bide erabili baizik 1 (0,01)
bide erakutsi omen 1 (0,01)
bide erdi baino 1 (0,01)
bide erdi erdi 1 (0,01)
bide ere adierazi 1 (0,01)
bide ere aski 1 (0,01)
bide ere bada 1 (0,01)
bide ere gertatu 1 (0,01)
bide ere piztu 1 (0,01)
bide ere proposatu 1 (0,01)
bide ere seinalatu 1 (0,01)
bide eroan ikusi 1 (0,01)
bide erraz egon 1 (0,01)
bide erraz hartu 1 (0,01)
bide erraz joan 1 (0,01)
bide erraz zein 1 (0,01)
bide erraztu ezkero 1 (0,01)
bide eskaini amets 1 (0,01)
bide eskaini irakurri 1 (0,01)
bide estu erakutsi 1 (0,01)
bide estu estu 1 (0,01)
bide etorri bitartean 1 (0,01)
bide etxe atzealde 1 (0,01)
bide euskara alde 1 (0,01)
bide euskara kausa 1 (0,01)
bide ez atera 1 (0,01)
bide ez ego 1 (0,01)
bide ez esan 1 (0,01)
bide ez joan 1 (0,01)
bide ez ukan 1 (0,01)
bide ezberdin bezain 1 (0,01)
bide ezberdin egin 1 (0,01)
bide ezberdin egon 1 (0,01)
bide ezberdin erakutsi 1 (0,01)
bide ezberdin hartu 1 (0,01)
bide ezberdin jo 1 (0,01)
bide ezberdin jorratu 1 (0,01)
bide garbi jarri 1 (0,01)
bide garbi utzi 1 (0,01)
bide gertatu hasi 1 (0,01)
bide hartu arte 1 (0,01)
bide hartu erabaki 1 (0,01)
bide hartu hain 1 (0,01)
bide hartu itxura 1 (0,01)
bide hartz ei 1 (0,01)
bide hartz hasi 1 (0,01)
bide hau arrain 1 (0,01)
bide hau harri 1 (0,01)
bide hau idatzi 1 (0,01)
bide hau jo 1 (0,01)
bide hau sustatu 1 (0,01)
bide hautatu libre 1 (0,01)
bide hori abangoardia 1 (0,01)
bide hori abiatu 1 (0,01)
bide hori aditz 1 (0,01)
bide hori alai 1 (0,01)
bide hori andabide 1 (0,01)
bide hori artez 1 (0,01)
bide hori behar 1 (0,01)
bide hori bultzatu 1 (0,01)
bide hori dagoeneko 1 (0,01)
bide hori egunerokotasun 1 (0,01)
bide hori erakutsi 1 (0,01)
bide hori eraman 1 (0,01)
bide hori eroan 1 (0,01)
bide hori euskal 1 (0,01)
bide hori eutsi 1 (0,01)
bide hori ez 1 (0,01)
bide hori ezinezko 1 (0,01)
bide hori garatu 1 (0,01)
bide hori ikusi 1 (0,01)
bide hori jarraitu 1 (0,01)
bide hori Jesus 1 (0,01)
bide hori jo 1 (0,01)
bide hori jota 1 (0,01)
bide hori lagundu 1 (0,01)
bide hori lar 1 (0,01)
bide hori non 1 (0,01)
bide hori on 1 (0,01)
bide hori sartu 1 (0,01)
bide hori zabalik 1 (0,01)
bide hori zelaitu 1 (0,01)
bide hori zer 1 (0,01)
bide hori zerbait 1 (0,01)
bide horiek eskola 1 (0,01)
bide horiek guztizko 1 (0,01)
bide horiek joan 1 (0,01)
bide horiek sartu 1 (0,01)
bide horiek ugaritu 1 (0,01)
bide hura iradoki 1 (0,01)
bide hura jarraitu 1 (0,01)
bide hura jo 1 (0,01)
bide hura oin 1 (0,01)
bide hura zehaztapen 1 (0,01)
bide ibili behar 1 (0,01)
bide ibili dan 1 (0,01)
bide ibili gehiago 1 (0,01)
bide ibili gura 1 (0,01)
bide ibili jakin 1 (0,01)
bide ibili parta 1 (0,01)
bide ibili saiatu 1 (0,01)
bide ikusi argi 1 (0,01)
bide ikusi ei 1 (0,01)
bide ipini jende 1 (0,01)
bide irakatsi eutsi 1 (0,01)
bide irakatsi salto 1 (0,01)
bide irakatsi zein 1 (0,01)
bide ireki asmo 1 (0,01)
bide ireki modu 1 (0,01)
bide ireki protagonista 1 (0,01)
bide ireki ukan 1 (0,01)
bide irten barik 1 (0,01)
bide irten behar 1 (0,01)
bide irten ere 1 (0,01)
bide irten eutsi 1 (0,01)
bide jarraiki bilatu 1 (0,01)
bide jarraiki eman 1 (0,01)
bide jarraiki gogo 1 (0,01)
bide jarraitu baldin 1 (0,01)
bide jarraitu ekin 1 (0,01)
bide jarraitu joan 1 (0,01)
bide jarri bi 1 (0,01)
bide jarri nahi 1 (0,01)
bide jarri ote 1 (0,01)
bide jo batzuetan 1 (0,01)
bide jo beste 1 (0,01)
bide jo ei 1 (0,01)
bide jo nahi 1 (0,01)
bide joan albo 1 (0,01)
bide joan burubide 1 (0,01)
bide joan ei 1 (0,01)
bide joan Gernika 1 (0,01)
bide konpondu egun 1 (0,01)
bide konpondu ibili 1 (0,01)
bide labur baino 1 (0,01)
bide luze bezain 1 (0,01)
bide luze egin 1 (0,01)
bide luze hautetsi 1 (0,01)
bide luze luze 1 (0,01)
bide luze sarritan 1 (0,01)
bide oin garbitu 1 (0,01)
bide oker bat 1 (0,01)
bide oker hartu 1 (0,01)
bide on aukeratu 1 (0,01)
bide on eraman 1 (0,01)
bide on gizaki 1 (0,01)
bide on ikasi 1 (0,01)
bide on ondamu 1 (0,01)
bide ondo be 1 (0,01)
bide ondo ondoan 1 (0,01)
bide oso aita 1 (0,01)
bide oso albo 1 (0,01)
bide oso aldapatsu 1 (0,01)
bide oso ama 1 (0,01)
bide oso aurberatsu 1 (0,01)
bide oso entzun 1 (0,01)
bide oso kanpai 1 (0,01)
bide oso luze 1 (0,01)
bide oso zapaldu 1 (0,01)
bide propio argitaratu 1 (0,01)
bide propio egin 1 (0,01)
bide sartu bide 1 (0,01)
bide sartu ego 1 (0,01)
bide urratu hasi 1 (0,01)
bide zabal behar 1 (0,01)
bide zabal daga 1 (0,01)
bide zabal hori 1 (0,01)
bide zabal zail 1 (0,01)
bide zabaldu beharrezko 1 (0,01)
bide zabaldu egin 1 (0,01)
bide zabaldu eutsi 1 (0,01)
bide zabaldu hasi 1 (0,01)
bide zabaldu lagundu 1 (0,01)
bide zail ukan 1 (0,01)
bide ziur ta 1 (0,01)
bide zuzen ta 1 (0,01)
bide zuzen zuzenik 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia