Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.900

2000
‎Edukin fantastikoa duten istorioak direla esaten du, eta ezaugarri hau garai legendarioetan nahiz gaurko egunean kokaturiko lotura modua dela azpimarratzen du. Ipuinak Arthur erregearen garaikoak, Greziako trajerien garaian edo gaur egun koka litezkeela dio, baina hauetako askotan egunerokotasuna dimentsio irrealetan azaltzen zaigula esaten du. " Ipuin fantastikoetan ohizko diren elementu liluragarriak aurkitzen ditugu, irrealitatearen auraz." (265 or.)
‎Kandelako kritikoak dioenez, Narrazioak ipuinetan kontaketa bera da nagusitzen dena, eta prosa poetikotik hurbil dabil kasu askotan , hain zuzen ere, oso harira eta ongi lotuta datozen konparazioak eransten dituelarik. Era berean esaten du liburuan erregistro barietatea sumatzen dela, autoreak aitortua baitu liburu honetan duen helburuetako bat euskarari literaturan bide berriak ibiltzen laguntzea duela.
‎Leku eta denbora ardatzen tratamenduari dagokionez, kritiko gehienek nabarmendu dute Sarrionandiak" aldi iraganetara labaintzeko duen joera" (Argia), Susako komentariogileak gehitzen du narrazioetako leku eta denbora asko zehazgabeak ez ezik, ez denbora eta ez espazio direla. Leiendazko denbora eta tokiak dira, fabularen edo narrazio fantastikoen koordenadetan kokatzen dituelarik:
‎Bestalde, 1983kotik 1990eko narrazioetara bilakaera izan deneko hipotesiaren aldeko azaltzen da Azkorbebeitia, jadanik aipatua dugun kronotopo indeterminatuetatik determinatu eta errealagoetarako norabidea, beti ere denboraren urruntasuna mantenduz. Lehenengo bi narrazio liburuetan narrazio maila ezberdinekin jokoan dabilela, ametsa eta irudimen jokoak narrazio askoren zutabe direla ikusten badugu ere, azkenekoan, aldiz, joko hori alde batera utzia du. Horregatik, bat dator Azkorbebeitia Kirmen Uriberen garapen ikuskerarekin:
‎Beraz, estilo pertsonal horrek ematen dio bere obrari balore berezia. Izan ere, mundu guztiko literaturaren erreferentziek eta euskal herriko tradizio ezberdinek elkarturik aditzera ematen dute badela gure artean erdi ezkutaturik eta erdi galdurik dagoen errealitate bat bere liburuetan islatzen saiatzen dena mundu mailako beste errealitate askorekin harremanetan jarriz, era bateko eta besteko ispiluez baliatuz, errealismotik fantasiaraino, eta alderantziz ere bai.
‎Sarrionandiak sinboloen eta orakuluen mintzaira nola maite duen ikusita, pentsatzekoa da bi arteztasunak izan dituela gogoan. Izan ere, ikusi dugun moduan, bere liburuek askotan halako testuinguru kulturalaren premia eta interpretazio exegetikoaren beharra izaten baitute nolabait ulertzen, obra interpretatzen saiatzeko. Eta irakurleoi dagokigu berak iradokitakoaren haritik testua" berridaztea", horixe da Sarrionandiak berariaz irakurleari egiten dion proposamena.
‎Aipaturiko bigarren artikuluan zehaztu egiten du samurtasuneranzko itzuli horren zentzua: Sarrionandiaren Marinel zaharrak liburuaren aipamena egitean zera azpimarratzen du" Bai lehen liburuko poemak aukeratzerakoan; bai berauetan eginiko aldaketetan; bai poema berrien egituraketa kaskarragoa eta hizkerarekiko arreta txikiagoan; bai berauetako askoren tonu mikatz eta garratzean, askok kartzelako esperientziaren islapen zuzenegia (guztiz ulergarria baina gure ustetan lan poetikoarentzat kaltegarri suertatzen zena) sumatu genuen, baita nolabaiteko desbiderapena arestiko poetikaz ere." (3 or.) Horregatik da, bada, bere ustez, oraingo liburu hau Sarrionandiaren samurtasunaren berreskuraketa.
‎Aipaturiko bigarren artikuluan zehaztu egiten du samurtasuneranzko itzuli horren zentzua: Sarrionandiaren Marinel zaharrak liburuaren aipamena egitean zera azpimarratzen du" Bai lehen liburuko poemak aukeratzerakoan; bai berauetan eginiko aldaketetan; bai poema berrien egituraketa kaskarragoa eta hizkerarekiko arreta txikiagoan; bai berauetako askoren tonu mikatz eta garratzean, askok kartzelako esperientziaren islapen zuzenegia (guztiz ulergarria baina gure ustetan lan poetikoarentzat kaltegarri suertatzen zena) sumatu genuen, baita nolabaiteko desbiderapena arestiko poetikaz ere." (3 or.) Horregatik da, bada, bere ustez, oraingo liburu hau Sarrionandiaren samurtasunaren berreskuraketa.
‎Talai horren adierazgarri egokienak" Ekibokazioa" deritzana eta liburuko izenburu bera daramanaz batera," Haizeak eraman dezala" delakoak dira. Lopez Gaseniren iritziz, liburu honetako Sarrionandiaren literaturan" negu gorri askoren euri eta haizeek herdoildutako literatura, jadanik sekula xaloa izango ez den jarduera literarioa ikusten da nahitaez".
‎Poemen gainean agertzen den zenbakiak poema osoan zenbatgarren lerroan gauden adierazten digu eta, bide batez, zenbait poema elkarren artean bereizten. Kandela kolektiboak (Euskal Letren dantza 1983, Hordago 1983) dioenez," poema laburrak ditugu normalean, labur eta zuzenak, koplak bezain motzak gehienak baino askoz ere garratzagoak. Epitafioak bezain garratzak eta askotan txikiagoak." (34 or.)
‎Kandela kolektiboak (Euskal Letren dantza 1983, Hordago 1983) dioenez," poema laburrak ditugu normalean, labur eta zuzenak, koplak bezain motzak gehienak baino askoz ere garratzagoak. Epitafioak bezain garratzak eta askotan txikiagoak." (34 or.)
‎Poemaren hasieran F. Holderlinen aipamena egiten da"... baina zertarako egin poesia aro gaitz hauetan" eta poemak hain zuzen ere horren erantzuna bilatzen du, poesia egiten dihardu baina aro gaitz horrekiko kontrajarpena etengabea da, Kandelako komentariogileak dioenez," modu askotan errepikatuko duen kontrakoen binomioa ikusten da: batetik kartzelatik kanpo dagoen orok bere baitan biltzen duen" agiatasuna" (35 or.). Izan ere, kartzelaz kanpoko guztia erreferentzia oroimena edo suposizioa baita presoarentzat" gaur ere goiz ilunduko du/ zohardian izarrak biztuko (35 or.)" begira ezazu han goian ilargia/ elkarturik omen daude... (36 or.) izarrak suzkoak omen dira.
‎Militante bizitza eta poeta bizitza banatzeko eginkizuna planteatzen zuen elkarrizketa hartan. Geroxeago askoz poesia politikoagoa egin badu ere, ez zen horrela gertatu idazten hasi zenean. Bada poema politikorik, noski, bere Izuen gordelekuetan barrena liburuan, baina ez zen hau bere ardatza.
‎Hortaz, liburu hau poeta eta itsas bidaiariak bitakora kaiera batean eginiko oharrek osatzen dute. Ulissesen etengabeko bidai honen markoan kokaturik, eta Europako hiri literario zaharretatik dabilelarik, poetak bidaiak eginiko edo hiri horiei loturiko beste idazle askoren oihartzunak sumatzen ditu: Joseph Conrad, Franz Kafka, Thomas Stuart Eliot, Dylan Thomas...
‎Holan eta Fernando Pessoari zor die gehiena. Joseba Sarrionandiaren poesiak beste literato askoren literaturaren oihartzuna biltzen du altzoan, baina euskal literaturaren baitan Jon Miranderen sentsibilitatea du hurbilenik, zalantzarik gabe. Behin eta berriro baieztatu dute hau kritiko ezberdinek, 1979" Maggie indazu kamamila" bezalako narrazioek Miranderen ipuinen giroa ekarri ziguten atzera.
‎Izan ere, liburu honetan munduan barrena eta mendeetan gaindi sorturiko olerkigintzan, Sarrionandiak bere denboran irakurritakoen artean hurbilekoenak egin zaizkionen bertsioa egiten baitu liburu honetan. Horrela irekitzen da irakurlearen begien aurrean mundu zabaleko literatura askotariko horren mostra zabala, Sarrionandiaren" alter ego" diren idazle mota guztietako horien emaitza aurkezten digularik. Bere obraren zale diren irakurle euskaldunei aukera eskaintzen die haiek ezagutzeko, eta bestetik, literatur iturrien inguruko gogoetarako bide ematen die liburu honek literaturzaleei, geroago aipatuko ditugun saiakera liburuetako iradokizunek bezalaxe.
‎" Europarekiko zabaltasuna, baliabide poetiko erabilien aniztasuna eta hizkera berezi propial baten guraria". Bere belaunaldikoentzat liburuak izaniko garrantzia azpimarratzean, bereziki liburuaren hasierako Bitakora kaiera aipatzen du" gutariko askorentzat guk egin nahi genuen literaturaren manifestu bilakatu zitzaigun".
‎Liburu hau argitaratzean, irakurleek nahiz idazleek Sarrionandiarengan nortasun literario ongi definitu bat nabarmendu zuten, bai pentsamenduz bai lengoaiaz. Aipagarri da bestalde, nortasun literario horrek alde askotatik bere horretan aldagaitz dirauela oraindainoko liburugintza osoan, gero eta bereagoa delarik bere literatur lanen izaera delikatua, haien fintasun estetiko hain sentsoriala. Munduak sortu eta egoerak azaltzeko gaitasun berezia du, sakontasunez nahiz erliebez aurkeztuz aldi berean, tentsio narratiborik edo extasi poetikorik eragin gabe, intrigaren edo sentimenduen exaltazio pizgarriaren premiarik gabe, patxadaz eta neurriz aurrera eginez zabalera nahiz sakonera, leguntasunez eta dotoreziaz.
‎Bizitzari buruzko gogoetak eskaintzen dituenez, heriotzari nola aurre egin ere azaltzen ari da. Izan ere, askotan aipatu izan den bezala, bizitzea hiltzen joatea baino ez denez, heriotzerantz doan bidaia horretan, antza denez, bizitzea dugu heriotzari aurre egiteko bide bakarra. Ondorioz, heriotz horrek gure bizitzan duen pisua adierazteko etengabeak dira leit-motiv hau gogora ekarriko diguten elementuak:
‎Honela, Ameriketako pasarteak gutxi gorabehera 1925 urtean koka ditzakegu (urte honen aipua egiten baitu), eta Euskal Herrikoak, berriz, Francoren garaitik gaur egun arteko epean. Ondorioz, askotan denbora espazioaren aipamenaren bidez egituratu dezakegu. Izan ere, eleberri honetan anakroniak ugariak direnez, beharrezkoa dugu denbora eta espazioaren arteko identifikazioa egitea gertakizunak bata bestearen ondoan egoki txertatzeko.
‎elkarrizketak, irakas metodoak, galde erantzun gisara eraturiko irakasaldiak, hiztegiak... Hartara, aniztasun honek askotan irakurketa zailduko du, izan ere, batzuetan istorioaren berri emateko hainbeste itzulinguru erabiltzen dituenez, badirudi irakurlea galtzeko arriskua dagoela. Askotan zaila dirudi loturak egitea, eta hausnarketa eta gogoeta batzuen aurrean egoteko sentsazioa besterik ez zaigu geratzen.
‎Hartara, aniztasun honek askotan irakurketa zailduko du, izan ere, batzuetan istorioaren berri emateko hainbeste itzulinguru erabiltzen dituenez, badirudi irakurlea galtzeko arriskua dagoela. Askotan zaila dirudi loturak egitea, eta hausnarketa eta gogoeta batzuen aurrean egoteko sentsazioa besterik ez zaigu geratzen. Dirudienez, Fernandez ere iritzi berekoa da:
‎Izan ere, eleberri hau modu bitxian egituratua dagoenez, istorio hauek guztiak lotzea askotan zaila izaten da, irakurketa pausatua eskatuz. Aitzitik, arretaz eginiko irakurketa baten bidez Arrietak eskaintzen digun mundu iradokitzailea barneratzeko zailtasunik ez dugu izango.
‎Urtaroak oinarri diren joko honetan, beraz, istorioari egiantzekotasuna eskaintzeko asmoz, garapen kronologikoa gailentzen bada ere, askotan denboran atzera jauziak ageri dira; hots, analepsi ugari aurkituko ditugu. Oroitzapenen bitartez, lehen mailako narrazioaren denboratik ihes egin eta honen aurreko denbora batera salto egiten du (kanpo analepsiak, beraz).
‎hots, kronotopo determinatua erabili du. Amodiozko istorio hau gaur egungo giro batean kokatu nahi izan duenez, garaiko ezaugarri askoren inguruko aipamenak egiten ditu: anorexia, gai politikoak, langile mugimendua...
‎Hots, gogoetok hartuko dute garrantzia eta ez ekintzek, Luis Mari Mujikak aipatu bezala: " Ekintza baino gehiago nahiz aktibismoari loturiko ekintzak ez falta bertan (gertakariak baino harantzago) sor daitezkeen erreakzioak, andana intimoen ikuspegia eskaintzen digu, gehienbat." (Egan 50) Bestalde, Alvaro margolaria denez, askotan marrazkiek beteko dute bere gogoeten gidari lana. Hala ere, eleberri honetan barnekoitasunak duen garrantzia azpimarratzeko egokia iruditu zaigu Luis Mari Mujikaren hitzok bertaratzea:
‎Are gehiago, oroitzapen hauek antolatuz eta interpretatuz pertsonaiak berak bere burua ezagutzeko bideari ekiten dio. Bestalde, denboraren jarraikortasun ezak askotan jada aipaturiko zenbait pasarteren errepikapena dakar. Luis Mari Mujikak honako iritzia du errepikapen hauei dagokienez:
‎Luis Mari Mujikak honako iritzia du errepikapen hauei dagokienez: " Orri batzuetan idazkeraren joera errepikakor eta gogoetatsuak asperrera jotzen du, baina makur hori oso errealista edo akzioz oso betea ez den edozein narraziori gerta dakioke." (Egan 50) Haatik, errepikapen hauek, askotan jazo dena irudikatzen laguntzen digute, eta errepikatzen den egoera hori ez du beti efektu bera sortarazten: izan ere, testuaren leku ezberdinetan egoteak sentsazio ezberdinak dakartza, batetik bestera dugun informazioa aldatuz baitoa:
‎Harreman sexualetan etab... ematen diren komunikazio ezinak eta gai interesgarriak iruditzen zaizkit, finean horretan ezinak ematen badira askotan norberak bere buruarekin komunikazio falta duelako izaten baita. (...)
‎Sexu harremanak, maitemina erakargarritasuna duten harremanak dira, esperantza irekitzen dutenak; ematen du bizitzak askoz gehiago eman behar duela, baina askotan ez da horrela izaten, eta nire ustez horregatik datoz haserreak, agresibitatea eta hainbat gauza. (Gara I)
‎Sexu harremanak, maitemina erakargarritasuna duten harremanak dira, esperantza irekitzen dutenak; ematen du bizitzak askoz gehiago eman behar duela, baina askotan ez da horrela izaten, eta nire ustez horregatik datoz haserreak, agresibitatea eta hainbat gauza. (Gara I)
‎Bizitza baten zikloa da azken finean agertzen zaiguna, bizitza askorena izan daitekeena. Xalotasuna, minak eragindako gogortasuna, gogortasunak eragindako minak, minak gainditzen hasteko beharrezkoa den barne ezagutza eta onarpena:
‎kontatzeko duten ahalmena kontuan hartu, balizko erritmo bat aztertu, hori izan da erreferentzia nagusia. Euskaldunok kontalari onak garela uste dut, ahozko literaturaren eragina gertu behar du, eta gurasoek, zentzu horretan, euskara asko dakite... Hor dago erreferentzia nagusia:
‎Ingelesez, 70eko hamarkadaz geroztik," short story cycle" deritzo ipuin bilduma mota honi. Bertan, elkarren artean erlazionaturik dauden narrazio multzoa barneratzen da, eta ipuinen arteko loturak, mota askotakoak izan daitezke F. Ingram en aburuz: sinbolo errepikapenak, gaiak, narratzaile motak, batez ere, leku eta pertsonaien errepikapenek eragindakoak.
‎Felipe Juaristiren aburuz," Giro itxia da nagusi. Protagonistak, leihorik ez aterik gabeko etxeetan bizi dira, beren baitan bildurik, berak ez direnaz mozorroturik, ispilua dutela askotan lagun bakarra. Baina mozorroak, azken finean, haragia edo larrua baino benetakoagoak izan ohi dira." (Pergola 37)
‎Bestalde, askotan giro ilun honetan ezusteko amaiera eta gertaerak tartekatuz umoreari lekua egingo dio. Honi egin zion erreferentzia Juaristik ere:
‎Jokin MuƱozek ipuin bilduma modura antolatu duen liburu honen batasuna dela-eta, eleberritzat har genezake. Batasuna alderdi askotan azpimarratzen da: batetik, ipuin guztiak Izurkiz herrian kokatzen dira; bestetik, pertsonaiek ipuin batetik bestera salto egiten dute.
‎gerra. Ondorioz, gerraurrea, gerra garaia eta gerra ostea askotan aipatuko dira.
‎Beste batzuetan, ordea, argi dago narratzailea beste pertsonaia bat dela. Bestalde, askotan pertsonaia narratzaileak fokalizazioa darabil beste pertsonaia batzuen lekukotasunak hurbilagotik ematearren.
‎Gure aburuz, denboraren igarotzeak garrantzia handia du liburu honetan. Honela, askotan hiru denborak, iragana, oraina eta etorkizuna bat eginda aurkezten zaizkigu. Hiru denbora hauek lotzeko modu bakarra oroitzapenak eta ametsak direnez, hauei etengabeko erreferentzia egiten zaie.
‎Canoren aburuz," batasun handiko liburua egin digu oraingoan, bai gaiaren aldetik bai formalki barne hari askorekin jositako hiriaren fresko zabal bezain ederra." (Jakin 101) Batasun hori" batak besteari deitzen dion ipuin kateatuz osaturik daudelako" (Jakin 101) lortu du. Izan ere, narrazio hauek gerra zibila bukatu eta gaur arte hiriak jasan duen aldaketaren lekukotza eskaintzen digute.
‎Manex Imirurirekin, agian. Hala ere, askotan narrazioen berri emateko hirugarren pertsonara igarotzen da. Baina, idazleak berak narratzailearekin bat egiten du Abere madarikatuak ipuin bildumari buruz aritzen denean.
‎Basapiztia horiek gure kulturan izan duten garrantziaren aldarrikapena ere badago liburuan. (...) Animalia horiek Euskal Herritik desagertu direnean, gure kulturaren zati bat ere desagertu da, horien inguruan sinesmenak, mitologia bereziak eta gisa horretako kontu asko sortu baita mende askotan. (Zabala, Juan Luis:
‎Basapiztia horiek gure kulturan izan duten garrantziaren aldarrikapena ere badago liburuan. (...) Animalia horiek Euskal Herritik desagertu direnean, gure kulturaren zati bat ere desagertu da, horien inguruan sinesmenak, mitologia bereziak eta gisa horretako kontu asko sortu baita mende askotan . (Zabala, Juan Luis:
‎Izan ere, bizitzaren mozkorralditzat har genitzake ipuin hauek, gaueko ametsen mundua irudikatzeko erabilia. Xede honekin, askotan gaueko harremanen berri ematen zaigu. Batzuetan gaueko behin behineko harreman hauen bidez, maitasuna eta desioen ezintasuna adierazten zaigu.
‎Nabaria da Unzuetak mendebaleko tradizio literarioa ezagutzen duela," esate baterako erraza dago Kafka eta Lovecraft en itzala antzematen." (Otamendi, Jose Luis: Argia 1372) Lertxundiren iritziz, absurduaren ildotik eraiki dira ipuin asko :
‎nolabaiteko bakardade sentimendua. Edozein modutan ere, askotan neska mutilen arteko harremanak dira ipuin hauetan kontatzen direnak. Beraz, egitura aldetik harremana badute ere, ipuinak ez daude bata bestearekin kateaturik.
‎Ikuspuntuari dagokionez, hirugarren zein lehen pertsona darabil, eta zenbaitetan narratzaile orojakileak ere bere gogoetak gehitzen ditu. Haatik, idazle honek fokalizazioa askotan erabili ohi du, izan ere, pertsonaiek bere inguruan ikusten dituzten beste gizakienganako arreta jartzeko joera baitute: eta hauengana hurbilduko gaitu narratzailea.
‎Liburu honetan atzerriko hainbat pertsonaia ospetsuren inguruko biografia fikzionatuak aurkituko ditugu. Honela, errealitatea eta fikzioa nahastea lortzen du idazleak, askotan bien arteko muga oso argia ez delarik, irudimenari bidea zabalduz.
‎Lekuari dagokionez, zehazgabetasuna nabari da. Izan ere, ipuin asko oso laburrak dira eta horietan ez dago horrelako zehaztasunetan ibiltzeko lekurik. Haatik, espazioa zehazten duenean ere, leku urrunetara joko du (Tanger, Istanbul,...), honela amets eta irudimenezko munduak geografia egokietan girotuz, mundu iradokitzaileak sortuz.
‎Era berean, umorea eta ironia darie Canoren hitzei. Idazleak berak elkarrizketa batean adierazi zuen bezala, idazlanetan askotan iristen den lekua absurdua da (Ubeda, Joxi: Egunkaria).
‎Arestian aipatu dugun bezala, Jasone Osorok ipuin tradizionalei buelta emateko zuen joera Legorburuk ere badu. Beraz, ipuin ezagun asko erabiliko ditu hauekin jolas bitxiak sortzeko: ohikotasunari ezohikotasuna erantsiz.
‎Bestalde, askotan ezusteak aurki ditzakegu ipuinetan. Gainera," badu Lukurenaren antzik ipuin beltzen tradizioari dagokionean." (Jakin 106)
‎Honela, hiriko giro honetan bizitzako hainbat egoera irudikatzen zaizkigu. Bestalde, egilearen beraren hitzetan," hiriaren interpretazio askotan gauzatzen dira istorioak." (Egunkaria VI) Haatik, Agurtzane Aiestaran ez da iritzi berekoa: " Estilo aldetik loturarik badute ere, ez da elkarren arteko giro komunik sumatzen eta, ondorioz, banaka batzuek baino ez dute irakurlearen arreta bizten." (Habe 295)
‎Hona hemen Cilleroren narrazioetan aurki daitezkeen ipuin mota hauetako zenbait ezaugarri: espazio eta denboraren zehazgabetasuna; izenburuek askotan narrazioaren muinera heltzeko giltza eskaintzen digute; hitz gutxitan gauza ugari esan nahi direnez, konnotazioa gailentzen da; umorea eta ironiaren erabilera; beste genero batzuen parodiak egitea; eta azkenik, hauen amaieran arreta berezia jarri ohi da, ezustea edo ezaguna denaren itxuraldaketa bilatuz.
‎hots, eguneroko egoerak bere testuingurutik kanpo aurkeztuaz joko bitxiak sortu ditu. Are gehiago, askotan ezagunak ditugun egoerekin jolastu egiten du beste ikuspuntu batzuetara bideratuz, honela, errealitateari so egiteko bide ezberdinak erakutsi asmoz. Izenburuak berak iradokitzen duen legez, zinearen erreferentziak etengabeak dira:
‎Izenburuak berak iradokitzen duen legez, zinearen erreferentziak etengabeak dira: Casablanca, Hamlet,... baina, filme askoren aipamenak egitean ere, hauek ere desitxuratuko ditu, kontrastearen bidez sentsazio ezberdinak iradokiz, eta gogoetara bultzatuz. Izan ere, batzuetan gauzak zuzenki adierazteko joera nabaria den arren, beste zenbaitetan iradoki besterik ez dira egiten.
‎Izan ere, batzuetan gauzak zuzenki adierazteko joera nabaria den arren, beste zenbaitetan iradoki besterik ez dira egiten. Bestalde, zentzugabekeriaren zantzuak han hemenka tartekatzen dira, askotan pertsonaiak errealitate eta fantasiaren mugetan murgilduz. Honela, ipuin gehienetan hiriko giroa aurkezten bazaigu ere, ez dugu ipuin hauetan guztietan giro bera islaturik ikusten, nahiz eta pertsonaia gehienak hirietan galduriko ilusio gabeko izaki modura irudikatu.
‎Narrazio labur hauetan zehar pertsonaia ugari deskribatzen zaizkigu, askotan aipamenetara soilik mugatzen delarik haien parte hartzea. Honela, hain narrazio laburren aurrean gaudela kontuan hartuta pertsonaien barne munduan askorik ez sakontzea itxarotekoa da.
‎Narrazio labur hauetan zehar pertsonaia ugari deskribatzen zaizkigu, askotan aipamenetara soilik mugatzen delarik haien parte hartzea. Honela, hain narrazio laburren aurrean gaudela kontuan hartuta pertsonaien barne munduan askorik ez sakontzea itxarotekoa da. Honela mintzatu zen Joxi Ubeda pertsonaien inguruan:
‎Aipatu bezala, zentzugabekeria erabat presente dago ipuin horietan. Sentsazio hau lortzeko askotan errealitate eta fantasiaren arteko elkarketa bitxiak egitera jotzen du.
‎Idazkera, berriz, freskoa, arina eta jostalaria da; iradokizuna erabiltzen du une oro idazle gazte honek, erdi esanak eta esan gabe ulertu behar direnak; badu malezia punttu bat, eta badu erotismo ukitu bat ere pasarte askotan . (Aizu!
‎Bide honetatik, liburuak idazle estatu batuar askok jorratutako ildoa gogorarazten digu Joxe Belmonteren lanak. Baina baita Katalunian genero horren inguruan azken urteotan egindako lan bikainak ere.
‎ametsetako hondartzak, gau izartsuak, naturaren aipamen etengabea, sinestesiak Bestalde, ipuin gehienetan errepikatzen diren irudiak ere badira: negarra, irribarrea,... askotan iluntasuna eta gaua dira maitale eroen babesa, eta era berean, desesperantza. (Pergola 92)
Askotan errealitate eldarniagarriak zentzugabekeriara hurbilaraziko du irakurlea.
‎Honela, soilik errealitatearen zati jakin bati begiratuz dakartzan gorabeherak aurkeztuko dizkigu idazle honek. Gainera, askotan argazkia bera da pertsonaiak harremanetan jartzeko modu bakarra. Honela, argazkien bidez pertsonaiek bere iragana gogora ekarriko dute.
‎Beraz, oraina eta iragana bata bestearekin harilkaturik ikus ditzakegu. Izan ere, askotan iraganetik ihesi eta etorkizun berri baten bila dabiltzan pertsonaiak aurkezten zaizkigu: baina, ihes hori beti ere antzua izango da, ipuinotako protagonistek ezin izango baitiote heriotzari aurre egin, patua garaile irtengo da-eta.
‎Halaber, hilak eta biziak elkarren ondoan arituko dira ipuinotan. Askotan , hilak argazkien bidez irudikatuko dira. Honela, argazkiek ere betierekotasuna eta hilezkortasunaren ispiluak lirateke.
‎Hortaz, itsasoaren munduarekin nolabaiteko lotura duten pertsonaiak aurkezten zaizkigu, lotura hori zuzena nahiz zeharkakoa izanik (senideren bat itsasoan izanagatik edo). Gai hauetaz gain, droga eta sexuari ere askotan erreferentzia egiten zaie. Are gehiago, heriotzaren zantzuak topa ditzakegu ipuin askotan.
‎Gai hauetaz gain, droga eta sexuari ere askotan erreferentzia egiten zaie. Are gehiago, heriotzaren zantzuak topa ditzakegu ipuin askotan . Izan ere, itsasoa ilusio eta desiraz betea egoteaz gain, batzuetan heriotzarekin ere pareka baitezakegu.
‎Antza denez, zenbait ipuinetan denboraren zatiketa bat egiten du, iraganak zoriona adieraziz, eta orainak, berriz, aurrerapena eta kaltea. Honela, denboraren iragaitearen garrantzia azpimarratzen da narrazio askotan horretarako iraganekoak kontatuz, batzuetan horiek orainaldiko egoerara ekarriz.
‎Laugarren narrazioa,(...) desberdina da. Garaia ez da Erdi Aroa, askoz hurbilago baizik, mende honen hasierako gertaera batzuen inguruan aritzen baita, txosten bat izango balitz bezala. (El Correo VIII)
‎Are gehiago, ez du pertsonaien jarrerak ulertarazteko ahaleginik egiten, pertsonaia lauak sortzen baititu. " Oro har, pertsonaiak ere definituegiak daude eta, askotan , gauza gehiegi kontatzeko nahiagatik edo, soberan dauden pertsonaiak ere badaude." (Egunkaria XII)
‎Idaztankerari dagokionez, hizkera zuzena eta erraza aukeratu du pasarte zoro hauek sortzeko. Garako iruzkingilearen aburuz," askotan zuzenegia, eta horrek dakarren ankertasuna" (Gara II) azpimarratzekoa da.
‎Orainaren erabileraren bidez, bertan egoteko sentsazioa geuregana dezakegu irakurleok. Uneko giro hori islatzeko asmoa dela-eta, ez zaigu pertsonaiei buruzko informazio askorik eskaintzen. Narratzaileak batik bat kanpo fokalizazioa hautatu du hauen berri emateko:
‎Bestalde, askotan lubakietako bizimodua infernuarekin parekatzen du. Beraz, elkarrizketetan seminario eta kartzelako gertaeren aipamenez gain, heriotzari buruzko gogoetak nabarmentzen dira.
‎Irakurleari berehalaxe otuko zaion eran, urrezko triangeluak badu Asia barneko kokapen geografikoa ezezik, beste esanahi sujerenteagorik. Egia esan, nobelaren orrialde asko eta askotan gutxi adituko du Laos, Birmania eta Tailandia arteko lur eremu hari buruz, putetxe ta bestelako lokaletan topaturiko triangeluek orrialde hauetxek gaineztatzen dituztelarik.
‎Irakurleari berehalaxe otuko zaion eran, urrezko triangeluak badu Asia barneko kokapen geografikoa ezezik, beste esanahi sujerenteagorik. Egia esan, nobelaren orrialde asko eta askotan gutxi adituko du Laos, Birmania eta Tailandia arteko lur eremu hari buruz, putetxe ta bestelako lokaletan topaturiko triangeluek orrialde hauetxek gaineztatzen dituztelarik.
‎Analepsiei dagokienez, gehienak analepsi mistoak eta barne analepsiak dira. Halaber, askotan une berean gertaturiko ekintza bat birritan kontatzen digu, baina, ikuspegi ezberdin batez (beste pertsonaia ezberdin baten ikuspegiaren arabera). Ondorioz, irakurleak antolatu behar ditu denborari dagokionez nahasturik doazen pasarte hauek.
‎Ondorioz, irakurleak antolatu behar ditu denborari dagokionez nahasturik doazen pasarte hauek. Bestalde, askotan kontatzen ez denak ere garrantzi berezia bereganatzen du: idazleak hutsuneen bidez irakurlea irudimena erabiltzera gonbidatzen du.
‎Honela adierazi zuen Alonsok bere jomuga: " Eleberriak bizi dugun egoeraz barre egiteko balio nahi izan du, eta beharbada, bigarren maila batean, inork horrekin gogoeta piska bat eginen balu askoz hobe, noski." (Larrion, Patxi: Argia 1548)
‎Egunkaria XI) Darabilen estilo erraz honetan, elkarrizketa biziak aipatzekoak dira. Hala ere, estilo erraza idazle askok landu dutela aintzat hartzekoa da: hala nola, Jon Arretxe, Arantxa Iturbe.
‎izenburuaren garrantzia ulermenerako; ironiaren erabilera; amaieraren garrantzia: ezustea, zentzugabekeria,...; laburrak direnez, pertsonaiak aurkezteko denbora eta espazio gutxi egoteak hauen aurkezpenak baldintzatzen ditu; deskribapenak alde batera utzi ohi dira; elkarrizketek garrantzia gutxi dute; egoera sinboliko edo metaforikoa irudikatzeko joera dute; hitz gutxitan gauza asko esan nahi direnez, batik bat konnotazioa gailentzen da.
‎Izan ere, kontakizun labur hauek gizon emakumeen arteko harremanen ikuspegi berezia eskaintzen dute: bikoteen arteko adar-jotzeak, gaizki ulertuak, jelosiak, gorrotoa, maitasuna, adiskidetasuna Askotan harreman horiek pertsonaien ilusio iturri bakarra izango dira. Honela, ilusioaren beharra dela-eta, askotan gizakiek gure buruari iruzur egiteko dugun gaitasuna islatuko da, eta batzuetan ilusio horien bilaketan pertsonaiak erotu ere egingo dira.
‎bikoteen arteko adar-jotzeak, gaizki ulertuak, jelosiak, gorrotoa, maitasuna, adiskidetasuna Askotan harreman horiek pertsonaien ilusio iturri bakarra izango dira. Honela, ilusioaren beharra dela-eta, askotan gizakiek gure buruari iruzur egiteko dugun gaitasuna islatuko da, eta batzuetan ilusio horien bilaketan pertsonaiak erotu ere egingo dira. Haatik, harremanak joko modura irudikatzen ditu, eta hainbat huskeria besterik ez diruditenak pertsonaia batzuentzat hil ala bizikoak bihurtuko dira.
‎Era berean, batbatekotasuna nabarmentzen da. Bizitasuna eta azkartasuna lortzeko askotan elkarrizketetara jo duela ere azpimarratu beharra dago.
‎" Berez naiz esaera errazak eta sinpleak egitearen zale.(...) Baina zergatik kontatu behar dira gauzak ahalik eta zailen? Erraz kontatuta uler balitezke eta esanahi berdina baldin badute, askotan , grazia gehiagorekin gainera..." (Habe 219)
‎istorioek" beti dute holako tonu umoretsua esanez bezala bizitzan gauzarik tragikoenak ere bikote kontuan behintzat ez liratekeela hartzen ditugun bezain serio hartu behar." (Egunkaria, VII) Nahiz eta bi bildumetan umorea eta ironia darabilen, bigarren bildumako ironia zorrotzagoa eta landuagoa da. Izan ere, bilduma honetan askotan umore beltza eta tragikoarekin topo egingo dugu. Baliabide hauen guztien bidez, Arantxak" amodioa nahiko desmitifikatuta" azaltzeko aukera izango du. (Saizar, Joxemi:
‎" heriotza, futbola, maitasuna, alkohola, gerra, familia...(...) Azpeitian girotuak gehienak: luzera txikiko guztiak; umore tanta batez zipriztinduak ia denak." (Egunkaria)" Dena den, betiko bere" marko erreferentzialak" maitasuna, heriotza... ageri dira istorioetan, beste batzuk gehituz." (Deia) Era honetan, aieru eta sentimenduak iradokitzen ditu, askotan zehazgabetasunaren bidez: askotan, etsipena islatzen da.
‎luzera txikiko guztiak; umore tanta batez zipriztinduak ia denak." (Egunkaria)" Dena den, betiko bere" marko erreferentzialak" maitasuna, heriotza... ageri dira istorioetan, beste batzuk gehituz." (Deia) Era honetan, aieru eta sentimenduak iradokitzen ditu, askotan zehazgabetasunaren bidez: askotan , etsipena islatzen da. Honela, narrazioen ostean sentsazio mingotsa utziz.
‎Ipuin hauetan sentsazio ugariren berri eman ahal izateko adjektibazio etengabea darabil. Bestalde, askotan esaldi batetik bestera oraina eta iragana tartekatzen ditu, bat egin nahiko balitu bezala. Umorearen erabilera ere nabarmena da.
‎Idazketa konpultsiboa lortu du honetan. Grafikoki puntu gutxi eta koma asko ditu, pertsonaiaren oroimen erritmoaren arabera doa ipuina aurrera, atsedenik gabe, pertsonaiak oroimena arnasarekin batera bota nahiko balu bezala. Besteetan bezala, doinu hitsa da oraingoan ere, munduan esperantzarik ez dagoela adierazten digu pertsonaiak hasieratik bertatik.
‎Orrialde gutxitan gauza asko kontatzen dira eta gauza askoren inguruko gogoetak egiten: maitasunaz, heriotzaz...
‎Orrialde gutxitan gauza asko kontatzen dira eta gauza askoren inguruko gogoetak egiten: maitasunaz, heriotzaz...
‎Jon Kortazarrek aipatu zuen bezala17, gertakari honen ondorioz narratiba gailendu da; izan ere, batetik, narratiban erabilitako teknikek ikus entzunezko komunikabideekin parekotasun handia baitute; eta bestetik, eskoletan poesia baino narratiba lan gehiago lantzeko joera dago (eta ondorioz, narratiba da gehien saltzen dena). Hartara, artikulu berean aipatzen duen bezala, 80ko hamarkadaren erdialdetik aurrera poeta asko narrazioak idazteari ekingo diote. Joera honek 90eko hamarkadan ere jarraipena izan duela ikus dezakegu:
‎Ironia nahiko dago pertsonaiak zein gaiak tratatzerakoan. Askotan gairik absurdoenak seriotasun handiz tratatzen ditut eta garrantzitsuenak berriz, ironiaz. Azken batean, bizitza ere horrelakoa da.
‎Bestalde, garai hartako egoera islatu nahian" boterearen amarauna ongi asko definituta dago (Erregea, Jauntxoak, Prebostea, Lehorreko alkatea, Ustrumana, Inkisizioaren komisarioa, Maiordomoa, herri xehea...), hala nola jokabide eta portaera guztien logika." (Egia, Lutxo: Deia)
‎beraz, iraganean diharduen lehen pertsonako narratzaile autodiegetikoa dugu. Haatik, nobelan zehar jarraikortasuna gailentzen den arren, askotan atzera egiteak ere badira, bere senitartekoen gertaerei erreferentzia egitean. Hortaz, kanpo analepsiak kontatzen dizkigu, bere senideen berri emateko.
‎Bestalde, narratarioa Migel bera izango litzateke. Honela, narratzailea eta narratarioaren ahotsek askotan bat egiten dute: Migel bere buruari mintzo zaiola baitirudi.
‎Egileak berak azpimarratu zuenez," Editoreak berak, bere militantzia ez du oso garbi ikusten, baina halaber, ikusten du egoerak horretara bultzatzen duela, ezin duela beste jarrerarik hartu. Liburuan, zuri eta beltzen arteko gerra izan beharrean, gris asko dago. Pertsonaiak ez dira antagonikoak." (Argia 1504) Are gehiago, gogoeta jarioak pertsonaia gatazkatsu honen sentsazioen berri emango digu:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
asko 2.900 (19,09)
Lehen forma
asko 805 (5,30)
askotan 723 (4,76)
askok 340 (2,24)
askoz 269 (1,77)
askoren 129 (0,85)
Askotan 90 (0,59)
askorik 89 (0,59)
askotako 65 (0,43)
askorentzat 39 (0,26)
askori 35 (0,23)
askotakoak 30 (0,20)
askotara 28 (0,18)
Askok 27 (0,18)
askoren artean 27 (0,18)
askoan 18 (0,12)
askotatik 17 (0,11)
askorekin 16 (0,11)
askotarako 15 (0,10)
Askoz 14 (0,09)
askotarikoak 14 (0,09)
askoko 11 (0,07)
Askoren 9 (0,06)
askogaz 9 (0,06)
askotariko 7 (0,05)
Askorentzat 6 (0,04)
askotakoa 6 (0,04)
askotarikoa 6 (0,04)
askoak 4 (0,03)
ASKOREN ARTEAN 3 (0,02)
askora 3 (0,02)
askoren ostean 3 (0,02)
askorena 3 (0,02)
Askoren artean 2 (0,01)
askogan 2 (0,01)
askorako 2 (0,01)
askoren arabera 2 (0,01)
askoren buruan 2 (0,01)
askoren inguruko 2 (0,01)
askorengan 2 (0,01)
askorentzako 2 (0,01)
askotaz 2 (0,01)
Asko 1 (0,01)
Askoren Artean 1 (0,01)
Askoren buruan 1 (0,01)
Askori 1 (0,01)
askokoa 1 (0,01)
askokoak 1 (0,01)
askorekiko 1 (0,01)
askorekin batera 1 (0,01)
askoren azpian 1 (0,01)
askoren bidez 1 (0,01)
askoren esku 1 (0,01)
askoren ondoan 1 (0,01)
askoren ondoren 1 (0,01)
askoren ondotik 1 (0,01)
askorenak 1 (0,01)
askorik gabe 1 (0,01)
askorik gabeko 1 (0,01)
askotakoek 1 (0,01)
askotakoen 1 (0,01)
askotarikoek 1 (0,01)
askotarikoen 1 (0,01)
askotarikoetan 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
asko be 73 (0,48)
asko ez 70 (0,46)
asko egin 69 (0,45)
asko egon 62 (0,41)
asko ere 60 (0,39)
asko eduki 44 (0,29)
asko esan 31 (0,20)
asko gehiago 30 (0,20)
asko erabili 26 (0,17)
asko joan 24 (0,16)
asko lez 20 (0,13)
asko ukan 20 (0,13)
asko bera 17 (0,11)
asko ikusi 17 (0,11)
asko bezala 16 (0,11)
asko ibili 16 (0,11)
asko behar 15 (0,10)
asko hobeto 15 (0,10)
asko hartu 14 (0,09)
asko antz 13 (0,09)
asko ta 13 (0,09)
asko etorri 12 (0,08)
asko ezagutu 12 (0,08)
asko eman 11 (0,07)
asko etxe 11 (0,07)
asko hori 11 (0,07)
asko aipatu 10 (0,07)
asko batu 10 (0,07)
asko ego 10 (0,07)
asko entzun 10 (0,07)
asko iritzi 10 (0,07)
asko bizi 9 (0,06)
asko emon 9 (0,06)
asko gertatu 9 (0,06)
asko gutxi 9 (0,06)
asko handi 9 (0,06)
asko ikasle 9 (0,06)
asko lege 9 (0,06)
asko literatura 9 (0,06)
asko barik 8 (0,05)
asko bat 8 (0,05)
asko eurak 8 (0,05)
asko euskara 8 (0,05)
asko geroago 8 (0,05)
asko igaro 8 (0,05)
asko uste 8 (0,05)
asko aldatu 7 (0,05)
asko eskaini 7 (0,05)
asko galdu 7 (0,05)
asko hobe 7 (0,05)
asko jakin 7 (0,05)
asko lehenago 7 (0,05)
asko modu 7 (0,05)
asko bildu 6 (0,04)
asko gauza 6 (0,04)
asko gu 6 (0,04)
asko irakurri 6 (0,04)
asko jan 6 (0,04)
asko lehenagotik 6 (0,04)
asko ospatu 6 (0,04)
asko sartu 6 (0,04)
asko ume 6 (0,04)
asko zira 6 (0,04)
asko argi 5 (0,03)
asko atera 5 (0,03)
asko baino 5 (0,03)
asko begiratu 5 (0,03)
asko berandu 5 (0,03)
asko berri 5 (0,03)
asko bota 5 (0,03)
asko diru 5 (0,03)
asko ekarri 5 (0,03)
asko errepikatu 5 (0,03)
asko falta 5 (0,03)
asko idatzi 5 (0,03)
asko ikasi 5 (0,03)
asko irabazi 5 (0,03)
asko lotu 5 (0,03)
asko narrazio 5 (0,03)
asko pertsonaia 5 (0,03)
asko agertu 4 (0,03)
asko aipamen 4 (0,03)
asko azaldu 4 (0,03)
asko aztertu 4 (0,03)
asko bai 4 (0,03)
asko balio 4 (0,03)
asko daga 4 (0,03)
asko egun 4 (0,03)
asko eraman 4 (0,03)
Konbinazioak (3 lema)
asko ta asko 8 (0,05)
asko egin behar 6 (0,04)
asko ez egon 6 (0,04)
asko be gehiago 5 (0,03)
asko ere gehiago 5 (0,03)
asko ez ukan 5 (0,03)
asko barik be 3 (0,02)
asko be bai 3 (0,02)
asko be ez 3 (0,02)
asko be polit 3 (0,02)
asko ez jakin 3 (0,02)
asko joan zira 3 (0,02)
asko lotu egon 3 (0,02)
asko aipamen egin 2 (0,01)
asko baino dezente 2 (0,01)
asko bat egin 2 (0,01)
asko be asko 2 (0,01)
asko be astun 2 (0,01)
asko be gozo 2 (0,01)
asko be halan 2 (0,01)
asko be handi 2 (0,01)
asko begiratu be 2 (0,01)
asko behar ukan 2 (0,01)
asko bezala bestalde 2 (0,01)
asko diru sarrera 2 (0,01)
asko eduki ei 2 (0,01)
asko eduki ta 2 (0,01)
asko egon zira 2 (0,01)
asko ere bai 2 (0,01)
asko ere egon 2 (0,01)
asko ere ez 2 (0,01)
asko ere handi 2 (0,01)
asko ere hobe 2 (0,01)
asko ere hobeki 2 (0,01)
asko ere konplikatu 2 (0,01)
asko etorri zira 2 (0,01)
asko ez eduki 2 (0,01)
asko gehiago egon 2 (0,01)
asko geroago ere 2 (0,01)
asko gutxi egin 2 (0,01)
asko hobeto egon 2 (0,01)
asko hobeto ezagutu 2 (0,01)
asko hori erakutsi 2 (0,01)
asko ibili behar 2 (0,01)
asko joan behar 2 (0,01)
asko uste ukan 2 (0,01)
asko aipamen espainol 1 (0,01)
asko aipamen soilik 1 (0,01)
asko aldatu jaka 1 (0,01)
asko antz abertzale 1 (0,01)
asko antz Anton 1 (0,01)
asko argi apaindu 1 (0,01)
asko argi eduki 1 (0,01)
asko argi ikusi 1 (0,01)
asko atera behar 1 (0,01)
asko azaldu bide 1 (0,01)
asko azaldu eutsi 1 (0,01)
asko aztertu ta 1 (0,01)
asko bai obra 1 (0,01)
asko baino astiroago 1 (0,01)
asko baino era 1 (0,01)
asko baino Europa 1 (0,01)
asko balio tarte 1 (0,01)
asko balio ukan 1 (0,01)
asko barik beste 1 (0,01)
asko barik etorri 1 (0,01)
asko barik ostu 1 (0,01)
asko bat beste 1 (0,01)
asko bat lehenengo 1 (0,01)
asko be agertu 1 (0,01)
asko be ardi 1 (0,01)
asko be arin 1 (0,01)
asko be asti 1 (0,01)
asko be aukera 1 (0,01)
asko be aurreratu 1 (0,01)
asko be balio 1 (0,01)
asko be barrurago 1 (0,01)
asko be baxu 1 (0,01)
asko be beldur 1 (0,01)
asko be bera 1 (0,01)
asko be biribil 1 (0,01)
asko be denbora 1 (0,01)
asko be diru 1 (0,01)
asko be egin 1 (0,01)
asko be entzun 1 (0,01)
asko be eremu 1 (0,01)
asko be erraz 1 (0,01)
asko be esanguratsu 1 (0,01)
asko be etorri 1 (0,01)
asko be ezagun 1 (0,01)
asko be gorde 1 (0,01)
asko be hobe 1 (0,01)
asko be hobeto 1 (0,01)
asko be hotz 1 (0,01)
asko be indar 1 (0,01)
asko be jakitun 1 (0,01)
asko be karu 1 (0,01)
asko be lehen 1 (0,01)
asko be mesedegarri 1 (0,01)
asko be sarkor 1 (0,01)
asko be sekulako 1 (0,01)
asko be seme 1 (0,01)
asko be txiker 1 (0,01)
asko be txiki 1 (0,01)
asko be zahar 1 (0,01)
asko behar beste 1 (0,01)
asko behar delako 1 (0,01)
asko behar egin 1 (0,01)
asko bera bera 1 (0,01)
asko bera buru 1 (0,01)
asko bera egon 1 (0,01)
asko bera garbi 1 (0,01)
asko bera gehiago 1 (0,01)
asko bera hori 1 (0,01)
asko bera iltzatu 1 (0,01)
asko bera itxaropen 1 (0,01)
asko bera laba 1 (0,01)
asko bera liburu 1 (0,01)
asko bera nagusi 1 (0,01)
asko bera saldu 1 (0,01)
asko bera zentzu 1 (0,01)
asko bera zorrotz 1 (0,01)
asko berandu ere 1 (0,01)
asko berandu euskal 1 (0,01)
asko berri ez 1 (0,01)
asko berri ukan 1 (0,01)
asko bezala autodidakta 1 (0,01)
asko bezala ez 1 (0,01)
asko bizi egon 1 (0,01)
asko bizi erregutu 1 (0,01)
asko bizi ohitura 1 (0,01)
asko bota behar 1 (0,01)
asko bota ei 1 (0,01)
asko bota leku 1 (0,01)
asko daga hau 1 (0,01)
asko diru ez 1 (0,01)
asko diru gutxi 1 (0,01)
asko diru irabazi 1 (0,01)
asko eduki bera 1 (0,01)
asko eduki eragin 1 (0,01)
asko eduki ermita 1 (0,01)
asko eduki etxe 1 (0,01)
asko eduki eurak 1 (0,01)
asko eduki ez 1 (0,01)
asko eduki frontoi 1 (0,01)
asko eduki literatura 1 (0,01)
asko eduki ni 1 (0,01)
asko eduki Ondarroa 1 (0,01)
asko eduki oraindik 1 (0,01)
asko eduki oraindino 1 (0,01)
asko eduki santu 1 (0,01)
asko egin behartu 1 (0,01)
asko egin ez 1 (0,01)
asko egin gizon 1 (0,01)
asko egin jak 1 (0,01)
asko egin lan 1 (0,01)
asko egin neba 1 (0,01)
asko egin ukan 1 (0,01)
asko egin zira 1 (0,01)
asko ego bakarrik 1 (0,01)
asko ego herri 1 (0,01)
asko ego Larrauri 1 (0,01)
asko ego lehen 1 (0,01)
asko ego sasoi 1 (0,01)
asko ego Zeanuri 1 (0,01)
asko egon bazter 1 (0,01)
asko egon behar 1 (0,01)
asko egon egin 1 (0,01)
asko egon ei 1 (0,01)
asko egon eliza 1 (0,01)
asko egon ene 1 (0,01)
asko egon ere 1 (0,01)
asko egon esan 1 (0,01)
asko egon gu 1 (0,01)
asko egon han 1 (0,01)
asko egon ikaztegi 1 (0,01)
asko egon ikusgai 1 (0,01)
asko egon Jata 1 (0,01)
asko egon mundu 1 (0,01)
asko egon orduan 1 (0,01)
asko egon oso 1 (0,01)
asko egon San 1 (0,01)
asko egon sasoi 1 (0,01)
asko egon testu 1 (0,01)
asko egon zutik 1 (0,01)
asko egun gehiago 1 (0,01)
asko egun hori 1 (0,01)
asko egun oso 1 (0,01)
asko ekarri ez 1 (0,01)
asko ekarri gogo 1 (0,01)
asko eman behar 1 (0,01)
asko eman ibili 1 (0,01)
asko emon behar 1 (0,01)
asko emon de 1 (0,01)
asko emon eutsi 1 (0,01)
asko emon gizon 1 (0,01)
asko entzun neba 1 (0,01)
asko erabili ere 1 (0,01)
asko erabili estilo 1 (0,01)
asko erabili nu 1 (0,01)
asko erabili ohi 1 (0,01)
asko erabili zitu 1 (0,01)
asko eraman Juan 1 (0,01)
asko ere aberasgarri 1 (0,01)
asko ere aberats 1 (0,01)
asko ere ageriko 1 (0,01)
asko ere aipaldi 1 (0,01)
asko ere aurre 1 (0,01)
asko ere azkar 1 (0,01)
asko ere bekatoros 1 (0,01)
asko ere erraz 1 (0,01)
asko ere estu 1 (0,01)
asko ere garrantzitsu 1 (0,01)
asko ere garratz 1 (0,01)
asko ere gazte 1 (0,01)
asko ere giro 1 (0,01)
asko ere gozo 1 (0,01)
asko ere guti 1 (0,01)
asko ere gutxi 1 (0,01)
asko ere hala 1 (0,01)
asko ere hilgarri 1 (0,01)
asko ere hori 1 (0,01)
asko ere ilustratu 1 (0,01)
asko ere interesgarri 1 (0,01)
asko ere ireki 1 (0,01)
asko ere jende 1 (0,01)
asko ere konplexu 1 (0,01)
asko ere labur 1 (0,01)
asko ere latz 1 (0,01)
asko ere lehenago 1 (0,01)
asko ere leku 1 (0,01)
asko ere mespretxu 1 (0,01)
asko ere ni 1 (0,01)
asko ere oraindik 1 (0,01)
asko ere ospatu 1 (0,01)
asko ere profil 1 (0,01)
asko ere ugari 1 (0,01)
asko ere ukan 1 (0,01)
asko ere zahar 1 (0,01)
asko errepikatu egin 1 (0,01)
asko errepikatu gai 1 (0,01)
asko esan aditz 1 (0,01)
asko esan egia 1 (0,01)
asko esan egin 1 (0,01)
asko esan ei 1 (0,01)
asko esan ere 1 (0,01)
asko esan erraz 1 (0,01)
asko esan komisaria 1 (0,01)
asko esan merkatu 1 (0,01)
asko esan nahi 1 (0,01)
asko eskaini komeni izan 1 (0,01)
asko etorri hainbeste 1 (0,01)
asko etorri ohi 1 (0,01)
asko etorri si 1 (0,01)
asko etxe egin 1 (0,01)
asko etxe ere 1 (0,01)
asko etxe etorri 1 (0,01)
asko etxe guzti 1 (0,01)
asko etxe irten 1 (0,01)
asko etxe ohiko 1 (0,01)
asko etxe pobre 1 (0,01)
asko eurak aitita 1 (0,01)
asko eurak auzo 1 (0,01)
asko eurak bizitza 1 (0,01)
asko eurak izen 1 (0,01)
asko eurak josi 1 (0,01)
asko eurak kanta 1 (0,01)
asko eurak lan 1 (0,01)
asko eurak trebetasun 1 (0,01)
asko euskara baƱo 1 (0,01)
asko euskara berba 1 (0,01)
asko euskara egin 1 (0,01)
asko euskara ezta 1 (0,01)
asko euskara harreman 1 (0,01)
asko euskara jakin 1 (0,01)
asko euskara transmisio 1 (0,01)
asko ez baina 1 (0,01)
asko ez behintzat 1 (0,01)
asko ez dena 1 (0,01)
asko ez ego 1 (0,01)
asko ez eki 1 (0,01)
asko ez entzun 1 (0,01)
asko ez esan 1 (0,01)
asko ez eutsi 1 (0,01)
asko ez galdu 1 (0,01)
asko ez guzti 1 (0,01)
asko ez joan 1 (0,01)
asko ez nu 1 (0,01)
asko ez ohi 1 (0,01)
asko ez sakondu 1 (0,01)
asko ezagutu aukera 1 (0,01)
asko ezagutu barik 1 (0,01)
asko ezagutu be 1 (0,01)
asko falta bada 1 (0,01)
asko falta dena 1 (0,01)
asko falta Eduardo 1 (0,01)
asko falta ez 1 (0,01)
asko galdu egin 1 (0,01)
asko galdu egon 1 (0,01)
asko galdu onartu 1 (0,01)
asko galdu suitzar 1 (0,01)
asko gauza asko 1 (0,01)
asko gauza bera 1 (0,01)
asko gauza morroi 1 (0,01)
asko gauza on 1 (0,01)
asko gehiago ama 1 (0,01)
asko gehiago azpimarratu 1 (0,01)
asko gehiago den 1 (0,01)
asko gehiago edan 1 (0,01)
asko gehiago egin 1 (0,01)
asko gehiago elkartu 1 (0,01)
asko gehiago eman 1 (0,01)
asko gehiago eskatu 1 (0,01)
asko gehiago espainol 1 (0,01)
asko gehiago estutu 1 (0,01)
asko gehiago hartu 1 (0,01)
asko gehiago jatorri 1 (0,01)
asko gehiago mimatu 1 (0,01)
asko gehiago saldu 1 (0,01)
asko gehiago solte 1 (0,01)
asko gehiago ukan 1 (0,01)
asko geroago amaitu 1 (0,01)
asko geroago jakin 1 (0,01)
asko geroago seme 1 (0,01)
asko gu aho 1 (0,01)
asko gu akordatu 1 (0,01)
asko gu egin 1 (0,01)
asko gu eliza 1 (0,01)
asko gu literatura 1 (0,01)
asko gu on 1 (0,01)
asko gutxi aditu 1 (0,01)
asko gutxi atera 1 (0,01)
asko gutxi ikusi 1 (0,01)
asko gutxi jakin 1 (0,01)
asko handi atera 1 (0,01)
asko handi ekarri 1 (0,01)
asko handi eskaini 1 (0,01)
asko handi ez 1 (0,01)
asko handi gertatu 1 (0,01)
asko hartu behar 1 (0,01)
asko hartu gura 1 (0,01)
asko hartu ta 1 (0,01)
asko hobe ezan 1 (0,01)
asko hobe zira 1 (0,01)
asko hobeto arduratu 1 (0,01)
asko hobeto beharbada 1 (0,01)
asko hobeto bizi 1 (0,01)
asko hobeto egin 1 (0,01)
asko hobeto eutsi 1 (0,01)
asko hobeto gorde 1 (0,01)
asko hobeto jaso 1 (0,01)
asko hobeto konpondu 1 (0,01)
asko hobeto zorroztu 1 (0,01)
asko hori beharrizan 1 (0,01)
asko hori erabili 1 (0,01)
asko hori faltan 1 (0,01)
asko hori gertatu 1 (0,01)
asko hori iragan 1 (0,01)
asko hori irakaskuntza 1 (0,01)
asko hori mostra 1 (0,01)
asko hori oinarritu 1 (0,01)
asko ibili ukan 1 (0,01)
asko ibili zira 1 (0,01)
asko idatzi euskara 1 (0,01)
asko igaro baino 1 (0,01)
asko igaro behar 1 (0,01)
asko igaro egon 1 (0,01)
asko igaro jak 1 (0,01)
asko igaro zira 1 (0,01)
asko ikasi behar 1 (0,01)
asko ikasle asti 1 (0,01)
asko ikasle bete 1 (0,01)
asko ikasle bezala 1 (0,01)
asko ikasle ekoizpen 1 (0,01)
asko ikasle euskara 1 (0,01)
asko ikasle gustu 1 (0,01)
asko ikasle ipuin 1 (0,01)
asko ikasle literatura 1 (0,01)
asko ikusi eduki 1 (0,01)
asko ikusi ez 1 (0,01)
asko ikusi ote 1 (0,01)
asko ikusi zendu 1 (0,01)
asko irabazi aukera 1 (0,01)
asko irabazi eduki 1 (0,01)
asko irakurri zira 1 (0,01)
asko iritzi kritiko 1 (0,01)
asko iritzi oker 1 (0,01)
asko iritzi sorrarazi 1 (0,01)
asko iritzi XX 1 (0,01)
asko jakin be 1 (0,01)
asko jakin ezan 1 (0,01)
asko jakin gainean 1 (0,01)
asko jakin nolako 1 (0,01)
asko jakin zelan 1 (0,01)
asko jan ganadu 1 (0,01)
asko jan ta 1 (0,01)
asko joan etorri 1 (0,01)
asko lege ur 1 (0,01)
asko lehenago bizi 1 (0,01)
asko lehenago burutu 1 (0,01)
asko lehenago desagertu 1 (0,01)
asko lehenago hartu 1 (0,01)
asko lehenago itsasgizon 1 (0,01)
asko lehenago ondu 1 (0,01)
asko lehenagotik ei 1 (0,01)
asko lehenagotik etorri 1 (0,01)
asko lehenagotik hasi 1 (0,01)
asko lehenagotik iradoki 1 (0,01)
asko lehenagotik jakin 1 (0,01)
asko lez pentsatu 1 (0,01)
asko literatura aldarrikapen 1 (0,01)
asko literatura atal 1 (0,01)
asko literatura biktima 1 (0,01)
asko literatura gehiago 1 (0,01)
asko literatura ikasketa 1 (0,01)
asko literatura irakurle 1 (0,01)
asko literatura lehiaketa 1 (0,01)
asko literatura oihartzun 1 (0,01)
asko literatura ukan 1 (0,01)
asko lotu eraman 1 (0,01)
asko lotu eroan 1 (0,01)
asko narrazio aurkitu 1 (0,01)
asko narrazio berri 1 (0,01)
asko narrazio bilduma 1 (0,01)
asko narrazio idatzi 1 (0,01)
asko narrazio muin 1 (0,01)
asko ospatu ere 1 (0,01)
asko ospatu oi 1 (0,01)
asko pertsonaia errealitate 1 (0,01)
asko pertsonaia hauek 1 (0,01)
asko pertsonaia narratzaile 1 (0,01)
asko sartu egon 1 (0,01)
asko sartu nahi 1 (0,01)
asko ta as 1 (0,01)
asko ta askotariko 1 (0,01)
asko ta astun 1 (0,01)
asko ta etxe 1 (0,01)
asko ta gero 1 (0,01)
asko ukan argitu 1 (0,01)
asko ukan bat 1 (0,01)
asko ukan bera 1 (0,01)
asko ukan berezitasun 1 (0,01)
asko ukan bilduma 1 (0,01)
asko ukan buru 1 (0,01)
asko ukan eragin 1 (0,01)
asko ukan esan 1 (0,01)
asko ukan euskal 1 (0,01)
asko ukan garrantzi 1 (0,01)
asko ukan herri 1 (0,01)
asko ukan idatzi 1 (0,01)
asko ukan konnotazio 1 (0,01)
asko ukan Simon 1 (0,01)
asko ume bat 1 (0,01)
asko ume beste 1 (0,01)
asko ume desagertu 1 (0,01)
asko ume eduki 1 (0,01)
asko ume gehiago 1 (0,01)
asko uste baino 1 (0,01)
asko uste kanon 1 (0,01)
asko zira arren 1 (0,01)
asko zira gu 1 (0,01)
asko zira susmagarri 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia