2009
|
|
Bozketa popularrarena orduan
|
zer
da, politikoek eskuak garbi ditzaten asmatutako sistema bat?
|
|
Horrela, zirriborroak publiko bihurtzean, ikasleak hobeto neurtzen du erakusten duena, eta txukunago egiten du. Beraz, ikasle bakoitzaren koaderno pertsonala ikusgai bihurtzen da, eta guztiek ikus dezakete besteak
|
zer
ari diren egiten. Askotan proiektua ikasleen eta irakaslearen artean geratzen den gauza ezkutua da, eta guk hori ekidin nahi genuen.
|
|
Bada, ez dakit. Ez dakit
|
zer
nolako irudia duten gutaz. Argi dagoena da gazteok dinamika berriak sartu genituzkeela eskolan.
|
|
Kode Teknikoa (CTE) euskaratua eduki gabe? Elkargoak ezin du
|
zer
edo zer egin zentzu horretan?
|
|
Kode Teknikoa (CTE) euskaratua eduki gabe? Elkargoak ezin du zer edo
|
zer
egin zentzu horretan?
|
|
Eduki ditzakegun interes erreflexiboen adierazpena zaila da berez, horregatik arteak eman ditzakeen espresio moduak oso erakargarritzat ditugu. Beraz, ezin diezazuket?
|
zer
–den azaldu, baizik eta, nola?
|
|
proiektua saritu eta segituan ekin zioten materiala eta dokumentazioa metatzeari gure mutilek. Urtea bukatzean, material mordoarekin
|
zer
egin pentsatzen hasi ziren.
|
|
Gure Artea, Eusko Jaurlaritzak orain dela 26 urte asmatutako tresna bat da euskal artistak ezagutarazteko. Artearen munduan, arkitekturan bezala, kritiko eta komisarioek esan behar diete hiritarrei, antza,
|
zer
den ona eta zer den txarra.
|
|
Gure Artea, Eusko Jaurlaritzak orain dela 26 urte asmatutako tresna bat da euskal artistak ezagutarazteko. Artearen munduan, arkitekturan bezala, kritiko eta komisarioek esan behar diete hiritarrei, antza, zer den ona eta
|
zer
den txarra.
|
|
Ahaztu egiten da egitura antolatu bat eratzea zeinen funtsezkoa den. Bulego bat sortzeak dakartza hartu beharreko erabaki inplizitu batzuk, hala nola enpresaren egitura
|
zer
nolako izango den (autonomoa (k), s.l.p., s.c., kooperatiba?), edota lan metodologia finkatu: piramide hierarkia, horizontala, zeinek hartzen duen proiektu baten nondik norakoen azken erabakia, zeinek sinatuko duen, zeinek ez, estetikak, estiloak, eta abar.
|
2010
|
|
Ez zen gainera, garai hartan ohi bezala, inolako material isolatzailerik tartekatu. Hotza nahiz aurrezpenarekikoak munta txikiko auziak ziren nonbait,
|
zer
esanik ez beroarekikoak. Petroleoaren lehen krisia, 1973koa, iristekoa zen artean, eta ez
|
|
Horrek guztiak bere biztanlea bezain aldakorra izan behar den etxe inguru baten beharra begi bistan jartzen du, bai erabil tzaile beraren aldaketak edo erabiltzaile ezberdinen desioak jaso aha izango dituena. Etxebizitzak denboran zehar alda kortasun bat eskatzen du ez baitakigu etorkizun hurbilak
|
zer
|
|
Zer nolako etxe espazio motak behar dituzte? Eta
|
zer
nolako zerbitzu eta hornidurak beren inguruan?
|
|
Baina BOE eredua ez da tranpa bat, baizik eta klase ertain eta txiroen ahalmen ekono mikoari zuzendua den neurria, bai alokairuan bai erosketan. Neurri hau ez da merkatuaren arauen arabera mugitzen,
|
zer
bitzu publikoa baita, nahiz eta merkatu librearekin lehiatzeko indar aski izan.
|
|
Ez dago eskubiderik. Ni sinetsi ezinik nabil; baina, baina,
|
zer
da hau. Azpeitiko sektore honetan gertatzen ari dena, Euskal Herriko egoeraren ispilu ez ote da?
|
|
egitea posible da, eta sustatzaileak lur jabeari eraikitako ia 2 etxebizitza eskaintzen dizkio, gainontzekoarekin irabaziak egi teko. Etxebizitzek 100 milioi balio zutenean, lurzoru garestian eraikitzerik bazen, baina
|
zer
gertatzen da, etxebizitzak saltzerik ez badute. Sustatzaileek arriskatzen dute, lurraren jabeek aldiz, ez.
|
|
suspertuko duela ematen du. Neure buruari aspalditik galdetu izan diot,
|
zer
dela-eta ez den horrelako araudirik lehenago egin, hor ikusten baitut Euskal Herriko etxebizitzaren arazoa ren erantzuna. Alokairua sustatzea da etxebizitza sozialaren politikarik hoberena.
|
2012
|
|
Aztertutako 192 kasu hauekin ezin dira proiektu erreal batean izan ohi diren konplexutasun eta berezitasun guztiak sinplifikatu, hori ez da lan honen egitasmoa, horretarako analisi zehatzago bat bailitzateke. Helburu nagusia da azaltzea, batetik,
|
zer
nolako eragina duten parametro ohikoenek Espainiako bulego eraikinen eskakizun energetikoan, eta, bestetik, onurak izan ditzaken FAAren erabilerak horien artean.
|
|
Garbiki esanda:
|
zer
zentzu du 12 orduz lan egiteko gai den morroia izateak, 24 orduz eta edozein baldintzapetan lan egiten duten 38 energia morroi ukan baditzakezu?
|
|
Aleksandar Ivan, i? ingeniariaren Energyscapes liburuaren iruzkina aitzakia, energiaren eta gizartearen arteko erlazioari buruz dihardu artikuluak, historikoki izandako eragina eta gaur egunean
|
zer
ondorio izan duen energiaren ustiaketak kontuan harturik.
|
|
Estatu mailako kalifikazioan adibidez, ez da gai honi buruz ezertxo ere aipatzen. Hortaz, eraikinen birziklagarritasuna aztertzeko dagoen gai bat da inolako dudarik gabe,
|
zer
aldagai baloratu, zer proportziotan, nola baloratu eta zer eratara edo zer formatotan jaso informazio hori. Gero eta gehiago berrerabiltzen, birziklatzen edo desmuntatzen da eraikuntzaren sektorean, eta prozesu hauek modu arduratsuagoan kudeatu behar dira, e, zientzia eta energia aurreztea helburutzat hartzen baditugu behintzat.
|
|
Estatu mailako kalifikazioan adibidez, ez da gai honi buruz ezertxo ere aipatzen. Hortaz, eraikinen birziklagarritasuna aztertzeko dagoen gai bat da inolako dudarik gabe, zer aldagai baloratu,
|
zer
proportziotan, nola baloratu eta zer eratara edo zer formatotan jaso informazio hori. Gero eta gehiago berrerabiltzen, birziklatzen edo desmuntatzen da eraikuntzaren sektorean, eta prozesu hauek modu arduratsuagoan kudeatu behar dira, e, zientzia eta energia aurreztea helburutzat hartzen baditugu behintzat.
|
|
Estatu mailako kalifikazioan adibidez, ez da gai honi buruz ezertxo ere aipatzen. Hortaz, eraikinen birziklagarritasuna aztertzeko dagoen gai bat da inolako dudarik gabe, zer aldagai baloratu, zer proportziotan, nola baloratu eta
|
zer
eratara edo zer formatotan jaso informazio hori. Gero eta gehiago berrerabiltzen, birziklatzen edo desmuntatzen da eraikuntzaren sektorean, eta prozesu hauek modu arduratsuagoan kudeatu behar dira, e, zientzia eta energia aurreztea helburutzat hartzen baditugu behintzat.
|
|
Estatu mailako kalifikazioan adibidez, ez da gai honi buruz ezertxo ere aipatzen. Hortaz, eraikinen birziklagarritasuna aztertzeko dagoen gai bat da inolako dudarik gabe, zer aldagai baloratu, zer proportziotan, nola baloratu eta zer eratara edo
|
zer
formatotan jaso informazio hori. Gero eta gehiago berrerabiltzen, birziklatzen edo desmuntatzen da eraikuntzaren sektorean, eta prozesu hauek modu arduratsuagoan kudeatu behar dira, e, zientzia eta energia aurreztea helburutzat hartzen baditugu behintzat.
|
|
Pilota jokoak bi mende baino gehiagoko historia duela dio gunean,
|
zer
jokotaz hitz egiten ari garen ba al dakigu. Joko zuzenak ez al dira, bada, euskal pilotaren aitzindariak?
|
|
Badakizu
|
zer
gertatzen den. Teknologiak itsutu egiten zaitu baldin eta teknologiara modu sutsuegian hurbiltzen bazara.
|
|
Logika berberari jarraituz, hiri er= uan zuhaitz bat, lorategi txiki bat edota hiri ortu bat jarriz, berau «berdetzeari» ekiten diogu. Baina ba al dakigu berdetasunak atzetik
|
zer
duen. Gure talde gogameneko zelai eta bas oak nekazaritza, abeltzaintza edo basogintza ustiapenen emaitzak dira.
|
|
Hala ere, aurrez egindako eztabaidetan, green economy kontzeptuari buruzko desberdintasunek bere horretan jarraitzen dute, eta gailurra hasteko hiru egun soilik falta direnean, green economy/ ekonomia berdea
|
zer
den eztabaidatzen jarraitzen da; izan ere, herrialde guztietako ordezkariek ez dute berdin ulertzen.
|
|
European Green capital aurrean,
|
zer
–
|
|
Lorategi bat da, landareen materialtasunak espazioa definitzen duelako eta helburua landareen gertutasuna gozatzea delako, eta mahaia ere bada, landareen euskarria altzari bat delako. Anbiguotasun horrek,
|
zer
den gehiago mahaia edo lorategia, ikusleek espazioaren gain ezartzen dituzten esanahiak askotarikoak izatea dakar ondorio. Venturik zioen bezalaxe (2), hau ala bestearen artean aukeratu beharrean, hau eta bestea izatea aberasgarriagoa da, nork bere interpretazioa egiteko aukerak iradokitzea konplexutasunaren bidea baita.
|
2013
|
|
Galdera ona iruditzen zait ustiapen ekonomikoarena. Ez dakit
|
zer
preziotan dagoen gaur egun aipatzen duzun taxisistema hori, baina zerbait orekatua eta popularra luke izan. Kontuz ibili litzateke?
|
|
Gaur egun ere, itsas bidaietarako ontziek badute
|
zer
erakutsia. Artikulu hau ekoizte prozesuan zedarrituko da.
|
|
Eta gero
|
zer
–
|
|
Horixe baita belarrietara heltzen zaigun iskanbila kontrajarria. Biharamunean
|
zer
izango den pentsatu. Betorkigu, beraz, itxaropena.
|
|
Beraz, hirian edo landa lurrean,
|
zer
eta nola egin daitekeen nork erabakitzen du?
|
|
Gizakiaren desagerpenaz, eta ondorioz, hark eraikitako medioaren zoriaz mintzatu izan diren hamaika narrazio landu izan dira azken 200 urteetan. Giza apokalipsiaren ondorengo etorkizun hipotetiko batean,
|
zer
nolako ikuspegia eskaintzen digute fikziozko kontakizun horiek eta zer iradokitzen digu errealitateak?
|
|
Gizakiaren desagerpenaz, eta ondorioz, hark eraikitako medioaren zoriaz mintzatu izan diren hamaika narrazio landu izan dira azken 200 urteetan. Giza apokalipsiaren ondorengo etorkizun hipotetiko batean, zer nolako ikuspegia eskaintzen digute fikziozko kontakizun horiek eta
|
zer
iradokitzen digu errealitateak?
|
|
Gizaki orok bere buruari galdetu izan dio noizbait,
|
zer
utziko ote zuen bere atzean heriotza ate joka izatean; era berean, gizadiak ere galdera bera egin dio bere buruari: Nolako planeta utziko lukeen lurrazaletik desagertuko balitz, edo behintzat bere presentzia asko apalduko balitz.
|
|
Zenbateko aldea dago guk eraiki izan ditugun fikzioen eta errealitatearen arten? Askotan ikusi dugu
|
zer
gertatu izan zaion arkitekturarik gabe geratu den gizakiari, baina zer gertatuko litzaioke gizakirik gabe geratu den arkitekturari?
|
|
Zenbateko aldea dago guk eraiki izan ditugun fikzioen eta errealitatearen arten? Askotan ikusi dugu zer gertatu izan zaion arkitekturarik gabe geratu den gizakiari, baina
|
zer
gertatuko litzaioke gizakirik gabe geratu den arkitekturari?
|
|
gizakiaren suntsipen zuzena irudikatu dutenak, eta gizakiaren medioaren suntsipena imajinatu dutenak. Horiek guztiak fikziozko narrazioak dira, eta gizakiak ez du inoiz pairatu dimentsio horietako jazoera apokaliptikorik, beraz, zaila zaigu zehaztea
|
zer
gertatuko litzaiokeen guk eraiki izan dugun munduari, noizbait kataklismo mundial bat gertatuz gero. Hala ere, gertatu izan dira eskala txikiagoko jazoerak historian zehar, zeintzuek arkitektura gizakirik gabe utzi duten.
|
2014
|
|
Horrek ez du esan nahi ortogonalki irudikatutako arkitekturaren garapena paraleloki eman ez zaionik, haren irudikapena bi dimentsiotan zaila dela baizik. Arkitektoak badaki
|
zer
eraiki nahi duen, baina oinen irudikatzea zaila da eta, noski, formaren kontrol geometrikorik ez badago, eraikitzea ere nekeza izango da. Ortogonalki pentsatu, irudikatu eta eraikitako arkitekturarekin batera bizi dira Moneok aipatzen dituen «geometria ahaztuak».
|
|
Laburpena: Arkitekturaren eta Marrazkigintzaren arteko lotura aztertzean datza artikulu honen funtsa, marrazkigintzak sormen prozesuan
|
zer
parte izan duen aurkitzeko, egun dauden tresnen irakurketa bat eginez. Artikuluak azkenengo bost mendeetan hainbat estilo arkitektonikoen marrazkigintza estiloak birpasatuko ditu, teknika digital berriak aztertuz.
|
|
197), ezbairik gabe pentsatu dugu obra eraikia dela marrazki guztien xedea, eta hortaz helburu horri heltzeko pentsamendua izan dugula marra bat marrazten dugun bakoitzean. Badaude, ordea, eraiki gabeko eraikinen marrazkiek eraikitako benetazko eraikinek baino eragin eta garrantzi handiagoa izan dutela baieztatzen dutenak ere (Carpo, 2013: 129), eta, hortaz, arkitektura
|
zer
den eta zer ez denaren ika mika ez dago guztiz argi, eta artikulu honen eremutik kanpo gelditzen da.
|
|
197), ezbairik gabe pentsatu dugu obra eraikia dela marrazki guztien xedea, eta hortaz helburu horri heltzeko pentsamendua izan dugula marra bat marrazten dugun bakoitzean. Badaude, ordea, eraiki gabeko eraikinen marrazkiek eraikitako benetazko eraikinek baino eragin eta garrantzi handiagoa izan dutela baieztatzen dutenak ere (Carpo, 2013: 129), eta, hortaz, arkitektura zer den eta
|
zer
ez denaren ika mika ez dago guztiz argi, eta artikulu honen eremutik kanpo gelditzen da.
|
|
Sabaian ikusten da argien izkundeko hargintzak
|
zer
nolako etena ekarri zuen gotikoarekiko. Hargintza gotikoak, eraikuntza efikazia xede, prozedura soilak baliatzen zituen, egikera estandarrak.
|
|
Esan gabe doa arkitektoaren eta teknikariaren artean ulermena lortu behar dela. Beharrezkoa izan daiteke azaltzea prozesu guztiaren nondik norakoak,
|
zer
lortu nahi dugun (pieza) eta zertarako (tokian jartzeko, adibidez); eta bion arteko ulermena lortzean lana ondo irten daiteke.
|
|
Esaterako, nola mugitu gaitezkeen udalerrian zehar eta zein garraio sistemarekin, zein erabilera mota egin daitekeen lurzoru bakoitzean, non egon daitezkeen ekipamenduak edota datozen urteetako zenbait inbertsio publikoren helburua, besteak beste, HAPO dokumentuan definitzen dira. Udalerriaren lurraldea euskarri fisikoa dugu eta hirigintzak
|
zer
/ non egin daitekeen baimendu edota debekatzen du, baina erabaki horien atzetik sakontasun handiko estrategiak daude, nolabait esateko, egiteko eta pentsatzeko eredu baten emaitza da.
|
|
Fabrika bailaran kokatzeko moduak ere garbi utzi zuen
|
zer
lehenetsi, bailarako lautadak eskaintzen zituen lurrak bete arte lekua eroso hartu baitzuten. Bai Victoriok eta bai haren itzalera hurbildu ziren beste hainbat enpresak.
|
|
Horrela, Luzuriagak Antxorentzat
|
zer
suposatu duen esatea kosta egiten da. Ez baitaude hitz horren beteak; den dena esatea asko bada ere, beste guztia motz geratuko litzateke segur aski.
|
|
Zerbait garrantzitsua egin dugulako poztasuna dugu, baina
|
zer
egin dugu. Etxe bat bakarrik edo zerbait gehiago egin dugu?
|
|
Lehen biztanleek, lanera etorritakoek, edo beraien emazteek, bertan diraute. Momentuz badute, hortaz,
|
zer
aldarrikatu. Datozen belaunaldiek mantenduko ahal dute bizirik autoeraikitako komunitate izaera, auzoko identitatea.
|
|
Auzoa barrutik eta barrukoen eskutik ezagutzeko aukera paregabea. Baina
|
zer
du Masustegik modu horretan (eta orain) interesa pizteko, bada?
|
2015
|
|
Gainera, nahiko modu inpertsonalean marrazten zen hasiera hartan, oro har. Ni saiatu nintzen nire KAPean ez zedin nabaritu
|
zer
zegoen eskuz marraztuta eta zer ordenagailuz.
|
|
Gainera, nahiko modu inpertsonalean marrazten zen hasiera hartan, oro har. Ni saiatu nintzen nire KAPean ez zedin nabaritu zer zegoen eskuz marraztuta eta
|
zer
ordenagailuz.
|
|
Baina eskaintzen den jardueraren gainbehera heltzen denean, kezkak sortzen dira eraikinen etorkizunari buruz. Jarduera zehatz baterako sorturiko eraikinari
|
zer
erabilera berri eman?
|
|
Administraziotik zein hiritarren erakunde alternatibo eta mugimendu sozialetatik datozen egitasmo eraldatzaileak asmo onez betetako ahaleginetan gelditzea nahi ez badugu, espazio horietan
|
zer
eta nola gertatzen den errotik aztertu dugu. Espazio publikoa jendartearen agertoki eta sortze gune bada, krisiak azaleratutako politika suntsitzaileei buelta emanez, berau diseinatzeko prozesuari ere buelta eman eta beste era batera aritu dugu Biztanleak prozesuaren hasieratik partaide aktibo izateak orain arte hirigintzan lan egin dugunon metodologian eraldaketa sakona eskatzen du.
|
|
Mende batean, XVI. mendetik aztarnak utzi dituen jokoaren lagin xumeena ere ahazteraino. Ikus eta aurki daitezke gure lurraldean iraganeko jokoak utzitako arrastoak, baina zailagoa da gizarteak gogoan izatea, edo okerragoa dena,
|
zer
diren jakitea ere. Blé jokoaren ikuskizun profesionala asmatu zutenek ez zuten imajinatuko gure lurraldeko hirigintzan eta kulturan sortuko zuten pitzadura, pilota jokoari dagokionez.
|
|
Noski, edozein tokitan aplikatzeko definizio zabal bat da. Balio du paisaia guztientzat, aldez aurretik kontuan hartuta
|
zer
nolako aniztasuna dagoen paisaiaren arloan. Hemen eta estatuan orokorrean, paisaia kontuan hartu da geografoen esparru espezifikotzat, eta hor egon da freno txiki bat, beste profesio batzuei paisaian aritzeko eskubidea irekitzeko.
|
|
Paisaiaren betaurrekoak jarrita,
|
zer
balio dauden, zer behar dauden, eta zer ekintza egin liratekeen dauden balioei eutsi eta etekina ateratzeko, eta erronkei aurre egiteko. Paisaia dinamikoa den zerbait da, eta haren arazoak ez ditugu konponduko erregulazioaren bitartez:
|
|
Paisaiaren betaurrekoak jarrita, zer balio dauden,
|
zer
behar dauden, eta zer ekintza egin liratekeen dauden balioei eutsi eta etekina ateratzeko, eta erronkei aurre egiteko. Paisaia dinamikoa den zerbait da, eta haren arazoak ez ditugu konponduko erregulazioaren bitartez:
|
|
Paisaiaren betaurrekoak jarrita, zer balio dauden, zer behar dauden, eta
|
zer
ekintza egin liratekeen dauden balioei eutsi eta etekina ateratzeko, eta erronkei aurre egiteko. Paisaia dinamikoa den zerbait da, eta haren arazoak ez ditugu konponduko erregulazioaren bitartez:
|
|
Baina guztiz berrasmatu behar diren paisaietan aukera asko galtzen dira, ordea. Adibidez, zabortegien kasuetan,
|
zer
egiten dugu. Lur kapa bat bota eta zuhaitzak jarri.
|
|
Kontuan izanda katalogo hauek bat datozela lurralde antolamenduko eremu funtzionalen unitateekin,
|
zer
ekartzen diote Lurraldeko Plan Partzial batek dioenari?
|
|
Izugarri interesgarria zen hori, zarataren mapa egin beharrean, lasaitasunaren mapa egiten zutelako. Alderdi positibotik begiratzen, eta ezabatu behar dena soilik identifikatu beharrean, kontserbatu nahi den hori lantzen ere bai, eta kontserbatu nahi den hori benetan
|
zer
den aztertzen, zer da lasaitasuna. Hori nola jakiten da?
|
|
Izugarri interesgarria zen hori, zarataren mapa egin beharrean, lasaitasunaren mapa egiten zutelako. Alderdi positibotik begiratzen, eta ezabatu behar dena soilik identifikatu beharrean, kontserbatu nahi den hori lantzen ere bai, eta kontserbatu nahi den hori benetan zer den aztertzen,
|
zer
da lasaitasuna. Hori nola jakiten da?
|
|
Horrelako gauzak oraindik egiteko dauzkagula uste dut. Eta nik atsegin dut ikuspegi positibo hori, eramaten gaituelako ekintzetara,
|
zer
egin behar dugu lasaitasuna mantentzeko eta hedatzeko. Zarata mapeatzen baldin badugu soilik, ekintza izango da zarata kentzea, eta nahiz eta zarata kendu, igual ez duzu lasaitasuna sortu!
|
|
Eta, merkatariak zartadaka tenplutik kanpo jaurti zituen Jesukristo hark
|
zer
pentsatuko luke ikuskizun honen aurrean. Agian dendariok ez dute inoiz alde egin, egia esan, Historiaren ibilian, elizetan ekintza publiko anitz, ez liturgikoak, ospatu izan baitira (antzerkia, kontzertuak?), eta Jainkoaren etxeak «genetikoki» ez dagozkion funtzio sozial ugari bete izan ditu (kartzela, eskola, ostatua, bolborategia?), espazio publiko polisemiko zabal bat gauzatuz Urbe barnean.
|
|
Agian egunero portland azpian 1,23 hektarea lur itotzeaz nekatuta gaudelako. Agian eko aurrizkiaren moda faltsua dagoelako, eta ez dakigu, eta ez dugu adosten
|
zer
den paisaia. Dena den, gauza bat argi dago, Roberto Gambino ren hitzetan, «Paisaia ez da salbatzen, Herria salbatu ezean» (Gambino, 2002:
|
|
Kapitalak garapen iraunkor, ongizate eta beste hainbat kontzeptu bereganatu ditu.Administrazioak, multinazionalek eta erabilera masiboak kontzeptu horiek bi ahoko ezpata bihurtzen dituzte, eta gaur ezpataren eta hormaren artean gaude. Beraz, egia da Paisaia datorrela, baina hurrengo urteetan ikusiko dugu noren eskutik datorren eta
|
zer
egingo duten haren izenean.
|
2016
|
|
Horren harira, prozesuaren helburuetako bat ikerketa militante aktibo eta konprometitutik abiatuta, arldtektura biguna eta zurruna Oarris, 2015) Zaintzaren birkonfigurazio eta birsorkuntzarako espazio estrategiko bezala erabiltzen duten praktika inspiratzaileen identifikazioa gauzatzea da:
|
zer
nolako emaitzak jaso dituzue gaurdaino?
|
|
azpiegitura bigunen eta zurrunen arteko oreka ezinbestekoa da, horietariko bati erreparatu izan ez zaionean, proiektua erori egin delako.Gainera, oro har, arkitektura eta diseinuaren lilurak jan egiten du harremanei eta zaintzari begirako beharra, eta ondorioak lazgarriak dira proiektuarentzat. Zaintzaz kolektiboki eztabaidatzea hamaika oparotasun sortzen ditu, bidea nekeza izan arren, horrelako proiektuetan pertsonak behartu egiten dira beren bizitzako fase zehatz horretan beren nahi eta beharren inguruan hausnart: z: era, kolektiboki
|
zer
emateko prest dauden eta ez dauden ikusaraztera eta hori guztia espazialki nola osagarritu daitekeen hausnartzera. Horrek ahalduntze prozesuak hamaika erpin izatea dakar, plano indibidualean, plano espazialean, plano kolektiboan...
|
|
Joan den mendearen 70eko hamarkadan hasi ziren aztertzen inguruaren eta pertsonen gaitasunen arteko erlazioa (Lawton, 1986), eta 90eko hamarkadaz geroztik ikertzen ari dira dementzia duten pertsonentzako terapia ez farmakologiakoen barruan inguruneak
|
zer
parte hartze izan dezakeen. Azterketa horietan zehaztu nahi dute bizi diren ingurunean zer elementuk sortzen dien ongizatea eta, alderantziz, zeinek sortzen dien larritasuna, zeinek gozatzeko ahalmena gutxitzen dien eta zeinek oraindik mantentzen dituzten gaitasunak mugatzen dizkien (Calkins,
|
|
Joan den mendearen 70eko hamarkadan hasi ziren aztertzen inguruaren eta pertsonen gaitasunen arteko erlazioa (Lawton, 1986), eta 90eko hamarkadaz geroztik ikertzen ari dira dementzia duten pertsonentzako terapia ez farmakologiakoen barruan inguruneak zer parte hartze izan dezakeen. Azterketa horietan zehaztu nahi dute bizi diren ingurunean
|
zer
elementuk sortzen dien ongizatea eta, alderantziz, zeinek sortzen dien larritasuna, zeinek gozatzeko ahalmena gutxitzen dien eta zeinek oraindik mantentzen dituzten gaitasunak mugatzen dizkien (Calkins,
|
|
Artikulu honen xedea da Euskal Herrian honen inguruan lanean ari diren pertsona, talde eta elkarteen gaineko ikuspegia ematea, alor honetan gurean
|
zer
lan egiten den ezagutzera emateko. Izan ere, ez da gutxi egiten dena, eta erreferente ere bada gure mugetatik haratago.
|
|
Bertan, haurraren zein adinetan azaltzen diren agertzen da. Eta horren parean horietako bakoitzak
|
zer
espazio eta egitura behar dituen azaltzen da. Komeni da, beraz, ikastolaren espazioak diseinatzerakoan, adin bakoitzeko haurrak zein tokitan lekutuko diren kontuan hartzea, lehenik, eta segidan zer espazio eta egitura komeni zaizkien erabakitzea, pizten zaien sena garatzeko bideak eskaintzeko.
|
|
Eta horren parean horietako bakoitzak zer espazio eta egitura behar dituen azaltzen da. Komeni da, beraz, ikastolaren espazioak diseinatzerakoan, adin bakoitzeko haurrak zein tokitan lekutuko diren kontuan hartzea, lehenik, eta segidan
|
zer
espazio eta egitura komeni zaizkien erabakitzea, pizten zaien sena garatzeko bideak eskaintzeko.
|
|
Eta arkitekturan,
|
zer
–
|
|
Puntu honetara heldu ondoren, irakurleak honezkero galdetuko ote zion bere buruari, eta arkitekturan
|
zer
–Arkitektura alorrean momentuz ez dago jakituria teknikorik ez duten erabiltzaileak modu aktiboan integratu izan dituen Inteligentzia Kolektibo Globaleko esperientziarik.
|
|
un paseo por la nueva economía» izeneko saiakeran (zein beranduago «Economía en porciones» liburuan berrargitaratua izan zen) sorturiko kontzeptua. Kostueta produkzio egiturek
|
zer
produzitzen duten eta zer ez, eta produkzioaren emaitza batzuek edo besteek zenbateko sarbidea izango duten ebaztea (merkatu bidez, erabaki autoritarioz edo demokratikoz) beharrezkoa ez denean agertzen da oparotasunaren logika. Iturria:
|
|
un paseo por la nueva economía» izeneko saiakeran (zein beranduago «Economía en porciones» liburuan berrargitaratua izan zen) sorturiko kontzeptua. Kostueta produkzio egiturek zer produzitzen duten eta
|
zer
ez, eta produkzioaren emaitza batzuek edo besteek zenbateko sarbidea izango duten ebaztea (merkatu bidez, erabaki autoritarioz edo demokratikoz) beharrezkoa ez denean agertzen da oparotasunaren logika. Iturria:
|
|
Baina,
|
zer
da Internet? 2005eko martxoaren 17ko Microsiervo web atariko artikuluaren arabera, Internet «maila globalean elkarri eragiten eta modu kooperatiboan informazioa publikatzen eta antolatzen duen informazio, pertsona, ordenagailu eta software multzorik handiena da».
|
|
2005eko martxoaren 17ko Microsiervo web atariko artikuluaren arabera, Internet «maila globalean elkarri eragiten eta modu kooperatiboan informazioa publikatzen eta antolatzen duen informazio, pertsona, ordenagailu eta software multzorik handiena da». Baina
|
zer
du interesgarri Internetek. Egituren arteko analogia, kondizioak eta aldi berean, edo desfase txiki batekin baina sare globalaren propioa den feedbackarekin, sorturiko irakaskuntza egituretan garatutako fenomeno kolektiboekin sareak berak dituen interakzio metodologiak.
|
|
Alvar Aalto arkitektoak «Amuarraina eta mendiko uharra» (AALTO, 1948) izenburuko testuan, Viipuriko Udal Liburutegirako proiektuaren prozesua nolakoa izan zen deskribatzen du. Marrazki inozoak edo umeek egiten dituztenen antzekoak egiten hasi zela aitortzen du, jolasean, ea
|
zer
topatzen zuen horrekin. Bost urteko epea zuen proiektua gauzatzeko eta horrek jai denbora ez kalkulatua erabiltzeko aukera ematen zion, halako askatasun bat, ausazkotasuna eta intuizioa agertzeko beharrezkoa dena.
|
|
Kurtso hauetan landutako programa orokorrak salbuespen areak, irlak, programa dentsoak, atmosferak eta abar izan dira. ...e ikasleei izen konkretuagoko programa zerrenda bat eman eta bertatik gustukoena aukeratuko dute (programa erakargarria, mito programa, programa artifiziala...); izen horiek beti datu zehatz batzuekin elkarri loturik doaz, hala nola erabiltzaile kopurua, hezetasuna, gardentasuna eta abar; izen eta datuez gain irudi edo argazki batzuk ere ematen zaizkio ikasleari, eta horrekin guztiarekin bakoitzak
|
zer
programa landu nahi duen erabaki du (6 irudia).
|
2017
|
|
«Moskuko auzo» horietako populazioak ere aldaketak jasan ditu, eta oraintsu arte klase beharginaren borroka, botere hartze eta harrotasun kolektibo baten antzeko
|
zer
edo zer igar zitekeen, sektore batzuetan behintzat. Beste alderdian, eskuinaldean burgesia industrialak bizitokiak antolatu zituela jakin badakigu.
|
|
«Moskuko auzo» horietako populazioak ere aldaketak jasan ditu, eta oraintsu arte klase beharginaren borroka, botere hartze eta harrotasun kolektibo baten antzeko zer edo
|
zer
igar zitekeen, sektore batzuetan behintzat. Beste alderdian, eskuinaldean burgesia industrialak bizitokiak antolatu zituela jakin badakigu.
|
|
adibidez Zierbenan («periurbia» litzatekeF), lehenagoko arrantzale herrixkaazpiratzenduen lantegierraldoiaren ondoan«hondartzaartifiziala»egin diete, baldin horreladei badaiteke.Noski, bertatikibilizkutsakortasunaren abisuzko kartelaketagalazotakoaktibitateakerruzaurkitukoditugu. Kontrakomuturreankirolekoeta jostaldirakoontzitxoez aparte Klub Nautikoaeta antzekoelkarteen presentziak jarraitzendu, eta BegonakoPuntaderitzon kontradikean aisialdirakoostalaritza gunea ireki dute, bertako galeria modernistekin
|
zer
egiten duten erabaki arte. Hemen eta nonahi, «espektakuluaren gizarteak paisaia banalak eta kontsumoko espazioak sortzen ditu [zeren eta] esperientziaizanaurretikjada digerituakdirentokiaknekez sortzenduteemoziorikbertaratzean" (Uriarte, 2013b: 8).
|
|
Horrela, espazio fisikoek komunaren ezarpenerako eskain ditzaketen ezaugarriak aztertzea ezarri zen helburu, hainbat galderatatik abiatuta:
|
zer
bilatzen dute amek halako parkeetan. Zenbateraino du garrantzia jolas-lekuaren izaera fisikoak (diseinua) eta zenbateraino emakumeek bertan ezarri ahal dituzten harremanek (esparru soziala)?
|
|
Behin, argazkiak ateratzen ari nintzela, pasieran zebilen adineko gizon bat hurbildu zitzaidan «hau
|
zer
da?» galdetzera. Labur, Möbius zer zen azaldu nion, eta irribarre batekin zera esaten amaitu zuen:
|
|
Behin, argazkiak ateratzen ari nintzela, pasieran zebilen adineko gizon bat hurbildu zitzaidan «hau zer da?» galdetzera. Labur, Möbius
|
zer
zen azaldu nion, eta irribarre batekin zera esaten amaitu zuen: «Ba ez dut ongi ulertzen eta ez dakit zergatik, baina arrazoiren batengatik, gustatzen zait, oso erakargarria iruditzen zait».
|
|
Badirudi ere ikaskuntzan laborategiek
|
zer
esanik badutela, unibertsitatean lehenago aipatu bezala gero eta ohikoagoak direlako halako gune hibridoak, baina Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan ere aurrera doazelako apurka eredu berriak. Gauzak sortu eta diseinatzeko tresna eta teknika hauek zeharka jotzen dituzte etorkizunean erabilgarri izan daitezkeen eta oraindik ikaskuntza sisteman leku zehatzik ez duten hainbat ezaguera arlo.
|
|
Gauzak guk sortu edo egiten ditugunean lortzen delako finean prozesuaren ulermen eta ikasketa sakonena, Richard Sennett ek The Craftsman (Senett, 2009) maker espirituaren gidaliburuan dioen bezala «ezin duzulako ardoa nola egiten den, ardoa edanez soilik ulertu». Kontsumo produktu bakoitzaren inplikazioa kontsumitzaile soil bezala ulertzeko kapaz ez garen moduan, produktuak beharrezkoak diren,
|
zer
material erabiliz eta soberan utziz egiten diren edo naturarekiko jasangarriak diren jakiteko ditugun bideak mugatuak dira ere. Beraz, eta gure inguruan dauden egitura, eraikin, objektu eta diseinuak ulertzea garrantzitsua dela baiezkotzat ematen badugu, hobe dugu agian ahalik eta azkarren hiritar parametrikoaren jantzia jarri eta gure trebeziak, ezjakintasunak eta ikasteko grina laborategi, makerspace eta antzeko gune gertukoenetara hurbiltzea.
|
|
tresnek lengoaia eta egiteko moduak baldintzatzea eta iraultzea. Horregatik, agian, parametrizismoaren tesiak badu nondik heldu, tresnak
|
zer
eta nola egin baldintzatzean, gure imajinario eta sormen moduak ere moldatzen direlako. Hari horri helduta, Ivan Sutherland ek 1963an MITen ordenagailu bidez lagundutako lehen diseinu tresna sortzean, nolabait, parametrikotasunaren garaian murgiltzen hasi ginela esan genezake, erabiltzaile xumearen logikatik behintzat.
|
|
Izan ere, XXI. mendearen hasieran diseinu algoritmikorako softwareek eragindako eztandatik eratorritako arkitektura formalistaren olatu erraldoi hark «arkitektura parametriko» terminoa monopolizatu zuen. Hala ere, azken urteetan formalismo algoritmikoaren gainbeherak (edo agian normalizazioak) «arkitektura parametrikoa»
|
zer
den eta zertarako erabil genezakeen hausnartzeko parada ematen digu.
|
|
Paralelepipedo estrusionatuaren ertz biziak biribildu egin dira sektore koniko batzuekin, itxura zorrotzagoa emateko eta estrusio moduan desegonkortzeko. Eraikinaren geometria fluidoen dinamikan oinarritutako simulazioen eta haize tuneleko esperimentuen bidez findu zen, oinezkoen mailan ere haize boladak egongo direla bermatzeko (horretarako, aztertu zen
|
zer
eragin zuten eraikinaren geometriaren parametroek erosotasun urbanoan). Zenbait dorre geometria aztertu ziren haizearen norabide nagusiei aurre egiteko, eta haizeak oinezkoen mailan zuten eraginaren arabera doitu zen azkenik dorrearen geometria.
|
2018
|
|
Industria baten balioa neur daiteke sortzen duen lanpostu kopuruaren arabera, edo hobeto, sortutako lanpostu dentsitatearen arabera; baita lan baldintza eta kalitatearen arabera ere; edota beste hainbat modutan. Balioan
|
zer
jarri nahi edo behar den argi eduki behar da edozein neurriri ekin aurretik.
|
|
Adam Caruso ren adierazpena gure egunerokoan guztiz egiazkoa bada ere, plangintzak oraindik ere badu
|
zer
esanik mundu aldakor honetan. Merkatuen presio handien aurrean txiki gera badaiteke ere, ezinbestekoa da plangintzak malgutasun handiagoz aurre egitea eguneroko erronka berriei, egungo tresnak sormenez moldatuz, egoera berriak imajinatuz eta horiei aurre hartuz.
|
|
Aurrenik industria
|
zer
den ulertu genuke. Zer da gaur egun industria?
|
|
ere gertatzen dela argudiatu badaiteke ere, euskararen kasuan talka horiek hirigintza eta arkitekturaren profesionalek askatu ezineko korapiloak direla ematen du, eta itzultzaile edo zuzentzaileen esku gelditzen da. Azken finean, nork daki
|
zer
erabaki duen Euskaltzaindiak bere azkeneko afarian?
|