2000
|
|
Sarobe ari da plana burutzen, eta Oarsoaldea Garapen Agentziak babes teknikoa ematen dio. De Santiagok plana zertan
|
den
azaldu digu: " Orain kokapena, diseinua eta gestio politikoa definitzen ari gara".
|
|
Basozaina hurbildu zait. Fotokopia batzuetan, nazio independiente guztien zabalerak Alaskarenarekin alderatuak ditu, eta denei bezala, ez baigenekien edo, niri ere 49 estatua zein handia
|
den
azaldu dit, bere herrikideek hain atsegin dituzten superlatibo eta konparatiboak erabiliz. Une hartan australiarra ez, Sam Osabaren etsai aljeriarra, sudandarra edo libiarra izatea gustatuko zitzaidakeen," Ene herria handiagoa duk!" edo botatzeko.
|
|
Pernandoren egia dirudi, eta hala da. Gainerako ajenteak Elkartea, bertsozaleak, hedabideak, eskola, bertso eskolak, gizartea orokorrean aparte utz ez badaitezke ere, bertsolariaren ikuspegitik egungo egoera zertan
|
den
azaltzen ahaleginduko naiz. Nola dabil gaur egun bertsolaria?
|
|
Egileak berak dioen bezala" espetxea abiapuntua da". (Gara VI) Honela, espetxeko bizimodua nola eramaten
|
den
azaltzen saiatzen da: bertako minak, ezinak, beldurrak, itxaropenak,... Espetxeari nola aurre egin planteatzen du, hortaz:
|
|
mailan. Bai, zaila izango zaiguhori nola ulertu behar
|
den
azaltzea. Zailago oraindik neurketa egitea.
|
|
Arturo Merayo k (1992: 43) programazio buruaren figura zer
|
den
azaltzen digu, beraren zeregina zehaztuz: –gauza izan behar du irratsaioak planifikatzeko eta koordinatzeko, hitz mintzatu edo idatziaren bitartez, edozein motatako saioa izanik ere, dela informatiboa, dela ez informatiboa?.
|
|
Eta nora egingo dut ihes, Irlandara ez bada? Ai!, ondo idazten jakin nahi nuke sentitzen dudan zirrara zelakoa
|
den
azaltzeko, baina argazkietan hainbeste bider ikusi dudan lurralde horrekin topo egiteko zorian nagoela pentsatze hutsak zoratu egiten nau. Ez dakit, guztiok izaten ditugu idealizazioak, eta neuk ere Irlanda bat daukat buruan.
|
2001
|
|
Alfarotik hemengo muturrera 120 kilometro daude. Gaur egun mundu osoan bilatzen dena kontsumitzaileari zer hartzen ari
|
den
azaltzea da. Bai, ardo hau Errioxakoa da, baina zer aldetakoa, goikoa, behekoa...?
|
|
Bilkura herrrikoi hauek dira kanpainaren ardatza. Herrikoa zer eta zertarako
|
den
azalduko dute, baita egitasmoen berri eman ere
|
|
Eliot en gain geratuko gara pixka batean, azken batean honek eragin baitzuen literaturaren aldetik Sarrionandiarengan. Irakur dezagun poeta honetaz Abrams-ek dioena, Iurretako idazlearen ulermenerako argigarri izango zaigulakotan Lau kuarteto lanari buruz, joan etorria bere egituran nola agertzen
|
den
azaldu nahiz:
|
|
Heziketarako materiala idatzikoduten irakasle eta teknikarientzat, HABEn heziketan arituko diren teknikarientzat etamaterial horiek erabiliko dituzten irakasleentzat. Euskaltegietako irakasle askoaldaketarako prest baitaude une honetan, baina, aldaketarik egin ahal izateko, material hezitzaileak behar dituzte, aldaketa hori nola gauzatzen
|
den
azalduko dutenereduak (Azkue, 1999).
|
|
testua ahozkoa ala idatzia izango
|
den
azalduko zaigu,
|
|
Azkenik, komunikazio eginkizun bakoitzean aukeratutako testua jasotzea alaekoiztea proposatzen
|
den
azalduko da.
|
|
Orientabidea sistematikoa eta zuzena bada, irizpideak eman litzake ondokoarloetan: ikasle helduek nola ikasten duten, gidaritza estua behar duten ala ez, ikasgelako informazioa nola komeni
|
den
azaltzea, talde eta azpitaldeak nola osatu, ebaluaziorako prozedura egokiak aukeratu, etab. Badira irakasle ugari, behaketa, esperientzia, ebaluazio eta entzute saio sistematikoen bitartez beren ikasleen ikas estiloen diagnostiko egokia egiteko gai direnak. Hala ere, Smith-ek (1988) dio, propio horretarako prestaturiko tresna egoki batek denbora aurrezten eta okerrakbaztertzen lagun lezakeela.
|
|
erraten diogun bazter zoko honetan gure lekua, euskalliteraturarena, euskal kulturarena, are euskaldunena ere? zein
|
den
azaltzean, adostasunetik hain urrun gaudelarik. Politikatik gertuen dagoen alorrean haztadezakegu aferaren norainokoa:
|
|
Izanen da gure artean, guri ez ezik, kanpotarrei ere galderak eginarazikodizkien eta mundua nolakoa
|
den
azalduko dien euskal sortzailerik. Izanen daizkiriatzaile arrotzik, gure hizkuntza bitarteko dela, bihotzaren zolaraino landatukozaiguna, amorrua eta bakea, mina eta plazerra txertatuz.
|
|
Lehen aipatutako Handbook of Language and Social Psychology (Giles etaRobinson, 1990) izeneko lanean, etnien arteko ukipenetan komunikazioaren egoera zein
|
den
azaltzen saiatzen diren hiru atal daude eta, horregatik, lan horren testuinguruan garrantzitsuak dira; atal horien izenburuak honako hauek dira: –Bilinguality and Multilinguality?
|
|
Gudykunst eta Ting Toomey (1990), biak estatubatuarrak,. Ethnic Identity, Language and Communication BreakdoMns? izeneko lanean, komunikazioarenarloaren egungo egoera zein
|
den
azaltzen saiatzen dira. Autore horiek, Ipar Amerikan nagusi den ikuspegi kognitibo batetik abiatuta, interakzio komunikatiboanarrakasta edo porrota lortzeko dauden aukerak ikertzen dituzte.
|
|
Hurrengo kapitulu batean, usaimena nola landu eta entrenatu ahal
|
den
azalduko dugu.
|
|
Hartu entziklopedia bestela. Sitsa zer
|
den
azaltzeko bi lerro eta jendeari egiten dion kaltea esateko lau lerro. Beste hiru lerro sitsa hiltzeko modurik ikusgarrienak kontatzeko.
|
|
Ba horixe, izurra zer
|
den
azaltzea egokitu zaizula.
|
|
Gizarte batek bere antolaketa propioa justifikatzeko erabiltzen duen irudi, kondaira, ideia eta teorien multzoari legitimazioa esaten zaio, eta bere partaideei multzo hau ulergarria zein eramangarria eta jasangarria egitea du helburu: beraien gizartea hoberena zergatik
|
den
azaltzen die.
|
|
Lehenik espazioaren azalpen metafisikoa egiten du Kantek, espazioa zer
|
den
azaltzen saiatzen da. Espazioa kanpoko sentsua da, espazioaren bitartez objektuak gugandik at errepresentatzen ditugu formaren eta handitasunaren arabera.
|
2002
|
|
Egañak txapela erantzi, eta burua ireki du bertsolari baten burmuinetan zer egosten den ikus dezagun. Gaia entzuten duenetik bertsoa kantatu arte zer gertatzen
|
den
azaltzen du.
|
|
M. zuluaga. Ondo deritzot, baina niri gustatuko litzaidake injustizia berrien aurrean zein desobedientzia mota garatu behar
|
den
azaltzea. Neoliberalismoak duen formulazio berriari zein eran aurre egingo dion.
|
|
Dena den, ikusmira futurista batekin hemendik milaka urtera biziko diren antropologoak, gaurko publizitatearen bidez gaurko mundua nolakoa
|
den
azaltzeko trikimailua izango dutela pentsatzen dutenak, erabat oker dira, Alvaro Gurrearen hitzetan. Izan ere, «publizitatean agertzen zaigun mundua gure eguneroko munduarekin zerikusi gutxi duen mundua da»
|
|
Horretarako, ikaslea ariketa horietan nola sentitu den, nolako zailtasunakizan dituen, eta, azken finean, zer lortu duen ikertu behar du irakasle tutoreak. Horrez gain, ikasleari fase honen garrantzia argitu behar diogu, noizeta zertarako egingo
|
den
azalduz.
|
|
Arkeologia eta medikuntza konbinatuz, iraganekogaixotasunak ezagutarazten dizkigu. Ondoren, Belen Bengoetxeak hiri arkeologiazer
|
den
azaldu eta ikerketa mota berri horren inguruan hausnarketa egiten du, Euskal Herrian garatzeko abiapuntuak proposatuz.
|
|
Laugarren eta azken blokean, Aro Garaikideko lau artikulu bildu ditugu.Aurrenik, Joseba Agirreazkuenagak gogoeta egiten du historiaren izateaz: postmodernismoak diziplina honen izaera kolokan jarrita, Euskal Herrian historia nolaerabili eta ulertu
|
den
azaltzen digu, baita aurrera begira dituen erronkak planteatuere. Bigarren artikuluan, Ludger Mees ek, euskal nazionalismoaren historiografiaerrepasatzen du.
|
|
19). Hori guztia nola gertatzen
|
den
azalduko da ondoren bi zatitan banatuta.
|
|
Gizabanakoak boterearen iritziak bere egiteko abian jartzen duen prozesuaz berba egiten du autore horrek, isiltasunaren espirala deitutako lanean. Iritzi publikoa zelan eratzen
|
den
azaltzen du autore horrek, eta bere teoriaren oinarrian hauxe dago: pertsonak boterearen iritziak bere egiteko duen gaitasun aparta, izugarria.
|
|
Paralelismo bat egitearren, azterketa eredu honetan geologiaren antzera jardungo dugu: geologiak lurrazalaren ezpain desberdinak aztertzen ditu, mundua lekuan lekuan denboraren poderioz zelan egituratu
|
den
azaltzeko; guk testua aztertuko dugu bere dibertsitate osoan, bere maila desberdinak azaleratuz. Testuaren ezpainak ikertuko ditugu, hormari begira geologoak harrobi batean lurraren konposizioa azter dezakeen moduan.
|
|
Bi mailatako morfologiaren barruan, lexikoaren definizioa nola egin behar
|
den
azaldu da 3.2 pasartean. lexc programa erabiliz bi aukera gehiago dago:
|
|
Erregela sinple batzuk ikusiko ditugu atal honetan, fenomeno morfologiko ezagunen deskribapena sinplifikatua hainbat kasutan bi mailatako erregelen bidez nola egiten
|
den
azaltzeko.
|
2003
|
|
Onartzen du euskal literaturak urrats garrantzitsuak eman dituela unibertsala izatera iristeko bidean 60ko hamarkadatik hona, baina unibertsaltasun horretara iristeko modu bat baino gehiago daudelakoan dago, eta ziurrenik guztiak ez direla egokienak izango da bere susmoa. Hara zergatik saiatu
|
den
azaltzen bere irakurle ikuspegitik prozesu horrek azken urteotan sortu dizkion kezkak eta baita eman dizkion pozak ere.
|
|
Oker ez banago Gipuzkoako Foru Aldunditik euskal kirolaren harira honako proposamenak egin dira. Alde batetik, formazio eta monitoreen kontua neurtzea proposatu da, eta bestetik, kategoria bakoitzean curriculum batzuk sortzea zer landu behar
|
den
azalduz. Hosto meta batzuk lirateke, monitore horiek jakin dezaten alebinetan hau eta hau lantzen da, infantiletan hau eta hau, eta maila denetan horrela.
|
|
Obra hau, elaberri izateaz gain, literatura didaktikoaren azpigeneroan ere sar daitekeelakoan gaude, hizkuntzaren saio literarioa den aldetik; harako Peru Abarka bere aldian izan zen antzera. Euskara batua nola egin behar den edo komeni
|
den
azaltzeko erakuspen praktiko antzekoa dugu obra hori. Egileak berak aitortuko du Mitxelenari idatzitako gutun baten, argitaratu aurretik hainbat orraztualdi egin zizkiola testuari.
|
|
Abokatu espezializatuak edo erabiltzaileen elkarteak zer egin behar
|
den
azalduko dio pazienteari.
|
|
Zer behar dut testamentu hau egiteko? Notario testamentu irekia egiteko, NANa duen notarioarengana joan besterik ez da egin behar. eta hildakoan ondarea nola utzi nahi
|
den
azaltzea. Baliteke notarioak eskura ditugun ondasunen eskriturak eskatzea, edo gure oinordekoei buruzko informazio gehiago, etab. Datu horietatik abiatuta, notarioak idatziz idatziko du testamentua, eta egilesteko ez da behar notarioak berak baino lekuko gehiago, kasu batzuetan izan ezik.
|
|
Kanarietako itsaslasterraren masa eta bero garraioa, Kanariar Uharteek Afrikako ipar mendebaldeko eremuarekin duten elkarreragina eta Kanarietako itsaslasterra Afrikako kostatik bereizi eta Karibera joateko arrazoiak, Alonso Hernández Corica proiektuko koordinatzaileak adierazi zuenez. Azterketa horrek, koordinatzaileak gaineratu duenez, “arlo horretan klima aldaketa zergatik sortzen
|
den
azalduko digu”. Klima aldaketak, zehaztu zuenez, ozeanoan sortutako epe luzeko klima aldaketa bat da.
|
|
Misio bat zer
|
den
azaltzeko metaforarik erabiliena, eta eremu semantiko emankorrena sortzen duena ereitearen eta laborantzaren metafora da: Ebanjelioetan datozen ereilearen parabolatik (Lukas 8, 5; Mateo 13, 3; Markos 4, 1), eta Jainko Mahastizainaren edota belar txarren iruditik garatutako metafora multzoa.
|
|
Paralelismo hori ez da, noski, soilik misio denboran egiten. Fededunak Jainkoaren hitza jaso behar duen kasu guztietan aplikatzen da, eta, beraz, metafora horiek egituratzen dituzte baita ere meza nola entzun behar
|
den
azaltzen duten dotrinak. Gainera, beren eremu semantikoa arras zabalagoa da oraindik.
|
|
" Oraciño mentala" (Zabala)," adimentuzco oraciñoa" (Añibarro) edo" biotzezcoa" (Kardaberaz) predikari guztiek gomendatzen eta erakusten duten meditazio praktika da. Baserritarrei" oraciño mentala" zer
|
den
azaltzerakoan, Zabalak lehenik eta behin izenarekin ez ikaratzeko eskatzen die, ez dezatela pentsa jende ezjakinarentzat konplexuegia denik. Santo Kristo bat ikusterakoan Kristoren pasioaz oroitzen dira, ezta?
|
|
...untu bezala harturik bizitza kulturala pert sonaren onerako dela eta, horri loturik, gizarteari begira, guztion onerako dela, gehiago interesatzen zaigu ezagutza prozesuaren azterketa antropologikoa eta horrek gizartean duen isla, kultura hitzak historian barrena izan dituen adierak aztertzea baino edota eliteen interes sozialen, politikoen edo ekonomikoen arabera, kultura era askotan nola erabili
|
den
azaltzea baino, elite horiek globalizazioaren boterearen gaineko lehian ari baitira ezagutzaren gizartea esaten zaion horretan.
|
|
Hasteko, argazki orokor bat emango dugu, ultzo ultzo dukzio osoa gaietan banatuta agertzen den, gaimbakoitzean zenbat titulu kokatzen diren eta gaimuen pisua zein
|
den
azaldu bakoitzak produkzio osoandguran.
|
|
Baina zu utziko zaitut jada, eta Diotima Mand tineako emakume batengandik behin entzun nuen Maitasunaren inguruko hitzaldia (bera gai horietan eta beste askotan aditua zen eta izurritea baino lehen behin eskaintza egindako atenastarrei gaixotasuna hamar urtez atzeratu zien, eta niri ere maitasunaren ingurukoak erakutsi zizkidan), hark esan zuen hitzaldia bada saiatuko naiz zuei agertzen, nik eta Agatonek adostutakoak oinarri hartuta, nik neuk neure kasa ahal dudan bezala. Eta beharrezkoa da, Agaton, zuk azaldu zenuen bezala, lehenik bera nor eta nolakoa
|
den
azaltzea, bigarrenik bere ekintzak. Beraz atzerritarrak erantzuterakoan behin azaldu zidan modu berean azaltzea dela errazena uste dut, gutxi gorabehera Agatonek niri oraintxe esan dizkidan arrazoi bertsuak esaten bainizkion nik berari ere:
|
2004
|
|
Bigarren atalak, berriz, hizkuntz plangintza jorratzen du. Atal horretan, gaur egungo euskararen egoera zein den eta historian zehar zer gertatu
|
den
azaltzen da. Era berean, plangintzan eta normalizazioan hartu diren neurriak azaltzen dira.
|
|
«Batzar etxeak makina bat bisitari erakartzen ditu, zuhaitzagatik batez ere; museoa sortuz, testuingurua eman gura genion horri guztiari. Alegia, Euskal Herria zer
|
den
azaldu. Hala ere, ez dugu harreman organikorik Batzar Etxearekin.
|
|
Zelangura, Gamindek gustuko ez duen dialektologia horren bidetik joatea onartu du, Bilboko jatorrizko euskara zelakoa
|
den
azaltzeko: " Azentua, Bizkaiko iparraldean ez bezala, ez da bereizgarria, ez du ezertarako balio.
|
|
Gure ezezkoa ondo arrazoituta dago eta EAJk onartuko balu, guk bezala, itunari hainbat gabezia leporatuko lizkioke. Botoa ezberdina izanda ere, inportantea Itunaren muina zein
|
den
azaltzea da. Iritzia eta jarrera orokorrak antzekoak izango dira.
|
|
Testamentu oroitidazkiren bat duenak epaile eskudunari aurkeztu dio bera, egileslearen heriotzaren berri izan bezain laster, hori protokoloan jasotzea eskatuz eta berori edukitzeko arrazoia zein
|
den
azalduz. Idazkiarekin batera aurkeztuko du heriotzaren egiaztapena jasotzen duen agiria, eta testamentuaren kopia sinesgarria erakutsiko du; kopia horretan, beraren izatea eta legitimotzat hartzeko bildu beharreko ezaugarriak aipatuko dira.
|
|
Historia apologetiko horien arriskua, etxe kontsumorako eraikitzen ditugun gure memoria partikularrena bezala, gorazarre akritikoan geratzearena da, edo are mitologian bukatzea (euskal historiografia tubalista zaharrean gertatu zen bezala). Horregatik, puntu honetan, historiografia modernoan apurka apurka garatuz joan diren metodo kritikoen berri eman litzateke, iturrien errespetua azalduz, positibismoak horixe defendatzen zuela, eta horrek guztiak Euskal Herrian izan duen bilakaera gainetik agertuz, ez hainbeste euskal historialarien izenak irakatsiz, baizik historia nola landuz joan
|
den
azalduz.
|
|
Sokratesentzat Justizia gurebaitan dagoen Ongi bat da, hau da, pertsona bakoitzaren baitan eta hiri osoaren baitandagoena: Ongi partikularra eta Ongi orokorra.Bigarren liburuan hiria nola sortu eta garatzen
|
den
azaltzen du Sokratesek; gauzagutxi hastapenean, eta hastapenetik dira haxean ezarri, egiari loturik, moralarisegituz eta, beraz, gazteria zuzentasunean altxatuz, adin horretan baitira plegu on edotxarrak hartzen.Hirugarren liburuan justiziaren definizioaren bila ari da Sokrates. Hasi lehenik edertasunari buruzko maitasunetik, musikarenetik bereziki?, horrela zentzu ederrera lerratukobaikara.
|
|
Descartesen abuntz, niak ezaugarri batzuk baldin baditu, gogo egoeren egitura (ikus Metafisika eta Gogoaren Filosofia)?, nza azaltzeko aukera bakarra ezaugarrihorietariko bakoitza gogotik kanpoko zerbaitek kausatzen duela jakiteak emango liguke.Argudioa ez da batere sendoa, baina bai zehatza; bat bateko bultzada itsu bati esker, nikJainkoaren ideia neureganatzen dut. Jainkoa infinitua da, independentea, ahalguztiduna, etahura zer
|
den
azaltzeko haren ezaugarriak dituen izaki batek kausatzen duela suposatubeharko nuke. Eta Jainkoari biiruzko ideia badudanez, zerbait dago gogotik at Jainkoadcna.
|
|
Bcste aldetik, bizidunak antolakuntza bcrezi batez. horniturik ikustcn dituzte, Kant ckzioen bezala{ Kritik der Urteilskra/ t). Anlolakuntza horrek bizidunaren osotasuna nolaeratz.cn
|
den
azaldu behar du: zati bakartuen forma eta zercgina ezagutzea ez da, beraz, nahikoa. horien integrazioa bchar baita.
|
|
Gorpuztiko prozesioa nola antolatzen
|
den
azalduko du Makalena elkarteak
|
|
Ordubete inguru iraungo duen emanaldi interaktiboa eskainiko du bihar Makalena elkarteak. Gorpuztiko prozesioa nola antolatzen
|
den
azalduko dute, atalez atal. Prozesioan parte hartzen duten zati guztiak aurkeztuko dituzte.
|
|
Erreal (itate) a nola
|
den
azaltzeko zientziak eman dezake azalpenik koherenteena eta beteena, Wittgensteinen ustez. Areago, Tractatus a oldoztu eta idatzi zuen Wittgensteinen arabera, zientzia da, errigore hertsian, errealitatearen nola delakoaz zuzen hitz egin dezakeen jakintza bakarra.
|
|
Gure ikerketa eta perspektiba ez dira, inondik ere, moralistak. Orain interesatzen zaiguna, oinarri bila gabiltzanez gero, ez da, beraz, arau moral horien edukia aztertzea (zeregin horren garrantzia gutxietsi gabe horrenbestez), baizik eta, Kantekin batera, arau horiei moraltasun estatutua zerk eman diezaiekeen argitzea, hots, moraltasuna edo etikotasuna zertan
|
den
azaltzea.
|
2005
|
|
Azterketa egiteko garaian, bere aitite Bonifaziok eta amama Isabelek zeukaten dendaren deskripziotik abiatzen da EHUko irakaslea, denda haren inguruan zeuden giza harremanetan arreta berezia jarriz, gaur egun merkatuan bizi dugun egoerara iritsi arte. Euskal Herria kontsumoaren ikuspuntutik nola aldatzen ari
|
den
azaldu nahi zuen, eta oraingo martxan jarraituz gero orokorrean zein izan daitekeen gure gizartearen etorkizuna. Kontsumoan egin dugun aldaketak arazo ugari sortu baitizkigu:
|
|
Emaitzen zalantza da datu esanguratsuetako bat. Guk berauek iragartzeko ahalmen eta asmorik gabe, Ipar Euskal Herriko zortzi herritarren aburuak jaso ditugu, baita Bolkestein direktiba edota artezaraua zer
|
den
azaldu ere. Izan ere, artezarau honetan oinarritzen baita ezezko bozaren aldekoen argudio nagusia.
|
|
Horren aurrean ipuinek jarrera didaktiko eta morala erakusten dute, konponbideak jokaera etikoetan aurkitu nahiz. Gizakiarengana itzultzeko ahalegin handia dago, gizakia zer
|
den
azaltzeko ere. Oso momentuko ipuinak dira.
|
|
Lana egiteko izan dugun denborak halaxe eskatu du. Hala ere, partziala eta mugatua izanagatik ere, jorratuko den lagina nahiko adierazgarria izan da hamarkada horietan euskal literaturaren barruan, bere osotasunean, garatu den genero hau zertan
|
den
azaltzeko. Bestalde, ildo horretatik joanez, lan honek osteko lan osatuagoen lehen oinarria izatea nahiko genukeela aitortu dugu, hemen zabaldutako hari muturretatik tiraka.
|
|
Heldutasunera heldu den generoa da, egon badaude ere. Aurrerantzean ere teoria formalen aldetik, euskal literaturaren ikuspegitik nahi bada, ipuinaren izaera zertan
|
den
azaltzen segitu da. Gai hori oso azalean ukituko dugu lan honetan.
|
|
Narratibaren helburua fikzioak kontatzea den neurri berean, badakigu jakin egile batzuen asmoa errealitatea kontatzea ere badela, hau da, ez errealitatearen gainean fikzioa egitea, baizik eta izan diren benetako gertaerak bere horretan ematea. Errealitatea literaturan zertan
|
den
azaltzea gaitza bezain nabarra izan daiteke baina, behintzat, ikuspegi horrek balio behar digu konturatzeko ipuina genero zabala eta konplexua dela, beste edozein genero bezain zabala eta konplexua, hortaz, bere baitan ezaugarri ezberdinak hartzera behartuta dagoena.
|
|
Hasieran epeltxo geunden denok ere. Baina safaria abiatuko den etxaldera heldu garenean bideoa jarri digute abentura hura zertan
|
den
azaltzeko. Eta orduantxe konturatu gara agian guk uste baino dibertigarriagoa izango zela.
|
|
II. Tubalismotik eta kantabrismotik euskoiberismorako ibilbidea historikoki nola bilakatu
|
den
azaltzen da bigarren atalean: XVI. mendean euskara antzinako Espainiako hizkuntza zela nolatan proposatu zen (tubalismoa, kantabrismoa), gero XIX. mendean Humboldt-ek kutsu zientifikoagoa eman ziola (propioki teoria euskoiberista proposatuz) eta XX. mendean teoria honek izan duen gainbehera agertzen dira2.
|
|
Bizkaiko lurralde historikoan nekazaritza ekologikoaren egoera zein
|
den
azalduko dizuegu aste honetan Sustraian. Horretarako, bi ustiategi bisitatu ditugu.
|
|
Artikulu honen xedea ez da Alardearen esanahia zein
|
den
azaltzea. Era horretan, bertan ez da azalduko zergatik pertsona batzuk hiltzeraino prest dauden Alardean parte hartzeko; eta aldiz, beste batzuk, aurrekoen nahiak eragozteko hiltzeraino kapaz diren argituko.
|
|
Koordinazioaren eragileak zeintzuk diren argitu ondoren, koordinazioarenedukia edo objektua zein
|
den
azaltzera goaz. Zer koordinatu behar dugu?
|
|
6.2 irudia. Luzapen faktorea zer
|
den
azaltzen duen irudia. A:
|
|
Hau da, liburu honetan animalia taldeak aztertu beharrean, ahalegindu egin gara azterketa horretarako erabiltzen diren printzipioak erakusten. Lehenengo ikasgaian, zoologiaren esparrua zein
|
den
azaldu dugu; horrenbestez, bilakaera historikoari jarraitu diogu laburki, bizidunen bost erreinuetako sistemara iritsi arte: sistema horretan kokatu dugu animalia, gainerako bizidunen artean.
|
|
Eskola batzuetan bizi diren ikasleen arteko jazarpen egoerarekin amaitzeko, abian jarri behar da. Morgadesek prentsaurreko batean esan zuenez, bi argitalpen aurkeztu behar dira, eskola jazarpena hautemanez gero nola jokatu behar
|
den
azaltzeko, bata nerabeei zuzendua eta bestea gurasoei. Bere datuen arabera, Bigarren Hezkuntzako ikasleen %9k baino gehiagok mehatxuak eta %4k baino gehiagok eraso fisiko zuzenak jasaten dituzte, nahiz eta %30ek ikaskideen ahozko erasoak maiz izaten dituztela adierazi.
|
|
“Sopelako herriari: Sopelako Gazte Asanbladatik idatzi nahi dizuegu nortzuk garen eta gure egoera zein
|
den
azaltzeko. Gazte Asanblada herriko gazteak bildu nahi dituen ekimena da.
|
|
1800 urte inguruko Humboldten biraketa linguistikoan geratuko gara jarraian eta, zenbait iruzkigileren laguntzarekin, bere" antropologia konparatua"" hizkuntzen estudio konparatu" batean nola konkretatzen
|
den
azaltzen saiatuko gara. Gogora ekartzekoa da, berriz ere, haren euskal bidaiek eta ikerketek paper garrantzitsua jokatzen dutela hizkuntzaren" aurkikuntza" honetan.
|
2006
|
|
Sindikatu abertzalea gehien arduratzen duen gaietako bat medikuaren alta goizegi ematearena da, mutuen kasuan sarritan agertzen baita. Horren ondorioz, mutuak gaixotasun edo istripu baten jatorri laborala onartzen ez duen edo erabat osatu ez den norbaiti medikuaren alta onesten duen kasuan zer egin behar
|
den
azaltzen du gidak. Era berean, langile kaltetuentzako aholku ugari ikus daitezke, mutuen aurrean nola jardun eta langileek zer eskubide dituzten jakin dezaten.
|
|
Del Vallek kale izendegiaren garrantzia azpimarratu digu: " Kale izenak memoria nola sortzen
|
den
azaltzen diguten erreferentziak dira. Haien bitartez ikus daiteke gizarte batek nor goraipatu nahi duen, noren oroitzapena utzi nahi dien datozen belaunaldiei".
|
|
Bigarren ideia nagusiak transmisioaren definizioarekin du zerikusia. Transmisioa zer
|
den
azaltzeko garaian, Roldan Jimenok La memoria de los derrotados izeneko artikuluan adierazten duen ideia dut abiapuntu, ahanztura/ oroimena binomioa aztertzean familia «ahanztura saihesteko bitarteko garrantzitsuena» bezala deskribatzen duenean, hauxe gehituz:
|
|
fondoez ari garela, letra txikia irakurri eta depositua berriztagarria den edo ez
|
den
azaltzen duen arretaz aztertu beharra dago.
|
|
izen berezia da, baina izen arrunt batetik datorrena. Gainera, izen arrunt hori erabat deskriptiboa da, alegia, dena delako toki/ erakunde/ talde/ enpresa hori zer
|
den
azaltzen du. Beraz, azken ahori artikulutzat jo behar da.
|
|
Aurtengo ohorezko kideak Errioxako Arabako ardoen atzerriko egoera zein
|
den
azaldu digu.
|
|
Neutraltasunhori lortzeko, lagungarria izaten da jokabide hori zerbait pertsonala balitz bezala ezhartzea, hau da, jokabidean zentratzea, eta ez, gure ustetan, berau sortzen dutenmotibazioetan. Zigortua zergatik
|
den
azaltzean, gure azalpenak motza izan behardu, negoziagaitza eta sendotasunez agertua (ez garrasi egin, ezta oihukatu ere).
|
|
Beheko erreferentzian ere zein beste lekuetan agertzen
|
den
azaltzen du egile berak.
|
|
Fede erlijiosoaren eduki batzuek eragin zuzena izango dute mentalitate ekonomikoan. Horixe da Etika protestantearen helburua, harreman hori zelan gertatzen
|
den
azaltzea:
|
|
13.2 atalean planeten orbiten kalkulu zehatza teorikoki nola egin behar
|
den
azaldu dugu. Hala ere, irakurleak eguzki sistemako planeten benetako kalkulu praktikoa egin nahi badu, planeta bakoitzaren elementu orbital zehatzak erabili behar izango ditu, hain zuzen ere ondoko taulan aurkezten ditugunak:
|
|
Esaldi hori karteletan agertuko da, sinadura elektronikoaren aplikazio berriak dakartzan onurak, erabilgarritasuna, erosotasuna, azkartasuna eta segurtasuna azpimarratuz. Gainera, NANa ematen duten komisarioek liburuxka bat banatuko dute, dokumentu elektroniko berriari buruzko oinarrizko azalpenak, eginkizunak, balioa, segurtasuna eta nola erabiltzen
|
den
azaltzeko. Liburuxka honekin batera “onarpen dokumentu” bat emango da, Sinadura Elektronikoari buruzko Legeak herritarrei espresuki jakinaraztera behartzen dituen xehetasun tekniko eta juridikoak biltzen dituena.
|
|
Osasun eta Kontsumo Ministerioak kanpaina bati ekin zion atzo, arrainean dagoen anisakis parasitoa nola prebenitzen
|
den
azaltzeko. Horretarako, publizitate orri oso bat argitaratu zuen herrialdeko egunkari nagusietan.
|
|
Araba, Bizkaia eta Gipuzkoako kexei dagokienez, Bilbaok 2005 urtean jaso dituzten kexen zioa zein izan
|
den
azaldu du eta lurralde horietako erakunde autonomoen eskuduntza diren bi eremuren azpimarra egin nahi izan du: Osasungintza eta herrizaingoa.
|
|
–Pixka bat bai,, apur bat –erantzun dio Nereak, eta barre egin dute biek. Zorakeria bat egitera doana nola sentitzen
|
den
azaldu nahiko lioke Xabierri, baina nebak presa daukala esan dio eta altxatu egin da mahaitik.
|
|
Ireki eta eskuz idatzitako orriak aurkitu ditu. Sagar pastela nola egiten
|
den
azaltzen du lehenengoan. Amaren idazkera da.
|
|
Beste kontu bat da diagnostikoa azaleko sintometan gelditzen den, edo, euskararen egoera sakonago aztertuta, sintoma horien sorburua, ustezko gaitza? zein
|
den
azaltzen den. Eta beste kontu bat da, jakina, askoz ezohikoagoa eta zailagoa, gaitzaren edo ezinaren sendabide erabatekoa zein den denok ongi jabetzeko moduan erakustea.
|
|
Ez dugu deus esan. Filologia zer
|
den
azaldu dugu orduan, eta akaso horrela zalantzaren lainoak aienatuko zaizkigu. Honatx, lagungarri, hiru entziklopediatan edo hiztegi entziklopedikotan filologiaz aurkitutako definizioak:
|
|
Zorioneko mailegutzak ekar ditzakeen aldaketak zer nolakoak diren jakiteko, liburu mota horrek sektorean duen garrantzia ezagutu behar da. Horregatik, hurrengo lerroetan liburu tipo honen pisua kuantitatiboki zein kualitatiboki zenbatekoa
|
den
azaltzen saiatuko gara. Eta ez hori bakarrik:
|
|
Ekintza horrek badu dimentsio morala. Humek ongiaren eta gaizkiaren ideiak nola sortzen diren guregan eta ebaluaketa edo judizio moralen funtsa zein
|
den
azaldu nahi du. Balio eta judizio estetikoei dagokienez pareko azalpenak eman nahi ditu.
|
|
Pertsona bat maite dugunean grina bat sumatzen dugu. Giza naturari buruzko zientzian, Humek pertsona batenganako maitasuna nola sortzen
|
den
azaltzen du. Prozesu kausal konplexua da, eta kate kausalaren amaieran maitasuna badago ere, aldez aurretik bestelako hautemateak daude; esaterako, maite dugun pertsona horrekin lotuta dauden hautemateak (T 1.1.2.1).
|
|
Izaki enigmatiko horri Kojevek zentzu deituko dio. Eta nabarituko du gizakioi ezinezko gertatu zaigula pitxer hori Kojevek zentzu deritzona dela esan barik zer ote
|
den
azaltzea, kontraesanik gabe.
|
|
Zikina zer
|
den
azaldu digu.
|
|
Txorrotapean gamuzak garbitu, baldeak urez bete, garbikari pixka bat erantsi, Nemori begira erdi adi egon gara, kristal bat zelan garbitu behar
|
den
azaldu digu: bustitzekoarekin ura eta produktua kristalean hedatu, behar izatera labanatxoa erabili, kristala lehortu, goma goitik behera beti, gelditzen diren ur ttanttak eta mikitak gamuzarekin kendu.
|
2007
|
|
Sortu eta berehala egin zuen lehen lana Ilustrazioaren Liburu Zuria argitaratzea izan zen. Sektoreko legeak jasotzen ditu, aurrekontu bat nola prestatu behar
|
den
azaltzen du eta mota bakoitzeko ilustrazioek eduki lituzketen salneurriak ere zehazten ditu.
|
|
eta nola sartu Frantzian? Haur bahiketagatik hogei urteko kartzela zigorra jaso dezakete L' Arche de Zoe erakundeko kideek.Komeni aurrera egin aurretik L' Arche de Zoe erakundea zer
|
den
azaltzea. Erakunde sortu berria da, 2004ko tsunamiak kaltetutakoak laguntzera Indonesiako Banda Aceh ra joandakoan.
|