Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 263

2003
‎ugaztunherbiboroakgarbituzituzten, etabai domino efektuaren eraginezdesagertuarazi, berorien menpekozirenkarniboroetaharatusteljaleak. Clovis delakohoriNewMexicoko aztarnategibatenizenetik dator , etabaiherriarietabaiherrihorrekgaratutako kulturarieranstenzaie.Datuarkeologikoenarabera, Clovisleinuadirela11.000urteingurunabarmendu zen bat batean.Ustedenez, eurenarbasoakBeringiako lurzubianbarrenairitsizirenSiberiatikAmeriketaraehizakienatzetik, etaglaziazioarenizotz xaflakohegoaldekolurretaraino sartu ziren, izotzikgabekokorridoreestubatibilgarrigertatubezainlaster.Iritsi berriekugaztunhan... Hortaz, Cloviskulturakoehiztariekzutenbertakomegafaunagarbitu:
‎PlatonenOturuntzafamatuanbezala, idazlanhorretatik dator –amodio platonikoarena?, etahareneredura, EtxeparekAmodioadelakoanmaitasunareninguruko gogoetadesberdinakeskaintzendizkigu.Honelaxe hastenda:
‎NondiknoraagertudaSolinodelakohori, etanordemontreda, ba? ...Bernardokbiakbateraikusikozituen, bai ConraddeiturangertaturikoC M okerhori, etabai, jakina, aldeandaramananakronismoa.Izanere, Obabako erretoreak1903annolaerabilzezakeenConrad enirudiliterarioezaguna, baldin etapoloniarrarenliburuaurte mordogeroagoargitaratubazen. Ez dagoesan beharrik, Obabakoerretoreaklehenagoko iturribatbeharzuen, gutunarenpasartehorretako hariaukitubarikmantentzekotan.Hortixek dator , okerezbanago, erdarazkobertsioetanSolinoagertzeaJosephConrad enlekuan.
2007
‎Jean Goyhenetchek azaltzen duenez, Société> des> Sciencies, > Lettres> et> Arts> de> Bayonneren sorketa bat dator Europan hedatu ziren sociétés> savantes> edo jakitun elkarteen produkzio historiogra, koaren boomarekin94; konkretuki, Baionako Sociétéren jakitunen jakin minak garatu ziren liées à limpulsion de Paris95 XIX. mendearen bigarren erdian bilakatu ziren elkarte horiek, aurreko garaiko pentsamoldearekiko haustura bat suposatu zuten:
2008
‎jotzen diren elementuak zehaztea bezain garrantzitsua edo are garrantzitsuagoa da, gure ustez, zein elementu ez duen onartzen zehaztea. Eta hau guztiz bat dator aplikazio konputazionalen barruan egiten diren Gramatika Zuzentzaileek beharrezko duten informazioarekin.
‎Beraz, alde batetik, erreziprokotasuna ez dirudi ere guztiz erregularra denik, eta bestalde, ez dator erreflexibotasuna erakusten duten aditzekin bat.
‎(1) < eta esan nuen ez/ nundik dator fama hau ez I nundik dator fama hau/
‎(1) < eta esan nuen ez/ nundik dator fama hau ez I nundik dator fama hau/
‎123, 239; Azkue-ren hiztegian zumake> Bot. Hitza dator ).
‎erabilera. Hortaz, berbaldi zientifikoa kriptikoa izaten da esparru bakoitzeko zientzialarien taldetik kanpo, baina kriptikotasun hori ez dator berbaldi estrategia bereziak erabiltzetik. Areago, ereduzko berbaldi zientifikoaren eraginkortasuna6 lortzeko erabiltzen den estrategia orokorra da hizkuntz baliabideen artean, prozesatzen errazenak?
‎historia>/ > istorio> (bata nahiz bestea étimo edo erro berdina dute, gaur egun erabat desberdinak izanik). Zer esanik ez serorari> buruz (Hegoaldean batez ere elizaren eguneroko ardura duen eta zenbaitetan apaizari laguntzen dion emakumea, sakristauaren emaztea batzuetan, eta Iparraldean batez ere moja bezala erabilia) eta bere eratorpenak (serorategi, > ro > ragai, > rorago, > roratu, > rora etxe); > rora> SORORE latinetik dator , eta bukaeran duen, a> hori artikulu edo, a> organikoaren modura finkaturik dago (eta hiztegietan, a> berarekin azaltzen da), baina baita femeninoaren markagailu morfologikoa bezala ere, hau da erromantzetik hartuta femeninoarekin loturik dago.
‎Mitxelena, Gorrotxategi, Lakarra eta abarrek egin duten lanaren bitartez argi ikusten da antzinako lekukotasunak euskal hizkuntzaren batasuna azaltzen dutela erromata rren garaian. Baina nire ustez horrekin bat dator erromantzea Hegoaldean eta Iparraldean sortzen ari zela susmatzea (ikus Enego> hilarri batean, Enecoren ordez).
‎Ezinbestekoa da Euskara Batuaren izaera malgutzea. Egoki dator , jakina, Euskal Herri osorako izkribu eta hitzaldietan hizkera berdin samarra erabiltzea, txokokeriarik gabea, euskalkien gehiegizko eraginik gabea. Baina beste kontu bat da
‎Bat dator , beraz, Mitxelena, Azkueren jokamoldearekin. Euskaltzaindiaren
‎Interfaze batean sortzen diren testuek kokapen diferenteak dituzte azpiko aplikazio informatikoan: data algoritmo batek sortzen du, irudietan ageri den testua irudien karpetatik dator , testuak beste karpeta batetik datoz... Ondorioz, hizkuntza bateko mezuen sorburuko elementu guztien katalogo zehatz, praktiko eta ordenatu bat ez baduzu, nekez maneiatuko dituzu elementu horien bertsio anitzak hizkuntza desberdinetan.
‎Horien aurrean, nik uste dut euskara batuaren eragina bizkaieran ez onartzea, bizkaiera ez modernizatzea dela. Etorkizuna, ostera, euskalkiko eredua eta batukoa hurbiltzetik dator .
‎Uste dugu hasierako irizpideetatik esanahi eta kategoria aldaketa baliagarriak direla, baina beste irizpide batzuez osatuta: hemen dator Morfologia Sortzailearen ekarria.
‎17 Gure sailkapena ez dator puntuz puntu bat Euskaltzaindiarenarekin (H E/ 1,127).
‎Hiztegi aukerak laster erakutsiko digu lan hori zabalkundekoa dela eta asmo didaktikoa duela (bat dator asmo hori, oro har, XIX. mendean zabaldu zen higienearen kontzeptuarekin). Hain zuzen ere, medikuek idatzitako hainbat artikulu argitaratuko dira hurrengo urteetan euskaraz epidemiologia eta higiene arazoen inguruan (Arratibel, Artetxe, Ipolito, Zinkunegi:
‎Aditzaren arloan harrigarri eta are miresgarri da, oraingo euskararen aldean, Lizarragarenak nolako aberastasuna duen, bai laguntzailedun adizkie tan eta bai trinkoetan. Autoreak berak dio euskara gaizkara> egiten duela, ez biziki euskara ona alegia, baina hau ez dator bat aditzetan eta hiztegian era kusten duen ugaritasunarekin. Hona adizki trinkoen etsenplu batzuk:
‎azaltzen den), arratio>, arratoia?, arrero> eta eskorpion, artz, asto> eta astoko, atxanini>(, tximeleta?; cf. Minaberrik [1998: 71] darabilen altxalili); auntz, antxume> (printzearen materialetan auntxume> dago) eta aker; axari, bale (a), barbu>, xarboa?, baseizia> (hau ez dator bat Bonaparteren materialetako eiza>, gibier, ekin, formari dagokionez betiere), basurde, bior> eta zaldi, egaste>, hegaztia? (?
‎C) Bi bion arteko estekadura, alegia, teologiaren eta zuzenbidearen artekoa, teologia moraletik dator , inoiz aipatu denez9 Teologia moral horrek ekarri zuen, besteak beste, teologiak berak zuzenbidearen tankera hartzea, kristauaren eginbeharrak zehatz mehatz eta kasuan kasuan arautuz, manu eta agindu askoren bitartez. Neurri handi batean ere, teologia morala da Axular ek nabarmentzen duena, geroko bizitza prestatzeko mundu honetan zer egin behar den azalduz.
‎Horrela ulertu behar dira bi kantak ere: . Matsaren orpotik dator –eta. Txakolin, txakolin?.
‎Egutegi horren ostean, Akademia> Sekretuaren> saioa dator , hamar urte geroago. Ideia eta taldea B. Atxaga, J. M. Iturralde eta J. L. Agote-ren inguru an moldatu zen.
‎Goiz Argi eta Akademia Sekretuaren lanen ondoren, Argia> astekariarena dator (1992). Hau da egutegi tako salgarrietan kasu berri aipagarriena,
‎Argia> aldizkariaren sorburu beretik dator beste urteroko argitalpen bat ere: Euskal> Kulturaren> Urtekaria.
‎–Eztabaida honetan, aparte bakoitzak agertzen dituen gustu partikularrak, nahiz eta hitza bera ez datorren, errealismoan dator oratua. Joan San Martinetzat, lehen esan denez, Euskaldunak poemak ez zion erantzuten 1960ko hamarkadako euskal gizarteari eta, zentzu honetan, ez zen errealista.
‎Aspalditik dator Kortazarren eta bion arteko desadostasuna Lauaxetaren poesiari dagokionez. Eta aldiro aldiro azaleratu ohi da eztabaida.
‎Hala ere, rimak eskaturik dator , behar bad, hemen hurrenkera hori.
‎5 euen>/ > eben> hori edun> aditzaren 3 perts. pl. adizkia ere izan daiteke, baina kontestuan posesibo izatea hobeto dator .
‎gordetzea10, hitzen ordena eguneroko hizketan bezala jariotzea, ez ote lekzioa azaltzen jar dutearen eskakizun? Giza portaeran eragiteko eratu duen lekzioa argudioaren gain eraikitzen bada, aukera batzuen onurez hartzailea konbentzitu nahian badabil, eguneroko hizketaren ordena gordetzea aurreko baldintzekin bat egitera dator . Nola uztartu, bestela, lekzioa ematea xede izan eta adierazteko orduan eguneroko mintzairatik urrutiratzea?
‎569 orr. egin zion kritika mergatza dator , eta esandako ipuin horiek Odisearekin duten lotu ra azpimarratzen du (XLIII. or.).
‎soilaz erantzuten diote. Latinez ere nemo, azken buruan nehemo> > ne homo) formatik omen dator . Hor garbi ageri da hizkuntza askotan bide berbera erabili izan dela era honetako izenordainak eta adizlagunak sortzeko orduan, hots,, ez?
‎horra nire mugak garbi aitortu. Muga baldintza horiek bildurik dator beraz, besterik nahi izanik ere, bere omenezko ekarpen sotil hau. esku erakutsi gisa har beza Bordeleko irakasle ohi, Euskal herriko plazagizon ozen eta, ororen gain, euskaltzain argiak.
‎c) Etimologia. Nondik dator alde? > Azterkizun nabarra ageri du, alde askotxotatik, bere etimologiak: arte> eta aldi> modukoekin zerikusirik izan dezakeen etimologia zatiaz ari naiz, batetik, eta alde, > alt (h) e ren baitako te/ de hori bestelako aniztasun edo multzo adierazleekin (dute, > dakite, > daude, > esateko, > ematera; > tza, > garamatzate...) > konparatzera eraman lezakeen zatia, bestetik.
‎Kontua ez da, gainera, hor amaitzen. Azalpen horretatik kanpora, banan banako hitzen (alde> amaierako hitzen edo atzizkien) sarreretan, informazio osagarria dator izan ere: inola ere alde batera ezin utzizko informazioa.
‎Antzera definiturik dator olalde, > olhalte> ere: < < pastizal alrededor de una cabaña> > 134.
‎Ondorioz, «Vizcaytik Bizkaira está más cerca del costumbrismo rural de Trueba que del teatro nacionalista de fin de siglo»160 Juaristiren tesi honen arazoa nazionalismoa hiriko antimaketismoarekin berdintzetik dator : Azkue ez zenez maketoez mintzo, ez omen zen nazionalista; Eta, ildo berean, bilbotar apaizaren zarzuelan egiten ziren kexuak irakasle erdaldunengatik ezin irakur zitezkeen klabe nazionalistan, baizik tradizionalistan, hiriarekin zerikusirik gabeko perspektiba errural batetik.
‎«Euskerea badoakigu. Esateaz bakarrik biotzean susterraiak dauan atsekabe samiña dator ezpanetara»476). Ondorengo artikulua, 1906ko uztailekoa, jada sabindar fonetismoekin dator:
‎Esateaz bakarrik biotzean susterraiak dauan atsekabe samiña dator ezpanetara»476). Ondorengo artikulua, 1906ko uztailekoa, jada sabindar fonetismoekin dator :
‎Zentzu horretan, Zuazoren lanak gabeziaren bat badu, euskara batzeko proposamen desberdinak sailkatu nahian bereizketa zurrun xamarrak egin izanetik dator . Hola, banako ataletan ikertu ditu eredu konkreturik proposatzen ez zutenak, bizkaieraren aldekoak, gipuzkera hutsaren aldekoak, gipuzkera osotu zaleak, giputz lapurtar erdibidearen aldekoak...
‎Eta horrela Euskal Herriko Unibertsitatean doktorego tesitzat aurkeztu zuenean epaimahaiak aho batez bikaintasun berezia erabaki zuen. Belaunaldi berriko historialarien ildotik etorri dator txanda hartzera. Bestalde, lerro hauek, gogo biziz eta esker onean idazten ditut nik neuk ere ikerketa honen bidez asko ikasi dudalako eta etorkizunari begira bestelako erronkak ekarri dituelako.
‎intelektualaren ideia. Eta sarrerako atal horiek amaituta Azkueren gaineko ikerketa bera dator . Hiru parte nagusi ditu:
‎Eta ¿ zer dala­ta dator «Axe» gugana «Banaka... bapez» esaten. Gu al gabilz banaka?
‎moduko pertsona prestigiotsu baten kritikak lehen lekuan aurkitu zituen) zalantzak zekarzkiotela Akademiak izan zezakeen harreraz: ...«Â«Academia» orren erapena euzkel­idazle askorentzat, agian geienentzat, asekorra ez dala izan dirudit».. Zuza, tar J. bizkaitarraren gutunari dagokionez, bere ustez, euskalkien batasuna auzi handia zen, Akademiak ez lukeena berehala eta arinki jorratu behar; baina aldiz ortografia moduko kontuak Akademiak arautzeari egoki zeritzon eta halako arloetan «euzkera aldez gogorrago lanari ekiten ba? dator , zorijonez betor ta gustijok gogoz lagun­dagizkiogun.» Zuzak, Imanol Arriandiaga moduko jeltzaleak Akademian egon liratekeela ere aipatzen zuen baina lehendik zeuden eta «euzkeltzale orok ondo ezagututen dabezan[...] Campion, Azkue, Eleizalde eta abar» ontzat emanez. Egin kontu
‎Azpiazu deritzan jesuita gazte bat. Orain, guk ez degu iñolaz, ere beste jesuitarik nai, Olabide ezpa? dator . Olabide, ren utsunea betetzeko, guk prakadun (laïque), bizkaitar ta abertzalea autesteko asmoa degu:
2009
‎Estrofakhegoaldeanohi bezala emanakditu, laukotxikian.Idatzaldihonek zenbaitgauzaberridakartza, lehengoarekin alderatuz:. Liberté, Igualité,/ eta Fraternité/ Aihirur gezurhoiec/ Eguiacbalizte!? aipuedoesaera22; Jainko gabeaklegegile, XV; autoritatea Jainkoagandik dator , XVI; euskaldunek arra zoigehiagodute antierrepublikanoakizateko (XIII XIX) 23.Hain garrantzi tsuakezdirenbestezerbatzuk erebadakartza24.Bigarrenbertsio hauondo koarenosoantzekoa da; desberdintasunñimiñobatzuk daudebienartean25.
‎Bainahemen dator pauso inportantea: zergertatzen dahezurduraerri tmikoarenperiodikotasunahaustenbadugu. Hauda, testuahizketarenarabe ra, esan?, kantatu, nahiizatearen ondorioz, periodikotasunerritmikoahaus tenbadugu. Badamusikaren bestebiparametrokhartzen dutelagarrantzia:
‎–Baina alferrikan zen guztiaberandudabiltzahonezgeroetaezduteezer/ lortukopalazioaklurrera doazenean pitzatu egitendiragartzeletako hormak?? (E.87) Iraganean ere gertatu zenhalakorik: . Micenasko palazioen jauspenarekinbaterasasoiilun bathasizenGreziarenbizitzan.? (E.96) Guztia dator gainbehera etalaster bihurtukodaharea (hausterrea) (E.35), errautsa (E.72), alahautsa (E.94). BigarrenMundu Gerraondorengo poetaalemanenarteanirudikatzen zen hausterrea eta errautsa kontzentrazio esparruetako tximiniek jaurtitzen zutena zen, judu gaseatuetaondorenlabetik pasatakoen hausterre/ errautsa.
‎Gaur, plazan daLiteraturaerminoen Hiztegia T (Otaegi, 2008); etahor dator euskalerrimaoroharlantzenduenartikulua; etahonen baitan, bertso laritzanerabiltzen denerrimariburuzko azalpena, metrikarenaldetikegina.
‎Baina Daniel-en frustrazioa elementu batetik dator : Esther ekez du sekulanulertukoDaniel1 enobranbortizkeriaedosexuarengehiegizko era kusketak ezkutatzenduenedukimorala.Honela interpretatubeharko genu ke: Houellebecq enirakurleen gehiengoak, ospetsu etaaberatsbihurtuduten nazioartekoirakurleen multzoa osatzendutenek beraz, bereliteratur obraren funtsezkozentzua ezduteulertzen etaezdutesekulanulertuko; nazioarteko dibertimendu industriakeskainikitzigarritzatirakurrikodute Houellebecq, kitzigarri batgehiago, besterikez.
‎Lehenbizikoeredua aspalditik dator Erdi aroko kantuena etEtxeparek segitauduenaXVI.mendean, estrofaedobertsoasonantzia ederrimoabakarre kilakoa, kantuarebitartenz zabaldua. Ez dezagun ahantz zer idazten zion BernarLeheterdi Linguae Vasconume Primitialiburuareneskaintzan:«... eta bascoecbercecbeçaladutenberenlengoagianscribuzcerbaitdoctrinaetaplazer harcecosolaseguiteco, cantatzekoa etdenborairagaitecomateria... »Oihenartek berakazpimarratzendukantatzenzirelaEtxepareren bertsoadk: «e quutonet delairauquelilfaisoitChanters severs...» (Artpoétique, 37.or.).
‎Harpetakooroipenetatik, urrunekodundunen/ hots joa dator ; orduko tankagizamin/ tzetanerrepikatzendela.Aspaldikodardarak/ izaki, pareta zaharren oihortzun gaur/ oihuatabikokausiturik (13.or.).
‎Hizkuntzaberres kuratzea edotradizioa berpiztea nazio identitatearenosagarribatbainozer baitgehiagoda; azkenbatean, nazio? ...iobat; bainaherri tradizioahoribainoatzeragotikdator, gizakiareneta lurraren arteko elkarrizketatik, etairuditzenzaithorkokatu behardelahau rra, gizakiosoeta orekatuhazdadin; ideologiaketa nazio ikuspegiakgune historikojakinbatzuekinlotuta daude, etaikuspegihoriek aldatuegitendira etaaldatuegingodira.Bainagizakiarenetalurrarenartekoelkarrizketaetahor mamitzen denhizkuntza gizaizaerarenerro errotik dator .
‎Aspaldiko erakundea esan dut; ez, ordea, zahartutakoa edota ahitua. Izatez, gazteturik eta eraberriturik dator oraingoan Euskaltzaindia, eta halaxe jarraitu nahi du, euskalgintzarekin elkarlanean, eta euskaldunoi eta euskaltzaleei eskertuta, laurogeita hamar urte hauetan eman dioten/ diguzuen laguntza eta begirunearengatik.
‎Bide beretik segitzen du Euskaltzaindi beregainak ere. Azkuek eta Eleizaldek, buru eta idazkari, sinaturiko testu batean dator ohar hau: –Idazki hau erderaz bidaltzen zaitzu, Batzar aunek ez dualako oraindaño yarraituko duan idazkerarik erabaki.
‎Euskaltzaindiaren buruzagitzaz. Ikusirik Euskaltzaindiak pairatzen duen buruzagi gabezia, hori erremediatzera dator bere proposamena. Lojendioz tematzen ikusten du jendea; berarentzat ere Lojendio da hoberena, baina ez du nahi, eta kito.
‎Euskaltzaindiaren Arautegia ontzat ematen da. Beronen testua hemen dator , Dekreto hunen eraskin bezala.
‎erakunde ofiziala eta publikoa den neurrian hala jokatu behar du, baina ofizial eta publiko izate horrek ez dio ahantzarazi behar euskalgintza ere badela. Hori ahazten baldin badu, esklerotizazioa dator . Jakin egin behar du Euskaltzaindiak euskalgintzan zer dagoen:
‎jartzen du. Hortik dator gainerakoa, makina bat irri eta zirto tartean.
‎1941: Areiltzaren eskutik dator Euskaltzaindira Juan Irigoien. Behin behinekotzat hartu zutela izendapena esan ohi da.
‎Ohorezko euskaltzainen multzoan zortzi emakume daude, Tene Mujika kenduta aurretiaz urgazle izendaturikoak denak: 1975ean Robustiana Mujika, Julene Azpeitia, Madeleine Jauregiberri; 23 urte beranduago dator hurrengo labealdia:
‎Eraso eta aintzakotzat ez hartze ugaritxo dabiltza gure artean euskararekiko. Hortik dator , etorri ere, arrangura berri, edo eraberritu, eta kezka arduratsu hori.
‎Begien bistakoa da, bestalde, eskura dituela Euskararen Akademiak, xede hori betetzeko ahaleginetan, egungo teknika berriek eskaintzen dituzten baliabideak. Horretarako dator Plazaberri agerkari digitala, Akademiaren prentsa bulegoaren eskutik. Horixe da, izan ere, horren helbururik behinena:
2010
‎Nozio hau tresna baliagarria izan daiteke hizkuntzaren erabilera modu azkarragoan eta ziurragoan ulertzeko. Ondo dator bereziki testuak sozializatuak eta instituzionalizatuak direnean, gure kasuan gertatzen den bezala.
‎Egiazki, lan oso eta kalkulatu baten arkitektura antzematen du hiru liburukiak irakurtzeko beta hartzen duenak. Arkitektura hori dagozkion atal eta azalpenez horniturik dator gainera. Atal horietako batzuetan sarrera interesgarriak txertatzen ditu idazleak atalaren praxiari buruz, batzuetan euskaraz, nagusiki gazteleraz.
‎Itxiera fasean, konklusioa edo epilogoa analizatu behar da. Forma aldetik, ez du aniztasunik erakusten, erregularra da eta Eracusen funtzio berberak betetzera dator : errekapitulazio minimo bat egin, borondatean eragin (praxira bultzatu) eta diskurtsoaren bukaeraz abisatu:
‎fideltasunez ber hartzen dira platiketan aipatutakoak. Bigarren liburuki honen egitura orokorra ez dator bat esatariak pentsatutakoarekin eta testamentuan agertu zuenarekin, baina egia da editoreek atondu zuten moduan eginda, liburua zabaldu eta itxi mandamenduekin egiten dela eta egitura zirkularra hartzen duela.
‎Itxiera fasea dator bereizita epigrafearekin. Eskuarki, II epigrafearen barruan dago bukaera.
‎Bai Plat> eta bai Bed> testuetan kontzientzia azterketa sakonak eta estuak zuzentzen zaizkio kristauari... Eta ziplo dator zigorra ere. Dimentsio hau agerikoa da eta bere berea du sermoiak, instrukzio moral koerzitiboa, Aginduetan eta Sakramentuetan oinarriturik.
‎Esataria fikzio diskurtsibo bat da, eta ez dator bat derrigorrez enuntziatuaren ekoizle fisikoarekin.
‎– GUrekiko agerrerak ugariak dira, bai GUrekin eta bai ZUrekin komunzki dator : Ecusi> > azqueneco aldian?
‎Binarismo hori, hala ere, ezkutuan gordetzen da edo behitzat gutxitan azaltzen da sermoietan. Batzuetan, GU hau dispositibo ideologiko batekin irmoturik dator , talde mitiko erlijioso bati dagokion historia eta genealogiaren sakontasuna duena: Salbazioaren historia:
‎b) So= S1: So subjektua, hots, enuntziatzailea, bat dator solaskide edo enuntziatzaile kidearekin. Adostasun erlazio horretan kokatzen du bere esatekoa.
‎Posizio eta izate parentetikoak balore fatikoa du, ber gogoratze hutsarena. Eta esatera dator , mezuaren zati bat pasatu dela, pasatzen ari dela, eta, indukzioz, pasatuko> dela, > eta pasatu ere norena den oso ondo adierazi gabe.
‎Latinez datorrena mugiezina da. Ia beti kurtsibaz babestuta dator . Horregatik, ZuBe rekin uztartzen da.
‎Egintzaren enuntziazio balioa ez dator tarterki aditzaren semantikatik, baizik eta tartekiak dakarren enuntziazio bikoitzetik. Konparazioa beti da bestearen bilatzea, beti dakar besteari hurbiltzea, egokitzea, hura kontutanago hartzea.
‎I. Abiaburua: nondik dator EEN legea? 14
‎64 Ikuspegi hori oso aurretik dator : hego Euskal herriari dagokionez XVIII. mendearen erdialdetik, gutxienez.
‎128 Behin eta berriro agertu den emaitza da hori, orain arte egindako ikerketa lanetan. Bertako eta atzerriko formulazio teorikoekin zeharo bat dator emaitza hori, gainera, eta hainbat irakasleren urterik urteko esperientziak horixe bera dio. Eskola orduetako erabilera garrrantzitsua da, hizkuntzaren erabilera formaletik hurbilagoko jarduera moldeei (batez ere idatzizko jardunari) dagokienez.
‎Legeek beraiek transformazio aldi baten beharra aldarrikatu zuten161, eta trantsizio bide etengabean jardun du oro har, urterik urte eta mailaz maila, EAEko irakas sistema osoak. Oinarrizko zenbakiak eskaintzeaz gainera koadro taula sintetikoetan emanik dator bilakaera horren azalpena162 Esan bezala unibertsitate aurreko ikasmaila guztiak, hiru Lurraldeak eta bi ikastetxe motak (publiko eta pribatu) biltzen dira atal honetan, emaitza globalak azalduz. Aurrerago emango dira datu xeheagoak, irakasmailaka, ikastetxe motaka edo lurraldeka.
‎eredua da beraz nagusi. eredua dator hurrena (ez da, ordea, ereduaren erdira iristen). Azkenik, ikasleen %20 dabil A ereduan.
‎Nagusitasun handia du beraz ereduak derrigorrezko eskola-aldian (hots, bi eta hamasei urte arteko ikasleen artean). Bere ondoren eredua dator : hor ere ez da Dren erdira iristen (%27, 52).
‎Bigarren Hezkuntzan A eredua da Bizkai Arabetako eredurik zabalduena: beherantz dator hor ere, baina nagusi da gaurkoz.
‎Transformazio handia gertatu da, beraz, irakasleen artean. Transformazio hori bat dator , gainera, sektore bietako eredu banaketarekin, irakasmaila diferenteetan ereduek duten presentziarekin eta irakasleen adin gradientearekin. Horrela.
‎Eskola izan da aurrerapen horren lehen eragilea: horretan ez dago duda handirik212 EEN legeak ezer lortu ez dueneko balioespen muturrekoa baliogabetzera dator emaitza hori.
‎Emigrazio horri EAE barruko lantokieta bizigune aldaketak ekarri duena erantsi behar zaio (aurrerago, VIII.5 puntuan, helduko zaio gai horri). EAEko euskaldunen kopurua, kontzentrazioa eta dentsitatea ahultzera dator fenomeno hori. Eskola bidez hamabost edo hogei urtean egindako esfortzua neutralizatu egiten du hainbatean, gauetik goizera, emigrazio horrek.
‎Diagnostiko horren indargarri da, ezer izatekotan, ondoko taula pareak eskaintzen duen ebidentzia. Euskara hutsezko jarduna gainbehera dator etxe giroan eta lagunartean, ele bikoa bere horretan edo mantentzen da eta, bereziki, gaztelaniazkoa ari da indartzen:
‎hori da datu deigarria, gutxiegitan aintzakotzat hartzen dena. Horren haritik dator , hainbatean, bigarren ondorioa: familian zein lagunartean orain euskaraz egiten duten gazte EGAdunen portzentajea ere behera doa.
‎Aldaketa hori ez da ezinbestean, halere, egungo egunekoa bakarrik. Lehendik, 15 edo 20 urte aurreragotik, dator : oraingo EGAdun berrion ume garaian joana da etxe giroa erdalduntzen; gero berriro beherantz jauzi egin badute ere, hasieratik (orain dela hamabost hogei urtetik) dator euskarazko jardunaren ahultze joera hori242 Daturik ezean ezin esan dezakegu noiz hasia den fenomenoa243 Nolanahi ere, gure begien aurrean gertatzen ari den joera zabala da hori, itxura guztien arabera.
‎Lehendik, 15 edo 20 urte aurreragotik, dator: oraingo EGAdun berrion ume garaian joana da etxe giroa erdalduntzen; gero berriro beherantz jauzi egin badute ere, hasieratik (orain dela hamabost hogei urtetik) dator euskarazko jardunaren ahultze joera hori242 Daturik ezean ezin esan dezakegu noiz hasia den fenomenoa243 Nolanahi ere, gure begien aurrean gertatzen ari den joera zabala da hori, itxura guztien arabera. Goian (populazio zabalagoari buruz) esandakoa konfirmatu egiten du joera horrek:
‎Bizi mailaren koste indizeak eta hezkuntzako profesionalen soldatek (bereziki sektore publikoan) izandako bilakaera hartu ohi dira igoera horren iturburutzat, batetik. Ikastetxe kontzertatuen kopuru zabala eta kontzertazio maila jasoa dator hurrena, eta inbertsioetan (etxegintzan eta hornikuntzan, informatika barne) izandako hazkundea ondoren. Zerbitzu esparrua zabaldu egin da bestetik:
‎egileen poderioz eta bultzadaz sortzen dira. Gero dator erakundeek babesa ematea, babes hori akademikoa eta ekonomikoa izan daitekeela. Horren harira, eskerrak eman behar dizkiogu, Euskaltzaindiaren izenean, Euskararen Erakunde Publikoari, Euskaltzaindiarekin urtero sinatzen duen hitzarmenaren bidez, lan hau babestu duelako.
‎Baina, era berean, euskaldunok euskaraz ez ezik beste hizkuntzak erabiltzeko gauza izan behar dugu; bestela, euskara bera ere arriskuan bailegoke. Eta bi elementu horiek uztartzeko era bakarra eleaniztasunaren eskutik dator –.
‎Gardentasun hori falta zen, esateko: . Etsaia dator , eta gure etxetik bota nahi gaitu. Eta, gainera, gure artean haserretzea nahi du?.
‎Hirugarren espazioari zegokion hezkuntza eta eskola eredua ekarri zuten ikastolek, baina horrek etengabeko tentsioa eragin dio boterearekiko, nolanahiko itxura duen gobernu ororekiko. Ikastola proiektuak izan du eta badu zilegitasunik, bai, baina gizarte zibiletik datorkion zilegitasun herritarra, laguntza eta babesa, ez dator bat botere politikoek emandako zilegitasun ofizialarekin.
2011
‎Bigarreneskuizkribu horretan, satanenagerraldiadator jarraian, 461­473ahapaldietan, etaatzeraberrizA452etaB474tikaurrerako pasarteaberdinadaeskuizkribu bietan. Ikusten denez, jatorriantestubera izanikerehainbatpasartetanbideezberdinakhartudituztemoldatzailebiek etabatzuetanistorioaberaerealdatzenda.Aeskuizkribuaren bukaera, Clovi­ senbataioarenondoren dator , TeDeumakantatuondoren; hirulisloreak ekarridituGabriel aingeruak, eta, Frantziako erregeguztienmarkaizangoden lorehirukoitzak zeradieraztenduenazalduta, Jainkoa goratuzbukatzenda trajeria.Beskuizkribuan erepasartehorinahikoantzekoa da, baina, bataiatu etaTeDeumakantatuondoren (kantua beraerekopiatua dator, Aeskuizkri­ buanezbezala), BulgiferetaSatanenbostahapaldikoetenbatdago.Satane­ riarenond...
‎Bigarreneskuizkribu horretan, satanenagerraldiadator jarraian, 461­473ahapaldietan, etaatzeraberrizA452etaB474tikaurrerako pasarteaberdinadaeskuizkribu bietan. ...etabatzuetanistorioaberaerealdatzenda.Aeskuizkribuaren bukaera, Clovi­ senbataioarenondoren dator, TeDeumakantatuondoren; hirulisloreak ekarridituGabriel aingeruak, eta, Frantziako erregeguztienmarkaizangoden lorehirukoitzak zeradieraztenduenazalduta, Jainkoa goratuzbukatzenda trajeria.Beskuizkribuan erepasartehorinahikoantzekoa da, baina, bataiatu etaTeDeumakantatuondoren (kantua beraerekopiatua dator , Aeskuizkri­ buanezbezala), BulgiferetaSatanenbostahapaldikoetenbatdago.Satane­ riarenondoren datorlislorearenpasartea.
‎tasunaksendatzekomilakahaurrenodoletanbainatzeaerremediotzataipatzen denean.HogeimilahaurdiraDeskuizkribuanetabertakopertsonaiadiren Gundiochus etaGothumarren gaitzasendatzekoerremediobezalaaipatzen da; Ceskuizkribuan, berriz, hirumiladirahilbeharrekohaurraketaKonstan­ tinoplako enperadorearenlegenasendatzekoerremediobezalaproposatuzela kontatzenduSanRemik. Goian aipatudugunClotildaren mirariaereBeta Deskuizkribuetan dator : bietanlangileakhaserrediraardorikgabelanegin behardutelakoetaClotildak, iturritikbatean (B) etahaitzetikbestean (D), ardoaateratzea lortudu.
‎–hator?, daigünurthian, datorrenurtean?, dainastian, datorrenastean?, horra duzu? dator –, ohitnüzü, oroitzennaiz?; baitadatibokomorfemabikoiztua ere: zindatazün, zenidan?.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
etorri bat 16 (0,11)
etorri hori 5 (0,03)
etorri bera 3 (0,02)
etorri ez 3 (0,02)
etorri perpaus 3 (0,02)
etorri arazo 2 (0,01)
etorri berak 2 (0,01)
etorri emaitza 2 (0,01)
etorri euskal 2 (0,01)
etorri fama 2 (0,01)
etorri guzti 2 (0,01)
etorri hurrena 2 (0,01)
etorri ohar 2 (0,01)
etorri orde 2 (0,01)
etorri tren 2 (0,01)
etorri DMA 1 (0,01)
etorri EE 1 (0,01)
etorri Etxamendi 1 (0,01)
etorri Europa 1 (0,01)
etorri Euskaltzaindia 1 (0,01)
etorri Eñaut 1 (0,01)
etorri Kortazar 1 (0,01)
etorri Luis 1 (0,01)
etorri aitzakia 1 (0,01)
etorri alde 1 (0,01)
etorri antzerki 1 (0,01)
etorri aplikazio 1 (0,01)
etorri asmo 1 (0,01)
etorri atal 1 (0,01)
etorri aukera 1 (0,01)
etorri aurrena 1 (0,01)
etorri aurrizki 1 (0,01)
etorri azterlan 1 (0,01)
etorri bada 1 (0,01)
etorri baldintzazko 1 (0,01)
etorri berant 1 (0,01)
etorri beraz 1 (0,01)
etorri berbaldi 1 (0,01)
etorri bereizi 1 (0,01)
etorri bereziki 1 (0,01)
etorri beste 1 (0,01)
etorri beti 1 (0,01)
etorri bi 1 (0,01)
etorri bilakaera 1 (0,01)
etorri de 1 (0,01)
etorri denbora 1 (0,01)
etorri egitura 1 (0,01)
etorri ekaitz 1 (0,01)
etorri elkar 1 (0,01)
etorri elkarrizketa 1 (0,01)
etorri enuntziatu 1 (0,01)
etorri erakunde 1 (0,01)
etorri erdi 1 (0,01)
etorri errealitate 1 (0,01)
etorri erromantze 1 (0,01)
etorri eskola 1 (0,01)
etorri etxe 1 (0,01)
etorri euskara 1 (0,01)
etorri fenomeno 1 (0,01)
etorri gainbehera 1 (0,01)
etorri gainera 1 (0,01)
etorri gainerako 1 (0,01)
etorri gaur 1 (0,01)
etorri gero 1 (0,01)
etorri gorago 1 (0,01)
etorri gose 1 (0,01)
etorri haize 1 (0,01)
etorri hari 1 (0,01)
etorri hirugarren 1 (0,01)
etorri hizkuntza 1 (0,01)
etorri hor 1 (0,01)
etorri hurrengo 1 (0,01)
etorri idazle 1 (0,01)
etorri irakurketa 1 (0,01)
etorri jatorrizko 1 (0,01)
etorri morfologia 1 (0,01)
etorri olaalde 1 (0,01)
etorri oraingo 1 (0,01)
etorri oratu 1 (0,01)
etorri ordu 1 (0,01)
etorri osaba 1 (0,01)
etorri pauso 1 (0,01)
etorri poema 1 (0,01)
etorri puntu 1 (0,01)
etorri sarritan 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
etorri ez jakin 3 (0,02)
etorri emaitza hori 2 (0,01)
etorri fama hau 2 (0,01)
etorri hori ere 2 (0,01)
etorri ohar hau 2 (0,01)
etorri aitzakia hori 1 (0,01)
etorri antzerki mundu 1 (0,01)
etorri aplikazio konputazional 1 (0,01)
etorri asmo hori 1 (0,01)
etorri atal birformulatzaile 1 (0,01)
etorri aukera berezi 1 (0,01)
etorri aurrizki ezaugarri 1 (0,01)
etorri azterlan hau 1 (0,01)
etorri bada asko 1 (0,01)
etorri baldintzazko perpaus 1 (0,01)
etorri bat aditu 1 (0,01)
etorri bat aipamen 1 (0,01)
etorri bat asko 1 (0,01)
etorri bat benetan 1 (0,01)
etorri bat bera 1 (0,01)
etorri bat bete 1 (0,01)
etorri bat beti 1 (0,01)
etorri bat Bonaparte 1 (0,01)
etorri bat botere 1 (0,01)
etorri bat derrigorrez 1 (0,01)
etorri bat erabili 1 (0,01)
etorri bat esatari 1 (0,01)
etorri bat gu 1 (0,01)
etorri bat hori 1 (0,01)
etorri bat jatorrizko 1 (0,01)
etorri bera ama 1 (0,01)
etorri bera otso 1 (0,01)
etorri bera proposamen 1 (0,01)
etorri berak aniztasun 1 (0,01)
etorri berak ezezko 1 (0,01)
etorri berbaldi estrategia 1 (0,01)
etorri bereizi epigrafe 1 (0,01)
etorri bereziki testu 1 (0,01)
etorri beste urteroko 1 (0,01)
etorri bi bertsio 1 (0,01)
etorri bilakaera hori 1 (0,01)
etorri de Cuenca 1 (0,01)
etorri denbora baldintzazko 1 (0,01)
etorri EE lege 1 (0,01)
etorri elkar bezala 1 (0,01)
etorri elkarrizketa bizi 1 (0,01)
etorri erakunde babes 1 (0,01)
etorri erdi aro 1 (0,01)
etorri errealitate objektibo 1 (0,01)
etorri erromantze hegoalde 1 (0,01)
etorri eskola maisu 1 (0,01)
etorri Etxamendi narratiba 1 (0,01)
etorri etxe giro 1 (0,01)
etorri Europa hedatu 1 (0,01)
etorri euskal esparru 1 (0,01)
etorri euskal literatura 1 (0,01)
etorri Euskaltzaindia Juan 1 (0,01)
etorri euskara jardun 1 (0,01)
etorri Eñaut Etxamendi 1 (0,01)
etorri fenomeno hori 1 (0,01)
etorri gaur ere 1 (0,01)
etorri gero beraz 1 (0,01)
etorri gorago ikusi 1 (0,01)
etorri gose jatordu 1 (0,01)
etorri guzti bat 1 (0,01)
etorri hirugarren irizpide 1 (0,01)
etorri hizkuntza bakoitz 1 (0,01)
etorri hor ere 1 (0,01)
etorri hori goi 1 (0,01)
etorri hori zenbatzaile 1 (0,01)
etorri hurrengo labealdi 1 (0,01)
etorri idazle sortu 1 (0,01)
etorri irakurketa hau 1 (0,01)
etorri Luis Mari 1 (0,01)
etorri morfologia sortzaile 1 (0,01)
etorri oraingo Euskaltzaindia 1 (0,01)
etorri orde landare 1 (0,01)
etorri ordu tik 1 (0,01)
etorri osaba haur 1 (0,01)
etorri pauso inportante 1 (0,01)
etorri perpaus intrantsitibo 1 (0,01)
etorri perpaus kausal 1 (0,01)
etorri perpaus menderatu 1 (0,01)
etorri poema hori 1 (0,01)
etorri puntu puntu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia