2003
|
|
ugaztunherbiboroakgarbituzituzten, etabai domino efektuaren eraginezdesagertuarazi, berorien menpekozirenkarniboroetaharatusteljaleak. Clovis delakohoriNewMexicoko aztarnategibatenizenetik
|
dator
, etabaiherriarietabaiherrihorrekgaratutako kulturarieranstenzaie.Datuarkeologikoenarabera, Clovisleinuadirela11.000urteingurunabarmendu zen bat batean.Ustedenez, eurenarbasoakBeringiako lurzubianbarrenairitsizirenSiberiatikAmeriketaraehizakienatzetik, etaglaziazioarenizotz xaflakohegoaldekolurretaraino sartu ziren, izotzikgabekokorridoreestubatibilgarrigertatubezainlaster.Iritsi berriekugaztunhan... Hortaz, Cloviskulturakoehiztariekzutenbertakomegafaunagarbitu:
|
|
PlatonenOturuntzafamatuanbezala, idazlanhorretatik
|
dator
–amodio platonikoarena?, etahareneredura, EtxeparekAmodioadelakoanmaitasunareninguruko gogoetadesberdinakeskaintzendizkigu.Honelaxe hastenda:
|
|
NondiknoraagertudaSolinodelakohori, etanordemontreda, ba? ...Bernardokbiakbateraikusikozituen, bai ConraddeiturangertaturikoC M okerhori, etabai, jakina, aldeandaramananakronismoa.Izanere, Obabako erretoreak1903annolaerabilzezakeenConrad enirudiliterarioezaguna, baldin etapoloniarrarenliburuaurte mordogeroagoargitaratubazen. Ez dagoesan beharrik, Obabakoerretoreaklehenagoko iturribatbeharzuen, gutunarenpasartehorretako hariaukitubarikmantentzekotan.Hortixek
|
dator
, okerezbanago, erdarazkobertsioetanSolinoagertzeaJosephConrad enlekuan.
|
2007
|
|
Jean Goyhenetchek azaltzen duenez, Société> des> Sciencies, > Lettres> et> Arts> de> Bayonneren sorketa bat
|
dator
Europan hedatu ziren sociétés> savantes> edo jakitun elkarteen produkzio historiogra, koaren boomarekin94; konkretuki, Baionako Sociétéren jakitunen jakin minak garatu ziren liées à limpulsion de Paris95 XIX. mendearen bigarren erdian bilakatu ziren elkarte horiek, aurreko garaiko pentsamoldearekiko haustura bat suposatu zuten:
|
2008
|
|
jotzen diren elementuak zehaztea bezain garrantzitsua edo are garrantzitsuagoa da, gure ustez, zein elementu ez duen onartzen zehaztea. Eta hau guztiz bat
|
dator
aplikazio konputazionalen barruan egiten diren Gramatika Zuzentzaileek beharrezko duten informazioarekin.
|
|
Beraz, alde batetik, erreziprokotasuna ez dirudi ere guztiz erregularra denik, eta bestalde, ez
|
dator
erreflexibotasuna erakusten duten aditzekin bat.
|
|
(1) < eta esan nuen ez/ nundik
|
dator
fama hau ez I nundik dator fama hau/
|
|
(1) < eta esan nuen ez/ nundik dator fama hau ez I nundik
|
dator
fama hau/
|
|
123, 239; Azkue-ren hiztegian zumake> Bot. Hitza
|
dator
).
|
|
erabilera. Hortaz, berbaldi zientifikoa kriptikoa izaten da esparru bakoitzeko zientzialarien taldetik kanpo, baina kriptikotasun hori ez
|
dator
berbaldi estrategia bereziak erabiltzetik. Areago, ereduzko berbaldi zientifikoaren eraginkortasuna6 lortzeko erabiltzen den estrategia orokorra da hizkuntz baliabideen artean, prozesatzen errazenak?
|
|
historia>/ > istorio> (bata nahiz bestea étimo edo erro berdina dute, gaur egun erabat desberdinak izanik). Zer esanik ez serorari> buruz (Hegoaldean batez ere elizaren eguneroko ardura duen eta zenbaitetan apaizari laguntzen dion emakumea, sakristauaren emaztea batzuetan, eta Iparraldean batez ere moja bezala erabilia) eta bere eratorpenak (serorategi, > ro > ragai, > rorago, > roratu, > rora etxe); > rora> SORORE latinetik
|
dator
, eta bukaeran duen, a> hori artikulu edo, a> organikoaren modura finkaturik dago (eta hiztegietan, a> berarekin azaltzen da), baina baita femeninoaren markagailu morfologikoa bezala ere, hau da erromantzetik hartuta femeninoarekin loturik dago.
|
|
Mitxelena, Gorrotxategi, Lakarra eta abarrek egin duten lanaren bitartez argi ikusten da antzinako lekukotasunak euskal hizkuntzaren batasuna azaltzen dutela erromata rren garaian. Baina nire ustez horrekin bat
|
dator
erromantzea Hegoaldean eta Iparraldean sortzen ari zela susmatzea (ikus Enego> hilarri batean, Enecoren ordez).
|
|
Ezinbestekoa da Euskara Batuaren izaera malgutzea. Egoki
|
dator
, jakina, Euskal Herri osorako izkribu eta hitzaldietan hizkera berdin samarra erabiltzea, txokokeriarik gabea, euskalkien gehiegizko eraginik gabea. Baina beste kontu bat da
|
|
Bat
|
dator
, beraz, Mitxelena, Azkueren jokamoldearekin. Euskaltzaindiaren
|
|
Interfaze batean sortzen diren testuek kokapen diferenteak dituzte azpiko aplikazio informatikoan: data algoritmo batek sortzen du, irudietan ageri den testua irudien karpetatik
|
dator
, testuak beste karpeta batetik datoz... Ondorioz, hizkuntza bateko mezuen sorburuko elementu guztien katalogo zehatz, praktiko eta ordenatu bat ez baduzu, nekez maneiatuko dituzu elementu horien bertsio anitzak hizkuntza desberdinetan.
|
|
Horien aurrean, nik uste dut euskara batuaren eragina bizkaieran ez onartzea, bizkaiera ez modernizatzea dela. Etorkizuna, ostera, euskalkiko eredua eta batukoa hurbiltzetik
|
dator
.
|
|
Uste dugu hasierako irizpideetatik esanahi eta kategoria aldaketa baliagarriak direla, baina beste irizpide batzuez osatuta: hemen
|
dator
Morfologia Sortzailearen ekarria.
|
|
17 Gure sailkapena ez
|
dator
puntuz puntu bat Euskaltzaindiarenarekin (H E/ 1,127).
|
|
Hiztegi aukerak laster erakutsiko digu lan hori zabalkundekoa dela eta asmo didaktikoa duela (bat
|
dator
asmo hori, oro har, XIX. mendean zabaldu zen higienearen kontzeptuarekin). Hain zuzen ere, medikuek idatzitako hainbat artikulu argitaratuko dira hurrengo urteetan euskaraz epidemiologia eta higiene arazoen inguruan (Arratibel, Artetxe, Ipolito, Zinkunegi:
|
|
Aditzaren arloan harrigarri eta are miresgarri da, oraingo euskararen aldean, Lizarragarenak nolako aberastasuna duen, bai laguntzailedun adizkie tan eta bai trinkoetan. Autoreak berak dio euskara gaizkara> egiten duela, ez biziki euskara ona alegia, baina hau ez
|
dator
bat aditzetan eta hiztegian era kusten duen ugaritasunarekin. Hona adizki trinkoen etsenplu batzuk:
|
|
azaltzen den), arratio>, arratoia?, arrero> eta eskorpion, artz, asto> eta astoko, atxanini>(, tximeleta?; cf. Minaberrik [1998: 71] darabilen altxalili); auntz, antxume> (printzearen materialetan auntxume> dago) eta aker; axari, bale (a), barbu>, xarboa?, baseizia> (hau ez
|
dator
bat Bonaparteren materialetako eiza>, gibier, ekin, formari dagokionez betiere), basurde, bior> eta zaldi, egaste>, hegaztia? (?
|
|
C) Bi bion arteko estekadura, alegia, teologiaren eta zuzenbidearen artekoa, teologia moraletik
|
dator
, inoiz aipatu denez9 Teologia moral horrek ekarri zuen, besteak beste, teologiak berak zuzenbidearen tankera hartzea, kristauaren eginbeharrak zehatz mehatz eta kasuan kasuan arautuz, manu eta agindu askoren bitartez. Neurri handi batean ere, teologia morala da Axular ek nabarmentzen duena, geroko bizitza prestatzeko mundu honetan zer egin behar den azalduz.
|
|
Horrela ulertu behar dira bi kantak ere: . Matsaren orpotik
|
dator
–eta. Txakolin, txakolin?.
|
|
Egutegi horren ostean, Akademia> Sekretuaren> saioa
|
dator
, hamar urte geroago. Ideia eta taldea B. Atxaga, J. M. Iturralde eta J. L. Agote-ren inguru an moldatu zen.
|
|
Goiz Argi eta Akademia Sekretuaren lanen ondoren, Argia> astekariarena
|
dator
(1992). Hau da egutegi tako salgarrietan kasu berri aipagarriena,
|
|
Argia> aldizkariaren sorburu beretik
|
dator
beste urteroko argitalpen bat ere: Euskal> Kulturaren> Urtekaria.
|
|
–Eztabaida honetan, aparte bakoitzak agertzen dituen gustu partikularrak, nahiz eta hitza bera ez datorren, errealismoan
|
dator
oratua. Joan San Martinetzat, lehen esan denez, Euskaldunak poemak ez zion erantzuten 1960ko hamarkadako euskal gizarteari eta, zentzu honetan, ez zen errealista.
|
|
Aspalditik
|
dator
Kortazarren eta bion arteko desadostasuna Lauaxetaren poesiari dagokionez. Eta aldiro aldiro azaleratu ohi da eztabaida.
|
|
Hala ere, rimak eskaturik
|
dator
, behar bad, hemen hurrenkera hori.
|
|
5 euen>/ > eben> hori edun> aditzaren 3 perts. pl. adizkia ere izan daiteke, baina kontestuan posesibo izatea hobeto
|
dator
.
|
|
gordetzea10, hitzen ordena eguneroko hizketan bezala jariotzea, ez ote lekzioa azaltzen jar dutearen eskakizun? Giza portaeran eragiteko eratu duen lekzioa argudioaren gain eraikitzen bada, aukera batzuen onurez hartzailea konbentzitu nahian badabil, eguneroko hizketaren ordena gordetzea aurreko baldintzekin bat egitera
|
dator
. Nola uztartu, bestela, lekzioa ematea xede izan eta adierazteko orduan eguneroko mintzairatik urrutiratzea?
|
|
569 orr. egin zion kritika mergatza
|
dator
, eta esandako ipuin horiek Odisearekin duten lotu ra azpimarratzen du (XLIII. or.).
|
|
soilaz erantzuten diote. Latinez ere nemo, azken buruan nehemo> > ne homo) formatik omen
|
dator
. Hor garbi ageri da hizkuntza askotan bide berbera erabili izan dela era honetako izenordainak eta adizlagunak sortzeko orduan, hots,, ez?
|
|
horra nire mugak garbi aitortu. Muga baldintza horiek bildurik
|
dator
beraz, besterik nahi izanik ere, bere omenezko ekarpen sotil hau. esku erakutsi gisa har beza Bordeleko irakasle ohi, Euskal herriko plazagizon ozen eta, ororen gain, euskaltzain argiak.
|
|
c) Etimologia. Nondik
|
dator
alde? > Azterkizun nabarra ageri du, alde askotxotatik, bere etimologiak: arte> eta aldi> modukoekin zerikusirik izan dezakeen etimologia zatiaz ari naiz, batetik, eta alde, > alt (h) e ren baitako te/ de hori bestelako aniztasun edo multzo adierazleekin (dute, > dakite, > daude, > esateko, > ematera; > tza, > garamatzate...) > konparatzera eraman lezakeen zatia, bestetik.
|
|
Kontua ez da, gainera, hor amaitzen. Azalpen horretatik kanpora, banan banako hitzen (alde> amaierako hitzen edo atzizkien) sarreretan, informazio osagarria
|
dator
izan ere: inola ere alde batera ezin utzizko informazioa.
|
|
Antzera definiturik
|
dator
olalde, > olhalte> ere: < < pastizal alrededor de una cabaña> > 134.
|
|
Ondorioz, «Vizcaytik Bizkaira está más cerca del costumbrismo rural de Trueba que del teatro nacionalista de fin de siglo»160 Juaristiren tesi honen arazoa nazionalismoa hiriko antimaketismoarekin berdintzetik
|
dator
: Azkue ez zenez maketoez mintzo, ez omen zen nazionalista; Eta, ildo berean, bilbotar apaizaren zarzuelan egiten ziren kexuak irakasle erdaldunengatik ezin irakur zitezkeen klabe nazionalistan, baizik tradizionalistan, hiriarekin zerikusirik gabeko perspektiba errural batetik.
|
|
«Euskerea badoakigu. Esateaz bakarrik biotzean susterraiak dauan atsekabe samiña
|
dator
ezpanetara»476). Ondorengo artikulua, 1906ko uztailekoa, jada sabindar fonetismoekin dator:
|
|
Esateaz bakarrik biotzean susterraiak dauan atsekabe samiña dator ezpanetara»476). Ondorengo artikulua, 1906ko uztailekoa, jada sabindar fonetismoekin
|
dator
:
|
|
Zentzu horretan, Zuazoren lanak gabeziaren bat badu, euskara batzeko proposamen desberdinak sailkatu nahian bereizketa zurrun xamarrak egin izanetik
|
dator
. Hola, banako ataletan ikertu ditu eredu konkreturik proposatzen ez zutenak, bizkaieraren aldekoak, gipuzkera hutsaren aldekoak, gipuzkera osotu zaleak, giputz lapurtar erdibidearen aldekoak...
|
|
Eta horrela Euskal Herriko Unibertsitatean doktorego tesitzat aurkeztu zuenean epaimahaiak aho batez bikaintasun berezia erabaki zuen. Belaunaldi berriko historialarien ildotik etorri
|
dator
txanda hartzera. Bestalde, lerro hauek, gogo biziz eta esker onean idazten ditut nik neuk ere ikerketa honen bidez asko ikasi dudalako eta etorkizunari begira bestelako erronkak ekarri dituelako.
|
|
intelektualaren ideia. Eta sarrerako atal horiek amaituta Azkueren gaineko ikerketa bera
|
dator
. Hiru parte nagusi ditu:
|
|
Eta ¿ zer dalaÂta
|
dator
«Axe» gugana «Banaka... bapez» esaten. Gu al gabilz banaka?
|
|
moduko pertsona prestigiotsu baten kritikak lehen lekuan aurkitu zituen) zalantzak zekarzkiotela Akademiak izan zezakeen harreraz: ...«Â«Academia» orren erapena euzkelÂidazle askorentzat, agian geienentzat, asekorra ez dala izan dirudit».. Zuza, tar J. bizkaitarraren gutunari dagokionez, bere ustez, euskalkien batasuna auzi handia zen, Akademiak ez lukeena berehala eta arinki jorratu behar; baina aldiz ortografia moduko kontuak Akademiak arautzeari egoki zeritzon eta halako arloetan «euzkera aldez gogorrago lanari ekiten ba?
|
dator
, zorijonez betor ta gustijok gogoz lagunÂdagizkiogun.» Zuzak, Imanol Arriandiaga moduko jeltzaleak Akademian egon liratekeela ere aipatzen zuen baina lehendik zeuden eta «euzkeltzale orok ondo ezagututen dabezan[...] Campion, Azkue, Eleizalde eta abar» ontzat emanez. Egin kontu
|
|
Azpiazu deritzan jesuita gazte bat. Orain, guk ez degu iñolaz, ere beste jesuitarik nai, Olabide ezpa?
|
dator
. Olabide, ren utsunea betetzeko, guk prakadun (laïque), bizkaitar ta abertzalea autesteko asmoa degu:
|
2009
|
|
Estrofakhegoaldeanohi bezala emanakditu, laukotxikian.Idatzaldihonek zenbaitgauzaberridakartza, lehengoarekin alderatuz:. Liberté, Igualité,/ eta Fraternité/ Aihirur gezurhoiec/ Eguiacbalizte!? aipuedoesaera22; Jainko gabeaklegegile, XV; autoritatea Jainkoagandik
|
dator
, XVI; euskaldunek arra zoigehiagodute antierrepublikanoakizateko (XIII XIX) 23.Hain garrantzi tsuakezdirenbestezerbatzuk erebadakartza24.Bigarrenbertsio hauondo koarenosoantzekoa da; desberdintasunñimiñobatzuk daudebienartean25.
|
|
Bainahemen
|
dator
pauso inportantea: zergertatzen dahezurduraerri tmikoarenperiodikotasunahaustenbadugu. Hauda, testuahizketarenarabe ra, esan?, kantatu, nahiizatearen ondorioz, periodikotasunerritmikoahaus tenbadugu. Badamusikaren bestebiparametrokhartzen dutelagarrantzia:
|
|
–Baina alferrikan zen guztiaberandudabiltzahonezgeroetaezduteezer/ lortukopalazioaklurrera doazenean pitzatu egitendiragartzeletako hormak?? (E.87) Iraganean ere gertatu zenhalakorik: . Micenasko palazioen jauspenarekinbaterasasoiilun bathasizenGreziarenbizitzan.? (E.96) Guztia
|
dator
gainbehera etalaster bihurtukodaharea (hausterrea) (E.35), errautsa (E.72), alahautsa (E.94). BigarrenMundu Gerraondorengo poetaalemanenarteanirudikatzen zen hausterrea eta errautsa kontzentrazio esparruetako tximiniek jaurtitzen zutena zen, judu gaseatuetaondorenlabetik pasatakoen hausterre/ errautsa.
|
|
Gaur, plazan daLiteraturaerminoen Hiztegia T (Otaegi, 2008); etahor
|
dator
euskalerrimaoroharlantzenduenartikulua; etahonen baitan, bertso laritzanerabiltzen denerrimariburuzko azalpena, metrikarenaldetikegina.
|
|
Baina Daniel-en frustrazioa elementu batetik
|
dator
: Esther ekez du sekulanulertukoDaniel1 enobranbortizkeriaedosexuarengehiegizko era kusketak ezkutatzenduenedukimorala.Honela interpretatubeharko genu ke: Houellebecq enirakurleen gehiengoak, ospetsu etaaberatsbihurtuduten nazioartekoirakurleen multzoa osatzendutenek beraz, bereliteratur obraren funtsezkozentzua ezduteulertzen etaezdutesekulanulertuko; nazioarteko dibertimendu industriakeskainikitzigarritzatirakurrikodute Houellebecq, kitzigarri batgehiago, besterikez.
|
|
Lehenbizikoeredua aspalditik
|
dator
Erdi aroko kantuena etEtxeparek segitauduenaXVI.mendean, estrofaedobertsoasonantzia ederrimoabakarre kilakoa, kantuarebitartenz zabaldua. Ez dezagun ahantz zer idazten zion BernarLeheterdi Linguae Vasconume Primitialiburuareneskaintzan:«... eta bascoecbercecbeçaladutenberenlengoagianscribuzcerbaitdoctrinaetaplazer harcecosolaseguiteco, cantatzekoa etdenborairagaitecomateria... »Oihenartek berakazpimarratzendukantatzenzirelaEtxepareren bertsoadk: «e quutonet delairauquelilfaisoitChanters severs...» (Artpoétique, 37.or.).
|
|
Harpetakooroipenetatik, urrunekodundunen/ hots joa
|
dator
; orduko tankagizamin/ tzetanerrepikatzendela.Aspaldikodardarak/ izaki, pareta zaharren oihortzun gaur/ oihuatabikokausiturik (13.or.).
|
|
Hizkuntzaberres kuratzea edotradizioa berpiztea nazio identitatearenosagarribatbainozer baitgehiagoda; azkenbatean, nazio? ...iobat; bainaherri tradizioahoribainoatzeragotikdator, gizakiareneta lurraren arteko elkarrizketatik, etairuditzenzaithorkokatu behardelahau rra, gizakiosoeta orekatuhazdadin; ideologiaketa nazio ikuspegiakgune historikojakinbatzuekinlotuta daude, etaikuspegihoriek aldatuegitendira etaaldatuegingodira.Bainagizakiarenetalurrarenartekoelkarrizketaetahor mamitzen denhizkuntza gizaizaerarenerro errotik
|
dator
.
|
|
Aspaldiko erakundea esan dut; ez, ordea, zahartutakoa edota ahitua. Izatez, gazteturik eta eraberriturik
|
dator
oraingoan Euskaltzaindia, eta halaxe jarraitu nahi du, euskalgintzarekin elkarlanean, eta euskaldunoi eta euskaltzaleei eskertuta, laurogeita hamar urte hauetan eman dioten/ diguzuen laguntza eta begirunearengatik.
|
|
Bide beretik segitzen du Euskaltzaindi beregainak ere. Azkuek eta Eleizaldek, buru eta idazkari, sinaturiko testu batean
|
dator
ohar hau: –Idazki hau erderaz bidaltzen zaitzu, Batzar aunek ez dualako oraindaño yarraituko duan idazkerarik erabaki.
|
|
Euskaltzaindiaren buruzagitzaz. Ikusirik Euskaltzaindiak pairatzen duen buruzagi gabezia, hori erremediatzera
|
dator
bere proposamena. Lojendioz tematzen ikusten du jendea; berarentzat ere Lojendio da hoberena, baina ez du nahi, eta kito.
|
|
Euskaltzaindiaren Arautegia ontzat ematen da. Beronen testua hemen
|
dator
, Dekreto hunen eraskin bezala.
|
|
erakunde ofiziala eta publikoa den neurrian hala jokatu behar du, baina ofizial eta publiko izate horrek ez dio ahantzarazi behar euskalgintza ere badela. Hori ahazten baldin badu, esklerotizazioa
|
dator
. Jakin egin behar du Euskaltzaindiak euskalgintzan zer dagoen:
|
|
jartzen du. Hortik
|
dator
gainerakoa, makina bat irri eta zirto tartean.
|
|
1941: Areiltzaren eskutik
|
dator
Euskaltzaindira Juan Irigoien. Behin behinekotzat hartu zutela izendapena esan ohi da.
|
|
Ohorezko euskaltzainen multzoan zortzi emakume daude, Tene Mujika kenduta aurretiaz urgazle izendaturikoak denak: 1975ean Robustiana Mujika, Julene Azpeitia, Madeleine Jauregiberri; 23 urte beranduago
|
dator
hurrengo labealdia:
|
|
Eraso eta aintzakotzat ez hartze ugaritxo dabiltza gure artean euskararekiko. Hortik
|
dator
, etorri ere, arrangura berri, edo eraberritu, eta kezka arduratsu hori.
|
|
Begien bistakoa da, bestalde, eskura dituela Euskararen Akademiak, xede hori betetzeko ahaleginetan, egungo teknika berriek eskaintzen dituzten baliabideak. Horretarako
|
dator
Plazaberri agerkari digitala, Akademiaren prentsa bulegoaren eskutik. Horixe da, izan ere, horren helbururik behinena:
|
2010
|
|
Nozio hau tresna baliagarria izan daiteke hizkuntzaren erabilera modu azkarragoan eta ziurragoan ulertzeko. Ondo
|
dator
bereziki testuak sozializatuak eta instituzionalizatuak direnean, gure kasuan gertatzen den bezala.
|
|
Egiazki, lan oso eta kalkulatu baten arkitektura antzematen du hiru liburukiak irakurtzeko beta hartzen duenak. Arkitektura hori dagozkion atal eta azalpenez horniturik
|
dator
gainera. Atal horietako batzuetan sarrera interesgarriak txertatzen ditu idazleak atalaren praxiari buruz, batzuetan euskaraz, nagusiki gazteleraz.
|
|
Itxiera fasean, konklusioa edo epilogoa analizatu behar da. Forma aldetik, ez du aniztasunik erakusten, erregularra da eta Eracusen funtzio berberak betetzera
|
dator
: errekapitulazio minimo bat egin, borondatean eragin (praxira bultzatu) eta diskurtsoaren bukaeraz abisatu:
|
|
fideltasunez ber hartzen dira platiketan aipatutakoak. Bigarren liburuki honen egitura orokorra ez
|
dator
bat esatariak pentsatutakoarekin eta testamentuan agertu zuenarekin, baina egia da editoreek atondu zuten moduan eginda, liburua zabaldu eta itxi mandamenduekin egiten dela eta egitura zirkularra hartzen duela.
|
|
Itxiera fasea
|
dator
bereizita epigrafearekin. Eskuarki, II epigrafearen barruan dago bukaera.
|
|
Bai Plat> eta bai Bed> testuetan kontzientzia azterketa sakonak eta estuak zuzentzen zaizkio kristauari... Eta ziplo
|
dator
zigorra ere. Dimentsio hau agerikoa da eta bere berea du sermoiak, instrukzio moral koerzitiboa, Aginduetan eta Sakramentuetan oinarriturik.
|
|
Esataria fikzio diskurtsibo bat da, eta ez
|
dator
bat derrigorrez enuntziatuaren ekoizle fisikoarekin.
|
|
– GUrekiko agerrerak ugariak dira, bai GUrekin eta bai ZUrekin komunzki
|
dator
: Ecusi> > azqueneco aldian?
|
|
Binarismo hori, hala ere, ezkutuan gordetzen da edo behitzat gutxitan azaltzen da sermoietan. Batzuetan, GU hau dispositibo ideologiko batekin irmoturik
|
dator
, talde mitiko erlijioso bati dagokion historia eta genealogiaren sakontasuna duena: Salbazioaren historia:
|
|
b) So= S1: So subjektua, hots, enuntziatzailea, bat
|
dator
solaskide edo enuntziatzaile kidearekin. Adostasun erlazio horretan kokatzen du bere esatekoa.
|
|
Posizio eta izate parentetikoak balore fatikoa du, ber gogoratze hutsarena. Eta esatera
|
dator
, mezuaren zati bat pasatu dela, pasatzen ari dela, eta, indukzioz, pasatuko> dela, > eta pasatu ere norena den oso ondo adierazi gabe.
|
|
Latinez datorrena mugiezina da. Ia beti kurtsibaz babestuta
|
dator
. Horregatik, ZuBe rekin uztartzen da.
|
|
Egintzaren enuntziazio balioa ez
|
dator
tarterki aditzaren semantikatik, baizik eta tartekiak dakarren enuntziazio bikoitzetik. Konparazioa beti da bestearen bilatzea, beti dakar besteari hurbiltzea, egokitzea, hura kontutanago hartzea.
|
|
I. Abiaburua: nondik
|
dator
EEN legea? 14
|
|
64 Ikuspegi hori oso aurretik
|
dator
: hego Euskal herriari dagokionez XVIII. mendearen erdialdetik, gutxienez.
|
|
128 Behin eta berriro agertu den emaitza da hori, orain arte egindako ikerketa lanetan. Bertako eta atzerriko formulazio teorikoekin zeharo bat
|
dator
emaitza hori, gainera, eta hainbat irakasleren urterik urteko esperientziak horixe bera dio. Eskola orduetako erabilera garrrantzitsua da, hizkuntzaren erabilera formaletik hurbilagoko jarduera moldeei (batez ere idatzizko jardunari) dagokienez.
|
|
Legeek beraiek transformazio aldi baten beharra aldarrikatu zuten161, eta trantsizio bide etengabean jardun du oro har, urterik urte eta mailaz maila, EAEko irakas sistema osoak. Oinarrizko zenbakiak eskaintzeaz gainera koadro taula sintetikoetan emanik
|
dator
bilakaera horren azalpena162 Esan bezala unibertsitate aurreko ikasmaila guztiak, hiru Lurraldeak eta bi ikastetxe motak (publiko eta pribatu) biltzen dira atal honetan, emaitza globalak azalduz. Aurrerago emango dira datu xeheagoak, irakasmailaka, ikastetxe motaka edo lurraldeka.
|
|
eredua da beraz nagusi. eredua
|
dator
hurrena (ez da, ordea, ereduaren erdira iristen). Azkenik, ikasleen %20 dabil A ereduan.
|
|
Nagusitasun handia du beraz ereduak derrigorrezko eskola-aldian (hots, bi eta hamasei urte arteko ikasleen artean). Bere ondoren eredua
|
dator
: hor ere ez da Dren erdira iristen (%27, 52).
|
|
Bigarren Hezkuntzan A eredua da Bizkai Arabetako eredurik zabalduena: beherantz
|
dator
hor ere, baina nagusi da gaurkoz.
|
|
Transformazio handia gertatu da, beraz, irakasleen artean. Transformazio hori bat
|
dator
, gainera, sektore bietako eredu banaketarekin, irakasmaila diferenteetan ereduek duten presentziarekin eta irakasleen adin gradientearekin. Horrela.
|
|
Eskola izan da aurrerapen horren lehen eragilea: horretan ez dago duda handirik212 EEN legeak ezer lortu ez dueneko balioespen muturrekoa baliogabetzera
|
dator
emaitza hori.
|
|
Emigrazio horri EAE barruko lantokieta bizigune aldaketak ekarri duena erantsi behar zaio (aurrerago, VIII.5 puntuan, helduko zaio gai horri). EAEko euskaldunen kopurua, kontzentrazioa eta dentsitatea ahultzera
|
dator
fenomeno hori. Eskola bidez hamabost edo hogei urtean egindako esfortzua neutralizatu egiten du hainbatean, gauetik goizera, emigrazio horrek.
|
|
Diagnostiko horren indargarri da, ezer izatekotan, ondoko taula pareak eskaintzen duen ebidentzia. Euskara hutsezko jarduna gainbehera
|
dator
etxe giroan eta lagunartean, ele bikoa bere horretan edo mantentzen da eta, bereziki, gaztelaniazkoa ari da indartzen:
|
|
hori da datu deigarria, gutxiegitan aintzakotzat hartzen dena. Horren haritik
|
dator
, hainbatean, bigarren ondorioa: familian zein lagunartean orain euskaraz egiten duten gazte EGAdunen portzentajea ere behera doa.
|
|
Aldaketa hori ez da ezinbestean, halere, egungo egunekoa bakarrik. Lehendik, 15 edo 20 urte aurreragotik,
|
dator
: oraingo EGAdun berrion ume garaian joana da etxe giroa erdalduntzen; gero berriro beherantz jauzi egin badute ere, hasieratik (orain dela hamabost hogei urtetik) dator euskarazko jardunaren ahultze joera hori242 Daturik ezean ezin esan dezakegu noiz hasia den fenomenoa243 Nolanahi ere, gure begien aurrean gertatzen ari den joera zabala da hori, itxura guztien arabera.
|
|
Lehendik, 15 edo 20 urte aurreragotik, dator: oraingo EGAdun berrion ume garaian joana da etxe giroa erdalduntzen; gero berriro beherantz jauzi egin badute ere, hasieratik (orain dela hamabost hogei urtetik)
|
dator
euskarazko jardunaren ahultze joera hori242 Daturik ezean ezin esan dezakegu noiz hasia den fenomenoa243 Nolanahi ere, gure begien aurrean gertatzen ari den joera zabala da hori, itxura guztien arabera. Goian (populazio zabalagoari buruz) esandakoa konfirmatu egiten du joera horrek:
|
|
Bizi mailaren koste indizeak eta hezkuntzako profesionalen soldatek (bereziki sektore publikoan) izandako bilakaera hartu ohi dira igoera horren iturburutzat, batetik. Ikastetxe kontzertatuen kopuru zabala eta kontzertazio maila jasoa
|
dator
hurrena, eta inbertsioetan (etxegintzan eta hornikuntzan, informatika barne) izandako hazkundea ondoren. Zerbitzu esparrua zabaldu egin da bestetik:
|
|
egileen poderioz eta bultzadaz sortzen dira. Gero
|
dator
erakundeek babesa ematea, babes hori akademikoa eta ekonomikoa izan daitekeela. Horren harira, eskerrak eman behar dizkiogu, Euskaltzaindiaren izenean, Euskararen Erakunde Publikoari, Euskaltzaindiarekin urtero sinatzen duen hitzarmenaren bidez, lan hau babestu duelako.
|
|
Baina, era berean, euskaldunok euskaraz ez ezik beste hizkuntzak erabiltzeko gauza izan behar dugu; bestela, euskara bera ere arriskuan bailegoke. Eta bi elementu horiek uztartzeko era bakarra eleaniztasunaren eskutik
|
dator
–.
|
|
Gardentasun hori falta zen, esateko: . Etsaia
|
dator
, eta gure etxetik bota nahi gaitu. Eta, gainera, gure artean haserretzea nahi du?.
|
|
Hirugarren espazioari zegokion hezkuntza eta eskola eredua ekarri zuten ikastolek, baina horrek etengabeko tentsioa eragin dio boterearekiko, nolanahiko itxura duen gobernu ororekiko. Ikastola proiektuak izan du eta badu zilegitasunik, bai, baina gizarte zibiletik datorkion zilegitasun herritarra, laguntza eta babesa, ez
|
dator
bat botere politikoek emandako zilegitasun ofizialarekin.
|
2011
|
|
Bigarreneskuizkribu horretan, satanenagerraldiadator jarraian, 461Â473ahapaldietan, etaatzeraberrizA452etaB474tikaurrerako pasarteaberdinadaeskuizkribu bietan. Ikusten denez, jatorriantestubera izanikerehainbatpasartetanbideezberdinakhartudituztemoldatzailebiek etabatzuetanistorioaberaerealdatzenda.Aeskuizkribuaren bukaera, Clovi senbataioarenondoren
|
dator
, TeDeumakantatuondoren; hirulisloreak ekarridituGabriel aingeruak, eta, Frantziako erregeguztienmarkaizangoden lorehirukoitzak zeradieraztenduenazalduta, Jainkoa goratuzbukatzenda trajeria.Beskuizkribuan erepasartehorinahikoantzekoa da, baina, bataiatu etaTeDeumakantatuondoren (kantua beraerekopiatua dator, Aeskuizkri buanezbezala), BulgiferetaSatanenbostahapaldikoetenbatdago.Satane riarenond...
|
|
Bigarreneskuizkribu horretan, satanenagerraldiadator jarraian, 461Â473ahapaldietan, etaatzeraberrizA452etaB474tikaurrerako pasarteaberdinadaeskuizkribu bietan. ...etabatzuetanistorioaberaerealdatzenda.Aeskuizkribuaren bukaera, Clovi senbataioarenondoren dator, TeDeumakantatuondoren; hirulisloreak ekarridituGabriel aingeruak, eta, Frantziako erregeguztienmarkaizangoden lorehirukoitzak zeradieraztenduenazalduta, Jainkoa goratuzbukatzenda trajeria.Beskuizkribuan erepasartehorinahikoantzekoa da, baina, bataiatu etaTeDeumakantatuondoren (kantua beraerekopiatua
|
dator
, Aeskuizkri buanezbezala), BulgiferetaSatanenbostahapaldikoetenbatdago.Satane riarenondoren datorlislorearenpasartea.
|
|
tasunaksendatzekomilakahaurrenodoletanbainatzeaerremediotzataipatzen denean.HogeimilahaurdiraDeskuizkribuanetabertakopertsonaiadiren Gundiochus etaGothumarren gaitzasendatzekoerremediobezalaaipatzen da; Ceskuizkribuan, berriz, hirumiladirahilbeharrekohaurraketaKonstan tinoplako enperadorearenlegenasendatzekoerremediobezalaproposatuzela kontatzenduSanRemik. Goian aipatudugunClotildaren mirariaereBeta Deskuizkribuetan
|
dator
: bietanlangileakhaserrediraardorikgabelanegin behardutelakoetaClotildak, iturritikbatean (B) etahaitzetikbestean (D), ardoaateratzea lortudu.
|
|
–hator?, daigünurthian, datorrenurtean?, dainastian, datorrenastean?, horra duzu?
|
dator
–, ohitnüzü, oroitzennaiz?; baitadatibokomorfemabikoiztua ere: zindatazün, zenidan?.
|