2013
|
|
Mireia, zure gelakide eta laguna, gaixorik egon da aurreko egunetan. Neska arduratsua da, eta egun horietan ikastetxean egindakoaren berri jakin
|
nahi du
. Hori dela eta, hitzordua jarri duzue astebururako.
|
|
a) Eta zuk," beti ongi
|
nahi duenak
maiz gaizki" dabilela jakinda, nola ikusten duzu zeure burua. Jo ezazu berriz ere taulara, eta jaso informazio hori hirugarren zutabean.
|
|
Besterik
|
nahi
–
|
|
1 helburua. Galduta zaude, eta herriko enparantzara joan
|
nahi duzu
.
|
|
Aitarekin kotxean zindoazela, istripua izan duzue. Autoko aseguru-agentziakoak beste norbaitekin kontrastatu
|
nahi du
aitak emandako informazioa.
|
|
Ikastetxetik irtendakoan, zer egin erabakitzen ari zaretela, Andonik proposamen bat egin du, eta Kepa urduri jarri da. Andoniren proposamenarekiko Keparen iritzia jakin
|
nahi duzu
.
|
|
Ikusi dugun bezala, galderak helburuarekiko egokia izan behar du. Horretaz gainera, nori egiten zaion galdera ere garrantzitsua da, erantzun egokia jaso
|
nahi badugu
.
|
|
Quebeceko urteak asko aldatu zidan bizimodua; kirol asko egin nuen, bizimodu ordenatua nuen& Ez dakit noiz, baina ihesalditxoren bat egin
|
nahi nuke
. Musikari ere heldu nahi nioke; orain ere, etxera haserre heltzen naizenean, pianoaren aurrean jartzen naiz.
|
|
Quebeceko urteak asko aldatu zidan bizimodua; kirol asko egin nuen, bizimodu ordenatua nuen& Ez dakit noiz, baina ihesalditxoren bat egin nahi nuke. Musikari ere heldu
|
nahi nioke
; orain ere, etxera haserre heltzen naizenean, pianoaren aurrean jartzen naiz.
|
|
4 Gisa honetako trukeetan ez ezik, zure eguneroko bizitzan ere, etengabe ari zara besteekin elkarrizketan: korridorean beste gelako lagun batekin ari zarenean, sare sozialetan, irakasleak taldeka lanean jartzen zaituztenean& Orain arte ikasi duzun guztia kontuan harturik, zure ingurukoekin begirunez jokatzeko konpromisoa hartu
|
nahi zenuke
. Idatz ezazu, beraz, zein den zure konpromisoa.
|
|
e) Ume-garaian, ez zenuen beste inorekin egon
|
nahi
; amaren gonapean egon nahi izaten zenuen beti.
|
|
8 Zuek deskribatzeko erabiltzerik
|
nahi
ez zenuketenak (2 adjektibo)
|
|
Hiru deskribapenen pasarteak entzungo dituzu jarraian. Deskribatzen diren pertsonen izaeraren zer alderdi edo ezaugarri nabarmendu
|
nahi da
testu bakoitzean?
|
|
1 Zer jakin
|
nahi zenuke
zure truke-kideari buruz. Zure jakin-mina asetzeko, presta ezazu informazio hori jasoko duen taula; bertan, ezaugarriak sailkatzeko balio izango duten kategoriak zehaztuko dituzu.
|
|
Horietan ere egin behar izaten da deskribapen-plan bat. Adibidez, argazkilariak, batzuetan, hurbildu egiten du argazki-kameraren objektiboa jaso
|
nahi duen
errealitatera, xehetasunei erreparatuz; beste batzuetan, urrundu egiten du objektiboa, ikuspegi orokorragoa jasotzeko.
|
|
Deskribapen-plana finkatzea eta hari zintzo jarraitzea ez da nahikoa leku-deskribapen on bat egiteko. Beharrezkoa da, halaber, hitz egokiak erabiltzea, deskribatu
|
nahi den
lekuaren elementuak ahalik eta modu zehatzenean eta zuzenenean izendatzeko.
|
|
2 Deskribapen-plan bati ala besteari jarraitzeak eragiten al du deskribatu
|
nahi den
lekuaren elementuak hautatzeko orduan. Talde handian elkartuta, hausnartu zuen artean horren inguruan.
|
|
Loriak udan ihintza bezala maite det dama gazte bat, hari hainbat
|
nahi diotenik
ez da munduan beste bat. Inoiz edo behin pasatzen badet ikusi gabe aste bat, bihotz guztira banatutzen zait halako gauza triste bat.
|
|
Askotan, beharrezkoa ere ez da; nahikoa da sentimenduak bizitzea, onartzea eta, nahi izanez gero, partekatzea. Halere, adierazi
|
nahi badugu
testu bat zergatik gustatu zaigun edo ez zaigun gustatu, zer sentiarazi digun eta zergatik& baliagarria izango zaigu egitura jakin batzuk ikastea.
|
|
Elkarri bizkarra ematen zioten, memento hartan ez zuten elkar ikusi ere egin
|
nahi
. Ez zeuden ados eta desadostasun betea adierazi nahi zioten elkarri.
|
|
Elkarri bizkarra ematen zioten, memento hartan ez zuten elkar ikusi ere egin nahi. Ez zeuden ados eta desadostasun betea adierazi
|
nahi zioten
elkarri. Batari iruditzen zitzaion besteak ez zuela ulertzen, eta alderantziz ere berdin.
|
|
Barrena nahasi dizun albiste baten berri izan duzu, eta hura jaso
|
nahi zenuke
zure sentimenduei buruzko testuen bilduman. Honako artikulu honek ematen du gertakizun horien berri.
|
|
|
nahi du
horrek. Gauzak kontatzea eta zerrendatzea, ala asmatzea, inventioa&?
|
|
banaka, binaka, taldean. Hautatutako testua beste kide baten laguntzaz irakurri
|
nahi baduzu
, ea norbait konbentzitzen duzun! Bestalde, ez ahaztu autorregulaziojardueran zehaztuta dauden alderdiei erreparatzea, izan ere, gelako kide batek horren arabera ebaluatuko du zure lana.
|
|
2013-05-13 Eunate ez da isiltzen; nik erantzun
|
nahi
ez nuen galdera piloa egin dit. Kuadrilla garela uste duela iruditzen zait.
|
|
23 jarduerako testuetan itzalez nabarmendutako hitzak ordezkatzen baditugu,
|
nahi
beste bihotz deskriba daitezke. Zure bihotza deskribatuko duzu orain; hautatu bi testu horietako bat, eta, honako hiru urrats hauei jarraituz, eralda ezazu:
|
|
Lagun batek" Hi ez hago ganbaratik ondo!" esaten badigu, ganbara hitzarekin ez du hiztegian irakurtzen dugun honako hau adierazi
|
nahi
:
|
|
|
nahi
baino urrunago daudenek eman eta kendu didatena dago hemen. Nire pozak eta zorionak.
|
|
Testu poetiko bat idatzi
|
nahi diozu
erakartzen zaituen pertsonari. Nola adierazi ote daiteke erakarpena?
|
|
Askatasuna haizearekin elkartu dugu, izan ere, haizea batetik bestera,
|
nahi duen
lekuetatik ibiltzen da, libre.
|
|
-Baina hik zein engainatu
|
nahi duk
& ordea & Hik zer uste duk & hi bakarra haizela espabilatua eta besteok behatza txupatzen dugula & ai & la ostra & bakea behar diagu, e
|
|
2 Tiriki, tauki, tauki leloa behin eta berriz errepikatzen da. Zer soinu iradoki
|
nahi dute
hitz horiek. Nola irakurri beharko litzateke?
|
|
Zeregin horretan, zuen laguntza behar dugu orain. 10 -14 urteko gazteen artean ondare hori zabal dadin
|
nahi dugu
, horrek lagunduko baitizue, zalantzarik gabe, iraganean errotutako gizaki modernoak izaten. Hortaz, hona gure proposamena:
|
|
Gure kolaboratzaile izan zaitezten
|
nahi dugu
, ikertzaile eta kazetari. Euskal tradizioko gai bat aukeratu behar duzue, hura miatu, arakatu, eta dibulgazio-artikulu bana idatziko duzue.
|
|
1 Aldizkariak euskal kultura zabaldu
|
nahi du
10 -14 urte bitarteko gazteen artean. Gazte horiei kultura hitzak zer esan nahi duen argitzeko, honako zuhaitz hau txertatuko dute aldizkariaren sarreran.
|
|
1 Lehendabizi, zehaztu zein den sortu behar duzun testuaren komunikazio-asmoa; alegia, zertarako idatzi
|
nahi duzun
. Taularen lehenengo atala osatuko duzu.
|
|
Zer da hori?". Zuek txalaparta zer den garbi ikusarazi
|
nahi diozue
Oskarri.
|
|
1 Bilatu
|
nahi den
hitza albait gehien zehaztu behar da.
|
|
3 Bilatu
|
nahi den
hitza albait gehien zehazteak hitzaren aldagai guztiak topatzen laguntzen du.
|
|
5. " Hitz osoa" aukerak bilatu
|
nahi den
hitza bakarrik bilatzen du, bere aldagaiak kontuan hartu gabe.
|
|
Asko dira inausten diren zuhaitzak: pagoa, haritza, urkia, lizarra, gaztainondoa, sagarrondoa& Zuhaitz mota bakoitza modu batera inausten da, horrekin lortu
|
nahi denaren arabera
.
|
|
Hainbat testuren lanketak egiten aritu zara orain arte: ideiak lotzen, errepikapenak ordezkatzen& Alderdi garrantzitsuak dira horiek, testu bateko edukiak modu argi eta egokian adierazi
|
nahi baditugu
. Baina beste batek irakurri behar duen testu bat idazten dugunean, bada zaindu beharreko beste alderdi bat:
|
|
Testu-prozesadorea bidelagun izango duzu egiteko horretan. Izan ere, dokumentuak
|
nahi
beste aldatzeko aukera eskaintzeaz gain, zure testua formatu ugaritara bihurtzeko aukera ere ematen dizu.
|
|
Herriko erretiratuen" Arratseder" elkartearen eskutitza iritsi zaizue. Bertan azaltzen zaizuenez, lehiaketa bat antolatu
|
nahi dute
herriko ikasleentzat. Gutunean eta harekin batera bidalitako dokumentazioan dituzue xehetasunak.
|
|
-Gazteon ohiko lekuetan ibiltzen ez diren herritarrak ere ezagutu
|
nahi ditugulako
.
|
|
Estrategia horiek, gako-hitzekin batera, lagundu egingo digute era bateko zein besteko testuetan beharrezko informazioa testu osoa irakurri gabe bilatzen. Sortu
|
nahi dugun
testuaren komunikazio-asmoak esango digu zein den beharrezko informazioa. Eta zer gertatzen da ikus-entzunezko testuetan edo entzungaietan?
|
|
Kontrabandoaren inguruko artikulu bat idatzi
|
nahi duzu
. Rosa Arburuak kaleratu duen Gau lana.
|
|
2 Kontrabandoari buruz idatziko duzun testuarekin gaiari buruzko hainbat galdera erantzun
|
nahi zenituzke
; horietako askoren erantzuna topatu duzu bideoan. Bete itzazu hutsuneak.
|
|
1 Formulatutako galderek idatzi
|
nahi den
testuaren komunikazio-asmoa kontuan izan dute, hau da, galdera guztiak erlazionatuta daude komunikazio-asmoarekin.
|
|
idatzi
|
nahi den
. Zertarako horrek lagunduko digu zer informazio behar dugun erabakitzen.
|
|
Behin beharrezko informazioa bilatutakoan, hau da, sortu
|
nahi den
testuaren komunikazio-asmoari lotzen zaiona, hautatuko ditugu zehazki komunikazio-asmoa betetzeko beharrezkoak direnak.
|
|
-idatzi
|
nahi den
testuaren komunikazio-asmoaren baitan informazioa identifikatzeko galdera egokiak hautatzen?
|
|
agoeneko eman dituzu kazetari-ikertzaile baten lehenengo urratsak: sortu
|
nahi den
testuaren komunikazioasmoaren baitan testuetan informazioa bilatzea, hautatzea eta erregistratzea. Orain, idazle-lanetan hasi baino lehen, jasotako informazioa antolatzea komeni zaizu.
|
|
Komunikazio-asmoaren baitan hautatutako informazio hori era batera edo bestera antolatzen da. Sendabelarren ezaugarriei buruzko informazioa ematen zuen testuak era batera antolatu du informazioa, eta intsusa-infusioa egiteko urratsak azaldu
|
nahi zituenak
beste era batera. Eta zuek, nola antolatuko duzue zuen dibulgazio-artikulua?
|
|
Zerbaiten ezaugarriak azaldu
|
nahi direnean
, testuaren edukia antolatzeko, deskribapenegitura erabiliko du.
|
|
2 Deskribapen-egitura erabiltzen da zerbaiten ezaugarriak azaldu
|
nahi direnean
.
|
|
2 Ondoren aurkituko dituzun hiru erregistro-fitxetan jasota dago sortu
|
nahi den
testurako informazioa.
|
|
Eta zergatik ote du hori izena? Bestalde, norbaitek probatu
|
nahi badu
, jarraian osagaien eta errezetaren berri ere izango du. On egin!
|
|
irakurleak erakarri egin behar ditu. Horretarako, Igorrek iradokitzaileago bihurtu
|
nahi du
sarrera. Bildu ditu hainbat baliabide, baina ez daki nola erabili.
|
|
Demagun, dagoeneko bizileku berrian bizi zarela eta zure lagun edo familiakoei hainbat informazio labur adierazi
|
nahi diezula
: non bizi zaren, non kokatzen den zure bizilekua, zer ordutan komunikatu zurekin, nolakoa den inguratzen zaituen erliebea...
|
|
c) Hurrengo urtean, Argentinako familia bisitatzeko aukera duzue, eta hemendik harako orduen aldeak kalkulatu
|
nahi dituzue
.
|
|
New Yorken longitudea, aldiz, 74 W da, Greenwich meridianotik mendebaldera 74-ra dago. Horren arabera, zer adierazi
|
nahi du
60 S 30 E koordenatuak?
|
|
Orduari dagokionez, Buenos Airesko ordu-eremua eta Euskal Herrikoa ez datoz bat; nirekin hemengo (Buenos Airesko) iluntzeko zazpietan (19:00) hitz egin
|
nahi baduzue
, Euskal Herritik gaueko
|
|
c) Demagun, zure lagunek oporretan bisitan etorri
|
nahi dutela
; zure ingurua ezagutzera eramango zenituzke, jakina! Aztertu horko erliebe-elementu nagusiak, hainbat mapa erabiliz.
|
|
Hona etortzen zaretenerako, elkarrekin ikus ditzakegun lekuen berri eman
|
nahi dizuet
, baita horiek hobeto ikusteko mapa ere.
|
|
2 Orain, zuk
|
nahi duzun
lekua aukeratu, eta hango klimograma egingo duzu; zuen herrikoa izan daiteke, adibidez. Grafikoa egin ondoren, klimogramaren deskribapena ere egin ezazu.
|
|
Datuak bilatzeko Ekigunean eskaintzen zaizkizun web-orriak erabil ditzakezu.
|
Nahi duzun
herriko datuak topatzen ez badituzu, egin proba inguruko herri handi batekin.
|
|
1 Zure lagun minak zurekin denboraldi bat pasatzeko asmoa du, eta zure bizileku berrian zer klima dagoen jakin
|
nahi du
, maletan sartzeko arropak eta oinetakoak ondo hautatzeko.
|
|
3 Klimaz gain, landaredia eta animalia garrantzitsuak zein diren zehaztu
|
nahi diezu
zure familiakoei eta lagunei. Ordeztu informazioa zure bizilekukoari dagokionarekin, biomen mapa eta laburpen
|
|
Zure eskualdeko Hamabost Telebistak reality show delako programa bat egin
|
nahi du
; Abenturak eta kalenturak deituko omen diote. Baina zalantza asko daukate programa grabatzeko lekuaren inguruan.
|
|
Historialariak garai bateko objektuen behaketan eta idatzizko dokumentuetan oinarrituta deskribatzen du iragana; baina duela milaka urteko bizitza (Historiaurrekoa, esaterako) nolakoa zen jakin
|
nahi badu
, aztarnategiak induskatzean lor ditzakeen aztarnak dira ia informazio-iturri bakarra.
|
|
Kaixo, nik &..-ri buruz dudan informazioa azaldu
|
nahi dizuet
. Lehenengo&. arloari buruz arituko naiz, gero., eta bukatzeko
|
|
Erakargarria delako eta gure jatorria ikertzea
|
nahi nuelako
.
|
|
Klikatu, eta azaltzen zaigun laukian, Kargatu irudia aukeratuko dugu. Aztertu
|
nahi dugun
irudia igoko dugu Arakatu erabiliz, edo bertara arrastatuz, eta bilatzaileak irudiari buruzko informazioa emango digu.
|
|
a) Hautatu, egin
|
nahi duzun
denbora-lerroaren gaia.
|
|
1 Informazioa bilatzeko orduan, lehenik, zer bilatu
|
nahi dugun
jakin behar dugu zehazki. Gehienetan, irakasleak zehaztuko digu gai horri buruz zer ezaugarri edo atal bilatu behar dituzuen.
|
|
Paleontologoek artelan horien esanahiari buruzko hainbat teoria dituzte, baina ez dirudi gauza erraza denik irudi horiek adierazi
|
nahi dutena
asmatzea.
|
|
Hartu kontuan bilatu behar dugun informazioaren atalak, eta topatu horiei buruzko informazioa eta hautatu gorde
|
nahi ditugun
kontzeptuak. Horretarako, hautatu giltza-hitzak, datu garrantzitsuak edo esaldi garrantzitsuak, eta azpimarratu edo idatzi zeure koadernoan.
|
|
Kontzepturen bat ezezaguna suertatzen bazaizue, ea lortzen duzuen gelakideon artean argitzea.JOLASEAN KONTZEPTUA GIZARTEANLiderra aukeratu da. Errepublika Hauteskunde bidez aukeratu zen agintaria.4 Arakatze-jardueraGogoratzen al duzu M15 mugimenduaren aldeko Arraldeko gazte taldeari egin
|
nahi diogun
ekarpena. Bisitari ugari dituen webgune batean antzinako garaietako gure arbasoen antolaketari buruz ulertzeko moduko azalpenak eskaini nahi ditugu, hain zuzen ere.Friso kronologikoa izan daiteke azalpena emateko modua, hainbat garai eta lekutan izan diren egitura politikoak irudika baitaitezke.
|
|
Errepublika Hauteskunde bidez aukeratu zen agintaria.4 Arakatze-jardueraGogoratzen al duzu M15 mugimenduaren aldeko Arraldeko gazte taldeari egin nahi diogun ekarpena? Bisitari ugari dituen webgune batean antzinako garaietako gure arbasoen antolaketari buruz ulertzeko moduko azalpenak eskaini
|
nahi ditugu
, hain zuzen ere.Friso kronologikoa izan daiteke azalpena emateko modua, hainbat garai eta lekutan izan diren egitura politikoak irudika baitaitezke. Frisoa, denbora-lerroen multzoa besterik ez da.1 Frisoarekin hasi aurretik, froga ezazu aurreko unitatean denbora-lerroak ongi egiten ikasi duzun.
|
|
ergatik ez ar h eZer ezaugarri baztertuko zenituzkete derra a ke atzeko? Zergatik, e Z ir bide eman et) e g uen ko liderra edo ordezkaria aukeratu a duzue ki bat baino gehiagok
|
nahi
duelaegink un hori Z r eg n tek orrelakoetan, c) Z rren atu liderr au ze jarraitu beharreko pausoak) Zer ab ntaila du lider zateak. Eta zer eragozpen, f o t a n d gu e g ragintea?
|
|
Eguneroko bizitzan, maiz, nahiko diru izan ala ez, oztopo izaten da. Horregatik, ekintzaren bat aurrera eraman
|
nahi dugunean
, komeni da aurreikustea horrek suposa dezakeen gastua, eta, hari aurre egiteko zenbat diru eduki dezakegun. Aurreikuspen ekonomiko hori egiteko familiek, enpresek edo erakundeek aurrekontuak prestatzen dituzte.
|
|
-Probarako oinetako berriak erosi
|
nahi dituzu
eta eskaintza hau ikusi duzu herriko kirol-dendan: BEZik gabe 72 eta, aste honetan erosiz gero,% 15eko beherapena.
|
|
da zatigarritasun-irizpide batzuk ezagutzea. Horien bidez, zatiketa egin aurretik jakingo duzu deskonposatu
|
nahi duzun
zenbakia zenbaki lehen horrekin zati daitekeen ala ez.
|
|
b) Hogeita lau pinu eta hogeita hamasei urki ditugu. Zuhaitz horiekin pinueta urki-ilarak egin
|
nahi ditugu
, ilara bakoitzean zuhaitz kopuru bera landatuz. Zenbat zuhaitz izan ditzakete ilara horiek?
|
|
4 Aurreztuta dauzkazun 30-rekin eta amak aurreratuko dizun diruarekin 37-ko jokoa erosi
|
nahi duzu
. Nola adieraziko duzu amarekin duzun zorra?
|
|
b) Erosleak ez du dena aldi bakarrean ordaindu
|
nahi
eta bi epetan ordaintzea proposatu diozu. Lehenengoa erosketako unean bertan, fakturaren hiru bosten ordainduz; eta gainerakoa, bigarren epean, sei hilabete barru.
|
|
Helburua: sailkatu
|
nahi dugun
gaia izango da.
|
|
Adibide gisa, baloi moten inguruko sailkapen-diagrama sortu
|
nahi badugu
, lehen aipatutako osagai bakoitza eratzeko galdera batzuk egin daitezke.
|
|
Galdera: zer sailkatu
|
nahi da
–Erantzuna:
|
|
Adibide gisa, laukien azalera kalkulatzeko orientazio-oinarria sortu
|
nahi badugu
, lehen aipatutako osagai bakoitza eratzeko galdera hauek egin daitezke.
|
|
Galdera: zer ekintza egin
|
nahi dut
–Erantzuna:
|
|
1791 urtean Parisen metroa zer zen definitu zuten lehenengoz. Ordutik gaur arte, luzera magnitudea neurtu
|
nahi dugunean
, eredu hori zenbat aldiz errepikatzen den kalkulatzen dugu. Eredu hori unitatea da.
|
|
e) Telebista berria erosi
|
nahi dugu
; baina, tamaina aukeratzeko orduan zalantzak sortu zaizkigu. Zein komeni zaigu?
|
|
3 Lehentasun-arau hori apurtu
|
nahi denean
, parentesiak erabili behar dira.
|
|
b) Izenburua bat dator adierazi
|
nahi den
informazioarekin?
|
|
Hainbat obra egin
|
nahi dut
bizi naizen etxebizitzan: bainugela konpondu eta berria egin, sukaldea berritu eta garajea egokitu.
|
|
Dagozkion tramiteak egin eta gero, obra lizentzia emateko, lehenbailehen hasi
|
nahi ditugu
obrak eta.
|
|
b) Konparazio hori ikerketaren txostenean aurkeztu
|
nahi denez
, zure ikastetxeko datuak ere grafikoki adierazi.
|
|
-jaso
|
nahi den
informazioa kontuan hartuta, galdetegian erabilitako galderak eta erantzun-aukerak egokiak badira eta behar-beharrezko galderak idatzi baditut.
|