2013
|
|
a) Zer sentimendu sorrarazi dizu entzundakoak? Zu izango bazina ahots horren jabea, nola sentituko zinateke
|
jendeak
zure kantua entzutean izan duen jarreraren aurrean?
|
|
1 Halakoak esateko, zer esapide erabiltzen duzue zuen herrian? Irakasleek edo
|
jende
helduak ere horiexek erabiltzen al dituzte. Taldean bilduta, pentsa ezazue zer nolako esapideak erabiltzen diren zuen herrian; osatu esapide zerrenda bat, eta zehaztu zertarako erabiltzen den bakoitza.
|
|
Eta estresatu egiten naiz. Estres hori gero transmititu egiten dut, eta ez zait gustatzen,
|
jendeak
erreta nagoela pentsa dezakeelako. Kirolaren kontu hori ere badago.
|
|
6
|
jende
bizi zarete etxean?
|
|
i)
|
Jende
artean gustura aritzen zara. Harremanetan, batzuetan gorabeherak izan arren, guztiekin ondo moldatzen zara, oro har, baita irakaslearekin ere.
|
|
3
|
Jendeari
begira hitz egin.
|
|
nitate honetan, zu bezalako gazte batekin elkartrukean aritzeko proposamena egin dizugu. Truke horretan eroso egoteko, hainbat informazio trukatu duzue, elkarri galderak eginez eta erantzunez,
|
jendeak
eta tokiak deskribatuz, abestiak partekatuz& Asko ikasteko aukera izan duzu, ezta. Baina, garrantzitsuena, ikasitakoa beste egoera batzuetarako ere baliagarria izango zaizula da.
|
|
jendartean zabaldu ala ez, albaiteroari laguntza eskatu, basozainarengana jo& Zuen etxea ez da betikoa txakurrik gabe, eta, zuek bakarrik, laguntzarik gabe, ez duzue aurkituko. Hortaz, ahalik eta
|
jende
gehienari emango diozue txakurraren galeraren berri: batetik, kartelak egingo dituzue txakurraren deskribapen zehatzarekin, eta, bestetik, galdutako eremuaren deskribapena prestatuko duzue basozainak bilaketa antola dezan.
|
|
5 Gogoan izan, halaber,
|
jendearen
borondatea saritzeko ahalegina egiten dela horrelakoetan.
|
|
Oker ez banago, inguruko
|
jendea
ezagutzeko elkarrizketak egiten arituko gara.
|
|
Hesteak erabat urratuta utzi zizkioten. Beldurra ematen du halakorik egin dezakeen
|
jendea
badela pentsatzeak eta ikusteak!
|
|
Baina badago bestelako
|
jenderik
; gertaera horien ondoren horrenbeste herritar protesta egitera irten izanak itxaropena eragiten du. Oso ona izan zen bat bateko protestagileen haserrea ikustea, bortxatzaileak Justizia Administrazioaren aurrera eramateko erabakitasuna ikustea.
|
|
Batzuetan, neure bihotza Eunateko monasterioaren antzekoa dela iruditzen zait, eta ehun ate horietan
|
jendea
, sentimenduak, ametsak& ordenarik gabeko sartu irtenean dabiltza, eta poza nahigabearekin nahasten zaidala, eta ozpina eztiarekin.
|
|
Nafarroatik ez oso hurbil, Miel Otxin, Zaldiko, Arotz, Ziripot eta Txatxoak Cordoban ere gailendu ziren herriko kabalkadan, txistu eta danbolinaren ahotsek lagunduta. Dantza bukatu ondoren,' Gerora' ko kideek Miel Otxinen irudia erre zuten,
|
jendearen
txaloak eraginez. (&)
|
|
Batetik bestera ibiltzeko, eta urrun bizi den
|
jendearekin
komunikatzeko, garrantzitsua da leku haietan zer ordu den jakitea. Badakizue, adibidez, Euskal Herrian eguna denean Japonian gaua dela, munduko toki guztietan ez dela beti ordu bera, alegia.
|
|
Ordu eremuak kalkulatzen jakiteak erabilera praktiko ugari ditu: bidaia luzeak antolatzeko garaian, kanpoan dagoen
|
jendearekin
noiz komunikatu jakiteko
|
|
Lurra; grafia: deskribapena), ekonomia, demografia, Historia&, guztiak ere bizi garen lekuarekin, hor bizi den
|
jendearekin
eta gaur egungo nahiz iraganeko jarduerekin zerikusia dutenak.
|
|
a) Zein klimatan bizi da
|
jende
gehien. Zergatik gertatzen ote da hori?
|
|
Goi mailako
|
jendea
, erromatar hiritartasuna zutenak eta indigenak
|
|
3
|
Jendearen
joan etorriak horietatik egiten ziren.
|
|
1 Denetik entzun da herrian, hainbat iritzi eman du
|
jendeak
. Azter itzazu arretaz jendeak dioena eta eskaintzen zaizun informazioa.
|
|
1 Denetik entzun da herrian, hainbat iritzi eman du jendeak. Azter itzazu arretaz
|
jendeak
dioena eta eskaintzen zaizun informazioa. Ondoren, jendearen burutazioak baztertzeko arrazoiak eman, eta egin itzazu hipotesi sinesgarriak.
|
|
Azter itzazu arretaz jendeak dioena eta eskaintzen zaizun informazioa. Ondoren,
|
jendearen
burutazioak baztertzeko arrazoiak eman, eta egin itzazu hipotesi sinesgarriak.
|
|
2 Nongo paisaia den? Nongo
|
jendea
zen?
|
|
4
|
Jendearen
lanbidea?
|
|
Une batzuetan 100 metro baino urrunago ez zen ikusten haizearen ondorioz. Horrenbestez, merkealdietako bigarren egunean ohi baino
|
jende
gutxiago ibili zen dendetan.
|
|
5 Zuek egin duzue azterketa, baina komeni da atera dituzun ondorioak
|
jende
adituen iritziekin alderatzea, eta, horretarako, irakurri honako testu hau eta baliatu hango informazioa aurreko azterketan atera dituzun ondorioak baieztatzeko edo zuzentzeko.
|
|
5
|
Jendeari
begira hitz egin, eta gorputza era naturalean mugitu.
|
|
|
jendeari
begira hitz egiten eta gorputza era naturalean mugitzen.
|
|
Aurreko jardueran aztertu duzu gizakion jarduerek badutela eragina perretxikoen dibertsitatean. Esate baterako,
|
jende
gehiegi joaten bada perretxikoak biltzera, gehiegikeriak egiteko arrisku handia dago. Goazen orain arazoaren beste atal bat aztertzera.
|
|
Noizbehinka, perretxikoak janda intoxikatu egiten da norbait, pozoitu. Ez dira asko izaten, Euskal Herrian aspaldiko ohitura baita perretxikoak biltzea, eta
|
jendeak
, normalean, ondo ezagutzen baititu. Dena dela, urtero norbait intoxikatzen da perretxiko pozoitsuak janda.
|
|
Egia esan, Euskal Herrian, gaur egun, ez da pozoitzen
|
jende
asko hiltzaile berdea janda, eta are arraroagoa da perretxiko horiek jan ondoren intoxikaturik hiltzea. Garai batean, perretxiko hilgarriak jaten zituztenetatik hamarretik zortzi hil egiten zen(% 80).
|
|
Ingurua behatu eta analizatu, ideiak bilatzeko. Pauso honetan, arazoari buruzko informazioa bilatzen saiatuko zara(
|
jendeari
galdetu, liburuak kontsultatu, egin nahi duzun objektuaren antzekoei behatu&), eta, zuk nahi duzun tresna hori eraikitzeko, irtenbide baliagarriak izan daitezkeenak analizatuko dituzu.
|
|
Trafiko handiko bidegurutzeetako zirkulazioa semaforo bidez arautu ohi da. Semaforoa gorrian harrapatzeak bidaia luzatzea dakar,
|
jendeak
nahi izaten duenaren kontrakoa.
|
2014
|
|
Zenbat
|
jende
aurkeztu dizun Ezekielek 2 kapituluan! Jada badakizu zertxobait orain arte ezagutzen dituzun pertsonaiei buruz.
|
|
liderrak eta desesperatuak. Horrelako
|
jenderik
ezagutzen al duzu. Batzuekin ala besteekin identifikatuta sentitzen al zara?
|
|
Ezpain ertzetan.
|
Jendea
txistuka eta txaloka".
|
|
Eta Asier Altunak honako hauxe gehitzen du: " Hasiberriak telesaioak ez zituen gazteen arazoak sakon aztertzen (&),
|
jendeak
ez zuen haiekiko loturarik sentitzen".
|
|
" Denek esaten zuten Hasiberriak ez zela benetakoa, protagonistak pijo samarrak zirela:
|
jendeak
ez zuen haiekiko loturarik sentitzen".
|
|
Erdi Aroan
|
jendea
gehienbat landa inguruko herrixketan bizi zen. Orain, bizileku horietan oinarritutako irudiak eta testuak aztertu, eta Erdi Aroan landako bizimodua nolakoa zen aztertuko dugu.
|
|
Erdi Aroaren hasieran
|
jende
gehiena landan bizi bazen ere, hainbat hirik garrantzi handia izan zuten, Iruñeak adibidez. Berant Erdi Aroan, X. mendetik aurrera bereziki, hiribilduak sortzen joan ziren, eta horrek burgesiaren eta artisau nahiz merkatarien garrantzia ere handitu zuen.
|
|
b) Zer lanbidetako
|
jendea
agertzen da foruan?
|
|
A Agertokian
|
jende
multzoa ageri da. Oñatiko batzarrean parte hartzen duten herritarrak dira batzuk aurrealdean jarrita eta besteak atzean zutik.
|
|
B Agertokian oñatiar
|
jende
multzoa ageri da, batzarrean parte hartu ondoren meza nagusirako bidean; elkarrekin hizketan ari dira. Hauek dira hitz egiten ari diren pertsonaiak:
|
|
Ezinbestekoa da gure Jainkoaren garrantziaren neurriko eraikina egitea, eta ziur naiz munduko katoliko guztiek gustura parte hartuko dutela Elizaren eraikuntza gastuetan, Jesu Kristoren ohorezko obra handian partaide izango direlako. Hori da
|
jende
kristauaren artean induljentziak* saltzeko arrazoia.
|
|
ro Modernoak mundu berri batera hurbiltzeko aukera ekarri zuen, esplorazioei esker mundu ikuskera zabaldu egin zen,
|
jendea
hara hona ibiltzea gero eta ohikoagoa zen, mundu mailako gertaerak ugaritu egin ziren; alegia, globalizazioaren hastapenak agertu ziren. Unitatearen atal honetan, narrazio digitala egiten laguntzeko, Aro Modernoko mundua eta garai hartako gertaeren kausak eta ondorioak landuko ditugu, baita gertaera horien protagonistei buruzko informazioa bildu eta azaldu ere.
|
|
|
Jendeak
ez zuen lanerako denborarik.
|
|
Gutxiengoak kanporatzearen ondorioz (Espainian moriskoak, adibidez), hainbat gune
|
jenderik gabe
geratu zen.
|
|
Beste kontinenteetatik
|
jende
ugari etorri zen Europara, egoera ekonomikoa ona zela eta.
|
|
Gutxiengoak kanporatzearen ondorioz, bertako
|
jendeak
ume gehiago izatea erabaki zuen.
|
|
Aro Modernoko gertaerek ondorio handiak izaten zituzten han eta hemen. Baina gertaera horiek pertsona jakin batzuek eragin zituzten, handik hona ibili zen
|
jendeak
. Oraingoan, euskal lurraldeetatik kanpora joandako hainbat pertsonaren bizitzan eta emigratzeko arrazoietan sakonduko dugu, lauko taldeetan karta jokoan arituz.
|
|
Haien lurretan bizi eta lan egiteko baimena ematen zioten
|
jendeari
.
|
|
Gure etxean, denetariko
|
jendea
ibiltzen da: errenta ordaintzera datozen baserritarrak; mandazainak, gure burdinarekin mando taldea Beduara eramaten dutenak, han ontzietan kargatzera; itsasontzietako pilotuak, gidariak eta maisuak, Sevilla eta Siziliara burdin totxoak eramateko kontratatzen ditugunak& Indietan (Amerikan) burdin eskari handia dago, eta Indietara burdina garraiatzeko modu bakarra Sevillatik da, erregeek jarritako monopolioa dela eta.
|
|
(&) Bidaia haiei esker europarrek Mundu Berriarekiko zuten jakin mina ase zuten, baina ondorio ikaragarriak izan zituen bertako
|
jendearentzat
.
|
|
Zenbait lekutan, ugaritzen ari da hirietan bizi den
|
jendea
, landaguneak, aldiz, hustu egiten ari dira, jendea hirietara joaten delako bizitzera. Aztertu horren kausak eta ondorioak.
|
|
Zenbait lekutan, ugaritzen ari da hirietan bizi den jendea, landaguneak, aldiz, hustu egiten ari dira,
|
jendea
hirietara joaten delako bizitzera. Aztertu horren kausak eta ondorioak.
|
|
1 Zein dira, zuen ustez,
|
jendea
landaguneetatik hirietara joateko arrazoiak. Erantsi pare bat.
|
|
|
Jende
gaztea herrixkak utzi, eta lanera edo ikastera joan da hirietara.
|
|
Landaguneetan
|
jende
gutxi bizi denez, oso zaila eta garestia da herri txikietan eskolak izatea.
|
|
Hiriak hainbat funtzio betetzeko eraiki izan dira, eta Antzinarotik bildu izan da
|
jendea
horietan; Erdi Aroan, adibidez, defentsarako hiribildu ugari sortu ziren muinoetan, eta bideen inguruan, berriz, merkataritza gune izateko. Hirien itxura edo planoa ere horien funtzioaren araberakoa da.
|
|
Morfologiari edo itxurari dagokionez, hirietan biztanleria oso bildua/ sakabanatua dago, eraikin dentsitate handiarekin/ txikiarekin, eta solairu ugariko etxebizitza altuetan bizi da
|
jendea
.
|
|
|
Jende
pilaketa handia
|
|
Nola uka diezaioke norbaitek halako mesede erraz bat? Halako
|
jendeak
ozpindu egiten du besteen bizitza. Gainera, pentsatuko du, bere mende nagoela.
|
|
Hirietako
|
jendeari
ahotsa ematea, haien etorkizuneko biziguneak aldatzeko
|
|
Esplikatzera noa kontuak ijito
|
jende
hoienak nola diraden gure artean gertatu izan direnak; alferrak edo mozkorrak dira, erdi lapurrak gehienak, okasioa eta eskandalua faltatutzen ez zaienak.
|
|
Gero eta
|
jende
gehiago dago mendekotasun handikoa eta zaintza bereziak behar dituena.
|
|
Adin piramideen egoera ezkorra, ez dago lan egiteko adina duen behar adina
|
jende
, erretiratu guztiei ordaintzeko.
|
|
Adineko
|
jendea
etxeetan zahartzea nahi badugu, zerbitzuak eskaini behar zaizkie horretarako.
|
|
Bildutako datu guztietan oinarrituta, herrialdea garatua den edo garapen bidean dagoen adierazi daiteke, eta, zenbaitetan, baita etorkizunerako aurreikuspenak egin ere: zer gertatuko den etorkizunean piramide horren arabera (zahar asko/ gutxi izango da, lanerako behar adina
|
jende
izango dute&).
|
|
Landa inguruetan eta ospitaletan familia plangintza bultzatuko duen
|
jende
gehiago prestatu.
|
|
Badakigu, gaur egun, munduan
|
jende
ugari bizi dela. Baina nola dago banatuta jende hori guztia planetan?
|
|
Badakigu, gaur egun, munduan jende ugari bizi dela. Baina nola dago banatuta
|
jende
hori guztia planetan. Hainbat ariketa egingo dituzue hori lantzeko.
|
|
Aurreko jardueran,
|
jendea
zer kontinentetan bizi den ikusi dugu, baina zehazki non bizi da jendea kontinente horietan. Non nahiago dugu bizi?
|
|
Aurreko jardueran, jendea zer kontinentetan bizi den ikusi dugu, baina zehazki non bizi da
|
jendea
kontinente horietan. Non nahiago dugu bizi?
|
|
Adierazi zer klima guneetan bizi den
|
jende
gehiena, klima mapari behatuz. Zuen ustez zergatik gertatzen da hori?
|
|
Dentsitatea lurralde batean kilometro karratuko bizi den
|
jende
kopurua da. Hori kalkulatzeko herrialdeko biztanle kopurua eta lurraldearen hedadura (normalean kilometro koadrotan) jakin behar ditugu.
|
|
Hori kalkulatzeko herrialdeko biztanle kopurua eta lurraldearen hedadura (normalean kilometro koadrotan) jakin behar ditugu. Tokio, adibidez,
|
jendez
gainezka dago, kilometro koadroko 14.000 pertsona bizi dira; Kamchatkan (Errusia), aldiz, 0,76 biztanle bizi da kilometro koadroko.
|
|
Mundu mailan
|
jendea
non bizi den aztertu ondoren, Euskal Herrian biztanleria nola banatzen
|
|
b) Zein gunetan bizi da
|
jende
gehien, kostaldean ala barnealdean?
|
|
Hori jakinda, erraz ulertzen da gauza jakin batzuk ukitzean zergatik izaten duen
|
jende
askok karranpa. Haizearen eta berogailuen eraginez larruazala lehor lehor izaten dutelako, hain zuzen.
|
|
7 Hitz egin
|
jendeari
begira, eta mugitu gorputza era naturalean.
|
|
|
jendeari
begira hitz egiten eta gorputza era naturalean mugitzen.
|
|
Ideia eta soluzio posibleak topatzeko, behaketa lan bat egin duzu, zure inguru hurbileko soluzioak aztertuz, analizatuz eta ideiarik egokienak bilduz. Pauso honetan, arazoari buruzko informazioa bilatzen saiatuko zara(
|
jendeari
galdetu, liburuak kontsultatu, egin nahi duzun objektuaren antzekoak behatu&), eta, zuk nahi duzun soluzioa eraikitzeko, irtenbide baliagarriak aztertuko dituzu: zuen etxeko igogailua, herrian dauden igogailu publikoak, ikastolako igogailua eta abar.
|
|
Metroa hirietako lur azpitik doan garraio sare bat da; egunero, milaka pertsona dabiltza gora eta behera kalearen eta geltokien artean. Deskribatu zer soluzio lortu duten
|
jendea
igotzeko eta jaisteko.
|
|
Donostian, aldapa handia dago hondartzatik Igeldoko tontorrera iristeko. Azaldu zer soluzio topatu zuten duela 100 urte
|
jendea
atrakzio parkera garraiatzeko.
|
2016
|
|
Hango kanpinean zirela, tren istripu bat gertatu zen inguruko herri batean. Zorionez, ez zen hildakorik izan, baina pertsona asko zauritu ziren, eta bertako Osasun erakundeak eskaera berezia egin zien herri inguruan eta kanpinean ostatu hartuta zegoen
|
jendeari
odola eman zezaten, premia handia baitzegoen.
|
|
kontserbaziorako, naturaren eta kulturaren alorrean balio handia dutelako; baina, horrez gainera,
|
jendea
bizi den lekuak dira, eta garapenak berebiziko garrantzia du bertan. Horrexegatik, Biosferaren erreserbek oinarrizko hiru funtzio hauek bete behar dituzte:
|
|
1
|
Jendeari
behin iseka egiten uztea nahikoa da ondoren behin eta berriz burutik behera kaka egin diezazuten.
|
|
Andrésen agurrak eta
|
jende
beltzaranaren jantziek eta Luisen absentziak eta bart gaueko ardo eta tabakoaren zaratek uxatzen dizute esaldiak asmatzeko ahalmena.
|
|
Lurruspeko Andra Mariren erromeria zela eta,
|
jende
mordoxka bildu zen kobazuloaren inguruetan.
|
|
izon bat utobusean doa,
|
jende
asko dabilen une batean. Aldameneko gizonarekin haserretu egin
|
|
b) Fikzioan ez ezik, errealitatean ere harrituko zaitu inguruko
|
jendeak
inoiz, ezta. Saia zaitez tankerako esaldiak osatzen, zure lagun, ikaskide edo senitartekoekin pentsatuz.
|
|
Blog komunitateetan interesgune komuna duen
|
jendea
biltzen da. Blogosferan, informazio, iritzi eta pertsonen arteko katea eta lotura sortzen da.
|
|
Itxaso Cayero da irakasleetako bat. " Euskal Herrian
|
jende
askorentzat aurrerabidean den diaspora da Boise", esan dio Al Jazeera kateari;" harrituta daude egin ditugun lorpenekin". Aurten, hogeita hamar heldu inguru euskara ikasle dira Boisen, eta dozena bat haur. Eskolaurrean, berriz, beste hogeita lau inguruk egin dute murgilketa linguistikoa.
|
|
" Ume gehienek arbaso euskaldunak dituzte", adierazten du erreportajean Mara Davisek, eskolako zuzendariak. "
|
Jendea
hasia da hizkuntzak duen garrantziaz jabetzen".
|
|
3
|
Jendeak
lehenengo aldiz ezagutzen nauenean, pertsona horiek...
|
|
5
|
Jendea
isilik geratzen denean ni...
|
|
13
|
Jendeak
maite nau honako hau egiten dudanean:
|
|
Espazio publikoa aztertuko dugu, hau da, kalea, hori baita espazio neutralena; hizkuntza gaitasuna, hizkuntza joera, eta pentsaera ezberdinetako
|
jendea
topatuko dugun espazioa, hain zuzen. Beraz, leku irekiak neurtuko ditugu:
|
|
Herri askotan, martxan da mintzalaguna ekimena; gurean ere bai? Zer eratako
|
jendeak
parte hartzen du bertan, eta zerk bultzatuta. Hara hor ikerketarekin erantzun daitezkeen galdera gehiago.
|