Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 375

2013
‎Euskal Herrian bertan gutxienez lau biblioteka publikotan aurkitu daitekeen arren (Azkue Biblioteka, Deustuko Unibertsitatekoa, Nafarroako Unibertsitatekoa eta Baionako Udal Liburutegia), ez da, dena dela, eskuratzeko erraza. Hala ere, hura atzeman eta irakurtzeko lana hartzen duenak nekez esan ahal izango du denbora alferrik galtzen ibili denik, liburu zinez ederra baita alderdi guztietatik, ondoren erakusten saiatuko garen bezala.
‎Urte haietan topo egin nuen Txillardegi, Aresti, Mirande eta Xabier Kintana adiskidearekin eta abarrekin; orduan egin nuen Ermuko Zina eta Batasunaren Kutxaliburuko proposamenei atxiki nintzaien, 1968an Euskaltzaindiak batasunerako lehen urratsak emango zituen etengabe bide hartatik ibiliz , etorkizuneko euskara lantzeko Jakin, Anaitasuna, Zeruko Argiaeta abarretako artikuluetan. Ordura arteko idazkuntzaren bidea aski zalantzakorra zen, zeren eta idazle sonatuenen lanetan aldaerak ugari samarrak baitziren eta kosta egiten zen orrialde bat hasi eta bukatu era koherentean egitea.
‎Arrantzuan ibilita
‎Halako egun baten, gure amak Eskolapean eukan dendan agertu jakun Eusebio. Dendari laguntzaile ibilten nintzan oporretan, ordu pare bat egunero, bainu-jantzien eta arropa meheen sasoian. –Zeu zara Pedro Mariren lobea?
‎hegan ez dabil , kikilik dago udazkeneko eulia.
‎Etxe ondoan ibilten ziran oraintsurarte oiloak,
‎larran ibili zaitezen
‎Izan ere, frankismoak euskarari eman dion egitekoa oso bazterrekoa da, folklorikoa, familia barnekoa, hilzorian dagoen gizataldeek bakarrik erabiltzekoa. Euskara ez da hirian, pulpituan edo eskolan ibiltzeko hizkuntza, beraiek esan ohi zutenez. Jokabide horren funtsa ezin argiago adierazi zuen Donostiako La Voz de España egunkariak (1937.4.13):
‎Lekuko askoren ahotan dabil Antonio Arrueren izena. Arrue karlista eta abokatu ezaguna zen, Asteasun jaio eta Donostian bizi izan zena.
‎Aurrera jarraitu aurretik, adierazpen horietatik honako esaldi hauek gogoan har ditzagun: Lekuko askoren ahotan dabil Antonio Arrueren izena(...). Asteasuko beltza, zuen gaitzizena(...) eta bereak dirudite txosten batzuek (Torrealdai, 2000).
‎Erregimenaren zutoinak zein diren argi adierazten da: lehenik, Eliza, kontuz ibili behar da elizgizonak ez gogaitzeko?; bigarrenik, politika, hots, Francoren erregimenaren aurkakorik ez egotea, eta hirugarrenik ere politika, oraingoan Sabino Aranaren politikaren aurka, jelkideen aurka.
‎Orrela esaten dit Amillaitz' ek [Nemesio Etxaniz] ta berak dionez bestaldekoak izan arren euskeltzale benetakoak omen dira. Ba dakizue Arrue au Asteasu' ko legegizon bat dala eta karlisten arten buru ibili izandu dana. Uste dut Parma' tar Pantzeska Xabier' en idazkari izandu zala.
‎–Zuek, orko euskaldunen iguiña dezue... Guk, zer esango ote degu, emengo EUSKALTZAINDI' ko zenbait jauntxoei buruz?... Nere zorioneko METODOA ba dakizue noiztik dabillen erditu eziñik. Emen dira zezenak!
‎Emen dira zezenak! Eztakizue asko, nola dabiltzan Metodo ori galdu naian. Ezta berealakoan azalduko, gauzak horrela ba dijoaz.
‎gure gizaldiak euskerari eragin dion aurrerapena, ondatzea. Ba al dakizu Arrue' tar Antonio, (Asteasu' ko Beltza du lendik gaitz izena), nolako setati dabillen nere Metodo ori aurrera pasa ez dedin. Nik, rr?
‎–Ba al dakizu Arrue' k egin didan azkenengoa? Irrati lanen leiaketa sortu zuten, eta neri eman bear, ba, aurrenengo saria, ta or ibilli dira erabakirik eman nai ezik. Azkenean, desierto?
‎Uztapide aitortu zuten, Basarri' ren gain, txapeldun. Ta eztakizu, errietatik nola ibilli dan jendea, txartel eske barrura sartu nairik. Baiña Centro de Atracción y Turismo' a ta gure Arrue ta abar ziran tartean, eta egundoko zikinkeria izan da txartel kontu orretan.
‎Mari Handirena. Mari Handi misterioa baita hasieratik bukaera arte, eta horren peskizan ibiliko da irakurlea. Beraz, pertsonaia eleberri honetan, gaiari dagokionez, berrikuntza Gorrik ekarriko du; halaber, Mari Txuriren hizkerari darion sintaxi neurtua aitzakia literario bihurtuko du Urretabizkaiak, ohituta gaituen kontatzeko era natural eta zuzena eskaini ahal izateko.
‎Txuri, alargun geratu da laurogei urteen atarian; beste nobela batzuetan, halako egoera gertatzen denean, pertsonaia atzera begira jartzen da, eta behin eta berriro memoriaren inguruan bueltaka ibili ohi da, errota bailitzan. Urretabizkaiak, ordea, beste ibilbide bat eraiki dio Txuriri.
‎Handirekin osatzen zuten gaztaroko adiskide triangelua. . Txuri eta Gorri guztiz desberdinak dira, bata errotuta dago, landare bat bezala; bestea munduan zehar ibili da eta beti dago egitasmo berriak pentsatzen, geldirik egotea ezinezkoa izango balitzaio bezala. Jakin badakigu Txuriren bizitzan gazi gozoak daudela, bizipozak izan dituela, eta hutsune nabarmen eta mingarriak?
‎zioen Txomin Agirreren Garoako (1912) Joanes artzainak, eredugarrietan eredugarriena den euskal eleberrigintzako pertsonaia nagusiak. Ondorengo eleberrigintzan bada pertsonaiarik Joanes zuzen zebilela erakutsiko duenik. Hala, Toma Agirreren (Barrensoro) Uztaroko (1937) Malentxoren kezka eta larritasunek hiria dute jatorri; izan ere, Donostian hasi zen egiten etxekoek onartuko ez zituzketen gauzak:
‎Bilbon, behin edo behin Donostian... agertzen da Araibar konkistatzailea. Aldaketa, konkistaz konkista ibiltzea behin betiko alboratzea, udatiarrak erakartzen dituen leku batean gertatzen da: Atxagan, hain justu.
‎Gizonekin, soin jokoan? ibili eta ezkondu gabe haurdun suertatu den Loli Mena zigortzen duen kontalariak, aldiz, ezkondu gabe, emakume desberdinekin, soin jokoan, ibili den Manu Araibar bere ezkontza bizitzan zoriontsu uzten du.
‎ibili eta ezkondu gabe haurdun suertatu den Loli Mena zigortzen duen kontalariak, aldiz, ezkondu gabe, emakume desberdinekin, soin jokoan? ibili den Manu Araibar bere ezkontza bizitzan zoriontsu uzten du. Arras amaiera desberdinak batarentzat eta bestearentzat.
‎Leturiak nahi zehatza du, zoriona eskuratzea, eta nahi hori asetzea bilatzen du. Bila eta bila dabil , aurkitu uste bakoitzaren ondotik (HBn) porrot eginez, azken ahalegina eta gero, hil dela dioen berria idatzi duen egunkariaren transkribatzaileak jaso arte. Nahia asetzea ezinbesteko xede bihurtuta, oinazetan egindako bilaketa da berea; (HB:) porrot bakoitzak hondoa jota uzten du.
‎Esamesak ibilli dira(...) novela onen inguruan. Batzuek gordinkeriren bat edo beste arkitzen omen zioten, eta eztakit azkenik pixkaren bat orraztu ez dizkioten.
‎Marik baiezko mutua ematen dio, gero zurrupada bat urari. Eskolan zegoenean aldizkari modelo gisa zebilen dagoeneko. Nerabeentzako aldizkariak, badakizu, neskatoentzako kontuak.
‎Ziur zama handia dela ahizpa nagusi hain deigarria izatea. Dena den, zertan dabil hemen zu bezalako neska bat gauerdian noraezean. Ni bezalakoa?
‎Ni gaztetxoa nintzela, Deustuko Unibertsitateko ikasle hain zuzen, ezagutu nuen Eusebio. Labayru Ikastegian ibili nintzen eskolak ematen, eta gero Mikel Zarate Literatur Mintegian sartu nintzen, literaturarako zaletasuna neukala eta. Han enkargu bat eman zidaten, Eusebio Erkiagaren Txurio txoriaizeneko nobelari sarrera idazteko.
‎Idazten hasteko arrazoietako bat euskara erabiltzea da, gure hizkuntza zabaldu eta landu behar da. Gogoan hartu Eguna, euskarazko lehenengo egunkarian ere ibili zela kazetari.
‎–Olerkari handien asmo eta burutapen zorrotzik ez dago hemen. Poesi goitarreko zelai hurbilean ez naz ibili . Sentimentu agerpena, eguneko eta tokian tokiko persona, gauza eta jazoerak kantatu ditut.
‎Txomin Agirreren nobeletako giroa ageri agerian dago Erkiagaren nobeletan ez ezik olerkietan ere. Hainbat deskribapenetan Bilintx eta Xenpelarren moduan dabilela esan daiteke. Aipatu ditugu Lizardi eta Loramendi ere, baina Arrese Beitiaren zantzua ere badago testu batzuetan.
‎Joskera aldetik nahiko osoa da, nekez jaten du aditz edo lotura ezaugarririk. Horregatik, adierazkorrena izanda ere, gozatsua egiten da, ez da trinko ulertezina, nasai arina baino, zirrikituetatik ibili barik.
‎Ordura arte beste inon jasota ez zegoena hor aurkituko dugu, eta adibidea sarri sarri Erkiagaren idatzietatik aterata. Bazekien Aita Lino Akesolok gure idazlearen zehaztasunaren berri, bere hiztegirako lanean ibili zenean. Euskal Herri osoko euskara moduak, eredu zahar eta berrietako ezaugarriak, denetarik darabil Erkiagak.
‎–an ibili gara kallerik kalle?,
‎–harat hunat dabila sukaldean?.
‎–kale luzeetan goiti ta beiti ibilli giñen?,
‎–kalean ibili zen batera bestera?,
‎–kallean gora ta bera ibili gara?,
‎–karrikan alde batetik bertzera ibili gara?,
‎–karrikan goiti ta beiti ibili gara?,
‎–karriketan gainti dabiltza –,
‎–plazan an ibilli ziran goiti ta betti!,
‎–Somera kallean ibili naz batera ta bestera?.
‎Ez dagokit niri liburu honen kritika egitea?. Bide batez esan dezagun ez duela hitzaurrean itzulpenari buruzko oharrik egiten; egileaz, obraz, egilearen hizkuntzaz eta liburuaz dabil .
‎Ingelesezko bertsioan hitzaurrerik ez dela eta berak nahitaezkoak baino ez dituela aipatuko; irakurleari zuzenean zuzentzen zaio. Liburuaz eta itzulpenaz baino ez dabil .
‎Jai, kultural? hauek bereziki garrantzitsuak izan ziren euskal letretan zebiltzan idazle eta olerkariak mugiarazteko parada bikaina ekarri zuten neurrian. Idazle horietakoa da, ikusiko dugun bezala, Antonio Arruti.
‎Aitzolek ere ontzat ematen zuen Lizardiren poesian sentimentalkeriarik ez egotea: horren ordez fantasia eta gogoeta daudela dio Aitzolek eta, bere irakurketa poetikoa literaturatik harago badoa ere, Lizardiren poesiaren ezaugarrien deskribapenean zuzen dabil Aitzol: –Fue preocupación de Lizardi el imprimir a sus poesías la idiosincrasia del espíritu vasco.
‎Bere iritziz, larria da euskaldunentzat ordua, bai baitirudi euskaldunak gauza zaharrekin amaitzeko lan egoskorrean(, lelo zorua? dio) dabiltzala . Baina Arruti ez da negarrean geratzen, itxaropen oihu bat jaulkitzen da haren ahotik:
‎Eta funtsezkoa suertatu bazen ahalegin haien ondorioz elementu poetikoa kulturaren barneko gune eta motibo nagusi bilakatzea, are garrantzitsuagoa izan zen harekin erdietsi zuen literatur produktu normalaren estatusa. Izan ere, ordura arte ahozko ekoizpen hutsa zena idatzizko bilakatuz eta eredu berriak xerkatzeko formulak bultzatuz, bertsolaritzaren monopoliotik aterarazi eta bere kaxa ibiltzeko autonomia eta kemena eskaintzen zitzaizkion poesiari. Lasagabasterrek dioen legez, literaturaren instituzionalizazioaren hasiera izango zen harako hura (2002:
‎Motela edo oso motela izan denean, nola jokatu? Esaterako, non egin litzaieke leku XIX. mendeko alegiei, Neoklasizismoari eratxikitako denbora tartea amaitutzat emanik Erromantizismoarenean dabiltzanean inguruko literaturak eta euskal literaturan bertan ere izpiritu erromantikoak agerrera egina duenean?
‎Dana dala lan izugarria ta bear bearrezkoa Aita Onaindiak egin diguna, atsandiko lana gaiñera. Nola gure elertia beztu ta murriztu ibili zaizkigu erdal idazleak eta aien besotik euskal idazle ez gutxi (erderaz idazten duten aietakoak esan nai dut). Unamunok esan zula, urliak idatzi zula, eta guzien gaiñetik, Menendez Pelayok ialki zula?
‎ari zela, de facto?: . Ez naiz, gaiñera eder billa bakarrik ibili ; nire lenbiziko saioa ori zan arren, iñoren esanari ekin diot gerora, ta euskal elertiaren edesti antzera egiteko esan didate, gure olerkari, edo behintzat geienen bertsoak aldiz urren aukera ta sarturik: horrela egiten ahalegindu naiz?
‎sorkuntza garaikidea integratzeagatik, ez da hauturik egiten ahal. Orduan, denak ezartzen dira historiaren orrialdeetan, oker ibiltzeko orde.
‎Aldi honetakoak dira Dorothy Sayersen Harriet Vane, Patricia Wentworthen Miss Silver eta Gladis Mitchelen Miss Bradley. Sasoi honetan, Torrijosen berbetan, detektibe maskulinoa klasista eta aristokrata zen, eta emakumezkoa, afizionatua, inoiz ez profesionala, inteligentzia erabil zezakeena, baina inoiz ez zena delituan nahastuko eta finkatutako arauetatik aterata ibiliko ez zena.
‎E. M. Azkue irakaslea izan zen ogibidez, seme alaba ugari izan zituen eta ez zuen olerkirik argitaratu (bat edo beste izan ezik), baina XIX. mendearen bukaeran Manterola eta Resurreccion Maria Azkue haren poemak argitaratzen hasi zirenetik haren ospea gora goraka joan zen, batez ere Pizkunde giroan. Bestalde, E. M. Azkueren bertso edo olerkiak sakabanatuak zebiltzan , harik eta A. Astigarragak eta J. Bijuescak bildu zituzten arte (Eusebio Maria Azcue koa. Euskarazko vertsoak, 1990).
‎16). Uriarte komentu batetik bestera ibili zen. 1856 urtean hasi bide zuen bere bilduma eta bizitza osoan osatzen joan zen (Kortazar. Billelabeitia 1987:
‎Bertso horiek atera edo zabaldu zirenean (1837) E. M. Azkue gerran zebilkeen , baina enuntziazio moduari ohartuta, gerratik kanpoko batek idazten ditu bertsoak, euskaldun soldaduei zuzentzen baitzaie zuek erabiliz:
‎klixearen kalkoa (Ilustrazioaren arabera, hori zen politikaren helburua). Ez da erraz sinestekoa E. M. Azkuek, bera ikasten egon zen tokian zabaldu ziren Gabon kanta horietako klixe bakan hori ikasi eta erabiliko zuela gerran zebilela . Ohargarria da, bestalde, dontsutu, zoriontsu egin?
‎Alper da, Alper gabiltz
‎Tradizio hori azaltzen dabertso moldeetan (batez ere Bizkaiko zortzikoa) eta jostura bereko adierazmolde edo klixeetan. Hala bada, bera baino lehenagoko B. Mogelen Gabon kanten ildo beretik dabil E. M. Azkue, edo B. Mogelen eragina du.
‎bertsoen, Bilboko Gabon kanten nahiz Mogel neba arreben ustezko edo balizko bertsoen kasuak adierazten du transmisioaren katean etenak izan ditugula XIX. mendean, eta arazoak ditugula orduko poesiagintza ezagutzeko. Mogel neba arrebek baino oinordeko leialagorik izan zuen E. M. Azkuek, batez ere bere seme Resurreccion?, baina, Mogel neba arrebek bezalaxe, desertuko bakardadean ibili behar izan zuen Eusebio Maria Azkuek erebere garaian, ia poemarik argitaratu gabe hil baitzen, eta, eskuizkribuak zabaldu zituen arren, eskuizkribuok sakabanatzean ez baitakigu zehazki hari edo beste nori egotzi olerki hau edo bestea. Beraz, hutsune ugari nabari dira oraindino XIX. mendeko euskal idazleen ezagutzan, eta dugun ezagutza partziala osatzen lagundu behar dute arlo desberdinetako ikerketek (biografia, pentsamoldea, bertsoen harrera, testuingurua, bertsogintza, estiloa, testuartekotasuna, testu kritika, etab.).
‎Adibideak: PBDV 563 Alper gabiltz , A B 496; PBDV alper dira(...) aleguiñac, A B 346(= PB 334);. Moguel ta Characa?, A B 290 Ta alper eraguin jaquen/ Boticaco drogai.
‎Euskal literaturaren antologia bat osatu nahian gabiltza batzordeko kideok. Berez, jada amaituta dago lehen liburukia:
2014
‎dagokionez. Egia zor du kritikoak, hots, gogoan bata eta ahoan bestea duela ez ibiltzea .
‎dagokionez. Egia zor du kritikoak, hots, gogoan bata eta ahoan bestea duela ez ibiltzea .
‎Gauza da ohatzerat eraman behar izaten genuela hiruzpalauren artean, jostetak edota liskarrak alde baterat utziz, gu beti geurean ibiliz ere jainko eta jainkosen istorioak txunditurik uzten baikintuen, hein batean bedere, ez baikenion sobera konprenitzen. Pentsalari sakon batentzat geneukan guztiok osaba idazle filosofoa.
‎Ameriketako euskaldunek apezak izatea. Behin baino gehiagotan entzun dute beneditar zenbaitek nola zaldiz ibiltzen ziren hango fraideak Pampa zabalean zeuden Euskaldunen ebanjelizatzen. Horietarik batek zien erran Euskaladunei haien bekatu nagusia zela, azeri gorriak izatea, erran nahi baita, bekaizkeria.
‎Nire ustez, ordea, hobe da beti azalpen funtzional batez hornitzea definizioa; besterik ez bada, erabiltzailea sarrera batetik bestera ibiltzera ez behartzeko. Ondo saihestu da definizio morfosemantikoen arriskua (adibidez:
‎Aipatzekoa da, era berean, neurri handi batean fenomeno hiritarra izan zela hori ere: Kursaalgo sotoetan erne zen Ez Dok Amairu, Donostian zuten kuartel nagusia Lur eta Jarrai koek, Bilbon zegoen kokatuta CINSA, hantxe ari zen Aresti ere bazterrak astintzen, hantxe zebiltzan Kriselukoak, hiztegigintzan zein gau eskoletan zihardutenak, Iker taldekoak?
‎Udaletatik heldu zitzaien babesa, salbuespenak salbuespen, mugatua izan bazen ere, 1990eko lehenengo urteetan bazirudien haizeak hizkuntzaren alde jotzen zuela: euskaltegietan aurreko hamarkadan baino jende gutxiago zebilen arren milaka ziren urtero urtero izena ematen zutenak, Egunkariabera ere irakurleak irabazten eta bere lekua egiten ari zen, Bilbo erdian Kafe Antzokia leku erreferentzial bihurtu zen?
‎Orain bai, horrela bai merkataritzara zuzendutako kanpaina: oharkabean izan arren, mezu horrekin euskara desatsegin bat ere bazegoela aditzera eman zuen Udalak, eta, horrez gain, euskara sustatzeagatik barka eskean zebilela ematen zuen); bestetik, herri ekimenetik jaiotako hiruzpalau proiektu independente, euren arteko koordinazio bakoak eta, desberdintasunak desberdintasun, eragin mugatukoak. Horren ondorioak begi bistan daude:
‎Era berean, aurrera begira jarrita, norako posible batzuk ere zirriborratu ditugu. Bideak egon badaude, bertatik abiatzeko prest dagoenik ere bai (ibilian dabiltzanak ere ugari dira dagoeneko). Zer falta zaigu orduan?
‎URKIZU, Urtzi, 2014ko azaroaren 13a,. ETB 2n euskara sartzeko bidea? ibili ahala, egingo dutela agindu dute?, Berria.
‎Orotara datuek erakusten dute ikasleen %49k gainditu zuela froga eta %51ekez. Ereduka eginik analisia, ikusten da ereduko ikasleen %39k gainditu zuela froga, eta ereduan ibiliriko ikasleen %67k ere eman zuela emaitza on hori. Beraz, erran daiteke ereduko %33k ez zuela froga, gainditu?, eta ereduko %61 ere gelditu zela nahi den mailatik beheitiago.
‎1) hiru konpetentzia maila bereizirik (hasierakoa, erdi maila eta aurreratua), aurkezturiko hiru ebaluazio horietan, ikasleen heren bat gutienez gelditu da beti hasierako mailan euskaraz; gaztelaniaz, hasierako maila horretan, %15 baino gutiago egon da beti; edo beste alde batetik begiratuta: erdi mailakoak eta maila aurreratukoak batean bilduta, gaztelaniaz ikasleen %85 dira gutienean, baina euskarazkoak, multzo horietan, ikasleen %65 inguruan dabiltza ; 2) maila aurreratuan, gaztelaniaz, %30etik hurbil kokatzen dira hiru urteetako probetan; euskaraz, berriz, %20tik pixka bat gora.
‎Euskal Herriko Ikastolak Euskaltzaindia, 2010, Ikastola mugimendua. Dabilen herria. Ikastola eredua Bilbao:
‎Eta, jakina, harreman horiek tokiko harreman bertikalen gainetik, bestelako elkartasun bat ernatu zuten, koroa baten mende estatus bera zutenen arteko elkartasuna. Merkataritza sareetan ibilitako hiritarrek eratu zuten, hala edo nola, elkartasun hura. Eta beraiek ere, dirua eta boterea eskuratu arau, titulurik gabeko botere legitimazio bat bilatzen hasi ziren.
‎Aurrera jarraitu aitzin, ohar bat egin nahiko nuke. Faltsukerietan dabil hiria eta herria, askatasunak eta loturak, aniztasuna eta bakantasuna, zibilizazioa eta basakeria, modernitatea eta tradizioa... kontrajartzen dituen Hiriaren ideologia. Faltsukeria horietan zutitzen eta legitimatzen du bere burua estatu hirigintzak eta horrela ere ezkutatzen du nola hiriburuek, estatugintzako sorgune izan diren hiriek, antolatu, egituratu, arautu, ustiatu eta, hitz batez, kolonizatu dituzten inguruko herrialdeak eta jendeak.
‎Errenazimentuan, edo hobe esan Europa modernoa sortu eta eratuko zuten erlijio gerren garaian izan zuen aukera bat: gorte bateko korridoreetan ibili zen estatu modernoak sortzen eta trinkotzen hasi ziren garaian. Gorte hura guztiz periferikoa zen, ordea, eta euskara periferia horren periferia xume bat besterik ez.
‎Hura da, beharbada, hipermodernoena. Esan legez, hiri hipermodernoan igarotze logika nagusitzen ari da, ez soilik hara hona ibili behar dugulako etengabe, harremanetan eta eguneroko praktiketan jauzika ibili behar dugulako ere: antza denez, aldi berean egon beharra dugu bai sare telematikoetan bai leku fisikoetan (eta behar hau gero eta nabariagoa eta naturalagoa izango zaigu, erabat osagarriak dira dagoeneko), eta horrez gain, leku edo egonaldi behartuek behartutako harreman ez hautazkoetatik hautazkoetara igarotzen saiatzen gara.
‎Hura da, beharbada, hipermodernoena. Esan legez, hiri hipermodernoan igarotze logika nagusitzen ari da, ez soilik hara hona ibili behar dugulako etengabe, harremanetan eta eguneroko praktiketan jauzika ibili behar dugulako ere: antza denez, aldi berean egon beharra dugu bai sare telematikoetan bai leku fisikoetan (eta behar hau gero eta nabariagoa eta naturalagoa izango zaigu, erabat osagarriak dira dagoeneko), eta horrez gain, leku edo egonaldi behartuek behartutako harreman ez hautazkoetatik hautazkoetara igarotzen saiatzen gara.
‎Hiri bizipenak bezala, leku jakin batean bizi beharrez sortzen den jendartekoak bainoago, hizkuntza praktikak fluxuetakoak bilakatzen ari dira. Oraingoz, hala ere, hizkuntza praktikak egote eta igarotze logiken bizipenak mutur banatan izango lituzkeen continuumbatean paratuko bagenitu, hara hona genbilzke : alde batean bizi komunitateei loturik dauden praktiketan eta bestean, berriz, fluxuei loturikoetan.
‎Agidanez, euskalgintzak badu bertute soziogenikorik, alegia, harreman eta elkartasun loturak sortzeko gaitasunik, zeren eta euskaldunak batzeko ahaleginetan dabilenak nahita edo nahi gabean harremanak sortu, landu eta ugaldu egiten baititu. Alde horretatik ere, badirudi euskalgintzak Hipermodernitatearen jaugin nagusi batzuen kontra diharduela:
‎lurraldeak kontzentraziorako tokiko biziguneak galduko ditu ezarian. Udal askok egin nahi dio aurre galera horri, biziguneak berariaz antolatzen eta paratzen ibiltzen dira eta jendeak berez betetzen eta animatzen ez dituenean hartarako amuak prestatzen dituzte: ikuskizunak, azokak, jaialdiak...
2015
‎edo han zebilenesan zegún, hantzebilen? ahoskatu behar delaafrikazio hau egiten duten hizkeretan (Alberdi 2014, 28); zuzen dabil egilea, afrikatze berri hau ez baita eskualde orotakoa. Hego Euskal Herrian badira nafarrak egoera zaharrari eusten diotenak, aditz nagusia eta laguntzailea biltzen diren sandhi horretan afrikaziorik egiten ez dutenak:
‎Ipar Euskal Herriko egungo euskara transkribatzen denean, ekialdeko euskarak berak izan ditzakeen ñabardura bereziez landa, frantsesaren eragina ere aintzat hartu behar da, euskara estandarretik urruntzen diren ahoskerak entzuten ditu dialektologian dabilenak , horrelako eremuan lan egiten du eta bokalen eta kontsonanteen ñabardurak islatu behar ditu... Datu biltzea eta transkribatzea ez dira atzo goizeko fenomenoak Euskal Herrian, tradizio sendoa dute bi jardun hauek; hona euskal geografian gaindi ahozko datu bilduma eskerga bildu duten lau egitasmo:
‎Dialektologian gabiltzanok grabazioa egin ondotik ahoskera albait leialen entzuten eta emaitza aztertzen ordu ugari ematen dugu, baina hotsak transkribatze hori buruhauste bilakatzen da inoiz; hotsekin borrokan ari behar du batek eta ez daiteke uka zertxobait sufritzen dela. Bandan grabatu dena transkribatu behar izaten da eta continuumbat haustea edo neurbideetan marra bat irudikatzea bezalakoa da transkribatzea, interpretazio bat egitea da:
‎Funtsean kasu gehienetan transkribatzeko IPA. International Phonetic Alphabet? eredua ibiltzen da: IPAbaliatuz, baina Euskaltzaindiaren EHHAeuskal atlasaren jokaerari jarraikiz ere bai.
‎Mehaineko eta Behauzeko ene lekukoek maite zuten katiximako euskara, hori izan zen hein batez arauturik ezagutu zuketen bakarra, eta Baionako apezpikutegitik etorri ohi ziren liburuetan mintzamolde hori ageri da, Lapurdiko euskararen kutsua duten liburuetan. Bestalde, duela ez aspaldi arte misionestak herririk herri ibiltzen ziren kristau fedea hedarazten eta sendotzen; dakigunez, eskualdean misioak egiten zituzten apez edo fraideak Hazparneko egoitzatik joaten ziren eta horixe da egun Amikuze alderdian euskaldunek gehien estimatzen duten euskal mintzoa, Hazparne alderdikoa; iduri luke mintzoen estimuaren gaian arrazoiek eta ondorioek elkar elikatzen dutela.
‎Baigorriko euskaran usu idordura sumatzen zuen, urduritasuna eta lastertasuna, laburduretarako joera; idazkeratik urruntzen ari den mintzoa zekusan Baigorrikoa (73). Ez da atzo goizekoa iritzi ezkor hau; duela mende bete Jean Etxepare Bidegorri mirikuak 1915ean Lapurdi eta Nafarroa Beherea aurkaritzan ezarri zituen, hain segur orduan ere iritzi hau nagusi zebilelako : Etxeparek zioskun Sarako lapurtarraren handitik, nola Garaziko baxenabartarraren xehetikematen zuela Jean Hiriart Urruti idazle hazpandarrak; ikus Charritton (1984, 172).
‎ta geo, to, etxea, etxea, ihil? ibil –, etxe zaharra beigindien han, bena etxea in lehenik hor (Zohota)
‎Lekukoekin lan egiteak erakusten du ahoskeran franko eratako bihurrikeriak gerta daitezkeela; esate batera, Zuberoa Amikuzeetan nagusi den hogeialdaera zaharragoaren ondoan (cf. ...arroa Behere eta Lapurdi gehienean legez, baina Amikuze eta Arberoako mugari hurbil den Ostankoa herrian, halako batean, hiztunak o hogeiahoskatu zuena hogoiidentifikatzen nuen nik grabazioa entzutean, baina ez nengoen ziur; grabazio bereko beste adibide batean hiztunak hogeieman zuen garbi eta jabetu ahal izan nintzen Amikuzeko gainerateko herrietan bezala, Ostankoan ere hogeialdaera gordetzailea ibiltzen dela, baina lehen adibidean ez nuen batere garden entzuten eta hogoiizan zitekeela iruditzen zitzaidan, hori entzun uste zuen ene belarriak. Amikuzeko mugako herria da Ostankoa, Landibarreri begira bizi dena, nahiz badakigun Landibarren hogeiematen dutela, baina, esate batera, Irisarrin eta Armendaritzen (h) ogoi?.
‎(397) ere. Bonaparteren 1869ko Le verbe basque en tableauxiturrian oinarriturik, Mitxelenak diosku ipar mendebaleko Zuberoako Domintxaine eta Ithorrotze Olhaibin ere m, h, edo m, h, hitzetan bokal hauek baliatzen direla (1977, 48), baina XXI. mendearen hasieran Amikuzen ibili ondotik, adieraz dezaket amikuztarrek ere bokal sudurkariak ahoskatzen dituztela, Zuberoan bezain nabarmen entzuten ez badira ere. Zuberoa eta Amikuzeko bokal sudurkarien gaia aurkeztu aitzinetik, ordea, beste ikergai berri bati heldu nahi diot.
‎7.8 Alderdi fonikoan anitz gertatzen diren aldetik, berrikuntzek sekulako lotura dute ahoskerarekin. Arberoa ibarreko Mehaine herriko lekuko batek ziostanez, lehenago berak beti ezartenaldaera ibiltzen zuen, baina orain ezartzenbaliatzen du: orai uste dutuntsa dela ezartzen; euskara zuzenagoa deritzo bederen.
‎Ezer baino lehen, zoriondu nahi dut Euskaltzaindiaren Ahoskera Batzordea hamazazpi urteko isilaldi luzea eten eta jardunaldi hau antolatzeagatik: profesional asko gabiltza , komunikazioaren alor guztietan, irizpide eta gidaritza premian.
‎Genero berezia da: eskatzen du ahozko hizkeratik oso gertu ibiltzea . Naturaltasuna bilatu behar da eta testuak esan erraza izan behar du.
‎Eta horren arabera ibiltzen naiz bertsioa berridazten behin eta berriz, testua egokitzen, eszenan sortzen diren jolas eta proposamen berrietara.
‎Garai hartan Itzulidatz lantaldean nenbilen , eta Idazkuntzaren inguruko formazioa ematen ari ginen Bilboko Ulibarri euskaltegiko irakasleei. Eta Patxi Agirregomezkorta euskaltegiko zuzendariarekin batera Esatearen Ederraizeneko ikerlan proiektu bat aurkeztu genuen Jaurlaritzan.
‎Handik aurrera, beste hamar urte egin ditut Donostiako Arte Eszenikoen Tailerrean, Esatearen Ederra metodoa hezurmamitzen eta eskolako hiru ikasturteak programatzen. Lehen sei urteetan bakarrik, nik ematen bainituen eskolak hiru mailetan; baina 2010ean ekipoa osatu nuen EATn bertan ikasle ibilitako bi aktorerekin: Xabi Ormazabal eta Kepa Errasti.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
ibili 108 (0,71)
dabil 28 (0,18)
ibiltzen 22 (0,14)
dabilen 14 (0,09)
ibiltzeko 14 (0,09)
zebilen 13 (0,09)
dabilela 12 (0,08)
dabiltza 12 (0,08)
ibiliko 10 (0,07)
ibilli 10 (0,07)
ibiltzea 10 (0,07)
zebiltzan 9 (0,06)
dabiltzan 8 (0,05)
ibilitako 7 (0,05)
zebilela 7 (0,05)
gabiltza 6 (0,04)
nabil 6 (0,04)
dabilena 4 (0,03)
dabilenean 3 (0,02)
dabillen 3 (0,02)
dabiltzanak 3 (0,02)
gabiltzan 3 (0,02)
ibiliz 3 (0,02)
nenbilen 3 (0,02)
zebilelako 3 (0,02)
Dabilen 2 (0,01)
dabilenak 2 (0,01)
dabiltzala 2 (0,01)
gabiltz 2 (0,01)
gabiltzan bitartean 2 (0,01)
genbilzke 2 (0,01)
ibil 2 (0,01)
ibiliriko 2 (0,01)
ibilitakoak 2 (0,01)
ibilten 2 (0,01)
ibiltzeagatik 2 (0,01)
badabil 1 (0,01)
badabilkigu 1 (0,01)
bagabiltza 1 (0,01)
banabil 1 (0,01)
dabila 1 (0,01)
dabilen bitartean 1 (0,01)
dabiltzanean 1 (0,01)
dabiltzanetan 1 (0,01)
dabiltzanik 1 (0,01)
dabilzkigula 1 (0,01)
ebilela 1 (0,01)
ebilen 1 (0,01)
gabiltzala 1 (0,01)
gabiltzanean 1 (0,01)
gabiltzanok 1 (0,01)
gabilz 1 (0,01)
genbiltzala 1 (0,01)
genbiltzan 1 (0,01)
henbilen 1 (0,01)
ibili gabe 1 (0,01)
ibilita 1 (0,01)
ibiltzeak 1 (0,01)
ibiltzera 1 (0,01)
nabil-eta 1 (0,01)
nabilela 1 (0,01)
zabiltzatenok 1 (0,01)
zebilean 1 (0,01)
zebilen arren 1 (0,01)
zebilkeen 1 (0,01)
zebiltzala 1 (0,01)
zebiltzanak 1 (0,01)
zebiltzanean 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
ibili behar 12 (0,08)
ibili beti 4 (0,03)
ibili bide 4 (0,03)
ibili ez 4 (0,03)
ibili ere 3 (0,02)
ibili gu 3 (0,02)
ibili joera 3 (0,02)
ibili ohi 3 (0,02)
ibili zira 3 (0,02)
ibili Antonio 2 (0,01)
ibili barik 2 (0,01)
ibili bi 2 (0,01)
ibili esan 2 (0,01)
ibili euskara 2 (0,01)
ibili garai 2 (0,01)
ibili hiztun 2 (0,01)
ibili idazle 2 (0,01)
ibili ni 2 (0,01)
ibili > 1 (0,01)
ibili Aitzol 1 (0,01)
ibili Kresala 1 (0,01)
ibili Patricia 1 (0,01)
ibili Tomas 1 (0,01)
ibili abiadura 1 (0,01)
ibili abisatu 1 (0,01)
ibili adierazi 1 (0,01)
ibili ahal 1 (0,01)
ibili ahala 1 (0,01)
ibili aitortu 1 (0,01)
ibili arau 1 (0,01)
ibili artista 1 (0,01)
ibili ate 1 (0,01)
ibili auto 1 (0,01)
ibili autonomia 1 (0,01)
ibili aztertu 1 (0,01)
ibili barku 1 (0,01)
ibili batzorde 1 (0,01)
ibili batzuetan 1 (0,01)
ibili behin 1 (0,01)
ibili beste 1 (0,01)
ibili betekizun 1 (0,01)
ibili borrokan 1 (0,01)
ibili buru 1 (0,01)
ibili dagoeneko 1 (0,01)
ibili dan 1 (0,01)
ibili detektibe 1 (0,01)
ibili doinu 1 (0,01)
ibili e. 1 (0,01)
ibili egile 1 (0,01)
ibili eguneroko 1 (0,01)
ibili egungo 1 (0,01)
ibili ele 1 (0,01)
ibili eman 1 (0,01)
ibili erakutsi 1 (0,01)
ibili erditu 1 (0,01)
ibili eremu 1 (0,01)
ibili eskola 1 (0,01)
ibili ezan 1 (0,01)
ibili frogatu 1 (0,01)
ibili garandu 1 (0,01)
ibili gazte 1 (0,01)
ibili gehitu 1 (0,01)
ibili geu 1 (0,01)
ibili gezurrezko 1 (0,01)
ibili gidoi 1 (0,01)
ibili giza 1 (0,01)
ibili gizatalde 1 (0,01)
ibili gizon 1 (0,01)
ibili grabazio 1 (0,01)
ibili gura 1 (0,01)
ibili ha 1 (0,01)
ibili hemen 1 (0,01)
ibili herri 1 (0,01)
ibili hiri 1 (0,01)
ibili hiritar 1 (0,01)
ibili hizkuntza 1 (0,01)
ibili hura 1 (0,01)
ibili i 1 (0,01)
ibili iheska 1 (0,01)
ibili ikasle 1 (0,01)
ibili ikusi 1 (0,01)
ibili inguruko 1 (0,01)
ibili iritzi 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
ibili behar ukan 6 (0,04)
ibili Antonio Arrue 2 (0,01)
ibili hiztun ezertxo 2 (0,01)
ibili abisatu ukan 1 (0,01)
ibili aitortu ukan 1 (0,01)
ibili arau ez 1 (0,01)
ibili artista gehien 1 (0,01)
ibili ate gisa 1 (0,01)
ibili auto jende 1 (0,01)
ibili aztertu ordu 1 (0,01)
ibili barik Mateo 1 (0,01)
ibili barku bat 1 (0,01)
ibili batzorde kide 1 (0,01)
ibili batzuetan bat 1 (0,01)
ibili behar egokitu 1 (0,01)
ibili behar hori 1 (0,01)
ibili behin betiko 1 (0,01)
ibili beste hizkuntza 1 (0,01)
ibili beti hola 1 (0,01)
ibili bi aktore 1 (0,01)
ibili bi neskato 1 (0,01)
ibili bide ezagun 1 (0,01)
ibili bide heldutasun 1 (0,01)
ibili bide txar 1 (0,01)
ibili buru ezin 1 (0,01)
ibili dan jende 1 (0,01)
ibili detektibe euskaldun 1 (0,01)
ibili doinu berri 1 (0,01)
ibili e. M. 1 (0,01)
ibili eguneroko testu 1 (0,01)
ibili egungo euskara 1 (0,01)
ibili eman ukan 1 (0,01)
ibili ere jainko 1 (0,01)
ibili ere ugari 1 (0,01)
ibili eskola eman 1 (0,01)
ibili ez behartu 1 (0,01)
ibili ezan oporretan 1 (0,01)
ibili garai hura 1 (0,01)
ibili garandu lan 1 (0,01)
ibili gehitu ukan 1 (0,01)
ibili gezurrezko bide 1 (0,01)
ibili giza lengoaia 1 (0,01)
ibili grabazio egin 1 (0,01)
ibili gu halako 1 (0,01)
ibili gu zenbait 1 (0,01)
ibili hemen zu 1 (0,01)
ibili hiritar eratu 1 (0,01)
ibili hura bular 1 (0,01)
ibili i sen 1 (0,01)
ibili idazle hirugarren 1 (0,01)
ibili inguruko literatura 1 (0,01)
ibili iritzi borroka 1 (0,01)
ibili joera zerikusi 1 (0,01)
ibili Kresala Anjel 1 (0,01)
ibili ni hitz 1 (0,01)
ibili ni metodo 1 (0,01)
ibili zira ta 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia