Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 7.465

2004
‎—Zinez egun pollita iragan dizut, Mo —hasten da pozik, kriskitin kraskatan—, aspaldidanik beinuen burrasoen ikusteko gogoa. Baina zoin pena eta xangrina adio erraiteko tenorean, Mo —jarraitzen du— Bi orenetan elhestan ari garelarik, eta gero juan behar. Eta badakizua?
‎Gauzak hola, areagotu egin zen nik Balantzategiko etxe ondoan aurkitzen nuen gozotasuna. Gero eta nagiago, gero eta gozoago, La Vache nire laguna ia erabat joan zitzaidan burutik. Bera oso gutxitan azaltzen zen ukuilutik, Genovevak disko bat jartzen zuenean eta holako aldi berezietan, eta gurekin hitzik gurutzatu gabe betetzen zuen aldi hura.
‎Gauzak hola, areagotu egin zen nik Balantzategiko etxe ondoan aurkitzen nuen gozotasuna. Gero eta nagiago, gero eta gozoago, La Vache nire laguna ia erabat joan zitzaidan burutik. Bera oso gutxitan azaltzen zen ukuilutik, Genovevak disko bat jartzen zuenean eta holako aldi berezietan, eta gurekin hitzik gurutzatu gabe betetzen zuen aldi hura.
‎Ama superieurek egin dudana jakiten badu, larriki pagaturen deitzut. Hilabeteko penitentzia ezarriren deitazu bederen —esan zien Pauline Bernardettek lorategiko belaze polit bateraino eraman eta gero . Gazteek baietz egin zuten buruaz, eta denda antolatzen hasi ziren.
‎Gauera arte ez zen ezer pasa, zeren ez baitziren ezer, niretzat behintzat, dendatik aldian behin sortzen ziren algarak. Baina gero , ilunbistarekin, kanpora atera eta eroarena egiten hasi ziren. Gereziak hartzeari ekin zioten, oso modu baldarrean, bi ale hartzeko adar osoak hautsiz eta horrela.
‎Horixe nuen kezka. Gero eta urduriago nengoen, gero eta gehiago kostatzen zitzaidan txabolan gelditzea.
‎Horixe nuen kezka. Gero eta urduriago nengoen, gero eta gehiago kostatzen zitzaidan txabolan gelditzea.
‎Edo non sartuko gintuzten gu, banketea gorriei egokitzen zitzaien egunean. Gero eta piztuago, gero eta urrutiago euli izpiritutik, galde egin nion neure buruari:
‎Edo non sartuko gintuzten gu, banketea gorriei egokitzen zitzaien egunean. Gero eta piztuago, gero eta urrutiago euli izpiritutik, galde egin nion neure buruari:
‎Gehien gehiena Bizkarrokerri entzuten zitzaion, gerra hitza behin eta berriro aipatuz: gerran hil zen Serapiok, gerra galdu eta gero , gerra irabazi zutenek... baina kosta egiten zitzaidan beren jardunaren haria hartzea. La Vachek ere adi entzuten zuen salatik zetorrena, baina hala eta guztiz ere, nahiz bera eta biok izan ukuiluan esna geunden behi bakarrak, nahiz nik berarekin hitz egiteko gogo izugarria eduki, ez nintzen beragana joatera ausartu.
‎Behi makalen konpainia uzten dut, eta horrek desertura eramaten nau. Chevrolet kamioiak gero eta pentsu gehiago ekartzen du.
‎Ez dakit, baina asko. Nahiz basurdeak aurrera segi eta mendian ezkutatu, nahiz eguzkia gero eta biziagoa izan eta beroak gure zauriak mindu, berak hantxe eduki zituen begiak itsasita, bost basurdeak azaldutako tokian. Bere onera etorri zenean, niregana egin eta petral samar jarri zen:
‎Nik bere egonezin hura izan banu, auskalo zer jokaera maltzur hartuko nuen... Konprenitu edo ez konprenitu, ordea, han irauten zuten suaren mihi beltzek, eta gero eta beltzago, gainera. Gure mendiko bigarren urtean sartu ginenerako, ia eguneroko kontua izaten zen bere petralkeria.
‎—Leku on batean, hori seguru. Nahi luke, hemen egin dituzten lapurreta guztiak egin eta gero . Basorik ere ez dute utzi ia.
‎Halere, harkaitz inguruko punttak jatearekin konformatzen nintzen. Gero eta argalago nengoen.
‎Kalean behi bat etzaten bada, ez du inork altxako, ez dio inork kentzeko esango, baizik eta zain geldituko dira denak harik eta behiak altxatzea erabakitzen duen arte. Eta bitarte horretan guztian, jendeak ukitu egiten du behi hori, eta gero bere eskua kopetara eraman errespetu seinaletzat. Eta entzun azkenekoa:
‎Baina horiek aspaldiko kontuak dira, mundua izugarri alfa zen garaietakoak. Baina gero aldatu egin ziren gauzak. Munduak bere omegarako bidaiari ekin zion, eta behiok argitara atera ginen.
‎" Mendian behera abiatuko naiz, eta gero gerokoak", esan nion neure buruari, eta bidatzurrez betetako parajeetaraino jaitsi nintzen. Orduan, bidatzur haietako bati jarraituz, beste bidatzur lodiago bat aurkitu nuen, eta horren hurrena are eta lodiagoa zen beste bat.
‎—Nik ere ez —esan nion. Izan ere, mendi mendian hainbeste denbora pasa eta gero oso gutxi nekien bizitzaz.
‎Pentsakor gelditu zen une batez. Eta gero :
‎Urritu ordez, galderak biderkatu egiten dira, eta larritasunak sakondu. Gu behiok sagarrak bagina, adarrean ondo ondo heldu eta justu orduantxe eroriko ginateke lurrera, galdera guztiak erantzun eta gero . Baina ez gara sagar, ez gaude inoiz heldu eta osatu, eta, adarretik erortzean, gurekin izaten dugu berdetasunaren lotsa.
‎—Bai, egia da —aitortu nuen, eta gogoratzeak berarekin dituen nekeak aipatu nizkion gero . Nire memoriok ez dutela egia guztia esaten, eta horretaz gainera kezka eta galdera besterik ez didatela sortzen— Horregatik nabil erorixea —bukatu nuen.
‎—Eta gero , hil egin al zen? —jakin nahi izan nuen.
‎Behi makalen konpainia uzten dut, eta horrek desertura eramaten nau. Chevrolet kamioiak gero eta pentsu gehiago ekartzen du. Balantzategiko sekretu batez jabetzen naiz 85
‎Nik ez dakit zer, baina zerbait gertatzen zaie. Eta gero , badakizu, asko ibiltzen dira teilatuetatik eta hori ezin daiteke serioa izan. Esandakoa, ni ez naiz nor katuei buruz aritzeko, baina aukeran, nahiago dut behi izan.
‎Antiaju berde eta bere laguntzaileak. babelgo dorrearen kontuak. La Vache qui Rit izeneko behiak salbatu egiten nau, eta gerra bukatu berriaren albistea ematen dit gero .
‎Honek hirurogei bat urte zituen, eta —azal txurikoa, aurpegi edo lepoko zaintxo urdinak agerian uzten zizkiona— botila kristalarekin eginak ziruditen antiaju berde batzuk zeramatzan. Bai egun hartan eta bai gero , halaxe ikusiko nuen beti, antiaju berde haiekin, begiak ezkutatuta.
‎Baina horren ordez harat honat hasi zen komentuko lorategian, begi zabalik orduan ere, eta gutxienez ordu erdia pasa zuen modu hartan. Gero esan zuen:
‎Duda egiten zuen, agian fedea galtzeko zorian ere bazegoen. Eta fedea galduz gero , joan egingo zen komentutik. Horixe besterik ez nuen behar, halako segalari paregabea galtzea.
‎—Zeozer bada —komentatu zuen. Baina, berriro ere, bere burua beste norabaitera joan zitzaion, eta isildu egin zen— Oso jende gaiztoa, errotako jende hori —hasi zen gero , buruan zein pentsamendu zerabiltzan erakutsiz— Gaiztoak hortzaundiak, eta askozaz ere gaiztoagoa beste zahar hori, antiaju berdeekikoa. Nire barruko ahotsak berak, den borrokazalearekin, zahar horrengandik apartatzeko esaten dit.
‎—Begira, lagun. Bideak, herri inguruetan zabal eta sendo direnak, mehetu egiten dira auzoetara iritsitakoan, eta mehetu ez ezik hil ere bai auzoko azken etxearen atea jo eta gero . Baina, guztiak hiltzen al dira?
‎La Vache ez nuela berriro ikusiko, hori zen dena. Hain lagun izan eta gero ! Elkarrekin hainbeste arrisku pasa eta gero!_
‎Hain lagun izan eta gero! Elkarrekin hainbeste arrisku pasa eta gero !_
‎Baina baldarki, trakeski eta itsuski erantzuteko eskubidea, hori, lagun, ez daukazu. Aurrena edukazioa, eta gero gerokoak.
‎Eta beste zomorroak? Ez daude inon, zeren ihes egin baitute, lur barrurantz ihes, gero eta barrurago ihes, eta auskalo non dauden honezkero koldar horiek guztiak, apika lurraren erdi erdian. Eta zer esan belar artean ibili edo, ibili baino gehiago, irristatu egiten ziren suge eta ziraunez?
‎Egoera hain fastikagarrian ez aurkitzera, agian zerbait bururatuko zitzaidakeen. Baina egoera oso fastikagarria zen, gero eta gehiago. Egiten nituen ahaleginak, nondik eta nola iritsia nintzen haraino, non kokatzen zen etxea, nolakoa zen bidea, baina buru gainean sentitzen nuen harlauza batek erantzun guztiak zapuzten zizkidan.
‎Ausardiaz eta bi aldiz pentsatu gabe, otsoei buruz jiratu eta elurra jaten hasi nintzen, lasai eta gogotsu, aho parean neukana elurra ez eta ailorbe sortak izan balira bezala. Koxkorrak, hura ikusiz, harritu edo egin ziren, eta gelditu ere bai, aurrena bat eta gero gainerako guztiak. Belarridunak eta begidunak ziren.
‎Pendizaren ertza berrogei bat metrora zegoela eta, korrika hasi nintzen isatsa galdu beharrean, korrika laukoan, korrika arboletako abarren elurra banatuz; eta ni korrika eta otsoak ere korrika, eta ni arnaska eta otsoak ere arnaska; eta nire arnasaren lurruna haize hotzean galtzen zen, eta otsoen arnas lurruna, berriz, ez zen haize hotzean galtzen, baizik eta aitortuko ez dudan nire gorputzeko toki batean. Gero eta lurrun gehiago sentitzen nuen toki hartan, baina arboladiaren bukaera ere gero eta hurbilago zegoen.
‎Pendizaren ertza berrogei bat metrora zegoela eta, korrika hasi nintzen isatsa galdu beharrean, korrika laukoan, korrika arboletako abarren elurra banatuz; eta ni korrika eta otsoak ere korrika, eta ni arnaska eta otsoak ere arnaska; eta nire arnasaren lurruna haize hotzean galtzen zen, eta otsoen arnas lurruna, berriz, ez zen haize hotzean galtzen, baizik eta aitortuko ez dudan nire gorputzeko toki batean. Gero eta lurrun gehiago sentitzen nuen toki hartan, baina arboladiaren bukaera ere gero eta hurbilago zegoen.
‎Airean tarte bat egin eta gero , zilipurdika jaitsi nintzen, eta piririka ere egin nuen azken aldera. Elurrik ez egotera, seguru hezur bat baino gehiago hautsiko nuela.
‎Desertuan aurrera, gero eta bakartiago, gero eta aspertuago, lehenengo erorialdiak nozitu nituen, eta sufrimendu handia eragiten zidaten indarrak egin behar izaten nituen Balantzategiko ukuiluaren epelera ez itzultzeko; ukuiluaren epelera eta ukuiluaren musikara, zeren nenbilen bezala, behi makalengandik bereizita eta beste, galdu egiten bainuen Genovevaren diskoak entzuteko txanda. Baina ez nuen nolanahiko behia izan nahi, eta itzuli ordez, denbora pasatzeko modu berriak asmatzeari ekin nion.
‎Desertuan aurrera, gero eta bakartiago, gero eta aspertuago, lehenengo erorialdiak nozitu nituen, eta sufrimendu handia eragiten zidaten indarrak egin behar izaten nituen Balantzategiko ukuiluaren epelera ez itzultzeko; ukuiluaren epelera eta ukuiluaren musikara, zeren nenbilen bezala, behi makalengandik bereizita eta beste, galdu egiten bainuen Genovevaren diskoak entzuteko txanda. Baina ez nuen nolanahiko behia izan nahi, eta itzuli ordez, denbora pasatzeko modu berriak asmatzeari ekin nion.
‎—Lagun on ona —entzun nuen orduan, eta aspaldiko partez entzun ere— Orain arte ez dizut ezer esan nahi izan, zeren uste baitut zure bizitza osoa markatu, kutsatu eta bideratuko duen bolada honetan zeuk egin behar duzula aurrera, zeure ahalez, inoren laguntzarik gabe. Baina hainbeste proba pasa eta gero , eta kontuan harturik, gainera, negua korrika ttikian datorrela, beste denbora pasa bat proposatu nahi dizut. Eta estudioa da hori.
Gero eta neure buruaren jabeago, behi beltzok egindako banketea gogoratu zitzaidan, eta egun hartan gertatutako guztia: menditik jaitsitako zaldiak, zaku kargaketa, Genovevak eta Bizkarrokerrek mendiko haiei eman zieten afaria.
‎harroputz eta basatitzat aipatzen ninduten, La Vacheren pareko eginez eta erakutsiz, hein berean, noraino nengoen aldatua. Eta, atarian istant batzuk zain egon eta gero , egun hartako banketea ere neure kolorekoentzat zela jakin nuenean, tente jarri eta harro harro sartu nintzen barrura.
Gero zaldiak kargatu zituzten, eta handik ez askora, Genovevaren salan afaldu eta mendira itzuli ziren berriro. Eta ez zen falta izan, bigarren bankete hartan ere, nire Setatsuaren kexua:
‎Pentsu horrek ez du ematen oso elikagai digeritzen erraza, eta hobe lehenbailehen lokartzea. Agian gero ezinezkoa izango zaizu.
‎Eta jakin genuen, horixe jakin genuela, eta uste baino azkarrago gainera, zeren negu hura, beste lekuetan isila eta geldia bezala, builosoa gertatu baitzen Balantzategin. Iduri izan zuen gurpil handi bat, ordu arte lokatzetan frenatuta egondako gurdi gurpila, libratu egin zela eta jiraka hasi, eta gero eta abantada handiagoan. Eta, jiratzen zuenarekin batera, gurpil hark —Sekretuen Gurpil Handiak, noski—, bere lokatz izpiak botako zizkigun; lokatz izpi on onak, gure galderei erantzun eta Balantzategiko egiaren forma hartuz joango zirenak.
‎—Betikoa. Nahikoa da errota inor gabe gelditzea Genoveva guri deika hasteko —esan zidan negu hartako hirugarren edo laugarren deia entzun eta gero .
‎Bitartean, beste gurpil batek ere, Denborarenak, aurrera egiten zuen, eta udaberriko eguzkiak gero eta gehiago berotzen zituen bazterrak. Den dena bizi bizirik zegoen, eta lehen euli bat, zizare bat edo barraskilo bat egondako lekuan, ehun euli, ehun zizare edo ehun barraskilo ikus eta zapal zitezkeen orain.
‎teilatutik erortzen zen uraren txirraia, besterik ez zen entzuten. Eta, ur huraxe bezala, denbora bera ere pixkanaka eroriz joan zen, gauerantz, udaberriko gau ilunean gero eta gehiago barruratuz.
‎Baina etxeko txokoetan hautsa besterik ez zuten ikusi, eta basokoetan, berriz, zomorroa besterik ez. Antiaju Berde gero eta haserretuago zegoen:
‎Gainera, konturatzen nintzen ni ondo, bere arazoa ez zen delako makaldadea, baizik eta bere basurde bihotz hura. La Vachek gero eta gutxiago pentsatzen zuen Balantzategiko gauzetan. Bakarrik gelditzen zen bakoitzean, bere pentsamendua mendi elurtuetara edo baso itxietara joaten zen.
Gero eta urduriago, lanturuak heldu ziren laster. Itxura batean, behi makalek asko sufritzen zuten.
‎Artean gaztea izan, artean baboa izan, artean zentzurik gabea izan, eta desio hura azaldu. Eta gero , zoritxarrez, desio hura bete.
‎Baina, zer izaten diren itxurak eta itxurondoak, gure parera ailegatu eta, ziztu batean, soka lodi bat estutu ziguten lepoan. Aurrena La Vacheri eta gero niri.
‎—Eraman egin dizkiagu, bai —etsi zuten gazteek azkenean. Gero , dirua atera eta ordaindu egin zioten hortzaundiari.
‎Hala eta guztiz ere, eta memoriak idazten ari naizenez gero , saiatu egingo naiz zerbait gehiago kontatzen. Eta horretarako, Pauline Bernardetteren istorio bat baliatuko zait.
‎Hauxe zen Pauline Bernardettek kontatu eta nik gogoratu nahi nuen istorioa. Eta agian orain, Eutropio haren berri izan eta gero alegia, hobeto ulertuko da La Vachek eta biok festan sentitu genuena. Bai, festan sartzea marmita batean sartzea bezalako zerbait izan zen, eta aingeruaren esperantzarik gabe:
‎Hartan, musika intziri batzuk sentitu genituen jendearen marmarraren gainetik, gero eta hurbilago, gero eta sarkorrago. Luze gabe, gure ukuiluko hormaz bestaldean jotzeari ekin ziotenean —tronpetak, klarineteak, danborrak— berotasun lika bat sentitu genuen gure gorputzetan, ordu arte ezezaguna zitzaiguna.
‎Hartan, musika intziri batzuk sentitu genituen jendearen marmarraren gainetik, gero eta hurbilago, gero eta sarkorrago. Luze gabe, gure ukuiluko hormaz bestaldean jotzeari ekin ziotenean —tronpetak, klarineteak, danborrak— berotasun lika bat sentitu genuen gure gorputzetan, ordu arte ezezaguna zitzaiguna.
2010
‎Edo hobeto esanda, derrigorrez konpartitu beharreko egia bakarraren eredua. Erlijioaren izaera ez zen askorik aldatzen; are gehiago, erlijioak gero eta garrantzi handiago zeukan hainbatentzat, haien bizitzaren ardatz bihurtzeraino. Ingalaterratik Ameriketara joan ziren lehen kolonoak, edo Herbehereetatik Afrikako hegoaldera joandakoak, haien erlijiositatea modu zintzoago eta sakonago batean bizitzera abiatu ziren leku ezezagun horietara.
‎Esklabotzaren gaia ez zen, hala ere, aho batez erabaki zen afera izan. Eliza askotan (presbiterianoak, metodistak eta baptistak) banaketak egon ziren ipar hegoa mugak( gero gerra zibilean iraungo zuena) zedarriturik.
‎Irteera praktikoa arrazoi teologikoz edo utilitarioz janzten da. Gero etorriko da filosofia haiek birkokatzea.
‎Sekularizazio prozesua pasa ondoren beste funtzio sozial batzuk hartu ditu erlijioak, eta funtzio identifikatzailea ez da gutxienekoa. Samuel Huntingtoek 1993eko artikulu ezagun batean( gero izen bertsuko liburu bihurtu zen The Clash of Civilizations and the Remaking of the World Order, 1996) historiaren interpretazio berri bat eman zuen. Komunismoa erori ondoren erlijioarekin lotutako zibilizazioek indar berezia hartuko zuten, eta estatu nazionalek jada ez zuten historiaren joana gidatuko.
‎Elizen eta sekten kopurua handituz doa etengabe, 1.500 izendapen (honela deitzen zaie ofizialki erlijio guztiei) daude, hauetatik 900 kristauak. Talde erlijiosoen eta elizen partaideen kopuruak gora egin du hamarkadaz hamarkada eta talde erlijioso hauen parte hartze politikoa gero eta handiagoa da.
‎Bere garaian, Alexis de Tocqueville aristokrata ere konturatu zen fenomeno honetaz, eta zorrozki aztertu zuen erlijioak AEBetan zuen funtzio soziala. Alexis de Tocquevillek 1831n bederatzi hilabete igaro zituen AEBetan, hango kartzelak aztertzeko asmoz, gero Frantziakoak erreformatzekotan.
‎Tocquevillek alde horretatik jarrera errealista proposatu zuen erlijioekiko. Nahiz eta ezertan ez sinetsi, estatuaren egonkortasuna jokoan izanez gero , edozein erlijio besarkatzeko keinua egin behar zen, egonkortasuna lortu nahi bazen. Tocquevillek azalpen bat zeukan erlijioaren eragin historiko honentzat:
‎AEBetako beltzek esklabotzaren sofrikarioak edota diskriminazioaren mingotza leuntzeko abesten zuten, eta hortik erritmo zirraragarri zein alai horiek. Gero zuriek hori saltzen jakin izan dute, ez askoz gehiagorik. Bigarrena, ekarpen guztiak ez dira onuragarriak izaten, kultura eta erlijio batzuen hainbat ohitura basatiak lekuko.
‎Eduki moral hau ongizate orokor bat bultzatuko lukeena litzateke; nork bere ongiaren ideia gauzatzeko erraztasunak emango lituzkeen antolaketa hobetsi litzateke. Razen ustez, autonomia morala gizaki orok onartuko lukeen zerbait da; autonomia hori bultzatzuz gero , nork bere bizitza egitasmoa garatzeko aukera ematen baita, edozein dela ere.
‎AEBetan, Frantzian eta Ingalaterran istiluak izan direnean bigarren eta hirugarren belaunaldiko etorkinak izan dira poliziaren aurrean. Urteak pasatu eta gero , lehen migratzaileen ondorengoak ez dira gizarte berrietako partaide integratuak sentitzen. Beltzek, magrebiarrek edo asiarrek nahimen berezituak gorpuztu dituzte mendebaldeko gizarteetan eta ez dute bat egin bertako gizartekideekin, ez politika migratzaileek nahi duten heinean, bederen.
‎Borroka homosexuala, feminismoak, minoria arrazialak, nazio minorizatuen eskariak... honelako mugimendu sozialek ekarri dituzte langilearen mugimenduaz geroztik aldaketa sozialik handienak. Orain, eta hemendik aurrera gero eta gehiago, etorkinen oinordekoen aldarrikapenak ugaritu egingo dira eta horiei irteera egokia ematea izango da erronka. Adibidez, Nafarroako etorkin hegoamerikarrek laster, botoa ez ezik, etxebizitzarako laguntza, edo egiten ari diren lantegi sozialaren aitortza berezia, edo kultura hegoamerikarren promozioa ere eska dezakete, denborak esango du.
‎Talde nazionalen eskakizunak ezin dira ase eta talde etniko eta erlijiosoenak eztanda egitear daude. Bestalde, nazioarteko antolaketa estatuen eskumenetan horzkada handia egiten ari da aspalditik; zer esanik ez, subiranotasun ekonomikoari buruz hitz eginez gero . Gaur egungo estatu gehienek subiranotasun murriztua dute eta beren gizartea kontrolatzeko besterik ez dute erabiltzen.
‎odol isurketak ezin zuen jarraitu. Gero oinarritze teologikoak eta politikoak etorriko ziren eta, askoz beranduago, filosofikoak. AEBen sorreran ere sekta muturrekoen arteko demak estatuaren akonfesionalitatea argitu zuen, ezinezkoa baitzen erlijioaren aferetan beste inolako akordiorik.
‎beldurra, jakin mina, egoismoa, miresmena, inbidia, mespretxua, indiferentzia... Sentimendu hauek, gero , isla soziologiko bana izan ohi dute, bat batekoak zein antolatuak. Honen guztiaren ondoren, sarritan dezente beranduago, elaborazio intelektual justifikatzaileak sortzen dira, gehienak zuritzaile hutsak, gutxi batzuk sentimendu horietatik harantzago doazenak.
‎Horrengatik, historian zeharreko pluralismo kasuetara begiratu bat emanez gero , ikaspen politak atera ditzakegu. Aurrenekoa:
‎" Paris bien vaut une messe" esan omen zegoen. Boterea lortze aldera ez dago jada koxka erlijiosorik, eremu hau atzean geratzen hasi baitzen; gero eta gehiago, indiferentziak jota, eremu politiko ukiezinaren indarpean.
‎Nagusiki kezkatzen zuen akatsa hauxe zen: nonbait teoria gauzatu nahi izanez gero , guztien onarpenari derrigorrezkoa iritziz, bere teoriak ezin zuela halakorik erdietsi, teoria kantiarraren gonapean gehiegi zegoelako. Rawlsen proposamenak, ordea, edozein teoria metafisiko edo erlijiosoren adostasuna lortu nahi luke
‎Adostasun honen lehen edukia berak irudikatutako lehen printzipioa izango da, hau da, guztiek ahalik eta askatasunik handienak izatea. Gero denborarekin beste batzuetara hel liteke, besteak beste, gizaki guztiek gutxieneko bitarteko materialak izan ditzatela, adibidez. Hemen dirau oraindik ere askatasuna eta berdintasuna uztartzeko hasierako kezka teorikoak.
‎Etxeparek Larresoroko seminarioan egin zituen ikasketa ertainak, eta mediku ikasketak Bordelen, non doktore tesia aurkeztu baitzuen 1901ean. Gero , 1905an Aldudera doa mediku, eta bertan iraungo du 1930era arte. Kanbon hil zen 1935ean, enbolia batek jota.
‎—Egia bera; frogatua duk orai gure lehen aita chimino sorthu zela eta gero , emeki emeki, hobetuz eta abilduz gizona, hein huntarainotu dela.
‎Hainbertze eta halako lur mokorrek lotsa bat sortzen dauzute barnean. Jakintsu hanitzek baitiote Lurra ez dela Iguzkiak noizbait airez aire aurdiki ziliporta bat baizik, hastapenean su zarionetik emeki emeki azalez hoztua, daukat etzela iguzkiaren errai samurretarik arroltzearen idurirat osoki biribil eta leun jauzi pikorra, bainan ba ordukotz dena zimur eta konkor, guneka; gune hotan, azala gogortu zelarik behin, eta gero euriteekin zonbait menderen buruko gozatu, zela egin, hanitzez berantago ez dakigu nola Biziaz amatzeko, orai gabiltzan Gipuzkoako eskualde maitea".
‎Edozelan ere, badirudi Lafittek ez zituela" auzi horiek" guztiz ebatzi, artean Jean Etxepare bizi zelarik, Uztaritzeko apaizgaitegian asteazkenero zeuzkaten elkarrizketetan. Ematen du Etxepare zendu eta gero ere, bien arteko eztabaidak luzaro iraun zuela Lafitteren gogoan, eta noiz eta 1952ean Lafittek bigarren erantzun hau luzatu zion Beribilezko pasarteari," Aphez eskualdun batek behar luken kulturaz" hitzaldia aitzakia hartuta:
‎Ordizian jaio zen Bizente Aizpuru Agirrezabala, 1889ko apirilaren 2an. Bergarako seminarioan eta Lekarozeko ikastetxean amaitu eta gero , Suitzako Friburgon lortu zuen nekazaritza ingeniariaren titulua, ikasketak lau urtetan burutu ondoren. Suitzako egonaldi horrek izpiritu kritikoa bizkortu zion; izatez, Thomas Huxley ren irakurle amorratua eta miresle zintzoa egin zen bertan, eta baita agnostiko.
‎Badakigu HMS Beagle itsasontzia 1835eko irailaren 15ean iritsi zela Galapagos artxipelagora eta inguru horretan gelditu zela urriaren 20ra arte, izan ere, Darwinen beraren egunkariko xehetasunez gainera, ezagunak baitira FitzRoy kapitainarenak ere. Beagle itsasontziaren misioa, izatez, Patagonia eta Tierra del Fuegoko kostaldeetako nabigazio mapak egitea zen, eta, 1831ko abenduan itsasoratuta, 1836ko urrian moilaratu zen berriro Ingalaterran, ia bost urteko periploa burutu eta gero . Hiru eguneko egonaldia egin zuten Floreanan, hain zuzen irailaren 24tik 26ra, bai itsasaldea zein lehorraldea miatuz.
‎Hau da, lehiakideekiko abantaila damaiten ezaugarriak dituzten organismoek, hain zuzen ezaugarri horiek transmitituko dizkiote hurrengo belaunaldiari, eta ostera, abantailabako ezaugarriak ez dira arrakastatsu suertatuko. Hurrengo belaunaldietan, hortaz, ezaugarri abantailosoak metatuz joango dira, hots, ingurunera gero eta hobeto moldatuz. Leku desberdinetako baldintza jakinetara doituko dira.
‎Oso ezagun bihurtu da Huxley-ren erantzuna: " Txotxoloa neu gero , horrelakorik niri ez otutzea ere!" How extremely stupid not to have thought of that!.
‎Abiapuntuko gizon gazte sinestuna, fedebakoagoa bilakatu zen urteak aurrera joan ahala, eta, ohartzeke, Huxley lagunak asmatutako" agnostiko" berba esanguratsuan hartu zuen aterpe, zeren eta, emazte maite eta sintsarekiko begiruneagatik, oso gogor egiten baitzitzaion" ateo" erabiltzea bere buruaz aritzeko. Hala izanik ere, zituen erlijio usteak argitzean, Darwinek bere autobiografia adierazgarrian idatzi zuenez, hautespen naturalaren legea aurkitu eta gero " ez dirudi diseinu handiagorik dagoenik izaki organikoen eraniztasunean eta hautespen naturalaren jardunbidean, haizeak putz egiten duen norabidean baino".
‎Gizon hori Ezpeletan jaioa zen, eta, zer esanik ez, Parisetik bueltan Lapurdiko herri horretaraino ere hurbildu zen gurasoak eta haurrideak ikustera, euron artean atseden hartzera, hainbeste urtez urruneko lehorretan ibili eta gero . Armand David Haltsuet naturalista handia
‎1826an jaio zen, eta Larresoro eta Baionako seminarioetan ikasi ostean, Parisera jo zuen 1848an eta apaiztu egin zen 1850ean. Gero hamar bat urte eman zituen Italiako iparraldean, Savonan, natur zientziak irakasten, harik eta Txinara bidali zuten arte.
‎Gertaera hauetan eta beste askotan oinarrituta, pentsatu al daiteke, aldamenekoak baina bestelakoak diren espezieen kopuru hain handiak leku berberetan eta gaitasun eta antolakuntza berberekin ab origine kreatuak eta kokatuak izan direla munduko gainerako lekuak hutsik utzita? Ez litzateke arrazonagarriagoa izango, ba, onartzea ezen, behin eta animalia eta landareen tipo nagusiak lurrazalean agertu eta gero , Kreatzaileak gogokoen izan zuen erara zeina gizakiarentzat beti misterio bat izango baita zalantza gabe, oinarrizko tipo horiek aldaketa astitsuak jasan dituztela, arrazak, barietateak, espezieak, generoak... eratuz, zeintzuok jatorrizko guneetatik hurbil hedatzen segitu baitute. Horrela izanez ulertu ahal dugu zer dela-eta bizi diren Ameriketan laurehunetikgora kolibri espezie, eta bat bera ez Afrikan, Indian, edo Australian, hainbeste lore eduki arren, eta eta abar, eta abar".
‎Kontua da Leon Uthurburu 1853 aldera itzuli zela Frantziara, eta 1855 inguruan Barkoxera. Baina, sorte rritik kanpo hainbeste urte igaro eta gero , arrotz sentitzen da gaztetako lagunen artean eta faltan sentitzen ditu Guayaquil aldean utzi dituenak. Bestalde, guztiz aberastuta bueltatu arren, hainbat arazo etsigarri tartekatu zitzaizkion itsasoaz bestaldera gelditu funtsak kudeatzeko.
‎—Eskuara ken, zer zuzenez? Eta gero azkenean, kenduz, ez othe ginezake irabaz baino gehiago gal?
‎Antieboluzionista agerikoa dugu Jose Antonio Laburu Olaskoaga josulagun bilbotarra (Bilbo, 1887 Erroma, 1972). Farmazia ikasketak egin zituen Zaragoza eta Madrilen, eta gero Jesusen Lagundian sartu zen 1906an. Biologia irakaslea izan zen hainbat urtetan hainbat tokitan, hala Oñan nola Erroman, eta makina bat aldiz zeharkatu zuen itsaso zabala Ameriketako hainbat unibertsitatetan jarduteko:
‎Darwinismoaren etorrera nekosoa ilustratzeko, urte horietako beste episodiotxo bat kontatu nahi dizut labur zurrean. Protagonista modura Jose Migel Barandiaran() ekarriko dut, alegia, Jose Migel Barandiaran gazte eta itxuraz moderno bat, 1914an Gasteizen apaiztu eta gero Europatik makina bat ikasketa bidaia egin zituena, Telesforo Arantzadi antropologoarekin batera. Jose Migel Barandiaran euskal kulturaren patriarka gisa aurkezten digute beti, eta badakizunez antropologia eta etnografiaren alorrak jorratu zituen urte luze luzetan.
‎Ameriketarako bidea hartu zutenen gaineko datuak ez datoz bat, autorerik autore aldatzen dira, baina denek erakusten dute gauza bera, alegia, Euskal Herriaren odolustea. Izatez, azken bost mendeetan Euskal Herria izan da Europako emigrante haztegirik emankorrenetarikoa, baina, XIX.ean zehar benetako hemorragia bihurtu zen joakin horien isuria, gero eta larriagoa gainera. Egonezin handia zabaldu zen arazo horren inguruan, eta hainbatek eta hainbatek kontra egin zioten emigrazioari.
‎Aita Arbelbide, Hazparneko misionisten burua, zeharo kezkatuta zegoen fenomeno hori dela-eta, eta euskaldunek ameriketarat joaiteko duten errabiaz mintzo zitzaigun 1895ean. Joandako euskaldun horiek Montevideo eta Buenos Airesera iristen ziren gehien bat, gero Rio de la Platako eskualde osoan zehar barreiatzeko, Uruguai eta Argentinako hala hirietan nola kanpañan.
‎Unibertsitate aurrekoa ikasteko zerrategian bildu ginenon lehen argazkia daukat eskuetan, 1966eko urriaren 27an egina bere atzealdean idatzitako oharrak dioenez. Victoria, Joseba eta Susana besotik hartuta daude, zutik, ezkerretara; gero , erdian, eserita, Redin —monsieur Nestor— eta Cesar irakasleak; hurrena, eskuineko aldean, Adrian, bera ere eserita, eta ni neu bere atzean zutik. Egon zukeen argazkian Paulinak ere, baina, nahiz Josebaren aitak, egileak, behin baino gehiagotan eskatu, berak ez zuen gurekin jarri nahi izan.
‎Puntu hartan, zabaldu eta lasaitu egiten zen. Kilometro bat beherago, mendi maldetatik iristen zitzaion ur guztia bildu eta gero , beste erreka bat ematen zuen, indartsua eta zabala. Halaxe pasatzen zen zerrategiaren paretik, eta halaxe jarraitzen zuen itsasoaren bila Urtza izeneko presa hartan geldiune bat egin ondoren.
‎Denboraren errotarriak ezin zuen atxikimendu hura desegin. Aitzitik, alea —maitasunaren hazia— gero eta handiagoa zen.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
gero 7.465 (49,14)
Lehen forma
gero 5.939 (39,10)
Gero 1.525 (10,04)
GERO 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
gero beste 68 (0,45)
gero ere 61 (0,40)
gero ikusi 53 (0,35)
gero bera 50 (0,33)
gero ez 50 (0,33)
gero esan 30 (0,20)
gero ni 29 (0,19)
gero etorri 27 (0,18)
gero jakin 27 (0,18)
gero berriz 26 (0,17)
gero geroko 23 (0,15)
gero arte 22 (0,14)
gero etxe 20 (0,13)
gero hura 19 (0,13)
gero bi 18 (0,12)
gero herri 16 (0,11)
gero ta 16 (0,11)
gero gu 13 (0,09)
gero haiek 13 (0,09)
gero bat 12 (0,08)
gero zer 12 (0,08)
gero egin 11 (0,07)
gero han 11 (0,07)
gero joan 11 (0,07)
gero ohartu 10 (0,07)
gero berak 9 (0,06)
gero liburu 9 (0,06)
gero zu 9 (0,06)
gero bai 8 (0,05)
gero bakoitz 8 (0,05)
gero den 8 (0,05)
gero egon 8 (0,05)
gero galdu 8 (0,05)
gero hobeki 8 (0,05)
gero itzuli 8 (0,05)
gero sortu 8 (0,05)
gero buru 7 (0,05)
gero elkar 7 (0,05)
gero gertatu 7 (0,05)
gero hil 7 (0,05)
gero hori 7 (0,05)
gero nor 7 (0,05)
gero Espainia 6 (0,04)
gero aita 6 (0,04)
gero azken 6 (0,04)
gero berriro 6 (0,04)
gero borda 6 (0,04)
gero buelta 6 (0,04)
gero denbora 6 (0,04)
gero eman 6 (0,04)
gero espainol 6 (0,04)
gero gauza 6 (0,04)
gero hau 6 (0,04)
gero heldu 6 (0,04)
gero hitz 6 (0,04)
gero lan 6 (0,04)
gero laster 6 (0,04)
gero ukan 6 (0,04)
gero Iruñea 5 (0,03)
gero Nafarroa 5 (0,03)
gero ahaztu 5 (0,03)
gero aipatu 5 (0,03)
gero azaldu 5 (0,03)
gero bigarren 5 (0,03)
gero erantsi 5 (0,03)
gero errege 5 (0,03)
gero euri 5 (0,03)
gero euskal 5 (0,03)
gero gau 5 (0,03)
gero gerra 5 (0,03)
gero gizon 5 (0,03)
gero hirugarren 5 (0,03)
gero hor 5 (0,03)
gero idatzi 5 (0,03)
gero kale 5 (0,03)
gero kontatu 5 (0,03)
gero neska 5 (0,03)
gero politika 5 (0,03)
gero ur 5 (0,03)
gero urrundu 5 (0,03)
gero Bilbo 4 (0,03)
gero Carlos 4 (0,03)
gero Europa 4 (0,03)
gero II. 4 (0,03)
gero Madril 4 (0,03)
gero San 4 (0,03)
gero a 4 (0,03)
Konbinazioak (3 lema)
gero beste bat 12 (0,08)
gero ez jakin 7 (0,05)
gero bakoitz bera 5 (0,03)
gero beste batzuk 5 (0,03)
gero etxe itzuli 4 (0,03)
gero ez egon 4 (0,03)
gero hobeki ikusi 4 (0,03)
gero nor bera 4 (0,03)
gero zer egin 4 (0,03)
gero beste lau 3 (0,02)
gero beste testu 3 (0,02)
gero ere aipatu 3 (0,02)
gero ez ukan 3 (0,02)
gero galdu egin 3 (0,02)
gero hitz egin 3 (0,02)
gero II. liburu 3 (0,02)
gero ikusi hobeki 3 (0,02)
gero ta gehiago 3 (0,02)
gero ahaztu egin 2 (0,01)
gero bat bat 2 (0,01)
gero bat ere 2 (0,01)
gero bera atorra 2 (0,01)
gero bera buru 2 (0,01)
gero bera ere 2 (0,01)
gero bera hartu 2 (0,01)
gero bera inguru 2 (0,01)
gero bera joan 2 (0,01)
gero bera talde 2 (0,01)
gero berriz ere 2 (0,01)
gero beste asko 2 (0,01)
gero beste bi 2 (0,01)
gero beste edozein 2 (0,01)
gero beste zerbait 2 (0,01)
gero denbora moteldu 2 (0,01)
gero eman behar 2 (0,01)
gero ere bai 2 (0,01)
gero espainol heldu 2 (0,01)
gero etorri bi 2 (0,01)
gero etxe joan 2 (0,01)
gero euri hasi 2 (0,01)
gero euskal herri 2 (0,01)
gero euskal liburu 2 (0,01)
gero ez bete 2 (0,01)
gero ez eskatu 2 (0,01)
gero ez etorri 2 (0,01)
gero hor nonbait 2 (0,01)
gero hura gorpu 2 (0,01)
gero hura jabe 2 (0,01)
gero itzuli egin 2 (0,01)
gero ni ez 2 (0,01)
gero ni zuzendu 2 (0,01)
gero politika ez 2 (0,01)
gero San Benito 2 (0,01)
gero urrundu sortu 2 (0,01)
gero zer etorri 2 (0,01)
gero a ze 1 (0,01)
gero ahaztu heldu 1 (0,01)
gero aipatu aukera 1 (0,01)
gero aita besoetako 1 (0,01)
gero aita hartu 1 (0,01)
gero aita moto 1 (0,01)
gero aita seme 1 (0,01)
gero arte bat 1 (0,01)
gero arte denbora 1 (0,01)
gero arte lehortu 1 (0,01)
gero arte ordu 1 (0,01)
gero azaldu batzuk 1 (0,01)
gero azaldu hobeki 1 (0,01)
gero azken ahuldu 1 (0,01)
gero azken argitu 1 (0,01)
gero azken ere 1 (0,01)
gero bai argi 1 (0,01)
gero bai Erasote 1 (0,01)
gero bai oihukatu 1 (0,01)
gero bakoitz agindu 1 (0,01)
gero bakoitz bakarka 1 (0,01)
gero bakoitz ile 1 (0,01)
gero bat begira 1 (0,01)
gero bat girotu 1 (0,01)
gero bat zain 1 (0,01)
gero bera alkate 1 (0,01)
gero bera anaia 1 (0,01)
gero bera behor 1 (0,01)
gero bera bizitza 1 (0,01)
gero bera bular 1 (0,01)
gero bera dozena 1 (0,01)
gero bera egunkari 1 (0,01)
gero bera eskatu 1 (0,01)
gero bera esku 1 (0,01)
gero bera estilo 1 (0,01)
gero bera faksimile 1 (0,01)
gero bera galdetu 1 (0,01)
gero bera gelditu 1 (0,01)
gero bera gordegia 1 (0,01)
gero bera ingurune 1 (0,01)
gero bera itsasontzi 1 (0,01)
gero bera jantzi 1 (0,01)
gero bera jende 1 (0,01)
gero bera jomuga 1 (0,01)
gero bera kasu 1 (0,01)
gero bera makurtu 1 (0,01)
gero bera ondorengo 1 (0,01)
gero bera pertzeptzio 1 (0,01)
gero bera presaka 1 (0,01)
gero bera publiko 1 (0,01)
gero bera seme 1 (0,01)
gero bera taxutu 1 (0,01)
gero bera ukatu 1 (0,01)
gero bera zakur 1 (0,01)
gero bera zeregin 1 (0,01)
gero bera zuzendu 1 (0,01)
gero berak auto 1 (0,01)
gero berak behar 1 (0,01)
gero berak bizitza 1 (0,01)
gero berak herri 1 (0,01)
gero berak ideia 1 (0,01)
gero berak jauntzi 1 (0,01)
gero berak paper 1 (0,01)
gero berak pittin 1 (0,01)
gero berak tresneria 1 (0,01)
gero berriro eraiki 1 (0,01)
gero berriro ere 1 (0,01)
gero berriro euskaldun 1 (0,01)
gero berriro Manila 1 (0,01)
gero berriro ontziratu 1 (0,01)
gero berriro sabel 1 (0,01)
gero berriz atze 1 (0,01)
gero berriz aurrera 1 (0,01)
gero berriz auto 1 (0,01)
gero berriz bi 1 (0,01)
gero berriz Elo 1 (0,01)
gero berriz eskribau 1 (0,01)
gero berriz ez 1 (0,01)
gero berriz ezkutatu 1 (0,01)
gero berriz galdu 1 (0,01)
gero berriz gorde 1 (0,01)
gero berriz herri 1 (0,01)
gero berriz ikusi 1 (0,01)
gero berriz itxi 1 (0,01)
gero berriz itzuli 1 (0,01)
gero berriz jarri 1 (0,01)
gero berriz kolpe 1 (0,01)
gero berriz lau 1 (0,01)
gero berriz Lorentzo 1 (0,01)
gero berriz piramide 1 (0,01)
gero berriz sasoi 1 (0,01)
gero berriz sufrimendu 1 (0,01)
gero berriz sufritu 1 (0,01)
gero berriz XX. 1 (0,01)
gero berriz zarrapo 1 (0,01)
gero beste aipamen 1 (0,01)
gero beste aire 1 (0,01)
gero beste alde 1 (0,01)
gero beste atera 1 (0,01)
gero beste autoritate 1 (0,01)
gero beste azterketa 1 (0,01)
gero beste behatu 1 (0,01)
gero beste beltz 1 (0,01)
gero beste berrogei 1 (0,01)
gero beste egin 1 (0,01)
gero beste elementu 1 (0,01)
gero beste eman 1 (0,01)
gero beste erle 1 (0,01)
gero beste errenkarnazio 1 (0,01)
gero beste guzti 1 (0,01)
gero beste hamar 1 (0,01)
gero beste hanka 1 (0,01)
gero beste hiruk. 1 (0,01)
gero beste hori 1 (0,01)
gero beste ikasi 1 (0,01)
gero beste izen 1 (0,01)
gero beste nonbait 1 (0,01)
gero beste oinarrizko 1 (0,01)
gero beste pasa 1 (0,01)
gero beste pista 1 (0,01)
gero beste plano 1 (0,01)
gero beste preso 1 (0,01)
gero beste taberna 1 (0,01)
gero beste urte 1 (0,01)
gero beste zeozer 1 (0,01)
gero bi aste 1 (0,01)
gero bi banatu 1 (0,01)
gero bi bat 1 (0,01)
gero bi fardel 1 (0,01)
gero bi herrialde 1 (0,01)
gero bi idazkari 1 (0,01)
gero bi lan 1 (0,01)
gero bi mundu 1 (0,01)
gero bi poema 1 (0,01)
gero bi sindikatu 1 (0,01)
gero bi tiro 1 (0,01)
gero bi urte 1 (0,01)
gero bi zafla 1 (0,01)
gero bigarren aldiz 1 (0,01)
gero bigarren emazte 1 (0,01)
gero bigarren ezkondu 1 (0,01)
gero bigarren itzuli 1 (0,01)
gero Bilbo eraman 1 (0,01)
gero Bilbo itzuli 1 (0,01)
gero Bilbo joan 1 (0,01)
gero Bilbo kartzela 1 (0,01)
gero borda bueltan 1 (0,01)
gero borda egin 1 (0,01)
gero borda izen 1 (0,01)
gero buelta berri 1 (0,01)
gero buelta normaltasun 1 (0,01)
gero buelta oso 1 (0,01)
gero buru altxatu 1 (0,01)
gero buru erabili 1 (0,01)
gero buru esku 1 (0,01)
gero buru galdu 1 (0,01)
gero buru jiratu 1 (0,01)
gero buru leihatila 1 (0,01)
gero buru ni 1 (0,01)
gero Carlos hurbildu 1 (0,01)
gero den baretu 1 (0,01)
gero den batera 1 (0,01)
gero den bera 1 (0,01)
gero den errementari 1 (0,01)
gero den espazio 1 (0,01)
gero den ipurdi 1 (0,01)
gero den nahasi 1 (0,01)
gero denbora asko 1 (0,01)
gero denbora beste 1 (0,01)
gero denbora joan 1 (0,01)
gero egin behar 1 (0,01)
gero egin damutu 1 (0,01)
gero egin ezan 1 (0,01)
gero egin ha 1 (0,01)
gero egin ohi 1 (0,01)
gero egon ernatu 1 (0,01)
gero egon etzan 1 (0,01)
gero egon herri 1 (0,01)
gero egon ni 1 (0,01)
gero elkar agurtu 1 (0,01)
gero elkar banatu 1 (0,01)
gero elkar dantzarazi 1 (0,01)
gero elkar gosaldu 1 (0,01)
gero elkar joan 1 (0,01)
gero elkar lagundu 1 (0,01)
gero elkar notario 1 (0,01)
gero eman zer 1 (0,01)
gero ere ageri 1 (0,01)
gero ere egokitu 1 (0,01)
gero ere egon 1 (0,01)
gero ere euskaldun 1 (0,01)
gero ere ez 1 (0,01)
gero ere gertatu 1 (0,01)
gero ere guzti 1 (0,01)
gero ere halaxe 1 (0,01)
gero ere hobeki 1 (0,01)
gero ere hori 1 (0,01)
gero ere ikasi 1 (0,01)
gero ere iraun 1 (0,01)
gero ere lehen 1 (0,01)
gero ere maiz 1 (0,01)
gero ere nola 1 (0,01)
gero ere ospitale 1 (0,01)
gero errege barkamen 1 (0,01)
gero errege erregina 1 (0,01)
gero errege orde 1 (0,01)
gero errege txistu 1 (0,01)
gero esan bat 1 (0,01)
gero esan behar 1 (0,01)
gero esan borroka 1 (0,01)
gero esan egon 1 (0,01)
gero esan gu 1 (0,01)
gero Espainia demokrazia 1 (0,01)
gero Espainia egin 1 (0,01)
gero Espainia ihes 1 (0,01)
gero Espainia jira 1 (0,01)
gero Espainia prentsa 1 (0,01)
gero Espainia protektoratu 1 (0,01)
gero espainol ekarri 1 (0,01)
gero espainol gel 1 (0,01)
gero espainol itzuli 1 (0,01)
gero espainol zentralista 1 (0,01)
gero etorri begirada 1 (0,01)
gero etorri den 1 (0,01)
gero etorri esan 1 (0,01)
gero etorri gu 1 (0,01)
gero etorri haserre 1 (0,01)
gero etorri usain 1 (0,01)
gero etxe alor 1 (0,01)
gero etxe andere 1 (0,01)
gero etxe bat 1 (0,01)
gero etxe berriz 1 (0,01)
gero etxe bilakatu 1 (0,01)
gero etxe ere 1 (0,01)
gero etxe iritsi 1 (0,01)
gero etxe izen 1 (0,01)
gero etxe izengoiti 1 (0,01)
gero etxe lan 1 (0,01)
gero etxe sartu 1 (0,01)
gero euri bizkar 1 (0,01)
gero euri bizkarrezur 1 (0,01)
gero euri hots 1 (0,01)
gero Europa Asia 1 (0,01)
gero Europa begira 1 (0,01)
gero Europa ibili 1 (0,01)
gero Europa makina 1 (0,01)
gero euskal sinkretismo 1 (0,01)
gero ez bildu 1 (0,01)
gero ez egin 1 (0,01)
gero ez ezan 1 (0,01)
gero ez iruditu 1 (0,01)
gero ez negar 1 (0,01)
gero galdu askatasun 1 (0,01)
gero galdu ukan 1 (0,01)
gero gau ahal 1 (0,01)
gero gau etorri 1 (0,01)
gero gau ibilera 1 (0,01)
gero gau txar 1 (0,01)
gero gauza bera 1 (0,01)
gero gauza ederki 1 (0,01)
gero gauza handi 1 (0,01)
gero gauza mordo 1 (0,01)
gero gerra etorri 1 (0,01)
gero gerra harrapakin 1 (0,01)
gero gerra masakre 1 (0,01)
gero gerra sostenitu 1 (0,01)
gero gerra zibil 1 (0,01)
gero gizon bat 1 (0,01)
gero gizon segalari 1 (0,01)
gero gizon Zaragoza 1 (0,01)
gero gu ama 1 (0,01)
gero gu arte 1 (0,01)
gero gu burmuin 1 (0,01)
gero gu erabaki 1 (0,01)
gero gu ezagun 1 (0,01)
gero gu gain 1 (0,01)
gero gu gerok 1 (0,01)
gero gu itzuli 1 (0,01)
gero gu kanposantu 1 (0,01)
gero gu noiz 1 (0,01)
gero gu osaba 1 (0,01)
gero gu posizio 1 (0,01)
gero haiek bat 1 (0,01)
gero haiek berak 1 (0,01)
gero haiek eurak 1 (0,01)
gero haiek familia 1 (0,01)
gero haiek instrukzio 1 (0,01)
gero haiek maskor 1 (0,01)
gero haiek nahasi 1 (0,01)
gero haiek negoziatu 1 (0,01)
gero haiek seme 1 (0,01)
gero haiek tiraka 1 (0,01)
gero haiek uztai 1 (0,01)
gero haiek xerka 1 (0,01)
gero han askatu 1 (0,01)
gero han bertan 1 (0,01)
gero han ere 1 (0,01)
gero han kasu 1 (0,01)
gero han sartu 1 (0,01)
gero han ukan 1 (0,01)
gero hau airezko 1 (0,01)
gero hau argitasun 1 (0,01)
gero hau esan 1 (0,01)
gero herri bera 1 (0,01)
gero herri danbolintero 1 (0,01)
gero herri egin 1 (0,01)
gero herri etxe 1 (0,01)
gero herri gizon 1 (0,01)
gero herri jabe 1 (0,01)
gero herri lau 1 (0,01)
gero herri neska 1 (0,01)
gero herri oinetxe 1 (0,01)
gero herri ostatu 1 (0,01)
gero herri sarbide 1 (0,01)
gero herri sekretario 1 (0,01)
gero hil egin 1 (0,01)
gero hil imajinatu 1 (0,01)
gero hil zenbatu 1 (0,01)
gero hirugarren bat 1 (0,01)
gero hirugarren tenore 1 (0,01)
gero hitz atxiki 1 (0,01)
gero hitz hartu 1 (0,01)
gero hobeki erre 1 (0,01)
gero hobeki esplikatu 1 (0,01)
gero hor goiko 1 (0,01)
gero hor kokatu 1 (0,01)
gero hori bera 1 (0,01)
gero hori ez 1 (0,01)
gero hori preseski 1 (0,01)
gero hura bertan 1 (0,01)
gero hura eman 1 (0,01)
gero hura emazte 1 (0,01)
gero hura errotu 1 (0,01)
gero hura herri 1 (0,01)
gero hura ibili 1 (0,01)
gero hura irakurri 1 (0,01)
gero hura karrakatu 1 (0,01)
gero hura komandantzia 1 (0,01)
gero hura lur 1 (0,01)
gero hura paper 1 (0,01)
gero hura toki 1 (0,01)
gero hura trafikatu 1 (0,01)
gero idatzi egin 1 (0,01)
gero idatzi hasi 1 (0,01)
gero ikusi borda 1 (0,01)
gero ikusi egin 1 (0,01)
gero Iruñea auzitegi 1 (0,01)
gero Iruñea bukatu 1 (0,01)
gero Iruñea eskola 1 (0,01)
gero Iruñea etorri 1 (0,01)
gero Iruñea gazte 1 (0,01)
gero itzuli egun 1 (0,01)
gero itzuli klub 1 (0,01)
gero joan behar 1 (0,01)
gero joan egin 1 (0,01)
gero joan hi 1 (0,01)
gero joan ni 1 (0,01)
gero joan ongi 1 (0,01)
gero joan zira 1 (0,01)
gero kale begiratu 1 (0,01)
gero kale hartu 1 (0,01)
gero kale irten 1 (0,01)
gero kale lan 1 (0,01)
gero lan bat 1 (0,01)
gero lan ikusi 1 (0,01)
gero laster handik 1 (0,01)
gero laster hori 1 (0,01)
gero laster joan 1 (0,01)
gero liburu aitzin 1 (0,01)
gero liburu bat 1 (0,01)
gero liburu egile 1 (0,01)
gero liburu galdu 1 (0,01)
gero liburu guzi 1 (0,01)
gero liburu laudatu 1 (0,01)
gero Madril bizi 1 (0,01)
gero Madril hildako 1 (0,01)
gero Madril ingeniari 1 (0,01)
gero Nafarroa erresuma 1 (0,01)
gero Nafarroa etorri 1 (0,01)
gero Nafarroa itzuli 1 (0,01)
gero Nafarroa izen 1 (0,01)
gero Nafarroa unibertsitate 1 (0,01)
gero neska ari 1 (0,01)
gero neska bat 1 (0,01)
gero neska eliza 1 (0,01)
gero neska hura 1 (0,01)
gero ni azaldu 1 (0,01)
gero ni bihotz 1 (0,01)
gero ni biltzar 1 (0,01)
gero ni bizi 1 (0,01)
gero ni egin 1 (0,01)
gero ni eman 1 (0,01)
gero ni ere 1 (0,01)
gero ni esan 1 (0,01)
gero ni etorri 1 (0,01)
gero ni etxe 1 (0,01)
gero ni gizon 1 (0,01)
gero ni haragi 1 (0,01)
gero ni hondar 1 (0,01)
gero ni itxura 1 (0,01)
gero ni lagun 1 (0,01)
gero ni lagundu 1 (0,01)
gero ni oihuka 1 (0,01)
gero ni pentsamendu 1 (0,01)
gero ni zerbait 1 (0,01)
gero nor ageri 1 (0,01)
gero nor falo 1 (0,01)
gero nor jakin 1 (0,01)
gero politika mundu 1 (0,01)
gero politika utzi 1 (0,01)
gero San Francisco 1 (0,01)
gero sortu dorre 1 (0,01)
gero sortu egoera 1 (0,01)
gero ta areago 1 (0,01)
gero ta egia 1 (0,01)
gero ta erradikaltasun 1 (0,01)
gero ta euskal 1 (0,01)
gero ta global 1 (0,01)
gero ta gutxi 1 (0,01)
gero ta handi 1 (0,01)
gero ta jende 1 (0,01)
gero ta lauso 1 (0,01)
gero ta ordu 1 (0,01)
gero ta portzentaje 1 (0,01)
gero ukan errege 1 (0,01)
gero ukan ikasi 1 (0,01)
gero ukan irakurri 1 (0,01)
gero ukan kausa 1 (0,01)
gero ur bertan 1 (0,01)
gero ur estudiatu 1 (0,01)
gero ur gazi 1 (0,01)
gero ur hura 1 (0,01)
gero ur tenperatura 1 (0,01)
gero urrundu egin 1 (0,01)
gero urrundu ere 1 (0,01)
gero urrundu utzi 1 (0,01)
gero zer gertatu 1 (0,01)
gero zu apartamentu 1 (0,01)
gero zu egiaztatu 1 (0,01)
gero zu inkontziente 1 (0,01)
gero zu istant 1 (0,01)
gero zu izen 1 (0,01)
gero zu nabarmen 1 (0,01)
gero zu ondoan 1 (0,01)
gero zu txanda 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia