Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.194

2000
‎Kazetariek eta fotografoek eman lezakete errealitate objektiboaren berri idazle artisauak baino hobeto (85 orr.). Ez da hori idazlearen jomuga, idazleak" gauzen bihotzetara hurbildu" nahi du:
‎" Ene asmoak haruntzagokoak dira, halako egoera baten testimonioa ematea, misterio eta posibilitateen eremuetara sartzea, euskal lengoaia urri hau adierazbide egitea, gauzen abardura poetiko ezkutuak azaltzen entseiatzea, eta honelakoak." (42 or.)
‎Jose Ramon Zabalaren ustez, Sarrionandiak ipuingintzaren arloan ongi merezia du ospea, narrazioak borobil egituratzeko dohaina du, hizkuntzarekiko maisutasuna du eta azkenik," egilearena berarena den tonua edo gauzak esateko modua edo literatur estilo nahastezinaren jabe da".
‎Idazlearen estiloa da kritiko guztiek gauza guztien gainetik azpimarratzen dutena; denen iritziz, Sarrionandiak estilo dotore eta propioa du oretua. Aingeru Epaltzaren hitzetan esateko," idazketa dotore nahastezina":
‎Liburua egiterakoan egileak hitzak aintzat hartzeko premia sentitzen duela dio, oraindik munduko gauzak izenda daitezkeela sinesteko. Izan ere Sarrionandiak liburu honen xede eta ilusio handia zera omen du egileak berak dioenez:
‎Izan ere Sarrionandiak liburu honen xede eta ilusio handia zera omen du egileak berak dioenez: " mintzairak oraindik balio duela eta munduko gauzak hobetu daitezkeela" sinetsi nahi du.
‎Joan San Martinek (Egan, 1984, 3 alea, 156 or.)" metaforaz eta kontraesanez" egina dela diosku: " poesia absurdu horietakoa dirudi, ez itxura hutsez, baina egia garratza" (157 or.). Kalitate aldetik egileak berak hitzaurrean dioen moduan kalitate onekoa ez ote den sujeritzen du baina" gauza berriak esaten ditu Bordelek Donostiako gaztelutik eta Etxahunek galeretatik esan ez bezalakoak." (158 or.)
‎Liburuari buruz egunkari eta aldizkarietan aipamen ugariak izan ziren eta horietatik adierazgarrienak jasoko ditugu hemen. Felix Ibargutxik(" Urrutiko parajeetatik hemengo oinazera", Zabalik, 1987XII, 2 or.) iruzkinean aipatzen duen lehenengo gauza Izuen... liburutik Marinel zaharrak honetara emandako aldaketa handia da, autorea kartzelan bost urte egon eta gero, guztiz bestelakoa dela esanez. Liburuaren estiloak eta gaiak aldatuak direla azaltzen du Ibargutxik:
‎Sarrionandia ETAko militantea, alde batetik, baina bestetik" poeta eskisitoa, zaila, minoritarioa" zela eta binomio horren tentsioa ez zela nabari lehen poema liburuan, ez, harrigarria bada ere, Ni ez naiz hemengoa 1985ko saiakeretan ere: " Ene ustez gauza ezberdinak dira arazo honetan politika, etika eta idazkera" zioelarik. 1987an argitaraturiko Marinel zaharrak honetan, aldiz," badirudi planteamendu horiek denak hankaz gora joan zaizkiola," Literatura eta iraultza" izeneko poeman gure artean hainbat eztabaida sortu duen beste binomio fantastiko bat, torturaren errealitate ankerraren kontra txirtxilatu dira esparru sakratuak, Pessoa, Eliot, Chesterton eta beste kutun guztiak."
‎" Laberintoa aspaldixe dugu Joseba baitan. Oraingoan horren lan gaitza egin ondoren gauza urri hori, pasadizoen egunkari bilduma argitara duelarik, zilegi bekigu Laberintoaz zuen irudipena plazaratzea. Malcolm Lowryk aztergai hau erraten zuen:
‎Laberinto honetan irteerarik ez, bizimodu merkatarira itzultzea salbu, eta irteera hau are eta urriagoa. Hau da, bada, Malcolm Lowryren mundua, edo Laberintoa eta eta poema batean dioenez gartzela, zeinetan gauza ederrenei ere funtsezko gabezia eta suntsidura bait darie".
‎M. Azkue" sariaren irabazle modura. Liburuaren hitzaurrean egileak poesigintzaren arloan sentitzen zuen deserosotasuna aitortzen zuen" errez idazten dira poemak, baina poesia ona idaztea gauzarik zailena da" eta, beharbada, horregatik esaten du bere obra hau" baino gordairu zaharren batean atxikitzekoa, berari eta adiskideei bakarrik dagokien lana" dela. Idazle gazte (23 urte) apalaren oharrok gora-behera, funtsean literatur zereginaren arloan jarduterakoan anbiziotsu agertzen da.
‎Itziar Belaunderen ustez," itxura baino gehiago edukiari begiratu behar zaio, gaur egungo gizartean hain gogor finkatutako baloreak zalantzan jartzeko gauza delako elaberri hau, eta baita ere, pil pilean dauden oso gai ezberdin eta interesgarriak hautatu dituelako, ondo kokatuta benetazko inguru batean." (Egunkaria)
‎Baina, nahiz eta idazlea amaren barne munduan sakontzen saiatu den, ez du gauza bera egingo gainerako pertsonaiekin. Ez dira hauen gogoeta eta pentsamenduak azaltzen, ez dakigu egin dutena egitera zein arrazoik bultzatu dituzten.
Gauza jakina da, paisajearekin transposizio egin daitekeela, eta benetako estetek paisajean aurkitzen dutela baitako egoeren islada garbiena. Hemen prozesu intimistak kanpokoa barnera ekarriko du.
‎Kasu gehienetan, kanpo analepsiak erabiltzen ditu, erabakia hartu aurreko gertaeren berri emanez. Epe labur horretan ez da gauza gehiegirik gertatzen, ekintzak baino, pertsonaiaren barne mundua baita garrantzitsuena: bere psikologian sakontzea du helburu idazleak.
‎Sexu harremanak, maitemina erakargarritasuna duten harremanak dira, esperantza irekitzen dutenak; ematen du bizitzak askoz gehiago eman behar duela, baina askotan ez da horrela izaten, eta nire ustez horregatik datoz haserreak, agresibitatea eta hainbat gauza . (Gara I)
‎Finean, dena osotasun batean dago, lehena eta oraina, elementu pila baten batuketa gara: nitasun bat behar dugu baina ez gara gauza monolitiko bat. (...)
‎esate baterako, Errusia eta Irlanda. Garaiarekin gauza bera ikusten dugu. Ipuin gehienak gaur egungo giro batean kokatu baditu ere, hirugarren ipuinean, adibidez, XVII. mendera jauzi egiten du.
‎Nahi duena adierazteko estilo zuzena, hizkera lotsagabea, gordina erabiliz. " Idazkera laua da, hau da, gauzak modu errealean daude idatzita. Era berean, idazkera sutsua da, pasioa agertzen dute hitzek." (Egunkaria XI) Gainera, elkarrizketa biziak eta kaleko hizkera darabiltza narrazioaren erritmoa bizkortzeko.
‎Ereduei dagokienez, Ramon Olasagastik eginiko elkarrizketan Carverren eragina nabaria dela onartzen du: " Carverren istorioak irakurrita, iruditzen zitzaidan gauza handirik ez zela gertatzen, baina, halaber, zer edo zer transmititzen ari zela" (Egunkaria XI). Elkarrizketa egiten duenak berak Hauster ere aipatzen du.
‎Hona hemen Cilleroren narrazioetan aurki daitezkeen ipuin mota hauetako zenbait ezaugarri: espazio eta denboraren zehazgabetasuna; izenburuek askotan narrazioaren muinera heltzeko giltza eskaintzen digute; hitz gutxitan gauza ugari esan nahi direnez, konnotazioa gailentzen da; umorea eta ironiaren erabilera; beste genero batzuen parodiak egitea; eta azkenik, hauen amaieran arreta berezia jarri ohi da, ezustea edo ezaguna denaren itxuraldaketa bilatuz.
‎Casablanca, Hamlet,... baina, filme askoren aipamenak egitean ere, hauek ere desitxuratuko ditu, kontrastearen bidez sentsazio ezberdinak iradokiz, eta gogoetara bultzatuz. Izan ere, batzuetan gauzak zuzenki adierazteko joera nabaria den arren, beste zenbaitetan iradoki besterik ez dira egiten. Bestalde, zentzugabekeriaren zantzuak han hemenka tartekatzen dira, askotan pertsonaiak errealitate eta fantasiaren mugetan murgilduz.
‎Patxi Ezkiagak hiru gauza azpimarratu zituen ipuin bilduma honetaz aritzean: " Lehenik, barrurako bidaiak direla.
‎" arrunta dirudien egoera bat planteatu ondoren, oreka apurtzen duen elementu bitxi bat sartzen du han. Gauzak horrela, elementu bitxi horrek ezusteko amaiera batera eramango du egoera." (El Correo III) Hala ere, batzuetan egitura errepikakorregia bihurtzen da: " Hainbeste aldiz errepikatzen dira halako ezusteko amaierak, non irakurleari azkenean ezer ez baitzaio ezusteko iruditzen.
‎lehenengoan, Rakel Beaumont transexuala, eta bigarrenean, amodioa itsuki desiratzen duen Luis Korta. Biak obsesio bakar bati jarraituz bizi dira, desio hori betetzea ezinbesteko gauza bilakatuz: hil ala bizikoa.
‎Barne bilaketa horretan, pixkanaka pertsonaien irudi ezkutuak azaleratuz joango dira. Honela, gauzen bi aldeen berri ematea lortzen du, argazkiek osaturiko hezurdurari haragia gehituz: iraganari oraina erantsiz.
‎Honela, argazkiek ere betierekotasuna eta hilezkortasunaren ispiluak lirateke. Teknikari bagagozkio, plano ezberdinekin jolasteko joera nabaria da, aipaturiko gauzen bi aldeak azpimarratu asmoz: batetik, dirudiena edo uste duguna; eta bestetik, dena edo uste dutena.
‎Badira, beraz, behin eta berriz errepikatzen diren zenbait konstante: heriotza, gizakien arteko harremanen gaizki ulertuak, ihesa, bortxakeria, ezintasuna,... Gauza hauek guztiak sortarazten duten elementuz hornituko ditu. Baina, beti egoera batetik besterako loturak argazkiak berak izango dira.
‎Are gehiago, ez du pertsonaien jarrerak ulertarazteko ahaleginik egiten, pertsonaia lauak sortzen baititu. " Oro har, pertsonaiak ere definituegiak daude eta, askotan, gauza gehiegi kontatzeko nahiagatik edo, soberan dauden pertsonaiak ere badaude." (Egunkaria XII)
‎Pertsonaia bakoitzaren ahotsa eta ikuspuntua mosaiko baten zatitxo bat baino ez dira eta irakurleak zatitxo horiek banan banan ikusi eta irudia osatu du. Gauzak horrela, batzutan agertzen zaizkion zatitxoek elkar osatzen dute; bestetan, ordea, kontrajarrita egongo dira. (El Correo)
‎Lehen zatian plano bakarra aurkezten zaigun arren, bigarren zatitik aurrera aurreikusgarria zirudien narrazioa korapilotuz joango da. " Honela, partitzeko orduan liburu osoaren haria zena ez da azkenean kristal zati hautsi bat baino, ispilua eratzen duten kristal zati guztien arteko bat." (Egunkaria) Egileak berak dioskun bezala," Hasieran, beharbada, errealagoa, sinesgarriagoa da kontakizuna, baina apurka apurka gero eta gauza eta pertsonaia bitxiagoak hasten dira agertzen." (Egunkaria XII) Ondorioz, bigarren zatian aurrera egin ahala, eleberrian hiru plano ezberdin azaltzen zaizkigula ikusi ahal izango dugu. Hiru plano hauek bigarren zatiko lehen atalean egiten dute bat.
‎izenburuaren garrantzia ulermenerako; ironiaren erabilera; amaieraren garrantzia: ezustea, zentzugabekeria,...; laburrak direnez, pertsonaiak aurkezteko denbora eta espazio gutxi egoteak hauen aurkezpenak baldintzatzen ditu; deskribapenak alde batera utzi ohi dira; elkarrizketek garrantzia gutxi dute; egoera sinboliko edo metaforikoa irudikatzeko joera dute; hitz gutxitan gauza asko esan nahi direnez, batik bat konnotazioa gailentzen da.
‎Elkarrizketa batean honakoa aitortu zuen: " Berez naiz esaera errazak eta sinpleak egitearen zale.(...) Baina zergatik kontatu behar dira gauzak ahalik eta zailen. Erraz kontatuta uler balitezke eta esanahi berdina baldin badute, askotan, grazia gehiagorekin gainera..." (Habe 219)
‎Muruaga bigarren liburuari buruz ari delarik honakoa diosku: istorioek" beti dute holako tonu umoretsua esanez bezala bizitzan gauzarik tragikoenak ere bikote kontuan behintzat ez liratekeela hartzen ditugun bezain serio hartu behar." (Egunkaria, VII) Nahiz eta bi bildumetan umorea eta ironia darabilen, bigarren bildumako ironia zorrotzagoa eta landuagoa da. Izan ere, bilduma honetan askotan umore beltza eta tragikoarekin topo egingo dugu.
‎Ipuin hauetan begirada zorrotza eta arduratsua erakusten du. Bestalde, gauzei erreferentzia egiteko begirada berritua dakusagu:
‎Hara Borges: " Haizeak gauza gozoak esan nahi zizkidala bururatu zitzaidan. Derrota bat ez dela derrota guztiak, maitasun bat ez dela maitasun guztiak.
‎1994ko abenduan hasten da kontakizuna eta amaiera 1995 urteko hasieran (urtarrila edo otsailean) koka dezakegu. Istorio honetan orduko hainbat gauzari egiten zaie erreferentzia: Goenkale, ETA, GAL,... Gainera, istorioaren jolasa osatzeko 1995eko urtarrilaren 23an gertaturiko atentatu bat darabil:
‎Orrialde gutxitan gauza asko kontatzen dira eta gauza askoren inguruko gogoetak egiten: maitasunaz, heriotzaz...
‎Orrialde gutxitan gauza asko kontatzen dira eta gauza askoren inguruko gogoetak egiten: maitasunaz, heriotzaz...
‎Azken batean, bizitza ere horrelakoa da. Gauza absurdo batengatik eztabaida gogorra sor daiteke eta beste batzuetan gauza serioak arin tratatzen ditugu. (Argia)
‎Azken batean, bizitza ere horrelakoa da. Gauza absurdo batengatik eztabaida gogorra sor daiteke eta beste batzuetan gauza serioak arin tratatzen ditugu. (Argia)
‎Dakusagunez, bigarren eleberri honetan lehen eleberriko ezaugarriak errepikatzen dira. Eta gauza bera ikusiko dugu, trilogiaren hirugarren eleberrian ere: Bidean ihes... (1996)
‎" Eleberri zabala da, interpretazio anitzekoa. Nik sarea osatu eta sare horren baitan gauza asko iradoki baino ez ditut egiten, eta irakurleari lan bat eskatzen diot, memoriaren bitartez liburuan dauden zuloak bete ditzan. Jolasa dago." (Argia 1504) Hala ere, liburuaren interpretazioari buruzko bere iritzia honela adierazi zuen:
‎Zerrenda egiten hasiz gero, badituzte gauza komunak. Hor dago, adibidez, portuko giroa, badira beste batzuk ere...
‎ETAko mintegiaren pasarteak, esate baterako, gure ustez, luzeegia izateaz gain, galga jartzen dio eleberriaren erritmoari. Ezin esan gauza bera Igantzik Parisen ezagututako sexu harremanei dagokienez. Idazleak maisutasunez deskribatzen ditu Mari Eve eta Igantziren arteko jokoak.
‎Honela, liburuan oso gauza interesgarriak esaten badira eta oso ondo idatzita badago ere, ikuspegi triste eta antierromantiko honek funtsik gabe uzten du istorioa une askotan. Hau da, liburuak gora-behera asko ditu eta soilik pasio azaltzen denean interesgarri bihurtzen da, liluragarri.
‎Ez luke, ordea, horrela izan beharrik. Hots, antierromantizismoa erabiliz, gauza interesgarriak eta ederrak kontatu daitezkeelako. (Egunkaria IV)
‎Kritiko guztiak, noski, ez dira iritzi berekoak. " Gauzak honela, egileak, ironia lagun, erromantizismoa baztertzeko ahaleginak egiten ditu, baina batzutan ezinezkoa gertatzen" zaiola uste du Javier Rojok. (El Correo IX) Honen iritziz, hiru gazte hauen harremanek RenĆ© Girard-en teoria dakarte gogora:
‎Hortaz, biografia baten aurrean gaudela dirudien arren, batzuetan, uste hau hankamotz uzten duten hainbat pasarte topatzen ditugu. Gauza bera azpimarratu zuen Rojok: " Narratzailea pertsonaia nagusia ere bada nobela honetan, baina ikuspuntuaren aldetik batzutan ez da batere kontsekuentea.
‎Dialogia, beraz, pentsatzeko modu integratzailea da: goi mailako kontzientzia bakar bat onartzen duten ikuspegien aurka agertzen da, hauen arabera onarturiko kontzientzia hori dutenak bakarrik izango lirateke gauzak neurtzeko gai (gizarteko talde batzuk ahotsik gabe geratuz). Mundua aldiberekotasunean ulertzeko aldarrikapena egiten da.
2001
‎Sarrera teoriko metodologiko hau agian luzeegia gertatu den arren, uste dugu ezinbestekoa zela, izan ere, gai honi dagozkion azterketetan Genette ren sailkapena ezaguna bada ere, ez da gauza bera gertatzen Bal en teoriekin. Bestalde, hutsegiteak hutsegite, gauza nabarmenenak azaltzen saiatu gara, beste zenbait puntu, hala nola, Bal en fokalizazio mailei zegokiena, baztertuz.
‎Sarrera teoriko metodologiko hau agian luzeegia gertatu den arren, uste dugu ezinbestekoa zela, izan ere, gai honi dagozkion azterketetan Genette ren sailkapena ezaguna bada ere, ez da gauza bera gertatzen Bal en teoriekin. Bestalde, hutsegiteak hutsegite, gauza nabarmenenak azaltzen saiatu gara, beste zenbait puntu, hala nola, Bal en fokalizazio mailei zegokiena, baztertuz.
‎Merleau Ponty ren Fenomenologiaren ideiak bere eginez, gizakiok munduan" egote" hori adierazi nahiko du nobelak. Mundua ez da gauza egonkorra eta kanpotik defini dezakeguna.
Gauzak horrela, azterkizun dugun autorearengana itzuliz, esan daiteke, Saizarbitoriaren lehenengo bi nobeletan poetika berri honen oihartzunik topa daitekeela. Autoreak berak esplizitoki adierazi duenez:
‎Heriotza gertakizun fisiologiko gisara aurkeztuz, jazoera dramatiko honen misterioa irakurleon begien aurrean jartzen zaigu. ...Jose," Fokalizazioa 100 metro n" in Lakarra, J.A. (Arg), Memoriae L.Mitxelena Magistri Sacrum, Donostia, Gipuzkoako Foru Aldundia,(" ASJU ren Gehigarriak" 14), 1991, talde desberdinen ikuspuntua nabari badaiteke ere (ikuspuntu ideologikoa, Uspensky ren teorian), heriotzaren tratamenduan narratzaileak erakusten duen inpartzialtasuna eta diskurtso politiko ororen bazterketa dira gauzarik aipagarrienak.
Gauzak horrela, Ene Jesus bezalako nobela batek gaur egun zabalkuntza eta harrera literario aukera handiagoak eduki litzakeela pentsatzea burugabekeria handia ez dela esan badaiteke ere, badirudi literatura mota eta genero bakoitzak lukeen garai historikoak ez liokeela lagunduko, eta honekin hasierako oharretara itzuli nahiko genuke.
‎Esandakoak esanda, nobela honen irakurketek beste hainbeste Ene Jesussortuko dituztela itxarotea besterik ez zaigu geratzen. Literaturak, norbaitek esan zuen moduan, gauza esentzialak kontatzen baititu. Gizakion epopeia biografikoa, dudarik gabe.
Gauzak horrela, horrelako irakurketetan egilearen nobelagintzaren atzean dagoen poetikaren kontrakoa azaleratzen dela uste dugu, R. Saizarbitoriaren ibilbide literarioan literatura ez baita zernahi mezu ideologiko defendatzeko gunea izan.
‎Ezin esan gauzak berdinak izan zirenik 100 metro nobelaren ostean. Kritika unibertsitarioak molde estrukturalista edo semiotikoz argitaratutako artikulu eta ikastaroetan garaiko arau estetikoa (J.
‎Ezin esan gauza bera gaurko errealitateaz. Gure unibertsitateko ikasleek liburuarekin eta literaturarekin dituzten harremanak ez baitira hain pasiozkoak gaur egun. Irakurketa indizeen gainbeherari, kultura ulertzeko eta bizitzeko modu berriak jarraitu dio.
‎" Diskurtso" mailara pasatuz, nobela lehenengo pertsona narratiboa erabiliz kontatuta dagoenez, narratologiaren terminologian narratzaile intradiegetikoaz hitz egin daiteke. Fokalizazioa barrukoa da gehienetan (pertsonaiaren barruan kokatua), nahiz eta, nobelan zehar kontatzen diren historia desberdinetan, fokoak bere baitan hartzen duena kanpoan ala barruan egon daitekeen (objektu edo gauza sumagarri/ sumagaitzak fokalizatuz).
‎Kontenidorik gabeko objetoak. Gauza batzuk. Gorde dezaketen esnearen edo zopa hotzaren edo zergatik ez, gorde dezaketen ardoaren abstrazio eginez, haien formaren estudioan konzentratuko naiz.
Gauza bera esan genezake ESPAZIOAZ. Bere diskurtsoa zalantzan jartzen duen nobela modernoan, espazioaren deuseztapena, hau da, espaziorik eza dagoela esan behar.
Gauzak horrela, Ramon Saizarbitoriaren nobelagintzara itzuliz, ezagunak dira idazle honen traiektoria literarioan literatur forma eta estiloekiko ardurak eman dituen etekinak eta euskal narratibagintzan ireki dituen bideak. Jadanik defendaezina den forma eta edukien arteko banaketaz haratago (artelanaren baitan biak bereziezinezkoak baitira), nobelagile honek" modernitatearen" ateetan jarri zuen euskal prosa.
Gauzak horrela, nobelak ez luke berezitasun handiegirik edukiko baldin eta belaunaldi horren istorioa kontatzeko, memoria historikoa azaleratzeko, egileak aukeratu duen moduarengatik ez balitz. Eta hortxe dago nobela honek duen ezaugarri literario nagusietarikoa:
‎Nobela aurrera joan ahala, zenbait eszena errekurrenteki errepikatzen dira, kontaketa bakoitzean zenbait aldaera estilistiko sartzen delarik. Istoriotik at dagoen narratzaile guztiahaldun honek, komentario eta aurrerapenei esker, fragmentarioki garatzen doan istorioa irakurtzeko klabe eta laguntzak ematen ditu, horretarako, maiz kronolojian askozaz ere beranduago gertatuko diren gauzak iragarriz (prolepseak), edota pertsonaien eta gertakizunen gainean iruzkinak eginez19 Zentzu honetan, narratzaile guztiahaldun honek irakurketa kontrolatzen digu, eta askotan pasarte batetik besterako bidea ahalbidetzen.
‎Beste gauza askoren artean teknika honen bidez nobelaren eta errealitatearen arteko harremanaz egiten digu galde autoreak. Egileak badaki bere nobelan pertsonaia" errealak" aipatzen baditu nolabaiteko muga batez, ezintasun batez idazten duela:
‎Txuma Lasagabasterrek Hamaika pauso z egiten dituen iruzkinak ez direla" benetakoak" jakinda ere, berdin dio, izugarri" sinesgarriak" gertatzen baitzaizkio irakurleari. Gauza bera esan genezake Zabalegiren atxiloketaz eta komandokideez nobelan esaten direnei buruz: testuan kontatzen diren gertakari askorekiko narratzaileak izan duen zehaztasun eta egiazkotasuna (Zabalegiren atxiloketaz, Ergobiako eta Ibaetako atentatuez, sumarioaren prozedura guztiaz," Tupa" ri Arrazola neurozirujanoak egindako ebaketaz,...) izugarriak badira ere, bertan azaltzen diren komandokideen izen eta" alias" ak aldatuak azaltzen dira maiz(" Tupa" Jose Antonio Garmendia Artola dugu, eta ez Javier Garmendia Apaolaza;" Zapa" ez da Ortiz de Zarate izeneko inor izan; etab.) Narratzaileak berak esango duenez, dokumentuaz haraindi" sinesgarritasuna" da egileak bilatzen duena:
‎Protagonistari alferrikakoa izango zaio sexu harreman desiozkoez(" garbitu gabe nago oraindik" baieztapenenak kontrapuntu sarkastikoa ematen diotenez) galdutako emaztearen" jabegoa" berreskuratzen saiatzea. Berdin generrake Bioleta gaztearekin, sexu fantasia guztien batura kontsidera daitekeenarekin dituen sexu harremanez, hauetan, bere griƱak asetzeaz gain oraindik" gauza " dela frogatzen baitio bere buruari. Telefono kabinako eszenan azaltzen den" Macho de Guerlain" (132) iragarkiak, ongi baino hobeki irudikatzen digu protagonistaren ustezko errealitatea.
Gauzak horrela, horrelako interpretazioetan egilearen nobelagintzaren oinarrian dagoen poetikaren kontrakoa azaleratzen dela uste dugu, izan ere, R. Saizarbitoriaren ibilbide literarioan literatura ez baita zernahi mezu ideologiko defendatzeko gunea izan.
‎Ez da kasualitatea nobela hau izatea Saizarbitoriaren nobelen artean zinera eraman den bakarra. 1985ean Alfonso UngrĆ­ak nobelan oinarritutako filma plazaratu zuenean, askoz lehenagotik genekien gauza batez ohartarazi gintuen: 100 metro, irakurri baino gehiago, ikusi egiten den nobela dela.
‎Pertsonaia honen izena ezezaguna zaigu, eta deskribapenek ez digute izaerari buruzko xehetasun handiegirik ematen. Dakigun gauza bakarra da erietxe edo eroetxe bateko horma akoltxatudun gela batean datzala. Ez dakigu nobelan zenbat denbora pasatzen den eta espazioei dagokienez ere, zehazgabetasuna da nagusi.
‎Protagonistari alferrikakoa izango zaio sexu harreman desiozkoez galdutako emaztearen" jabegoa" berreskuratzen saiatzea. Berdin generrake Bioleta gaztearekin, sexu fantasia guztien batura kontsidera daitekeenarekin, dituen sexu harremanez, hauetan, bere grinak asetzeaz gain oraindik" gauza " dela frogatzen baitio bere buruari. Telefonokabinako eszenan azaltzen den" Macho de Guerlain" iragarkiak, ongi baino hobeki irudikatzen digu protagonistaren ustezko errealitatea.
‎El bucle melancĆ³lico). Gauzak horrela, nobela hau bizitzari aurre egin ezin dion eta literaturan babesten den protagonistaren obsesioen disekzio gisara uler daitekeen moduan, era berean, bere izakera euskaldunak baldintzatzen duen protagonistaren patuaren azterketa gisara ere uler daiteke. Victoriak ongi intuitzen duen bezala, paisaiaren ikusmenak Juan Martinen melankolia elikatu egiten du (193) eta, hori onartuz, etxe aurrean ikusten duen Victoria Eugenia teatroak horixe egingo baitio:
Gauzak horrela, ezinezkoa izango litzaiguke honelako artikulu batean ikuspuntu narratiboaren inguruan sortutako tirabira eta ikerlan guztien berri ematea, eta bestalde, gure helburua literatur kritikaren esparruan gaur egun arazo honen inguruan proposatzen den paradigma metodologikotik abiatuz 100 metro nobelaren azterketa egitea izanik, kontzeptu teoriko honen bilakaera historikoaz jardutea baino, asko... Horretarako, ondoko lerroetan, XX. mendeko narraziogintzaren garapenaz zenbait ohar eginez hasiko gara.
‎Kontaketa mota objektibo hau izan zen Frantzian 1950 inguruan sortu zen Nouveau Roman mugimenduaren ezaugarri nabarmenetakoa, hasierako lanetan, bereziki. Begirada hotza dugu gauzetara heltzeko bide bakarra. Gauzak, mundu objektiboa,... ez dira egia absolutu baten irudi, egon edo gertatu egiten dira eta begirada dugu eurengana iristeko biderik egokiena.
‎Begirada hotza dugu gauzetara heltzeko bide bakarra. Gauzak , mundu objektiboa,... ez dira egia absolutu baten irudi, egon edo gertatu egiten dira eta begirada dugu eurengana iristeko biderik egokiena. Hori dela-eta, ikuspuntu berezi honen erabileragatik," Ecole du rĆ©gard" (Begiradaren eskola) deitu izan zaio mugimendu honi.
‎Nobela honetan, espresiobide berrien esperimentazioaz harago, kontaketaren beraren ezintasuna da, behin eta berriro, nabarmendu nahi zaiguna. Jon Juaristik nobela honetan hizkuntzaren patologiaren azalpena bazekusan, guk baieztapen hori moldatuz, nobelaren patologia, idazketarena berarena dela behin eta berriro azaleratzen dena esangu dugu (azken finean, gauza bera esatea dela onartuz ere). Ene Jesus irakurri ondoren, modernitatean gertatzen den haustura tragikoa dela esan daiteke.
‎Ematen du, eta Sarrionandiaren poesiaren maisutasuna horretan agertuko litzateke, zalantza duela edo gauzak ez direla zuri beltz garbiak:
‎batzuentzat ispiluak egiaren hieroglifikoak lirateke non agertzen zaien euren aurrean agertzen den guztia, ezkuturik gera ezin duen egian ohi den bezala. Beste batzuk, alderantziz, gezurraren sinbolotzat hartzen dituzte ispiluak, zeren askotan erakusten baitituzte gauzak ez diren moduan." (Marami, 1582)
‎Geroago, Jacques Rigaut ek 1924 urtean eta Jean Cocteau k 1930.ean, beren pertsonaiak ispiluaren beste aldera bidali zituzten. Rigaut ek fantasma filosofikoa jarri zuen agerian, ispiluaren beste aldera igaro eta gauzak mundu honetakoak bezala zirela ikasi zuena, Cocteau ren" Olerkariaren odola" lanean badago arazorik beste aldera igarotzeko.
‎Aurreko ildoetan dira guztiak isladatzen, izei bakartiaren irudia laku bazterrean bezala, eta hilobi berberean ehortziren gaituzte gu eta gure marrak, gu eta gauza horik guziak" (IGB, 114)
‎mahai gaineko zura kaleko zola bihurtzen da. Escher en lanean logikaren barnean mugitzen gara, ulertu egiten dugu gertatzen dena, mundu biren arteko (barne munduko gauzen eta kanpo munduko kalearen arteko) lotura ulertu egiten da, lehen momentuko ezustea igaro ondoren. Escher ek ulermena jartzen du jokoan, logikak ezinezko mundu horretan parte hartzen du, eta ulertu egiten da nola den posible mundu desberdinak toki berberean egotea.
‎Bidea ingurubila bat dela suposatzen du, gauza berrietan iragandakoen isladak somatzen dituelakotz.
‎" Edozelan ere badakit gauza bat, aitzakia izan nahi ez duena: ez dudala aurrerantzean era honetako poesiarik eginen." (IGB, 5)
‎" Nire poemei dagokien aldetik, hiru gauza iruditzen zaizkit, poemagintzaren sorrerari buruz, aipagarri. Alde batetik, literatura oro literaturaren literatura da, hots, literaturari berari buruzkoa, eta poema orok aurreko poemagintzan du erroa, eta nirea ere erreferentzia literarioz beterik dago." (IGB, 6)
‎Zer da bidaia honetan harrigarria? Ba, gauza bi, zalantzarik gabe. Lilura bi erakusten dizkigu idazleak.
‎elementu berdinen aipamena, eta, era berean, batak bestearekiko duen atxikimendua. Gauza bera esan dezakegu Sarrionandiaren lanaz ere?
‎Baina pentsalari horientzat gizadiaren eta izadiaren arteko banaketa ez zen bakarra. Munduan baziren hainbat gauza eta elementu bananduak, kontrajarriak eta oposaketan direnak. Blake k bere Zeru eta infernuaren arteko ezkontza poeman agertu zuenez, mundua hautsia zegoen, Adanen bekatutik; bekatu honek Adan hautsi egin zuen, zatitan hautsi zen batasuna (bidenabar Blake ren aipamen honek ez luke Atxagaren Etiopiarentzat irakurketa berri, nahi bada metafisikoa, ekarriko?).
‎Bikoitza da hormaren metafora, bikoitza horma ispilu bihurtzen delako, bikoitza gristasuna ere kartzelan agertzen delako. Gartzelako poemak autobiografiaren barnean kokatzen den liburua dugu, eta erromantizismoak eskatzen duen eran egina, gainera, aurpegi eta mozorroaren artean zirrikiturik uzten ez duen autobiografia, norberaren egia kontatuko duena, zuzena, artea eta bizitza batera biltzen dituena, gauza bera balira bezala. Baina, badakigu, mozorroaren eta aurpegiaren artean beti dago aire kamara estua, eta hain zuzen ere, aire kamara horri deitzen diogu autobiografia, egiaren eta begiaren artean dagoen antzekotasunari.
‎" Ene egoeraz ezin denat gauza handirik esan. Nik ere bihotza banaturik diat gartzelatik irten nintzenez geroztik, zati bat hor utzi nian." (Marginalia, 49)
‎Funtzionarioak ez dira ezer, agian funtzio bat besterik ez, apika indar nagusi, ilun, itsu baten alegoria besterik ez. Ezer ez direnez gero funtzionarioak ez dute testuan nortasunik; erabiltzen dituzten objektuen pareko dira, objektu egin dira, gauzatu, gauza bihurtu. Eta, azken batean, funtzionarioak euren patua betetzera kondenaturik daude, eta patu horrek lotzen ditu presoek ez duten etorkizunarekin:
‎Beste alde batetik, paradoxak preso denaren bihotza indartu egiten du, hitz joko bat da poematan, errealitateari buelta emateko. Baina, zorionez edo zoritxarrez, paradoxak ez du mundua aldatzen, paradoxak gauzak diren moduan uzten ditu. Inork, gorago aipaturiko poemari aipamen egitearren, ez du uste kartzelan geratzen diren funtzionarioak presoek barnean sarturik geratzen direla kartzelan.
‎Nola lotu Gimferrer eta MartĆ­nez SarriĆ³n en poesiak? Eta gureari dagokigunez, nola hitz egin orokorrean Etiopiaz edo Izuen gordelekuetan barrenaz gauza bera balira bezala?
‎Heterogeneitatearen eremuan gaude, atal bakoitza bere aldetik doa eta alde bakoitzaren arteko lubakiak poemaren autonomiaren alde egiten du. Baina poemaren zatien artean diren hutsarteei amildegi edo lubaki deitzen badiegu, gauza bi egiten gabiltza: hutsartearen zentzua geografiaren bidez izendatzen, eta gaurko filosofiarentzat behin behinekoa den kontzeptu bat aipatzen," fraktala", apurtuta dagoena, arroa...
‎Zatiari indarra emanez gero, irudiaren partaide den objektua errealitatetik aukeratua da, aterea, etena, bereiztua. Bereizketak arrotz eta bitxi jartzen du aukeratutako gauza , bere girotik atera eta giro berrian kokatzen dugularik: munduaren kaosean galduta zegoenak, aukeratzen dugun unetik aurrera beste atmosfera baten kokatuz, berria ematen du, beste izaera modu batean, beste atmosferan airea hartuko balu bezala.
‎Lehen planoak gauza eta elementu berrien aipamena bideratzen du, ahaztua zegoena, gogora ekartzea, galduta zegoena, aurkitzea:
‎Baina gauzak aukeratuz, eta bata bestearen ondoan jartzetik sortzen den elektrizitateak ematen dio poemari bere tonu berezia, bere indarra, irakurlearen irudimena zauritzeko eta bizkortzeko joera. Jarri dezagun hauek irakurtzen ditugula:
‎Poeman agertzen diren elementuen zerrendak beste errealitatea sortzen du, etsipenarena, zaharkitua eta galdua denaren sentsazioa. Objektuen arteko tentsioak adierazten du gauzetan ez zegoen esanahi berria, mezu berritua. Sujerentzia gauzen arteko tentsioan sortuko da, eta sujerentzia den bezala, irakurleari bere interpretaziotik sortuko zaio.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
gauza 1.688 (11,11)
gauza izan 445 (2,93)
gauz 43 (0,28)
gausa 18 (0,12)
Lehen forma
gauza 1.125 (7,41)
gauzak 443 (2,92)
Gauza 178 (1,17)
Gauzak 88 (0,58)
gauzarik 63 (0,41)
gauzen 42 (0,28)
gauzetaz 30 (0,20)
gauzetan 24 (0,16)
gauzea 22 (0,14)
gausa 18 (0,12)
gauz 16 (0,11)
gauzek 16 (0,11)
gauzaren 12 (0,08)
gauzok 11 (0,07)
Gauz 8 (0,05)
gauzei 8 (0,05)
gauzaz 7 (0,05)
gauzik 7 (0,05)
gauzen artean 6 (0,04)
gauzari 5 (0,03)
gauzetarako 5 (0,03)
Gauzarik 4 (0,03)
gauzatan 4 (0,03)
gauzatarako 4 (0,03)
gauzekin 4 (0,03)
gauzez 4 (0,03)
Gauzen 3 (0,02)
gauzen arteko 3 (0,02)
gauzetara 3 (0,02)
gauzetarik 3 (0,02)
Gauzei 2 (0,01)
Gauzetan 2 (0,01)
gauzei buruz 2 (0,01)
gauzekiko 2 (0,01)
GAUZA 1 (0,01)
GAUZAK 1 (0,01)
Gauzen artean 1 (0,01)
Gauzen gainetik 1 (0,01)
Gauzentzat 1 (0,01)
gauzagan 1 (0,01)
gauzarekiko 1 (0,01)
gauzarekin 1 (0,01)
gauzaren baitan 1 (0,01)
gauzari buruz 1 (0,01)
gauzatzat 1 (0,01)
gauzei buruzko 1 (0,01)
gauzei buruzkoa 1 (0,01)
gauzen gainean 1 (0,01)
gauzen gaineko 1 (0,01)
gauzenak 1 (0,01)
gauzengan 1 (0,01)
gauzentzat 1 (0,01)
gauzetako 1 (0,01)
gauzoi 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
gauza bat 171 (1,13)
gauza bera 139 (0,92)
gauza asko 92 (0,61)
gauza handi 66 (0,43)
gauza guzti 58 (0,38)
gauza batzuk 48 (0,32)
gauza on 40 (0,26)
gauza ez 39 (0,26)
gauza horrela 36 (0,24)
gauza bakar 32 (0,21)
gauza berri 26 (0,17)
gauza eder 25 (0,16)
gauza baino 21 (0,14)
gauza esan 21 (0,14)
gauza bi 19 (0,13)
gauza egin 18 (0,12)
gauza harrigarri 16 (0,11)
gauza gutxi 15 (0,10)
gauza horiek 15 (0,10)
gauza berdin 14 (0,09)
gauza jakina 14 (0,09)
gauza aldatu 13 (0,09)
gauza erraz 11 (0,07)
gauza hori 11 (0,07)
gauza polit 11 (0,07)
gauza arraro 9 (0,06)
gauza ere 9 (0,06)
gauza gehiago 8 (0,05)
gauza guzi 8 (0,05)
gauza onik 8 (0,05)
gauza serio 8 (0,05)
gauza bitxi 7 (0,05)
gauza gehiegi 7 (0,05)
gauza ikusi 7 (0,05)
gauza kontatu 7 (0,05)
gauza normal 7 (0,05)
gauza oro 7 (0,05)
gauza txar 7 (0,05)
gauza behar 6 (0,04)
gauza berbera 6 (0,04)
gauza errezatu 6 (0,04)
gauza ezin 6 (0,04)
gauza garrantzitsu 6 (0,04)
gauza oi 6 (0,04)
gauza ondo 6 (0,04)
gauza ziur 6 (0,04)
gauza berezi 5 (0,03)
gauza beste 5 (0,03)
gauza den 5 (0,03)
gauza gaizki 5 (0,03)
gauza gogor 5 (0,03)
gauza hauek 5 (0,03)
gauza irakurri 5 (0,03)
gauza konpondu 5 (0,03)
gauza nola 5 (0,03)
gauza txiki 5 (0,03)
gauza zelan 5 (0,03)
gauza atsegin 4 (0,03)
gauza bakan 4 (0,03)
gauza barregarri 4 (0,03)
gauza bate 4 (0,03)
gauza berak 4 (0,03)
gauza diferente 4 (0,03)
gauza erraztu 4 (0,03)
gauza gaitz 4 (0,03)
gauza gehien 4 (0,03)
gauza gertatu 4 (0,03)
gauza hobe 4 (0,03)
gauza jakin 4 (0,03)
gauza jakingarri 4 (0,03)
gauza joan 4 (0,03)
gauza ni 4 (0,03)
gauza okertu 4 (0,03)
gauza seguru 4 (0,03)
gauza zahar 4 (0,03)
gauza zehatz 4 (0,03)
gauza zelebre 4 (0,03)
gauza zer 4 (0,03)
gauza aztertu 3 (0,02)
gauza behinen 3 (0,02)
gauza bildu 3 (0,02)
gauza desberdin 3 (0,02)
gauza egoki 3 (0,02)
gauza egon 3 (0,02)
gauza erosi 3 (0,02)
gauza ezagutu 3 (0,02)
gauza ezta 3 (0,02)
gauza ezti 3 (0,02)
Konbinazioak (3 lema)
gauza bera gertatu 22 (0,14)
gauza bera egin 19 (0,13)
gauza bera esan 14 (0,09)
gauza bat esan 10 (0,07)
gauza baino zahar 9 (0,06)
gauza handi ez 9 (0,06)
gauza bat be 7 (0,05)
gauza asko esan 6 (0,04)
gauza bat bertze 6 (0,04)
gauza bat egin 6 (0,04)
gauza bera jazo 6 (0,04)
gauza handi egin 6 (0,04)
gauza asko ere 5 (0,03)
gauza bat baino 5 (0,03)
gauza bat ikusi 5 (0,03)
gauza onik ez 5 (0,03)
gauza asko egin 4 (0,03)
gauza baino gazte 4 (0,03)
gauza bat eduki 4 (0,03)
gauza bat ez 4 (0,03)
gauza batzuk be 4 (0,03)
gauza bera erran 4 (0,03)
gauza berri ikasi 4 (0,03)
gauza beste modu 4 (0,03)
gauza esan modu 4 (0,03)
gauza harrigarri hemen 4 (0,03)
gauza aldatu joan 3 (0,02)
gauza asko ez 3 (0,02)
gauza baino handi 3 (0,02)
gauza bakar bat 3 (0,02)
gauza bat ezin 3 (0,02)
gauza bat ideia 3 (0,02)
gauza bate buruz 3 (0,02)
gauza bera ikusi 3 (0,02)
gauza ezin ekarri 3 (0,02)
gauza gaizki joan 3 (0,02)
gauza guzti gain 3 (0,02)
gauza harrigarri bada 3 (0,02)
gauza ondo joan 3 (0,02)
gauza asko aldatu 2 (0,01)
gauza asko be 2 (0,01)
gauza asko begiratu 2 (0,01)
gauza asko kontatu 2 (0,01)
gauza asko lege 2 (0,01)
gauza baino ez 2 (0,01)
gauza bat erabat 2 (0,01)
gauza bat harritu 2 (0,01)
gauza bat ikasi 2 (0,01)
gauza bat on 2 (0,01)
gauza bat ukan 2 (0,01)
gauza batzuk aitatu 2 (0,01)
gauza batzuk egin 2 (0,01)
gauza behar bezala 2 (0,01)
gauza behar dan 2 (0,01)
gauza bera adierazi 2 (0,01)
gauza bera azpimarratu 2 (0,01)
gauza bera beste 2 (0,01)
gauza bera bizi 2 (0,01)
gauza bera eskatu 2 (0,01)
gauza bera irudi 2 (0,01)
gauza berri asma 2 (0,01)
gauza berri bat 2 (0,01)
gauza berri egin 2 (0,01)
gauza berri esan 2 (0,01)
gauza bi alde 2 (0,01)
gauza bitxi bat 2 (0,01)
gauza eder ikusi 2 (0,01)
gauza egin behar 2 (0,01)
gauza egon egon 2 (0,01)
gauza erraz jarri 2 (0,01)
gauza ez baldin 2 (0,01)
gauza ez ezan 2 (0,01)
gauza ez joan 2 (0,01)
gauza gertatu ez 2 (0,01)
gauza gutxi egin 2 (0,01)
gauza guzti ikasi 2 (0,01)
gauza guzti lege 2 (0,01)
gauza handi erakutsi 2 (0,01)
gauza handi galdu 2 (0,01)
gauza horiek entzun 2 (0,01)
gauza on asko 2 (0,01)
gauza on lortu 2 (0,01)
gauza polit bat 2 (0,01)
gauza txar bat 2 (0,01)
gauza zelebre jazo 2 (0,01)
gauza aldatu behar 1 (0,01)
gauza aldatu egin 1 (0,01)
gauza aldatu zira 1 (0,01)
gauza aldatu zirelako 1 (0,01)
gauza arraro asko 1 (0,01)
gauza arraro ikusi 1 (0,01)
gauza arraro pasatu 1 (0,01)
gauza arraro pentsatu 1 (0,01)
gauza asko adierazi 1 (0,01)
gauza asko aipatu 1 (0,01)
gauza asko anitz 1 (0,01)
gauza asko arte 1 (0,01)
gauza asko balio 1 (0,01)
gauza asko behar 1 (0,01)
gauza asko bezala 1 (0,01)
gauza asko bide 1 (0,01)
gauza asko eduki 1 (0,01)
gauza asko egon 1 (0,01)
gauza asko erakutsi 1 (0,01)
gauza asko ero 1 (0,01)
gauza asko erraztu 1 (0,01)
gauza asko errekuperatu 1 (0,01)
gauza asko errepikatu 1 (0,01)
gauza asko ezkutu 1 (0,01)
gauza asko gaur 1 (0,01)
gauza asko gogoeta 1 (0,01)
gauza asko gogoratu 1 (0,01)
gauza asko handi 1 (0,01)
gauza asko helburu 1 (0,01)
gauza asko hitz 1 (0,01)
gauza asko iradoki 1 (0,01)
gauza asko jakin 1 (0,01)
gauza asko jakitun 1 (0,01)
gauza asko kaletar 1 (0,01)
gauza asko lez 1 (0,01)
gauza asko nahastu 1 (0,01)
gauza asko neu 1 (0,01)
gauza asko on 1 (0,01)
gauza asko saldu 1 (0,01)
gauza asko sano 1 (0,01)
gauza asko ta 1 (0,01)
gauza asko teknika 1 (0,01)
gauza asko turismo 1 (0,01)
gauza asko zira 1 (0,01)
gauza asko zitu 1 (0,01)
gauza atsegin bat 1 (0,01)
gauza aztertu denbora 1 (0,01)
gauza baino barreiatu 1 (0,01)
gauza baino lehenago 1 (0,01)
gauza bakan ba 1 (0,01)
gauza bakar bera 1 (0,01)
gauza bakar berekoikeria 1 (0,01)
gauza bakar eraman 1 (0,01)
gauza bakar gelditu 1 (0,01)
gauza bakar ni 1 (0,01)
gauza bakar sentitu 1 (0,01)
gauza barregarri bat 1 (0,01)
gauza barregarri batzuk 1 (0,01)
gauza bat agertu 1 (0,01)
gauza bat ahobatezko 1 (0,01)
gauza bat akorde 1 (0,01)
gauza bat aldatu 1 (0,01)
gauza bat aldi 1 (0,01)
gauza bat argi 1 (0,01)
gauza bat askatu 1 (0,01)
gauza bat bai 1 (0,01)
gauza bat baita 1 (0,01)
gauza bat baitan 1 (0,01)
gauza bat bakarrik 1 (0,01)
gauza bat barne 1 (0,01)
gauza bat bera 1 (0,01)
gauza bat dena 1 (0,01)
gauza bat ego 1 (0,01)
gauza bat egon 1 (0,01)
gauza bat erabaki 1 (0,01)
gauza bat erabili 1 (0,01)
gauza bat ere 1 (0,01)
gauza bat ezti 1 (0,01)
gauza bat gabe 1 (0,01)
gauza bat galdu 1 (0,01)
gauza bat gehienbat 1 (0,01)
gauza bat higitu 1 (0,01)
gauza bat inguratzaile 1 (0,01)
gauza bat izaki 1 (0,01)
gauza bat jakinarazi 1 (0,01)
gauza bat jazo 1 (0,01)
gauza bat literatura 1 (0,01)
gauza bat muga 1 (0,01)
gauza bat neurri 1 (0,01)
gauza bat ohartarazi 1 (0,01)
gauza bat preguntatu 1 (0,01)
gauza bat proposatu 1 (0,01)
gauza bat sortzaile 1 (0,01)
gauza bat suertatu 1 (0,01)
gauza bate eratxiki 1 (0,01)
gauza batzuk aldatu 1 (0,01)
gauza batzuk arin 1 (0,01)
gauza batzuk berak 1 (0,01)
gauza batzuk berrikusi 1 (0,01)
gauza batzuk beste 1 (0,01)
gauza batzuk Don 1 (0,01)
gauza batzuk esan 1 (0,01)
gauza batzuk eurak 1 (0,01)
gauza batzuk ez 1 (0,01)
gauza batzuk ezin 1 (0,01)
gauza batzuk gehiago 1 (0,01)
gauza batzuk gogor 1 (0,01)
gauza batzuk gustatu 1 (0,01)
gauza batzuk hona 1 (0,01)
gauza batzuk ibili 1 (0,01)
gauza batzuk irakurri 1 (0,01)
gauza batzuk kontu 1 (0,01)
gauza batzuk lehen 1 (0,01)
gauza batzuk on 1 (0,01)
gauza batzuk ondo 1 (0,01)
gauza batzuk pertsonal 1 (0,01)
gauza batzuk sistematizatu 1 (0,01)
gauza batzuk urritu 1 (0,01)
gauza batzuk zu 1 (0,01)
gauza behinen ez 1 (0,01)
gauza bera Afrika 1 (0,01)
gauza bera aita 1 (0,01)
gauza bera autonomia 1 (0,01)
gauza bera buru 1 (0,01)
gauza bera den 1 (0,01)
gauza bera erakutsi 1 (0,01)
gauza bera ere 1 (0,01)
gauza bera erein 1 (0,01)
gauza bera erregutu 1 (0,01)
gauza bera errepika 1 (0,01)
gauza bera etxekoandre 1 (0,01)
gauza bera Etxepare 1 (0,01)
gauza bera ezer 1 (0,01)
gauza bera frogatu 1 (0,01)
gauza bera gaurko 1 (0,01)
gauza bera giputz 1 (0,01)
gauza bera hau 1 (0,01)
gauza bera Henri 1 (0,01)
gauza bera hitz 1 (0,01)
gauza bera hori 1 (0,01)
gauza bera idatzi 1 (0,01)
gauza bera Igantzi 1 (0,01)
gauza bera ikerlari 1 (0,01)
gauza bera ipini 1 (0,01)
gauza bera kide 1 (0,01)
gauza bera LH 1 (0,01)
gauza bera muinkide 1 (0,01)
gauza bera nahi 1 (0,01)
gauza bera neskatila 1 (0,01)
gauza bera sumatu 1 (0,01)
gauza bera toki 1 (0,01)
gauza bera uste 1 (0,01)
gauza bera zelan 1 (0,01)
gauza bera zira 1 (0,01)
gauza berak aurre 1 (0,01)
gauza berak berak 1 (0,01)
gauza berak joan 1 (0,01)
gauza berbera halaz 1 (0,01)
gauza berbera izendatu 1 (0,01)
gauza berbera muinkide 1 (0,01)
gauza berdin ere 1 (0,01)
gauza berdin ezpa 1 (0,01)
gauza berdin gertatu 1 (0,01)
gauza berdin ikusi 1 (0,01)
gauza berezi atera 1 (0,01)
gauza berezi modu 1 (0,01)
gauza berri ari 1 (0,01)
gauza berri dastatu 1 (0,01)
gauza berri dena 1 (0,01)
gauza berri entzun 1 (0,01)
gauza berri iragan 1 (0,01)
gauza berri probatu 1 (0,01)
gauza beste batzuk 1 (0,01)
gauza bi adierazi 1 (0,01)
gauza bi aitatu 1 (0,01)
gauza bi bakarrik 1 (0,01)
gauza bi be 1 (0,01)
gauza bi birritan 1 (0,01)
gauza bi egiaztatu 1 (0,01)
gauza bi egin 1 (0,01)
gauza bi era 1 (0,01)
gauza bi erabaki 1 (0,01)
gauza bi geratu 1 (0,01)
gauza bi on 1 (0,01)
gauza bildu hasi 1 (0,01)
gauza bitxi batzuk 1 (0,01)
gauza bitxi gertatu 1 (0,01)
gauza den edozein 1 (0,01)
gauza den ulertu 1 (0,01)
gauza desberdin frogatu 1 (0,01)
gauza desberdin ikusi 1 (0,01)
gauza diferente ari 1 (0,01)
gauza diferente asko 1 (0,01)
gauza diferente ikusi 1 (0,01)
gauza diferente irakurri 1 (0,01)
gauza eder ara 1 (0,01)
gauza eder asko 1 (0,01)
gauza eder be 1 (0,01)
gauza eder ere 1 (0,01)
gauza eder esan 1 (0,01)
gauza eder gu 1 (0,01)
gauza eder hondatu 1 (0,01)
gauza eder konturatu 1 (0,01)
gauza eder mu 1 (0,01)
gauza eder opetsi 1 (0,01)
gauza eder sortzaile 1 (0,01)
gauza eder zarauztar 1 (0,01)
gauza egin bera 1 (0,01)
gauza egin bihar 1 (0,01)
gauza egin modu 1 (0,01)
gauza egin prest 1 (0,01)
gauza egon ni 1 (0,01)
gauza ere egin 1 (0,01)
gauza ere erabili 1 (0,01)
gauza ere nahiko 1 (0,01)
gauza erosi denda 1 (0,01)
gauza erosi joan 1 (0,01)
gauza erraz eduki 1 (0,01)
gauza erraz hainbeste 1 (0,01)
gauza erraz ipini 1 (0,01)
gauza erraztu behar 1 (0,01)
gauza erraztu egin 1 (0,01)
gauza errezatu ama 1 (0,01)
gauza errezatu damu 1 (0,01)
gauza errezatu gaur 1 (0,01)
gauza esan behar 1 (0,01)
gauza esan dohain 1 (0,01)
gauza esan gauza 1 (0,01)
gauza ez berak 1 (0,01)
gauza ez berdin 1 (0,01)
gauza ez den 1 (0,01)
gauza ez egin 1 (0,01)
gauza ez egoki 1 (0,01)
gauza ez egon 1 (0,01)
gauza ez ei 1 (0,01)
gauza ez ekarri 1 (0,01)
gauza ez harritu 1 (0,01)
gauza ez ote 1 (0,01)
gauza ez solas 1 (0,01)
gauza ez ukan 1 (0,01)
gauza ez zaran 1 (0,01)
gauza ez zira 1 (0,01)
gauza ez zitu 1 (0,01)
gauza ezagutu askatasun 1 (0,01)
gauza ezagutu ere 1 (0,01)
gauza ezin bat 1 (0,01)
gauza ezin bertan 1 (0,01)
gauza ezin erraz 1 (0,01)
gauza ezta ez 1 (0,01)
gauza ezta haiek 1 (0,01)
gauza ezti bat 1 (0,01)
gauza ezti ez 1 (0,01)
gauza gaitz be 1 (0,01)
gauza gaitz norbera 1 (0,01)
gauza gaitz orduan 1 (0,01)
gauza gaizki amaitu 1 (0,01)
gauza gaizki moldatu 1 (0,01)
gauza garrantzitsu bat 1 (0,01)
gauza garrantzitsu eduki 1 (0,01)
gauza gehiago egon 1 (0,01)
gauza gehiago esan 1 (0,01)
gauza gehiago jakin 1 (0,01)
gauza gehiago konpetitu 1 (0,01)
gauza gehiago kontatu 1 (0,01)
gauza gehiago nahastu 1 (0,01)
gauza gehiegi ase 1 (0,01)
gauza gehiegi bete 1 (0,01)
gauza gehiegi gertatu 1 (0,01)
gauza gehiegi hasi 1 (0,01)
gauza gehiegi hogeita 1 (0,01)
gauza gehiegi kontatu 1 (0,01)
gauza gehiegi nahasi 1 (0,01)
gauza gehien herri 1 (0,01)
gauza gogor be 1 (0,01)
gauza gogor eman 1 (0,01)
gauza gogor ere 1 (0,01)
gauza gutxi baza 1 (0,01)
gauza gutxi bizi 1 (0,01)
gauza gutxi eduki 1 (0,01)
gauza gutxi ekarri 1 (0,01)
gauza gutxi ulertu 1 (0,01)
gauza guzi behar 1 (0,01)
gauza guzi bezala 1 (0,01)
gauza guzi egia 1 (0,01)
gauza guzi ezin 1 (0,01)
gauza guzi gaizki 1 (0,01)
gauza guzi kontu 1 (0,01)
gauza guzi peko 1 (0,01)
gauza guzti ahaztu 1 (0,01)
gauza guzti alboratu 1 (0,01)
gauza guzti alda 1 (0,01)
gauza guzti aldatu 1 (0,01)
gauza guzti antz 1 (0,01)
gauza guzti ardura 1 (0,01)
gauza guzti atondu 1 (0,01)
gauza guzti aurreratu 1 (0,01)
gauza guzti azaldu 1 (0,01)
gauza guzti baldin 1 (0,01)
gauza guzti beti 1 (0,01)
gauza guzti bota 1 (0,01)
gauza guzti damu 1 (0,01)
gauza guzti euskara 1 (0,01)
gauza guzti eusko 1 (0,01)
gauza guzti ezer 1 (0,01)
gauza guzti gaur 1 (0,01)
gauza guzti gertatu 1 (0,01)
gauza guzti geu 1 (0,01)
gauza guzti gora 1 (0,01)
gauza guzti hi 1 (0,01)
gauza guzti jaun 1 (0,01)
gauza guzti jazo 1 (0,01)
gauza guzti joko 1 (0,01)
gauza guzti kontaketa 1 (0,01)
gauza guzti kontra 1 (0,01)
gauza guzti menperatu 1 (0,01)
gauza guzti modu 1 (0,01)
gauza guzti ondo 1 (0,01)
gauza guzti saldu 1 (0,01)
gauza guzti sorrarazi 1 (0,01)
gauza guzti txukun 1 (0,01)
gauza guzti zahartu 1 (0,01)
gauza guzti ziur 1 (0,01)
gauza handi argitaratu 1 (0,01)
gauza handi aurreratu 1 (0,01)
gauza handi baino 1 (0,01)
gauza handi balio 1 (0,01)
gauza handi bat 1 (0,01)
gauza handi behar 1 (0,01)
gauza handi edizio 1 (0,01)
gauza handi entzun 1 (0,01)
gauza handi ere 1 (0,01)
gauza handi esan 1 (0,01)
gauza handi falta 1 (0,01)
gauza handi gertatu 1 (0,01)
gauza handi idatzi 1 (0,01)
gauza handi irabazi 1 (0,01)
gauza handi lortu 1 (0,01)
gauza harrigarri egon 1 (0,01)
gauza harrigarri esan 1 (0,01)
gauza harrigarri gu 1 (0,01)
gauza harrigarri orduko 1 (0,01)
gauza hauek bat 1 (0,01)
gauza hauek esan 1 (0,01)
gauza hauek hausnartu 1 (0,01)
gauza hauek hitz 1 (0,01)
gauza hauek kopia 1 (0,01)
gauza hobe egin 1 (0,01)
gauza hobe emon 1 (0,01)
gauza hobe uda 1 (0,01)
gauza hori egin 1 (0,01)
gauza hori guzi 1 (0,01)
gauza hori hitz 1 (0,01)
gauza hori nor 1 (0,01)
gauza hori serio 1 (0,01)
gauza hori zail 1 (0,01)
gauza horiek berrogei 1 (0,01)
gauza horiek den 1 (0,01)
gauza horiek eman 1 (0,01)
gauza horiek ere 1 (0,01)
gauza horiek ez 1 (0,01)
gauza horiek ezin 1 (0,01)
gauza horiek kontatu 1 (0,01)
gauza horiek liburu 1 (0,01)
gauza horiek lotura 1 (0,01)
gauza horiek ondo 1 (0,01)
gauza horrela egon 1 (0,01)
gauza horrela planteatu 1 (0,01)
gauza ikusi sen 1 (0,01)
gauza ikusi ta 1 (0,01)
gauza irakurri bertan 1 (0,01)
gauza jakin arabera 1 (0,01)
gauza jakin arte 1 (0,01)
gauza jakingarri asko 1 (0,01)
gauza jakingarri aurkitu 1 (0,01)
gauza jakingarri bat 1 (0,01)
gauza joan hau 1 (0,01)
gauza joan hori 1 (0,01)
gauza joan laga 1 (0,01)
gauza konpondu ardura 1 (0,01)
gauza konpondu ez 1 (0,01)
gauza konpondu ibili 1 (0,01)
gauza kontatu beharrean 1 (0,01)
gauza kontatu eman 1 (0,01)
gauza kontatu erraz 1 (0,01)
gauza kontatu hasi 1 (0,01)
gauza ni baino 1 (0,01)
gauza ni gustu 1 (0,01)
gauza ni hemen 1 (0,01)
gauza nola egin 1 (0,01)
gauza normal hartu 1 (0,01)
gauza oi aurkitu 1 (0,01)
gauza oi betiko 1 (0,01)
gauza oi dena 1 (0,01)
gauza oi denbora 1 (0,01)
gauza okertu baino 1 (0,01)
gauza okertu egin 1 (0,01)
gauza okertu ez 1 (0,01)
gauza on aldiz 1 (0,01)
gauza on bat 1 (0,01)
gauza on be 1 (0,01)
gauza on begiramen 1 (0,01)
gauza on bizi 1 (0,01)
gauza on eduki 1 (0,01)
gauza on egin 1 (0,01)
gauza on eroan 1 (0,01)
gauza on esan 1 (0,01)
gauza on ez 1 (0,01)
gauza on ezta 1 (0,01)
gauza on hartu 1 (0,01)
gauza on non 1 (0,01)
gauza on on 1 (0,01)
gauza on ta 1 (0,01)
gauza on zeu 1 (0,01)
gauza ondo aztertu 1 (0,01)
gauza ondo egin 1 (0,01)
gauza ondo pentsatu 1 (0,01)
gauza onik egin 1 (0,01)
gauza onik ezin 1 (0,01)
gauza oro azkena 1 (0,01)
gauza oro bezala 1 (0,01)
gauza oro erakutsi 1 (0,01)
gauza oro esplikatu 1 (0,01)
gauza oro mintzatu 1 (0,01)
gauza polit asko 1 (0,01)
gauza polit bakar 1 (0,01)
gauza polit egon 1 (0,01)
gauza polit ez 1 (0,01)
gauza polit ikusi 1 (0,01)
gauza seguru udaberri 1 (0,01)
gauza serio arin 1 (0,01)
gauza serio bat 1 (0,01)
gauza serio entzun 1 (0,01)
gauza txar ere 1 (0,01)
gauza txar guzti 1 (0,01)
gauza txar zeratu 1 (0,01)
gauza txiki agertu 1 (0,01)
gauza txiki atxiki 1 (0,01)
gauza txiki baino 1 (0,01)
gauza txiki mundu 1 (0,01)
gauza zahar ala 1 (0,01)
gauza zahar bera 1 (0,01)
gauza zahar saldu 1 (0,01)
gauza zehatz aitatu 1 (0,01)
gauza zehatz eskatu 1 (0,01)
gauza zehatz ezagutu 1 (0,01)
gauza zelan egon 1 (0,01)
gauza zelebre be 1 (0,01)
gauza zelebre samar 1 (0,01)
gauza ziur dena 1 (0,01)
gauza ziur erantzun 1 (0,01)
gauza ziur ziur 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia