Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 52

2009
‎Gure berriemaileen artean buztergilerik ospetsuena Gatikako Urondo auzoko Valle izan zen. Buztergile ona, gure lekukoen iritzian. Bere sinadura ipintzen zuen berak egindako uztarrietan.
‎Hamarkada batzuetatik hona artzainak hasi dira, salmenta interesen arabera, aharitoak lehenago edo geroago askatzen. Baina gure lekukoen bizitzen zatirik handienean, eta baita lehenago ere, urtarril-zezeil inguruan edukitzen zituzten ardiek arkumeak.
‎San Jose ezkeronen edozein egunetan antzuk dio gure lekukoen ardien gaineko esalegeak. San Jose egunetik aurrera lotuta dagoen ganadua askatu behar zela esaten ei zuten gure lekukoen arbasoek.
‎San Jose ezkeronen edozein egunetan antzuk dio gure lekukoen ardien gaineko esalegeak. San Jose egunetik aurrera lotuta dagoen ganadua askatu behar zela esaten ei zuten gure lekukoen arbasoek.
‎Zuhaitzak ez ziren inausten, ez eta mendatu ere. Baina gure lekukoen gurasoen denboran zuhaitzak mendatu eta inausi, iñustu, egiten ziren.
‎Garizumako eguazten eta zapatuetan okela jateko eskubidea erosten zuten. Gutxi balitz, bariku, zapatu eta eguaztenak kenduta, garaitiko egunetan normal jateko eskubidea erosten zuten buldaren bidez. Buldak pezeta bat balio zuen, gure lekukoen gurasoek erosten zuten sasoian.
‎Hileta-bazkaria, lehenago, hildakoaren etxean egiten zen. Baina, gure lekukoen gomutan, herriko tabernetan egiteko ohitura baino ez dugu batu.
‎Beraz, liburuko hainbat ataletan zabaldurik lotu zaizkigu herri kanta eta errezitatuak. Herri medikuntzan, jaiotzatik heriotzara bitarteko ohikuneetan, herri egutegian... aurkituko dituzue gure lekukoen ahotik batu ditugun bitxilore gehiago.
‎Zorionez, ez ziren guztiak galdu. Eta gure lekukoen memoria eta Jesus Etxebarria abadeak gordetako bertso-paperari esker, hona horren entzutetsua izan zen bertso-sorta.
‎Fraka baltzetan hari zuriek esaerak, pobrezia handia esan gura du gure lekukoen esanetan.
‎Baina txoriak bakarrik ez dira sakratuak eta hiltzeko debekuaren babespekoak. Marutxeaga auzoan batua da, gure lekukoen gurasoen sasoian erlea hiltzea debekatuta zegoela. Eta hil ezin ziren animalien arteko mailakatzearen berri ematen digu.
‎Elaia hiltzea debekatzen zieten gure lekukoen gurasoek seme-alabei. Erradura zaharra ipintzen zitzaien etxeko atarian elaiei, bertan habia egin zezaten.
‎San Juan da ardien patroia gure lekukoen esanetan. Ardiek San Juani eskatu ei zioten eguzkiko solztizioan eguna ordubete luzatzeko.
‎Gariak gaitz bi izaten zituen gure lekukoen sasoian: lodoi eta txilintxoi.
‎Bekoki erdian begia ei zeukaten eta hankak ahuntzenak. Kobazuloetan bizi ziren, arropa modura gona luzeak eroaten zituzten, eta hain ziren handiak, gure lekukoen guraso eta arteragokoek, inor handia zenean esan ohi zuten: antzineko yentillek baiño handiagoa dok hori!
‎Promesaren bat bete barik hiltzen zirenak, arima moduan agertzen zitzaien biziei. Edo uste hori egon izan da, sikiera, gure lekukoen eta euren aurrekoen artean. Senitartekoei irteten ei zitzaizkien arimak, euren aldeko mezak atera zitzaten.
‎Karta-denporatan, zapatu gaueko hamabietan haizeak nondik jotzen duen begiratzen da hurrengo hiru hilabeteetako haizearen berri izateko. Neurketa hori egiteko, gure lekukoen sasoian, ezkondu bako gizon bat igo ohi zen Santakurtze mendira. Hiru tenpora egunetan, goizez eta gauez, Santakurtzen, gari-txola altxatzen zuen eta horretara igartzen zuen nondik jotzen zuen haizeak, eta hiru egunetakoak leku beretik joz gero, baita hurrengo hilabeteetan nondik joko zuen ere.
‎Artea izaten ei zen ikatza egiteko sugarririk preziatuena. Baina askorik ez zegoenez, gurbitza erabiltzen zen gure lekukoen sasoiko ikazkintzan. Urtero gurbitz sail bat botatzen zuten eta erre.
‎San Juan marinerua izan zelako ustea egon da Jataben, eta Goietako etxe batzuetan, langoste edo otarraina jateko ohitura zegoen. San Juan eguneko errozio edo garoari (bietara esaten dute jatabearrek) gaitasun magikoa ematen zioten gure lekukoen aita-amek. San Juan goizaldean garo gainetik ibiltzea ona zela esaten zen zirkulaziorako, hezurretarako, katarroa gelditzeko...
‎Pazko aldiko konfesioa Hautsen egunetik Maiatz-pazko edo Mendekosterainoko epean egiten zen. Baina gure lekukoen esanetan, Pazko Domekarako konfesatuta egon behar zuten. Konfesatu egiten ziren, hau da, urtean zehar egindako bekatuen berri ematen zioten abadeari.
‎Egun, Jataben, irailaren 14ko Santa Kurtze da indar apur batekin ospatzen den bakarra. Antzinatik, gure lekukoen gomuta ailegatzen denera arte, beti egon dira eta idi-probak. Egun, horrez gainera, jubilatuek bazkaria egiten dute.
‎Baina Santa Kurtze ziklo bat da, lurreko landarediaren eta bizitzaren oparotasun handieneko sasoia markatzen duena, maiatzaren 3tik irailaren 14ra. Antzina, gure lekukoen bizitza sasoien barruan, maiatzaren 3ko Santa Kurtze ere ospatzen zen. Mezatara joaten ziren herritarrak eta eguerdiko hamabietan kanpaiak doblatzen zituzten, hau da, kanpak birritan jotzen ziren.
‎gure ikerketa egungo muga administratiboen arabera egitea. Baina hala egin izan bagenu, lekukoetariko batek esan zigun jasean, etxeak erdibitu beharrean aurkituko ginen, eta gure lekukoen bizitzari buruzko azken hamarkada biak baino ezin izango genituen batu. Hala bada, geure iritziz zuzen jokatuta, batasun modura hartu dugu Goieta, Basordaportu edo Marutxeaga auzoa.
2011
‎etxekoren batena edo eguneko santuaren izena ipinten jakon jeneralean. Gaur egun denpora gehiago igaroten da umea jaioten danetik eta bateatu arte, baina gure lekukoen sasoian denpora gitxi pasetan zan jaiotzako momentutik bateokora: aitabitxi eta amabitxi izentau ziranak eroaten eben bateatzen (Meakaurreko eleizara, normalean).
‎Azken mendeetan etenbako emigrazinoa ezagutu da Busturitik Ameriketara, eta XX.eko azken hamarkadetara arte iraun dau. Izkriburik zaharrenetan, Mexikoko mehategietan diruak eginiko busturiarren barri emoten da; Afrikako baltzakazko merkalgoa izan zan gero; gure lekukoen aitita-amamen sasoian Argentinara joan ziran asko, eta alkarrizketatu ditugunen artean Australian kainabera-ebaten, AEBetan artzain eta Kanadan baso beharretan ibilitakoen barri emon deuskue. Urrunetara joan ziranetako asko ez ziran atzera sekula bihurtu, eta horren ezaugarri dira oraindino be hainbat auzotan agiri diran baserri hutsak.
‎Gaur egunean lurrak uzta urriagoak emotearen errazoia, ganadurik ez egotearena eta lurrari satsik ez edo sats gitxi botatearena ei da. Antxina laiakaz emoten ei jakon lurrari bueltea, baina gure lekukoen belaunaldirako, goldea, makiñie ondo sartu ezin zan solo bazterretan baino ez ziran laiak erabilten.
‎Lehenagokoek basoetara eroaten eben ganadua bedarra jaten. Baina gure lekukoen sasoirako kortan hazten izan dira ganadu gehienak. Aldi batetik aurrera, pen tsua erosi eta neguan emoten hasi ziran, bedarsikuaren ganera.
‎Frakagorriak gauez agertzen ziran Infernukoerrekearen ibietan eta gure lekukoen gurasoen denporan gazteei bildurra sartzeko erabilten zan amenazua izaten zan, sasoiz etxeratu eitezan.
‎Busturian, gure lekukoen akorduan, Mallulku deritxon inguruan baino ez dagoz egun herri-basoak, eta arlo txikerra ei da. Mape edo Axpeko Atxapunte be antxina herri-lurrak izanikoak dira.
‎Zein mailatakoa zan bat, tratamentu diferentea erabilten izan da euskeraz gure lekukoen gaztetan. Halan, jente eskolatuari, batez be eleizgizonei (abade, fraile) eta karreradunei (mediku, legegizon) berori egiten izan jake, eta gurasoei euren semealabek, zu.
‎Soinekoak sutondoan sikatzen ziran neguan, eta kanpoan udan, gaurko antzera. Erropak lisutzeko, ikatzezko plantxak erabilten ziran gure lekukoen gurasoen sasoian, eta arte-egurraz eginiko ikatza erabilten ei eben aldi haretan andrazkoek.
‎Behekosua ginarra txiki bategaz garbitzen zan. Eta sua amatau, ikatzilak batu eta ur apur bat botata amatetan zan gau guztietan gure lekukoen aldian. Euren aurretikoek, ostera, ez ei eben surik itzungiten, bestetara baino; suari errautsa ganera botaten ei eutsien, txingarrak hauspean izetuta iraun egien, holan hurrengo egunean atzera erraz biztuteko.
‎ahatea edo patue, garza, hankaluzie edo zikoina, hegaberak, zozoa, mikea, birigarroa, eloie, txindorra, txepetxa, oilagorra, erroia, mirua, basatxoria, poxpolina, kurloia, mozolue, gauontza, txinboa, kukua eta antzarra, beste batzuen artean. Hegaztiak ugari ikusten ziran gure lekukoen ume sasoian. Gaur, ostera, lehengo aldean askoz gitxiago ikusten ei dira.
‎Egun horrexetan hartu ebezan atxilo( gure lekukoen esanean, beti be), nahiz iturri idatziren baten hurrengo eguneko data agiri, Karlota eta Jesusa Urrutxua ahizta abertzaleak be. Aurreko hileetan etxean lagun faxista bat babestu izanagaitik parkatu ei eutsien heriotz zigorra.
‎Orain arte aitatu diranez ganera, busturiar asko dagoz 70 urte geroago desagertuta. Hona hemen gure lekukoen behar eta gomutea jagoteko ahaleginari esker batu doguzan izenak. Ondoko zerrendan agiri dira, egun baten gerrara urten eta sekula gehiago bihurtu ez ziranak, matxinatuek hilda edo azaldu dogun epaiketaz aparteko baldintzetan fusilatuak, eta burruken osteko gerra materialagaz olgetan hildako umeen izenak, busturiarren gomutan gorde daitezan.
‎Orokorrean, gure lekukoen ezkontzetan euren seme-alabenetan baino askoz konbidadu gitxiago egoan. Eta aurreragokoek ohitura eukien moduan, Urkiolan ezkontzen ziranak ez eben, etxekoa ez bazan, inor konbidadu eroaten.
‎Gabon-gaua baino bederatzi egun lehenago hasten ziran Busturian Egubarri, Natibitate edo Jesusen jaiotzea iragarten, Marijesiak esaten jaken kanten bidez. Eskuetan makilak hartuta joaten ziran etxerik etxe kantetan eta Gabon-egun goizean dirua batzen eben. Kantetan urteten ebenak, gure lekukoen gomutan, mutilak izan ohi ziran.
‎Gure barriemoileen esanean, jaio eta berrogei ordu baino lehen bateatzen ziran umerik gehienak. Ume guztien bateoa parrokian egiten zan, Axpen, gure lekukoen denporan behintzat, eta bateo-errituak hamar bat minutu baino ez eban irauten. Gure lekukoen seme-alaben bateoak bost pezeta kobretan zituen orduko abadeek.
‎Gure lekukoak, umie bera ixengo da santue eran tzunda konpondu ei eban auzia. Bateatu barik egozan umeei jentiltxu esaten eutseen gure lekukoen gurasoen belaunaldikoek.
‎Jesus umea abenduaren hogeta lauan jaio zala, eta elexara sartzie kandelario egunean egin ebala. Jazoera horren errepika ei da gure lekukoen belaunaldira arte jagon dan tradizino hori. Beste lekuko batzuek zirkuntsizinoaren errituagaz loturik ikusten dabe eleiz-sartze ostean amak umea mezatara eroatea.
‎Ikasle onak ziranek itsasontziko makinista izateko ikasten eben Bermeoko nautikan. Baserria aurreragotik be beherantz etorren, baina gure lekukoen sasoian sekulako gainbehera ezagutu eban, Goierrin beste inon baino gehiago.
2012
‎Orduan ogia etxean egiten zan gari-urunagaz, baina gure lekukoen denporarako gitxiago egiten zan ja; jaiegunetarako eta holantxe baino ez. Azpiran orea egiten zan, panaderiatik ekarritako lebadurea bota, amaseari gura zan era edo formea emon eta jagi arte itxaron behar izaten zan.
‎Larraurin, gure lekukoen gomutan behintzat, herrian beste inon egon ez dan bolatokia egoan. Zabalondon Bolatoki izeneko taberna-jatetxea egoteak aldiren baten han egon ete zanaren susmoa sortzen deutse, baina eurak sikiera ez dabe han bolatokirik ezagutu.
‎Oka ibaiaren eta Sollubetik eta Jatatik datozan beste erreken ibilbidean kokatu dira herriko errotak, hogeitik gora aldi baten. Gaur egun lau-edo baino ez dagoz martxan, baina gure lekukoen memorian hondino bizi-bizirik dago lehen egozan errota guztien akordua, eta orduan danentzako beharra egoan.
2013
‎Ostean narrea pasetan zan mokilak apurtzeko; narreagaz apurtzen ez ziranak, mokilporreagaz joten ziran. Mokilak jotea behar gogorra ei zan, ez zan gure lekukoen gustukoa.
‎Dana dala, gure lekukoen garaian askok fabrikan behar egin eben, batez be Josefinan, Firestoneko Usansoloko lantegian. Hori bai, ezkontzeko beharra itxi egin behar eben.
‎Herri-lurrak egon dira Ereñon gure lekukoen garaian: Aldapakosoloa, Añarre, Atxarro, Arrizuriaga eta Kastillozar (Kastillozarre) bai behintzat.
‎Argia eta ura gure lekukoen memorian ipini izan dira etxeetan. Nahiko barriak dirala esan geinke, batek baino gehiagok badaki argi barik bizi izatea zer zan.
2015
‎eguneroko bizimodua, jaiegunak, ogibideei buruzkoak, urte-sasoiei lotutako errituak, ohiturak... Baina horrez ganera herriko euskerea be batu dogu, gure lekukoen ahotan normal-normalak diran berbak eta esakuneak, baina gaur eguneko gazteen eta umeen artean nekez entzuten doguzanak. Horregaitik, jasotako informazinoak balio bikotxa dauka; alde batetik, bizimodu tradizionala batzen daualako; eta bestetik, zamudioztarren testigantza parebakoak biltzen ditualako.
‎herria, auzoa, etxea eta etxekoak, elikadura, bizitza eta heriotzako ohikuneak, abeltzaintza, nekazaritza, ogibideak, aisialdia eta herri egutegia. Kapituluotan Zamudiok XX mendean izan dauan bilakaerea azaltzen da, gure lekukoen ume denporan hasita, eta mendearen amaierara bitartean. Denpora tarte horretan gizarteak aldaketa itzelak ezagutu ditu; eta ez gizarteak bakarrik, herriak berak be aldaketa handia egin izan dau:
‎Bat gatoz K. Artolaren datuekin, gehienetan epentesia entzun baitugu gure lekukoen ahoan, bainasalbuespenak ere bildu ditugu. Epentesiarekin agertzen diren Azkaingo adibideak dira hauek: alimaliya, animalia?, goRiya, gorria?, nawsiyak, nagusiak?, ttikiya, txikia?, ugiya, ogia?.
2021
‎Bizkaiko otzaragileen aurreko belaunaldiek-Lezaman eta Mungian jaiotako artisauez ari gara bereziki-inguruko mendietan erosten zuten zura; hala ere, gure lekukoen garaian, behar zuten lehengaia lortzeko Gipuzkoako herrietara joan behar izaten zuten, Azkoitira edo Beasainera, besteak beste. Zortzi eta hamar urte bitarteko basoak erosten zituzten; eta gaztainondoenborretatik sortzen ziren zartak moztu egiten zituzten neguko ilbeheran.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia