Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 382

2000
‎Guztia egunkariko lanak uzten zidan denbora urrian, eta guztia bakarrik. Kristinak, gure umearendako izena hautatzeaz gain, etxe berriari oniritzia agertzea eta banku nahiz notarioaren paperak sinatzea bertze egitekorik ez zuen bizkarreratu. Laneko gorabeherak?
2001
‎Hemengo familiek kontatzen didatenez bertako umeek asko ikasten dute hangoengandik: guk umeak oso berekoiak egin ditugu, eta hangoek ez dute ezer, baina duten apurra banatu egiten dute. Gainera familien artean oso harreman politak sortzen dira, iraun egiten dutenak (gutunak, deiak, euren etxeetara joatea) eta horrek hemengo jendearen sentsibilitatea pizten du, zeren zuk ume saharar bat eduki baduzu etxean, telebistan Sahara entzun orduko azken berria entzutera jartzen zara.
‎Oihurik ez mesedez (sabela ukituz) gure umea ez da gorra. (Kikara erakutsiz.) Ekarridazu edari gehiago.
‎" Ezta irudipena: azpietatik zulatu dituzte alderdi batetik besteraño; beren egaletatik tontorretara bide zabalak egin dituzte; beren arrizko ta burnizko erraiak eguzkitara ateratzen aidira, ta gure umeak mendi zuloetatik zear dijoazkigu, eztakit nora, bide zabaletatik datorzkigu eztakit nongoak geure gallurretaraño". Euskal mendietako zuhaitz belarrak azpijanean ihartzen ari den satorraren beldurra ez da Joanes bakarrarena.
‎–Mentsa zara ala? Nahi duzu gure umea gal dezadan?
2002
Guk umearen osotasunari bakarrik begiratzen diogu. Heziketa integrala bilatzen dugu.
‎Gabonak pasatu berri ziren egun batean, umeengana itzuli, eta denak hasi zitzaizkidan Erregeek zer ekarri zieten kontatzen. Gure ume hori, Aitor, etorri zitzaidan, eta ezinean, barruan zuena askatu zuen: " egegeak ekagi dit traktoga, motoga eta gangobega".
‎Ez gara pentsatzen ari: " Ea nolakoa den gure umea, eta zein jostailu den beretzat aproposa", baizik eta diru bat gastatu behar dugula, eta ea berak zer eskatzen duen. Eta berak zer eskatzen du?
‎Umiak bertoko umiak kanpotar umiakaz erderaz eurrez ekiten dautse. Gure umiak orretara erdera ikasten dabe, erdera ikasten dabe ta gauza askotarako balijoko dautse esango daustazu amurruz lez. Ez estutu, irakurle.
‎Baña uartu orain orretzaz, ber berorretzaz. Gure umiak ikasten dabe erdera, eta udatzale orrein umiak ume orrein gurasuak aitatu biarrik bez ¿ ikasten ete dabe euzkerarik?... Zure erantzuna eunetik larogetamar baño geyagoz ¡ ez!
‎Errijetako ume euzkeldunakaz errez errez, igarri barik ikasiko dautzube euzkeraz. Eta gure umiak be, alantxe biar gaurkuan eta, eurekaz erdera ikasiko dabe biar dabenetarako jakin dagijen, baña euren izkuntzeaz aztu barik.
‎Elgoibarren, gu umeak ginelarik, ba ziren bi zakur ezagun, Flecha eta otso. Biak ziren handi.
‎Ongi oroitzen naiz. Gu ume koxkor ginela, betizuekin batera Lasturko jabea etortzen zen, gizon ttipi, mehar bat, hirurogei kilo izango ez zena. Betizuen ondoan kilkerra ematen zuen.
‎–Maisuak guri umetan erakutsi zigun bezala, ez zagon erredakziorik punto finalik gabe, eta tartak ere berdin...
‎Urteak igaro ondoren denok onartuko dugu gure umeek aukera osoak dituztela oinarrizko ikasketak euskaraz burutzeko, euskara institutuetan ere ikas daitekeela, eta unibertsitatean ere hainbeste arlotan, hori ez dizut esan beharrik zuri. Hori hala gertatu da hainbeste jenderen lanari esker, eta hainbeste lagun buru belarri sartu zirelako, bere sakeletan diruaren ordez ilusioa zutela, euskal hezkuntza sistema berriak sortzen, zegoen hezkuntza ofizialari ia ia baliabiderik gabe lehia egin nahian.
‎Nola da posible euskaltzain batek horretan ere, beste gauza askotan bezala, zalantzarik izatea eta halako nora ezean ibiltzea? Bada, nik zalantzak ditut gaur egun, urteetan eta urteetan gure umeak eredura bidali ondoren, esperientziak erakusten didana kontuan hartzen badut. Zeren, Euskal Herriko toki askotan behintzat, ume euskaldunek, gure umeei gertatu zaien gisa, eta beharbada zuri ere gertatu zaizun moduan, ikastolan ikasi baitute erdara.
‎Bada, nik zalantzak ditut gaur egun, urteetan eta urteetan gure umeak eredura bidali ondoren, esperientziak erakusten didana kontuan hartzen badut. Zeren, Euskal Herriko toki askotan behintzat, ume euskaldunek, gure umeei gertatu zaien gisa, eta beharbada zuri ere gertatu zaizun moduan, ikastolan ikasi baitute erdara. Horrek, beharbada, ez luke aparteko garrantzirik, azken batean umeek beti ikasiko baitute erdara, hemen ez bada han.
‎Bi seme ditugu, gazteak zu bezala, beti ibili direnak ikasketak euskaraz egiten, familian ere beti euskaraz mintzatzen gara, saiatzen gara haiekin elkarrizketak izaten, ikastolan ibili dira betitik, baina haien euskara eta haien adiskideena ahula da, maizkara gainetik beheraino erdarak joa. Gure umeek ikastolan ikasi zuten erdara, hori berehalako kontua izan zen, eta ondoren etxetik zeramaten euskara aldatu zuten, nahiz gela bakoitzean etxetik zetorren euskaldun umeen kopurua ez zen hain txikia. Eta nik etxean izandako esperientzia beste familia euskaldun zenbaitetan ere gertatu izan da.
‎euskara maila apala dute usuegi, aski apala, batez ere zenbait eskualdetan, hemen orokortzeak egitea ez baita batere gauza ona. Zer erakusten diete orduan gure umeei. Mutiko edo neskatiko batek txartela etxera ekartzen duenean datu pertsonalekin betetzeko eta irakasleak Izen abizenak horren ondoan zenbaki telefonoa jarri badio telefono zenbakia jarri beharrean, zer egin behar du aita edo ama batek, jakinki pedagogikoki ez dela batere egokia maisuak esandakoa zuzentzen ibiltzea?
2003
‎Orain umeek euskaraz ere egiten dute. Denbora asko eman dute gure haurrek A ereduan, eta borroka asko egiten ari gara gure umeek ereduan ikas dezaten.
‎irakurgaiak eta kanta guztiak be bardin. " Meza isiletan" (gure herrian goizeko sei eta erdietan eta zortziretan emoten ziran mezetan) gure umetan ez zan ezetariko berbaldirik egiten. Hori bai:
‎Orduko gure goseak ez eukan mizkinkeria handirik. Gure herrian, gure ume denporan, Urtebarri andren eguna izaten zan; Erregen, gizonena; (San Silbestre), mutil zaharrena; San Sebastian, mutil gazteena; Kandelerio, neskatilena...
2004
‎Sekulako diru kopuruak inbertitzen dituzte gure agintari sanitarioak, osasunaren zientzietako ikasleak, gure ikertzaileak, gure profesional sanitarioak eta kontsumitzaileak baldintzatzen eta manipulatzen, horrela lortzen baitute medikuek beharrezkoak baino askoz medikamentu gehiago errezetatzea eta erabiltzaileok kontsumitzea, horrek osasunarentzat dituen ondorio kaltegarri guztiekin. Erritmo honetan jarraituz gero, belarrietatik ere aterako zaizkigu txertoak eta sendagaiak, batez ere gure umeei eta zaharrei!
‎Enee! Panorama ederra aurkituko din gure ume gaixoak."
2005
‎Herrialdekako Eskolarteko txapelketen azkena ekainaren lehen astean eta Euskal Herrikoa bukaera aldera jokatzeak ere ematen du zer pentsaturik. Azterketa azterketak, bestelako azterketa mota hau... lana pilatuko zaie gure ume eta gazteei. Aste Santu inguru horrek, berez hain aspergarria" hila" zehazkiago izanik, tentazio bihurtu behar luke balizko data aldaketa baterako.
‎Senarra eta biok berandu ezagutu ginen eta haurdun gelditzeko ere hiru urte luze behar izan genituen. Osagileek abisatu ziguten arrisku hori eta beste asko zeudela umea hain berandu izatean, baina guk ume bat nahi genuen. Hasieran ez genion ezer igarri:
‎Eta gero esan dit: Guk umetan... Eta isilik gelditu da.
‎Armairuarena eta arrosarioarena bai. Hori asko komentatu zen etxean gu umeak ginenean. Martina ez da akordatuko igual, ze ni baino umeagoa zen, baina ni bai.
‎Guk ahoa zabalik entzuten genion. Jakina, gure ume denboran ez zegoen telebistarik. Te be oak (komikiak) bai, ordea.
‎Esaldi hori Cum mica salishartu behar da, hau da, baina bat zuk erantsiz. Guk umetan Bernardo Lopez Gartfaren Dos de Mayo poema ikasi behar izaten genuen. Betiko gelditu zitzaizkidan hitzok Napoleoni esanak:
‎Edmeak basoa ahoratzen zuen Iker itxuratuz eta ezin erranak udalatzen zion gogoeta saila isilduz: bai bai diozuenak dira gure umeak baina ez dute ongi egin, euskaldun zintzoak izanagatik, gaixtaginak eta hiltzaileak laguntzean edo hiltzaile eta gaixtagin bilakatzean. Bazekien horrelako eleak hortz artetik ihes joan balitzaizkion, orok berdin pentsatzen zutela jakinez, ez ziola nehork gehiago hitzik egingo.
2006
‎Baina gezurra zen. Pozoitu egin zituzten gure umeak. Gure haurrak ospitaletara eraman genituenean pozik zeuden.
‎Garaian garaiko zailtasunei aurre egiten ikasten ez duen haurrari, gero eta malda pikoagoa gertatuko zaio bizitzan gainditu beharrekoa, bizitza bera, alegia. Nik ez dut esaten nahita zailtasunak eta zangalatrabak jartzen ari behar genukeenik gure umeei baina, garbi izan behar genuke, beren kasa gainditzen duten koxka bakoitzak, eragin positiboa izango duela beren auto-estiman eta nortasunean. Eta aukera horiek galarazten badizkiegu, nola bete hutsune hori?
‎Helduak ginan ordurako eta gurean izaten zan beharrizan gorria arintzearren lagundu behar genduan. Gu umeok, halanda be, pozarren gengozan. Ordura arte legez, aurrerantzean be ur bitsetan ez ginana biziko ondotxo jakin arren, gizon sentitzen ginan.
‎Zein tontoa zaran! Gure umeari be gustauko jakon hori, seguru.
‎Gogoratzen rekortableak? Gure ume garaian izaten ziren neskatila batzuen paperezko irudiak, moztu eta gainean soinekoak janzteko. Nik halakoak egiten nituen txikitan.
‎Ez zaigu sekula dirurik faltatu, eta pozik bizi izan gara hiri gaineko malda batean erositako txaletan. Bai Jose Luis bai ni neu ere ugalkorrak izan arren, ospitaleko kide baten laguntzaz, eta sexu hautaketaren kontrako legediari iruzur eginez, intseminazio artifizialaren bitartez sortu genuen gure ume bakarra, mutila izango zela ziurtatuz; Antton jarri genion, nire aitaren omenez. Eta hemezortzi urte betez gero behin baino gehiagotan damutu naizen arren, hogeita hemezortzi urte izan arte ez nuen gidabaimenik atera.
‎Ulertzen da, ezta? Nik sekula ez diet esan gure umeei kontserbatoriora joan behar zutela, hau eta hura ikasi behar zutela... Ez, ez, ez.
‎Beste batzuk, berriz, gure eskolan ikasitakoarekin geratu dira, gure semeak bezala. Nik ez dut izan setakeriarik, gure umeek musika ikasketak egin zitzaten. Artean, Maria Barbara bizi zen eta ea noiz bidali behar nizkion umeak, galdetzen zidan.
‎– Hemen, itsasadarrean halakoak agertzen ziren gu umeak ginela, bazenekien?
2007
‎Familia askotan, gure aita bezala ibilita ere, isil isilik egon ziren, ez zuten ezer kontatzen etxean, beldurrez, kezkatan: " Gure umea horrela ateratzea ez dugu nahi", eta antzeko kontuak. Ni, aldiz, bestelako salda batean egosi ninduten.
‎–Hau gure umearentzako izango da, Edelmiro. Mutila bada, urdinez pintatuko dugu.
‎Jaten ditudan gauzak ez dira onak nire osasunerako. Eta oraindik luzaro bizi nahi nuke, gure umeengatik.
2008
‎Baina ezagutzen ez zaituzten herri batean, umeak beti amarekin. Hala esaten diete gure umeei, amitis dutela, ama mina, beti daudelako nirekin. Normal!
‎Gertatu zen gure familia Madrildik Labrazara etorri, etxea egin eta zorretan sartu zela. Dirurik ez, hortaz, gu umeok hara edo hona ikastera bidaltzeko. Orduan, gure aitaren lagun batek, Arabako Diputazioan lan egiten zuenak, urtean beka bat ematen zuen, mutikoak Gasteizko apaizgaitegira joateko.
‎Eurixe eta euskixe, martiko eguraldixe. Halan zan esaera, baina guk umeok, astemeak txiza egiten ebanean, honetara aldatzen genduan:
‎Bada beste gauza aipagarri bat, hizkuntzari lotua. Anaia edo arreba nagusiek, guk umeok ez ulertzeko hizkera berezia erabilten eben, guk ulertzerik nahi ez eben euren arteko sekretu bat ahotan erabilenean; ahuntz erdera zan hizkera hori. Silaba bakotxa p letra tartekatuz errepikatuta egiten zan.
‎Baserriko lanek ez eben saiatzeko asti handirik lagaten. Kantu, soinu eta bertso giro hori nabarmena zan, anaia nagusiak gazte eta gu ume ginanean.
‎(43: 22:00) Gurasook onena nahi dugu beti gure umeentzat. Beste batzuekin konparatzen ez bazaitugu, ez duzu jakingo zure maila zein den.
‎Hara eta hona ibiltzen ginenean ehiza ugari izaten genuen; baina akuanek leku batean geratzeko esan ziguten eta orain ehiza urria da. Gure umeak hazten direnean oso animalia gutxi egongo da.
‎Bakean uzteko esaten diegu, gu geure herrixkan geratuko garela eta kito. Baina hiriko jendea etorriko balitz, eta zuhaitzak bota eta herri handi handia egingo balute, ospitalearekin, orduan asko poztuko ginateke; gure umeak ez lirateke gaixorik hilko.
‎Agur, maitea. Gure ume hau ere badoa gora.
‎GERMAN. Gure umea ez da aldatu.
‎Horrek guztiak kudeaketa zuzenaren atzean interes ekonomiko argia ezkutatzen dela pentsatzera eramaten gaitu, gutun hau idazteko orduan Gipuzkoan enpresa homologatu bakarra Auzolagun izanik monopolioaren kalteak jasan baititugu, betiere, berriz ere diogu, janari eta zerbitzuaren kalitatearen okertzearekin eta, beraz, gure umeen kaltetan.
‎Gozatu ederra hartuko dute gurasoek hau irakurtzean. Gure umea behintzat hobea da esango dute, Matxalenek egiten dituen bihurrikeriak eta desmasiak ikustean. Gozatu ederra hartuko dute gaztetxoek neurrigabeko kaos eta suntsipen sortzaile honen abenturak irakurriz.
‎Baina ez zuela sinisten ni zerbaitera lotuta egon gabe bizi naitekeenik. Orduan, sei hilabetez egon nintzen ezer hartu gabe, ezer erre gabe, ezer edan gabe, eta berriz galdetu nion zer zen gure umeaz. Esan zidan ez zuela nigan konfiantzarik, eta ezin zuela nirekin umerik izan.
‎Baina, hori ez zaion aski, Otsame ene eme lagunak, erranen dizu nola, Gorrail tzar horrek topatzen duen aldi bakoitz, ele txarrez laidoztatzen duen. Gure umeak berak, ene otsokume gaixoak, ez dira haren irainen babesean. Joan den egun batez, etxerat artino lasterkatu zituen, gaizki erabili, jo ere, errautsean mustupilkatu, orbanez emokatu, ur ustelez funditu," gaixo abandonatuak" deituz eta beste... Gehiago dena gure azken umetxoa Harpe, geroztik eri dago eta sendagilea lotsa da bista ere galduko ez ote duen.
2009
Gure umea gura dauenak Eskatu beio amari.
‎Neure ixena imiñi eta il in san, ta ain lekun ekarri euden bat, gero anditxuau bat ekarri euden. Aurok euki seme (t) gure ume ta aiñ orde bere ekarri i euden uriti. (...) Gero urte batzuetan barriro umearen bila etorteko eskubidea eukiten eben ezta?
‎Eta hileta ospakizunen bat egoanean be bardin, ortusantua bakarra genduan herri osoak eta. Gure ume denporan, orain baino mehatzago ebilzan auto eta motorrak kaminoetan, geure eguneroko zeregin eta ardurak geunkazan ingurutik mobidu be gitxi egiten ginan. Meakatik Meakaurrera zan gure ohiko ibilbidea:
‎Dantza eta kantua oinarritutako telesaila izango da. Espero dezagun gure ume zein gaztetxoek Go! azen gustuko izatea!
‎Antxoa gazitzeaz gain, arrain xerrak ere egiten genituen, eta atunari baño maria eman ere bai. Luzeak ziren uda egunak gure ume garaian. Goizeko bostetan jaikitzen ginen askotan azpizarak garbitzeko, balde handietan beratzen utzita.
‎Gutxiago?). Zulo horretara sartzen ginen gu umetan; horrela desagertzen ginen. Neguan lokatza zegoen harresi barruan; udan lokatza eta intsektuak.
‎LEONOR. Gure umeak badu zerbait...
‎EMAKUMEA. Hire aitaren erruz hil zituan gure umeak!
‎IKERNE. Baliteke, baina zu beti izango zara gure umea.
‎(Hasperena eta) Zer egingo dut nik orain zuek gabe? Olga, zaindu gure umea. Esaiozu maite dudala.
‎Aipatutako oinarri horiek egun ordenamendu juridikoak dauzkan hutsuneak betetzera bideratuta daude. Hutsune horiek, jakina, gizartean alarma handia eragiten dute, babes handiena behar duen taldeak, hau da, gure ume eta adingabeak, orain arte behintzat, babes gabeko egoera batean egon baitira. Egoera horri amaiera jarri behar zaio.
‎Internamendu gunean igarotako urteez oroitzapen txarrik ez zuela inoiz izan adierazi zuen Ballardek duela ez asko. Gogoratzen ditut jipoiak eta bizimodu horren gogortasuna, baina gu umeak ginen, eta nahi beste jolas egin genezakeen.
‎Azken bertsoan ere, horrela bukatu zuen Uriak: " ai ene neba maitea/ onartu eta bakea/ ez al duzu nahi gure umeek aitona izatea?" eta borobil itxi zuen gaia Arzallusek horrela ihardetsiz: " arrazoia konpletoa/ baina ez da hain petoa/ nik erantzun bat badaukat nere kezken artekoa/ gure haurra etxekoa/ ta geure babesekoa/ nola esplikatu aitona dela hogei urtekoa?".
‎Bi familiek hiruna seme alaba dituzte. ? Gure umeak oso pozik daude, Atouname noiz iritsiko irrikan?, zioten bi amek ahots batez. Izan ere, bi familiek aurreneko aldia dute.
‎Iñigok esan zigun amets batean jakinarazi ziotela zu eta ni ginela lan horretarako hautatuak, Ananda. Baina gure umeak ez ziren gureak izango, Gibranen poemak zioen bezala, baizik eta leinu berriaren umeak, iniziatzen ari gintuen logiarenak; gure umeek hiru bikoteon energia hirukoitza izango zuten polo bakoitzean; Iñigok oso argi zeukan, errebelazio bat izan duenaren moduan mintzo zen.
‎Iñigok esan zigun amets batean jakinarazi ziotela zu eta ni ginela lan horretarako hautatuak, Ananda. Baina gure umeak ez ziren gureak izango, Gibranen poemak zioen bezala, baizik eta leinu berriaren umeak, iniziatzen ari gintuen logiarenak; gure umeek hiru bikoteon energia hirukoitza izango zuten polo bakoitzean; Iñigok oso argi zeukan, errebelazio bat izan duenaren moduan mintzo zen.
‎...dake aitona amonekin jolas daitezen, baina zuk ez zenuke onartuko arraza berriaren oinordekoak garbia ez den jendearekin nahasterik, hori ez da normala, Ananda, zerbait gaixoa dago horretan guztian, zu pertsona onbera zara, asmo garbiko haur baten antzekoa, horregatik ulertu behar didazu, zoriontsu izan gaitezke, eta zuk diozun Kailas espiritualera iritsi ere bai, eta Hiru Erregeen Mahaian ernaldu gure umeen haziak, zergatik ez, ederra izango litzateke, zuk niri atzetik bueltan eman eta gero aurrez aurre elkar besarkatu, animalien grina eta eguzkiaren garbitasun elurrezkoa bateratuz. Bai, nahi dut hori, Ananda, baina aldi berean ni neu izaten utzi behar didazu, bizimodu normal bat nahi dut, lagunei telefonoz deitu, haiekin noizbehinka geratu, nola doakien jakin, familiarekiko harremana berreskuratu; besteek ere badaukate zer erakutsirik, ez yoghiek soilik, Ananda, zatoz, jar ezazu burua nire bularren gainean, honela, honela, ikusten zein ongi gauden.
‎Esan eta esanda ere, zeinen politak diren, niretzako behintzat. Gu umeak ginenean izaten zuten itxura eman diete, fintasun guztiaz hornituta gainera, halako tortolosak eta panpinak ume aberatsak baino ez baitzituzten edukitzen; eta gu, jakina, inbidiatan urtzen ginen haiek halako joko dotoreekin ikusteko aukera izaten genuenetan. Jokoetariko bakoitza sartuta dagoen kutxa gaineko marrazkia eta kutxaren beraren itxura ere sasoi haietakoenak bezalakoak dira.
‎Paperean garbi eta txukun idatziriko azalpenak argitzen zenizkigun, guk ulertzeko moduan hitz egiten ahaleginduz betiere. Argi zegoen zuk ondo ezagutzen zenuela gure berbaera; batere ez harritzekoa, bestalde, hainbeste ordu emanda gure artean ume umetarik. Edonola ere, gustua zen zuri entzutea.
‎–Atarramentu errazik behintzat, ez! Gure umetan," nika" hitz egiten zuena seinalatua genian... Mixerikordiakoa edo umezurztegikoa huen, familiarik ez zuten bikoteren batek adoptatua... pikaroenek" kuku seme" ere deitzen ziotena.
‎– Gu umeak ginela joan zuan gure aita Santa Kruzekin. Gogoan diat bitan itzuli zela etxera.
2010
‎Haien sosak eta gureak ausarki gobernatzen dituztenek guri esaten digute kontuz ibiltzeko gastatzen dugunarekin, bestela paga jaitsi edo kendu digutelako. Gu ume gaizki heziak gara haientzat, eta munduan gertatzen diren gabezia eta zorigaitz guztien errudun egin nahi gaituzte. Eta iradokitzen digute haiek meritu handiagoak egin dituztelako iritsi direla hor egotera, gure gainetik.
‎Normala da, bestalde, kezka hori izatea. Gure umeak Iruñerrian ikusten ditugunean, esate baterako, hangoekin komunikatzeko mugatuta sumatzen ditugu, eta gurasoari ez zaio gustatzen bere haurrarengan inolako ezintasunik sumatzea. Beste aldera ere ikus genezake, jakina; alegia, hangoa da gurearekin ezin dena komunikatu, edo gutxienez egoera simetrikoa da, eta bi aldeek dute ezintasuna.
‎Gainera, pelikuletan gaiztoak izaten dira laguntxo horiek, baina gureak jatorra ematen du. Begiratu zelako barreak egiten dituen gure umeak hari esker.
‎100 biderrez kopiatu egin behar izaten gendun. Ez gendun gure esperientzia gure umeentzat gura, eta zerbait egin beharrak, ez geniken zer, eroan gintuen ikastola izango dena sortzera?.
‎LEO: Gertu behar ditugu gure umeak. Ni ere txoratu egiten naiz Milena etortzen denean.
‎ALIZIA. Eta gurasoontzat ere ezta erraza... nerabe izango dira, baina guk ume ikusten ditugu beti, ezta?
‎/ Hain larria da, e? Eta gure umeak? / Jainko maitea!
‎Egizu niregatik. Behin izan ginenagatik, gure umeengatik.
‎JOANA: (txantxetan) Ze, zer moduz dago gure umearen aita?
‎Baina aurreratzea posibleago egiteko nik zientzia politikoaren barnean proposatu egiten dut beste zientzia bat egitea, eta da zientzia fikzioa, hipotesien bitartez ere etorkizuneko problema posibleak ikertuko lituzkeena. Zeren ez baitakigu gure umeek, gure ondorengoek, zer egingo duten.
‎Izugarria dugu, bestalde, globalizazioak eta teknologia berriek dakarten iraultza ere. Zeharo aldatzen ari da gure ume eta gaztetxoen inguru linguistikoa. Geroago eta zailagoa gertatzen ari da hizkuntzaren transmisioa familietan.
‎Hizkuntza, batez ere ahozko jarduna izanik, eta ondorioz bere bizia eta indarra erabileran egonik, kezka handia sortzen digu zenbait egoera berrik, esaterako, gure ume eta gaztetxoek geroago eta denbora gehiago ordenagailu eta antzerako tresna, mutuen, aurrean egiteak, hizkuntza ezin delako hitz egin gabe bizi.
‎–Ondo asko dakit nolakoak diren gure umeak. Bereziak dira, ez dira besteak bezain azkarrak, ez abilak.
‎–A, hori ez dakit –esan ohi zuen amak– Ijito batzuek eraman zuten gure umea, eta haren partez zu utzi.
‎Bernardinoren eta Mauricioren kide zen Miguel beste maisuari kopla burlatiak zizkioten jarriak, bere herrena zela-eta, eta Fray Victorrek ere Aste Santu guztietan erabiltzen zuen haien izena predikuetan: " Eta zer esan gure umeen arima usteltzen duten eskola horietaz!". Egoera haren oinarrian maisuek 1934ko hauteskundeetan hartutako joera zegoen.
‎Atzo esan genizuen bezala, Isabel eta biok euskal eskolaren mugimenduan gaude. Ba, ikusi genuen Isabelek eta biok gure umeek ez zeukatela jostatzeko materialik euskaraz. Jostaketa guztiak erdaraz zeudela.
‎Autobideak gure haran estua zeharkatzen duenetik ziztu bizian ailegatzen da Botxora, halere nekatuta nengoen gidatzeaz eta pentsatu nuen ondo etorriko zitzaidala siesta bat, beharbada autoan bertan botata. Usako aldera abiatu nintzen, gure ume garaiko erreka ederra neguan ikustera. Gainera Arboleda zaharretik irten behar nuen herritik, bizikletaz bainatzera joaten ginenean bezala.
‎Gainera ez nuen alperrik hitz egin, erraza izaten baita katagorriak ikustea etxe inguruko pinudi ilunetan. Gure ume garaian bai, behintzat.
‎Nondik natorren adierazteko ahalegina egiten ari naiz, konturatu bazarete. Gure ume denbora moroa izan zen, Pedro H. Sarrionandiarena bezala, Mohamed ben Abdelkrimena bezala, gaur egun Nafarroan eskolara sartzen den edozeinena bezala.
‎1133. Disimulatu beharreko gaiak nabarmenak izaten dira euskaratik gaztelaniara itzulpenetan. Botere erlazio politikoek eta" iritzi publikoak" beharturiko errefrakzio eliptikoaren adibidea da gure ume literatura hobereneko hau: " ez baitzitzaidan ahazten lehenago nobio bat izan zuela, ETAko militantea gainera, eta haren faltan bizi zela Irene gaixoa".
‎Ezin niezaiokeen barkatu hura, eta egunero euskararen etorkizun konkretua ziren gure umeen aurrean egiten zituen huts mordoak ere ez. Bat bera ere nion aurrerantzean onartu.
2011
‎Bizkaiko Guraso Elkarteak deituta egingo dute kontzentrazioa, dagoeneko hiru astean luzatu den jangeletako langileen grebak sortutako gatazkari konponbidea eman diezaioten eskatzeko. \" Gurasook arduratuta eta aserretuta gaude guzti honegaz, jangelan uzten ditugu gure umeak normalean, ezin ditugulako etxera eroan, lanean gaude-eta. Guzti hau askori jasangaitza egiten zaigu\", azaldu dutenez.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
gure 229 (1,51)
Gure 79 (0,52)
Gu 17 (0,11)
gu 17 (0,11)
Guk 13 (0,09)
guk 13 (0,09)
guri 4 (0,03)
Gurean 2 (0,01)
gure lekukoak 2 (0,01)
gure lekukoen 2 (0,01)
Gure lekukoei 1 (0,01)
Gure lekukoen 1 (0,01)
gure artean 1 (0,01)
guretzat 1 (0,01)
Argitaratzailea
ELKAR 54 (0,36)
Berria 38 (0,25)
Alberdania 32 (0,21)
Open Data Euskadi 32 (0,21)
Pamiela 27 (0,18)
Labayru 26 (0,17)
Argia 23 (0,15)
Susa 22 (0,14)
Booktegi 19 (0,13)
Jakin 15 (0,10)
Goenkale 12 (0,08)
alea.eus 9 (0,06)
Karmel aldizkaria 8 (0,05)
Uztarria 6 (0,04)
ETB dokumentalak 5 (0,03)
Hitza 5 (0,03)
goiena.eus 4 (0,03)
hiruka 4 (0,03)
Bertsolari aldizkaria 4 (0,03)
Euskaltzaindia - Liburuak 3 (0,02)
HABE 3 (0,02)
Uztaro 3 (0,02)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 3 (0,02)
Urola kostako GUKA 3 (0,02)
Consumer 2 (0,01)
ETB serieak 2 (0,01)
UEU 2 (0,01)
aiurri.eus 2 (0,01)
Maiatz liburuak 2 (0,01)
Anboto 2 (0,01)
EITB - Sarea 1 (0,01)
Euskaltzaindia - Sarea 1 (0,01)
Euskaltzaindia - EHU 1 (0,01)
Osagaiz 1 (0,01)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 1 (0,01)
barren.eus 1 (0,01)
Karkara 1 (0,01)
Noaua 1 (0,01)
Jakin liburuak 1 (0,01)
Herria - Euskal astekaria 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
gu ume ez 11 (0,07)
gu ume denbora 9 (0,06)
gu ume asko 6 (0,04)
gu ume garai 6 (0,04)
gu ume bat 4 (0,03)
gu ume ere 4 (0,03)
gu ume oso 4 (0,03)
gu ume bera 3 (0,02)
gu ume eduki 3 (0,02)
gu ume eredu 3 (0,02)
gu ume euskara 3 (0,02)
gu ume ezagutu 3 (0,02)
gu ume hizkuntza 3 (0,02)
gu ume sartu 3 (0,02)
gu ume ume 3 (0,02)
gu ume zer 3 (0,02)
gu ume ama 2 (0,01)
gu ume aukera 2 (0,01)
gu ume baina 2 (0,01)
gu ume be 2 (0,01)
gu ume buru 2 (0,01)
gu ume egin 2 (0,01)
gu ume eman 2 (0,01)
gu ume erakutsi 2 (0,01)
gu ume gaizki 2 (0,01)
gu ume gura 2 (0,01)
gu ume guzti 2 (0,01)
gu ume hazi 2 (0,01)
gu ume hura 2 (0,01)
gu ume ikastola 2 (0,01)
gu ume izen 2 (0,01)
gu ume jakin 2 (0,01)
gu ume lagun 2 (0,01)
gu ume lapurtu 2 (0,01)
gu ume ukan 2 (0,01)
gu ume abade 1 (0,01)
gu ume abandonatu 1 (0,01)
gu ume abizen 1 (0,01)
gu ume adineko 1 (0,01)
gu ume aisialdi 1 (0,01)
gu ume aita 1 (0,01)
gu ume aitona 1 (0,01)
gu ume akabatu 1 (0,01)
gu ume aldiro 1 (0,01)
gu ume algara 1 (0,01)
gu ume altruismo 1 (0,01)
gu ume altu 1 (0,01)
gu ume ardura 1 (0,01)
gu ume argazki 1 (0,01)
gu ume arima 1 (0,01)
gu ume arrakasta 1 (0,01)
gu ume asignatura 1 (0,01)
gu ume atzeratu 1 (0,01)
gu ume aurpegi 1 (0,01)
gu ume babesgabe 1 (0,01)
gu ume bada 1 (0,01)
gu ume bakar 1 (0,01)
gu ume bakarrik 1 (0,01)
gu ume bakoitz 1 (0,01)
gu ume balio 1 (0,01)
gu ume balore 1 (0,01)
gu ume bar 1 (0,01)
gu ume barne 1 (0,01)
gu ume bataiatu 1 (0,01)
gu ume batzuk 1 (0,01)
gu ume begi 1 (0,01)
gu ume behintzat 1 (0,01)
gu ume beldur 1 (0,01)
gu ume benetan 1 (0,01)
gu ume Bernardo 1 (0,01)
gu ume berreskuratu 1 (0,01)
gu ume betaurreko 1 (0,01)
gu ume bezala 1 (0,01)
gu ume bide 1 (0,01)
gu ume bihotz 1 (0,01)
gu ume bizi 1 (0,01)
gu ume bizitza 1 (0,01)
gu ume defenditu 1 (0,01)
gu ume denboran 1 (0,01)
gu ume eder 1 (0,01)
gu ume egun 1 (0,01)
gu ume elikatu 1 (0,01)
gu ume elkartu 1 (0,01)
gu ume elur 1 (0,01)
gu ume Iruñerria 1 (0,01)
gu ume Trabakua 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia