2000
|
|
Pobreek
|
ez
dute guk bezainbeste diru, eta Afrikako lurralde gehienak pobreak dira: Sahara, Algeria, Libia, Sudan, Etiopia, Kenia, Somalia, Txad, Mali, Niger, Egipto, Zaire, Zanbia...
|
|
Lehen aukerak egingarriagoa dirudi, baina, geroanproiektatzen bagara, zer aukera egonen da, epe luzera, Euskal Herri batua eraikitzeko? Nik, Iparraldetik, horrelako eskema bat arriskutsua ikusten dut, kasik esangenezakeelako, hogei urteren buruan gure euskalduntasuna desagertua izanen dela.Maila apalenetan ere, Estatu frantziarrak inongo borondaterik
|
ez
du gure euskalizaera onartzeko. Beraz, gaudenean jarraituz, hogei urteren buruan hemengo lurraldea da Euskal Herri gisa kontsideratu, euskaraz hitz egin dezaketen hamarbat pertsona bakarrik egongo direlako.
|
|
Ez naiz gehiago luzatuko, eta neure iritzia esaldi bakarrean laburbilduko dut: Txillardegik bere marka utzi digu askori. Ez dakit nik oraingo belaunaldi berrikoei utzidien, baina zalantzarik
|
ez
dut gure belaunaldiko euskaltzaleengan izugarrizko eraginaizan duela aitortzeko. Ez soilik ideiengatik, baita haren lanen irakurraldietan izandakoatseginagatik ere.
|
|
—Bai, originala delako izan daitekek, horixe pentsatu diat nihaurk ere hatsarrean, nahiz eta gero eta gutiago sinesten dudan: izan ere, jende originalak eta bere gisakoak ez dik berdinetik berdinerat egiten, baina berdinetik hoberat, eta hori
|
ez
duk gure zozoaren kasua, zeren habiak egin baititu, bata bertzearen gainean, toki berdintsuetan; gero, jostalaria izan zitekeela pentsatu diat, baina habia, hegazti batentzat, den gauzarik seriosena duk, eta serios denarekin ez zagok josteta egiterik; eta, orduan, bertze zerbait bururatu zaidak —eta, hatza luzatzen zuela, erran zidan—: ez al haiz konturatzen, bada, ezen mailen arteko leihoak —edo errektanguluak, hobeki— berdinak direla, eta, berdinak direlako, zozoak ez dituela, beharbada, bereizi, ergela delako?
|
|
Ikerketa teorikoa eta jarduera praktikoa desberdintzen zituen, Neurathentzat zilegi ez zen modu batean. Descartesen ustez, esparru praktikoak eta moralak sekula
|
ez
du gure ahaleginen helburua den ezagutza zehatzik eskuratzen, esparru horren baitan kontingentzia eta ziurtasun eza murgiltzen baitira beti. Hau da, inoiz ez da ziurtasunik emango.
|
2001
|
|
Famatua den pertsona baten familia, familia da, ez famatua bera. Horregatik, batzutan
|
ez
dugu gure lekua aurkitzen horrelako ekitaldietan, batez ere protagonismoa guri ematen digutenean. Beste aldetik ere, oso maite duzun pertsona baten bizitza, aurpegia, edo ahotsa behin eta berriro berbizitzea gogorra da.
|
|
" Lur bat haratago" libertatearen sinboloa da, baina Irigoienek edo Joanes Etxegoienek dioenez askotan
|
ez
dugu gure burua ezagutzen eta gure buruaren esklabo bihurtzen gara. Irakurleak jakin behar du lur bat haratago doala, utopiaren bila zabal zabalik.
|
|
Aktore bezala oholtza gainean bakoitzak bere benetako izena erabiltzeak abantailak dituela iritzi diote taldekideek, Espe Lopezen aburuz, gainera," tradizioko gauza da. Guk
|
ez
ditugu gure lanetan zentzu klasikoan ulertzen diren pertsonaiak erabiltzen, guk pertsona funtzioak erabiltzen ditugu. Hauei gure izena jartzen diegu hein batean gure' alter egoa' rekin lan egiten dugulako batzutan".
|
|
Hauts ditzagun jeltzaleen eta sozialisten arteko balizko zubiak, eta horretarako tira diezaiogun hegan dabilen guztiari. Horrela EAJk
|
ez
du guregana etorri beste erremediorik izango, eta soberaniarako bidea errazagoa izango da, geuk gidatuko baitugu prozesua.
|
|
Zentro hauen egitura oso berezia da;
|
ez
dute gure ikastetxetan bezala adin bakoitzeko gela bat, baizik eta moduluka daude antolatuak. 1 urtekoak alde batetik, eta 3/ 7 urtekoak bestetik.
|
|
komertzialak, ideologikoak eta komunitatearena, hizkuntzarena. Euskaldunok politikaren bitartez, gizarteko gogoetaren bitartez, eta lana benetan eginez,
|
ez
badugu gure logika ezartzen, esaterako, euskal musikari buruz, azkenean hemengo denda guztiak angloxasoniar mega enpresek bidali duten musikaz beteta egongo dira, logika komertziala gailendu egin zaigulako.
|
|
Igarlearena egiten aritu naiz honaino, eta orain ez naiz ausartukoerratera, fenomeno berri samar honek segida izanen duen. Nolanahi ere, garbi dagogutxi batzuek baizik
|
ez
dutela gure hizkuntza mugetatik harago moduz eta maneranlehiatzeko adina kalitate, zorte edo jakitate izanen.
|
|
hitzaldiak, artikuluak, berripaper laburrak... Idatzi ziren urteak ere desberdinak dira, gainera? 1951koa da zaharrena; 1987koa, berriena?, eta
|
ez
ditu gure ediziorako erabili dugun batasun jantziak erabat berdindu. Berdintze guztiak ez dira on noraezean, eta berdintasunak gorabehera, badago bilduma guztian zehar asmoz eta idaztankeraz halako batasun ukaezin bat.
|
|
Baina hori alfer lana litzateke, eta zauriaren gainean pikoa: nork
|
ez
du gure artean ezagutzen, arestian jaioa ez baldin bada, faxismoaren mutur beltza. Horrelatsu ari zaizkigu Espainiako presondegiak barrendik nolakoak diren erakuts beharrean dabiltzanak, hala nola, atzerrian, Alcázar de Velasco," primerako" preso ezaguna eta, azken baina ez hutsen, Sánchez Covisa2 Barka, Sánchez Covisa, handikiei omen dagokien marratxoarekin.
|
|
" Gure Herrian ez du tokirik euskararen desagerpena helburu duen inork. Euskararen etsaiek
|
ez
dute gure Herrian bizitzeko eskubiderik".
|
|
El asesino escucho al necio, dictaminando aquello de" Gure Herrian ez du tokirik euskararen desagerpena helburu duen inork. Euskararen etsaiek
|
ez
dute gure Herrian bizitzeko eskubiderik".
|
|
Arrazoimen hutsaren saialdi dialektiko ororen emaitzak
|
ez
du guk jadanik Analitika transzendentalean frogatu genuena soilik baieztatzen, hots, esperientzia ahalgarriaren alorraz goiti joan nahi duten gure inferentzia denak iruzurtiak eta oinarri gabekoak direla, baizik eta gauza berezi hau ere irakasten digu aldi berean: giza arrazoimenak hemen muga hori gainditzeko berezko joera duela (A642/ B670 (E491)).
|
|
Bestalde, esperientziaren mailan dagoen ezer ez dugu hartu behar azken oinarri gisa. Honekin, ordea,
|
ez
dugu gure esperientzia gutxienean ere zabaltzen, baina esperientzia zabaltzeko bidean laguntzen digu, norabide egokia hartzen laguntzen digu. Ideiek, beraz, mugapen hauekin ere esperientziaren zabalpenari laguntzen diote; zentzu horretan beharrezkoak dira, eta hauxe litzateke" dedukzioa", hau da, beren legeztapena.
|
|
Ospakizunen harian anitzetan, Hiritik etorri olerkari ofizialek Joanesen erranak eta abestiak, amildegietan jartzen zituzten, seriatzen, berriz moldatzen eta munduko edozein mikro populuren egitekoekin abilki erkatzen, ikus entzuleria funtsean harrituz. Elite ikasiaren soaren menpe lerratzen zen, bestela justifikaziorik
|
ez
zuen gure kultura herrikoia. In extremiseko onarpena zen guretzat eta arrail on bat mesedez...
|
|
Bazekiat orain dena libre dela eta niri bost axola bere ezkutuko zaletasunak baina Peterrek... ziur asko ez dik ondo hartuko. Jende hura
|
ez
duk gu bezalakoa, oso heziketa tradizionala hartzen ditek txikitandik; eskola garestiak, oso kontrol zorrotzak...
|
2002
|
|
Nrork
|
ez
du gurean senitartekoren bat, urruna bada ere, Argentinan. Bertan bizi diren euskal jatorriko argentinarrek, Euskal Herriko biztanleak bikoizten dituzte.
|
|
Demokrazia hori da, printzipio batzuen interpretazio desberdina dagoenean gehiengoak erabakitzen du. Eta printzipio horiek onartzen
|
ez
badituzte guk ulertzen dugu bide horretatik kanpo geratzen direla.
|
|
Horiek horrela, ELB batzorde horretan ari bada, gisa honetako egitura antzu hauek
|
ez
dutela gure problematika konponduko frogatzekoa da. Honezkero, batzorde horretan aurkezten ditugun proposamenak departamenduaren egiturarekiko kontraesankorrak direla agertzen hasiak dira.
|
|
Baina berria zen gazte jendeak bertsotan egitea. Orain gazte piloa dago, eta
|
ez
dute gure garaian bezain beste entzule erakartzen, jada ez baita nobedadea.
|
|
Eta testuinguru horretan kokatzen da garapen jasangarriaren erronka. Izan ere, gaur egun hazkunde ekonomikoa
|
ez
dugu gure ongizatearen igoeraren sinonimotzat hartzen; gure ongizatean beste aldagai batzuek erebiziki eragiten baitute: besteak beste hezkuntzak, osasunak, aisiak eta, jakina, ingurumen garbi eta ederrak.
|
|
horrek ez du aparteko arretarik sortu, ez gure arteko unibertsitateetan ezta kanpoko unibertsitateetan ere. Gutxienez,
|
ez
dugu gure artean inon ereaurkitu gatazken konponbidea monografikoki aztertzen duen zentrorik edo programarik: ez masterrik, ez gradu ondoko ikastarorik, ezta doktorego programarik ere.
|
|
Onena, eutsi karga osoa egin arte, eta horrela aurreztuko dugu. Ur berogailu handiegiak
|
ez
luke gure beharrak aseko eta, gainera, zama ekonomikoa izango litzateke. Beste hainbeste gertatzen da labearekin, barruan hainbat plater erabiliz erabili behar da, eta ez ireki noizean behin nola doan ikusteko, beroa galtzen baitu.
|
|
Paperetan tronpatu dira eta
|
ez
dute gure bisita markatu, hori dela eta seguruenik dugu gaur aitatxo ikusi; zaintzaileak arratsalderako xekatuko zuela agindu didan arren.
|
|
Zuzendaria urduri zegoen, nabarmena zen buruan
|
ez
zuela gurekikoa noiz amaituko beste ezer; ez zekien zer egin eskuez eta begirada non pausatu.
|
|
Zuri idatzirik ere, ez dakit irakurriko dituzun lerro hauek. Zeren uste baitut, nahiz agian ez naizen batere zuzen,
|
ez
duzula guk gure garaian irakurtzen genuen adina irakurtzen. Zuk, guk zure denboretan ez bezala, eskura baitituzu ordenagailuak eta sakelako telefonoak:
|
|
Zure eskuen estutasunak
|
ez
du gure errukiaren beharrik,
|
2003
|
|
Hori hala da, eta ez dugu inolaz ere ezkutatu behar, nahiz eta gutako bakoitzak arrazoi franko izan Bush jaunak dituen gerrarako grinen aurka. Huseinek
|
ez
du gure elkartasuna merezi, ezta ere bere erregimena babesten duen armadak eta poliziak. Herritarrek eta batez ere Iraken demokrazia eta askatasuna gailendu dadin lanean eta borrokan ari diren gizon emakumeek izan behar dute gure babesaren hartzaile nagusiak.
|
|
Ijito kultura oso aberatsa da; ez da ezagutzen
|
ez
gaituztenek gutaz duten irudi hori. Behin konferentzia batean hitzaldi bat ematen ari nintzela, entzule batek hitza hartuta halaxe aitortu zuen jendetza handi baten aurrean:
|
|
Beste teoria batzuek, esaterako, konduktistak,
|
ez
dute gure iraganaren kutxa beltzean sinesten, eta emaitza terapeutikoak orainaldian eta kontzientean oinarrituta bilatzen dituzte.
|
|
Erantzundesegokiak ikusi ditugu Johannesburgoko Goi bileran edo EBeko politikan zeinEuskal Herriko proiektu berrietan. Eta horrek argi erakusten du arazoak ez direlazerutik jaisten, naiz eta herrialde txikia izan gure erantzunkizun energetikoa handiada, eta,
|
ez
badugu gure norabidea aldatzen, arazoa txarrerako eraman egingo dugu.Iraganetik eta orainalditik ikasiz eta oraingo ildo energetikoari balaztak jarriz, gureale garrantzitsua jarri dugu maila globalean. Nafarroan hasitako bidean, bide egokia zen, beraz jakin badakigu norabide okerretik nola ateratzen den.
|
|
Hiztegiak dio energia dela sistema batek lana egiteko duen ahalmena, eta horrelaizanik, ezagutzen dugun zibilizazio sistema honek inoiz baino lan gehiago egitekoahalmena du, duda barik. Beraz, energiaren beharrak ere gero eta handiagoak dira.Naturaren beste espezieek, animaliek zein landareek, egiten
|
ez
dutena guk gizakiokegiten dugu, hots, elikadura moduan behar ditugun iturri energetikotik xurgatzeazgain (e. endosomatikoa) bestelako energia gastuak egiten ditugu gure beharrizanzibilizatoriak, garraioa, zerbitzuak, aisialdia eta abar asetzeko.
|
|
San Martinen esanetan, UEUk pentsatu behar zuen norekin lotu etorkizunerako. Gauzak horrela, UEUren zuzendaritzak, 1982ko apirilaren 30ean, Nafarroan kultura elkarte bat sortzea erabaki zuen eta horren izenean eskatu baimena; «Dena dela,
|
ez
dugu gure aldetik apurketarik egingo». Zenbait gestio eta hutsune izan ondoren, 1983ko urtarrilaren 10ean erregistratu zen elkartea behin betiko Nafarroako Gobernu Zibilean.
|
|
1941 urteko otsailaren azkenengo egunean sortua. Nekazari familia baten ondorengoa, hortaz,
|
ez
genuen guk maiz mariskoa afaltzeko. Gazte gaztetatik lanera ohitua, zazpi izanta janari aunitz behar baitzen bizirik irauteko.
|
|
Esan nahi nioke zorigaiztoko herri honetan taumaturgoak izan behar dugula oraindik ere, ezin ulertzearen amildegian erori nahi ez badugu. Beren aberri txiki eta saminduaren defendatzaile sentitzen direnei baldintzabako errendizioa eskatzen dienak
|
ez
baitu gure tragedia ulertzen eta, larriago dena, luzatu egiten du. Defendatzaile horiek oker badabiltza ere.
|
|
Orduko Tareixak inondik ere ez zuen atzo maleta ttipi bat prestatuko, iluntzean Vigora etorri, eta bertako ostatu ziztrin batean gaua emango; orduko Tareixak goizean
|
ez
zuen gure, barkatu, hemendik aurrera, nire, etxerako billetea erosiko, eta bakarrik abiatuko.
|
2004
|
|
Baina Ibarretxe Planak Ibarretxe berarentzat soilik balio du. Ez du sozialistentzat balio,
|
ez
du guretzat balio, ez Ezker Batuarentzat. EBk ez du atzera botatzen Jaurlaritzan dagoelako.
|
|
Aizarnako puntan jaio, bata Amerikan, bestea Suitzan, bestea telebistan… eta gu, hemen, kapitalean jaio, Ondarretan, eta gu ezer ez gaitun!". Gure amak lagundu digula esango nuke, haiek izan
|
ez
zutena guk izan dezagun saiatu zen. Umeei onena eman nahi zien.
|
|
Ronald Colman da IDRCko zuzendari exekutiboa eta honela esplikatu du bere erakundearen lana: «Indikadore horiek
|
ez
dute gure gizartea neurtu bakarrik egiten, etorkizuneko forma ematen ere laguntzen dute. Ohiko adierazleek gizartean eta ekonomian gertatzen den guztiaren zati baten argazkia ateratzen dute.
|
|
Kasu honetan" errebeldia" moduko bat plantea zezakeen hauxe esanez: lege hau ez da demokratikoa, guk ez dugu Alderdi Politikoen zuen legea beteko,
|
ez
ditugu gureak ez diren eserlekuak hartuko. Baina, jakina, hori bai dela utopia.
|
|
Aldi berean, Euskal Herrian bertan bizi direnak heztea ere bada nire asmoa, nola bizi garen jakin dezaten. Euskal gizarteak ez gaitu ezagutzen,
|
ez
du gure berri, ez daki diasporan bizi den 33.000 lagunek boto emateko eskubidea dutela, eta hauteskundeetan parte hartzen dutela. Eta, are gehiago, aldiro, hauteskunderik hauteskunde, zazpi zortzi bat mila gehiago dira hautesle erroldan ageri diren diasporakoak.
|
|
Zubiaren euskal alderdira abiatzeko eta hau igarotzeko daukaten ustezko debekuak arrazoi sinple bat dauka oinarri oinarrian: zubiaz edo mugaz bestaldeko hizkuntzan eta kulturan beren kabuz bizitzeko
|
ez
gaituztela gu ezertarako behar, beregain den herria baita erdal komunitatea, euskaldungoa haren mirabe besterik ez den bitartean. Haren azpitaldea.
|
|
Zazpi preso politikorekin nago. Espetxe denetan
|
ez
dute gure zorterik, batzuk bakarrik daudelako, eta, gainera, isolamenduan.
|
|
Euskal Herriari gagozkiola, esate baterako, korrejidoreen gorrotoa ez da atzokoa!! Baiña 1794 arte
|
ez
dute gure etsaiek aukerarik izan gure herria egiazki arroztutzen eta erdalduntzen abiatzeko; eta horregatik ez dute egin. Bertako haundikiek gogoz lagundu dute huntan, ez da dudarik, edozein koloniatan bezelaxe.
|
|
Euskaldunok ez dugu españerazko" z" hotsa erabiltzen (nahiz" z" idatzi guk ere). Españolek, aldiz,
|
ez
dute gure" tz" ematen; eta frantsesek erabiltzen duten" r" mota (edo berdiña ez dan inglesena) ez dugu ez guk eta ez españolek erabiltzen. Hizkuntza batetik bestera, horrela, hizkien edo hotsen sorta aldatu egiten da.
|
|
Soina gure bizitzaren baldintza osoa da,
|
ez
dugu gure bizitzaren adigairik soinaren bidez ez bada, eta gure askatasunaren erabilera soinaren bidez soilik gauza daitekeenez, ikusten dugu soina norberaren zatia dela.
|
|
Guretzat sortzen ez badugu, ez dugu inorentzat sortuko. Baina, aldi berean, guretzako bakarrik balio duenak
|
ez
du guretzako ere balio. Ze, Jaki n en, Be rrian, Argia n eta edonon egin genitzakeen gogoeta guztien gainetik eta azpitik ikuslea baitago, zinema areto ilunean irudien proiekzio distirazkoari begira egongo den hura.
|
|
Irakekoaz ere gogoratuko da gutako bat baino gehiago. Zer esan, jaio ere jaiotzen utzi nahi
|
ez
duten gure balizko biblioteka nazionalari buruz?
|
|
" Baina zoritxarrez
|
ez
duk guk amestu genuena. Jendea bere zortzikotan zebilek.
|
2005
|
|
Oso garbi dugu ezker abertzale zabala, anitza eta politikoki eraginkorra eraiki nahi dugula. Borroka armatuak
|
ez
du gure jokabidea inoiz baldintzatuko, baina borroka armatuaren irtenbidea eta gatazkaren konponbidea bilatzeko ahalegin osoa egingo dugu. Zeregin horretan iritzi ezberdinak ditugu eta batzutan ezberdintasun taktikoak agertzen dira.
|
|
Euskal Herrian ez da egon matriarkaturik, baina guk sinestu egin dugu, eta horrek kalte handia egiten digu, ez daukagulako gure benetako irudiaren neurririk. Emakume euskaldunak ere patriarkatuaren biktimak gara, baina
|
ez
dugu gure egoeraren neurri egokia, beste emakume batzuekin konparatuta oso boteretsuak garela uste dugulako.
|
|
Emakumeen literatur lana da, esaterako, ipuinak transmititzea, bertsolaritzaren altxorra mantentzea... Emakumezkoena zer den eztabaidatu ere ez bada egiten,
|
ez
ditugu gure Erdi Aroko kantak berreskuratuko, ez dugu berriro aztertuko XVIII XIX. mendeetako kantutegia... Emakumezkook ez ditugu geure literatur iraganak ezagutzen.
|
|
Eliza ez da zeruan gora, itzea bezain zuzen doan telefono haga buluzi bat iduria, bainan adarrak zabal dauzkan gaztainondo ederra. Biblia
|
ez
zuten guk bezala ulertzen duela zenbait mende. Garai beretan ez dute denek berdin konprenitu eta gaur egun ere batzuek ala besteek ez ditugu gaztainondo horrek eman gaztainbihi berak jaten.
|
|
Egoera honetan egotea baino nahiago nuen soldadu traketsa izaten jarraitu. Baina patuak
|
ez
ditu gure nahiak betetzen, ez dago aldatzerik, ez dizkigu aukerak ematen.
|
|
Ebakuntza ez duk arrakastatsua izan eta gure aldetik ez zagok aurrera jarraitzerik. Orain
|
ez
duk gure gaixoa, kito.
|
|
Negar haiek nondik zetozen eta zer gertatzen zen galdetu nahi zigun. Ordurako bazekien, ordea,
|
ez
zuela gugandik laguntzarik jasoko, eta, maletina mahai gainean utzita, gela erdirantz egin zuen, negarraren jatorria harrapatu nahian.
|
|
Gero, baina, etsipenak jo ninduen, ankerki, Juliorekin zertan zebilen jakin nuelarik. Gertaera hark
|
ez
zuen gure adiskidetasuna eten, hala ere; alta, maistrarekin beste era bateko harremanak izateko aukera eman zidan, hots, harreman arrazoitsuagoak, ideologikoagoak; apika ez zen gauzatuko hori, baldin eta eten mingarri hura gertatu izan ez balitz. Modu horretan sartu nintzen Adelaren buruan, haren mundu ikuspegian, haren esperientzia historikoan, haren erroetan.
|
|
Garapen iraunkorrak, berriz, etorkizuneko belaunaldiei beren beharrak asetzeko gaitasuna ez murritzarazteko ideia du oinarri. Hau da,
|
ez
dugu gure ondoren izango direnen etorkizuna hipotekatu behar. Baina horrek guztiak nolako inplikazioak ditu natur baliabideez egin behar den erabilpenari dagokionez?
|
|
Euskaldunek haien aldean beren buruak apal ikusten dituzte. Beraz,
|
ez
dute guk bezainbateko euskal kontzientziarik.
|
|
Kartzelara sartuz geroztik, Garazi ibili zen albiste emaile. Hasieran
|
ez
zuen gure jarrera ulertzen, hain lotsagarria, hain koldarra, horren zekena!, baina handik urtebetera ohitu eta, esango nuke nik, disfrutatzen ere ikasi zuen bere paper berrian. Amezaga zein Kresala jubilaturik eta Gerena kaleraturik, mahaia eutsi beharreko hanka bilakatu zen, zertan eta gutun trukaketan.
|
|
– Baina hauek
|
ez
dituk guk eskatutako emakumeak!
|
|
– Hori
|
ez
duk gure laguna!
|
2006
|
|
Unibertsitate garaian, berriz, bertako aldizkarian azaldu ziren nire ipuinak; baita beste idazle askorenak ere. La hora zuen izena eta han beste inon
|
ez
genuen gure lanak argitaratzeko modurik.
|
|
Hiriburua, N'Djamena. 1.284.000 kilometro karratu (handitik txikira, munduko herrialdeetan 21), 10 milioi biztanle (munduko 82), kilometroko 7 biztanle baizik ez (kasik basamortua baino ez da eta), per capita dirusarreratan munduko 160 Hor gertatzen denak interesik
|
ez
du guretzat, antza, non eta ez den goseteren bat dela eta irudi gogor batzuk filmatu eta telebistatik afal garaian erakusteko. Izatekotan, Frantzian jartzen diote arreta pittin bat gehiago, Txad ere Afrika frankofonoaren atal delako.
|
|
J. MUÑOZ. Guk
|
ez
ditugu gure mugak ipintzen, guri mugak ipintzen dizkigute kanpotik. Guk gure teoria hartzen dugu eta gure teoria hain da diziplina anitzekoa, feminismoarekin edonora jo ahal duzula:
|
|
Munduan bada bazter bat(
|
ez
genuen guk
|
|
Txitek Atkins nahiago dute Behmer en ikerketaren alderdirik azpimarragarrienetako bat hau izan zen: beldar kateek
|
ez
dituztela guk bezalako gantz itxurako azukreak «aurrezten», baizik eta eskura ditugun baliabideen «kudeaketan» oinarritzen dutela biziraupena. Normalean, intsektu horiek beti hobesten dute proteinatan aberatsa den eta karbohidrato gutxi duen dieta (Atkins doktoreak asmatutakoa bezalakoa), halako moldez non beren organismo ñimiñoak intentsitate txikiko metabolismo azukredunarekin funtzionatzera ohitzen baitira.
|
|
Ez baitziren sorrak, behin baino gehiagotan urratu izanen genuen Domingoren eta Estefaniaren loa. Inoiz
|
ez
zituzten gure jostetak moztarazi, ezta biharamunean kargu hartu ere. Nola borreroaren haurretako istorioetan Iratiko gizotsoa gizontzen zen egun berriarekin, hala Nabarrenkoxen gaueko amoranteak anai arreba bilakatzen eguzkia nagusitzean.
|
|
Baina ez da euskara izanen. Euskararen izorramendia etorriko litzateke hortik, eta
|
ez
dugu guk ontzat emanen halakorik, are gutxiago gure izatea bera ukatzen denean. Baina ez dugu horregatik mendekurik nahi, eta ez dugu eskatuko absolutiborik gabeko euskararik.
|
|
Esaterako, akaso irizpide nagusia izan behar ez duen arren?, zuzentasunaren oinarrizko arau batzuk era zaindu dira, ezta? Eritzi edo iritzi esateak
|
ez
du gure mintza jardunaren kalitatean eragin handirik izanen, baina ni/ nik nahasteak noski. Zuzentasuna ere ez da dena, ez dugu horrekin itsutu behar, baina bai kontuan hartu.
|
|
Humeren erantzuna ezezkoa da. Frogazko ezagutza abstraktuak
|
ez
du gu motibatzeko inongo gaitasunik, egia bada ere ezagutza horrek bidera ditzakeela gure ekintzak. Esaterako, Errenteriatik Donostiara ahalik eta azkarren joateko asmoa baldin badut, eta bi errepide baldin baditut aukeran, ezagutza geometrikoak bidera dezake nire erabakia eta nire ekintza.
|
|
Azalpen honek
|
ez
zuen gure gizona lasaitu; izan ere," non fida, han gal" dioenaren esaerari fede emanez gero, konfiantzazko kate luzeegia eratzen zen kasu hartan ezer onerako: bera adiskideaz fio behar zen, adiskidea beste adiskideaz, hau bere anaiaz, anaia conseguidor delakoaz... eta conseguidor delakotik aurrera, auskalo noraino luzatuko zen konfiantza katea, eta nolakoak izango ziren hor sartuko ziren pertsonaiak.
|
2007
|
|
«Oiartzunentzat oso onuragarria izan da UEMAn sartzea, Mankomunitateko gainontzeko udalerriekin euskararen aldeko ekimen bateratuak adostu ditugu, eta antzeko kezka edo arazoak ditugu. Gure eskualdean, berriz, gainontzeko udaletan abian jartzen diren ekimen guztiek
|
ez
dute guretzako balio, modu berean lantzeko behintzat. Oarsoaldean, euskarari dagokionez, besteengandik urrun dagoen irla da Oiartzun».
|
|
Dudarik gabe, hizkuntza eta artearekin lan egiten duten erakundeak. Oso kezkatuta nago gaur egungo umeek
|
ez
dutelako guk ikasten genuen kultura bera ikasten. Hezkuntza, artisten jarduna eta hizkuntzarekin egindako lana da gure kulturaren giltza, eta hori bultzatu behar dugu.
|
|
Nekazalgorik
|
ez
genuen guk, lurrik ez. Zerbait ikastera bidali gintuzten denok, bederatzi seme alabok.
|
|
Yolik
|
ez
zuen gure lagun taldea hondatu, baina hala ere, goraxeago esan berri dut gauza guztiak amaitzen direla noizbait; eta guztiz amaitzen ez direnak ere aldatu egiten dira beti.
|
|
gizakia gorputza eta arima dela, etab. Berak ez du ariman sinesten. Berriro irakurlearen harriduraz, ordea, hiru maila haiek Heidegger-ek
|
ez
ditu guk esan dugun modu horretan izendatzen, materia, animalia eta arrazoimena, ezpada: gorputza, arima eta izpiritua! 886 Irakurleak batere maite ez duen terminologia da horixe:
|
|
Jende zaharrak bai, jende zaharrak asko begiratzen du leihotik. Askotan, edozein etxetako errezelen atzean amona baten begiak egoten dira ezkutatuta, baina guk ez dugu ohiturarik; errezelek
|
ez
dituzte gure begi gosetiak estaltzen; alderantziz, gure intimitatea babesten bide dute besteen begi kuxkuxeroetatik. Adinak, antza, bizitzari begira jartzen gaitu gortina loratuen atzetik.
|
|
Ez, guk
|
ez
genuen gure etxearen argazkirik (horrek biziki harritu zituen gure lagun berriak), ezta gure seme alabena ere, ezta gure txakur, katu edo dortokarena ere. Izan ere, ez genuen halakorik.
|
|
Institutuko gehienak biltzen ginen ostiral goizeko manifestaldi horietan, baita beste institutuetatik etorritako jende andana ere, baina ez konbikzioz, esango nuke: letra larriz idazten diren hitz horiek balio estetikoa baino
|
ez
baitzuten guretzat artean, abestietan zein pintadetan oso ondo geratzen zirenak. Gehienentzat piper egiteko aukera aparta zen hura, Historia eta Lengua pikutara bidaltzeko, albokoekin anaitzeko, abesteko, oihu egiteko, kaleak geureganatzeko, gazte eta errebelde sentitzeko.
|
|
Enpresa askok
|
ez
dute guretzat printzipioa den kontu hau beren helburuenartean idatzita. Beraz, orain, Gizarte Erantzukizun Korporatiboa modan dagoenterminoa dela esan dezakegu eta ez dela aztertu kalitatearen edo bikaintasunaren kontzeptuak aztertu direnean.
|
|
Herrialde eta nazio normaletan inork dudan jartzen
|
ez
duena gurean zalantzaren dantzan jartzen da. Hala, kultura frantsesa edo espainiarra inork ulertuko otelituzke hizkuntza frantsesa eta espainola gabe?
|
|
Espedizioko bost herrialdeek —Espainiak, Frantzia, Erresuma Batua, Italia eta Esloveniarekin batera— balio handiagoak erregistratu zituzten beren lurraldean urte horretan. “Erkidegoko legeriari esker, sufre dioxidoak
|
ez
ditu gure lakuak pozoitzen eta ez ditu zuhaitzak hiltzen, baina leku batzuetan osasuna oraindik arriskuan dago gehiegizko kontzentrazioengatik”, adierazi zuen Ingurumeneko komisario Stavros Dimasek, eta kutsatzaile horren muga komunitarioak errespetatzeko eta “herritarrak modu egokian babestuta egon daitezen bermatzeko” beharrezko neurriak hartzeko eskatu zien amondutako herrialdee... Arau hausteak, normalean, industria instalazioen inguruan gertatzen dira.
|
|
Ez dut berriro eztabaidan hasi nahi. Zure denda ixteak
|
ez
du gure arroparekin zerikusirik. Erosi egin zenigun eta, beraz, ordaindu egin duzu".
|
|
– Ez zaitez haserretu. Honek
|
ez
du gure harremanarekin zerikusirik.
|
|
—... bai, umea, bai,
|
ez
gaituk gu, ar ala emeak, bakarrik bizitzeko eginak, batek huts egiten duelarik, beste bat baduk faltaren ezabatzeko, hutsaren ordaintzeko, beropearen atxikitzeko izotz sasoietan, pizti ehizatzeko guk sua artatzen dugun artean eta hola duk bizia...
|
|
behar dik ukan kopeta! Ausartzia edo nik dakita zer... bakoitzak bere arrazoinak...
|
ez
duk gure afera...
|
2008
|
|
Ezkerrekoa izaki saiatu da hegemonia hori hausten. Badakit Espilondo ez dela abertzaleon laguna,
|
ez
duela gureganako sinpatiarik erakutsi, baina eboluzionatu dezake. Nik ikusi nahi dut zein rol jokatuko duen Baiona eta Miarritzeko auzapezen artean, alternatibarik ote duen erakutsi du bederen.
|
|
Gure lanaren une paregabea da ikasleekin hau da, etorkizun hurbilean profesional izango direnekin, egotea, irakastea eta ikastea, jakintza partekatzea. Ikerketa ez badugu eremu horretara eramaten, unibertsitateak ez du hoberantz egingo, ez da ospe handiegikoa izango,
|
ez
dugu gure seme alabak hara joan daitezen nahiko.
|
|
2) Korrelazio negatiboek, bere aldetik, zenbait gauza adierazten dute, adibidez: Orokorrean, esan daiteke bi mota nagusiak (espainiarra+ euskalduna eta euskalduna) bateraezinak direla beraien artean, hau da, beraien arteko egoera gatazkatsua dela. espainiarra+ euskalduna motaren baitan espainiarra eta espainiarra+ euskalduna bi prototipo teorikoak jasotzen direla ikusita, egoera are gatazkatsuagoa antzematen da. espainiarra+ euskalduna prototipo mistoa, teorikoki, muturren artean kokaturik dagoenez integratzailetzat hartzen dena,
|
ez
du gurean izaera hori: euskalduna eta IELespainiarraren artean, badirudi gaur egun dikotomia antagonikorako joera nagusitzen ari dela. Korrelazio negatibo nagusienak espainiarra+ euskalduna motaren baitan gertatzen dira.
|
|
Ehunka poliziak borra eskuan dutela kartzeletan dagoen egoeraren eta preso politikoen sufrimenduaren salaketa isilaraziko dutela uste badute,
|
ez
dute gure herria ezagutzen eta ez dute asmatu beste behin ere, gaitzetsi dute.
|
|
–Eta gehien gehienek uko egiten diote barne ehundura osatzeko ezinbestekoa zen euren lan intimoari: ez dute euskara ezagutzen, ez dute ikasi nahi, ez dute libururik eta egunkaririk irakurtzen,
|
ez
dute gure kantaririk ezagutzen, ez dakite gure eskultore bakar baten izenik, analfabeto aldra itsusi batek hartu du barne oihala osatu behar lukeen eremu aberatsa?.
|
|
–Gauza bat da esatea eta bestea bizitzea. Guk
|
ez
genuen gure senarrekin gauza asko bizitzen, bata itsasoan egoten zen eta bestea lehorrean. Gauzak kontatzen genizkion elkarri.
|
|
Nola nahi etnografia egitean
|
ez
genituzke gure sinesteak, ustekizunak, hizkun tzaz iritziak, estetikak kontutan hartu behar, ahalaz eta etnologia egitean guttiago. Hori da zailena, gure garaiko jendeak gara.
|
|
Beraz, Lhande-k ez du hutsetik asmatzen aurreratzen duen hipotesia: adierazten du
|
ez
dugula gure tradizioa ezagutzen, ez dakigula ikusten beneta ko baloreak non diren, ez dakigula ere bestetan egiten denarekin gurea kon paratzen. Hots, literaturaren historia eraikuntza bat dela, beste eraikuntza kultural eta politiko guzien gisa.
|
|
JOANA. Euren bizitza antolatzen porrot egin eta orain gurea antolatu nahi digute! Beraiek lortu
|
ez
dutena guk lortu bagenu bezala.
|